Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee Kajsa, laat wat kanonnen over voor onszelf

Die hebben we mogelijk nog nodig

Ollongrens weggeefwoede begint op weerstand bij defensie te stuiten. Het was allemaal prima toen er nog helmpjes, en scherfvesten in een grote envelop richting Kyiv gingen en ook die Panzerfaust antitankwapens en Stinger luchtdoelraketten waren een uitstekende bijdrage. Maar nu Kajsa overweegt een deel van onze pantserhouwitsers richting het oostfront te sturen worden sommige hoge piefen een beetje zenuwachtig. De machtig mooie afstandsknaller is tenslotte het krachtigste grondgeschut dat we nog zelf bezitten. "Het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten. Als je dit wil doen, zou je er meteen een goed verhaal bij moeten hebben over hoe je de Nederlandse vuursteun gaat versterken." En dit verhaal blijft tot nu toe uit. Niet alleen is het onbekend of het weggegeven materiaal wordt vervangen, ook kost het veel tijd en manschappen om de houwitsers gevechtsklaar te maken en de Oekraïners te trainen met het wapen (als dat überhaupt al lukt in korte tijd), waardoor de eigen geplande uitbreiding van inzetbare kanonnen in gevaar komt. En nu dreiging van een Derde Wereldoorlog groter is dan ooit en we al moesten concluderen dat we onze krijgsmacht de afgelopen jaren verwaarloosden, willen we misschien geen spullen weggeven die we zelf nog nodig gaan hebben. 
UPDATE 18u16: Kajsa geeft kanonnen toch weg, “ondanks bedenkingen”. Zo graag wil D66 meedoen aan oorlog in Oekraïne, dat we onvolledige apparatuur slecht werkbaar weggeven uit eigen achterstallig onderhouden boedel. JOE!

Reaguursels

Inloggen

Het is gewoon piemel-meten binnen de EU: Wie geeft er het meeste weg aan Oekraïne, en wie scoort die extra deugpunten.
(En er zal ook wel een vleugje afkoop van schuldgevoel in zitten: Het zijn namelijk dezelfde deugers die ons eerst volledig afhankelijk hebben gemaakt van Russisch gas, waardoor wij die oorlog ook aan de andere kant financieren)

TheEgg | 26-04-22 | 22:18
-weggejorist-
8jeT | 26-04-22 | 21:55

Kunnen we Ollongren er svp bij geven?

Cor Netto | 26-04-22 | 21:37

De Oekries houden er tenminste effectief de rondmoordende en verkrachtende RusOrcs mee tegen... Wij kunnen die dingen wel gaan opstellen op de Grebbeberg maar als de Orks echt bij Lobith aan de grens staan, wie moet ze hier dan nog gaan tegenhouden? Onze jongemannen gaan al piepen als hun frappuccino te koud is... Plus dat zo'n pantserhouwitser natuurlijk ook de rode wolharige woelmuis kan raken, dan heb je direct een ecoprobleem.

duf | 26-04-22 | 19:22

Geen zorgen, we krijgen ze terug, met rente !

Sneerpoets | 26-04-22 | 19:12

Moeten de Oekraïners na ingebruikname pang-pang-pang roepen, boem-boem-boem of krijgen ze er adequate munitie en instructeurs bij?

Heurtebise | 26-04-22 | 18:57

Ik lees op ZeroHedge dat Rusland geen gas meer gaat leveren aan Polen.
(nog onbevestigd door Rusland).
Als dat zo is komen er grote problemen aan want Polen importeert 55% van zijn gas uit Rusland.

ChalinaRosa | 26-04-22 | 18:45 | 1

Met veel van dat oorlogsmateriaal is het een beetje lastig. Je stuur het soul op maar met een simpele handleiding ben je er niet. Het is geen broodrooster die je zonder handleiding kunt gebruiken.

EmilioEsteves | 26-04-22 | 18:39

Nederland is toch het grootste export land in Europa, koop dan zelf een keer wat aan anti afweergeschut en tanks. Valt wel wat korting te regelen.

vierbier | 26-04-22 | 17:30

Schijnt dat het toch niet handig is, ze weg hebben zonder high tech vuurgeleiding en opleiding. Beter kunnen we oude Sovjet kanonnen voor ze kopen en opsturen. Met kogels.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 17:17

Op zich is het prima dat Oekraïne geholpen wordt, maar het is natuurlijk wel weer tekenend voor de hypocrisie van onze politici. Eerst Defensie helemaal kapot bezuinigen, en nu, lekker op het internationale podium, de gulle gever uithangen met de restjes van wat er nog over is.
En als ons eigen leger straks weer spullen nodig heeft, geven ze weer niet thuis.
Het zal mij benieuwen, hoe lang onze politici straks nog doordrongen zijn van de noodzaak om Defensie te herbewapenen, als deze oorlog voorbij is. Als het maar weer niet 'business as usual' wordt in Den Haag.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:12 | 4

Ach, misschien is d66 tegen die tijd wel gesneuveld.

Barre_de_k | 26-04-22 | 19:06

aanvulling op hypocrisie: incompetentie?

nobodiesunmighty | 26-04-22 | 21:04
▼ 1 antwoord verborgen

Staan er 29 in depot, stuksprijs in 2002 ruim 7 miljoen (ruim 2 miljard) kwamen er direct na levering terecht omdat er geen geld,personeel en behoefte was om die dingen operationeel in te zetten .Dat is nou even een voorbeeld van NIET vooruit zien.

Jee-Dee | 26-04-22 | 16:39

Straks als WO3 begint emigreer ik naar Oekraïne. Dat zal dan wel het zwaarst bewapende land van Europa zijn. De rest heeft niks meer.

CamaroHans | 26-04-22 | 16:35

Er blijvan maar blaadjes aan dat inlegvelletje worden toegevoegd. Maar het sturen van deze PZH's is het domste dat je als bijdrage kunt doen. Je moet de vijand zien voordat je hem kunt bestoken, en als jij de vijand kunt zien, kan hij jou ook zien. Mobiel als ze zijn, ze overleven alleen maar als er ook een bataljon Stinger-schutters omheen ligt, anders wordt het prijsschieten voor de Kamov's en Russische drones. En liggen alle geheimen inderdaad meteen in Rusland.

phantom2 | 26-04-22 | 16:17 | 2

Dat ding schiet bijna 40 km ver. Je hebt spotters nodig die zeggen stukje naar links of stukje naar rechts. Maar dat kan tegenwoordig ook met drones.

CamaroHans | 26-04-22 | 16:37

Heb je Bayraktar beelden van de oorlog gezien?

Barre_de_k | 26-04-22 | 19:07

Snel weggeven die dingen. Dan worden ze tenminste gebruikt waarvoor ze zijn gemaakt: Russen kapotschieten.

Vula | 26-04-22 | 15:09

Nl moet nu al bestellingen plaatsen voor nieuwe speeltjes voor de toekomst.De juiste beslissing voor Oekraïne nemen is nu veel belangrijker om de Russen te vertragen of terug te duwen naar waar ze vandaan komen.
Dat beetje wapentuig wat we hebben zal ons niets helpen maar die arme mensen kunnen alles gebruiken.

tegenalles | 26-04-22 | 14:49

Ach houd toch op. Nederland heeft het niet nodig. Niemand gaat ons binnenvallen en als ze het wel doen dan zullen ze op weinig weerstand stuitten. Geef het gewoon aan Oekraine. Dit land heeft het heel hard nodig.

halfvolle glas | 26-04-22 | 14:16 | 1

we knuffelen ze dood! Iemand een Al B over wellicht?

dorstig! | 26-04-22 | 15:27

Kaag geeft heel Nederland weg zonder met haar ogen te knipperen. Ze geeft er niets om.

Joffri | 26-04-22 | 14:11 | 2

En als Kaag het niet doet, dan wel de rest van de Brussel knuffelaars van D'66 en partijen als VOLT, GL, PvdA.

oh no | 26-04-22 | 15:54

@oh no | 26-04-22 | 15:54: De grootste Brussel-knuffelaar is de VVD! Die staat al járen aan het roer, en doet precies wat Brussel of Frau Merkel verordonneerden.
Ja, af en toe een beetje opzichtig tegenstribbelen voor de Bühne, en daarna gewoon tekenen bij het kruisje, dat is Rutte.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:14

Hebben we niet nog ergens wat M109's staan of zijn die voor een habbekrats verkocht? Of weggegeven?

Focus | 26-04-22 | 14:02 | 1

Voor een habbekrats verkocht aan Verenigde Arabische Emiraten. NUL strategisch inzicht bij defensie maar de manager had zijn target weer gehaald!!

Vula | 26-04-22 | 15:13

Ik heb nog voor mijn nummer, 73-1, bij de 44ste afdeling veldartillerie gezeten in 't Harde.

cugel | 26-04-22 | 13:46 | 7

Geen gehoorschade aan uw diensttijd over gehouden?

KeesBruin | 26-04-22 | 17:15

@strawdog | 26-04-22 | 14:07: Klopt. Mocht je eens tijd hebben, neem dan een kijkje in het Artilleriemuseum (Historische Collectie Korps Veldartillerie), Legerplaats bij Oldebroek, je weet wel, De Knobbel. Staat ook nog een heuse M109 buiten.

Buurman | 26-04-22 | 18:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor de grote strijd tegen luchtkastelen als klimaat en stikstof heb je geen tanks en raketten nodig - hooguit wat paniek, poen en symboolpolitiek en wat makkelijke slachtoffers als boeren en een gasnet.
Als WWIII straks uitbreekt, dan zullen we onze tanks en raketten, maar ook onze boeren en ons gas hard nodig hebben. We zullen moeten vreten en bij een grote oorlog zal dan niet van over de grens kunnen komen. We zullen ook energie van eigen bodem nodig hebben.
Kajsa, Kaag en Jetten: We gaan er de oorlog niet mee winnen.

Zeddegeizot | 26-04-22 | 13:30 | 8

@ChalinaRosa | 26-04-22 | 15:00:
Overigens is de strategie van de Yanken juist wel dat oorlogen het liefst ver weg van eigen bodem worden uitgevochten. Daarom bestaat NAVO nog. En wij maar dankbaar zijn.

Lafayette | 26-04-22 | 15:08

@Lafayette | 26-04-22 | 15:08: Ik denk soms dat het ook dit keer zo is. Navo is eigenlijk de VS. Als Navo in zou grijpen hebben we oorlog in heel Europa. Ver weg van de VS inderdaad.

ChalinaRosa | 26-04-22 | 15:20

Dat de Nato vooral de VS is hebben we vooral aan onszelf te danken.

CamaroHans | 26-04-22 | 16:40
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Lafayette | 26-04-22 | 13:26 | 1

Vergeet kanonnen, stuur vorkheftrucks naar de Russen. Naar het zich nu laat aanzien, zijn de twee zwaargewonden gisteravond op vliegbasis Leeuwarden F35 Lightning II piloten. Heb jij een rijbewijs? Nee, maar wel een straaljager met automatische piloot!

En een kratje Berenburger mee leveren, just in case. De rest van de middag ga ik nu stilletjes voor mij uit zitten wenen. Ik wilde vroeger ook straaljagerpiloot worden. Voorzienigheid blijkt maar weer eens een teef.

Hetkanverkeren | 26-04-22 | 13:22 | 1

Alcohol en defensie is al jaren een gouden combinatie.

Vula | 26-04-22 | 15:07

Lijkt veel op mondkapjesgate.
Eerst alles weggeven en er dan achter komen dat je die spullen zelf nodig bent.

Schipperke | 26-04-22 | 13:21

Goede zaak. Hoe eerder die oorlog is afgelopen, hoe eerder prijzen van brandstof en eten zullen stabiliseren.

Waarom komen er eigenlijk geen blauwhelmen?

Diotima | 26-04-22 | 13:21 | 3

Gaat alleen nog maar omhoog

rifraf | 26-04-22 | 13:26

Al zou het morgen klaar zijn, mag u erop rekenen dat het nog wel een jaar duurt voor de stijging weer langzaam genoeg is dat u het niet meer opmerkt.

Boerhoektvrouw | 26-04-22 | 13:52

De baas van de VN, Guterres, is ermee bezig. Het is alleen vervelend dat de Russen elke vorm van inzet in dit conflict kunnen vetoën. Ik denk daarom dan ook dat alleen een vredesmacht uit India of aangestuurd door India dit conflict kan stoppen. Zij zijn tenslotte de enige neutrale kernmacht op deze aardbol en hebben het voor elkaar gekregen twee koude oorlogen (met Pakistan en met China) koud te houden.

Alexander des Burgus | 26-04-22 | 20:01

Ga zelf weer artillerie en granaten bouwen. Open weer een Eurometaal. In Haarlem zit nog genoeg expertise.

El Rico Grande | 26-04-22 | 13:15

Uit dat artikel:

" Er staan er nog 29 in depot. Die zijn van een oudere, technisch minder hoogwaardige versie. De kanonnen – stuksprijs in 2002 ruim zeven miljoen euro – kwamen er direct na aflevering terecht omdat er geen geld, personeel en behoefte was om ze operationeel in te zetten "

Voor 203 miljoen aangeschaft, in het magazijn geflikkerd en inmiddels verouderd spul.
Ach, dat geld is maar van de burger, boeiend.

LonelyWanker | 26-04-22 | 13:05 | 6

@El Rico Grande | 26-04-22 | 13:10: T 72 met zo'n brandstof tank op de achterkant gemonteerd. FF 1 x goed mikken en je hebt prijs, jawel meneer!

dorstig! | 26-04-22 | 15:30

wie heeft ze besteld Frank de Grave of Joris voorhoeve? het was in hun tijd dat ze besteld moeten zijn rekening houdend met een levertijd van twee tot vier jaar. Meteen de opslag in, wie verzint zoiets?

vranac | 26-04-22 | 16:26

@ratelaar | 26-04-22 | 13:14: "Waan van de dag"! Dat is inderdaad een aardige samenvatting van de Nederlandse politiek. Járenlang Defensie kapot bezuinigen, en nu roept zelfs GL dat we onze Defensie op orde moeten brengen! En geeft D66 - waar ze zo moesten lachen om 'pang, pang' - voor de Bühne de laatste restjes van het materiaal weg. Walgelijk volk in de politiek.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Snap de paniek bij defensie niet zo. Er is geen enkel ander land dat ons bedreigt waarvoor we die kanonnen nodig hebben. Ze hebben ooit in Afghanistan een dorp aan puin geschoten, dat was het wel qua inzet.

Ooit zijn ze aangeschaft tegen de Russen, en exact daartegen gaan ze nu worden ingezet. Ik zeg: Perfecte manier om ze toch nog van nut te laten zijn. Je koopt ook geen auto om hem eeuwig in de showroom te laten staan.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 13:03 | 9

@F. Jacobse | 26-04-22 | 13:35: Hij is echt niet te geloven! Overigens heb ik u en uw vriend T. van Es erg gemist de laatste jaren.

Wayan | 26-04-22 | 13:56

Altijd grappig om dit soort meningen van zelfbenoemde experts te lezen. Ga toch lekker fietsen gozer.

Bubske | 26-04-22 | 14:56

Jazeker, op dit moment zijn ze van meer nut in Oekraïne.
Maar ik kan me wel voorstellen, dat ze bij Defensie 'pissed off' zijn: jarenlang heeft de politiek Defensie afgeknepen, en nu geven ze - in niet geringe mate voor de internationale Bühne, kijk ons eens deugen en flink zijn - de restjes weg.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Past prima in het pro-Europa plan, wat D66 niet onder stoelen of banken stopt. Wat dat betreft zijn ze wel transparant. waarschijnlijk een een-tweetje tussen Kajsa en Sophie.

DankeSchon | 26-04-22 | 12:55 | 4

@Ivoren Toren | 26-04-22 | 13:04: Oekraïne heeft er zelf duidelijk niets in te zeggen. Ik snap Poetin niet.

El Rico Grande | 26-04-22 | 13:11

@Ivoren Toren | 26-04-22 | 13:04: vlak ook de invloed van de USA niet uit op Europa door héél graag hun LNG aan ons te willen verkopen ipv dat we (ook) gas geleverd krijgen vanuit Rusland door onder meer Nordstream 2.
Dan blijven we namelijk / worden we weer meer afhankelijk van de USA.

oh no | 26-04-22 | 16:03

@Ivoren Toren | 26-04-22 | 13:04: Poetin is een lul, en dat snap ik wel, niet dat die lul Oekraïne is binnen gevallen.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:22
▼ 1 antwoord verborgen

Elke Russische tank die in Oekraïne kapotgeschoten wordt kan niet meer naar Nederland rijden. Daarnaast moeten ze dan eerst nog door Duitsland heen en dat zie ik ook niet snel gebeuren. Wat wij vooral nodig gaan hebben bij een oorlog met Rusland is een goede luchtafweer, plus de Amerikaanse atoomparaplu.

Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:51 | 2

Die paraplu gebruiken de tanken voor zichzelf. Ze willen wel de lusten maar niet de lasten. Zelf in de tweede wereldoorlog lieten de tanken ons links liggen. Hun doel was expansie voorbij Berlijn.

strawdog | 26-04-22 | 14:15

Tanken is Yankees.

strawdog | 26-04-22 | 14:37

Nogal logisch, we hebben er toch geen minutie voor.

HaaiBaai | 26-04-22 | 12:51 | 2

Munitie bedoel je ;) Herhaal het 50x en je zegt het nooit meer verkeerd.

Diotima | 26-04-22 | 13:15

Op dit moment sta je achteraan in de rij bij de wapen leverancies. De enige plek waar je nog voor een redelijke prijs wapens kunt krijgen is Oekraine aangezien het westen daar zijn overtollige voorraad dumpt en Rusland ze vrijwillig komt brengen.

PipoClownde | 26-04-22 | 12:49 | 3

Een beetje handige knutselaar maakt van vier kapotte Russische tanks zo een nieuwe.

Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:53

Hoe zit het met tractors, knetterlink spul.

nobodiesunmighty | 26-04-22 | 13:00

@Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:53: hoeveel rollen duct tape kost dat?

oh no | 26-04-22 | 16:04

"Het is niet zo dat we als Nederland zelf erg ruim in onze spullen zitten"
Understatement van het jaar. Beggers army. Pang pang ?

Der Schnitzeljäger | 26-04-22 | 12:45 | 1

Ja, en wie moest destijds zo hard lachen om 'pang, pang'? Juist, D66, datzelfde D66 dat nu die houwitzers weggeeft, om goede sier te maken op het internationale podium. Lekker deugpunten scoren met defensiespullen waar je eerder geen duit voor wenste uit te trekken. Misselijk makend volk.

KeesBruin | 26-04-22 | 17:25

En als alles weggegeven is pleiten voor een EU leger, want je alles opnieuw aanschaffen is te duur. Weer een stukje soevereiniteit weggegeven...

ReyNemaattori | 26-04-22 | 12:43 | 1

Never waste a good crisis.

Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:54

Nieuwe tijden vragen om nieuw leiderschap. we hebben stevige kerels nodig om een stevige kerel te verslaan. Je stuurt Mark Rutte niet naar een gevecht met Rico Verhoeven.

Happy People | 26-04-22 | 12:43 | 2

Een Taghi zou best kwaliteiten als generaal hebben. Jammer dat het een drugscrimineel is.

Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:59

@Ivoren Toren | 26-04-22 | 12:59: gezien de martelfoto’s op de bij hem gevonden telefoon past hij prima in het kamp Poetin.

El Rico Grande | 26-04-22 | 13:05

Ik denk dat die Howitsers bedoeld zijn voor de volgende fase van de oorlog, dus wanneer het offensief in de Donbass geluwd is. En willekeurig de uitkomst, het zijn natuurlijk formidabele wapens en het kan geen kwaad daar al wat Oekrainse artilleristen vertrouwd mee te maken. Daarnaast is boevennest Transnistrie natuurlijk een vrijplaats voor wapenhandelaren en ander tuig dus kan het geen kwaad als Moldavie ons als westen zou vragen om steun en training. En doen ze dat niet, moeten we in ieder geval voorbereid zijn op gedonder in de rug van Oekraine om alsnog Odesa in te nemen. En dan zijn die Pantserhowitsers een meer dan welkome versterking. Nu het nog kan...
Laten we alsjeblieft dit window of opportunity niet laten verstrijken. Odesa mag niet vallen, om nu Moldavie aan te vallen terwijl de hoofdprijs Odesa aan de andere kant ligt lijkt me niet logisch maar dat de troepen in Transnistrie geactiveerd gaan worden is een zekerheid.

Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:42 | 2

Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:42
Vooral in de tijd van drones lijken me houwitsers logge 'sitting ducks'. Maar de tijd zal het leren.

Der Schnitzeljäger | 26-04-22 | 12:48

@Der Schnitzeljäger | 26-04-22 | 12:48:
Zal toch wel compleet met raketschild & jammers komen, zo'n batterij?

Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:57

Nu wil ik ook zo’n ding. Is voor een goed doel.

Flightless bird | 26-04-22 | 12:40 | 1

Het mooie is dat een goed doel ook op 25km afstand kan zijn met zo'n ding.

Diotima | 26-04-22 | 13:27

Volgens mij kan ze nog geen taart bakken.

Tonyvanwychen | 26-04-22 | 12:40

@Nederlandop1 | 26-04-22 | 12:36: man: check, vrouw: check, lesbisch: check, de volgende zal wel Rob Jetten of een transgender zijn. Zo wordt het hele lijstje afgevinkt.

Tjoelker | 26-04-22 | 12:54

@Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:48:

Ik vermoed dan ook dat de Oekraïense minister meer op zijn Russische collega lijkt dan op de andere vier.
Nou doet geslacht er in principe niet toe en Rutte op defensie zou zeker geen verbetering zijn. Toch vind ik het wel een veelzeggend plaatje. Sommige landen hebben een minister van defensie met decennialange ervaring in het leger, andere landen hebben een hobbyist op die functie. En dan krijg je excessen zoals verwaarloosde kazernes, pang pang roepen en babi pangang bestellen (ivm afgekeurde kantines), etc. Of miljoenen uitgeven aan gepantserde vrachtwagens die de weg niet op mogen. Met als dieptepunt het gebruik van 10 jaar eerder (!) afgekeurde (!) mortieren in Mali. Of als minister vanuit de bioscoop de val van Kaboel volgen. Die overigens al een jaar voorspeld werd, maar de militaire "top" wist van niks.

Eigenlijk zou een minister gewoon kennis van zijn werkgebied moeten hebben. Idem trouwens met zorg, onderwijs, etc.

Dandruff | 26-04-22 | 13:25

@Dandruff | 26-04-22 | 13:25:
Dat ben ik helemaal met u eens. Heb elders in dit topic al gepleit voor een generaal b.d., die is getrained in het managen van mens, materieel en voorraadbeheer, leest crises, is getraind in conflictbeheersing, weet wat kan en wat niet kan, heeft connecties binnen de uitvoerende tak van het bondgenootschap etc. etc.
Maar ja, zo werkt het in onze democratie niet en moeten we hopen dat er voldoende capabele adviseurs rond onze MinDef heenlopen.

Graaisnaaiert | 26-04-22 | 13:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Kajsa is een rasechte D66'er dus die krijgt met iedereen ruzie die ze beneden haar stand vind.

Dat is dus feitelijk bijna 99% van de Nederlandse bevolking.

Niet gehinderd door enige kennis van defensie is een kanon voor haar een ding wat BOEM doet als je op een knop drukt. Kan iedere domme aap, in de denkwereld van Kajsa. Ze moet ook echt spúgen op haar post op defensie; ver vér beneden haar sjieke stand om een beetje met militairen -off all people- samen te moeten werken? Maar muneerrrr die zijn zo dóm! En een leger, dat is toch iets wat D66 principieel verafschuwt? Wat in "Onze wereld van Nette Mensen" helemaal niet meer nodig is! Dus geef weg die zooi. Het is in de ogen van Kajsa waardeloze troep.

Typisch van dit LPF kabinetje dat de minst geschikte mensen zijn gekozen om posities in te vullen die intussen cruciaal zijn. Maar stug volhouden hoor. Tegen de logica en beter weten in, gewoon stug volhouden. Wat dat betreft is Kajsa stukken dommer dan menig voetsoldaat.

Dutchbeaurouge | 26-04-22 | 12:33 | 4

@Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:45: Ik zou niet teveel aannames doen vwb een rationele manier van denken bij Kajsa Ollongren. Als ze haar filantropie had overdacht en overlegd dan zouden de officieren niet gaan piepen in de pers. Dus ik vermoed dat ze gewoon iets is gaan roepen en pas achteraf is gaan denken. Nieuw materieel is fantastisch maar we hebben geen personeel. Het heeft dus weinig zin om iets te kopen wat je niet kunt gebruiken. Overigens zal dat Kajsa ook niet beletten tot het aankopen van glanzend spul wat vervolgens gaat staan wegrotten ergens op een kazerne. Er gingen tenslotte ook al een aantal van deze Panzer Haubitze meteen na levering -spiksplinternieuw dus- in opslag wegens gebrek aan personeel. Die dingen staan er nog steeds niks te doen. Zo zal het ook gaan met het aankopen van materieel tenzij Kajsa vooruit kijkt en vooruit plant. Maar dát, dat gaat m niet worden. Die wil snel symbolische politieke winst en daarna het hete kooltje aan een ander geven.

Dutchbeaurouge | 26-04-22 | 12:50

@Graaisnaaiert | 26-04-22 | 12:45:

"Ik neem aan dat ze ook wel even googlelt en conclusies van rapporten leest wat die howitsers kunnen''

Dat mag je hopen, ja. Toen ze aantrad als MinDef wist ze geloof ik nog niet eens wie hoger in rang was: een generaal of een korporaal.

Dr_Johnson | 26-04-22 | 12:51

@Dutchbeaurouge | 26-04-22 | 12:50:
Wat betreft die spierballenemoticon + het boodschappenlijstje wat ze stuurde klopt dat. Maar ze heeft inmiddels hoop ik toch wel bijgeleerd. En ze heeft natuurlijk adviseurs om zich heen. Maar goed, ik heb geen ingangen bij defensie, dus geen idee hoe er over haar wordt gedacht momenteel.
Zou mijn keuze ook niet geweest zijn trouwens, een burger als MinDef. Ik zie meer in generaals b.d., die hebben in ieder geval geleerd conflictsituaties nuchter te analyseren en weten hoe ze mens, materieel en mandaat moeten managen.
Maar goed, we zitten er nu eenmaal mee.

Graaisnaaiert | 26-04-22 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Alles weggeven? Nou en?
Hier in Duitsland idem dito. Onder luid applaus en aanmoediging van de verzamelde voormalige pacifisten.
Scherfvesten? Ging dat eigenlijk om de pre – Baudetiaanse mickey mouse vesten of om vesten die doen waarvoor ze bedoeld zijn?
Nog een opmerking. Daar zegt u wat. Het kost veel tijd om wapensystemen gevechtsklaar te maken en manschappen te trainen. Dat is juist. Het is daarom ook dat de VS al sinds 2015 bezig is Oekraïne helemaal vol te pompen met wapentuig en het leger op Poolse bodem (maar later ook gewoon in Oekraïne zelf) op te leiden. Alleen daarover wordt in de Westerse pers weinig geschreven. Nee, die verbaast zich in krantenkoppen liever over het verrassend sterke verzet van het Oekraïense leger. Miljarden hebben de Amerikanen na de grote “volksopstand” op het Maidanplein geïnvesteerd in de democratisering van dat arme land.
Amehoela!

fokkewoelf | 26-04-22 | 12:31 | 4

@tis_wat | 26-04-22 | 13:05: Tuurlijk zeggen die generaals dat. Die likken hun vingers af bij de nieuwe, hoge defensiebudgetten. De oorlogsstemming is hoog, net als hier op GS en net als na de moord op Franz Ferdinant. Ooit keek vredelievend VPRO minnend Nederland instemmend naar "Die Abenteuer des braven Soldaten Schwejk" (zie jijbuis). Lessons learned? NUL

fokkewoelf | 26-04-22 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

"Maar nu Kajsa overweegt een deel van onze pantserhouwitsers richting het oostfront te sturen''

Nederland heeft op dit gebied totaal geen eigen beleid. Wat Nederland altijd doet is de kat uit de boom kijken, opletten wat de 'grote jongens' - met name natuurlijk de VS, maar ook de UK, Frankrijk, en Duitsland - doen, en dat dan nadoen.

Leveren dat soort landen vóór de inval in Oekraïne wat oorlogsmateriaal, dan gaan wij 'scherfvesten' sturen, en een paar snipergeweren, dacht ik. Kondigt de VS aan om zwaarder materieel te leveren, o, dan kondigen wij aan dat we opeens houwitsers (een soort supermortieren? zou ik als leek zeggen) gaan sturen.

Nou ja, ik snap eigenlijk ook niet waarom we die dingen nodig zouden hebben, dus geef maar weg. We kunnen beter specialiseren in marine of luchtmacht, en natuurlijk 'intelligence'. Investeer in drone-technologie, bv, en hack die Russen naar het Stenen Tijdperk.

Dr_Johnson | 26-04-22 | 12:31 | 6

@Wayan | 26-04-22 | 12:44:
Killer drones. Vele malen goedkoper en veel makkelijker inzetbaar. Je ziet nu al dat dit wapen het slagveld overheerst. Dat gaat alleen maar erger worden, als ze worden voorzien van slimmere software en sensors, die zelf doelen opzoeken. Voor een fractie van de prijs.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 13:07
▼ 3 antwoorden verborgen

We zitten in ons land opgescheept met een flink aantal incompetente kabinetsleden, waarvan Ollengren misschien het meest zorgwekkende geval is. Iemand die niet in staat is gebleken om de taak als minister van Binnenlandse Zaken op goede wijze uit te voeren en ook niet in staat bleek om vertrouwelijke informatie als informateur binnenskamers te houden, geef je geen belangrijke post als minister van Defensie.
Deze overschatte mevrouw had tot voor kort nog nooit een soldaat van dichtbij gezien en verdiepte zich een weekend lang in Wikipedia om wat algemene kennis over een leger op te doen en vergaloppeerde zich vervolgens op Twitter met wat stoere taal over wapenleveranties aan Oekraïne.
Iedere beschaving vindt zijn hoogtepunt en beleeft uiteindelijk zijn neergang en de aanstelling van dit soort volkomen ongeschikte bewindspersonen is symptomatisch voor het ondergangsproces van ons land.

donkeyman | 26-04-22 | 12:28 | 2

@donkeyman:
Helemaal mee eens, we hebben mooie jaren gehad, maar die komen nooit weer.
En we staan er bij, en kijken er naar.

tis_wat | 26-04-22 | 13:07

Dit schroot kun je wel missen natuurlijk. Het zijn achterhaalde ballistische pisboogkanonnen. NL kan zich beter richten op de aanschaf van meer geleid wapentuig, al dan niet in combinatie met onbemande vliegtuigen.

goedverstaander | 26-04-22 | 12:27 | 6

Onzin, die dingen zijn ontzettend goed. Kunnen direct na een vuurtje weer verplaatsen na een ander gebied. Zo zijn ze moeilijker te pakken door counter aanvallen omdat zodra ze gepeild zijn al weer een paar kilometer verder zijn. Daar zijn veel andere legers jaloers op.

Duracel batterij | 26-04-22 | 12:36

@Duracel batterij | 26-04-22 | 12:36: yup de PZH2000 is het beste veldgeschut van de NAVO.
Die wil je niet eitjes met een boog op je kop laten gooien.

captain-caveman | 26-04-22 | 12:41

Oude informatie die niet meer klopt. Lees je eerst eens goed in voordat je onzin verkoopt.

Wayan | 26-04-22 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Weggeven.

Zit in hun bloed en genen.

Dr.Mabuse | 26-04-22 | 12:25 | 1

Eerder handelsgeest en het konkelen daarbinnen. Nederland schijnt belang te hebben bij de EU. De EU schijnt belang te hebben bij de NATO. De NATO schijnt belang te hebben bij het Westers Blok en die heeft weer belang bij een wereldregering.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:29

Zolang ze het prikkeldraad maar niet weggeeft. Zullen we hier binnenkort wel nodig hebben

Jos Tiebent | 26-04-22 | 12:24 | 1

En Netflix.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:26

Van de 56stuks is de helft operationeel. Maar kijk eens op wiki, als je die tegenover je hebt op 30km, met een goede bemanning, heb je wel een probleem.

Ray Skak | 26-04-22 | 12:23

Stuur al onze tanks dan ook maar op.

Ow, wacht…

Wijze uit het Oosten | 26-04-22 | 12:21 | 1

Die staan idd al aan het Oostfront, alleen wat noordelijker

Sp1tz | 26-04-22 | 12:23

Werd tijd dat er een paar begonnen terug te duwen, dit zal straks wel gebruikt worden als excuus om ons een EU leger in te frommelen. We hebben tenslotte niks meer helllluuuuup! gemaakte crisis enzovoort.

keistad | 26-04-22 | 12:21 | 2

Dat zit er dik in ja.

Kameraansteker | 26-04-22 | 12:25

und dann mit der neuem führer von der leyen, feuer frei!

xylofoob | 26-04-22 | 12:27

Zeg nou zelf, best wel een afschrikwekkend voorbeeld, die Ollongren.

thanseeuwen | 26-04-22 | 12:20 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Die trien wil een goede sier maken ten koste van Nederlandse belangen. Dat laatste kan haar weinig schelen, als de shit uitbreekt is zij weg. Dikke doei!

GPZ550 | 26-04-22 | 12:19 | 2

Alsof het iets uitmaakt. Als de Russen aan de Nederlandse grens staan, is het al over. Beter een 20 tal raketten met atoombommen kopen.

Zatkniss | 26-04-22 | 12:21

Inderdaad luisteren naar Supra nationalen organisaties en pennenlikkers op Defensie, en aan militairen advies vragen dat is niet noodzakelijk.

Wayan | 26-04-22 | 12:24
-weggejorist-
Diederik_Ezel | 26-04-22 | 12:19 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

naast pang-pang, straks ook een gezamenlijk BOEM! te horen op 's Neerlands oefenterreinen.

Dr.Utker | 26-04-22 | 12:18 | 1

of grote biem

xylofoob | 26-04-22 | 12:25

Typisch Nederlands. Grote bek maar als het op aankomt janken. Laffe hap geeft zich meteen over, bij voorkeur aks de Russen de Poolse grens over gaan. 0

Skunk57 | 26-04-22 | 12:18 | 1

Inderdaad, kunnen ze eindelijk ingezet worden nu het er toe doet gaan we moeilijk doen..

Geilbaard | 26-04-22 | 12:47

Weet die domme muts intussen het verschil tussen een sergeant en majoor? Heeft ze überhaupt het boekje wel gelezen? Wat doet zij daar op zo'n post? Totaal ongeschikt.

Kameraansteker | 26-04-22 | 12:12

Kasja Ollongren, minister van Defensie, wanneer word ik dan president van de wereld?

bolletje kaas. | 26-04-22 | 12:11 | 1

Er staat je niets in de weg om een politieke carrière na te streven, hoor.

de IJsman | 26-04-22 | 12:26

Geen probleem om het zware landmaterieel weg te geven, Oekraine kan dit spul goed gebruiken.

Gezien de geografische ligging van NL zou ik alles investeren in de luchtmacht en marine.

Flash | 26-04-22 | 12:11 | 1

Dus de PzH2000 gaat in de ramschj richting Oekraïne?. Dergelijk hightech materieel vergt opleiding en ervaring, beide is lastig in Oekraïne (hoewel dat laatste waarschijnlijk wel snel zal gaan). Om die reden ook onbegrijpelijk dat Duitsland Gepards (hun versie van wat bij ons ooit de PRTL heette) als pantserluchtafweer naar het Oosten stuurt. Leuk voor de bühne allemaal maar operationeel lastig om het verschil te gaan maken. Met makkelijker te bedienen materiaal lukt dat tegen de Russen ook wel (QED).

Grijskijkert | 26-04-22 | 12:21

Geneuzel vanui defensie. Vanuit de zee is het lastig schieten en daar is waar je snel met dit spul zit aangezien NL geen strategische diepte heeft. Oekraine heeft dat wel en dode Russen is wat wij nu nodig hebben.

Kareldetweede | 26-04-22 | 12:10 | 1

Warmonger. Gatverdamme.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:22

3 155mm granaten in 10 seconden in vlak terrein. En dat kunstje ( shoot & scoot) dan 20 keer kort achter elkaar. Inderdaad perfect voor Oekraïne, maar dat had je dan een paar jaar geleden al moeten bedenken. Vergelijk dat met de payload van de F35 in stealth configuratie, die trouwens niet veel tegen gronddoelen kan uitrichten, en als baas van de infanterie zou je nu inderdaad flink moeten beginnen te steigeren. Hou je alleen de Apaches over. Iedereen die zich druk maakt over de kwetsbaarheid van tanks: the whataboutism helikopter. Waarvan het Nederlandse gros ook nog eens onbewapend is.

Guns don't kill people. Daar valt over te twisten, zeker in de handen van goed getrainde professionals.

Hetkanverkeren | 26-04-22 | 12:07 | 2

Het is maar goed dat we terzake deskundigen in de panelen hebben. Dit had ik niet kunnen bedenken.

* enterhaak en hartsvanger klaarleggen doet *

Kapitein Sjaak Mus | 26-04-22 | 12:13

@Kapitein Sjaak Mus | 26-04-22 | 12:13: Waar zie jij een deskundige dan? Ik zie vooral heel veel mensen "Parley" roepen naar die sociopaat in het Kremlin. Ondergetekende kan alleen een beetje rekenen en dan uit liefhebberij bij voorkeur in termen van opportunity en sunk costs.

Bang for the buck, inclusief logistiek. Dat kun je overigens op de hele overheid en dus politiek loslaten. Die principes, niet de 155mm granaten.

Het is dat het nog te vroeg is voor rum, anders zou ik proosten.

Hetkanverkeren | 26-04-22 | 12:27

Niet zeiken, deze wapens worden nu ingezet tegen de enige vijand waar ze tegen ingezet zouden hoeven te worden.

heldheino | 26-04-22 | 12:05 | 8

@bolletje kaas. | 26-04-22 | 12:13: is wel zo.. uiteindelijk gaan onze wapens zich tegen ons keren.

All_Anonymous | 26-04-22 | 12:19

En als onze militairen deze straks zelf erg nodig hebben b.v. in Litiouwen of in Noord Noorwegen indien de boel daar escaleert? Of denk je dat het wel lokaal blijft? Leer van de geschiedenis.

Wayan | 26-04-22 | 12:22

Menige tank gewassen destijds, tussen het zuipen van de pinten van 15 cent door.

Zatkniss | 26-04-22 | 12:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Net nu we de laatste 40 jaar zoveel kanonnenvoer hebben binnengehaald, geeft de minister de wapens weg om ze mee af te schieten. Als ze straks ook het lontje nog verkoopt zitten we hier na de ontploffingen met de kraters van Kaag.
Ach ja, het land was al weggegeven...

Milton_Styx | 26-04-22 | 12:04

Ook wel weer mooi trouwens. Toen het nog ging om bijdragen die als positief werden gezien zoals de Stingers, was het ons leger of onze regering die ze weggaf. Nu het controversiëler ligt, is het natuurlijk D66 minister Ollongren. Dat frame hè, het gaat iedere dag door.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:02 | 13

Kajsa kon het toen niet laten om de levering via de twitters te vieren, alsof het haar eigen kado aan Ukraine was.

Glasgow Argus | 26-04-22 | 12:35

Ach het is iedere dag hetzelfde. Actie kill D66.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:37

@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:37: Het gaat inderdaad van kwaad tot erger. Volgende stap is dat, ondanks eventuele verkiezingswinst, andere partijen al vooraf aankondigen niet meer met D66 te willen samenwerken. Voor je het weet, wordt Sigrid Kaag bedreigd en wordt structureel weinig tot niets gedaan met die meldingen.

Dat demoniseren moet stoppen. Voor je het weet neemt iemand het recht in eigen hand en valt er weer een dode.

DankeSchon | 26-04-22 | 12:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Het is 2025 en Nederland probeert overal wapens te kopen wat niet lukt….

ikworstelengadouchen | 26-04-22 | 12:00 | 4

Vreemd, Nederland staat op plaats 11 van wapenhandelaren in de wereld, per capita zijn we zelfs de grootste. Aan handel geen gebrek lijkt me.

elfenstein | 26-04-22 | 12:08

@elfenstein | 26-04-22 | 12:08:
We zitten in een enorme pre financiële crisis. In 2025 is er geen cent meer te makken.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

Dit stuk vat het precies samen wat er aan de hand is, en dus ernstig mis gaat. Dit kabinet zit nu een dikke drie maanden, maar de defensie-bewindslieden hebben tot nu toe slechts een hoop wapens en spulletjes weggegeven of beloofd aan anderen (niet-NAVO), en zijn druk geweest met gender. Er is nog niets gepresenteerd of geregeld betreffende salarisverhoging, een CAO (waar de militair al weer een flinke tijd zonder zit), herstel, aanvullen en moderniseren slagkracht (met dingen die BOEM/BIEM doen, en dus niet een zoveelste logistieke of ondersteunende uitbreiding), en veel meer personeel. Er is nog zelfs niets met het personeel gecommuniceerd.... zal ook wel "nieuw elan" zijn. Ofwel; de politiek reageert rijkelijk laat tot niet op de ontstane dreigende situatie behalve alles weggeven. En die dreiging is er al in deze vorm sinds 2014 (lees; Rutte-tijdperk). Vraag mij overigens af of het (opzettelijk) verwaarlozen van beveiliging bevolking niet ongrondwettelijk of zelfs strafbaar is...

Nederlanddraaitdoor | 26-04-22 | 11:59 | 1

Het gaat precies goed. Alles moet kapot opdat er een nieuw systeem opgetuigd kan worden.
De bevolking is wat zij altijd al is geweest: Kanonnenvoer.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:15

Hoe beter de Russen gestopt worden in Oekraïne, hoe minder kans dat ze zin krijgen west Europa aan te vallen. De howitzers daarheen sturen is dus een heel goede bijdrage aan onze eigen veiligheid op termijn.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 11:59 | 7

Tot er een Chauchesku momentje komt, dat de mensen inzien dat het anders beter is. De geest uit de fles, zeg maar.

Ray Skak | 26-04-22 | 12:28

Gelukkig denk je altijd als eerste aan jezelf, zo te lezen dus maak je niet al teveel zorgen dat er nooit iemand aan je denkt! En ja Oekraïne, denk je echt dat Poetin het graan dan zomaar aan ons blijft verkopen? Nee dat is dan een nieuw wapen in zijn arsenaal. Poetin is een gevaarlijke lul die vroeg of laat ook ons probleem wordt.

Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:33

@Beste_Landgenoten | 26-04-22 | 12:33: Rusland blijft ons gewoon graan verkopen, en olie, en gas. En weet je? Handel is de beste route richting vrede, bij voorkeur met wederzijdse afhankelijkheid.

AnitaDik | 26-04-22 | 14:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn dit giften? Of lening? Of lease? Krijgt Nederland hier geld voor? Hoe werkt dat? Iemand?

Is dit nog nieuws? | 26-04-22 | 11:54 | 6

Rubbleize het hele land, kan je daarna helpen met (lees contracten krijgen voor) de opbouw...

HaRo010 | 26-04-22 | 12:10

Net zoals Griekenland gaan ze het allemaal terugbetalen tot de laatste cent

zuurtjeregen | 26-04-22 | 12:27

Dank allemaal

Is dit nog nieuws? | 26-04-22 | 14:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon weggeven die zooi, de Oekraïners hebben ze nodig. We geven daarna Sywert de opdracht om betere in China te kopen, hebben we met de mondkapjes toch ook gedaan.

jan huppeldepup | 26-04-22 | 11:54 | 1

En Sybert doet dat ook nog eens zonder winstoogmerk.
Zo'n goeie jongen, die doet dat allemaal zonder dat ie er zelf wat aan wil verdienen.

Osdorpertje | 26-04-22 | 11:57

Hup weg met dat ouderwetse schroot en koop er miljoenen drones voor terug.
Breng defensie nu maar eens de 21e eeuw in.

2voor12 | 26-04-22 | 11:54 | 2

Helaas is Nederland failliet.
Niet alleen Nederland overigens.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 12:07

Die houwitsers hebben in Afghanistan hopeloos gefaald. Zijn alleen bruikbaar als je het geen punt vind dat je alles om het doel heen ook platgooit. In het westen vinden we dat een dingetje.

timster | 26-04-22 | 11:54 | 3

Niet meer! Met nieuwe slimme munitie die is aangeschaft kan men nu vrij precies opereren.

Wayan | 26-04-22 | 12:08

Zelden zo veel domme onzin gelezen. Hebben prima werk geleverd in Afghanistan.

Bubske | 26-04-22 | 15:04

Uhuh. Zoek maar eens op slag bij chora ;)

timster | 26-04-22 | 16:31
-weggejorist-
TheEgg | 26-04-22 | 11:53 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

Ollengren is de eerste die in de bunkers van paleis Noordeinde zit, doorlopen naar Wassenaar.

gato | 26-04-22 | 11:53 | 2

U bedoelt op de boot naar Canada?

bijna_raak | 26-04-22 | 11:55

Geheel volgens de 'weg met ons' doctrine. Ik neem aan dat de N- en CO2 emissies verrekend worden ? Ik ben trouwens vanmiddag even weg, aandeeltjes RheinMetal etc. kopen.

Vesta | 26-04-22 | 11:49 | 3

U moet daarvoor fysiek naar een winkel?

goedverstaander | 26-04-22 | 11:51

Met Rheinmatel ben je redelijk laat.
Op de dag van de inval stond het aandeel Rheinmetal rond de 75-80 euro.
Inmiddels een veelvoud.
Ik schreef hier al eerder dat als mindef toen even Rheinmetal had gekocht we onze nieuwe tanks met de koerswinst hadden kunnen betalen.
Maar ja, Ollongren weet waarschijnlijk niet eens wat Rheinmetal is.
Ik heb ook niet het idee dat er al zaken zijn besteld danwel een optie genomen is op.

General McAuliffe | 26-04-22 | 12:07

Zeg, zijn we nu feitelijk niet gewoon in oorlog met Rusland?

wilmeister00 | 26-04-22 | 11:49 | 5

Wel als wij wapens gaan leveren.
Oh wacht...

Nuchternederland | 26-04-22 | 11:59

Nee, we faciliteren een militaire operatie.

Raspatat | 26-04-22 | 12:13

vergeet Hans van Baalen en Guy Verhofstadt niet, ookzij hebben de russen getreiterd......

vranac | 26-04-22 | 16:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi hoor die PZH2000, niet weggeven die dingen. In '79/'80 was Buurman dienstplichtig stuco op de voorganger, M109-A1. Daar ging het laden en afvuren iets ambachtelijker dan op dit filmpje. Tot zover mijn interessante bijdrage.

Buurman | 26-04-22 | 11:48 | 2

Dan reed ik achter je aan met mijn vrachtwagen uit 1953.

pete1023 | 26-04-22 | 12:25

@pete1023 | 26-04-22 | 12:25: YA-328 Drietonner denk ik. Zo lang geleden, maar als ik m'n ogen sluit dan ruik ik bij wijze van spreken die benzinedampen nog. We worden oud.

Buurman | 26-04-22 | 15:30

Tja als je niets meer hebt kan je ook niets meer weggeven. Het Leger des Heils is qua *actieve* manschappen groter dan het verdedigingsleger.

Heeft het Leger des Heils al een aantal ton aan Strijdkreet gedoneerd aan Ukraine?

litebyte | 26-04-22 | 11:47

Ze willen een EU leger, that's why.

Bakkeleures | 26-04-22 | 11:47

Militairen stemmen geen d666 misschien?

jan huppeldepup | 26-04-22 | 12:00

Ik heb nog een paar Cobra's 8 die ik wel kan missen.
Maar dan wel om het 'Torentje' op te blazen.

VeteraanKobus | 26-04-22 | 11:46

We moeten wel wat goedmaken voor de Duitsers want die willen i.v.m. Gerhard Schröder liever niet dat Oekraïne gesteund wordt. In ieder geval niet met wapens.
nl.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Schr%C3...

Osdorpertje | 26-04-22 | 11:46

Gut, Alexander en de regeringskliek neemt een vliegtuig richting Ijsland of Canada, het leger graaft zich ergens in en laat wat polders onderlopen om vervolgens, nadat wat Randsteden plat zijn gegooid, zich over te geven. We leren toch echt niet van de geschiedenis.....

Bierum | 26-04-22 | 11:44 | 2

Randsteden plat gooien is toch wel positief.

Ing. eslapen | 26-04-22 | 11:45

Die familie vertrekt gewoon naar Partagonie, waar bijna alles al in handen van de familie is.

gato | 26-04-22 | 12:02

Paar patriots rond den haag en rotterdam zou toch wel fijn zijn.

Ouwe Semelaar | 26-04-22 | 11:43 | 1

Nee hoor, want daar woon ik niet

litebyte | 26-04-22 | 11:48

Soldaten hebben we genoeg , uit alle windstreken en direct inzetbaar . Ooooh wacht .

likmegaties | 26-04-22 | 11:43

Kasja heeft goede ideetjes maar vwb uitvoerbaarheid zitten er nog wel de nodige haken en ogen aan. Heel exemplarisch voor het beleid van de Rutte en de recente Rutte regeringen. De progressieven door de bocht, de emotie regeert, realisme is conservatief populisme, volgens de progressieve demagogen.
Het kost zo’n 10 jaar voordat de investeringen in defensie zich terugbetalen. Met Kasja kan dat dus langer duren. Als die meid goed kan sturen dan luistert ze naar de experts (generaals). Nu schat ik de MinDef niet in als een de narcistische, wereldvreemde ijdeltuit die de partij politiek bedrijft. Maar misschien dat de ‘nieuwe leiderschap’ diva achter de schermen zich wil doen laten gelden nu ze weer een politieke nederlaag heeft geleden.

ratelaar | 26-04-22 | 11:42 | 6

@goedverstaander | 26-04-22 | 11:46: Het gaat om inclusie en diversiteit en daar kan het leger nog flink wat van van gebruiken, die implicit bais cursussen lopen ook niet echt.

bijna_raak | 26-04-22 | 11:58

@Vesta | 26-04-22 | 11:58: Ook zo corrupt als de ziekte, het lijkt Matt Herben wel die de JSF afzegende en er een leuk baantje bij/voor Northrop aan overhield net als van Drimmelen.

bijna_raak | 26-04-22 | 12:01

De benoeming van Ollongren moet bij Defensie zijn ingeslagen als een bom. Haar affiniteit met oorlog is mogelijk een potje stratego, meer dan twintig jaar geleden. Ze kan nog geen korporaal van een generaal onderscheiden en haar eerste wapenfeit is dat ze de toch al schaarse uitrusting weggeeft. Je zult maar bij Defensie werken.

goedverstaander | 26-04-22 | 12:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig heb ik mijn luchtbuks nog.
Laat maar komen zou Hennie zingen.
Mijn verdediging staat op scherp.
Ik kan altijd nog onder het huis schuilen.
Olontlont geeft alles weg, kunnen wij nieuw kopen met een nieuwe houdbaarheids datum.
Het is niet alleen in Amsterdam een zooitje, ook in Den Haag.

Zitvlak | 26-04-22 | 11:40
-weggejorist-
Hadena | 26-04-22 | 11:39 | 3

Geef maar weg, Nederland hijst toch na 2 dagen de witte vlag als het hier spannend wordt.

Wattman | 26-04-22 | 11:38 | 4

Nadat het koninklijke huis naar veilige oorden gevlucht is idd.

Lompelul | 26-04-22 | 19:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ben je zelf een nemer of een gever? Dit is een vraag.

RickTheDick | 26-04-22 | 11:37

Een echte WO III zal niet met conventionele wapens gevoerd worden.

Indien wel duurt het nog even voordat de Russen fysiek aan onze grens staan. De Polen zullen nog harder weerstand bieden dan de Oekraïners. Als de Duitsers ze dan niet kunnen tegenhouden, zullen wij het ook met een paar van deze dingen niet kunnen.

SamV | 26-04-22 | 11:35 | 1

*pollepel oppoetsen doet*

zwenkwieltje | 26-04-22 | 11:39

Het Nederlandse leger is een grote witz, dus hou die houwitzers.

Kaal-dik-en-lelijk | 26-04-22 | 11:35

Waarom geeft ze niet gewoon meteen heel Nederland weg? Zoals het nu gaat is maar uitstel van executie.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 11:34

Ons land is toch ook al weggegeven?Waarom dan de inboedel dan ook niet?

AIRCOOLED-RS | 26-04-22 | 11:34 | 4
-weggejorist-
-Sloppie- | 26-04-22 | 11:36

yep alles voor 1 Europa zoals D66 dat voor ogen heeft.

Fedde71 | 26-04-22 | 11:37

Aan een ieder die wil toch?Wel lief blijven hoor.Oja…,en blijven bukken natuurlijk!!

AIRCOOLED-RS | 26-04-22 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Wat kan je dan precies uitrichten met zo'n kanon in een Derde Wereldoorlog?

Bennie Boos | 26-04-22 | 11:33 | 3

Meer dan zonder zo'n kanon.

Glasgow Argus | 26-04-22 | 11:34

@Glasgow Argus | 26-04-22 | 11:34: Minder dan met een witte vlag.

zwenkwieltje | 26-04-22 | 11:48

Als dat ding nou een A-bom kopt, ipv Amsterdam?

Met_baard | 26-04-22 | 14:55

Deze houwitzers zelf houwe en niet weggeven!
Houwen houden, het is maar hoe je het uitspreekt:)

P47Thunderbolt | 26-04-22 | 11:33 | 1

Houtzwitzers?

Met_baard | 26-04-22 | 14:54

Gewoon weggeven en zelf weer nieuw spul kopen

WellusNietus | 26-04-22 | 11:31 | 2

Duurt jaaaaren.

bisbisbis | 26-04-22 | 12:12

@bisbisbis | 26-04-22 | 12:12:
Nogmaal wel, maar onder druk wordt alles vloeibaar,
en blijkt er toch eea wel sneller mogelijk te zijn.
PS @Kasja, niet vergeten:
Afbestellen:
- 1 Walrus
Bestellen:
- 40 x MQ 9 Reaper + Hellfires
- Voor elk stuk kanon / pantser naar Oek er 2 terug.
.
Dit kan budget neutraal, echt waar.
Pak graag even je rekenmachine.

hotmint | 26-04-22 | 17:20

Het militair advies bij de weggeveritis ontbreekt nog, volgens bronnen bij Defensie. Dus de pantserhowitzers staan al op de trein naar het oosten.

De Nederlandse krijgsmacht kan daarna weer doen wat ze het beste kunnen: bedelen om spullen bij andere landen. Beggars' army.

Glasgow Argus | 26-04-22 | 11:30 | 1
-weggejorist-
-Sloppie- | 26-04-22 | 11:38

De wapen industrie gaat lekker knallen.

sLinksAmsterdam | 26-04-22 | 11:29 | 1

Ze kunnen de vraag nauwelijks aan

litebyte | 26-04-22 | 11:50

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen