Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVEBLOG. Satellietbeelden van troepenopbouw in Belgorod, Biden beschuldigt Russen van 'genocide'

Dag 49 van de... 'genocide' +++ LIVEBLOG

Social

Even nog, en dan barst het gezeik weer los, na een periode van relatieve rust, waarin vooral de schade werd opgenomen, de lijken werden geteld en de horrordaden werden geturfd. Nieuwe satellietbeelden van ruimtetechnologiebedrijf Maxar laten Russische troepen en troepenverplaatsingen zien in het oosten van het land, bij plaatsen als Bilokurakyne en Kyslivka, maar de belangrijkste 'bevinding' (want dat was al wel bekend) is dat er sprake is van een opbouw van Russische eenheden bij Belgorod, net over de grens bij Kharkiv. Iedereen weet dat 'ze' gaan komen, alleen is het nog de vraag wanneer. Volgens de Oekraïense legertop zijn er een aantal Russische regio's op 'security alert' gezet en dat kan alleen maar slecht nieuws zijn. De Oekraïners laten voorts in de ochtendupdate weten dat Rusland hoe dan ook 'gewoon' doorgaat met luchtaanvallen op steden als Kharkiv en Zaporizhzhia. In een ander universum van gebrekkige geestelijke gezondheid gebruikte Joe Biden voor het eerst de term 'genocide'. "It's become clearer and clearer that Putin is just trying to wipe out the idea of even being able to be a Ukrainian." Zelensky blij, ook al omdat er 750 miljoen dollar aan wapens aan zit te komen. LIVEBLOG, dus later meer...
UPDATE 8.34 uur - Foto's van een verwoest Marioepol hier, gekiekt tijdens 'an official tour organised by Russia's military'. Tsja
UPDATE 8.50 uur - Zelensky heeft dus voorgesteld die pro-Russische politicus Medvedchuk, gisteren gevangen, te ruilen met krijgsgevangenen
UPDATE 11.11 uur - Russische tank schiet op gebouw in Marioepol. Jaahaaaaaa de boel is al kapot
UPDATE 11.13 uur - Berichten dat de Russen witte fosfor hebben gebruikt in Zaporizhzhia
UPDATE 11.23 uur - Veel Russische troepen op een paar kilometer van de grens, bij Dubrovka en Biriuch
UPDATE 11.35 uur - Macron noemt het geen 'genocide' want Russen en Oekraïners zijn... "broeders". Dan hebben we nieuws voor Macron: daar denken ze in Oekraïne momenteel toch net iets anders over
UPDATE 11.54 uur - Onderzoekers van de BBC melden dat er (verboden) clustermunitie is gebruikt bij de aanval op het treinstation van Kramatorsk
UPDATE 12.01 uur - TikTok Troops van Kadyrov maken plezier. Zoek de naakte... euh... etalagepop
UPDATE 17.17 uur - Amerikanen: Russen maken zich klaar
UPDATE 19.30 uur - Russen waarschuwen: als aanvallen op Russisch grondgebied slaan we terug naar de plekken waar de orders worden gegeven, zoals Kiev. Sterke o-nee-ze-schieten-terug vibe
UPDATE 19.35 uur - Medvedchuk werd 'verraden' door de persoon die de afgelopen 22 jaar zijn bodyguard was
UPDATE 19.38 uur - Twee kleine updates. A) 1.500 Russische lijken in Dnipro. B) 500 Russische tanks visueel bevestigd stuk
UPDATE 20.10 uur - Mariniers van Oekraïne zijn bij Marioepol door Russische linies gebroken en hebben connectie gemaakt met Azov-knokkers. Verklaring (onvertaald) hier, reportage hieronder

Social
Social

Est, Let, Lit en Pol op bezoek

Social

KAART

Social

Russen kunnen er geen zak van

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik heb mij wel eens afgevraagd of er nog wel genoeg Javelin's, Panzerfausten,NLAW,TOW,etc over zijn want ik kwam eerder deze weer een tweet tegen dat de westerse voorraden al flink geslonken zijn en dat dat wat nu in totaal al afgeschoten cq geleverd is aan Oekraïne een fabricagetijd had van zo'n 5 jaar of langer.
Een kwart van de totale aantal in Amerikaanse magazijnen Javelins was al naar Oekraine verstuurd.
Nu met die verstoorde grondstoffen markt en chipstekorten vermoed ik nog langere productietijden om de magazijnen weer aan te vullen.
Wat als China nou Taiwan aanvalt of Noord Korea word nuts van voedseltekorten door de verstoorde marktprijzen en tekorten.
Gaat men dan sneller opschalen tijdens een mogelijk conflict in zeer krachtige wapens?

steekmug | 13-04-22 | 19:23 | 2

Dit zijn wel stevige conclusies obv de bronvermelding: "eerder deze weer (sic) een tweet".

Balthazar_Gerards | 13-04-22 | 20:04

Van alleen de Panzerfaust 3 zijn er tenminste een kwart miljoen gebouwd. Meer dan genoeg om resterende Sovjet meuk naar de gallemiezen te blazen. De rest is onduidelijk (Javelin zo'n 50,000, NLAW enkele tienduizenden) maar hoe dan ook is er meer dan genoeg om alleen met lichte infanterie zo'n beetje elk Russisch voertuig (tank, pantserwagen, vrachtwagen etc.) stuk te maken.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 20:24

NAVO kan het beste zsm troepen opbouwen in Ukraine. Heel duidelijk. "Jullie troepen in Ukraine. Wij troepen in Ukraine.". Niets doen is de Russen militair initiatief gegeven en dat speelt Het Westen op geen enkele wijze in de kaart. Deze oorlog is nog maar net begonnen. Bij de volgende escalatie is de kans om nu in te grijpen er niet meer.
Of denkt men het weer met een “phony war” of 'Sitzkrieg" te redden?
Het argument, "ja, maar zij hebben nukes", geldt ook vice versa overigens. Echter voor de Russen is onze angst voor die dreiging zo ongeveer een carte blanche om een gang te kunnen gaan.

Lafayette | 13-04-22 | 16:51 | 2

Ze hebben de bom alleen verkregen dankzij onnozele atoomspionnen, zoals Klaus Fuchs - Een Duitser die in Los Alamos eindigde tijdens de opbouw van het project met De Bom, dat geheel Japan binnen een paar dagen tot de knieën dwong. En voor wat. Het idee van de USSR spatte amper 45 jaar later al, uit elkaar. Hopelijk denken spionnen van vandaag de dag wel twee keer goed na, voordat ze tot zoiets over gaan.

Nederlandop1 | 13-04-22 | 17:11

Ja, het idee van een kerndreiging went wel. Net als dreiging met scheiding denk ik. Misschien toch maar vreemd gaan en miss Oekraïne bijstaan. Of misschien initiatief nemen en Poetin preventief ruimen met een atoombom op de bakkes?

Kane | 13-04-22 | 19:01

Bij volkerenmoord denk ik toch eerder aan de uitroeiing van 6 miljoen Joden in de Tweede Wereldoorlog door de Nazi's en het over de kling jagen van 1.5. miljoen Armeniërs door de Turken tussen 1895 en 1923.

Willibald von Klúúúk | 13-04-22 | 15:51 | 6

@Willibald von Klúúúk | 13-04-22 | 16:57: De daad is al gepleegd .. De vijf kenmerken waarmee genocide wordt omschreven, zijn in minder dan een maand al bereikt. Ondanks de pogingen tot whataboutisms, spindoctoring, etc. vanuit het Kremlin.

Nederlandop1 | 13-04-22 | 17:03

Ik denk dat de Oekrainers meer herinneringen hebben de Holodomor, met 3,5 miljoen tot 5 miljoen Oekrainse doden, in de jaren '30 toen Oekraine in feite door Rusland bezet was.

DutchLion33 | 13-04-22 | 19:10

@Willibald von Klúúúk | 13-04-22 | 16:57:

Het is niet dat mensen zoals jij ook zo dachten toen Hitler zijn ambities bekend maakte om (zoals Poetin nu het Oekraïnse volk) het Joodse volk uit te roeien. Het is niet alsof de Russen niet eerder hebben gepoogd om het Oekraïnse volk uit te roeien ofzo (*kuch* Holodomor).

Ik vind wat van mensen die die zo denken en praten zoals jij. Maar dat hou ik maar wijselijk voor me.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

M.b.t. de opstelling van Finland & Zweden de moeite waard om even naar te kijken/luisteren: youtu.be/vPm5tOn3bj8

PPuk | 13-04-22 | 15:43

Steinmeier niet welkom in Kiev. Misschien wel te begrijpen/beredeneren, maar niet slim. Steinmeier heeft zijn vroegere/eerdere opstelling t.a.v. Rusland in de rol van minister van buitenlandse zaken (2013-2017) herzien en zelfs zijn spijt betuigd over zijn eerdere Moskou-vriendelijke benadering.
Dan is het niet slim dat Kiev via de president van Polen laat weten dat Steinmeier, met wie hij samen naar Kiev zou reizen, niet welkom is.
Oekraïne zou op dit moment ieder signaal van steun, vooral een gezamenlijk bezoek van Duda & Steinmeier, publicitair moeten 'uitnutten'. Nu legt Kiev zelf een mogelijke kiem voor verdeeldheid en zet Steinmeier 'voor paal'. Als Steinmeier de gelegenheid zou hebben gekregen om in Kiev een statement te maken had dat veel meer opgeleverd.
zie ook: youtu.be/6jzlcAiXuqg

PPuk | 13-04-22 | 15:36 | 6

Duitsland is de grootste sponsor van de Russische oorlogsmachine. Een van de belangrijkste architecten daarvan is deze Steinmeier geweest. Er is al vaak gezegd dat een energie boycot de daadwerkelijke nucleaire optie zou zijn. Maar daar zijn de Duitsers te laf voor. De Grieken mochten hun economie wel afzinken toen zij de foute politieke keuzes hadden gemaakt, maar voor de Duitsers is dat argument blijkbaar niet im frage. Het Duitse argument dat zij louter kunnen helpen als zij zelf sterk zijn is een wanstaltige uitvlucht - Daar heb je weinig aan in een kelder in Kharkiv. Zelenski heeft daarom groot gelijk dat hij Steinmeier het fotomomentje in Kiev niet gunt.

Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 16:56

@Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 16:56:
Ben het niet oneens met jouw argumentatie. Idd, 'daar heb je weinig aan in een kelder in Kharkiv'; klopt. Diezelfde mensen in diezelfde kelder hebben ook weinig gehad aan alle andere 'steunbetuigingen'. Maar Steinmeier had, samen reizend vanuit Polen met Duda, een statement kunnen maken. Beter dan vanuit Kiev te horen niet welkom te zijn, wat wellicht koren op Moskou's propagandamolen is.

PPuk | 13-04-22 | 19:39

@PPuk | 13-04-22 | 19:39:

Want Poetin geeft de kat zijn kut om statements?

Als Steinmeier, Scholz en die Nehammer uit Oostenrijk een statement willen maken trekken ze op zijn minst hun militaire opslagen leeg en sturen het naar de Donbas zodat de troepen van Zelensky Poetin een vernietigende nederlaag kunnen toedelen. De euro-kraan willen ze niet dichtdraaien. Dan is dat toch het minste zou je zeggen. Waardevoller dan een "statement"/foto-opp in Kyiv me dunkt.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 20:03
▼ 3 antwoorden verborgen

De chaos rondom Marioepol wordt nu wel erg verwarrend.

Zoals verwacht heeft de OSCE vastgesteld dat het bombarderen van ziekenhuizen en ook het beruchte theater met opzet waren en dus oorlogsmisdaden. Oké. Wisten we eigenlijk wel. Er stond zelfs "kinderen" bij het theater en niemand (behalve "sommigen") twijfelt daar aan. www.washingtonpost.com/world/2022/04/...

Maar. De Russen claimen dat zo'n duizend Oekraïnse mariniers zich hebben overgegeven. www.theguardian.com/world/2022/apr/13... Er zaten naar schatting zo'n 3 duizend mariniers en die zullen best wel veel doden en gewonden te verduren hebben gehad en zullen weinig munitie, voedsel of water meer hebben. Ik vind dat nogal een claim. Duizend mariniers. 1/3. Lijkt me niet dat die allemaal hutje mutje in een gebouw ergens zitten en zich allemaal tegelijkertijd overgeven. Die zitten overal in kleinere eenheden lijkt mij.

Kyiv wist echter te vermelden dat (andere?) Oekraïnse mariniers zich een weg hebben weten te vechten naar het Azov regiment met voorraden en munitie en o.a. gewonden weten te evacueren. Ze zweren door te vechten tot de laatste man. Niet dat ze veel keuze hebben. Denk niet dat de Russen je laten leven zelfs al geef je je over. www.pravda.com.ua/rus/news/2022/04/12...

www.bbc.com/news/live/world-europe-61...

Verder schijnt het dat de Russen een stukje Marioepol wat nog staat willen ontdoen van lijken e.d. om 9 mei te vieren. Hoe cynisch. twitter.com/nexta_tv/status/151415554...

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 15:33
-weggejorist en opgerot-
kapt.Jerkoff | 13-04-22 | 15:08 | 4

En die arme Neanderthalers dan? Die hebben wij hier in Europe uitgeroeid.

DrFibonacci | 13-04-22 | 15:19

Slavernij was ook heel erg, lijfeigenschap ook, nog meer ouwe koeien?

Geilbaard | 13-04-22 | 15:28

@Geilbaard | 13-04-22 | 15:28:

Beter bij de feiten blijven. Biden praat namelijk wel met de oorspronkelijke bewoners van Amerika. www.voanews.com/a/native-american-jou...

"Just days after taking office, President Joe Biden signed a memorandum signaling the administration’s commitment to strengthen its nation-to-nation relationship with more than 570 American Indian and Alaska Native tribes."

Beter laat dan nooit. Hoewel Clinton en Obama al bezig maken om te proberen e.e.a. goed te maken.

Zullen we het maar niet over die dikke oranje volidioot hebben? Ach, laten we het toch maar wel doen. www.indian.senate.gov/news/press-rele...

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 15:42
▼ 1 antwoord verborgen

Welkom welkom,maar heeft u wel een vergunning?
"Gemeente wil Oekraïense vluchtelingen met dwangsom weg hebben | Binnenland | Telegraaf.nl" www.telegraaf.nl/nieuws/1636893322/ge...

chausson61 | 13-04-22 | 13:44 | 3

Begrijp dat je bij een particuliere vluchtelingenopzet een vergunning moet aanvragen, maar dat je het met dwangsom zelfs tot een rechtsgang laat komen in deze rare tijden? Ga je kapotschamen, gemeente Twenterand! Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen of begrijpt deze gemeente dat niet?

Jan, Leiden | 13-04-22 | 14:08

Zou de gemeente dat ook doen als het Syriers of Afghanen betrof?
Ik waag het te betwijfelen.

Graaisnaaiert | 13-04-22 | 14:47

Waarom wordt de opbouw niet proactief verstoord? Dat lijkt me beter dan te wachten tot het te laat is. Net alsof beide partijen wachten tot de scheidsrechter fluit voor de tweede helft.

quigg | 13-04-22 | 13:32 | 2

Ik verwacht dat special forces dat ook al aan het doen zijn...... aanvankelijk beginnen met brandstof/voedsel/communicatie/medische voertuigen opblazen... in de achterhoede beginnen zodat de luitjes vooraan tering nerveus worden (demoraliseren)... wij weten slecht een fractie via social media..

grapjasz | 13-04-22 | 13:42

Dat gebeurde al met die spoorbrug. Maar Oekraïne gaat waarschijnlijk pas bombarderen echt de dag voordat Rusland van plan is om op actie wordt overgegaan.

Alexander des Burgus | 13-04-22 | 15:20

Toch best wel een mooi en goed gebaar..... van sleepy Joe ... valt weer mee..!

grapjasz | 13-04-22 | 13:31

Zojuist in het nieuws: niet alleen Finland, maar ook Zweden gaat voor het NAVO-lidmaatschap.
Nou, dan mogen de Russen laten zien, wat hun maffiose dreigementen richting die twee landen, met "militaire gevolgen" bij het streven naar het NATO-lidmaatschap waard zijn. Ik vermoed helemaal niets.
Maar ik mag hopen dat Zweden, Finland en de NAVO achter de schermen intussen al afgesproken hebben dat bij een aanval op hetzij Zweden of Finland, of beide, de NAVO gelijk keihard terug slaat naar Rusland, ook als die twee landen nog geen lid zijn.
Want geweld is absoluut het enige dat helpt bij het land van Poetin. Diplomatie, beroep op redelijkheid, laat staan een beroep op moraal, het is aan Rusland absoluut niet besteed.

KeesBruin | 13-04-22 | 13:10 | 3

Die kan geen 2-frontenoorlog aan momenteel. Hij heeft al de grootste moeite om een afgang in Oekraine te voorkomen. Als hij dan ook nog op de Noordwestelijke flank aan de slag moet is het einde Vlad. Enige wat hij dan nog kan gaan doen is nuken, met precies hetzelfde resultaat.

Graaisnaaiert | 13-04-22 | 14:49

@Graaisnaaiert | 13-04-22 | 14:49: de soldaten schijnen op te raken. Straks komen de oudjes met het nieuwste Russische model rollator voorzien van rupsbanden.

BenZen | 13-04-22 | 18:44

Bill Browder zegt het weer eens goed. Hij zegt het kost Poetin naar schatting tenminste 1 miljard dollar per dag om oorlog te voeren in Oekraïne. Zolang de EU 1 miljard dollar naar Rusland blijft overmaken per dag speelt Poetin in principe quitte. De overige sancties doen wel pijn maar niet genoeg. Hoog tijd dus om de gas- en olierekeningen niet meer te betalen en ja, de economieën van o.a. Duitsland (eigen schuld), Oostenrijk en ook Italië zullen een forse deuk oplopen (wij ook trouwens). Maar, zeg nu zelf. Wat is de winst van (grote) bedrijven je waard als je weet dat je (in)direct meebetaalt aan de Russische gruwelijkheden in Oekraïne? Of zelfs als dat je niet boeit, hoe denk erg denk je dat we allemaal (economisch) geraakt worden als de boel verder escaleert?

Deze oorlog kan maar op twee manieren eindigen; een gigantische vernederende nederlaag voor Poetin wat hem thuis van alfa mannetje tot zielige loser maakt en hem hopelijk ook zijn kop kost, of een genocide op het Oekraïnse volk.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:10

Werd er ook bericht dat de Amerikanen Witte Fosfor gebruikten bij de inval bij Faluja? Of werd het toen gewoon ter kennisgeving aangenomen en was het ok?

peterdh | 13-04-22 | 13:07 | 4

Ja zeker, uitgebreid zelfs. Het ligt er bij "witte fosfor" nogal aan hoe je het gebruikt. Het is niet zo zwart/wit als het gebruik van "witte fosfor" is een oorlogsmisdaad. Het westen claimt het altijd "correct" gebruikt te hebben.
www.npr.org/sections/parallels/2017/0...

Het mag je niet verbazen dat dit bij de Russen nogal heel erg de vraag is.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:22

@Alexander des Burgus | 13-04-22 | 15:26:

Verarmd uranium. nl.wikipedia.org/wiki/Verarmd_uranium...

"Sinds 2009 heeft het U.N. International Agency for Research on Cancer (IARC) alle radioactieve substanties (waaronder verarmd uranium) die alfadeeltjes uitzenden geklasseerd in de Groep 1-categorie van bewezen kankerverwekkers bij mensen."

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 16:26
▼ 1 antwoord verborgen

De update 11:35
Kateryna_Kruk
@Kateryna_Kruk
·
1 u
Macron calls Ukraine and Russia brothers. No, we’re not. We won’t be.
Time to stop this stupid narrative.

BrutusBosch | 13-04-22 | 12:51 | 1

Macron scoort geen punten met zijn "historische banden tussen Frankrijk en Rusland diplomatie gezever". Het is veelzeggend dat het grootste en machtigste leger in de EU slechts de helft aan wapens heeft verscheept naar Oekraïne dan zegge, ministaatje, Estland. Macron leeft kennelijk nog in de 'illusie' dat er een derde optie bestaat naast totale vernedering voor Poetin of totale vernietiging van Oekraïne. Spoiler alert: Die is er niet.

P.S. En nee, we hoeven de discussie niet aan over wie straks de betere president zal zijn de liberale Macron of fasciste en Poetin-likker Le Pen. Dat is natuurlijk Macron. Maar zulke achterlijke dingen zeggen en zo lafhartig militaire steun geven doet een beetje, nou ja, "Duits" aan. Hoewel de Duitsers inmiddels een beetje wakker geschrokken lijken te zijn.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:27

Als dit offensief van Rusland nog een weekje of wat kan worden uitgesteld, zijn de bossen weer een stukje groener in de Donbass en de velden nog wat drassiger. Zeer in het voordeel van een lichte en mobiele verdediger, met lichte Javelins, NLAWs, drones en hit-and-run tactics. Op die smalle wegen hoeft zo'n log konvooi maar een paar keer per dag vast te lopen om de hele boel weer in het honderd te sturen. Een paar Switchblades op de tankwagens vol brandstof, een paar nachtelijke aanvallen van Aerorozvidka selfmade drone-bommen op trucks vol manschappen en de zaak loopt uit op een fiasco.

Hopelijk zijn de verdedigers net zo inventief en kundig als de afgelopen weken bij Kiev het geval was. Maar ik vertrouw erop dat ze in tegenstelling tot de Russen wel in staat zullen blijken tot een moderne en slimme oorlog. Wat ze nu nog nodig hebben is heel erg veel van die wapens en liefst ook wat extra artillerie, vliegtuigen en tanks.

En die kunnen wij leveren, als we maar een beetje opschieten en niet als de Duitsers eerst alle formulieren in 20-voud moeten tekenen.

Beste_Landgenoten | 13-04-22 | 12:42 | 5

@litebyte | 13-04-22 | 12:57: Ik heb geen bewijs hoor,maar het valt me op dat de Russen te weinig gebruik maken van gevechtsvliegtuigen en jachtbommenwerpers die uitgerust zijn met radar.
Waarom blijft Biden gevechtsvliegtuigen naar Oekraïne tegenhouden?
Heeft de F-18 Growler met haar elektronische middelen om de radar te verstoren zo’n grote invloed?
Hebben de Oekraïnse troepen op de grond toch ook beschikking over soortgelijke apparatuur via de C.I.A.?
Luchtoverwicht is zo ontzettend belangrijk voor de Oekraïners.
Waarom houden de Amerikanen juist dit essentiële onderdeel van oorlogstactiek buiten het bereik van Oekraïne…
Het klopt gewoon niet.Er is iets wat niet verteld wordt.
Niet door de Russen.
Niet door de Amerikanen.

Papualist | 13-04-22 | 13:28

@Papualist | 13-04-22 | 13:28:

De Russische luchtmacht is gewoon nogal abominabel, krijgen niet eens de helft van de vlieguren als de westerse piloten en vliegen rond in voornamelijk verouderde slecht onderhouden Sovjet-meuk of moderne toonbeelden van Russische *kuch* "kwaliteit".

Oekraïnse piloten hebben in het westen getraind en veel meer vlieguren en ervaring. Daarnaast hebben ze westerse tactieken (en denk ook ondersteuning) en zal het mij ook helemaal niet verbazen als die verouderde Sovjet-meuk van ze een westerse "upgrade" hebben gekregen.

Lijkt me een vrij duidelijke verklaring waarom Rusland nog steeds het Oekraïnse luchtruim niet beheerst ondanks dat ze meer van alles hebben. Quality over quantity zeg maar.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:40

@Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 13:40: Training is essentieel. Zie ook het geleerde van, ik meen Vietnam. Toentertijd dacht men: techniek geeft de doorbraak. Was niet zo. Fors de piloten getraind: flink overwicht door de getrainden. Dit geldt overigens voor alle disciplines, ook buiten het leger. Wordt vaak vergeten dat mensen in goed getrainde teams topprestaties kunnen neerzetten. Het verloop van mensen, gebrek aan binding, dan wel moraal die verdwijnt, is funest voor teams, kost heel veel tijd en energie. Zie Russisch leger, hoe het blijkbaar niet moet? Uiteraard gelden punten zoals boven door Theodorus genoemd worden ook een rol (en andere zaken die we niet zien/weten).

nobodiesunmighty | 13-04-22 | 14:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is momenteel wel erg stil met suk6 verhalen van Oekrainse zijde. Of ze zijn dik aan het verliezen of ze hebben zich vet ingegraven en trekken straks alles uit de kast. En de drones...?

TonyBoy | 13-04-22 | 11:55 | 7

@Beste_Landgenoten | 13-04-22 | 12:28: Laten we hopen op een zondvloed in Oekraïne, zodat de Russen niet van het asfalt af kunnen en die colonnes inderdaad in puin geschoten gaan worden.

KeesBruin | 13-04-22 | 13:27

@bdn01 | 13-04-22 | 13:06: Ja inderdaad, je hebt kruid en kruit. Nou ja, het ging om de intentie, die was goed.

FrankVeer | 13-04-22 | 16:08
▼ 4 antwoorden verborgen

hmmm. mocht het inderdaad officieel als genocide worden aangemerkt dan is de NATO verplicht om in te grijpen hoorde ik vanmorgen

pipo de c. | 13-04-22 | 11:29 | 1

"How does NATO decide to intervene? Three particular factors are identified, which together may be essential for a NATO intervention to occur: humanitarian incentives, U.N. approval, and NATO member states' economic interests."

Niet verplicht. Maar de kans wordt wel heel erg groot met een Poetin die zegt dat Oekraïne geen bestaansrecht heeft, dat het Oekraïnse volk niet bestaat. Dat hij zegt dat hij Oekraïne aan het reinigen is van "nazi's" (lees iedereen die zich identificeert als Oekraïner). Dat hij zijn troepen effectief mensen laat vermoorden, verdrijven door dorpjes, stadjes en steden volledig te vernietigen. Hij feitelijk zo'n 40 miljoen mensen wil vernietigen, verjagen, heropvoeden al dan niet vervangen door "echte" Russen.

Laten we hopen op een groep machtige en vooral verstandige Russen, hoewel ik twijfel of die (nog) bestaan, die ingrijpen voordat de NAVO in gaat grijpen. Hoe bruter Poetin tekeer gaat, hoe groter de kans dat we wel moeten ingrijpen in onze achtertuin.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 11:47

Een paar bommen op de karavaan, en dan vooral op tankwagens en andere bevoorradingswagens. Dan is het gauw uit met de pret voor Rusland.

Leffe Blonde | 13-04-22 | 11:22 | 4

@me163komet | 13-04-22 | 11:38: Vol de bommen erop, ze staan lekker dicht bij elkaar dus goed voor vuuroverslag. Het moraal wordt al aangetast nog voor ze in Oekraine zijn, als er al moraal was, wellicht laten ze de boel lekker afbranden. En daarna moet de Oekraine natuurlijk keihard ontkennen dat zij het waren.

TonyBoy | 13-04-22 | 11:53

Liever op die gepanserde voertuigen, zoals tanks. Zonder dat spul doen ze niet zoveel meer

Tonyvanwychen | 13-04-22 | 12:11

En zelfs als ze al Oekraïne binnen gaan, Oekraïne nog even een beetje helpen met geo-engineering. Die vettige sneeuw die we een week of twee terug hadden kan namelijk zijn gemaakt door het in de lucht schieten van frituurolie. Zonnebloemolie dus. Dan moeten ze allemaal over de weg en dan kan Oekraïne de karavaan tank voor tank uitschakelen.

Alexander des Burgus | 13-04-22 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begrijp nu beter waarom de generatie die W.O ll had meegemaakt niet al te veel wilde praten over alle verschikkingen.

Hoe legt de gemiddelde Oekraïnse Opa en Oma aan haar toekomstige kleinkinderen uit dat ze de Grote Onafhankelijkheidsoorlog van Rusland hadden meegemaakt waarvan de grootste financiële bijdrage naar de Russen kwam vanuit
het democratische vrije Westen.
Ik eis een referendum.
Met maar 1 vraag:Olie en gas uit Rusland?

Ja?
Nee?
Kweetniet.

Papualist | 13-04-22 | 11:14 | 5

We kunnen best zonder Russisch gas. Er wordt veel gebruikt voor productie van nutteloze goederen zoals sierbloemen. Het is simpelweg keuzes maken. Die mooie orchidee mag best wel wat verwoeste kinderlevens kosten, toch?

* Il Principe * | 13-04-22 | 12:30

@* Il Principe * | 13-04-22 | 12:30: De pietleuterige bloemenindustrie doet het hem niet, het gaat om de duitse primaire industrie, en natuurlijk hieraan gelieerd ook de duizenden (Nederlandse) toeleveringsbedrijven.

litebyte | 13-04-22 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Biden schenkt klare wijn en heeft een duidelijke lijn. Trump zei ‘s morgens het ene, en ‘s middags het tegenovergestelde, als hij al niet volledig ontkende dat hij het überhaupt gezegd had. Het spijt mij, maar ik prefereer Biden op dit moment boven die oranje appeasende clown.

Bigi Bana Boy | 13-04-22 | 10:17 | 19

@mark' | 13-04-22 | 11:15: Ach.....hoe dom zou hij zijn? Iemand die het voor elkaar krijgt om president van de VS te worden, heeft heel hard om moeten vechten, is democratisch gekozen en is gegarandeerd niet dom

Tonyvanwychen | 13-04-22 | 12:07

Amerikaanse presidenten zijn over het algemeen wel te oud vind ik. Dat geldt zeker ook voor Joe Biden. Dat gezegd hebbende is dat natuurlijk wél een andere discussie. Mij gaat het erom dat hij wat Putin betreft geen Chinees spreekt. En mij bevalt dat wel. Ik geloof niet in appeasement. Niet nu met die Putin in ieder geval. Peace through superior firepower. Daar geloof ik wel in.

Bigi Bana Boy | 13-04-22 | 14:06
▼ 16 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Gen. Maximus | 13-04-22 | 10:08 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen
-weggejorist-
mark' | 13-04-22 | 10:06 | 1

Is nou de zoveelste keer met die genocidale Russen, laatst nog hiernaast heel Nazi Duitsland uitgeroeid en nu dit weer. Beetje slappe hap genocide deze keer, moeten ze dan niet een Dresden doen op Kiev of zo, want dit schiet niet op.

dugo | 13-04-22 | 09:58

Biden is net als Obama, lame duck met zoete woordjes en niks voor mekaar krijgen..

VolgendjaarkrygikAOW | 13-04-22 | 09:56 | 1

Ja, en het zo spelen vanuit de democraten, dat de opvolgende republikeinse president de schuld krijgt van die knuffelcultuur van zijn voorganger.

tis_wat | 13-04-22 | 11:47

Finland en Zweden voor de zomer waarschijnlijk NAVO lid. Dit plaatst de NAVO landen direct aan de Russische grens en dit is precies wat Poetin niet wil.
Ga er maar van uit dat alles escaleert en we voorlopig nog niet van al het gezeik af zijn.
Het artikeltje over dienstplicht kan ik zo snel even niet terug vinden maar NL wil de dienstplicht (opkomstplicht) naar Zweeds model invoeren, dit zegt genoeg over wat komen gaat lijkt me.
www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/fi...

Hangtietsmurfin | 13-04-22 | 09:55 | 6

@* Il Principe * | 13-04-22 | 16:51:

Technisch gezien met Japan en Amerika ook dan.

"Additionally, the country shares maritime borders with Sweden, Japan (by the Sea of Okhotsk) and the U.S. state of Alaska across the Bering Strait."

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 20:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een daadkracht, Nederland gaat eindelijk de drones van wapens voorzien.

Film die wel de moeite is hierover: "Eye in the sky"

m.imdb.com/title/tt2057392/

Wattman | 13-04-22 | 09:52
-weggejorist en opgerot-
ILoveBiden | 13-04-22 | 09:52 | 2

Hm. Volgens mij is het toch echt Poetin die Oekraïne is binnengevallen en niet Biden.

MAD1950 | 13-04-22 | 10:25

@MAD1950 | 13-04-22 | 10:25:

Het blijft sneu die knakkers die bewust of onbewust de "nuttige idioot" voor Poetin uithangen.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 10:29

Ongeveer 1/4 van het Russische landleger is ingezet. Als de Ukrainse claims kloppen is daarvan tot 30% vernietigd en nog eens 20% van de eenheden is zo zwaar beperkt door verliezen/uitval dat het onder de offensieve inzetbaarheid komt (alles eenheden met +30% uitval)

Dat zijn serieuze cijfers. Het ausradieren van heel Ukraine zal er niet inzitten voor Putler maar het westen van Russland een stukje vergroten wel .
Benieuwd wanneer de westerse landen druk gaan zetten om Zelensky & Co. dat deel dan maar op te geven.

litebyte | 13-04-22 | 09:45 | 6

Het weer gaat de komende weken in de donbass niet prettig worden voor een grote tankslag. Heel veel regen en bewolking. Dat gaat voor de Russische konvooien misschien een een herhaling worden van het echec in het noorden van Kiev, grote militaire konvooien die niet van de verharde wegen af kunnen en door artillerievuur, drones en mobiele infanterie eenheden aan puin worden geschoten. Misschien hebben de Russen een voordeel dat de bevolking misschien iets meer pro-russisch is en dat ze meer air superiority hebben, maar bewolking is enigszins problematisch als je niet genoeg precisie munitie hebt.

Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 11:02

@Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 11:02:

"Misschien hebben de Russen een voordeel dat de bevolking misschien iets meer pro-russisch is en dat ze meer air superiority hebben, maar bewolking is enigszins problematisch als je niet genoeg precisie munitie hebt."

De destijds pro-Russische elementen in de bevolking hebben in de Donbas kennis kunnen maken met 8 jaar schrikbewind en zien de Russen hun thuis letterlijk vernietigen. Buiten wat criminelen, huurlingen en "rashisten" kan Poetin ook niet meer rekenen op veel sympathie bij de etnische Russen en Russischtaligen in het oosten. Dat was al magertjes toen in 2013/2014. En zelfs op de Krim zijn voormalig pro-Russische etnische Russen en Russischtaligen in de laatste acht jaar van gedachten veranderd nadat Poetin de Krim omtoverde van een bruisende toeristen trekpleister naar een militaire basis en politiestaat zonder zoet water. Loyaliteit zit voor een groot deel ook in je persoonlijke vrijheid en je portemonnee. Ik deelde laatste een goede documentaire over hoe een pro-Russische ondernemer vol met goede hoop en blijheid in de jaren na de Russische "annexatie" van mening veranderde.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 11:18

@Plaktong | 13-04-22 | 09:53: Het probleem is de luchtmacht van Rusland en tijd... er komt voor ruim 2 miljard aan militaire hulp nog de kant van Ukraine op - van straaljagers en pantserwagens tot aan geavanceerde luchtdoelraketten, drones en antitank wapens. Maar er is weinig tijd om ermee om te (leren) gaan.

litebyte | 13-04-22 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Het wordt steeds duidelijker dat Putin tot het bittere eind door zal gaan. Het is daarom alleen mogelijk om volkerenmoord te voorkomen door deze troepen preventief aan te vallen en het gevecht daarmee naar Russisch grondgebied te brengen.
@USA: als jullie een manier hebben om nucleaire subs met slbm’s en landgebaseerde ICBM’s afdoend uit te schakelen zou ik het nu maar doen, anders escaleert dit naar WW3. Putin zit Al en een atoomschuilkelder, godbetert.

Homer P. Simpson | 13-04-22 | 09:39 | 2

En jij denkt dat Biden hier mee leest?

Kanvanalleszijn | 13-04-22 | 09:40

@Kanvanalleszijn | 13-04-22 | 09:40:
Misschien dat de zuster het voorleest? Goh nou moet ik opeens denken aan Reagan in 'land of confusion' van Genesis

Pierke Smulders | 13-04-22 | 09:52

Stalin: Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek.

Acidstain | 13-04-22 | 09:36 | 3

Fout, een miljoen is een statistiek

Kane | 13-04-22 | 10:00

Ja dombo het is 1 miljoen. Heb je nooit call of duty 1 gespeeld ofzo

Hoeveel | 13-04-22 | 10:46

Megadeth: when you kill a man you're a murderer, kill many and you're a concurrer, kill them all and you're a god.

GazonMaaierMan | 13-04-22 | 13:27
-weggejorist-
Onkel Bratwurstbude | 13-04-22 | 09:22 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Russians With Attitude van Twitter geflikkerd. Een account dat een aantal maal in die oorlogstopics van GS voor kwam.

Schwanzeleber | 13-04-22 | 09:19 | 4

@litebyte | 13-04-22 | 09:32:
Nee op die pitch (in het Engels, lol) met een ontzettend hoog Calimerogehalte.
Of is het satire?

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:33

@Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:25: U weet toch dat de enige cultuur waarop Rusland in de afgelopen eeuwen, jawel ééuwen, betrapt kon worden het uitroeien van de intelligentsia, schrijvers, kunstenaars, componisten was. Dat die nog te lezen en te beluisteren zijn is bepaald niet aan de Russen te danken. Daarnaast hadden en hebben ze de vervelende gewoonte om hun wil aan anderen op te leggen d.m.v. de meest abjecte wreedheden nooit losgelaten én zijn ze altijd het slachtoffer dat zich, hoewel er geen land is dat ze ooit iets in de weg heeft gelegd, "bedreigd" voelt.

BenZen | 13-04-22 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Dag 49, heb dus inmiddels al 98 euro meebetaald aan de Russische oorlogsmachine. Das dus ongeveer net zoveel als ik op giro 555 voor de Oekraïne gestort heb. En die oorlog is voorlopig nog niet klaar.

Hoorde overigens net een item op de radio over rijke Russen die met tassen vol casch geld en ook goud dikke miljoenen villa's kopen in Turkije waar ze van harte welkom zijn. Ook 2 megajachten van Abramovitsj liggen ongestoord voor anjer voor de Turkse kust.

Cornelis12 | 13-04-22 | 09:16 | 4
-weggejorist-
Pimhadgelijk | 13-04-22 | 09:26

@small_town_dude | 13-04-22 | 09:24: Want Russische en Turkse troepen staan nergens ter wereld tegenover elkaar, ik dacht aan Armenie, Syrie en Libië?
Turken werken dan weer samen met de Russen in Syrie (wat is de wereld toch ingewikkeld geworden), doen veel handel met elkaar (bouwindustrie, toerisme).
Aan de andere kant verkopen de Turken drones aan Oekraïne - waar de Russen als de dood voor zijn.
En als laatste gaat Turkije uiteindelijk over de toegang van schepen tot de Zwarte Zee.
Heel misschien is het toch nog iets ingewikkelder dan je dacht....

Otto Normal | 13-04-22 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Wij wonen deels in Rusland. Mijn vrouw is momenteel in Moscou. Ikzelf durf het als Nedelander niet meer aan. Ze reist volgende week weer terug naar NL. Via Tallinn en Riga. Estland en Letland. Het is een regelrechte ramp. Mijn oudste zoon is Moskoviet en 22 en ik ben als de dood dat hij wordt opgeroepen voor militaire dienst. Dat wordt zijn dood. Als het zover komt dan laat ik hem deserteren. Ik ben doodsbang en schaam mij kapot. Rusland kan zo mooi zijn en dan dit.

Red shirt | 13-04-22 | 09:15 | 13

Goed om ook Russen met een niet gehersenspoeld gezond verstand terug te zien. Een flink aantal blijkt richting Georgië gevlucht. De aanvoer van soldaten vanuit het Verre Oosten zet door, echter wij stoppen niet met leveringen van NLAW's / Javelins / et cetera. Dus, inderdaad. Uw zoon maakt meer kans, levend. Pukin, maakt het er zelf naar. Het is de Russische beer, misschien .. Maar, de West-Europese Grizzly-beer.

Nederlandop1 | 13-04-22 | 11:53
▼ 10 antwoorden verborgen

Veel politici in het westen hebben een grote mond maar daadwerkelijk iets doen ho maar....

Jafco | 13-04-22 | 09:15

Er kwam bij mij een gedachte binnen, waarschijnlijk niet mijn beste maar ben benieuwd naar jullie mening. Wat als de Ukraine de oorlog verklaard aan Polen. Dan vallen ze een NATO land aan en treedt artikel 5 in werking. De NATO valt Ukraine binnen bezet alles tot aan de Djenpr, daar komt geen Rus meer aan voorbij. We controleren het luchtruim en kunnen her en der voorraden met zwaar materieel kwijtraken bij succesvolle Ukrainse tegenaanvallen.

Durotar | 13-04-22 | 09:13 | 8

Briljant idee, dat zeker.

drs. P | 13-04-22 | 09:46

Beetje ongeloofwaardige pretext, die Polen zijn veel te liev geweest. Kun je beter een onderonsje maken met een paar Hongaren uit de oppositie van Orban.

dugo | 13-04-22 | 10:05

Voor Oekraine wellicht een van de weinige opties om via een geniale sneaky omweg alsnog hulp te krijgen van de Navo. Desperate times, call for desperate measures.

Specht! | 13-04-22 | 11:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vraag me serieus af wat uitgerekend de Amerikanen te maken hebben met Oekraïne, gelet op hun ook niet al te frisse trackrecord. Enfin, het zal wel bij woorden blijven. Hebben in de VS al wel genoeg bodybags terug zien komen.
Biden begrijpt ook wel dat de VS daar niets te zoeken hebben. Komt nog bij dat de halve wereld (China, India en nog een hele reut landen) de Russen nergens om veroordelen.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:08 | 8

@Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 09:17: Nou nou nou, wat een hulp zonder voorwaarden zien we hier.

En dat Rusland de vijand is van het Westen (voor deze oorlog) is uiteraard ook kolder. U maakt het allemaal wel heel simplistisch. De gewone gemiddelde burger heeft niet zoveel vijanden en zeker niet onder landen.

Bootvisser | 13-04-22 | 09:59

"Komt nog bij dat de halve wereld (China, India en nog een hele reut landen) de Russen nergens om veroordelen.''

Allemaal autocratisch geleide landen, in meer of mindere mate enge repressieve dictaturen.

"Biden begrijpt ook wel dat de VS daar niets te zoeken hebben.''

Maar er ligt daar wel een reeks van NAVO landen, die grenzen aan Rusland. Mocht die getikteling in het Kremlin denken dat hij bv Estland ook wel eens zou kunnen gaan proberen, dan is Rusland automatisch in oorlog met de NAVO, en dus ook met de VS, die daar deel van uitmaakt.

Dr_Johnson | 13-04-22 | 10:12

@Bootvisser | 13-04-22 | 09:59:

Poetin zag het westen altijd al als zijn vijand. Dat sommige westerse politici en "nuttige idioten" dachten dat Poetin onze vriend was was altijd al naïef en stupide.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 10:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Laten we eerst eens stoppen met dat denigrerende "die Russen kunnen er niks van". Die Russen kunnen dit nog jaren volhouden zolang wij gas van ze blijven afnemen en ons niet op het slagveld melden.

Prieelvogel | 13-04-22 | 09:05 | 4

Dat je het lang vol kan houden en of je er wel iets van kunt of niet, zijn 2 verschillende dingen. Ze kunnen er gewoon niks van.

Capt. Iglo | 13-04-22 | 09:10

Wat zei Stalin ook maar weer over kwantiteit en kwaliteit?

Acidstain | 13-04-22 | 09:31

@Capt. Iglo | 13-04-22 | 09:10: Waarvan?

Plaktong | 13-04-22 | 10:03
▼ 1 antwoord verborgen

Besef even dat als die orang-oetan nog aan de macht was, Oekraïne er waarschijnlijk niet meer was. Die gek had namelijk gewoon ondersteuning aan Rusland geleverd.

usb stok | 13-04-22 | 09:05 | 6

@matatwork | 13-04-22 | 09:55:

De Russische provincies in voormalig Oekraïne als eerste erkennen met de historische woorden "You know Putin is very smart and he started a fight and won, I like winners because I am a winner, probably the greatest winner of all time. That's why I am so rich and I am so rich because I am probably the smartest person in the world. Who knows right. Anyway I'd like to congratulate President Putin on his victory and wish him all the best on his future conquests."

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 10:39

Misschien was die oorlog er dan helemaal niet geweest, komt dat ook bij je op?

Otto Normal | 13-04-22 | 12:31

@matatwork | 13-04-22 | 09:55: Ook geen idee hoe de top van het Amerikaanse leger gehandeld zou hebben, als Trump dan hele rare dingen had willen doen. Dikke kans dat hij een 'ongeluk' zou hebben gekregen. En terecht.

KeesBruin | 13-04-22 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is gewoon een lokaal conflict in een uithoek. Is vooralsnog geen aanleiding voor escalatie tot een wereldoorlog. Maak me wel zorgen over onze politici. Ik hoop dat ze het allemaal een beetje droog houden tijdens het etaleren van hun onmacht.

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 09:05

In WNL nu een voorname leger bobo die zegt dat er vooral niets bekend gemaakt word over welke wapens er aan Oekraïne geleverd worden.
Onder in beeld te lezen dat de kamer overweegt killerdrones in te zetten.
Hoop dat de Russen niet denken dat ze vanuit hier aangestuurd worden.

likdoorn | 13-04-22 | 08:59 | 7

@sLinksAmsterdam | 13-04-22 | 09:09: Ik heb zoals ze wel eens zeggen het meeste brood al wel op.
Geen idee wat jou leeftijd is, of is er nog geen gezond verstand ontwikkeld?

likdoorn | 13-04-22 | 09:15

@sLinksAmsterdam | 13-04-22 | 09:09: Ik vind het maar vreemd dat u mee wilt vechten in een oorlog die niet door de gewone burger begonnen is. U laat zich meeslepen door een spelletje van van machthebbers en louche zakenlui die vanaf hun veilige verblijfplaats wat poppetjes over hun Risk-spelbord verplaatsen, wetende dat ze na deze zinloze en afschuwelijke kudtoorlog weer gezellig biertjes gaan drinken en geld gaan verdienen aan de wederopbouw.

U bent niet bang voor de bom want u denkt dat u in een flits verdampt bent. Maar besef wel dat de effectieve werking van de Bom afneemt door de afstand. Tegen dat lijden zie ik best wel tegenop.

Elke oorlog eindigt met onderhandelingen, waarbij meestal de winnaar de meeste eisen heeft.
Mijn vurige wens is nog steeds dat diplomaten zo snel mogelijk een einde maken aan deze oorlog.

Bootvisser | 13-04-22 | 09:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Biden is de marionet van z’n adviseurs, die met angst en beven afwachten wat hij nu weer gaat zeggen, als hij moet improviseren.

laurentius | 13-04-22 | 08:57 | 1

Dat land gaat gewoon worden opgedeeld, waarschijnlijk zo rond de Dnipro rivier, met wellicht nog een uitstapje richting Moldavië

palopalo | 13-04-22 | 08:57 | 2

Putler wil hoogstwaarschijnlijk de landbrug tussen Krim en Rusland via Ukraine behouden.

litebyte | 13-04-22 | 09:05

Idd

echtehollander 1 | 13-04-22 | 09:21

Wel fijn dat die lafbek van een Steinmeier niet op bezoek mocht komen in Kyiv. Krijgt die Mof het deksel mooi op de neus. Lekker een bezoekje voor de bühne om je solidariteit te veinzen en vervolgens weer lekker achterover hangen.

Enter Yeti | 13-04-22 | 08:57 | 3

Ja jij misschien wel, maar de hele Duitse publieke opinie is nu aan het kantelen. Dit kon weleens verkeerd uitpakken. Steinmeijer is een politieke gigant van het formaat Helmut Kohl, die schoffeer je als acteur niet zomaar even.

Phantomas | 13-04-22 | 09:35

@Phantomas | 13-04-22 | 09:35: Zelensky is geen acteur. Hij is president van Oekraïne, daarnaast jurist. Hij wás acteur. Schijnt volgens sommigen in de panelen een verwerpelijk beroep te zijn.... Die sommigen zien nog steeds kans om Rusland als slachtoffer neer te zetten. Vraagje: hoeveel Russische vrouwen zijn er sinds Poetin zijn vredesmissie begon door Oekraïners verkracht? Hoeveel kinderen zijn daar al door Oekraïners vermoord? En de Poetinhoeren maar zeiken over Zelensky die voor hij democratisch tot president gekozen werd, acteur was. Zielepoten.

BenZen | 13-04-22 | 10:03

@Phantomas | 13-04-22 | 09:35: Valt wel mee - De Duitsers zitten lelijk in hun maag met de Ostpolitik en met name met deze Steinmeier, die altijd een grote vriend van Lavrov is geweest en een hele dubbele rol heeft gespeeld in de Krim. Deze man heeft niets te zoeken in Kiev, behalve een fotomoment om zijn geweten te sussen. Dat weten de Duitsers zelf maar al te goed.

Prof_Bukmaar | 13-04-22 | 10:29

"In een ander universum van gebrekkige geestelijke gezondheid gebruikte Joe Biden voor het eerst de term 'genocide'. "It's become clearer and clearer that Putin is just trying to wipe out the idea of even being able to be a Ukrainian.""
Biden heeft gewoon gelijk.

Poetin zegt het toch echt zelf en al tijden. Hij zegt zelf dat de volkeren in volgens hem "Ukrainian Rus" en "Lithuanian Rus" van Rusland zijn en dat het tijd is voor de "anschluss".

Dat die mensen die daar wonen geen flikker met hem en het Kremlin te maken omdat je dan gegarandeerd arm blijft en onderdrukt wordt wil er maar niet in bij deze genocidale idioot.

Lees dit stukje koloniale waanzin eens: en.kremlin.ru/events/president/news/66...

Gelezen? Zeg nu zelf. Hoe verschilt Putin eigenlijk nog van Hitler? Er staat gewoon in niet zoveel woorden dat Oekraïners volgens deze despoot gewoon uitgeroeid moeten worden of naar heropvoedingskampen in Rusland gestuurd. En denk maar niet dat Kyiv het eindstation is. Straks gaan de Polen Esten, Finnen, Letten en Litouwers er ook aan.

Er zijn maar twee uitkomsten van de deze oorlog een totale nederlaag voor Poetin of een (poging tot) genocide op de Oekraïners. Denk dan aan wat China doet met de Oeigoeren maar dan nog erger. Heropvoedingskampen. Herplaatsingen (naar de EU?). Moordpartijen. En natuurlijk "Russificatie" er mag geen Oekraïns meer gesproken worden, de cultuur wordt verboden enzovoort.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 08:56 | 6

Uiteraard heeft Biden 100% gelijk als je de haatteksten leest die uit het Kremlin komen.

Diederik_Ezel | 13-04-22 | 09:13

@BobDobalina | 13-04-22 | 09:03: Inderdaad. Je kunt Biden wel voor rotte vis uitmaken, maar die Poetin is ook geen lieverdje.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 09:15

Mee eens dit is gewoon genocide en een hele bevolking als nazi weg zetten
Biden ik ben geen fan maar hier heeft hij gelijk in
Drastischere maatregels zoals gas niet meer afnemen van de russen of no flyzone moeten denk ik wel ingezet gaan worden
En vergelijking tussen trump en biden nu is zinloos
Biden is aan de macht en we zullen nooit weten hoe het anders was gegaan
Biden is wel een stropop echter nu is onder elkaar ruzie maken het domste wat je kan doen
Laat dat liggen en richt je op de problemen
Ondanks dat ik het triest vindt voor de gedwongen russen is er ook een grote groep die de macht heeft en gruwelijke oorlogsmisdaden plegen
In herhaling Putin moet uitgeschakeld worden........ hij is knetter geworden

Therrie | 13-04-22 | 14:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat de Russen wreed en medogeloos zijn is duidelijk, maar ik ben erg teleurgesteld in het glasharde liegen wat ze over van alles en nog wat doen. Minderwaardig gedrag, beschamend.

streknek | 13-04-22 | 08:54 | 6

De waarheid doet er niet toe.
Hun eigenbelang doe er toe.
De daarvoor aangerichte ellende niet. Althans, bij psychopaten.

Geldt niet alleen bij militaire acties trouwens.

AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 09:11

De waarheid kent vele varianten.

Raspatat | 13-04-22 | 09:26
▼ 3 antwoorden verborgen

ik snap niet dat je iets wat je zo graag wilt hebben eerst compleet gaat verwoesten. Peace man *wietkegel uitblaast

small_town_dude | 13-04-22 | 08:53 | 2

Water op de Krim en grondstoffen voorraden -- of: voorkomen dat Oekies het zelf uitbaten.

Monkey Cabbage | 13-04-22 | 08:59

@Monkey Cabbage | 13-04-22 | 08:59: volgens mij is een kekke ontziltingsinstallatie een stuk goedkoper dan zo'n oorlog

Shoarmamasutra | 13-04-22 | 09:07

Men probeert heel hart de derde wereld oorlog te starten (alle gerelateerde kanten) omdat het geldsysteem op springen staat zodat er iets anders (de wereldoorlog) dan hun eigen wanbeleid de schuld kan krijgen.
De slachtoffers zijn de Oekrainsche burgers, alle anderen zijn schurken.

niemand specifiek | 13-04-22 | 08:51 | 4

@Shoarmamasutra | 13-04-22 | 09:09:
daar hebben mensen goed hun best voor gedaan om deze reden ongezien te laten
Je hoeft het niet van me aan te nemen, ik slaap er niet minder om als anderen het in de wind slaan, het veranderd niets aan de uitkomst enzo

niemand specifiek | 13-04-22 | 09:54

@Shoarmamasutra | 13-04-22 | 09:09: Niet alleen vanuit Russisch perspectief. Zo denkt een groot deel van de wereld erover.
Het is een beetje 9/11. Nee, de VS hebben niet zelf die vliegtuigen in die twin-towers geparkeerd. Maar het kwam wel erg goed uit, en werd enorm misbruikt om een heleboel dingen te doen die er eigenlijk niets mee te maken hadden.

Kijk je vanuit het perspectief van de Oekraïense bevolking, dan zijn die vooral gebaat bij een zo spoedig mogelijke wapenstilstand. Iets wat actief wordt tegengewerkt door voortdurende wapenleveranties, olie-op-het-vuur gooiende von der Leyen's en een regime-change/genocide mompelende demente president.

Poetin zit er bij de gratie van zijn oligarchen vriendjes. Geef hem zijn militaire overwinning, en draai hem vervolgens de nek om door hem en zijn vriendjes financieel helemaal uit te kleden. Al dit militaire piemelmeten escaleert het niveau van het geweld alleen maar.

TheEgg | 13-04-22 | 10:15

@TheEgg | 13-04-22 | 10:15:

"Geef hem zijn militaire overwinning, en draai hem vervolgens de nek om door hem en zijn vriendjes financieel helemaal uit te kleden."

Verkondig dat op de straten in Kharkiv of Kyiv. Kijken wat er met je gebeurt.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

In het woord 'veroveren' zit het woord 'rover'
Iemand die steelt. Inpikt wat van iemand anders is, of waar iemand anders voor gewerkt heeft, soms generaties.
En dat noem je dan succes hebben.

AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 08:50

Het is voor alle mensen in de Ukraine verschrikkelijk, maar die arme oude mensen die waarschijnlijk al een zwaar k*tleven achter de rug hebben en dan zo te moeten eindigen in de puinzooi, is onverdragelijk.

streknek | 13-04-22 | 08:50 | 1

Gelukkig had Gordon net op tijd zijn weekendje weg met zijn nieuwe vriend naar Kharkov afgezegd. Anders was het leed helemaal niet te overzien geweest.

_pacman_ | 13-04-22 | 08:51

M.n. de Britten en Amerikanen voeren de support op. Hopelijk komen de wapenleveranties etc op tijd voor de Oekraïners.

Diederik_Ezel | 13-04-22 | 08:48 | 3

Die support gaan we vroeg of laat terugkrijgen. Hopelijk hebben onze politici dan een schone Tena om.

Duwbak_Linda | 13-04-22 | 08:55

Oekraïners hadden niet al hun wapens de afgelopen 8 jaar op moeten maken in hun schrikbewind in Donbas.

small_town_dude | 13-04-22 | 08:57

@small_town_dude | 13-04-22 | 08:57:

Het schrikbewind in Donbas is op het conto van de Russen. In Maroepol was het goed vertoeven. In de bezette stad Donetsk was en is een waar schrikbewind Russische fascisten, criminelen en huurlingen aan de macht.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 09:07

Heeft Biden wel ogen nog? Ik zie ze niet.

Leptob | 13-04-22 | 08:46 | 1

Heeft Beide(n) ogen dicht.

small_town_dude | 13-04-22 | 08:57

Die beschuldiging van genocide, weliswaar met de kanttekening dat de juristen het nog uit moeten zoeken, is toch wel een dingetje. Als dat bewezen wordt geldt er internationaal de verplichting om in te grijpen.

Zoelense Hobbyboer | 13-04-22 | 08:39 | 9

Het slaat ook nergens op. Genocide is het systematisch uitmoorden van een bevolkingsgroep. Zeg maar wat de Chinezen met de Oeigoeren doen.
Het botweg platbombarderen van burgerdoelen is weliswaar oorlogsvoering van 50 jaar geleden (en uitermate verwerpelijk), maar geen genocide.

TheEgg | 13-04-22 | 10:06

@TheEgg | 13-04-22 | 10:06:

Precies dus wat Poetin in petto heeft voor Oekraïne. Zeg ik niet. Dat zegt hij zelf.

Theodorus.Goldbach | 13-04-22 | 10:42

@TheEgg | 13-04-22 | 10:06: Inderdaad, geheel met je eens. Dit genocide noemen is gelul van een demente oude man.

Libertinowitz | 13-04-22 | 12:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Poetin heeft het er voor over.
Eigen soldaten dood, broederland in puin, mensen op de vlucht.
Poetin heeft het er voor over zodat hij uiteindelijk...ja wat eigenlijk.

AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 08:36 | 2

In de geschiedenisboeken komt als de nieuwe Stalin.

Wattman | 13-04-22 | 08:49

Poetin doet precies hetzelfde als Hitler en andere klassieke dictators: met nationalistische praatjes en aspiraties en zelfverzonnen vijanden de eigen bevolking op het verkeerde been zetten.
Want het mag bekend worden verondersteld dat Poetin en zijn criminele, fascistische kliek feitelijk het enige probleem zijn. Zonder hen waren er al lang goede relaties tussen Rusland en het Westen.

Aristotalloss | 13-04-22 | 09:59

Is Jemen genocide, mister president?

Nescio73 | 13-04-22 | 08:35 | 7

Nee dat is Westerse huichelarij.
Nog zo eentje: Georgie. Stukje verder dan Oekraine, maar in 2008 - toen in oorlog met Rusland - hoorde je niemand.

pane | 13-04-22 | 08:57

@Zapata10 | 13-04-22 | 08:45: Wereldwijd vallen er meer doden in het verkeer dan in die paar oorlogjes/genocidetjes !

Castor12 | 13-04-22 | 09:56

Nee, Jemen is begonnen als burgeroorlog waarbij de ene kant gesteund wordt door Iran en de andere kant door Saudie arabie.

threebees | 13-04-22 | 12:47
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Graaf_van_Hogendorp | 13-04-22 | 08:35 | 1

En daar heeft hij gewoon gelijk in.

Hobbykip | 13-04-22 | 08:35

Toch maar aandelen kopen van de wapenfabrikanten, ik denk dat die binnenkort gaan stijgen want Biden stuurt op oorlog. Dat is het enigste wat zijn approval rate nog wat kan opkrikken.

NaughtiusMaximus | 13-04-22 | 08:34

Ben benieuwd wanneer Poetin de wapenleveranties als inmenging gaat zien en daarop gaat antwoorden.

laurentius | 13-04-22 | 08:34 | 2

Vooralsnog trollen ze daar met een foto van een trein vol tanks, die als je naar de ligging van het station kijit, toch echt naar west gaat en niet naar oost.

Shoarmamasutra | 13-04-22 | 08:41

Finland is wat dat betreft een goede 'graadmeter', met alle respect.

PPuk | 13-04-22 | 08:54

Je kan er lang of kort over praten , maar wat er nu in de Ukraine gebeurt is over de limit. Vraag me niet wat er moet gebeuren,maar dit kan zo niet langer.

streknek | 13-04-22 | 08:34 | 2

Wat Poetin betreft gaat het prima.
Land leegvegen en Russen erin zetten.
'Veroveren' heet dat.
Het kost wat doden, en 1000 miljard aan wederopbouw, maar dan heb je toch wat.
En dan krijgt de leider een standbeeld.
Heroïsch toch?

Niet meer van deze tijd....

AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 08:41

@AdvocatusDiaboli | 13-04-22 | 08:41: Irak heeft voldoende natuurlijke grondstoffen, dus die opbouw betaald zichzelf terug. Oh, wacht, het ging hier over Oekraïne met voldoende grondstoffen die China wel wil hebben.
Het is af en toe wat lastig om "Tjah, dat is geopolitiek" en "Schandalig die president moet aan de hoogste boom" uit elkaar te houden.

TheEgg | 13-04-22 | 10:03

Hallo Erdogan? Is dit genocide?

Leptob | 13-04-22 | 08:34 | 2

Of iets genocide was kan je het 100 jaar later nog over oneens zijn.
Het is in ieder geval fout

Shoarmamasutra | 13-04-22 | 08:42

Was Hiroshima ook genocide?

Phantomas | 13-04-22 | 09:27

Maakt het wat uit wat Biden zegt!?

Ichneumonidae | 13-04-22 | 08:32 | 4

@Lorejas | 13-04-22 | 08:38: Vind het allemaal niet zo verstandig om je zo uit te laten. Mss wil Biden weer eens met z'n kop op t.v. Ws. bedoeld voor binnenlands gebruik - de VS gaan militair helemaal niks doen.

Ichneumonidae | 13-04-22 | 08:44

Voor Russland niet

litebyte | 13-04-22 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen