VIDEO. Omtzigt sloopt Hoekstra over sancties
Schorsing!
Als je als ouder ergens een komma verkeerd zet bij de aanvraag van je toeslagen, komt de Belastingdienst je tot aan de hel kapotprocederen. Maar als je als Russische oligarch je bezittingen via een fiscaal gunstige constructie op de Zuidas hebt gestald, dan gebeurt er helemaal niets. Nederland heeft tot nu toe ongeveer 27 roebel (nog checken, red.) van Russisch geboefte geconfisqueerd, terwijl andere landen al miljarden afpakten. Onze minister van Buitenlandse Zaken, die jarenlang werkte voor de consultants van McKinsey en zelf niet eens WIST dat hij aandelen had in een bedrijf dat was gevestigd op de Maagdeneilanden, weet eigenlijk niet precies hoe dat kan. Nou ja, hij had wel wat te melden over 'departementale verkokering' en dingen die 'gezwaluwstaart' moeten worden. Tijd voor de Omtzigtman om samen met zijn hulpje Jessias minister Hoekstra met een mond vol tanden en zijn broek op de enkels te zetten. Het Zelenski Kamerdebat is nu geschorst omdat Hoekstra helemaal NIKS kan. Na de breek verder.
UPDATE: Eindelijk is daar dan Kamerbrief, waarin het kabinet toegeeft dat het inderdaad nogal pet gaat allemaal. Zometeen gaat het debat dan eindelijk verder.
Reaguursels
InloggenMisschien helaas, maar ik ben niet de jongste meer en reageer op dit soort nieuws met: Ja en? ................... Eigenlijk diep tragisch, maar uiteindelijk is het geen nieuws meer voor je.
Glas... plas... was
Bla, Bla, bla en weer te laat.
Ze voeren gewoon geen fuck uit.
Een grote corrupte bende en dat allemaal dankzij Mark Rutte en zijn smerige aanhang.
Omtzigt is integer, Rutte heet eigenlijk Ratte.
Jee wat moeilijk op wie te stemmen. Maar hij doet het zo goed elke keer in de EU...
Elke crisis opnieuw faalt hij.
Laatste faal, eigenlijk had de kolencentrale dicht moeten gaan voor het milieu. Nog steeds deze boodschap.
Serieus ?
En dan met spotjes komen dat we de kachel op 16 moeten zetten.
Elke crisis opnieuw besteedt die gladjanus Rutte leiderschap uit zodat hij zelf volledig ongeschonden blijft.
Als je je zoon Wopke gaat noemen, dan weet je dat er al een kink in de familiekabel zit.
Het is ook een beetje raar natuurlijk, alsof de rijke amerikanen worden aangepakt als de US of A weer eens een oorlog start
Wopke Wobkut
Het ligt er wel weer dik bovenop dat mevrouw Bergkamp er niet is voor de Kamer maar om het kabinet uit de wind te houden.
Een aanfluiting, totaal,ongeschikt.
Oei wat maakt Nederland hier een slechte beurt! Veel hoempapa over sancties enzo, maar als het er op aan komt niets dus. Erg pijnlijk ook dat contrast met de buurlanden waar onze incompetentie er nog duidelijker uitsteekt.
Of die beslagleggingen in het buitenland allemaal klopt is maar de vraag. Moet dat nog zien. Neemt niet weg dat er stuk harder mag worden opgetreden.
Maar als we Russisch gas gaan boycotten, waar ik achter sta trouwens, wat gaan de politici dan zeggen. Als de gasprijs gigantisch gaat stijgen. Ben benieuwd.
Hoekstra is van Buitenlandse zaken. Waar is die muts van financiën en justitie? Die moeten op jacht naar die bezittingen.
Die overlegt nu en drinkt een wijntje op één van die jachten aan de middelandse zee met de advokaten van die russische belastingontduikers, met de vraag "wie zijn die mensen?".
Hoekstra is een consultant. Goed in vergaderen, abstracte adviezen geven en royaal declareren. Niet in daden.
Heeft Wobke nog een pensioen dealtje bij ome Poetin lopen ofzo?
Naar blijkt volgens Pieter is dat niet Thierry en Gideon maar Mark en Wobke de grote Poetinknuffelaars blijken te zijn. Tsja, dat is nou die nieuwe bestuurscultuur.
Het nieuwe Elan,
De Zuidas is weer ontkomen aan de gebonden armen van de Nederlandse Democratie.
Er wordt een feestboekwappie voor twee weken in voorarrest vastgehouden.
Hier staat iemand namens de regering de democratische grondrechten niet
alleen te frustreren.
Maar gewoon stukje bij beetje af te breken.
Precies op de manier zoals Rusland heeft gedaan.
Ongeschikt!
Niet zeiken mensen. Gewoon doorlopen. Dit is de Rutte-doctrine in optima forma, waarin incompetentie en niets doen als uitstekende vaardigheden worden gezien.
Nog steeds lekker naar Den Haag aan het staren met z’n allen? Het wordt beslist in Europa mensen, het democratische Europa. Relletjes en andere bullshit in die Tweede Kamer is allemaal afleiding, geneuzel in de marge. We moeten de andere kant op kijken, naar Brussel. Daar worden de (grote) lijnen uitgezet. Den Haag is voor de details, de kruimels.
"Brussel, Daar worden de (grote) lijnen uitgezet." Dat allemaal tot grote vreugde van het kiezersvolk dat elke keer weer voor de eurofile partijen met de opperste baas Rutte hebben gestemd om maar zo snel mogelijk Nederland op te laten gaan in het groot EU-Rijk. Met als resultaat dat de regering en het parlement nog slechts goed zijn voor de kruimels. Niet eens meer de details.
Ons regeerakkoord kan beter het reageerakkoord gaan heten. Er 'overkomt' ons een zoveelste crisis en de regering gaat er een actie op ondernemen en loopt constant achter de feiten aan. Zelf iets verzinnen zit er totaal niet meer in.
Goed zo GS! Ga door! https://www.geenstijl.nl/5164316/timmermans-gaat-bezit-keihard-aanpakken/
Waarom wordt Wopke Bastiaan Hoekstra als Wopke Bastiaan Hoekstra aangegeven wanneer hij aan het woord is op de stream van de TK? Zit er meer dan één Wopke Hoekstra in de Kamer dan dat we ze op die manier uit elkaar kunnen houden? Ik zie bij merendeel andere kamerleden ook niet dat ze met hun middelste naam genoemd worden, zeker niet bij de rest van al die Christelijke partijen. Don Ceder is ook gewoon Don Ceder, niet Don Guno Maria Ceder.
Om te verduidelijken wat voor Bassie de clown het is
Wopke is een Friese voornaam voor jongens. Vermoedelijk is Bastiaan dan de Nederlandse vertaling, dit in het kader van de tweetaligheid.
@Verbale_Aantijgert | 31-03-22 | 16:27: Haha.
Het kan altijd erger.
Zoals een president van een kutland die omwille van zijn eigen economisch faalbeleid de moordenaars van een persoon die vermoord is op het grondgebied van zijn land, het dossier verder af te laten handelen.
Om daarmee een wit voetje te kunnen halen bij diezelfde moordenaars, zodat het bedelen om financiële gunsten wordt vergemakkelijkt:
www.nrc.nl/nieuws/2022/03/31/turkse-a...
“De Turkse aanklager heeft de rechtbank donderdag gevraagd de zaak te staken tegen 26 verdachten van betrokkenheid bij de moord op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi. De aanklager wil dat de zaak wordt overgedragen aan Saoedi-Arabië”.
Dus indien Denk over die sancties. nog een paar Kamervragen wenst af te schieten op ‘onze’ minister, dan hebben wij nog mooi een paar goede tegenvragen in petto.
Waar kijken we naar? Iemand die zijn taak verprutst heeft, avg de schuld geeft, geen antwoord kan geven op (simpele) gestelde vragen, schorsing, lunchpauze. Wtf is dit.
Ook een truc: de persoon die er eigenlijk over gaat is afwezig, zodat iemand anders steeds kan zeggen "ja maar ik ga er eigenlijk niet over".
@martymcfly | 31-03-22 | 16:00:
Daarom kon ik -voor de verandering- Klaver zijn inbreng best waarderen.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 16:16: Dan laat je je weer mooi belazeren. Als Omtzigt op 26 zetels staat doe je er als loser goed aan zijn gedrag te emuleren.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 16:16: klaver met stropdas enzo. Net zoiets als groep8 jongetje met stropdas bij het kersteten op school.
De patstelling die je in Nederland op elk dossier terugziet is dat uitvoerende organen de verantwoordelijkheid naar boven doorschuiven naar bewindspersonen, maar dat die eindverantwoordelijken vervolgens de verantwoordelijkheid weer terug naar onder schuiven wanneer ze er op worden aangesproken.
Daardoor krijgt de aansprakelijkheid een soort fluïde karakter, waardoor je iemand preciés "op het goede moment" ergens op moet aanspreken, omdat die persoon anders weer "niet verantwoordelijk is", omdat er eerst weer een rituele dans rondom het opvragen van info bij instanties moet worden uitgevoerd. Bah.
Grappig: ben je een keer tegen- tendentieus, kwets je niet nodeloos en nuanceer je, dat je tegen eu- lidmaatschap Oekraïne bent, bemoeit Joris zich er weer mee.
Het lijkt soms wel alsof de nieuwe Joris niet helemaal snapt wat de insteek of bedoeling is en dan maar uit voorzorg de stekker er uit trekt. Zijn tenen zijn in elk geval behoorlijk lang de laatste tijd.
Wanneer trekt die voorzit-ster de stekker uit zichzelf ? Dat zij zichzelf nog serieus neemt.
Ik had ook eens een vraag waar ik geen antwoord op kreeg. Kom allemaal wel heel dichtbij nu.
Wopke, zak hooi.
Je bent eindverantwoordelijke van een ministerie.
Gedraag je dan ook zo.
Make it happen.
Maar nee, doen alsof andere poppetjes iets te zeggen hebben en jij niet, is natuurlijk veel fijner achteroverleunen.
Dat is deel van de Rutte doctrine. Reageer niet tot het niet anders meer kan. Geef dan geen antwoord, ontken alles, veins geheugenverlies, liegt totdat je neus het plafond raakt. En als dat niet werkt, dan wijs je naar anderen, ´t wasn´t me.
@bergsbeklimmer | 31-03-22 | 16:04:
En als die anderen weer terug wijzen, win je er toch steeds een paar dagen vertraging mee.
Voor de duidelijkheid. Gewone Russen hebben geen geld en goederen buiten Rusland gestald. In Poetin zijn Rusland bepaald Poetin wie er rijk(er) wordt en wie niet. Er is geen oligarch die zonder corruptie en Poetin een fikse "vergoeding" te schenken rijk is (geworden). Alhoewel die zijn/waren er wel maar meestal "per ongeluk" dood of verbannen.
Lekker feitenvrij zwetsen, het kan hier allemaal.
@Euriool | 31-03-22 | 15:31:
Inderdaad.
Omtzigt een "kartelmannetje" noemen omdat iedereen die geen Thierry is, "het kartel" is, is een goed voorbeeld van feitenvrij gezwets.
Wat weet u toch indrukwekkend veel! En u geeft ons ook nog eens 'duidelijkheid' over ingewikkelde kwesties. Nou ken ik toevallig wel een Russische familie die hier bezittingen heeft maar geen oligarch zijn. Wat, o grote meester, moeten wij hier met onze gebrekkige kennis dan van vinden?
@Joris Beltsin | 31-03-22 | 15:35:
Waaruit leid je af dat alle bezittingen van alle Russen in Nederland worden afgepakt dan?
Er is een lijst met personen die op die in aanmerking komen voor sancties. Personen waarvan banden met het Kremlin zijn nagetrokken.
Als die familie die u kent dergelijke banden niet heeft, zouden ze zomaar niet getroffen kunnen worden door sancties.
@Joris Beltsin | 31-03-22 | 15:35:
Staan ze op de sanctielijst? Zo ja, betere vrienden zoeken. Zo nee, hebben ze vooralsnog geen probleem. Maar gezien het gros van dat volk achter Poetin staat heb ik er geen medelijden mee als ze wel onteigend worden.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:37: Volgens mij lees jij de tegels niet goed door.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:37:
Dat zeg ik niet. Ik reageer op de zoveelste natte wind van ene reaguurder die zich altijd weer in de bovenpositie van alwetende manoevreert.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:35: Ander tegeltje even lezen Edje, en niets erbij fantaseren: blijf bij de feitjes.
Ik denk dat veel criminele Russische olichargen olicharg zijn geworden in de wetteloze periode tussen de Val en de opkomst van Poetin en dat deze met lede ogen moest aanzien dat hij dit duveltje niet zo een-twee-drie terug in het doosje heeft. Veel vermogen werd in het buitenland gestald en daar kon Poetin en consorten niet bij. En iedereen met kritiek op Poetin is direct een held in deze dagen want zo zwart-wit gaat men denken tijdens oorlog. Zoals Zelensky nu ook helemaal top is terwijl die oa door de steun van Nazi's in het zadel is geholpen.
@Sans Comique | 31-03-22 | 18:22: Precies. En Zelensky heeft zijn eigen oligarch: Kolomoisky. Beiden zijn van joodse komaf.
Er voelen zich steeds meer Kamerleden voor schut zitten daar met dit kabinet. Je hoort aan de toon de onderliggende woede van steeds hetzelfde verhaal. We weten niet wanneer, het is niet mogelijk. Zo spoedig mogelijk, alles wat binnen onze mogelijkheid ligt. We doen er alles aan en bla bla . Je wordt voor de gek gehouden waar ze bij zitten en het kwartje valt niet. Waanzin dit.
En steeds worden er regeltjes en bureaucratische stappen aangedragen als reden, terwijl dat enkel middeltjes zijn om de onwil om te handelen te maskeren.
Omtzigt is een opgewonden standje, maar is gewoon een kartelmannetje in het quadraat: confiskeren van bezittingen van burgers met een 'foute leider' , het kan hem niet snel genoeg gaan. Hoort dat soms ook bij het 'nieuwe normaal'? Ik vind het bizar.
Denk dat putin dat zelf moet doen, niet alle landen van de wereld.
Dit kan juridisch niet kloppen zou je denken.
Als je miljardairs die rijk zijn geworden door dealtjes met foute regimes als normale burgers ziet, dan vind ik het niet zo gek dat je dat bizar vindt.
Omtzigt een kartelmannetje noemen is al helemaal lachwekkend:
Die man beukt al maanden tegen de gevestigde orde in.
Leg eens uit waarom Omtzigt een "kartelmannetje" is..?
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:33: Volgens mij leven we hier in een rechtsstaat, althans het gaat ervoor door. Dus is het aan de rechter om te oordelen over 'goed of fout' op basis van aanklachten en geleverd bewijs, en spreekt daarover een oordeel uit.
Wat Omtzigt betreft: het is een CDA-er die door omstandigheden de partij heeft verlaten. Voordien stemde hij altijd keurig mee met
de fractie al stribbelde hij verbaal soms wat tegen.
@Euriool | 31-03-22 | 15:52:
Hear hear!
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:33: Alle topclubs in de voetbal zijn in handen van miljardairs, die rijk geworden zijn door smerige handel. Daarnaast hebben ze veel dure spelers gekocht en daarmee de kaartjes duur gemaakt. Voetbal is dus een sport geworden voor het hoger management en niet langer voor de arbeiders. Onteigenen?
Moet even wat kwijt: normaal kan ik Klaver niet hebben. Heeft ook te maken met de uitwassen van de ideologie die hij vertegenwoordigt en de haat en verdeling die dat met zich meebrengt. Maar dit is één van de weinige momenten waar ik hem sterk, goed en duidelijk vind. Omtzigt heeft de voorzet wel gegeven, maar Jesse heeft 'm keurig ingekopt.
Ik dacht hetzelfde.
Daar zette hij Hoekstra even mooi voor het blok.
Word inhoudelijk, of we kappen ermee, maar stop met stamelend tijd verdoen.
Klavertje solliciteert alvast naar een plaatsje in de volgende coalitie.
Dat noemen ze ook wel slijmen.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:33: Het was lunchtijd, hij smachtte naar een wijntje op een terras.
Ollongren leest nu voor uit haar verzameling krantenberichten.
Je moet het maar aan elkaar kunnen kletsen met een gezicht alsof je wat nieuws verteld.
En niet onbelangrijk dat je ook nog doet alsof je het snapt.
Ma Ploemen stelt er zelfs nog een vraag over allemaal heel spannend.
Ja het is stuitend. Maar ze was bij een flinke vliegoefening gisteren. *bicep emoticon
Ze heeft een te grote jas aan en waarschijnlijk ook een te grote broek aangetrokken, oftewel, een doel op zich genomen waarvoor ze niet de benodigde capaciteiten, financiële middelen en/of invloed heeft.
De zoveelste schakel van Rutte ze kabinet die niks kan , Hugo, Ollongren, Kaag, Hoekstra, Dilan Zigerius, Schouten, Kuipers, Jetten, Marnix van Rij, Alexandra van Huffelen,
Hoekstra komt op me over als een Romeinse soldaat in een Astrix en Obilix boek die zijn ´meerdere op de vraag wat hij aan het doen was " Ik veeg ik de eerste helft van de eerste tegel en rust een beetje, daarna veeg ik de tweede helft van de eerste tegel en rust ik wat. Daarna veeg ik de eerste helft van de tweede tegel en rust ik wat........................
Kaag is nu aan het wauwelen alsof ze minister van BZ is. Terwijl ze toch op Financiën zit. Allemaal hete lucht die allemaal bedoeld is om de zuidas-advocaten meer tijd te geven om nog meer kapitaal weg te sluizen. Is dit nu incompetentie of gewoon corruptie?
Wat denkt u zelf?
Nederland is in staat om, zodra we zelf een bom op ons dak krijgen, geschokt te reageren, verontwaardigd een motie in te brengen dat zulks tegen de bestaande afspraken is, tegen de regels, niet eerlijk is, buitengewoon slecht voor de CO2 uitstoot en dus het klimaat en daarnaast indruist tegen artikel 26 lid 2 van het handvest voor bureaucratische kommaneukers. En over te gaan op de orde van de dag. Dat zal ze leren, die bommengooiers (M/V/X, want we moeten natuurlijk wel inclusief blijven)
En uiteindelijk zeggen we na verloop van tijd sorry tegen de bommenwerpers en vergoeden wij op ruimhartige wijze de kosten van de bommen.
@Lorejas | 31-03-22 | 15:07: Natuurlijk! En we bieden ze eveneens ruimhartig stageplaatsen aan bij ASML, Fokker, Thales en de luchtmobiele brigade.
We vergeten die diverse commissies nog die - vooraf gedicteerd - gaan goedpraten wat er natuurlijk niet bij ons verkeerd gegaan is, om daarna weer onderzoek te laten verrichten om het werk van de commisies te evalueren. En dan gaan we in de wandelgangen verder nietsnutten.
@Squeezelover | 31-03-22 | 15:45: Treffend! En ik vergat Marijnissen die bij de interruptiemicrofoon staat te gillen dat het een schande is.
Ministers zijn inhoudelijk extreem zwak en willen niet verantwoordelijk zijn. Bij ieder dossier staan Hoekstra, Kaag, Jetten, De Jonge en Ollongren enorm te stoethaspelen. Rutte houdt zich opnieuw zoveel als mogelijk afzijdig. Hij schat nu in welke minister als eerste geofferd gaat worden. Ollongren….?
Ik zet in op Klaag. Zodra straks bekend wordt dat het ministerie van Financiën (onder CDA-er Hoekstra) ook betrokken was bij de Sybert-de Jonge deal en er voor de zoveelste keer verkeerde informatie naar de kamer is gestuurd.
@4HoogAantWater | 31-03-22 | 15:12: One can only hope.
Klaag?... ik kijk er reikhalzend naar uit
Omtzigt for president. als die man een partij begint ga ik weer stemmen.
Ik ook.
Het probleem bij Omtzigt is dat het een geweldige politicus is, maar dat hij elke zetel boven de 1 moet gaan vullen met mensen die hij nog moet zoeken.
Ik zou ook op hem stemmen, maar vrees wel een beetje voor LPF-taferelen; een partij die te snel groeit, kan zomaar een gebrekkige selectiefprocedure hebben, of tot los zand verworden.
@Vage_eddie | 31-03-22 | 15:44: lpf, fvd taferele; idd … als omtzigt dan een ding doet en dat is de gefrustreerde ex vvd, cda-ers (op keizer na) wef young leadership en andere beroepspolitici buiten de deur houden, dat zorgt iedere keer weer voor hommeles. Maar ik denk dat hij dat zelf ook weet, en daarom nog niet met een partij naar voren komt, maar wie weet wat zich in de wandelgangen afspeelt
"Ik blijf 't stuitend vinden dat mensen openlijk oproepen tot het bevriezen van bankrekeningen en het in beslag nemen goederen van mensen die een bepaald paspoort hebben en verder eigenlijk niets fout gedaan hebben."
Je vindt het stuitend dat criminelen van hun crimineel vergaarde geld en goederen worden ontdaan? Ik niet.
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 15:00: Oh, criminelen. Ik heb geloof ik hun rechtszaken gemist?
Ik blijf 't stuitend vinden dat mensen openlijk oproepen tot het NIET bevriezen van bankrekeningen van lieden die mede verantwoordelijk zijn aan moorden op kinderen, vrouwen, baby's enz. Wie zijn toch die mensen, een zie ik hier nu.
@Hans Kwalzan | 31-03-22 | 15:01:
Is niet nodig.
www.reuters.com/world/us/how-us-law-e...
Discriminatie is in een paar jaar weer heel groot geworden. Vorig jaar de 'wappies' en 'anti-vaxxers', dit jaar de Russen. Ik ben benieuwd wie de zwarte piet in 2023 krijgt. Neemt niet weg dat de situatie in Ukraine dramatisch is maar of je dat nou op het bordje van de gewone Rus mag schuiven is maar de vraag. De oligarchen hebben na een maand waarschijnlijk alles al ergens anders ondergebracht dus daarmee zijn we rijkelijk laat..
Die oligarchen mogen nog van geluk spreken dat hun kinderen niet in beslag worden genomen door de Nederlandse overheid.
Op zich een bizarre sanctie.
Koopman. Dominee.
Pandora Papers: Wopke Hoekstra investeerde via belastingparadijs
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/525...
Kom nu eens op, overheid en media.
Ja maar hij wilde zich alleen maar beschermen tegen de acties van het corrupte Nederlandse regime.
Media is overheid gerelateerd.
Die geven niets prijs.
Je bijt niet in de hand, die je voed.
Wel typisch dat er een oorlog voor nodig is om dit soort types aan te pakken.
Londen zit vol met handige jongens die hun geld niet verdienen met lang werken en een dubbelmodaal hoog uurloon.
Wat kunnen de Russen eigenlijk doen om dit soort dingen te vertragen?
Ministeries bestoken met juridische brieven of misschien medewerkers inside eindeloos lastige vragen laten stellen en traineren?
Mischien de maandelijkse betalingen aan bepaalde ministeries voor de "koffiekas" te stoppen.
Weinig. Maar het is blijkbaar niet nodig: de minister is van zichzelf al traag genoeg.
Of bruine dikke enveloppes door meneren in regenjas onder tafel laten doorgeven?
Simpel: dreigen de gaskraan dicht te draaien.
Het lijkt erop dat de Russen er niks aan hoeven te doen.
Die gekke Nederlanders houden zichzelf wel bezig met bureaucratische regeldrift.
Dan zijn ze ook nog verwonderd dat het vertrouwen in de overheid daalt
Gespeelde verbazing, in de praktijk doet het ze geen ene fuck, want kartel en de poppetjes verwisselen van plaats en gaan verder zoals de Brusselse zetbaas het opgedragen heeft gekregen van zijn meerdere.
Wanneer gaat het debat met alle verantwoordelijke ministers nu gebeuren?
Volgens mij zijn ze nog zoekende wie dat zijn.
Ai. Ergens in September vrees ik dan.
@upgent | 31-03-22 | 14:51: Vermoedelijk wachten ze tot ze demissionair zijn. Dan treden dan af. Nieuwe verkiezingen en vervolgens een doorstart omdat de meerderheid toch weer op ze stemt.
De verantwoordelijkheid wordt sneller rondgespeeld dan de bal tijdens een potje lummelen. Toch handig als de ministeries BuZa en Financiën naar elkaar kunnen wijzen, en als binnen een ministerie nog de minister, de staatssecretaris, en een uitvoerend orgaan naar elkaar kunnen wijzen.
MinBuza, MinFin, MinDef, Min Jetten....allemaal lege clowns
Ik begin te vermoeden dat Min voor "minimumlijer" staat.
Er zitten Stalinistische trekjes in dat beleid. (Mensen in Goelags vroegen zich af waarom ze daar überhaupt zaten, het was vanwege een statistiek. We hebben zoveel 'criminelen' opgepakt.....) Gewoon voldaan aan vereiste dus!
Toen een rechter het verbod op de avondklok verbood kon er sneller dan het licht gehandeld worden. Het is de wil meneer. Die ontbreekt weer eens.
Dat gevoel krijg ik hier ook. Heeft het überhaupt prioriteit vraag ik me af.
De financiele constructies, toegepast door de oligarchen lijken op holding constructies.
Veel zijn een wirwar van bv's gmbh's en ltd's.
Het overzicht is ver weg van de werkelijkheid.
Het zou een Nederlandse uitvinding kunnen zijn.
De tegoeden van Oligarchen die in vennootschappelijke consttucties zitten waar onze zuidas dan bij betrokken zou zijn, staan zeer waarschijnlijk niet eens in Nederland en worden hopelijk al bevroren in het land waar ze een bankrekening aanhouden..
@BobDobalina | 31-03-22 | 14:45: De sancties van sommige landen zijn niet zo streng als in west europa of de vs.
Er zijn nog landen die Putin ruimte geven, daarbij de oligarchen, niet vergeten.
Dat is het ook en corruptie is ook een Nederlandse vinding. Witte boorden criminaliteit is niet zo erg toch?
Begon al in de VOC tijd met het uitgeven van aandelen, dat was het kiemzaadje dat geplant werd.
van Hoekstra tot de Rob Jetten's van deze wereld >> Clown-show !!
Mark Rutte vroeg zich een week geleden al af of het juridisch wel kon: 'Informatie over eventuele afspraken 'valt allemaal onder de fiscale geheimhoudingsplicht', zei premier Mark Rutte gisteren in debat met de Kamer. Hij zei te hopen dat deze gegevens wel gedeeld kunnen worden met onder meer financiële instellingen, maar voegde daar aan toe: "Ik weet echt niet of het juridisch kan." '
www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/arti...
Mooi om te zien dat het hele nederlandse parlement over elkaar buitelt om het recht op bezit, vrij financieel verkeer en bedrijfsvoering aan de kant te schuiven omdat we de russen zo gemeen vinden. Gaat helemaal goed komen voor de toekomst, what could go wrong.
Ja dat knaagt bij mij ook wel. We kunnen wel weer vol in de emotie gaan staan juichen als het om Russische oligarchen gaat maar bedenk dat u morgen ook aan de beurt kunt zijn.
@Joris Beltsin | 31-03-22 | 14:49:
Niet morgen. Nu al. Dus al je door criminaliteit verkregen centjes goed verbergen.
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 14:58:
Ja, alleen criminelen hebben immers wat te vrezen, hè Einstein?
@Joris Beltsin | 31-03-22 | 15:04:
Ja.
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 15:12:
Misschien moet u eens opzoeken wat de rol van de onschuldpresumptie is in een vrije rechtsstaat, waarvan u beweert dat die u zo aan het hart ligt in uw analyses over goed en fout.
Vandaag de gemene russische olicharch, morgen die wappie met de onwelgevallige mening, overmorgen u...
@Joris Beltsin | 31-03-22 | 15:22:
Misschien moet u zich eens eerst inlezen over een onderwerp en pas daarna op mij (en anderen) reageren. Het staat namelijk zo, erm, onwetend als je loopt te miepen over iets maar er helemaal niets van snapt.
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 15:42:
Leg uit wat ik niet snap of poneert u maar weer het zoveelste Goldbach-vermoeden als een feit?
Ja, morgen is de Nederlandse 'welgestelde' die aan de verkeerde kant van de 'ongelijkheidskloof' staat aan de beurt. Volgens mij zijn de geesten er écht rijp voor. Brrr....
En dat is allemaal besloten door de VS, het land dat de wereld haar liberal values op wil leggen. Een van de liberal values is natuurlijk privé bezit en een andere is het vrije verkeer van mensen, geld en goederen.
Ja zeker, er moet nog iets van +/- 40 miljard aan Russische onvrijwillige Wiedergutmachung euro's worden veiliggesteld voor Oekraïne. Nederland is daar schandalig laat mee. Pluk ze maar kaal die dieven, boeven, moordenaars en KGB-criminelen.
@Dockumer | 31-03-22 | Goed gedaan, ik las even over uw sarcasme heen.
@Dockumer | 31-03-22 | 14:43:
Een land zonder enige legitimering binnenvallen en vernietigen lijkt me van een iets andere orde.
@Dockumer | 31-03-22 | 14:43:
Fijn he Russische propaganda herkauwen. Het was al lang bekend dat Zelensky (miljonair geworden) zijn geld elders stalde. Allemaal legaal en niets schokkends aan.
Dit verhaal vind ik veel interessanter. www.theguardian.com/news/2016/apr/03/...
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 14:53: volgens mij is het juist een sneer.
@Theodorus.Goldbach | 31-03-22 | 14:53:
Inderdaad. Zeer interessant artikel. Dank voor link!
Trouwens op z'n Glamorama: Links op die foto was dat z'n vrouw toen? Niet lelijk die dame.
Jammer dat Omtzigt zo opzichtig meedoet aan die heksenjacht. Als je van Putin afwilt zul je mensen in uniform en een tank moeten stoppen en daarheen moeten sturen. Dit heeft allemaal nul effect en werkt waarschijnlijk nog averechts ook.
Het gaat vooral over hoe de overheid te werk gaat. Waarom dit zo lang moet duren allemaal.
Waarom zouden Nederlanders daar volgens u moeten sterven?
Dus, je vindt dat we mensen in tanks die kant op moeten sturen, maar DIT zou weleens averechts kunnen werken allemaal. Uhhmm.....
De incompetentie van onze leiding is stuitend. Visieloos en stuurloos, in gedrag tegen het eigen volk.
Dit kabinet zal zeggen, wanneer de vijand de grens oversteekt en dood en verderf zaait, tja we moeten dat toestaan om onze burgers die niets zeggen een stem te geven.
"De vijand" bestaat niet voor NL. De meeste landen kijken ons wat medelijdend aan.
Waanzinnig beleidsmakers toch, dit is nog erger als een corrupte boeven Staten… de Russen lachten ons al uit met brievenbus firma’s maar nu dit gvd !
Volgens mij is Nederland hier in hoge mate afhankelijk van de acties die het bedrijfsleven moet nemen. Het zijn bijvoorbeeld de financiele instellingen die moeten melden van welke personen op de lijst er iets is aangetroffen. Als dat vermogen in vennootschappen zit is dat wat lastiger te achterhalen, maar daar kan het sinds deze week verplichte ubo-register bij helpen. Ik begrijp de verontwaardiging van velen, maar snappen zij hoe het systeem werkt en weten ze of en zo ja, door wie, er fouten zijn gemaakt?
Het zijn vaak constructies waarbij firma's en personen zo vaak gewisseld worden dat het lastig en veel werk is om het boven water te krijgen - zeker als je dat eigenlijk ook helemaal niet wil.
Hoe zit dat dan in de overige landen, die Omtzigt meldde? Daar kan het blijkbaar wel. En is deze informatie niet bekend dan bij de belastingdienst zoals wordt gesuggereerd?
@R. Skickr | 31-03-22 | 14:32: Wie zegt dat zij actie hebben ondernomen op basis van de gegevens van de belastingdienst. Dat is een aanname van Omzigt die ik niet meteen begrijp. Welke oligarchen wonen er in Nederland of betalen hier belasting? Als ze echt op eigen naam een huis hebben dan kan de info van de belastingdienst wel helpen (maar een huis loopt echt niet weg in de tussentijd). Frankrijk heeft boten en 22 miljard van de Russische Centrale Bank in beslag genomen. Dan loopt het bedrag al snel op. Kennelijk heeft die bank hier geen tegoeden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zeg niet dat Nederland geen fouten maakt, maar ik probeer alleen aan te geven dat het wat moeilijker ligt dan menigeen denkt. O ja, Omzigt zegt dat de boten van de Russen zijn weggevaren omdat we te traag reageerden. Welke boten lagen hier dan en in welke havens? De dochter van Putin had hier een huis, dat is het meest tastbare Russische bezit dat ik ken. Jachten, vliegtuigen, tegoeden van de centrale bank, het is er mogelijk gewoon niet.
@BobDobalina | 31-03-22 | 14:36: Zal ongetwijfeld, Hoekstra stond wel voor schut en daardoor krijg je eerder het idee dat er weer grove steken zijn laten vallen. Die jachten kun je trouwens wel nagaan welke van Russen zijn. Alles boven de 60 meter met een foeilelijk interieur.
En dadelijk komen ze er achter dat ze in het buitenland de regeltjes (heb ik geen verstand van) niet hebben gevolgd en staan ze met lege handen, kunnen ze de hele zooi weer ontdooien.
Hopelijk hebben tegen die tijd een aantal van die machtige mannen actie ondernomen tegen Putin en worden al deze maatregelen met alle plezier weer ontdooid.
Vreemd, maar ik he zo'n idee dat dit nauwelijks aan bod in de door staat bepaalde media (1Vandaag bijv.)
Meteen die Bergkamp er doorheen "dank u wel, dank u wel" terwijl Pieter net begonnen is. Vreselijk irritant is dat.
Bergkamp is een trol.
Uitspreken is niet haar ding.
Vervelend wijf.
Arib, in haar tijd, deed niet anders.
@Nogood Boyo | 31-03-22 | 15:45: Die was toch wel een heel stuk sterker als voorzitter.
Het merendeel van de rijke Russen heeft ook een Europees paspoort. De dure accountants kantoren zoals Deloitte KPMG etc hebben de constructie zo gemaakt dat de belastingdienst er niets aan kan/kon doen. Dus als ze nu toch alles gaan bevriezen vergeet die accountants dan niet!
De meeste rijke Russen hebben dat helemaal niet. Vandaar dat ze ook halsoverkop moesten vertrekken uit de EU.
@litebyte | 31-03-22 | 14:28:
nos.nl/l/2420528
nos.nl/nieuwsuur/video/2303355-rijke-...
Mag jij zeggen hoe veel of weinig het in aantallen zijn.
@litebyte | 31-03-22 | 14:28: De meeste rijke russen (oligarchen) hebben minimaal 3 paspoorten. Abramovitch: Russisch, Israëli (joods) en Brits (gekocht samen met de club).
Je kan geen geld van de olichargen afpakken.
Straks beschouwen ze Nederland niet meer als een veilige haven om hun zwarte geld veilig en belastingvrij te kunnen stallen.
En dat moeten we niet willen met z'n allen.
Ik was 10 jaar geleden zwaar verbaasd dat NL gewoon het Maagdeneilanden van west-Europa is.
Dan moeten de loonslaven 75% van hun inkomsten gaan ophoesten voor het rijk. Waar al dat geld dan naartoe gaat blijft de grote vraag.
Niets afpakken, bevriezen. Wel belangrijk detail voor de moraalpaal discussie lijkt me.
U bent veel te genuanceerd. Doe nou gewoon lekker mee. Het 'afpakken' bekt wel zo lekker!
Omtzigt moet uitkijken er zijn mensen voor minder 'afgemaakt' die het kartel zo tergden
Oh ja, joh? Wie dan?
@de IJsman | 31-03-22 | 14:29: At your Service, wellicht?
@dorstig! | 31-03-22 | 14:31:
Wat heeft Fortuyn bereikt, behalve een paar leuke debatten gevoerd en kieslijst vol charlatans opgesteld?
@de IJsman | 31-03-22 | 14:33: De Ov-studentenkaart was zijn idee.
@de IJsman | 31-03-22 | 14:33: Hij heeft het goed geprobeerd maar het was erg lastig beginnen met die kogelgaten in zijn hoofd.
@de IJsman | 31-03-22 | 14:33: kon niks bereiken
Hij zou de verkiezingen winnen
Geen idee of de lpf het dan gehaald zou hebben
Maar goed zijn het niet allemaal charlatans?
@de IJsman | 31-03-22 | 14:33: iemand die vermoord is ervan betichten dat hij niet voldoende heeft bereikt.
waar zit uw bodem of heeft u deze inmiddels bereikt?
Nederland polderland. Gaaf land.
heel erg Dutchbat dit
Wat een held is die Omtzigt. Wanneer kan ik op hem stemmen?
vorige kans niet benut?
CDA … LOL
Waarom staat Hoekstra daar en niet Kaag van Financiën?
Ze zijn nog niet helemaal aan hun nieuwe functie gewend.
Die houdt liever een lezing over het nut van de EU in Kabul.
Ghe
Kaag is toch van buitenlandse zaken?
Kaag heeft geen verstand van financiën
Functie elders.
Waarschijnlijk omdat Kaag geen flauw benul heeft.
@Osdorpertje | 31-03-22 | 14:21: Dat was ze totdat ze moest opstappen wegens de ellende in Afghanistan. Vroeger was dat einde politieke carrière maar tegenwoordig wordt je dan minister van Financiën...
Misschien zit ze wel in "Niezjurrrw"
@R. Skickr | 31-03-22 | 14:17: Ha ha
Staan ze dan ook niet gewoon in de Pandora Papers waar die ene president ook in staat? Even het lijstje bekijken en je weet het zo.
En dan?
Je hebt duidelijk niet gekeken en weet niet waar het omgaat. De gegevens zijn bekend maar worden niet gedeeld vanwege onder andere de AVG.
Zelensky wordt tegenwoordig als een heilige beschouwd, terwijl het een grote boef is.
@2_amazing | 31-03-22 | 14:24: en dat weet jij omdat.....
@BobDobalina | 31-03-22 | 14:28: iedereen met macht een boef is, anders kom je niet aan de macht.
@2_amazing | 31-03-22 | 14:24:
Of misschien vinden mensen corruptie gewoon minder erg dan een buurland binnenvallen en burgerbevolking kapot knallen met artillerie.
Zou dat ook kunnen?
Ik had ooit wat hoop met die Hoekstra. Maar goed dat had ik met mr Hiddema ook. En Bidet. Vrees dat een rigoureuzere aanpak nog de enige uitweg is. Volkverlakkerij, is dat nog strafbaar?
Of er scheelt wat aan je beoordeoingsvermogen. Overigens doet Hoekstra het best aardig.
Het is in die zin goed dat Pim gestorven is, hij had uit eindelijk ook teleurgesteld, nu blijft hij de mythe van dat wat had kunnen zijn.
Best aardig is slechte maatstaaf voor zo'n positie. De juiste term zou niks minder dan uitmuntend moeten wezen. En dat haalt Hoekstra bij lange na niet.
Indien de minister 36 dagen niet heeft ingegrepen en maar gewacht met excuses dan kan hij vanuit een amerikaans perspectief worden gezien als medeplichtig aan het helpen van de russen en moedwilig niet voldoen/meewerken aan de sanctie voorwaarden. En daar kunnen dan straffen van tientallen jaren uit volgen.
Het zal eens tijd worden dat Rutte en een paar van zijn streekvazallen voor de rechtbank gaan verschijnen. Voor stelselmatig bedriegen, liegen en falen.
@Ommezwaai | 31-03-22 | 14:14:
En dan wat?
Prescott Bush, vader en opa van Bush en Bush is nog aardig weggekomen met dat soort smerige praktijken.
nl.wikipedia.org/wiki/Prescott_Bush?w...
@de IJsman | 31-03-22 | 14:22: dan gaan de mensen zo integer als u in de bak en dan zijn er hopelijk mensen zo integer als ik die ze vervangen.
Veel russische oligarchen zijn joods en namen via Turkije, de wijk naar Israël. Met medenemen van hun "assets". Israël heeft tot nu de sancties niet gevolgd.
TEL AVIV — Yad Vashem, Israel’s official Holocaust memorial and museum, is embroiled in controversy after attempting to intervene in planned sanctions against Israeli Russian billionaire Roman Abramovich, owner of the Chelsea Premier League soccer team and a longtime supporter of Russian President Vladimir Putin.
In a letter to U.S. Ambassador Tom Nides, Yad Vashem, together with the country’s chief Ashkenazi Rabbi David Lau and Sheba Medical Center Director Yitshak Kreiss, asked that the United States not sanction Abramovich, a major donor to the memorial and other Jewish causes. They said that sanctioning him would cause harm to Jewish institutions that rely on him for donations, said Yad Vashem Chairman Dani Dayan. He said Abramovich was the museum’s second-largest private donor, after the late Sheldon Adelson and his widow, Miriam.
@Arachne | 31-03-22 | 22:08: Ja die Abramovich zag ik in Israel op een talkshow waar iedereen super aardig tegen 'm was en 'm bedankte voor z'n donaties. Ik kreeg her gevoel dat de voorstelling bedoeld was 'm (nog meer) populair te maken. Het verhaal van de vermeende vergiftiging zou daar ook nog eens een stukje aan hebben bijgedragen. Allemaal show...
Man, man wat een ongelofelijk incompetent zooitje is het toch.
Ik blijf de vergelijking trekken naar het bedrijfsleven waar ik in thuis ben.
De directie maakt een een puinhoop van en wordt naar huis gestuurd, bedrijf gaat vervolgens failliet en we maken een doorstart met.... juist, diezelfde faal directie. We parkeren alleen de poppetjes op een andere plek en hopen dat het zo beter zal gaan. Hoe dom kun je, nee moet je zijn om dit te doen?
Ik denk dat corruptie hier een grote rol speelt. Wat is de rol van Rutte? van Kaag?
Populistisch gelul. De praktijk van fiscale constructies wordt al sinds jaar en dag toegepast in Nederland Narcostaat/Belastingparadijs, en nu ineens is Pietertje Omtzigt verontwaardigd want Ze Russhiantz.
En een beetje flauw om te beginnen over dat fonds van krap twintigduizend van Hoekstra. Daar is hij van meet af aan transparant over geweest en is ook geen wereldschokkend bedrag. Als we capabele mensen met een succesvolle carrière op dergelijke posten willen hebben, kunnen we niet verwachten dat ze in het klooster hebben gezeten.
Gast, Omtzigt heeft hier bergen kritiek op geleverd, jarenlang, maar jij bekijkt een momentopname en roept dan "aha, een momentopname".
@De Eierbal | 31-03-22 | 14:14:
Omtzigt heeft, op een verdwaalde motie na, hier nooit een groot punt van gemaakt, maar netjes in de CDA-pas meegelopen.
de IJsman | 31-03-22 | 14:11 |
Dus verschuil je je achter irrelevante wetgeving, wijs je al je verantwoordelijkheid af en doe je precies helemaal niets.
Deugend applaudieren en een toneeltraantje laten over het oorlogsleed en intussen Zelensky de vinger geven.
Wel als ze CDA'er pretenderen te zijn, kloosters, zondagsschool, homofobie, kindermisbruik, foute kapsels, enkelrokken, gebrek aan humor en creepy vibes alles er op en er aan, MAAR.. geen laat jezus tafels omgooien voor de tempel achtige investeringen.
@de IJsman | 31-03-22 | 14:21: Klopt, maar die tijd is dus nu voorbij en dat laat hij merken ook. Groot respect voor deze man.
En hoeveel gesjoemel is er eigenlijk gaande met de energieprijzen? Betalen we meer omdat het aanbod veranderd is? (We kochten nog steeds volop in tijdens de recente pieken, direct of indirect van Rusland.)
Of is het ten dele te danken aan manipulatie en prijsspeculatie; de energieprijs omhoog omdat derivaten en fondsen uitbetaald willen worden?
Manipulatie. Net zoals bij prijzen van grondstoffen.
Hou een sop met dat gebruik van het werkwoord slopen, je bent toch gvd geen juice-kanaal ofzo
Zeepsop?
Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend zou anders een prima motto voor een juice-kanaal zijn.
Ons kabinet is zo competent dat het steeds herkozen wordt.
Het volk krijgt waar het recht op heeft.
Maar hoe weet je nu of rijke Russen schuldig zijn aan iets?
Hoe weet je dat het allemaal geboefte is?
Ik vind dat nogal een aanname.
Mensen met poen zijn schuldig aan de inval in Oekraïne?
Oké, lekker makkelijk.
Ze zijn hoe dan ook klootzakken, maar sowieso helpt dit om de druk op Putin op te voeren.
Die gedogen toch moord en corruptie, zo zijn ze rijk geworden, gaat heel anders daar dan in Nederland... En ze moeten het voelen, zodat ze Poetin hopelijk gaan vergiftigen. De druk moet opgevoerd worden, er is nu geen tijd voor fijnmazigheid.
Je kan niet miljardair in Rusland worden zonder bescherming van Poetin.
Dat is wat mij nog het meest shockeert: 't feit dat op basis van nationaliteit je bezittingen afgenomen kunnen worden zonder enige rechtszaak, bewijs, getuigenverklaring of wat dan ook.
Ongetwijfeld hebben die oligarchen van alles op hun kerfstok en zijn het onfrisse jongens, maar als je de boeken in wil gaan als de good guys, dan zijn een eerlijke rechtszaak, bewijslast en/of getuigen wel het minste. En dat door een President die nota bene de verkiezingen gewonnen heeft door het gelijkheids- en eerlijkheidsorgel te bespelen.
Verklaart wellicht de ommezaai die landen als Saoedi-Arabië hebben gemaakt ten opzichte van het Westen of iig de VS: Als het de Russen kan overkomen, kan het dus iedereen overkomen en dus moet je je niet al te afhankelijk van het Westen maken.
Geeft ook weer te denken over die hele woke-shitshow, voor de camera is het allemaal diversity, inclusion en equity, maar in de praktijk zijn het gewoon communistische handelingen waarin iedereen gedwongen gelijk gemaakt wordt op basis van vrij arbitraire maatstaven. Men begint weliswaar bij en allerrijksten met het een en ander op de kerfstok, waardoor er niet al te veel weerstand is, maar het is een kwestie van tijd aleer men zonder doelwitten komt te zitten en dan moeten ze op zoek naar wat anders.
It's all fun and games tot ze bij de middenklasse aan de deur staan.
De vriend van mijn vijand is ook niet mijn vriend, vriend.. zo werkte dat vroeger al op het speelplein.
Dat afpakken is meer in de koelkast zetten toch?
Mensen met poen die tegen Poetin zijn worden gevangen gezet en hun vermogen verdwijnt richting Poetin. google maar eens op Michael Chodorkowski.
Het verhaal gaat toen zijn bank werd afgepakt en hij in het cachot is gegooid, dat Poetin iedere oligarch heeft verordonneert de helft in te leveren anders treft jullie hetzelfde lot. Iedere oligarch is inmiddels rijker dan zij ooit waren en dat is dankzij de keuze VOOR Poetin. Dus ja, je kunt zeker stellen dat waar rook is er zeker vuur is. Tuurlijk, als het waar is hadden de heren en een enkele dame geen keuze, maar Poetin heeft iedereen veel rijker gemaakt dan zij met zijn allen al waren.
@ReyNemaattori | 31-03-22 | 14:15: Nu is het geen tijd voor halfslachtig geneuzel, het is oorlog, aanpakken en nekschot ASAP voor Putin.
@ReyNemaattori | 31-03-22 | 14:15: Trudeau is een mooi voorbeeld.
@ReyNemaattori | 31-03-22 | 14:15: dat is het lastige aan het recht, het duurt allemaal zo verdomde lang..
Heb bij het kopen van m'n huis enkele duizenden euro's van de vorige eigenaren via de rechter terug gekregen, was van dag 1 overduidelijk dat ik in m'n recht stond, maar die anderen hadden de tijd dus lekker treineren. Bijna DRIE jaar geduurd voordat ik 'm'n gelijk had'.
Dusja, kunnen we met die Russen ook gaan doen, maar dat gaat niet voor 2030 beslist zijn dan, en dan is het maar kijken hoe de wereld er dan uit ziet..
@ReyNemaattori | 31-03-22 | 14:15: precies dit dus. Ik heb al vaker gevraagd of iemand mij kan uitleggen wat nu de wettelijke basis is voor deze beslag leggingen. Omdat het Russen zijn? Dat zou toch geen reden mogen zijn. Mede gezien de Wilders Marokkanen uitspraak. En als het allemaal niet klopt dat geld van deze Russen waarom zo lang gewacht dan met inbeslagname.
Niet van die lastige vragen stellen. Gewoon meedoen met deze heksenjacht.
Goed verhaal weer van Pieter. Het grootkapitaal regeert en de (toeslag)burger kan de tyfus krijgen
Pennywise and Pound foolish.
REAGEER OOK