Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Overzicht. Welke landen sturen hoeveel wapens naar het Oekraïense front?

Als Kiev valt wordt dit het best bewapende partizanenleger in de geschiedenis tegen de meest overschatte bezettingsmacht in de geschiedenis

En bovenop het onderstaande overzicht dat neerkomt vele tienduizenden anti-luchtdoel en tankwapens, bestaat het Oekraïense vreemdelingenlegioen volgens Zelensky inmiddels al uit 16.000 (zestienduizend) strijders waaronder naar verluidt 400 Zweden, 70 Japanners en Joyce.

Amerika: Dat ligt ingewikkeld omdat het al jaren in meerdere of mindere mate wapens aan Oekraïne verkoopt. Afgelopen december stuurde het al voor $200 miljoen aan wapens, afgelopen 26 februari tekende Biden voor $350 miljoen bij. Afgelopen week alleen al stuurde het "honderden" Stingers, waarvan er op maandag alleen al 200 aan kwamen. Naast stingers bestaat de Amerikaanse steun vooral uit Javelins (wiki) die al dagen dwars door Russische cope cages heen rammen.  En LOL om deze oproep drie A-10 Warthog squadrons gisteren nog naar Kiev te vliegen. Om de Amerikaanse bijdrage in het gebruikelijke perspectief te plaatsen: de gehele EU heeft wapensteun t.w.v. $500 miljoen.

Duitsland: 1000 Panzerfaust 3's, 500 Fliegerfaust 2 Stingers, 13.700 troepen voor de Nato Reaction Force en 900 man gestationeerd in Litouwen.  

Engeland: Boris Johnson, 2000 NLAW antitankwapens (wiki) en dat worden er nog veel meer, trainde 22.000 Oekraïense troepen en stuurde als een van de eerste landen al 30 Rangers naar Oekraïne zelf, zeer waarschijnlijk in een adviserende/trainings hoedanigheid.

Frankrijk: Wat precies is nog onduidelijk maar afgelopen 27 februari "the Macron government agreed to “deliver additional defense equipment to the Ukrainian authorities as well as fuel support,” the Elysee said in a statement without giving details on the type of equipment." En een krat witte vlaggen voor de zekerheid.

Spanje: 1370 anti-tankwapens, 700,000 kogels en een ongenoemd aantal assault rifles.

Italië: De aantallen zijn nog een beetje onduidelijk maar afgelopen dinsdag: "The Italian cabinet signed off on a measure authorizing the dispatch of Stinger surface-to-air missiles, mortars and Milan, or Panzerfaust, anti-tank weapons. Italian media had claimed Israeli-made Spike missiles would be included in the package but a defense source said that was doubtful since Israel would need to approve their use and would be unlikely to do so." Ook staan Italiaanse "Browning heavy machine guns, MG-type light machine guns and counter-IED systems" op de lijst.

Nederland: 200 Stingers, 50 Panzerfaust 3-antitankwapens met 400 raketten en die 100 scherpschuttersgeweren, 3000 helmen, 2000 scherfvesten, robots en 30.000 kogels die we blijkbaar hebben.

[Perkament rolt veel verder uit na de breek]

If England gets involved I'm the first to sign up, me dad as well, and the boys

ONZE RAMMERS in geleende Duitse tanks in Litouwen!

België: 200 antitankwapens, 3000 assault rifles. Beide zowaar inclusief munitie!

Polen: Heel veel, maar het plan om straaljagers te doneren strandde. Het is een beetje onduidelijk wat er wél gestuurd is, maar het is in ieder geval wel heel veel. Begin februari waren ze voornemens te sturen: anti-luchtdoelkanonnen, mortieren, Piorun-antiluchtdoelraketten (wiki) en WB Electronics FlyEye UAV's (deze).

Zweden: Die doen hun best want sturen 5,000 NLAW's (!), 5000 helmen, 50000 kogelwerende vesten en 135.000 veldrantsoenen. 

Denemarken: Stuurde 2700 "2,700 M72 shoulder-launched anti-tank missiles", maar dat worden er waarschijnlijk meer. Ook is Denemarken "ready to supply parts of the approximately 300 Stinger missiles that the Defence Force has itself put up for disposal."

Finland: 1500 antitankwapens, waarschijnlijk de 66 KES 12 PST, want ze hebben zelf maar 3000 NLAW's, maar wie weet sturen ze een combideal. Verder nog 2500 assault rifles, 150.000 kogels en 70.000 voedselpakketten. 

Noorwegen: 2000 M72 antitankwapens en er worden helmen en scherfvesten nagestuurd. 

Portugal: Gaat wel iets sturen t.w.v. ongeveer 10 miljoen euro maar het is nog niet helemaal duidelijk wat. Misschien sturen ze Arthur. 

Letland, Estland en Litouwen: Hebben Amerikaanse toestemming hun Amerikaanse wapens te doneren, exacte aantallen zijn onduidelijk maar het gaat in ieder geval om Stingers en Javelins. Het is even onduidelijk of Israel toestemming gaat geven Israelische wapens te doneren, op 11 februari mocht dat namelijk nog niet. Maar dat was een andere wereld.

Canada: 100 Carl-Gustaf antitankwapens en 2000 raketten. En "50.000" vrachtwagens. 

Australië: Iets t.w.v. van $70 miljoen, niemand weet precies wat maar de premier zei wel "Those anti-armour missiles are proving to be extraordinarily effective, so that is obviously a huge priority about where we will be directing particularly a lot of that initial investment."

Japan: 70 samurai (vrijwillig).

?

Reaguursels

Inloggen

Osum! De "brrrt" komt ook!

BrainShake | 04-03-22 | 12:27

Het verbaast mij dat Spanje 1370 anti tankwapens heeft dat zijn er best veel.

Lange_Jan | 04-03-22 | 11:29

Nog geen land wat playstations en xboxen met call of duty of battlefield gaat versturen om veilig te oefenen?
Misschien een tip voor Japan?

dasechtgeenstijl | 04-03-22 | 10:42

Even vanuit Poetin's perspectief bekeken: het leveren van wapens aan Oekraïne door Nederland, is dat niet gewoon een oorlogsverklaring?

De mooie man | 04-03-22 | 08:07 | 1

Uit Poetin's perspectief is alles wat het westen doet een oorlogsverklaring.

redanx | 04-03-22 | 08:57

Lees nu net dat er een kerncentrale is geraakt. Een Tjernobyl 2.0 in de maak.

Dr.Platypus | 04-03-22 | 05:15 | 2

De plaatselijke autoriteiten zeggen dat alles onder controle is en hebben dat ook voor de Oekraïense televisiezender 24 verklaard. De IAEA bevestigde dat. Maar het is natuurlijk wel een geweldig dankbaar aangrijpingspunt om propaganda rond te maken. En het is ook een schitterend mooie plek om duur militair materieel op te stellen, maar dat laatste moet je misschien watchen zonder het echt te kunnen zien.

Mazzelstof | 04-03-22 | 06:06

Kerncentrales worden (over het algemeen) zo gebouwd dat er vliegtuig op kan vallen. Hebben we met zijn allen weer iets gevonden waar we paniek mee kunnen zaaien? Heeft Jesse al lopen gillen dat dit dus de reden is waarom wij alleen nog zonnepanelen en windmolens moeten willen?

dasechtgeenstijl | 04-03-22 | 10:38

Hongarije staat geen wapenstransporten toe via het eigen grondgebied, alleen humanitaire hulp. ik hoop dat ze een bemiddelende rol kunnen en willen spelen bij het beeindigen van dit rampzalige conflict.

Euriool | 04-03-22 | 03:27

Ik las dat het een oorlog is tussen Putin en het WEF...

basweetutwel | 04-03-22 | 02:26

Meer graag. Het is nu of nooit. Ik heb nog een Glock 19 met 1000+ stuks. Legaal, overigens.

Masturwasbeert | 04-03-22 | 02:25 | 1

Postzegel dr op en verturen maar!

dasechtgeenstijl | 04-03-22 | 10:39

Vooral zeggen welke wapens je stuurt.slim.

tegenalles | 04-03-22 | 01:19 | 2

Wat je niet ziet is veel interessanter. En reken maar dat er wat heengaat. Wat je ziet is een ding, wat je niet ziet is heel iets anders. Watch it...

Masturwasbeert | 04-03-22 | 02:33

Ik zou het liefst zien dat de Mossad een ploegje stuurde dat Poetin in het openbaar voor de muur zette.

kneuterzak | 04-03-22 | 00:15 | 5

Als buitenstaander moet je eerst 2 weken in quarantiane + een Chembad voor je in aanmerking komt voor een tete a tete.

Leyolm | 04-03-22 | 01:19

Ik denk dat er een langdurige stilzwijgende afspraak is tussen wereldleiders om geen moordcommando's op elkaar af te sturen, want dat eindigt gemakkelijk in een bloedbad waar alle leiders slachtoffer van kunnen worden. Wie die vermeende afspraak als eerste schendt, loopt het risico zelf het volgende doelwit te worden. Het executeren van dictators wordt meestal overgelaten aan plaatselijke rebellen. Met andere woorden, doodgaan om oorlogsredenen is in eerste instantie gereserveerd voor het plebs.

DutchLion33 | 04-03-22 | 19:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijd voor een inslag van een keigrote ruimtesteen.
Dat zal de mensheid leren!

aflaatverkoper | 04-03-22 | 00:14

Hoorde ik nu Ollongren bij M zeggen dat we al een week in oorlog zijn?
'We' zijn niet in oorlog! Snapt ze dat echt niet?
En het is een invasie.
Please, vervang die vrouw heel snel.

Bataafje | 04-03-22 | 00:12 | 5

OllongKreng heeft er een handje van alleen op te treden bij M. Nou vraagt u zich vast af waarom. Het antwoord is: haar partner is de cheffin bij dat program. Lekker makkelijk, kunnen ze de vragen vooraf afstemmen.

herstelkous | 04-03-22 | 01:25

Vrouw, pot, dubbel paspoort. Ticks all the boxes!

Quattro Stagioni | 04-03-22 | 01:27

Sorry maar dies doodt

cellivibrez | 04-03-22 | 01:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Twitter ging los op mijn vraag, ik zal hem hier ook stellen.

Wat heeft dit voor zin?
Al die geleverde wapens zorgen ervoor dat dit conflict alleen maar langer gaat duren. Meer slachtoffers dus, aan beide kanten, incl. burgers.

Ruand wint uiteindelijk toch wel, ongeacht hoeveel antitankspul je daar over de grens flikkert.

Het grootste gevaar is wat mij betreft dat al die wapenleveringen de kans vergroten dat heel Europa in deze shitstorm gesleurd wordt.

Is Oekraïne een WW3 waard? Nee.
Is Oekraïne een nucleaire oorlog waard? Hell no.

Eduardo- | 03-03-22 | 23:55 | 11

Helemaal mee eens, maar dat schijnt bij de makke schaapjes, die zich elke dag laten indoctrineren door de staatsomroep, niet helemaal door te dringen.

piepelientje | 04-03-22 | 17:05

@ChupaChupa | 04-03-22 | 11:03:
Jouw reactie ontkracht totaal niet mijn suggestie. Je komt slechts met een alternatief dat nog veel onzekerder is. En bovendien zeer twijfelachtig of dat nog op tijd komt voor Oekraïne. Jammer dat je mijn suggestie met niet meer kunt beantwoorden dan enkel nee, nee en nog eens nee...

Lambik1 | 04-03-22 | 18:23
▼ 8 antwoorden verborgen

Flieger&Panzerfaust.... toch ook uit de homo-erotische vocubulair..?

grapjasz | 03-03-22 | 23:49 | 2

Deed mij eerlijk gezegd een beetje aan fisting denken. Maar goed, daar heb ik nogal een handje van.

Beste_Landgenoten | 04-03-22 | 00:03

Gelukkig worden die wapens niet uitgedeeld aan recent plotseling vrijgelaten gevangenen, burgers zonder militaire training, buitenlandse avonturiers en malloten die via ambassades worden geronseld of neo-Nazi vrijwilligers bataljons als Aidar en Azov.

Dat zou immers wel onzorgvuldig zijn.

drs. Levi Samsonov | 03-03-22 | 23:39 | 6

@Beste_Landgenoten | 04-03-22 | 00:01: Zwarte markt, ongelukken vanwege onkunde, oorlogsmisdaden want ja, de bewapenden zijn niet eens opgeleid of gewoon voor het gemak vrijgelaten criminelen of neo-Nazis… ik weet het niet. Klinkt allemaal nogal opportunistisch.

drs. Levi Samsonov | 04-03-22 | 00:08

@drs. Levi Samsonov | 04-03-22 | 00:08: gaat dat over USA?

sjef-van-iekel | 04-03-22 | 00:33

Beproefde methode dat vrijlaten van gevangenen en wapens geven. Dat deed Irak ook toen ze zich probeerden te weren tegen een illegale invasie. Werd toen ook heel positief en begripvol over geschreven in de Westerse pers. Aan de andere kant in Jemen na hun Maidan revolutie en vervangen van een corrupte leider die aan de leiband liep van een buitenlandse mogendheid met superieure militaire macht antwoorden was het antwoord toch weer heel anders. Daar bewapenden we de agressor en probeerden de gevolgen daarvan zo stil mogelijk te houden. Jarenlang met toch tamelijk groot succes mag worden gezegd.

Mazzelstof | 04-03-22 | 05:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan zouden er wel beelden van zijn. Kijk maar naar die paar Drone strikes op die raketinstallatie en die brandstof leveringtrein in wit rusland.

Vliegtuig heeft ook goede camera's sinds desert storm weet ik.

sjef-van-iekel | 04-03-22 | 00:26

Kunnen we zo'n konvooi niet zien als een slang? Schiet de voorste 100 meter aan flarden en dat zou hetzelfde zijn als de kop van een slang afhakken. Het zou vrij definitief gestopt worden. De voertuigen zijn te zwaar om in dit veel van het jaar van de weg af te gaan (is mij verteld).

Is dat mogelijk? Waarschijnlijk hebben de Oekraïners daar de middelen niet voor. Maar een aantal (door het westen geleverde) raketten afschieten op het voorste deel van het konvooi kan toch niet zo moeilijk zijn? Of misschien een 'neutrale' stealth bomber die het klusje uitvoert ofzo?

Iets dergelijks moet toch mogelijk zijn? Is er een reaguuder die in het dagelijks leven generaal is/was, die antwoord op mijn vraag kan geven? ;-)

ChupaChupa | 04-03-22 | 11:16

Ik mis eigenlijk de tactiek van verschroeide aarde als met het vorderen van de linie niks te vreten niks te halen en geen weg is ben je gauw klaar in het modderbad.

Toedels | 03-03-22 | 23:03 | 1

Die gaat nu beginnen. De Russen hebben hun speeltjes bijna op de juiste plek, dus dan begint het verwoesten

Continuum | 03-03-22 | 23:35

Ik weet trouwens niet of ik mag linken als non-premium maar deze zag ik voorbij komen: www.youtube.com/watch?v=6NTS6kts3uA

Wel UAEnglish dus misschien gekleurd. Maar als dit echt gebeurt dan is dat Russische leger er nog erger toe dan ik dacht.

Leyolm | 03-03-22 | 22:48

De echte vraag is, waarom zijn we Moldavie nog niet vollop aan het supporten. Die zijn "next on the list" Eerlijk is eerlijk. Dit wordt gewoon een uitputtingsslag zolang die Russen die president en zijn kabinet niet omver werpen/ uitschakelen. Dit kan nog wel eens een hele lange en bloedige oorlog worden.

Leyolm | 03-03-22 | 22:42 | 1

Waarom geeft Maldova zich niet bij voorbaat over aan Polen? Oorlog verklaren en direct overgeven. En dan het hele land door EU troepen laten bezetten.

Georgie en Maldova komen ook rap bij de EU las ik. Duurt in principe nog even hoor. Normaal dan. Komende dagen wordt door EU top gekeken of toelating van die landen extra snel kan. Zal vast wel een shortcut zijn ergens in een Artikeltje.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 23:15

whahaha wtf

Behangdelul | 03-03-22 | 22:53

@Jan, Leiden | 03-03-22 | 22:44: Let wel dat sancties al jarenlang door actievoerders van vredesorganisaties van linkse en rechtse signatuur worden beschreven als een oorlogshandeling in zichzelf en de gevolgen daarvan als oorlogsmisdaden. Of je nou doodgaat door een bom of honger, veilig water en voedsel of gebrek aan medische middelen en zorg of algehele uitzichtloze misère. Maak verder geen illusies daarover sancties treffen per definitie altijd de armsten en minst weerbaren, altijd en overal.
www.jstor.org/stable/27640799?seq=1

Mazzelstof | 04-03-22 | 06:21

Wow! LMFAO... als hij daar maar niet al te grote problemen mee krijgt.

ChupaChupa | 04-03-22 | 11:23
▼ 1 antwoord verborgen

heeft een armstoelanalist nog duiding waarom Israel de Spike AT niet vrijgeeft ? tijdens de zes dagen oorlog heeft MinDef Vredeling nog zonder toestemming munitie geleverd aan Israel toen het kantje boord bleek

HetOorAakel | 03-03-22 | 22:37 | 2

Israël denkt eerst aan zichzelf
Is u bekend met deze aanval door Israël op een Amerikaans schip:
- Op de vierde dag van de Zesdaagse Oorlog kreeg het schip aanvallen te verduren van de Israëlische luchtmacht en marine, waarbij het schip bijna tot zinken werd gebracht en een groot deel van de bemanning om het leven kwam (34) of gewond raakte (171).[1] Tijdens de aanvallen van de Israëlische luchtmacht, lukte het de bemanning van de USS Liberty een zeer grote Amerikaanse vlag op het dek te plaatsen; de aanvallen werden echter niet gestaakt.-
Klik: nl.m.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty-i...

theo-is-dood | 03-03-22 | 22:43

@theo-is-dood | 03-03-22 | 22:43: owja dat incident, vooropgezet doelbewust en geen foutje, signaal naar VS kom niet te dichtbij met intelligence gathering

HetOorAakel | 03-03-22 | 22:50

geen WW3? We zitten er al midden in. Hoe lang blijft het Westen toekijken hoe de Oekraïners worden afgeslacht?

IvoTakkema | 03-03-22 | 22:21 | 5

Hoop plek voor mcdrives

Schipperke | 03-03-22 | 23:14

Helaas niet alleen Rusland.

CamaroHans | 04-03-22 | 00:08

@Grijze kliko | 03-03-22 | 22:41: Dat denk ik niet, wie wil er zoveel onschuldige burgerslachtoffers op zijn geweten hebben?
Daar durft niemand zich aan te branden, dat gaat net als met Saddam, let maar op.

yokiamy | 04-03-22 | 00:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Zal me niet verwonderen als door al die wapenleveranties het conflict langdurig gaat worden en Oekraïne het nieuwe Afghanistan wordt om Rusland te laten imploderen .Is toen ook goed gelukt.
youtu.be/A9RCFZnWGE0

pga | 03-03-22 | 22:19 | 1

En dan over 15 jaar verrast opkijken als een of ander fundamentalistische groepering de boel overneemt.
Net als in Afghanistan.

Het Westen leert 't ook nooit.

ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:17

Zijn wel allemaal verdedivingswapens lijkt mij toch?

Beetje tanks en helicopters op zo'n 5 km uitschakelen. En daarna komt er binnen 3 minuten een Sukhoi wat bommen op je knar gooien.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 22:01 | 1

Wat wilde je schrijven, verdovingswapens? Ach klopt eigenlijk ook wel.

NLgaatnaardeklote | 03-03-22 | 22:17

Wat krijgen we nou? Op de NOS was te zien in een flits dat het Russische leger voedsel aan het uitdelen was!

aardv@rk | 03-03-22 | 21:54 | 2

Om het een beetje goed te maken met de lokalo's na het inzetten van o.a. clusterbommen. Hoe sympathiek!

Diederik_Ezel | 03-03-22 | 22:01

Aan de Russische Oekrainers misschien? Kan zijn dat ze nog veel broeders daar hebben.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 22:02

Ik wist trouwens niet dat Frankrijk een groot kernarsenaal heeft.
Het land stijgt in mijn achting.

jaja | 03-03-22 | 21:51 | 8

Zowel naar het oosten als het westen gericht.

zetje01 | 03-03-22 | 22:44

@jaja | 03-03-22 | 22:08: excuus. Maar dan weet u wel van de atoomproeven. Hele atol weg met een grote biem. 'Reseach'. Eerder klein pikkie van die Fransoos destijds.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 23:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is ook financieel aantrekkelijk. Op het ogenblik kan je 1000 tot 2000 euro per dag verdienen in Oekraïne. Detacheringsbedrijven betalen dat, die worden weer betaald door de Oekraïense regering. Maar de Dutchbatters gaan niet om het geld. Die gaan om altruïstische redenen.

Altruisme mijn reet.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 22:06

Als je ging vechten tegen IS, dan was je een landverrader of 'In vreemde krijgsdienst'.

ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:34
-weggejorist-
smdyasc | 03-03-22 | 21:48 | 2

Rusland en Europa in gevecht.
De VS en China spinnen er garen bij.

zetje01 | 03-03-22 | 21:45

Slag om de arm houden. Veel telegramkanalen zijn pro oekie, zetten er normie memes (kattenplaatjes) tussen en recyclen beeldmateriaal uit 2014 etc.

Kan nog best dat Putler straks alles tot de Dniepr heeft en het land wordt opgedeeld.

Putler kan het niet verkroppen dat Amerikanen en Europeanen er met het Oekie gas vandoor gaan.

Schwanzeleber | 03-03-22 | 21:39 | 1

Niet zo zeer "vandoor gaan" maar meer Rusland als leverancier van Westers gas buiten spel willen zetten met Oekraïne. Dit ondermijnt het vermogen van Rusland om verder te moderniseren en verzwakt hun positie t.o.v. de NAVO in de toekomst alleen maar verder. Dan nog de ambitie van de pro Westerse regering van Oekraïne om bij de EU en NAVO te komen en het verhaal is kompleet.

Ikke? | 03-03-22 | 22:19

Stuurt Afghanistan ook hulp?

Is dit nog nieuws? | 03-03-22 | 21:39 | 4

Yep. De troepen zijn al doorgestoten tot aan de Poolse grens!

Harris Pilton | 03-03-22 | 21:49
-weggejorist-
gemoetnie mauwen | 03-03-22 | 21:50

@gemoetniemauwen. Daaaag! Met de groetjes van Joris.

Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-22 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

Wat je ook die kant op stuurt: het valt in het niet bij wat er deze kant op komt. En daar heeft Ome Poetin ons te pakken: hij hoeft geen schot te lossen voor het meest vernietigende vergeldingswapen dat er bestaat: vluchtelingenstromen.

bisbisbis | 03-03-22 | 21:39 | 1

Je hebt vluchtelingen en "vluchtelingen". Groot verschil.

DutchLion33 | 03-03-22 | 22:09

'Love your woman and fight for your country'. Kijk daar ligt het hier dus aan, het eerste deel van de zin gaat in NL nog wel, maar daarna ...... Beter zou passen, fight for you Kipcaravan, of je voetbal seizoenkaart.

Nomen | 03-03-22 | 21:35 | 4

Fight for your brothers in Syria, Morocco, Turkey...

Is dit nog nieuws? | 03-03-22 | 21:40

@ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:38: Kasja weet nog niet het verschil tussen een soldaat der 1e klasse en een luitenant..
Ze kan misschien beter Zweedse gehaktballetjes maken in de kantine. Cadi

P47Thunderbolt | 03-03-22 | 21:54

@ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:38: Dat kan zo veranderen. Oekraïners waren ook niet blij met hun overheid. Zelensky stelde teleur met z'n anti-corruptiecampagne en Poroshenko voor hem was ook al zo corrupt. Nu heeft Poroshenko een wapen in de handen en wordt Zelensky in Oekraïne en in de wereld net zo weggedragen als Napoleon. Rutte is in het buitenland ook nog steeds best populair en gegeven het feit dat hij niet naar het buitenland vertrekt, ondanks dat hij iedere topbaan kan krijgen die hij wilt, en zijn voorbeeld Colijn is, die ook niet vertrok, is hij ook zo'n mannetje die in Nederland blijft. Ik ben benieuwd wat die man met slappe ballen en zonder visie kan.

Alexander des Burgus | 03-03-22 | 22:41
▼ 1 antwoord verborgen

Veel beloftes. Eens zien wat daarvan komt. En zelfs dan moet die meuk nog bij de fronteenheden aankomen.

quantumcollider | 03-03-22 | 21:34

Ik hoop dat de Polen genoeg tenten, noodhospitalen, waterzuiveringsinstallaties, artsen en dekens hebben.
De Oekraïense strijdkrachten zijn ongeveer 215.000 man groot. We moeten er ernstig rekening mee houden dat die zich zullen terugtrekken naar Polen. Dit is niet te winnen. Oekraïne heeft geen luchtmacht meer.
Hoe moeten we zoveel mensen onderdak gaan geven in een paar weken tijd?

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:33 | 6

@Harris Pilton | 03-03-22 | 21:52:
Klik hier: liveuamap.com/

Live Airstrikes

theo-is-dood | 03-03-22 | 22:07

Maken we wat ruimte .....

BMS | 03-03-22 | 22:22

@theo-is-dood | 03-03-22 | 22:07: zijn veel gewoon raketten he, luchtalarm is niet ook voor raketten niet voor straaljagers. Die worden nl binnen notime uit de lucht geknald.

Harris Pilton | 03-03-22 | 22:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Die kogels, zijn dat niet 30.000 briefjes waar "pang, pang" op staat?

Pierke Smulders | 03-03-22 | 21:30

“Assault rifles” grappig hoe die term weer wordt gebruikt. Zoals Máxima zou zeggen: the assault rifle bestaat niet.
Wel benieuwd wat er dan gedoneerd wordt: ik gok dat België dan iets van FNC’s stuurt. En Finland Valmet Ak’s (volgens sommigen de beste AK)
Btw @spartacus ik mis bij Nederland de geleverde panzerfaust 3’s dat waren er dacht ik 50 met 800 stuks munitie?

ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:21 | 1

*400 stuks. Jammer dat edit functie in de app niet werkt.

ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:29

Dus een behoorlijk deel van de NAVO landen, waaronder de grote spelers, plus een aantal andere met onprettige ervaringen met Rusland nemen indirect doch openlijk plaats aan de pokertafel. Tellen de meeste fiches, of de beste kaarten? En hoelang gaat het spel duren voordat er iemand all-in gaat?

Aanbaklaag | 03-03-22 | 21:21

Wat zal die Poetin, de uitvinder van de "groene mannetjes" op de Krim, zijn hoofd schudden, als-ie dat keurige overzichtje ziet, van wat welke landen precies aan wapentuig aan Oekraïne gegeven hebben.
De onnozelheid, om niet te zeggen stompzinnigheid, van onze Westerse 'leiders' is niet te beschrijven.

KeesBruin | 03-03-22 | 21:21 | 3

Ik dacht aanvankelijk dat het tactiek was om het zo naar buiten te brengen. Maar na de opmerking van Ollengren is het dus ondoordacht.
En dat vind ik erg vreemd voor een leider op die positie. Normale mensen worden voor minder ontslagen zullen we maar zeggen.

letopuwzaak | 03-03-22 | 21:28

@Kees; dacht je nou dat de Russen géén spionagesatellieten en vliegtuigen in de lucht hebben? Die weten precies wat er onderweg is.

Net zoals het westen weet wat Rusland aan wapens inzet en gebruikt: armamentresearch.com/russian-3b30-sub...

Kijk maar, beschrijving, werking, tot aan de bouwtekening toe. Openbare informatie via 2021 by Armament Research Services Pty. Ltd.

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:39

@theo-is-dood | 03-03-22 | 21:39: Je kunt in het veld wel nagaan wát er zoal gebruikt wordt, maar je weet niet meteen wáár het vandaan komt. En daar ging het mij om.

KeesBruin | 03-03-22 | 22:06

Ik begrijp echt niet dat al die wapens gestuurd worden, en ook nog zo breed uitgemeten in de media. Volgens mij werkt dit niet bepaald de-escalerend voor zover het nog verder kan escaleren

Johan1235 | 03-03-22 | 21:20 | 1

Snap ik ook niet eigenlijk. Let wel, er wordt echt nog meer gestuurd waar we al niks van horen.

TheGermans | 03-03-22 | 21:40

Er vliegen ook permanent enkele Amerikaanse tankvliegtuigen net aan onze kant van de Ukrainse grens, dus er vliegt blijkbaar van alles dat daar gebruik van maakt.

hooibergje | 03-03-22 | 21:19 | 4

Onze KRC-10 tanker vloog er ook pas nog

ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:23

KDC-10 dus

ikworstelengadouchen | 03-03-22 | 21:23

Intel vliegtuigen.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Zweden stuurt 5000 LAWs, die moeten ze dan wel zelf in elkaar zetten..

P47Thunderbolt | 03-03-22 | 21:16 | 3

Als het niet lukt gewoon even IKEA bellen, staat op het instructieboekje.

hooibergje | 03-03-22 | 21:20

@hooibergje | 03-03-22 | 21:20: Is er Ikea in Oekraïne? In Rusland gaat Ikea zijn biezen pakken, vandaag nog grote rijen koopjesjagers bij de Ikea in Moskou.

KeesBruin | 03-03-22 | 21:22

Russia-Ukraine live: Kyiv, Moscow agree to humanitarian corridors

Ukrainian and Russian officials say agree plan for safe corridors, backed by possible ceasefires, to evacuate civilians.

Cornelis12 | 03-03-22 | 21:15 | 1

Ik denk dat moskou een vacuum bom gaat droppen op die burgers, zoals ze al dagen doen op burgerdoelen.

Harris Pilton | 03-03-22 | 21:55

Even iets anders, tussen alle Stingers en Javelins die hier nu rondvliegen door: las zojuist dat de Russische bevolking in Moskou 'en masse' naar de Ikea daar is gegaan. Lange rijen voor de kassa's, nu het nog kan! Want Ikea trekt zich terug uit Rusland.
Het is tegelijkertijd lachwekkend en tragisch, mensen die gauw nog wat spulletjes kopen, voor de grote storm losbarst.

KeesBruin | 03-03-22 | 21:13 | 2

Tja. In Het Westen gaan de mensen in paniek voor toiletpapier. In Rusland gaan ze voor een Billy.

Lafayette | 03-03-22 | 21:36

@Lafayette | 03-03-22 | 21:36: Niet de Rasputin? Dat is een soort van Chaise longue waarop je kan zuipen en neuken.

KomtTijdKomtRaad | 03-03-22 | 21:58

Mocht Poetin de komende jaren nog president zijn en Oekraine deels geannexeerd hebben met een andere deel een poppenregime, dan zie ik hem uit wraak alle Jihadistische groeperingen actief in Europa voorzien van zwaar spul. Het spul dat kraters creëert.

Dr.Platypus | 03-03-22 | 21:12 | 4

@VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 21:18: Dat, en enorm veel anti westers sentiment bij westerse mensen en mensen die niet zoveel op hebben met het land waar ze wonen en de inheemse bevolking ( u en ik ) die weinig trek hebben om voor dit land met veel nieuwe inwoners (die zeker niet voor ons gaan vechten) te vechten.

sjef-van-iekel | 03-03-22 | 21:32

@sjef-van-iekel | 03-03-22 | 21:32:
Ik behoor ook tot de 13% die niet voor de Nederlandse regering zou gaan vechten. Ik neem wel de gok dat een alternatieve politieke macht een beter alternatief is dan nog een paar jaar Rutte.
Dat van Rutte is een grapje, maar ik stoor mij oprecht hoe Nederland steeds meer een stadstaat wordt van een globaliserende wereld. Voordat je het weet staat een datacentrum in de nabijheid. Zogenaamd voor werkgelegenheid, maar meer voor “prestige” van enkelen die hogerop de aanziensladder willen komen en dat soort grapjes gaan ten koste van mensen die lokaal leven, wonen en een binding vormen.

Dr.Platypus | 03-03-22 | 21:38
▼ 1 antwoord verborgen

Rusland wint:
Wapentuig wordt via via verkocht aan tuig in Europa.
Ukraine wint:
Wapentuig wordt direct verkocht aan tuig in Europa.

U verliest.

Lochos | 03-03-22 | 21:10 | 3

Het is werkelijk insane wat al die deugende regeringsleiders aan het doen zijn. Met die vooroorlogse houtje touwtje wapens uit ex- Joegoslavië wordt al zoveel ellende veroorzaakt door die schijt mocro maffia. Ga ze nog even indirect moderne militaire anti tankwapens geven.

Lochos | 03-03-22 | 21:19

@theo-is-dood | 03-03-22 | 22:50: Daar hebben ze al methoden voor, maar zo'n Brinks truck of een gepantserde politie wagen maakt geen schijn van kans.

ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:42
-weggejorist-
Poes Fiep | 03-03-22 | 21:07 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Volgens de Amerikaanskis heeft Rusland inmiddels 90% van zijn troepen bij de grens nu in Oekraïne. En er worden geen nieuwe troepen naartoe gebracht. Tekens van zwakte, zeggen de VS.

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 21:07

Het lijkt nu dat Rusland in een empathische bui is, door de burgers vrijelijk het strijdtoneel te laten verlaten.
Maar het kan natuurlijk ook zijn, dat ze Oekraïne zoveel mogelijk willen ontvolken, hup, naar het Westen met dat volk. En daarna echt Russen er in, zodat er geen gedonder meer komt. Dat hebben ze aan het eind van WO2 ook gedaan met de oostelijke helft van Polen, weet u nog?

KeesBruin | 03-03-22 | 21:06 | 9

@theo-is-dood | 03-03-22 | 21:45: Ik ken de geschiedenis van Katyn wel ongeveer. Absoluut barbaars, sowieso de moordpartij, maar ook het doel: de Poolse bevolking beroven van haar intelligentsia en mensen met leiderscapaciteiten. Echt barbaars.

KeesBruin | 03-03-22 | 22:10

@FrankVeer | 03-03-22 | 22:03: Dat is inderdaad een beetje een probleem. Maar misschien komt Poetin straks ook wel met een soort 'fokpremie' voor Russen. Of een voortplantingsverplichting, en anders naar Siberië. Ik acht hem inmiddels tot zeer veel in staat.

KeesBruin | 03-03-22 | 22:12

@FrankVeer | 03-03-22 | 22:03: Ze doen het ook niet omdat Rusland overbevolkt is, ze willen gewoon een verdedigbare buffer.

Alle non-russen laten vluchten naar het Westen destabiliseert EU/NAVO, zorgt voor afleiding en zorgt vooral dat er straks alleen nog maar Russen wonen, dus minder afscheidingsbewegingen.

ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Nog even iets anders: over 11 dagen is het 14 maart. Pi dag. Pi is de eerstvolgende letter in het Griekse alfabet na Omicron.
Volgens de media neemt het aantal besmettingen weer toe en er is een grote volksverhuizing gaande.
Let op mijn woorden: er komt binnenkort weer een hoop corona shit aan.

Arnold Layne | 03-03-22 | 21:05 | 7

Eerst even concentreren op De Dag van de Pakketbezorger.

Usumani | 03-03-22 | 21:43

Nou... ik las op twitter een opper wappie die heilig in de grote reset gelooft en dat deze oorlog er is omdat Omicron een beetje "op" was...

TheGermans | 03-03-22 | 21:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat krijg je er nou van als je hulp bij zelfdoding gaat legaliseren.

Teluitjewinst | 03-03-22 | 21:05

Dus ... er gaat veel gevaarlijke spullenboel vrjwel ongecontroleerd naar de Oekraine. Waar komt dat terecht en hoe zorgen we er voor dat dat straks niet als een terroristische boemerang westwaarts terug komt?

profX | 03-03-22 | 20:58 | 3

Zorgen voor later zodra er bii Schiphol een stinger op een opstijgende passagiersvliegtuig wordt geschoten.

Uiterwaard hebben de Russen het dan gedaan.

Dr.Platypus | 03-03-22 | 21:05

Er zwerven al Chinese zogenaamde MANPADS door Afrika. Al enkele jaren geleden doken die op in Soedan

- Manpads is een acroniem voor man-portable air-defense system, een draagbaar luchtverdedigingssysteem. Manpads zijn mobiele, zelfstandige vuurposten, die doorgaans uit weinig meer bestaan dan een lanceerbuis die op de schouder van de schutter rust, uitgerust met een luchtdoelraket-

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:47

@theo-is-dood | 03-03-22 | 21:47: Ah, dat was mijn tactiek altijd in C&C Red Alert. Je basis vol met rocket soldiers zetten. Gebruikte geen stroom, waren dirt cheap, en mega effectief tegen helikopters en vliegtuigen.

KomtTijdKomtRaad | 03-03-22 | 22:02

En nu maar hopen dat de Ukraine ook daadwerkelijk standhoudt, want als dit niet geval is dan beschikt Rusland ineens over een shitload extra aan mobiele, draagbare antitank-en korte afstand grond-luchtdoel gmraketten extra.....

Bierum | 03-03-22 | 20:57 | 3

Lukraak wapens dumpen in een land dat al een tekort heeft aan professionele soldaten is absurd. In Afghanistan hebben we 20 jaar lang het leger opgeleid met dit soort wapens, duizenden adviseurs en trainers gestuurd, honderdduizenden Afghanen getraind. En zelfs die hebben het niet gered terwijl ze vochten tegen een veel slechter bewapende vijand dan de Russen zijn. Plus dat we tot de laatste minuut luchtsteun hebben gegeven aan de Afghanen.
Het is over en uit voor Oekraïne. Het sturen van wapens nu heeft totaal geen zin. Alleen al logistiek de wapens distribueren aan de eenheden in het Oosten van Oekraïne is onmogelijk, die staan op het punt ingesloten te worden. In het westen zijn vrijwel geen militairen aanwezig. Alles was geconcentreerd in het Noorden en Oosten, en sinds kort een deel in en om Kyiv. Zelfs het bevoorraden van Kyiv gaat een zware dobber worden. Dit alles, en daarbij nog de exodus die nu plaatsvindt, ook van jonge mannen die geen zin hebben om als kanonnenvoer geofferd te worden, betekent dat Oekraïne nog hooguit 2 weken te gaan heeft, militair gezien.

KomtTijdKomtRaad | 03-03-22 | 22:09

@KomtTijdKomtRaad | 03-03-22 | 22:09:
Eindelijk iemand die de realiteit onder ogen ziet.
We lezen inderdaad een lange opsomming van wapens die naar UA onderweg zijn. Maar hoe verloopt de aflevering? Worden die spullen aan de Pools-Ukrainse grens afgezet? En dan? Is er rijdend materieel om die spullen naar Kiev en naar het zuiden (Odessa) te brengen? Er is geen luchtdekking meer omdat de UA luchtmacht uitgeschakeld is

theo-is-dood | 03-03-22 | 23:00
-weggejorist-
ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:50

Hou eens op met het doneren van kleinspul. Een stuk of 5 nucleaire raketten. 4 koppen per raket. 20 belangrijkste russische steden inprogrammeren en foto naar Vlad sturen.

BoerKoekoek | 03-03-22 | 20:55 | 6

Wat een geweldig idee! Leuk u gekend te hebben.

ChupaChupa | 04-03-22 | 11:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Je krijgt bijna zin om met een Russisch vlaggetje rond te rijden. Niet mijn standpunt maar wel een gezonde reactie op dat gedeug

Mark van Leeuwen | 03-03-22 | 20:52 | 4

Het kan zijn, dat er dan iemand even zo'n antitankraket op uw autootje gaat uitproberen. Doe dus maar niet.

KeesBruin | 03-03-22 | 21:07

Een grote witte Z, V of O schijnt ook onderscheidend te zijn op uw voertuig.
Ikzelf kies voor een rood kruis.

guldenmiddenweg | 03-03-22 | 21:24

Misschien moet je het binnenkort.

Toch wel grappig al de reacties hier van de mensen die op 4/5 mei weer de bevrijders bedanken. Over deugen gesproken.

redanx | 04-03-22 | 09:23
▼ 1 antwoord verborgen

Die wapens gaan er voor zorgen dat er snel vrede komt, zucht, trieste eikels.

ademende aarde | 03-03-22 | 20:52 | 3

Het stelletje hoogbegaafden in Brussel heeft inmiddels wel bewezen dat zij dit conflict graag laten escaleren vanwege geopolitieke belangen, en uiteraard is de uitbreiding van de EU daar onderdeel van, en dit alles dan ook nog weten te verkopen aan de burgerij als een soort van liefdadigheid voor Oekraïne, maar hoe solidair is het nu écht om ongetrainde burgers te laten vechten tegen één van de grootste krijgsmachten op de wereld om daar vervolgens aan toe te voegen dat je niet tussenbeide gaat, mag, kan of wilt komen. (Kies er maar één uit die van toepassing is.) Sorry, maar ik vind het smerig.

VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 21:13

@VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 21:13: Als het om geopolitieke belangen gaat dan tellen mensenlevens niet bij de Brusselse kliek. Het gaat toch niet om hun levens.

Lesc | 03-03-22 | 21:30

@ademende aarde, VBO_B_Niveau en Lesc:

Wellicht gaat het niet zozeer om "geopolitieke belangen en het uitbreiden van de EU" en ook niet om "dat er snel vrede komt"!
We hebben te maken met een idiote machtswellusteling waarvan we niet weten wanneer hij stopt en de consensus onder deskundigen (waarschijnlijk meer deskundig dan u en ik) is dat Poetin een aantal andere landen zal annexeren of misschien zelfs wel NAVO-landen, Zweden of Finland zal binnen vallen en dan zijn we verder van huis.
Dit kun je proberen te voorkomen door de Oekraïners te helpen met wapens en de oorlog dus nog een tijd voort te laten duren. De Russen zullen gaan morren. Een staatsgreep of burgeroorlog in Rusland is niet ondenkbaar. Ook terugtrekking uit de Oekraïne is een mogelijkheid.

En ja, smerig is het zeker, maar oorlog is smerig en je kunt niet verwachten dat wij onze handen schoon houden. Poetin staat dat niet toe.

ChupaChupa | 04-03-22 | 11:57

Overigens, by the way. België is het meest gevaarlijke land ter wereld want daar worden alle wereldoorlogen uitgevochten. Ik snap het zelf ook nog niet hoe dit verder gaat lopen maar dan weten jullie het alvast.

Teluitjewinst | 03-03-22 | 20:51 | 3

Thanks voor de tip!

Mark van Leeuwen | 03-03-22 | 20:56

Dus daarom zien alle belgenwegen eruit alsof er net een clusterbom ontploft is. mysterie = opgelost.

elfenstein | 03-03-22 | 21:05

@elfenstein | 03-03-22 | 21:05: Alle gekheid op een stokje, de bomkraters kun je hier en daar tot op de dag van vandaag nog terug vinden. Ook is er de 'Iron Harvest'. 250 ton ammo wordt per jaar opgegraven. Gaat niet altijd goed, dus WOI is daar eigenlijk nog steeds niet voorbij. :-(

hooibergje | 03-03-22 | 21:25

Wat me ook verontrust is, dat al die landen die wapens doneren, dat allemaal zo gespecificeerd en expliciet doen. Het lijkt wel een soort wedstrijd in militaire weldoenerij!
Ik had liever gezien, dat dat in stilte was gebeurd. Op het slagveld komen die Russen er vanzelf wel achter, dat Oekraïne aardig van Westers wapentuig is voorzien.
Nu kan Poetin op al die vrijgevigheid van het Westen wijzen, en dat weer tegen bepaalde landen inzetten. En anders was het niet zo duidelijk, wat waar vandaan kwam. Zelf stuurde hij ook 'groene mannetjes' naar de Krim, om iedereen in het ongewisse te laten. Dat hadden wij ook moeten doen met die wapens.

KeesBruin | 03-03-22 | 20:51 | 1

Precies. Oliedom. Je zou van een defensie minister meer inzicht en tactiek verwachten. Ollongren heeft nu na veel kritiek aangekondigd alles niet meer hoog van de toren te blazen.

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 20:55

Zoveel steun, je zou bijna zeggen dat het geen land is met eigen zelfstandig leger, organisatie, industrie omdat het altijd Soviet hetzij Russische leveringen en service was. En nu dus uit EU/Navo landen. De ironie ontgaat de meesten. Trouwens ook alle intel, supplies en brandstof anders was de oorlog vijf dagen terug al klaar. Lekker heldhaftig en stoer klinken maar de oorlog rekken kost veel bloed en geld. Gelukkig is de EU stinkend rijk en kunnen we het nieuwe neutrale land fijn gaan opbouwen straks op wat miljoenen burgers opnemen. Het minste wat je kunt doen. Really, wie wordt hier nu wijzer van? Een oorlog wordt meestal gevoerd met een einddoel. Hier zie ik het niet: behalve meer vernietiging aan alle kanten.

GeenAccount | 03-03-22 | 20:48 | 2

Zo, weer even lekker tegen de stroom in geroeid t.g.v. Rusland?

KeesBruin | 03-03-22 | 20:52

Zelfde reactie als bij een ander plempsel:

Wellicht gaat het niet zozeer om "geopolitieke belangen en het uitbreiden van de EU" en ook niet om "dat er snel vrede komt"!
We hebben te maken met een idiote machtswellusteling waarvan we niet weten wanneer hij stopt en de consensus onder deskundigen (waarschijnlijk meer deskundig dan u en ik) is dat Poetin een aantal andere landen zal annexeren of misschien zelfs wel NAVO-landen, Zweden of Finland zal binnen vallen en dan zijn we verder van huis.
Dit kun je proberen te voorkomen door de Oekraïners te helpen met wapens en de oorlog dus nog een tijd voort te laten duren. De Russen zullen gaan morren. Een staatsgreep of burgeroorlog in Rusland is niet ondenkbaar. Ook terugtrekking uit de Oekraïne is een mogelijkheid.

Het (eind)doel is dus Poetin te stoppen en verdere annexaties te voorkomen. Helemaal mooi zou het zijn als hij uitgeschakeld wordt, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Het is niet ondenkelijk.

Oorlog is smerig en je kunt niet verwachten dat wij onze handen schoon houden. Poetin staat dat niet toe.

ChupaChupa | 04-03-22 | 12:04

Duitsland gaat nu antieke 'stingers' uit oude DDR (Nationale Volks Armee) depots sturen ..... hoe oud moet die troep wel niet zijn, 40++ jaar ? En ook nog 'made in Russia' dus die krijgen hun rommel terug.

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 20:46 | 3

Eingang des Bundesverteidigungsministeriums in Berlin
Krieg in der Ukraine Deutschland plant neue Waffenlieferungen
Stand: 03.03.2022 13:32 Uhr

Die Bundesregierung will die Ukraine nach ARD-Informationen erneut mit Waffen beliefern. Unklar ist, ob es sich um Flugabwehrraketen aus NVA-Beständen handelt, wie das Wirtschaftsministerium angibt.

Die Ukraine soll weitere Waffen aus Deutschland erhalten. Laut Informationen des ARD-Hauptstadtstudios hat das Wirtschaftsministerium die Abgabe von 2700 Flugabwehrraketen vom Typ "Strela" genehmigt.

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 20:49

Gebruiken is waarschijnlijk goedkoper dan ontmantelen.

Harry.Langezwaal | 03-03-22 | 21:10

Der Schnitzeljäger | 03-03-22 | 20:46 Oh, maar die werken nog perfect tegen helikopters, transportvliegtuigen en grondaanvalsvliegtuigen als de SU25 frogfoot. Overigens heb je meerdere typen strela

me163komet | 03-03-22 | 21:13

Hebben ze in Oekraïne wel de mankracht en de kennis, om al die wapens überhaupt in te kunnen zetten?
Het lijkt me kras. Straks pikken de Russen die wapens kant en klaar in, en gaan ze ze nog gebruiken tegen de Baltische Staten!
Ik mag i.i.g. hopen dat de afzenders zorgen dat ze hun eigen wapenvoorraad z.s.m. weer aanvullen, zodat we de Russen, mochten ze nog andere idiote plannen hebben, warmpjes kunnen ontvangen.

KeesBruin | 03-03-22 | 20:44 | 2

Ding op je schouder, door dat ronde dingetje kijken en op de knop drukken.
En dan maar hopen dat je voor- en achterkant juist had ingeschat.

Mopar | 03-03-22 | 21:09

@Mopar | 03-03-22 | 21:09:
Dat was 8o jaar geleden met een Panzerfaust. En veertig jaar geleden met een LAW uit uw diensttijd. Die nieuwe Javelin in ingewikkelder.

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:53

Het resultaat hiervan wordt sowieso een voor de Russen ongelooflijk lange en dure oorlog, maar wel met honderdduizenden militie en verzetsdoden aan Oekraïense zijde.

Stel Rusland faalt, staakt de opmars maar Kiev, keert terug en annexeert / consolideert alleen de nu bezette oblasten in het zuiden en oosten(ruwweg de oblasten Kherson, Zaporizja, Luhansk en Donetsk) en geeft de rest terug als wisselgeld.

Oekraïne wordt NAVO lid om verdere invallen te voorkomen en komt bij de EU. Dan hebben we straks een EU lid dat geBUKt gaat onder corruptie, oligarchen en opstandige delen, met meer zwaar wapentuig per hoofd van de bevolking dan de Amerikanen.

Maar wel EU lid, dus vrij vervoer van goederen en personen, grote armoe, veel criminaliteit / onstabiliteit. Iedereen vindt dit een goed idee?

ReyNemaattori | 03-03-22 | 20:43 | 9

@ReyNemaattori 20:43
We kunnen ook niks doen, dan volgt na de Oekraïne Georgië, want ook Nazi's. Als dan nog geen duidelijke reactie volgt dan volgt Finland, want dat was ook een deel van het Tsarenrijk volgens Poetin en daar zitten ook nazi's. Als er dan nog geen duidelijke grens is getrokken dan volgt Litouwen, daar woont zo'n 10% etnische russen, en die moeten bevrijd worden van de Nazi's. Zo'n klein NAVO staatje wordt dan de lakmoesproef voor de NAVO; kiezen we op zijn Chamberlains voor "peace in our time" en laten we ons door Poetin in de zeik nemen, of stellen we een duidelijke grens. Ik kies voor het laatste. Laat de prijs voor Poetin in de Oekraïne maar zo hoog zijn dat hij niet meer de kracht en wil heeft om nog zo'n avontuur aan te gaan. Kortom, stop het Oekraïense leger maar vol met wapentuig.

me163komet | 03-03-22 | 21:35

@me163komet | 03-03-22 | 21:35: Ook Georgië is niet ons probleem, de vorige keren dat Rusland in de Kaukasus zat te kloten hebben we ook geen vinger uit gestoken, waarom nu wel?

Finland is EU lid, lijkt me nogal obvious dat de EU dan met militaire steun komt, zo niet dan is de EU droom direct een bewezen papieren tijger en de illusiebel doorgeprikt.

Litouwen zal gewoon artikel 5 activeren, wellicht niet op tijd want wij hebben hun bossen in onze biomassacentrale geschoven dus 't is één lange rite naar Riga , maar dan is het gewoon 3e wereldoorlog, zeker met het Oekraïne precedent dat Rusland nu geschapen heeft.

Ik pleit niet voor appeasement politiek, ik pleit vooral om niet emotioneel ondoordachte beslissingen te maken. Of dat we straks met een land zitten waarin zoveel wapens rond gaan dat ieder dorp, z'n eigen warlord krijgt zoals in afghanistan... mits deze levering succesvol blijken in het terug dringen van de Russen. Zo niet, vergeet dan niet dat de prijs niet alleen voor Rusland heel hoog wordt, het grootste slachtoffer wordt de bevolking van Oekraïne: Zodra Putin doorheeft dat ie 't stedelijk conflict niet kan winnen omdat om iedere hoek een verzetstrijder staat met een molotov of een stinger, zal ie steden van afstand aan puin schieten met artillerie en dan pas binnen rijden.

ReyNemaattori | 04-03-22 | 00:29

@ReyNemaattori: En dat is dus precies de reden dat Oekraïne geen EU-lid of NAVO-lid mag worden.
En weet je wat, dat gaat ook niet gebeuren omdat dat één van de eisen van ome Vladimir zal zijn.
Simpel en voorspelbaar.

ChupaChupa | 04-03-22 | 12:12
▼ 6 antwoorden verborgen

‘I Think I Have To Talk to Putin’: Zelenskyy Sees Dialogue As Ukraine’s Only Way Out

www.youtube.com/watch?v=yRyzaIBt7Gw

Alle mensen die pleiten voor de-escalatie, of mensen die vinden of zeggen dat wij misschien maar beter kunnen praten met Rusland die werden de afgelopen dagen verdacht gemaakt en voor 'Poetin-lover' of 'laffe hond' uitgemaakt. Nou, misschien willen jullie Zelensky dan nu óók nog even een 'Poetin-lover' of 'laffe hond' noemen? Volgens mij hoor ik een hoop krekels!

VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 20:43 | 2

Of je wilt praten, en hoe je wilt praten, hangt volledig af van het stadium waarin een conflict zich bevindt.
Ik kan me niet herinneren dat iemand hier Zelensky op voorhand een "laffe hond" genoemd heeft, mocht hij willen praten met de Russen. Zit de zaak dus niet te verdraaien.

KeesBruin | 03-03-22 | 20:54

@KeesBruin | 03-03-22 | 20:54: Nee, maar ik kan mij dus wél herinneren dat anderen die suggereerden dat er beter gepraat kon worden dan gevochten, op voorhand voor laffe hond en Poetin-lover werden uitgemaakt, dus vandaar dat ik die mensen even uit wou dagen om consequent te blijven. (Maar ik hoop dus dat ze nadenken.)

VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 21:30

Het zou me niets verbazen als Poetin denkt dat Oekraine groot genoeg is om een tactisch kernwapen in te kunnen zetten aan de westkant. Meerdere redenen: je knijpt de vluchtelingen stroom naar het westen af, je laat zien dat je het meent, en je hebt meteen je grens duidelijk getekend, want een radioactief stukje grond er bij gaat de EU nog te ver.

Dr.Utker | 03-03-22 | 20:41 | 2

no problemo... tovarisch..!

grapjasz | 03-03-22 | 20:44

Daarmee zet ie de deur open voor nucleaire vergelding en het einde van Rusland(en ws. de wereld). Die vluchtelingenstroom zal alleen maar de EU / NAVO destabiliseren, dus komt hem eigenlijk wel goed uit.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 20:45

In Beijing ploppen met dit nieuws de champagnekulken open. Ploost!

Teluitjewinst | 03-03-22 | 20:40

Weapons of self destruction.

Mr_Natural | 03-03-22 | 20:38

De Franzosen sturen een paar kratten met oude stokbroden gewikkeld in witte servetten... parbleu.!

grapjasz | 03-03-22 | 20:37

ik vraag me af of je wel kan winnen tegen putin. als je wint doet hij een table flip.

Ir. Wilhelmus | 03-03-22 | 20:37

Ik hoorde dat je als huurling , vrijwilliger , buitenlandse strijder per dag van 1000
tot 2000 euro per dag kan beuren.

wiers | 03-03-22 | 20:36 | 2

JA.... en voor elke tank die je knakt 2 weken verlof..!

grapjasz | 03-03-22 | 20:39

@Wiers. Je moet er niet bij zetten dat je dat van huis uit kunt doen, anders denken ze dat je een spamhoer bent.

Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-22 | 20:46

Fijn al dat wapengekletter, maar heeft het ook effect. Heeft Oekraïne daar ook de mankracht voor, nog belangrijker de expertise om dit alles te gebruiken. Dan zie ik langzaam maar zeker de kaart steeds roder kleuren van de Oekraïne wat betreft de bezetting en staat er van alles klaar in rij om Kiev binnen te gaan. Straks bedankt Poetin ons nog voor alle verzonden wapens die hij over een tijdje gewoon bij elkaar kan laten schrapen? Kortom: heb er niet zo veel vertrouwen in. Of zie ik teveel beren op de weg?

Jan, Leiden | 03-03-22 | 20:35 | 1

De meeste van die wapens (NLAW , Stinger, TOW) hebben de Russen zelf ook in een iets ander jasje, en net zo effectief

me163komet | 03-03-22 | 21:38

ik heb gelezen dat er voor de start van de eerste wereldoorlog ook een soort drang was. een soort bloeddorst, men wilde zichzelf bewijzen. Men was kennelijk vergeten wat oorlog betekent.

Ir. Wilhelmus | 03-03-22 | 20:35 | 3

L'histoire se répète...

Krapuul | 03-03-22 | 20:52

Klopt, meerdere 'deelnemers' hadden best zin om direct voluit los te gaan. Hoop nieuwe technologische ontwikkelingen ook, waar men maar al te graag mee wilde spelen.

Aanbaklaag | 03-03-22 | 21:00

Ein frischer, fröhlicher Krieg

zetje01 | 03-03-22 | 21:37

Die Denen (uit filmpje) hebben die wapens afgelopen nazomer al gestuurd?
Bomen zitten nog vol blad.

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 20:33

In 40-45 hadden we een honger winter, de geschiedenis herhaalt zich wel eens.
Rusland en Oekraïne de graanschuren van Europa.
Straks wordt graan nog duurder dan olie.

likdoorn | 03-03-22 | 20:33 | 2

Alvast investeren dan maar.

VoltaireJohn | 03-03-22 | 20:39

De hongerwinter was van 1944-1945, toen de aanvoerroutes geblokkeerd waren. Echter stelt die niks voor in vergelijking die ze in de Oekraïne hadden onder Russisch bewind. Ca 30.000 in Nederland VS 2,5-7,5 miljoen in Oekraïne in 1932 en nog eens 300.000 in 1947.

Erageftw | 03-03-22 | 21:50

Ik was van plant een ansichtkaart naar Putin te sturen. Weet alleen niet hoe je "moederneukende pisvinger" schrijft in het Russisch.

Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-22 | 20:31 | 5

Dat kan je toch tekenen? Een tekening zegt meer dan 1000 woorden.

Mopar | 03-03-22 | 20:56

Schrijf er gewoon je nickname op dat zal hem leren.

likdoorn | 03-03-22 | 21:03
▼ 2 antwoorden verborgen

kunnen we nu even die veiligelandiers deze week het land uitkeilen naar retour afzender?????? ff ruimte maken voor ECHTE vluchtelingen aub.

ff opschonen, en doe die top600 meteen ook ff

toerbaas | 03-03-22 | 20:28 | 2

Juist! En iedereen de woke gelul er achter wil ventileren naar het front. Nu even de focus op wat wel echt en verdiend is.

Denkhetnjet | 03-03-22 | 20:34

Komt die top 600 niet voor een groot gedeelte voort uit Veiligelandiers?

Krapuul | 03-03-22 | 20:57

Ik lust geen jodium tabletten. Heb ze proberen te bakken en met een flinke klodder mayonaise maar krijg ze nauwelijks weg. Ik ben er na een doosje mee opgehouden. Iemand nog tips?

JanP999 | 03-03-22 | 20:28 | 6

Misschien eerst nadenken voordat je wat koopt...

johnyl | 03-03-22 | 20:36

Probeer ze in zetpillen te krijgen.

likdoorn | 03-03-22 | 20:38

Gewoon overslaan, bij een bom werken die toch niet echt. Het beschermt je schildklier, het is meer bedoeld voor ongelukken met kerncentrales en verminderd de opname van radioactief jodium door de schildklier te vullen met stabiel jodium, ook moet je ze nog eens op tijd innemen. Bij een gevalletje "tsar bomba" krijg je te maken met grote hoeveelheden neutronen- en gammastraling, dan kun je beter een gebedje doen. Dan zijn die jodium tabletten meer schijnveiligheid.

keistad | 03-03-22 | 20:48
▼ 3 antwoorden verborgen

En whatabaut de Turken, hebben toch ook heul veul naar oekrainistan gestuurd? Zou me niet veebazen dat de Chinezen ook iets gestuurd hebben.

nobodiesunmighty | 03-03-22 | 20:27 | 7

En zweden blikken Surströmming.

wiers | 03-03-22 | 20:41

@wiers | 03-03-22 | 20:41: Zou mij niets verbazen als de gemiddelde Rus zo'n blik zonder het gelaat te vertrekken leeg slobbert om het vervolgens af te toppen met 0,5 liter wodka.

Krapuul | 03-03-22 | 20:55
▼ 4 antwoorden verborgen

“Van het gas af” gaat nog een onverwacht groot succes worden.

Zeddegeizot | 03-03-22 | 20:26 | 2

Misschien op de melodie van een bekend nummer van Peter Koelewijn?

Arnold Layne | 03-03-22 | 20:30

net als "de trein naar polen nemen, zodat je veilig bent"

Dr.Utker | 03-03-22 | 20:43

Tsja, en mochten de bad guys winnen dan nemen ze al dat wapenspul in beslag. Is zoiets niet al eerder in Irak gebeurd met Isis?

Teluitjewinst | 03-03-22 | 20:26 | 7

En Afghanistan met de Taliban. De Amerikanen werden met hun eigen Stingers uit de lucht geschoten.

Leffe Blonde | 03-03-22 | 20:39

Duur geintje, daar gaat al onze poet in.

keistad | 03-03-22 | 21:20

@Leffe Blonde | 03-03-22 | 20:39:
Nee hoor. De CIA heeft die dingen teruggekocht. Gewoon googelen. Is openbare informatie

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Het zou leuker zijn om een overzicht te krijgen van alle landen die nog steeds Russisch aardgas en aardolie kopen en daardoor deze oorlog daadwerkelijk financieren in plaats van een overzicht van alle landen die wapens sturen waarmee de Oekraïnse bevolking zich dood mag vechten!

Tollebol | 03-03-22 | 20:23 | 12

Jetten wil van het gas af maar dan wel alleen met de hele EU. Hij een statement maar het gas blijft voorlopig stromen, helaas niet voor elk Nederlands huishouden.

NLgaatnaardeklote | 03-03-22 | 20:43

@kaal-dik-en-lelijk: Het klopt dat er een politicus is die David Byrne heet, maar dat is niet dezelfde als die geniale muzikant

Arnold Layne | 03-03-22 | 20:58

@Arnold Layne. Die had het ook al over een psycho killer, dus snap de verwarring.

Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-22 | 21:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik denk dat die colonne van 60km Russische tanks en aanverwant wacht tot de oostelijke colonne bij Kiew aankomt. Dan een laatste ultimatum en anders wordt de stad verwoest. Hou mijn hart vast. Armageddon. Ook voor ons.

ceesreis | 03-03-22 | 20:22 | 4

Alle vrachtwagens hebben haring en witbrood bij zich om 3 oktober uit te kunnen delen aan de hongerige inwoners van een belegerde stad.

guldenmiddenweg | 03-03-22 | 20:27

Die stad is echt heel groot dus dat wordt nog heel lastig. Daarnaast heb je voor elke verdediger 5 aanvallers nodig hoorde ik.

tiku99 | 03-03-22 | 20:31
▼ 1 antwoord verborgen

Stuur Chuck Norris!!!

Zeddegeizot | 03-03-22 | 20:21 | 3

Het gebruik van een tactische Chuck Norris is volgens mij verbonden volgens de conventies van Geneve.

reet_veter | 03-03-22 | 20:38

Wij zouden onze eigen Leen kunnen sturen.

Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-22 | 21:44

Het zou pas echt opzienbarend zijn als Japan 2 kernbommen zou sturen.

Arnold Layne | 03-03-22 | 20:19 | 4

Gebruikte of nieuwe ?

Cornelis12 | 03-03-22 | 20:22

Of Sakhalin en de Koerilen terug zou pakken ondertussen.

guldenmiddenweg | 03-03-22 | 20:24

Waar zijn de Ghurkha als je ze nodig hebt?

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 20:26
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we niet wat van onze Duitse leasetanks die kant op sturen? Als ze kapot gaan, is het voor de verzekering?

guldenmiddenweg | 03-03-22 | 20:17 | 1

brandstofkosten zijn voor eigen rekening

Dr.Utker | 03-03-22 | 20:44

Nog heel even over dat inlegvelletje. Daar staat dat we geen wapens leveren aan Oekraïne, ook (of zeker) niet in geval van conflict met Rusland. Toch?

Geldt dat velletje alleen voor Nederland of voor iedereen die het associatie akkoord heeft getekend? Indien voor iedereen, wordt dit dan geleverd door het individuele land, of in NAVO verband?

Zoelense Hobbyboer | 03-03-22 | 20:16 | 2

Staat alleen iets in over verplichte hulp, niet over vrijwillige hulp. *kuch*

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 20:21

Wapens worden gestuurd als NAVO-lid ("in NAVO-verband"), niet als EU-lid.
Moewaaaaahahaha

ChupaChupa | 04-03-22 | 12:28

Dat wordt dus nog maximaal een week lachen om boeren die tanks wegslepen en daarna drie maanden aan video's van urban warfare met kapotgeschoten Oekraïners en ontplofte Russen. Die vredesonderhandelingen gaan namelijk op niets uitlopen.

bladie123 | 03-03-22 | 20:16 | 1

Vredesonderhandelingen met putin terwijl op de achtergrond de bominslagen klinken. Dat betekent maar één ding: Je kan zoveel vrede krijgen als je maar wil als je nu al je wapens inlevert, leger opdracht geeft tot overgave en leiders zich komen melden bij de commandantski van dienst. Iets anders is er niet van.

elfenstein | 03-03-22 | 20:29
-weggejorist-
SinisterNL | 03-03-22 | 20:16 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Putin beloofd de gezinnen van de gesneuvelden financiële steun, in Ukraine zijn er geen gesneuvelde militairen alleen maar burgerslachtoffers.

likdoorn | 03-03-22 | 20:16 | 1

Iedere burger met een molotov, ak of stinger is de facto geen burger, maar op z'n minst lid van een militie of verzetsgroep.

ReyNemaattori | 03-03-22 | 20:23

Fransen zul je in Ukraine niet zien vechten, daar hebben de Fransen hun mannetjes voor en in mijn ogen verdient het Franse Vreemdelingen Legioen dan ook respect.

the Jackdawn | 03-03-22 | 20:16 | 2

5000 paratroopers van het legioen zijn voldoende om de russen tot aan moskou terug te laten rennen.

BoerKoekoek | 03-03-22 | 20:53

@BoerKoekoek | 03-03-22 | 20:53: boerkoekkoek heeft teveel spannende films gekeken. Het totale Vreemdelingenlegioen omvat 7800 personen. Dus hoezo 5000 parachutisten?

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:22

Waarom klinken die Duitse wapens toch steeds alsof de Tweede Wereldoorlog nog niet is afgelopen?

lekgoot | 03-03-22 | 20:16 | 4

Fliegerfaust. Ja dat was toch voorbij?

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 20:29

Duits klinkt beter als je het schreeuwt. Probeer maar

Dr.Utker | 03-03-22 | 20:34

@Lekgoot: omdat Nederland tachtig jaar na WO2 nog steeds een duitsfobie heeft. En dat terwijl er meer Nederlanders zijn gesneuveld die vóór de Duitse Wehrmacht en SS vochten. Tegen de Russen. Dan dat er zijn gesneuveld in de meidagen van 1940.
Zie: historiek.net/vlaamse-en-nederlandse-...

theo-is-dood | 03-03-22 | 20:43
▼ 1 antwoord verborgen

Zo geen zin in deze oorlog. Kunnen we het niet gewoon over Corona gaan hebben?

Mark van Leeuwen | 03-03-22 | 20:13 | 1

Of over Pechtold?

jaja | 03-03-22 | 20:15

Send nudes, not nukes!

Sinterbikske | 03-03-22 | 20:13

Panzerfaust und Fliegerfaust klinkt wel geil.
Zou niet weten wat het is.

jaja | 03-03-22 | 20:12 | 2

Pro-homeau wapen?

nobodiesunmighty | 03-03-22 | 20:22

Panzerfaust is een 'vuist' die een flinke dreun geeft of gat maakt in bijvoorbeeld de romp van een tank

Mark van Leeuwen | 03-03-22 | 20:23

Onvolledige lijst.
Duitsland levert een grote hoeveelheid "Oude Meuk"

Vandaag kwam het volgende bericht in de Duitse pers:
-- Met de 2.700 "Strela" luchtafweerraketten voorziet de federale regering Oekraïne van verdere wapens.

Het model uit de voormalige NVA-voorraden van de DDR is zo oud dat de Bundeswehr het al jaren niet meer mag gebruiken.
Deze verwijzing is nu echter uit de archieven verwijderd.--

Bolhoed | 03-03-22 | 20:11 | 1

Het voordeel is dat de ukrainiers hetzelfde Oostblokspul hebben. Er is immers geen tijd om mensen op te leiden

theo-is-dood | 03-03-22 | 21:25

Zoals Rusland doet wat NAVO/VN-landen deden, onder het mom van vredesmissies een land binnen vallen, zo doen de NAVO/VN-landen wat Rusland deed in de omgeving Donetsk/Luhansk: wapens leveren zonder te bemoeien.
In die laatste regio worden mannen zonder strijdervaring opgeroepen te vechten tegen Oekraïne: /watch?v=oKb4LzXVxkE

Een troosteloos schouwspel van een al even zo troosteloos afscheidsconcert waar niets dan ongemakkelijkheid vanaf straalt. Door een of andere oorlogsreporters youtubekanaal in de zak van het Russische (propaganda)media-apparaat (wellicht).
Geen idee wat ik er van moet vinden maar blijft interessant om verslaggeving uit meerdere invalshoeken te zien. Benieuwd of iemand daar iets aan kan toevoegen.

Als het over en weer opvolgen van strategieën zich voortzet zal de volgende in ieder geval zijn dat VN/NATO Oekraïne als onafhankelijke staat accepteren en deze gaan beschermen tegen de nazi's uit RU.

nsfl | 03-03-22 | 20:09

De laatste informatie over gebruikte Russische
“Submunitions”. Oftewel Clusterbommen
Via Armament Research Services

Link: armamentresearch.com/russian-3b30-sub...

theo-is-dood | 03-03-22 | 20:09

Japan? Hoezo? Japan doet toch niet mee aan Eurosong?

Nonkel Frituur | 03-03-22 | 20:08

Ik snap dus werkelijk niet waarom al die EU-leiders openlijk wapens doneren en daarmee hun en ons land betrekken in een oorlog die niet de onze is. Hoe vreselijk het ook is voor Oekraïne, het is niet onze strijd. Ze maken het echter wel onze strijd door hun onbezonnen emotionele reacties.
En dat zijn dan leiders. Blijkbaar niemand in de entourage die influistert dat het misschien beter is het grotere plaatje te beschouwen alvorens het hele hebben en houwen op Twitter te gooien. Dat baart me zorgen.

Juffrouw op de fiets | 03-03-22 | 20:08 | 7

@Wattman | 03-03-22 | 20:16: Als zij levert zijn wij deel van deze oorlog. Er zijn andere middelen.

Juffrouw op de fiets | 03-03-22 | 20:23

@Juffrouw op de fiets | 03-03-22 | 20:23:

We zijn al deel van de oorlog omdat we vluchtelingen opvangen en deel uit maken van de NAVO. De Baltische staten Estland, Letland en Litouwen staan ook op Putin's verlanglijstje en dat zijn NAVO landen alledrie.

Wattman | 03-03-22 | 20:32

@Juffrouw op de fiets | 03-03-22 | 20:23: Wij zijn al deel van de oorlog. Wat nu eigentlijk duidelijk wordt is dat de koude oorlog nooit ten einde kwam. Hij was alleen even verder weg omdat Rusland de middelen niet had.

redanx | 04-03-22 | 09:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik stel voor om Geer en Goor naar het Oostfront te sturen.
Graag opnemen in de voorste linies…

Mark zit te Dutten | 03-03-22 | 20:08 | 1

Tegen middeleeuws homohatertje Poetin willen ze best.

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:21

Ja, goeie. Stuur lekker veel wapens. En dan? Dan houden de russen op met vechten? Het is geen fucking Risk waar we met die driehoekjes schuiven terwijl Putin de grote sterren op het bord heeft staan en met 3 dobbelstenen kan gooien. Hij kan heel veel verliezen en de klus afmaken. Spaar toch die Oekraiense levens en geef je voor nu over. Maak dan de russische bevolking helemaal gek met de sancties. Totdat ze zelf aan de slag gaan om Putin af te zetten.

deministerpresident | 03-03-22 | 20:05 | 8

Je snapt t niet echt geloof ik.
Er staat 60 km aan tanks voor Minsk te wachten.
Nu die tankgranaten leveren en stingers is het slopen van Minsk voorkomen. Dat red heel veel Oekraïners juist.

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:24

@Nonkel Frituur | 03-03-22 | 20:25: De Shoarmameneer is gewoon in de war met Praag.

Djadja_Kolja | 03-03-22 | 23:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Over Arthur gesproken, kan hij niet tijdelijk verslag gaan doen vanuit Kiev ?

Hij was toch al oorlogsverslaggever meen ik.

Wattman | 03-03-22 | 20:04

Als we al die wapens nu eens zouden omsmelten om stoelen van te maken die voorkomen dat mannen met hun benen wijd gaan zitten..... of vrouwen a la ursela hun mond open kunnen doen.

tectonicos | 03-03-22 | 20:04

Ondertussen is 90% van het Russische leger in Oekraïne en nog steeds is het er slecht mee gesteld. Alleen die separatisten lijken een beetje gemotiveerd te zijn.

RandomAct | 03-03-22 | 20:04 | 4

90% van wat er op "oefening" was langs de grens. U gelooft echt dat dit het gehele russische leger is?

elfenstein | 03-03-22 | 20:20

Ja, bron graag. Heel benieuwd.

Zbrodj | 03-03-22 | 20:22

Op Wikipedia is te lezen dat Rusland 1.130.000 actieve troepen tot haar beschikking heeft. Ik denk dat 1/5e daarvan momenteel in Oekraïne aanwezig is.

VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

We kunnen ook nog Lil Kleine, Marco Borsato, Albert(a) Verlinde en andere BN-ers sturen om in Rusland de boel te ontregelen en tot wanhoop te brengen.

thanseeuwen | 03-03-22 | 20:02 | 1

Conchita Wurst, die travestiet met een baard van het Songfestival, die moeten we sturen. Daar raakten al die Russische macho-mannetjes helemaal overstuur van, dan rennen ze zo weg!

KeesBruin | 03-03-22 | 21:02

Normaal stuur je toch wapens naar de zwakste partij? Ben het even kwijt.

Leptob | 03-03-22 | 20:01

Gelukkig staat het niet op Twitter.

Harry.Langezwaal | 03-03-22 | 20:38

Waar zijn die 200 door Pechtold persoonlijk geschreven kaartjes met pang-pang er op?

Nuuk | 03-03-22 | 20:00

Hoezo wij doen helemaal niets dat het risico op een nucleaire Derde Wereldoorlog zou kunnen vergroten?

VBO_B_Niveau | 03-03-22 | 19:59 | 2

Fuck it.

SinisterNL | 03-03-22 | 20:12

Als er iemand afgedaald is naar het niveau dat er gedacht wordt om nucleair te gaan dan is het al een gepasseerd station om dat proberen om te buigen. Die zal in alles wat je doet of nalaat een gelegenheid zien om op de knop te drukken. Het feit dat het nog niet gebeurd is geeft vooral aan dat de bereidheid er (nog) niet is. Wat er omgaat in het verknipte brein van Putin vandaag de dag zullen we nooit weten, het enige wat we kunnen doen is z'n medestanders ervan te doordringen dat despoot zijn over een nucleaire woestijn niet zo leuk is, niet voor hen en ook niet voor hun familie. Daar proeven ze nu een beetje van nu ze eigenlijk volledig geisoleerd worden, ook van hun speeltjes en hobbies. Misschien helpt het, misschien niet, maar vooralsnog is het even het beste wat we hebben. En bovendien is Oekraine het niet echt waard om een WO3 over te starten. Leuk land, leuke mensen, maar zoveel nut heeft het niet voor ons.

PolarWolf | 03-03-22 | 20:18

Nou dat wordt een indrukwekkend legioen met heel veel antitankwapens en verder niets.

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 19:57 | 7

@hier openen | 03-03-22 | 20:02:
Ja maar ook die moeten toch wat veelzijdiger inzetbaar zijn dan met antitankwapens. Al kun je daar prima POW mee in de gaten houden. Dat hebben we van de Taliban geleerd.

Duwbak_Linda | 03-03-22 | 20:07
▼ 4 antwoorden verborgen

NAVO gaat gewoon ingrijpen, is kwestie van tijd, zeker als de schaamteloze aanslagen op burgers heviger worden.

Ruben Landzigt | 03-03-22 | 19:57 | 4

Nee, dat gaat de Navo niet doen. Hooguit wat black-ops en de hierboven vermelde stapels schiettuig maar directe inmenging is te riskant. Lomp gezegd is Oekraïne niet belangrijk genoeg om een nucleaire oorlog voor te riskeren. Dus wordt het toch maar tv kijken naar de ondergang, sorry, we hebben ons best gedaan.

elfenstein | 03-03-22 | 20:04

Daar is de NAVO niet voor opgericht.

lekgoot | 03-03-22 | 20:19

Ben je een rus die de hele dag propaganda hoort of ben je echt dom? Natuurlijk zal de navo nooit of te nimmer iets directs doen, de Russen hebben kernwapens en dan is het het einde van de vs of zelfs de wereld.

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin zal door al dat geneuzel alleen maar meer vaart maken met Zelenski vangen en ondersteboven aan een tankloop hangen. De wreedheid spat ervan af, dat is ook de bedoeling en hoe meer wapens je er nu heenbrengt, hoe meer dooie Oekraieners je er voor terugkrijgt. Ik gun het Oekraïne echt uit de grond van m'n hart dat ze succesvol terugvechten en winnen maar het is ondertussen wel duidelijk wat de bedoeling is. Totale submissie, de hele wereld moet weten dat het menens is en dat iedere verdere tegenstand zinloos is en Graaf Vlad zorgt er wel even voor dat de boodschap luid en duidelijk aankomt. Dit gaat heel erg worden mensen, bereid u maar voor op gruwelijke beelden en verhalen van een land dat volkomen naar de gallemiezen moet. U wilde Oekraïne bij de Eu? Echt? En nu, nu nog steeds? Ja? Ok, dan gaat het nóg verder kapot, wat u wil. Dát is de bedoeling. Kudt.

elfenstein | 03-03-22 | 19:57 | 5

@Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 20:03:
5000 dode russen is niets, een druppel op een gloeiende plaat. Doe d'r nog een paar nullen bij, dan wordt het misschien tijd voor een monumentje ergens op een plein in Moskau.

elfenstein | 03-03-22 | 20:06

Wij wilden hen NIET bij de EU weet u nog? Mark Rutte anyone?

WorkAholix | 03-03-22 | 20:14

@WorkAholix | 03-03-22 | 20:14:
Daar was dat inlegkruisvelletje voor. Duh. Wij het idee dat we nog wat te democradingessen hebben, de EU alle ruimte om gewoon door te gaan met de plannen zoals die allang bekonkeld waren.

elfenstein | 03-03-22 | 20:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het een idee om ook onze Minister van Defensie aan Oekraïne aan te bieden. Ze schijnt nogal goed te zijn.

guldenmiddenweg | 03-03-22 | 19:56 | 1

Beter aan de Russen

bijna_raak | 03-03-22 | 20:00

Mijn idee is dat het hele Russische leger aan gort geschoten zou kunnen worden met al die anti tank wapens. Dat zou ook best eens de reden kunnen zijn dat al die colonnes nu al dagen staan te treuzelen om urban areas in te gaan, waar ze een gemakkelijke prooi zijn voor die wapens. Edoch, je zou inmiddels de helikopters en vliegtuigen bij bosjes uit de lucht moeten zien vallen met zoveel wapens aan het front inmiddels.

Of zouden ze meteen door verpatst worden? Er zijn vast afnemers voor.

En dan nog is de vraag, als straks de Russkies komen, muggen we al die wapens dan weer terug alsjeblieft?

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 19:54 | 4

Die wapens kun je dadelijk op elke hoek van de straat terug kopen, in de hele EU welteverstaan.

NLgaatnaardeklote | 03-03-22 | 20:04

Maar komen de russen straks? Hun leger ligt dan in de Oekraïnse pampas te roesten en rotten.

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang die wapens de Oekraïense soldaten weten te bereiken is dit serieus veel spul dat flinke schade kan aanrichten. Wel even de handleiding met pictogrammen meesturen.

hetgeleteken | 03-03-22 | 19:53 | 2

Nicolas Cage pakt zijn 'Yuri Orlov paspoort' uit z'n kluis.

Kouwe Kees | 03-03-22 | 19:53 | 2

'Beware of the Dog? You don't have a dog. Are you trying to scare people?'
'No, it's to scare me. Remind me to be aware of the dog in me. The dog that wants to **** everything that moves, wants to fight and kill weaker dogs. I guess it's to remind me to be more human.'

Mr_Natural | 03-03-22 | 19:55

Dus die NAVO troepen die we niet sturen sturen we niet, maar wel het materieel. Is dat zoveel anders?

Super Grover | 03-03-22 | 19:53 | 1

Denk daar maar eens even zelf over na.

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:33

Geloof maar dat er inmiddels ook Westerse troepen in kleine aantallen aanwezig zijn. De SAS bijvoorbeeld. Je leert niet in vijf minuten hoe je met een Javelin om gaat ( nl.m.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javel... )

Overigens, één Javelin-raket kost $175.000,-

theo-is-dood | 03-03-22 | 19:52 | 3

Vandaar dat vreemdelingen legioen. Zijn echt vrijwilligers hoor!

Snap_het_ook_niet | 03-03-22 | 20:08

Is dat incl BTW (en is dat dan 9% of 21%)?

sgaapje | 03-03-22 | 20:08

Gaat best wel snel hoor. Richten, mikken, wachten op de piep, wachten tot de piep een ondoorbroken signaal wordt en op de knop drukken en je kan jezelf weer gaan verstoppen.

R. Skickr | 03-03-22 | 20:18

Dus het heet alleen geen WOIII omdat alle landen leveren aan 1 land, en dat land voert dan oorlog. En alle landen kijken dan toe, sturen links en rechts 'n tweetje en doen nog iets met vlaggen.

Kameraansteker | 03-03-22 | 19:52 | 2

Dat heet "proxy oorlog", daar heben we al vele van gehad. Het grote verschil is dat het nu rusland nu een directe, niet te ontkennen betrokkenheid heeft. Voor de rest is het gewoon same old shit.

PolarWolf | 03-03-22 | 19:57

Tsja, zo deden de Russen dat al acht jaar met Donbass. Soldaten "op vakantie" een materieel "geleend" van Rusland.

Beste_Landgenoten | 03-03-22 | 20:00
-weggejorist-
enterprize | 03-03-22 | 19:50

Is vandaag niet die geldophaaldag,,??

neonreclame | 03-03-22 | 19:50

Gaan we heel hard fuck the Duck roepen als Rusland vacuüm bommen gaat gebruiken om de stinger en anti tank wapen specialisten uit te schakelen.

likdoorn | 03-03-22 | 19:49

Oftewel we worden een oorlog ingeslingerd.

Juffrouw op de fiets | 03-03-22 | 19:49 | 2

Daar doen ´onze´ leiders wel hun best voor ja.

Lesc | 03-03-22 | 20:00

@Lesc | 03-03-22 | 20:00: onze? Het is die bleke enge meneer met napoleoncomplex die achter iedere boom nazi's en navos ziet.
Er is maar een landjepikpresident

Shoarmamasutra | 03-03-22 | 20:40

Met respect voor het maken van het overzicht, ik bedacht me vanmiddag een onschuldig wapen.

Namelijk om grote banners mee te geven aan transporten naar de frontlinie, die de Oekraieners langs de routes kunnen (moeten!) plaatsen.

Banners met teksten in het Russisch dat ze als leger om moeten keren.
Of op z'n minst moeten stoppen met hun missie.
Dat ze onder valse voorwendselen op oorlogspad zijn gestuurd.

Die boodschap is de enige die ze nodig hebben. En wat Oekkraïne, én Europa nodig heeft.
Geen desinformatie, maar serieuze berichtgeving aan de straat.
In het bos, overal.

Kudtkip | 03-03-22 | 19:47 | 20

@MickeyGouda | 03-03-22 | 20:48: ik heb zowel met usa gepanserd spul als soviet pantserspul gereden.. en een ding ben ik toen wel achter gekomen…als je een beetje bewust onhandig bent , heb je dat sovjet spul zo motorisch defect…bevel weigeren is lastig voor die gastjes.. maar ja wat moet je als je voertuig defect is ?

tek | 03-03-22 | 21:16

Joh, ga lekker die banner plaatsen dan

Ragnar_Lodbrok | 03-03-22 | 22:06

ik vind het een heel goed idee. Nu nog uitvoeren.

Boeddha18 | 04-03-22 | 03:20
▼ 17 antwoorden verborgen

Laten we vredesduiven sturen weet je.
*steekt joint aan*

knutsel_ | 03-03-22 | 19:47 | 1

Nederland: 200 Stingers en die 100 scherpschuttersgeweren, 3000 helmen, 2000 scherfvesten, robots en 30.000 kogels die we blijkbaar hebben en Wendy van Dijk.

Flapoor | 03-03-22 | 19:46 | 1

Kan iemand Joyce - moeder van een paar minderjarige kinderen - zolang dit conflict duurt even vastzetten en aanklagen wegens verwaarlozen van haar kinderen? Hartstikke gek dat mens!

Aristotalloss | 03-03-22 | 20:10

Japan is weer badass aan het doen haha

Icewallowkum | 03-03-22 | 19:45

Ja lijkt prima, er zijn genoeg mensen die ze daar willen gebruiken.
Maar ik vrees dat als dit al te goed werkt, Putin met nukes gaat leuren.
Een beetje "on the low down" dus graag...

hotmint | 03-03-22 | 19:45 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen stuurt wapens maar niemand die eraan denkt wat nou als de Russen uiteindelijk die wapens in handen krijgen wanneer ze gewonnen hebben?

WellusNietus | 03-03-22 | 19:45 | 2

Dan gaan ze de shredder in of worden op een al of niet zwarte markt verkocht. De russen hebben zat zooi van zichzelf en logistiek is het heel vervelend om andersoortig spul te gebruiken en ondersteunen dan wat in de eigen doctrine past.

PolarWolf | 03-03-22 | 19:47

Kunnen ze goed gebruiken voor false flag operaties

Snap_het_ook_niet | 03-03-22 | 20:10

Over 3 jaar in uw wijk.

JWZ_JMK | 03-03-22 | 19:45

Nou, ik hoop dat we nu met zijn allen genoeg olie op het vuur hebben gegooid.

fender06 | 03-03-22 | 19:45 | 2

Ach, het is maar frituurolie.

Mr_Natural | 03-03-22 | 19:46

Kortom, die 3e wereld oorlog is gewoon al gaande.
Niet dat dit voor nu iets is om zorgen over te maken, maar dat is een gigantische hoeveelheid wapens die op de zwarte markt belanden als er wel ineens een einde aan dit conflict zou komen. Taghi's vriendjes staan al te popelen denk ik.

Quantum Suicide | 03-03-22 | 19:44 | 4

En Oekraïne kan aan het EU infuus na de splitsing tussen de 2 partijen. Beetje zoals Cyprus...

Super Grover | 03-03-22 | 19:54

@Bakkeleures | 03-03-22 | 19:49: tsja, blijft lastig ook wat de definitie van een WO is. Zolang er aan de kant van de Russen nog geen directe medestander is en het conflict niet tegelijk op een ander continent gevoerd wordt?
Ik hoop uiteraard dat je gelijk gaat hebben qua afloop. Niet dat dat erg positief is voor de Oekraïners.

Quantum Suicide | 03-03-22 | 20:10

@Quantum Suicide | 03-03-22 | 20:10: Alle wereldleiders doen wel heel erg Oooh en Aaaah maar we weten wat het plan van Putin is (Loekashenko liet het immers zien, dat was echt niet per ongeluk), namelijk het innemen van de zuid-oostelijke helft van het land en de andere helft buiten de EU en NAVO houden door er een sokpop à la Loekashenko neer te zetten. Dan kan iedereen zeggen hoe zeer hij/zij z'n/d'r best gedaan heeft en gaan we over tot de orde van de dag.
Het is allemaal zo doorzichtig en laf. En Biden hoeft helemaal niks te doen. Ook eens een oorlog waar ze hun neus niet tussen steken, is ook wat waard.

Bakkeleures | 03-03-22 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Allemaal compleet nutteloos, ze worden kapot gebombardeerd en geven zich binnen 3 dagen over. Daarna nog een tijdje oproer en in west Europa over tot de orde van de dag. Helaas.

Wiezewalakristalix | 03-03-22 | 19:43 | 3

& thanks for all the weapons.

Mr_Natural | 03-03-22 | 19:44

Oeverloos geouwehoer.

SterF... | 03-03-22 | 19:55

U hebt een glazen bol, merk ik.

KeesBruin | 03-03-22 | 20:56

Zolang er geen kernwapens naar Oekraïne gestuurd worden, klein bier.

Mr_Natural | 03-03-22 | 19:43 | 1

Jodiumtabletten is een beter idee inderdaad.

Omtzigtig | 03-03-22 | 19:46

Het lijkt er een beetje op alsof de oorlog al voorbij is...

neonreclame | 03-03-22 | 19:43 | 2

Ik hoop het zo…

Jimmydepimmy | 03-03-22 | 19:50

Het grootste gedeelte moet nog komen.

SterF... | 03-03-22 | 19:55

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen