Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

's Werelds 1e studie effectiviteit 4e prik (booster 2): "Niet genoeg, we hadden meer gehoopt"

Israel naar goed gebruik een paar stappen voor de roedel uit, en is de eerste ter wereld die de effectiviteit van prik vier/booster twee onderzoekt. De QR-code vervalt daar vooralsnog zes maanden na de eerste booster.

Opmerkelijk. In de vier grootste Engelstalige Israëlische outlets (1, 2, 3, 4) lezen we alleen dat de vierde prik antilichamen vervijfvoudigt. Premier Bennet prees de voorlopige data van de studie publiekelijk. En zo'n vervijfvoudiging klinkt natuurlijk ook gunstig. Maar bij het Hebreeuwse Ynet presenteert de leider van het onderzoek, professor Gili Regev van Sheba Hospital's Contamination Unit, een aantal reserveringen in de bijsluiter:

"Voorlopige resultaten laten intussen een vijfvoudige toename van antilichamen zien - het is leuk, maar het is niet genoeg, we hadden op meer gehoopt. We kijken naar de immuunrespons, hoeveel mensen ziek worden en hoeveel het vaccin echt beschermt. Er is nog veel onzekerheid over wat het juiste is, en we he hebben nog veel te leren. Onze eerste resultaten, die natuurlijk nog niet zijn gepubliceerd, laten een toename van antilichamen zien, wat redelijk voorspelbaar is, maar niet erg indrukwekkend. Een vijfvoudige toename is mooi, maar het is niet genoeg - het geeft niet hetzelfde effect als de booster. 

Als het ons terugbrengt naar waar we vier maanden geleden waren - dan hebben we elke vier maanden een vaccin nodig, en dat is niet het doel. Ja, het verhoogt de antilichamen, maar ik weet echt niet zeker of we het aan iedereen moeten gaan geven, echt, echt niet. Ik denk dat we meer informatie nodig hebben voordat we zo'n aanbeveling kunnen geven. We weten dat er na een week een zekere stijging [van antilichamen, red] is en dat de piek van de stijging pas over een week zal zijn, tussen twee weken en minstens vier weken. Ik zou voorzichtig zijn met zeggen dat ik teleurgesteld ben, maar we hoopten op een stijging zoals na de booster."

Ynet citeert het video-interview dat hun presentator live met professor Gili Regev heeft, en ook elders op de Israëlische radio deed ze gelijksoortige uitspraken. Vooralsnog zijn het slechts de voorlopige, tussentijdse resultaten van de studie, maar wel cijfers om in de gaten te houden. Want Hugo sprak tijdens zijn BEWIND op 29 december nog van drie boosterrondes in 2022, en "tenminste 1 in 2023", en de GGD bereidt zich in ieder geval al voor op twee boosterrondes in mei-juni en oktober-november. 

Maar misschien dus eerst maar eens aankijken hoe effectief zo'n vierde prik eigenlijk is, voordat we er een groen QR-vinkje aan koppelen?

Onderzoeksleider professor Gili Regev op de radio

Vrij vertaald

Ter overige overweging

Social

Reaguursels

Inloggen

covid19.healthdata.org/global?view=cu... Breaking News: wetenschappelijke studie (Washington University Seattle) meldt dat omikron 99% minder dodelijk is dan Delta!

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-01-22 | 14:38 | 1
-weggejorist-
Eeuwig..Op..Vakantie | 12-01-22 | 14:43

Valneva is, in tegenstelling tot (S-gene) Novavax, het enige complete eiwitvaccin. Hugo reserveerde er slechts 10K uit de EU-order.
Petitie mag wat harder gaan:
petities.nl/petitions/maak-het-valnev...

Ben-Bataaf | 12-01-22 | 11:04

Het wordt tijd voor een verzwakt virus vaccin. Bredere immuunrespons. Is ontwikkeld, is goedgekeurd door de EMA (merknaam ontgaat me even zo op de vroege ochtend), maar Nederland wil het niet inkopen.

Tapu | 12-01-22 | 09:37 | 1

Bedoel je Valneva? Is nog niet goedgekeurd, wordt verwacht in April maar de EU heeft wel al een bestelling geplaatst van 60 miljoen doses. Je kunt de ontwikkelingen volgen op de site van Valneva bij de press releases.

entredeuxverres | 12-01-22 | 10:47

Eerst komt er een coronavaccin van diverse fabrikanten, waarbij Jansen blijkbaar het beste resultaat bied voor de (allereerste, voor delta) Zuid-Afrikaanse variant. Nou zit ik daar (hier) nogal veel, dus ik wachten tot ik specifiek Jansen kan krijgen.
Op het moment dat ik Jansen kan krijgen (juni 2021, was niet eerder terug) word alles al overstemd door de Delta-variant. Nu is Jansen ineens niets meer waard en moet ik een booster halen van welk ander fabrikant dan ook. Ondertussen weet niemand echt zeker of het wel effect gaat hebben op een langere termijn dan 4 weken, en het ziet er naar uit van niet. Nee, laat die booster maar, ik doe niet meer mee met deze onzin... Het leven gaat gewoon vrolijk door hier in Kaapstad trouwens, niks geen gelockdown en geen ramp is geschiedt.

Boterhoofd | 12-01-22 | 09:32

Kan een Volkskrant-abonnee deze link openen?
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
De titel is: "Raar: Omikron treft volgens sommige studies vaker gevaccineerden dan niet gevaccineerden. Hoe kan dat?"

Ik en mijn vriendin zijn gister positief getest. Mijn vriendin heeft de booster gehad, ik niet. Mijn vriendin heeft koorts, flink hoesten, keelpijn en hoofdpijn. Ik heb eigenlijk nergens last van. Lichte kriebel in mijn keel en beetje verstopte neus. Hopelijk blijft het daarbij.

Timide_Aso | 12-01-22 | 08:45 | 3

Simpel: gevaccineerden zijn overal toegelaten en kunnen COVID wel degelijk overdragen, maar de QR code werkt als een "verlaat de gevangenis zonder te betalen-kaart". Sw vierde golf hebben we waarschijnlijk dus voor een groot deel aan gevaccineerden te verdanken. (hoe dan ook? Als ongevaccineerde wordt je de toegang ontzegd bij 2G events en locaties)- Maar"ongevaccineerd" staat tegenwoordig voor "schuldig aan alles", hetgeen een kwalijke ontwikkeling is. Beterschap.

Gladiator Fap | 12-01-22 | 09:39

In het artikel wordt gelinkt naar een Deense studie die wel te openen is www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.... Het is raar dat coronanieuws tegenwoordig weer achter een paywall zit.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-01-22 | 14:11

In het VK artikel staat een belachelijke bewering: "In de Deense cijfers valt trouwens nog iets op: wie de boosterprik neemt, is daarna echt weer beter beschermd tegen besmetting, ook tegen het omikronvirus. Geboosterde gezinsleden hadden nog maar zo’n 25 procent kans om te worden aangestoken door hun besmette huisgenoot. De boosterprik maakt je dus niet onaantastbaar voor het omikronvirus, maar een slag beter beschermd dan voorheen ben je na de extra prik wel." Net ervoor wordt over niet-gevaccineerden gemeld: "Want raar is het absoluut. Zeker: de omikronvariant heeft als onhebbelijkheid dat hij ook mensen kan besmetten die zijn gevaccineerd of een infectie hebben doorgemaakt. In een net verschenen, boeiende analyse bekeken Deense wetenschappers tweeduizend huishoudens van wie een gezinslid positief testte op de omikronvariant. Thuis stak zo’n geïnfecteerde in de week daarna gemiddeld 30 procent van zijn huisgenoten aan. Maar, heel opmerkelijk: dat gebeurde net zo vaak bij gevaccineerde als bij niet gevaccineerde huisgenoten. Kennelijk is het virus voor beide groepen ongeveer net zo besmettelijk." 25 % of 30%, tut tut tut, dat is een wereld van verschil/diversiteit natuurlijk. Laat u prikken om het verschil te maken: 5% !

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-01-22 | 14:17

Wordt alle oversterfte dit seizoen op conto van de griep gezet? Dan hebben we dit keer een pittig griepseizoen naast corona.

Zoelense Hobbyboer | 12-01-22 | 08:19

vaccin heb je alleen nodig als je onderliggend lijden hebt,en of veel te dik bent,als je gezond bent heb je weinig te vrezen.

Spychopaat | 12-01-22 | 07:44 | 5

@Stijlicoon | 12-01-22 | 09:00: Dat zou dan ook precies de reactie zijn die ik van Spychopaat hoopte te krijgen. Zijn oneliner is wel erg aspecifiek.

Pardoes | 12-01-22 | 09:13

@Pardoes | 12-01-22 | 09:13: Het artikel gaat over het coronavaccin. Spychopaat reageert daarop. Lijkt mij duidelijk genoeg. Er is begrijpend lezen en wenselijk lezen, u doet blijkbaar aan het laatste.

Boterhoofd | 12-01-22 | 09:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Net mijn booster gehad, dat is voor mij de laatste geweest. Ben het eens met Spanje, we moeten accepteren dat het nu een endemische jaarlijks terugkerende griepgolf is. De meest gevaarlijke corona golven hebben we in het begin gehad en inmiddels heeft iedereen ook een zekere weerstand tegen corona opgebouwd door besmetting of/en vaccinatie.
Lekker vanaf volgende week alles open gooien en weer normaal doen met zijn allen. De maatregelen waren nodig, dat was evident maar inmiddels gaan er nauwelijks nog mensen dood aan covid.

zeertegendradig | 12-01-22 | 07:33 | 4

@Zoelense Hobbyboer | 12-01-22 | 08:10: Mooi en correct samengevat!

Overrijp | 12-01-22 | 10:25

@Zoelense Hobbyboer | 12-01-22 | 08:10:
Kleine correctie op jouw slotzin.

De modellen blijven geheim zodat het tegendeel niet bewezen kan worden.

Szymon | 12-01-22 | 12:28

@Zoelense Hobbyboer | 12-01-22 | 08:10: Er is ook nooit een controle groep geweest.
En we pikken het allemaal maar...

Baski | 12-01-22 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
quazi | 12-01-22 | 05:56 | 2

Als je Covid-19 als een virus ziet dat WEL gevoel voor humor heeft, dan....
Ach laat ook maar. Heb nog teveel Koopmans pannenkoekenmeel in m'n kop.

aflaatverkoper | 12-01-22 | 05:22 | 2

Dat is ook wat koopmans zou moeten blijven doen, pannenkoekenbeslag maken.

Sukablyat | 12-01-22 | 05:27

Ik ben zo hypochondrisch als de pest, dus na wikken en wegen eergisteren toch de boosterprik genomen. Ik heb echter geen dwingende mening of andere mensen van mijn leeftijd (ik ben 32) dat ook moeten doen, ik doe dit puur voor mezelf. Onlangs hebben mijn vrouw en ik buikgriep gehad. We waren een weekend doodziek. Het lijkt erop dat je inmiddels meer ziekteverschijnselen gaat krijgen van een van de andere 'klassieke' ziektes die de ronde doet (verkoudheid, griep, buikgriep, keelontsteking etc) dan van covid. Dan houdt het dus wel op met het boosten, wat mij betreft. Voor dat beetje winst dat er mogelijk is ga ik niet elke 4 maanden een prik halen.

Draak uit Brabant | 12-01-22 | 02:14 | 4

@lady Di | 12-01-22 | 02:46: ik heb het beetje hetzelfde gedaan als “Draak uit Brabant”. TZt denk ik niet dat ik nog weer ga boosteren. Paar keer flink ziek geweest, ouderwetse griep. Geen corona, ook nog niet gehad (voor zover ik weet). Regelmatig laten testen en zelftesten gedaan. In mijn omgeving erg veel mensen. Ook met wie ik in contact was zonder dat ze het wisten dat ze het hadden. Media doet er in iedergeval alles aan. Hoop dat mijn 0.000000000001% kan bijdragen aan het openen van de maatschappij maar ben bang dat het juist het tegenovergestelde effect heeft.

Justhenk | 12-01-22 | 05:21

@lady Di | 12-01-22 | 02:46: Als ik moet kiezen tussen twee kwaden, namelijk uitgesloten worden van een normaal leven en ook mijn kind geen normaal sociaal leven geven, en een spuit nemen waar ik niet op zit te wachten, dan neem ik die spuit. Principes zijn leuk totdat ze een ander deel van je leven compleet overhoop halen.
Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben. Ik ben het met heel veel dingen niet eens. Ik ben het niet eens met het blijven binnenhalen van kansloze immigranten. Ik ben het niet eens met de lage straffen voor verkeersdelicten of mensen die hun telefoon gebruiken in de auto (die maken me echt kwaad). Ik ben het niet eens met de constante buigingen voor alles wat woke is.
Al die dingen gaan m.i. nog veel meer effect hebben op ons leven of het leven van mijn kind, maar daar doe ik alleen helemaal niks tegen. Ik kan me daar maar in beperkte mate tegen verzetten.

Ik ben overigens niet bang voor die spuit, en ik geloof dat het veilig is, maar COVID is in 2 jaar aantoonbaar minder ernstig geworden en er zijn nog duizenden andere ziektes om je druk om te maken. Daar prikken we ook niet tegen.

Draak uit Brabant | 12-01-22 | 09:59

@Draak uit Brabant | 12-01-22 | 09:59: Wat ik met dat laatste wil zeggen: ik hoop dat de overheid het verstand ergens vandaan haalt dat ze een strategie gaan bedenken voor de lange termijn, en niet brandje blussen wat ze nu al twee jaar doen

Draak uit Brabant | 12-01-22 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

De focus zou op de mensen moeten richten die nergens last van hebben zonder vaccin of booster terwijl hun directe omgeving constant de virussen rond sproeien.
Daarbij opgeteld de mensen die met vaccin en booster ook nergens last hebben.
Wel, dat is onderzocht en wat blijkt: Hun afweersysteem is beter dan de rest.
Covid heeft geen kans bij deze mensen omdat hun afweersysteem niet alleen op de buitenkant van het virus reageert, maar de veel belangrijkere inhoud van de virus. De Tcellen pakken de virus aan zoals het hoort. er is zelfs een verbazingwekkende directe link met het verkoudheid virus waar de Tcellen op reageren en dus ook efficiënt reageren op covid wat verwant is aan het verkoudheidsvirus. Wordt je dus niet verkouden hoewel je omgeving constant tegen je staat te blaffen of heb je net de verkoudheid gehad en overwonnen ben je beter bestand tegen covid. Gek genoeg lees je hier nog weinig over ondanks dat dit een soort van wereldnieuws is. Met allerlei mogelijkheden. Van begin af aan lag de focus op vaccins als een wondermiddel voor iedereen zonder rekening te houden met de grote groep mensen die een natuurlijk middel tegen het virus al in hun bloed aanwezig hebben. Dat dit nu pas vastgesteld wordt is eigenlijk bizar laat. Ik heb het al eerder gemeld. hier de link: www.imperial.ac.uk/news/233018/cells-...
Dat er in het artikel nog steeds gemeld wordt dat vaccinaties en boosters helpen is logisch omdat het natuurlijk ook vele levens kan redden. Neemt niet weg dat er nu een andere manier opdoemt voor een uitweg zonder het doemscenario van de eeuwige vaccins en boosters.

dijkbewaker | 12-01-22 | 00:47 | 4

Ik heb het ook gelezen. Maar het zal voorlopig nog wel een complottheorie blijven. Aangezien de geleerden op de NL payrol er een jaar over hebben moeten doen om het nut van ventileren te erkennen. Iets wat mijn overgrootmoeder in haar tijd al wist.

Sukablyat | 12-01-22 | 05:33

Het is niet zo dat hun immuunsysteem per definitie beter is, het reageert alleen beter op Covid-19. Bij een andere ziekte is een andere samenstelling van het immuunsysteem weer beter. Deze variatie zorgt ervoor dat een soort niet gelijk uitsterft bij een nieuw type virus (wat bij bv inteelt vee wel een probleem is).

quazi | 12-01-22 | 05:54

@dijkbewaker | 12-01-22 | 00:59: ik heb o positief, ben niet gevaccineerd, en heb tot op heden geen Covid gehad, ook al stond ik tot voor kort (in het land waar ik woon geldt sinds mid-december 2G) geregeld in bars en restaurants, sportschool, etc. Heb ook niks gehad van mijn twee jonge kinderen of vrouw die positief getest is eind 2020. Ben ook letterlijk nooit ziek, neem geen griepprikken, en verander daarom niks aan de manier waarop ik leef (m.a.w. geen vaccinatie).

Harrie Nak | 12-01-22 | 07:07
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt me duidelijk. 50+ en kwetsbaren boosteren zolang het nodig is. De rest op vrijwillige basis en alles open met ventilatie en afstand.
Dit kan zo niet doorgaan. Lockdown naar lockdown, steeds veranderende regels en parameters, achter de muziek aan hobbelen, mensen worden er net zo knettergek als recalcitrant door. En nee, dit is geen wappiepraat over een complot of zo, dit is pure onkunde van de overheden om deze nodeloos gecompliceerde en gefragmenteerde samenleving te micromanagen en dat kan niet bij een pandemie. En dan hebben we alsnog de mazzel dat het "maar" Covid is en niet de builenpest, Ebola of de tyfus.
Dus, het virus blijft, de besmettingen blijven, de opnames ook. Deal with it en richt de samenleving erop in. Hophop, aan de slag. Niet leuteren, doen.

Graaisnaaiert | 12-01-22 | 00:31
-weggejorist en opgerot-
Pittzz | 12-01-22 | 00:24 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pollekelife | 12-01-22 | 00:07

Ze zijn ook een verkeerde weg in geslagen. Gewoon zorgen dat iedereen gevaccineerd is. Hetzij met dwang. Want gevaccineerden lopen eenmaal minder kans om in het ziekenhuis of of de IC te belanden.

Boosteren is voor de 60+ers en onderliggend lijdens mensen. Het voegt geen reet toe om de niet risico groep te boosteren.

Korrel_zout | 11-01-22 | 23:53 | 4

@Het leven is zwaar | 11-01-22 | 23:58:
De booster van mij is puur om die QR code te houden.
Ik ga geen paria worden.
Maar die gedachte is al triest genoeg.

jaja | 12-01-22 | 00:13

@jaja | 12-01-22 | 00:13: zeer triest inderdaad dat je een QR code belangrijker vindt dan je eigen lichaam

lady Di | 12-01-22 | 03:13

@lady Di | 12-01-22 | 03:13: jaja Lady Di, je kunt wel met je zure pruim thuis zitten en klagen. Maar ik ga liever met een glimlach en gezelligheid het leven door. Succes hè

Madrox | 12-01-22 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

net als al het andere waar een engels woordje voor wordt geleend: het lijkt heel wat, maar is net niks.

Wit-heet | 11-01-22 | 23:34 | 2

Geld ook voor alle Engelse benamingen van bedrijfsfuncties.
Geef het een interessante naam, en de persoon voelt zich belangrijk.

Het leven is zwaar | 11-01-22 | 23:49

Ik hoorde ooit op de bbc iemand zeggen dat personen met engelse functienamen van meer dan twee lettergrepen direkt ontslagen moesten worden...

F. von Zeikhoven | 12-01-22 | 00:37

Gelukkig loopt het zo'n vaart niet als je gewoon een FFP2 mondmasker dragen doet, je hoeft niet meer je gelen tanden te poetsen want niemand ziet ze. En als de FFP2 niet meer in Nederland te krijgen zijn, heel eenvoudig (lol) in buitenland bestellen als:
Australien/Neuseeland (Australia/New Zealand AS/NZA 1716:2012) - P2
Brasilien - FFP2
China (China GB2626-2006) - KN95, KP95
Europa (Europe EN 149-2001) - FFP2
Japan (Japan JMHLW-Notification 214, 2018) - DS2, DL2
Indien - BIS P2
Korea (Korea KMOEL - 2017-64) - 1. Klasse
US (United States NIOSH-42CFR84) - N95, R95, P95

jan huppeldepup | 11-01-22 | 23:32 | 1

Ik zit al 8 jaar een paar keer per jaar bij de tandarts.
Ik heb nu wel hele mooie tandjes hoor.
Doet niemand me na.

jaja | 11-01-22 | 23:44

Vraag: de overeenkomst tussen een Covid vaccin en de Euro? Antwoord: na een tijd zijn ze allebei niks meer waard.

Portemonnee van de A | 11-01-22 | 23:30
-weggejorist-
Portemonnee van de A | 11-01-22 | 23:25

Mensen die in complotten denken zijn de besten.
Dan ben ik niet best.

jaja | 11-01-22 | 23:05

lol. wat een voorrecht is het om een tijd van memes te leven. maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.

Ir. Wilhelmus | 11-01-22 | 22:50

De wal begint langzaam, heel langzaam, het schip te keren. Het begint als gefluister, een onverstaanbaar woord. Twijfels, kleine barsten aan de randen.

De ratio neemt de overhand en straks, als allerlaatste terwijl wij alleen feesten bij ondergaand zonlicht. Doet Hugo het licht uit bij de laatste teststraat. Wenend, om wat kon zijn. Zo dichtbij.

Linkse Zakkenvuller | 11-01-22 | 22:36

Is in lijn met de voorspellingen van Dr. Van den Bossche (vaccinoloog), die ook alweer bijna een jaar roept dat de vaccins het aangeboren immuunsysteem onderdrukken, met als gevolg dat je zult moeten blijven prikken om antistoffen op te wekken, vaccins die iedere cyclus aan effectiviteit zullen inboeten. Bestrijd samen met hem de tunnelvisie van het vaxisme! Er bestaan andere behandelingsmethoden die doktoren wereldwijd met veel succes inzetten.

DeterioraSequor | 11-01-22 | 22:32 | 7

Er zijn in Nederland miljoenen vaccinologen!

Gervano | 12-01-22 | 00:05

Allereerst, vaccinoloog is een niet-bestaand beroep. VDB noemt zich zelf volgens mij ook niet zo, dus waarom zouden anderen dat doen.
Ten tweede, het probleem bij VDB is dat hij zijn theorieën niet goed kan onderbouwen. Waarom bijvoorbeeld een vaccin het innate immuunsysteem zou onderdrukken. Hij heeft een theorie bedacht rondom de Natural Killer Cell, die volgens hem de basis zou kunnen zijn van een nieuw type vaccin. (Die NPK's behoren overigens tot het innate systeem.) Er zijn geen bewijzen die dat ondersteunen maar hij heeft wel een bedrijfje dat probeert die vaccins te maken. Er zou dus wel eens een commercieel belang achter zijn uitlatingen kunnen zitten.
Jammer dat u behandeling en preventie door elkaar haalt, blijkens de stelling in uw laatste zin.

Pardoes | 12-01-22 | 00:38

Dat kan helemaal niet. Vaccins gebruiken het aangeboren immuunsysteem en niks anders . Door het te activeren onderdruk je het juist niet. Dit is complete apenkool

Shoarmamasutra | 12-01-22 | 06:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Naar mijn bescheiden mening zou een vaccin nét genoeg bescherming moeten geven om niet heel erg ziek te worden. Doel is om de besmetting te remmen tot de natuurlijke afweer op gang komt. Als een vaccin té goed werkt dan komt het natuurlijke afweersysteem nooit op gang. Wetenschappers begrijpen dat, maar regeringen willen kost wat kost een totale bescherming, om de economie draaiende te houden. Vandaar opmerkingen als "werkt goed, maar we hadden er meer van verwacht". Volgens mij werkt een vaccin goed wanneer het ziekenhuisopname voorkomt; meer kunstmatige bescherming lijkt me niet gewenst. Maar wie ben ik, ik draag gewone schoenen en ik ben geen toekomstige wachtgeldiër.

Nivelleermarionet | 11-01-22 | 22:31 | 2

Laten we iets nauwkeuriger zijn. Een ziekenhuis opname wordt immers ook voorkomen wanneer je bij inname van het vaccin terplekke dood neervalt. In het geval van de huidige regering(en) lijstje me geen overbodige luxe om zo precies te zijn.

VolleBak | 11-01-22 | 23:13

Inderdaad, na twee prikken even 6 maanden wachten om het lichaam de tijd te geven zijn eigen wapens aan te maken. Dat zeg ik niet maar immunologie-Professor Andreas Radbruch. Boosters helpen niet meer zo goed.

jan huppeldepup | 11-01-22 | 23:42

Ondertussen heeft iedereen wel kennisgemaakt met Covid19. Ook de gevaccineerden vanwege achterhaald vaccin. Boosterprik heeft dus weinig nut tenzij deze een update krijgt. Het is geen leuke griep, zeurt wat na maar echt doodziek wordt je er niet van. Maatje van me heeft het virus nu te pakken, even afwachten wat het virus met zijn ongevaccineerde vrouw gaat doen.

Covid blijft echter wel een raar griepje met wat na-effecten op je luchtwegen.
Liep na 3 weken nog te hoesten met iedere ochtend groengele rochels uit longen en neus.

CarelJan7937 | 11-01-22 | 22:27 | 2

Gevaccineerd of ongevaccineerd heeft hetzelfde ziekteverloop bij de mensen in mijn omgeving

jeweettochniet | 11-01-22 | 22:39

Dat had ik vooral bij influenza afgelopen maand. COVID was maar een droog hoestje, dagje hoofdpijn en spierpijn.

antfukker | 12-01-22 | 06:16

Het lijkt mij wel duidelijk dat dat geprik werkelijk nergens goed voor is. Ook niet tegen het oplopen en verspreiden van dat alfabetische virus.

Inspreker | 11-01-22 | 22:27

3 boosters en 3 omicron vaccins allemaal tegelijk, misschien dat het dan eindelijk eens gaat werken

Trofl | 11-01-22 | 22:25 | 1

Heb je onder een steen geleefd? Door die vaccind heeft het grootste deel van NL geen Corona gekregen ook al woedt het al 2 jaar.
Pas nu met omigron neemt t wat af, maar deze variant is 13 keer minder dodelijk naar verluid.
Nou dan deed het zijn werk. We zijn tegen ernstige ziekte beschermd en een verkoudheid of griepje nu kan gebeuren.

Shoarmamasutra | 12-01-22 | 06:37

Maar is er wellicht bekend wat 4 of 5 van die prikken nu met je doen? Behalve de verhoging van antistoffen. Teveel kan nooit goed zijn, zelfs water is in te hoge dosis slecht.

Super Grover | 11-01-22 | 22:21 | 2

ja, het is bekend dat niemand aansprakelijk is voor de eventuele medische gevolgen.
Alle injecties zijn namelijk vrijwillig genomen.

Het leven is zwaar | 11-01-22 | 23:55

Ja heel "vrijwillig" om anders niet volledig aan de maatschappij deel te kunnen nemen. Zonder vaccineren ook niet op dit moment.

Super Grover | 12-01-22 | 07:57

De eerste zin ligt het probleem al bloot:

"Voorlopige resultaten laten intussen een vijfvoudige toename van antilichamen zien." HOEVEEL DAN?!?

Als je geen anti-lichamen hebt (of extra hebt gekregen door een slecht werkend vaccin), kan je ze ook niet vervijfvoudigen!!1einz!#$1

Ben_Hur | 11-01-22 | 22:12

Als ik de informatie van de rijksoverheid en moderna mag geloven zijn de eerste 2 vaccinaties goed voor 93% effectiviteit. Iedere 2 maanden daarna gaat er 6% vanaf. Dus Israel stelt hier dat 93% niet genoeg is? Wat is de grens?

Stonecity | 11-01-22 | 22:11 | 3
-weggejorist-
TonAlias | 11-01-22 | 22:14

@TonAlias | 11-01-22 | 22:14: Dat kan best zijn maar dat is de data die van toepassing is voor zover ik weet. Een moderna heeft m.i. iets uit te leggen als ze dit claimen maar dit er niet bij vertellen tijdens het pushen van de boosters.

Stonecity | 11-01-22 | 22:25

Na 6 maanden schijnt het wat stijler omlaag te gaan, zo lang liep het Nederlands onderzoek niet. Het idee van de eerste booster was dat je van zo'n 50% weer terug ricjting die 93% gaat. Israel hoopt dat het een vierde keer ook lukt.
Waarschijnlijk isnhet handiger een 2.0 vaccin af te wachten.
In.Israel zijn er bivendien heel veel ongevaccineerde ortodoxen waardoor de viruscirculatie onvoldoende afneemt en mensen vol in de wind blijven staan.

Shoarmamasutra | 12-01-22 | 06:43
-weggejorist-
HankHill | 11-01-22 | 22:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Drie maal per jaar een vaccinatieinfuus met nutteloze QR codes voor een complete bevolking is een volslagen idioot en onbeproefd idee.

Zowel het WHO als het Europees agentschap waarschuwen nu: “Pandemie met boosters bestrijden is geen levensvatbare strategie”

Over boosteren en de 4e prik: “We hebben nog geen data gezien die deze aanpak ondersteunt. Hoewel een bijkomende booster in het kader van een noodplan in overweging kan worden genomen, zou herhaaldelijke vaccinatie met korte tussenpozen geen duurzame langetermijnstrategie zijn”, reageerde Cavaleri. Voor de meest kwetsbaren, in het bijzonder mensen met verminderde immuniteit, kan het wel een ander verhaal zijn, zo voegde hij toe."

Bron: www.hln.be/medisch/zowel-who-als-euro...

sir Ockels | 11-01-22 | 22:02

haha dat laatste verwoord precies wat ik dacht na het eerste stuk. Je lichaam wordt vaccinatie moe en je immuunsysteem reageert er uiteindelijk nauwelijks meer op. Goed geregeld, jongens. Prikverslaving wordt het woord van 2022.

Balgesjaakt | 11-01-22 | 22:00

It's nice but it's not what we expect from a vaccin.
It's nice but it's not what we expect from a booster.
...

pjotr nicknaamtov | 11-01-22 | 21:52

Na zovele maanden en maatregelen komen we nog steeds tot dezelfde conclusie van: "O, help, de mens is sterfelijk."

mozaard | 11-01-22 | 21:50

Het wordt nu langzamerhand een interessante discussie. Als blijkt dat die vierde prik al niet brengt wat er minimaal van verwacht zou moeten worden, dan ontstaat er grote druk op al die overheden, wereldwijd, om die QR-codes te heroverwegen. Anders gezegd, wat zal dan de verhouding zijn tussen wat de wetenschap zegt en wat de overheid wil?

Schoorsteenveger | 11-01-22 | 21:49 | 3

Door wie wordt de wetenschap ook alweer betaald zeg je?

mozaard | 11-01-22 | 21:51

@mozaard | 11-01-22 | 21:51:
De wetenschap wordt door niemand betaald. Wetenschappers kunnen door wie dan ook betaald worden, afhankelijk van de vraag welk baantje ze hebben.

Schoorsteenveger | 11-01-22 | 21:54

hypothese: covid virussen bestaan op zich al vrij lang en was door mutatie al optimaal tov gastheren en relatief onschuldig. Ivm RNA ipv DNA muteert dat spul als een gek maar de optimale zal altijd op ten duur overheersen.. Toen kwam er een chinees die er aan ging sleutelen en werd het een agressief dingetje, dat ook nog ontsnapte.. echter deze muteert tzt ook naar de optimale variant.. en mogelijk naar de varianten die al eeuwen bestaan

tek | 11-01-22 | 21:47 | 1

Helemaal geen gekke hypothese. Maar volgens Marion kan dat nooit waar zijn, want ze is laatst een keer op een voedselmarkt in China geweest en weet daardoor 100% zeker hoe het zit.

volksvaderland | 11-01-22 | 22:59

Het is eigenlijk net een huwelijk.

“Het is wel leuk maar ik had eigenlijk op meer gehoopt..”

Of Rutte-IV..

Wijze uit het Oosten | 11-01-22 | 21:46 | 1

Nee, nee, nee. Rutte IV was om te beginnen al niet leuk.

naglfar | 11-01-22 | 23:08

Volgens mij zijn we de "laten we eerst eens kijken wat het effect is"-fase inderdaad al lang vergeten en gaan we gewoon klakkeloos een halfjaarlijkse booster cyclus in. Ik vind het wel fijn dat er tenminste ergens op de wereld nog wat mensen zijn die zich bezig houden met nut en noodzaak, want hier in de NL beleidsvoering slaan we dat stukje gemakshalve maar even over want we hebben achterstanden weg te werken en voorsprongen te nemen.

Do-na-zi | 11-01-22 | 21:46

Voordat men zich buigt over de effectiviteit van de boosters kan men misschien eerst eens nadenken over de noodzaak ervan. Je rukt tenslotte ook niet uit met groot materieel als er geen brand gemeld is.

MickeyGouda | 11-01-22 | 21:45 | 1

Pfizer en Moderna vinden de noodzaak hoog.

Plaktong | 11-01-22 | 21:49

In Israël weten ze vrij goed wat ze doen. Dus.
*mouw opstroopt*

Normpje | 11-01-22 | 21:43 | 10

@Normpje | 11-01-22 | 21:54:
Een goede vriend van me woont in Tel Aviv (Jood).
Die is het totaal oneens met je.

jaja | 11-01-22 | 21:57

@jaja | 11-01-22 | 21:57: Dat is wel algemeen bekend. Maar luister; ze noemen alleen feiten, liegen kunnen ze niet. Het ziet er nog niet best uit. En tot die tijd is er niet heel veel keus, als je door wil met je leven. Maar ik weet het niet beter dan jou. Veel plezier straks in het cafe, ouwe smachter.

Normpje | 11-01-22 | 22:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Nog een paar lockdowns en we hebben het virus overwonnen. Heel veel levens gered, de economie naar de donder en we beginnen opnieuw. Berenvel aan, uit de grot en op zoek naar eten...

Magmacarta | 11-01-22 | 21:42

Nog even en ze gaan airmiles weggeven bij die boosters.

VanBukkem | 11-01-22 | 21:41 | 2

Ik voorspel een doorslaand succes.

VanBukkem | 11-01-22 | 21:43

Zou wel leuk zijn, gewoon een soort vaste klanten kaart en dan na verloop van tijd een leuke RIVM goodiebag. Met zo'n kekke injectiespuit ballpen ofzo. Oh en een tshirt.

Lorejas | 11-01-22 | 21:47

Nou ja zeg, er moet vaker gevaccineerd worden eerdaags?

Wie had dat nou zien aankomen.

GKJP | 11-01-22 | 21:34

Wel raar dat er juist nu voor aankomende zomer tig concerten en festivals aangekondigd worden in de VS en Europa. Da's nogal een bedrijfsrisico.

Rest In Privacy | 11-01-22 | 21:33 | 3

Virussen hebben het niet zo op lentes en zomers

jeweettochniet | 11-01-22 | 21:34

Wordt het podiumleven eindelijk wakker. Ik had eerder al creatieve oplossingen verwacht van de (not so) creatieve industrie. Stelletje makke schapen zijn 't. Ik zit trouwens nog steeds te wachten op een ferm maatschappijkritisch muziekalbum (en nee, geen 'comedy'show van Peter Pannenkoek haha :( .). De punkers uit de jaren 70 deden het beter.

mozaard | 11-01-22 | 21:57

Jammer, maar kans dat het beter is dan geen extra vaccinatie. Gelukkig zijn er legio wetenschappers die het beter weten dan ik.

Komjehiervaker | 11-01-22 | 21:32

Mag ik van de Delta-variant booster 4? Kwartet!

de euro middenweg | 11-01-22 | 21:29

'Vaccins', 'Boosters', en ondertussen komen we niet verder dan watertrappelen. Het wordt tijd dat we weer leren zwemmen.

IosefTarasov | 11-01-22 | 21:29

Wij zijn wel klaar met het virus maar het virus is nog niet klaar met ons

thanseeuwen | 11-01-22 | 21:28 | 5

We zijn klaar met Hugo maar Hugo is nog niet klaar met ons

thanseeuwen | 11-01-22 | 22:09

@thanseeuwen | 11-01-22 | 22:09: wij zijn zeker nog niet klaar met Hugo, mocht hij willen... hij kan lekker jailhouse rock gaan zingen wat mij betreft..

VolleBak | 11-01-22 | 23:07

juiste algemeenheid uit een citatenboekje

AntiZanicz | 12-01-22 | 09:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit mag de pret van QR codes en drang en dwang niet drukken. Je haalt verdomme die spuiten, anders geen vinkje en daarmee basta!

opblaasschaap | 11-01-22 | 21:25 | 3

Inderdaad eerst een booster halen maar daarna begint de pret door met m'n code'tje naar binnen en buiten en binnen en buiten en binnen en buiten te gaan terwijl wappies dat niet kunnen. Zelden zo onoverwinnelijk gevoeld

jeweettochniet | 11-01-22 | 21:30

Totdat je natuurlijke afweer geheel naar de knoppen is geholpen. Ik kijk het nog wel even aan. Als ik naar ES en GB kijk, is er een kans dat deze shitstorm dit jaar gaat liggen.

WhiteShark | 11-01-22 | 21:39

@jeweettochniet | 11-01-22 | 21:30:
Je doet me denken aan die advocaat in 'Jurrasic Park' die die kinderen in de steek laat en denkt zich het vege lijf te redden door op de WC te schuilen. Die gaat er als eerste aan. Wat dat betreft stelt karma nooit teleur in Amerikaanse films. M.a.w.: de juiste keuze maken is in dezen misschien niet zo eenduidig als jij denkt.

MickeyGouda | 11-01-22 | 21:52

Mijn rode kater Karel vindt het gelul.
En dat zie ik omdat hij met z'n grote bruine ogen mij indringend aankijkt.

jaja | 11-01-22 | 21:25 | 8

@Komjehiervaker | 11-01-22 | 21:33: Je kunt ook zonder zaadballen nog een erectie krijgen dus in principe moet het kunnen. Het voordeel is dat je niet voor het zingen de kerk uitmoet.

jan huppeldepup | 11-01-22 | 21:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik weet het ook allemaal niet meer.

Lerp | 11-01-22 | 21:25 | 2

Is de tweede kamer niet wat voor je

jeweettochniet | 11-01-22 | 21:28

Het is de omgekeerde wereld , vaccins die niet doen wat men eigenlijk verwacht, maar er is nog nooit zoveel verdient in Pharma land.
Het doet denken aan het Militair Industrieel Complex, die verdienden zoveel geld op het einde van de 2e Wereld Oorlog.
Dat er gauw besloten werd om verder te gaan in Korea, daarna Vietnam . Granada, Irak , Afghanistan , en alles wat ik vergeten ben.

Torquemada | 11-01-22 | 21:24 | 1

Korea is door de Noord-Koreanen gestart. Die hadden beter meteen in 1945 doorgepakt en niet eerst vijf jaar gewacht. Dan was het daar nu een stuk rustiger. En was Samsung er niet. Of die andere spullen als Hyundai enz

AntiZanicz | 12-01-22 | 09:25

Goh, selectief quoten door media. Dat doet GS nou nooit.

FordPrefect | 11-01-22 | 21:23

In Duitsland zijn volgens het RKI( in Nederland OMT) 86% van de met Omikron besmetten volwassenen gevaccineerd. In Israël ook met de tweede booster idem dito. Ik begin het vertrouwen te verliezen door al de leugens en wacht maar met de booster. Ze kunnen me rug op met al die lijpe angst verhalen.

jan huppeldepup | 11-01-22 | 21:22 | 8

@jan huppeldepup | 11-01-22 | 21:44: Dus je gelooft niet wat in dit stukkie staat, dat een 4e booster niet genoeg is? Of juist wel?

Dit is heel verwarrend. De man die dat zegt is onderdeel van de onderzoekers. Wat is nu precies de leugen?

omanders | 11-01-22 | 22:51

@omanders | 11-01-22 | 22:51: een vierde booster brengt het niveau niet hoger dan de derde... waarom dan nog doorgaan totdat je bij spuit 11 bent?

VolleBak | 11-01-22 | 23:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Blijf wel even pure-blood voorlopig, gewoon 'n koude calculatie van het persoonlijke risico.

Onze man in Mockba | 11-01-22 | 21:22 | 1

Iedereen die het wat interesseert staat nu op en applaudisseert luid en langdurig, elkaar instemmend knikkend aankijkend.

John McClane | 11-01-22 | 21:24

Volgens mij was de bedoeling met een aan omicron aangepaste vaccinatie te gaan beginnen van 3 vaccinaties in totaal.

Neuth | 11-01-22 | 21:21

We hebben wat onder de leden van het OMT.

Normpje | 11-01-22 | 21:19

Dan toch maar wachten op het spike ferritin nanoparticle vaccin van de U.S. Army.

impy | 11-01-22 | 21:18

Het is gewoon wachten op een vaccin.
Misschien in Juno.

RickTheDick | 11-01-22 | 21:18

Dus zelfs na al die boosters werkt het niet. Dan klopt toch wat WHO Europa al aangaf: minstens 50% gaat Covid krijgen, wellicht zelfs ruim meer dan die 50%.
Ofwel: alleen immuniteit is de uitweg?

Jan, Leiden | 11-01-22 | 21:16 | 8

"Ofwel: alleen immuniteit is de uitweg?"

Maar immuniteit door besmetting kalft net zo goed af. Ik denk dat wat de aangehaalde onderzoeker aanhaalt het beste is: Verschillende vaccins.

Overigens houdt afweer opgewekt door Moderna veel beter stand.

omanders | 11-01-22 | 22:55

@jan huppeldepup | 11-01-22 | 21:25: Je bent ventilators vergeten.

omanders | 11-01-22 | 22:55

hoezo loopt Israël als gebruikelijk voor? Het is toch betrekkelijk achterlijk. Ook eeuwen in Europa wonen zonder aanpassen deden ze inderdaad wel langer dan anderen. Het verdrijven van de oorspronkelijke bevolking doen ze ook voorlijk.

AntiZanicz | 12-01-22 | 09:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja maar Hugo zei dat het goed was ..

jeweettochniet | 11-01-22 | 21:15 | 1

Sinds Hugo weg is, gaan de besmettingen door het plafond. Geeft toch te denken.

John McClane | 11-01-22 | 21:17

Corona zonder Hugo is niet leuk meer.

dhrat | 11-01-22 | 21:14 | 1

Jij wil de Ernst hier niet van in zien blijkbaar.

sioux_ | 12-01-22 | 08:17

Ok, maar waar zullen we het morgen eens over hebben. Corona? Klinkt dat als een leuk idee?

John McClane | 11-01-22 | 21:13 | 2

Maar dan wel dat biertje.

DanskeRob | 11-01-22 | 21:21

Ja, het goede voornemen van GS om het er een ietsepietsie minder over te hebben is het raam al uit.

FordPrefect | 11-01-22 | 21:25

We worden flat gespoten.

Normpje | 11-01-22 | 21:13

Laten we gewoon de handdoek in de ring gooien, het virus heeft gewonnen.

smdyasc | 11-01-22 | 21:09 | 6

Laten we eindelijk is risico gestuurd gaan werken. Mensen met hoog risico 2 of 3 boosters per jaar, gezonde jonge mensen niet. Schoenenwinkels waar 2 man rondlopen en bouwmarkten van 2000 m2 ook. Ga testen voor disco en uitgaan. En gooi dat onderwijs gewoon open. Sinds wanneer accepteren we dat oude gebrekkige mensen onze jeugd beperken in hun ontwikkeling. En dan nog sportaccommodaties, die gooien we dicht bij een virus wat als risico parameter overgewicht heeft. Risico en resultaat gestuurd, geen angst en paniekvoetbal.

Incitatus | 11-01-22 | 21:26

Voer de biocentrales, win-win

Wokpan1975 | 11-01-22 | 21:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus toch maar investeren in ziekenhuispersoneel en een gezondere levensstijl promoten.

Moriarty | 11-01-22 | 21:09 | 1

Nee, dit is te logisch. Liever 2G en 1G en permanente qr-passen voor binnen- en buitenland.

naamengetal | 11-01-22 | 21:21

Een vervijfvoudiging van antilichamen klinkt leuk, maar het zijn de verkeerde antilichamen die niet meer passen op de omicronvariant die 32 mutaties op de buitenkant heeft. Even een heel raar idee, maak eens een nieuw vaccin, en stop met deze oude meuk. Kost maar drie dagen. tpo.nl/2021/11/30/ontwerpen-nieuw-mrn...

Feynman | 11-01-22 | 21:07 | 14

@Feynman | 11-01-22 | 21:23:

Nee, dat klopt niet. Auto-immuunzietkes zijn antistoffen die eigen eiwitten aanvallen/

En het opruimen van cellen die besmet zijn door virussen en dus vreemde eiwitten produceren is part and parcel van een gezond immuunsysteem.

omanders | 11-01-22 | 22:59

@Lood om oud ijzer | 11-01-22 | 22:09: Antistoffen grijpen aan op hele kleine onderdeeltjes van antigenen, een paar aminozuren lang. Je afweer maakt als reactie op infectie of inenting tientallen verschillende antistoffen aan, waarvan zeker nog een derde neutraliserend werkt op de omikronvariant.

omanders | 11-01-22 | 23:01

@bowlfabriek | 11-01-22 | 22:04: bij de eerste infectieronde (of vaccinatie) is het nog een onbekend eiwit... maar daar begint de shit, omdat jouw cel dit eiwit heeft aangemaakt (en dus de spike heeft) wordt het aangevallen door het immunsysteem. Waarom zou dat immunsyteem alleen het eiwit aanvallen en niet de rest van de cel, zoals bij een volledig virus ook gebeurt. Ben je dan je immuunsysteem niet aan het trainen om je eigen cellen aan te vallen? Zoiets noem je een auto-immuun ziekte

VolleBak | 11-01-22 | 23:04
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl