Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Man evalueert preventief fouilleren door politie Amsterdam. Het blijkt prima te werken

De politie wil gewoon z'n werk graag goed doen

Preventief fouilleren & etnisch profileren, twee doorlopende politiekluchten in de hoofdstad, en de rest van Nederland. Onlangs nog werd er pro-actief preventief gefouilleerd bij mensen die koffie wilden drinken op het Museumplein, want de hoofdstedelijke Hermandad mept het liefst ongewapende burgers in elkaar. Maar verder is dat gewroet aan de fysieke privé van menspersonen al tijdenlang een ingewikkelde casus in Halsemastad. Het ging wel niet wel niet en toen uiteindelijk toch wel door. Er waren waarnemers die de waarnemers gingen waarnemen die de politie moesten waarnemen, na een opschaling in steekgeweld werd fouilleren juist weer afgeschaald en deze week (donderdag) informeert Halsema de raad dat haar pilot van een maand met een jaar wordt verlengd. Politiebonden blij, maar een burger in onze mailbox niet. Die heeft op eigen houtje onderzoek gedaan en concludeert dat er NIET aselectief geselecteerd is op Fouilleerdiërs terwijl dat WEL was beloofd.

Ondersteund met 35 MB aan bronmateriaal (ZIP-file) heeft ene Peter van de Wijngaart een rapport opgesteld "Preventief fouilleren in Amsterdam - een evaluatie" (PDF) en mede aan GeenStijl gemaild. Volgens hem deugt er niks van omdat er meer mannen dan vrouwen en meer jongeren dan ouderen zijn gefouilleerd. Dus wij lezen en wat blijkt? De politie wil gewoon graag z'n werk goed doen! Politiemensen likken tegenwoordig meer pennen dan dat ze personen naar de lik brengen en daarom verzetten de dienders zich tegen aselecte eisen aan de preventie-pilot. Dat lijkt ons best wel logisch. Je kan wel per se vrouwen gaan bevoelen op boksbeugels in hun broekje, of een bejaarde staande houden om te checken op machetes in het boodschappenwagentje, maar uiteindelijk weet een goeie speurneus precies wie ze moeten hebben als je verboden wapens wilt opsporen: jongeren, van de mannelijke persuasie. Gek genoeg denkt de politie daar ook zo over, maar Van de Wijngaart vindt dat dus niet kunnen:

Gebrek aan bewijs is ook bewijs!

U mag allemaal lekker zelf weten wat u van preventief fouilleren vindt (er zijn echt goeie wel argumenten tégen handtastelijke agenten in je argeloze aura), het rapport ligt voor je neus nu - maar let wel: geen bewijs is bij Peter ook bewijs. Helemaal onderaan het rapport concludeert Van de Wijngaart dat er waarschijnlijk etnisch geprofileerd is, ook al is er geen etniciteit geregistreerd van de gefouilleerden. Maar omdat er meer mannen dan vrouwen zijn gefouilleerd, en meer jongeren dan ouderen, zullen er dus ook wel meer niet-blanken zijn gefouilleerd dan blanken. Helder!

Reaguursels

Inloggen

Het fijne van de EU is dat bepaalde messen in de rest van Europa regelmatig bij supermarkten in de aanbieding liggen, gewoon voor tuin, vissen, jacht en wandelen in het bos of voor de lol, terwijl ze in Nederland, ook EU, verboden zijn.

bergsbeklimmer | 11-01-22 | 06:14

Dit is hemeltergend! Hoe kunnen ze, vooral mannen dan ook jongeren fouilleren. Dat is echt niet genderneutraal.

Ik eis dan ook dat ze oude omaatjes gaan fouilleren.

Rest In Privacy | 11-01-22 | 00:40

Als je vooral mannen onderzoekt ga je daar ook het meeste vinden.

Nichtsneues | 10-01-22 | 23:03 | 1

Als je niks wilt vinden onderzoek je toch gewoon meer vrouwen.

kentochnet | 10-01-22 | 23:34

Peter heeft niks te doen?

Producent | 10-01-22 | 22:32 | 2

Heus wel. Regelmatig langs het UWV.

Allemaal | 10-01-22 | 22:39

Noemt knikkers marbles, nou dan weet je het wel, forever young..

kentochnet | 10-01-22 | 23:29

Als ze een Marrokaan preventief oppakken, moeten ze Petertje ook standaard preventief oppakken, dan zijn eventuele problemen ook weer voorkomen. Misschien heeft Willem Engel wel Petertje z’n adres.

echtpaul | 10-01-22 | 21:25

Bromsnor zal dit ook niet voor de lol doen, die zal toch zeker ook liever vrouwen fouilleren dan mannen. Als het andersom was, dus meer vrouwen dan mannen, was de wereld te klein.

Thomtidom | 10-01-22 | 21:25

Ik ken deze Peter van de Wijngaart vrij goed. Dit is zijn hang up; hij is, was en blijft fel tegen preventief fouilleren. Is vrij senior in Amsterdams Groen Links. Verdenk hem van een kraak/antifa verleden. Een ding staat vast, net als Volkert van der Graaf is hij enorm goed thuis in procedures en wetten en keert die graag en vaak succesvol tegen beleid en instanties die niet zijn zeer linkse sympathieën delen. Loopt op subsidie, uiteraard.

Rosanne Hetzebrenger | 10-01-22 | 21:12 | 4

Ik was laatst in Amsterdam en kwam tot de conclusie dat die stad zo links is omdat ze allemaal weten dat ze fucked zijn daar.
De enige manier om daar te overleven is door compleet los van de werkelijkheid je bestaan te leiden. Een beetje in de trend van al die meeklappers die je op Noord Koreaanse staatstelevisie ziet.
Ze hebben geen andere keuze, anders wordt je verstoten.

pleurtop | 10-01-22 | 23:07

fouilleren zou helemaal niet nodig moeten zijn en is onnodig invasief voor gewone mensen. nog los van dat als de foto de opbrengst is: dat is ronduit lachwekkend.

dus fouilleren: nee dank je, en mikker die lui waarvan iedereen t toch al weet gewoon lekker t land uit.

Rest In Privacy | 11-01-22 | 00:15
▼ 1 antwoord verborgen

En dan is het maar "ethnisch profileren", so what ? Who gives a shit ?
Het zijn toch de "drill rappers" die met machetes en zeisen enzo rondlopen en daarover pochen ? Niet oude dametjes uit de Beethovenstraat. Of zie ik dit nu verkeerd ?

Asteroid-B612 | 10-01-22 | 20:31

Dit laat tegelijk zien hoe belachelijk het beleid is, dat de politie wel mag discrimineren op geslacht en leeftijd, maar niet op ras.

Allemaal | 10-01-22 | 20:03 | 1

Dat is juist het punt: ze mogen ook niet discrimineren op geslacht en leeftijd, maar elke boerenlul weet ook wel dat je dan echt veel tijd aan het verdoen bent.

sioux_ | 11-01-22 | 11:24

Petertje vindt zichzelf een goede deugert, leest per dag 5 kranten, zingt iedere dag welkom welkom in mijn land ( maar liever niet naast de deur), heeft de mond vol van die boeren die maar moeten oprotten, maar zijn enige kennis van flora en fauna is die varen in pot op balkon of betegelde achtertuin en de kat in de mand. Praat ronduit over klimaat maar pakt zelf 3x per jaar het vliegtuig en stookt die houtkachel iedere avond lekker op. Vindt de gewone man (waaronder de politie) maar pleps en weet wat goed voor hen is. Van zoveel mensen zoals Peter, daar gaat een land kapot van. Hek om Amsterdam voordat de "Petertjes" het achterland vergiftigen!

sallandstrots | 10-01-22 | 19:26

Wie maakt dat ik niets meer lust
Wie verstoort mijn rust
Ja dat is Peter, ja dat is Peter.

uisge baugh | 10-01-22 | 19:12

Als blanke is het best geinig om ook eens een keertje gefouilleerd te worden. Dan heb je ten minste weer eens een stoer verhaal op kantoor. Of is dat White Privilege?

dezakloper | 10-01-22 | 19:02 | 2

Dat heet een excuus blanke

Thomtidom | 10-01-22 | 21:30

Peter is dus gewoon de reden dat Amsterdam is zoals het nu is, de plaats waar de linkse kerk zit, overal rascisme ziet en zoekt, en losgezongen van de werkelijkheid is

Themouse | 10-01-22 | 18:34

Gewoon de straat van beide kanten afzetten en dan iedereen aselect fouilleren.

Hadena | 10-01-22 | 18:34 | 1

Met een door notaris verzegelde randomisatielijst

Thomtidom | 10-01-22 | 21:26

Afgezien van de statistische valkuilen is het grootste misverstand denk ik dat je een aselecte methodiek zou moeten wensen. Het doel van fouilleren is niet het fouilleren maar het elimineren van potentiële dreigingen. Die zijn niet gelijkelijk en willekeurig verdeeld in de populatie: die vind je bij een behoorlijk selecte groep veel meer dan elders. Dit vrij elementaire feit is buiten de kring moedwillige randdebielen overigens weinig controversieel. Als je echter het fouilleren zelf als doel ziet en zo weinig mogelijk effectief wilt laten zijn en zo veel mogelijk overbodig en onnodige werk- en overlast opleveren dan moet je inderdaad in Excel het aantal Surinaamse oma's gaan turven dat onder de rokken wordt gegrabbeld.

Mazzelstof | 10-01-22 | 18:33 | 4

@Het brein erachter | 10-01-22 | 18:46: Daarom is in het echt de selectie ook gebaseerd op verdacht gedrag. Iets wat nog veel moeilijker is te turven in een spreadsheet.

Mazzelstof | 10-01-22 | 19:10

@Mazzelstof | 10-01-22 | 19:10: Net als een goede douanier op schiphol, hij weet niet waarom, maar deze figuur wel en deze figuur niet de koffer open laten maken. Gut feeling zouden de Amerikanskis zeggen, fingerspitzengefuehl of gewoon op zijn Hollands onderbuikgevoel.

kentochnet | 10-01-22 | 23:27

@kentochnet | 10-01-22 | 23:27: Klopt en misschien werkt dat ook wel zo goed omdat het niet je gut is die voelt, maar dat je zintuigen meer oppikken dan hetgeen waarvan je acuut bewust bent.

Mazzelstof | 11-01-22 | 06:10
▼ 1 antwoord verborgen

Maar Petertje, heb je wel rekening gehouden met de verhouding man-vrouw en jongere-oudere op straat?

Hadena | 10-01-22 | 18:33

De politie-mannen en -vrouwen op straat, zitten helemaal niet te wachten op het politieke gedraai. Die zien de realiteit. Zullen we daar gewoon eens naar luisteren?

Ooit was er in Amsterdam een hoofdcommissaris Eric Nordholdt en die had ook ooit last daarmee omdat de politiek de realiteit wilde negeren.

Veiligheid wordt onterecht als politiek item geclaimd. Met de korte termijn oplossingen en one-liners lossen ze de problemen niet op. Je maakt er wel een hoop herrie in de media mee, maar dat is het wel.

AdvocatusDiaboli | 10-01-22 | 18:25

In de bijlage had Peter ook nog geschreven dat de politie ook alleen maar jongeren in Amsterdam had gefouilleerd maar in Nes op Ameland helemaal niemand !

johnyl | 10-01-22 | 18:21

Volgens mij lopen er meer jongeren dan ouderen over straat in Amsterdam, en meer mannen dan vrouwen, dus een een exact afspiegeling van wat er op straat loopt.

W_F | 10-01-22 | 18:17 | 1

In sommige wijken mogen de vrouwen niet de staat op natuurlijk, in dat haram-Nederland. Dan krijg je dat.

The-loopy-cowboy | 10-01-22 | 18:22

Peter is duidelijk van de maakbare welt.

william7055 | 10-01-22 | 18:16

Los van alle verdelingen lijkt het me belangrijker om te kijken wat het effect is van preventief fouilleren. Misschien zou je daarna naar de verdeling kunnen kijken om het gerichter in te zetten zodat het nog effectiever werkt.

B.agger | 10-01-22 | 18:14 | 1

Maar gerichter mag toch niet, want a-select ("Aselect, zonder aanzien des persoons,” zegt Karin van Baarle, portefeuillehouder Jeugd en Wapens bij de politie). Kortom, binnenkort wordt de pilot afgesloten met als conclusie dat er nauwelijks wapens gevonden zijn en dat het effect van preventief fouilleren nagenoeg nihil is. Heel GL-Amsterdam weer blij en ondertussen blijft het aantal slachtoffers stijgen (maar dat zal dan natuurlijk aan een te gering aantal buurthuizen en stageplekken liggen).

FrankVeer | 10-01-22 | 18:27

Peterman lijkt mij een overjarige agoog met een paardebek als wijf.

Lepo | 10-01-22 | 18:14 | 2

Ze heeft hem gedumpt.

Rest In Privacy | 10-01-22 | 18:28

Peter is gewoon een enorme lul met vingers die aan wensdenken doet. Ongetwijfeld zo'n witte man die de erfzonde van het koloniale verleden met zich meetorst en dat ook graag aan iedereen wil laten weten. Wedden dat ie zo'n katoenen tasje heeft met 'Geen kernwapens in Nederland' of 'Nederland kernenergievrij'?

FrankVeer | 10-01-22 | 18:32

Wanneer de term "etnisch fouilleren" wordt vervangen door ""statistisch fouilleren", dan is dat probleem ook van tafel.

Frau_Ferkel | 10-01-22 | 18:12 | 1

Dat zeg ik al jaren, niet etnisch, gewoon statistisch onderbouwd fouilleren, zo djoeken hier in Roffa buitensporig vaak jonge Antilianen, dus dan ga je die vaker fouilleren en zo vind je meer wapens en dus preventief een steekpartij voorkomen.

zhirek | 10-01-22 | 18:23

Volgens mijn zoon, die ervoor leert, pikken ze tegenwoordig mensen eruit op basis van gedrag, niet op basis van huidskleur.

En ja, dan is deze verdeling heel goed mogelijk.

Next.

Papa Jones | 10-01-22 | 18:10 | 2

En oudjes die voordringen bij de bakker dan? Is dat geen gedrag?

Rest In Privacy | 10-01-22 | 18:33

Ik zie dat er ook een bergbeklimmer is gefouilleerd. Op de noordwand van de Vaalse berg?

Hank Nozemans | 10-01-22 | 18:06

Peter is volledig wereldvreemd. En dan denkt hij toch nog aannames te kunnen doen. Nee, je bent wereldvreemd. Je bent er niet toe in staat.

Rest In Privacy | 10-01-22 | 18:03

Toch knap dat er mensen zijn die, als ze een trouwring willen kopen, eerst naar de bakker gaan, daarna naar de slager, supermarkt en de kruidenier, om te eindigen bij een juwelier. Als je toch weet waar je het meeste kans hebt om iets te vinden wat je zoekt ga je daar toch meteen naar toe?

brie-de-penis | 10-01-22 | 18:02 | 1

Haha, tja, waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Jan, Leiden | 10-01-22 | 18:05

Peter, luister eens naar de moeders. Die zien wat er met hun kinderen gaande is. Soms hun eigen kind moeten begraven.

Ismay Sedney, moeder van een drillrapper: ‘Onze zwarte kinderen zijn bezig elkaar uit te moorden’ ‘Moeders die de daden van hun zonen goedpraten, zijn deel van het probleem.’

Sedney schuwt de impopulaire standpunten niet in wat zij ziet als een noodsituatie waarin ­alle middelen moeten worden ingezet. Zo is ze hartstochtelijk vóór preventief fouilleren, hoewel dat zeker ook binnen de zwarte gemeenschap van Zuidoost een uiterst omstreden ­middel is dat discriminatie zou aanjagen.

“Mensen roepen dat preventief fouilleren gericht is op onze zwarte kinderen die zo worden gediscrimineerd. Nou, onze zwarte kinderen zijn bezig elkaar uit te moorden! Zien mensen dat nou niet?! Hou toch op de BLM-beweging hieraan te linken!”

"Het plan met moeders van drillrappers uit andere kampen op te treden, vlot nog niet. Niet iedereen is bereid de fouten van hun eigen zoon te erkennen, zegt Sedney. Een harde voorwaarde. “Dat moet, want anders kom je niet verder. We moeten glashelder maken dat het fout is wat onze zonen doen. Waarin ze zich laten meeslepen. Ik herken mijn eigen zoon niet meer. Hij is veranderd van een moederskindje in een jongen di"

Aldus een zwarte moeder die haar kind heeft verloren. (Het Parool) En nee, dat is geen snotwin.

AdvocatusDiaboli | 10-01-22 | 18:01 | 3

Hij is veranderd in een jongen die soms doet alsof ik niet besta.

AdvocatusDiaboli | 10-01-22 | 18:13

Wat een vuige racist, die Sedney..

The-loopy-cowboy | 10-01-22 | 18:23

Nee vooral niet luisteren naar ouders, politieagenten, mensen in het onderwijs in achterbuurten. Gewoon vanuit je mooie huis in roomblanke buurt zo'n onzin stuk schrijven. Goed gedaan Peter mama zal trots op je zijn, je deugt.

Tommi | 10-01-22 | 18:40

Shit - dát wordt verplicht op inclusiviteitscursus, voor de dienders...

bisbisbis | 10-01-22 | 17:59

Je weet pas of er selectief is gewerkt als je de populatie kent. De schrijver gaat er vanuit dat elke groep ook evenredig is vertegenwoordigd. Als je uit een bak met 99 zwarte ballen en 1 witte bal willekeurig ballen pakt en alleen naar het resultaat kijkt, zul je concluderen, dat er etnisch is geprofileerd bij de ballen.

The_Black_Knight | 10-01-22 | 17:57 | 1

Spot on

omeP | 10-01-22 | 18:02

Als er a-selectief geselecteerd word onder de mensen die op een bepaalde plek voorbij komen is dat op zichzelf al een selectie. Als er dus 90% mannen, waarvan 70% jongeren en 10% ouderen langs komen, en je doet 100% random daar mensen uit trekken dan heb je dus voornamelijk jonge mannen te pakken.

Zo moeilijk is statistiek niet mensen.... Heeft de heer Wijgaart überhaupt de basisschool afgemaakt?

Gregovic | 10-01-22 | 17:56

Als je met zo'n groot mes in je broeksriem kan lopen, moet je wel een heel klein pikkie hebben.

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:52 | 3

Of een hele grote, waar je hem achter kan verbergen?

brie-de-penis | 10-01-22 | 18:03

Volgens Peter was er ook een taser gevonden, krijg sindsdien die scene van Bottom niet uit mijn hoofd tijdens trick or threat waarbij ze elke keer bij het gebruik van zo een stroomstootgeval voor vee de eigen broek vol scheten. Dank Peter!

kentochnet | 10-01-22 | 23:38

Plot twist: Peter is zelf een politieagent en wil graag wat vaker (mooie) vrouwen mogen fouilleren.

UnderTheDevil | 10-01-22 | 17:49 | 1

Liefst oude vrouwen, blijkbaar

The_Black_Knight | 10-01-22 | 17:52

Hendrik-Jan de Tuinman heeft ook altijd dit soort snoeimessen bij zich, maar hij wordt nooit gefouilleerd, omdat hij blank is natuurlijk.
Panoramix, ook zo een.

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:48

Als man zovaak gefouilleerd, toen ik nog jong was wel vaker. Ook bij het voetbal. Nog nooit heeft het me geboeid, het hoort erbij. Ja mijn vriendin stond er wel vaker bij te kijken en werd overgeslagen maar ik ging er niet om huilen, ik wou me veilig voelen en het waren niet de oude vrouwtjes waar ik voor moest uitkijken. Maar ja ik ben blank en kan daarom niet de racisme kaart trekken.

Statix | 10-01-22 | 17:47 | 1

Precies mijn verhaal. Ik had een seizoenkaart en kort geschoren blond haar en een jas die me wat boller maakte. Elke wedstrijd gefouilleerd, mijn vrienden slechts 1x. Elke wedstrijd. Het hoorde erbij.

Het brein erachter | 10-01-22 | 18:56

Wat is nou eigenlijk precies de reden van het preventief fouilleren in Amsterdam? Is dat omdat er zoveel mensen zijn die omdat ze toch een mes bij zich hebben er maar vrolijk op lossteken? Of is het de bedoeling om gasten te pakken die doelgericht achter iemand aanzitten? Als dat laatste het geval is dan stop er maar mee want die mensen zijn wel slimmer. Ik ben de draad even kwijt.

Leptob | 10-01-22 | 17:45 | 1

De bedoeling is dat er geen groepen jeugdige Afrikanen in de openbaarheid ronddarren met pistolen of machetes. En daar kun je inderdaad net zo goed meteen mee stoppen, want als je dat fenomeen wilt aanpakken dan moet je de grootste klap maken door gericht jeugdige Afrikanen fouilleren.

bisbisbis | 10-01-22 | 21:35

Vanuit statistisch oogpunt is het trouwens helemaal niet vreemd als een sample en populatie niet exact overeenstemt qua kenmerken. Ik zou eerder vraagtekens bij de aselectheid van de steekproef zetten als sample exact overeenkwam met populatie qua verdeling man/vrouw etc. De echte statistiek erachter en gaat me tegenwoordig boven de pet (beetje weggezakt) maar zo te zien ook boven de pet van die vd wijngaard.

fric.spec. | 10-01-22 | 17:42 | 2

T probleem is dat de populatie niet normaal verdeeld is. Als je op de dappermarkt aselect gaat fouilleren, vang je toch veel meer allochtone vrouwen van 50 plus dan een normaal verdeelde populatie heeft. Daar is weinig aan te doen behalve dan door plaats en tijd van de fouilleeractie anders te kiezen. Als je bij een demo op de dam gaat fouilleren, vindt je ook geen normaal verdeelde populatie maar wel een geheel andere dan op de dappermarkt. Het aselecte zit m in de methode om elke 5de voorbijganger te fouilleren.

Mark Smeeks | 10-01-22 | 17:49

@Mark Smeeks | 10-01-22 | 17:49: Bij een steekproef, een goede dan, gaan er eerst de nodige vragen aan vooraf. In uw interpretatie van aselect is het zinniger om in Schubbekutteveen te gaan fouilleren om een beeld te krijgen van het steekincidentenprobleem in Amsterdam.

Hetkanverkeren | 10-01-22 | 18:08

Waarom zijn onderzoekers die dit soort rapporten maken bijna altijd blanke mannen?

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:41 | 4

Omdat het vuige racisten zijn die negers ziet als een kwetsbare soort van eeuwige slachtoffer Untermensch die alleen hij, de blanke ridder, kan helpen om dit onrecht te bestrijden. Ik zie (volwassen) mensen als gelijk inclusief dat ik verwacht dat ze verantwoording nemen voor hun daden.

zhirek | 10-01-22 | 18:28

@zhirek | 10-01-22 | 18:28: Het is inderdaad een adaptatie van white man's burden, dit als progressivisme vermomde cryptoracisme.

Mazzelstof | 10-01-22 | 19:07

@zhirek | 10-01-22 | 18:28:
-
Heeft u wel enig idee vanuit welk White Mans' Privilige u daar redeneert? 'Verantwoording nemen voor je daden'? Wat een gruwelijk wit concept. U dient gecancelled. Morgenochtend staat Gloria Wekker (what's in a name) om u áf te voeren naar een instituut voor duurzame educatie.

bisbisbis | 10-01-22 | 21:28
▼ 1 antwoord verborgen

Weten we zeker dat de naam Peter van de Wijngaart niet het synoniem van die Groot Wassink is, gezien het ontkennen van feiten?

Goofy Goofball | 10-01-22 | 17:40

Misschien nog inclusiever: dat de gefouilleerde óók terug mag fouilleren bij de agent in kwestie. Gewoon het echt samen doen!

GeenAccount | 10-01-22 | 17:40

Peter R de Vries knikt goedkeurend van gene zijde.

funda | 10-01-22 | 17:38

Volgens mij zijn politieagenten oververtegenwoordigd in het onderzoek van die vd Wijngaart. Waarom niet ook onderzocht op welke manier bakkers, bezorgers en brandweermannen preventief fouilleren? Schandalig.

fric.spec. | 10-01-22 | 17:38

En Petertje, zijn er ook voldoende kleuters gefouilleerd door de pliesie.?

Gemeen Mosje | 10-01-22 | 17:38

Kunnen we dat a-selectief ook toepassen bij snelheidscontroles? Dat, zeg maar, elk 25e voertuig wordt gecontroleerd?

Zupschufter | 10-01-22 | 17:37 | 1

Ja als je de methode van Wijngaart daar zou toepassen dan moet je dus erg merkbewust worden, want snelheidsovertredingen en automerk zijn net zomin als verboden wapenbezit, geslacht en leeftijd geen onafhankelijke variabelen.

Mazzelstof | 10-01-22 | 18:58

Jah, graag *alle* kenmerken gebruiken
Om te profileren, selecteren, rechercheren.
Gewoon dat wat het meeste effectief is.

hotmint | 10-01-22 | 17:37 | 1

Kijk, eindelijk iemand die hardop durft te zeggen hoe t werkelijk zit. Ik zit willen toevoegen, niet alleen meest effectief maar ook meest efficiënt als je veel messen wil vangen.

Mark Smeeks | 10-01-22 | 17:55

Hoe beweeg je vrijelijk als je zo'n wapen zoals boven op foto bij je hebt? Echt, bij trekken van zo'n mes of kapmes zou ik mijn arm er al zelf af hebben liggen. Of die dingen zijn bot. En hoe ren je weg met zo'n ding in je broek of jas? Kan me voorstellen dat ze al aan iemands loopje kunnen zien of hij zo'n ding bij zich heeft.

Joyce | 10-01-22 | 17:35 | 1

Daar zijn tasjes voor.

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:37

Wat blijkt? De politie wil gewoon graag z'n werk goed doen!

Dat hoor je in de zorg op de ic, bij defensie en in het onderwijs ook.

En dat kun je niet afkopen, dat moet je regelen. Is natuurlijk heel moeilijk voor de moderne ceo en manager.

AdvocatusDiaboli | 10-01-22 | 17:34

Vanuit de criminaliteitscijfers zie ik dan weer het weigeren van etnisch profileren als je reinste racisme richting de autochtone inwoners.

amateurrr | 10-01-22 | 17:33

Maar wat heeft Petertje voor dit fop-rapport gefactureerd? Daar ben ik dan weer wel benieuwd naar.

Wim_Kut | 10-01-22 | 17:33

Simpele statistiek: als het merendeel van de jongeren een kleurtje heeft in Amsterdam, hoe wil je dan aselectief, d.w.z. een paar etnische blanken voor de vorm, een steekproef (pun intended) doen? Die blanke jongens kun je niet eens meer voor een random control groep gebruiken. Kunnen ze nog zo quasi straattaal lullen.

Hetkanverkeren | 10-01-22 | 17:31 | 2

Het belangrijkste is de tijd van de controle. Als je op een tijd controleert dat de meesten werken (en dus niet op straat rondhangen) heb je meer kans een bepaalde groep te treffen omdat die statistisch gezien vaker een uitkering hebben.

brie-de-penis | 10-01-22 | 18:06

@brie-de-penis | 10-01-22 | 18:06: Verdomd. Al loop ik dan weer niet met mijn uitstekende messen over straat. Sterker nog, ik kan ze inmiddels zelf slijpen. Dat blijkt helemaal niet moeilijk, laat staan duur.

Met uitzondering van mijn kartelmessen, maar die slijten dan weer amper. Working 9 to 5. Ik geloof onmiddellijk dat ze bijvoorbeeld in Amsterdam nauwelijks nog weet hebben van ploegendiensten. Althans in bepaalde gremia.

Hetkanverkeren | 10-01-22 | 18:14

Een foei-leergesprek niet beter dan fouilleren?

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:31

Ik heb het idee wel vaker geopperd: Organiseer een groep oude vrouwtjes die zich vrijwillig preventief laten fouilleren. Op de openbare weg, zoveel mogelijk in het zicht van het publiek en in aanwezigheid van camera's van de lokale en nationale media.
Alles natuurlijk heel netjes en beleefd: De agenten spreken de dames aan met u en spreken met 2 woorden.
Voordelen te over:
Men laat zien dat ook deze groep wordt gefouilleerd, dus niet alleen jonge mannen.
De oude dames hebben weer eens lichamelijk contact. Soms met mensen die hun kleinkinderen konden zijn
Door voor de camera te laten zien hoe men beleefd omgaat met de ouderdom wordt ook weer gewerkt aan de opvoeding van de kijkers naar deze uitzending

Helemaal prima zo. Als er oudere mannen gefouilleerd moeten worden ben ik ook bereid om voor de camera te verschijnen om te laten zien dat witte mannen van tegen de 60 worden uitgekozen. Ik zal dan ook netjes de agenten te woord staan, hun werk laten doen, geen flauwe grappen maken en hen nog een prettige dienst wensen.

Arnold Layne | 10-01-22 | 17:31 | 1

Goed plan, maar ik zou een zonnebankje pakken, "witte " man.

Nuchternederland | 10-01-22 | 18:02

Ja, laten we 80% van de capaciteit gebruiken om een groep te controleren die verantwoordelijk is voor 20% van de problemen. Meneer heeft zeker nooit zijn eigen geld hoeven verdienen?

Trekhaas | 10-01-22 | 17:31 | 3

Ben het met je eens maar begrijp wel dat het frustrerend kan zijn als je een jongen bent met een goed leven maar het uiterlijk van Bin Laden dat je dan continu wordt aangehouden en je blanke studiegenoot niet

jeweettochniet | 10-01-22 | 17:37

@jeweettochniet: mensen met het uiterlijk van Bin Laden hebben het toch echt aan hun mede-mensen met het uiterlijk van Bin Laden te danken dat ze meer kans hebben om bij de 20% problemen horen. De politie doet er zelfs alles aan om dit onder het tapijt te schuiven.

Wim_Kut | 10-01-22 | 17:59

Pro-actief? Kunnen we dat soort totaal onzinnige kreten niet beter weglaten?
Eén van de vele omschrijvingen luidt: "als je iets doet voordat iets gebeurt".
En dat is er nog maar één van de vele -diverse- "betekenissen".
Het is een nietszeggende, niet-bestaande kreet (net als contra-actief trouwens).
Laten we asjeblieft onze communicatie zuiver houden!

JohanF | 10-01-22 | 17:30 | 1

Met de term proactief is niets mis lijkt me. Begrijp je punt niet helemaal

jeweettochniet | 10-01-22 | 17:39

Het doel is die wapens van de straat halen.
Dan ga je geen bejaarde vrouwtjes fouilleren, maar "jongeren", die geven veel meer kans op succes.
Opdonderen met dat gehuil over "etnisch profileren"

LonelyWanker | 10-01-22 | 17:29 | 2

Ik ben een groot voorstander van etnisch profileren. Scheelt een hoop tijd en geld. Dadergroepen zijn bekend. Idd, ophouden met dat gejank

Opblaas_boot | 10-01-22 | 17:31

@Opblaas_boot | 10-01-22 | 17:31: Als er een vrouw verkracht is ga je niet alleen naar mannen kijken natuurlijk.
Dat zou sexistisch profileren zijn. Opa's, oma's, kleuters, vrouwen, mannen, iedereen is verdacht.

funda | 10-01-22 | 17:41

Peter van de Wijngaart; ga eens wat nuttigs doen met je leven...

Bouwfraudeur | 10-01-22 | 17:29

Dat is wel weer leuk. Dat preventief fouilleren en etnisch profileren. Geloof mij. Dat gaat nooit een kritiekpunt worden. Althans in Zuid-Oost niet. Daar is zonder overdrijven het merendeel zwart. Het over, over, overgrote merendeel wel te verstaan.

DrachiR | 10-01-22 | 17:28

Doet GS nu ook al aan peer-reviews?

Joris Klam | 10-01-22 | 17:28

Vechthonden zijn bijna nooit chihuahua's.

Mr_Natural | 10-01-22 | 17:27 | 1

Of Groningse Tapijtmiegers

Opblaas_boot | 10-01-22 | 17:33

In bepaalde wijken van Amsterdam lopen er gewoon minder vrouwen op straat. Behalve rond de tijd dat de kinderopvang sluit. Ook zijn er minder ouderen op straat te vinden in die wijken. Dit sinds AOW ook naar Marokko overgemaakt kan worden.

Lopende-Hollander | 10-01-22 | 17:27 | 2

@Lopende-Hollander,
van de AOW kun je daar in het rif als een koning leven.

De Profundus | 10-01-22 | 17:43

Vraagje. Nu de AOW ook wordt overgemaakt, is er ook een controle dat meneer/mevrouw de ontvanger nog leeft?
Niet dat ze 'spontaan' allemaal 128 jaar oud worden?

Cadaver | 11-01-22 | 10:31
-weggejorist-
Shortpants | 10-01-22 | 17:27 | 1

Maar lopen er dan even veel mannen als vrouwen op straat ? heeft Petertje dat ook onderzocht ? Zijn er evenredig wel voldoende 100+ jarigen gefoullieerd.

Forwaards | 10-01-22 | 17:24

Hey Peter, realiteitontkenner,

Oudere mensen kan je niet preventief fouilleren, tenzij je dit al rennend wil doen omdat hij wordt meegesleurd door een auto.

Meisjes kan je ook niet preventief fouilleren want die hebben het te druk met aangerand worden.
Dit alles mede mogenlijk gemaakt door de verachtelijke petertjes van de samenleving.
Het faciliteren van misdrijven is toch óók strafbaar

Opblaas_boot | 10-01-22 | 17:23

Peter van de Wijngaart. Ken ik niet. Familie van Rutger Groot Wassink ?

DrachiR | 10-01-22 | 17:23 | 1

Z'n broer

Lu_Tze | 10-01-22 | 17:57

Als je het raar vind dat meer mannen dan vrouwen gefouilleerd worden mag je van mij linea recta naar het Pieter Baan

Baksteenbakker | 10-01-22 | 17:22

Zijn het mannen of zijn het personen die zich identificeren als man? Dat is nogal een verschil tegenwoordig heb ik mij laten aanpraten

jeweettochniet | 10-01-22 | 17:21

Hahahahahahahahaha !!
Hahahahaha !!

Goed.

Genoeg gelachen.

Maar nu serieus... wie stuurt nou zoiets naar GeenStijl?
Dit is duidelijk een Joop-(non)item.

Papa Jones | 10-01-22 | 17:20 | 2

Nou eh, Peter.

Stijlicoon | 10-01-22 | 17:21

Ik verwacht dat de Joop dit epistel gewoon één op één overneemt, met 'conclusie' en al.

Papa Jones | 10-01-22 | 18:14

Heerlijk dat ontkennen van de werkelijkheid door intelligent geachte mensen.

belastingbetalert | 10-01-22 | 17:20

De linkskokende geest kan het normale woutenwerk maar geen plekke geven in de grijze dweil. Eigenlijk is het zielig, tijd en geldrovend.

horsteknots | 10-01-22 | 17:19

Toch wel typisch dat de voorkeur van Amsterdamse agenten bij jonge mannen ligt, ik zou toch liever de dames gaan controleren. Ieder zijn ding, zeg maar.

* Il Principe * | 10-01-22 | 17:19 | 2

Dat mag je niet meer he?

Rest In Privacy | 10-01-22 | 18:17

@Sitting_targets | 10-01-22 | 18:17:
Tuurlijk wel. Het gaat erom dat je als team dezelfde aantallen krijg. Terwijl ik de dames bepotel, mag een ander evenveel heren betasten hoor.

* Il Principe * | 10-01-22 | 19:12

Jammer dat we het hierover moeten hebben; 40 tot 50 jaar geleden hingen de touwtjes nog uit de brievenbus. Preventief fouilleren zou helemaal niet nodig moeten zijn, omdat we een samenleving moeten bouwen van vertrouwen ipv wantrouwen. Hoe krijgen we een dergelijke samenleving weer terug?

guldenmiddenweg | 10-01-22 | 17:16 | 2

Zonder extreme en verregaande maatregelen helaas niet. Deal with it

antonconstandse | 10-01-22 | 17:19
-weggejorist-
Wan1 | 10-01-22 | 17:22

Dit land is écht totaal mesjokke geworden.
Politie mag niet meer de overbekende groep fouilleren terwijl er zeshonderd per week binnenwandelen.

meneer Q | 10-01-22 | 17:15

Hahaha meer mannen dan vrouwen, die vrouwen staan zoals het in die contreien gaat thuis aan het aanrecht .. zoekgebied uitbreiden dus, ik zou maar meteen huis aan huis de boel uitkammen.

Smoelensmid | 10-01-22 | 17:14

Wat de politie moet doen is iedere keer als er een jongere met verboden wapenbezit wordt opgepakt, dat ze dan een incontinente rollator bejaarde en een dikke obese zweterige vrouw gaan fouilleren voor de statistieken.

Osdorpertje | 10-01-22 | 17:14

Je hebt helemaal gelijk Peter, schrijf je morgen weer een leuk stukkie?

Prof.Dr.Mr.Ir.Z | 10-01-22 | 17:13

Weer die jongeren.

Jan_Pietersen | 10-01-22 | 17:11

Er zijn vaker mannen dan vrouwen gefouilleerd, meer jongeren dan ouderen. Maar is vaker vaker dan hun aandeel in de algemene populatie of vaker dan hun aandeel in de populatie van de menigte op dat moment ?

SjonnieC | 10-01-22 | 17:11 | 2

O, meneer, u doet net alsof het allemaal wat ingewikkelder is dan het lijkt!

Otto Normal | 10-01-22 | 17:15

@Otto Normal | 10-01-22 | 17:15: Statistische zuiverheid is ook belangrijk. Uiteindelijk moet de politie de handelwijze hanteren die de maximale opbrengst genereert bij een minimale inspanning. Oftewel: Alleen Signalementiërs fouilleren.

SjonnieC | 10-01-22 | 17:24

Links heeft een monopolie op etnisch profileren. Het mag namelijk wel mits u de minimale hoeveelheid pigment heeft in uw huid of deze zo ervaart.

whitechocolateface | 10-01-22 | 17:10

There be Klingons here!

Geen01 | 10-01-22 | 17:09

is geslacht en leeftijd tegenwoordig ook een etniciteit? Ik kan het niet meer bijhouden.

Selassie | 10-01-22 | 17:09 | 2

Nee, maar wel onvervreemdbare eigenschappen (je kan er niet vanaf, zeg maar). Dat er wellicht andere eigenschappen in het spel zijn (mysterieus muziekje) waardoor bromsnor besluit vaker bij jongetjes dan bij meisjes te kijken of ze het tafelzilver van moeders hebben geplunderd - tja, dat is een grote stap voor Pieter.

Otto Normal | 10-01-22 | 17:20

@Otto Normal | 10-01-22 | 17:20: hoho…, ik kan tegenwoordig zo van geslacht wisselen hoor.
Als ik er maar hard genoeg in geloof is dat zo geregeld blijkbaar.

J-van-de-Bontekoe | 10-01-22 | 17:56

Hoe durven ze nou om het merendeel jonge mannen de fouilleren op de aanwezigheid van verboden wapens. Dadelijk gaan ze enkel nog bestuurders van voertuigen controleren op het bezit van een rijbewijs. Het racistische lef.

De vries, Henk. | 10-01-22 | 17:08

Jeetje bammer, dat gebrek aan realiteitszin bij Wijgaart. Vrouwen fouilleren is preventief natuurlijk heel goed voor agenten, maar logischerwijze zou het logischer zijn als je evenredig naar misdaad statistieken zou fouilleren, qua pakkans van te voelen
Foute Dingen. Dus jongens tussen 14 en 25, die eruitzien als bezitters van die dingen.

Beste_Landgenoten | 10-01-22 | 17:07 | 2

Mijn idee. Lekker rechts. Maar ben je niet bang dat de positie van bepaalde groepen in de maatschappij dan niet meer kan verbeteren? Dat het als het ware in beton gegoten wordt.

Rest In Privacy | 10-01-22 | 18:22

Nouja, het is wel consequent, waarom zouden we niet etnisch mogen profileren maar wel op geslacht? Als we evenredig naar misdaad statistieken zouden fouilleren is etnisch profileren immers ook geen probleem.

Zekur | 11-01-22 | 08:59

""jongeren""

Piet Pielemuis | 10-01-22 | 17:07

Zakken nazoeken.
Stop maar. Rutger Groot Wassink. Gevonden.

Normpje | 10-01-22 | 17:06

Zo'n Peter zou minimaal eens een jaartje zèlf als agent moeten werken in Nieuw-West of Zuid-Oost, voordat hij zo'n rapport uit z'n pen krijgt? Met welk recht van spreken oordeelt hij nu over mensen die dagelijks aan het front staat? Nederland kleinburgerlijk managersland

DeterioraSequor | 10-01-22 | 17:06 | 2

Precies. Een typisch nederlands domineetje/onderwijzertje die het allemaal beter weet.

banana moeskoerie | 10-01-22 | 17:08

@banana moeskoerie | 10-01-22 | 17:08: Daar hebben we er meer van, die zelfs bepaald welke winkels wel en niet open mogen tegenwoordig.

Rotterdammert1965 | 10-01-22 | 17:12

En bijna iedereen die een snelheidsboete heeft gekregen reed in een auto.

Transgender-Airlines | 10-01-22 | 17:04 | 1

Ja, zie je wel, motorrijders worden ontzien ;-)

Rotterdammert1965 | 10-01-22 | 17:13

Ja politie,.. leg dat maar eens uit. Kan toch zo maar niet.

miko | 10-01-22 | 17:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland