Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vanaf vandaag in Amsterdam: waarnemers van waarnemers bij proef preventief fouilleren

Zien en gezien worden in Amsterdam

pff lelijke shop

Eindelijk. In Amsterdam, stad van Hoop, stad van Liefde, stad van Steekpartijen, gaat vandaag een proef met preventief fouilleren van start. Dat zou eigenlijk vorig jaar al gebeuren maar toen ging het niet door omdat preventief fouilleren racistisch zou zijn voor Mensen van Mes. Daar heeft burrie Femmie iets op bedacht: waarnemers. Oftewel bij voorbaat boze burgers die gaan kijken of de politie wel evenveel jongeren fouilleert alsdan oude vrouwtjes op een scootmobiel, want anders is het DISCRIMINATIE. Dat vinden ze bij de politiebond dan weer stigmatiserend voor Mensen van Blauw, dus die sturen waarnemers mee om de waarnemers te gaan waarnemen. Maar wie gaan de waarnemers die de waarnemers gaan waarnemen eigenlijk waarnemen? En wie neemt die waarnemers dan waar? En die waarnemers van de waarnemers van de waarnemers van de waarnemers, worden die dan ook waargenomen? En, om met Gerard Joling te spreken, waar worden wij nog eens genomen? 

Ook in Amsterdam: vuilniswaarnemers

Social

Reaguursels

Inloggen

Totale gekkigheid dit natuurlijk.
.
Maar even een ander moment als tegenwicht:
Ik woon in 020 centrum naast een hogeschool.
Daar wordt op de parkeerplaats ervoor 's avonds vaak lustig gedealt
door "jongeren" die bij de festiviteiten ook veel ballonnen opblazen
en weer legen.
.
Gisteren avond hoorde ik wat rumoer buiten,
en zag tot mijn voldoening dat de popo met 5 personen 3 dealers
(err sorry, verdachte kansparels met ongelukkige jeugd)
tegen de muur gezet hadden en grondig fouilleerden.
.
Het kan dus wel. Ga zo door graag.

hotmint | 01-09-21 | 22:11

Wanneer beginnen de waarnemers om onze politici te controleren? Het zou een goede zaak zijn als we in de gaten kunnen houden of ze geen gevoelige rapporten onderin bureaulades verstoppen.

down | 01-09-21 | 19:05

Op het moment dat in een democratie de politie niet meer wordt vertrouwd door de parlementaire democratie is er iets fundamenteel mis met diezelfde democratie.

GuruOuwehuru | 01-09-21 | 16:50

Aangezien de controles gaan plaatsvinden in wijken waar nog maar 10 procent blank is kan het niet anders dat de racisme kaart sowieso getrokken gaat worden.
Waarnemer: Vuile racisten ! Jullie hebben nu achter elkaar al 10 negors en 10 marekanen gecontroleerd. Politie: Ja maar dat waren alle mensen die langs kwamen!

DrachiR | 01-09-21 | 16:16

Open inrichting Amsterdam.

Eppo | 01-09-21 | 15:34

Heel goed. Oprotten met die waarnemers. Vrijwilligers zijn het hè, handje opgestoken om achter de politie aan te mogen lopen om te kijken of ze hun werk goed doen. Kennelijk zelf geen werk. Hetzelfde volk is te lam om een stukje verder te lopen naar een container die niet vol zit. Want dat is hoe het echt zit. Er zit 1 container vol, en die andere 3 containers binnen een straal van 100m niet, maar toch flikkeren ze de zak gewoon bij die ene container op straat. Schijnheilig asociaal tuig.

Henk5 | 01-09-21 | 15:14
-weggejorist-
abonnee2019## | 01-09-21 | 14:56

Doordat men bang is voor etnisch profileren krijg je dat bepaalde groepen juist voluit etnisch kunnen prófiteren.
Je zag het bijvoorbeeld in Rotherham Engeland, waar jaren lang kinderenmisbruik kon doorgaan, omdat de politie bang beschuldigd te worden van racisme, dit door liet etteren.

Kijkeensaan | 01-09-21 | 14:37
-weggejorist-
poëpjes | 01-09-21 | 13:45

Die ambtenaar is gewoon aan zijn lunch toe denk ik. Op zoek naar heerlijkheden in die grijze boterhamzakken.

McSnor | 01-09-21 | 13:29

Knettergek. Dat is ook meteen het enige woord dat ik eraan besteed.

Quib | 01-09-21 | 13:06 | 1

Heel vroeger deed men bij de PTT ook zo iets. Lijkt veel op een verhaal, ook uit lang vervlogen tijden, over een Brugwachter. Tot ieders verbazing werd aan het einde van het verhaal de brugwachter omslagen, de eromheen gebouwde organisatie bleef instand.

Henkie | 01-09-21 | 13:29

Ok, er is dus 1 agent aan het werk, daar lopen 2 waarnemers omheen, en daar zit ook nog iemand bij om de verslagen te verwerken, en daar zitten vast ook nog wel een paar adviseurs en strategisch medewerkers ergens omheen. Zo kom je van 1 baan wel op 5 fte, en wordt die baan alleen maar minder effectief, waardoor je er meer van nodig bent. En wij maar belasting betalen.

Jacques_SiConto | 01-09-21 | 12:49 | 2

Yep. Gisteren was het uiterste datum belastingaangifte 2020. Dit is weer een goede herinnering aan waar al die ekkies heen gaan.

Schwanzeleber | 01-09-21 | 13:23

@Schwanzeleber | 01-09-21 | 13:23: Als ik geen eigen huis had, zou ik serieus gewoon te stoppen met wit werken, dan houdt ik (letterlijk) meer over, zowel tijd als geld.

Komt de wereld idd niet ten goede, maar 't voelt steeds meer als vechten tegen de bierkaai...

ReyNemaattori | 01-09-21 | 13:43

Komen er ook waarnemers welke Femke gaan controleren ?

Gemeen Mosje | 01-09-21 | 12:43

Mijn Saab had vroeger een controlelampje dat de controlelampjes controleerde. Gelukkig had het volgende model een controlelampje dat het controlelampje van de controlelampjes controleerde. Inmiddels is Saab niet meer.

Fuckinghell | 01-09-21 | 12:34 | 1

En het contactslot zat ergens onder de passagiersstoel, en alle bouten hadden oneven maten. Dat saab niet meer is heeft andere redenen

Schwanzeleber | 01-09-21 | 13:25

Wie fouilleert de waarnemers?

Kaas de Vies | 01-09-21 | 12:23 | 1

En wie mag wie of wat fouilleren ? Man geen vrouwen en andersom, maar wat stuur je af op al die tussen- en tranistievormen ? Is het wel ethisch veranderd om een agente af te sturen op een soppende lesbo ? Of mag er slechts gefouilleerd worden met flink gevoerde ovenwanten ? Vragen vragen vragen.

Ruikbaard | 01-09-21 | 12:45

Het probleem kan dus nooit aangepakt worden want als het echte probleem wordt aangepakt is dat racistisch.

hetmoetdanmaar | 01-09-21 | 12:19 | 1

Deugkneuzen hebben het monopoly op wegkijken.

donkieshot | 01-09-21 | 12:28

Doet me denken aan de film Enemy of the State... "who is going to monitor the monitors of the monitors?"

Zalluf | 01-09-21 | 12:17

Om te testen of de waarnemers onafhankelijk zijn zou ik alleen maar blanke mannen fouilleren en dan kijken of de waarnemer racisme zou rapporteren. Zo niet, dan is de waarnemer zelf dus een bevooroordeelde, sexistische racist.

Selassie | 01-09-21 | 12:14 | 2

Dit is typisch communistisch. In bijvoorbeeld de DDR was dit heel normaal. Niemand vertrouwde niemand. De minste aantijging, onzinnig vaak, was reeds voldoende om politiek gekleurde waarnemers, van de juiste groep, een groep niet fanatici te laten volgen.
Altijd onder het mom van een valse moreel besef.

Halsema is stapelgek.

donkieshot | 01-09-21 | 12:40

Ben benieuwd hoe al die verslagen van al die groepen eruit gaan zien. 5 groepen, Degenen die gefouilleerd worden, de politie die ze fouilleert, de waarnemers van de politie, de waarnemers van de waarnemers van de politie en de plaatselijke media die de politie waarneemt. En allemaal zullen ze een ander verhaal hebben. En allemaal zullen ze in hun rapportages het voornamelijk hebben over huidskleur.

Freezzz | 01-09-21 | 12:09

Ik kan maar niet wennen aan kerels met nagellak.

culture_vulture | 01-09-21 | 12:09 | 1

Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel!

haddem | 01-09-21 | 14:24

Geen idee of de buurten die in de media zijn genoemd ook de buurten zijn waar het zinvol is om te controleren. De waarnemers zijn in ieder geval op basis van binnenkomst geselecteerd. Mochten er waarnemers bij zijn uit de bevolkingsgroepen waar gegarandeerd wapens te vinden zijn, dan kan men er ook van uitgaan dat 10 seconden nadat bekend is waar men wil controleren het bekend is in die gehele wijk. De sympathie ligt nu eenmaal niet bij de Nederlandse samenleving. Graag wel even van Femke na een aantal maanden een rapportje met de resultaten. Uiteraard om aan te tonen dat een hoog wapenbezit onder bepaalde bevolkingsgroepen een vooroordeel is. Maar denk niet dat dat rapportje er gaat komen.

Ruikbaard | 01-09-21 | 12:04 | 1

Buurten zijn wel de juiste, maar het gaat om enkele plekken in die buurten en buiten die buurten. Politie weet precies waar en wie. Soort flashmob controle op betreffende plek en je hebt beet. Het heeft geen zin om straten ed af te gaan zetten in de hoop dat de usual suspects daar dan per ongeluk in de fuik lopen.

Lorejas | 01-09-21 | 12:13

DE Pol Pot mentaliteit kan je ook alleen maar verwachten in een stad waar de linkse dictatuur reageert

gerrit5042 | 01-09-21 | 12:01

Is er al een stichting voor de tot gefouilleerde-gemaakten?

Hemmenaar7 | 01-09-21 | 11:59 | 1

Zeker. Het monument is reeds besteld.

bisbisbis | 01-09-21 | 15:19

Wat mij opvalt is dat er nog geen waarnemerscluster-managementlaag voorzien is. Normaliter hebben alle afdelingen/clusters en andere onzin groter dan een persoon tenminste één afdelingsmanager nodig voor coördinatie, vergaderen en niets doen. Dit experiment is dus gedoemd te mislukken als er niet snel wordt ingegrepen.

Waar-is-niets | 01-09-21 | 11:57

Als nu blijkt dat blanken, oude vrouwtjes en invaliden nooit wapens bij zich hebben, dan moeten degenen die niet gefouilleerd worden ze dus wel hebben.

Alco-de-Holist | 01-09-21 | 11:52

Dus je gaat preventief fouilleren. Dan kondig je eerst aan in welke wijk en op welke tijdstippen dat gebeurt. Daarbij ga je bejaarden fouilleren. En vervolgens vind je niks. Maar dat was toch ook helemaal de bedoeling. Want de burrie moet, moet echt, tot de juiste conclusie komen namelijk: Zie je wel, mensen van kleur en mensen zonder kleur hebben helegaar geen wapens. Daarna kunnen GL en x66 weer tevreden zijn, want hun beleid is goed.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat Amsterdamse burgers deze idiotie tolereren, want die gaan gewoon weer GL en x66 stemmen.

HoniSoit | 01-09-21 | 11:48 | 1

Ik hoop dat Nanninga, nadat Halsema inderdaad die conclusie heeft getrokken, dan haar gewoon vraagt om een verklaring waar dagelijks die gasten met steekwonden vandaan komen, als de conclusie is dat niemand wapens draagt.

En dan uiteraard filmen hoe ze zich daaruit probeert te lullen, eerste klas cabaret denk ik zo.

ReyNemaattori | 01-09-21 | 13:49

Echt hè, je zou als politie als protest alle jonge mannen met bontkraag bij het fouilleren moeten overslaan. En dan eens kijken wat de waarnemers gaan rapporteren.

schoneslapert | 01-09-21 | 11:48

Vrouwen mogen niet gefouilleerd worden door een mannelijke agent. Ook een soort van racisme.

Asteroid-B612 | 01-09-21 | 11:40 | 2

in de USA gilde een vrouw dat ze door een vrouwelijke agent gefouilleerd wilde worden, waarop de diender de historische woorden sprak: "how do you know that I don't identify myself as a woman"

small_town_dude | 01-09-21 | 11:46

Vrouwen mogen dus wel gefouilleerd worden door een agent á la Nikki Tutorials.

Arachne | 01-09-21 | 22:47

Helaas is mijn plan om als waarnemer mee te gaan en dan te roepen "Daar, controleer hem! Die neger, hij heeft een verdachte bobbel in zijn broek" niet uitvoerbaar. Er is gekozen voor de controle van elke zoveelste passant.

MondKapper | 01-09-21 | 11:39

Zijn deze dubbele waarnemers on- of bezoldigd? Indien bezoldigd, om hoeveel waarnemers gaat het dan en is hier in de gemeentebegroting ook rekening meegehouden? Door welke diensten worden de twee onafhankelijke groepen waarnemers en waarnemende waarnemers aangestuurd? Dit laatste i.v.m. de eventuele integriteit en belangenverstrengeling. Kortom er komt nogal wat bij kijken.

Een vrije paling | 01-09-21 | 11:37

Alles wat maar een kleur en uitheemse opvattingen en gedragingen, wordt door het knettergekke linkse (=tautologie) stadsbestuur op handen gedragen.
Het is voor de gewone Amsterdammers te hopen dat bij gemeenteraadsverkiezing van volgend voorjaar deze krankzinnigen uit het stadsbestuur worden weggejaagd. Aan Halalsema's verlenging kan men een normale gemeenteraad dan ook eindelijk een einde komen.

Norbert Tijhuis4442 | 01-09-21 | 11:34 | 2

Kenmerkend voor woke links in Amsterdam: iedereen van kleur is per definitie slachtoffer. Geen verantwoordelijkheid, geen schuld.

martymcfly | 01-09-21 | 11:36

Nee hoor, de bakfietsbrigade stemt gewoon weer op de partij van de luchtfietserij en ons kent ons (D666), krakers en uitkeringstrekkers gewoon weer op de communisten (GL) en van het allochtone deel der bevolking gaan er maar relatief weinig stemmen.
Ergo, er veranderd niets en er zal ook nooit wat veranderen.

me163komet | 01-09-21 | 11:39

Wat een banale absurditeiten!
Als een burgemeester ( nou ja, burgemeester?) de politie al wantrouwt en dit soort statements afgeeft , hoe ziek in je hoofd moet je dan wel niet zijn. Dan eis ik het volgende ;
Als ik wordt aangehouden t.b.v. fouilleren wacht men maar netjes tot ik 2 mensen heb uitgezocht die kunnen controleren of de controle ,over de controle der politie, ook aanwezig zijn.
Gaan we gezellig met z'n allen controleren of de controle juist wordt uitgevoerd.
Ik doe gewoon gezellig mee.

Amsterdam, wat doen ze je aan!!

Mispel | 01-09-21 | 11:29 | 2

Er zijn instellingen zoals het Pieter Baan Centrum en de GGZ-instellingen waar Femke H. liefdevol ter observatie kan worden opgenomen.

Een vrije paling | 01-09-21 | 11:42

Vraagje : ben jij "blank"?
Dan heb jij niks te willen. En als jij op bovenstaande manier tegen de politie in gaat wordt je direct afgevoerd wegens wederspannigheid. Kost je zo'n 250 euro.

me163komet | 01-09-21 | 11:42

Als je het de wokies vraagt, is George Floyd in Amsterdam vermoord.

wapster | 01-09-21 | 11:26 | 1

Nee, dat niet, maar het HAD hier natuurlijk ook wel kunnen gebeuren, en dat is voor een Wokie reeds argument genoeg.

me163komet | 01-09-21 | 11:44

ik zie hetzelfde gebeuren als 45 jaar geleden, alleen nu met mensen die opperen dat het met migratie-achtergrond te maken heeft. Die laatste zin.....het zal toch niet weer zo gaan...
"De criminoloog Wouter Buikhuisen oppert eind jaren '70 de optie dat crimineel gedrag in sommige gevallen mogelijk aangeboren is. Buikhuisen wordt aan de schandpaal genageld. Hij wordt voor nazi uitgemaakt, bedreigd, fysiek aangevallen en zijn carrière is voorbij. Het is één van de meest spraakmakende affaires van die tijd. Jaren later volgt rehabilitatie en acceptatie van zijn theorieën."

small_town_dude | 01-09-21 | 11:24 | 2

Hij mocht de wetenschappelijke vraag zelfs niet stellen, want de verstikkende linkse moraal schreef voor dat de werkelijkheid niet mócht beantwoorden aan een wetenschappelijke hypothese. Dus mocht het onderzoek niet, moesten we willens en wetens blind blijven. Swaab was eenzelfde lot beschoren toen hij met keihard bewijs kwam dat, om het maar even plat te zeggen, homo-hersens verschillen van hetero-hersens. Dat mocht niet zo zijn in die tijd, dus was het niet zo.

Schoorsteenveger | 01-09-21 | 11:54

@Schoorsteenveger | 01-09-21 | 11:54: Swaab heeft dat nooit wetenschappelijk bewezen. Swaab heeft veel theorieën, welke die het goed doen in een liberale maatschappij. Deze theorieën zijn echter allemaal, om het kort te stellen, natte dromen van dhr Swaab; wensdenken. Het wetenschappelijk onderzoek is geen wetenschappelijk onderzoek en het is niet herhaalbaar. Het door aangehaalde voorbeeld van homo-hersenen, is daar een voorbeeld van.

Buikhuisen was van plan om van overleden homo's de hersenen te onderzoeken (homoseksualiteit: aangeboren of aangeleerd?). Iedereen en zijn moeder viel over Buikhuisen heen. De grootste tegenstander: de homobeweging. Vreemd voor een homo-belangengroepering, die sinds jaar en dag claimt de homoseksualiteit aangeboren is.

Arachne | 01-09-21 | 22:46

1 keer uit boosheid mijn ozb €30 te laag opgegeven en kreeg gelijk een stempel van de belastingdienst. Sindsdien al jaren extra controle waarnemingen. Zonder waarnemers.

bigstone | 01-09-21 | 11:23

Kort en bondig samen te vatten met één woordje: knettergek!

Here's Freddy | 01-09-21 | 11:17

Deze kwestie is een voorbeeld van de clash tussen moraal en feitelijkheid, tussen de wereld zoals die (volgens een bepaalde ideologie) zou moeten zijn en de wereld zoals die zich aan ons voordoet. Wil je op de meest effectieve wijze preventief fouilleren, dan zul je dankbaar gebruik maken van statistische gegevens, en wanneer je dat doet zul je er niet aan ontkomen om stereotypen te hanteren. Dat laatste conflicteert vervolgens met morele uitgangspunten inzake het gebruik van stereotypen, en vanaf dat punt wordt de discussie extra warrig, omdat dan extra argumenten, zoals bijvoorbeeld vermeend racisme of "implicit bias" van de dienstklopper, worden ingevoerd die in feite niets te maken hebben met het fundamentele probleem en op een ander niveau moeten worden aangepakt.
Waarnemers aan laten rukken lost het fundamentele probleem niet op. Ook de waarnemer dient te leven met de tegenstelling tussen feit en moraal, en dat geldt eveneens voor de waarnemer van de waarnemer. Hoe meer waarnemers, des te meer verwatering van wat preventief fouilleren in eerste instantie wilde zijn, een effectieven manier om een praktisch probleem te lijf te gaan. Een tragikomedie waarin moraal en feitelijkheid op groteske wijze worden gemengd en er door gisting een giftige heksendrank ontstaat die iedereen paranoïde maakt.

Schoorsteenveger | 01-09-21 | 11:17 | 1

Ik was al paranoïde van deze tegel, bedanqt, mijn waarde Schoorsteen...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:19

Noem mij één land waar ze zo achterlijk doen.

wapster | 01-09-21 | 11:14 | 3

Afghanistan

Santtulainen | 01-09-21 | 11:21

Ik heb getwijfeld over België...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:21

De NPB heeft groot gelijk, maak maar zichtbaar hoe achterlijk Amsterdam met de politie omgaat.

Blauwpetje | 01-09-21 | 11:11 | 1

Precies. Allemaal arresteren moesten ze ze...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:22

Etnisch profileren bestaat niet, allen statistisch profileren. Een oud vrouwtje van 90 met haar rollator zal minder snel staande worden gehouden dan een blanke jongeman van 20 in een golfje. Is dat dan ook racisme? Nee natuurlijk niet, want dit gedrag vertoont de politie al voordat heel links er ophef over ging maken om stemmen te scoren. Nee het is pas racistisch zodra die statistieken uitwijzen dat de allochtone streepje Nederlanders zwaar oververtegenwoordigd zijn in alle criminele statistieken. Statistieken en feiten die racistisch zijn, het kan alleen bij links natuurlijk.

Statix | 01-09-21 | 11:08 | 2

Een oud vrouwtje van 90 in een golfje aanhouden valt anders ook heus niet mee, hoor... youtu.be/qG4IaHgqH00

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:15

Je kan je tegel nog mooier bakken als je stelt dat een blanke jonge man van in de 20 eerder gefouilleerd zal worden dan een oude zwarte vrouw, of moslim met een rollator.
En dat is precies zoals het gaat.

Nuuk | 01-09-21 | 11:26

Dus als je in Rotterdam zuid 2 mensen van kleur preventief hebt gefouilleerd, dan is het de bedoeling dat je daarna twee blanken gaat fouilleren om etnisch profileren tegen te gaan.
Maar waar haal je zo snel twee blanken vandaan in zuid?

zoalsikhetzeg | 01-09-21 | 11:08 | 5

Nisselanden...?

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:17

Die huren ze in, een soort van acteurs. Er zijn zat acteurs die beschikbaar zijn voor rollenspellen bij allerlei trainingen voor bedrijven of bij een EHBO cursus. Die zijn vast ook wel bereid om met de politie mee te lopen en dan even laten fouilleren.

Nuuk | 01-09-21 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben nog aan het aftasten wat ik van dat preventief fouilleren vind...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:07

Ik woon onder de rook van Helmond, waar twee jaar geleden een bende Roemeense steeldieven alles roofden; fietsen, ebikes, kledingwinkels, vrachtwagens you name it. Dat was midden in de tijd van het statistisch profileren en dus werd er geen enkel Roemeens kenteken meer aan de kant gezet door de politie voor controle. Deels uit angst om voor racist te worden uitgemaakt, maar ik weet van insiders dat het ook deels om een statement ging. De bende heeft ruim 3 maanden vrij spel gehad en zogenaamd niemand snapte het. Zo zouden ze geraffineerd te werk gaan, professionele netwerken hebben etc etc. Dit tot grote woede van de winkeliers, die met camerabeelden duidelijk konden aantonen dat het steeds dezelfden waren. Nu ging het nog over materieel goed dat slechts heel duur was maar ach, deugen is duur. Ik moet er niet aan denken als dit beleid boven de riolen wordt ingezet om schietpartijen en steekpartijen tegen te gaan. Dan kost het iets meer dan veel geld.

opblaasschaap | 01-09-21 | 11:07 | 3

Roofden ze kledingwinkels? Hoe namen ze die mee dan...?

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:10

@F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:10: Bovenop een gestolen dieplader natuurlijk.

Nuchternederland | 01-09-21 | 11:15

@F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 11:10:
Je moet wel heel sneu zijn, als dat het enige is wat u opvalt.

Roadblock | 01-09-21 | 12:06

Sinds het excessieve geweld door de politie bij Corona demonstraties, ben ik helemaal voor extra toezicht. Aanpakken die gasten!

zeefert | 01-09-21 | 11:05 | 1

Sneu.

Lorejas | 01-09-21 | 11:52

Dus niet op uiterlijk/gedrag kiezen wie je fouileert? Dan ook moslima's ! Dan zie ik de beelden graag tegemoet wat de broeders daar van vinden.

Sneerpoets | 01-09-21 | 11:02

Wie snapt er niet dat het die 'waarnemers' erom te doen is dat zij snel een appje kunnen sturen naar hun matties met de mededeling dat er op een bepaalde plek een controle is?

Arnold Layne | 01-09-21 | 11:02

Rassies discriminatie!

thanseeuwen | 01-09-21 | 11:01

Yesim Candan kan beter even haar landgenoten uitleggen dat het hier geen varkensstal is zoals bij de meeste van de afvaldumpers in hun thuisland. Staat gewoon een sticker op die containers: Container vol: bel......
Je tieft in ieder geval niet zomaar je afval op straat. Toevalligerwijs zie je dat vooral in bepaalde wijken. Maar het ligt weer eens aan en ander hoor. Heel simpel: afval doorzoeken, adres gevonden? €1000 boete. de tering voor je goorlel.

Behangdelul | 01-09-21 | 11:01 | 2

Gewoon het adres van Femke in elke zak doen. En af entoe een pistool.

Santtulainen | 01-09-21 | 11:17

Particuliere, ongetrainde, onervaren waarnemers die gaan beoordelen of de politie haar werk wel goed doet is echt peak 2021. Veel meer retarded dan dit kan het toch niet worden? Hoe verzin je het? Tuf dan gewoon gelijk je hele politiemacht in het gezicht. Waarom zou je nog agent willen zijn in Amsterdam is mij echt een raadsel. Kan vanuit landelijke politiek hier niet iets aan gedaan worden? Kan dit zo maar? Ik heb zo veel vragen.

Do-na-zi | 01-09-21 | 10:59 | 1

Vanuit Den Haag bedoelt u? LOL

de directeur | 01-09-21 | 11:01

Als uit de statistieken blijkt dat 10% van de mes-dragenden niet aan het standaard profiel voldoet, dan is het toch racistisch naar de minderheid toe als je dan stelt dat je volgens een gelijke verdeling (naar huidskleur/afkomst) moet fouilleren?

naglfar | 01-09-21 | 10:58 | 5

@* Il Principe * | 01-09-21 | 11:00: lol. Een groep beschuldigen van iets (niet begrijpen/niet slim genoeg zijn) is racisme. Ten tweede zegt u hier indirect dat statistiek racistisch zou zijn… vraag me toch af wie het nu niet heeft gesnapt.

BenDeLier | 01-09-21 | 11:27

@* Il Principe * | 01-09-21 | 11:00: waarom hebben wappies zoveel moeite met begrijpen dat als heel veel Marokkanen crimineel zijn, en er zelfs een heuse Mocro Maffia is, dat je dan het meest effectief bent in Marokkanen fouilleren?

opblaasschaap | 01-09-21 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Die ANP-foto... Wie wordt er hier gefouilleerd? Een blonde jongeman met gelakte nageltjes. Tuurlijk, het prototype crimineel in Amsterdam.
Man man man. Nee, je zal de realiteit eens afbeelden zeg.

Snoess | 01-09-21 | 10:58

geinig detail: de pers(fotograaf) neemt de waarnemers van waarnemers dan weer waar

Sqbar | 01-09-21 | 10:57

Ik eis een waarnemer bij iedere flitspaal, om zeker te weten dat niet alleen de snelheidsduivels worden gecontroleerd.

Sneerpoets | 01-09-21 | 10:57

Dit lijkt me een taak voor het roze legioen. De roze waarnemers om de waarnemers van de waarnemers die de waarnemers waarnemen waar te nemen. En dan dagelijks een lijvig rapport met waargenomen waarnemingen over de waarnemers etc. aan de burrie sturen.

JanVergoor | 01-09-21 | 10:57

Dat is het management van miss Amsterdam: Femke Halsema. Je zou haar ook wel miss management kunnen noemen...

ratelaar | 01-09-21 | 10:55

Ben benieuwd welke drugskartels er in geslaagd zijn om "hun" waarnemers geplaatst te krijgen zodat ze van te voren weten waar en wanneer er controles plaatsvinden.

Leoverig | 01-09-21 | 10:54

Nu nog preventief homo’s, lesbo’s, drags, Joden en andere Feijenoordsupporters beschermen.
Dan kunnen zij ook vrij door de stad wandelen.
Oh, en preventief kotszakjes verspreiden aan Engelse kotstoeristen.

Ruimedenker | 01-09-21 | 10:48

De rapper clans die openlijk pronken met hun wapens mogen doorlopen en het oude vrouwtje in de scootmobiel wordt gefouilleerd. Wat een achterlijke hoofdstad hebben we toch gecreëerd.

Viper52 | 01-09-21 | 10:48 | 1

"We"?

BrutusBosch | 01-09-21 | 10:56

Waarom doen linkse mensen toch alles om het criminelen makkelijker te maken en de pakkans te verkleinen?
Van de NPB snap ik dit trouwens wel. 'Waarnemers' die de politie op de vingers kijken. Een belachelijk idee, uitgaand van een heel fout vooroordeel (dat de politie racistisch is en in de gaten moet worden gehouden). De NPB wil dat even goed in de gaten houden en dat lijkt me prima.

Hommel | 01-09-21 | 10:46 | 4

@* Il Principe * | 01-09-21 | 10:51: de opkomst van vele autoverhuurbedrijfjes-waar die migratiër zijn auto huurt-is nu een schoolvoorbeeld van versluierende criminaliteit.
Zie: Criminelen maken frequent gebruik van huurvoertuigen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Criminelen achter het stuur' van Bureau Beke. De voertuigen bieden criminelen een vervoersmiddel, de gelegenheid om anoniem te rijden en relatieve onaantastbaarheid, omdat een gehuurd voertuig niet persoonlijk afgepakt kan worden.

De huurvoertuigen worden gebruikt voor het uitvoeren van criminelen activiteiten. Het gaat dan bijvoorbeeld om witwassen, drugsgerelateerde criminaliteit, transport en handel van illegale goederen, voertuigdiefstal, inbraken, ram- en plofkraken, liquidaties en terroristische acties. Huurvoertuigen komen dan ook veelvuldig in politie-informatie en opsporingsonderzoeken naar misdrijven voor.
Link: hetccv.nl/onderwerpen/georganiseerde-...

theo-is-dood | 01-09-21 | 11:09

@* Il Principe * | 01-09-21 | 10:51: consultants bij mijn werkgever met migratie achtergrond worden ondanks slechte smaak (lease audi) nooit om een of andere reden om de 500 meter uit de auto gesleurd. Sterker nog, mijn maat is inmiddels global director en die heeft nog nooit zoiets meegemaakt. Allemaal linkse onderbuik jeuk zonder onderbouwing.

BenDeLier | 01-09-21 | 11:36

Linkse mensen zien hen niet als criminelen.

Arachne | 01-09-21 | 22:36
▼ 1 antwoord verborgen

Bij een eerstvolgend groepsverbod kan de politie alle waarnemers bekeuren.

Met_baard | 01-09-21 | 10:42

Een witte man controleert een witte man die een witte man controleert. Zucht. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van mevrouw Halsema?

dihydrogenmonoxide | 01-09-21 | 10:41 | 1

Niet zo zwart denken.

Pleegzuster B | 01-09-21 | 10:48
-weggejorist-
General Dripple | 01-09-21 | 10:40 | 1

Amsterdam, open inrichting.

meneer Q | 01-09-21 | 10:39 | 2

Al honderden jaren. Palingoproer, Bierkaai. Agressieve domme wapendragende 'jongeren' zijn van alle tijden. Alleen de achtergrond verandert.
https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergrond/vijf-eeuwen-misdaad-straf-amsterdam/

small_town_dude | 01-09-21 | 10:59

@small_town_dude | 01-09-21 | 10:59:
-
Als domme wapendragende jongeren van alle tijden zijn, dan hadden wij al tijden geleden moeten beginnen met fouilleren.

bisbisbis | 01-09-21 | 15:24

eigenlijk vind ik het wel een goed idee, mits de verzamelde data hierover ook bijgehouden gaat worden. Als ze de resultaten van de fouilleeracties bijhouden dan kun je daarop statistiek loslaten (de bias is eruit gehaald door de diversiteit van de steekproeven). Misschien hebben blonde studentes wel net zo vaak een wapen op zak als werklozen met kroeshaar. Ze wisten dat nooit zeker omdat vooral de laatste groep altijd werd gecontroleerd. Nu kan het na een tijdje gewoon controleerbaar gestaafd worden.

small_town_dude | 01-09-21 | 10:38 | 6

Data bijhouden is racistisch.

Feiten benoemen ook.

Het is de regenboogvlag die , hoog in de top, dapper wappert en immer zegeviert!

Dr.Mabuse | 01-09-21 | 10:59

Kijk eens op de site van het WODC. Volop onderzoeken.

theo-is-dood | 01-09-21 | 11:12

Voor dat soort data heeft wethouder Rutger Groot Wassink een heel handig bureaulaatje.

obi1 | 01-09-21 | 13:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Degene die sowieso preventief gefouilleerd moet worden is de Halsema clan, die doen aan vuurwapen bezit. En wat betreft het huis- en grofvuil. Amsterdam is de stad die zijn bek vol heeft over milieu en klimaat neutraal, maar enig fatsoen in het omgaan met leefomgeving, dat lukt al decennia niet, zowel door de vele hufterige inwoners als de gemeente zelve.

Broadsquire | 01-09-21 | 10:38 | 3

Gelukkig doen de toeristen, dagjesgangsters, aanslagplegers, bachelorparty's, drugsbezoekers, hoerenlopers uit de provincie het wel netjes: geen snippertje op straat, nergens wordt gepist tegen bomen of gevels, kots niet op straat maar altoos netjes in het toilet, en ga zo maar door. Zelfs na een aanslag komen ze netjes alle rode plekjes verwijderen. Nee, het ligt aan de inwoners, U heeft zeker geen woning kunnen bemachtigen in ons mooie Amsterdam?

dathoujetoch | 01-09-21 | 10:47

@dathoujetoch | 01-09-21 | 10:47:
Ah de kift wanneer de feiten op tafel worden gelegd. De ‘ja maar jullie’-Pavlov van hoofdstedelingen. Had je er maar geen pretpark voor drugsgebruikers van moeten maken.

amateurrr | 01-09-21 | 10:50

Misschien kunnen we ook wat waarnemers plaatsen bij ons dagelijks bestuur. Zoals de waard is...

BobDobalina | 01-09-21 | 10:37 | 1

U ziet het messcherp.

Pleegzuster B | 01-09-21 | 10:49

Halsema: "Defunct the police!"

2021 sla ik ff over | 01-09-21 | 10:37

Wel goed hoor dit. Toen ik 20 was werd ik ook met regelmaat staande gehouden wegens jong en oudere auto. Dat had je toen en ik wordt soms nog wel eens schreeuwend wakker. Het blijft toch een litteken voor de rest van je leven

Mark van Leeuwen | 01-09-21 | 10:37

En als die dubbele waarnemers nu eens waarnemen dat een gekleurd persoon daadwerkelijk een mes op zak heeft bij het fouilleren en de volgende ook, is het dan nog steeds rasies?

knutsel_ | 01-09-21 | 10:36

Nu maar hopen dat het zoontje Halalsema niet per ongeluk gefouilleerd wordt, anders is dat weer politiek beschadigend gericht fouilleren.

william7055 | 01-09-21 | 10:36

Complete waanzin. Burgemeester Halsema vertrouwt haar eigen politiemensen dus niet. Waar is de korpschef? Waar is het OM? Het moet nu eens afgelopen zijn met dit soort onterechte beschuldigingen en onjuiste beeldvorming. Je zal daar maar werken met dit soort bestuurders en verantwoordelijken.

Valka | 01-09-21 | 10:35

De media smeekt constant om feiten....maar benoemen durven ze ze niet. Van wapendragers tot corona-ziekenhuisbezetting.
Ondertussen kosten sommige mensen ons onevenredig wel heel veel onnodige inzet en geld.

hagelkruis | 01-09-21 | 10:35 | 1

Dit dus! Pas als de feiten echt, dus helemaal echt niet meer verdoezeld kunnen worden benoemd men heel voorzichtig en met mega omwegen het probleem. Maar op hetzelfde moment krijgen de zeer enkele uitzonderingen weer een podium bij de msm om toch het schriele tegengeluid te laten horen, dat die 50-75% "slechteriken" (of het nu gaat om de niet-Westerse corona patienten in ziekenhuizen of stekende/schietende/stelende/bedreigende mokka gekleurde bontkraagkjes) toch echt niet de meerderheid vertegenwoordigen.

de directeur | 01-09-21 | 11:00

Ik blijf dit soort discussies altijd maar het toonbeeld van de linkse ziekte vinden. Voorkomen dat iemand wordt neergestoken of voorkomen dat iemand zich beledigd voelt, het is al heel wat jaren duidelijk waar links prioriteit aan geeft. Zelf worden ze er immers toch niet mee geconfronteerd.

Statix | 01-09-21 | 10:35

Ja maar.

Wacht 'ns even.

Is dit allemaal wel islamitisch, LHBTIQ+, non-binair, genderfluid en raciaal in orde?

Waar zijn die bekwame waarnemers en vertegenwoordigers?

Nou?

Dr.Mabuse | 01-09-21 | 10:35

Dan snap je niet waarom er zo veel vacatures nog open staan. Alsof er geen betere baan is dan in afval graaien.

Keutels | 01-09-21 | 10:34

Ah, de wannabees in Amsterdam. Zo wanhopig om de VS na te doen.
Recent is het tweejaarlijks onderzoek van de Economist Intelligent Unit (EIU) verschenen. Welke steden zijn het veiligst. En dan op diverse terreinen (milieu, geweld, welzijn etc). Amsterdam staat op de 6e plaats.
Amsterdam is dus de 6e meest veilige stad in de wereld als je naar diverse factoren kijkt. Zou toch reden voor een feestje moeten zijn?
Brussel staat op plek 26. Om maar wat te noemen.
Wat een treurigheid die stad. Wat een treurigheid vol wannabees en kijk ons eens net als de VS zijn.

Bataafje | 01-09-21 | 10:34

Profileren; een heel normaal gedrag en iedereen doet het iedere dag.
(rijmt ook nog)

Het Licht | 01-09-21 | 10:33 | 2

Het is gewoon efficiënt.

Papa Jones | 01-09-21 | 10:35

@Papa Jones | 01-09-21 | 10:35:
idd, nog beter

Het Licht | 01-09-21 | 10:35

Preventief fouilleren is stigmatiserend, maar elke week een steek- of schietpartij in de Bijlmer is blijkbaar niet stigmatiserend voor die buurt.

Diederik_Ezel | 01-09-21 | 10:33 | 1

Gezien de criminaliteitscijfers onder bepaalde bevolkingsgroepen zouden ze na elke vier kleurlingen toch echt één blanke moeten controleren.

Waar kan ik me ook al weer opgeven?

Papa Jones | 01-09-21 | 10:36

En wat heeft u voor beroep? Ik graai de hele dag in vuilniszakken op zoek naar adressen.

Zapata10 | 01-09-21 | 10:32 | 2

Je zult het maar moeten zeggen op een verjaardag,

knutsel_ | 01-09-21 | 10:40

Deze ambtenaar heeft geen bureaubaan maar wel een Rolodex: de gootrolodex.

2021 sla ik ff over | 01-09-21 | 10:46

Zij van Halal was toch dat gevalletje van verboden wapenbezit.

Henri | 01-09-21 | 10:31

Dat moet toch diep demotiverend zijn, wanneer je als ervaren agent vermoed dat iemand een wapen draagt, maar je moet hem laten doorlopen omdat de gast die je hiervóór hebt aangehouden óók al een kleurtje had...

Papa Jones | 01-09-21 | 10:31

En dan heb je ook nog eens media, fotografen, AT5 etc die waar gaan nemen hoe de waarnemers van de waarnemers gaan waarnemen. Iedereen die een mes draagt en toch nog afloopt op die enorme drukte is een enorme sukkel.

Freezzz | 01-09-21 | 10:29

Dat etnische gedoe is wel lachen. Gelukkig is de lokale politie hier nog niet zo enorm correct. Ik las net tussen de door de politie geplaatste politieberichten:
'Afgelopen week werd er melding gedaan van een man die op zijn fiets onzedelijke handelingen verrichte. Het betrof een getinte man'.......

Leptob | 01-09-21 | 10:28 | 1

Even kijken, je moet twee handen aan het stuur houden. Dus dan had hij geen zadel. Zou hij qua tintuur een race-fietser geweest zijn ook nog dat u weet...?

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 10:34

Ik zie hier wel een leuke trollaktie in voor de Reauze Zwerm. Stuur er Reauze Waarnemers heen, voor de pijnlijk gevoelige momenten...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 10:28

Ze zouden La Kaakklem het volgende eens moeten uitleggen:

"Als het constant de eenden zijn die mijn brood stelen, ga ik niet op zoek naar zwanen."

Indien de groepen die bekend staan om hun wapengeweld niet willen dat ze er constant uitgepikt worden, zouden ze de hand eens in eigen boezem moeten steken (no pun intended) en als gemeenschap het eigen blazoen wat gaan oppoetsen. Maar zolang men daar zwijgt als het graf en het allemaal wel dikke prima vindt, gewoon fouilleren! Er zijn al te veel onschuldigen het slachtoffer geworden van deze Pappen&Nathouden waanzin.

Sjefke7807 | 01-09-21 | 10:28 | 1

maar het zijn meestal ratten

small_town_dude | 01-09-21 | 10:33

Who watches the Watchmen?
Een live action toneelspel in de binnenstad van Amsterdam met in de hoofdrol la Halsema als Ozymandias.

Johanvb | 01-09-21 | 10:27 | 1

Time keeps a watch on everybody...

F. von Zeikhoven | 01-09-21 | 10:30

Ach, om het verwijt van etnisch profileren te voorkomen, moet je gewoon voor elke naffer die je 'friskt' een witte in de Apollolaan preventief fouilleren.

Beetje hetzelfde verhaal dat ik me herinner van ca 15 jaar geleden, toen er werd voorgesteld om Somalische, Soedanese, Ethiopische etc meisjes na ''vakantie'' in hun ''eige'' land te checken op FGM, en Marcel van Dam dacht ik voorstelde om die check door te trekken naar alle Nederlandse meisjes om zo etnische profilering en stigmatisering te voorkomen. Terwijl er natuurlijk 0,0% kans is dat een autochtoon ouderpaar hun dochter zou laten 'besnijden'.

Men is zo bang, zo verschrikkelijk bang om te benoemen wat iedereen allang weet. Je zag het weer bij die demo in Amsterdam tegen homogeweld bij het Mercatorplein. De interviewer vroeg iemand wie voor dat homogeweld verantwoordelijk is:

"Mensen met andere normen en waarden''
"U bedoelt immigranten''
''Mensen met andere normen en waarden''.

Ik herinner me nog dat jaren geleden (2008) ene Doekle Terpstra een boek had geschreven waarin hij pleitte voor ''Benoemen en Bouwen'':

"Woensdag presenteert Doekle Terpstra zijn boek Benoemen en Bouwen, Met dat statement nam hij eind vorig jaar afstand van de verWildering van de discussie over de islam en de multiculturele samenleving."

In de dertien jaar daarna is er helemaal niks benoemd. En dat ''bouwen''? Dat moeten dan kennelijk 1 miljoen nieuwe woningen in 10 jaar worden, want ja, de voortgaande instroom van derdewereldlanders moet wel ergens wonen natuurlijk.

Dr_Johnson | 01-09-21 | 10:26

Ja mevrouw we weten dat de meneer die acht u stond een wapen bij zich had, alleen was hij nummer 4 en wij mogen alleen de 5e persoon fouilleren. O en die meneer heeft u overvallen! Tja mevrouw Halsema he.

Nico1000 | 01-09-21 | 10:25

Een Marokkaans die op een een scooter komt aanrijden bij het WTC en een bankbiljet accepteert en iets overhandigt mag niet gefouilleerd worden want dat is etnisch profileren, dus racistisch.
Maar een blanke man bij tuincentrum Osdorp mag wel gefouilleerd worden.

Osdorpertje | 01-09-21 | 10:25 | 1

Misschien was die Marokkaan op de brommer bij het WTC wel de koerier van de blanke man bij het tuincentrum in osdorp die een zakje begonia zaadjes kwam afleveren voor de plantjes in de vensterbank in het WTC waar die blanke man werkt....... Je zult het nooit weten.

me163komet | 01-09-21 | 11:02

Oplossing: Benoem als eerste diegene die gefouilleerd gaat worden ook als waarnemer en die controleert de laatste waarnemer. Daarmee is de cirkel rond. Een soort polonaise dus.

pa_niek | 01-09-21 | 10:23 | 1

Zal de waarnemer waarnemen dat er etnisch geprofileerd wordt, of waarnemen dat de verkeerde mensen worden gefouilleerd.... blijft toch wel lastig...

johnyl | 01-09-21 | 10:26

Zaanstad had in de jaren 90 ook een linkse burgemeester die schijt had aan haar politiekorps. Mevrouw Hannie Bruinsma. Dat heeft haar haar baan als burgemeester van Zaanstad gekost. Ze noemden haar een heks op een bezem.

Er is dus hoop!

Papa Jones | 01-09-21 | 10:23

De idioterie ten top. Het failliet van het "moderne" GL-denken. Waanzin.
Waar zijn we nu in hemelsnaam mee bezig?
Werkverschaffing op z'n DDR's?
Halsema, stap op en laat het besturen van een stad over aan competente lieden.
Hoewel, zijn die er dan nog wel in het openbare bestuur?

L.E. Raar | 01-09-21 | 10:22 | 1

Misschien eens een keer een PVV burgermeester? Want ondanks dat GL qua partij is afgezakt naar een klein marginaal partijtje wat betreft zetels hebben ze in verhouding nog heel erg veel bestuurlijke macht. De PVV is ondertussen twee keer zo groot en heeft geen enkele burgermeester geleverd.
Moeten we misschien eens proberen, het kan een grandioze mislukking worden (wat dan op de PVV zal afstralen) , maar het kan ook een succes worden. Als we het echter niet proberen zullen we het nooit weten.

me163komet | 01-09-21 | 10:50

Politie Amsterdam zou er verstandig aan doen om wel te profileren maar dan alleen op Groenlinksers. Gebied is dan ook niet zo groot, beperkt zich tot de grachtengordel. Waarom altijd dit soort acties in de achterstandswijken, dat bevestigt alleen maar het vooroordeel.

johnyl | 01-09-21 | 10:22 | 1

Ben ik helemaal met je eens. EN ... als bijkomend voordeel, je bent linksdraaiend woke bezig, dus de bewoners aldaar zullen massaal achter de politie staan.

me163komet | 01-09-21 | 11:04

Je kunt dit natuurlijk als politiekorps -omdat men zo weinig vertrouwen in je heeft - gaan traineren en tegenwerken. Preventief fouilleren doe je allen nog maar bij roomblanke bakfiets vaders en moeders die hun kinderen naar school brengen en oude vrouwtjes in scootmobielen, en dat alles slechts in blanke wijken om te voorkomen dat je van discriminatie beticht kunt worden. Zo eens in de week een fouileeracie bij la kaakklem voor de deur, waarbij ook zij niet wordt overgeslagen, ze komt immers uit een familie waar illegale wapens voorhanden zijn.
In Nederland geld namelijk hetzelfde als in de USA; de gevaarlijkste persoon voor een zwarte man is een andere zwarte man, in Nederland uit te breiden naar allochtoon in het algemeen, meestal zijn het de ruzies onderling die tot steek of schietpartijen leiden, op een enkele vergismoord hier en daar na.
Uiteindelijk heb je na een jaar de uitslag dat de politie zeer zeker niet discrimineert, de criminaliteit in de allochtone wijken de pan uit rijst, en als bijkomend voordeel dat ze elkaar opruimen. Geen twee, maar drie vliegen in een klap.
Je moet een situatie creëren waarin men de politie smeekt om alsjeblieft weer de wijk in te gaan en de doelgroep -die voor eenieder duidelijk is- weer aan te pakken zonder die woke onzin.

me163komet | 01-09-21 | 10:20

Is het nu etnisch fouilleren of statistisch fouilleren?

ja,diedus! | 01-09-21 | 10:20 | 1

Etnisch profiteren!

Bromvlieg | 01-09-21 | 10:31

Waarheen, waarnemer, waarvoor.
Ik voel een nieuwe hit aankomen voor slachtoffers van mesje pinkelen.
Wie wil Mie Ketelkamp waarnemen?

Dubbelepunthoofd | 01-09-21 | 10:20

Over 10 jaar kloot men nog aan.

Krachtkoe | 01-09-21 | 10:20 | 1

Over 10 jaar hebben we dan weer wel nog een extra stad zoals Den Haag erbij vol met gelukzoekenden.

BadPatNL | 01-09-21 | 10:31

Het voorbeeld van 'oude vrouwtjes' vind ik slecht gekozen. 65+ hoeft immers niet mee te doen aan dit circus...

Hendrick9999 | 01-09-21 | 10:19 | 5

@Hendrick9999 | 01-09-21 | 10:28:
Hoezo? priesters nonnen, rabbi's en imams dan ook maar niet? Of heilsoldaten? Of de burgermeester en haar zoontje?
Nee, of iedereen zonder aanziens des persoons, of niemand.... of..... de doelgroep waarvan je weet dat de kans meer dan bovengemiddeld groot is dat je er een wapen aan zult treffen. En dat laatste heet logica.

Overigens , in Engeland werd destraf op het bij je dragen ven een mes draconisch verhoogd; de jeugd gaat elkaar sinds die tijd te lijf met -ijzeren- balpennen, breinaalden etc. Het zal altijd een wapenwedloop blijven.

me163komet | 01-09-21 | 10:41

@me163komet | 01-09-21 | 10:41:
Ik vermoed dat Halsema deze toezegging heeft moeten doen om wat meer steun te krijgen vanuit de gemeenteraad. Zij heeft echter gewoon die bevoegdheid via de APV.
Wat logica betreft: als er in een buurt veel criminaliteit gepleegd wordt door eskimo's, dan lijkt het mij vrij logisch dat de politie daar extra op let. Zo werkt het echter niet in o.a. Amsterdam. Misschien dit mede te nemen in het stemhokje volgend jaar maart?

Hendrick9999 | 01-09-21 | 10:47

@Hendrick9999 | 01-09-21 | 10:28:
Nou , dat gaat nog taferelen geven...
Meneer , wilt U even stoppen, ik wil U preventief fouilleren
Eh , nee agent, ik ben net gisteren 65 geworden, dus dat mag niet, maar mijn buurman die daar staat wordt overmorgen pas 65, leef je uit.

me163komet | 01-09-21 | 11:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Wereldstad?? haha

Henri | 01-09-21 | 10:19

Zouden bodycams niet veel handiger zijn?
Dan hoeft de politie de waarnemers niet om te kopen of te intimideren en kunnen ze gewoon de beelden kwijtraken zoals dat hoort in een beschaafd land.
Scheelt ook met de werklast. Die Iftar viert immers zichzelf niet.

beetje.jammer.dit | 01-09-21 | 10:16


En dezelfde politie man is natuurlijk ook verantwoordelijk voor de waarnemer. Wat doet Halsema wanneer bv een waarnemer wordt neergestoken?
(A) geschokt zijn, verder niets
(B) politie beschuldigen
(C) aftreden.

BenDeLier | 01-09-21 | 10:16 | 2

oeh, da's een moeilijke. Ik denk B. Maar omdat ze wellicht de politie niet nog verder tegen zich in het harnas wil jagen zou A ook héél goed kunnen.
C is het in geen geval.

naglfar | 01-09-21 | 10:21

Uiteraard heeft de jurist van de gemeente dit voorzien en heeft iedere vrijwilliger een waiver getekend waarin staat dat hij/zij slechts mag waarnemen, zich op geen enkele andere manier met het politiewerk ter plekke mag bemoeien (fysiek of commentaar geven), en dat iedere schade voor eigen risico is.
Oh, wacht .... de jurist ligt nog te slapen

me163komet | 01-09-21 | 10:26

Gewoon even normaal : waarom noemen we de "waarnemers" ? Vroeger noemden we dat gewoon controleurs. Personen die controleren. Opeens gaat iedereen het woord waarnemers gebruiken . Je kunt het woord ook nog splitsen waar en nemen. Het nemen van wat( al dan niet) waar is. De politie in Amsterdam zou ad hoc en en masse het werk moeten neerleggen. Laat de burgemeester het zelf eens een weekje doen met haar waarnemers. Harry Mulisch wijdde er een paar mooie zinnen aan in zijn boek. " bericht aan de rattenkoning" over de provotijd in Amsterdam.

strawdog | 01-09-21 | 10:16

En dan loop je voor 1300,- netto elke dag de kans om door iemand op je bek gerost te worden terwijl jouw baas vanachter zijn bureau dermate weinig vertrouwen in jouw functioneren heeft dat dit noodzakelijk blijkt...

Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:15 | 1

Dat dus.

2021 sla ik ff over | 01-09-21 | 10:33

Ik snap het wel. De bond voor lekkere wijvon is het zat dat agenten voornamelijk lekkere wijvon fouilleren.

Leptob | 01-09-21 | 10:15

Amsterdam..... kunnen we dat niet verkopen of zo? Je hebt er geen flikker aan, alleen ergernis(sen).

TinusVlugOpDeKut | 01-09-21 | 10:14 | 2

Het is net als Crocks, niemand zit er op te wachten maar het is er nou eenmaal...

Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:16

Er is hoop: de sluizen bij IJmuiden zijn vergroot en ook op de afsluitdijk zijn ze bezig. Met veel geluk en wilskracht kunnen we het misschien buitengaats manoeuvreren. Anders rest slecht "uitpolderen"

strawdog | 01-09-21 | 10:22

Achja, statistieken. Onaantastbaar bewijs en men gooit het naast zich neer want past niet in deugbeleid. Het is natuurlijk ook een 'self fulfilling prophecy', hoe meer rotte appels je te pakken krijgt, hoe slechter die rotte appels te boek komen te staan. Ga je meer rotte appels pakken omdat je bij voorbaat weet dat als er een klein bruin plekje zit (pun intended) de kans groot is dat er wat aan de hand is.

En als dit plan aan de orde komt dan heeft oom agent er straks geen zin meer in, zijn de criminaliteitcijfers zodadelijk niet meer conform de werkelijkheid en roepen de linkse 'zie je wel, de realiteit is toch niet zo weerbarstig als uit de statistieken blijkt en daarmee is etnisch profileren bevestigd'.
Ondertussen weten we natuurlijk wel beter, het stigma blijft toch wel hangen en de praktijk is het beste bewijs...

OMEGA-ThundeR | 01-09-21 | 10:14 | 3

Als je last hebt van rotte appels heb je misschien de temperatuur van de koelkast niet op orde...

Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:17

@Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:17:
Goed punt; maar wat ga je dan doen? De temperatuur van de koelkast aanpassen (wat bij deze neerkomt op het aanpakken van de maatschappelijke oorzaken van de rotting) of de rotte appels er uit halen (criminaliteit aanpakken) .
Ik houd het er op dat het een combinatie van beiden is.

me163komet | 01-09-21 | 10:55

@me163komet | 01-09-21 | 10:55: Het is inderdaad beiden. de temperatuur dient aangepast zodat de appels niet (verder) gaan rotten. Dat wat al rot is haal je eruit.

Echter waar hier aan voorbij gegaan wordt, is dat er in de koelkast niet enkel appels liggen (zeg maar de autochtone bevolking) maar ook ander fruit. (De allochtone bevolking van verschillende komaf.) Belangrijk hieraan is, is dat je niet al het fruit in de koelkast (of in ieder geval bij gelijke temperatuur) kunt bewaren!

naglfar | 01-09-21 | 11:28

Waarom wordt - in godbetert 2021 - het hele feest niet gewoon op video gezet? En die hele video pleuris gewoon op internet geknald?

konjodebonjo | 01-09-21 | 10:14

Kunnen verdachte bankrekeningen ook gefouilleerd worden?

dathoujetoch | 01-09-21 | 10:13

Top [NOT] een idioot als burgemeester *waar wij A'dammers nooit om hebben gevraagd maar door vuig gesteggel mee werden opgescheept.
Een politie al onderbezet nu ongeloofwaardig maken door de heks, dus wat krijg je trutje?; wantrouwen volop, nu je zin ?
Zou maar eerst orde op zaken stellen met een labiel puber zoontje en een echtgenoot die 'vergeet' je te melden dat er een pistool in huis is.

Nicolas1954 | 01-09-21 | 10:12

Een meesterzet van de politievakbonden!

BadPatNL | 01-09-21 | 10:12 | 3

Mee eens! En ik hoop wel dat de ethnische achtergrond van Halsema’s waarnemers een EXACTE afspiegeling is van de gemiddelde nederlander

mreasyaloha | 01-09-21 | 10:17

@mreasyaloha | 01-09-21 | 10:17:

Nee, dat zal het niet zijn.

Zoals die Struijs al aangeeft in het artikel van de Telegraaf: „Een kind kan begrijpen dat de Halsema-’waarnemers’ vooringenomen activisten zijn die in elke agent een racist willen zien.

BadPatNL | 01-09-21 | 10:44

Deze proef wordt alleen maar uitgevoerd zodat ze later kunnen zeggen dat ze het geprobeerd hebben maar dat het niks overleverde.

C1O2 | 01-09-21 | 10:12

Hoe maak ik vrienden halsie? Als de politie meneren de kans krijgen je zoon nog is op te pakken, zullen ze het niet laten. Hoe kan een Burgemeester goed regeren als de politie en de brandweermensen je beginnen te haten.

jan huppeldepup | 01-09-21 | 10:11

bij ons op de provinciale weg worden alleen auto's en motoren gecontroleerd op snelheid. Dat is oneerlijk ten opzichte van de fietsers en wandelaars. Kan er niet iemand op toezien dat iedereen gelijk behandeld wordt?

small_town_dude | 01-09-21 | 10:11

Lekker dat A'dam.
Geen woord over dat rapport waarvan men de onderzoeksresultaten in de onderste lade heeft gestopt omdat de uitkomsten even niet passen bij hun eigen denkbeeld. Vervolgens gezicht in de plooi - deugmasker op - liegen en deugen dat het gedrukt staat ten aanzien van etnisch profileren. Het lijken gvd wel een paar kinderen. "Mag ik een snoepje? Nee, dat mag je niet. Weeeeeeeeeeeeh - janken 2.0".

Von Bliksum | 01-09-21 | 10:11 | 2

Racisme is een politiek verdienmodel.

Panos88 | 01-09-21 | 10:12

@Panos88 | 01-09-21 | 10:12:

Racisme is gewoon een ander woord voor een chronisch gebrek aan incasseringsvermogen...

Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:19

En dan zie je een polonaise door Mokum schuifelen, blijkt het een gecontroleerde gecontroleerde fouilleer actie te zijn.

gemeentereiniging | 01-09-21 | 10:10 | 1

... waar niemand uit angst voor zijn komende veroordelingsgesprek iemand durft te fouilleren...

Air van Boven Dorens | 01-09-21 | 10:25

In de post-modernistische samenleving is de politieagent de verdachte, niet het tuig.

Panos88 | 01-09-21 | 10:10

Ha, ha, ha, welkom in shithole Amsterdam, het gekkenhuis van Nederland!

Tietmier | 01-09-21 | 10:09 | 1

De grootste open GGZ instelling van NeeDDRland.

Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 10:24

Het meest verbazende aan dit hele gebeuren is dat de agent (m/v) dit gewoon toelaat. Ik zou niet willen werken in een omgeving waar mijn bovengestelden een dergelijk wantrouwen hebben.

Hersenletsel | 01-09-21 | 10:08 | 2

Ik vraag me überhaupt af waarom je nog agent zou willen worden. Vuilnismannen worden met meer respect behandeld en krijgen net zoveel betaald.

Panos88 | 01-09-21 | 10:11

@Panos88 | 01-09-21 | 10:11:
-
De salarisschalen voor ‘basic’ vuilnismannen eindigen op 3.666,= € per maand. Daar moet een eenvoudige politieman nog even een paar jaartjes hárd voor doorsteggelen...

bisbisbis | 01-09-21 | 15:45

Het feit dat men ervan uitgaat dat het racistisch zou kunnen zijn zegt eigenlijk al alles, want de "waarnemers" weten dondersgoed waar de problemen zitten, alleen ze kijken liever weg. Verder, wanneer je de politie op een dergelijke manier laat controleren, laat je als lokale overheid zien dat je geen enkel vertrouwen hebt in je eigen politieafdeling.

Kukooo1 | 01-09-21 | 10:07

Pas als de bestuurders iets overkomt, komen ze tot inzicht.
Tot die tijd zit je als burger opgescheept met dit cirus.
Wacht maar tot een linkse wokert gaat lopen zeiken dat de waarnemers niet genderneutraal genoeg zijn.

spoilerfreak | 01-09-21 | 10:07

Mogen de waarnemers van de waarnemers de waarnemers zelf ook preventief fouilleren? Of zouden daarvoor waarnemers van de waarnemers van de waarnemers ingesteld moeten worden, om te voorkomen dat het preventief fouilleren van de waarnemers als racisme/discriminatie zou kunnen worden bestempeld.

jemagookniksmeer | 01-09-21 | 10:06

En hoop is overal om ons heen aanwezig...

More_Bazz | 01-09-21 | 10:06

Ik ben enorm benieuwd hoe dit gaat verlopen. Demente omaatjes in een rolstoel die hun luier moeten uittrekken want wellicht is er een wapen in verstopt.

Leptob | 01-09-21 | 10:06

Vertrouwen is goed, controle is beter.
(Lenin)

paleface | 01-09-21 | 10:05 | 2

Vertrouwen is goed, fouilleren is beter.
Fijn trouwens dat je even benoemd van welke lichtend voorbeeld je quote afkomstig is

mreasyaloha | 01-09-21 | 10:25

Laat ik al die tijd gedacht hebben dat dat een uitspraak van Stalin was. Maar nee, het was inderdaad kameraad Lenin ten tijde van de oprichting van de geheime dienst. De film Death of Stalin is trouwens wel een aanrader.

Dr. Worstenbroodje | 01-09-21 | 10:46

Mooie proef: Groep agenten zonder waarnemers, een groep met, en een groep die iedere 5de persoon aanhoudt. Gaan we kijken welke groep de meeste klootzakken te pakken krijgt.

TheBigKirth | 01-09-21 | 10:04 | 1

Daar gaat het toch niet om! Correct zijn is belangrijker dan resultaten behalen.

jemagookniksmeer | 01-09-21 | 10:07

Het klassieke "check the checker". Bang bestuur.

van Oeffelen | 01-09-21 | 10:04 | 1

Wie Sjek de Sjekker, een nieuwe stripheld van Marvel?

dathoujetoch | 01-09-21 | 10:15

Waarom dan een foto van Schiphol? Van de pot gerukt verhaal natuurlijk.

Schepvogel | 01-09-21 | 10:04

Je kunt de koopman zijn waar nemen maar dan komt dus de politie en die neemt dan waar dat je de waar hebt genomen en dan ga je in de boeien.

Knufter | 01-09-21 | 10:04 | 2

Ik zou het nog eens doorlezen knufter, beetje verwarrend zo.

jan huppeldepup | 01-09-21 | 10:15

@jan huppeldepup | 01-09-21 | 10:15: Gewoon nog een keer lezen, Jan. Er is geen speld tussen te krijgen.

Knufter | 01-09-21 | 10:33

Wachten op de dag dat verkeersovertredingen zonder waarnemers niet tellen, de scooterbrigade gaat daar ook nog wel voor zorgen. Dit land is kompleet verkwanseld en het bestuur moet zich schamen dat het binnen 25 jaar zo ver is kunnen komen.

hagelkruis | 01-09-21 | 10:03 | 2

Hoho, dit land? Laat de nuchtere "provincies" hier buiten.
We hebben het hier expliciet over Amsterdam hè!

gemeentereiniging | 01-09-21 | 10:07

@gemeentereiniging | 01-09-21 | 10:07: en waar is die minister van dit land dan als er aan het vertrouwen in de politie schaamteloos wordt getwijfeld????

hagelkruis | 01-09-21 | 10:29

Quis custodiet ipsos custodes

En doe "waarnermers" eens aanpassen in de kop.
En lees je stukken gewoon even na voor je ze plempt.

Tapu | 01-09-21 | 10:03 | 4

@van Oeffelen | 01-09-21 | 10:05: Requiescat in pace, hoewel..

dathoujetoch | 01-09-21 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

In verhouding worden oude vrouwtjes ook opvallend weinig onderzocht en betast op illegale voorwerpen.

Harry.Langezwaal | 01-09-21 | 10:03

Wat een doorgeslagen onzin dit. Al die moeite en niet het probleem gewoon bij de naam noemen en aanpakken.

DeAapUitDeMouw | 01-09-21 | 10:02 | 1

Inderdaad, kijk eens naar Opsporing Verzocht en je weet genoeg.

quigg | 01-09-21 | 10:08

Ik heb hier zo geen kracht voor vanuit Kroatië!!

Man-Bijt-Hond | 01-09-21 | 10:02 | 1

Oh nee, het is besmettelijk, constateer ik uit Buiten-Mongolië. Waar ik vanmiddag een yaktocht ga maken en er speciaal voor mij gekookt wordt in een exquise yurt.

dathoujetoch | 01-09-21 | 10:22

Typefoutje in de kop, Ronaldo!

zuurtjeregen | 01-09-21 | 10:01 | 4

Gelukkig zijn er hier ook waarnemers.

Schriever | 01-09-21 | 10:08

@Kapitein Sjaak Mus | 01-09-21 | 10:16: En een waardenemer is dan weer iemand die iets van waarde van jou ontneemt.

Een deurwaarder, overvaller of inbreker dus..

Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 10:52
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino