Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - De Fed zit klem

The Presidential Motorcade carrying US President Joe Biden passes the Federal Reserve in Washington, DC on November 11, 2021. Brendan SMIALOWSKI / AFP

De inflatie loopt wereldwijd op, zo ook in de VS. De oktober print liet een 6,2% zien, wat meer was dan verwacht. Tot nu toe heeft de Amerikaanse centrale bank (Fed) volgehouden in haar narratief dat de inflatie tijdelijk (transitory) is. Maar de twijfels hierover zijn de afgelopen maanden, net als de inflatie, flink gestegen. Intussen vinden er gekke dingen plaats in de Amerikaanse bond-markt en de Fed lijkt nu in een spagaat te verkeren.

Toen door de heropening van de economie (covid-19) de vraag plots toenam terwijl de aanvoerlijnen danig verstoord waren, veroorzaakte dat een kentering in het prijspeil. Waar vele centrale banken eerst moeite hadden om hun 2% inflatiedoel te bereiken (inflatie kwam steeds lager uit), lijkt de inflatietrend nu gekeerd. De Fed stelt echter dat dit voornamelijk komt door de problemen aan de aanbodzijde (aanvoerlijnen) en dat daardoor de Fed niet onbezonnen de rente moet gaan verhogen en QE (Quantitative Easing) niet nog sneller moet afbouwen.

Natuurlijk heeft de Fed daar een punt, want zodra de aanvoerlijnen weer normaliseren, zou de inflatoire druk flink moeten afnemen. Echter, inflatie kent vele vaders. Als de inflatieverwachtingen in de economie niet verankerd blijven, dan kan inflatie zijn eigen leven gaan leiden. Als men inflatie verwacht dan gaat men zich er op instellen en prijzen en looneisen aanpassen. Hoe langer de aanbodproblemen dus voortduren, hoe hoger de kans dat dit gebeurt.

Volgens ING (zie hun grafiek hierboven) is dit nu al het geval, aangezien de inflatieverwachtingen wel degelijk flink veranderd zijn, wat de Fed ook mag beweren. Één van de meest bekende obligatiebeleggers ter wereld, El-Erian (ex PIMCO), heeft al maanden de Fed aangespoord om de rente te verhogen en het QE-programma af te bouwen. Deze monetaire verkrapping was volgens hem nodig om te zorgen dat de inflatie niet uit de hand zou lopen en de Fed daarna onnodig hard zou moeten ingrijpen. De Fed deed echter niets en nu is de situatie verre van ideaal.

Zo stelt El-Erian dat waar de Fed voorheen de ruimte had om de rente te verhogen en QE af te bouwen, het nu stukken moeilijker/schadelijker is omdat andere factoren nu ook al een verkrappend effect gaan hebben.

Sommige experts zijn het niet eens met El-Erian omdat je met renteverhogingen geen aanbodprobleem oplost, maar naast het genoemde feit dat inflatie een eigen leven kan gaan leiden, stelt El-Erian dat het maar doorgaan met dit buitengewoon ruim monetair beleid de situatie ook niet helpt, dus waarom was het er überhaupt nog steeds?

Probleem is echter dat de Fed (net als de ECB) praktische alle nieuw uitgegeven schuld van de VS heeft opgekocht het afgelopen jaar. Daarmee was de Fed de grote marginale koper in de Amerikaanse staatsobligatiemarkt (en deels ook in de hypotheekobligatiemarkt) en dus was het DE prijsbepaler. Met andere woorden, waar een normale markt door de vrije interactie van de actoren tot bepaalde prijzen komt, was dat in de Amerikaanse bond-markt al lang niet meer het geval door de grote rol van de Fed.

Het resultaat is dus dat staatsobligaties eigenlijk fout geprijsd zijn (te duur/te lage rente geven). Als de Fed doorgaat met de plannen om haar obligatieaankopen ($120 miljard per maand!) met $15 miljard per maand af te bouwen, betekent dit dat de grootste koper in de obligatiemarkt steeds kleiner zal worden en dat er (eindelijk) weer normale obligatieprijzen (en dus rentes) gevormd kunnen worden.

Maar de huidige voornemens van de Fed hebben nu al voor gekke bokkesprongen gezorgd in de Amerikaanse obligatiemarkt. In een land waar schulden groot zijn, kan een stijgende rente al snel voor problemen zorgen. Vandaar de lichte paniek. De obligatiemarkt heeft dan ook liever dat de Fed QE op peil houdt en QE niet afbouwt.

Maar de toenemende inflatie schreeuwt weer om renteverhogingen en afbouwen QE, precies het omgekeerde. De Fed zit dus gevangen tussen twee vuren. Interessant om te kijken hoe de Fed zich uit deze benarde positie gaat manoeuvreren. Zal het door gaan met het plan om te verkrappen? Als de financiële markten dan flink negatief reageren, zal het dan haar koers vasthouden, of maakt de Fed dan een 180 graden draai terug naar QE en het onderdrukken van de rentes? En als ze dat doet, wat gaat de inflatie dan doen?

Kortom, buiten de mogelijkheid om te handelen met voorkennis, is een positie in de Fed board nu niet zo benijdenswaardig…

Reaguursels

Inloggen

Tijd om naar bed te gaan

Wouter | 22-11-21 | 02:57

Ahh nog 4 maandjes keihard de geldpers aan, dan laten ploffen om het BBB plan door te voeren. Digitale central bank muntje introduceren. En dan gaan met die banaan... Ohnee, de grondstoffen raken op en er zijn teveel mensen om de welvaartstandaard op dit peil te houden. Oepsie.

zevensprong | 21-11-21 | 22:44 | 1

Ik neem aan dat uw oplossing euthanasie plegen en geen grondstoffen delven is?

tis_wat | 22-11-21 | 10:56

Maar dan de echte vraag: gaan mijn aandelen omhoog en mijn duoschuld omlaag?

benerkloarmet | 21-11-21 | 22:09 | 4

Je Duo schuld gaat (ongeveer) omlaag met "Inflatie cijfer" minus betaalde rente.
Inflatie is nu 3,5% en stel even dat je 1% rente betaald dan is na een jaar je Duo schuld dus relatief gezien 2,5% lager. In Euros is ie nog gelijk, maar de euro's die je geleend hebt waren 2,5% meer waard dan de euro's waarmee je gaat terugbetalen. Hoe groter het rente verschil, hoe "goedkoper" je Duo schuld in een jaar wordt. Is\wordt de rente hoger dan de inflatie, dan geldt het andersom.
Het is ook andersom als je spaargeld zou hebben. Die geeft 0% rente bij een inflatie van 3,5%. Voorbeeld: het betekent dat je evenveel Euro's (bijv 1000) hebt, maar de iPhone die 1000 euro was kun je er niet meer mee kopen want die kost nu 1035 euro

ZomaarEen | 21-11-21 | 23:58

O ja, je aandelenvraag
Dat is veel simpeler, aandelen gaan alleen maar omhoog andere richtingen bestaan niet meer

ZomaarEen | 22-11-21 | 00:01

Ja, maar alleen als je inkomen met de inllatie meestijgt anders ben je alsnog....

Ulle Ruttelflut | 22-11-21 | 00:47
▼ 1 antwoord verborgen

Je hebt harde assets nodig, geld is altijd al waardeloos geweest.

MargauxGrandCru | 21-11-21 | 21:33

Als de inflatie stijgt, neemt de waarde van de schuld ook af.

Is dit ook al ergens vermeld?

Kaas de Vies | 21-11-21 | 19:59 | 5

Staat in het artikel, over de knoflooklanden.

sioux_ | 21-11-21 | 22:04

Oh nee las ik in de panelen

sioux_ | 21-11-21 | 22:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijdens de Duitse inflatie bleek dat je het beste je geld in zogenoemde ‘balie’ bedrijven kon steken.

Astroturfer | 21-11-21 | 19:55 | 4

@Joris Beltsin | 21-11-21 | 20:00: die zijn gevestigd in de Balie?

boerk | 21-11-21 | 20:09

@Joris Beltsin | 21-11-21 | 20:00: direct afrekenen, kort of geen inkoop traject.

Kaas de Vies | 21-11-21 | 20:14

@Kaas de Vies | 21-11-21 | 20:14:
Oké. Bedrijven met hoge omloopsnelheid. Die vind je alleen niet zoveel op de beurs. Dan zit je meer in het small business segment.

Joris Beltsin | 21-11-21 | 20:31
▼ 1 antwoord verborgen

Basil heeft het goed bekeken om in het altijd neutrale Zwitzerland te gaan wonen.
Want als de pleuris uitbreekt hebben alle partijen belangen in Zwitserland lopen dus daar gaat het figuurlijk en letterlijk alweer niet stuk.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Neutraliteit_...
Oh, en de van Oeffies ook. ;)

steekmug | 21-11-21 | 19:49 | 1

De Zwitsers gaan niet al te lang achterblijven met de inflatie. Die zien natuurlijk de bui al hangen dat men massaal over gaat stappen op de Zwitserse frank en dat zij vervolgens vrijwel geen Toblerones en oploskoffie exporteren door een gigantisch dure munt. Zo hebben ze tijdens de eurocrisis de frank aan de euro gekoppeld om hun exportpositie goed te houden.

Jostifiel | 21-11-21 | 21:53

Hou meer US $ of andere valuta aan en zo min mogelijk Euro's . Het is zomaar een buikgevoel .

likmegaties | 21-11-21 | 19:48 | 5

De goudboer koopt alles. Overigens zijn gouden tientjes ook prima. Zien er niet uit, voor als U moet reizen. Zijn bovendien soort kleine coupures van ca 300.

Weethetallemaalniet | 21-11-21 | 23:05
▼ 2 antwoorden verborgen

En wiens eigendom is de FED?

Mr_Natural | 21-11-21 | 19:22 | 3

De aandeelhouders.
Als in, een stelletje erg rijke meneeren die allen een totaal gebrek aan empathy bezitten.

Cadaver | 21-11-21 | 19:38

@Cadaver | 21-11-21 | 19:38:
Empathie is de meest overschatte kwaliteit. Het is eigenlijk een tekortkoming en het hindert diegenen naar wie de empathie uitgaat, aldus sommige psychologen.

Joris Beltsin | 21-11-21 | 19:43

@Cadaver | 21-11-21 | 19:38: In het algemeen: een stel oude, psygopatische mannen. Meer specifiek kunnen we echt niet worden want dat schijnt onder de definitie van anti-semitisme te vallen.

Granity | 22-11-21 | 08:17

Om maar in de kerona sferen te blijven. Conspiracy; er is 1 grootmacht die de controle heeft over vrijwel alle grondstoffen. Die grootmacht kan zijn klanten frusteren met tekorten en torenhoge prijzen zonder daar zelf al te veel last van te hebben. Het zou zo maar kunnen. Maar het zou ook zomaar niet kunnen.

Munnie-talks | 21-11-21 | 19:12 | 2

Nee er is niet 1 grootmacht die de controle heeft over vrijwel alle grondstoffen. China heeft 60-70% controle over allerlei zeldzame grondstoffen die in renewables wordt verwerkt. Dit spul wordt vnl afgenomen door het Westen. China zelf is druk bezig overal kerncentrales neer te zetten.

ultraman | 21-11-21 | 19:25

Beste bescherming tegen inflatie blijft investeren in goede bedrijven. Bedrijven als ASML en MSFT hebben goede marges en pricing power en verhogen dus gewoon zo nodig de prijzen. En dividenden worden vaak ook elk jaar verhoogd.

Diederik_Ezel | 21-11-21 | 19:11 | 15

@Joris Beltsin | 21-11-21 | 19:41: crash van obligaties dan, als we de auteur moeten geloven

nieuwe_Deen | 21-11-21 | 21:54

@Diederik_Ezel | 21-11-21 | 19:22: Schilderijen, auto's, horloges en pokemonkaarten kopen. Crypto's klinken leuk, maar niemand moet ze echt gaan gebruiken als munt. Toen El Salvador de BTC ging gebruiken, toen ging de koers van alle crypto's onderuit.

Jostifiel | 21-11-21 | 22:03

@Joris Beltsin | 21-11-21 | 19:36: Je kunt altijd het beleggen uitbesteden aan bedrijven zoals Doelbeleggen en Peaks. Ik heb gemerkt dat het voor mij de enige manier is om enige vorm van rendement te halen met beleggen.

Jostifiel | 21-11-21 | 22:06
▼ 12 antwoorden verborgen

En zo werken ze allemaal toe naar 6uild 6ack 6etter.

A.I. van Dee | 21-11-21 | 19:10 | 1

I see what you did there.

Noobster | 21-11-21 | 19:25

Inflatie is de likdoorn van onze economie.

LD69 | 21-11-21 | 18:54 | 3

Eksteroog. Vind ik mooier.

Joris Beltsin | 21-11-21 | 18:56

@Joris Beltsin | 21-11-21 | 18:56:
Ik ook maar het is niet inclusief richting andere zangvogels en hun zintuigorganen.

LD69 | 21-11-21 | 18:58

Laten we een voorbeeld nemen aan onze nationale held Marco. Die heeft geen last van aanbod problemen. Marco for president.

Lukiluuk | 21-11-21 | 18:54 | 4

Die dikke van massa=kassa en hun obesitas kind hebben ook geen klasse,
zouden ook president kunnen worden!?

TijdelijkOptimist | 21-11-21 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen

Inflatie is ook gewoon de grenzen opzoeken.

smdyasc | 21-11-21 | 18:51

Dus ik moet al mijn aandelen gaan verkopen?

Fele | 21-11-21 | 18:51 | 5

Nee.

van Oeffelen | 21-11-21 | 19:02

Stay invested.

van Oeffelen | 21-11-21 | 19:02

Zou even alles te gelde maken en naar de bank brengen, want binnenkort krijgt u weer rente.

Toverkol | 21-11-21 | 22:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog een stapje verder: onze heuseigen multinationals verlaten als de spreekwoordelijke ratten ons zinkende Nederlandje, maar private equity koopt onze "huizenmarkt" op. Hoe zit dat? Hint: rent seeking. De ROI waarvan steeds meer onder de vijf jaar komt te liggen.

Het soort van casino waar maffia enforcers niet eens meer nodig zijn. Pure overmacht. Als je miljarden telt in termen van je munteenheid, en niet langer in mensen.

Boem.

Hetkanverkeren | 21-11-21 | 18:48

Containerprijzen vanuit China blijven nog zeker anderhalf jaar op een aanzienlijk hoger niveau, we zitten nu op circa USD 12.500,- per 40ft wat twee jaar geleden nog USD 1400,- per 40ft was............ iemand gaat dat betalen!! En ik weet wel wie...... veel grote bedrijven konden dat dit jaar nog niet, of niet in het geheel, doorbelasten aan de consument vanwege afspraken met supermarkten of andere winkels. Nu worden de nieuwe contracten gesloten en gaan alle producten die in een container vervoert worden ( 80% van wat je in huis hebt heeft ooit in een container gezeten ) duurder worden. Probeer dus vooral nu nog grote, lees volumineuze, consumenten goederen ( lounge bank, witgoed, etc ) op de kop te tikken want ze gaan echt een bekkie duurder worden.................

Knip | 21-11-21 | 18:42 | 7

@ceriel82 | 21-11-21 | 18:54: Je ziet dat grote ebdrijven daar al op inspringen zoals H&M waar je sinds kort ook 2de handse meuk kunt kopen.

ultraman | 21-11-21 | 18:56

@goedverstaander | 21-11-21 | 18:47: voor enkele producten zal dit zeker opgaan, maar de grote stromen blijven echt uit Azië komen. Je kunt niet zo maar een productielijn uit de grond stampen. Wel zal de "rommel" in de budgetketens niet meer rendabel deze kant op komen, maar of je er blij mee moet zijn dat de rieten mandjes straks uit Slowakije komen weet ik dan weer niet...........

Knip | 21-11-21 | 18:56

@Knip | 21-11-21 | 18:56: Het loopt niet zo'n vaart. Maar ik ken zeker drie voorbeelden waarvan de productie naar Azië is verhuisd en de voormalige faciliteit in Europa nog beschikbaar was en weer is opgestart. Dat is dan mazzel.

goedverstaander | 21-11-21 | 19:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik voorspel al maanden een Europese hyperinflatie. Mijn familie vindt mijn voorspellingen nooit leuk. De vorige was "ik voorspel een mondiale pandemie". Drie maanden voordat ook maar 1 iemand van covid had gehoord. Ik hoop zo dat deze voorspelling niet ook weer uit komt. Maar ja.

onesizefitsall | 21-11-21 | 18:41 | 11

Gefeliciteerd.

van Oeffelen | 21-11-21 | 19:03

U was wel wat later dan Noord-Korea want daar hadden ze al antistoffen ontwikkeld lang voordat er corona was.

Toverkol | 21-11-21 | 22:31
▼ 8 antwoorden verborgen

Hmmm. Hypotheekrente.. Huizen prijzen. Bubbel. Crash... Eeeh

Beste_Landgenoten | 21-11-21 | 18:40 | 1

yep, kun je op wachten

Caesar.is.Keizer | 21-11-21 | 19:09

hyperinflatie in 3.....2.......

beunhaze | 21-11-21 | 18:37 | 1

Hey jij ziet het ook aankomen. Zag het pas na m'n post

onesizefitsall | 21-11-21 | 18:42

Rare earth minerals versus broeikasgassen. Onze roofbaronnen bescheuren zich. Na ons de stijging van de zeespiegel!

Hetkanverkeren | 21-11-21 | 18:34

Heb als kleine zelfstandige de inkoopkosten van sommige materialen de afgelopen 2 jaar met 50% zien stijgen. Vraag me af of die prijzen ooit nog gecorrigeerd gaan worden mochten grondstofprijzen weer dalen.

Sinterbikske | 21-11-21 | 18:34 | 4

ja precies, containers zijn drie keer zo duur geworden. Houtprijzen knallen omhoog. probeer eens mooi Prunus serotina hout te krijgen dat is gewoon 40% duurder geworden.
En dan te bedenken dat we die ooit massaal rooide in de Nederlandse bossen.
Ze hadden er hele polders mee vol moeten zetten.

miko | 21-11-21 | 18:55

@miko | 21-11-21 | 18:55: heb geïnvesteerd in AXS. Zoek maar zelf uit waar dit aandeel voor staat. Succes.

Astroturfer | 21-11-21 | 19:47
▼ 1 antwoord verborgen

Er komt een ongekende beurs crash aan die de crypto heel diep meeneemt. Eind januari klapt alles. Gaat maanden, jaren duren voor alles weer omhoog gaat.

Andre1970 | 21-11-21 | 18:28 | 13

@Harris Pilton | 21-11-21 | 19:03:
Een vlucht naar beneden?

Joris Beltsin | 21-11-21 | 19:10

@Andre1970 | 21-11-21 | 18:52: je kan net zo goed zeggen dat iedereen uit de aandelen gaat en in crypto en goud stapt.

Hiram | 21-11-21 | 19:35

Crypto is inmiddels honing voor hele zwermen cybercriminelen, ik zie de hele rotzooi in elkaar donderen .

Castor12 | 22-11-21 | 08:18
▼ 10 antwoorden verborgen

Biden gaat de tariefmuren met China, opgezet door Trump, afbreken om de inflatie te bestrijden.

ultraman | 21-11-21 | 18:24

Het moet, gezien de oorzaken/parameters in de VS, in de EU/NL dus wel dezelfde kant op gaan?

goedverstaander | 21-11-21 | 18:21 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Eerlijk gezegd verbaasd het mij dat dit zo lang heeft geduurd. De eerste 13 jaar na de kredietcrisis lijkt alles wel verdwenen te zijn in de aandelen markt. Economen beschreven het al dat die massale bedragen zich verspreiden als honing in een kannetje : de hogere berg in het midden waar de honing neervalt staat symbool voor de banken, huizenmarkt en de aandelen markt. De buitenkant wat veel minder snel stijgt zijn de inkomens van Jan modaal. Doordat de Amerikaanse centrale bank vorig jaar 40% van alle dollars in omloop bijgedrukt heeft lijken er eindelijk barsten te staan in de tot nu toe kunstmatig laag gehouden inflatie. Ze kunnen de geldkraan niet dichtdraaien want dan dondert de zombie economie in elkaar. Laten ze de markt hun werk doen dan spat alles uit elkaar en krijg je massale deflatie totdat de markt weer de echte waarde heeft ontdekt. Die had men in 2008 al moeten doen.

Suncatcher | 21-11-21 | 18:15 | 1

Dat is door dat opgerekte schuldenplafond toch eigenlijk al decennialang aan de hand?

goedverstaander | 21-11-21 | 18:26

Inflatie is de groei van M1. M1 lijkt nauwelijks nog relevant voor de financiële markten. Rente en devalueren/revalueren zijn bewust als instrumenten gecastreerd. Hetzelfde als je bloedsomloop de schuld geven van je ongelukkig getimede erectie.

De reële economie staat te springen om arbeidskrachten, terwijl multimiljardairs letterlijk van gekkigheid niet meer doen alsof ze niet weten wat ze met al die centen aan moeten. Voodoo economics zij George Bush de oudere ooit.

Die man zag het goed. Het is nu vooral een en al frictie. Dat is minstens één treetje lager dan suboptimalisatie. Tijd voor de economische "wetenschappelijke" discipline om er gewoon eens met de blanke sabel in te gaan.

Bareback, in plaats van de goudstandaard. Lower, baby!

Hetkanverkeren | 21-11-21 | 18:15 | 5

@Hetkanverkeren | 21-11-21 | 18:30: Is een politieke ECB dan beter? DNB en zijn Duitse tegenhanger waren altijd onafhankelijk en dat heeft ons enkele decennia zeer solide beleid opgeleverd. Met de EU is elke ratio overboord gegooid en is de ECB verworden tot een instrument van politici om hun zelfbeeld van de superman die altijd groei bewerkstelligt aan het publiek te verkopen.

Grachus | 21-11-21 | 18:45

@Grachus | 21-11-21 | 18:45: Die detente van Helmut Kohl en Francois Mitterand. Plus het oorlogsverleden van die twee. Het was geschiedenis, het is geschiedenis en hopelijk krijgen we nog wat geschiedenis. Plus Michael Gorbatsjov die de Sovjet Unie wilde inruilen voor een beter Rusland.

En de Verenigde Staten van Amerika die er als een schalk met de knikkers vandoor ging.

De echte boosdoeners. Niet op ons Euraziatisch continent, maar die losgeslagen kolonie aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Honderd jaar na de Rothschildjes de Eerste Wereldoorlog financieren.

Kost het een paar doughboys. En hoe die gruwelijke loopgraven van toen helemaal terug van nooit weggeweest lijken te zijn.

Hetkanverkeren | 21-11-21 | 18:58

@Grachus | 21-11-21 | 18:45: Ik betwijfel of de ECB niet ook in private handen is overigens. Zo ver ik weet zijn alle centrale banken in privaat beheer.

A.I. van Dee | 21-11-21 | 19:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb helemaal geen verstand van geld. Daarom ben ik ook te laks om wat te doen aan mijn hypotheek met beleggingsverzekering. Heb de bank twee jaar geleden gezegd dat ze er niet meer over moeten zeuren. Kreeg gister het overzicht binnen van het rendement.
Het rendement van afgelopen jaar was €9.400 op een ingelegd bedrag van €48.000.
Wellicht is er morgen niks meer van over. Maar ja, wie niet waagt wie niet wint.

Leptob | 21-11-21 | 18:14

Ik ben klaar voor een nieuwe financiële crisis. Kom maar op

SinisterNL | 21-11-21 | 18:14

Nog even wat ETH kopen.

General Dripple | 21-11-21 | 18:13 | 8

@UpdateAvailable | 21-11-21 | 19:35: Dat is geen catastrofale crash, de koers zakte naar ongeveer 1/3, na een vrij scherpe stijging, en ging kort daarna ook weer omhoog. Behalve voor wie echt op de piek kocht was er niet zoveel aan de hand.

Met een catastrofale crash bedoel ik dat de waarde in vrij korte tijd naar 1% of zelfs nog minder van de piekwaarde zakt, dat er paniek op de markt uitbreekt en dat ook de handelsplatformen of de blockchain zelf overbelast raken. Dat laatste is bij BTC nog wel een dingetje. Maar dat hebben we dus nog niet mee mogen maken. Zoals ik zeg: het hangt er van de crisis af. Zo'n megacrash komt als het opeens voor iedereen weer interessant wordt om cash geld of andere holdings te hebben, en dus van die coins af wil. Dat is dus niet tijdens een periode van inflatie.

Muxje | 21-11-21 | 20:09

@Muxje | 21-11-21 | 18:32: als de inflatie oploopt is dat leuk voor vastgoed, maar met een dalende economie dooreen verhoging van de rente lopen je huurders weg of vallen om.

Toverkol | 21-11-21 | 22:35
▼ 5 antwoorden verborgen

nondeju, ben ik onlangs eindelijk vermogend geworden is er straks gierende inflatie.

superduperadmin | 21-11-21 | 18:13 | 6

met veel schuld lijkt het heel wat maar met niets aflossen blijft het lang nul. tot u geen geld meer heeft.

AntiZanicz | 22-11-21 | 00:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Rente sterk omhoog en een halvering van de huizenprijzen, graag.

skoftig | 21-11-21 | 18:13 | 9

@Harris Pilton | 21-11-21 | 19:11: 1800 euro is prima op te brengen met z'n tweeën. Nee je kan dan niet 4x per jaar op vakantie, maar je houdt nog genoeg besteedbaar inkomen over. Tevens los je elke maand af, dus je bent eigenlijk gewoon elke maand je vermogen aan het vergroten, dat is ook wat waard. Daarbij hebben we gewoon regelingen als de WW, dus als je baan wegvalt kan je nog prima je hypotheek betalen. Er is een gigantisch tekort aan werknemers, er is nu geen werkloosheid. Als de huizenprijzen nu 30% zakken zijn de mensen die nu gekocht hebben keihard de dupe. De mensen die nu kopen zijn over het algemeen allemaal jongeren. Je creëert dan een probleem om een ander probleem maar minimaal te verkleinen. Huizenprijzen 30% verlagen betekent niet dat mensen een huis kunnen kopen, er zijn immers gewoon TE WEINIG huizen! 30% goedkoper maakt dan geen kont uit. Oplossing is dus:
1. Keihard bouwen, meer woningen, minimaal 1 miljoen binnen 5 jaar bouwen. Dat drukt de stijging.
2. Meer kunnen lenen. Studieschuld niet meer mee laten tellen. Dan kan je iig een huis kopen zodra er 1 beschikbaar is.

Old_Spice | 21-11-21 | 20:25

@Old_Spice | 21-11-21 | 18:34: Geen 1M huizen erbij, dat is funest voor het leef klimaat. Zet hard in op uitzetting en bevorder emigratie naar of land van herkomst of landen met een agrarisch potentieel. Daarnaast geen immigratie, tenzij het enorm nuttige mensen zijn die we zelf niet hebben of kunnen opleiden. Verder alle banden met landen als Irak, Syrië, Marokko, Algerije, Turkije, Ethiopië, Somalië, Azerbeidzjan, Jemen, Tunesië, Nigeria en het zogenaamde Palestina verbreken. Net zolang tot ze hun tuig zonder morren weer terug nemen. Voorts moet iedereen in Nederland Nederlands spreken en komt er een verbod op nieuwe religieuze gebouwen en mag de azaan nergens worden uitgezonden.
En het verhuren van huizen moet uiteraard gewoon altijd een verdienmodel kunnen zijn voor mensen die dat kunnen.

Lochos | 21-11-21 | 20:30

tja, dat zou wat zijn wanneer al die veel te veel betaald hebbenden er ook nog tonnen zouden moeten zien af gaan

AntiZanicz | 22-11-21 | 00:12
▼ 6 antwoorden verborgen

De rente zal omhoog gaan

thanseeuwen | 21-11-21 | 18:08 | 2

Lager kan ook niet.

goedverstaander | 21-11-21 | 18:22

De Europese Centrale Bank is al jaren geld aan het bijdrukken, dus zo langzamerhand zullen we hier ook wel te maken krijgen met gierende inflatie. Leuk voor de landen met hoge staatsschulden, want die worden zo vanzelf kleiner. Maar een afstraffing voor de landen die wel op een verantwoorde manier met geld omgaan, die gaan nu de rekening betalen.

Leon Tosti | 21-11-21 | 18:08 | 1

Vergeet niet dat bijna alle Europese landen schulden hebben en daarom zullen de landen met de minste schulden nog steeds profiteren.

Rest In Privacy | 21-11-21 | 19:21

Hoog tijd voor een flinke oorlog om de boel af te leiden.
China heeft wel zin in een robbertje vechten want daar loopt het ook niet zo goed.

sinar2 | 21-11-21 | 18:06 | 8

De machtsgeile Brusselse muis rende naast de Russische beer en piepte "rot op als je niet wilt dat ik je vernietig".

kaplaarzenverkoper | 21-11-21 | 18:24

Afrika en azie zijn al vazalstaten van China

yawni | 21-11-21 | 18:32

@goedverstaander | 21-11-21 | 18:23: dan is de gelegenheid net gemist. Bonkers Bonespur zit thuis met Melania, waar hij niet meer hoeft aan te komen.

AntiZanicz | 22-11-21 | 00:11
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland