Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Klimaatflop26

Over onze rug worden geopolitieke spelletjes gespeeld. Gezinnen verliezen duizenden euro's per jaar aan duurdere energie. 

De klimaattop startte met 118 privévliegtuigen die samen een miljoen kilogram koolstofdioxide uitstoten, om aansluitend de machtigste onsamenhangende bejaarde ter wereld te vervoeren met kolonne van 21 auto's, die ook nog eens de verkeerde afslag nam. Deze idioterie is niet te overtreffen met teksten vol beeldspraak, cartoons of persiflages.

Deze diplomaten zijn acteurs die met de emotie van William Shakespeare in het theater een gesouffleerde tekst voordragen. Het is makkelijk de noodklok te luiden, blabla te schreeuwen of zeer emotionele oproepen te doen tot haast en internationale samenwerking. Het is gepiep van een kreeft in kokend water. Echt de wereld veranderen is een andere orde.

De meerderheid van de aanwezige landen komt hun hand ophouden, dat blokkeert de consensus. Het Westen leeft van geld dat net verzonnen is, de rest leeft van giften. Wij betalen met geldcreatie, staatsschulden en kwantitatieve verrijking, zij bedelen om onze “harde” valuta. Het verschil in geloof in een munt dicteert hier welvaart. Ons monetaire systeem is een religie.

People attend a Climate Strike demonstration in Zuerich, Switzerland, 06 November 2021.

Elon Musk schreef al een wedstrijd uit om koolstofdioxide uit de lucht te halen. De simpelste bewezen goedkope methode is bosbouw. Bosbouw is ook nodig om woestijnvorming in grotere delen van Afrika en Azië tegen te gaan. Daar hebben we een groene muur nodig om de longen van deze aarde te behouden en zo veel mogelijk koolstofdioxide uit de atmosfeer te halen.

Een Braziliaans echtpaar plantte in twintig jaar twee miljoen bomen en veranderde daarmee een dorre steppe in een groen bos. #TeamTrees heeft al geld opgehaald om 23 miljoen bomen te planten, maar er zijn biljoenen nodig. Stoppen met ontbossing is de eerste stap in een lange reis. Dat COP26 alleen die mijlpaal deels bereikt, toont aan dat het politieke proces extreem langzaam gaat.

Het doel van deze top zou een spoedige gigantische reductie van koolstofdioxide uitstoot zijn. Ze geloven in wereldwijde samenwerking op een schaal die we alleen van wereldoorlogen kennen. Arme landen willen overleven, die kijken niet naar uitstoot. Grootmachten proberen macht te grijpen door hun tegenstander te verzwakken met milieumaatregelen. Dit is onmogelijk.

De milieulobby verzon dat biomassa geen koolstofdioxide uitstoot geeft, terwijl het anderhalf zoveel uitstoot als kolen en drie keer zoveel als aardgas. Europese “duurzame” energie is voor 60% biomassa, nog voordat we beginnen over het kappen van oerbossen om te verschepen naar Nederland om als biomassa te verbranden. Biomassa is greenwashing in zijn puurste vorm.

Daarbovenop geloven ze dat we nog op tijd zijn het klimaat te stabiliseren, terwijl het klimaat op deze planeet nooit stabiel is geweest. We willen onszelf en de natuur tegenhouden. Dit is terraforming in zijn zuiverste vorm, iets wat je normaal alleen in sciencefiction tegenkomt. Het geloof in geld en eigen kunnen wordt alleen overtroffen in naïviteit over de volgzaamheid van de ander.

Onderzoek toonde al aan dat luchtvervuiling ons dommer en minder productief maakt, er is echt urgentie. Toch worden de meest goedkope en effectieve maatregelen niet genomen. Zo veel mogelijk thuiswerken zou bijvoorbeeld aardig wat kantoren, files en auto's schelen, daar hadden deze hotemetoten een mooi voorbeeld kunnen geven.

Duitsland leunt voor een kwart op de verbranding van bruinkool en steenkool, terwijl hun kerncentrales al tien jaar uitstaan. Kolen-as is radioactiever dan nucleair afval. Kernenergie stoot inclusief het opgraven van brandstof en achteraf veilig slopen van de centrale 68 keer minder koolstofdioxide uit dan kolencentrales. Kernenergie is ook het veiligst qua mensenlevens.

China bezit driekwart van de wereldwijde energieproductie door kolencentrales. De COP26 praat over het stoppen van bouwen en financieren van kolencentrales, maar zou moeten praten over sluitingen. China heeft grote problemen genoeg elektriciteit op te wekken. Hun overschakeling naar schoner aardgas scheelt bijna de helft van hun koolstofdioxide uitstoot.

Toch is een overschakeling van kolen via aardgas naar duurzame energie en kerncentrales te langzaam. We hebben doelstellingen voor 2030, 2040 en 2050. Dan moet je geen kolen of gascentrales meer bouwen. Je moet de slechtste energievorm als eerste uitzetten. Dat Duitsland schone kernenergie uitzette, om tien jaar langer de ergste rotzooi te verbranden is waanzin.

De nieuwe energiehonger vertaalt zich ook naar hogere prijzen. Mede doordat na corona een economische meltdown werd voorspeld en er te weinig geïnvesteerd is in de winning van fossiele brandstoffen, opwekking van duurzame energie en tijdelijke opslag van elektrische energie. De patstelling tussen de VS, EU en Poetin over de NordStream2 pijpleiding maakt ons gas nog duurder.

Over onze rug worden geopolitieke spelletjes gespeeld. Gezinnen verliezen duizenden euro's per jaar aan duurdere energie. Niet alleen aan klimaatboetes, maar ook aan powerplays. Voor sommige kost dit maanden boodschappen, dit geeft honger, gewoon in Nederland. Dit zijn geen gezinnen die kunnen investeren in zonnepanelen en isolatie om zichzelf en het klimaat te redden.

De energietransitie is bij deze energieprijzen rendabel, en nog ontbreekt actie en een akkoord.

Dan lukt het nooit.

Reaguursels

Inloggen

In Scotland is theoretisch voor 106% windturbine capaciteit, het probleem is dat het nachts nooit waait en overdag maar een aantal maanden in het jaar.
Veel te kort dus.
De twee Nuclear power stations draaien vol op, samen met de kolencentrales en biomassacentrale waarvoor elke dag 300 vrachtwagens met trailer boomstammen aanvoeren 16 uur per dag.
De 1900 windturbines staan ervoor joker. Ik woon hier.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_power_s...

bigstone | 07-11-21 | 13:21 | 3

Er ligt een dikke pijp tussen NL en het VK. Wij kopen jullie overschotten en andersom. Het waait zelden bij beiden tegelijk.
Ook ligt er een pijp van NL naar Noorwegen. Als er echt stroomoverschotten zijn pompen ze daar alle stuwmeren vol, die ze bij tekorten leeglaten lopen door de generator heen.

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 13:48

Laat me raden masutra. Je bent bezig met je VMBO opleiding. Grote afstanden en oppompen zorgen voor mega verliezen.

bigstone | 07-11-21 | 14:02

@bigstone | 07-11-21 | 14:02: Ze zijn zelfs met een derde gelijkstroom kabel bezig met Noorwegen en inderdaad pompen ze daar stuwmeren bij overschot op. En ik heb ook mijn VMBO, en MBO, en HBO alsof dat wat uitmaakt.

Snertjong | 07-11-21 | 19:18

God is een bankier.

squadra | 07-11-21 | 13:04

Helemaal klaar met de klimaatzeloten. Kijk naar het voorbeeld van uw leiders. Ik herinner mij dat onze generatie "zure regen" had, en dat we allemaal dood zouden gaan omdat de gewassen zouden verzuren. Onze generatie bedacht oplossingen. Ik stel voor dat de huidige generatie ook 's gaat nadenken over oplossingen en zich niks meer aantrekt van de klimaatgekkies.

de Jager59 | 07-11-21 | 12:24 | 1

Gast, dat je het niet kan zien, wil niet zeggen dat het er niet is. Het is super eenvoudig aan te tonen, na te bootsen en te voorspellen. Hou op met ontkennen of ga naar Venus. De idiotie zit m in de groene lobby die nu effectief kolenverbranding heeft gestimuleerd.
Als je energierekening duizenden euro stijgt heb je waarsch wel 11 kinderen en geen hang en sluitwerk aan je kozijn

geenjagergeenneeger | 07-11-21 | 12:52

Allemaal bullshit. Energie is duur door de belasting. Zo zit dat.

Patatter | 07-11-21 | 10:30

Vliegschaamte koopje af met bomen planten. Vuile stroom compenseer je met papieren certificaten. Het lijkt veel op de aflatenhandel die in de christelijke wereld bedreven werd. Jij sloeg iemand dood jij compeseerd dat met je gekochte aflaat en de heilige God vergaf je ( er de clerus voer daar wel bij) door bomen te planten los je het zwerf plastic niet op. Door bomen te planten los je de asielschaamte niet op. 18 miljoen bomen om een nog steeds uitdijende bevolking te compenseren is waanzin. Dat is een illusie, dweilen met de kraan open. GEBOORTE BEPERKING is de enige oplossing. Wedden dat we dan de klimaat( lees milieu ) doelstellingen voor2050 op onze sloffen halen. Stop met de aflatenhandel.

Jimmy200 | 07-11-21 | 10:10 | 1

Dat moet je in Afrika gaan vertellen waar nog een 5-voudige groei vn het aantal inwoners wordt verwacht de komende tientallen jaren. Waardoor er nog 20 miljard hier naarie moeten gaan komen.

De ontwikkeling van de beschaving gaat ophouden, de meerderheid gaat bestaan uit de lagere klassen. Intelligentie, cultuur, ruimtevaart, ontwikkeling gaat op een lager pitje staan.

Patatter | 07-11-21 | 10:33

Feynman, volgens NASA is de temperatuur tussen 1850 en 2000 ongeveer 1.6 graden gestegen. We hebben daar geen last van. De luchtvervuiling is sinds 1950 spectaculair afgenomen. Nevenffecten: Minder mist, meer directe zonstraling, hogere temperatuur.
Het gaat eigenlijk belachelijk goed met onze planeet. Welvaart (hallo kutsocialisten) is de belangrijkste oorzaak voor een beter milieu. Logisch, als je honger hebt, dan ben je meer bezig met je volgende maaltijd dan met de planeet.
Als je dan bossen gaat kappen voor de houtoven, landschappen gaat vernietigen voor waaipalen, de aarde vergiftigt met afgedankte autobatterijen en jezelf en passant een klimaatstrijder noemt, dan ben óf knettergek, óf een gigantische huichelaar.
Als je ook nog eens welvaart sloopt met exploderende energiekosten, dan zal dat uiteindelijk ook het milieu slopen.
Socialisten en klimaatdrammers maken meer kapot dan je lief is.

Zeddegeizot | 07-11-21 | 09:19 | 2

Chapeau. De groene religie is m.i. welvaart 2.0: het westen heeft nu zo lang en zo veel welvaart, dat de mensen overmoedig worden en het klimaat en de planeet willen redden. Totdat te veel geld in onrendabele en disfunctionerende systemen zit, en de economie instort.
Het doet denken aan de nadagen van het Romeinse rijk; men dacht dat alles kon, brassen en feesten, tot het mis ging.
Onze kinderen en kleinkinderen zullen nog voor forse uitdagingen komen te staan.

Harry.Langezwaal | 07-11-21 | 09:51

Je weet dat twee graden verschil kunnen maken tussen ijstijd en geen ijstijd? Op wereldschaal is 2 graden gigantisch. Ook zit het merendeel van die 1,6 stijging in het staartje. Het gaat dus steeds sneller. Prima als je het er niet mee eens bent, maar daar trekt het ijs van Groenland zich niets van aan

geenjagergeenneeger | 07-11-21 | 12:57

"Over onze rug worden geopolitieke spelletjes gespeeld. Gezinnen verliezen duizenden euro's per jaar aan duurdere energie."

Denk dat je jezelf wat meer moet verdiepen in de energiecrisis. Dat heeft meer te maken met de leveranciers van energie dan met de gillende klimaatcrisis mensjes.

Verder is zeuren over peanuts precies wat het is zeuren over peanuts. Iedereen die ooit een management functie heeft gehad snapt dit.

GrandMechantLoup | 07-11-21 | 07:42

Zooooo klaar met dat klimaatgezever en vooral dat gelul eromheen welke bepaalde schaamtegevoelens zouden moeten opwekken want anders wordt je gecancelled door een paar klimaatmafklappers... En het debiele is dat bepaalde overheidsdiensten, maar ook publieke instanties hier ook nog eens ongevraagd aan meewerken. De NPO uiteraard, die gewoon een klimaatpropaganda machine optuigen zonder dat dit formeel gemeen goed is, ministeries die demissionair (lees niks mag controversieel zijn) controversieel gewoon met de beukhamer voorwaarts gaan (kuch lamlul kamp kuch).... kappen met die onzin! Stoppen met kappen van tropisch regenwoud is het enige zinvolle dat helpt, en wel nu.... de rest is stemming/centenklopperij...

Nederlanddraaitdoor | 07-11-21 | 01:31

Feynman! My man! Je bent hier echt ON FIRE.
Qua stijl, qua oneliners, qua passie, qua logica, qua redenering, qua waarheid.
Van mijn part mag dit topic ̶i̶n̶g̶e̶ë̶n̶t̶ ̶ ingelijst worden in het boek: 'The Best of Feynman.'

Evenals je betrokken topics over de toeslagaffaire, en het machtsmisbruik en gelieg daarover.

King of the Oneliner | 07-11-21 | 00:53

Je moet die gekken eens om feitelijke onderbouwing vragen. Vraag ze bijvoorbeeld eens naar de ijsberenpopulatie in 1985, en laat ze eens raden hoe slecht het nu met deze beesten gaat. (Spoiler: het waren er ongeveer 5000, op dit moment zijn het er ongeveer 35.000).

marcoplarco | 06-11-21 | 21:54 | 5

@van Oeffelen | 06-11-21 | 22:40: Japan doet nog aan walvisjacht.

Analia von Solmsch | 06-11-21 | 23:18

Dat is enkel voor onderzoek. Bijvoorbeeld hoe lang het duurt tot een walvis doodgaat als je er een harpoen in schiet.

Patatter | 07-11-21 | 10:34

Ja, maar ik hoorde vandaag van een paar jonge ijsberen dat ze geen kleine ijsbeertjes meer op de wereld willen zetten.

Colin.Fart | 07-11-21 | 17:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Khadaffi deed aan het groen maken van de woestijn. Irrigatie. We weten nu de staat van dat land. Kapot gebombardeerd door de NAVO. Anarchie.

Piet Karbiet | 06-11-21 | 21:43 | 4

@_pacman_ | 06-11-21 | 22:34: Op zich deed Khadaffi het in een later stadium zo slecht nog niet. Hij heeft veel goeds gedaan voor de bevolking. Hij heeft het land alleen nooit uit de stammenstructuur gehaald, dat is enerzijds de reden geweest dat hij zo lang dictator heeft kunnen zijn maar anderzijds ook de reden dat hij uiteindelijk door diezelfde stammen is afgezet.

Old_Spice | 06-11-21 | 23:57

@Old_Spice | 06-11-21 | 23:57: Deed het zo slecht nog niet ? Khadaffi bedreef een soort "Pan-Afrikaans, pan-islamitisch socialisme" en werd gedreven door een grote aversie tegen het westen. Net als Erdogan en ontelbare "schriftgeleerden" riep hij "wij moslims gaan Europa ooit overnemen" en gaf zelfs aan hoe dat zou gebeuren "door immigratie en demogrtafische ontwikkelingen:. Niemand in het westen die die waarschuwing serieus nam natuurlijk, maar hij zal helaas postuum gelijk krijgen. Het is maar goed dat die schoft een bajonet tussen zijn billetjes kreeg. PRIK !

Asteroid-B612 | 07-11-21 | 06:53

De staat van het land ligt niet alleen aan de navo. Hun eigen geruzie helpt niet bepaald.
Khadaffi riep de opstand ook over hem af door zijn verkrachtingen en onderdrukking

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Energie kost geld. Maar de onvolking moet ergens van betaalt worden.

Ray Skak | 06-11-21 | 21:38

Ik zag vandaag bij de klimaatmars weer de Palestijnse vlag meegedragen worden. Blijkbaar hebben Hamas en vrienden de oplossing en is Palestina CO2 neutraal.

Mokum Kosher | 06-11-21 | 21:21 | 4

Je suis pro Isreal

pibasso | 06-11-21 | 21:30

Ik mis dan altijd diversiteit bij die protesten net als andere topic natuur opruimen. En als ze er dan 1 vinden wordt die altijd geïnterviewd.

dedwarsligger | 06-11-21 | 22:14

Als er maar wat te protesteren valt, dan zijn de usual suspects immer aanwezig...

Pittzz | 07-11-21 | 09:54
▼ 1 antwoord verborgen

Dat klimaatgezanik komt ondertussen m'n neus uit.
En er is heus wel wat gaande maar we gaan er nog lang niet aan met z'n allen.
PS. En Greta is gek.

jaja | 06-11-21 | 21:18 | 2

Greta heeft dezelfde gelaatsuitdrukking als Kaag, alsof er een tik in de zender zit.

swapper | 06-11-21 | 23:04

Natuur & milieu is het volgende onderwerp dat gekaapt werd door de boven ons gestelden. Het gaat niet meer over natuurbehoud, dicht bij je natuur blijven, met elkaar in de biosfeer leven, een samenleving opbouwen zonder roofbouw. Nee, het is een "complex geheel" geworden met drukdoenerij rondom de bestuurstafel van te grote rotbedrijven en hun loopjongens bij de overheid. Hun beleid:
"De wet. De wet. Het geld. Het geld. Alàààrm!!!" Iedereen verstomd en stopt met denken want de grootsheid van de redder moet gevolgd worden.
Er wordt niets gered of behouden. De industrie neemt alleen maar toe, net als de overbevolking. De hele biosfeer is een industrie- en woongebied met wat laatste resten om te jagen of van de natuur te leren (biomechanica, farmacie, etc.).
Natuurbehoud heeft een zó totaal andere aanpak nodig dan die vanuit de huidige geopolitiek, dat je eigenlijk helemaal opnieuw moet beginnen met evalueren en plannen maken. Taboe's zullen daarbij doorbroken moeten worden.

zeurmachine | 06-11-21 | 21:09 | 1

Iedereen weet dat grove prijsstijgingen van o.a. voedsel en energie i.c.m. politieke incompetentie en zaken als vijandig buitenlandbeleid en etnische onrust tot rotzooi leidt. Als de industrie de wereld niet verder omploegt is het de oorlog wel. Maar gelukkig kun je met een groene blieb nog fijn naar het café en mag je zonder zelfs buiten sporten. Jottem.

zeurmachine | 06-11-21 | 21:18

Sinds dat artikel over Ursula vd Leyen (die iets over mij te zeggen schijnt te hebben zonder mijn instemming) neem ik de auto naar de brievenbus, en terug.

Eric Newby | 06-11-21 | 21:07 | 5

Het hele idee van een auto is dat je niet hoeft te lopen.

Harry.Langezwaal | 07-11-21 | 09:56

Die brievenbussen staan tegenwoordig ook fucking ver.

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 13:51

Al die kwetsbare mensen die op de stoep op minder dan 1.5 m komen. Met de auto is een daad van medemenselijkheid en patriottisme

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 13:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Het verzadigigingspunt van CO2 is vrijwel bereikt. Een verdubbeling zou daarom ook geen enkel (nadelig) effect meer hebben. Als dat er al een effect op het klimaat zou zijn (quod non). Die relatie is namelijk bij een vrijwel ondefinieerbaar aantal parameters nimmer in enig model aangetoond. Het eerste model dat exact het verleden qua klimaatgevolgen kan reconstrueren met de bekende gegevens moet nog gemaakt worden. Zelfs een begin van waarheid van de vermeende klimaatgevolgen van het biologisch uiterst nuttige CO2 gas is niet bewezen. Beter zou het zijn om deze hysterie in te ruilen voor extra fondsen voor zuiver en fundamenteel onderzoek en alle beoogde klimaat doelen in de vuilnisbak te flikkeren. Voorts kan ruim 70% van de wetenschappers vanwege bewijsbare fraude worden ontslagen en vervangen door de wetenschappers die tot persona non grata werden verklaard omdat ze niet wensten mee te doen aan de leugens om subsidies te kunnen blijven genereren. En, mijn God wat is er van GS verworden

Buerman | 06-11-21 | 21:03 | 15

@Crusher | 06-11-21 | 21:54:
Beetje dom antwoord, ieder met een beetje intelligentie ziet duidelijk dat het stijgende Co2 gehalte in de atmosfeer van invloed is op de stijgende temperaturen, smelten van de poolkappen en stijgende zeespiegel.

meneer Q | 07-11-21 | 13:49

Verzadigd? Hoe dan, volgens mijn CO2 meter is het buiten 500 en binneb kan het oplopen tot 2200

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 13:58
▼ 12 antwoorden verborgen

In Duitsland is paniek ontstaan bij de Groenen, omdat de Europese commissie kernenergie als duurzame energiebron wil verklaren (eindelijk eens iets verstandigs uit die hoek), terwijl dat volgens de Duitse Groenen natuurlijk duivelswerk is. Volgens de Europese Groene afgevaardigde zou dat een vreselijke ramp zijn.

Want: "Das Ergebnis wäre eine Entwertung aller neuen Finanzprodukte, die den Green Deal in Europa voranbringen sollten. " Kortom: zijn groene aandeeltjes gaan dan naar de kloten, en dát is pas erg! Dat hierdoor veel meer CO2 uitstoot-reductie en een stabiele elektriciteitsproductie gerealiseerd kunnen worden, is kennelijk voor hem niet zo belangrijk. Follow the money!

Argyronauta | 06-11-21 | 21:01 | 2

Milieubaarden zoeken naar problemen, niet naar oplossingen.

Muxje | 06-11-21 | 21:12

Vergeet de komende blamage m.b.t. de Duitse Atom-ausstieg niet.

Harry.Langezwaal | 07-11-21 | 10:23

Zowel bij corona als het klimaat laten we ons leiden door onheilsprofeten. Je zou verwachten dat we na een of twee verkeerde voorspellingen deze gasten uitstoten en nooit meer aankijken (vroeger zouden ze waarschijnlijk gelyncht zijn).
Maar in plaats daarvan wenden we ons tot deze zelfde gasten en vragen: "Wat gaat er dan wel gebeuren en wat moeten we doen om het op te lossen?"

C1O2 | 06-11-21 | 20:59 | 4

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 21:06: Dat klopt. Veel geschikter voor een soort oneindige paniek en controle dan corona. En als je ziet hoe ver we het met corona al laten komen dan kunnen we nog heel wat verwachten.

C1O2 | 06-11-21 | 21:08

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 21:06:
Kan gewoon wetenschap op losgelaten worden. 't Valt gewoon onder de natuurkunde, maar dat zegt je blijkbaar niets?
't Is prima te bevatten, tenzij je zelf natuurlijk te simpel van geest bent.

RandyBiel | 06-11-21 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Typerend voor de rare gedachtekronkels bij GL/NX66/PvdA volk. Heel hard krijsen en als dan weer even de gevolgen van je gekrijs naar boven komen janken.
Energie subsidie monster de EU z'n gang laten gaan, dat gaat links of rechts betaald worden. Dus niet eerst juichen en dan janken.
Iedereen welkom welkom zingend ontvangen en dan in één keer tot de ontdekking komen dat je dan zelf geen meer kan vinden.
Je helemaal kapot deugen in de EU en met subsidies smijten om de hijab te promoten. Ach blijkt de werkelijkheid toch iets anders te zijn, maakt niet uit komt toch maar uit de EU pot.
Ga maar, door. Gekmakend.

bananabanana | 06-11-21 | 20:52 | 1

Dat hijab promoten komt inderdaad van dezelfden die vinden dat jij "binnen één generatie" je leefwereld moet laten omgooien. De blije moslima mag straks ook voor E7,50 per slimme wasbeurt de kleding van haar Eigen Keuze wassen.

zeurmachine | 06-11-21 | 21:59

Ik zag Mark Rutte op de eerste dag van de klimaattop een potje vaseline showen.
"U moet offers brengen"
"Het is noodzakelijk"
"Het zal niet zonder pijn zijn"
En daarna liet hij zien dat het potje vaseline leeg was.
Dat weet je wel hoe wij er voor staan in de klimaattransitie.

Osdorpertje | 06-11-21 | 20:52 | 1

Logisch, vaseline is een fossiel product.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:55

En maar door blijven marcheren.
Over je eigen rug.
"Funny ol' world, innit?"

Hupusculupus U.Dufus | 06-11-21 | 20:51

Hopelijk gaat de opwarming van de aarde een beetje opschieten. Gezien de huidige gasprijzen kunnen we de winters financieel niet meer overleven. Hoogste tijd het koude jaargetijde af te schaffen. Allemaal even flink CO2 uitstoten, dan groeien er binnenkort palmbomen op de boulevard in Zandvoort. Niet van dat benauwde, mensen.

Aisie | 06-11-21 | 20:51

Als die gasten 1 miljoen kilo nieuwe CO2 in de lucht brengen, en evenveel fijnstof uit de uitlaatgassen van de jets, blijf ik lekker mijn houtkachel stoken met wegwerppallets. Dat is maar recycle CO2 en klimaatneutraal!

VolgendjaarkrygikAOW | 06-11-21 | 20:40

Gelukkig kunnen auto's niet op water rijden, dan had water 2 euro per liter gekost.

Mr_Natural | 06-11-21 | 20:31 | 4

No way, veel duurder want schaarstestrijd met drink- en allerlei andere toepassingen van water.

D-Fens_1963 | 06-11-21 | 20:54

Niet olie of klimaat maar water gaat de trigger zijn voor WO-III.

_pacman_ | 06-11-21 | 22:37

Ga ze dat in Limburg maar even vertellen .ze hebben de voeten er weer droog. Hier in het Friese is het mais hakselen op het land ongeveer synoniem geworden met sloten graven. Elk rond een nieuwe sloot erbij. Direct gevuld met water.

strawdog | 06-11-21 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

"Daarbovenop geloven ze dat we nog op tijd zijn het klimaat te stabiliseren, terwijl het klimaat op deze planeet nooit stabiel is geweest."

Ja dan ben je als mensheid wel heel erg in jezelf gaan geloven.

Duwbak_Linda | 06-11-21 | 20:31 | 1

Niet als mensheid maar als Timmerfrans. Looft de nieuwe verlosser uit Brussel.

Schriever | 06-11-21 | 20:51

Fuck the planet, niet jouw reet.

Asteroid-B612 | 06-11-21 | 20:30

Dat biomassa project daar zijn een paar mensen heel erg rijk van geworden. Kappen van gratis bos, betaald met subsidiegeld.

En de wetenschap, die eraan ten grondslag ligt die zegt dat het fikken van hout geen CO2 produceert, heeft iedereen gefaald. Op die paar nieuwe biomassa-multimiljonairs na dan

sjef-van-iekel | 06-11-21 | 20:25

Klimaat probleem is voor een groot deel een luxe probleem, gemakzucht. Ooit kon men zonder al deze meuk, maar comfortabel was anders.

Neuth | 06-11-21 | 20:19 | 3

Ooit werden er nog producten gemaakt die een levenlang mee konden. Nu wordt alles zo gemaakt dat het binnen enkele jaren vervangen dient te worden, we moeten immers blijven consumeren. Maar daar hoor je de elite dan niet over zoals software updates waardoor telefoons trager worden.

Statix | 06-11-21 | 20:21

@Statix | 06-11-21 | 20:21:
Zo degraderen veel hedendaagse plastic producten al binnen een paar jaar. Ze worden bros en vallen onder hun eigen gewicht uitelkaar. Dezelfde plastic producten uit de jaren 70 zijn nog steeds dik in orde.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:47

Veel totaal overbodige kerstshit die met grote boten aangevoerd worden. Na de kerstshit dagen meteen bij het grofvuil. Daar waar het hoort.
Daar moet ook het zwaar vervuilende vuurwerk bij.

ritter vn hüpfburg | 06-11-21 | 21:19

goh..... de psychose van hoogmoed is ongoing...

nobodiesunmighty | 06-11-21 | 20:31

Gniffel. Een indrukwekkende 4.000 ton opslag per jaar.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:54

Gelijk aan de uitstoot van 790 autos. Daarvan hebben we er dan 10.000 van nodig in nl alleen al.

zeeman73 | 06-11-21 | 22:03

Uitstoot door de mens te weinig om verschil te maken

"De oceaan beval 37.400 gigaton 'zwevende' koolstof (zwevend = in vrije deeltjes zoals -en met name- CO2), de totale biomassa op het land bevat 2.000-3.000 gigaton, de atmosfeer bevat 720 gigaton en de bijdrage van de mensheid is slechts 6 gigaton.

Oceanen, land en atmosfeer wisselen voortdurend CO2 uit, dus de extra belasting van het systeem door menselijke activiteiten is uiterst klein. - Jeff Id (2008)

Is Climate Change Fake? - Patrick Moore
youtu.be/E5K5i5Wv7jQ

jitro | 06-11-21 | 20:12 | 19

@RandyBiel | 06-11-21 | 22:06: nou sorry hoor, maar dat is een heel mager repliek. Er staat niets in wat het tegendeel bewijst, maar u bent vrij om te geloven. Ga alleen geen onzin spammen. Beter ga je toch hier lezen: klimaatgek nl

schillenboer | 06-11-21 | 22:21
▼ 16 antwoorden verborgen

Steenkool is inmiddels zo duur geworden (van 600-700RMB naar 2.000-2500RMB) dat de gewone man/vrouw het niet kan betalen. Met name in arme gebieden/boerenland stapt men massaal over op het verbranden van oude kleding (2e hands ingekocht voor een prikkie) en hun gewassen zoals bijv. mais.

Energieprijzen zijn vastgesteld door de overheid. Productie en verkoop levert amper geld op, vaak verlies zelfs. Het is dus beter om niet te (veel) produceren. Overheid compenseert niet maar verhoogt de energieprijzen wel voor volgend jaar maar ook dat is onvoldoende. Er wordt onderhands wel meer gevraagd en betaald (corruptie). Wat ook niet helpt is de ban op Australisch steenkool. Die zijn van topkwaliteit vergeleken met andere landen. Hoog rendement waar veel industriële koolovens op ontworpen en afgesteld zijn. Omzetten duurt lang en is kostbaar. En de strenge winter is niet eens begonnen!
De echte stijging van energie, productie e.d. is nog niet doorgerekend aan de rest van de wereld. Komt nog. Deugen komt met een prijs.

TERUGVANWEGGEWEEST | 06-11-21 | 20:11 | 1

U bent de correspondent van GS in Beijing, zo mogen wij aannemen?

bisbisbis | 06-11-21 | 20:24

Als het bij mij te heet wordt omdat ik m'n houtkachel te vol heb gegooid dan zet ik gewoon de airco een half uurtje aan.

MaximumAwesomenimity | 06-11-21 | 20:10 | 1

Inderdaad!

Zapata10 | 06-11-21 | 20:23

Buiten het feit dat kernenergie het schoonste alternatief is, zou het wel fijn zijn als Europa en ook NL wat energie onafhankelijker zouden zijn. Als Poetin de gaskraan dicht draait en/of de mammoet tankers een maandje Europa niet meer kunnen bereiken zakt binnen de kortste keren de complete samenleving als een kaartenhuis in elkaar.

zwellevertje | 06-11-21 | 20:10 | 3

Energie-onafhankelijkheid is straks bittere noodzaak. Zelfs voor een land als Nederland binnen Europa, in elk geval wat de opwekking van elektriciteit betreft. Moeten we echt zelf gaan doen want we kunnen niet zomaar meer op import rekenen als er even geen zon of wind is, de andere landen in Europa hebben hun overige capaciteit dan hard zelf nodig. We moeten dat opvangen met kernenergie, of met gascentrales in combinatie met voldoende reserves en leveringsgaranties.

Muxje | 06-11-21 | 20:41

@Muxje | 06-11-21 | 20:41:
-
Nee hoor - Italië bijvoorbeeld is één van onze trouwste vrienden binnen Europa. Als het hier misgaat, dan krijgen wij al dat aardgas weer van ze terug. Wij hebben ze tenslotte ook uit de brand geholpen met hun corrupte banken, toch?

bisbisbis | 06-11-21 | 20:52

@bisbisbis | 06-11-21 | 20:52: De Italiaanse overheid is net zo betrouwbaar als de overheid van de Centraal Afrikaanse Republiek.

Old_Spice | 06-11-21 | 23:47

Ah Feynman zwicht ook al voor het Australische fakenews-neefje van Foxnews. Vele trumptards gingen hem voor.

BobDobalina | 06-11-21 | 20:07 | 3

Doe es een keer een poging iets inhoudelijks in te brengen.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:09

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:09:
Af en toe probeert hij dat maar dan blijken zijn zogenaamde feiten gewoon gebakken lucht.

2voor12 | 06-11-21 | 20:11

Kom je ook nog met feiten of lul je maar wat in de ruimte, zoals de meeste linkse klimaatwappies doen?

Old_Spice | 06-11-21 | 20:11

Voor 2030 ben ik een klimaatvluchteling. En wel weggevlucht uit de EU richting Azië waar ze deze klimaatwaanzin met verbazing aanschouwen.
Ik ga echt niet straks het overgrote deel van een AOW en pensioen uitgeven aan de kolderie die ons hier te wachten staat.
De boel hier verkopen en wegwezen en ik kan iedereen die wat geld en de kans heeft dat aanraden.

2voor12 | 06-11-21 | 20:05 | 2

Waarom wachten als het nu kan?

VoltaireJohn | 06-11-21 | 20:52

Vergeet uw mondkapjes niet, smog schijnt in Azië nogal een dingetje te zijn.

Zenzeo | 06-11-21 | 20:57

Ach, de wereld verandert snel. 40% meer veganisten in Nederland in een jaar. En bij elk fastfood restaurant koop je tegenwoordig een vegaburger. We gaan snel van het vlees af.

ultraman | 06-11-21 | 20:04 | 5

@TERUGVANWEGGEWEEST | 06-11-21 | 20:16: een veganist heeft per dag ruim een kilo voer nodig om gezond te blijven.

Ze eten geen koe, maar zijn zelf de koe. Qua hoeveelheid wat weggewerkt moet worden.

sjef-van-iekel | 06-11-21 | 20:31

@sjef-van-iekel | 06-11-21 | 20:31: Alles herbivoren zijn prooidieren.
In dit geval prooi voor Unilever, en in tijden van een ernstige voedselcrisis prooi voor mijn bbq.

Abject | 06-11-21 | 20:39

Straks neuken wij niet meer.
-
(maar in Afrika gaan ze gewoon nog even door...)

bisbisbis | 06-11-21 | 20:54
▼ 2 antwoorden verborgen

vindt het maar een enge ontwikkeling dat over aantal jaar alles elektrisch is dat is het stomste wat je kan doen afhankelijk zijn van 1 bron.

out-of-de-box | 06-11-21 | 20:01 | 7

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:05: kan nog steeds koken en douchen , desnoods gasfornuis aan als warmte bron, wat denk je van al die elektrische auto's die aan de kant van de weg staan of leeg staan dat je wilt opladen.

out-of-de-box | 06-11-21 | 20:40

Je elektrische fiets doet het ook gewoon als je accu leeg is.

RandyBiel | 06-11-21 | 21:12

Elektrisch is geen bron maar een resultaat van energie omzetting. De bron is de zon.

dijkbewaker | 06-11-21 | 22:41
▼ 4 antwoorden verborgen

'Ons monetaire systeem is een religie.'

Niet helemaal. Boeren verbouwen nog steeds eten. Bouwers maken nog steeds huizen. Energiecentrales, autobouwers en oliepompers ondersteunen nog steeds transport, warmte en hygienisch vreten.

Het probleem zit bij de mensen die denken dat juist *dat werk* een gepasseerd station is, erger nog: een millieu-zonde, waar zo snel mogelijk een einde aan moet komen. Dat de consultant voor ongestresseerde werkervaringen bij mensen die inclusie bevorderen uithangen, het echte werk is.

Die mensen gaan nog van een - letterlijk - kouwe kermis thuiskomen als ze merken dat de tent niet meer verwarmd wordt, het vreten meer niet te krijgen is, of niet gekookt kan worden.

konjodebonjo | 06-11-21 | 20:01

Zonnepanelen, split airco en maar 1 kamer verwarmen. Alleen het douchen kost dan nog geld. Maar gelukkig doe ik dat nooit.

Zapata10 | 06-11-21 | 20:00 | 2

U hebt een van de meest gezonde huiden ter wereld.

nobodiesunmighty | 06-11-21 | 20:36

Leuk dat Maarten van Rossum hier ook reaguurt.

Der Schnitzeljäger | 06-11-21 | 20:45

Als je nou echt iets wil doen voor het klimaat , loop naar China en vertel daar dat die weet ik niet hoeveel kolen centrales beter kunnen stil zetten.. DAN PAS zet het iets teweeg voor het klimaat. Ga voor het grote doel. I.p.v een paar druppels

foxhunter | 06-11-21 | 19:59 | 2

De Chinezen weten dat het westen zichzelf buitenspel zet door de eigen energievoorziening te verzieken, die hoeven alleen maar te wachten.

Harry.Langezwaal | 06-11-21 | 20:10


Het is jammer dat er zo vreselijk veel geld omgaat in dat klimaatgedram.
Anders was ik medestander geweest.

Hupusculupus U.Dufus | 06-11-21 | 19:59 | 3

Types als Nijpels zien in het klimaat een kans voor enkelen om excessief rijk te worden. Over de rug van de bevolking die enorm op kosten gejaagd wordt. Ik ben gekke Henkie niet.

Sitting_targets | 06-11-21 | 20:07

@Sitting_targets | 06-11-21 | 20:07:
Nijpels zit er voor de installatiebranche.
Minnesma, het Urgenda-bazinnetje is ook directeur van het commerciële bedrijf Thuisbaas die flink verdient aan mensen hun huis gasloos te maken.

2voor12 | 06-11-21 | 20:21

Er zijn gewoon veels teveel mensen

Schilder58 | 06-11-21 | 19:54 | 5

@Sitting_targets | 06-11-21 | 20:01:
Welnee. Het wordt altijd een stuk leefbaarder als half Nederland in de zomer afreist naar de camping aan de costa's. Corona lockdowns hadden dezelfde prettige bijwerking.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:08

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:08: Ja, na de ontmensing kan het weer gezellig worden. Maar tijdens?

Sitting_targets | 06-11-21 | 20:11

@Joris Beltsin | 06-11-21 | 20:08:
Klopt. Zelden zo genoten van de stilte en de ruimte tijdens mijn nachtelijke fietstochten door 020 gedurende de lockdown een dik jaar geleden. Wist niet dat een stad (bijna) zonder mensen zo mooi & sereen kon zijn. Trouwens, van een (te) groot deel van de mensen heb je alleen maar last.

Peter Emile | 06-11-21 | 21:08
▼ 2 antwoorden verborgen

ge-luk-kig. Eindelijk rust.
En nu een Duveltje.

nobodiesunmighty | 06-11-21 | 19:56

Ook droevig nieuws: Pleidooi voor kernenergie bij klimaatmars valt verkeerd: ’Pakken lekgeprikt’. Dus kritisch tegengeluid komt even niet uit bij de klimaatdrammers. En zo komen we nergens.

Geil Kippetje | 06-11-21 | 19:52 | 4

De afgelopen 40 jaar is kernenergie gewoon doorontwikkeld voor nucleaire onderzeeërs en vliegkampschepen. Bewezen technologie in zeer complexe omstandigheden. We kunnen die modellen reactoren gewoon op land inzetten.

ole guapa | 06-11-21 | 21:43

Stel je eens voor dat wappie Baudet voor kernenergie zou pleiten.

swapper | 06-11-21 | 23:08

@swapper | 06-11-21 | 23:08:
Dat zou helemaal niet helpen. Als Baudet of Wilders voor kernenergie pleiten gaat de rest van de kamer er nog harder tegenin.

DKP | 07-11-21 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

De recente prijsstijging heeft niets met de klimaatproblemen van doen. Alles is duur vanwege de door Corona ontregelde bevoorrading.

AntiZanicz | 06-11-21 | 19:52 | 1

China is in 2021 in de stroomopwekking behoorlijk verschoven van kolen naar gas met het oog op CO2-reductie. Dat heeft echt wel doorgewerkt op de gasprijs.

Joris Beltsin | 06-11-21 | 19:58

Climatechange is dan ook niet het doel, het is het middel. En als ik sommige websites (over ontwikkeling op de zon en/of op de aarde) mag geloven, dan kon het wel eens zeer koud worden over een aantal jaren. En als dat klopt, dan zouden we wel eens spijt als haren op onze hoofden kunnen krijgen dat we zonodig van het aardgas en de aardolie afmoesten. En dat laatste is mijn vermoeden/inschatting. Maar ja, wie ben ik...

Rest In Privacy | 06-11-21 | 19:49 | 1

Hierdoor krijgen de politici dus gelijk met hun fake-probleem van de opwarmende aarde.De oplossing is er al eerder dan het "probleem"dus.

Ben5570 | 07-11-21 | 11:18

Ik keek naar het jeugdsjoernaal vanavond. Gelukkig zijn mijn kinderen volwassen. Wat een brainwashing. Kinderen inzetten pm als volwassende je zin door te zetten, wat schofterig gedrag.

hero_of_heaven | 06-11-21 | 19:48 | 3

Je ziet het overal in de staatsmedia en RTL's. Het continue gedram en gelieg hoe erg het allemaal zou zijn nu.

2voor12 | 06-11-21 | 20:10

Daarom ook de lobby om stemmen al met 16 jaar mogelijk te maken, nog wel leerplicht maar wel al stemmen

Cebro | 06-11-21 | 23:01

Het enigst wat je straks nodig hebt om te overleven is een wapen en voldoende munitie. Er gaan oorlogen komen. Ook dicht bij je eigen huis en haard.

de SENSEI | 06-11-21 | 19:48 | 2

euhhh... voedsel...? drinkwater...?

Zenzeo | 06-11-21 | 20:59

Weten wie preppen en waar ze wonen.

Smeggel | 06-11-21 | 21:43

Wat vindt Greta hiervan?

thanseeuwen | 06-11-21 | 19:47 | 4

die heeft ondertussen haar eigen prive jet.

newray | 06-11-21 | 19:50

dat je haar naam fout schrijft

AntiZanicz | 06-11-21 | 19:53

Ze is permanent ongesteld…

eerstneukendanpraten | 06-11-21 | 20:15
▼ 1 antwoord verborgen

Petje af Feynman, en dankjewel dat jij hét onderwerp benoemt dat in de hele klimaatdiscussie al jarenlang onderbelicht wordt. Ik wil daarom het volgende héél graag onder de aandacht brengen, want het gaat hier om een verschrikkelijk eenvoudige methode, die wel eens dé manier zou kunnen zijn om ons klimaatprobleem binnen twee of drie decennia voor een groot deel op te lossen:

http://westerveld.squarespace.com/the-corridor/

Frans Timmermans hoor ik hier nooit over. Best wel gek eigenlijk.

VBO_B_Niveau | 06-11-21 | 19:47

Deze mensen hebben toch precies hetzelfde recht om te demonstreren als, ik noem maar iets geks, de boeren?

Zenzeo | 06-11-21 | 19:47 | 1

Natuurlijk, en?

uisge baugh | 06-11-21 | 20:04

Reductie van koolstofdioxide inderdaad: vrijwillig krimpende wereldbevolking op langere termijn in plaats van de explosie die nu aan de gang is. Al het andere is gebakken lucht. De olifant in de kamer.

TheseDays00 | 06-11-21 | 19:47 | 1

Eerder de Neg0r en de Aziaat in de kamer…

Wijze uit het Oosten | 06-11-21 | 20:08

Zo simpel is het. Grootmachten proberen macht te grijpen door hun tegenstander te verzwakken met milieumaatregelen. Grootmachten proberen macht te grijpen door hun tegenstander te verzwakken met milieumaatregelen. Grootmachten proberen macht te grijpen door hun tegenstander te verzwakken met milieumaatregelen.

NerdAlert | 06-11-21 | 19:46 | 1

Dat dachten ze. Wie de mineralen heeft kan bouwen. Rusland en China bouwen. Ook al 10 tallen jaren aan hun kinderen. Zij zijn er klaar voor, China meer dan Rusland.

nobodiesunmighty | 06-11-21 | 19:59

Tja, ik heb er de energie niet voor.
Geregeerd door malloten doen we al jaren niet mee

Maggiderin | 06-11-21 | 19:44 | 2

Ik kan de energie niet meer betalen.

deugallergie | 06-11-21 | 19:45

@deugallergie | 06-11-21 | 19:45:
Dat is dan wel weer goed voor het klimaat.
Maar dit is ook het nieuwe socialisme van de klimaatguru's: arme mensen zijn mensen met een foute mening, en via Tesla-subsidies etc voor de rijken kunnen we dat verschil tussen arm en rijk groter maken

skoftig | 06-11-21 | 19:48

Goed verhaal. Helemaal gelijk. Maar gezond verstand is al een tijdje geleden overwoekerd door emotionele klimaatporno. Benieuwd wanneer de wal eindelijk het schip keert…Kijkend naar die meute doemdenkers die vandaag door Amsterdam hebben gemarcheerd ben ik niet positief.

überholprestige | 06-11-21 | 19:44 | 1

@uber inderdaad overwoekerd door facebook mentaliteit naar het echte leven door te trekken..we zijn inmiddels al voot 2/3 tot imbecielen verworden. Zoals Barry Hughez ooit zei..vooral doorgaan.

WhoCares72 | 06-11-21 | 20:33

Zolang er geen kernenergie nodig is, is er geen klimaatcrisis

skoftig | 06-11-21 | 19:43 | 2

Spijker.
Kop.
Raak.

Wijze uit het Oosten | 06-11-21 | 20:07

Er is ook geen crisis. Dat ze het zo noemen maakt het nog niet waar. Het klimaat verandert en daar gaan wij mensheid niets aan veranderen. We kunnen minder CO2 uitstoten of elders opnemen, prima, maar het zal een scheet in een netje blijken: er verandert niets. De opwarming van de aarde is niet een proces dat je eventjes kunt afstoppen. Dat is een proces dat al ver voor de industriële revolutie is begonnen en dat nog lang na onze generatie zal doordenderen. De mens heeft daar geen invloed gehad en toch geloven dat het kan is simpelweg hoogmoed.
Natuurlijk is het beter om schoon en duurzaam te werk te gaan maar dat is voor betere redenen dan het klimaat. Want als we het klimaat écht konden besturen, dan was kernenergie de enige oplossing. Al heel lang geleden.

Bakkeleures | 07-11-21 | 09:31

Ik kan geen stijl lezen op mijn mobiele telefoon met (nog) betaalbare abonnement maar echt alles is duurder geworden de laatste tijd. Brandstof, boodschappen, energie, woonlasten, afvalstofheffing etc. Mijn salaris is trouwens niet gestegen! Werken loont nog steeds maar voor hoelang? En euh, het beestje bij de naam noemen blijft blijkbaar lastig.

Frans_van_Arkel | 06-11-21 | 19:41

Ik ben bang dat de mensheid als geheel te dom is om de huidige problemen op te lossen zonder oorlog op wereldschaal.

Rennieflox | 06-11-21 | 19:40 | 1

In ieder geval te geil. Grootste probleem is overpopulatie maar daar zal wel weer niet over gesproken zijn want bemoeizucht, discriminatie en koloniale mentaliteit van de rijke westerse landen. Terwijl dit de meest simpele en zinnige oplossing is.

Der Schnitzeljäger | 06-11-21 | 20:39

Dat was weer een heleboel Blah Blah Blah.
En wederom niks bereikt.
Ga zo door...

Nodeloos Kwetsend | 06-11-21 | 19:38 | 3

Voorlopig heeft hij meer bereikt dan jij en ik hoop inderdaad dat hij zo doorgaat.

VBO_B_Niveau | 06-11-21 | 20:03

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com