Rechter houdt QR-samenleving in stand
#TjaBartMaes
Social
Tja. De rechter heeft besloten dat de QR-samenleving van dit kabinet gewoon intact blijft. Voor iedereen die de livestream van de Rechtszaak Van De Eeuw Decennium Jaar Maand Week volgde, kan het geen verrassing zijn: van alle goede argumenten die er tegen de QR-samenleving aan te voeren zijn, gebruikten de advocaten en andere sprekers er heel weinig, en van alle malle overdreven hysterie die er door tegenstanders van de QR-samenleving wordt uitgekraamd, gebruikten ze er heel veel. En nu staat er dus de stempel van een rechter op een maatregel waarvoor de epidemiologische wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt en waarvan het kabinet maandenlang gezegd heeft dat die er nooit zou komen. Een maatregel bovendien, waarvan het kabinet weigert te zeggen onder welke voorwaarden hij weer wordt afgeschaft. Hele uitspraak daarrrr.
UPDATE: Wij hebben het vonnis ook gelezen en snappen niet helemaal hoe daaruit volgt dat 2G door deze uitspraak wordt verboden, maar wij snappen wel meer niet van wat Bart Maes allemaal beweert.
Reaguursels
InloggenZonder constitutioneel hof hoef je echt helemaal niets te verwachten van de rechterlijke macht. Zij toetsen aan (slechte) wetgeving die de overheid net zelfs in elkaar geflanst heeft. Niet of het slechte wetgeving is.
Als de wet vaag genoeg is, dan klopt het altijd. Dus hoe vager en slechter de wet, des te vaker zal de rechter stellen dat het klopt.
Daar heb je echt helemaal niets aan
Mooi, helder, en terecht. De rechter noemt expliciet de geldende voorwaarden, oftewel ter bescherming van de bevolking, zodra dat niet meer geldig te noemen is als onderbouwing vervalt de toestemming. Lijkt me duidelijk, de controlerende taak heeft de overheid ook. En anders de reaguurders wel, ja toch, niet dan.
De cijfers bekijkende kan ik alleen maar concluderen dat deze maatregel NIET ter bescherming van de volksgezondheid is.
Slecht.
-
Voorshands, dat zei Colijn ook. En we weten allemaal hoe het afgelopen is.
Waarschijnlijk was het een DDR66 rechter.
Die rechter weet ook wel dat de staat binnen een uur een hoger beroep regelt waar zijn vonnis ongedaan gemaakt word. Dan beter zelf maar de kudos bij Ferd incasseren.
Het is niet verrassend dat die rechter zo besluit. Hij dient de casus tegen de geldende kromme wetgeving te houden. Het is aan hem om te bepalen of de QR ellende voldoet aan de kromme wetgeving, niet om te bepalen dat die wetgeving krom is. Daar is de scheiding der machten voor, en dat kan je de rechter niet kwalijk nemen.
De enige die deze idiote wetgeving kan veranderen is de wetgevende macht. En die doet dat niet.
De Eerste Kamer zou toetsing van een wet aan onder meer de Grondwet moeten doen. Helaas is de Eerste Kamer als een decenia of 2, misschien 3 zelfs, verworden tot een verlengstuk van de Tweede Kamer wat betreft partijpolitieke belanden in plaats dat ze daar objectief naar de technische kant van de wet kijken... dus vanuit dat oogpunt zou enige support vanuit de rechterlijke macht wellicht gewenst zijn in deze. Natuurlijk zal een lagere rechter hier niet direct voor wilen gaan liggen en zal het mogelijk zijn weg naar een hogere rechter moeten vinden voordat er dieper naar de casus gekeken wordt.
Het enige wat ik mis aan die QR-code zijn de - objectief meetbare - voorwaarden wanneer die code vervalt en de garantie dat die code louter en alleen als vaccinatiebewijs ( dus toegangsbewijs ) geldt, nergens anders voor gebruikt gaat worden en dat derden er nooit inzage in of beschikking over kunnen krijgen.
Het "ja, het is zo handig straks voor later want we kunnen er ook mee..." argument ben ik uit principe op tegen. Een QR-code is een ongewenste doch noodzakelijke maatregel die, zodra de noodzaak er niet meer is - zsm afgeschaft dient te worden.
Voor een groot deel met je eens.
Maar ik mis de onderbouwing van die zogenaamde noodzaak.
Als u die nog wil uitleggen... Graag.
Dat is 'momenteel' niet aan de orde. Nou, dan weet je wel hoe laat het is..
@Cannabooze | 06-10-21 | 13:54:
We hebben hier de pandemie stevig onder controle. In vele landen van de wereld nog niet, en er landen nog dagelijks vliegtuigen met toeristen en zakelijk verkeer op Schiphol. Dan is het wel prettig dat je weet dat die mensen ook gevaccineerd zijn en/of negatief getest. Zeker voor oudere mensen die ook graag naar binnenevenementen, galerijen en musea gaan.
@Grasnaaiert.
Ok. U bent in de schijnveiligheid gaan geloven. Daar heb ik alle begrip (en zelfs wel waardering) voor.
Maar dat is nog steeds geen antwoord op de vraag.
De realiteit is, dat je als mens moet leven met beperkingen, omdat er nu eenmaal ook andere mensen zijn. Als je de enige op de wereld zou zijn was de beperking nog veel groter, omdat de realiteit is dat je andere mensen nodig hebt, maar ook van andere mensen last hebt. De covid-pandemie heeft mij doen beseffen, dat de wereld van 'het individu' soms ineens een stuk kleiner kan worden, omdat je rekening moet houden met anderen. Daarbij komt tegenstrijdige informatie waar iedereen van in de war raakt, en een overheid waar ik persoonlijk niet veel vertrouwen in heb. Niet eens zozeer omdat ze slechte plannen met ons hebben, als wel door hun incompetentie. Maar elkaar de zwarte piet (mag dat nog?) toespelen is zinloos. De uitspraak van de rechter was te verwachten. Als er technologie gemaakt wordt, gaat die vroeg of laat ook toegepast worden. Deal with it!
Deal with it is iets anders dan bent over for bullshit.
@Veepert | 06-10-21 | 13:13: Dat is waar. Maar niemand ontkomt eraan zich aan de wereld aan te passen. Je kunt nu eenmaal de wereld niet aan jezelf aanpassen, hoogstens een beetje van je directe omgeving. Daar zit de beperking.
@Aisie | 06-10-21 | 13:25: aanpassen aan de wereld is wat anders dan aanpassen aan fout beleid. De beperking zit in onze bestuurders.
@Veepert | 06-10-21 | 13:13:
Knap hoor, dubbele taalverloedering in één zin.
@Veepert | 06-10-21 | 13:29: Ik snap wat u zegt, en u heeft een goed punt. Onze onbekwame bestuurders zijn ook een deel van die wereld, die je niet aan jezelf kunt aanpassen. Maar ze zijn wel democratisch op hun plek beland. Ook dat is deel van de realiteit. Wat die democratie nog waard is, is een heel andere discussie. It's complicated.
@Aisie | 06-10-21 | 13:37: precies, very complicated.
@TeeJee | 06-10-21 | 13:35: dank u, op dat punt lukt het aanpassen aan mijn omgeving me best goed dus. Wollah, terug naar de inhoud ....
Trias Politica, al jaren dood en vergeten.
In dit geval de reden dat de rechter zo beslist. Hij beoordeelt de gepresenteerde feiten binnen de kaders van de kromme wet, dat is zijn opdracht. Het is niet aan hem om de wet aan te passen, dan krijgen we Urgenda-ellende.
Alsof we ooit van de QR code af komen.
Weet niet of het al gezegd is , maar ga is naar whatsapp instellingen en druk is rechts naast je naam :)
@alexanderpechtold | 06-10-21 | 13:06: Hee joh dat wist ik helemaal niet. Nu kan ik ook de kroeg in met deze QR code.
@klaasjanhenk | 06-10-21 | 13:12: Hahahahah
Jaja want tijdelijk [/sarcasme]
Ik heb toch sterk het vermoeden dat rechters in NL voornamelijk uitspraken doen die de staat wenst. Ik weet niet hoe het komt maar mijn vertrouwen in eerlijkheid in de politiek en rechtsgang is de afgelopen tijd wat afgenomen.
Dat idee heb ik ook. Deze uitspraak ruikt naar wc-eend, en dat is niet voor het eerst.
Scheiding der machten..... Kan ook wel in het geschiedenisboek. Das war einmal.
Ja vooral aan het Urgenda vonnis is dat te merken. Grow up.
@nietonredelijkeman | 06-10-21 | 12:41: Dit vonnis geeft de overheid de ruimte om radicaal plannetjes uit te voeren wat ze al heel lang wilden uitvoeren, zoals boeren onteigenen enzo.
Ja ook deze uitspraak is helemaal in het straatje van de overheid.
Is op zich niet vreemd als je kijkt hoe ons systeem in elkaar zit. Rechters nemen aan dat wetten democratisch tot stand zijn gekomen, en door overheid op grondwettelijke en uitvoerbaarheid zijn getoetst. Dat lees je in deze uitspraak ook terug.
Trias politica maakt het lastig om dit patroon te doorbreken. Persoonlijk denk ik ook dat we echt op het punt zijn gekomen in Nederland dat een grondwettelijk hof niet langer uit kan blijven in Nederland. Te vaak komen grondrechten in het geding op het moment (ik denk dan voornamelijk aan de toeslagen affaire, maar ook andere zaken die bijvoorbeeld bij het UWV spelen).
Akwasie is het waarschijnlijk niet met u eens.
Ik wel trouwens, voor wie dat wat uitmaakt.
Hier gaan we weer. Eerst de 1,5 meter opheffen, dan stellen dat hierdoor een aanzienlijke opleving van het virus te verwachten is en daarom het testen voor toeging breed invoeren. De ongevaccineerden hebben meer kans op het oplopen en het doorgeven van het Corona virus. Wat klopt hier toch niet aan? Waarom niet gewoon 1,5meter behouden? Hoe groot is het te verwachten effect op de beperking van verspreiding? Want als dit een klein effect is, dan is de maatregel opleggen aan iedereen wel erg drastisch en niet in verhouding. En als er grote groepen blijven bestaan die ongevaccineerd zijn, dan zal deze QR-toestand dus nooit meer weggaan omdat er een zogenaamd legitiem doel is, namelijk beperking van verspreiding van het virus. De drempel ligt zo wel erg laag voor elk willekeurig gevaar voor de gezondheid voor ongevaccineerden. Gaan we straks ook andere groepen die meer vatbaar zijn voor bepaalde ziektes beschermen door ze te weren of te dwingen iets aan behandeling te doen? Moeten alle ouderen die vanwege hun leeftijd zwakker zijn misschien geweerd worden uit grote groepen in de HORECA zodat ze minder snel ziek worden? Moeten mensen die onbeschermde seks bedrijven ook maar liever niet meer in de HORECA verschijnen, voor de zekerheid, dat ze elkaar geen SOA geven? Jonge kinderen, die ook veel vatbaarder zijn voor het oplopen en verspreiden van virussen ook maar niet met elkaar in contact laten komen?
Het houdt op als die tijdelijk noodwet wordt opgeheven. Spreek politici hierop aan, anders blijven ze het stilzwijgend constant hernieuwen.
@Kosmo: Je gaat voorbij aan de essentie : de afschaffing van de anderhalvemeterregel (drie maal woordwaarde) zorgt ervoor, dat er aanzienlijk meer mensen de binnenhoreca, het museum e.d. in kunnen etc. Dat is voor de horeca etc. een noodzaak om het hoofd financieel boven water te kunnen houden.
@Lubbberrtt | 06-10-21 | 12:50:
In musea sta je over het algemeen niet te hossen binnen 1,5 meter tussen andere stuiteraars en zuipers. Ventilatie zou wel een dingetje kunnen zijn ivm de noodzakelijke condities om de kunstwerken te preserveren maar zo diep zit ik daar ook niet in.
Welke gek hield zich nog aan die 1,5 meter?
De anderhalve meter was ook een wassen neus: niemand die zich er aan hield en het effect was hoe dan ook 0,0: 10 meter heeft zin, alles daaronder niet.
Maar goed: het punt is dat de geesten rijp moesten worden gemaakt voor de QR-samenleving. De 1,5m was gewoon een voorloper. Zie het als de kikker in een kom met water die steeds heter wordt.
Dit eindigt niet met een QR voor toegang: straks staat uw rijbewijs er op, uw paspoort, uw medische dossier en, belangrijker, uw CBDC digitale Euro's.
Elke microtransactie kan worden gevolgd. Werkelijk elke aankoop, elk cafébezoek, ieder pakje shag. Bij teveel alcohol, tabak of vet voedsel krijgt u automatisch een emailtje van uw zorgverzekeraar dat uw levensstijl soberder en gezonder moet, want anders gaat uw premie omhoog.
Het enige dat men kan doen om dit te voorkomen, is massale burgerlijke ongehoorzaamheid. Weiger die QR, ook (vooral) als u gevaccineerd bent.
@Lubbberrtt | 06-10-21 | 12:50: mee eens, dat de horeca meer omzet nodig heeft, is een probleem. Oplossing was geweest om gewoon alles weer vrij te geven, maar wel mogelijkheden te bieden voor mensen die alleen naar de horeca willen samen met gevaccineerden of test-negatieven (speciale dagen/avonden, zoiets). Dan had je aanzienlijk minder weerstand gehad. Het lijkt nu of er vanuit gegaan wordt dat alle ongevaccineerden massaal met elkaar naar de horeca gaan om elkaar even lekker te besmetten en dan allemaal tegelijk op de IC gaan liggen.
@ceriel82 | 06-10-21 | 13:18: dat is dan ook weer waar..
@McPhart | 06-10-21 | 13:32: eens. als gevaccineerde krijg je geen applaus maar een trap na (en mogelijk nog de verplichting tot een derde shot)
Boeien
is niet relevant ..
Overdraagbaarheid is vrijwel hetzelfde, alleen verschil in mate vatbaar voor het virus. En dat is de keuze van ongevaccineerden, net als bij de polio prik etc. Daar is toch ook geen QR code voor nodig.
@papa jones: hahaha, vooral lekker wegkijken, dat is ook veel gemakkelijker dan terugkomen op iets onomkeerbaars.
Het merendeel van dat soort artikelen - immuunsysteem, natuurlijke afweer, eerder opgelopen besmetting versus 2x gevaccineerd - concludeert nog steeds dat vaccinatie op dit moment nog steeds de beste manier is om hospitalisatie te voorkomen en dat tegelijkertijd de immuunreacties zeer zeker moeten worden onderzocht maar dat het te kort dag is om daar nu al op te vertrouwen.
Lijkt me toch duidelijk genoeg?
@Graaisnaaiert | 06-10-21 | 13:21:
Jazeker, maar dan zouden ook gevaccineerden een negatief testbewijs moeten tonen.
Het is het vonnis van de rechtbank duidelijk, dat het overheidsbeleid zwaar leunt op de inzichten van OMT en BAO. Zeker, van Dissel cs. zijn ter viruszake kundigen, maar hoop, dat Den Haag ook andere inzichten/invalshoeken voldoende meeweegt.
Met dit soort politieke vraagstukken naar de rechter stappen in zinloos. Net als de media is de rechterlijke macht inmiddels niets meer dan een verlengde van de uitvoerende macht. Naar de rechter stap je als je nieuwe koelkast het niet goed doet en je krijgt geen nieuwe dan wel je geld niet terug. Of als je er met je ex niet uitkomt wie wat krijgt.
Inderdaad. Je trekt altijd aan het kortste eind tegen de staat. Tenzij je je klimaatgezeik wil doordrammen dan krijg je de rechter nog mee.
Het blijkt maar weer: een terechte strijd moet gevochten worden door capabele strijders. Boosheid en goede bedoelingen zijn onvoldoende voor de overwinning.
Je krijgt je zin niet dus ga je maar slaan bedoel je
Precies. Je kunt gelijk hebben, maar je krijgt het alleen als je slim genoeg bent.
Kent iemand dat boek nog waar men verplicht ochtend gymnastiek moest doen voor het telescherm? Achterhaald: smartwatch met stappenteller.
@ZoekEenVrijeNick | 06-10-21 | 12:36|
Jazeker, heb zowel het boek als de Blue-ray op de plank staan hier. Vanavond maar weer eens opzetten. De schrijver van het boek was een visionair die zijn tijd lichtjaren vooruit was met zijn 2-weg "Televiseur". De beste man is ondertussen leverancier van Groene Stroom, zo hard dat hij in zijn kist ligt te tollen nu.
*Blue-ray met "1984" van de plank pakken doet*
Vroegah. Werd je bij sommige clubs geweigerd als je niet de juiste kleding of schoenen aan had. Zag weinig demonstranten toen die dat vreselijk vinden en toegang eisten of hun vrijheid ingeperkt zagen.
Dat zijn ondernemers die zelf bepalen wat voor publiek ze graag binnen hebben zitten. Nu wordt voor hun bepaald wie ze sowieso niet binnen mogen hebben. U begrijpt het verschil niet?
www.omroepbrabant.nl/nieuws/2975632/p...
goeie vergelijking. top
Vroeger, toen je na het uitgaan ook nog verplicht een frikandel uit de muur moest trekken. En je niet wist wat erin zat
Dus je bent altijd voor discriminatie geweest? erfelijke kwaal of....
QR systeem gaat over drie weken overboord, geen zorgen. Gaan we gewoon weer lekker in semi lockdown met zijn allen.
En nee, dat is niet de schuld van de ongevaccineerden.
Is wel degelijk de schuld van de ongevaccineerden. 90 procent in de ziekenhuizen is NIET gevaccineerd !!
Oorlogen zijn ook altijd de schuld van de vijand. Vrede komt ook pas op gang als de vijand verslagen is.
Net als die avondklok die bovenaan de stapel lag om als eerste overboord te gaan en daarna over drie en nog eens over twee en toen weer drie en nog eens drie en nog maar eens drie weken werd afgeschaft?
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 12:08: waar op het coronadashboard vind ik dat terug?
@Ik blijf niet stil, die 90% die u aanhaalt is oud nieuws, en niet representatief voor dit moment. In het begin van de pandemie was iedereen ‘ingeprikt’ en waren ook de meeste opnames. Kom eens met een recenter getal
‘Niet-geprikt’ opgooien doet
@floppyhoes36 | 06-10-21 | 12:18: De doelpalen worden inderdaad verplaatst: door vaccinatie kunnen we weer naar restaurants, uit eten etc.
Door vaccinatie belanden er aanzienlijk minder mensen in het ziekenhuis. Zolang dit aantal beheersbaar blijft, kan de horeca, scholen, theaters etc gewoon openblijven.
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 12:08:
NICE onderzoek over week 12-19 Juli.
Aantal patienten 370
Aantal patienten van wie gegevens bekend zijn 320
10% volledig gevaccineerd
5% volledig gevaccineerd, maar bekend slecht immuunsysteem
17% 1ste shot
11% niet volledig bekend
57% ongevaccineerd
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 12:08: Correlatie is nog geen causatie, maar lekker roeptoeteren voelt natuurlijk altijd fijn.
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 12:08: 90%???? dit is fantastisch nieuws. Dat betekend dat de druk op de zorg nog maar 10%-15% is van wat hij vorig jaar was.
@naglfar | 06-10-21 | 12:29: hmm las net nog een deskundig inhoudelijk stuk geschreven door een reaguurder, welk het cijfer 90% aanhaalde.. kan zijn dat het wat vertroebelt was omdat haat de boventoon voerde.. Die tegel kan dus in de prullenbak..
Kom dan ook maar meteen door met dat social credit system en de CO2 score. Misschien dat mensen dan eindelijk inzien dat die QR-app niet een middel maar het doel was.
Fantastisch idee. Nu meteen maar even door pakken. Het gaat er toch van komen. Wat is er nu zo moeilijk aan om gewoon een brave burger te zijn?
@Beste_Landgenoten | 06-10-21 | 12:07: Ja geweldig, dat vinden al die Chinezen ook als je hen interviewt over hun systeem.
Dat heeft verder niks met angst te maken dat er allerlei vrijheden geblokkeerd gaan worden hoor.
@Beste_Landgenoten | 06-10-21 | 12:07: en dan wordt "brave" op z'n engels uitgesproken neem ik aan
De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar hij rijmt altijd. ‘Mark Twaine’
Bij iedere pandemie heb je ontkenners en antivaxxers, maar deze zullen daar nooit een les uit trekken.
@BobDobalina volgens de corona kenners zouden de antivaxers dood gaan, dus dan hoef je er weinig les uit te trekken.
Alleen ik zie het niet gebeuren?
Huh werkt het vaccine dan toch op het grootste deel ongevaccineerde mensen?
Geschiedenis herhaalt zich niet, het zijn alleen historici die blijven herhalen.
Zeg, het kan wel zijn dat binnen de 3P de regering/2e kamer het beleid bepaalt en de wetten maakt en het zal wel dat alleen rechters deze wetten mogen interpreteren en hierover mogen rechtspreken maar als eenvoudige ingenieur kan ik geen touw vastknopen aan de uitspraak van de rechter. Rechtspreken is toch niet begrijpend lezen, interpreteren, bedoelingen ontrafelen en teksten corrigeren? Een rechter ziet toe op de fratsen van de overheid om zodoende burgers te beschermen, toch niet om haar beleid te verdedigen.
Het doel van Montesquieu met de 3P was om tirannie te voorkomen en de vrijheid van de burger te vergroten. Hoe wordt de oorspronkelijke bedoeling van M. dan nu door de rechter geborgd?
Ronaldo heeft een punt. Het pleidooi van Maes was vrij matig. Teveel op emotie, te weinig op de inhoud. Op sommige momenten was het echt tenenkrommend. Waar is Moszkowicz als je hem nodig hebt...
Beter had die advocaat GeenStijl moeten bezoeken voor argumenten.
Er moeten sneI meer van die schijt dixies op straat komen. Ik bIijf niet eeuwig aIs een hond in de bosjes kakken
Beste tegel in tijden
(?)
En die dixies gaan dan alleen open als u een geldige QR code voor de scannert houdt...
ah die bolus naast mijn peop was van u?!
Was te verwachten en nu maar zien wat het volgende word dat aan de QR word toegevoegd. Ik denk zelf het persoonlijke CO2-budget.
Briljant idee
Het enige dat kan gebeuren is dat ongevaccineerden gaan radicaliseren. Zijn het dan linkse of rechtse radicalen?
Vrije radicalen?
Om mij heen zijn het de gevaccineerden die radicaliseren. En allemaal overtuigd dat ze niet ziek kunnen worden en niet meer hoeven te testen.
@zevensprong | 06-10-21 | 11:51: helemaal prima toch !
@zevensprong: tot nu toe heb ik nog geen gevaccineerden zien matten met de politie.
@Lorejas | 06-10-21 | 11:53: Nee, natuurlijk niet, dat zijn ook hoofdzakelijk de watjes van de samenleving!
Dat hangt er vanaf of u joop of GS bezoekt
@Lorejas | 06-10-21 | 11:53: Daar hebben ze toch ook geen reden toe.De politie dient de macht die het vaccinatiebeleid bepaalt.
Liever een watje dan een wappie. Scheelt stemmen in mijn hoofd.
El QRaida
Dat zou gewoon onafhankelijk van wel/niet gevaccineerd moeten zijn. Iedereen zou hier gewoon tegen moeten zijn omdat de drempel steeds lager komt te liggen richting een social credit systeem a la China.
@oh no | 06-10-21 | 12:50|
U bent één van de weinigen die het snapt of überhaupt wil zien. Want de dingen die men had moeten doen in de laatste anderhalf jaar (o.a. uitbreiding van de totaal kapot bezuinigde Zorg, goede ventilatie op scholen e.d.) heeft men volkomen verzaakt. Men greep maar gelijk naar het meest onwenselijke en zwaarste middel dat men zo gauw kon vinden. In Oost-Europa zitten ze het in opperste verbijstering aan te zien. Zij hebben zich net aan een dergelijk systeem weten te ontworstelen. Misschien dat men daarom nog zo op het qui-vive is. Zij weten namelijk wat er te verliezen valt.
Het zal me allemaal worst wezen, c.q. zijn!
#TeamTrekJeEigenPlan
Eigenlijk helemaal mee eens. Niks #samen.
Als het maar een fijne worst is.
De rechter zegt dat hij akkoord is (oa) omdat de maatregel sechts geldt zolang hij epidemologisch noodzakelijk is, en dus tijdelijk van aard is.
Dat is toch een goede grond om nog even door te procederen? Als dit beleid op epidemologische gronden kan worden verdedigd, kan een hevige griepepidemie tot dezelfde maatregelen leiden.
Een beetje rechter zal snappen dat dit onwenselijk en onhoudbaar is.
Kwartje. Kok.
Je kunt niet blijven kortgedingrechter, er is nu een uitspraak van de kortgedingrechter en daarna volgt een bodemprocedure. Dat kan nog even duren.
Eigenlijk hebben ze hun eigen ruiten nu ingegooid door met slechte argumenten te komen
Bij een zeer ernstige griepepidemie zoals Spaanse griep of nog erger zijn dit soort tijdelijke maatregelen het overwegen waard. Maar tegen veel griepvarianten heb je tegenwoordig vrij snel en makkelijk een vaccin tegen.
Een regering hoeft nu eenmaal wetten niet te onderbouwen. Bij een goed werkend parlement moeten ze het daar nog onderbouwen, maar tegenwoordig hoeft dat niet. Coalitie keirt het ongezien de (tyfus)goed. Dus pas als blijkt dat een wet echt tegen een andere ingaat (grondwet bijvoorbeeld) zou het nog kunnen sneuvelen, maar wie die rechtsprocedure gaat betalen en uitzitten moet wel van hele goede huize komen.
Klinkt als een dictatuur.
He?
Wil je een wet goedgekeurd krijgen dan moeten Eerste EN Tweede Kamer instemmen. Beetje onderbouwing is dus WEL nodig.
@PolderTaliban | 06-10-21 | 11:48: niet dus met de huidige partijen.
Kabinet was toch demissionair? Waar is dan de juridische grond om zulke ingrijpende maatregelen te nemen?
Wacht het virus dan op een nieuw kabinet?
Ja die is makkelijk. Wacht klimaatverandering op een nieuw kabinet? We hebben hier lang geleden regels met elkaar afgesproken (sociaal-contract) en daar dienen we ons aan te houden. Ongeacht de situatie. Roep anders de noodtoestand uit? (Wat natuurlijk nooit lukt want tweede kamer kan die ten alle tijden afschaffen met meerderheid). Anders gaan we (en dat gaan we dus al) het zelfde slibberige pad op als tal van overheden in de geschiedenis. Leuker werd het vaak niet..;)
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 11:52:
Zolang een onderwerp niet als controversieel wordt aangemerkt door de Tweede kamer kan een demissionair kabinet dat nog steeds op de agenda zetten en beslissingen nemen.
Zoek anders eerst eens op wat demissionair inhoudt.
@Teejee: Discriminatie op grond van medische kenmerken is niet controversieel? Ik snap je punt verder wel.
@Randy in klassieke zin zoals iets ‘op de winkel passsen’ is mij altijd verteld. Dit is meer ‘op de winkel hakken’ als je het mij vraagt.
@Vunzigheid | 06-10-21 | 11:48: Nee, het virus wacht op en werkt alleen met QR codes.
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 12:03:
Daar kun je een mening over hebben en een discussie over voeren, maar zolang men dat in Tweede of Eerste kamer niet als controversieel verklaart (in de politieke zin) is dat het dus niet.
Ah. De antivaxxies lopen niet te drammen?
@Lorejas | 06-10-21 | 11:48: Nee, wij hebben geen ziekelijk dwang om mensen verplichten mee te doen aan hypochondrie.
Nou dat zal dan wel he.
U referentiekader is 1 ex die hypochondrie heeft/had en daarmee zijn alle gevaccineerden dammers etc. Ik zal u zeggen dat ik mij heb laten vaccineren vanwege longproblematiek maar zou dit niet hebben gedaan wanneer ik gezond was. Ik raad anderen, die gezond zijn, ook af de vaccinatie te nemen. Ik ben zelf tegen de QR code/vaccinatie bewijs en heb deze dan ook niet. Ik wil hiermee zeggen dat niet alle gevaccineerden hetzelfde zijn evenals dat geldt voor ongevaccineerden. Voorlopig werkt de tweedeling goed door in onze maatschappij. Laat elkaar in de waarde en respecteer een andermans keuze ondanks dat je het er misschien niet mee eens bent!
Dus als een rechter met argumenten komt waar JIJ het niet mee eens bent is het in eens een bananenrepubliek .
Had er een goede advocaat opgezet i.p.v. die flapdrol van een Maes dan was het misschien anders geweest. Daarnaast doet een kortgedingrechter vaker een veilige uitspraak omdat de definitieve uitspraak pas bij een bodemprodecure komt. Kort gezegd de rechter kijkt of er zaken zijn die echt niet kunnen wachten en eenvoudig aan de wet te toetsen zijn. Dat is nu niet, horeca is geen eerste levensbehoefte en als je er toch heel wil kan je een test laten doen, of je daar nu in geloofd of niet. Ergo, iedereen kan naar de kroeg dus de procedure kan verder.
Dat er dingen niet leuk zijn in het leven wil niet zeggen dat het gelijk DISCRIMINATIE!!!!1!1!1!!1 is
Als alles op slot gaat is het natuurlijk helemaal prima als de ongevaccineerden worden buitengesloten van de maatschappij.
Het is immers die groep die ziekenhuisbedden onterecht vasthoudt.
Begrijp nu waarom het u ex is... pff
Ik pleit nogmaals voor een bredere QR-Code, maak er een VIP code van. Betaal je inkomensbelastingen over het hoogste tarief dan gaat het stoplicht automatisch op groen zodat je op tijd geld kunt verdienen. Heb je veel aanvullende zorgverzekeringen? Duw die minimumloner aan de kant op de eerste hulp, je hebt gewoon voorrang. Plebs.
Sukkel.
Iets zegt me dat u dan overal achteraan mag aansluiten en wachten op uw beurt.
Klinkt mooi. Scheelt me heel veel wachten overal.
En doorrrrrrr!
Daar kun je ook alle kanten mee op...
'Waarvoor de epidemiologische wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt'.
Dat lijkt me niet helemaal terecht (of misschien zelfs gewoon onterecht). Best mogelijk dat het advies uit een rapport van PWC komt (die zijn goed in adviezen), maar de onderbouwing valt toch wel degelijk af te leiden uit de adviezen van het OMT en de samenvatting daarvan zoals die in de uitspraak is opgenomen.
Is gewoon opruiende meuk, een interpretatie door leken.
ook de uitspraak gelezen, ik vermoed dat de uitspraak dat 2G niet kan, is gedaan omdat dan niet meer kan worden voldaan aan de beoordeling van de rechter. Tsja maar de rechter was toch vrij duidelijk dat vergt een nieuwe beoordeling en ze hebben daar inderdaad geen harde uitspraak over gedaan. Kortom Bart Maes spreekt te stellig.
Mee doen aan die QR onderdrukking is toch uiteindelijk een individuele keuze? Als je zin hebt om je te laten knechten door de overheid dan doe je dat lekker. Ik ben 2x gevaccineerd, omdat me dat verstandig lijkt.
Of dat het trouwens ook verstandig is/was zal de toekomst uitwijzen. Maar ik weiger om aan iedere boerenlul die mijn eerlijkheid en oprechtheid in twijfel wenst te trekken het 1 of andere knullige overheidsappje met een QR code te laten zien om te "bewijzen" dat ik niet aan het liegen ben. Zodat ik van die persoon naar binnen "mag" om daar mijn geld te gaan besteden. Belachelijke gedachte, werkelijk.
Het hele krankzinnige QR circus word gedragen op de vleugels van emotie. En die emotie is angst. En wat is de allerslechtste raadgever? Juist. Angst. Maar half NL hangt er vol in en schijt 7 kleurtjes. Moet je lekker doen. Als iemand perse bang wil zijn dan staat eenieder dat vanzelfsprekend vrij. Maar ik ben geloof ik niet zo bang uitgevallen en dat staat mij dan vanzelfsprekend óók vrij. Echter; als je zegt niet bang te zijn van Corona dan ben je een 'wappie' en zelfs een potentiële moordenaar of dat soort extreme aantijgingen. Allemaal ingegeven door angst. Nooit geweten dat zoveel mensen, zo bang kunnen zijn. Ik dacht dat de mensheid dapperder, realistischer en zeker zelfstandiger was. Helaas.
De werkelijke pandemie is die van devolkshysterie.
Op de IC 's liggen inderdaad de mensen die geen angst kennen voor het Covid virus.
Zo en nu gauw uw vanmorgen vergeten seroxat innemen.
@Raspatat | 06-10-21 | 11:47: je begrijpt mijn betoog niet.
@johnyl | 06-10-21 | 11:47: En ook die er heel erg bang voor zijn. Er liggen er zelfs wereldwijd honderdduizenden onder de grond die doodsbang waren voor Covid.
hear, hear spot on! Inderdaad verbazingwekkend, maar veel mensen zijn nu eenmaal niet in staat om kritisch na te denken. Daar komt bij dat veel mannen (die vaker rationeler zijn) geen zin hebben in gezeik van hun vrouw (die vaker door emotie worden geregeerd) en voila de hele meute heeft last van massahysterie.
Verder zien veel mensen hun coronaprikje ook als statussymbool, of zijn minder principieel en denken hierdoor 'van het gezeik' af te zijn. Normaal zouden dit soort gekkies gewoon genegeerd worden, helaas zijn een aantal van dit soort gekkies minister.
Dat is het manco van democratie, je 'wordt geregeerd' door mensen die vaak dommer zijn dan jij en debiele dingen doen. En normaal kun je daar prima omheen werken, alleen nu dus niet tenzij je die QR-code weet te kraken, of gewoon alleen zaken doen met tentjes die niet aan dit fascisme meedoen. Persoonlijk boycott ik elke tent vanaf nu die aan deze onzin meedoet. Gelukkig bestaat mij levensdoel uit meer dan naar het terras/restaurant gaan.
@Raspatat | 06-10-21 | 11:47: Sterk argument, mijn compliment!
@Dutchbeaurouge | 06-10-21 | 11:53: Zeker 4,5 miljoen doden wereldwijd nog wel!!!
Maar goed dat gat in fte aardbewoners zijn in 20 dagen weer helemaal opgevuld door de overproductie in fte van 220.000 per dag. Kortom we zijn met ruim 130 miljoen meer mensen op deze aardbol sinds de pandemie in februari 2020 uitbrak, uiteindelijk is het wel nodig om het totaalplaatje in perspectief te blijven zien, velen kunnen en willen dit nu eenmaal niet.. (nb: Elk verlies van een geliefde is er één, dit verdriet is niet in cijfertjes te vatten, ik bagatelliseer het persoonlijk verdriet niet. In the end heb ik niemand, ken ik niemand, die iemand is verloren aan COVID SARS2. Ik ken wel meerdere personen die besmet zijn geraakt, uiteindelijk hebben ze het ervaren van een verkoudheid tot niet meer dan een pittige vervelende griep.)
Geen ruimte voor 2G? Dan moet die ruimte middels wetgeving nog gemaakt worden. In Duitsland wordt 2G al ruim toegepast (en leidt daar tot erg verontrustende situaties) en Nederland volgt Duitsland altijd.
Ach ja, Duitsland....
Zullen ongevaccineerden binnenkort, zoals in sommige landen al het geval is, niet meer welkom zijn op de werkvloer? Wat als zo'n maatregel ook hier doorgevoerd wordt? Worden ze dan geschorst, ontslagen of in een kamp gestopt? Vragen, vragen.
Gelukkig hebben we in Nederland niet te maken met dwang vanuit de overheid. Toch??
Tot op heden is dat niet mogelijk in de wet, je mag als werkgever dit al helemaal niet aan je werkgevers vragen. Vast contract? Dan zit je nog goed :)
@Vloberto | 06-10-21 | 11:39:
Je mag het vragen maar werknemers hoeven niet te antwoorden. Maar je moet dan wel de gevolgen bedenken als je niet mee doet. Genoeg werkgevers die je dan via andere manieren een oor gaan aannaaien.
In Italië wordt men op onbetaald verlof gestuurd, het gebeurt dus wel. In Nederland mag (volgens Hugo) een werkgever naar prik-status vragen indien dat ‘nodig’ is
Ben er wel voorstander om het voor antivaxxers het zo moeilijk mogelijk te maken om deel te nemen aan de maatschappij. Het grootste gedeelte heeft zijn verantwoordelijkheid genomen om zichzelf en anderen te beschermen. Deze groep gevaccineerden moet dan ook door de overheid beschermd worden door de antivaxxers, Vind afzondering van de antivaxxers dan ook niet echt een slecht idee.
Ik denk inderdaad dat ze gebrandmerkt worden en in concentratiekampen worden gestopt zoals u stelt. U heeft een realistische kijk op het leven merk ik.
Kom maar op met die gecamoufleerde verplichting op de werkvloer. Bij ons is een schreeuwend personeelstekort en wat er nog is is aan t rondkijken. Er is zoveel werk buiten dat ik eerder een nieuwe baan heb dan mijn werkgever een vervanging, laat staan een goede vervanging.
Als mn wergever zegt dat hij voor mij 10 anderen heeft dan geef ik hem mn telefoon met de mededeling "bel ze maar". Hij gaat ze niet vinden...
@Vloberto | 06-10-21 | 11:39: ik heb begrepen dat de VVD onderzoekt of het mogelijk is dit via een wetswijziging of noodwet door te drukken.
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 11:43:
Maar, je bent als gevaccineerde toch beschermd door t vaccin...?
@kaplaarzenverkoper | 06-10-21 | 11:44: Bron? Kan er niets over vinden.
@johnyl | 06-10-21 | 11:43: Ahh, u ziet ook wat er in Australië opgetuigd wordt! Goed bezig heur..
@Air van Boven Dorens | 06-10-21 | 11:44: Alleen als iedereen mee doet, anders werkt dat vaccin niet.
@Vloberto | 06-10-21 | 11:46: Dennis wiersma VVD in antwoord op vragen van SGP inzake bedrijven die vaccinatie eisen van personeel.
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 11:43: Ziek! U moet nodig extra gevaccineerd worden.
Wettelijke grondslag is er, rechter moet zich terughoudend opstellen (trias politica), heeft de rechter gedaan, uitvoerder heeft in redelijkheid voor dit beleid kunnen kiezen, vindt de rechter inderdaad, kort geding, is geen bodemprocedure. Dat is het in een notendop. Lijkt mij goed.
Dat is totale onzin die u uitkraamt, een rechter is totaal onafhankelijk en doet soms ook uitspraken ten nadele van de staat (denk aan de stikstofuitspraak)
Haha. Nou, pak even een stoel en tel tot 10 en probeer het dan nog een keer.
@johnyl | 06-10-21 | 11:40: Onafhankelijk van de staat betekent nog niet politiek onafhankelijk.
Na een periode van daling van van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen van begin september tot de 25ste lijkt het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen weer wat toe te nemen. (na een stagnatie tussen 25 sept en begin oktober)
Kunnen we al concluderen dat die QR-check niet werkt?
QR-codes voor iedereen is het doel, de pandemie het middel. Tuurlijk werkt het niet.
Komt allemaal door de niet gevaccineerde mensen. Staat op de NOS. Gevaccineerden komen niet in het ziekenhuis.
Dat was de boodschap althans. Vanaf deze maand woekeren de luchtweginfecties weer, corona was gewoon op zomervakantie.
Golf van gevaccineerde mensen op de IC in 1...2...
Het gedrag van bepaalde mensen werkt niet. Of moet dat nog een keer uitgelegd worden?
@naglfar: Precies mijn gedachte. Nu anderhalve week verder sinds de "versoepelingen" en alle aantallen lopen weer op. Ben benieuwd hoe de regering dit in de schoenen van de ongevaccineerden zal trachten te schuiven. Komende maand zal een hoop duidelijk worden. Gisteren in het nieuws dat de Phizer-prik na 6 maanden nog 90% bescherming zou bieden maar iets zegt me dat de komende maanden toch meer oproepen voor boosterprikken zullen komen (Zie Israël).
@van Oeffelen | 06-10-21 | 11:41: Je bedoelt die gevaccineerde die mét corona, maar zonder of lichte klachten toch ongetest naar de kroeg gaat en daar zonder problemen binnen komt (want groen vinkje)?
Dan werkt die QR-check dus niet.
Ja
In wegrestaurants kan je wel eten zonder QR-code
Het gaat om wegrestaurants die liggen bij verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet, laat een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid weten. Na een telefoontje met Rijkswaterstaat blijkt dat het om de snelwegen en een aantal N-wegen gaat. De motivatie van het ministerie dat deze restaurants zonder scan van de QR-code gasten mogen toelaten, is dat het voor internationale beroepschauffeurs altijd mogelijk moet zijn om te eten en drinken.
bron: GLD punt nl
Precies wat ik al in eerdere reaguursels voorspeld heb: de qr code gaat er komen maar wel zonder gevolgen voor de lievelingetjes van onze elite: de asielzoekers en arbeidsmigranten.
@jemagookniksmeer | 06-10-21 | 11:52: ga zelf dan op de vrachtwagen rijden, er staan 10.000 vacatures open. Droeftoetert
De enige juiste uitspraak. Al die wappies kunnen wel iedere week uren demonstreren maar even langs een teststraat rijden, wat hooguit 10 minuten in beslag neemt, is hen teveel moeite. Gelet op de toename van het aantal prikken als gevolg van de intrede van de QR code komt het bij mij over dat de wappies toch niet zo principieel zijn. Waarschijnlijk demonstranten die om het even waarvoor demonstreren gewoon leuk vinden.
Is vooral jeugd en jongeren die willen stappen die toename prikken. En die worden juist niet ziek, en gaan niet dood aan corona.
Een natuurlijke weerstand had beter geweest dan een prik voor die groep. Aldus Pfizer medewerkers.
20min heen, 10min wachten in een tochtig gebouw, 20min terug.
Om dezelfde test te laten uitvoeren die ik hier al in de la heb. Enig verschil is dat je bij een zelftest geen QR-code krijgt.
Mijn god. Het is een veredelde barcode waarmee je kunt aantonen dat je gevaccineerd bent.
Neen. Het is een intelligentietest
@Canis.bonus.es | 06-10-21 | 11:44: het is een horigheidstest.
Mooi precedent.
Als horecagelegenheid mag je aan de poort dus om bewijs van 'niet besmettelijk' vragen.
Met deze uitspraak kun je dus als horecagelegenheid om toegangsbewijzen vragen zoals een VOG en op basis daarvan iemand toegang ontzeggen.
Nee, een VOG eisen kan de horeca niet voor bezoekers/gasten/klanten.
Nee.
Onzin. Let even op de onderbouwing van de uitspraak. Daarbij spelen de speficieke omstandigheden (epidemie, druk op de gezondheidszorg etc.) wel degelijk een cruciale rol.
Dan toch in ieder geval de Obesipas en de Alcopas. Mensen zoals Bruls moet omwille van hun gezondheid helaas de toegang tot horeca ontzegt worden.
Dagelijks overlijden er immers meer mensen door een slechte leefstijl dan door Corona dat op zijn laatste pootjes loopt.
Mee willen doen door niet mee te willen doen. Jammerdebammer. Zondag maar weer op pad met je gele parapluutje.
Tot dan weer!
Het is zondag droog
QRijg de rambam met je QRankzinnigheid. Ik ben voor inenten, al moet iedereen dat wel lekker zelf weten. Flikker wel lekker op met die poep QR code. Stelletje imbecielen.
Eensch
"waarvoor de epidemiologische wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt"
Umm, de feitelijke praktijk onderbouwing van:
"je kan er flink ziek van worden met lange termijn gevolgen,
en kan je er dood aan gaan, vooral als je ouder bent"
lijkt me best wel objectief vastgesteld.......
De grondwet hangt aan de muur in de kamer.
Helaas kan en mag een Nederlandse rechter niets toetsen aan de grondwet. Dat staat ook in de grondwet. Alleen de eerste kamer zou dat kunnen doen, maar helaas pindakaas....
Dat kan wel, alleen niet met wetten in formele zin. Wetten in formele zin kunnen wel worden getoetst aan de grondrechten in diverse verdragen (EVRM en IVBPR bijvoorbeeld). Daarin staan grondrechten (zoals het recht op bewegingsvrijheid) die verder gaan dan onze grondwet. Zo erg is het dus allemaal niet.
Het aantal besmettingen begint weer wat op te lopen. Mogelijk beginnen de vaccinaties hun werk minder goed te doen. Vooralsnog ben ik blij dat ongevaccineerden een beetje uit mijn buurt gehouden worden. Want ze zijn vaker ziek en als ze ziek zijn zijn ze besmettelijker en langer besmettelijk dan de mensen die wel gevaccineerd zijn.
Griepseizoen is weer aangekomen.
En wat voor invloed hebben die dan als jij gevaccineerd zijn?
De bescherming is hetzelfde voor je of je nu door een gevaccineerde of ongevaccineerde besmet word.
U kijkt niet graag naar de cijfertjes hè? Met of zonder vaccinatie nog steeds besmettelijk dus ook gevaccineerden altijd testen. Gelijke monniken gelijke kappen.
Blijf dan lekker thuis of binnen als je zo bang bent voor een griepje.
Vooral niet-gevaccineerden raken besmet. En dat zal bijna niemand verbazen.
Ongeprikte (pro-vaxers overigens) in mijn omgeving beschermen zichzelf door zoveel mogelijk groepen te mijden, dat is anders voor geprikten, zij scheiden (asyptomatisch) veel hogere concentraties virus uit en laten zich niet testen (want geen klachten). Wanneer de ‘cases’ oplopen komt dit vooral door de orgieen van geprikten onder elkaar onder valse bescherming van een of andere QR code. Stop met wijzen naar ‘ongeprikten’, want dit is niet alleen onlogisch maar ook nog eens onnozel
@Canis.bonus.es | 06-10-21 | 11:39: Precies dit. Hulde voor uw reaguursel.
@Canis.bonus.es | 06-10-21 | 11:39:
Kijk eens naar de ziekenhuis opnames.
@botbot | 06-10-21 | 12:03: Zijn de overgebleven medewerkers weer terug van vakantie? Tja, ziekenhuizen moeten ook wat verdienen en die mensen bezig houden.
@botbot, ja naar die van augustus 2020 zeker? Slaapkop
Goed dat een proefproces is uitgelokt, en goed dat de rechter uitspraak heeft gedaan.
Ik vind de uitslag teleurstellend, van mij mag die Qontrole weg, maar het is wat het is.
“Hier zult u het mee moeten doen.”
In wat voor auto rijdt de rijdende rechter eigenlijk?
@Nederlander1 | 06-10-21 | 11:30: Toyota Corona.
Tikfoutje: Onrechter of ontrechter.
GS wil graag "epidemiologische wetenschappelijke onderbouwing" zien. Blijkbaar zijn alle studies die laten zien dat ongevaccineerden meer virus verspreiden, meer anderen ziek maken, zelf vaker en ernstiger Covid krijgen nog niet overtuigend genoeg.
Wanneer gaat GS eigenlijk een wetenschappelijke onderbouwing geven voor al die topics over Ivermectine? Of komt er nog een keer een rectificatie? In de goed ontworpen trials was het nl. niet beter dan een placebo.
google eens ivermectine 2015 nobel prijs!
@Sjefke_pro | 06-10-21 | 11:28:
Net gedaan. Het is iets tegen wormen.
Ivermectine is wel beter dan een placebo: het geeft bij diverse mensen vergiftingsverschijnselen waardoor hun overlevingskans nog kleiner wordt. De genenpoel wordt daarmee weer een stukje slimmer.
Nog een week of zes en dan zal blijken dat de QR slechts schijnveiligheid bood. Nah ja, kun je altijd nog de ongevaccineerden de schuld geven.
Je hebt helemaal gelijk waar je de ongevaccineerden de schuld geeft.
De amateur virologen zeggen gooi de boel maar los.
De artsen, professoren, en hoogleraren zeggen hou de deur op een kier.
Wie moet ik nu geloven?
Er zijn artsen, professoren, en hoogleraren die het ook willen opengooien. Met verschillende argumenten, maar toch . Los
Genoeg amateur virologen (zoals u zelf) willen liefst nog alles dicht. Uiteraard ook genoeg artsen, professoren en hoogleraren die zeggen: gooi alles maar open. Wat is je punt?
In elk geval niet een liegende minister.
Veel artsen, virologen, professoren en nobelprijs winnaars zeggen gooi de boel maar open en dat zijn geen amateurs.
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 11:24:
U maakt mij nieuwsgierig wie zijn die artsen en professoren en hoogleraren dan wel?
@Twannie | 06-10-21 | 11:24:
Dat lijkt mij stug u weet net zo goed als ik dat met versoepelingen het aantal besmettingen drastisch toeneemt en dat voor het gros de ongevaccineerden de ziekenhuisbedden bezetten.
Rosanne Hertzberger
@botbot | 06-10-21 | 11:30: Wat een aannames weer, kom eens met data of feiten.
@botbot | 06-10-21 | 11:30: Dat klopt. Dat zien we in Israël precies zo. Met hun QR code was alles weer open. Er liggen ook een paar ongevaccineerden in het ziekenhuis daar.... Ook ongevaccineerden die dubbel gevaccineerd zijn, maar de laatste prik was langer dan zes maanden geleden... (dan ben je daar weer "ongevaccineerd").
@TrickMeister90 | 06-10-21 | 11:37:
Dat zijn geen aannames daar zijn ook veel vaccinatie programma's voor op gesteld.
Volgens mij bent u zeer slecht op de hoogte.
Dat moet je zelf weten.
De uitspraak komt er op neer dat de maatregelen vooral en bovenal een politieke keuze zijn. O.a. om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt. Met name in de wintermaanden neemt het aantal infecties van de luchtwegen toe wat een hoge druk op de zorg kan geven, aldus het OMT, wiens advies wordt overgenomen door de regering.
Vanuit dat vertrekpunt acht de rechter de QR code proportioneel.
Oftewel, je zou kunnen concluderen dat ons zorgstelsel onvoldoende in staat is om met seizoens virussen om te gaan. De eisen die we aan de zorg stellen te hoog zijn en dat de wijze waarop wij ons verhouden tot de dood is veranderd.
Het zijn met name oude (bejaarde) mensen met een slechte gezondheid waarbij corona, griep en andere seizoensgebonden infectieziekten een ziekenhuisopname noodzakelijk maken.
De huidige stand van de medische wetenschap is dat die steeds beter is geworden in het in leven houden van mensen. Dat is ook terug te zien in de gemiddelde leeftijd waarop een Nederlander sterft. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat door die kunde, een relatief kleine groep in een groot deel van de zorg vraag voorziet. Een consequentie daarvan kan zijn dat de zorg sneller (dan een aantal decennia geleden) overbelast wordt.
Kennelijk vinden we het als samenleving (de meerderheid sowieso) geen probleem om beperkingen opgelegd te krijgen om de huidige status quo in de zorg te behouden.
Het grappige is in deze dat er naar ‘antivaxxers’, ‘wappies’ en andere critici wordt gewezen met het verwijt dat deze egoïstisch, niet solidair zouden zijn.
Datzelfde argument zou gemaakt kunnen worden voor draaideurpatiënten, die onevenredig veel zorg afnemen. Veel ziekten, behandelingen en druk op de zorg kunnen voorkomen worden door veranderingen in de levensstijl.
Kortom, volgens mij legt de coronacrisis een ander probleem bloot. Misschien zijn de maatregelen wel een gevolg van de vergrijzing en hoe wij ons verhouden tot ziekte en dood.
@TrickMeister90 | 06-10-21 | 11:37: Het klopt wel dat de meeste niet gevaccineerd zijn, alleen wat mensen zoals @botbot niet durven te vertellen (want dan stort hun wereld in) is dat die niet-gevaccineerden meestal slechte gezondheidstoestanden hebben en meestal boven de 50 jaar oud zijn, wat volgens het RIVM ook de meeste doden heeft vergeleken met mensen onder de 50 waarvan er tussen 175-200 doden zijn geweest met of aan corona. Mensen onder de 50 zullen echter niet massaal de ziekenhuizen bezetten. Daar is geen bewijs voor, niet gebeurt in 2020 en zal niet gebeuren in 2021 of 2022 (in Nederland).
@dick3701 | 06-10-21 | 11:39:
Het klopt wat u zegt maar als 100% gevaccineerd is dan is de kans klein op een ongevaccineerde.
Maar het stikt er van de ongevaccineerde Pallestijnen de zijn vermoedelijk de bron van de voortdurende uitbraken.
@ratelaar | 06-10-21 | 11:44:
Feit is dat we met een eenvoudige injectie dit kunnen voorkomen.
Maar wat is er mis mee om de zwakkere in onze samenleving te beschermen.
Gewoon te belaaitafelt zijn om een testje te doen kan geen excuus zijn om honderden ouderen vroegtijdig de dood in te jagen.
@VoltaireJohn | 06-10-21 | 11:44:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag wie moet ik nu geloven.
@botbot | 06-10-21 | 11:55: Overdrijven is ook een vak
@botbot | 06-10-21 | 11:41: Ik zie nog steeds geen data/feiten of verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen?
@TrickMeister90 | 06-10-21 | 12:01:
Kom op zeg er staat genoeg overgeschreven.
Tip,.. ga eens zoeken op het net.
@botbot | 06-10-21 | 12:14: "Ga eens zoeken op het net." is wappietaal...
@botbot | 06-10-21 | 11:55:
Wat is vroegtijdig? Een maand, een aantal maanden een jaar? Dat hangt deels samen met je leeftijd. En de kwaliteit van leven, waarbij je de vraag kunt stellen:
Wat is leven? Dat je ademt en achter een raam zit te vegeteren, alleen en ‘veilig’ weggestopt in een instelling?
Een gevolg van de maatregelen was dat in de verpleeghuizen de corona regels zeer strak werden nageleefd omdat daar de allerzwakste bejaarden terecht komen.
Als je daar terecht komt dan zit je op het eind van je leven, mensen die daar zitten zijn binnen een jaar dood.
Het bittere is dat juíst die mensen, aan het einde van hun leven, empathisch als we zijn, niet of nauwelijks nog familie kregen te zien: want corona.
Tegen de tijd dat ik in die situatie terecht kom heb ik liever de corona kus des doods van een familielid dan dat ik tussen anonieme en gemondkapte verpleegsters mijn laatste maanden op de onvermijdelijke dood moet wachten. Om vervolgens in eenzaamheid in een vreemde omgeving heen te gaan.
Een vaccinatie voorkomt inderdaad heel goed ernstige covid. Net als een testje. Maar goed, dan kom je dus negatief getest op corona met het broertje van corona op bezoek: Griep. Heb je keurig je ‘plicht’ gedaan een ritueel testje uitgevoerd, is het de griep waar je nauwelijks last van had die het laatste zetje geeft. Of misschien wel de corona waarvan je als gevaccineerde nauwelijks last had. Diezelfde vaccinatie die jou goed beschermt maar die de allerzwaksten ook fataal kan worden.
Wat is het verschil?
@botbot | 06-10-21 | 12:14: Ja google is echt een betrouwbare bron..... als dat uw referentiekader is, weet ik genoeg.
Prima, nu graag ook doorpakken voor de kinderopvang en basisscholen. Eerste kamer, ga eens aan het werk!
www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35049...
Gaap. Leest u het vonnis eens. Dan begrijpt u wat voor een ontzettende afgang dit is van die Maes. Geen aandacht meer aan schenken.
Weet je nog 1 rechter gaf die Willem Engel gelijk, teruggeroepen en daarna alle rechtzaken verloren van horeca tot festivals dus inderdaad geheel onafhankelijk.
@van Oeffelen | 06-10-21 | 11:16: jaja, we weten het nu wel. Wat Hugeau doet, is welgedaan. Zucht.
Deze uitspraak is in hoge mate gebaseerd op de bolletjesmatrix van het RIVM. Ik heb echt m'n best gedaan toen deze destijds gepresenteerd werd, maar kon niet vinden waar deze data vandaan kwam. Of welk model hieraan te grondslag lag? Weet iemand dat? Deze matrix is ook nergens in andere (overheids)communicatie te vinden.
Niet in hoge mate, slechts ter illustratie.
Matrix is door van Dissel gemaakt en gebaseerd op data van afgelopen zomer. Maurice de Hond heeft er nog een artikel over geschreven.
Mail ze, op een vriendelijke manier.
Rechters houden ook moordenaars buiten de samenleving.... die worden ook gediscrimineerd!
buiten = in bedoel je?
Tuurlijk. De rechterlijke macht en de overheid zijn in dit soort gevallen 2 handen op 1 buik. Zou niet moeten, maar is wel zo. Tenzij het over dingen als klimaat gaat, dan wil zo'n rechter nog wel eens haar eigen groene agenda volgen.
Die groene agenda is ook overheidsbeleid maar op deze manier kunnen ze doen alsof ze die inpopulaire maatregelen niet willen maar wel moeten van de rechter. Zo houden ze hun handen schoon.
Als je als horeca-uitbater nou eens iedereen die binnenkomt aanneemt als personeel en na het bezoek weer ontslaat, dan heb je geen last van de QR-miserie. Uiteraard geen gratis maaltijd voor personeel, het zijn nu eenmaal barre tijden.
Er is ook wel eens door een reaguurder geopperd om iedereen tijdens cafébezoek lid te maken van de privéclub die het betreffende café dan is, en dat stopt na je vertrek. Geen idee of dit legaal is, maar leuke gedachte.
Paradiso had (heeft?) zo’n constructie met lidmaatschap en dat was dan wegens subsidieachtige factoren.
Het is het drama van deze eeuw dat de potentieel meest realistische kant van het politieke discours politiek en anderzijds vertegenwoordigd wordt door clowns en charletans.
En COVID doet met die kant wat Trump met linkse manstream media heeft gedaan. De woke-wappies gaan vrij spel krijgen dankzij deze collectieve meltdown.
Dat komt omdat zowel politiek als media gerund worden door machtsgeile bolsjewieken.
Echte mensen zijn niet geïnteresseerd totdat er bloed door hun straat loopt.
@Montgomery Burns | 06-10-21 | 11:17:
Hoewel je gelijk hebt dat de media een kant op waait, is dit ook een gevolg van de moedwillige domheid van hen die de kar hadden moeten trekken. Politici durven ook niet in dat gat te spingen vanwege het taboe. Zie Hans Gruijters van D66.
En minstens zo belangrijk is wat ik bij gebrek aan betere term maar het "Red Pill Syndoom" ga noemen. ALS je er achter komt dat de media inderdaad dingen verdraaien op ideologische gronden, dan te gaan denken dat ze ook alles verdraaien en dus dat elk tegengeluid wel waar moeten zijn. Je zag dat bij mensen als Sietske Bergsma, die ooit best wel verrassende colums schreef maar nu 100% wappie is. Hier ten burele zijn ze op de afgrond aan het wankelen. FvD is ook al zo'n voorbeeld. Weet je nog hoe groot de aanhang onder academici was?
Ja, wat onverwacht zeg. Dat een rechter, die recht moet spreken op basis van wet en feiten, tot deze conclusie komt. Zo raar. Poehee.
"een maatregel waarvoor epidemiologische wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt". Er zijn diverse studies waaruit blijkt dat gevaccineerden minder snel corona oplopen en het minder snel doorgeven. Daarnaast is de kans ook nog vele malen kleiner dat ze in het ziekenhuis komen en dus de zorg kunnen overbelasten. GS verwijst las bewijs voor het tegendeel naar een opinie in Nature waarin staat dat 'immunity passports' een slecht idee zijn. Als het het stuk leest, zie je dat dat gaat om natuurlijke immuniteit. Knap staaltje selectief shoppen. Dit is precies wat de wappies al 20 maanden aan het doen zijn. Maar goed, al spannen die mafketels 100 rechtszaken aan, ze gaan er niet een winnen. Er is op dit moment namelijk geen goed argument tegen de QR codes.
Beargumenteert u nou dat ongevaccineerden prima gemixt mogen worden met gevaccineerden? Ja he.
@Nuchternederland | 06-10-21 | 11:12:
Ik lees het er ook uit ja.
Dat ze minder snel corona krijgen en doorgeven ontkent (bijna) niemand toch? Maar waar ligt de grens? is een QR geoorloofd bij 5% betere bescherming van gevaccineerden? bij 30%, 80%? En hoe ligt het verband met ziekenhuis/IC opnamen? Hoeveel minder personen kunnen we daar verwachten? Welke berekeningen liggen daarachter? Of smeren we dan alleen uit in de tijd? Welke afweging is gemaakt tussen QR en de alternatieven, wat is de kosten/baten analyse?
Dit gaat niet over volksgezondheid. Uw comment illustreert dat perfect. Immuniteit is precies waar het om zou moeten draaien; u vindt gehoorzaamheid belangrijker.
Had zelfs Willem Engel niet 1 keertje van de 20 keer gewonnen?
@Diederik_Ezel | 06-10-21 | 11:27: dat ging over de formele basis van een spoedwet. Had niets met de inhoud te maken en uiteindelijk ook kansloos verloren in hoger beroep.
@Diederik_Ezel | 06-10-21 | 11:27: Ja, voor 5 uur geloof ik, toen was het spoed-spoed-superspoed hoger beroep waar een normaal iemand weken op moet wachten.
Maar ja, de roverheid hoeft zich niet aan regels te houden.
Elk mens die bij z'n moeder weg is heeft nog maar één vriend en dat is de rechter. In het gunstiste geval beloont een shariarechter je met 72 maagden voor jou alleen. Maar op een dag met 72 blèrende koters om je heen, hoef je dat ook niet meer.
Onafhankelijke journalistiek is het mooiste wat er is, ook al komt het 1 voor 1.
Als gevaccineerde ouwe lul met een lichaam als budda, en het hart van een ( bejaarde ) leeuw. Zeg ik, stop met die code, en laat de jeugd met rust. Iedereen die een spuit wil, heeft de kans gehad. Op de IC's liggen nog maar weinig Covid patiënten. Alles weer los in het land en weer door met leven. Als er nu gevaccineerde eigenwijzen dood gaan aan Covid, Darwin zou er zijn bewijs inzien. Maar stop met het dwingen van jonge en gezonde mensen!!
Ook ongevaccineerde jongeren kunnen ernstig ziek worden. Elke jongere met covid die op de IC moet worden opgenomen betekent meer achterstand in de zorg voor andere ziektes.
Get over it
Hamer: check. Spijkers: check. Planken: check. Stuk touw: check.
*aan de slag gaat*
Nickname meehebben: check.
Een beetje Knutsel_ gebruikt lijmverbindingen.
Je gaat een schommel maken?
@Nuchternederland | 06-10-21 | 11:11:
Of toch een galg?
Jullie zien het wel als het af is.
@Ing. eslapen | 06-10-21 | 11:08: niettes, dan worden het zwaluwstaart verbindingen.
Ik denk een stormbaan voor het huiskonijn.
Er zat toch al een bodem procedure aan te komen?
Nederland is dus eigenlijk een "kromstaat"?
Maar "geen ruimte voor 2G"... vanaf wanneer gaat de vaccinatieplicht gelden, volgende week?
Ook 2G zal vrijwillig zijn. Op den duur zal alleen het meest noodzakelijke open blijven voor ongevaccineerden tot aan de rand van dwang. Meer heeft u niet nodig.
Dwang zal er waarschijnlijk niet komen, want dan gaat het misschien wat moeilijk worden met aansprakelijkheid voor dit onvoldoende geteste vaccin. Op dit moment neemt iedereen het nog op volledig vrijwillige basis, waarbij zowel fabrikant als overheid geen verantwoordelijkheid dragen; bij dwang komt dat anders te liggen.
Het wachten is op nieuwe politionele acties, de Nederlandse regering zou het nu als een legitieme actie kunnen zien om een opstand tegen het rechtmatige gezag neer te slaan.
Vaccinatieplicht gaat er niet komen, dan maakt de Staat zich verantwoordelijk voor de medische schade die mensen oplopen en voor de mogelijke lange termijngevolgen.
Zo cynisch is het helaas denk ik.
Om dezelfde reden verwacht ik niet dat er EMA goedkeuring komt voor deze spuiten, de aansprakelijkheid is dan namelijk ook vastgelegd
@Zoelense Hobbyboer | 06-10-21 | 11:14: Met die logica kunnen we nog een tijdje door dus. Als iemand een pistool tegen je hoofd zet met de keuze om een pil te nemen of anders de kogel te krijgen? Dan heb je dus nog steeds een keuze en is er géén sprake van dwang? Want je hoeft die pil immers toch niet te slikken? Dwang en discriminatie zijn als het uitkomt enorm oprekbare begrippen.
@SmurfenSlurfje | 06-10-21 | 11:25: En wat als je de vrije keuze krijgt, of ik verlies mijn baan, of ik neem dat vaccin op volledig eigen risico?
@AstralVision | 06-10-21 | 11:40: Mmm, dan neem ik eerst een lange vakantie, verkoop de toko met alles er op en er aan, en ga volledig aan de staatruif nadat ik ergens in het zonnetje mijn centjes heb opgebrast. Al dan niet gevaccineerd, kijk tegen die tijd wel waar en wat er nodig is. Tegen die tijd is er wel zo'n basisinkomen waar ik van mee kom snoepen. Het zal even wennen zijn, en het is niet wat ik voor ogen had, maar dan zullen we als Nederland het ermee moeten doen, want gezamenlijk krijgen we het virus eronder! #ZinAn!
@BadPatNL | 06-10-21 | 12:42: Sounds like a plan!
het OM? Kijk een rechtsgeleerde!
@BobDobalina | 06-10-21 | 11:12:
Ja, kwestie van het juiste rayon uitkiezen.
@BobDobalina | 06-10-21 | 11:12: Lachen Joh!
Verrassend... Maar ik vond het ook niet sterk gespeeld eerlijk gezegd. De argumentatie was matig en er werd van alles bij gehaald, en er was totaal geen chemie met de rechter. Eerder andersom, deze werd bijna als 'vijand' bejegend. Het recht is veel emotioneler dan we geleerd krijgen, het is ontzettend belangrijk om een rechter aan je kant te krijgen. De rechter moet je aardig vinden, sympathie voor je hebben. Bart snapte dit duidelijk totaal niet.
Dus Vrouwe Justitia is niet blind, dat is wat ik lees.
www.youtube.com/watch?v=BPjGyJvefd4
Volgende keer een kopje koffie meenemen voor de rechter dus, en een compliment maken over hoe goed dat zwart hem staat.
Als een rechter daar gevoelig voor is, is het nog triester gesteld met onze rechtsstaat dan ik al dacht.
@Sjeintje | 06-10-21 | 11:05: ze heeft een blinddoek voor. Daar gluurt ze onderdoor wanneer nodig.
@Sjeintje | 06-10-21 | 11:05: Dat klopt.
@Nuchternederland | 06-10-21 | 11:07: Communicatie kan subtieler.
Alsof de uitleg van een advocaat ook maar iets uitmaakt bij verdediging van overheidsbeleid. Uitkomst staat toch al vast.
Deze uitspraak kan dus ook gebruikt worden om in de toekomst de toegang te ontzeggen.
Groen vinkjes komen er niet in :)
Tsja, als het een geen discriminatie is, dan kan het ander het ook niet zijn.
Zeer verrassend. Volgens mij was er een reaguurder die vaak hele verstandige dingen zegt, die dit al had zien aankomen. Kom hoe heet-ie ook al weer.
DrumPiet?
Bakito?
Kuifje-naar-Brussel?
Berbaar ?
Eurotokkie?
DKS?
Supermathijs ?
Diederik en van Oef zagen dit van kilometers verre al aankomen. De twee "Bredase" advocaten die uit België en Helmond bleken te komen.
Superior Bastard?
Blote Bertus?
Wel grappig dat er allemaal namen worden genoemd van verstandige reaguurders die hier zijn gesneuveld. Wees zuinig op je intellectuele elite!
Toetsenbordcomplex.
Raarrr. Ik krijg net een melding 'Bedankt voor uw stem op Toetsenbordcomplex'
@BobDobalina | 06-10-21 | 11:16:
U geeft onbewust een voor deze tijd zeer gepaste reactie.
In een tijd waar goed fout en fout goed is klopt het. Intellectueel en verstandig staat dan ook gelijk aan zwakbegaafde idioot.
Uuuh, even denken 💭 hoor. Ja, heette hij niet Wappie?
@Tobi | 06-10-21 | 11:20: Klik net mijn mail open en wat zie ik daar: Een automatisch antwoordbericht met: Bedankt voor uw stem op Toetsenbordcomplex!
@BobDobalina | 06-10-21 | 11:16:
Mensen als Kuifje en Berbaar, die nooit enig inhoudelijk weerwoord wisten te pareren en dan maar sneu gingen trollen, benoemen als intellectuele elite?
Tja. Bob is dan ook een D66 stemmer. Snel tevreden met bijzonder weinig.
Tik 'm aan Bob!
@van Oeffelen | 06-10-21 | 11:11: u ziet alles van kilometers ver aankomen, daarom woont u ook op een berg.
Merci
Ook QR nodig voor sinterklaas intocht in Utrecht. Dus dit jaar zitten we er zeker nog aan vast.
Kan Sinterklaas niet gewoon NA 1 november komen dan?
@small_town_dude | 06-10-21 | 11:02:
Vanzelfsprekend, 14 November is het.
Geen Sinterklaas dit jaar, lekker makkelijk als er weinig tot geen mensen komen voor de intocht. Maar Nederlanders kennende...
@Wattman | 06-10-21 | 11:05: die QR code was toch maar tot 1 nov? Of is dat inmiddels verlengd (ik ben niet vaak in Nederland en hou niet alles bij)
@small_town_dude | 06-10-21 | 11:21:
QR code blijft en wordt wellicht uitgebreid. De mogelijkheden zijn oneindig..
Moeten al die BLM demonstranten in ieder geval een prikkie halen vooraleer ze daar op het terrein willen demonstreren.
@Ikblijfnietstil | 06-10-21 | 11:36: Elk nadeel heb zijn voordeel...
@Wattman | 06-10-21 | 11:33: exact. Eerst even de eerste keer intrekken en dan kunnen we aan- en uitzetten.
Het wordt niet afgeschaft....
Nee, eerder uitgebreid.
@Zeebonkus | 06-10-21 | 11:03: Zeker weten. Waarom denk je dat ze tot 1 november wachten waarbij ze sommige maatregelen per twee weken bekijken. 1 november hopen ze het 'nieuwe' kabinet te hebben zodat ze op oude voet verder kunnen en die randdebielen gewoon door kunnen gaan met hun spelletje. Demonstreren kan straks ook alleen als je je app laat checken.
Enorme afgang voor deze paljas.
Iemand nog verbaasd?
Inmiddels is de Ruttedoctrine doorgedrongen tot ver in de rechterlijke macht.
We hebben de paniek goed kunnen zien toen hoofd-wap Engel de avondklok aanvocht. Die loensende dame -die voor rechter moest doorgaan- was in het geheel niet op de hand van de zittende regering hoor...
Tja ligt ook niet echt in de lijn der verwachtingen dat een kortgedingrechter het QR gebeuren gaat opschorten, los van wie er gelijk heeft is er natuurlijk niet echt een tijdsbeperkende factor die een normaal proces in de weg zou staan.
Met de kennis van nu www.youtube.com/watch?v=On5RYFbcxWY kun je vaccinatie gewoon NIET verplichten. Project veritas blijft onthullen..... MSM blijft zwijgen, wat een wereld.
REAGEER OOK