Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Formatie schiet voor geen meter op

NU! RECHTSTREEKS! BREKEND!

plaatje komt ons bekend voor

Het is al 230 (twee-honderd-en-dertig) dagen geleden dat het kabinet demissionair werd vanwege Ongekend Onrecht en al 230 dagen lang hebben ze in politiek Den Haag geen enkele haast om een nieuwe regering te vormen. Informateur Mariëtte Hamer heeft nu een brief (13 pagina's daarrrr) aan de Kamer gestuurd waarin ze verslag doet van de mislukte poging om Rutte en Kaag onder haar begeleiding (docs daarrr en daarrr) een 'proeve' van een regeerakkoord te laten schrijven, waar andere partijen dan bij aan mochten schuiven... Maar ja. Die wil niet met die, die wil niet met die en die andere wil niet met die andere. En nu wordt karteldino Hamer opgevolgd door karteldino Remkes. 

Als we nou gewoon volwassen politieke leiders hadden, die al voor de verkiezing duidelijk maakten met welke partijen ze in een coalitie wilden, volwassen journalisten die snappen dat het op die manier informeren van het electoraat JUIST democratisch is en dat ook een partij die stemmen verliest nog steeds een deel van het volk vertegenwoordigt, volwassen kiezers die begrijpen dat je in ons kiesstelsel nou eenmaal compromissen moet sluiten en een volwassen Jack van Gelder die gewoon zijn muil houdt omdat iedereen ook wel doorheeft dat er met die mafklapperclub van Graus en kornuiten echt niet op een normale manier valt samen te werken.. Maar ja. Dat hebben we allemaal niet. Wij hebben een hardnekkige Rutte doctrine (34 zetels) die maar geen functie elders wil zoeken en wat omhooggevallen gewauwel over nieuw leiderschap (24 zetels). Dus wij zitten hier nog wel even.
PERSCONFERENTIE HAMER: Om 13:45 uur hierrr of na de breek.

Reaguursels

Inloggen

uiteindelijk blijft het een machtsspel. Maar het lijkt mee een beetje op hoe ik vroeger met een buurmeisje bordspelletjes speelde, als ze niet kon winnen ging ze de regels tijdens het spelletje aanpassen. Als ik daar niet aan meedeed dan veegde ze de handel van tafel en was het afgelopen maar de lol was er natuurlijk voor die tijd af. Hier net zo je kan het niet leuk vinden maar de verkiezingsuitslag wordt gewoon niet gerespecteerd na de verkiezingen. PVV (ook niet heel erg mijn ding) wordt buitengesloten, SP wordt niet aan gedacht (heel erg niet mijn ding). Het is gewoon raar iedereen mag 5 minuten in de 4 jaar een vakje kleuren maar het wordt genegeerd. Waarom niet de partijen op volgorde 1,2,3,4 etc uitnodigen voor een meerderheid en dan onderhandelen. Uiteindelijk draait dit gewoon een keer uit op wat in de VS gebeurde. Niet op de inhoud; maar tegen de macht, zand cq handgranaat in de machtsmachine, tegen de elite / kartel. Ook degenen die daar nooit voor zouden gaan maar uit frustratie om de boel een keer echt op te schudden. Het wordt vanzelf zo vervelend voor zoveel mensen dat het uitdraait op tegenstemmen op een volksmenner die het charisma, verhaal en hopelijk herseninhoud van Fortuyn heeft. En dan maar hopen dat het niet idioot beleid oplevert.

JohnKarma | 02-09-21 | 23:46

Hamer is vreselijk gemist bij de SER, NL lag bijna op zijn kond.............

Ko Ranzig | 02-09-21 | 19:16

Ze worden gewoon doorbetaald terwijl wij op een regering wachten, dus demissionaire maanden in mindering brengen op de wachtgeld duur.

W_F | 02-09-21 | 18:55

Wellicht valt er met die ‘mafklapperclub van Graus’ niet ‘samen te werken’.
De mafklapperclub Rutte met Brussel aan den zijde hebben een dikke tien jaar bewezen dat het al lang niet meer gaat om ‘samenwerken’.
Iedere partij die met onze notoire leugenaar in zee is gegaan werd gedecimeerd. Op de kortstondige opleving van 66 na.
Samenwerken is dat 20 managers op functies alwaar ze nooit hebben gewerkt aan 17 miljoen (en oplopend) mensen vertellen dat we in een permanente reorganisatie zitten.
Kleurenfolders die vrolijk verhullen dat het geld naar de grootse lobbyzakken stroomt vanuit bijvoorbeeld het inkomen die lieve vrouw die snachts uw zuurstofmasker moet vervangen, de mens die u red van criminaliteit, het water uit de kruipruimte pompt, uw voeding teelt etc.
Doe mij maar even die Graus, bij gebrek aan perspectief.

geen koning | 02-09-21 | 18:28

Ook een bakfietsmoeder komt tot een conclusie; ze doet er wel lang over. Mijn voorspelling: Remkes gaat heel vaak “fuck you” horen op de vraag om een minderheidsregering te steunen.

metagod | 02-09-21 | 16:50

Putin speelt het weer briljant, de lepe intrigant.
Iedereen en z'n moeder tegen elkaar uit spelen in Europa,
oude Sovjet tactiek.

Verdeel een heersch.

vander F | 02-09-21 | 16:32

Zwitserland het meest democratische land dat er bestaat, heeft het formateren heel simpel opgelost. Dit duurt altijd maar één dag, want na de verkiezingen 'moeten' de vier grootste partijen direct een regering vormen, klaar is kees!
En via de referenda worden er dan definitieve besluiten genomen en goedgekeurd, super democratie!

iVent | 02-09-21 | 15:55 | 3

Sorry, computer tik. Moet natuurlijk formeren zijn :-)
\

iVent | 02-09-21 | 15:56

Vaticaanstad hetzelfde. Razendsnel.

De paus | 02-09-21 | 16:27

Nieuwe verkiezingen hebben alleen maar zin als er een nieuwe zetelverdeling komt en dat kan alleen met een nieuwe aparte partij Omtzigt. Dat gaat zorgen voor verschuivingen. Maar voor nieuwe verkiezingen met aparte partij Omtzigt is geen kamermeerderheid te vinden lijkt me. Ik denk dat Rutte partij Omtzigt ook vooraf gaat uitsluiten voor regeringsdeelname.

Henk1357 | 02-09-21 | 15:23 | 3

Weetje wat het leuke daaraan is? Omtzigt is populair, net zo bekend als Rutte. Als hij een eigen partij mocht beginnen of bij een partij aansluiten (persoonlijk BBB om balans te houden), dan gaat hij echt veel meer zetels krijgen dan je denkt.

VoltaireJohn | 02-09-21 | 15:25

Omtzigt bij de PVV?

deuZigeZelluf | 02-09-21 | 16:35

@VoltaireJohn | 02-09-21 | 15:25: Zolang Omtzigt zich niet duidelijk uitspreekt tegen de ongebreidelde instroom van "vluchtelingen" zet dit geen zoden aan de dijk. En dat gaat hij zeker niet doen. Want meteen cordon sanitaire aan de broek.

Wiebenick | 02-09-21 | 16:52

De polarisatie in de maatschappij werkt ook door in de politiek. Maar dat is wat we kennelijk willen in het Nederland 2021.

Bigi Bana Boy | 02-09-21 | 15:21

Partijen die allemaal lekker inclusief zeggen te zijn en allemaal anderen uitsluiten. Je moet er maar op komen. Dat kan alleen toneelgezelschap De Tweede Kamer, voor al uw komedies.

Cor Netto | 02-09-21 | 15:19

Waarom geen zakenkabinet,met ministers die bewezen hebben dat ze verstand van zaken hebben.Ok,voor dat laatste moet je dan niet in Den Haag zoeken...
Maar dat laatste lijkt me geen probleem.

roberto9715 | 02-09-21 | 15:12 | 1

... En gewoon een door de wol geverfde generaal op Defensie, in plaats van een 'mens dat menstrueert'.

Peter Emile | 02-09-21 | 21:09

Volgens Hamer is de Omtzigt bom "nog niet uitontploft". So it was Pieter all along. Dat één kamerlid die zijn functie serieus heeft genomen nog steeds zoveel zeer doet geeft aan dat ze in Den Haag nog lang niet klaar zijn om te regeren, wat er ook uit de formatie komt. Fundering is rot.

Dampende_aardappel | 02-09-21 | 15:02 | 2

Heeft ze dat echt gezegd? Wat bedoelt ze daarmee dan, ik begrijp het niet.

Pietie | 02-09-21 | 15:14

@Pietie: staat hier, NOS artikel van eerder vandaag nos.nl/l/2396189

Dampende_aardappel | 02-09-21 | 16:55

Ze zitten daar toch in opdracht van de burgers? Dan zijn de burgers toch hun bazen? Zo ja, dan zouden de burgers dat zootje toch ook gewoon de laan uit moeten kunnen sturen? Kunnen we als burgers niet bijvoorbeeld een ultimatum stellen? En zo nee, waarom eigenlijk niet?

kweethetooknietbeter | 02-09-21 | 14:52 | 1

Omdat we een grondwet hebben waarin de inrichting van ons bestel is geregeld. Daar houden we ons aan anders word het een zootje. Kijk maar naar nu; Rutte houd zich er niet aan en gelijk gedoe.
Dat hij zich er niet aan houdt is geen vrijbrief voor de rest van ons...

DeJemelscheet | 02-09-21 | 15:07

Als je dan toch een minderheidskabinet doet, doe dan gewoon alleen maar bij1.

Hadena | 02-09-21 | 14:48

Dunning-Krugerlijder M. Hamer aanstellen als informateur, wie verzint zoiets?

Ad Fundum | 02-09-21 | 14:46 | 1

Zelfvertrouwen bij Hamer? Ze straalt juist " cijfer mij maar weg " uit en laat telkens de haantjes incl Klaver voorlopen en aan het woord. Ze hoeft geen Kaag te worden maar ze mag best uitstralen dat ze er zelf in gelooft

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 20:58

Schrijf toch gewoon nieuwe verkiezingen uit Ruttte, rol die dobbelstenen nog eens, doe es gek.

Conan de Rabarber | 02-09-21 | 14:43 | 3

Nou ja, dat lees ik natuurlijk om de haverklap, nieuwe verkiezingen. Maar wie beslist dat nou eigenlijk? Niet Rutte in zijn eentje, lijkt me. Een meerderheid in de TK soms? De Eerste Kamer? Wie of welk bestuurscollege kan daartoe nou uiteindelijk besluiten?

Zo ontzettend ingevoerd in de democratische procedures van het parlement ben ik niet. Iemand die het weet?

Dr_Johnson | 02-09-21 | 15:09

Nieuwe verkiezingen zullen niets veranderen.
Ondanks het feit dat de Nederlandse burgers al meer dan 10 jaar lang door Rutte en zijn GroenLinks-filiaal met de naam VVD, in elke denkbare lichaamsopening worden genaaid, blijven ze massaal op hem stemmen. Bij elke peiling meer, bij elke verkiezing zetels erbij.

Komt nog bij dat de partij van Lilith Kaag-Al Kak, waarschijnlijk zal groeien als gevolg van de implodering van de Partij van de GroenLinkse Arbeid. Zo komen we van de regen in de drup. Of beter: van de drup in een permanente dreinregen.

Peter Emile | 02-09-21 | 21:35

De beste, meest geloofwaardige meerderheidsregering die het meest recht zou doen aan de verkiezingsuitslag, zou zijn: VVD/D66/CDA/PvdA.

Dat is onmogelijk gebleken door dat merkwaardige, malle besluit van de PvdA om niet tot een kabinet toe te treden zonder die losers van GL.

Dan blijft als second best over: een minderheidskabinet van: VVD/D66/CDA. D66 wil dan liever een minderheidskabinet zonder het CDA, maar uiteindelijk is dat onverstandig. Je zit al met twee chagrijnige, rancuneuze, linkse oppositiepartijtjes - PvdA/GL - die alles zoveel mogelijk gaan torpederen, omdat ze niet mee mochten doen. Als je het CDA ook tot de oppositiebankjes veroordeelt, heb je er nog een derde chagrijnige, rancuneuze partij bij. Dan wordt het wel heel lastig telkens meerderheden voor je beleid te vinden.

Dr_Johnson | 02-09-21 | 14:43 | 3

Deze coalities houden het uit tot pak-em-beet de presentatie van Omtzigt zijn plannen. Die gaat nog wat CDA'ers meetrekken.

deministerpresident | 02-09-21 | 14:45

@deministerpresident | 02-09-21 | 14:45:

Nee, geloof ik niks van. Omtzigt heeft de potentie een soort 'geweten van de Tweede Kamer' te worden, en zal best wel wat invloed hebben, maar dat CDAers bij bosjes naar hem gaan overlopen, zie ik niet gebeuren.

Als hij het als eenmansfractie - Groep Omtzigt - goed doet, zou hij bij volgende verkiezingen wel eens zetels kunnen gaan winnen. Ik geef hem wat dat betreft wel veel meer kans dan Henkie Krol, Merel Van Kooten en de Bie, en die zwerver Van Haga.

Dr_Johnson | 02-09-21 | 15:00

De PvdA heeft groot gelijk en zou ook mét GL niet aan een kabinet met Rutte mee moeten doen.

Bigi Bana Boy | 02-09-21 | 15:23

Waarom laten ze de werkster de persconferentie doen? Wat? Informatrice? ja, joh, 1 april.

dathoujetoch | 02-09-21 | 14:41

Zou zomaar kunnen zijn dat ze de lezing van Omtzicht afwachten. Verwacht dat Omtzicht nog een tas vol bij zich heeft waar wij geen weet van hebben. Het zooitje onbenullen had na het incident 'Omtzicht functie' beter duidelijk kunnen zijn qua bedoelingen. Eerlijkheid kost minder dan de 'zachte heelmeesters'. Laat nu maar klappen en dan ook helemaal. Nieuwe ronde geeft nieuwe kansen

sgaapje | 02-09-21 | 14:40 | 1

Zodra we mogen kiezen uit een geheel nieuwe instroom daar ja.

NiCeY | 02-09-21 | 14:46

Ftans Timmermans: "we sluiten de PVV uit, omdat het niet netjes is dat zij anderen uitsluiten".

funkyd | 02-09-21 | 14:35 | 1

Wat heeft hij te zeggen vanuit Brussel over zijn partijgenoten in Den Haag?
Hij heeft de zaak daar ookk gewoon laten eroderen. Hij zou meer stemmen hebben gehaald dan Hamer, hij heeft wel fans. Dat zou Groen Links en Kaag stemmen hebben gekost en hij ruilt zijn standpunten wel voor een andere overwinning in.
Maar hij zit te leuk in Brussel.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:01

de eerste typefout van dit verslag staat pas op pagina 2, of is 'aam' een nieuw voorzetsel waar ik nog geen weet van had. Tip aan Hamer: in Word betekent kringeltjes onder het woord dat het waarschijnlijk niet goed gespeld is.

Biff Everwood | 02-09-21 | 14:33 | 1

En ik maar denken dat het addertjes onder het gras waren.

kweethetooknietbeter | 02-09-21 | 14:40

Beter een goede dictator dan een slechte democratie.

Hollandmix | 02-09-21 | 14:33

Graus zat toch niet bij d66?

Frau Merkel | 02-09-21 | 14:22 | 3

Nee die zat bij KP. De Kappers Partij.

Leptob | 02-09-21 | 14:24

17 PVV
15 CDA
8 FvD
5 CU
3 JA21
3 SGP
1 BBB
1 50 PLUS
53 Splinterblok minderheidscoalitie

HetOorAakel | 02-09-21 | 14:22 | 3

Ik denk dat die partijen nog beter zullen samenwerken dan de huidige coalitie. Juist omdat ze zoveel belangen hebben, kunnen ze erover debatteren in plaats van hetzelfde toneelstukje te spelen.

VoltaireJohn | 02-09-21 | 14:25

BIJ1, PvdD, SP, JA21, PVV en FVD: Januskop Minderheidscoalitie

Biff Everwood | 02-09-21 | 14:38

@VoltaireJohn | 02-09-21 | 14:25:
Tuurlijk. Nóg meer praatjes ipv aktie. Dat monopoly heeft én houdt het kliekje wat nu (fokking tijdelijk) even in de dug-out hangt tot iedereen alweer vergeten is waarom ze daar naartoe verbannen werden.

NiCeY | 02-09-21 | 15:09

Onder het kopje migratie:
'We verwachten van nieuwkomers dat ze westerse waarden willen onderschrijven.'
Ohja? Ik merk er weinig van. Bestaat er een handleiding 'Westerse waarden' voor niet westerse nieuwkomers? Graag zou ik eens een Nederlandse vertaling ervan lezen.
Ik neem aan dat er zo'n handleiding bestaat, die nieuwkomers hebben, lijkt mij, anders geen enkel idee wat dat inhoudt, die 'Westerse waarden'.

Leptob | 02-09-21 | 14:21 | 4

Handleiding niet westerse nieuwkomers 2021
- Paspoort loket: 3e deur links
- Bijstandsloket: 4e deur rechts
- Miele loket: door de gang, twee keer links houden en dan deur A15
- Huur hut: 10e draaideur rechts.
- Overige subsidies en toeslagen: 3e etage, vloer 3, bureau 5.

normanius | 02-09-21 | 14:27

Beste Lep, de westerse waarden worden verdrongen door de sharia, nieuwkomers gaan gewoon verder met hun doctrine, lijkt een beetje op....
U heeft gelijk , er bestaat geen gebruiksaanwijzing, westers waarden, maar het opdringen van woestijnwaarden staan in een boek.

Zitvlak | 02-09-21 | 14:27

'We verwachten van nieuwkomers dat ze westerse waarden willen onderschrijven.'

Het moet allemaal veel stelliger geformuleerd worden. Zolang er ipv 'verwachten' niet 'eisen' staat, is het allemaal veel te vrijblijvend. Aanpassen of oppleuren. Leuker kunnen we het niet maken.

Dr_Johnson | 02-09-21 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

Hamer is wel een verademing qua open en ontspannen informeren van de pers, en dus ons, ten opzichte van Kaag en Rutte. Die vooral uitblinken in zo weinig mogelijk prijs geven van wat zij willen en doen.

Graaier | 02-09-21 | 14:21

Of als we nou een @Ronaldo hadden die zichzelf niet onderuithaalt binnen één enkele zin:

"volwassen kiezers die begrijpen dat je in ons kiesstelsel nou eenmaal compromissen moet sluiten en een volwassen Jack van Gelder die gewoon zijn muil houdt omdat iedereen ook wel doorheeft dat er met die mafklapperclub van Graus en kornuiten echt niet op een normale manier valt samen te werken."

dihydrogenmonoxide | 02-09-21 | 14:20

Er is structureel iets mis in dit land, het willens en wetens koud stellen van partijen die uit het midden treden, is gemeengoed geworden.
Als de huidige klunsen het niet voor elkaar krijgen, doe een stap terug en laat een ander het eens proberen.
Het geleuter wie met wie moet, blijkt op geen manier te kunnen werken.
Nieuwe verkiezingen of gewoon de huidige club de aftocht laten maken , bananenmonarchie.

Zitvlak | 02-09-21 | 14:20 | 1

Maar dan lopen ze te wijzen naar andere landen zoals Wit-Rusland et cetera... ik denk het was Wit-Rusland.

VoltaireJohn | 02-09-21 | 14:24

Wel heeft Hamer het dineetje van Ploumen en Klaver bij Kaag thuis geregeld, met doel om aan de poten van Rutte te zagen, en de PvdA in de regering te krijgen. Waarschijnlijk ontvangt Hamer nog een riante vergoeding voor al haar geklungel. Ook vreemd dat zo type een top functie bij het SER bekeed, vermoedelijk door de PvdA baantjes carousel aldaar gelanceerd.

Goedverdoemme | 02-09-21 | 14:20 | 4

Kan Hamer ook zagen?

Mr_Natural | 02-09-21 | 14:21

Zij, Kaag, Ploumen en Klaver zijn maandenlang intensief met elkaar in gesprek geweest zonder dat ze op het idee kwamen om die andere twee nog eens te polsen. Niets is zo typerend voor wat vroeger links was dan dit.

dihydrogenmonoxide | 02-09-21 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het is helemaal niet in het belang van Rutte en Kaag om zo snel mogelijk een nieuwe regering te vormen. Als demissionairen kunnen ze zonder enige vorm van verantwoordelijkheid lekker hun gangetje blijven gaan.

Rutte heeft daar enige tijd geleden in de tweede kamer zelfs al voor gewaarschuwd!

Tollebol | 02-09-21 | 14:19 | 2

P rutte krijgt een stijve p*k, zolang hij maar kan blijven zitten.

Zitvlak | 02-09-21 | 14:22

Inderdaad. De nieuwe regering krijgt dan ook niet meteen de schuld van de Coronamaatregelen en vaccinatiegraad enzo. Hugo mag nog paar keer op Tv en is straks burgemeester van Klaaswaal ofzo

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:06

Persoonlijk vind ik dat ze allemaal mogen opstappen zonder wachtgeld maar gewoon w.w. zoals ieder ander. Beter een zakenkabinet opbouwen. Zo jammer dat Peter R. de Vries destijds niet heeft doorgezet, had het land er beter voorgestaan en had hij waarschijnlijk nog geleefd. Letterlijk doodzonde! Wat nu in Den Haag nestelt is één grote kleuterklas die altijd achter de feiten aanloopt en het eigen volk negeert.

potjandorie | 02-09-21 | 14:19 | 1

Hij deed t niet want hij wilde net zo veel zetels als Fortuyn (26). Hij stond op 24 dat was hem te weinig. Daar werd toen al over gefronst en nu zou niemand dat weinig vinden.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:07

Rechtste partijen mogen niet meedoen, en nu zijn we 230 dagen verder.... nee lekker zo. Corrupte smerige bende.
Er is gestemd door het volk, het volk heeft gekozen maar krijgt niet wat men gekozen heeft..... democratie? welnee, en maar wijzen naar Turkije en Rusland, hier zijn ze geen haar beter.

DeJaVu5225 | 02-09-21 | 14:18 | 2

Klopt, sterker nog, hier zijn ze erger.

potjandorie | 02-09-21 | 14:20

Netjes is het niet, maar wat ze doen wordt wel gesteund door de tweede kamer. Dat is in principe wel democratie. Die kunnen ook alles gierend wegstemmen.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:09

Stel we houden nieuwe verkiezingen, (om deze poppenkast nog een beetje zuiver te houden, is het volgens mij de enige optie) zou we dan niet sneller een kabinet hebben ?? Geloof namelijk niet dat Mark nog ruim 30 zetels haalt en geloof al helemaal niet dat die heks van D66 dan op de tafel kan dansen.

Karel Kruizenruiker | 02-09-21 | 14:18 | 1

*zou = zouden

Karel Kruizenruiker | 02-09-21 | 14:19

Hoeveel geld verdient Hamer eigenlijk in deze functie, iemand die dat weet? Hoe wordt zoiets geregeld?

Do-na-zi | 02-09-21 | 14:16 | 1

Willen ze niet? Nou, dan gewoon een minderheidskabinet dat voor elke scheet die het laat een meerderheid in de Kamer moet zien te ronselen.

Schoorsteenveger | 02-09-21 | 14:16 | 1

Precies. Ik geeft het nog geen maand

Watjeszijnhet | 02-09-21 | 14:19

Berg de hamer maar weer op.

Transgender-Airlines | 02-09-21 | 14:15

Mariëtte Hamer als informateur is een icoon voor wat in Nederland mis is; de verkeerde vent in de verkeerde tent.
Totaal verclusterd denken, tunnelvisie pur sang.
Een PvdA politica uit divergeren baantjescaroussel, nog nooit betrapt op zinnige woordvoering of ‘zeggen waar iets op staat’, noch ferme daadkracht of zichtbare persoonlijkheid.

Dit zijn de mensen die je inzet om afwezige problemen van geen oplossing te voorzien en daarvoor bereid zijn de structuur om te gooien en veel geld te betalen…

Braco.me | 02-09-21 | 14:09 | 2

Hier zit de PvdA vol mee, plus dieven.

van Oeffelen | 02-09-21 | 14:27

@van Oeffelen | 02-09-21 | 14:27: belastingvluchtelingen vind je daarentegen vooral bij de CdA.

dathoujetoch | 02-09-21 | 14:42

Een grote groep Nederlanders die PVV heeft gestemd wordt gediscrimineerd in de formatie blijkbaar

stipjes | 02-09-21 | 14:07 | 7

Er zijn 9 miljoen stemmen uitgebracht op partijen die de PVV uitsluiten
In hoeverre dit als eis of wens of schouder ophalend gedaan is laat ik in het midden
Maar het stemvakje is toch echt ingevuld Meg deze voorwaarde vooraf
Dus als ik ( partij naar keuze ) het hokje inkleuren wist ik dat een combinatiemogelijkheden er niet was met die partij

Stinkendescheet | 02-09-21 | 14:18

Hun leider kan er geen bal van. Zit er om zijn eigen pensioen te halen op kosten van de staat.

van Oeffelen | 02-09-21 | 14:28

@van Oeffelen | 02-09-21 | 14:28: ontslaan, ontslaan, ik heb er al honderden ontslagen in mijn grootse loopbaan.

dathoujetoch | 02-09-21 | 14:43
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kiplikker2 | 02-09-21 | 14:03 | 3

En altijd maar weer die flesjes water op tafel, in plaats van gewoon een kannetje.

John McClane | 02-09-21 | 14:00 | 7
-weggejorist-
entwederoder | 02-09-21 | 14:13

@potjandorie | 02-09-21 | 14:12: Ik hou niet van plastic waterflessen. Bar Le Duc vind ik persoonlijk het beste water dat je kan krijgen. 2L kartonnendoos met water, natuurlijk is het wel.

VoltaireJohn | 02-09-21 | 14:17

@potjandorie | 02-09-21 | 14:12:
Koop gewoon een alu fles uit Zwitserland.
Mijn vrouw vult hem iedere avond met gefilterd water. Lekker koel en kost niks.

J.Cash | 02-09-21 | 14:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Een minderheidskabinet overleeft het eerste debat niet.
Wilders heeft zijn motie van wantrouwen al klaar liggen en slinks wil wraak voor de formatieschoffering.

pjotr nicknaamtov | 02-09-21 | 13:59 | 3

Vuurwerk zeg ik je, vuurwerk!

VoltaireJohn | 02-09-21 | 14:04

Leuk voor de bühne. Maar we weten allemaal dat het kartel de boel toch wel doordrukt

elco485 | 02-09-21 | 14:09

Om bij de volgende verkiezingen nog verder af te glijden? Rutte/VVD heeft minder te verliezen bij nieuwe verkiezingen dan linkse partijen, gok ik

jemagookniksmeer | 02-09-21 | 14:11

Zomer naar de kloten, formatie naar de kloten, Tweede Kamer naar de kloten.

Nu maar hopen op Max..........

PolderTaliban | 02-09-21 | 13:59 | 2
-weggejorist-
kiplikker2 | 02-09-21 | 14:05

Wat zeg je? Er is wel veel méér naar de kloten gegaan in 10 jaar tijd, de enige hoop is inderdaad onze Max want voor de rest is het niets meer.

potjandorie | 02-09-21 | 14:14

Die Hamer is wel een topper gebleken hoor. Lekker snel gewerkt ook.

Lorejas | 02-09-21 | 13:58 | 3

Ken een aantal mensen die met haar te maken hebben gehad in commissies van het onderwijs. Ze is schijnbaar nogal dom. De enige reden dat ze elke keer weer tevoorschijn komt is omdat ze van de PvdA is en dus elke keer via de baantjescarrousel weer ergens terecht komt.

Old_Spice | 02-09-21 | 14:01

Zo overduidelijk alleen maar bezig geweest met het aanhaken van PvdGLA. Vanaf minuut 1. Zal zogenaamd vast haar opdracht zijn geweest om een aantal reaguurders voor te zijn....

Lorejas | 02-09-21 | 14:04

@Lorejas | 02-09-21 | 14:04: ze probeerden gewoon de PvdA er bij te krijgen zonder de klimaattaliban van Groen Links.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:19

Ja als dit soort biscuit oma's de boel moet leiden, kan ik met voorstellen dat het voor geen meter opschiet.

miknic | 02-09-21 | 13:57 | 5

Denk niet dat je een biscuitje van haar krijgt, misschien een lange vinger.

Watching the Wheels | 02-09-21 | 14:01

Wat ze heeft gebakken is eerder een pretzel

Risingson | 02-09-21 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan nu het advies op zoek te gaan naar een minderheidscoalitie. Met het verschrompelende CDA en een afslankend D66. Niet levensvatbaar. Doe dan maar direct nieuwe verkiezingen.

Waagmeester | 02-09-21 | 13:56

Maar nog geen 230 dagen vanaf de verkiezingen, toch?

van Oeffelen | 02-09-21 | 13:54 | 2

Correct. Dan valt het allemaal weer mee he? Eindelijk zijn het gewoon integere, fijne mensen.

opblaasschaap | 02-09-21 | 13:58

Kunt u dat zelf niet uitrekenen? Oh nee, nooit getallen boven de honderd gehad, sorry.

dathoujetoch | 02-09-21 | 14:18

Alles draait maar om 1 ding, dat de BV Nederland en de BV VS vrijwel ongeschonden zijn ding kan doen - NL het meest stabiele (multi)national land. Sinds de invoering van het polder aka lobbymodel betekent dat automatsich dat er perse een 'grijze' (kleurloze) coalitie moet komen die in lijn ligt met de wens van het groot kapitaal - CDA-VVD-D66.

Elke andere kans/mogelijkheid wordt afgeschoten, letterlijk (mei 2002)

LoremIpsum | 02-09-21 | 13:53 | 4

Wat is uw alternatief?

Red shirt | 02-09-21 | 13:55

@Red shirt | 02-09-21 | 13:55: ze wil denk ik een minderheidskabinet van het CdA, chapeau! Hugeau als premier (The horror, the horror). Of vriendje Ruding (ook pas 82).

dathoujetoch | 02-09-21 | 14:21

VVD en D66 doen een Trumpje. Ze willen de 'beste economie van de wereld' worden.
Lol.

Bataafje | 02-09-21 | 19:07
▼ 1 antwoord verborgen

Doe nog een voetnoot naar de vogelaarswijken zelfde partij

stipjes | 02-09-21 | 13:53 | 2

Hahahaha, precies

LoremIpsum | 02-09-21 | 13:54

Het is er misschien niet best, maar ga eens in Molenbeek of de Franse Banlieu kijken dan zie je toch dat het niet helegaar voor niks was.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:21

Wordt het niet eens tijd dat wel Mark Rutte een tijdjeigen achter de stangen zetten. De man overtreed een aantal wetten waar wel U tegen kunnen zetten.

Red shirt | 02-09-21 | 13:52 | 1
-weggejorist-
kiplikker2 | 02-09-21 | 14:06

Het begon met Wilders uitsluiten en dat was goed.

Toen kwam Thierry, ook die werd uitgesloten en ze vonden het goed.

Toen werd de halve politiek uitgesloten en was iedereen over de zeik.

Suncatcher | 02-09-21 | 13:52 | 8

@Red shirt | 02-09-21 | 13:59: Dit is niet correct. Om te beginnen bevat een partijprogramma uitgangspunten en moet daarover dan gesproken worden. Welk deel is in tegenspraak met de grondwet dan? Ik bestrijd deze visie.

Knufter | 02-09-21 | 14:01

@Red shirt: leuk antwoord, maar geen antwoord op de essentie van de oorspronkelijke tegel en het antwoord.

Lorejas | 02-09-21 | 14:01

@Red shirt | 02-09-21 | 13:59: Dit doet mij denken aan verkiezingen die we als experiment hielden op de basisschool. Ik zat in een groep met hele serieuze standpunten; goed voor milieu enzo. Een andere groep beloofde snoep en afschaffen school. 3x raden wie wint.
Geen enkele partij heeft een partijprogramma dat 100% direct uit te voeren is. Dat laten ze zo lijken. Ze willen je stem. En of ze dan de beloften nakomen... het wordt toch gestreep en kwartetten tijdens het bepalen van een regeerakkoord. Regeerakkoord = oppositie wordt buitenspel gezet en bepaald wanneer de oppositie wat mag winnen. Voor het idee dat ze nog wat te vertellen hebben.

upbeat | 02-09-21 | 14:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Phô, wat slecht voorgelezen.
Warrig gelul.

Ruimedenker | 02-09-21 | 13:52 | 1

idd wat een hakkelaar
oefen je tekst dan voordat je aan je spreekbeurt begint.

sjengster | 02-09-21 | 14:15

Zucht. Kan het alsjeblieft over rechts dan? Links is in de minderheid, dus dat zou alleen maar democratisch zijn. De wil van het volk, zogezegd.

Gladiator Fap | 02-09-21 | 13:51 | 3

Gaat niet gebeuren.
FvD, JA en B3 zijn uitgesloten, evenals PVV.
Wellicht doet D66 een poging Volt aan te halen en anders krijgen we drie partijen.
CDA66VVD

Ruimedenker | 02-09-21 | 13:54

@Ruimedenker | 02-09-21 | 13:54:
Volt heeft al geweigerd. PVV heeft zichzelf buitengesloten. De doorgesnoven en -gedraaaide Baudet is simpelweg onbetrouwbaar.

* Il Principe * | 02-09-21 | 13:56

@* Il Principe * | 02-09-21 | 13:56:
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat het 5 partijen worden.
Bijv. VVD CDA D66 met FvD en PVV bijv.
Geheid stront binnen de kortste keren.
Bovendien gaat D66 niet akkoord met nog een rechtse partij. Ook niet als het JA of B3 mocht zijn.
Doe maar een minderheidskabinet.
Minder gezeik.

Ruimedenker | 02-09-21 | 14:03

Politieke partijen die een andere partij buitensluiten, zeggen eigenlijk tegen alle kiezers van die andere partij dat ze een minderwaardig mens zonder stem zijn, die niet in een kabinet vertegenwoordigd mogen worden. Elke politicus niet wil samenwerken met een andere gekozen politicus heeft NIETS van onze democratie begrepen. Je werkt niet met die ander samen, maar met een ander deel van Nederland.

Je hebt 76 van de 150 zetels nodig, de opkomst was 78,71%. Zo lang je steun hebt van 39,88% van de kiesgerechtigden kan je al een meerderheidsregering vormen, en zelfs dat kunnen ze niet....

Feynman | 02-09-21 | 13:51 | 1

Rutte regeert demissionair gewoon door met CDA d66 en CU. Waarom zou hij die inruilen voor pvda/GL? Als het Kaag echt te doen is om de formatie zou zij de de volgende principieele positie moeten innemen: D66-fractie neemt geen nieuwe wetgeving in behandeling van het demissionaire kabinet en zal bij in stemming brengen van wetten tegen stemmen. Dan valt de meerderheid in de 2e kamer weg en moet er geformeerd worden. Dat zou eigenlijk elke zichzelf en de rechtsstaat respecterende fractie moeten doen. Tot die tijd is het gelul voor de bühne en kan Rutte lekker zijn gang gaan.

Incitatus | 02-09-21 | 14:45

Mariette Hamer gaat er van uit dat je zonder de PvdA en de Groene Khmer geen regering kunt vormen.
Tip! Vraag de Gristen Unie en je hebt genoeg zetels voor een kamermeerderheid.

Osdorpertje | 02-09-21 | 13:49 | 2

Dat schijnt D66 niet te willen. Ze willen in t nieuwe kabinet ook iets van het progressieve libertaire kosmopolitische terugvindnw wat hun t meest kenmerkt. Qua economiestandpunt zijn ze inwisselbaar. Weet CU er bij betekent een embargo op euthanasie abortus drugs prostitutie schoolgelijkstelling enzo.

Shoarmamasutra | 02-09-21 | 21:25

Nog even alle schandalen opsommen van de afgelopen kabinetsperiode inclusief die minister van justitie die naar eigen zeggen 'in de volksmond een strafblad heeft'

stipjes | 02-09-21 | 13:49

Ondanks dat ik Jack een enorme egocentrische lul vind, heeft hij wel degelijk een punt.
Van uitsluiten is niemand beter geworden.
Alleen maar groter.

Maya de Blij | 02-09-21 | 13:49 | 1

Vlaams Belang is na jarenlang cordon sanitaire de grootste partij in Vlaanderen, dat was natuurlijk niet de bedoeling.

small_town_dude | 02-09-21 | 13:51

En vergeet de rancune van Mark Rutte jegens Geert Wilders niet. Als hij daar overheen zou stappen zou dat 17 zetels opleveren.

Koning Willy | 02-09-21 | 13:49 | 6

@Gladiator Fap | 02-09-21 | 13:53:
Dat is m.i. exact waartoe dit langdurige voorspel dient. Het scheppen van de juiste condities om het met elkaar te proberen.
Maar dan natuurlijk wel zo dat de zaak niet veel later dramatisch gaat klappen, waarna de schuld daarvan op de PVV wordt geschoven. En dat alles in een poging om de PVV definitief te slopen en het kartel tot het einde der dagen aan de macht te houden.

DenBeert | 02-09-21 | 14:01

"Als hij daar overheen zou stappen zou dat 17 zetels opleveren."

En dan? Dan denk je dat D66 in zo'n coalitie zou stappen, terwijl zo'n combinatie dan nog steeds één zetel tekort komt voor een meerderheid? Uitgesloten.

Of denk je dat het CDA dat nog een keer doet? Verschil met Rutte I, toen VVD/CDA met gedoger PVV net een meerderheid hadden, is dat ze nu maar liefst 11 zetels tekort komen.

Er is geen enkele combinatie denkbaar waarbij de PVV in de regering komt.

Dr_Johnson | 02-09-21 | 14:29

@DenBeert | 02-09-21 | 14:01:
Mensen die "m.i." gebruiken zijn vaak kale leasebak rijders. Of gewoon 80+.

Montgomery Burns | 02-09-21 | 14:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien een betalingsstop invoeren tot ze wel een regering hebben, moet je kijken hoe snel alles geregeld is.

Met_baard | 02-09-21 | 13:49

Belgische toestanden.

Gulliver | 02-09-21 | 13:46 | 4

Met dit soort toestanden kan Nederland zich beter bij de Vlamingen voegen

Gekke_Gert | 02-09-21 | 13:54

@Gekke_Gert | 02-09-21 | 13:54:
Alles beneden de rivieren samenvoegen met Vlaanderen. Zijn wij eindelijk van de Rampstad af.

Ing. eslapen | 02-09-21 | 14:02

@Ing. eslapen | 02-09-21 | 14:02:
Beter stoten we de randstad af en gaan de normale provincies met elkaar verder, eventueel met Vlaanderen erbij.

Labtechnieker | 02-09-21 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino