Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente Breda voert TuintegelTaliban in

AUFMACHEN

Social

Sneue raamambtenaaren met lullo broodbakjes en 32-urige werkweken die naar satellietfoto's turen hoeveel tegels er in je tuin liggen, en dan gaan klikken bij de wethouder (D66). Het kan allemaal in Breda. Wie een tuin heeft met van die heerlijke grijze 30 x 30 jongens (hiero, heel veel graties) kan zomaar een klimaatboa op bezoek krijgen met het verzoek de tegels op een trein naar het oosten te zetten, of anders te verhuizen naar een gemeente waar tuintegels nog wel mogen. Hee Pssst D66-wethouder Paul de Beer... hiero: huisnummer 5 en 7 in de beruchte Bredase tuintegelwijk Haagse Beemden. En nu u toch bezig bent met twintigdertigdeugen. Zet eens wat zonnepaneeltjes op je dak. Pannekoek.

Foto: Een dolgelukkige, naar Roosendaal gevluchte, meneer met onderhoudsarm buitenverblijf met bbq/biomassacentrale

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
JP1973 | 02-09-21 | 10:16

Beste Gemeente Breda,

Wellicht is het jullie al opgevallen dat de gemiddelde tuinen in Breda erg klein zijn? Ik woon in de wijk Westerpark die rond het nieuwe millennium uit de grond is gestampt. Een fijne wijk met prachtige ruime huizen. Maar wat een kleine schijttuintjes allemaal. Mijn eigen tuin is amper 4x5m. Ik zou graag meer groen willen hebben. Maar ik heb nu al geen fatsoenlijke plek voor mijn loungebank. Vertel mij maar waar ik in mijn postzegeltuin nog ruimte over heb voor wat groen? En kom niet aan met een perkje van 1x1m. Want dan overstromen de singels alsnog tijdens al die grote watersnoodrampen die jullie voorspellen! Kortom, kom mij niet lastig vallen met problemen die jullie zelf hebben gecreëerd door zoveel mogelijk huizen (c.q. woonfabrieken) op 1 hectare grond te proppen. Danku...

Woelige Wimpie | 02-09-21 | 09:52

Even over de balustrade gekeken. Alleen een schelpenpaadje en de eerste tegel ligt 60m verderop. Laat die ambtenaar maar komen.

Mubbenschonster | 02-09-21 | 09:39

Dat de gemeente hier iets aan wil doen kan ik me wel voorstellen. Bij een hittegolf heeft al dat straat- en tegelwerk ook nog een steengrill-effect. Tot lang na zonsondergang blijft het warmte uitstralen. Samen met een sterk toenemend aantal airco's kan het flink uit de hand lopen met de stadstemperatuur. Dit jaar is dat ons bespaard gebleven

NPOlitiekgekleurd | 02-09-21 | 09:11 | 2

Inderdaad. Goede zaak. Aanpakken die tuintegeltokkies

Degrelle | 02-09-21 | 09:51

Juist ja. Weg met de plavuizen tuin.

Flow82 | 02-09-21 | 12:03

Da's niks dan opfok flora uit kassen zonder fauna. Het levert wat meer vlinders op, maar meer niet. Niet kunnen afwateren heeft te maken met te veel bebouwing. Een tuineigenaar hoeft met zijn gedrag de huidige en toekomstige overvolle flats vol nieuwkomers niet te compenseren. Ik wil woud. Oerbos. Minder bevolkingsdruk. Betere en echt milieumaatregelen. Oerbos, grote [ ]. Oerbos, met fauna zoals het hoort, dierengeluiden, grondbegroeiing (weg die kale droge grond in de huidige productiehoutbossen), planten, kleuren, bloemen.

zeurmachine | 02-09-21 | 08:15

Als ik in Breda zoi wonen, dan zou de gemeente de rekening krijgen voor onnodig groenvoorziening onderhoud in mijn tuin. Zij dwingen het toch af? Ik wil die arbeid niet.

Hiernaast moeten mensen steeds langer rhuis wonen. Zie je al die 70+ers al lekker onkruid wieden? Lekker gezond... En minder valide etc?

Warhead | 02-09-21 | 07:23

Aufmachen! Gartenfliesen Razzia...

Mark zit te Dutten | 02-09-21 | 02:38

Ik heb geen tegels, alleen vaste planten met een slingerend oude klinkerpaadje.
Geen onkruid ook omdat de planten alles afdekken. In de straat veel tegels bij buren die altijd vol met onkruid staan. Puinhoop. Neem dan geen tuin als je er geen raad mee weet. Vroeger zag je geen tegels maar een gazon met links en rechts coniferenhagen. Hier en daar wat bomen en rozenperkjes met eenjarige planten voor wat kleur. Super truttig maar nog altijd een veel beter gezicht dan dat achterlijke beton. Kap met die tegels. Alleen daar waar het functioneel is. Een zitplek, wat looppaden en bij de schuur. De rest open grond bedekt door vaste planten, heesters en bomen in verhouding tot de grote van de tuin.

dijkbewaker | 02-09-21 | 01:06

Ik vind die tuinen aangekleed als grafzerken ook geen gezicht.

sallandstrots | 01-09-21 | 23:23 | 1

Achterburen van ons hebben dat. Niet om aan te zien! 1 grote betegelde binnenplaats. Ik snap dat niet iedereen groene vingers heeft, maar neem dan geen tuin!

Pontius Vulgaris | 01-09-21 | 23:52

'Bak een tegel' moet natuurlijk worden veranderd in 'hier uw groenstrook'' voor alle reagroensels

revolte | 01-09-21 | 23:03

Zo'n nonsens, dat gwlul over tegels. Tenz8j je je tuin hebt betegeld en er een straatkolk in hebt die op het riool zit aangesloten loopt het regenwater gewoon de grond in.
Er zijn heel veel dingen tegen die krengen te zeggen (en voor veel groen in de tuin), maar dit is er niet één van.

Caveman48 | 01-09-21 | 22:42 | 3

Waar moet dat water heen dan? De gemiddelde betegelde tuin heeft geen afwatering op 't riool, en door alle tegels kan 't nergens snel genoeg de grond in. Er is niks mis met tegels afwisselen met wat groen zodat 't water makkelijker de grond in kan bij hevige regen.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:54

@AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:54: Dus de gemeente pleurt zijn halve grond vol met beton, asfalt en tegels, maar als jij dat doet ben je opeens een lul?

Laat ze eerst maar eens al die betegelde pleinen, stoepen en wegen veranderen in grasland waar dat water in kan zakken.

Oh dat rijdt niet zo makkelijk, wordt een grote modderboel en vergt veel onderhoud? Dan weet je meteen waarom mensen hun tuin voltegelen...

ReyNemaattori | 02-09-21 | 00:00

En dan is het nu tijd voor de tuintegelschaamte.

Jannus | 01-09-21 | 22:31

Tegels eruit, asfalt erin. Mooiste is tegels strak tegen elkaar in een betonbedje en dan de naden dichtsmeren, groeit er ook geen groen tussen. Heb je dat niet, dan doet een fles gif van onder de toonbank het ook goed.

Zoelense Hobbyboer | 01-09-21 | 21:12

Betegelen of betuttelen, that's the question.

Cor Netto | 01-09-21 | 20:52

Is een balkon ook niet een soort van grote tegel?

Dezenaamhier | 01-09-21 | 20:28 | 1

't probleem is hier water wat niet de grond in kan. Volgens mij zweven balkons boven de grond, anders heet 't gewoon een tuin.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:57

ah we krijgen dus binnen kort of aantal jaar een tegel belasting als tuintje vol ligt met tegels

out-of-de-box | 01-09-21 | 20:24 | 2

Ben benieuwd hoe ze dat willen controleren. Ik en mijn buren hebben een paar flinke bomen in onze tuinen staan. Dus via satelliet zie je bijna geen tuinen. Betegeld of niet.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:59

@AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:59: LIDAR?
"Daarnaast wordt lidar ingezet om hoogteverschillen in landschappen in kaart te brengen, omdat lidar, in tegenstelling tot radar, relatief ongevoelig is voor begroeiing. Weliswaar zal het bladerdak een gedeelte van het licht weerkaatsen, maar door de korte golflengte zal een gedeelte van het laserlicht toch de grond bereiken. Door dit verschil te meten kan worden berekend hoe dicht een gebied bebost is en hoeveel CO2 vastgelegd is in een woud."

Als ze onder die bomen een oppervlak vinden dat nagenoeg kaarsrecht is, dan weten ze genoeg. Dus ffkes die tuintegels er schuin in roppen!

ReyNemaattori | 02-09-21 | 00:02

Komen die ambtenaren daarna dan ook elke week even schoffelen en onkruid wieden?
En dan nog wat. Vroegah was ons dorp groener dan groen. De gemeente heeft alle zandwegen en alles wat gras was bestraat, geasfalteerd en volgebouwd. En die gaan jou dan vertellen dat je teveel steen in je tuin hebt. Tsssss

Mopar | 01-09-21 | 20:11 | 2

Elke week schoffelen kost energie en die biefstukken kosten ook weer water, maar dan ergens anders, het probleem wordt gewoon verplaatst.

sko | 01-09-21 | 21:22

Roundup erover, niet die rommel die in Nederland verkocht wordt onder de naam roundup maar de echte.

revolte | 01-09-21 | 22:51

Wat een briljant idee. Geef die ambtenaren wel een camera mee zodat we kunnen genieten van de reacties. Dit is goud!

nieuwe_Deen | 01-09-21 | 19:50

Potje groene verf en klaar.
*camouflagenet ophangen doet*

Frau Merkel | 01-09-21 | 19:23

Ik haat tuinieren dus ik ben blij met mijn balkon. Toch de vraag waarom mensen tegels in hun tuin leggen? Dan kun je toch net zo goed buiten op straat gaan zitten?

Lorejas | 01-09-21 | 19:17 | 1

Zelfde reden als dat de gemeente zelf de boel dicht timmert. Je bent continue een oorlog aan het voeren tegen alles wat groen is. Het onderhoud is gewoon ontzettend tijdrovend en dus duur en de gemeente schuift het zo op de mensen af. Zal wel met afwatering en grondwater te maken hebben. Sinds spuiten verboden is zijn de prijzen logaritmisch gegaan voor gemeenten.

Geen01 | 01-09-21 | 20:08

Ik krijg toch steeds vaker een vieze smaak in mijn mond van die D'66 ers. Praat Kaag nou met de Taliban over vluchtelingen, of is ze er op vriendenbezoek?

Blauwpetje | 01-09-21 | 19:14 | 1

Familiebezoek

KlaagGraag | 01-09-21 | 19:21

Je tuin op het kerkhof is doorgaans ook betegeld.

Graaf_Slis | 01-09-21 | 19:04 | 2

Welnee; tuintje op je buik is de uitdrukking.

Lorejas | 01-09-21 | 19:18

Verticaal begraven, dan heb je minder 'tegel' nodig.
(flauw grapje)

kweethetooknietbeter | 01-09-21 | 19:20

Deugmens begin bij jezelf, je eigen partij en je eigen plattelandsgemeente.
Wedden dat daar nog genoeg te doen is.

Waar-is-niets | 01-09-21 | 19:01

Een kennis van me die op drie hoog woont vertelde me hoe de projectontwikkelaar de tuin (circa 50 m2) van het vrijgekomen benedenhuis had aangepakt, nadat de laatste huurder vertrokken was. Het was een mooie oude tuin, met gemengde beplanting, een gazon, veel struiken en heesters en heel weinig tegels. Alles is eruit gehaald, en er is 50 m2 betontegels voor in de plaats gekomen. Ik vind dat onbegrijpelijk. Mijn tuintje is vrij van tegels, er staan bomen omheen en het is er heerlijk koel in de zomer. Ook mijn huis is koeler door alle schaduw. Hier een inspirerende link: www.tuinenmienruys.nl/nl/
Als u toch beslist tegels in uw tuin wil, hier: www.smitco.nl/bestanden/cache/store/s...

Rhenium | 01-09-21 | 18:55 | 2

Kiektan, mooie woorden in dit draadje. Als je een betonnen tuin wilt flikker je maar op naar een flat in de Bijlmer of zo, laat het groen gewoon groen blijven.

Eric Newby | 01-09-21 | 20:03

Ongetwijfeld maar het gaat een gemeente niets aan wat de eigenaar met zijn tuin doet, we wonen niet in Noord Korea.

revolte | 01-09-21 | 22:55

Wat nu als je een wilde tuin wil? Mag dat dan? Of komen ze dan weer klagen dat je het niet goed onderhoud en dat je het onkruid moet weghalen, etc?

kweethetooknietbeter | 01-09-21 | 18:52 | 5

Bij een wilde tuin denk ik meestal aan iets met een oude ijskast en vies matras erin.

Lorejas | 01-09-21 | 19:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Breda, altijd -1.

Cor Netto | 01-09-21 | 18:52 | 2

We hebben top ijs hier. Heerlijk! Ach, niet besteed aan u, lees ik.

Viggenz | 01-09-21 | 19:40

Dat zeggen alleen Tilburgers. Nuf said..

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:24

Die ambtenaar mag best aanbellen. Dan zeg je dat ie op moet lazeren en klaar. Heeft namelijk geen enkele wet of regel achter zich.

TheBigKirth | 01-09-21 | 18:47

Op zich een goed initiatief van de gemeente om mensen in ieder geval bewust te maken van meer groen = minder wateroverlast. Maar ook als mensen geen zin of geld hebben om te investeren in grasmatten en vegetatie, zet dan in ieder geval een aantal grote bloempotten neer met daarin buxussen of liguster. En pleur wat klimop tegen de schutting; insecten hebben er baat bij.

van der g | 01-09-21 | 18:36 | 2

In Zevenhuizen kwam de minister bij Intratuin een voorbeeldtegel verwijderen, terwijl iets verderop de Zuidplaspolder wordt volgebouwd met enorme distributiecentra.

Pleegzuster B | 01-09-21 | 19:20

@Pleegzuster B | 01-09-21 | 19:20: En 5000 nieuwe huizen.
55% onbetaalbare koop,45% verplicht sociale huurwoningen met veel ruimte voor grote gezinnen,u weet wel.

De Profundus | 01-09-21 | 21:03

Maar wat als je net je tuintegelterrastegels in één grote regenboogvlag hebt geschilderd?

kweethetooknietbeter | 01-09-21 | 18:33 | 1

Had je beter als idee kunnen benoemen tijdens de bezichtiging, had je subsidie gekregen

boerenvla | 01-09-21 | 19:06

Yessss, weer een haatclubje erbij! Mensen met tegels (en bbq's) mogen nu gecancelled worden (vaak wel lui met een baan en zo). Gaaf land hè, Rutte.

Nederlanddraaitdoor | 01-09-21 | 18:30

Die 3 m2 van de naar Roosendaal gevluchte op de foto kun je toch met de beste wil geen tuin noemen.

Pietie | 01-09-21 | 18:30

Te krenterig om riool met voldoende capaciteit aan te leggen en te onderhouden?

dugo | 01-09-21 | 18:26 | 1

Dat dus.

Pietie | 01-09-21 | 18:30

From my cold, dead hands....

BoerKoekoek | 01-09-21 | 18:10

Ik heb een zwembad in mijn tuin. En nu?

Krijgtheenenweer | 01-09-21 | 18:07 | 2

Niet betegelen dus dat zwembad.

SterF... | 01-09-21 | 18:51

Hopen op een goede, hete zomer volgend jaar, vooraleer u het ding weer opblaast?

Viggenz | 01-09-21 | 19:42
-weggejorist-
dathoujetoch | 01-09-21 | 17:59

Volkomen terecht, moeten ze overal doen. Als je een stenen tuin wilt ga je maar in een kutflat wonen in Betondorp. Laat die tuinen maar voor mensen die niet te bescheten zijn om hun poten te laten wapperen.

Eric Newby | 01-09-21 | 17:57

Asjeblief ook een tuintaliban in Maastricht. Afschuwelijk die stenen tuinen! Najaar trek ik die kiezeltuin die bij de aankoop van de woning zat eruit en plant er een ecologisch vriendelijk tuintje met waardplanten voor terug. Misschien zelfs een klein stukje ‘Victory garden’ voor

Dr.Platypus | 01-09-21 | 17:51 | 2

Van mij mag het overal. Opbokken met je kuttegels, groen moeten we hebben!

Eric Newby | 01-09-21 | 17:58

@Eric Newby | 01-09-21 | 17:58: Kut groen.

revolte | 01-09-21 | 23:00

Nee

Gladiator Fap | 01-09-21 | 17:49

Euh, dit is wel erg autocratisch. Lijkt me ook ongrondwettelijk. Maar goed, die geest is toch al uit de fles sinds de pandemie. Strange times

Gen. Maximus | 01-09-21 | 17:45 | 1

Gewoon gevoelsmatig ongrondwettig? Of kun je ook concreet zeggen hoe de grondwet hier in het geding is?

fail | 01-09-21 | 20:15

Breda de Bourgondische stad

thanseeuwen | 01-09-21 | 17:34

Haha; bak een tegel stond hier.

Volgens het woordenboek is een tuin een stuk grond (meestal bij een huis) waar bloemen, planten en bomen op staan.
Er valt veel voor te zeggen dat tuinen die geen tuinen zijn weer tuinen worden.

Er valt helemaal niets voor te zeggen dat de overheid daarbij een dwingende rol speelt.

Maar wen er maar aan: De overheid gaat namelijk zo’n beetje alles bepalen en uiteindelijk ook waar u uw (resterende) geld aan uit mag geven. Wij gaan het allemaal meemaken: het persoonlijk CO2 – budget komt eraan.

fokkewoelf | 01-09-21 | 17:30 | 1

In brabant noemen we onze tuin vaak "de plaats", dan snap je nu waarom.

vermeubelmaker | 01-09-21 | 18:52

Ik heb geen tuin,over. Ik heb een groot dakterras en een klein randje gras om het zwembad heen.
En ik woon niet in Breda, gelukkig.

rifraf | 01-09-21 | 17:27 | 2

Maar in Tilburg?

van Oeffelen | 01-09-21 | 17:30

@van Oeffelen | 01-09-21 | 17:30: aha, plaatsgenoten herkennen, altijd leuk.

dathoujetoch | 01-09-21 | 18:01

Nummer 5 en 7 is etnisch profileren, als je op funda een woonkamer ziet met een hoekbank rondom en een betegelde tuin dan is het van een turk of marokkaan.

voldemort | 01-09-21 | 17:20 | 2

Dat zijn dan toch huurwoningen?

Nuchternederland | 01-09-21 | 17:30

Hahaha, natuurlijk. Die huursubsidie past ze wel.

Mad Max | 01-09-21 | 17:56

Je kan wel zo'n ambtenaar aan de deur krijgen, maar de gemeente heeft daar niks over te zeggen. Punt.

Selassie | 01-09-21 | 17:17 | 4

Zal niet lang meer duren dat dat wel zo is.

DrachiR | 01-09-21 | 17:22

@Ruimedenker | 01-09-21 | 17:20:
Het hele item met één woord samengevat, Ruime. Dat is knap!

GeenStijl kan dan ook wel wat groener en moeten we een reaguursel maar een tuintje noemen ipv tegel?

Nuuk | 01-09-21 | 17:31
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger had niemand tegels in de tuin.
Je had gewoon een "natuurtuin" als je niks aan onderhoud deed. Dan had je het onkruid twee meter hoog in je tuin. Harstikke ecologisch verantwoord.
Bij mij in de straat vroeger had je een paar tuinen waar je het huis niet meer kon zien, zo goed ging het met die "natuurtuinen".
Maar tegenwoordig zouden ze daar over gaan klagen.

Osdorpertje | 01-09-21 | 17:15 | 1

Moet je gewoon zeggen dat je een 'Le Roy' tuin hebt. Daar zijn boeken over volgeschreven en daar zit een filosofie achter - altijd goed.

bisbisbis | 01-09-21 | 18:06
-weggejorist-
ZureSloot83 | 01-09-21 | 17:14

Ha. En daarom heb ik alles laten asfalteren. Middelvinger opstekend !

DrachiR | 01-09-21 | 17:13

Scheurgras met neutronenkorrels.

Ruimedenker | 01-09-21 | 17:13 | 4

Gembercorsetje.

van Oeffelen | 01-09-21 | 17:30

@van Oeffelen | 01-09-21 | 17:30:
kom je niet mee onder de schouderbladen

K. Westergaard | 01-09-21 | 17:39

@van Oeffelen | 01-09-21 | 17:30: alleen bij afstuderen

dathoujetoch | 01-09-21 | 18:02
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is natuurlijk een beetje overdreven, aan de andere kant zijn die lui ook de eerste die gaan lopen klagen en janken als er wateroverlast de drempel begint te sijpelen tijdens een heftige bui.

Capt. Iglo | 01-09-21 | 17:12 | 1

Water over*

Capt. Iglo | 01-09-21 | 17:13

Aufmachen. Fliesen gestapo.

Zatkniss | 01-09-21 | 17:11

heb er maar 1 woord voor: Droeftoeterij!

TrickMeister90 | 01-09-21 | 17:09

Oké, ik verhuis wel naar Tegelen.

gemeentereiniging | 01-09-21 | 17:09

Dat ding achter in de tuin met die hoes erover is dat de vibrator van zijn vrouw?

jaja | 01-09-21 | 17:08

Nou, er is wel iets voor te zeggen, nml regenwater kan weg (minder hoogwater) en diertjes hebben meer kans om te overleven. Feit

Roetveegje | 01-09-21 | 17:08 | 1

Precies. Heel goed initiatief!

Eric Newby | 01-09-21 | 18:00

Dingdong! Dit is de klimaatpolitie, open doen aub! We zien dat u 15 minuten onder de douche staat en dat kan natuurlijk niet

Illuminati1989 | 01-09-21 | 17:08

Ik heb niks tegen tegels in een tuin, moeten ze zelf weten. Wel vraag ik mij af waarom men de gehele tuin eerst met schuimplaten bedekt met daar overheen een betonvlechtwerk om daarna af te dekken met 8 cm beton. ( Buurman) En dan gaan zeiken dat je tuin blank staat. Koop dan een appartement en gun dat huis aan iemand die tuinieren wel leuk vindt.

MoonBeebe | 01-09-21 | 17:08 | 4

Tuinieren is toch niet het enige dat je met een tuin kan doen? Plus benedenwoningen hebben nu eenmaal doorgaans een tuin.

John McClane | 01-09-21 | 17:28

Als hij dan zo dom is om nergens een afvoer te olaatsen dan verdiend buurman het ok om af en toe natte voeten te krijgen

bowlfabriek | 01-09-21 | 17:50

@Uw Verzekeringsadvis | 01-09-21 | 17:21: Nu je het vraagt...

MoonBeebe | 01-09-21 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Jesse Klaver is gewoon te krenterig om een tuinman te betalen.
"Zwart?"
"Nee, Marokkaans."

Osdorpertje | 01-09-21 | 17:05

U kunt natuurlijk ook het overschot aan tegels in uw tuin met iets anders compenseren. Zo mag u per in huis genomen asieleiser 25 extra tegels in uw tuin hebben.

2voor12 | 01-09-21 | 17:04

Wellicht eerst eens naar de (gemeentelijke) trottoirs en wegen kijken?

stichpimpelibok | 01-09-21 | 17:04 | 1

Inderdaad mijn gedachte ook. Begin eerst eens met zonnepanelen en/of groene daken aan te leggen op alle gemeentelijke en overheidsgebouwen in Breda. Daarna alle overbodige tegels en asfalt in de openbare ruimte eruit. Daarna mogen ze bij mij in de achtertuin komen kijken. Eerder niet.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:32

Maar wel allemaal bij de gemeente gaan zeiken als de straat na en hoosbui weer blank staat.

elco485 | 01-09-21 | 17:03 | 3

Jammer dat u niet begrijpt dat het punt gewoon de intens hypocriete Yasser Klaver nou ja. Laat ook maar..

DrachiR | 01-09-21 | 17:05

Ja, het onderhoud aan de riolering in Breda loopt immers ook jaren achter.

Pieter Breydel | 01-09-21 | 17:08

@Pieter Breydel | 01-09-21 | 17:08: welk onderhoud? Of bedoel je die noodreparaties?

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:33

De meeste Nederlanders, vooral die in nieuwbouwwijken, hebben in plaats van een tuin een strookje overgebleven grond ter grootte van een postzegel, waarmee je inderdaad weinig anders kunt dan het betegelen. Het ligt gewoon aan de veel te dure minikaveltjes hier te lande.

Lefty-Messup | 01-09-21 | 17:02 | 4

Is wel zo.
Dan een schuttinkje er tussen en als de buurman een scheet laten schrik je je rot, mijn broer woont zo, triest gedoe.

Uw Verzekeringsadvis | 01-09-21 | 17:23

@Uw Verzekeringsadvis | 01-09-21 | 17:23: gelukkig hebben we allemaal voldoende budget om vrijstaand op 4 hectare grond te wonen. Trieste reactie.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

Als je bang bent voor overstromingen moet je ook geen huizen bouwen in de uiterwaarden. Maar ja, gemeentes en grond...

Deflatiemonster | 01-09-21 | 17:01 | 1

Sinds wanneer ligt Breda in de uiterwaarden?

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:34

Zolang ze maar niet in de polder komen.

PolderTaliban | 01-09-21 | 17:01 | 1

Wat denk je zelf. Kwestie van tijd.

DrachiR | 01-09-21 | 17:10

Beter een tegel in je tuin dan een bord voor je kop.

Schipperke | 01-09-21 | 17:01 | 1

Bij hypocriete Klaver allebei, zoals op de foto is te zien. Regeltjes gelden alleen voor de gewone burgers.

bqbq | 01-09-21 | 17:14

Als die ambtenaar bij mij aanbelt vliegt er rap een betontegel door de lucht.....

Blonde Nel | 01-09-21 | 16:59 | 1

Zo zien we het graag. Meteen die tegels eruit.

fail | 01-09-21 | 20:19

Maar als je de tuin laat verwilderen gaan ze ook weer zeiken. Het is ook nooit goed.

Deflatiemonster | 01-09-21 | 16:59 | 1

speel je Wilders in de kaart

K. Westergaard | 01-09-21 | 17:38

En d'66er Kaag, milieuvriendelijk in het regeringsvliegtuig in haar eentje,zag van boven dat het goed was

chausson61 | 01-09-21 | 16:59 | 1

vliegtuig had geen betontegel en vloog op methaangas?
(en een plantje op het "dresswaaaaar")?

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:05

Even googlen wie hier verantwoordelijk voor is, en ja hoor: D66 wethouder Paul de Beer met een megalomaan idee om van Breda een 'stad in een park' te maken. Nou Paul kan de pleuris krijgen. Moet je je voorstellen dat je een zielige gemeenteambtenaar aan de deur hebt die je vertelt dat je te veel tegels in je tuin hebt omdat Pleuris Paul een of ander dwaas idee heeft. Man, ga alsjeblieft weg joh.

Do-na-zi | 01-09-21 | 16:57 | 3

Mooi he, die maakbare samenleving. U zult die eenheidsmal in, kutburgert, of anders...

Graaisnaaiert | 01-09-21 | 17:07

Ik heb voor dat soort ambtenaren gelukkig een Wodan.
Afstammeling van de Oost Duitse herdershonden die het voormalige ijzeren gordijn bewaakten.
Doet ie anders nooit.

Noobster | 01-09-21 | 17:22

Is dat dezelfde Paul de Beer die de Noordelijke rondweg wil ondertunnelen? Ben benieuwd hoe zo'n tunnel omgaat met 'n flinke regenbui...

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:36

Ik wordt toch zo ontzettend moe van dat gezever, betuttel en gedeug! Manman wat is dit toch een softe bende geworden hier. Sorry, maar dat moest ik ff kwijt.

F1802 | 01-09-21 | 16:55 | 2

Aan de peilings te zien vinden de meesten het wel prima, helaas.

bqbq | 01-09-21 | 17:15

Softe bende? Ik denk meer aan knettergek.

Pietie | 01-09-21 | 18:28

Ik heb genoeg planten en groen in mijn tuin. Veel plantjes waar bijtjes en andere vliegbeestjes dol op zijn. Laat het lekker woekeren. Onkruid of niet. Tegen visite zeg ik dat het gewoon een 'wilde tuin' is. Voor de bijtjes. Op het terras mogen de bijtjes niet komen. Maar die tiefusbeestjes luisteren vrij slecht.

BBRDWR | 01-09-21 | 16:55 | 5

je hebt vast en zeker bije bij je

whatsinthename | 01-09-21 | 17:06

Ik durf te wedden dat ik meer insecten in mijn volledig betegelde tuin heb dan jij. Mijn 3 vuilnisbakken zijn zo'n beetje de kraamkamer voor ieder insect in de hele provincie.

Boeloeboe | 01-09-21 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu heb ik afgelopen periode, om ieder risico op voortijdig overlijden uit te sluiten, want dat is het nieuwe normaal, 3.500 m2 rubberen tegels op mijn erf gelegd.

Je kunt het toch ook nooit goed doen?

Quib | 01-09-21 | 16:53 | 3

Je schijnt van de weekmakers in dat rubber binnen een jaar de vliegende vinkentering te krijgen.

PolderTaliban | 01-09-21 | 17:02

Als ze er nou nog tien jaar lang gratis tuinonderhoud bij zouden aanbieden... of komen die ambtenaren je gras maaien?

bisbisbis | 01-09-21 | 16:52

Echt een grafhekel aan die stoeptegels, dus ik heb een roestvrijstalen plaat in m'n tuin geflikkert.

eismc2 | 01-09-21 | 16:51 | 1

Weinig kans op uitglijden ook.........

PolderTaliban | 01-09-21 | 17:03

Hier, alstublieft, een bamboe-stekje.

ik_word_gek_in_NL | 01-09-21 | 16:51 | 1

Voor Paul de Beer neem ik aan.

revolte | 01-09-21 | 23:19

En wat is er mis met een regenput waarin het regenwater infiltreert in de grond?

kortebroek | 01-09-21 | 16:51 | 2

Niets ... maar u moet bij onze overheden natuurlijk niet aankomen met een praktische, technische, eenvoudige oplossing. Vergeet daarbij de symboolwaarde niet. Dieselauto's kunnen ook al een tijdje betaalbaar op superschone HVO rijden - maar dat willen wij niet weten, die dingen moeten gewoon: weg. Allemaal symboliek.
-
Én oh ja: zo'n put vereist natuurlijk wel een punt waarop alles afwatert. Dat kan dus wel even een weekje graven betekenen.

bisbisbis | 01-09-21 | 16:59

Of simpeler, enkele tegels eruit en water doorlatende tegels erin. Heb je toch een terras, en kost je een uurtje werk.

elco485 | 01-09-21 | 17:10

Mijn tuin is ook heel groen. En dat komt vooral, omdat ik er geen flikker aan doe. Mijn tuinpad is eigenlijk een meter breed. Maar er hangt zoveel groen aan de kanten overheen, dat het pad nog maar veertig centimer breed is. Ik loop er toch nooit. Alleen de postbode. Dan mag de postbode dat tuinpad ook zelf onderhouden, vind ik dan.

Leptob | 01-09-21 | 16:51

Tegelgestapo, het moet je baan maar zijn.
Het volleggen van je tuin kan ook een andere oorzaak hebben , katten van de buren bijvoorbeeld.
De leider van de groene khmer ( hij is inmiddels uitgekotst ) heeft zeker ook veel katten uit de buurt gehad.
Het kan ook zijn dat groen hem eigelijk geen reedt interesseert.
Stond de koepel daar niet toevallig in Breda?

Zitvlak | 01-09-21 | 16:50

Gejat van Twitter maar ziehier de toekomst: Jiskefet
youtu.be/IECRnVUGwOw

zuurtjeregen | 01-09-21 | 16:49 | 1

Fantastisch en waar.

Knufter | 01-09-21 | 16:54

Ah... een gemeente met 'ambities' - die haar afwatering niet op orde heeft en denkt dan maar even haar (waterschaps-, zuiverings- en rioolrechten betalende) inwoners te kunnen afknijpen...
-
Geen groter tegenstander van de burger dan lokale overheden, die er in dit land inmiddels van overtuigd zijn dat de burger er voor hén is, in plaats van andersom.

bisbisbis | 01-09-21 | 16:49 | 1

Niet alleen de lokale overheid.

kortebroek | 01-09-21 | 16:52

En mag je dan een tegel gooien naar de Boa en zachtjes 'vangen' roepen!

deja_view | 01-09-21 | 16:45

Mogen mensen dan ook bij burgemeester & wethouders thuis aanbellen als ze een nette vraag hebben? NIet allemaal tegelijk, natuurlijk. Misschien elke dag één.

Ik vraag dit voor iemand uit Breda.

Knufter | 01-09-21 | 16:44 | 2

Nee, dat mad dan weer niet.

ZZP-er | 01-09-21 | 16:52

Dat heet dan stalken...

MK27 | 01-09-21 | 17:39

Tegels zijn waardeloos in de tuin.
20 jaar geleden laten asfalteren. Mooie vluchtheuvel in het midden met wat plastic plantjes. Hartstikke duurzaam, geen omkijken naar.

Kapitein Sjaak Mus | 01-09-21 | 16:44 | 1

Juist. Heb ik ook gedaan.

Jos Tiebent | 01-09-21 | 17:00

Binnenkort wordt er tegelbelasting geheven.
Twijlachtige voordeel is wellicht wel dat velen onder een tegel vandaan komen.

Kijkeensaan | 01-09-21 | 16:44

Hahaha, d66. De nieuwe bestuurs sovjet cultuur.

De luis | 01-09-21 | 16:43

I.p.v. een ambtenaar hiermee te laten opbranden kunnen ze toch veel beter drones programmeren om tegeltuinen te spotten?

Stachauer1971 | 01-09-21 | 16:42 | 2

A: De ambtenaar die tijdens zijn functie 'opbrandt' moet nog geboren worden. (desondanks: nergens zo veel 'burnouts' als bij de overheid...)
-
B: kom niet aan werkgelegenheid van ambtenaren.
-
C: de afdeling die met drones vliegt, gaat over illegale schuurtjes en te schuine dakkapellen. De afdelingen: ' illegale wietteelt', 'illegale bootjesligplaatsen' en 'illegale stoeptegels' zijn verderop, in de stadhuisdépendance.
-
D: Kom nooit met praktische, eenvoudige of betaalbare oplossingen aan bij overheden. (al helemaal niet als het over iets technisch of over IC gaat)

bisbisbis | 01-09-21 | 18:03

Helaas, Breda ligt vlakbij de militaire vliegbasis Gilze Rijen en is daarom grotendeels een no fly zone voor drones.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:42

Gewoon groen schilderen, klaar.

Niet_Van_Hier | 01-09-21 | 16:41 | 2

Tegels met daar overheen een tapijtje van kunstgras?

naglfar | 01-09-21 | 17:08

gewoon een zeldzame beschermde mossoort op laten groeien. Natuurfreak laten procederen tegen gemeente. Doen ze gratis. "for the cause".... Wat een armoede...

nobodiesunmighty | 01-09-21 | 17:21

Tresspassers will be shot!

zuurtjeregen | 01-09-21 | 16:40

Mooi, dan kan ik binnenkort goedkoop tegels voor mijn tuin aanschaffen.

Kijkeensaan | 01-09-21 | 16:40

Ambtenaar op de stoep? Met tegels?

batvoca2 | 01-09-21 | 16:40

Ik hou ook niet van tegeltuinen, maarja, niet mijn keuze. Het is wel zo dat veel van die tegeltuinfanaten ook echt totaal in paniek raken van een stukje onkruid of een enigszins scheef staande struik. Zo'n buurman heb ik ook, bij 't minste of geringste staat ie aan de deur, ik vond weer 2 blaadjes onkruid op m'n tegelplantsoen.

CrashFaster | 01-09-21 | 16:40 | 1

men gebruikt standaard al geotextiel. Die tegels zijn er om geen gras te hoeven maaien. De buurten hier zijn 9 van de 10 met tegels.

MaarFeitelijk | 01-09-21 | 17:41

En weer een tegel gebakken. Nu maar wachten dat er een ambtenaar bij Geenstijl op de stoep staat.

kanookmorgen | 01-09-21 | 16:39

Waar gaat dit heen?
Komt er ook een boa te staan bij de friettent die iedereen controleert op een gezond BMI alvorens te mogen bestellen?

zuurtjeregen | 01-09-21 | 16:39 | 1

Breng GroenLinks ff op een idee...

ploppy | 01-09-21 | 16:50

Er komt dan een ' tuincoach' bij je op bezoek, net zoiets als de 'afvalcoach'.

DeCynischeAmbtenaar | 01-09-21 | 16:39

NIMBY.

Calastir | 01-09-21 | 16:38

Tegel fascisten tegen de Groene Khmer. Dan toch maar de laatsten.

oldandwise | 01-09-21 | 16:38

Klaver roostert eikeltjes op de bbq. Soms een aubergine.

El Rico Grande | 01-09-21 | 16:38

Daarom geen Big Government.... Te veel ambtenaren met teveel tijd om te veel regeltjes te handhaven, want ze zullen moeten laten zien dat ze 'echt' nuttig zijn.

rommelpot1.0 | 01-09-21 | 16:38

"De pot is nu leeg vanwege het grote succes" Niet liegen hè Paul de Beer, je zit in een nette partij.

Alsdan | 01-09-21 | 16:38 | 2

Volgens mij heb ik die pot gebruikt om mijn groene dak te subsidiëren. Hoefde bijna niks zelf te betalen, en 't is een stuk koeler in de zomer. Goedkoper dan airco in ieder geval.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:45

Gemeente Breda is bang voor overstromingen zoals in Limburg, blijibaar.
Maar hoe dan? Zelfs in '53 kwam het water niet eens tot Breda. Grote rivieren liggen er niet in de buurt. Hoe dan?
Slecht rioolonderhoud....in een stad die steeds voller wordt gebouwd. En dan afwentelen.op de burger met een tegeltuin...

Bataafje | 01-09-21 | 16:37 | 2

WAANZINNIG slecht rioolonderhoud. De plaag van vele gemeenten, overigens.

bisbisbis | 01-09-21 | 16:42

Haalt ‘66 GroensLinks hier groen in?

Wijze uit het Oosten | 01-09-21 | 16:36

Is het iemand wel eens opgevallen dat in woonwagenkampen geen ENKEL sprietje groen groeit? Echt ALLES betegeld. Witte muren, grijze voegen, grijs dak, grijze tegels en klinkers OVERAL.
Dus ambtenaartje, succes!

Captain Pervert | 01-09-21 | 16:36 | 3

U vergeet de hennepplanten, die groeien daar welig

Pummetje | 01-09-21 | 16:39

Eeeuuuhhh... ik kom niet zo vaak in woonwagenkampen....

bisbisbis | 01-09-21 | 16:42

Ja maar die hoeven ook al geen onroerende zaakbelasting te betalen. Dus die moet je met rust laten.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:47

Gewoon je hele tuin volplempen met japanse duizendknoop, heb je verder geen omkijken naar. Tot het door je vloer je huis in groeit.

2voor12 | 01-09-21 | 16:35 | 3

En Amerikaanse rivierkreeft in je sloot. Dat zal die ambtenaren leren!

PolderTaliban | 01-09-21 | 16:43

Wat reuzenberenklauwzaad bij u voordeur gooit om de ambtenaren op afstand te houden.

BrutusBosch | 01-09-21 | 17:00

Groot voorstander van de egelvriendelijke tuin.

Van Urk | 01-09-21 | 16:34 | 3

Ik heb nog een vat naaktslakken.

puszuiger | 01-09-21 | 16:38

Ik hou niet van egels. Dat prikt tijdens het beffen. Of bedoel je die kleien knaagdieren die altijd platgereden op de weg liggen?

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:48

Het wordt steeds enger in Nederland onder D66.

Toos Bevergeil | 01-09-21 | 16:33

Opzouten met die tegelboa en bijbehorende wethouder.
Klimaatterrorisme: het zou verboden moeten worden!!

MK27 | 01-09-21 | 16:33

Waarom niet goed gedrag belonen? Korting op rioolwater- en afvalstoffenheffing wanneer je een tegelarme tuin hebt?

Quichegerechtigde | 01-09-21 | 16:32 | 4

@marcoplarco | 01-09-21 | 16:54: is belonen van goed gedrag. Als je een levende tuin hebt belast je het riool minder, want het water wordt in de grond opgenomen.

Quichegerechtigde | 01-09-21 | 17:02

Ze krijgen nu al de begroting niet rond. Dus belonen gaan ze niet doen. Het moet wel betaalbaar blijven hé.

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:49
▼ 1 antwoord verborgen

Nope - voor deugmensen met het juiste partijboekje is er een uitzondering gemaakt.

Ze moeten dan al straf in een paar tv optredens vertellen hoe begaan ze met het klimaat, vluchtelingen en diversity zijn (extra punten als je deugclub 100% roomblank is).

hangtiet met knoop | 01-09-21 | 16:32

Opzouten met al die tegels, maar dat bepaalt iedereen gvd zelf wel verder. De eerste de beste ambtenaar die dit komt controleren mag ze er zelf uit komen halen.

W_Drees | 01-09-21 | 16:31 | 2

Mooie stoere praat met je balkon, iedereen met een beetje tuin weet hoe schofterig duur het is om je tuin te bestraten. Zelfs al schept die ambtenaar het er voor je uit, 3k neemt niemand zomaar afscheid van.

En al zeker niet in je eigen tuin.

Diepstrotje | 01-09-21 | 22:00

@Diepstrotje | 01-09-21 | 22:00: een snelle blik op marktplaats en ik vind tientallen adressen waar ik zand en tegels gratis kan ophalen. Dus als 't moet, hoeft 't niet veel te kosten. Onderhoud aan een groene tuin kost meer, vooral in tijd (en tijd is geld)

AmbtenaarInFunctie | 01-09-21 | 22:51

Droefheid troef.

puszuiger | 01-09-21 | 16:31

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino