Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Het 'Sorry voor Afghanistan, We Zijn Totaal Overrompeld' Debat

Met Sieg "Nieuw Leiderschap" Kaag, Ank "Prachtige film" Bijleveld en Ankie "Waar is m'n tena" Broekpak-Bingozaal

Blamages, politieke faalhazerij en tragiek, je went er aan maar dat is meteen het probleem: je moet niet normaal maken wat niet normaal is. De Canadezen waren al een week hun personeel (Afghanen incluis) aan het evacueren, maar de rest van het Westen stond zondagmorgen met z'n pik in het zand toen de Talibeelden uit Kabul binnen begonnen te stromen. "Overvallen door de snelheid", heet dat bij de dames Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol, die respectievelijk met Mark huwelijksgeloften aan het schrijven was, in de bioscoop zat en op de steunkousenservice van de thuiszorg wachtte. Gek genoeg was de Nederlandse ambassade in Kabul wel bijtijds geëvacueerd, ze waren alleen tegen het Afghaanse personeel "vergeten" te zeggen dat ze vanaf zondag voorgoed verlof hadden. En nu de pleuris kermis is uitgebroken, schrijven de drie dames in een briefje aan de Kamer dat ze "er alles aan zullen doen om de evacuatie in goede banen te leiden". Te weinig, te laat, maar in een land zonder Taliban mogen vrouwen er gelukkig nog wel over praten zonder gestenigd te worden: er is deze morgen een COMMISSIEDEBAT.

Dat begon om 10 uur met een geheim gedeelte (dat we al weten: de tering voor de tolken, ambassade wel bijtijds ontruimd, ander toestel te laat gestuurd om nog te mogen landen in de schilderachtige taferelen van World War Z), vanaf ongeveer 11 uur zijn ze ongesluierd op de stream na de lees verder. Mogen we er iets van verwachten? Neuh. Het kabinet is in demissionaire we doen maar wat-modus en in de zaal zitten typetjes als Peter Valstar, die al veel te lang "communicatieadviseur en persvoorlichter van de vvd en politiek adviseur en woordvoerder voor Jeanine Hennis, Ank Bijleveld, Barbara Visser en Mark Rutte op het ministerie van Defensie en het ministerie van Algemene Zaken" (wiki) is geweest om ooit nog een serieus te nemen Kamerlid te worden. IED QED: terwijl zijn demissionaire coalitie des doods aan het totaalfalen is, zit hij kritische burgers voor "leunstoelgeneraals" uit te maken op sociale media. Het is dat we de oorlog al verloren hebben, anders gingen we hem niet winnen. Misschien kan GroenLinks de ministers nog even vragen naar de status van de transgenderrechten in Kunduz, heeft de PvdA nog wat puntjes over het glazen plafond in Uruzgan en moet zo'n evacuatie eigenlijk wel met een vliegtuig, met het oog op de mondiale CO2-doelen? Wel opschieten, want vanmiddag moet Sieg weer met Mark, de PvdA en GroenLinks onderhandelen over hun eigen nieuwe oorlogsmissie tegen de burgerbevolking Coalitie van de Willenden!

Leijten gaat los op de Drie Demissionaire Dwaallichten

Tranen voor veteranen bij het CDA over de "clusterfuck"

De Joost Alliantie wil opvang in de regio

Ondertussen, in Afghanistan....

1. Brief aan de Kamer:

2. De Realiteit:

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Lawih40260 | 18-08-21 | 05:53

Renske for president en de rest van het uitschot heen zenden. Functie elders. Vrijwilliger op het vliegveld van Kabul. Straaljagers aanduwen, ofzo…

Stijlloze bezoeker | 18-08-21 | 01:15

Gelukkig heeft Rutte hier geen schuld aan. Hij gaat daar niet over. Pinokkio rules!

ronaldmvj | 17-08-21 | 20:39

"Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken wil niets kwijt over de pogingen om het Afghaanse ambassadepersoneel te evacueren. „Vanwege de veiligheidssituatie zeggen we niets over de ins and outs van deze operatie.”"

Aha, er is dus wèl een plan. Nou, het zal mij benieuwen.

Sans Comique | 17-08-21 | 18:29

Die Eerdmans blijft toch ook altijd een rat, gedver wat een enge man. Eens een rat, altijd een rat.

Rest In Privacy | 17-08-21 | 18:10 | 1

Want?

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 19:00

Ik begin het te begrijpen. Onze overheid zet de poorten gewoon wagenwijd open voor wat dan ook uit welk land als goed makertje voor al die clusterfucks over ter wereld in die shitholes zeg maar.

DrachiR | 17-08-21 | 16:53

Nederland is allang geen "democratie" meer, maar een EU technocratie.

Sojev | 17-08-21 | 16:28

De voorzitter is het zat. Wast Ankie de oren.

osolemio | 17-08-21 | 16:26 | 1

Terecht!

sgaapje | 17-08-21 | 16:50

Haagse politiek is een totale wanvertoning geworden. Niet meer dan een leuke dagbesteding voor mensen die niks kunnen.

Cor Netto | 17-08-21 | 16:12

Mw Kaag in de pluralis majestatis: "Wij zagen dit niet aankomen". Maar buiten deze borst-opzettendende wij-vorm waren er vele mensen, ook in de Tweede Kamer, die dit WEL zagen aankomen. Het enige wat mw. Kaag duidelijk maakt, is dat zijzelf zich niet verantwoordelijk acht en haar eigen verantwoordelijkheid in dezen verdoezelt in de wij-vorm. Wat een afghang.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-08-21 | 16:02 | 1

Vreselijk mens en dat met zoveel buitenland ervaring hier helemaal niet thuisgeven. Kruisje bij niet geschikt.

foxhunter | 17-08-21 | 19:11

Fritsma heeft gelijk, alles wat erin komt gaat er nooit meer uit en het is levensgevaarlijk wat er nu binnen gaat komen.

osolemio | 17-08-21 | 15:53 | 2

-/-Een tijdje geleden kwam ik in contact met een jongeman in de twintig die als bootvluchteling uit Syrië was gekomen, omdat hij niet wilde dienen in het leger van Assad. Hij vertelde mij zijn verhaal op een Amsterdams terras. De vlucht op een rubberboot van de Turkse kust naar Lesbos, de vriendelijke Nederlandse politieagenten die zijn asielaanvraag opnamen, het appartement in Amsterdam dat hij binnen de kortste keren toegewezen kreeg, de opleiding in de hospitality die hij volgde en zijn werk als gids bij een bedrijf dat toeristen over Amsterdams multiculturele geschiedenis vertelt. Met zijn modieuze kapsel en baardje zag hij eruit als een typische Nederlandse hedonist en hij zei volop te profiteren van de vrijheid die de Nederlandse samenleving hem bood. Maar na vier jaar sprak hij nog geen Nederlands en vond het normaal dat wij het gesprek in het Engels voerden—//

Via TPO.NL

theo-is-dood | 17-08-21 | 16:01

Op een aantal websites van de MSM is Afghanistan inmiddels vervangen door de persconferentie van Louis van Gaal. Schijnt iets met voetballen te zijn. Kennelijk is dat land nu ook weer niet zo heel belangrijk.

jan-lul-de-behanger | 17-08-21 | 15:48 | 1

We hebben als volk nu even de morele steun nodig die het geboden wordt bij het aanschouwen van een échte Leider. Van Gaal had die mensen gisteren al in Amsterdam gekregen maar hem werd niets gevraagd.

Sans Comique | 17-08-21 | 18:34

Helaas is er een grote overeenkomst met de "hulp" van Rusland in Afganistan van de de bevolking tegen de Taliban. De Russen hebben het land verlaten en de Taliban namen Afganistan weer over totdat de Amerikanen Osama Bin Laden kwamen opsporen. Ze zijn daar blijven zitten tot nu toe. Net als de Russen in de 80er jaren het e.e.a. niet lukte, lukte dat nu de Amerikanen ook niet.

Sjeert | 17-08-21 | 15:38 | 1

"The land has historically been home to various peoples and has witnessed numerous military campaigns, including those by Alexander the Great, Mauryas, Muslim Arabs, Mongols, British, Soviets, and in 2001 by the United States with NATO-allied countries. It has been called "unconquerable" and nicknamed the "graveyard of empires",..."

Bron; Wiki

Sans Comique | 17-08-21 | 18:38

Vol afschuw hebben wij de humanitai..... zit mijn microfoon goed? Ooo ik pas hem even aan hahahhahahahahaha. Moet ik wat naar rechts? Nee zit al te rechts. Hahahahhahahahahahaha. Nouja wat ik dus al zei. Humanitaire ramp.

Wat een flutregering.

Pikboom | 17-08-21 | 15:15 | 1

Het is echt heel erg inderdaad.

osolemio | 17-08-21 | 15:22

Je kan toch aan die vrouw zien dat zij alles uit haar duim zuigt. Tijdens elk antwoord alles op anderen afschuiven, met haarklemmetje spelen en stotteren alsof zij haar spreekbeurt niet heeft voorbereid.

Het lijkt wel een klein kind die probeert zichzelf te verdedigen tegenover de politie na het stelen van een zakje snoep.

Pikboom | 17-08-21 | 15:11 | 1

Dus zij heeft niet al die jaren voor Nederland gewerkt en trof haar kantoor niet leeg net als de rest?

Sans Comique | 17-08-21 | 18:40

Die 50 liter hadden nu, 20 minuten later, wel op geweest..
Bron?

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 15:30

@EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 15:30: Persbureau Blicatua

Harry de Slijter | 17-08-21 | 16:00

Uh uh uh uh uh uh uh uh Bijleveld Wat even blamage

Felipe | 17-08-21 | 15:06

Maar hadden ze daar op de ambassade dan geen belboom om alle lokale medewerkers snel te bereiken?

Schemerlamp | 17-08-21 | 14:53 | 2

Groepsapp?

apek00l | 17-08-21 | 14:55

Volgens Kaag was juist toen alle communicatie gestoord. Opstelten 2.0.

Schmalz | 17-08-21 | 14:56

Oh een debat. De uitslag kan ik al voorspellen; er gebeurd h-e-l-e-g-a-a-r niks.
Niks
1) Geen enkel ding 2) Geen zier 3) In het geheel niets 4) Minder dan iets 5) Minder dan weinig 6) Mis 7) Nada 8) Niemandal 9) Niemendal 10) Niet 11) Niets 12) Nihil 13) Noppes 14) Nul 15) Onbepaald voornaamwoord 16) Ontkennend telwoord 17) Voornaamwoord 18) Zero

upbeat | 17-08-21 | 14:51

En dan is die Kuzu ook nog eens gewond aan zijn vinger!

apek00l | 17-08-21 | 14:51

Je zit te kijken naar allemaal politiek gelijkgestemden die elkaar de maat zitten te nemen, dat immigratie niet snel genoeg gaat, dat er bureaucratie is waardoor niet iedereen hier al een Miele en een woning hebben. Alleen Fritsma en een beetje JA21 sputteren wat. Ik denk niet dat ik het nog ga meemaken dat het ‘normaal’ wordt om het weer eens voor de autochtone Nederlanders op te nemen.

Tiscali-2 | 17-08-21 | 14:45

Nederland heeft 273 tolken een tolken(tali)baan gegeven en meer dan 100 zijn al met hun gezinnen in Nederland. Niet normaal, dat je zo veel tolken nodig hebt om in zo'n land met zo'n klein clubje te kunnen functioneren.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:28

Goed nieuws dus.... Je hoeft niets aan te tonen. Een vaag foto-tje is voldoende. Plak een baard op, maak een foto en kom binnen.......

Harry de Slijter | 17-08-21 | 14:25 | 1

dat is toch al jaren zo?

K. Westergaard | 17-08-21 | 14:32

Daar bebaarde bewapende Taliban en hier drie huisvrouwen die door een paar andere goedwillende dames en mannelijke modepopjes bevraagd worden.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:21

Heb aardig wat CEO’s meegemaakt. Kaag zou een perfecte zijn. In negatieve zin dan…

Tiscali-2 | 17-08-21 | 14:17

Syl heeft even een bakkie koffie nodig.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:17

Zet je eens in voor de Nederlandse bevolking! Al dat weggesmeten geld (miljarden) hadden hier kunnen worden aangewend, dat de AOW leeftijd op 65 jaar had kunnen blijven staan ; Al dan niet op "maat". Die hele EU en zijn meesters zijn 1 pot nat.
In ieder geval niet in het belang van de autochtone Nederlanders. Vreselijk al die onnodige levens die verloren zijn gegaan. Dat wilde ik ook nog even kwijt.

Sojev | 17-08-21 | 14:14 | 1

dat riep WIlders in 2011 ook maar die werd door het migratiekartel onder aanvoering van Alexander Pechtold weggehoond.

Uiteindelijk had Wilders het al die tijd vlijmscherp gezien.

K. Westergaard | 17-08-21 | 14:35

Drie 'vrouwen' en een hex, de ministers en de kamer voorzitter. Nou, dat debat is wel heel anders dan als mannen dat zouden doen. Conpleet incompetent, corrupt, leugenvol, en heb ik het alleen nog over filmstar Ank B.

dathoujetoch | 17-08-21 | 14:12

Kaag heeft veel les gehad van de liegende Hollander. Nu nog het geheugenverlies erbij en dan kan zij minister president worden.

natit | 17-08-21 | 14:08 | 2

Nu is er een speciaal crissis team om te bellen met afganistan,kaag zit er weer boven op,wedden dat het crissis team straks niet presteert,lessen zullen weer worden getrokken en dit in de toekomst voorkomen.

Coolcalmcollected | 17-08-21 | 14:12

Wellicht dat de tallie baan gaat helpen om de zoekgeraakte is vrouwen naar Nederland te helpen,kaag gaat dit vast en zeker regelen,recht moet gedaan worden.

Coolcalmcollected | 17-08-21 | 14:16

Kan die Baardmans achter Kaag niet gaan werken, als hij weet wat dat is.

Felipe | 17-08-21 | 14:08 | 1

Inderdaad, wie is dat pedante mannetje met die tegel ehh zegelring?

Basil Fawlty | 17-08-21 | 14:27

Zei ze nou dat die vraag over Biden in een besloten sessie beantwoord wordt?

Tashtego | 17-08-21 | 14:06

Kunnen we gewoon de discussie verkorten door samen te vatten dat het niemand ook maar een bal geinteresseerd heeft wat daar in Afghanistan is gebeurd, totdat het negatief in het nieuws kwam? Het was gewoon buitenlandpolitiek naar concept "Helmut Kohl Methode": einfach aussitzen bis es nicht mehr relevant ist. Het gezicht van Kaag heeft de blik van iemand die erop betrapt is dat ze haar werk niet gedaan heeft en die zich verschuilt achter het feit dat ze niet de enige is. Verantwoordelijkheid speelt tegenwoordig kennelijk alleen maar een rol bij de salarisronde in de baantjescarrousel. Ter vergelijking: als ik naar m'n baas ga met een "we zijn overrompeld" dan is het logische antwoord: het is je báán om niet overrompeld te zijn, daar wordt je voor betaald! Waarvoor heb je anders een minister van buitenlandse zaken, als ze door diezelfde zaken "overrompeld" wordt? Er werken wel een aantal meer mensen op dat ministerie... is er nou helemaal niemand die in de afgelopen weken even aan het belletje getrokken heeft? Het is niet eens onkunde. Het is gewoon desinteresse. Nobody cares. Wat wél belangrijk was voor mevr. Kaag, is dat PVDA en GL bij de formatie betrokken worden. Dáár lag de focus. Samengevat kun je dus stellen dat de eigen machtspolitiek belangrijker is dan het welzijn van het personeel in Kabul. What's new?

Gladiator Fap | 17-08-21 | 14:06 | 1

Nou, over dat welzijn van het personeel zal nog wel gesproken gaan worden. Over het welzijn van gewone NLers, dat komt pas op de laatste plaats.

negorij | 17-08-21 | 17:32

Op dit ogenblik groot machtsvertoon van de Klu boven Arnhem! Het zou toch niet dar de Taliban al aan de Duitse grens stasn?

batvoca2 | 17-08-21 | 14:00

Kaag heeft het steeds over de Talie baan.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 13:59 | 3

Een kleuter juf die de brand in het klaslokaal beschrijft en intussen lekker blijft zitten

Coolcalmcollected | 17-08-21 | 14:03

Ligt naast de Kaag baan.

Kilroywashier | 17-08-21 | 14:04

Hoe gaat zoiets in de praktijk eigenlijk bij het oppakken van die tolken en aanverwanten? Heeft de Taliban een namenlijstje met adressen erop te pakken gekregen? Hebben ze infiltranten of zijn er verraders onder de buren van de tolken? Kunnen ze het zien aan de familienaam of staat er een T in het paspoort van Tolk? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

En tot slot: duiken die tolken ook onder bij een boer op het platteland? Vragen, vragen...

mozaard | 17-08-21 | 13:57 | 2

Als je je als man in het afgelopen jaar geschoren hebt, dan ben je binnenkort dood. Zo simpel zal het ongeveer zijn.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:00

@Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:00: Gauw een geitenbokje slachten dus. (Of werkte dat alleen bij blinde vaders?)

mozaard | 17-08-21 | 14:37

Die Ceder is ook een goeie hoor! Net als Renske: grote klasse!

apek00l | 17-08-21 | 13:55

Vond trouwens de trailer van Slag om de Schelde helemaal niets. Krijg er Jan Smit en Het Bombardement visioenen van.

van der g | 17-08-21 | 13:54

Het CDA wil een callcenter voor de achterblijvers...

Lomo | 17-08-21 | 13:53 | 2

Van die lui die onder etenstijd bellen om te vragen of je je maandbedrag aan een goed doel wilt verhogen. Weet niet of ze daar wat mee op schieten.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 14:13

Dit gaat mij aan het hart. Ik ga meteen om niet zo’n center opzetten. Even hugo bellen of ie 100 miljoen wil voorschieten.

De Blauwe Baviaan | 17-08-21 | 14:59

Als de opmars nu 6 weken in plaats van 4 weken had geduurd, waren de dames en heren politici dan nu minder overrompeld geweest? Ik vraag dit voor een kritische vriend.

Gladiator Fap | 17-08-21 | 13:52

Kaag: "Iedereen heeft het onderschat dus wij treffen geen blaam"

Patje | 17-08-21 | 13:51 | 3

Boswijk helpt haar een handje door niet naar de oorzaak te willen zoeken.

Coolcalmcollected | 17-08-21 | 14:01

Taliblaam?

Usumani | 17-08-21 | 17:35

Leijten kan een lintje krijgen

Kwastenbederver | 17-08-21 | 13:51 | 1

Er is een verschil tussen verdienen en krijgen.

mozaard | 17-08-21 | 13:58

Sjezus wat draait die kaag weer.

Kwastenbederver | 17-08-21 | 13:50

Met je nobelprijs... Het dedain...

apek00l | 17-08-21 | 13:50 | 1

Ze zat weer in het vliegtuig.deze keer niet naar niecherr

Coolcalmcollected | 17-08-21 | 13:55

En let op haar gehakkelde en taalgebruik

Nico1000 | 17-08-21 | 13:49

Kaag heeft veel woorden nodig. Dan weet je dat er totaal geen regie is.

Nico1000 | 17-08-21 | 13:48 | 1

Inderdaad, Kaag leeft in een theoretische werkelijkheid en betrekt zoveel mogelijk partijen erbij om toch vooral het eigen geblunder "minder erg" te maken.

Ruikbaard | 17-08-21 | 13:51

Als Rutte nu even snel sorry zegt kunnen ze weer verder met formeren.

Rennieflox | 17-08-21 | 13:46

Het is weer de ouderwetse en onuitroeibare Nederlandse megalomanie, dat wij de Afghanen en de hele wereld moeten redden, ten koste van ons eigen land. De Afghanen die voor ons gewerkt hebben werden goed betaald, en dat was hun motivatie om met 'de vijand' te collaboreren. Nu de echte vijand zich aandient schuiven ze ons totaal ten onrechte de verantwoordelijkheid in de schoenen. Als de Taliban inderdaad zo gevaarlijk is, wat ik best geloof, vecht dan voor je land, zooitje lamzakken! Je beloning in het hiernamaals zal enorm zijn! Dat onze missie om jullie land te helpen is mislukt is jullie eigen schuld. Blaren, zitvlak, dikke bult etc.

Aisie | 17-08-21 | 13:45 | 1

Gevaar liepen ze de afgelopen jaren ook al. Toen zijn er toch ook geen lokale medewerkers vermoord?

Lomo | 17-08-21 | 13:49

Tjonge is D666 hier de enige die wat mag. Kaag dan maar onder de Kaagbaan?

Arnold711 | 17-08-21 | 13:42

Renske Leijten, de beste stuurvrouw aan wal. Ze weet het achteraf allemaal beter. Fijn dat we zoveel capabele Captain Hindsights op het schip van staat hebben meevaren. Want dat zijn de mensen waar je echt wat aan hebt als de nood aan de vrouw komt.

Geweldig ook dat wij in ons land, van al die landen met te evacueren Afghanen, tenminste een debat hebben, over waarom niemand het allemaal had kunnen voorzien. Die snelle opmars, die chaos bij het vliegveld, het is inderdaad allemaal onze schuld en eigenlijk zouden we ons leger moeten sturen om de Taliban op afstand te houden in de regio het liefst (volgens Eerdmans) en eigenlijk moet Kaag zelf maar afreizen (met hoofdoek) naar Kaboel om de mensen naar het vliegveld te rijden met een gehuurde taxi.

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 13:42 | 3

Deze keer ben ik het met je eens. Wel valt op hoe vaak Kaag "ehm" zegt. Niet bepaald een soevereine indruk. Dit debat gaat overigens niet over de slachtoffers van het gebeuren, het gaat alleen maar over vingertje wijzen. Zinloos dus.

Gladiator Fap | 17-08-21 | 13:50

Kaagboel.

Alsdan | 17-08-21 | 14:50

Renske stelt iig kritische vragen , zodat Kaag begint te sputteren

potterkop | 17-08-21 | 16:55

Kaag heeft altijd wel een lang antwoord klaar, met daarin een sneer dat naar haar vorige lange antwoord niet goed is geluisterd. Misschien zit ze er te dicht op maar het leek dat iedereen die niet afhankelijke is van de berichtgeving van de NOS dit wel zag aankomen. Waarom zij niet? Is het zicht op de realiteit zo aangetast dat signalen niet meer binnenkomen?

Reaaalist | 17-08-21 | 13:42 | 2

Leijten zit toch ook weer vliegen op laag water te vangen.

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 13:43

@Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 13:43:
Vind dat niet. Iedereen die een week geleden een journaal bekeek begreep heel goed dat enorme haast nodig was en die haast is niet gemaakt. En dan hebben zij nog aanvullend alle informatie van inlichtingendiensten.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 13:50

Is er in Afghanistan geen corona?

Blonde Nel | 17-08-21 | 13:41

Kaag zegt letterlijk dat bepaalde mensen niet te redden zijn en dat ze zich daar al bij neergelegd hebben. Verder hebben ze gewoon lopen treuzelen. Sebrenica 2.0 in vertraging, gefeliciteerd Rutte en Kaag. Ze zijn gewoon uit de Ambassade vertrokken midden in de nacht op advies van de Amerikanen en ze hebben hun Afghaans ambassadepersoneel gewoon laten stikken en niet geinformeerd dat ze weg gingen dus die stonden 's ochtends netjes voor de deur om weer aan het werk te gaan en lopen nu het risico dat ze vermoord worden. Goed gedaan jongens. Hoe is het mogelijk dat ze altijd zo lopen te k*tten als het spannend wordt. 37 mensen en hun gezinnen en zelfs dat kunnen ze niet organiseren.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 13:41 | 2

Als je nu niet op het vliegveld bent, kom je er niet snel meer weg. De Taliban zal toch een keer het vliegveld gaan innemen.

Lomo | 17-08-21 | 13:52

@Lomo | 17-08-21 | 13:52:
De mensen hadden dus al op het vliegveld moeten zijn en meegenomen moeten worden tegelijk met (of aansluitend aan) het Nederlandse personeel, als je Srebrenica 2.0 koste wat kost had willen voorkomen.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 13:56

Het enige lichtpuntje is dat China al de nodige verdragen heeft gesloten met de Taliban. Een groot project wordt de spoorlijn door Afghanistan naar Turkije, lees Europa enkel ten behoeve van de Chinese handel. De Chinezen zullen wanneer de spoorlijn daar ligt het niet tolereren dat door gedrag van de Taliban het gebruik van deze spoorlijn in gevaar komt. Het gehele project wordt van begin tot einde gebouwd, onderhouden en geëxploiteerd door de Chinezen omdat de Talibanman daar niet toe in staat is. Of te wel, de Taliban zal zich gedeisd moeten houden en geen terroristen een vrijhaven bieden anders komt de Chinees daar wel even orde op zaken stellen om hun belangen veilig te stellen. Mensenrechten zal de Chinees een zorg zijn. En het zou zo maar kunnen gebeuren dat na de nodige moordpartijen en het met geweld verwijderen van de vrouwen uit het straatbeeld en het openbare leven het relatief rustig zal worden in Afghanistan.

forecastle | 17-08-21 | 13:37 | 1

Dan nemen die tolken toch lekker de trein? *bukt*

dugo | 17-08-21 | 13:44

Heb het even aangehoord, maar kan het gelieg en gekwaak van die liegende en gewetenloze Kaagzeug niet aanhoren. Bindt haar vast, zet haar op het vliegtuig naar Kabul en lever haar uit aan die gematigde meerderheid van haar.

Reaguurdeskundige | 17-08-21 | 13:28 | 3
-weggejorist-
MrPermaban | 17-08-21 | 13:40

erg he, heb ik met al die 2e kamer leden trouwens. Zit weinig authenticiteit meer tussen.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 13:40

@MrPermaban | 17-08-21 | 13:40: Beloftes door de Nederlandse regering. Vraag maar aan de Nederlandse burgers wat die beloftes waard zijn.

Ruikbaard | 17-08-21 | 13:54

Het is maar goed dat Kaag een heks is. Ze heeft nu tenminste altijd een bezem bij zich om haar straatje schoon te vegen.

natit | 17-08-21 | 13:25

Hamas feliciteert de Taliban met "Hun overwinning op Amerika".
www.jpost.com/middle-east/hamas-congr...
De Biden Administration doneerde op zaterdag 17 juli 2021 135 miljoen dollar aan de UNRWA.

Roadblock | 17-08-21 | 13:25 | 3

Alle vluchtelingen worden door de VN gelijk behandeld. Behalve de Palestijnen dan, want die hebben minder rechten. Palestijnen mogen niet weg want dan is het verdienmodel weg. UNWRA is een probleem, geen oplossing.

Frau Merkel | 17-08-21 | 13:37

@Frau Merkel | 17-08-21 | 13:37:
Mja, ik vind het toch opmerkelijk dat Hamas, die zich aan de kant van de vijanden van Amerika schaart wel hun handje voor Amerika blijft ophouden.
Ik vind het nog opmerkelijker dat Amerika geen consequenties verbindt aan die houding.

Roadblock | 17-08-21 | 13:55

@Roadblock | 17-08-21 | 13:55: Zolang de dems in het witte huis zitten gaan er ook geen consequenties komen. Een zulke houding is gewoon liberaal beleid.

Gladiator Fap | 17-08-21 | 14:09
-weggejorist-
MrPermaban | 17-08-21 | 13:24

Opvallend is ook het fanatisme waarmee het eigen afghaanse leger heeft gevochten. En dat dankzij onze training en wapens.

Schriever | 17-08-21 | 13:22 | 5

@johnelec | 17-08-21 | 13:33:

In de kleurenleer verliest wit het altijd van zwart.
In de audiowereld heeft geluid altijd de overhand op stilte.
In de religie winnen geloofsextremisten het altijd van agnosten.
En op het strijdtoneel wint fanatisme het kennelijk altijd van gematigdheid. (Ik zelf ben dan ook fanaticus in mijn gematigdheid.)

mozaard | 17-08-21 | 14:04

@Ruikbaard | 17-08-21 | 14:03:
Wij moeten ons druk maken over genderneutrale pashokjes terwijl zij vrouwen zonder hoofddoek op straat afslachten.
Het laatste wat we moeten doen is dat tuig hierheen halen. Beter is het om moslims die we hier onderdak en educatie gegeven hebben daarheen te sturen. Voor wat hoort wat.

K. Westergaard | 17-08-21 | 18:46

Ter info: Een deel van de Willem Lodewijk van Nassaukazerne in Zoutkamp wordt ingericht als noodopvang voor asielzoekers uit Afghanistan.

Schriever | 17-08-21 | 19:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik had bijna zelf een verse tena nodig vanwege mevrouw Broekpak-Bingozaal. Dank hiervoor Van Rossem hahaha.

Bamberger Reiter | 17-08-21 | 13:20

Het zoveelste bestuurlijke echec van onze benoemde volksvertegenwoordigers. Waarmee het verschijnsel maar weer eens bunkerhard bewezen wordt: politici kunnen helemaal niks fatsoenlijk regelen. Nada, noppes, niente. Een bende hersenbeschadigde rhesusaapjes met chronische slingerschijt is tot meer in staat. Het is het eigenbelang wat regeert, verstopt in oeverloos gezever en geëtaleerd in de meest droevige vorm van labbekakkerij. Alle drie verantwoordelijke "natte windslieden" passen naadloos in de rol van een moreel corrupte totaalfaaltroela die in een film uiteindelijk het onderspit delft vanwege het getoonde gebrek aan liegen, bedriegen, wegkijken of gewoon keihard onder de bus donderen (door actief te doen of gewoon keihard te laten) van anderen. Maar da's de film. In realiteit doen deze 3 een slap verhaaltje en gaan ze vooral "lering trekken uit de gemaakte fouten". En tuurlijk was/is Afghanistan een kansloos schijthol waar het niet de vraag was of maar wanneer de moslim inquisitie de boel ging overnemen. Maar Nederland had/heeft de morele plicht om de Afghanen die ons daar hielpen (omdat ze ook geen zin hadden in terug naar The Dark Ages) te helpen toen het er op aan kwam. U heeft het "on your watch" laten gebeuren dames. Treedt gewoon via de zijdeur en ga je ergens diep lopen schamen. Het belletje voor een of ander baantje via het kartelnetwerkje komt toch wel.

Grijskijkert | 17-08-21 | 13:18 | 2

Helemaal mee eens!

johnelec | 17-08-21 | 13:25

Ik dacht dat we haast hadden, niet teveel vragen, want ze moesten allemaal nog beantwoord worden want mensen moesten ergens heen om 14 uur? Waarom zit ik dan nu naar een geschorst debat te kijken? Al de vragen die gesteld zijn waren toch al op papier aangeleverd, hadden al door mensen achter de schermen beantwoord kunnen worden en per email terug aan de beleidspersonen worden gestuurd? En anders waren ze vorige week al wel gesteld... of de week ervoor. Of had men ze zelf kunnen bedenken.

Met_baard | 17-08-21 | 13:13

Charlie's Angels 3.0
Also starring: Mark Rutte as their mysterious boss.
Sponsored by: Tena Lady, Taliban.
Costuums: Hugo Boss' broekpak archives

Betterworld | 17-08-21 | 13:11 | 1

LOL

King of the Oneliner | 17-08-21 | 13:37

We zouden blij moeten zijn dat dat nu eindelijk Afghanistan een gesloten hoofdstuk is, i.p.v. de emoterreur over tolken, taxichauffeurs en koks in media, want in 2001 was al duidelijk dat de Taliban niet verslagen zouden kunnen worden (Russen hebben gewaarschuwd) en dat het westen zich in een duur wespennest had genesteld. Onnozel gansje Renske Leijten wist pas in 2008 dat de Taliban onverslaanbaar waren en houdt nu voor camera van Tom Staal een zwakzinnig betoog over dat we alle Afghanen die ons gesteund hebben, hiernaartoe moeten halen zonder daarbij te vermelden dat het dan gaat om duizenden mensen. Het is vals sentiment ten top als je het mij vraagt.

En voor de rest heeft Biden het enige juiste gedaan door eindelijk de knoop door te hakken en die hele militaire zooi terug te trekken.

van der g | 17-08-21 | 13:08 | 1

Ja! En vooral op zo'n goed voorbereide wijze!!

viejohuevon | 17-08-21 | 14:06

Wat een circus is het toch.

Nul vragen waarom zaken niet beter voorbereid waren en wie daar verantwoordelijk voor is. Nul inbreng waarin alle inwoners van Nederland voorop gesteld worden en waarin gepleit wordt om het buiten de deur houden van terroristisch crapuul, niet het uitgangspunt is.

Het gaat niet meer, er is geen plek meer en in navolging van, in volgorde, Juliana, D66 en Hans Janmaat. Het is vol. Aan teveel mensen die er geen recht op hebben is plaats verleend en dan komen er mensen in beeld, die er mogelijk wel recht op hebben en dan gaat het niet meer.

Oude van dagen die 3 hoog achter de trap niet meer op en af kunnen, mogen buiten ons blikveld vereenzamen omdat ze geen urgentie krijgen, want statushouders. Mensen van in de twintig, die een studie hebben afgerond, een baan hebben gevonden en niet verder kunnen met hun levensloop, want er is geen huis. Het is vol, het is overvol.

En dan het precedent, dat door de demissionaire regering, als een dief in de nacht, is geschapen, dat lieden die zich straks mogelijk over willen geven aan een kalifaat 2.0, in Afghanistan, zich daar vrijelijk naartoe kunnen vervoegen, in de wetenschap, indien het weer niet lukt, zij zich na een fop-straf, met hun geradicaliseerde kop weer vrijelijk kunnen begeven in onze maatschappij.

Nederland is allang gevallen.

netniet | 17-08-21 | 13:06

Tijdens het commissiedebat over de situatie in Afghanistan lopen de emoties hoog op. CDA’er Derk Boswijk houdt het niet droog als hij het verhaal van een veteraan deelt.

witchmaster | 17-08-21 | 13:06 | 1

Ongeschikt voor de functie dus. Beleid op basis van emoties is een van de voornaamste oorzaken van de bestuurlijke chaos.

Frau Merkel | 17-08-21 | 13:39

Renske is niet bang ; dit wordt een functie elders of een Volkertje.

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:04

Een probleem wat aan het niet uitroeien van de Taliban ten grondslag ligt is natuurlijk dat oorlogvoeren tegenwoordig niet meer een kwestie lijkt te zijn van de tegenstander verslaan en de sterkste zijn, maar van heel strategisch met de zachte hand proberen om middels rede de tegenstander in te laten zien dat onze manier toch echt de superieure is (waar je dan ook wel weer over kan debatteren maar dat is een andere tegel).

Zodra er 1 burgerslachtoffer valt ben je als soldaat de Sjaak. Parlementaire enquêtes en rechtzaken dreigen. De tegenstanders weten dat ook. Hence, die verschuilen zich in scholen, tussen de burgers.

Menig soldaat heeft hier z'n beklag al over gedaan maar een oplossing is er niet gekomen. Je moet 1000% zeker weten dat de tegenstander echt een tegenstander is en dan nog acuut voor levensgevaar kan zorgen ook, anders staat het overhalen van de trekker gelijk aan een maand papierwerk.

En denk maar niet dat de tegenstander zo nobel is. Die lachen zich de ballen uit hun Afghaanse jurk.

Zachte heelmeesters is ook hier weer van toepassing. Soms kan je haast beter de boel platbombarderen en de vijand (+nevenschade helaas) uitschakelen dan het op deze westerse inclusieve 'iedereen verdient een tweede kans' manier proberen te rooien. Want dan duurt je gevecht niet een maand maar 20 jaar... en geef je mensen valse hoop en maak je uiteindelijk misschien zelfs wel meer slachtoffers.

natteberiberi | 17-08-21 | 13:04 | 1

Sinds het OM een militair terughaalde van een uitzending omdat een plunderaar door een afgeketste kogel getroffen zou zijn, zou iedere militair zijn middelvinger naar de dames op moeten steken. Volgens internationaal recht mogen plunderaars ter plekke afgeschoten worden.

Frau Merkel | 17-08-21 | 13:41

Ingezonde brief in de Volkskrant: '' Afghaanse vrouwen
Ik stel voor om alle Afghaanse vrouwen en meisjes asiel te geven in Nederland en/of Europa. Dan zijn de Taliban over dertig jaar ook verdwenen.''

P. Floor, Zwolle

In Afghanistan wonen zo'n 38,9 miljoen mensen

bitterpete | 17-08-21 | 13:00 | 2

Zou Floor denken dat Afghanistan een straat is ergens in een woestijnachtig land ?

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:06

@Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:06: Zou Floor denken, daar had u ook mogen stoppen.

netniet | 17-08-21 | 13:08

Ik denk dat we er een goeie diplomaat met reeds opgebouwde ervaring in de woestijn heen moeten sturen. Lijkt me een mooie klus voor tante Sieg.

Norbert-Oreply | 17-08-21 | 12:52 | 1

Jaah.... dan was ze wellicht in "Afkhanistan" als ze ergens geen actieve herinnering aan had... klinkt beter dan "Niesjèr"

Pettertje | 17-08-21 | 13:03

In 2011 pleitte Wilders al voor een terugtrekking uit Uruzgan. Liever in Gouda agenten opleiden dan in Afghanistan, was zijn redenering. Dat het een totaal zinloze missie zou worden voorspelde hij toen al.
In dit debat zien we A. Pechtold zijn best doen om de woorden van Geert te verdraaien op het minachtend toontje dat we zo goed kennen van D'66.

Maar uiteindelijk heeft er maar 1 persoon in het pluche gelijk gekregen en dat is Geert Wilders. Gaat Pechtold zijn stelling over Uruzgan nu herroepen of hoopt hij dat zijn arrogante domme geblaat in vergetelheid is geraakt?

www.youtube.com/watch?v=Tjm58RlQy-A

K. Westergaard | 17-08-21 | 12:45 | 2
-weggejorist-
MrPermaban | 17-08-21 | 12:50

Bedankt voor de link. Wilders: "we zullen er decennia actief moeten zijn en de resultaten tot nu toe zijn marginaal." Dat had hij goed gezien.

Tashtego | 17-08-21 | 12:57

Wat zegt die man nou? We hebben genoeg ruimte om die mensen op te vangen? Tja..., er staan ook maar 150.000 mensen ingeschreven voor een woning. Kom maar binnen met je zooitje joh........

Harry de Slijter | 17-08-21 | 12:37 | 7

Ja, dat vertellen ze je er op de lagere en middelbare school niet bij. Dat je goed je best moet doen omdat je anders later hééél lang op een sociale huurwoning moet wachten.

HeerVanStand | 17-08-21 | 12:47

Inkwartieren bij de leden van de partijen die destijds de Kunduz coalitie vormden.

discriminazie | 17-08-21 | 13:02

@heldheino | 17-08-21 | 12:45: We moeten gewoon helemaal af van dat wachttijdensysteem. In Rotterdam en Zeeland laten ze gewoon hoe het moet. Want als je na 3 jaar nog niks hebt, worden mensen meer gestimuleerd te kijken naar plaatsen die wel plek hebben. Nu heb je namelijk 10 jaar wachttijd in de Randstad, terwijl op het platteland de sociale huurwoningen gesloopt moeten worden.

Schrodingerskut | 17-08-21 | 13:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Zelfs vanaf een briefje lukt het deze getinte gristen niet om goed uit zijn woorden te komen.

Waakvlam | 17-08-21 | 12:37 | 2

Ceder heeft een licht stotterprobleem, kan hij niets aan doen.

rob007 | 17-08-21 | 12:43

Leuke vent die Don Cedar. Maar best iets kritischer en harder.

TheWokePope | 17-08-21 | 12:36

Dé vraag die ertoe doet ie er slechts eentje: Hoe garandeert men dat er geen terroristen meekomen met de stroom vluchtelingen? Dat kan men niet, dus opvang in de regio en NIET hier. Dit kabinet heeft al bloed aan haar handen door de vele moorden en messentrekkerij door haatbaarden en wordt zo alleen nog maar erger

Waakvlam | 17-08-21 | 12:35 | 2
-weggejorist-
MrPermaban | 17-08-21 | 12:47

Het is niet alleen het terrorisme ,maar je moet Islamieten hier niet willen . Dat klikt niet echt met westerse waarden.

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:09

We boarden natuurlijk niet zo maar even op deze repatriëringsvlucht beste Afghaanse vriend. Ook hier geldt een volledig vaccinatiebewijs, het kunnen overleggen van een negatieve testuitslag of een corona herstelbewijs.

Graaf_Slis | 17-08-21 | 12:33

Criminele nalatigheid.

TmC | 17-08-21 | 12:32

De vraag ‘waarom zolang wachten met evacueren?’ raakt de Nederlandse overheidszenuw al bijna 100 jaar. Te beginnen na het uitbreken van WO2. Er hadden geen jappenkampen bestaan met Nederlanders als dat arrogante mens Wilhelmina gewoon had ingezien (of toegegeven) dat NL militair geen drol meer voorstelde en niet het bevel had gegeven vanuit het veilige Engeland dat iedere Indië bestuurder het goede voorbeeld moest geven. De hypocriet. Deze grootheidswaan heeft sindsdien vaker een zeer negatieve rol gespeeld in conficten. Zoals ook nu weer, steunend op de grote broer de VS.

Tiscali-2 | 17-08-21 | 12:31 | 1

Wilhelmina evacueerde zichzelf wel. Met medeneming van de nederlandsche goudvoorraad.

LucaBrasi | 17-08-21 | 12:38

En ja hoor........, de voorlees juf mag ook wat zeggen.

Harry de Slijter | 17-08-21 | 12:30 | 1

Dan denk ik meer aan Ploumen.

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:09

Ah gelukkig, Bij1 wil alle lhbtqi’ers lekker na NL halen. Tuurlijk joh

Behangdelul | 17-08-21 | 12:29 | 3

zou alle Afghaanse mannen aanraden bij aankomst in nl zich als vrouw te identificeren, zoals al snel in NL kan. Veel voordelen, mag je alle vrouwelijke ruimtes in bv. Lekkur...

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 12:35

Als het alternatief de dood is dan is dat een best begrijpelijk standpunt uit mededogen. Het Songfestival zal wel even wennen zijn voor die mensen.

Watching the Wheels | 17-08-21 | 12:36

@feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 12:35:
De vrouw met de baard gaat weer een grote kermisattractie worden.

gestoptmetroken | 17-08-21 | 13:15

Misschien moeten ze deze zaak niet door vrouwen laten leiden? De bioscoop was belangrijker.

TentakelChinees | 17-08-21 | 12:29

Vervang het woord ‘taliban’ maar door ‘islam’ (én andersom!) en je weet wat er gaande is. Ook in Nederland.

Verderkijkert | 17-08-21 | 12:28 | 4

@TheWokePope | 17-08-21 | 12:33: Ja dat wordt nu langzaam erin gemasseerd zodat we ze straks als legitieme regering kunnen erkennen zonder dat we islamofoob hoeven te zijn.

Hadena | 17-08-21 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Aha, Simons spreekt!

Tashtego | 17-08-21 | 12:28 | 4

Toe maar, Sylvana wil iedereen die zich niet als blanke man identificeert opnemen in Nederland zo te horen.

Lomo | 17-08-21 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

Och tante Syl mag ook kweilen...
Live op NPO

Remat | 17-08-21 | 12:27

“ We hebben morele verplichtingen. Er zijn mensen die hun nek hebben uitgestoken voor ons”, zegt CDA-Kamerlid Derk Boswijk, die de motie met D66 opstelde. „Dat zijn allemaal mensen geweest die met ons belastinggeld met gevaar voor hun leven hebben geprobeerd hun land op te bouwen. Die kunnen we nu niet in de steek laten.” Ik steek al 52 jaar mijn nek uit voor Nederland. Kunnen jullie mij eerst helpen met een cao die meestijgt met de wekelijke inflatie en een fatsoenlijk betaalbaar huis? Om te beginnen? Dank u.

Lukiluuk | 17-08-21 | 12:27

Het was gewoon één grote mislukking. Streep eronder, nooit meer zoiets herhalen, zoveel mogelijk Nederlanders terughalen en de moslims daar laten. Als ze er uit gehaald moeten worden: laten de moslimvrienden in de omliggende landen dat maar doen. Ik heb schoon genoeg van de Islam, het geeft alleen maar problemen, ik ben gevlucht naar een deel van Nederland waar ze goddank nog niet zo veel zijn en dat hou ik graag zo.

Poes Fiep | 17-08-21 | 12:26

Vliegtuig van Duitsland gisteravond vertrokken vanuit Kabul. 7 (!) Passagiers aan boord. Er kwamen niet meer passagiers vanwege de avondklok. Dus geen nut om te wachten.

Is dit nog nieuws? | 17-08-21 | 12:25 | 1

Nog een wonder dat dat vliegtuig vliegen kon, dat is in Duitsland allesbehalve vanzelfsprekend.

Argyronauta | 17-08-21 | 13:45

Hoe jammer het ook is voor de Afghaanse bevolking maar als je daar geboren bent heb je gewoon pech gehad. Deze actie had nooit meer als een jaar moeten duren, even flink huishouden om te tonen dat je niet met je moet laten spotten en dan weer naar huis. Dan zorgen dat het een plaatselijk evenement blijft. De zaak beheersen vanuit je thuisbasis.

Maar ja, alle biljoenen dollars moeten blijven stromen naar de militaire industrie en beveiligings firma's gesteund door corrupte regeringen in binnen- en buitenland.

UncleAlbert | 17-08-21 | 12:25

Mooi hoor. Tientallen jaren bezig. Hearts and minds. Bermbommen weghalen, scholen bouwen, meisjes leren lezen.
En dan trekt Biden de stekker eruit en moet je voor 's werelds loon, jan en alleman die daar met je samengewerkt heeft, hierheen halen.

Maar goed, de kamerleden weten het allemaal prima.

TheWokePope | 17-08-21 | 12:25

Nieuw leiderschap in al haar glorie!

funkyd | 17-08-21 | 12:24

Hielpen betreffende tolken de Nederlandse bevolking?
Of,
Hielpen de betreffende tolken de Afghaanse bevolking?

Is dit nog nieuws? | 17-08-21 | 12:24 | 1

Of zichzelf ?

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:11

Zit Sylvana bijna te slapen? Zie ik haar nu knikkebollen?

En mensen ophalen, Nederlanders eerst, want Nederland heeft natuurlijk maar 1 vliegtuig om mee heen en weer te pendelen. En iedereen mondkapjes en anderhalve meter, dus niet hele vliegtuig vol. Bij tussenlanding QR codes checken. Toch?

Met_baard | 17-08-21 | 12:23 | 1

Nou ze trekt nu van leer. Vraagt aandacht voor de LHTBQI+ gemeenschap in Afghanistan.

TheWokePope | 17-08-21 | 12:29

Ik ben geen krijgsheer maar een ordentelijke terugtrekking: is dat wel zo simpel?
Stel dat NL op eigen houtje twee maanden terug begon met evacueren, dan gaat daar toch een enorme alarmbel rinkelen in een land waar iedereen, iedereen in de gaten houdt?
Binnen de kortste keren breekt daar ook de chaos uit. Tolken en duizenden anderen die mee willen, bondgenoten boos want niet gecoordineerd met hen. Taliban die extra 'getriggered' raakt.
Ik wil alleen maar zeggen dat elk moment van terugtrekken al snel leidt tot chaos.
Maar ja, wie ben ik?

Amsterdamsko | 17-08-21 | 12:23 | 3

Dus ?

Roadblock | 17-08-21 | 13:06

@Roadblock | 17-08-21 | 13:06:
Garanties op een ordentelijke terugtrekking zijn er niet. Dit in tegenstelling tot hetgeen hier wordt gesuggereerd. Duidelijk nu?

Amsterdamsko | 17-08-21 | 13:27

Als Ank Bijleveld naar de film van Rambo in Afghanistan was gaan kijken, had ze iets meer geweten over de Taliban.

Jee-Dee | 17-08-21 | 12:23

Als je moet janken tijdens een debat ben je toch totaal ongeschikt?

Vula | 17-08-21 | 12:22 | 2

Het mag je toch iets doen?

JJMS | 17-08-21 | 12:44

En hij heeft eerder in het leger gediend. Geen wonder dat ze wegvluchten. Een watje hè. Het CDA heeft zijn tijd gehad. Wie daar nog op stemt is de weg kwijt!

VolgendjaarkrygikAOW | 17-08-21 | 12:46

Heeft de Partij voor de Dieren al iets gezegd over de Nieuwe Dierenrechten onder de Taliban? Of moet dat nog komen.

HeerVanStand | 17-08-21 | 12:21 | 2

Haha ja, er komt een apart vliegtuig voor alle kreupele ezeltjes die geleden hebben onder de Taliban.

Lomo | 17-08-21 | 12:25

Dieren hebben het in elk moslimland slecht. Ook gematigde partijen slachten halal. Ook alweer zo'n reden om moslims uit je land te weren. De PvdD durft zich echter niet anti islam uit te spreken. Om die reden ben ik bij de partij weggelopen.

Poes Fiep | 17-08-21 | 12:29

In het verleden was ik heel nauw betrokken bij de evacuatie van collega's uit Libië toen daar de pleuris uitbrak.
De les die ik daar heb geleerd is: vertrouw absoluut niet op de Nederlandse overheid. Die kwamen niet verder dan "doe een oranje sjaaltje om en kom naar het vliegveld".
Lekker tussen de gevechten door crossen en aansluiten bij die andere 300.000 mensen op een vliegveldje met de afmetingen van Eindhoven airport.
Uiteindelijk iedereen naar Malta gekregen met een charter uit Kroatië en eentje uit de Oekraïne, vanaf een airstrip in de woestijn bewaakt door Engelsen, die daar toevallig waren om hun landgenoten te evacueren.
Nooit meer iets gehoord van onze Nederlandse overheid behalve gezeur over missende paspoorten.
"Mevrouw, U moet aangifte doen in het land waar U het paspoort bent kwijtgeraakt, anders kunt geen nieuw paspoort aanvragen"

Boeloeboe | 17-08-21 | 12:21 | 2

FFS. Zo herkenbaar. Faal op faal op faal.

Kamar01 | 17-08-21 | 12:24

Het ligt helemaal in lijn met mijn ervaringen.
Regeltjes, en op papier alles in orde hebben, en in de praktijk mag je het zelf opknappen.

Roadblock | 17-08-21 | 13:09

Volgens mij hebben vrouwen, ook historisch gezien, minder strategisch inzicht en feeling met hoe oorlogen zich kunnen ontwikkelen. Vrouwen zijn daarom, ook weer volgens mij, minder geschikt voor ministers posten die (in)direct met oorlogshandelingen te maken kunnen krijgen. Dat geen van de drie dames in kwestie adequaat heeft opgetreden lijkt hier een goed voorbeeld van. En ja dit heeft dus met gender en genen te maken. By the way, de Canadese minister van Defensie is ‘ Harjit Sajjan’, een man en van Aziatisch afkomst. Die begreep dus goed hoe die Taliban rollen.

Peter-Rissing | 17-08-21 | 12:20 | 4

Vrouwen volgen liever de trend (met de vriendinnen meelopn), alleen was de Taliban nu veels te snel. De Grote Leider Joe had toch gezegd dat zoiets nooit zou gebeuren?

VolgendjaarkrygikAOW | 17-08-21 | 12:51

@VolgendjaarkrygikAOW | 17-08-21 | 12:51: Nee, niet de onvoorspelbare Taliban waren te snel. De ministers waren te traag. O.m. Canada en ik zelf zagen goed in dat dat kon gebeuren. En ook ik ben een man (met oorlogs ervaring).

Peter-Rissing | 17-08-21 | 13:12

Behalve dan Margaret Thatcher (won de Falkland oorlog), Indira Gandhi (hakte het West Pakistaanse leger in mootjes) en Simiravo Bandaranaike die als premier van Sri Lanka een communistische staatsgreep wist af te wenden.

Cassandra | 17-08-21 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Als je nu niet op het vliegveld bent, kom je Afghanistan niet meer uit denk ik.

Lomo | 17-08-21 | 12:18

Ze kijken alle drie alsof ze zelf op de vlucht zijn.

Stableford | 17-08-21 | 12:53

Er zitten tegenwoordig best wel veel "mensen van kleur" in de kamer.

Harry de Slijter | 17-08-21 | 12:15

De Taliban is altijd aanwezig gebleven onder de Afghaanse bevolking. De tolken en andere medewerkers hadden de afgelopen jaren ook al vermoord kunnen worden omdat ze voor ons werkten, waarom is dat nooit voorgekomen?

Lomo | 17-08-21 | 12:15

Die van Wijngaarden mag van mij straks bij het verlaten van de zaal over de mat struikelen. Sjeez.

Met_baard | 17-08-21 | 12:15 | 4
-weggejorist-
Inverdan | 17-08-21 | 12:20

@Inverdan | 17-08-21 | 12:20: antwoordt u altijd uw eigen posts?

Met_baard is al sinds zijn 18de met baard, die gaat er niet meer vanaf. Geen lange baard, maar een nette korte partij gezichtshaar. Een verzamelplaats voor alle grijze haren.

Met_baard | 17-08-21 | 12:27

@Met_baard | 17-08-21 | 12:27:
Jeee, wie praat(te) nou ook altijd over zichzelf in de derde persoon?
Van Oeff, en Berbaar.

Roadblock | 17-08-21 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Deze hele ambtelijke missie is één grote mislukking. Biden zegt het zelf, we waren daar om terrorisme te bestrijden niet om het land op te bouwen. Maar je weet hoe dat gaat. Zodra we ons ergens mee kunnen bemoeien, dan moeten de hordes wereldverbeteraars die kant op. Lekker op avontuur en mensen helpen. Uiteindelijk was het allemaal voor niks en mogen de belastingbetalers weer voor niet integrerende groepen betalen.

heldheino | 17-08-21 | 12:14 | 1

M(tr?)iljarden steken in het opbouwen van instituten en een veiligheidsapparaat van een broze regering en dan dit roepen? Wat een bizarre ontkenning van Biden, wat was het doel dan? Feelgood en geld over de balk smijten?

dugo | 17-08-21 | 12:35

Van Wijngaarden is ook een vieze slang.

Arnold711 | 17-08-21 | 12:14

wat een gedoe allemaal elke week wordt er 600 a 800 dobbermannen opgevangen , wordt geen kloten aan gedaan, nu heb je tolken die beetje verwesterd zijn en naar NL willen zeggen ze je zoek het maar uit.

out-of-de-box | 17-08-21 | 12:13

Lost in Translation maar weer eens kijken.

Mr_Natural | 17-08-21 | 12:12

Hennis idem. Verantwoordelijk voor het vermoorden van burgers door Nederland , loopt nu met der kaplaarzen bij de VN het grote geld te graaien.

Lukiluuk | 17-08-21 | 12:10

De faalhazen van de regeringspartijen willen nu geen wijzende vingertjes zien, nee dat snap ik wel. Lekker nog even spinnen de komende weken zodat we straks allemaal schuld blijken te hebben.

Lomo | 17-08-21 | 12:10 | 1

Dezelfde kudtsmoezen als met de Corona- vragen:
Ja, als we volop bezig zijn, hebben we andere prioriteiten dan vragen te beantwoorden.
Dat kan achteraf gebeuren, als iedereen die we zouden ophalen dood is.
Ik heb de regeltjes gezien, waar een tolk aan moet voldoen wil hij uberhaupt kans maken op "een geopend file".
imgur.com/a/wjFsUcu
Regeltjes waarmee je iedereen "zijn file kan sluiten" als je wilt.
We laten ze bewust barsten, net als de tolken in Bosnie.
En ik durf te beweren dat dit bewust gebeurd.
De verantwoordelijke officier zal wel weer bevorderd worden, net als toen die Franken.

Roadblock | 17-08-21 | 12:24

Huh? Deze regering is toch allang afgetreden? Waarom dan überhaupt nog een debat met deze faalhazen en excuusvrouwtjes? Je kunt toch beter gewoon de CDS en wat topambtenaren naar de kamer halen voor uitleg?

Odin | 17-08-21 | 12:08 | 2

De Grondwet doet er toch allang niet meer toe, nietwaar Rutte/Grapperhaus?

Odin | 17-08-21 | 12:10

Dit is een nu-reeds-voor-als-dan benadering. Het nieuwe kabinet kan op voorhand al demissionair worden gemaakt.

SteilAchterover | 17-08-21 | 12:12

Het kabinet is overvallen door de snelheid van de gebeurtenissen, maar Geert Wilders had dus tijdens het Kunduz-debat weer eens gelijk. En dat Kunduz-debat was in .... januari 2011, dus ruim 10 jaar geleden! Misschien moet die heks van een Kaag toch eens haar oren bij anderen te luisteren leggen. Kan ze in haar onvoorstelbare betweterigheid nog eens iets van leren.

jochum1980 | 17-08-21 | 12:08 | 1
-weggejorist-
Inverdan | 17-08-21 | 12:08 | 1

Pieter Omtzigt is erg stil vandaag

SteilAchterover | 17-08-21 | 12:07 | 1

Met stomheid steil achterover geslagen ?

Koning BongoBongo | 17-08-21 | 13:14

ik vraag me wel af of die tolken afgemaakt gaan worden. Waarom zouden ze dat doen? Het zou de Taliban goed uitkomen om dat juist niet te doen en dan aangeven, kijk we willen er iets van maken en kom maar op met dat steungeld.
Het hele tolken verhaal om ze hierheen te halen lijkt me meer een smoes om naar luilekkerland te gaan, maar dat is mijn mening en misschien zie ik het verkeerd.

Stijlloser_from_NL | 17-08-21 | 12:07 | 1

U ziet dat goed. In de media verschijnen al zielige verhalen. Dat zal nog intenser worden. Huilverhalen doen het goed. Het is natuurlijk ook onze schuld. Resultaat zal zijn dat nu iedere Afghaan klakkeloos wordt binnengelaten (en never nooit meer uitgezet kan worden). Maar da's voor later.

LucaBrasi | 17-08-21 | 12:19

Dit probleem bevat zoveel essentiële vragen

- waarom zijn we daar binnengevallen

- waarom zijn we daar 20 jaar gebleven
20 jaar lijkt lang maar eeuwenoude tribale geloven en levensgewoonten wis je niet zomaar uit. Daar gaan generaties overheen. De westerse arrogantie om onze 'superieure' manier van leven wel even overal ter wereld te implementeren...

- waarom leggen de Afghaanse soldaten bij 1 boze blik van de Taliban direct de wapens weg? Waren ze misschien al die jaren vooral trouw aan 'ons' omdat wij geld betaalden, kennis deelden en het nou eenmaal makkelijker en veiliger is om met de sterkste partij samen te werken? En nu de Taliban de overhand krijgt komt deels de ware aard misschien weer boven. Kunnen ze hun ideologische islamitische waarden weer oppakken.

- heeft iedereen die ons 'geholpen' heeft recht op opvang? Wij kwamen HUN helpen. En hebben ze betaald , banen geboden... ook zij wisten dat we ooit weer weg zouden gaan. En dan nu is het onze plicht om hen hierheen te halen en indirect dus de rest van hun leven te helpen en geld toe te stoppen?! Want zo werkt het in Nederland. Je komt hierheen, bent analfabeet, of hebt ptss en hoppa, potje voor dit potje voor dat, haalt in de tussentijd je familie terug en voor je het weet is er een groot huis voor je geregeld.

- waarom voel ik mij als man nu haast een tweederangs burger. Want online en ook in dit debat zie ik overal berichten dat we toch vooral de vrouwen en meisjes moeten redden. Mannen zijn blijkbaar iets minder zielig. En nou is natuurlijk sowieso 90% gewoon man, itt wat de msm ons wil laten geloven op de voorpagina's, maar om uit te spreken dat vrouwen/ meisjes er MEER recht op hebben?

natteberiberi | 17-08-21 | 12:07 | 4
-weggejorist-
Inverdan | 17-08-21 | 12:10

Je zegt: wij kwamen HUN (hen?) helpen. Nee, wij kwamen onszelf helpen. We kwamen daar niet zomaar random eens een zielig, onderdrukt volk helpen.

HeerVanStand | 17-08-21 | 12:12

@HeerVanStand | 17-08-21 | 12:12: touché. hEn... ik geef de schuld aan m'n nachtdienst;) ik ben het deels met je eens. Uiteindelijk was er natuurlijk sprake van dubbele agenda's, was het niet alleen om hen te helpen. Kan boeken schrijven over waarom het westen bepaalde landen binnen is gevallen. Maar laten we ook niet doen alsof we daar ook niet voor hulp kwamen, misschien initieel niet maar daarna alle opbouwmissies, het onderwijzen en opleiden van agenten etc etc. We hebben geprobeerd dat deel van de bevolking wat weer een toekomst wilde, een gebaseerd op hoe vrij met halverwege vorige eeuw was, te helpen met opbouwen.

Maar steeds meer blijkt dat ze het diep van binnen misschien gewoon niet wilden. Daar val ik weer terug op m'n eerder gemaakte punt over het westerse idee van 'maakbaarheid'. Wij denken overal wel even onze normen en waarden te implementeren en daarmee iedereen een dienst te bewijzen. Maar mensen zijn anders, stammen zijn anders, religies zijn anders. Vrees alleen dat met name links dit nimmer en te nooit gaat inzien. De hele zieligheidsindustrie zweert bij ons westerse superieure gevoel. Zij zijn zielig. Nee men is niet zielig als men anders is.

natteberiberi | 17-08-21 | 12:21
▼ 1 antwoord verborgen

Alsof de klimaatcrisis niet bestaat. Die Taliban zijn echt totaal onverantwoordelijk bezig.

van heinde en verre | 17-08-21 | 12:06

Van 17 miljoen virologen naar 17 miljoen krijgsheren/dames/x. NL leert snel!

Amsterdamsko | 17-08-21 | 12:06 | 2

Hahahahaha inderdaad ik vermaak me kostelijk met al die specialisten reaguurders :)

movingsquare | 17-08-21 | 12:13

Ik heb nieuwe kaartjes laten drukken: viroloog-krijgsheer.

Rest In Privacy | 17-08-21 | 12:21

Geachte HR-manager,

Hierbij solliciteer ik naar de functie van bibliothecaresse. Ik mag graag een goed boek lezen of bladeren in een leuk tijdschrift. Daarnaast acht ik mezelf accuraat en een echt mensenmens. Onder het genot van een kopje kruidenthee hebben jullie aan mij ook nog eens een verdomd gezellige collega. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom u mij niet zou moeten aannemen.
In mijn vorige betrekking was ik minister van Defensie in het kabinet Rutte III maar deze functie bleek niet geheel aan te sluiten bij mijn intrinsieke kernkwaliteiten.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Ank Bijleveld (Drs.).

K. Westergaard | 17-08-21 | 12:05

Na studie politiek in of dikbetaalde bestuursfuncties. Totaal maar dan ook werkelijk h e l e m a a l geen enkel besef wat er leeft onder het gepeupel. Niet in Afghanistan, niet in Nederland, nergens. Hoog tijd dat dit soort zweefteven vervangen worden door capabele mensen met daadkracht, kennis en realiteitszin.

Lukiluuk | 17-08-21 | 12:05

Een goede kapitein verlaat als eerste het schip!

van heinde en verre | 17-08-21 | 12:04 | 1

Vada a bordo, cazzo!

Muxje | 17-08-21 | 12:06

Nu we daar weg zijn kunnen we er wel weer naartoe gaan om een échte oorlog te voeren. Ieder nadeel heb zijn voordeel.

HeerVanStand | 17-08-21 | 12:04

Tot nu toe leven alle tolken nog.

wapster | 17-08-21 | 12:02 | 1

Jij bent héél goed geïnformeerd!

HeerVanStand | 17-08-21 | 12:05

Vlug praten want er is een internationale crisis en we moeten voor 14u klaar zijn. Man, man wat is dit een poppenkast zeg.
En om ons schuldgevoel af te kopen gaan we ruimhartig allerlei mensen opnemen, daarna kunnen we weer rustig slapen.

Lomo | 17-08-21 | 12:01 | 1

Het ergste is, dat er naieve idioten zijn die in hun apepakjes straks weer voor dit soort bestuurlijke incompetente klaar staan om mee te doen aan een... opbouwmissie.

LoremIpsum | 17-08-21 | 12:06

Wat een tolkshow.

Mr_Natural | 17-08-21 | 12:00 | 1

Are you tolking to me?

King of the Oneliner | 17-08-21 | 13:57

Glas, plas, was. En weer een mooie bliksemafleider voor die andere faalhaas, De Jonge. Ze zijn best wel slim. De ene crisis creëren door een ander te ensceneren.

Dubbelepunthoofd | 17-08-21 | 12:00

Zoals geschreven, ik weiger een twitter-account aan te maken, maar jemig, die Peter Valstar...
Beste Peter, ik hoop dat je oko hier af en toe komt lezen hoe mensen buiten je bubbeltje over e.e.a. denken. In dat geval, je schrijft zelf: '.. en elkaar later ff de maat nemen.' Daar zou ik je heel graag eens aan houden, gozer. Maar dan ook iedere politicus die hier iets mee te maken heeft gehad ter verantwoording roepen en de maat nemen. Maar dat zal Peter een hele lange brug te ver zijn. Laat staan dat'ie zich zou verlagen tot het niveau van reaguurder.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 11:59

Oma Knol, oma Bijleveld en mantelzorger Kaag die af en toe de mondhoeken afveegt van de dames. Het is een lachwekkende stoet van kneuzen die niets kunnen en daardoor fout op fout stapelen (vluchtelingenfarce, militairen met versleten uniforms en houten geweren, financieren van terroristen ETC ETC)

JJMS | 17-08-21 | 11:57 | 3

En telkens weer die paar trollen die hier dan schrijven 'dat we er op gestemd hebben'. Nou, dacht het niet.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 12:01

Hopelijk snel een kabinet, dan kan dat weer snel vallen en dan op naar nieuwe verkiezingen, in de (vermoedelijk ijdele) hoop dat de stemmers wijzer zijn geworden.

bqbq | 17-08-21 | 12:06
-weggejorist-
Inverdan | 17-08-21 | 12:15

Nederlands buitenlands beleid kan je beschrijven als een kip zonder kop iets doen en als het misgaat zoveel mogelijk asielzoekers hier naartoe halen.

heldheino | 17-08-21 | 11:55 | 1

Je bent als ouders nu ook compleet gek om je zoon of dochter nog het leger in te laten gaan. Je zou maar zijn gesneuveld voor Bijleveld-achtigen

LoremIpsum | 17-08-21 | 11:59

Ok. Het gaat om tolken. Hoeveel kunnen dat er zijn? Of is plotseling iedere Afghaan een tolk?

Scepticus | 17-08-21 | 11:54 | 6

@RickTheDick | 17-08-21 | 11:57: zoveel mogelijk, zodat we er over 50 jaar nog aan herinnerd worden dat dit is wat je krijgt als je in de Rutte's, Bijleveldjes en Kaagjes geloofd.

LoremIpsum | 17-08-21 | 12:03

Nee, het zijn niet allemaal tolken. Er zitten ook apothekers tussen.

Nivelleermarionet | 17-08-21 | 12:04

Het begint met tolken, dan ook de chauffeurs, koks, schoonmakers.

LucaBrasi | 17-08-21 | 12:22
▼ 3 antwoorden verborgen

En een 10 voor het acteerwerk van Derk Boswijk.
Deze hele poppenkast gaat nergens over, Iedereen wist dat de taliban klaar stond , maar de wereld en 90% van de Afghanen vinden dit prima.

zoalsikhetzeg | 17-08-21 | 11:54
-weggejorist-
Matenwerk-NL | 17-08-21 | 11:53

Eerdmans is middenin een crisis bang dat we Mieles tekort komen.

HeerVanStand | 17-08-21 | 11:52 | 1

Schnell Heinrich. Die Holländer brauchen mehr Mieles für unsere neue Nachbärn.

Nivelleermarionet | 17-08-21 | 12:08

Zoals de vader van een van mijn vroegere vriendinnetjes hun grote frustratie van de mislukte vakantie in Belgie samenvatte; “Ik ga er ooit nog één keer naar toe, om het plat te branden!”

Repliek_in_stijl | 17-08-21 | 11:52

Wat ben je toch als verantwoordelijk bestuurders voor deze zoveelste Hollandse polder farce compleet in en in triest zonder een enkel grijntje van zelf reflectie hoe dan ook je incompetentie afwimpelen op alles en nogwat behalve jezelf.

Niet eens het lef hebben om *SORRY* te durven te zeggen - met eraan toevoegend "We hebben het weer verkloot"
De intense laaghartige lafheid van een Ank Bijleveld en haar verantwoordelijk adviseurs om BEWUST pas heel laat te reageren en maar liefst 1 vliegtuig te sturen, zodat andere coalitielanden het WEER kunnen oplossen.

Je zal maar als militair zijn gesneuveld voor dit hoopje bestuurlijke ellende omdat je zo naief was om te geloven dat je werkelijk verandering kon maken in een land als Afghanistan wat in werkelijkheid al eeuwenlang een strijdtoneel is van relifascistische clans en warlords.

LoremIpsum | 17-08-21 | 11:51

Renske kan weer hypocriet over Afghanistan lopen doen. Alsof ook maar iemand in Nederland dit interesseert.

van Oeffelen | 17-08-21 | 11:50 | 5

Vind het wel interessant, het toont weer eens fijntjes aan hoe laf Nederlanders zijn als de druk hoog is. Nederlanders zijn goed in plannen, vergaderen en organiseren maar in crisis situaties vallen ze hopeloos door de mand. Dan heb je namelijk karakter, visie en lef nodig, iets wat veel Nederlanders op leidinggevende posities niet hebben. Als je dat namelijk wel hebt, kom je vaak niet op een leidinggevende positie terecht. Politiek correctheid is prio nr1 om carrière te maken.

Baizuo | 17-08-21 | 12:08

Intimiderend he, mensen die doorhebben dat er in de wereld zaken bestaan die het materiële overstijgen?

JJMS | 17-08-21 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Schrijnend dat we rutjepeu uit veilige landen hier ontvangen en overlast laten plegen, IS moeders halen we terug etc

Maar deze tolken hebben het nakijken.
Dat wordt straks een parlementaire enquête. Schadevergoeding tegen die tijd zal niet nodig zijn, want de kans is groot dat we die mensen dan niet meer leven gaan terugzien.

Blamage.

Roos | 17-08-21 | 11:50 | 4

Iedere tolk heeft echt op een huis + uitkering? Ik kan 'm even niet volgen?

wapster | 17-08-21 | 11:54

Da's wel ongeveer wat je netto onder de streep overhoudt

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

De Nederlandse overheid met haar haar achterlijke ‘just-in-time’ aanpak. Dat werkt natuurlijk alleen bij grote volumes en automatisering. Bij unieke (…) situaties trek je gewoon uit de kast wat je hebt (schepen, vliegtuigen, mensen). Maar ja, dat hebben we natuurlijk niet want alles in dit land is er op ingericht de minimale effort te doen wanneer het echt echt nodig is. En dan is het dus altijd te laat, te weinig, te lullig, te weinig kwaliteit.

Risingson | 17-08-21 | 11:49 | 2

Just in time, dat is juist de specialiteit van onze regering. Denk maar aan mondkapjes en PCR-testen.

zuurtjeregen | 17-08-21 | 11:52

Dit land wordt “gemanaged” door een stel visieloze boekhouders zonder al te veel kennis van zaken. Een leraar basisonderwijs doet gezondheid, een aardige oma migratie en iemand die bij de eerste gelegenheid zijn eigen regels overschrijdt op justie en veiligheid of vv. om er maar een paar te noemen.

Donderbui | 17-08-21 | 12:09

De geruststellende verklaring van Ank deden me echt goed afgelopen weekend

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:48

Het Nederlandse ambassade personeel en hun familie zijn dus wel op tijd vertrokken en voor hun was dus wel een vliegtuig beschikbaar.
Nou mag ik hopen dat ze goede procedures hebben over het opslaan van vertrouwelijke informatie want op de ambassade staan natuurlijk nog kasten vol dossiers en overal zullen de harde schijven nog in de computers zitten.
"Vannacht vertrekken wij met z'n allen naar het vliegveld. Neem alleen het meest noodzakelijke mee. En denk erom, niks tegen de plaatselijke medewerkers vertellen"

Osdorpertje | 17-08-21 | 11:48 | 2

Eigen personeel eerst.

van Oeffelen | 17-08-21 | 11:51

@van Oeffelen | 17-08-21 | 11:51: Ongeveer zoals dit: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Eigen familie eerst. Dan direct personeel.
Lange tijd stilte en dan vanuit veiligheid denken: 'oh grutjes.... Nou, ach ja, ze redden het wel.'

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 12:07

Hou een sop. Sigrid was weIIicht in Niger. Tsss.

Piet Karbiet | 17-08-21 | 11:46 | 2

Met regeringsvliegtuig?

ZZP-er | 17-08-21 | 11:50

@ZZP-er | 17-08-21 | 11:50: Hoe anders? Het behaagt mevrouw (Lady Kaag) niet zich tot een regulier vliegtuig met gepeupel te verlagen.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 12:10

Regeren is vooruit zien

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:46 | 1

Maar dat is kunnen met olifant die het zicht belemmerd.

Leptob | 17-08-21 | 11:51

ELI5 waarom de diplomatieke post zo snel opgedoekt moet worden? Staan daar Taliban voor de deur "dood aan Holland!" te roepen ofzo?

dugo | 17-08-21 | 11:45

Mijn kat was laatst met een pad in de tuin aan het spelen. De pad hield zich minutenlang dood en stil en op zeker moment ging mijn kat maar weer weg. Misschien is dat de strategie van onze regering. Doe zo lang mogelijk niks en hou je zo lang mogelijk stil. Dan gaan de grote problemen en bedreigingen op een gegeven moment vanzelf weg.

BASinnic | 17-08-21 | 11:45 | 1

En u liet de kat maar zijn gang gaan zonder in te grijpen? U lijkt wel lid van het Afghaanse leger.

Kattie | 17-08-21 | 12:22

De Oost-Europese landen hangen weer in hun stoel achterover te kijken hoe wij er een zooitje van maken. Die hebben nooit een cent uit hoeven geven aan allerlei missies en hoeven nu ook geen duizenden mensen op te vangen. Win - win lijkt me. Zo zie je maar, je ergens in een ander land niet mee bemoeien is ook een optie.

R.F.Pickering | 17-08-21 | 11:43

Ik begrijp nog steeds de fophef over Kaag niet. Een marginale nono van een marginaal organenroofpartijtje. Waarom is ze zo belangrijk? Gaat Mark de macht aan haar overdragen? Of gaat zij ons uitleveren aan die rare Talibaanders? Ik ruik een rat, zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. Kamervragen!

Nivelleermarionet | 17-08-21 | 11:42 | 2

Omdat Kaag schijt heeft aan ons kiesvolk wat overwegend niet links heeft gestemd. Toch wil ze een linkse regering. Daarnaast is rubberen ruggegraat Rutte niet in staat haar tegen te houden dus dit linkse kabinet gaat er komen met Ploumen en Klaver als ministers.

Blonde Nel | 17-08-21 | 11:59

@Blonde Nel | 17-08-21 | 11:59:
Ploumen. Klaver. Ik weet genoeg. We are doomed.

Nivelleermarionet | 17-08-21 | 12:13

Hadden we ambassadepersoneel? Ik heb daar geen actieve herinnering aan.

Rest In Privacy | 17-08-21 | 11:42 | 2

200. Niet normaaI.

Piet Karbiet | 17-08-21 | 11:47

Vooral ambtenaren om stempels te zetten (bureaucratie, yeah baby!) en het hogere echelon om 'de relaties te onderhouden', ofwel bij de eerste de beste hobbel bij zakelijke besprekingen een paar Toyota's laten invliegen.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 12:13

Zijn de IS-sletjes al terug?

Mokum Kosher | 17-08-21 | 11:41 | 2

Die wel

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:49

Dan kunnen ze mooi door naar Afghanistan.

Rico Tampeloerus | 17-08-21 | 11:51

Ter inkleuring van het besluitvormingsproces: Defensie wordt aangestuurd door BUT. Dat is een conglomeraat van leden van de Algemene Bestuursdienst van de departementen Economische Zaken en Klimaat, Buitenlandse Zaken en Defensie. De Commandant der Strijdkrachten mag aanschuiven maar heeft geen zeggenschap. Zo ongelooflijk als dat klinkt, googelt u zelf even.

Dat aspect verwacht ik verder niet in het aanstaande debat, maar deze notoire micromanagers met hun communicatiestaven zijn direct debet aan het falen van in dit geval tenminste BuZa (diplomatieke inlichtingen) en mindef (inlichtingen te velde en van bondgenoten, ontbreken exitstrategie) in deze kwestie. Met dit soort beroepsouwehoeren maakt het echt niet uit welke tuthola op welke kabinetspost zit.

Terzijde: het aantal potentiële evacués is wel degelijke tactische informatie en mevrouw Leijten zou iets aan haar ademhalingstechniek moeten doen. Buik gebruiken geeft veel meer rust en energie,

Hetkanverkeren | 17-08-21 | 11:40 | 1

Laat mij raden. Dat zijn allemaal burger ambtenaren.

Roadblock | 17-08-21 | 11:42

"We gaan er alles aan doen om dit te fixen". Wie zou dit als directeur of manager accepteren als antwoord van een projectleider, nadat het project in de soep is gelopen? Nee. Wát ga je doen, wat is je plan? En als je nog geen plan hebt, hoe ga je dan tot een plan komen? Hoe ziet jouw agenda er de komende week uit? Welke acties heb je al uitgezet en welke mensen ga je inschakelen? Heb je hulp nodig?

Klinkt als micro-management maar dat is het niet. Het gaat om het controleren van mensen die al hebben laten zien dat ze niet in staat zijn om een crisis daadkrachtig tegemoet te treden. Die stuur je weg, of je stelt ze onder curatele.

Muxje | 17-08-21 | 11:40

"... ik spreek ook namens de SGP." "Wat een grote clusterfuck."

Geen goede beurt SGP. Na dit debat de heer Boswijk's mond spoelen met zeep.

Krokettenfabriek | 17-08-21 | 11:40

oh ja nou ik had altijd al willen weten wat Matt Walsh op twitter zegt

wapster | 17-08-21 | 11:47

Talibanleider werd in 2014 door Obama vrijgelaten uit Guantanamo Bay

Toen de toenmalige president Barack Obama in 2014 vijf Taliban-commandanten uit de Guantanamo Bay-gevangenis vrijliet in ruil voor een Amerikaanse deserteur, verzekerde hij een oplettend publiek dat de gevaarlijke vijandelijke strijders naar Qatar zouden worden overgebracht en dat ze geen problemen zouden veroorzaken in Afghanistan.

In feite werden ze vrijgelaten om de plundering van Kabul op zondag te bewerkstelligen.

Kort na het verkrijgen van hun vrijheid beloofden enkele van de beruchte Taliban Five terug te keren om de Amerikanen in Afghanistan te bestrijden en legden daar contacten met actieve Taliban-militanten. Maar de regering-Obama-Biden sloot de ogen voor de verontrustende rapporten van inlichtingendiensten, en het duurde niet lang voordat de vrijgelaten gevangenen Qatar als basis gebruikten om een regime in ballingschap te vormen.

Uiteindelijk werden ze tijdens recente ‘vredesgesprekken’ door westerse diplomaten erkend als officiële vertegenwoordigers van de Taliban.

nypost.com/2021/08/16/taliban-leader-...

Swieberj | 17-08-21 | 11:39 | 1

Die zullen, na hun verplichte verblijf in GB, zeker geen hekel hebben jegens Amerika...
Maar, Obama heeft destijds een goede indruk achtergelaten en nu mag er geen smet op hem komen, hoe dan ook.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 11:46

Om met faalkampioen Henk Kamp te spreken: Het is ons overkomen.

Ruikbaard | 17-08-21 | 11:39

Nou, nog wat zelfreflectie over dooie tolken en dan weer door. Waar is Mosterd als je hem na de maaltijd nodig hebt.

HeerVanStand | 17-08-21 | 11:38

"overrompeld"?
================

NIEUW RAPPORT: Biden negeerde inlichtingendiensten die zeiden dat de Taliban Afghanistan snel zouden overnemen

ABC News meldt dat Amerikaanse functionarissen hen vertellen dat Biden de beoordeling negeerde van verschillende inlichtingendiensten die voorspelden hoe snel de Taliban het land zouden overnemen als we ons terugtrekken:

twitter.com/disclosetv/status/1427245...

Swieberj | 17-08-21 | 11:36 | 7

@Sitting_targets | 17-08-21 | 11:52:
Ja, want stel je voor dat Biden alle adviezen van zijn Generaals en Inlichtingendiensten in de wind geslagen zou hebben, dan zou hij alleen de schuld krijgen.. Oh, Wacht

Roadblock | 17-08-21 | 12:04

Grappig, precies wat ik in mijn vorige tegel al veronderstelde: de inlichtingendiensten kunnen wel waarschuwen, maar de top negeert dat vervolgens.

Argyronauta | 17-08-21 | 13:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Een debat dat Nederland te laat zou zijn, lijkt mij nogal flauwekul. Tot nu toe zijn alle zorgen voorbarig gebleken. En welk land was dan zoveel eerder?

wapster | 17-08-21 | 11:35 | 3

precies, eerst maar eens zien of die Taliban echt zo erg is heden ten dage. En niet aankomen met 'oh meisjes en vrouwen moeten nu bedekt lopen'. Dat is echt female empowerment toch Groel Links.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:38

Canada?

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:40

Als je je, zoals wel vaker, een oorlog in laat rommelen zonder de echte reden van een oorlog te kennen, moet je je diep schamen. Zeker als het niet voor het eerst is. En het feit dat het niet jouw schuld is dat je als regering niet de juiste info hebt gekregen voordat je een beslissing nam is ook geen excuus. Je had de juiste info moeten vragen en zoeken.
Geen sorry lopen janken, en geen slachtofferrol aannemen. Geen "wir haben es nicht gewusst".
Slappe natte lappen !

grapo | 17-08-21 | 11:34

Tja, sommige personen met een vulva, kunnen n.m.m. beter dekentjes voor Eenhoorntjes gaan punniken!

LoesjeP | 17-08-21 | 11:34 | 2

Ik zou ze breien, ondanks het niet hebben van een vulva

Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:41

@Mark van Leeuwen | 17-08-21 | 11:41:
Hopelijk wel in de juiste regenboogkleuren......* knipogen doet*

LoesjeP | 17-08-21 | 13:14

Taliban moet de Afghanen die voor de vredesmacht werkten in dienst nemen zijn goed onderlegde mensen spreken veel talen en dus zeer bruikbaar.

Cocorico | 17-08-21 | 11:34 | 1

Tien tegen een dat een groot deel van die tolken ook uitstekende informatie over hun werkgevers gedeeld hebben met hun stamgenoten bij de Taliban.

Glasgow Argus | 17-08-21 | 11:35

"The Islam is right about women"... en denk erom, als je tegen die uitspraak bent, ben je dus extreem-rechts en islamofoob.

skoftig | 17-08-21 | 11:32 | 1

vind ik altijd een mooie. Geeft 1 een keer de inconsistentie en intersectionaliteit aan van de linkse religie.

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:54

Carolientje zit erbij en gaat wat zeggen. Ik kan niet wachten. Kan je die van Groenlinks niet doorspoelen in een live uitzending?

VolgendjaarkrygikAOW | 17-08-21 | 11:32 | 2

“Voorzitter, kan ik eerst even ergens schijten? Ik heb nog niet gescheten”.

Bigi Bana Boy | 17-08-21 | 11:40

@Bigi Bana Boy | 17-08-21 | 11:40: Ik kan me wel voorstellen dat je van de woord-diarree van je voorgangers uiteindelijk zelf ook wel aandrang krijgt.

EEnzame SchizofrEEN | 17-08-21 | 11:51

Joh, dat hele zooitje zou moeten aftreden. Oh wacht...

Zwezerik | 17-08-21 | 11:30

Okay, dus stel dat de regering een maand of twee geleden een luchtbrug was gestart en naast het ambassadepersoneel, duizenden Afghanen uit voorzorg naar NL had gevlogen, dan stonden de reaguurders hier de handen stuk te klappen? Samen de lui van Vluchtelingenwerk, Cordaid, asielindustrie en aanverwante NGO's?
Eén groot applaus. Ja, echt?

Amsterdamsko | 17-08-21 | 11:29 | 9

@Amsterdamsko | 17-08-21 | 11:35:

Bullshit… Hoop ik althans.. Je mag verwachten dat men weet met wie men in zee gaat..

Het niet verifieerbare gebeurt al dagelijks..

neonreclame | 17-08-21 | 11:41

Ik wou gewoon geen oorlog voeren en geen vluchtelingen. Maar hier krijg je altijd het slechtste van links en rechts. Rechts haalt de arbeidsmigranten hierheen, links zorgt voor alle gezinsherenigingen tot in de eeuwigheid. Rechts doet mee aan een zinloze oorlog. Links vindt dat je dan ook verantwoordelijk bent voor alles en iedereen daar.

Middensteun | 17-08-21 | 12:03
▼ 6 antwoorden verborgen

“… Sieg "Nieuw Leiderschap" Kaag, Ank "Prachtige film" Bijleveld en Ankie "Waar is m'n tena" Broekpak-Bingozaal…”
____________________
“Macbeth”, Act I - in new reduction

wezen | 17-08-21 | 11:29 | 1

Hamlet: "frailty, thy name is woman".

wijsvinger | 17-08-21 | 11:38

Denk dat we ook even een onderzoek nodig hebben over waarom het Afghaanse leger niet wilde vechten. Dat is toch echt de hoofdoorzaak van de plotselinge situatie. Verbijsterend, zeker als je moet geloven dat de levens van deze soldaten onder de Taliban niet zeker zijn. Wat hadden die jongens dan gedacht?

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 11:28 | 7

@Purk | 17-08-21 | 11:45: en misschien voor de soldaten maagden en eeuwige glorie in het hiernamaals hoe men het daar ook noemt

Purk | 17-08-21 | 11:51

Er is een tegeltje weggevallen, maar als je meer wil weten over de Afghaanse cultuur en hun betekenis voor loyaliteit dan kan je je inlezen in de Pashtunwali, dit is de lokale erecode.

Iedere militair die uitgezonden is door Nederland kreeg een uitgebreide 'missiegerichte instructie' waarin dit soort culturele aspecten uitgebreid behandeld worden.

De totale incompetentie van onze politici is ze dus volledig aan te rekenen (Dit is Srebrenica 2.0), een willekeurige soldaat op weg naar uitzending weet meer over de Afghaanse gebruiken. Dat men nu dus overloopt is helemaal in lijn der verwachtingen.

Szymon | 17-08-21 | 11:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Godskolere.
Helemaal klaar met die frame dat die mensen ONS geholpen hebben.
Wat mij betreft nooit meer een missie naar een of andere oeleboeleland.

Rico Tampeloerus | 17-08-21 | 11:28 | 1

Het doet mij goed een medestander te vinden. Ergens hieronder had ik ook gemeld dat Renske de boel omdraait. Geen enthousiaste reacties.

Leptob | 17-08-21 | 11:49

Lijkt wel 'vaste prik', wéér debatteren over wie er nu heeft lopen falen. Komen ze nog wel aan andere dingen toe dan al dat gefaal en gedebatteer hierover?

AstralVision | 17-08-21 | 11:27

Het gaat vast tegen de grondwet in om de Tweede Kamer de bevoegdheid te geven om politici weg te sturen en te verbieden ooit nog een politiek ambt uit te voeren?

Stachauer1971 | 17-08-21 | 11:27 | 1

Ik denk dat dat juist in lijn met onze grondwet is. De grenzeloze lafheid van de kamerleden van partijen die nu hopen te kunnen regeren gaat juist in tegen de grondwet.

Schmalz | 17-08-21 | 11:30

Waar is die nederlandse dakota nu?

Henri | 17-08-21 | 11:26 | 1

Die Dakota staat gewoon op het vliegveld van Kaboel, wachtend op de apothekers en tolken die naar Nederland gevlogen moeten worden. Die zijn wat vertraagd, want ze moeten eerst het juiste model Miele uitzoeken.

Nivelleermarionet | 17-08-21 | 11:52

Als je iemand helpt in een ander land (geld, begeleiding en opleiding) dan vind diegene dat hij daar dus rechten aan kan ontlenen gesteund door de politiek. Wie hielp wie?

Patje | 17-08-21 | 11:26 | 1

Precies. Het lijkt wel of wij de Afghanen dankbaar moeten zijn, en niet andersom.

Rico Tampeloerus | 17-08-21 | 11:29

Dank voor de heldere uitleg. Ik vroeg me al af wat het verhaal achter die tolken was. Conclusie is dat Mark Rutte en Sigrid Kaag deze tolken aan de leeuwen voert. Ze zijn inderdaad gewetenloos.

De Pilsvogel | 17-08-21 | 11:26

Al sinds het Westen daar twintig jaar geleden binnenviel was duidelijk dat we daar ooit weer weg zouden gaan. Twintig jaar hebben we geprobeerd een goede exitstrategie te bedenken en uit te voeren, en het is niet gelukt.

De oorzaak is vrij simpel. We mikken te hoog. We willen de perfecte democratie invoeren, en ook nog eens genderinclusieve politiediensten enzovoort. Hou daarmee op. Accepteer dat zonder medewerking van de bevolking een verlicht despoot in sommige landen het hoogst haalbare is. In het verleden hebben de Amerikanen met die exitstrategie succes gehad in meerdere Midden- en Zuid-Amerikaanse landen. Het kan wel, als je maar realistisch bent.

Ivoren Toren | 17-08-21 | 11:26 | 3

Mee eens. Kijk naar China. Mensenrechten? Boeien. Grondstoffen en lucratieve deals, met wie er dan ook maar de baas is. Dat is de winnende strategie. Maar wij willen die mensen daar veranderen in wezens die net als wij hier 200 jaar Verlichting en sociale verzekeringen achter de rug hebben. Not gonna happen. Nog in geen 100 jaar gaat dat lukken. Dus wegblijven uit deze landen is denk ik de enige juiste les die je kunt rekken, miljarden dollars en miljoenen doden later.

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 11:31

@Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 11:31: Plus: als het Chinese leger ergens binnenvalt dan doen ze dat om er te blijven. Kijk naar Tibet, en binnenkort Taiwan. Dan hoef je ook g

Ivoren Toren | 17-08-21 | 11:42

@Ivoren Toren | 17-08-21 | 11:42: geen exitstrategie te bedenken.

Ivoren Toren | 17-08-21 | 11:42

Gelukkig voor de Afghanen komt er een parlementair onderzoek.

Kattie | 17-08-21 | 11:25

Als alle veiligheidsdiensten en regeringsvertegenwoordigers allemaal tegelijk gaan roepen dat ze overrompeld zijn (terwijl nota bene de corebusiness van veiligheidsdiensten is om niet overrompeld te zijn), dan stinkt er iets. Dit is het narratief dat het volk toegeworpen krijgt. Het is wel veel eer, moet ik zeggen, voor die Taliban, wat zouden ze achter de schermen afgesproken hebben? Dat het vliegveld de komende tijd nog 'gewoon' open mag blijven en dat iedereen zijn landgenoten en de bijbehorende Afghaanse tolk/verraders mag komen ophalen? En daarna officiële erkenning als islamitisch Emiraat met officiële staatsbezoeken en gouden handelsdeals?

Kosmo | 17-08-21 | 11:23

Ik blijf moeite hebben met al die flesjes Sourcy. Zet een karafje geweldig Nederlands leidingwater neer. Geweldig Nederlands leidingwater dat door de overheid zelf aanbevolen wordt voor o.a. kinderen op de basisscholen.

Leptob | 17-08-21 | 11:23 | 1

Of Bar-le-Duc, afkomstig uit Nederland.

Sinterbikske | 17-08-21 | 12:07

Helemaal mee eens.
Gisteren bij de NPO hoorde ik nog een verslaggever zeggen dat het allemaal meevalt en dat de Talibangeen geweld had gebruikt.
Daar zitten ze toch echt in hun bubbel van moslims zijn lief.

pejoar | 17-08-21 | 11:22 | 1

Dan is er toch niets aan de hand? Ze kunnen en mogen daar blijven.
Wel even een rekening sturen voor de kosten die de afgelopen jaren gemaakt zijn om die verdomde regering te kunnen vervangen door de Taliban.

gestoptmetroken | 17-08-21 | 11:31

Ben wel benieuwd wanneer de Taliban onze politieagenten gaat opleiden.

Hadena | 17-08-21 | 11:22 | 1

Daar wordt aan gewerkt door Femke...

Flow_Snake | 17-08-21 | 11:34

En wat zegt ze ook nog: mensen, nederlandse staatsburgers, op familiebezoek. Focking teruggaan naar het land van waar je vandaan komt om naar het land van gratis huis en gratis miele en gratis geld te gaan, lekker in je eigen cultuur blijven hangen want bijna 100% integreert niet en zuigt allerhande subsidies op en nu een beetje de nederlander lopen uit te hangen en eisen dat de nederlandse staat jou op komt halen.

RGV42 | 17-08-21 | 11:21 | 2

Dat is een heel bijzonder fenomeen. Ze hebben een Nederlands paspoort gekregen omdat ze angst voor vervolging in Afghanistan hebben en nu gaan ze lekker op all inclusive in Kaboel. Iets klopt er niet.

Glasgow Argus | 17-08-21 | 11:30

@Glasgow Argus | 17-08-21 | 11:30: Da's anders een vrij gebruikelijk fenomeen onder Soedanezen, Somaliërs, Eritreeërs met een NL-paspoort.
Jengelen dat je zielig bent, uitkering en paspoort krijgen en dan op verkansie naar huis. Geen directe vlucht natuurlijk, alles via Istanboel/Dubai. Ons belastinggeld wordt uitstekend besteed.

Boeloeboe | 17-08-21 | 12:01

Als je iemand niet helpt dan kan je diegene ook niet in de steek laten.

Patje | 17-08-21 | 11:21 | 1

Mijn hersens kraken. Ik snap 'm niet.

Leptob | 17-08-21 | 11:47

Kaag van het nieuwe leiderschap en Minister van BuZa, gaf de opdracht aan de ambassadeur om te verhuizen met de NL onderdanen. En de rest hiervan niet in kennis te stellen, met de gedachte dat lost de Taliban wel op. En ging over tot de order van de dag en het formeren, van het ware leiderschap en haar eigen positie veilg te stellen, als toekomstige minister president van Nederland.

Goedverdoemme | 17-08-21 | 11:20

Sigrid “We hebben goede energie, zeer gemotiveerd, een aanzet tot een opzet” Kaag.
Wat een daadkracht!

zuurtjeregen | 17-08-21 | 11:19

Kaag en Bijleveld:
Ja, we zijn nu zo druk bezig op de departementen met Afganistan, dat we de antwoorden op de vragen die eerder gesteld zijn door de Kamer niet kunnen beantwoorden.
Leijten: Dit als excuus te gebruiken is ronduit gemeen.
Ik heb er nog een andere mening over: Totale minachting van de Tweede Kamer.

Roadblock | 17-08-21 | 11:19 | 2

Je sublimeert je masochisme door te kijken, lijkt wel.
Al heb ik alle tijd van de wereld; dat zou ik nooit op kunnen brengen, dat failliete zooitje aanhoren.

Alhoewel zowel de onkunde als het leugenachtige tegenwoordig zo ridicuul en tegelijk onbeschaamd openlijk worden geëtaleerd dat het in feite beter is dan menige cabaretvoorstelling.

Tierelier | 17-08-21 | 11:58

@Tierelier | 17-08-21 | 11:58:
En niemand weet nog hoe hij ze weg krijgt.
Ik zou mij als Kamerlid, ook die van de regeringspartijen, blauw schamen, hoe je hier de Democratie en je Kamerlidmaatschap te grabbel zit te gooien, en je als een vod door de regering van die lachende leugenaar laat behandelen, allemaal voor onbeschaamde corrupte partijpolitiek.

Roadblock | 17-08-21 | 12:31

Yep..!!

neonreclame | 17-08-21 | 11:19

Raak

feiten_en _cijfers | 17-08-21 | 11:22

Geh

Piet Karbiet | 17-08-21 | 11:37

Dus de 'allochtonen' in Afghanistan werden verkeerd ingeschat, maar de allochtonen in Nederland worden echter wel goed ingeschat en zijn volkomen te vertrouwen?

HogeNood | 17-08-21 | 11:17

En aan de bewindspersonen het verzoek om antwoord te geven op de vragen. Die voorzitter zegt het echt.

Niet_Van_Hier | 17-08-21 | 11:16

Dat die tolken, fixers en ander Afgaans personeel in hun eigen land gezien worden als landverraders begrijp ik nog. Je helpt immers een mogendheid die jouw land bezet (voor zover je het een land kan noemen).

Of je het eens bent met die bezetting of niet, de Afganen die ons in allerlei vormen geholpen hebben kun je moreel niet laten stikken. Bovendien geef je een verkeerd signaal af: help ons en wij laten je compleet vallen. Benieuwd wie ons nog gaan helpen wanneer we weer in zo'n situatie terecht komen.

Zoelense Hobbyboer | 17-08-21 | 11:16 | 3

En zo jagen ze met de nederland-gidsland-zweep die mensen in de armen van de fundamentalistische islam.

wijsvinger | 17-08-21 | 11:19

de les moet vooral zijn om geen locals te betrekken en alles met eigen volk.

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 13:15

Laat mij raden. Onze politici zijn geschokt, geschrokken, ontdaan, onthutst, ontroerd, ontzet, overstuur, staan paf, zijn radeloos, van slag, van streek, verschrikt, verslagen, staan versteld, zijn aangedaan, aangegrepen, diep getroffen en kunnen zich waarschijnlijk niet voorstellen hoe het zo mis heeft kunnen gaan.

Quib | 17-08-21 | 11:16 | 3

En zullen natuurlijk - bij monde van Mark Rutte - 'hun stinkende best doen' om deze mensen zo goed mogelijk, waar dan ook te helpen.

FrankVeer | 17-08-21 | 11:20

Je vergeet onacceptabel.

Drostemannetje | 17-08-21 | 11:39

verbijsterd

_Zweevers_ | 17-08-21 | 13:08

'Overvallen door de snelheid'. Vrouwen en oorlog: op je hoge hakken door de jungle.

HeerVanStand | 17-08-21 | 11:15

Al dat kabaal om Kaboel, laten we ons liever zorgen maken om de naaktslakken die ons momenteel teisteren.

Naadblaffer | 17-08-21 | 11:14 | 2

Je kunt ook op alle slakken zout strooien !

Frank1387 | 17-08-21 | 11:29

@Frank1387 | 17-08-21 | 11:29: Ik had eigenlijk een reactie verwacht in de trant van 'Trek ze dan een boerka aan'.

Naadblaffer | 17-08-21 | 11:34

Stuur ze een regenboogvlag en een folder over racisme en een witte vlag natuurlijk.

Pensionista | 17-08-21 | 11:14

¨ Het is beter dat men later getuigen moet dat de regering wel heel erg voorzichtig is geweest, dan dat haar, met hoe geringe kans ook, later verweten zou kunnen worden, dat zij gedut had in een tijd, dat waakzaamheid plicht was¨. Colijn in 1936. Dutten, niet waakzaam zijn. Ze doen niet anders meer aan die vijver.

squadra | 17-08-21 | 11:13

En deze mensen zijn dus al incompetent bevonden voordat de baan die ze ambieren, met zekerheid hun kant op wordt geschoven. Kafka had het niet kunnen verzinnen. Gogol misschien.

konjodebonjo | 17-08-21 | 11:13

ALLE Westerse militaire inlichtingendiensten waren overrompeld. Laten we nou niet gaan doen alsof alleen onze politici zo vreselijk incompetent zijn. De wereld is groter dan Den Haag en niet alles is de schuld van onze politici. Want kijk naar Kabul. Alle Westerse mogendheden zitten met dezelfde problemen op dat vliegveld.

Bigi Bana Boy | 17-08-21 | 11:12 | 4

Inderdaad, alleen komt dat niet zo uit voor het betoog en de misogyne bode.

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 11:17

Maar joh, er kan politiek mee gescoord worden. Dat die tolken een kopje kleiner gemaakt worden zal niemand echt boeien. Er zijn zetels in de peilingen te winnen.

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 11:25

Kijk eens wat andere landen al hebben teruggehaald aan Afghaans personeel en vergelijk dat met dat van ons.
Nee, zo makkelijk komen Bijleveld en Kaag er niet vanaf.
Twee MAANDEN geleden onderschreven zij een motie van de Tweede Kamer betreffende het terughalen van het Afghaanse personeel.
En ze hebben al die tijd op hun handen gezeten.
Of nog erger, ze bewust achtergelaten.

Roadblock | 17-08-21 | 11:28
▼ 1 antwoord verborgen

Suske en Wiske en de Tirannieke Taliban. Een educatief stripalbum. Met de hoofdrol voor tante Sidonia.

Beste_Landgenoten | 17-08-21 | 11:10

Om hoeveel tolken praten we dan? Hoeveel tolken heb je nodig op zo'n Nederlandse missie of nemen we gelijk de tolken van de Amerikanen ook erbij?

Bennie Boos | 17-08-21 | 11:10

Zolang de Talitubby's maar een diverse regering installeren, vindt Al-Qak het prima.

LHBTAtmZ zullen goed vertegenwoordigd worden. Bij de stenigingen, dat is.

De vries, Henk. | 17-08-21 | 11:10

De salafistische islam, de taliban, alle ruimte geven en daarna gaan jammeren. Dat blijven we voorlopig nog wel even zien!

ExitTrajectum | 17-08-21 | 11:10

Fluïde!

Patje | 17-08-21 | 11:09

Ik heb toch even een opmerking over Renske's mening dat de Afghanen die het Nederlands leger en Nederlandse politie agenten hebben geholpen het recht hebben om naar Nederland overgebracht te worden.
Renske draait alles om.
Het Nederlandse leger en de Nederlandse politie hebben geprobeerd om --de Afghanen-- te helpen.
Dat wil ik even gezegd hebben.

Leptob | 17-08-21 | 11:09 | 3

Die mensen hebben toch geheuld met de vijand..??

Nu dat weg valt kan je ze op z’n minst een handje helpen toch..??

neonreclame | 17-08-21 | 11:22

En daarna laten stikken....

Tjemig | 17-08-21 | 11:23

En iedereen die zo stom was om in dienst van de Nederlanders zijn hachje te wagen laten we barsten.
Als dit is hoe de Nederlandse Regering draait, vind ik dat walgelijk, en het zoveelste bewijs dat Nederland een onbetrouwbare partner is.
Dat wil ik even gezegd hebben.

Roadblock | 17-08-21 | 11:37

Kunnen we Kaag niet een mooie diplomatieke functie geven als speciale gezant in Kabul?

Stijlicoon | 17-08-21 | 11:08 | 1

Goed plan, functie elders!

Julius Pace Car | 17-08-21 | 11:09

Taliban lijkt beter georganiseerd dan het Westen. Misschien kan Bijleveld wel een mooie inclusive Taliban organisatie cursus volgen in Kabul.

Drukvandaag | 17-08-21 | 11:08

Leijten trapt af! Kabinet verzaakt wederom haar grondwettelijke taak. De drie minkukels van het kabinet nu in de hoek.

Schmalz | 17-08-21 | 11:07

De technicus die de naamplaatjes in beeld brengt moet oneervol ontslag krijgen.

goedverstaander | 17-08-21 | 11:07

De ene helft is dol op de taliban, de andere helft vindt ze stom. Gaat een mooi debat worden. Echt spannend. Ben zelf neutraal.

RickTheDick | 17-08-21 | 11:05

Ze gaan overleggen welk bedrag Kaag over moet boeken naar de talibankrekening.

Mastermattie | 17-08-21 | 11:04

bingowoorden: 'geschokt' , 'met de kennis van nu' , 'had niet gemogen', 'doen een onderzoek naar onderzoek', 'zorgvuldig', ' Pechtold/Ton Elias/Mariko Peters gaat kamercommissie leiden' , 'verrast want was een biosfilm aan het kijken en druk aan het twitteren '

HetOorAakel | 17-08-21 | 11:03 | 1

je vergeet: "het snot voor de ogen"....
Heb dit statement van Rutte altijd gehoord als hij probeert uit te leggen dat "het" niet goed gegaan is, omdat ze hard moesten werken....

Delfts Blauw | 17-08-21 | 11:38

Sigrid, Ank en Ankie. Klinkt als een leuk kinderboek.

John McClane | 17-08-21 | 11:03 | 2

Of als een iets minder leuk boek: Sigrid, Ank en Ankie, sexslavinnen van de Taliban.

knutsel_ | 17-08-21 | 11:06

#vrouwelijkleiderschap

Amsterdamsko | 17-08-21 | 11:20

Binnen 36 uur een debat, dat kan ik dan wel waarderen.

Niet_Van_Hier | 17-08-21 | 11:02

Nederland gidsland. Hahahhahahhahaha.

Julius Pace Car | 17-08-21 | 11:02 | 1

Inderdaad, altijd in de top vijf op iedere ranking. Vandaar dat mensen ook graag naar hier vluchten terwijl ze veel meer opties hebben. Goedenmiddag.

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 11:16

Uiteindelijk komt het erop neer dat de Kamer, gehoord de beraadslagingen, de Taliban oproept een inclusieve regering te vormen en overgaat tot de waan van de dag.

Glasgow Argus | 17-08-21 | 11:02 | 1

Hahaha...

Amsterdamsko | 17-08-21 | 11:21

We houden de Kaag baan vrij voor de retourvlucht.

SterF... | 17-08-21 | 11:02

Het had zo niet gemoeten, wij zijn erdoor verrast, lessen trekken, eens goed naar kijken wat er anders had gemoeten, commissie van wijze mannen, het bondgenootschap, internationale verdragen en alles wat in onze mogelijkheid ligt om.
En nu, koffie en taartjes. Prut, amices.

Graaisnaaiert | 17-08-21 | 11:02

Geheim om politieke redenen

poëpjes | 17-08-21 | 11:02

De Tiliban in botsauto's weten nu ook dat "het anders kan"

shimanski | 17-08-21 | 11:01

Bij het onderste plaatje: 'Eeeeeeeeeeeeeeeeeeen we slikken en we stikken en we zijn zo blij want er zijn veel kleine meisjes bij .......'.

Von Bliksum | 17-08-21 | 11:01

Noem eens een Nederlandse buitenlandse missie sinds Nieuw Guinea die wel een succes was?

Wijze uit het Oosten | 17-08-21 | 11:01 | 3

Een paar weken terug in Limburg!

SterF... | 17-08-21 | 11:06

nou in de tijd van de VOC waren ze best wel succesvol

Stijlloser_from_NL | 17-08-21 | 11:55

De drie vrouwen, alles kump goe!

Het Noorden | 17-08-21 | 11:01 | 2

Dat is vooral handig om allerli flauwekul verwijten te maken. Overigens, zou alles soepel verlopen dan was het een samenzwering om het land te omvolken.

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 11:15

Brandstofvoorraden op Kabul vliegveld zijn vrijwel op.
Ga je zien dat tegen de tijd dat Kaag-air eindelijk land er geen ene druppel meer over is om weer op te stijgen.

Abject | 17-08-21 | 11:00 | 3

Landen met genoeg aan boord om weer op te stijgen en naar Oezbekistan of Kirgizië te vliegen. Ingewikkeld?

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 11:14

Landen met genoeg brandstof om op te stijgen is te ingewikkeld voor de Nederlandse regering, dan moeten ze vooruit denken.

Kroondop | 17-08-21 | 11:58

Herinner je je die Lynx helikopter in Libië nog? Op het strand? Wel landen maar niet meer kunnen opstijgen. Later met een hoop palaver moeten ontzetten. Prul staat er nog, volledig gestript.

Bakkeleures | 17-08-21 | 12:28

Dus die hele club kan in feite niks..

starbuck280 | 17-08-21 | 10:59 | 2

Yep

Piet Karbiet | 17-08-21 | 11:33

Mag inmiddels niet meer als verassing komen dat dit kabinet, incompetent arrogant en heel erg corrupt is.

TijdelijkOptimist | 17-08-21 | 11:49

Nederlands beleid is op vrijwel alle fronten een blamage.

devil13 | 17-08-21 | 10:57 | 4

@MaarFeitelijk | 17-08-21 | 11:13: Ja alle dossiers gaan lekker soepel. Aangaande deze specifieke situatie toont Nederland zich laf. En dat is schaamtevol.

devil13 | 17-08-21 | 11:21

@devil13 | 17-08-21 | 11:21: Nederland had beter tolken meegebracht. Zeker na een jaar hadden er voldoende opgeleid kunnen zijn. De tolken waren een deel van het probleem in de omgang met de mensen daar.
Het is bespottelijk om nu tolken van 10-15 jaar terug alsnog naar Nederland te halen en hier dan een huis met uitkering en later AOW te geven. Dit is krankzinnig ten opzichte van de de geleverde dienst en en een minachting van de eigen Nederlandse bevolking die het met veel midner of niets moet doen. Lekker daar blijven. Ook koks en hoveniers enz.

MaarFeitelijk | 17-08-21 | 13:13

@MaarFeitelijk | 17-08-21 | 13:13:
Goh, AntiZanics, jij vindt dus dat deze tolken minder rechten hebben dan de 800 die per week hier binnenstromen?
Ik zal je trouwens aan je woorden herinneren, als de eersten afgemaakt worden.

Roadblock | 17-08-21 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

"Het kabinet verzekert uw Kamer"
Die slogan kennen we wel van de Liegende en Lachende Leugenaar Rutte. Hoeveel miljoen vluchtelingen wil hij nu weer binnentrekken?

Ommezwaai | 17-08-21 | 10:57

Alles puur voor de vorm. Alles wat interessant zou zijn voor de hardwerkende burger om te weten wordt in het eerste geheime uurtje afgewerkt.

goedverstaander | 17-08-21 | 10:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland