Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terugkijken. De Nieuwsuur Rampenfilms Editie

Hahaha.... BOE!

Nieuwsuur, het vlaggenschip (een soort van ark, lol) van de Nationale Paniekzaai Organisatie pakte gisteravond groots uit met een Compilatie des Doods naar aanleiding van dat IPCC-rapportje over die onweersbui in 2028. De hele (Amerikaanse) dvd-collectie werd grandioos geplunderd om de npo-kijkertjes achter de dijken en deltawerken ANGST aan te jagen. Plemp een foto van een massa-demonstratie op Twitter en je krijgt Rudy Bouma achter je aan met het juiste jaartal. Maar dit kan allemaal maar, van uw belastingcenten. Enfin. Noem uw favoriete rampenfilm en win een heuvel om op te leven. Succes!

Reaguursels

Inloggen

Ach, in onze levensdagen zal het met het onderwater lopen van Nederland nog geen vaart lopen. Dat soort rampspoed staat pas voor de volgende eeuw op het programma. Wie dan leeft die dan zorgt. En ik maak mij er al helemaal niet druk om, heb toch geen kinderen, dus geen nazaten die omstreeks het jaar 2150 in de vloedgolf des doods verzuipen. Mensen met kinderen maken zich er in overgrote meerderheid (gezien hun gedrag) ook niet druk om, dus ben je best een beetje gek als je dat zonder zelf kinderen te hebben wel zou doen.

Vuurspuger | 10-08-21 | 15:44

Ondertussen in China: deze maand (Augustus 2021) bouwen ze hun eerste 2 megawatt Thorium proefcentrale af, en in september 2021 gaan ze hem in gebruik nemen.

DutchLion33 | 10-08-21 | 13:50

In 2006 bracht Al Gore een filmpje uit "an inconvenient Truth" waarin hele landen door de zeespiegel verzwolgen zouden worden als we niet binnen 10 jaar zouden stoppen met CO2 zondigen. In 2010 kocht hij voor 8,9 miljoen USD een luxe villa aan het strand van California. Al Gore geloofde dus zelf niet eens in de boodschap van zijn Science Fiction rampenfilmpje maar hij is er niet arm van geworden. President Obama eveneens: hartverwarmende speeches waarin hij openlijk zijn geloof in "de wetenschap" beleidde. En ook hij kocht een luxe villa vlak aan de kust.

DutchLion33 | 10-08-21 | 13:40

Ondertussen in China. Hun propagandazenders besteden nauwelijks aandacht aan het rapport. Ze melden dat er bij hun niets gaat veranderen aan de aanpak, ze gaat tot 2030 meer uitstoten en ze (her)openen een stuk of 50 kolencentrales want lekker goedkoop. Kortom, onze propaganda zegt dat we heel bang moeten zijn en veel geld moeten overmaken aan subsidieslurpers en dure energie. In China zeggen ze "niets nieuws aan de hand" we zien later wel of we wat gaan doen. Je suis een Chinees. Ook omdat overbevolking wat maar voortwoekert het echte probleem is. 8 miljard mensen die zoveel mogelijk willen consumeren en minimaal een Miele, huis en auto willen, kun je niet onderhouden op ons kleine bolletje.

Graaier | 10-08-21 | 13:25

Dat de aarde opwarmt mag een feit zijn, dat de mensch daaraan heeft bijgedragen, wil ik ook nog wel in mee gaan, maar dat wij in staat zouden zijn dit proces te keren? Ik denk dat elke maatregel die we nemen op dit kleine stukje aarde, teniet word gedaan door overbevolking, toenemende industrie in oa China, India, etc.
Hoe het af gaat lopen, niemand die het weet, maar de aarde redt zich heus wel. Morgen maar weer eens lekker BBQen!

LeavingLaLaLand | 10-08-21 | 13:07 | 2

goed idee(BBQ) wij gaan aan het einde van de week weer een kameel cremeren

Miesmol | 10-08-21 | 13:24

Per definitie eindigd alle energie ooit in warmte uitstraling en gaat de ruimte in. Dus zonnepanelen maken elektriciteit die dan weer verloren gaat in warmte.

Weet ik veel!? | 10-08-21 | 19:13

@Weet ik veel!? | 10-08-21 | 19:13:

Denk je ? Dus als je met een Tesla van Maastricht naar Amsterdam rijdt dan gaat alle energie naar warmte, heel bijzonder.

Roze_bril_drager | 11-08-21 | 00:21

@Weet ik veel!? | 10-08-21 | 19:13:

Misschien heb je wel gelijk, ben er me het hoofd over aan het breken.

Roze_bril_drager | 11-08-21 | 01:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus die rampenfilmen moesten mij laten zien wat het gevolg was van klimaatverandering ?! Nou, die boodschap heb ik toch gemist. Je moet toch heel naief zijn om te denken dat een commerciele film uit Holywood op realiteit gestoeit zou zijn.

loser | 10-08-21 | 12:31

Wij zitten goed. Aan de voet van de Mont Ventoux op 330 meter boven zeespiegel. Als het ICPP-rapport werkelijkheid wordt, kunnen we nog opschuiven tot 1909 meter.
Hier de komende twee weken boven 30 graden. Één dag regenwaarschuwing. Niets aan het handje dus.

Leffe Blonde | 10-08-21 | 12:11

COVID bijna uitgedoofd, tijd voor een nieuwe hysterie.

Kwelbeller | 10-08-21 | 12:08

Gisteren probeerde die Humberto het ook (klimaatles) net na het interview met de Olympiers die eerst van Japan naar NL waren gevlogen en een dag later van Amsterdam naar Scheveningen met Humberto en daarna weer terug naar Amsterdam en dan tegen de kijkers die al weken alleen maar in hun zolderkamer zitten te kijken zeggen dat ze te veel reizen en dat dat maar eens afgelopen moet zijn, omdat anders de wereld vergaat. Direct tv uitgezet om CO2 te besparen.

Watching the Wheels | 10-08-21 | 12:00 | 1

Schijnt dat ze ook vanuit Scheveningen uitzonden, dus alleen de helft reed naar Amsterdam OP1. Dat valt weer mee.

Watching the Wheels | 10-08-21 | 13:01

Voorspel dat een hoop linksdraaiende deugmenschen die het supergoed voorhebben met het volk, via datzelfde vollek in de kielzog Al Gore multimiljonair gaan worden vooropgesteld dat ze het al niet zijn.

william7055 | 10-08-21 | 11:34

wat zal ik nu op Tinder zetten: Après nous/moi, le déluge? of pluk de dag? bourgondische levensgenieter? in deze bange en onzekere tijden

HetOorAakel | 10-08-21 | 11:31 | 1

Uit zetten dat ding, profiel verwijderen, CO2 verlagen.

Watching the Wheels | 10-08-21 | 12:02

Zolang er nog niet voldoende betaalbare electrische auto's zijn voor de mensen is mijn voorstel om de wegenbelasting voor LPG3 en Aardgas flink te verminderen. En dat ook voor achteraf inbouw zodat mensen hun bestaande voertuig schoner kunnen laten rijden qua uitstoot.

steekmug | 10-08-21 | 11:29

Natuurrampen golden vroeger als plagen, gezonden door God als sanctie voor onze misdragingen, schrijft roelof Bouwman
. Groene gelovigen kijken in 2021 ook zo aan tegen overvloedige regenval: het is onze eigen schuld.

www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/...

Brabeaulander | 10-08-21 | 11:17

Ik geef gewoon toe, ik kan niet rekenen. Als de zeespiegel stijgt met zes tot negen meter, dan is daar erg veel water voor nodig. Stel we nemen één strekkende meter rond de evenaar, die omtrek van de Aarde is grofweg 50.000 Km, en dan dat aantal kilometers keer zes of negen, dan dan krijgen we het aantal kuub water dat nodig is om alleen op de evenaar zes meter op te hogen. Ongeveer 300.000.000 tot 450.000.000 Kuub.

Maar, de stijging van de zeespiegel is niet alleen rond de evenaar, het is ook op de Noord- en de Zuid-pool. En àlle tussengelegen gebieden. Had ik maar op school opgelet dan wist ik hoe ik de oppervlakte van een bol moet berekenen, Ik twijfel of er in dit zonnestelsel voldoende water is op overal op Aarde de zeespiegel te laten stijgen. Ik vermoed van niet. Het is niet mogelijk om een toereikende hoeveelheid water te maken uit zuurstof en waterstof, en met de raketten van Spacex water van Mars ophalen is geen optie.

Waarom trapt iedereen er in? De theorieën koppen niet. Als de temperatuur op Aarde stijgt, dan wordt de luchtvochtigheid ook groter waardoor er meer water verdampt, dus dan daalt de zeespiegel juist. Ook is het zo dat de Aarde nog steeds een kern heeft van vloeibaar metaal. De Aarde opwarmen is dus een fantasie die nergens op gebaseerd is.

vanhetgoor | 10-08-21 | 11:17 | 5

Ach de zeespiegel is de afgelopen 20 jaar geen fuck gestegen :) Waar maken we ons in godsnaam druk over. Alle klimaatangst is op de orde van duizenden jaren, niet mensenlevens.
Buiten dat draait het hele klimaatgezeik enkel over het behouden van de huidige manier van leven voor mensen. Is onze huidige manier van leven niet juist het fucking probleem? Moeder aarde redt zich wel, hoe erg we de planeet ook vernaggelen.

Shadowzz | 10-08-21 | 11:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Er was in de jaren 80 een weerman die al superstormen voorspelde (ik ben ff zijn naam kwijt) Hij werd natuurlijk vierkant uitgelachen, net als de man die inklinking en aardebevingen in Groningen voorspelde vanwege de gaswinning.

Fapfap | 10-08-21 | 11:09 | 5

@Watching the Wheels | 10-08-21 | 12:02:
Volgens mij was het Nostradamus.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 12:14

Jan Pelleboer

ofarim | 10-08-21 | 14:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Mad Max on sea, oftewel Waterword. Wat een heerlijke kutfilm. Maar wel een mooi toekomstbeeld. Had Al Gore 10 jaar geleden niet al voorspeld dat Nederland nu onderwater zou staan?

Okami | 10-08-21 | 11:08 | 1

Ik denk niet dat het de filmmaatschappij erom te doen was om ons voor rampspoed te waarschuwen.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 11:14


Haha, de IPCC. De 'wetenschappers' die vooral links zijn. Ook wat betreft de Mensenrechten van de VN. Hier komen ze :

1. Pakistan (doodstraf voor godslasteraars)
2. Somalië (doodstraf voor praktiserende homoseksuelen)
3. Soedan (zie Somalië)
4. Mauritanië (heeft 500.000 slaven)
5. Venezuela (socialistische dictatuur)
6. Qatar (heeft God-weet-hoeveel slaven)
7. Libië (zie Qatar)

Thoth | 10-08-21 | 11:06

Zorgvuldig geplande uitzending die klaar lag om project Fear te boosten.

Roze_bril_drager | 10-08-21 | 11:04

Misschien een rare vraag, maar toch: hoe ontstaan bosbranden? Ontstaan die spontaan bij enkel een hoge temperatuur of door een combinatie van de hoge temperatuur en menselijk handelen in de vorm van een brandende sigaret oid? Het lijkt mij sterk dat een brand ontstaat zonder een externe 'ontsteker'.

Amsterdamsko | 10-08-21 | 11:03 | 8

Opletten geblazen als je de komende dagen de natuur in trekt. Een stukje glas is al genoeg om een natuurgebied in vlammen te doen op gaan.

Een weggegooide drankfles waar de zon op schijnt, kan als vergrootglas werken en droge planten of gras in brand krijgen, waarschuwt de brandweer.

Roze_bril_drager | 10-08-21 | 13:27

@Roze_bril_drager | 10-08-21 | 13:27:
Artikelen hierover gevonden maar in alle voorbeelden van de brandweer blijkt dat er menselijk handelen noodzakelijk is voor het onstaan van bosbranden.
Een bos - hoe heet ook - ontbrandt niet spontaan.

Amsterdamsko | 10-08-21 | 14:02

@Amsterdamsko | 10-08-21 | 14:02:

Tenzij de bliksem inslaat zoals hierboven staat.

Maar als de MSM zo uitvoerig bericht over elke bosbrand zouden ze ook de oorzaak erbij moeten vermelden.

Roze_bril_drager | 10-08-21 | 14:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Waar is de tijd gebleven waarin bosbranden altijd toegeschreven werden aan louche lui die het platgebrande gebied wilden gebruiken voor veelal vastgoedontwikkelengen?
Vallen die tegenwoordig onder het kopje 'natuurbranden'?

Amsterdamsko | 10-08-21 | 10:57

‘Ik denk dat het rapport op het goede moment komt’. Ja dat lijkt mij ook als je er zelf aan meeschreef en je zakken kunt vullen.
Rampenfilm: Sharknado, dat zou ik wel eens mee willen maken en dat gaat ook gebeuren als je al die fatalisten moet geloven. En over die opwarming: het is hier in Marbella veel koeler dan in voorgaande jaren.

Sinterbikske | 10-08-21 | 10:52

Een week geleden werd door een VN-clubje de extreme rapportages en klimaatmodellen nog ontkracht en gaat men er weer in een hogere versnelling overheen.

Pieter Breydel | 10-08-21 | 10:50

Klimaathysterie
Om met Ian Malcolm te spreken;
No. I'm, I'm simply saying that life, uh… finds a way

ptrck | 10-08-21 | 10:47

Ik zag Jesse Klaver gisteren en ik moest gelijk denken aan de massale ontbossingen ten goede van de biomassacentrales

hotbrasil | 10-08-21 | 10:42 | 1

Als ik hem zie, heb ik geen rampenfilm meer nodig.

Min. v. Communicatie | 10-08-21 | 10:43

Mij bekruipt toch steeds de vraag voor wie dat IPCC-rapport nou eigenlijk geschreven wordt. De suggestie wordt gewekt, zeker als we kijken naar de wijze waarop onze Staatstelevisie meent nieuws te maken, dat dat rapport aan ons, argeloze burgers, gericht is, ons, consumenten, ons loonslaven, ons brave pappa's en mamma's met brave kindertjes. De suggestie wordt gewekt dat de boodschap enkel bedoeld is voor het individu, helemaal aan het einde van een lange kapitalistische keten, en dat het ook aan datzelfde individu is om het tij te keren. Als wij, kijkers en luisteraars, zittend op onze bank, de woorden van het IPCC niet als een bergrede ervaren en fluks de beslissing nemen om het roer honderdtachtig graden om te gooien, dan is de wereld verloren. Het is aan ons, de argelozen, wij zijn de schuldigen en de verantwoordelijken, aan ons de keus om voor het goede te kiezen en het slechte voorgoed af te zweren.
Je hoort over een rapport, en je luistert naar commentaar van experts die naar de studio zijn gekomen om dat rapport toe te lichten, en ze vertonen er dramatische beelden bij. Ze kijken de huiskamer in en vertellen ons dat het echt fout gaat als we niks doen. Wie zijn die 'we'? Horen die journalisten bij dat 'we'? En die experts? En degenen die dat rapport hebben geschreven? Ze zeggen 'we', maar bedoelen ze dat ook? Of zeggen ze impliciet 'jullie'? Als je goed kijkt en goed luistert, dan hoor je 'jullie', telkens als er 'wij' gezegd wordt. Het zijn donderpreken, het zijn bergredes's, het is drammerige taal van lieden die als het erop aankomt zich ook zelf als consument aan het eind van de kapitalistische keten bevinden en behoren tot het leger der argelozen. En ze zijn hetzelfde als wij, consumeren dat het een lieve lust is. De journalisten hebben bij de Staatstelevisie een goede baan, huisje boompje beestje, hypotheekje, twee keer per jaar op vakantie, leuke auto voor de deur, en voor de experts die voor een leuke vergoeding wel even aan komen rijden geldt hetzelfde. Om nog maar niet te spreken over al die VN-medewerkers, de lui die aan dat IPCC-rapport hebben geschreven en, last but not least, de politici, de bankiers, de industriëlen. We zitten allemaal, als het erop aankomt, in hetzelfde schuitje, doen allemaal mee aan het vernietigen van de planeet, maar tóch, als er weer zo'n rapport uitkomt, dan worden de donderpreken weer afgestoken richting de individuele burger die na het programma weer getrakteerd wordt op een blok reclame's die een compleet andere wereld laten zien, een wereld die er is om hem te verleiden tot nóg meer aankopen.
Tot wie spreekt de VN, wanneer zij dat IPCC-rapport de wereld in slingert? En wie dient zich in eerste instantie aangesproken te voelen? En wie in laatste instantie? Wie mag wie de maat gaan nemen als we met z'n allen in een uiterst complexe wereld een puinhoop van hebben gemaakt?
Het eerste wat mij opvalt is dat velen de mening zijn toegedaan dat als je maar hard schreeuwt dat het mis gaat met het klimaat, je er dan al meteen zelf minder schuld aan hebt en dat je dan ook al meteen meer recht van spreken hebt om het denken en handelen van de ander te veroordelen. "Don't shoot the messenger" is een bekende uitspraak die ons erop wil wijzen dat de brenger van slecht nieuws niet als de ooorzaak van dat slechte nieuws moet worden gezien. Maar het omgekeerde is ook niet het geval. De brenger van het slechte nieuws staat niet als vanzelf los van de veroorzaking van de rapen waarover hij bericht. "Don't see the messengers as heros or saints.." Als Greta Thunberg een probleem aankaart, is zij dan als vanzelf geen onderdeel van dat probleem? Is Timmerfrans zelf geen deel van het probleem dat hij aankaart? Waarom dan toch die donderpreken richting ons, argelozen, dat naar beneden toe trappen en zelf buiten de problemen stappen? Waarom niet eerst en vooral het goede voorbeeld? Een bewijs dat je wat je zegt ook echt meent? Waarom, o grote schande, op en neer blijven reizen tussen Straatsburg en Brussel en tegelijkertijd een hele grote mond hebben over dat 'we' het samen op moeten lossen? Wie zijn die 'we'? Als ze 'we' zeggen, bedoelen ze 'jullie'. Daar zit de kern van het probleem. Er is geen 'we'. Wantrouw eenieder die zich tot ons richt en begint over wat 'we' moeten doen. Als ze het woord 'we' in de mond nemen, dan willen ze iets van ons als groep, dan richten ze zich tot een groep waar ze zelf niet bij horen, niet bij willen horen.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 10:39 | 9

@Roze_bril_drager | 10-08-21 | 11:39:
Nou, da's een beetje mijn vraag. Of we ons er voldoende van bewust zijn hoe dit rapport de werkelijkheid in geslingerd wordt, wie ermee aan de haal gaat en tot wie men zich uiteindelijk lijkt te richten. Ik denk zeker niet dat het een gecoördineerde actie is, maar dat betekent niet dat het geen duidelijk herkenbare dynamiek is die zich steeds verder lijkt te verwijderen van de doelstellingen zoals geformuleerd door het IPCC.
Inmiddels wordt er uit de hoek van de experts die ons dagelijks de les menen te kunnen lezen al openlijk verlangd naar een nieuwe Stalin om orde op zaken te stellen.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 11:57

@Schoorsteenveger | 10-08-21 | 11:52:
Het IPCC rapport doet (uiteraard) aanbevelingen. Maar dat is wat anders dan politiek gemotiveerd. Dat suggereert dat een bepaalde groep in de politiek wordt gesteund. Dat is niet zo, er wordt puur geadviseerd op effecten voor het klimaat en inderdaad, dan is het aanbevelenswaard als mensen minder vlees zouden consumeren. Geen politiek advies, maar een beleidsadvies en wie daar iets mee doet is niet aan het IPCC of welke wetenschapper dan ook.

En nee je "wordt niet de les gelezen" door wetenschappers. Je posts zijn doorspekt met de suggestie dat jij underdog bent of slachtoffer. Er zijn conclusies, en aanbevelingen. Die kan je ter harte nemen of niet, maar niemand zegt je wat jij moet doen. Er is geen verplichting, er is geen wet die vlees eten strafbaar stelt, of een auto kopen of te ademen. Wel zijn er suggesties ter verbetering van het probleem richting gewenst gedrag en met het oog op een oplossing voor iedereen. Maar dat gebeurt overal. Rook minder, is de boodschap. Dat accepteer je wel?

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 13:24

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 13:24:
Ach, dus je geeft inmiddels ruiterlijk toe, dat het IPCC "aanbevelingen" doet. Nou, dan zijn we al een stap verder. Maar je weet net zo goed als ik dat het veel meer is dan aanbevelingen doen. Het is waarschuwen. Een "strong message" is véél meer dan een aanbeveling, dat is het uitdragen van een moraal.
Overigens, ik heb nergens gezegd dat ik mezelf of een ander als slachtoffer zie, noch dat ik me ergens toe gedwongen voel of ergens toe gedwongen word. Ik zeg niet méér dan dat het IPCC-rapport inmiddels de positie heeft van een jaarlijsse waarschuwing , en dat de powers that be en de media het willens en wetens gebruiken om ons vermanend toe te spreken, alsof het probleem enkel van onder op opgelost kan worden.
Je legt te veel worden in mijn mond.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 14:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom neemt GeenStijl corona wel serieus, maar de klimaatramp niet?

Onweersbui in 2028? Wappiegelul.

zwaaropdehand | 10-08-21 | 10:36

Blanken (Witten) zijn de veroorzaker.

- Die brengen gezondheidszorg in overbevolkte gebieden, waar vroeger ziekten zorgden voor balans.
- Die verzorgen vredesmissies, waardoor er weinig dodelijke slachtoffers zijn in oorlogen en stammenstrijd.

De balans van beperking door veel kinderen en hoge kindersterfte is daarmee gebroken.

Bolhoed | 10-08-21 | 10:34 | 1

Wel feitelijkheden die nooit genoemd worden...

Hendrikaatje | 10-08-21 | 11:17

Men verward schommelingen binnen het klimaat met klimaatverandering.

Hiram | 10-08-21 | 10:33 | 6

@zwaaropdehand | 10-08-21 | 10:38:
Tot op zekere hoogte snap ik uw punt, maar er zijn dan maar erg weinig mensen die u serieus neemt.

Amsterdamsko | 10-08-21 | 10:51

@Amsterdamsko | 10-08-21 | 10:51:
Ach, ik neem mensen ook serieus die veranderingen over een paar generaties “klimaatverandering” noemen, dus dat zal toch ook wel wederzijds zijn?

Hiram | 10-08-21 | 10:56
▼ 3 antwoorden verborgen

De oplossing om deze stemmingmakerij uit de lucht te halen is om hetzelfde Nieuwsuur promofilmpje te maken maar dan met beelden van klimaatdrama's van de >50 jaar geleden. Bosbranden, overstromingen etc.

sioux_ | 10-08-21 | 10:30

Kijk voor de gein even op Flight24 wat er inmiddels allemaal weer in de lucht hangt. Toen Corona uitbrak was dat opeens heel veel minder, toen had men de kans om er iets aan te doen.
Maar we nemen een vaccin, gaan in Lelystad nog een vliegveldje openen zodat er nog wat meer gevlogen kan worden en met behulp van de NPO gaat men panisch roeptoeteren over het klimaat.
En Ed Knijppels plempt schaterlachend en al graaiend de horizon vol met windmolens en zonnepanelen. Uw beminde en door u gekozen kartel duwt nog wat lokale geboden en verboden door uw strot, verhoogt de taxpoet op alles, ruimt de boeren uit de weg en dwingt uw kinderen in DDR hoogbouwflats samen te leven met kansenparels. En Frans de Schrans beroofd uw van uw resterende centen terwijl hij hikkend en boerend de zoveelste chateaubriand wegspoelt met een Chateau Pétrus.

Eppo | 10-08-21 | 10:29 | 1

Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo'n mooie blauwe lucht in Nederland gezien zoals in maart-april 2020.
Het zinloos vervoeren van onszelf en allerlei spulletjes is 1 van de grote boosdoeners, maar ja we gaan weer terug naar het oude normaal. Halve land op vakantie buiten Nederland en lekker met de auto weer naar de supermarkt.

Shadowzz | 10-08-21 | 11:54

Wat mij logisch lijkt is dat je op globaal niveau eerst bepaalt waar de grootste milieu winsten behaald kunnen worden. Dat lijkt me niet in Nederland.
Vervolgens pak je dat dan mondiaal aan.
Daarmee zijn waarschijnlijk procenten verbetering mee te behalen inplaats van fracties van procenten tegen miljarden euro's in Nederland en omstreken.

Gerf | 10-08-21 | 10:29

The towering inferno! Geweldig, goed voorbeeld van waarom je nooit de lift moet gebruiken bij brand.

Knitty | 10-08-21 | 10:27 | 4

De echte, en iedere keer als hij op TV is, wacht ik tot mijn vader enthousiast de kamer in komt om te zeggen dat hij hem in de bioscoop gezien heeft.
(Nogal uitzonderlijk, zijn volgende bezoek aan de bioscoop was "Back to the future".

frank87 | 10-08-21 | 10:32

In de bios! Geweldig, op groot scherm. Ik heb m alleen op tv gezien..Back to the future trouwens ook.

Knitty | 10-08-21 | 11:32

@Knitty | 10-08-21 | 11:32:
Vroeger betekende dat nog wat. Tegenwoordig zitten de kinderen naast de TV naar een telefoon te kijken om een film te zien.
(Ik ben met hem naar "Back to the future" geweest, in 1974 was ik nog te jong voor een film).

frank87 | 10-08-21 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

NRC heeft een mooie foto van de rampzalige gevolgen voor Nederland van de stijging van de zeespiegel … in Zuid-Limburg

Grifverkeerd | 10-08-21 | 10:27 | 1

Haha, briljant! Onze onnozele krantenredacties...

kapoerewiet | 10-08-21 | 10:42

Volgens voorspellingen uit de jaren '90 had New York al in 2010 onder water moeten staan.

J.P.Drapeau | 10-08-21 | 10:25

Hieronder al genoeg gezegd, maar toch nog: Er is geen sprake van alarmisme; de verandering van het klimeet is 'foute boel'. Een opmerking dat van het soort dat 'het klimaat amtijd verandert' slaat echt nergens op: natuurlijk varandert het klimaat, maar een beetje verandering gebeurt normaal over een tijdsduur die langer is dan de tijd dat de mens bestaat. Hier gaat het om grote veranderingen over enkele generaties mensen. Verder is het argument dat de bijdrage van Nederland maar klein is, en dat Nederland dus voorlopig niets hoeft te doen nogal merkwaardig. Wat zou U ervan zeggen als ik meld dat mijn bijdrage aan de inkomstenbelasting zo klein is in vergelijking tot het totaal dat geïnd wordt, dat ik eigenlijk niet meer hoef te betalen?

lamoureux | 10-08-21 | 10:25 | 2

“Grote verandering over enkele generaties” is een schommeling binnen het klimaat en geen klimaatverandering.

Hiram | 10-08-21 | 10:31

@Hiram | 10-08-21 | 10:31: Een schommeling is ook een verandering. Het ligt allemaal maar net aan het tijdsperspectief dat je kiest. Binnen alle miljarden jaren dat de aarde nog zal bestaan zal het klimaat vast nog diverse malen warmer of kouder worden, met of zonder mens.
Maar het is toch relevanter om een iets kleiner tijdspad te bekijken, namelijk de huidige tijd en enkele decennia tot eeuwen vooruit. Alles wijst erop dat we de komende decennia en eeuwen te maken krijgen met stijgende temperatuur wat bepaalde significante gevolgen heeft voor onze moderne maatschappij en wereldbevolking. Dat het over een miljoen jaar weer de andere kant op schommelt... tsja who cares? Da's toch niet relevant voor nu? Net als dat de aarde in het verleden zowel warmer als kouder is geweest. Ja leuk, niemand die het zal ontkennen, klimaatverandering is echt niet nieuw. Maar toen waren er nog niet eens mensen om ergens last van te hebben.

snakedogman | 10-08-21 | 13:00

Op het moment dat de "geleerden" vulkaan uitbarstingen en aardbevingen kunnen voorkomen of juist laten gebeuren ben ik bereid enig geloof te hechten aan de heersende klimaathysterie.

Hendrikaatje | 10-08-21 | 10:24

Als we nu meer bomen gaan planten, er is nog ruimte zat. Bijvoorbeeld op het Binnenhof naast de fontein.

Noobster | 10-08-21 | 10:23 | 1

Heb het al vaker gezegd, bomen planten is onmogelijk. Je kunt bestaande bomen hooguit verplanten. Verder kun je hooguit zaadjes ( eikels kastanjes beukenootjes) in de grond stoppen en dan een jaar of 10 gaan zitten wachten. Het gezegde luidt niet voor niets : "Boompje groot, plantertje dood"

Heelsum | 10-08-21 | 11:27

Vroeguh had iedereen een eigen hobby op de zolderkamer. Postzegelverzameling, borduren, modeltreinen. Nu lijkt de wereld veranderen een hobby te zijn. Verlang terug naar de tijd dat de hobby op de zolderkamer bleef ipv elke dag in de media.

Drukvandaag | 10-08-21 | 10:21 | 1

Heerlijk, een struisvogel zijn in je eigen zolderkamer-baarmoeder.
Kan nog steeds.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:31

Wat is precies het doel van dit alarmisme, dag in, dag uit? De GGZ in Nederland is al overbelast, de wachtlijsten om mensen van hun angsten en depressies af te helpen eindeloos. We draaien collectief door van deze tombola - geef er nog maar een slinger aan, gaat het klimaatalarm niet af dan moeten we ons bukken voor de witte erfzonde of alfabet-gevoeligheden, en vergeet je QR code niet mee te nemen. Er zijn volken om minder gek geworden.

kapoerewiet | 10-08-21 | 10:17

bevolkingstoename = economische groei.
Dus bevolkingsbeperking dat vindt de 4% van de 4% niet leuk.
Want ze moeten nog meer meer meer meer meer meer .

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:16

Komt Godzilla dan ook tevoorschijn? Er is nog inspiratie genoeg te vinden in de filmwereld

Vandeanderekant | 10-08-21 | 10:14

Er is natuurlijk wel degelijk wat aan de hand, klimaat-technisch, en het gaat niet de goede kant op. Wat me opvalt is dat ook nu nog de bevolkingstoename door alle duiders niet aan de kaak wordt gesteld. Mijn oude Volvo en Ford gaan pas de deur uit als de rest van de wereld zich beperkt tot twee kinderen. Of als ze van ellende uit elkaar vallen. Whatever comes first.

Kalekruin | 10-08-21 | 10:14 | 1

Als iedereen zou doorrijden in zijn oude auto zou dat toch een zooi schelen. Productie van die dingen is ook niet echt ‘schoon’

Vandeanderekant | 10-08-21 | 10:15

Er komen 15.000 man vergaderen in een plaats die sinds de 1e scary IPCC rapporten nul komma nul aan veranderingen heeft gezien. Geen van de doomsday voorspellingen voor Glasgow zijn uitgekomen:

No Climate Change In Glasgow!

notalotofpeopleknowthat.wordpress.com...

During November 2021, between 10,000 and 20,000 delegates, politicians and media will fly in from all over the world into Glasgow, Scotland to attend the COP26 conference
COP26 is taking place to discuss climate change and the policies the human race has to adopt to "save the planet".

We have collected weather data for Glasgow airport (EGPF) daily (48 observations per day), for the last 22 years. Raw weather data includes:Pressure max, min, mean; Temperature max, min ,mean; Dew point max, min, mean; Relative Humidity mean; Wind Speed max, min, mean; sunshine total; rainfall volume; and rainfall duration and computed a Weather Index; Raw data is in METAR format and put into spreadsheets daily from 05Oct1998 to present. There has been no homogenisation (human adjustments).
The weather charts will be updated monthly in the run up to November.2021.Analysis of each of the 7 tenets follows:

There is no empirical evidence that :

- CO2 is a well mixed gas in the atmosphere in Glasgow
- idem that CO2 increases temperature (the correlation is negative, as such the opposite occurs) in Glasgow
- idem that temperatures have increased in Glasgow
- idem of more frequent or severe storms in Glasgow
- idem of more frequent or severe droughts in Glasgow
- idem of more frequent of severe floods in Glasgow
- idem of sea level rise in single or multiple meters it would take 526 years to reach 1m near Glasgow

Climate does not change the weather, weather changes the climate (eventually) But has not been changing for in Glasgow or the UK.

There is no empirical evidence of any of the IPCC 7 proclamations. Consequently there is no need to change the way we have been living. There is no climate crisis, or climate emergency in the UK. The fact there is empirical evidence that CO2 does not increase temperature and is not a well mixed gas in the atmosphere, means there is no climate crisis or emergency in the whole world. Natural cycles control the weather and hence the climate. The recent rise in CO2, 97% natural, has greened the planet by 14% according to NASA.

The full data can be seen here.:

www.weather-research.com/articles/cou...

Zwizalletju | 10-08-21 | 10:14

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 09:59:
Leuke truc met die 200 jaar, maar Afrikanen van nu in de steden hebben ook een hoge carbon footprint en 200 jaar geleden hadden wij ook een lage carbon footprint.

En de meeste van 'ons' leefden 200 geleden niet. Het gaat om wie nu leeft, laat dat verhaal over 'eerlijk' even zitten en kijk naar wat er gaande is.

Afrika gaat van 2000-2050 van 0.7 miljard naar 1.7 miljard mensen.
Even voor jouw beeld : in Europa wonen 650 miljoen mensen.

Als een kwart gaat autorijden in Afrika komen er 250 miljoen auto's bij.
Maar het zullen er eerder 500 miljoen auto's worden.

Die miljard mensen hebben ook kleding nodig, willen een smartphone, gebruiken energie. En voedsel en water.

Dat is gewoon een enorme toename in milieubelasting. En daar zijn ze niet zo streng als hier als het om milieu gaat. Vraag maar aan Shell of Chinese bedrijven.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:13 | 3

Uiteraard is er een bevolkingsprobleem. Niemand gaat ontkennen dat de hoeveelheid nieuwe Nigerianen over 20 jaar het 10-voudige zal zijn van onze hele bevolking (of meer). Daar valt niet tegenop te minderen, dat snapt iedereen. Maar ik begrijp ook dat Nigerianen zich niet als eerste aangesproken zullen voelen qua energiegebruik.

Stel je zit opgesloten in een kamertje met Holle Bolle Gijs en er is een zak met pinda's. Holle Bolle Gijs eet tienmaal zoveel pinda's als jij. Dan ontdek je dat de zak bijna leeg is en Holle Bolle Gijs bijt je toe dat jij (en je kinderen) dan maar wat minder moet eten. Anders is de boel op. Wat denk jij dan?

Laat overeind dat een land als India (waar klimaatontkenner Modi, een soort Trump in het kwadraat) nu de baas is, 100 x zo groot is als Nederland en ook 100 x zoveel inwoners heeft. Alles wat daar gebeurt heeft 100 x zoveel effect als dat wat wij aanpassen.

Toch zijn wij technologisch verder en beter in staat om oplossingen te ontwikkelen, zowel technisch als qua organisatie en qua individuele keuzes van burgers. Dat kan dus veel bijdragen aan een oplossing, die we ook kunnen "exporteren'. We kunnen daar zelfs veel geld aan verdienen. Dat argument wordt vaak onderschat, overigens.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 11:11

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 11:11: Probleem is alleen, we spenderen nu vele miljarden om oplossingen te ontwikkelen die op wereldschaal geen enkel meetbaar effect gaan hebben.
Hiermee stellen we onszelf economisch achter op de landen die complete schijt hebben aan het milieu. Waardoor we steeds minder geld hebben om ons met zulke hobbies bezig te houden tot we uiteindelijk op een punt komen dat het geld op is en we weer schijt gaan hebben aan het milieu. Zo zijn we op de lange termijn dus verder van huis.

Maar who cares, korte termijn!

Shadowzz | 10-08-21 | 11:58

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 11:11:
Ja, we zijn erg goed in staat om windmolens te ontwikkelen en biomassacentrale's om op papier de klimaatdoelstellingen te halen. Je mag hopen dat er nog genoeg wetenschappelijke uitdaging bestaat en een kans krijgt buiten die lobby om die nu aan het ontstaan is. De grote revoluties zullen, zo waag ik te voorspellen, opnieuw uit onverwachte hoek komen.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 12:11

Klimaatverandering is van alle tijden, al lang voordat er mensen waren. Klimaat heden is een business model en een religie geworden. De normale mens en media laten zich in de luren leggen door mensen met een verdienagenda. Klimaat wordt beïnvloed door honderden factoren (zonnewinden, baan van de aarde om de zon, wolkendynamiek, golfstromen, etc).
Let wel, we discussiëren over de grootste details in de atmosfeer (bestaat voor slecht 0,04% uit CO2), maar we vergeten dat de warmtecapaciteit van oceanen een factor 1000 hoger is dan die van de atmosfeer! De hoeveelheid warmte die de golfstromen in de oceanen van de evenaar naar de polen sleuren, is gigantisch in vergelijking met het schamele beetje warmte in de atmosfeer.
Kijkend naar alles wat we weten, zou Nederland niet gidsland moeten worden in CO2-reductie, dat maakt vrijwel niets uit (0,0003 graden), maar in klimaatadaptatie en goed rentmeesterschap.

Beter die miljarden aanwenden om ons landje klaar te maken voor de consequenties van de klimaatverandering dan die te dumpen in een bodemloze put van onzinnige maatregelen alleen om ons goed te laten voelen en voor de portemonnee van een paar slimme ondernemers en politici.

Henski | 10-08-21 | 10:10

Zonder de bevolkingsgroei te noemen is het allemaal nepnieuws.
De bevolkingsgroei moet stoppen te beginnen in Nederland.

G.M.I.M. Pet | 10-08-21 | 10:03 | 4

In Europa stagneert de bevolkingsgroei.
In Azië en met name Afrika is sprake van een baby-atoom-boom.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:14

Juist!
Als dat niet wordt geconcludeerd dan verliest iedere rapportage geloofwaardigheid.

Bolhoed | 10-08-21 | 10:16
▼ 1 antwoord verborgen

Door de presentatie van het rapport te illustreren met beelden van bosbranden en overstromingen laat zien dat de "deskundigen" het verschil niet weten tussen weer en klimaat. Openlijke misleiding, met als gevolg dat ze niet meer serieus worden genomen. Benieuwd wat voor superlatieven ze volgende keer gaan gebruiken. In een volgend rapport zou ik graag meer aandacht willen hebben van de invloed van de zon en ook de lokale invloeden van windturbines en zonnecollectoren op het weer.

watazooi | 10-08-21 | 10:01 | 11

Het klimaat heeft natuurlijk wel direct invloed op het weer. Klimaatverandering veroorzaakt vaker extremer weer. In elk geval, dat is wat men ons verteld. Ik kan dat niet per se nagaan want ik ben geen klimaatwetenschapper of meteoroloog. Ik zie niet direct een reden om te zeggen dat zo'n verband NIET zou bestaan.
Wat bedoel je met de invloed van de zon? Denk je dat klimaatwetenschappers daar geen rekening mee houden?

snakedogman | 10-08-21 | 13:05

Vast wel, maar dat verhaal is niet en masse te verkopen. Co2 als boosdoener voor global warming ook niet, daar waar veel toekomstmuziek gebaseerd is op modellen. De modellen zullen mij een worst wezen. Metingen van honderden weerstations wijzen andere dingen uit, hoewel die ook niet heel objectief zijn voor het narratief. Het ene weerstation op Antarctica laat een dalende/afkoelende trend zien en het andere een stijgende/opwarmende trend. Het is maar net wie je wilt bereiken en wat je boodschap is.

Daarnaast zorgen zonnecycli al duizenden jaren (causaal bewezen) voor ijstijden en zitten we in een warme periode. Daar is geen woord Chinees aan, dat is geologie.

Tolo | 10-08-21 | 15:00

Overigens zegt zelfs IPCC zelf dat zij "low confidence" hebben in een directe relatie tussen klimaatverandering en extremere weersomstandigheden.

Tolo | 10-08-21 | 15:03
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat ook niet helpt is dat sommige mensen zich identificeren met een 'kant' en zonder vele kennis van zaken, onbewust onbekwaam, elkaar voor ontkenner gaan uitmaken.

Dus je bent fanatiek natuurbeschermer en klimaat-voorvechter en tegen die koppige egocentrische asociale ontkenners.
Of je bent die eco-wappies helemaal zat die met paniekvoetbal voor de zetelroof gaan door mensen te bestoken met enge verhalen en met een groene waas voor de kop te keer gaan maar als er op aan komt eigenlijk ook niet willen kiezen voor een oplossing (NIMBY).

En dan gaat het van willen begrijpen hoe het zit en bedenken wat je wel of niet zou moeten doen naar opnieuw (... zucht...) een wij-hunnie-verhaal. Een groep om de groep. En dan is Waarheid en Werkelijkheid niet meer interessant blijkbaar, maar of je in het winnende team zit.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:01 | 1

Verdeel en heers, inderdaad.

kapoerewiet | 10-08-21 | 10:20

Nineteen Eighty-Four, George Orwell

GoedGaan | 10-08-21 | 09:57

Is het ook een optie om de opwarming van de aarde te erkennen (ik ken een paar mensen bij SRON die daar echt serieus onderzoek naar doen en de feiten zijn daar), maar de invloed van de driver "CO2 uitstoot" daarop en vooral de mate waarin de mens daar invloed op heeft wel in twijfel te trekken? Of zijn we dat station (in de MSM en de politiek) al gepasseerd?

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:57 | 5

Helaas ver gepasseerd. En daarmee maken we het dus heel veel erger. Zoals wel vaker. De mens is een soort die erg goed is in de verkeerde kant op lopen.

Vandeanderekant | 10-08-21 | 10:07

@Henski | 10-08-21 | 10:02: precies ook mijn punt. Als we ergens de beurs voor trekken dan is het voor hogere dijken en betere deltawerken. Dat lijkt me zinvoller dan te investeren in warmtepompen en windmolens waarvan het effect cq directe bijdrage aan het probleem hoogst twijfelachtig is.

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 10:08

Je mag van mij alles in twijfel trekken, maar redelijk onzinnig gezien de enorme hoeveelheid onderzoek die gedaan wordt naar dat causale verband. Het werkt allemaal zo verrekte vertragend om klimaatskeptici als uzelf te overtuigen. We zijn al decennia verloren met discussies of klimaatverandering wel bestond. Nu moeten we weer decennia gaan praten over het aantoonbare effect van de mens op het klimaat.

jawor36 | 10-08-21 | 10:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat we echt nodig hebben is een pandemie die 80% van de wereldbevolking wegvaagt , moet jij eens kijken hoe dat bolletje herstelt !

Castor12 | 10-08-21 | 09:47 | 3

En dan wel een pandemie die het Westerse deel van de wereld treft, het deel met de grootste carbon footprint.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 09:52

Dat gaat ook gebeuren. De natuur wint altijd.

zwaaropdehand | 10-08-21 | 10:43

@Schoorsteenveger | 10-08-21 | 09:52: Per persoon ja. Wel het schoonste bewoonde continent op aarde met de strengste regelgeving.
Lekker druk maken om CO2, fuck die rivieren stampvol plastic en dagelijkse smog in veel delen van de wereld die we hier al decennia niet gezien hebben.
Maar lekker vingertjes wijzen naar die blanke westerlingen.

Shadowzz | 10-08-21 | 12:14

Als wij nu eens beginnen met een tiende van al dat geld dat deze doorgeslagen waanzin ons gaat kosten te besteden aan een beetje goede voorlichting over geboortebeperking ( overigens iets waarvoor wij de VN in de afgelopen halve eeuw stevig hebben gesubsidieerd...) en het uitdelen van kapotjes in Afrika, dan komen wij alvast een heel eind. Afrika is veruit het grootste probleem. Dat beetje water kunnen wij nog wel tegenhouden en het Verdrag van Marrakech kunnen wij morgen opzeggen.

bisbisbis | 10-08-21 | 09:43 | 5

Klimaatverandering is van alle tijden, al lang voordat er mensen waren. Klimaat heden is een business model en een religie geworden. De normale mens en media laten zich in de luren leggen door mensen met een verdienagenda. Klimaat wordt beïnvloed door honderden factoren (zonnewinden, baan van de aarde om de zon, wolkendynamiek, golfstromen, etc).
Let wel, we discussiëren over de grootste details in de atmosfeer (bestaat voor slecht 0,04% uit CO2), maar we vergeten dat de warmtecapaciteit van oceanen een factor 1000 hoger is dan die van de atmosfeer! De hoeveelheid warmte die de golfstromen in de oceanen van de evenaar naar de polen sleuren, is gigantisch in vergelijking met het schamele beetje warmte in de atmosfeer.
Kijkend naar alles wat we weten, zou Nederland niet gidsland moeten worden in CO2-reductie, dat maakt vrijwel niets uit (0,0003 graden), maar in klimaatadaptatie en goed rentmeesterschap.
Beter die miljarden aanwenden om ons landje klaar te maken voor de consequenties van de klimaatverandering dan die te dumpen in een bodemloze put van onzinnige maatregelen alleen om ons goed te laten voelen en voor de portemonnee van een paar slimme ondernemers en politici.

Henski | 10-08-21 | 10:09

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 09:59:
Leuke truc met die 200 jaar, maar Afrikanen van nu in de steden hebben ook een hoge carbon footprint en 200 jaar geleden hadden wij ook een lage carbon footprint.

En de meeste van 'ons' leefden 200 geleden niet. Het gaat om wie nu leeft, laat dat verhaal over 'eerlijk' even zitten en kijk naar wat er gaande is.

Afrika gaat van 2000-2050 van 0.7 miljard naar 1.7 miljard mensen.
Even voor jouw beeld : in Europa wonen 650 miljoen mensen.

Als een kwart gaat autorijden in Afrika komen er 250 miljoen auto's bij.
Maar het zullen er eerder 500 miljoen auto's worden.

Die miljard mensen hebben ook kleding nodig, willen een smartphone, gebruiken energie. En voedsel en water.

Dat is gewoon een enorme toename in milieubelasting. En daar zijn ze niet zo streng als hier als het om milieu gaat. Vraag maar aan Shell of Chinese bedrijven.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Daarom zien we ook geen tijdreizigers.
Over 120 jaar bestaat de mensheid niet meer.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 09:43 | 4

Of tijdreizen kan pas in de verre toekomst.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 10:00

Wel joh. Maar de windmolens leveren niet genoeg stroom en het bliksemt nog maar zelden over 120 jaar.

Vandeanderekant | 10-08-21 | 10:11

Als er nog datacenters zijn in 2121 en de mensen kunnen nog Nederlands lezen : Groeten uit 2021.

Jullie in 2021 kunnen je het vast niet voorstellen maar een Tesla is iets heel nieuws en voor een nieuwe IPhone die eigenlijk niet veel meer kan dan de vorige (ze overdrijven de verschillen nogal en mensen trappen daar in) staan mensen in de rij en geven ze een minimum-maandsalaris uit. Verder weet niemand van jullie wat een bitcoin is en wat geld is, maar dat moet je maar opzoeken op wikipedia. Als dat er nog wel is.

Het kan ook zijn dat geloofsfanaten de hele wereld naar de klote hebben geholpen om in de hemel te komen en dan wordt dit niet gelezen in 2021.

kloopindeslootjijook | 10-08-21 | 10:27
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang we uit Estlands oerbos 180.000 bomen per week met een boot hiernaartoe halen om in de GroenLinks pellet reactors te verbranden tegen klimaatverandering doe ik nog effe niet mee . China bouwt honderden kolencentrales er wij gooien met duizend camera's er op juichend een kooltje in de vuilnisbak . Dit alles terwijl wij ons op de schouders kloppen . We moeten de overbevolking aanpakken , dan loopt alles vanzelf terug maar dan kunnen we niet omdat we een plaag zijn, een natuurlijke plaag die misschien op veel meer plekken in het heelal plaatsvind en planeten kaalvreet tot we zelf ten onder gaan .

Castor12 | 10-08-21 | 09:41 | 2

Mag ik uw tegel lezen als, de sprinkhanen plaag?

Zitvlak | 10-08-21 | 09:46

Voor onze quinoa, palmolie, kokosolie, soja wordt er in wouden ook lustig op los gekapt, dat vergeten deuglinksers gemakshalve. Op de graslanden die overblijven kun je gelukkig wel Argentijnse steaks telen!
Het heeft ook wel weer voordelen.

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 09:50

"En dan zijn er nog zaken als het plotseling instorten van ijskappen, of een opeenstapeling van meerdere soorten extreem weer. De kans daarop is klein, maar dergelijke doemscenario's zijn niet helemaal uit te sluiten."
En dan die beelden daarbij.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 09:38

Hoe druk ik een plan door de strot van een organisatie/samenleving.
Stap 1: Create a burning platform
Stap 2: Seek supporters
Stap 3: .....
We zitten nog bij de eerste stappen, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Blauwpetje | 10-08-21 | 09:37 | 1

Wappie.

zwaaropdehand | 10-08-21 | 10:45

Een klimaatonderzoeker basseert zijn kennis uit feiten die hij afgelopen jaren heeft geabsorbeerd. Wat, als deze feiten niet kloppen?

F1802 | 10-08-21 | 09:35 | 4

@Von Knarrenstein | Maar komt hij dan ook binnen zonder kloppen?

Gaat het niet dan? | 10-08-21 | 09:42

@Gaat het niet dan? | 10-08-21 | 09:42: ze komen al ongevraagd binnen in je huiskamer via de tv, zonder kloppen.

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 09:53

Dat kan niet met feiten.

zwaaropdehand | 10-08-21 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

Mental note: snel al mijn spaargeld en vermogen erdoor jassen en flinke schulden aangaan. Sterker nog: mijn totale schulden moeten naar 140% van mijn jaarinkomen, naar goed Grieks/Italiaans/Frans gebruik.

Dan kan Timmermans me niet meer belasten met krankzinnige "klimaatbelastingen"...

Odin | 10-08-21 | 09:33 | 1

You will own nothing.... Dus zou niet zo zeker zijn van de door u gekozen strategie. Hoewel, schulden aangaan en alles gelijk opmaken geeft op korte termijn veel plezier natuurlijk.

GoedGaan | 10-08-21 | 09:59

Jammer dat dit soort clubjes nou nooit eens wordt afgerekend op resultaten uit het verleden (itt De Gewone Man).
Want er zijn tot nu toe precies 0 doemvoorspellingen uitgekomen.
Not by a long shot.
Oh, maar wacht.
Dat komt natuurlijk omdat landen de aanbevolen actie hebben ondernomen.
Anders waren we nu allemaal deaudt geweest.
Waar heb ik dat ook alweer eerder gehoord?

jemagookniksmeer | 10-08-21 | 09:32 | 2

De millenniumbug?

entwederoder | 10-08-21 | 09:49

@entwederoder | 10-08-21 | 09:49:
Met als verschil dat de millenniumbug wél een reëel probleem was. (En eigenlijk is 'millenniumbug' een verkeerde term, omdat het millennium pas in 2001 is begonnen.)

Doordat in de laatste paar jaren hard is gewerkt aan software-updates is de schade beperkt gebleven tot wat kleine dingetjes: gevangenen die ineens 100 jaar straf erbij kregen enzo. Maar het probleem was wel dusdanig opgeklopt dat op mijn werk een paar techneuten met satelliettelefoons werden uitgerust voor het geval internet en telefonie uit zouden vallen.

Het volgende spannende moment is 19 januari 2038 om 04:14:07 in de ochtend. Die problemen zijn potentieel groter dan die van het jaar 2000, maar de belangrijkste software is daar inmiddels op voorbereid en kan nog een kleine 300 miljard jaar mee (om precies te zijn: tot 4 december 292277026596, om half 5 en 8 seconden in de middag). Maar aangezien we op mijn werk nog wat legacy-systemen van meer dan 20 jaar oud gebruiken en ook nu nog niet alle software het jaar 2038 overleeft, heb ik goede hoop dat er nog wel het een en ander omvalt.

Tim_Toady | 11-08-21 | 01:41

Niet alleen de opwarming van het klimaat is een bedreiging, ook onverschilligheid en cynisme heren. Kom maar op met de strond.....

Momfert | 10-08-21 | 09:32 | 1

'Stront' bedoel ik.

Momfert | 10-08-21 | 10:24

Alsof wij kunnen compenseren voor de landen die het meeste vervuilen en de alsmaar groeiende mensheid.
Zolang 'de wereld' te bang is om landen als China en India op de vingers te tikken en we bevolkingsgroei niet aan banden leggen kunnen we beter investeren in het bewoonbaar maken van Mars dan dat we ons hier in bochten wringen om klimaatdoelen te halen die alleen op papier leuk zijn maar de wereld niet redden.

a4p | 10-08-21 | 09:30 | 1

Nou ja, het een hangt wel een beetje erg veel samen met het ander. China maakt lekker goedkoop wat wij allemaal online bestellen. Die kolencentrales draaien voor een groot deel om meuk te produceren die naar de rest van de wereld verscheept en gevlogen wordt.

Schoorsteenveger | 10-08-21 | 09:48

Helaas wordt ook bij dit onderwerp de indruk gewekt dat er een ' normaal' is waar we naartoe zouden moeten en kunnen. Het weer is inderdaad anders dan in de jaren 80, maar ook anders dan in de 18e eeuw. Afrika is altijd warm en droog geweest met uitgestrekte woestijnen, de monsoenregens in India zijn er ook al sinds mensenheugenis net zoals bosbranden en schaatswinters. We worden er alleen meer mee geconfronteerd als mensheid. En omdat het klimaat zo'n beetje het enige is waar we geen grip op hebben en dat moet blijkbaar ook veranderen .

Lomo | 10-08-21 | 09:30

Jongens van GeenStijl, ik mag jullie graag lezen, kan vaak om jullie lachen, en begrijp meestal wel het punt dat jullie willen maken. Maar hier zit je helemaal fout! Geloof mij nu maar, deze verandering van het klimaat is een werkelijkheid, en zal als we nu niet als de sodemieter wat doen, vreselijke gevolgen hebben. Hou nu maar op met dit domme, gemakkelijke gezwam. Waar je wel eens naar zou moeten kijken is dat de grootste vervuilers weer eens het minste zullen gaan bijdragen.

lamoureux | 10-08-21 | 09:29 | 8

Aan de mensen die op mij reageren: OK, dat geloof mij maar had niet gemoeten. Maar stel U gaat naar een medisch specialist, en die zegt U dat U kanker heeft, mert flink wat uitzaaingen. Wat zegt U dan: ach de wetenschap moet je niet geloven, ik sta met beide benen op de grond, en meer van zulks? Die klimaatwetenschappers zijn eerlijke mensen, die er geen baat bij hebben U wat op de mouw te spelden! Als een arts U zegt dat het mis is, als een grote groep klimaatwetenschappers U zeggen dat het mis is, dan valt er gewoon niets te ontkennen!

lamoureux | 10-08-21 | 09:49

Te vrezen valt dat men hier reeds in het rabbithole gevallen is van de klimaat ontkenning. Een vleugje achterdocht doet de rest, alles zou alleen maar om het geld gaan.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 10:04
▼ 5 antwoorden verborgen

125.000 jaar geleden was er natuurlijk ook een CO2-overschot?
Jaaaah ja, duidelijk. Ik snap hem.

Jan Gordelroos | 10-08-21 | 09:29 | 1

Ik denk niet dat jij veel snapt.

Von Knarrenstein | 10-08-21 | 09:40

Wel mooi dat we inmiddels al een crisis hebben gerelateerd aan twee van de drie meest voorkomende stoffen in onze atmosfeer. Naast de CO2 en de de stikstof crisis mis ik dan alleen nog de zuurstof crisis in dit geheel. Terwijl die waarschijlijk echt bij zou kunnen dragen aan het reduceren van de overbevolking op deze planeet...

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:22 | 1

Een zuurstofcrisis zou het wel helemaal afmaken inderdaad

Jongezeeschuimer | 10-08-21 | 09:31

Laat God het maar uitzoeken.
"De mens wikt maar God beschikt" luid het gezegde...

steekmug | 10-08-21 | 09:22 | 1

*luidt

Braco.me | 10-08-21 | 09:28

Alle films met Halina Reijn.

Jos Tiebent | 10-08-21 | 09:21 | 3

Haha

010waus | 10-08-21 | 09:38

Die met kleren aan zijn het meest zeldzaam...

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:49

@Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:49: En die met kleren uit de grootste ramp.

Alsdan | 10-08-21 | 09:54

Ach, dit is de aarde, die heeft zo zijn nukken. Maar we hebben ook nog een zon, die heeft ook zo zijn nukken.
youtu.be/b-t783yi3TE
Het leven wordt zo onhoudbaar, ik zeg met zijn alle over de reling.....

enra | 10-08-21 | 09:21

Gevaccineerde schapen die veranderen in zombies, oh wacht dat is al.

polletjepiekhaar | 10-08-21 | 09:21

Ik denk dat een wereldwijd 1-kindsbeleid beter werkt dan wat warmtepompen en zonnepanelen op het dak. Maar daar hoor je niemand over.

R.F.Pickering | 10-08-21 | 09:20 | 2

Is een stuk goedkoper ook

Keutels | 10-08-21 | 09:30

Ik stel voor om eerst een pilot te houden in moslimlanden... Max 3 koters zou daar al een enorme verbetering zijn...

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:32

Schandalige bevooroordeelde verslaggeving bij de meeste media en stupide commentaren van veel politici in Nederland.
Dit is de Summary for Policy Makers van het IPCC AR6 WGI rapport, opgesteld en gestuurd door politici. Het IPCC is een VN landen organisatie en cherry pikt uit wetenschappelijke rapporten.

En van deze SPM is weer een hapklaar pers brokje gemaakt met de meest overdreven scenario's .

IPCC AR6 WG1 discussion thread bij Judith Curry (Lots of breathless alarm in the media.
More soon.)

judithcurry.com/2021/08/09/ipcc-ar6-w...

Idem bij Antony Watts:

"Of course, there’s lots of gloom and doom headlines in the media, which is pretty much how they treat everything these days. For example, the ever-predictable Seth Borenstein with AP never fails to disappoint: "Code Red UN Scientists warn of Worsening Global Warming)

(De headlines die ook in de NL media verschijnen zijn van deze bekende klimaatmafkees Seth Borenstein bij AP.)

wattsupwiththat.com/2021/08/09/discus...

Roger Pielke Jr. on AR6
Zijn verhelderende tweets van gister in een artikel samengevat
(Vader Pielke Sr. is reviewer bij dit IPCC proces geweest., maar dit terzijde)

wattsupwiththat.com/2021/08/09/pielke...

Zwizalletju | 10-08-21 | 09:20 | 2

Alweer een bevooroordeelde mafkees die zich laat indoctrineren door een enkeling met een radicale politieke vooringenomenheid.

Prinsemarij | 10-08-21 | 09:37

Hel en verdoemenis zoals iedere religie.

Mahatma | 10-08-21 | 09:19

Een moord op een aankomend MP van Nederland met een koningin die haar nieuwe paard Folkert noemt.

Flightless bird | 10-08-21 | 09:18 | 2

Had ze haar paard maar Folkert genoemd, dan was er nix aan de hand geweest.

Deksmaat | 10-08-21 | 09:26

dat is helemaal niet gebeurd. en het paard zal wel dood zijn na zoveel jaar.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:24

Verschuilt Rein Haarsma zich achter die leugen van 97%?

DenkenDanDoen | 10-08-21 | 09:17

Bestaat Engeland nog wel, of zijn die al een paar meter onder het stijgende water verdwenen?

Paaldanseres | 10-08-21 | 09:17 | 3

Engeland is sinds het vertrek uit de EU ten dode opgeschreven. Dat is in Brussel gezegd dus dat klopt.

goedverstaander | 10-08-21 | 09:34

@goedverstaander | 10-08-21 | 09:34: dat moet nog blijken, vooralsnog zijn ze blij om met Australie te kunnen handelen. Ook worden ze lid van een Pacific handelsverbond. Al het werk wordt nu door import Indians gedaan.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:23

genoeg delen liggen erg laag, zoals London. Het water staat nu iedere dag tot de rand van de balustrade/muur. De Thames barrier moet iedere dag dicht.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:27

Dat IPPC rapport heb ik vannacht nauwkeurig gelezen en de hele literatuurlijst doorgenomen.
Het valt me erg tegen.
De ware oorzaak van de klimaatverandering is het verschuiven van de aardas. Dat komt doordat hele volksstammen heen en weer stampen.
Het wordt hoog tijd dat de Snollebollekes verboden worden.
Met hun Links! Rechts!

Kapitein Sjaak Mus | 10-08-21 | 09:17 | 5

Vroeger had je 'van voor naar achter, van links naar rechts'. Daar zat veel meer balans in.

Usumani | 10-08-21 | 09:37

hoeveel pagina's was het?

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Een wijze meneer zei ooit eens:
https://youtu.be/EjmtSkl53h4

Zwezerik | 10-08-21 | 09:17

Ik had het idee om heuvels te bouwen om op te wonen. Die noemen we dan terpen of wierden.

Schriever | 10-08-21 | 09:17 | 1

‘ welkom, geachte rubberbootreizigers - dit ding heet een
‘schep’. En als je een verblijfsvergunning wilt verdienen, dan moet je eerst iets hebben om op te .... iemand? - verblijven! Juist!

bisbisbis | 10-08-21 | 09:27

Keiharde leugens van de IPCC

Allemaal zo druk met het klimaat en de opwarming van de aarde? Kijk nou eens goed om je heen en ga niet mee in die gekte. Het klimaat is altijd al sinds het ontstaan van de aarde in beweging, ook nu. Het heeft NIETS te maken met door de mens veroorzaakte CO₂ uitstoot. Iedere simpele ziel kan het zelf nagaan als ie zich iets meer verdiept in het geo gerelateerde verleden. Ook toen er nog geen fossiele brandstoffen werden gebruikt en uitgestoten. Wist u trouwens dat CO₂ uitstoot van één enkele vulkaan uitbarsting 99% van de huidige CO₂ uitstoot veroorzaakt? Bovendien is CO₂ niet de drijfveer van de klimaatverandering, kijk bijgaand filmpje waar Patrick Moore, co-founder van Greenpeace die deze organisatie de rug toekeerde juist vanwege de leugens over het klimaat. Bezint voor u begint. youtu.be/p6CMEYygxHw

Het hele klimaat verhaal is politiek gedreven en de wetenschap draait deze hoax meer en meer de rug toe. Kijk ook eens naar de documentaire "The global warming swindle" en wordt wakker, dat scheelt miljarden die veel gunstiger kunnen worden ingezet. youtu.be/dA0f1h9F-I8

Keanu | 10-08-21 | 09:17 | 5

Steek vooral het hoofd in het steeds warmer wordende zand.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 10:02

Zo zit de bijdrage uit st petersburg er weer bij.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:21
▼ 2 antwoorden verborgen

dat zit er niet in, warmtepomp opzetjes zijn voor mooi weer en warme winters.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:21

Tja... je kan er grappen over maken, en hopen dat het allemaal mee valt. Ik ben bang dat het niet mee gaat vallen. Geen mega overstromingen maar mislukte oogsten in Afrika, onleefbaar Midden Oosten, etc etc en waar komen al die mensen dan op de stoep staan?

dyslexieman | 10-08-21 | 09:14 | 9

@skoennie
Een soort wappies dus.

Von Knarrenstein | 10-08-21 | 09:46

dat is wel een deel van het probleem. Duidelijk dat de defensiebegroting omhoog moet en dat de KL voldoende personeel krijgt om de compagnieën te bemannen die de eigen grens kunnen verdedigen.
Ook Zuid-Europa moet veel meer collectief verdedigd worden.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:20

@skoennie | 10-08-21 | 09:28: Wat weet ik beter dan? Ik zeg alleen dat klimaatverandering ook ongekende mensenstromen opgang gaat brengen. Alleen dat al moet reden genoeg zijn actie te ondernemen. Zowel korte als lange termijn.

dyslexieman | 10-08-21 | 10:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Het broeit bij de klimaat-jihadisten…en met Imam Timmerfrans radicaliseren de klimaatmafkezen in rap tempo…

Hollandse_blauwe | 10-08-21 | 09:14 | 2

Ik hoor hier de straaljagers over komen, de hele morgen al.... oh nee, da's maar een beetje vervuiling en voor een goed doel.Dus dat mag(???)

Ben5570 | 10-08-21 | 09:22

Zeker en de media met de NPO voorop doet er flink aan mee.
Toen er in Hattem een stukje dijk tussen het Apeldoorns kanaal en en sloot doorbrak werd dat gebracht al een ramp.
De hoenwaard erachter stond in het voorjaar bij hoge waterstand van de IJssel elk jaar onder water en kon je over het DOORGEBROKEN dijkje niet eens meer lopen omdat dat ook minstens een halve meter onder water stond

likdoorn | 10-08-21 | 09:25

sinds de uitbraak van corona is de CO2 uitstoot flink afgenomen maar het natuurgeweld flink toegenomen. Misschien is er wel een verband.

yeps | 10-08-21 | 09:14

Er komen meer en meer mensen bij en we worden 24/7 wereldwijd via reclame aangespoord om vooral meer meer meer te kopen, zuipen, vreten en rijden. Alle economieën zijn gebaseerd op groei. Ook aandeelkoersen en dus aandeelhouders. Er is werkelijk NUL belang om dit te veranderen. Maar met een beetje slimme marketing en paniekpropaganda is Jan L*l in ieder geval degene die voor dat feestje betaalt. En daar smeren bedrijven, wederom, een goed belegde boterham van. Met vlees. En roomboter.

YoMoms | 10-08-21 | 09:13 | 1

Deze economie heeft ons op 500 jaar achterstand gezet.Steeds maar meer, meer, meer en steeds maar beter, beter.. kopen,kopen,kopen.. De consument is wel zo dom om dat te doen, want ja geld moet wel op he.

Ben5570 | 10-08-21 | 09:24

Wat kan mij dat hele tering-milieu nog bommen?

Transgender-Airlines | 10-08-21 | 09:13 | 1

Precies! Who cares!? Je woont hier maar tijdelijk. Alles opmaken! Je complete bijstandsuitkering. Iedere maand weer. Fuck m!

YoMoms | 10-08-21 | 09:20

Heeft iemand al eens uitgezocht welk budget Timmermans heeft om zn klimaat agenda op de rails te zetten en welk deel van dat budget enkel en alleen al gereserveerd is om het volk te mennen met oa dit soort “nieuws”?

Denkhetnjet | 10-08-21 | 09:13 | 2

@YoMoms | 10-08-21 | 09:15: wat die hij met die 500miljard dan?Want wij zijn wel degenen die moeten betalen, niet hij.En een miljoentje of 5 van 500 miljard valt echt niet op hoor.

Ben5570 | 10-08-21 | 09:26

Toch blijf ik mij verbazen over de struisvolgels op GeenStijl, opwarming is wel degelijk een dingetje en nee, allemaal aan de warmtepomp en elektrische auto’s is niet de oplossing maar we moeten verdomme wel iets doen tegen de opwarming. Wereldwijd zouden we meer moeten optrekken en in Nederland kunnen ze beginnen met bedrijven als Tata te dwingen te stoppen met het vertyfen van onze prachtige planeet

petrucci | 10-08-21 | 09:11 | 14

@RandyBiel | 10-08-21 | 09:18: En aangezien de scheefstaande aardas ook verschuift, worden deze balansen en evewichten dus verstoort.Its simple he.

Ben5570 | 10-08-21 | 09:32

@RandyBiel | 10-08-21 | 09:18:
Zou die verstoring ook niet onder natuur kunnen vallen?
Als we dat kunnen dan zijn hogere dijken ook geen probleem. huizen steviger weet ik veel.
Aanpassen en door

enra | 10-08-21 | 09:53

@DenkenDanDoen | 10-08-21 | 09:21: Dat is zo simpel als een drol. Er is een dikke absorptielijn zichtbaar te verbinden aan CO2 in het infraroodspectrum van de aarde. DUS het is essentieel in het energiebudget van de aarde.

@petrucci | 10-08-21 | 09:24

En wat er serieus moet gaan worden onderzoch is CO2 onder de grond te stoppen.

omanders | 10-08-21 | 10:31
▼ 11 antwoorden verborgen

Alles moet HELEMAAL anders en nee, dit is VEEL te ingewikkeld om mensen zelf over te laten stemmen. Dus: helaas, de democratie, zelfbeschikking en eigendoms-recht moeten eventjes buitenspel zodat de verstandige linkse mensen de wereld kunnen redden. Meer migratie, hogere belastingen en veel meer macht naar een supranationale bureaucratie.

drs. Levi Samsonov | 10-08-21 | 09:11 | 1

"Alles moet helemaal anders" -- famous last words. Het risico van snelle radicale verandering doorvoeren aan het meest complexe systeem op aarde: het globale netwerk van sociale en economische systemen is gewoonweg veel groter dan enig berekende risico bij veranderingen in dat andere complexe systeem, het klimaat. En dan kijken we naar de scenario's (mogelijkheden) die als redelijk beschouwd worden: tussen 1,5 en 5 graden met waarschijnlijk tussen 2-3 over 100 jaar (of wellicht tussen 1-2 als je buiten IPCC ook kijkt).

GeenAccount | 10-08-21 | 10:52

Ondertussen heb ik hier de tuin vol emmers staan met opgevangen regenwater, om te voorkomen dat het in zee terecht komt. Zo dragen we allemaal ons steentje bij, toch?

goedverstaander | 10-08-21 | 09:11 | 3

Dat geemmer steeds!

Guiseppe | 10-08-21 | 09:29

Water in emmers laten staan is een broedplaats voor muggen, dat weet je toch he?

Papa Jones | 10-08-21 | 09:31

Dit is water naar de zee dragen.

Keutels | 10-08-21 | 09:33

De oplossing... minder mensen op deze aarde!

kibambam | 10-08-21 | 09:11

Ik vind het allemaal erg ingewikkeld. Met Covid ben je een wappie als je de wetenschap niet gelooft. Met het klimaat ben je een lnkse doemdenker als je wel de wetenschap gelooft.
Laten we in ieder geval gewoon de discussie wat minder vaag maken en het hebben over het plunderen van natural resources en vooral over overbevolking waardoor we op een vieze planeet leven. Die moeten we schoonmaken van verschillende soorten afval. Dan komt het met het klimaat ook wel goed.

deministerpresident | 10-08-21 | 09:10 | 1

"De wetenschap" bestaat niet. Er zijn wel mensen die de wetenschap beoefenen en het zelden met elkaar eens zijn. Een verstandig mens laat beiden aan het woord en wantrouwt eenzijdige opvattingen.

Guiseppe | 10-08-21 | 09:37

En toch blijven we massaal op die partijen stemmen die deze waanzin onderschrijven.

2voor12 | 10-08-21 | 09:08 | 1

Uiteraard. Daar is deze staatspropaganda mede voor bedoeld...

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:09

Ik zie hier niemand de dijken ophogen maar misschien hoeft dat ook niet als ik mijn houtkacheltje niet meer stook,

uisge baugh | 10-08-21 | 09:07

Angst is een goede motivatie om mensen te bewegen.
* beelden van een zombie apocalyps laat zien (uit Warld War Z) *
"Dit gebeurt er als U geen tweede hypotheek afsluit en een warmtepomp laat plaatsen"

Osdorpertje | 10-08-21 | 09:07

Fitna

SeingaltUNo | 10-08-21 | 09:06

Hier ook een ramp: ik moet naar buiten, maar het regent. Wat zal ik nu doen?

dathoujetoch | 10-08-21 | 09:06 | 2

Electrische auto kopen.

Kapitein Sjaak Mus | 10-08-21 | 09:09

@Kapitein Sjaak Mus | 10-08-21 | 09:09: En dan kortsluiting door al dat water. Nee, dank je. Een oude diesel doet het altijd.

Quib | 10-08-21 | 09:11

Koyaanisqatsi.

Deksmaat | 10-08-21 | 09:04 | 8

@Niet_Van_Hier | 10-08-21 | 09:15: Nog geweldiger om op een groot scherm te zien met de muziek live gespeeld door een symfonieorkest en dan ook nog met Philip Glass zelf op toetsen.

Hetze Haatstra | 10-08-21 | 09:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Ice Age, en scratch is het schuld.

Andersdenkend | 10-08-21 | 09:04

Nog even , dan krijg je ook een klimaatpas, mutti is bezig met de covidpas, aangevult met een aantekening hoeveel co2 je aanmaakt, mag niet , slecht voor het rapport, vraag maar aan Greta.

Zitvlak | 10-08-21 | 09:04 | 2

Voor Mutti is dit de kers op de DDR-taart.

drs. Levi Samsonov | 10-08-21 | 09:13

@drs. Levi Samsonov | 10-08-21 | 09:13: Beste drs, zoals u weet komt mutti daar ook vandaan.

Zitvlak | 10-08-21 | 09:32

Just take my money already!

R.F.Pickering | 10-08-21 | 09:04 | 1

"You will own nothing."

drs. Levi Samsonov | 10-08-21 | 09:12

Onze toekomst is als in soylent green.

AkoPower | 10-08-21 | 09:03 | 1

De film die werkelijkheid wordt.

Zitvlak | 10-08-21 | 09:04

Maar als straks iedereen bang is voor overstromende zeedijken, is een nieuwe covidvariant dan nog wel nodig?

Volgens mij missen we met z'n allen een leuke, verbindende religie. Bang zijn voor de duivel was voorheen veel eenvoudiger.

Quib | 10-08-21 | 09:03 | 1

Waar kan ik aflaten kopen?

Min. v. Communicatie | 10-08-21 | 10:33

Och, och, de volgende gefabriceerde paniekcampagne. We moeten drastisch veranderen, het is onze schuld waardoor we de toorn van -god- het klimaat op ons af hebben geroepen.
Deze ‘klimaatonderzoeker’ zegt het dus het is waar.
Kijk maar naar de plagen, overstromingen, branden, pandemieën, malariamuggen die steeds noordelijker overleven, enorme hagelbuien met enorme hagelstenen.
Waar heb ik dat eerder gelezen in onze diep christelijke samenleving?

Ik ben atheïst dus ik geloof niet in een sprookjesboek. Maar wat het Interational Panel for Climate Change schrijft en door ‘the chief executive for the greendeal’ wordt verkondigd geloof ik voetstoots. Je moet wel blind zijn om niet te zien dat er ‘iets’ aan de hand is. Je kunt het klimaat overal zien. Breng een vleesoffer, plaats een zonnepaneel, koop windenergie maak een pelgrimstocht ipv co2 uitstotende vervoersmiddelen te gebruiken. Maar loop niet te hard! Dan ga je sneller ademen en meer co2 uitstoten!

Moge het klimaat u gunstig gezind zijn en het klimaat zij met u.

ratelaar | 10-08-21 | 09:03 | 3

En val vooral niet af! Vet dat wordt afgebroken wordt omgezet in CO2.

DenkenDanDoen | 10-08-21 | 09:07

Amen. En Azië maar kolencentrales bij blijven bouwen

Boeddha18 | 10-08-21 | 09:22

Al 4 weken staat er in de Telegraaf, noodweer Spanje, hagelstenen zo groot als tennisballen of andere ballen, dat weet ik niet meer. Waarom dit, het is heerlijk weer geweest in Spanje, nu gaan we naar een hittegolf, waarom dan dit bericht 4 weken laten staan.
Covid kan genezen worden door een middel tegen lintworm. Zo, staat in El Pereodico. de Catalaanse krant. Dus zijn we ook klaar met inenten.

gato | 10-08-21 | 09:22

Greenland. Waar een meteorietenregen de wereldbevolking weg vaagt.
Mag ondertussen ook wel gewoon eens echt gaan gebeuren.

Cannabooze | 10-08-21 | 09:02

In 1952 was er al The great fog in Londen met waarschijnlijk 12000 overlijdens als gevolg.
En al die jongeren die zich zo druk maken over het klimaat zijn nu aan het feesten in Spanje en Griekenland en halen op hun 17e hun rijbewijs om de volgende 60 jaar in een auto rond te rijden.

Lomo | 10-08-21 | 09:02 | 1

Artsen werden door blinden naar hun patiënten gebracht. Zij waren zo ongeveer de enigen die zogezegd blind de weg wisten.

Niet_Van_Hier | 10-08-21 | 09:09

Ik ben verbaasd dat de uitbraak van corona nog niet aan het klimaat gekoppeld is. Of wil ik nu weer te snel?

goedverstaander | 10-08-21 | 09:01 | 4

Het lijkt een beetje op de heksenjacht. Alle slechte dingen werden vroeger gelinkt aan hekserij en nu dus aan het klimaat.

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 09:08

Jazeker dat doen ze al! Kijk maar eens op de knmi site.
Klimaatverandering geschikt voor meer vleermuizen, overdracht gevaarlijke virussen bla bla bla

P47Thunderbolt | 10-08-21 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Grappig is wel dat het rapport net is uitgebracht, maar de ophef via de media waarschijnlijk al maanden is voorbereid. Grappiger is dat vrijwel heel de wereld dat blijkbaar niet in de gaten heeft.

gekwetst | 10-08-21 | 09:00 | 3

Ik zou een ander woord gebruiken dan 'grappig' ('godgeklaagd' bijvoorbeeld), maar verder precies dat.

entwederoder | 10-08-21 | 09:02

Het moet ook nu gebeuren, want zo begint de winter en wordt het koud.

van Oeffelen | 10-08-21 | 09:07

T is niet alsof de inhoud nog niet bekend zou zijn.

RandyBiel | 10-08-21 | 09:07

Rampenfilm?

Álle video's van IS
-die ik niet heb durven te kijken-

Roos | 10-08-21 | 08:58

Dit is zapwerk.

van Oeffelen | 10-08-21 | 08:57

De toestand van dit land en de mogelijkheid om vrij en onafhankelijk te mogen denken lijkt op de ondergang van de Titanic. We varen met zijn allen vrolijk op alle Icebergs af die de EU, de VN en het WEF voor ons hebben neergelegd, en op dit moment kunnen we de koers nog wijzigen (uit de EU stappen, ons niet verbinden aan het idiote hervedelingsplan van Timmerfranz, stoppen met die jaarlijkse bezoekjes aan Basel etc). De MSM hebben de kans om de kapitein (lees het kabinet) wakker te schudden cq op andere gedachten te brengen, maar het enige wat zij doen is alvast "Nearer my God, to thee" voor ons spelen en toekijken hoe wij ten onder gaan. Een stijgende zeespiegel of een veranderend klimaat is niet ons grootste probleem. Een totaal gebrek aan gezond verstand of een tegengeluid, de ontbrekende wil om echt op te komen voor de belangen van dit land. Dat is het ware probleem. Ik heb lang gedacht dat Nederland een "unsinkable ship" was maar nu wordt het toch hoog tijd om op zoek te gaan naar een reddingsboot...

Mark zit te Dutten | 10-08-21 | 08:57 | 2

Het zinken van de Titanic kwam door de stijging van de zeespiegel. Het water steeg zo snel dat het over de reling liep.

goedverstaander | 10-08-21 | 09:02

@goedverstaander | 10-08-21 | 09:02:
En wat veroorzaakte de stijging van de zeespiegel die de Titanic fataal werd? Een ijsberg! Een door de opwarming van de aarde afgebroken stuk poolijs. Dat er mensen zijn die dat ontkennen...

ratelaar | 10-08-21 | 09:06

Alles met Meryl Streep.

Alsdan | 10-08-21 | 08:57

Animal Farm

Paulzitineenkaul | 10-08-21 | 08:55

We werken allemaal toch al thuis. Alsnog gaat de olieprijs door het dak. Wie zijn dan al die benzineslurpers?

TheManiac | 10-08-21 | 08:53 | 2

Regeringsvliegtuig

dathoujetoch | 10-08-21 | 09:07

Ik heb gevraagd aan mijn baas of ik thuis vakken mocht vullen maar dat vond hij niet goed. 2 miljoen kantoorpoezen en 5 miljoen echte werkers zeg maar.

Zemko | 10-08-21 | 09:08

De meeste bosbranden worden gewoon aangestoken.
En dat heeft dan met klimaatverandering te maken?

laurentius | 10-08-21 | 08:52 | 6

Dat, die bosbranden, heeft meer te maken met meer domme mensjes op de aarde, die zich blijkbaar vervelen.

Waar-is-niets | 10-08-21 | 09:08

Het gaat dan ook niet over het ontstaan van bosbranden, maar over de omvang er van.
Zo ingewikkeld is het allemaal toch niet?

RandyBiel | 10-08-21 | 09:09

Bosbranden zijn juist goed. Het ruimt de dode bomen op en creëert ruimte voor de sterke bomen en andere planten.

Osdorpertje | 10-08-21 | 09:10
▼ 3 antwoorden verborgen

De eerste film waarin Bambi voor kwam.

Purk | 10-08-21 | 08:52

12 monkeys: haakt ook nog even in op het virus en tandentrekphobie.

PaardenliefhebberVet | 10-08-21 | 08:52 | 1

Geweldige film!

Jos Tiebent | 10-08-21 | 09:27

Is gewoon een marketing truc, doortrapte onzin....

appies | 10-08-21 | 08:51

Ik begrijp dat vooral de overbevolking het klimaat de das om doet. Indirect zijn de gevaccineerden dus mede verantwoordelijk. Regelt de natuur eens iets om de wereldpopulatie terug te brengen, stropen zij hun mouw op. Klimaatfascisten.

goedverstaander | 10-08-21 | 08:50 | 1

Overbevolking valt wel mee.. In Afrika is er genoeg ruimte maar men vertrekt naar Europa voor het geld.
Iedereen klit ook teveel samen.

P47Thunderbolt | 10-08-21 | 09:29

En wie zat er weer bij OP1 naar aanleiding van het klimaatrapport?
Juist ja, Jesse Klaver.
De Nederlandse babbelshows zijn zoooo voorspelbaar.

leo de pejo | 10-08-21 | 08:50 | 7

Waaruit blijkt dat Jesse Klaver enige daadwerkelijke kennis op dit gebied heeft? Hij heeft alleen een mening en/of idealen en wordt daarom door nitwits als deskundige gezien. Helaas is dat het niveau in Nederland. Klimaatverandering is helaas niks anders dan een verdienmodel. Niet meer, niet minder.

DenkenDanDoen | 10-08-21 | 09:06

@Alsdan | 10-08-21 | 08:59: Vooral over samenwerken met de PVDA, gaf eerst geen antwoord, maar men bleef doorvragen.

gato | 10-08-21 | 09:26

@DenkenDanDoen | 10-08-21 | 09:06: Volgens mij heeft Jesse Klaver uberhaupt nergens kennis van. Hij heeft VMBO gedaan en daarna de "opleiding" Social Work. Dus veel meer dan het afstellen van een scooter in een probleemwijk zal het niet zijn.

Old_Spice | 10-08-21 | 10:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Het zal best opwarmen die aarde maar deze zomer toch echt niet. Zeker 5 graden koeler dan vorig jaar. Het begin van de allerjongste ijstijd? Overigens, ik woon al op een heuvel 139 m boven NAP.

AlexanderVissers | 10-08-21 | 08:50

Zullen we dan het IPCC maar gewoon negeren dan? Het heeft toch maar één doel, namelijk ons expres bang maken? En alles gaat toch uitsluitend om geld en dan vooral ons belastinggeld? De echte schuldige is de Afrikaan, die zich maar niet kan inhouden bij het kinderen maken.

De beste rampenfilm. Vond ik toch The Day After. 1980 dacht ik. Blijkt dat die op een haartje na in 1983 werkelijkheid had kunnen worden.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 08:50 | 6

Als Afrika zoveel kindjes wil maken, prima. Maar hou ze daar en neem als Afrika dan ook de verantwoordelijkheid voor die kinderen en schuif dat niet op het westen af. De autochtone Europeaan neemt al zijn verantwoordelijkheid door minder kinderen voort te brengen waardoor de wereldbevolking afneemt.
Bovendien, het zal zoals zo vaak het verderfelijke westen zijn dat de technologie zal leveren voor alternatieve energie en dergelijke.

Ride_On | 10-08-21 | 09:23

@Niet_Van_Hier | 10-08-21 | 09:05: Dan raad ik Threads aan. Zelfde type film, maar dan in Engeland en veel rauwer om te kijken. Er zit geen Hollywoodsausje overheen, waardoor het verhaal vrij realistisch lijkt.

LV-225 | 10-08-21 | 10:36

@Alfred E. Neuman | 10-08-21 | 09:03:
Inderdaad! En de ironie wil dat het niet eens fictie was:
https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Soviet_nuclear_false_alarm_incident

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 11:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben een groot voorstander van een eerlijke en open klimaat discussie. Dat wil zeggen: alle feiten en mogelijkheden open op tafel, dus niet alleen de uitstoot van fossiele brandstoffen, veeteelt en landbouw maar ook de zwavel uitstoot door bv vulkanen, de uitstoot van ondergrondse kolenbranden, uitstoot van brandende gas putten en niet te vergeten de kosmische factoren die invloed hebben op ons klimaat zoals de tilt van de aardas, de invloed van coronale erupties, kosmische straling en tevens de invloed van ons afzwakkende en verplaatsende magnetische veld.

Zorg dat al deze gegevens vrij beschikbaar zijn voor iedereen, vervolgens gaan we praten over de invloed van de mens en gaan we realistisch kijken wat wij als mens kunnen doen.

Alfred E. Neuman | 10-08-21 | 08:49 | 8

Telkens blijkt dar alleen de stijging van de gemiddelde temperatuur op aarde een feit is. En die toont ook nog eens een grillig verloop met een opwaartse trend. De detailvoorspellingen van de modellen blijken maar zeer beperkt geldig. Wel is duidelijk dat de opwarming voor een groot deel door de toename van broeikasgassen veroorzaakt wordt en is dat het enige waar we als menheid iets aan kunnen doen. En ook moeten doen. Alleen helpt het niet doemscenario's te produceren en massaal in te zetten op inadequate oplossingen en is het veel kansrijker te investeren in kennis en innovatie zoals Bill Gates benadrukt. Met windturbines en dakpanelen in Nederland is de wereld niet echt gebaat.

AlexanderVissers | 10-08-21 | 09:05

@Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 08:52: Dat IPCC rapport is een verzameling van artikelen die sinds het vorige rapport is gepubliceerd
het is voor de mensen die de vakliteratuur niet hebben bijhouden, een resumé
Het IPCC heeft dus niet zelf al dat onderzoek gedaan

Tobi | 10-08-21 | 09:06

@Alfred E. Neuman | 10-08-21 | 09:01:
Ja beide wel gezien. Michael Moore stipt wat keerzijdes aan inderdaad. Biomassa is zo'n ding. Maar hij is wel erg kort door de bocht en feitelijk ook niet juist. Zoals wel vaker dikt Moore zijn verhaal zo zwaar aan met erg suggestief knip-en plakwerk dat je de conclusie door de strot geramd krijgt. Geen ontsnappen aan zijn dwingende stijl. Niet altijd terecht.

En nee, het gaat niet alleen om geld. Er is echt wat mis met de CO2-productie en het gevolg ervan op de aarde. Dat mensen dat weer aanwenden voor spins en geldklopperij, dat is een ander verhaal. En met alles is geld te verdienen, ook met een goede energietransitie, voor alle burgers van dit land zelfs.

Bekijk het zo: Ooit in de komende 100 jaar is fossiele brandstof toch helemaal opgebruikt. Het punt gaat een keertje komen dat we iets anders moeten vinden. Waarom niet nu? Wie daarin vooroploopt heeft ook economisch straks een voorsprong.

Beste_Landgenoten | 10-08-21 | 12:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Angstaanjagend? The Postman starring kevin Kotsner.

zuurtjeregen | 10-08-21 | 08:48

Ice Age

gaffelbaard | 10-08-21 | 08:47

De enige rampenfilm die ik op dit moment werkelijkheid zie worden is Equilibrium.

deugallergie | 10-08-21 | 08:47 | 1

Ja, die heb ik laatst weer gezien. Ik geloofde zomaar ineens dat het script van die film ons voorland is.

Quib | 10-08-21 | 09:12

Ik heb wel een minst populaire rampenfilm. De video van mijn eerste trouwpartij.

Niet_Van_Hier | 10-08-21 | 08:47 | 2

Wel dronken geworden of mocht dat toen al niet?

Keutels | 10-08-21 | 09:35

De voornaamste reden dat vrouwen er een groot feest van willen maken is dat je als man op het moment suprême moeilijker “nee” kunt zeggen. Groepsdruk.
Mijn theorie

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 09:42

Had men nog iemand uitgenodigd voor de nodige nuance en tegenwicht?

Vooral ook de kreet Stop Klimaatverandering. Alsof wij bij machte zijn om dat te realiseren. Google eens op de hoe de aarde er in de loop van haar bestaan naar verwachting heeft uitgezien. Die veranderingen blijven maar door gaan en zijn niet te stoppen.

En ja, de roofbouw op de natuur en de vervuiling is een gevaar en moet worden verminderd. Dat kan in mijn optiek alleen door minder mensen en een aanpassing van bepaalde gedragingen. Te beginnen met importheffingen op alles wat uit het oosten komt.

Von Bliksum | 10-08-21 | 08:46 | 1

Behalve de wijzen dan. Die zijn welkom zonder importheffingen.

Min. v. Communicatie | 10-08-21 | 10:41

Klimaatverandering is een feit. De opwarming van de aarde is een feit. Dat de mens hieraan bijdraagt is een feit. Echter is het net als met corona en immigratie de media die aanstuurt met keiharde emo-porno om ons een schuldgevoel aan te praten. Als ik dat rapport zo lees (ja, dat heb ik gedaan) dan ben ik het ermee eens dat we beleid nodig hebben om e.e.a. bij te sturen. Maar laten we dat in godsnaam rationeel doen.

MPdeH3 | 10-08-21 | 08:46 | 3

Exact. Adaptatie. Kernenergie.

TheBigKirth | 10-08-21 | 09:00

Ja door de grootste vervuilers (circa 60 á 70% van de totale uitstoot) te vragen of ze minder willen uitstoten. Want Nederland en zelfs Europa stellen echt niets voor als je kijkt naar de totale mondiale CO2 uitstoot. De grootste vervuilers zijn China, Rusland, De VS en India. De meeste uitstoot komt van energieproductie dmv kolencentrales (niet van fabrieken die voor het westen spullen produceren zoals de linkse media ons graag doet geloven). Die fabrieken hebben wel energie nodig maar die kan ook komen van kernenergie, als we de Chinezen lief vragen of ze al hun kolencentrales willen vervangen voor kerncentrales. Daarmee zou je zo 30% reductie kunnen scoren. En nog veel meer als je hetzelfde lief vraagt aan Rusland, de VS en India. Dan heb je het over een mondiale CO2 reductie van wel 50%. Waarom wordt hier niet serieus naar gekeken? Ik geef liever 1000 miljard euro aan China, Rusland, De VS en India zodat zij stoppen met kolencentrales, dan dat we in Europa 1000 miljard euro uitgeven aan allerlei onzinnige projecten die vrijwel geen effect gaan hebben op het reduceren van de mondiale CO2 uitstoot.

Old_Spice | 10-08-21 | 09:58

Klimaatverandering is van alle tijden, al lang voordat er mensen waren. Klimaat heden is een business model en een religie geworden. De normale mens en media laten zich in de luren leggen door mensen met een verdienagenda. Klimaat wordt beïnvloed door honderden factoren (zonnewinden, baan van de aarde om de zon, wolkendynamiek, golfstromen, etc).
Let wel, we discussiëren over de grootste details in de atmosfeer (bestaat voor slecht 0,04% uit CO2), maar we vergeten dat de warmtecapaciteit van oceanen een factor 1000 hoger is dan die van de atmosfeer! De hoeveelheid warmte die de golfstromen in de oceanen van de evenaar naar de polen sleuren, is gigantisch in vergelijking met het schamele beetje warmte in de atmosfeer.
Kijkend naar alles wat we weten, zou Nederland niet gidsland moeten worden in CO2-reductie, dat maakt vrijwel niets uit (0,0003 graden), maar in klimaatadaptatie en goed rentmeesterschap.
Beter die miljarden aanwenden om ons landje klaar te maken voor de consequenties van de klimaatverandering dan die te dumpen in een bodemloze put van onzinnige maatregelen alleen om ons goed te laten voelen en voor de portemonnee van een paar slimme ondernemers en politici.

Henski | 10-08-21 | 10:11

De meest gruwelijke film die ik ooit gezien heb was met een groep vrouwen in Apeldoorn, die met een vlaggetje stonden te zwaaien en een liedje zongen.

Arnold Layne | 10-08-21 | 08:44

Meer biomassa-centrales dus.

happen_maar | 10-08-21 | 08:44

Het is allemaal zo doorzichtig ge-orchestreerd. Alle groene subsidieslurpers putten zich uit in doembeelden die op ons af komen. En het lijkt alsof NL dit alleen moet/kan oplossen. Er zitten veel teveel dubieuze spelers in dit verhaal, de meesten met een financieel of machtspolitiek eigenbelang. Tijd voor tegengas.

Phantomas | 10-08-21 | 08:43 | 3

Met een voortrekkersrol voor Nederland gewenst zei Kaag.
Waarom altijd Nederland het braafste jongetje van de klas?
Zal dat komen omdat we zoveel verweven met politici subsidieclubjes hebben?

steekmug | 10-08-21 | 08:54

Ze zijn tegengas.

ja,diedus! | 10-08-21 | 08:55

@steekmug | 10-08-21 | 08:54: Omdat Nederland is overgenomen door globalisten. De bevolking doet er niet meer toe . Alles wat kleinschalig is en mensen samen kan verbinden moet kapot. Alles voor geld en macht.

ja,diedus! | 10-08-21 | 08:57

Op kosten van de belastingbetaler fear porn produceren, waar dan weer geen hond naar kijkt. Bizarre tijden.

UpdateAvailable | 10-08-21 | 08:42

Zijn de huizen direct aan zee al voor weggeefprijzen?

Want dat is toch levensgevaarlijk wonen nu met de stijging van de zeespiegel.

Remi A. | 10-08-21 | 08:41 | 2

Obama heeft er 2 jaar geleden net een landgoed gekocht, aan zee.
Wat zal hij afgelopen weekend er mee gepest zijn door John Kerry.

Nuchternederland | 10-08-21 | 08:44

Al honderd jaar gemiddeld 0,3mm per jaar en niet stijgend.

marco52 | 10-08-21 | 09:54

Elk tv optreden van klimaatfascist Timmerfrans

getergde kaasboer | 10-08-21 | 08:40

In de jaren '80 was ik factor 4 of 8 nodig aan het strand van de Costa Brava en kon in uren zonnen en zelfs in slaap vallen zonder te verbranden.
Nu verbrand ik met factor 30 ingesmeerd na 3 uur al bij een zandzuigplas.
Word de zon steeds feller met uv straling of word de lucht steeds schoner zodat de zonnestraling beter het aardoppervlak kan bereiken?

steekmug | 10-08-21 | 08:40 | 11

In de jaren 90 beloofde het IPCC nog extreme kou alhier vanwege omkerende golfstromen.

dugo | 10-08-21 | 09:05

Je moet ook geen zonnebrandmiddel ghebruiken, zit allemaal rotzooi in.

gato | 10-08-21 | 09:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Die opwarming schiet niet echt op als ik zo naar buiten kijk. Het is augustus, half negen in de ochtend en heb in de kamer de lichten nog aan! Leuke vakantie, Rein Haarsma, bedankt maar weer. Je kunt zo bij buienradar aan de slag. Het voordeel van deze koude en natte zomer is wel dat ik een vermogen bespaar op zonnebrandcrème. Moet gezegd dat ik breedgeschouderd ben met bicepsen als skippyballen.

goedverstaander | 10-08-21 | 08:39 | 1

jazeker, blijf vooral uit de karige zon... stel je voor je zou imuum worden van al die vitamine D

SpookJohn | 10-08-21 | 08:41

The Stand.

Mr_Natural | 10-08-21 | 08:39

Dat was toch gewoon "Wall Street"? Greed is good.

TheEgg | 10-08-21 | 08:38

Zou het een heel klein beetje kunnen liggen aan het feit dat we met te veel mensen zijn?

Keutels | 10-08-21 | 08:38 | 4

Het is niet de bedoeling dat u de echte oorzaak gaat benoemen.
En al helemaal niet dat terwijl we in het Westen aan bevolking aan het inkrimpen zijn ze in Afrika zich als bezetenen voortplanten.

2voor12 | 10-08-21 | 08:40

Dat mag je niet benoemen. Het lijkt net alsof ze van tevoren een script hebben ontvangen met wat de redenen moeten zijn .....

Von Bliksum | 10-08-21 | 08:42

@2voor12 | 10-08-21 | 08:40:
Jaja, vast. Kun je eens de bevolkingsdichtheid van Afrika met die van Europa vergelijken?

* Il Principe * | 10-08-21 | 09:10
▼ 1 antwoord verborgen

De eerste terpen dateren van 500 v.C., opgeworpen vanwege de stijgende zeespiegel.

Madame Poitiers | 10-08-21 | 08:38 | 1

Kssst!

goedverstaander | 10-08-21 | 08:40

Want we gaan het klimaat redden door iedereen in Nederland helemaal kapotstuk te belasten. Als we iedereen arm maken en het herverdelen (meestal onder het mom van "eerlijk") dan komt het klimaat vanzelf goed.

Het blijft me verbazen dat Nederlanders dit pikken. Grootse angsten aan laten praten en dan als oplossing "meer geld" logisch vinden. Maar echte oplossingen (bv meer bos aanleggen, of meer spoor ofzo) worden nooit genoemd. Het gaat gek genoeg altijd over geld en herverdelen. Je zou bijna aan complotten gaan denken als je niet zou weten dat onze politici volstrekte laffe visieloze weekdiertjes zouden zijn.

Odin | 10-08-21 | 08:37 | 4

Bossen stoken we op en als gesubsideerd alternatief halen we een tegel uit de stoep en doen we een plant erin.

steekmug | 10-08-21 | 08:45

@TheEgg | 10-08-21 | 08:41:
3. Omdat mensen dag-in dag-uit naar het Journaal en andere 'gekleurde' tv-programma's waarin men maar 1 geluid laat horen. Na 30 jaar gaan mensen dan ook wel een keer geloven.

Ik zie veel ongelimiteerde naïviteit om mij heen. Waarbij een deel bijna echt te dom is om te poepen. Ik verwacht dat dat in andere landen niet anders is.

Citaat Schwarzenegger uit Terminator 2: Judgement Day: It's in your nature to destroy yourselves.

Von Bliksum | 10-08-21 | 09:00

Dat is het plan niet. Er moet gewoon anders geleefd worden.

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

ik vind de klimaatverbetering dit jaar maar tegenvallen :-(

SpookJohn | 10-08-21 | 08:37 | 2

Had er ook meer van verwacht. Gisteren nog op de dijk gekeken maar het water kwam nog lang niet tegen de rand aan.

dasechtgeenstijl | 10-08-21 | 08:41

Hele jaar druk met regenwater opvangen voor de zomer, is het niet nodig.

Keutels | 10-08-21 | 09:37

Dus al die rampenfilms zijn geen fictie?

Almasri | 10-08-21 | 08:36

Sharknado 3

Man-bear-pig | 10-08-21 | 08:36 | 5

Hey , Lavantula , dat is een goede suggestie. Vanavond maar eens kijken !

Man-bear-pig | 10-08-21 | 08:47

@TheEgg | 10-08-21 | 08:39: Dan vind je 'Cemetary Gates' vast ook goed.
(over een genetisch gemanipuleerde Tasmaanse duivel en de afdeling special-effects bestaat uit een mannetje met een emmer bloed)
Niet enger maar wel vermakelijker dan de Rutte-tetralogie.

Mr. Happy | 10-08-21 | 09:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte I, II, III, en IV, het laatste deel is nog niet af, maar de trailer belooft veel goeds! Intriges! Leugens! Rampzalig beleid!

Analia von Solmsch | 10-08-21 | 08:35

Mega Shark vs. Crocosaurus

Ragnar_Lodbrok | 10-08-21 | 08:34

Ik woon hoog en droog op 85nap. Die rampenfilm maak ik zelf vanuit mijn bastion over 20 jaar.

geheelvergeter | 10-08-21 | 08:33 | 5

@Nivelleermarionet | 10-08-21 | 09:15: De huidige dijken kunnen met eerste hoogwater een meter verhoging makkelijk aan. Dagelijks. Zolang de buitendijken hoog genoeg zijn maakt het niet uit hoe diep de polder is. Hier min -5,70 NAP

AntiZanicz | 10-08-21 | 10:17


Wel lastig toiletpapier halen met een slotgracht om je bastion.

marcoplarco | 10-08-21 | 10:26

Komt onder de dijken door.

ambtman | 10-08-21 | 17:24
▼ 2 antwoorden verborgen

The day after tomorrow.

Toetsenbordcomplex | 10-08-21 | 08:33

Showgirls.

Deflatiemonster | 10-08-21 | 08:33

Docu Kaag.

Dubbelepunthoofd | 10-08-21 | 08:33

Ik ken ook zo’n film. Gaat over Doggersland, waar neanderthalers en mammoeten van Engeland naar Nederland konden lopen voor het overstroomde en Noordzee werd.

Madame Poitiers | 10-08-21 | 08:33 | 2

En toen de muur van ijs die de samenleving beschermde tegen de white walkers smolt, ja toen werd Engeland het museumeiland wat het nu al descennia is.

dasechtgeenstijl | 10-08-21 | 08:40

Favoriete rampenfilm? The Sound of Music!

No contest.

Hetkanverkeren | 10-08-21 | 08:32 | 1

Annie is minstens even erg.

Dezenaamhier | 10-08-21 | 08:46

Airplane!

Ook bekend als ‘Flying High’.

Wijze uit het Oosten | 10-08-21 | 08:30

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com