Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zorguitgaven per persoon: 6.660 euro

Kon u ook leuke dingen voor doen

Ook best duur: de zorg. Vorig jaar gaven we in Nederland gemiddeld 6.660 euro per persoon uit aan zorg en dat is 475 euro meer dan een jaar eerder, aldus de Excel-staarders van het CBS. Voor dat geld kon u ook een onverwoestbare Russische legertruck kopen, of een lange vin van een mosasaurus, of een leuke tv om oranje nog scherper te zien verliezen, of tien van die hele dikke LEGO Star Destroyers, of een elegante sabel van een koning voor aan de muur, of zo'n vreselijke elektrische bakfiets waar u geen gebruik van kan maken, omdat die direct gestolen wordt, of uw tanden zetten in de duurste hamburger ter wereld en dan nog geld overhouden voor een drankje, of drie keer de cursus van Lil' Kleine volgen en dan nog niets leren. Maar nee, u moest het weer uitgeven aan de zorg (en een paar cent per Nederlander voor Sywert) met uw ongezonde leven. Zonde.

Reaguursels

Inloggen

Er zijn statistieken en leugens.

Maar het is ook leuk he naar de uitgaven te kijken.
dat is voor de helft huisartsen, geneesmiddelen en ziekenhuizen en de andere helft jeugdzorg, langdurige zorg en salarissen van directeuren.

Door alles maar op 1 post te gooien zijn er zoveel getallen dat je bijna niet meer ziet waar het allemaal heen gaat.

leukhe1 | 30-06-21 | 09:37

Wist u dat de kinderopvangtoeslag ook in de zorgbegroting zit?

Rennieflox | 29-06-21 | 23:16 | 2

Huh? Ik heb helemaal geen kinderen!

winkelwagenmuntje | 30-06-21 | 00:16

En de jeugdzorg. En kijk eens welke bevolkingsgroep daar het meeste gebruik van maakt. Alleen, dat tonen de NOS beelden niet; in een reportage zie je dan een keurig Nederlands echtpaar dat hun dochter met anorexia alsmaar niet geholpen kan worden. Want jam, die keurige Nederlanders moeten gemotiveerd blijven om alle kosten op te hoesten, dus we moeten denken dat het grootste deel van het geld naar autochtone bevolking toe gaat in de zorg.

Wering | 30-06-21 | 01:52

Uiteindelijk zijn het allemaal “eigen betalingen”

rman | 29-06-21 | 22:04 | 2

Nou, nee. Het gros van de bevolking, ca. 14 miljoen, teert op de belastingcenten van 3 miljoen wat beter betaalde medemensen. U leest het goed, maar ongeveer 3 miljoen inwoners dragen netto bij aan de schatkist. De rest is kostenpost.

bdn01 | 30-06-21 | 00:35

@bdn01 | 30-06-21 | 00:35: De best betaalden onder die 3mln betalen geen belasting dus ik vraag me af hoeveel mensen dat geld moeten ophoesten.

Dattis-Natoer | 30-06-21 | 08:24

Even rekenen.

6660 Euro gemiddeld over de bevolking en dus de hele leeftijd. Laten we er even van uitgaan dat men gemiddeld 75 wordt. Dat betaalt men dus 499.500 Euro per persoon gedurende je leven. Een heel mooi huis. En dat klopt ook. Het zijn allemaal heel mooie huizen voor de topbestuurders in de zorg.

Patatter | 29-06-21 | 21:25 | 2

Reken ook even uit wat een kind kost aan soepsidie. Een paar ton, minstens.
Meeste zorggeld gaat naar ouderen, overigens, de laatste levensfase.

Analia von Solmsch | 29-06-21 | 21:39

@Analia von Solmsch | 29-06-21 | 21:39:
En om precies te zijn: allochtone ouderen. Die zijn namelijk, in alle leeftijdscategorieën, veel duurder dan autochtonen. Alleen, die oudere autochtoon heeft zijn hele leven en in zijn jongere jaren toen hij nog gezond was, altijd de hoofdprijs betaald en die autochtoon komt vaak pas naar Nederland als hij kosten gaat maken in medisch opzicht. Alleen, die betaalt dus bijna niks. Die krijgt toeslagen, want zielig en arm.

Wering | 30-06-21 | 01:48

Gewoon nog meer zorg privatiseren want bedrijven concurreren goed en zullen echt niet een hoge prijs vragen om geld te verdienen en ze zullen heus niet bezuinigen op de patiënt.

Tevens adviseer ik een gratis gezondheidscheck voor iedereen in de wereld die zin heeft en alle kosten kunnen we verhalen bij studenten en ondernemend Nederland en anders gewoon bezuinigen op IC bedden zoals we eerder hebben gedaan.

area78 | 29-06-21 | 20:59

6600 pp. Als we de helft minder uitgeven aan zorg kunnen we 40 miljoen asielzoekers een jaar lang onderhouden.

Kaan78 | 29-06-21 | 20:34 | 1

Een asielzoeker kost 32.000 euro per jaar. We kunnen besparen:
17 miljoen * 6660/2 = 56 miljard. Dat zijn 1,7 miljoen asielzoekers.

Patatter | 29-06-21 | 21:29

Is die 6660 Euro in- of exclusief die 12 * 120 Euro aan zorgverzekering?

konjodebonjo | 29-06-21 | 19:56 | 1

Daar zit je eigen bescheiden bijdrage via de zorgverzekering in. Heel veel mensen betalen die 120 Euro niet, want ze krijgen nog zorgtoeslag. Voor het niet aan de schatkist bijdragende deel der natie, en dat zijn er ongeveer 13 miljoen (!), betekent dat, dat ze vrijwel gratis voor alle gezondheids-onheil verzekerd zijn. En dan maar klagen dat de zorg "afgebroken" wordt. Alleen dit jaar al weer een budgetverhoging van 7%. Het kan niet op.

bdn01 | 30-06-21 | 00:14

De eauverheid moet nog meer doen aan voorlichting over en prikkels voor gezond gedrag. Ik ben niet zo van de accijnzen en taxen, meer van voorbeelden.

Schwanzeleber | 29-06-21 | 19:03

Woon al een tijd in midden Europa,als ik mag kiezen tussen een Nederlandse if een zuekenhuis/arts/spec hier,dan zonder aarzelen een van hier..
Voor geen goud zou ik meer in een Nederlands ziekenhuis willen voor onderzoek of dergelijk.
Eerste hulp nog maar te zwijgen,dat is pas bar en bar slecht.

Roger-Rabbit | 29-06-21 | 19:02 | 3

Eensch. En alle hollandertjes maar denken dat Nederland de beste zorg ter wereld heeft.

jemagookniksmeer | 29-06-21 | 19:51

@jemagookniksmeer | 29-06-21 | 19:51:
Dat is typisch van mensen over de hele wereld die nooit echt gereisd hebben of in andere landen hebben gewoond.
“Ons land heeft de mooiste playas” Hoe vaak ik dat niet hoorde.
Nederlanders denken ook dat ze welvarend zijn, inderdaad, de beste zorg hebben en een wereldleider hebben.
Kostelijk om te lezen en te horen soms.

J.Cash | 30-06-21 | 07:34

Ik woon in Nederland maar lig nu in Duitsland in het ziekenhuis. In Nederland wordt ik niet geholpen want het heeft geen zin meer ga maar gewoon dood. In Duitsland wordt ik wel behandeld en lig ik op een hele afdeling met alleen maar Nederlanders en de helft van het personeel spreekt ook Nederlands. Wordt gewoon betaald door de zorgverzekeraar. De Nederlandse ziekenhuizen zijn in de greep van de manager cultuur.

linkgrafzooi | 30-06-21 | 13:04

Raar dat Corona zo weinig wordt genoemd.

Balgesjaakt | 29-06-21 | 18:46

Ja, daar zit je al snel aan als je bedenkt dat bijvoorbeeld een standaard overnachting in een ziekenhuis al meer dan 3k kost.

jemagookniksmeer | 29-06-21 | 18:29

Graag gespecificeerd, en kijken wat er echt uitgegeven wordt voor handen aan het BED.

vluchtelingallergie | 29-06-21 | 18:29

De zorgmaffia groeit en groeit. Ruim een miljoen mensen verdienen er inmiddels hun boterham. Als je twee miljoen mensen laat werken in de zorg, zorgen ze ervoor dat ze werk hebben. Aanbod creëert vraagt in de zorg. Het is een bodemloze put, maar de sector is zo machtig dat niemand het kan veranderen. Op naar de 7000 euro per persoon. Ongeveer 15.000 per rendabele medewerker. Aan het werk, Dwz mensen buiten de zorg.

Graaier | 29-06-21 | 18:28 | 3

Natuurlijk is dat wel te veranderen. De overheid moet gewoon zelf de regie weer in handen nemen bij de financiering en uitvoering van de zorg.
Net zoals dat in alle andere landen van de wereld behalve de USA gebeurt.

jemagookniksmeer | 29-06-21 | 18:33

@jemagookniksmeer | 29-06-21 | 18:33: Er zijn zoveel machtige zorginstellingen, verzekeraars, leveranciers, tig specialistengroepen, creatieve boekhouders bij ziekenhuizen en andere zorgverleners enz. enz. die ervoor zorgen dat de overheid niets kan doen. Daarnaast stikt het in de zorgbesturen van partijgenoten. Tig ex tweede kamerleden verdienen hun boterham nu in de zorg. Daarnaast snapt de gemiddelde kudtburger niet hoeveel ze betalen, omdat de kosten voor hen nauwelijks zichtbaar zijn. De zorg lijkt zelf gratis als je er gebruik van maakt. Het toppunt van gekte is de geestelijke gezondheidszorg. Nauwelijks aantoonbare toegevoegde waarde, maar dat maakt niet uit. De zorgmedewerkers en graaiers zorgen er gewoon voor dat ze blijven lullen en consulten in rekening blijven brengen. De hele dag niets doen en niets verdienen is ook zoiets, terwijl het geld voor het oprapen ligt.

Graaier | 29-06-21 | 18:54

Ik vind het toppunt dat politici die geen enkel inzicht in de zorg hebben daar bonus-topbanen krijgen. Nederland is zwaar corrupt.

Patatter | 29-06-21 | 21:30

Verspilling staat vast op 1, onnodige managers (te veel emails, zoom calls, te weinig impact) en ander graaivolk op 2. Sywert combineert beide met zijn onnodige mondkapjes.

Ir_HardGelag | 29-06-21 | 18:23

Het intake gesprek bij de gemiddelde verlavingszorg kost ergens rond de 1400 ekkies. Voor precies 2 gesprekken a 2 tot 3 uur totaal. En dan ben je nog niet eens opgenomen in een van de verscheidenheden aan trajecten en daarover gerekende kosten.
Dan laat je als zorgverzekeraar(s) ook wel een beetje de touwtjes vieren.
En dat is 1 geval waarvan ik zéker weet dat een exorbitant bedrag in rekening gebracht wordt.

NiCeY | 29-06-21 | 18:20

Het zal me een rotzorg zijn, wat de zorg kost, de zorg in Nederland is goed, valt niet over te klagen enne wat kost die verbouwing van het Binnenhof?

zilverrug | 29-06-21 | 18:01 | 2

Tering wat bent u dom.

jemagookniksmeer | 29-06-21 | 18:35

Vroeger toen 't nog niet geprivatiseerd was kostte het 2 tientjes in de maand all-in. En toen was het ook goed...

Pittzz | 29-06-21 | 19:14

Als we dit systeem in stand willen houden wordt het tijd dat we gaan selecteren.

D-Fens_1963 | 29-06-21 | 17:52 | 2

Das makkelijk, hou ouder hoe meer zorgkosten. Vanaf welke leeftijd wil je een drionnetje?

* Il Principe * | 29-06-21 | 20:34

Iedereen die heeft gerookt, gedronken, geneukt of gesnoven achteraan de rij?

ReyNemaattori | 30-06-21 | 00:04
-weggejorist-
D-Fens_1963 | 29-06-21 | 17:45 | 1

Waarom was die marktwerking ookalweer ingevoerd, dat zou 't toch allemaal goedkoper maken?
Ik wil terug in het ziekenfonds!

Padre Grassi | 29-06-21 | 17:35 | 2

Dat was nog duurder geweest. We. Zijn. Met. Teveel. Mensen.

YoMoms | 29-06-21 | 17:42

Nee joh, tis net als op de markt; voordringen en een grote muil hebben.
En als ze terechtgewezen worden de zieligheidskaart spelen.
Achteraan aansluiten aub!

D-Fens_1963 | 29-06-21 | 17:42

Bij mij was het dit jaar wederom €0,00.
Net als de laatste 15 jaar.

Kotjung | 29-06-21 | 17:23 | 1

Bij mij wederom 4.000. Net als de laatste 5 jaar.

wijsvinger | 29-06-21 | 17:27

Dit systeem ploft vanzelf omdat er steeds meer mensen binnenkomen die gratis medische zorg (huisarts, tandarts, ziekenhuis, transplantaties etc etc) krijgen terwijl het aantal betalers daalt.

Eddy67 | 29-06-21 | 17:15 | 4

@opblaasschaap: u heeft helemaal gelijk maar soms probeer je nog ergens een lichtpuntje te vinden. Werken in Nederland is bedoeld om in leven te blijven maar niet bedoeld om vooruit te komen. Niet werken wordt steeds aantrekkelijker.

Eddy67 | 29-06-21 | 17:51

@opblaasschaap | 29-06-21 | 17:25: 2x80K per jaar ? Dan hang je vol aan de premie. Een berekening:

Het jaarsalaris van Karel voor de inkomensafhankelijke bijdrage bedraagt 2.600 x 12 = €31.200,-
De werkgever van Karel houdt 6,7% van €31.200,- in voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw;
De inkomensafhankelijke bijdrage Zvw bedraagt dus 6,7% van €31.200 : 31.200 x 0,067 = €2090,40
Er wordt dan €174,20 per maand ingehouden voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
Voor de inkomensafhankelijke zorgpremie Wlz wordt dan 31.200 x 0,0965 = €3010,80 ingehouden
Er wordt dan €250,90 per maand ingehouden voor de inkomensafhankelijke bijdrage Wlz.
Dat is dus even, bovenop de af te sluiten zorgverzekering € 5.100,40 !!

Is dit al flink, uitgaande van de maximale waarden, is dat flink hoger

Het jaarsalaris van de maximalen voor de inkomensafhankelijke bijdrage bedraagt in 2020 €55.927,-
Daar wordt op ingehouden 6,7% van €55.927,- voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw;
De inkomensafhankelijke bijdrage Zvw bedraagt dus 6,7% van €55.927 : 55.9270 x 0,067 = €3747,11
Er wordt dan €312,25 per maand ingehouden voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
Voor de inkomensafhankelijke zorgpremie Wlz wordt dan 34.300 x 0,0965 = €3309,95 ingehouden
Er wordt dan €275,83 per maand ingehouden voor de inkomensafhankelijke bijdrage Wlz.
En dat geeft een bedrag van € 7.057,06, los van de af te sluiten zorgverzekering !!

Die is dus voor Edje67. En dan ook nog x2.

NerdAlert | 29-06-21 | 18:41

@NerdAlert | 29-06-21 | 18:41: SP en PvdA stellen dat zorgkosten inkomensafhankelijk moeten worden. Maar dat zijn ze al. Ook de zorgpremie is gezien de toeslagen inkomens afhankelijk. Links weet dat ook wel maar roept inkomensafhankelijk om de kiezers te lokken echter gezien de uitslag laten de kiezers zich niet voor de gek houden.

WieboWW | 29-06-21 | 20:56
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk man die statistieken. Het is net een sfeerlamp. Je kunt er alles mee creeren wat je wil. Zo heb ik vorig jaar op geen enkel moment van gz gebruik gemaakt. Dat geeft te denken waar die 6660 is heen gegaan.

GormSuil | 29-06-21 | 17:10 | 2

Mag ik je dan hartelijk danken voor de solidariteit , ik heb zes weken ziekenhuis opname met meerdere en tot wel 8 uur durende ingewikkelde kankeroperaties op mijn conto, tevens weken deftig dure radiotherapie ondergaan , nadien gaven jaren later mijn nieren het op en deed ik een eindeloos traject van intensieve nierdialyse behandelingen wel drie keer per week en duizend euro per sessie en tot slot dank zij de nierdonatie van mijn echtgenote een mega kostbare crossover transplantatie met alle aanloop en nazorg zit nu vast aan een leven lang controle traject met dure afweer onderdrukking en controles...Ik wil je uit de grond van mijn hart danken voor het geluk wat mijn ten deel is gevallen het leven is nu weer fantastisch en ik voel mij kerngezond kan mijn kinderen zien opgroeien en genieten van een onbezorgde pensionering allemaal dan zij de solidariteits beginselen van onze gezondheids zorg..Ohh ja na alle ellende kon ik ook alle door de medicatie en ziektes opgelopen schade aan mijn gebit nog eens met kroon en brugwerk verbouwen dank zij mijn uitgebreide tandarts verzekering mede gedeeltelijk mogelijk gemaakt ...Het is verdomd goed geregeld in Nederland als je onverhoopt ernstig ziek wordt neem dat maar van mij aan.....Blij vooral gezond daar worden anderen weer beter van....

Smoelensmid | 29-06-21 | 17:38

@Smoelensmid | 29-06-21 | 17:38:
Daar ben ik me bewust van, het is ook goed geregeld, maar dat betekend niet dat er eens kritisch naar de kosten gekeken mag worden.

aardt | 29-06-21 | 18:08

Het was zo'n mooi solidair systeem. Maar gaat natuurlijk totaal naar de knoppen als je jaar in jaar uit 100.000 + netto gebruikers importeert. Zelfde geldt voor alle andere voorzieningen.

DrachiR | 29-06-21 | 17:07

Tja...er is geen enkele incentive om mensen en bedrijven gezond te laten leven. Het voorkomen van ziektes heeft namelijk geen enkel business model waar veel geld aan te verdienen is. Dus gaan we met z'n allen mensen ziekmaken door armoede (hallo belasting!), fijnstof (hallo filerijders!), slecht industrieel eten (hallo Unilever!), stress (hallo prestatie drang! Hallo Belastingdienst!), onzekerheid (Hallo social media), en apathy (hallo tv en social media), extreem consumptie drang (hallo Action en Ali!).
Eens trouwens met @stratum dat we veel beter moeten kijken naar wie veel zorg gebruikt en of dat nog in verhouding staat to wat mensen bijdragen aan de samenleving. Samen leven doe je immers samen, niet zodat ik 50% van mijn inkomen kwijtben aan suikeretende allochtonen en goedkoop bier drinkende en rokende tokkies!
Daarbij komt nog dat we niks meer kunnen hebben dus bij elk klein pijntje en mentale bumb meteen naar iets grijpen...
Gaat alleen maar erger worden komende jaren....

Als_je_me_nou | 29-06-21 | 17:04

Ons gezin was het niet. Dus iemand anders heeft er 24k doorheen gejast.

frickY | 29-06-21 | 17:04 | 1

Of het veelvoud daarvan, thats me!..blijf vooral gezond daar worden anderen weer beter van gemaakt.Het ga je goed!

Smoelensmid | 29-06-21 | 17:40

6.600 euro, daar kun je ook 7 real dolls van kopen. Eenmalige investering, iedere dag van de week een ander en geen gezeur aan je hoofd.

Sinterbikske | 29-06-21 | 16:57

Allemaal dankzij de VVD. Al de doktoren en medisch specialisten werden ineens ondernemers die verbonden zijn aan een ziekenhuis. Plus twee extra lagen van zorgmanagers om alles in goede banen te leiden.
"Laat het maar aan de markt over, dan wordt alles vanzelf goedkoper"
Heel in het begin betaalde ik €25 per maand aan zorgpremie. Dat is nu mijn maandelijkse eigen risico.

Osdorpertje | 29-06-21 | 16:53

Enige tijd geleden overleed de moeder van een van onze buren. Daar was een traplift in gebruik die als gevolg hiervan niet meer nodig was. Traplift ongeveer 1 1/2 jaar oud. Na gebeld te hebben met de gemeente of ze deze weer weg konden komen halen was het antwoord: Nee hoor gooi hem maar bij het grofvuil, wij doen er niets meer mee. Idem dito voor aangepaste douchestoel en rolstoel. Hoezo verspilling. Kan nog wel veel meer dingen opnoemen zo. Spoelvloeistof voor katheter verkeerd geleverd door apotheek 3 dozen a 10 units, even bellen daarna goede vloeistof geleverd. Verkeerd geleverde spullen moest ik maar gewoon weggooien. Ook zo met medicijnen. Ik leef toevallig zelf met iemand die dit allemaal nodig heeft dus ik spreek uit ervaring. Ach, je kunt het ook gewoon duur maken dus.

Sjakie | 29-06-21 | 16:52 | 7

Dit dus. Zelf ook meegemaakt.

MoonBeebe | 29-06-21 | 17:36

@J.Cash | 29-06-21 | 17:09: Het geluk wilde dat ik dus als bijna buren in een zelfde type woning woon. Ergo heb de traplift deskundig zelf uit elkaar gehaald en bij mij geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje. Buurvrouw wilde er niets voor terug. Ja, dikke bos bloemen. Ze was al blij dat ze er van af was.

Sjakie | 29-06-21 | 18:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Ooit gelezen dat ze in de geestelijke gezondheidszorg expres consults langer dan 1 uur en 15 minuten laten duren omdat ze dan in een ander tarief komen en dus meer kunnen declareren.

Brabeaulander | 29-06-21 | 16:49 | 4

Pff,
als je mazzel hebt kun je net aan een half uurtje krijgen.
#realiteit

vander F | 29-06-21 | 16:53

Klopt. Ik hoor dat soort dingen ook van mijn vrouw die in ziekenhuis werkt. Langer inplannen waardoor voor 2 uur werk een dagopname gedeclareerd kan worden. Vervolgens doen de lager betaalden het werk, komt de specialist 2 minuten checken en declareert vervolgens ook het volledige tarief.
Misschien is het nodig omdat ze anders te weinig verdienen (nee), maar het klopt niet natuurlijk.

Ride_On | 29-06-21 | 18:12

@Ride_On | 29-06-21 | 18:12: Beetje specialist harkt 10k per maand naar binnen, uiteraard ze hebben een flinke schuld na 10 jaar studeren, maar toch...

ReyNemaattori | 30-06-21 | 00:10
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik hoor dat de Roemeense schoonmoeder van iemand na vooruitbetaling van 2 maanden zorgpremie hier het ziekenhuis in kan en bij vertrek voor een jaar antibiotica van de arts meekrijgt, want ja, zo zielig, dan begrijp ik het wel dat het onbetaalbaar is.

MoonBeebe | 29-06-21 | 16:48

Als de uitvoerende macht na aangifte niets doet dan vallen de opsporingsbevoegdheden en alles wat erbij komt kijken aan de betreffende burger toe. Wat mij betreft.

Arsonizer | 29-06-21 | 16:44

Hoe meer je werkt hoe meer je wordt gekort. En hoe minder je werkt des te meer krijg je toeslagen en subsidies die dan weer een niet reëel beeld geven van wat je daadwerkelijk te besteden hebt.
Laat ik daar dan twee voorbeelden van geven:

Voorbeeld 1:
Gezin. Vader werkt en moeder niet. Drie kinderen. Sociale huurwoning. Zorgtoeslag en huursubsidie. Huur is €600,- en zorg €300,- (aanvullend). Maar door de subsidie en de zorgtoeslag wordt er €200,- aan huur betaald en €30,- aan zorg. Kortom dus van de €900,- aan zorg en huur is dat €230,- aan vaste lasten. Tel daar de verplichte verzekeringen bij op en je komt op €400,- max. (inclusief een 'luxe' als TV) Vanuit gaand dat de kostwinnaar €1400,- netto verdient hou je dus €1000,- te besteden voor boodschappen, school, kleding en bijzondere uitgaven en eventueel ruimte om te sparen voor een eigen vermogen tot het kopen van een woning.

Voorbeeld 2:
Je werkt beide fulltime. Inkomen van rond de €2000,- netto beide per maand dus €4000,- p/m. Toeslagen en subsidies geen recht op. Sociale huurwoning niet, koopwoning ook niet ivm gebrek aan eigen vermogen. Je huurt op in de private sector. Inclusief is dat gemiddeld inclusief g/w/l zo'n €1500,- voor een gezin met drie kinderen. Zorg eraf á dezelfde €300,- (aanvullend). Je werkt beide dus de BSO kosten om te kunnen werken komen rond de €600,. Dit houdt in dat je als twee werkende ouders met drie kinderen. Twee auto’s nodig om te kunnen werken á €400,- p/m (verzekeringen, wegenbelasting én jaarlijkse beurt cq APK). Overige kosten mbt telefonie/internet, verzekeringen (inboedel, WA etc.) €200,-… en je houdt dezelfde €1000,- over om te besteden mbt boodschappen, sparen enz. als in voorbeeld 1. Ik laat de kosten van een mogelijke studieschuld, van beide personen in voorbeeld 1 én 2 even achterwege.

Beide situaties vind ik absurd maar wáár motiveert het huidige systeem om ‘beide’ partners te werken voor het geld. Ongeacht welke situatie is de balans compleet zoek. Het loont statistisch niet meer om te werken terwijl ik vind dat iedereen, die de mogelijkheid ertoe heeft, dat wél hoort te doen.

Ik weet alleen dat wanneer ik en mijn vrouw 24 uur per week beide gaan werken. De BSO kunnen skippen, sociale huurwoning kunnen krijgen, zorgtoeslag, huursubsidie enz enz. Aan het eind van de maand meer over houden dan nu het geval is. Dus door minder te werken meer verdienen. Chapeau Nederlandje!

overVecht | 29-06-21 | 16:44 | 3

Het NL systeem is ziek. Geen enkele motivatie om vooruit te komen.

J.Cash | 29-06-21 | 16:45

Ik snap waar je op doelt en ben het met je eens dat de verhoudingen zoek zijn. Maar van de eerste cijfers in je "voorbeeld 1" klopt al helemaal niks dus ben ik maar gestopt met verder lezen. (135,- zorgtoeslag p.p. bestaat niet en huurtoeslag kan de netto huur nooit reduceren naar 200,-)

Bugblatter | 29-06-21 | 18:24

7% valt toch wel mee?

mundusvultdecipi | 29-06-21 | 16:40

Volgens mij is het zuiverder om deze bedragen te delen over de beroepsbevolking i.p.v. de gehele bevolking. In dat geval komen de kosten ver boven de 11k p.p. uit.

FGAINA | 29-06-21 | 16:35 | 1

Nog beter is om te bekijken wat het kost per netto bijdrager aan de schatkist, want van die mensen moet het allemaal komen, dus iedereen die meer dan ca. 60 k per jaar verdient. Daarvan zijn er ca. 3 miljoen, die 90 miljard aan zorgkosten mogen ophoesten. 30.000 Euro per jaar dus, via de belasting te voldoen.

bdn01 | 30-06-21 | 00:30

666 number of the beast

Crankhead | 29-06-21 | 16:30 | 2

667, The Neighbor Of The Beast.

Portnoy | 29-06-21 | 16:40

@Portnoy | 29-06-21 | 16:40: 668. 667 is de overbuurman (neighbor across the street) en 664 is de buurvrouw aan de andere kant.

ParadiseLost | 29-06-21 | 17:00

ah, daar is die 5.3 miljard verdwenen . hogere premies NU !

newray | 29-06-21 | 16:23 | 1

hoe doe ik dat ?

newray | 29-06-21 | 16:26

Voor iedereen die gaat optellen: Vergeet niet dat je ook nog een bak zorgkosten via je werkgever betaalt he?

tantesidonia | 29-06-21 | 16:22 | 2

Ahum, de WG betaald niet de WN !

Uw Verzekeringsadvis | 29-06-21 | 16:37

@Uw Verzekeringsadvis | 29-06-21 | 16:37: Dat klopt, maar die werkgever is ook niet gek, die houdt jouw salaris gewoon lager vanwege die kosten. En zelfstandigen betalen dit wel zelf. Ik tenminste wel.

tantesidonia | 29-06-21 | 17:40

@GS:
Beetje nepnieuwserige topic titel dit.
Met de subtitel "Kon u ook leuke dingen voor doen",
of we die geheel aan iets anders uit konden geven.
.
Het gaat gaat dus om die +475 euro.

hotmint | 29-06-21 | 16:22

Het liefst zou ik dan toch maar weer een staatsgereguleerde zorg hebben. Het allerliefst nog geprivatiseerde zorg als ik van die volgevreten lui van een jaar of 40 al hele dagen in een scootmobiel zie karren, non-stop shaggies rokend.

lamlendig | 29-06-21 | 16:21

Een koopje. De beste zorg en voor iedereen beschikbaar. Nieuwe immunotherapie voor kanker? Direct voor alle inwoners van Nederland beschikbaar! Nieuw hart/lever/nier/longen nodig? Transplantatie (minimaal paar ton) voor een eigen risico van 385 euro en beetje verzekeringspremie!

Vula | 29-06-21 | 16:20 | 5

@roberto9715 | 29-06-21 | 16:28: 3 jaar oud bericht?! Wachttijd voor een acute aandoening is nul. Sterker, als je ernstig gewond raakt buiten het ziekenhuis komt de MMT-arts met een helicopter incl. bloedproducten naar je toe en verricht indien nodig een spoedoperatie!

Vula | 29-06-21 | 16:33

@GerardvanderLam | 29-06-21 | 16:32: Ik heb ze beide achter de rug vaak gaat een dialyse traject vooraf aan een transplantatie door lange wachtlijsten een soort verdienmodel eigenlijk....

Smoelensmid | 29-06-21 | 18:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je met het dobberbootje komt is het gratis .

likmegaties | 29-06-21 | 16:19 | 4

@Von Staufelberg | 29-06-21 | 16:23: Hou die emotishit nou eens op Faecesboek!

Wijze uit het Oosten | 29-06-21 | 16:29

@Von Staufelberg | 29-06-21 | 16:23:
Niet doen groentje…

J.Cash | 29-06-21 | 16:47

@Von Staufelberg | 29-06-21 | 16:23: Doe es ophoeren met die smiley.

onfray | 29-06-21 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

Maar die vaccins zijn gratis toch? En testen, ook gratis?

JJMS | 29-06-21 | 16:18 | 1

Voor niks komt de zon op

Diederik_Ezel | 29-06-21 | 16:20

Als je geen zorg gebruikt hebt en wel een dergelijk bedrag jaarlijks bijdraagt, dan is toch niet helemaal duidelijk wat nou zo veel geld kost. Waarschijnlijk de huur van al het verkochte en teruggehuurde vastgoed en de managers, anders niet te begrijpen.

Watching the Wheels | 29-06-21 | 16:16 | 5

Oogkapjes voor mijn moeder, 3 dozen voor 3 maanden kost 700 euro. Waanzinnig!

MoonBeebe | 29-06-21 | 16:44

@MoonBeebe | 29-06-21 | 16:44: Ik lever 3 dozen voor 3 maanden voor 100 euro. Ter overweging. Nb. geen E keur en de maten varieren.

DrachiR | 29-06-21 | 17:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja, 1,5 jaar binnen zitten en 6600 pleuros kwijt zijn , fraai hoor, de zorgkosten zijn een doorn in het oog van de bevolking ,, kosten baten ,,mensen werken zich de neten om rond te komen, privatisering was een topper volgens de knakkers in den haag.

Zitvlak | 29-06-21 | 16:16 | 3

Is waanzin inderdaad, veel zorg is uitgesteld door die corona. Sywert kom d'r maar in ...

Watching the Wheels | 29-06-21 | 16:18

Een topper voor de zorgverzekeringen, maar dat zeiden ze er niet bij.

Vanilla | 29-06-21 | 16:34

@Watching: die uitgestelde zorg is gewoon uitbetaald door steunfonds aan zorgverleners. Zie cbs linkje.

Lorejas | 29-06-21 | 16:48

6 euro pp er bij, en dan stemmen we allemaal op D6666

BoerKoekoek | 29-06-21 | 16:15

Tja hoe meer wij moeten kromliggen voor de rest, hoe meer zorg wij nodig hebben.

miknic | 29-06-21 | 16:15

Niet aan mij hoor

Jiet Panssen | 29-06-21 | 16:15

Tien keer The Number of the Beast, oh oh...
*/Iron Maiden luisteren gaat */

Nostra da Mus | 29-06-21 | 16:13

Ik heb er afgelopen jaar geen gebruik van gemaakt, dus er is al minimaal één persoon die € 13.320,— gekost heeft..

Wijze uit het Oosten | 29-06-21 | 16:11 | 5

Ons gezinnetje heeft 4 janssen coronaspuitjes gekost. Kan ik korting bedingen?

zuurtjeregen | 29-06-21 | 16:31

@Bennie Verbaasd | 29-06-21 | 16:16:
En da's geen probleem, zolang het betaalbaar blijft. Maar aangezien wij moe(s)ten kiezen tussen verzorgingsstaat en migratie, en wij tot nu toe liever kiezen voor migratie want (ja waarom eigenlijk) is dat niet meer te doen.

peterdh | 29-06-21 | 17:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Zal wel weer een stortvloed van simpele reacties worden in de trant van "En "wij maar betalen". En tegelijkertijd eisen dat je overal direct voor geholpen wenst te worden. En wel nu meteen en liefst gratis.

neemaar | 29-06-21 | 16:10 | 4

Direct, nu meteen, en gratis is heel Nederlands, klopt.

DeCynischeAmbtenaar | 29-06-21 | 16:16

Bij voorkeur gisteren

Diederik_Ezel | 29-06-21 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Bo-dem-loze put, maar wel een die continue gevoed zal moeten worden door den burger. Het leven van anderen zal en moet maakbaar zijn/worden, dat mag u wat kosten.

DeCynischeAmbtenaar | 29-06-21 | 16:10

Dat is dan ruim 4500 van de 6600 voor alle managers en bestuurders.

hisxxx | 29-06-21 | 16:10 | 1

Dat dus, zorgkantoren, zorgmanagers met hun Tesla’s etc.

J-van-de-Bontekoe | 29-06-21 | 16:12

En hier in portugal kost een zv amper 10 euro in de maand. Ik kan in theorie nu bellen en binnen het uur al terecht.

Krachtkoe | 29-06-21 | 16:09 | 6

Net zulke mensen kan dus nooit een normale discussie voeren.

Socialekrakert | 29-06-21 | 17:10

Oh, dus die artsen werken daar gratis? Of denk je, zal het uit een andere zak met geld betaald worden. Het zal me overigens ook niets verbazen als er een of andere EU pot voor beschikbaar is, zodat wij er indirect aan betalen. Klikkerdeklik... www.welingelichtekringen.nl/economie/... : Ahja, Portugal de op 4 na grootste netto ontvanger van de EU. Oftewel via de broekzak vestzak methode betalen wij jouw ziektekosten. Graag gedaan.

peterdh | 29-06-21 | 17:13

@Dlareg | 29-06-21 | 16:18: Wel eens aan gedacht dat Nederland nogal wat in potjes van de EU stort die aan de zuid-zijde van de EU weer leeglopen? Het kan best zijn dat u als Nederlander de Portugeese zv betaalt.

marcoplarco | 29-06-21 | 18:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Lol @ reviews van leuke tv.

All_yall | 29-06-21 | 16:08 | 3

Het is dan wel een tv voor de onderkant van de markt.

Earl_of_Doncaster | 29-06-21 | 16:14

@All_yall | 29-06-21 | 16:19:
Mmm ja de energielabels voor huishoudelijke apparatuur. Weet je wat het mooie is van die energielabels. Dat ze ondanks de algehele verbetering altijd blijven lopen van A tot F. Dus was het 10 jaar geleden noem eens wat: 300 Watt = A label en 600Watt = F label. Is het nu 20 Watt = A label en 40 Watt = F label. En naarmate de jaren verstrijken worden de verschillen al kleiner. Op een gegeven moment kom je uit op:
1 Watt voor een A label en 6 Watt voor een F label. En de milieubewuste consument dat hij supergoed bezig is, in tegenstelling tot de mileuhatende F-label gebruiker.

peterdh | 29-06-21 | 17:18

PVV, SP, PvdA en DENK willen het eigen risico naar €0, Dream on.

Diederik_Ezel | 29-06-21 | 16:07 | 1

graag, ben elk jaar mijn eigen risico kwijt i.v.m. chronische rugklachten door medisch wegkijken

Fedde71 | 29-06-21 | 16:20

De werkzame bevolking in Nederland is ongeveer 50% van het totaal, en daar zit ook een hoop part-time tussen. Dus ben je nu druk met je voltijdsbaan om vanavond weer een fatsoenlijke maaltijd op tafel te kunnen zetten, bedenk dan eens welk veelvoud van die €6660 jij mag ophoesten.

Muxje | 29-06-21 | 16:06 | 2

En die 50% is doorgaans niet de 50% die deze kosten veroorzaakt. Het is dus nog veel erger.

Bakkeleures | 29-06-21 | 17:38

En dit zijn dan alleen nog maar de nuttige uitgaven.

nieuwe_Deen | 29-06-21 | 19:32

Pim Fortuyn merkte destijds op dat allochtonen 4 x meer gebruik maken van de gezondheidszorg dan autochtonen. Maar dit aspect zal wel onbespreekbaar blijven.

Stratum | 29-06-21 | 16:06 | 9

@Sjakie | 29-06-21 | 16:38:
Ze denken nog steeds dat het gratis is. Alles is van de koning denken ze ook nog op de Antillen.

J.Cash | 29-06-21 | 16:51

Nee, voordat dat kon lag hij met de neus omhoog.

Bakkeleures | 29-06-21 | 17:37

@stratum,
Was laatst paar uurtjes in ErasmusMC,
stom verbaasd hoeveel kopvodden enz daar als patiënt binnen waren.

De Profundus | 29-06-21 | 17:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederlanders zijn een vrij ziek volk. Burnout kost bedrijfsleven 3 miljard per jaar, er zijn talloze mensen met doorlopende recepten voor antidepressiva, bloeddrukverlagers en cholesterol remmers. 60% van het land kampt met overgewicht en neemt alleen maar toe.
Het is zielig ook wel.
En maar lekker vreten en stressen. Ole ole

hallofreen | 29-06-21 | 16:04 | 5

Die drie miljard per jaar, dat kost het de samenleving. Maar daarbij wordt de gemiste inkomstenderving van de staat dan wel geteld. Op die fiets ken ik er nog een paar. Want die drie miljard kunnen we mooi bezuinigen op onnodige overheidsuitgaven. Waaronder migrantenimport. Klimaatfanatisme. ICT-falen. etc.

Daarnaast, die doorlopende recepten voor antidepressiva, allemaal leuk en aardig: maar het zijn onder andere de verzekeraars die psychiaters letterlijk verplichten om clienten die aankloppen met depressie *eerst* medicijnen aan te bieden in plaats van gesprekken, running-therapie etc. Want het is veel goedkoper om mensen met een depressie pillen te geven dan ze te overtuigen en te helpen om gezond te leven.

peterdh | 29-06-21 | 16:23

@peterdh | 29-06-21 | 16:23: Maar wat je noemt dat erken ik. Er is geen budget voor preventie. De maatschappij is een soort systeem op steroiden wat maar door gaat en pauze is geen optie.
Vandaar dat de massa zo apatisch is en het hele gebeuren gelaten over zich heen laat komen.
Gecreeerde apathie, dat is de motor ervan.

hallofreen | 29-06-21 | 19:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnen deze rekeneenheden heb ik al ongeveer een miljoen in dat fonds gestort. Maar ik verwacht er gelukkig niets van terug dus zal ook niet teleurgesteld worden.

Joffri | 29-06-21 | 16:03

de rekening wordt dus verlegd naar de burger - leuk miljarden uitdelen...

potterkop | 29-06-21 | 16:03 | 1

Betalen we altijd hoor, belasting, zorgpremie, kosten bejaardenzorg etc.

J-van-de-Bontekoe | 29-06-21 | 16:10

Overeind houden van zoveel mogelijk individuen van een levend soort kost geld. Heul veul geld. Het voegt alleen geen flikker toe aan de planeet. Het maakt alles kapot.

Leptob | 29-06-21 | 16:02 | 3

Klopt. Het hele overheidsapparaat is erop ingericht om met name de onderkant van de samenleving te faciliteren. Je eerst volstoppen met vet voer, roken... dan hartaanval... eisen dat je wel meteen geholpen wordt en daarna weer verder met je ongezonde levenswijze.
Pak 'm beet honderd jaar geleden werden dit soort lui op natuurlijke wijze niet zo oud... en nu dus wel... in ieder geval geven ze hedendaags hun goede genen in een veelvoud door met een volgende generatie.

lamlendig | 29-06-21 | 16:28

Nederland is daarmee ruim anderhalf keer zo duur als de buurlanden Duitsland en Belgie.

Maar dat zijn natuurlijk ook derde wereld landen waar de zorg abominabel ... o wacht .....

James Lastig | 29-06-21 | 16:55

Nederland is juist koploper in levensbeëindiging dus dat klopt niet helemaal. Duitsland is juist koploper in oneindig behandelen, vandaar de grote IC capaciteit. Je mag zelf uitmaken wat je beter vindt.

Bakkeleures | 29-06-21 | 17:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos