Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BoomCrematorium Diemen van de baan. 020 krijgt soort van giga Quooker op groene stroom

Het kneiterlinkse bolwerk Amsterdam gaat stoppen met het kappen van de Staatsbossen en het invoeren van oerbossen uit landen rond de Oostzee. Het verbranden van houtige biomassa (lees: kletsnat gft-afval) is toch niet de gedroomde duurzame regenboog elfentuin oplossing om van Shell en graties Nederlands aardgas af te komen. Nieuw Plan: een megaboiler voor Amsterdam, die warm water voor bibberend en driemaal daags douchend 020 gaat leveren. Megaboiler is powered bij windturbines in IJburg, Amsterdam-Noord en mega zonnevelden in Vondelpark, Westerpark en Sarphatipark. Maar omdat dat niet genoeg is zal voor 13 miljard aan Russisch gas worden aangekocht, via Sywerts CDA Hulptroepen Alliantie, en leefde Amsterdam nog warm en gelukkig. En dan nu het weerbericht: windstil & mistig.

Groetjes van MilieuDefensie...

Reaguursels

Inloggen

Verse munt erin, 5e’s per glas. Kom er maar in met de hulptroepen Sywert!

johoost | 31-05-21 | 20:35

CO2 = Koolstofdioxide
Co2 = Een niet bestaande Kobalt verbinding

Het FD mag heel even terug naar de basis scheikunde.

Feynman | 31-05-21 | 18:27

Misschien is het een leuk idee om de uitstoot van huishoudens hier eens naast te zetten. Dit om een idee te krijgen wie de grootste veroorzakers zijn, en dat ze eens moeten stoppen burgertjes te pesten met onzinoplossingen als Warmtepompen etc.

Marvin_NL | 31-05-21 | 16:28 | 1

De uitstoot van huishoudens is sowieso dat hele tabelletje cumulatief. Medewerkers van Shell en Vattenvall hebben ook een huishouden.

TmC | 31-05-21 | 17:44

Grappig die focus op grote bedrijven die-logischerwijs- meer uitstoten dan kleine bedrijven. De oplossing van onze groene vrienden zal wel weer zijn de boel op te splitsen in kleinere bedrijfjes zodat het CO2-boekhoudkundig gemiddelde per bedrijf onder de deugnorm blijft en het beschuldigende vingertje richting 'grote buitenlandse bedrijven' kan.

Dat geen enkele bedreigde dier- of plantensoort er een hout mee opschiet is niet belangrijk, het gaat in het leven om schitteren op de deugbühne.

Zeurders | 31-05-21 | 15:17

Die man met dat groene kostuum en hoed verwacht ik binnenkort een procedure te beginnen tegen die Zweden. Liefst dezelfde rechteres. Die goeie van de partij van mevrouw Kaag-Al Qaq.

squadra | 31-05-21 | 14:50

Vroeger, in de vorige eeuw, werd de energievoorziening niet bedacht, gepland en geexploiteerd door groene hippies, communisten, waanzinnigen en andere non valeurs maar werd dat gedaan door ingenieurs! Deze ingenieurs zijn wel materiedeskundig en daarom hadden we vroeger een prima functionerende energievoorziening die ook nog eens heel betaalbaar was. Misschien wordt het eens tijd dat we de energietransitie in handen geven van deze ingenieurs? Dan hadden na het cremeren van bomen als zogenaamde biomassa niet dit idee van warm water maken en transporteren het daglicht gezien! O ja, stop dan ook gelijk met die "groene waterstof" want dat is kanslozer dan kansloos!

pukkiepuk | 31-05-21 | 14:45 | 1

De privatisering van deze basisvoorzieningen heeft ook niet geholpen - het verhaal is altijd dat het beter en goedkoper zal worden door concurrentie, maar in de praktijk wordt het altijd slechter en duurder. De linkse vrienden werkten overigens van harte mee aan het verkopen van de staatsbedrijven.

Zeurders | 31-05-21 | 15:21

Dus deze bedrijven alleen doen al +/- 68%? Dus alle 17 miljoen inwoners, 100duizenden bedrijven, boeren (!!!1!) en vervoer vullen de overige 32%? Hmm... really?

Zalluf | 31-05-21 | 14:13 | 2

Vattenfall verkoopt de energie die opgewekt wordt, niet de uitstoot.

nietoftochwel | 31-05-21 | 14:37

Nee de 68% is de uitstoot van bedrijven die groot genoeg zijn om onder NEA toezicht te vallen.

PepijnvanLanden | 31-05-21 | 16:31

CO₂ is nuttiger dan GL
Koolstofdioxide opgelost in water vormt koolzuur. Kooldioxide wordt veel gebruikt in frisdranken. Het toevoegen van koolstofdioxide onder druk aan dranken voor de prik, wordt carboniseren genoemd. In bier zit koolzuur na vergisting van de maltose uit mout. Het komt ook van nature voor in sommige mineraalwaters.

Koolstofdioxide wordt in sommige typen brandblussers gebruikt om vuur te bestrijden, met name indien water gevaarlijk zou zijn als blusmiddel, doordat het chemische reacties veroorzaakt, stroom geleidt of grote schade kan veroorzaken, zoals in papieren archieven.

AkoPower | 31-05-21 | 14:04

Dat hele CO2 verhaal gaat uit van de aanname dat het een broeikasgas is dat poolkappen smelting veroorzaakt. Nooit bewijs voor geleverd en veel wetenschappers zijn het er niet mee eens maar worden genegeerd door media, politiek en de energie-industrie. Wij worden hier zwaar belazerd en kaalgeplukt voor een idee-fixe van klimaatdwazen.

Jackson | 31-05-21 | 14:04 | 2

CO2 boekhouding is een beleidsinstrument, geen logische wetenschappelijke theorie.

Zeurders | 31-05-21 | 15:23

Groasis uit Steenbergen heeft uitgerekend dat je die hele CO2 uitstoot
Kunt opvangen als je maar voldoende bomen plant op de wereld. Daarmee ondersteunen we de natuur, gaan erosie en verwoestijning tegen en scheppen werk.
En wat doet Nederland? Wij geven de allergrootste bedrijven honderd miljoen subsidie om CO2 af te vangen en onder de grond te persen in oude aardgasvelden.

theo-is-dood | 31-05-21 | 18:58

In Hongarije destijds, dik 30 jaar geleden, warm gedouched uit een zwart geschilderde ton gevuld met water.

Die liepen toch wel voorop.

Roze_bril_drager | 31-05-21 | 14:02

bij Groene Energie topics moet ik altijd weer aan deze foto denken
https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHBFdfxIU/itxthAhXDALA/v1/2000x-1.jpg
Fragments of wind turbine blades await burial at the Casper Regional Landfill in Wyoming.

small_town_dude | 31-05-21 | 13:50 | 2

Foto laatst ook gezien. Vraag me wel af waar dit soort bladen in Nederland begraven (gaan) worden

Heelsum | 31-05-21 | 16:27

Waarom worden die begraven en niet gewoon gerecycleerd?

Het brein erachter | 31-05-21 | 16:59

Waarom hebben die GL stemmers nog verwarming, ze moeten toch eerst hun huis isoleren, tochtstrippen gebruiken en warme kleding aan doen voordat ze de verwarming hoger draaien?

NaughtiusMaximus | 31-05-21 | 13:41

Ik heb echt medelijden met Co2. Je was al niet zo populair als M=mc2 en tegenwoordig wil echt iedereen je weghebben. En dat terwijl je brandstof voor alle plantjes en boompjes op deze aarde bent. Door jou is de aarde sinds 2000 5% groener geworden. Door jou is het aardoppervlak überhaupt leefbaar. Door jou is in de buitenlucht nog nooit iemand overleden wegens een te hoge concentratie.
Maar nee, de mensheid denkt het weer eens beter te weten. Je moet dood, omdat mensen denken dat je ijsbeertjes vermoord, terwijl de populatie al 15 jaar stabiel is. De menheid, die denkt dat klimaatverandering jouw oorzaak is. Die gele grote bol in de lucht, wat kun jij daar nou aan doen? Het is jouw schuld!

Arm Co2. Vandaag adem ik nog paar keer extra uit om je te ondersteunen.

Derechtselutser | 31-05-21 | 13:30 | 4

Co is kobalt en ik denk niet dat u dat uitademt.

Verbandmeester | 31-05-21 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Warmte over afstand vervoeren is knap stompzinnig, het goedkoopst om te vervoeren is aardgas, dan elektriek met hoogspanning enzo. De verliezen onderweg zijn gigantisch wat je ook isoleerd, zelfs als de warmte gratis is krijg je het niet rendabel, er zijn genoeg miskleunen geweest. Nu zijn feiten natuurlijk smerig en facistisch.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:24 | 2

@bijna_raak; pas wel op hè. Na Shell heeft de milieubeweging de smaak te pakken. Feiten bestaan niet in deze heksenketel van politici, spindoctors, Roger Moore, EU, VN en honderden miljoenen subsidiegeld.

theo-is-dood | 31-05-21 | 19:11

Er weordt veel geklaagd over dat vonnis tegen Shell, maar ik ben eigenlijk blij dat het een keer de industrie is die moet gaan vergroenen ipv wat de politiek altijd doet, Jan met de Pet opzadelen met regels en boetes terwijl de grootste vervuilers ontzien worden.
En ja, uiteraard komen de kosten linksom of rechtsom bij de burgert terecht, maar zolang de industrie niet hoeft te veranderen hebben al die maatregelen en akkoorden geen effect.

JanVergoor | 31-05-21 | 13:20 | 1

Nee het is echt briljant om linkse actiegroepen samen met activistische rechter te laten bepalen wat er in NL moet gebeuren, democratie wordt zo overschat.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:27

Het is:
Hoofdletter C
Hoofdletter O
Subscript 2.

Onkel Bratwurstbude | 31-05-21 | 13:14 | 2

Heel simpel, is men niet in staat om CO₂ in te typen dan kun je er gewoon vanuit gaan dat wat er geschreven staat totale nonsens is.

donar wodanszn | 31-05-21 | 13:37

@donar wodanszn | 31-05-21 | 13:37: Je kan ook 'koolstofdioxide' gebruiken.

Groenstrook | 31-05-21 | 14:04

Zo zie je maar wat een oogkleppen GL heeft. Er staat Bio, dus moeten we dit willens en wetens doordrukken, zonder ook maar te begrijpen wat de biomassa voor schade aanricht.

halfvolle glas | 31-05-21 | 13:08 | 3

De (s)linkse lummels in de polletiek (D66, PvdA, SP, GL, PvdD, CU) hebben dikke schijt aan feiten. Het gaat om gevoel, symboliek en emoties. En demense stemmen erop dus het werkt.

Graaf_van_Hogendorp | 31-05-21 | 13:10

Het is vooral een papieren constructie die het het etiket klimaatneutraal opleverde. De realiteit heeft ze weer eens ingehaald.

P-unit | 31-05-21 | 13:18

Conclusie: Tata sluiten. Bestaande werknemers een bonus meegeven en omscholen, kan bij de belastingdienst ook.

Finn | 31-05-21 | 13:07 | 7

Ik ken een aantal man die daar werkt en begreep dat tata (is dat een grap van de Indiërs?) en al de vorige eigenaren geen behoefte hebben gehad om bepaalde (so2, of sulfiet/faat geen idee) filters te installeren want duur en geld verspilling. Naar het schijnt zijn ze nu wel bezig om een efficiëntere en minder vervuilende oven of wat het ook te installeren, gedreven door productiecapaciteit denk ik. Wat ook zou kunnen (maar niet kan vanwege hoe ons landje werkt) is een handreiking doen (subsidie?) voor de installatie van deze filters. Al zou het een 100 miljoen van de jaarbegroting zijn, je red er 1000-en Ijmonders mee, wat is een leven waard? Maar goed, we moeten ons niet bemoeien met de private sector die miljoenen verdient over de gezondheid van onze inwoners. Blij dat die bomen centrale in Diemen mijn lucht niet gaat vervuilen, kan ik weer een jaartje langer reaguren.

Amsterdramt | 31-05-21 | 14:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Vattenfall, is dat niet dat bedrijf met die deugreclames vol met blanke Zweedse millennials die als gelukkige engelen in een soort windmolen Atlantis hun zorgeloze leventje leiden? Niets is minder waar dus; Ik zie hier een overeenkomst met de luchtkastelen van onze Zweedse minister van Binnenlandse Zaken, die vast aandelen Vattenfall heeft of de gedoodverfde nieuwe CEO.

De Pilsvogel | 31-05-21 | 13:05 | 2

Daarom geen vattenfall meer, ook al leveren ze het gratis hebben we het nog via subsidies zelf betaald.

likdoorn | 31-05-21 | 14:17

Vattenfall is een zweeds staatsbedrijf dat door de Nederlanders, oa Provincies Gelderland en Friesland zwaar genaaid bij de overname van NUON, ze hebben er miljarden op afgeboekt.......

vranac | 31-05-21 | 20:20

die 10 bedrijven staan toch niet on Amsterdam? Waar bemoeien ze zich mee.
Gewoon afzinken dat Amsterdam, Je hebt er toch niets aan.

Stijlloser_from_NL | 31-05-21 | 13:04 | 3

niet in Amsterdam bedoel ik dus

Stijlloser_from_NL | 31-05-21 | 13:05

DOW heeft een giga plant in Terneuzen als ik het wel ep.

Tishetnetnie | 31-05-21 | 13:08

Ja, en Sluiskil ligt daar in de buurt. In de jaren 50 tot ca 1985, toen was er daar pas echt sprake van vervuiling. Maar om dat verzonnen CO2 probleem maakt niemand zich druk.

Pieter Breydel | 31-05-21 | 13:48

Alle bedrijven het land uit. Alle 7 miljard aardbewoners die in mindere landen dan Nederland wonen zijn zielig en moeten allemaal hier worden gehuisvest. Producten en voedsel halen we wel uit het buitenland. Oh ja en veeteelt moet natuurlijk verboden worden. En stroom, olie en gas leidt tot CO2 en moet ook worden verboden!

lulleficatie | 31-05-21 | 12:59 | 1

En hetero's zijn is eng en moeten worden genezen....

lulleficatie | 31-05-21 | 13:00

Als deze tien knapen daadwerkelijk 68% van de Nederlandse CO2 uitstoot voor hun rekening nemen is het volkomen debiel om de burger op kosten te jagen met warmtepompen en meer dies zij. Van de resterende 32% door burgers zal 't gros aan uitstoot door vervoer komen, niet eens zozeer verwarming van woning, water en eten? Miljarden uitgeven om op die resterende 10-15% van de totale uitstoot wat te beknibbelen is leuk, maar effectief zal je nooit meer dan die 15% reductie behalen... en dat is bij lange na niet genoeg en zul je alsnog die bedrijven aan moeten pakken.

Het is dan eenvoudiger, goedkoper en sneller om te kijken of die bedrijfsprocessen niet wat beter kunnen, in plaats van de miljoenen woningen in Nederland energieneutraal en gasloos te maken á 30-40k per woning.

ReyNemaattori | 31-05-21 | 12:58 | 3

Dit dus.

JanVergoor | 31-05-21 | 13:22

Mooi dat blinde vertrouwen in berekeningen van Mileudefensie, maar er zijn zeker werelden te winnen wat CO2reductie betreft in de industrie.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:31

Deze processen kunnen beter en de middelen hiervoor zijn binnen het bedrijf tata bekend. Wie gaat tata nu forceren om dure filters te plaatsen voor minder uitstoot? Misschien moeten we een crowdfund starten voor een miljarden concern.

Amsterdramt | 31-05-21 | 14:58

In Spanje en Zwitserland doen ze niet moeilijk over Diemen.

dathoujetoch | 31-05-21 | 12:58

Als we die 10 bedrijven nou helemaal het land uit treiteren, dan is het probleem toch opgelost? Toch? Edelachtbare?

dihydrogenmonoxide | 31-05-21 | 12:57

Lijkt er toch eens goed nieuws te komen uit Amsterdam.

FogerRederer | 31-05-21 | 12:52

eerlijk gezegd dacht ik dat het tegenwoordig om stikstof ging, CO2 is zo 2010.

small_town_dude | 31-05-21 | 12:50 | 2

De co2 farce is op termijn niet houdbaar gebleken, dus moest er iets nieuws verzonnen worden. Stikstof is overigens ook niet houdbaar als crisisexcuus. Beter kiest men roetuitstoot, en beter nog: fijnstof. Want dat is een verzamelnaam waar je steeds weer nieuwe stofjes aan toe kunt voegen.

jemagookniksmeer | 31-05-21 | 13:00

@jemagookniksmeer | 31-05-21 | 13:00: Ja, zoals dat ze laatst waterdamp hadden toegevoegd aan de fijnstof data waardoor houtkachels 'opeens' teveel uitstoten.

ReyNemaattori | 31-05-21 | 15:53

Journalist heeft de betavakken vroeg overboord gegooid want talen. Er wordt nu al zo lang over CO2 geleurd dat je onderhand toch moet weten hoe je dat fatsoenlijk typt.

Gummibrösel | 31-05-21 | 12:49

Met al het gratis geld tegenwoordig is het voor de regering een fluitje van een €-cent om eenieder een renteloze lening te verschaffen om een fietsdynamo aan te schaffen, waarmee het gepeupel gedecentraliseerd dagelijks vijf uur mag bijdragen om stroom aan het net erbij te trappen.

Dagelijks stroomt het arbeidspotentieel binnen. Je kan er niet genoeg van hebben.

#Nederland_Fietsland

Milton_Styx | 31-05-21 | 12:48 | 1

Minder eten, meer bewegen. Hoef je ook niet meer naar de sportschool.

Schoorsteenveger | 31-05-21 | 13:04

Las ik laatst niet iets de de EU aardgas ook als schone energie ging aanmerken. Als ze dat doen is al deze complexe onzin totaal niet nodig.

ultraman | 31-05-21 | 12:45 | 2

Heel Belgie wil overstappen op aardgas de komende jaren, samen met wat zonnepanelen een prima transitie.

small_town_dude | 31-05-21 | 12:48

Gaan die Shell-aandelen dan nu eindelijk weer een keer omhoog of hoe zit dat?

Watching the Wheels | 31-05-21 | 12:42 | 1

Wat maakt het uit de pensioenbelofte is toch geen cent meer waard tegenwoordig

stipjes | 31-05-21 | 12:49

Het is zo'n verspilling om eerst elektriciteit op te wekken om daar vervolgens warmte mee te produceren. Zou windenergie niet rechtstreeks, d.m.v. wrijving in warmte kunnen worden omgezet?

lekgoot | 31-05-21 | 12:41 | 3

@lekgoot | 31-05-21 | 12:44:
Leuk voor als je, zoals Halsema, een tweede huisje in het vrije hebt.

Schoorsteenveger | 31-05-21 | 13:03

Dat kan dat heet het in de fik vliegen zijn zelfs filmpjes van, transport is dan weer iets heel anders.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:34

Diemen?
Daar hebben ze toch wethouders van de Groene Khmer die aan de GHB zitten?
Die zonder te blowen niet door de raadsvergaderingen kunnen komen?

Osdorpertje | 31-05-21 | 12:40 | 1

Dat kan ik me heel goed voorstellen.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:35

Alle lobbyisten er uit pleuren en gewoon met kennis uit de eigen kweek verder.Kennis is er wel alleen zijn het geen jaknikkers en meelopers.Zoals het nu gaat wordt onze economie finaal om zeep geholpen.

van stampij | 31-05-21 | 12:39

ik vind het erg omslachtig om de amazonen bossen te kappen ,vervoeren naar Europa en dan hier te verbranden.
Het zou veel makkelijker zijn om de bossen ter plaatse te verbranden ,scheelt veel rompslomp en we zijn lekker groen bezig.

rein9576 | 31-05-21 | 12:37 | 2

Dat doen de localio's wel voor je... stomme oerbossen staan in de weg voor palmolie plantages, daar kun je zo lekker vegan boter van maken enzo...

Ad Hominem Tu Quoque | 31-05-21 | 12:44

@Ad Hominem Tu Quoque | 31-05-21 | 12:44: en soja voor nepvlees.

bijna_raak | 31-05-21 | 13:35

De bestuurders van Amsterdam zijn visionairs die slechts met medelijden kijken naar het achtergebleven deel van de rest van het pauperparadijs Nederland

thanseeuwen | 31-05-21 | 12:35

Het is gewoon eenvoudig. Het Kyoto protocol wasgeschreven voor 15.000.000 Nederlanders en inmiddels zijn dat er 18.000.000. We moeten 5% onder de emissie zitten van 1990.
Met veel liefde wil ik mij inzetten om de wereld te verbeteren, maar het besef dat we nu met 3miljoen bonusmensen in Nederland extra onder de emissienorm moeten zitten betekent alleen maar dat je per persoon nóg minder mag uitstoten.
Waren we van 15.000.000 mensen naar 13.000.000 gegaan, dan hadden we de norm gehaald zonder technologische vooruitgang.
Het is eenvoudig. Minder mensen is beter voor het milieu.
Hiervoor hoef je geen Hitler met ovens te zijn, maar asjeblief, kom eens met gericht bevolkingsbeleid.

Dr.Platypus | 31-05-21 | 12:34 | 3

Er is al gericht bevolkingsbeleid. Het is alleen de andere kant op gericht dan jij en ik zouden willen. Op naar de 20 miljoen!

C1O2 | 31-05-21 | 12:37

Dit. We hebben niet meer huizen nodig, maar minder mensen

Continuum | 31-05-21 | 12:39

Ik vrees dat je gelijk hebt. Die 20.000.000 is wat mij betreft twee keer het optimale dat wordt betaald met het verlies van biodiversiteit, natuur-, en landbouwgebieden en de mogelijkheden rust te ervaren in eigen land. Een groene omgeving is bewezen goed voor de psyche te zijn. Los van de gevolgen voor het milieu leidt bevolkingsdichtheid ook tot druk op de beschikbare ruimte. We concurreren allemaal om 50m2 tot 500m2 stukje Nederland, concurreren om de banen. De gehele ratrace die de samenlevings is zou er niet zijn als er een gezonde populatie zou zijn. Een stukje grond om te leven betaal je dan niet langer met levenslange arbeid.

Dr.Platypus | 31-05-21 | 12:49

youtu.be/h7bhqUXtsnw
Vanaf 36:00 min , het financiële verhaal er achter.

Datgingniegoed | 31-05-21 | 12:33

Ik vind vattenfall echt het kutste bedrijf dat er is. Doen niks anders dan drammen en Nederlandse subsidies naar Zweden sluizen.
Echter, het is natuurlijk een beetje raar om ze met deze rekenconstructie op de eerste plek in dat lijstje te zetten. Die uitstoot komt natuurlijk gewoon voor rekening van Tata en dat Vattenfall daar nog iets mee doet zou juist een min bij Vattenfall moeten zijn en niet bij Tata.

C1O2 | 31-05-21 | 12:32 | 2

Eens. Vattenfall zijn palingslopers voor slechts een bonus 36MW.
Ik haat dat bedrijf tot op hun bot.
Buitenlandse bedrijven ik de energiesector doen het sowieso niet ter verbetering van

Dr.Platypus | 31-05-21 | 12:36

Inderdaad we moeten eerst Tata wegpesten en daarna Vattenfall. Effect op uitstoot 0,0, effect op banen dramatisch.
Maar we deugen wel helemaal de moeder.

klaasjanhenk | 31-05-21 | 12:44

Tja u heeft zelf massaal gestemd op Ed Nijpels en Milieudefensie.

Voorkom verspilling, denk goed na voor u deze tegel uitprint.

All_yall | 31-05-21 | 12:32

China heeft vorige week een enorme deal met Rusland gemaakt over een tig aan te bouwen 3de generatie kernenergie centrales. Daarnaast leveren China en Rusland graag grondstoffen die voor het maken van Zonnepanelen en Windmolens nodig zijn aan het Westen. En het Westen neemt dat maar al te graag af.

ultraman | 31-05-21 | 12:31

Tata sluiten. Op huidige terrein mooie chipfabriek van ASML/ASMI of NXP. Geld wat nu voor windmolens op land en biomassacentrales gebruikt wordt steken in het omscholen van het huidige personeel van tata en wat over is mag terug naar de burger.

zeertegendradig | 31-05-21 | 12:30 | 1

Jaaa geld geven aan ‘de burger’!! Ouwe populist.

JJMS | 31-05-21 | 12:32

Maar wat komt er straks dan? Een totaalverbod op aardgasgebruik? Worden alle straten en stoepen en tuinen opgebroken om de leidingen weg te halen? Of blijft het netwerk liggen en kunnen we onze gemeente, na een nacht graafwerk, met een dikke buis aansluiten op het Duitse aardgasnet, hier iets verderop?

Leptob | 31-05-21 | 12:30 | 2

Ze willen het aardgasnet om gaan zetten naar een waterstofnet. Er hoeft dan vrijwel niets te veranderen aan het gasnet, maar iedereen mag dan wel een andere ketel én kookplaat.

Alexander des Burgus | 31-05-21 | 12:49

@Alexander des Burgus | 31-05-21 | 12:49: waterstof (H2) is hoogexplosief. Kent nog iemand de ondergang van de zeppelin Hindenburg? Klik: youtu.be/jfnQLuZ9v8U

theo-is-dood | 31-05-21 | 19:21

Je moet erkennen dat ze wel fantasie hebben. Een normaal mens komt er niet op.

Schriever | 31-05-21 | 12:28

wat een gekut. Stadswarmte met groene stroom opwekkken. Zou je niet gewoon die stroom dan direct naar de huisjes en de fabriekjes kunnen sturen om daar een boilertje te vullen. Met je overschot aan groene stroom, tuurlijk joh, met je datacenters en groene waterstof. Die claimen ook al wat overschotten. Eindeloze tekorten zal je bedoelen, weer aan te vullen met fossiel natuurlijk. Laat de particulier met rust en lever gewoon gas en atoomstroom. en ga met die bedrijven ( 60% vd co2 bij elkaar!) om tafel en los met hun het probleem op. Wel zo overzichtelijk.

kokkie klaphaak | 31-05-21 | 12:26

College in Amsterdam: we sluiten alle bedrijven, want slecht. Niemand werkt want goed voor het gezin en milieu. Iedereen krijgt een basisuitkering want lief en de rest van Nederland moet dat betalen, want Amsterdam is een voorbeeld.

RememberRemember | 31-05-21 | 12:21

Dat is dus duidelijk. "Wij" draaien voor de kosten op voor die 10 bedrijven die 2/3e van de totale CO-2 uitstoot voor hun rekening nemen. Tip voor die linkse kloothommels in het kabinet; inzetten op remigratie en opvang in de regio en ipv bouwen investeren in natuur, groen, aanplant, dat soort dingen.
Maar goed, problemen zijn er om te beprijzen, niet om op te lossen, zo werkt het dan ook wel weer.

Graaisnaaiert | 31-05-21 | 12:20 | 2

Met je woorden spreek je minimaal voor twee mensen. Jezelf en ik. Ik onderschrijf deze woorden volledig.

Dr.Platypus | 31-05-21 | 12:27

Amsterdam en Mega?

Alleen op het gebied van MEGAFAAL.

hangtiet met knoop | 31-05-21 | 12:18

Het zijn stuk voor stuk waninvesteringen om de economie gaande te houden. Huishoudens worden gedwongen om hun eigen verdiende geld aan steeds nieuwe energiegedrochten te verspillen. Waarom moet een gewone burger steeds meer betalen voor essentiële zaken als energie!? Van bijstand en minimumloon tot beetje boven modaal houden we binnenkort niets meer over. Waarom moet ik mijn abonnementen en hobbies opzeggen met zulke prijsstijgingen? Waarom moet ik met schuldgevoel mijn portemonnee iedere maand leegschudden? Het concept milieu wordt tegen me gebruikt, maar in feite moet ik boeten voor grootverdieners hun levensstijl, migratie en de grote kinderscharen van andersdenkenden. Hen wordt geen strobreed in de weg gelegd. Ik daarentegen moet met prijsstijgingen de investeringen bekostigen om deze economie in stand te houden. De wereld is te vuil en te vol en dat komt niet door mij als kinderloze vegetariër. Lazer maar op met dat geldzuigen zodat anderen hun levensstijl kunnen behouden. Ze moeten met hun poten van mijn geld afblijven.

zeurmachine | 31-05-21 | 12:17 | 2

"en de grote kinderscharen van andersdenkenden."
Ik neem aan dat u de anders-geïndoctrineerden bedoelt. Ik ben andersdenkend en heb daarom juist geen kinderen.

Andersdenkend | 31-05-21 | 12:55

Een soort Pol Pot

hotbrasil | 31-05-21 | 12:14

weer zo'n dom plan. iedereen een gasgestookte cv. heb je bij uitval maar 1 gezin in de problemen. heg je bij vernieuwing niet 1 jaar maar een halve dag nodig. en een groot voordeel, de infrastructuur ligt er al. alleen maar voordelen.
waarom beginnen we daar niet aan? oh wacht dat hebben we al, stelletje prutsers.

isotope 465 | 31-05-21 | 12:13 | 3

Lekker laten gaan... Straks hele stadswijken zonder warm water, worden in allerijl over dieselgeneratoren geplaatst om de mensen nog wat warmte te bieden, waardoor de complete C02-winst binnen enkele dagen verdampt is.

FrankVeer | 31-05-21 | 12:19

Ik heb vandaag geleerd dat het gewicht van de as van een windmolen zo zwaar is dat deze de lagers beschadigd onder zijn gewicht. Om dit tegen te gaan wordt, op windstilte dagen of bij onderhoud, de as langzaam rondgedraaid met behulp van een diesel generator.. die krengen zuipen als zeerovers

dikketietenhardetepl | 31-05-21 | 13:55

90 % elktr. en gas wordt door het bedrijfsleven verbruikt, dat gezeik tegen particulieren om hun huisjes te isoleren is dus flauwekul.

Uw Verzekeringsadvis | 31-05-21 | 12:12 | 2

Tuurlijk, maar particulieren kun je makkelijker klem zetten.

FrankVeer | 31-05-21 | 12:21

Verdienmodel. Snapt u toch ook? En voor de fabrocage, en voor de leveranciers, en voor de installateurs, en voor de vergunningafgevers en voor de energieleveranceirs want de prijzen gaan omhoog, dus wek zelf maar op, anders zitten we over 5 jaar met prepaid oplaadkaarten voor stroom.

Graaisnaaiert | 31-05-21 | 12:22

Eneco niet in de top 10?! Benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben...

Tollebol | 31-05-21 | 12:12 | 1

Handig boekhouden?

ratelaar | 31-05-21 | 12:13

Om als land compleet over te schakelen naar zelf opgewekte groene stroom met je een kwart van het oppervlakte vol zetten met windmolen en zonnepanelen. Dat wordt kiezen tussen natuurgebieden en vogels of import van Bente Beckers fanclub leden.

Deflatiemonster | 31-05-21 | 12:12 | 1

Of misschien wakker worden uit de woke droom?

ratelaar | 31-05-21 | 12:15

Is dat Russels teapot?

Mahatma | 31-05-21 | 12:11 | 1

Of HTTP 418?

MokumsMoppie | 31-05-21 | 12:14

'‘We willen niet iets bouwen dat niemand wil’, zegt Anna Borg, de Zweedse ceo van Vattenfall. ‘We een warmtesysteem dat de burgers willen.'
Ik moet alweer zuchten.... Zucht....
Heeft Anna Borg een representatief onderzoek gedaan onder burgers met allerlei achtergronden en daaruit geconcludeerd dat de meerderheid het wel degelijk aan hun reet, op welke manier warmte wordt opgewekt?

Leptob | 31-05-21 | 12:11

Gewoon Amsterdam afsluiten van gas en elektriciteit. Geef het een week. Dan smeekt men om kolencentrales.

Is dit nog nieuws? | 31-05-21 | 12:09

Zo’n google datacenter waar ze water nodig hebben om te koelen, kunnen we dat niet heel duur terug kopen?

MokumsMoppie | 31-05-21 | 12:07 | 2

Er wordt daar inderdaad veel warm water gecreëerd, wat doen ze er mee ?

Roze_bril_drager | 31-05-21 | 12:16

@Roze_bril_drager | 31-05-21 | 12:16: Door de koeltoren jagen, hup de atmosfeer in. Als je daar met je zweefvliegtuigje boven vliegt, heb je themiek van jewelste. Die warmte zou je prima kunnen gebruiken om iets mee te verwarmen maar ja, er woont niemand in de buurt.

Bakkeleures | 31-05-21 | 12:22

Vattenfall als de grootste uitstoter...

En dan die walgelijk deugende reclames van ze op TV zien.

Wijze uit het Oosten | 31-05-21 | 12:07 | 2

En te bedenken hoe duizelingwekkend veel subsidie ze binnenlobbyen voor hun vervuilende deugprojecten.

jemagookniksmeer | 31-05-21 | 12:10

Levert toch groene stroom?
??

ZZP-er | 31-05-21 | 12:12

"windstil & mistig."
Heb de houtkachel al uitgedaan. Zonnetje moet zo weer te zien zijn.

All_yall | 31-05-21 | 12:05

Jullie maken dan wel reclame voor de Quooker maar ik kan ook de Instant Pot aanraden. Pressure cooking vereenvoudigt de geneugten van thuis koken, bevordert een gezonde levensstijl en geeft je meer tijd om te genieten van heerlijke maaltijden met de mensen van wie je houdt.

Zoethoudertje | 31-05-21 | 12:04 | 2

Is dat LHBTGQ-vriendelijk? Zo’n Instant Pot?

Braco.me | 31-05-21 | 12:07

En dan nog levert zo'n boiler maar 15% van de benodigde warmte... En wedden dat in de winter dat percentage eigenlijk nog lager ligt?

Hadena | 31-05-21 | 12:04 | 3

En die 15% ga je dan transporteren... Als er íets is wat je niet graag transporteert, dan is het warmte, in tegenstelling tot gas of elektriciteit. De verliezen zijn immens en de risico's en kosten gigantisch. Volgens mij leer je dat zelfs op de MAVO.

Bakkeleures | 31-05-21 | 12:21

@Bakkeleures | 31-05-21 | 12:21: MAVO is natuurlijk wel hoog gegrepen voor die lutsers die onze maatschappij op een verantwoorde manier vorm moeten geven hè.

J-van-de-Bontekoe | 31-05-21 | 12:45

@Bakkeleures | 31-05-21 | 12:21: En die warmte die wordt verloren tijdens transport gaat in de grond zitten, waardoor die verdroogt.

NerdAlert | 31-05-21 | 12:57

Kom, dit kan beter: Vattenfall verder opsplitsen, RWE even de grootste afnemer erbij, Uniper (Maasvlakte...) zodat steeds meer lijkt dat het door bedrijven komt in plaats van door huishoudens en consumenten. Een leerlooier per dorp die een flinke vaart per jaar vervuilt komt niet voor en dus 1.000 leerlooiers ook niet. Dit kan beter: grote bedrijven zijn de schuld van alles.

TheseDays00 | 31-05-21 | 12:03 | 2

Weg met bedrijven. Iedereen een moestuin.

All_yall | 31-05-21 | 12:16

shell bv, is die CO2 uitstoot in die grafiek alleen CO2 voor productie? Want de winning CO2 valt gedeeltelijk weer ergens anders en de consumenten CO2 wordt dan weer dubbel geteld. Het is één grote bangmakerij met erg oneerlijke informatie verspreiding.

HA BIER!1! | 31-05-21 | 12:27

Letterlijk de eerste zin van het artikel achter de link:
"Met de komst van de waterkoker is Nederlands grootste biomassacentrale nog niet van de baan."
GeenStijl:
"Boomcrematorium Diemen van de baan."

Schoorsteenveger | 31-05-21 | 12:03

Tot iemand die groene zeloten verteld dat je met een windmolen en een waterrem ook warm water kan maken.

Niet_Van_Hier | 31-05-21 | 12:02

Ik wist niet dat al die bedrijven zoveel dicobalt uitstoten. Lijkt me zonde van dit metaal.

Montgomery Burns | 31-05-21 | 12:01 | 1

Scherp!

Wrak | 31-05-21 | 12:08

Ik moet het nog even volhouden, maar ik verheug me al enorm om over 20 jaar die domme koppen te zien wanneer ze zich realiseren dat het uitgeven van een triljard euro niets geholpen heeft.

TheBigKirth | 31-05-21 | 11:58 | 6

@* Il Principe * | 31-05-21 | 12:03: Daarna zijn ze weer zielig en hebben ze honger. Dan stappen ze op de boot en komen naar het land van melk en outkiering

opruimen | 31-05-21 | 12:12

@* Il Principe * | 31-05-21 | 12:03:
Geen zorgen. Olie of geen olie, die islamisering gaat er als het aan VVD66 ligt hoe dan ook wel komen. Die klimaatwappie-onzin is puur een middel om de gewone burger extra uit te knijpen en onder de duim te houden.

citywok | 31-05-21 | 12:31

@zeefert | 31-05-21 | 12:12:
Ze zullen dan in ieder geval geen geld meer hebben om Moskeeën in ander landen te laten bouwen zoals ze de afgelopen decennia hebben gedaan.

* Il Principe * | 31-05-21 | 13:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar alle subsidies (miljarden...) gaan rechtstreeks naar Zweden....

dick3701 | 31-05-21 | 11:57

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino