Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Provincies zijn het zat. Musea en theaters NÚ open

Even opzoeken waar 'provincies' ook alweer goed voor zijn

zie je dat henk????

Aha de provincies vinden iets, tussen het 'debatteren' over fietspaadjes en wandelroutes, het drinken van thee en bepalen welke kleur wc-papier de voorkeur moet krijgen door. En wel dat theaters en musea 'gewoon open' moeten. Deze totale draak van een 'gewoon open'-lobby, die al sinds het begin van de sluiting door iedereen voor de kat z'n viool wordt rondgepompt. Kroegen moeten gewoon open!! Sauna's moeten gewoon open!! Sportscholen moeten gewoon open!! De duivenmelkvereniging van Oom Piet en Tante Theo moet open!! Alles moet gewoon open, want iedereen vindt zichzelf terug in het alleronderste laagje van de piramide van Maslow. En natuurlijk is de regelgeving inzake musea vrij debiel. Het is vrij debiel dat half Nederland door Zweedse meubelreuzen schuifelt op zoek naar het laatste schroefje van de Pätrick, het is vrij debiel dat half Nederland bij gigantische bouwmarkten op zoek is naar de hardste palen en het is vrij debiel dat half Nederland bij enorme tuincentra over elkaar heen rolt voor de laatste clematis zonder bladluis, terwijl je juist bij musea gewoon een routetje kan maken van plekje A naar plekje B, beetje afstand houden, beetje naar schilderijtjes en beeldjes loeren en dat is het dan. Maar in tegenstelling tot wat de provincies roepen is cultuur natuurlijk wél gewoon een luxeproduct, want als je 's ochtends snippertjes abstract expressionisme van Barnett Newman op je boterhammetje gooit krijg je het buikje niet vol, en die wasmachine komt er ook niet als je de hele dag kijkt naar werkjes van Francisco de Zurbarán zit te kijken. Samenvattend. "De kunst en cultuursector moet gewoon open." Ja absoluut! "De kunst en cultuursector is een essentiële sector voor onze samenleving en hoort daarom vooraan te staan bij versoepelingen." Haha nee.

Reaguursels

Inloggen

Wie gaat er eigenlijk nog naar een museum?

Flapuitx2 | 21-05-21 | 18:19

Het omt cq rivm erkent dat de musea veilig open kunnen MAAR dat er dan mensen uit verschillende plaatsen zomaar naar het museum toegaan en dus reizen en elkaar ontmoeten dat moeten we niet willen met de vliegende ebola die nu heerst.
vvd met schoothondje cda (“volgt in alles”) volgt deze redenering en houdt musea gesloten.
Ondertussen trekken duitsers massaal over de grens voor Nederlandse outlet centra, maar ja.

Analia von Solmsch | 21-05-21 | 18:16

Traditionele (binnen)musea kunnen natuurlijk open. Theater en kamermuziek voorstellingen kunnen natuurlijk pas als aller, aller, allerlaatste open. Met name bij dat soort voorstellingen komt het Covid19 risico-publiek, de boomers, dus laten we geen onnodige risico's nemen.

Grachus | 21-05-21 | 17:42 | 1

Die zijn inmiddels wel ingeënt, maar vertel dat het rivm maar...

Analia von Solmsch | 21-05-21 | 18:17

Beetje raar dat vanuit de 2e Kamer door de overheid wordt aangegeven dat binnenmusea nog niet open kunnen dezelfde overheid bij monde van de Provincie oproept voor opening van binnenmusea. Koekoek!

Jan, Leiden | 21-05-21 | 14:05 | 1

Er is maar 1 overheid!!!

BasBr | 21-05-21 | 17:03

Als ik al die belangenverenigingen moet geloven had alles eigenlijk vanaf dag één “gewoon open” gekund. Alsof je Willem Engel hoort prediken.

Bigi Bana Boy | 21-05-21 | 13:11

Cultuur is mensen, en mensen maken nu eenmaal ontzettend veel rotzooi, gewoon voor de lol. Voor de een essentieel, voor de ander totaal overbodig.

Aisie | 21-05-21 | 12:38

Cultuur, Mosterd, is wel degelijk essentieel. Het is de cultuur die ons verbindt, het zijn de muziek, een goed boek, een mooie film die troost bieden. Cultuur is geen kapsonen, geen witte wijn sippende hipsters op een terrasje. Ineens maar zo extra gratis een mooi live optreden midden in de stad kan een dag een gouden randje geven of, zoals tijdens de eerste lock-down de Matteüs Passion die uit open deuren in Naarden klonk. En dan hoef je niet eens een fan van die muziek te zijn. De manier waarop de kabinetten onder Rutte met cultuur zijn omgegaan is te debiel voor woorden.

BenZen | 21-05-21 | 12:12 | 3

Nou WOKE kan er anders ook iets van hoor.

Slough | 21-05-21 | 12:42

@Slough | 21-05-21 | 12:42: zal zo zijn, maar het is niet voor niet dat dictators kunst en alles wat naar cultuur zweemt als eerste verbieden. Hitler met zijn ent arte kunst is daar een aansprekend voorbeeld van.

BenZen | 21-05-21 | 13:43

Cultuur gaat nooit dood. Zelfs in de vernietigingskampen in WO2 werd er in de barakken nog theater gemaakt en lachten mensen daarom. Sorry voor het vergelijk. Cultuur is wel heel belangrijk, en hoewel niet essentieel, zeker de moeite waard om te behouden. Na de oorlog was een aanzienlijk deel van de cultuurfiguren vergast. Dat is nooit meer teruggekomen. Dat moeten we zien te voorkomen. Dat is het enige. Er gaat niks boven het snuffelen in een of ander schimmigg museumpje, waarna je later op de verjaardagsvisite gelukkig weer een uur gespreksstof hebt. Maar hoe slecht het ook gaat met de Mens. Cultuur gaat pas dood, als de Mens is uitgestorven of ergens geëvolueert in een donker holletje woont.

LV-225 | 21-05-21 | 11:57

Terrasjes, cafe's, restaurant; werken er veel mensen; ja. Gaan mensen er graag naar toe? Ja. Gaat er veel geld in om en werken er mensen? Ja. Zijn ze essentieel? Nee. Musea; is er veel kapitaal/waarde in musea? Ja. werken er mensen? Ja. Gaan er veel mensen graag naar toe? Ja. Is het essentieel? nee. Gewoon open die handel als het kan.

Risingson | 21-05-21 | 11:50

Niet alle musea staan bol met pretentieuze kunst-dingen.

Er zijn ook musea met auto's, militaire vliegtuigen, voc-tijd en zo.
Iets dat ze uit de Noordzee opgedoken hebben dat er al 400 jaar ligt.

En met hand- en spierkracht gemaakt toen ook en je kon niets zomaar bestellen online. Kom daar nu maar eens om.

De geschiedenis van ons land, onder andere.

Nee hoor, er zijn best mooie dingen te zien.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:40

Alles open. Hup!

zwenkwieltje | 21-05-21 | 11:38

Jah, er moet een einde komen aan al die sterfgevallen door cultuurgebrek...

hotmint | 21-05-21 | 11:27

Wat ik mij nou afvraag is: dat 'voorhouden van spiegels' door kunstenaars. Wat is dat precies? Hoe werkt het? Is dat iets waar je je voor open moet stellen of wordt het over je uitgestort zonder dat je het weet?
Nou, weet ik niet of een kunstenaar mij ooit een spiegel heeft voorgehouden. Ben ik dan nog mens of mankeert er dan iets aan mij? Wat mis ik?
Het zou fijn zijn als een propagandist van de kunst dit mysterie eens ontrafelde.

Amsterdamsko | 21-05-21 | 11:17 | 2

Als je naar Escher kijkt dan zie je al gekke dingen en vondsten. Dat is toch wel redelijk toegankelijk toch?

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:42

@kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:42:
Ja, dus? Ik zoek de spiegel waar de kunstwereld zo vol van is. Wat houdt dat in? Even aannemende dat ik op zoek ben naar een spiegel. Waarom zou ik?

Amsterdamsko | 21-05-21 | 14:23

Ook dat zwaar verouderde echtpaar op de voorgrond? Knap gschilderd door Albert.

dathoujetoch | 21-05-21 | 12:31

De Covid museum variant is natuurlijk een stuk gevaarlijker dan de Ikea/Gamma variant. Logisch dat de musea dus dichtblijven.

Broadsquire | 21-05-21 | 11:15

Gesubsidieerde meuk voor ANWB-echtparen. Lekker met de hand onder de kin naar een ondegekliederd doek kijken of streng meeknikken met een breakdancende rapper ("Oh, wat een verrijking, Henk!")

Egerius | 21-05-21 | 11:08 | 3

Lol... ANWB-echtparen. Die kende ik nog niet!

Amsterdamsko | 21-05-21 | 11:17

Toch vreemd dat sommige mensen er niets in zien en anderen oprecht euforisch kunnen worden van een Vermeer of een van Gogh.
Ligt dat dan aan het schilderij of aan de kijker die eigenlijk niet kijkt?

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:20

Je bent gewoon verbitterd omdat ze jou Sensation White hebben afgenomen.

Bigi Bana Boy | 21-05-21 | 13:12
-weggejorist-
small_town_dude | 21-05-21 | 11:06 | 1

Hmm nog geen reaguursel van Schoor?

knutsel_ | 21-05-21 | 11:00

De meeste "culturele" instellingen drijven op subsidies. Als deze niet zonder
subsidies kunnen overleven, hebben ze geen bestaansrecht. Dan zijn het hobbies voor de enkelingen, maar betaald door iedereen. Direkt alle subsidies op "cultuur" afschaffen. Voor een openlucht-optreden van muziekgroepen moeten de bezoekers een hoge toegangsprijs betalen, omdat zo'n optreden een puur commerciele o pzet heeft. Een "culturele" instelling vraagt een lage toegangsprijs omdat iedereen en via subsidies aan moet meebetalen. De bezoekers van zo'n gesubsidieerde instelling zijn een klein groepje, de overgrote meerderheid van de mensen interesseert "cultuur" geen bal.

mickey99999 | 21-05-21 | 10:49 | 5

Kan allemaal wel zijn qua geld en markt, maar wees toch maar zuinig op de Rembrandts, van Goghs en Vermeers en Jeroen Bosch.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:25

U heeft gelijk, daarom wil ik ook graag dat de rijksmusea gratis toegangkelijk moeten worden. Dat dubbel vangen van poen is voor deze toko's onzin. Daar dokken we immers ook belasting voor. De kleintjes die niet aan het infuus hangen mogen gewoon een toegangsprijs rekenen. Die kan je incidenteel een mooie subsidie kunnen geven, maar moeten het zelf rooien.

LV-225 | 21-05-21 | 12:32

Klopt. De overgrote meerderheid van de mensheid bestaat dan ook uit volstrekte achterlijken. Maar dat wisten we al.

Bigi Bana Boy | 21-05-21 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Lekker schreeuwen maar de ballen niet hebben.

SinisterNL | 21-05-21 | 10:39 | 1

Woordkunstenaars. Typisch.

small_town_dude | 21-05-21 | 11:10

Het tekent het culturele niveau van Rutters en Hugeau: schoenenwinkels wel open, musea niet. Ongetwijfeld zaterdag bij de finale? Nou, heren, dat is nou net geen Kunst, dat zijn kunstjes.

dathoujetoch | 21-05-21 | 10:18

Voor een harde paal hoeft niemand naar de bouwmarkt. Ik heb er ook één. Wel ladies only.

Gewinflipt | 21-05-21 | 10:18 | 1

Maak een foto van die paal in de grond in de tuin en voilà: Kunst.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 10:27
-weggejorist-
Stropdascrimineel | 21-05-21 | 10:14 | 1

De bezoekers zijn toch (bijna) allemaal ingeënte 60-plussers die met hun NS vrij reizen dag naar Eindhoven zijn gereisd om het van Abbe Museum te bezichtigen dus daar valt weinig van te duchten. Overigens is cultuur inmiddels vrijwel geheel virtueel en digitaal en zijn musea een soort van "musea musea" en provincies een soort van "provincie musea", vroeger relevant toen de verbindingen slecht waren en de ambtenarij niet digitaal maar inmiddels als politiek niveau overbodig. Bestuurlijke functies kunnen gewoon naar het Rijk zonder dat dat tot grote politieke uitholling leidt.

AlexanderVissers | 21-05-21 | 10:08 | 1

Precies, grijze muizen in Volvo s.

Uw Verzekeringsadvis | 21-05-21 | 10:49

Wanneer we zien hoe goed het programma van de Van Rossems bekeken wordt, drie slonzige bejaarden die over kunst en cultuur praten dan blijkt dat er een grote interesse voor bestaat.

Red shirt | 21-05-21 | 10:01 | 4

@Graaisnaaiert | 21-05-21 | 10:03:
Fake edit, apart eigenlijk. Geen enkel probleem als ik dat over de Van Rossems zeg maar als ik dat over een rapoptreden zou zeggen zou de wereld te klein zijn. We hebben nog een lange weg te gaan dus, voordat we elkaar eindelijk als volwaardig en gelijkwaardig zien, zonder overdreven lange tenen.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Wel gek, musea zijn al tijden dicht maar Nederland blijft toch onverminderd cultuur importeren.

FogerRederer | 21-05-21 | 09:58 | 1

En: propageren.

bisbisbis | 21-05-21 | 11:20

Ik ga liever naar het museum dan naar een terras om eerlijk te zijn. Maar ieder zijn meug, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Even doorprikken en ondanks Hugo c.s. zijn we er dan toch af en die verdienmodellen steekt hij maar waar de zon niet schijnt.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 09:53 | 2

Ik ook. België hield musea open, maar de bekrompen kooplieden van dit land vinden het belangrijker om weer vanaf een terras andere mensen aan te kunnen gapen.

Diotima | 21-05-21 | 10:18

ik doe het liefst allebei. Naar het museum en daarna borrel en eten op een terras. Zo leren mijn kinderen over kunst, cultuur en gastronomie op 1 dag.

small_town_dude | 21-05-21 | 11:09

D'r was toch ook zo'n "kunstenaar" uit Duitsland de vorige eeuw?
Waarom daar geen tentoonstellingen van? Kom, hoe heet die ook alweer....?

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:52 | 8

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 10:00: nou vooruit. Die reken ik goed.

JB86 | 21-05-21 | 10:03

@JB86 | 21-05-21 | 10:03:
https://assets.catawiki.nl/assets/2019/9/27/e/5/b/e5b5516e-b792-4cca-b769-2b8c45beaa7f.jpg
Hier nog 1. Helemaal inclusief.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 10:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Zelfs voor de kunst en cultuursector is 1,5 jaar uitvreten niet zaligmakend, dit is echt een openbaring.

Sarcastica | 21-05-21 | 09:51

ik maak me drukker over de cultuur waar het meeste geld naartoe gaat in Nederland: de 'straatcultuur' . Geef mijn belastinggeld maar aan een schilderij uit in plaats van een groepje hangjongeren.

small_town_dude | 21-05-21 | 09:46 | 4

@Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:49: Dat is ook kunst. Voorbehouden aan een selectief gezelschap van "kunstenaars".

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 10:04

Allemaal leuk een aardig maar als de overheid 80 miljoen mee dokt aan een kleurplaat ben je mij kwijt hoor. Daarnaast moeten we De Oopjens ook nog eens delen met de Fransozen.

FogerRederer | 21-05-21 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

‘Met voorrang direct openstellen’, luidt het devies. ,,Kunstenaars, schrijvers en muzikanten, zijn broodnodig om ons een spiegel voor te houden.’’

Dure spiegel en wat zie je erin?
Lalala in het Engels, gezongen door een gehandicapt persoon van kleur met seksuele voorkeur die afwijkt van het gemiddelde met een lichtshow die ontworpen is om er een epileptische aanval van te krijgen.

Of kijken naar een schilderij uit de oudheid met een beperkt aantal onderwerpen: Adam en Eva (met navel), Jezus aan het kruis, een vergezicht of 4 strepen op een doek. Een gebruiksvoorwerp zoals een vaasje (zouden ze over 400 jaar een computer tentoonstellen?) of moordwapens uit de oudheid.

Over smaak valt niet te twisten. Dus hangen we maar 1 smaak op. Zonder controverse.
Want een naakte negerin met halsband (hoe mooi ook geschilderd) , oei oei oei....

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:45 | 2

En toch begint het opwekken van interesse voor kun s en muziek met laagdrempelige - in onze oren - poep als een mompelende piepneger op wat elektronische storingsgeluiden of een of ander suf multicultureel stripje of leesboekje. Zolang ze maar actief worden uitgedaagd ipv passief die meuk in hun smoel gestort te krijgen is er al winst behaald. En wie weet, misschien zien we ooit echt poc's massaal naar de musea trekken om van de kunst te genieten of zelf serieus instrumenten te gaan bespelen.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 09:57

Over smaak valt wel te twisten, over voorkeur niet.

Rest In Privacy | 21-05-21 | 12:27

er is nu een tentoonstelling over slavernij in het rijks. Die kan ik iedereen aanbevelen.

yeps | 21-05-21 | 09:45 | 2

Prachtig...
https://cdn.nos.nl/image/2021/05/18/743703/3840x2160a.jpg
'La Bouche du Roi'
Je ziet het lijden....

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:46

Na sluitingstijd komt het pas echt op gang, als de donkergetinte schoonmakers met stofzuigers en stofdoeken de boel weer oppoetsen.

wijsvinger | 21-05-21 | 09:55

Ik ga niet meer naar de horeca, dan krijgen die het moeilijk, daalt het vastgoed in waarde en hops hele huizenmarkt komt weer op een redelijk niveau in een weekje tijd.

stipjes | 21-05-21 | 09:44

Nee, maar het songfestival wel. Wansmaak is ook smaak.

Deflatiemonster | 21-05-21 | 09:38

Ik snap eigenlijk niet dat ze voor subsidie gaan bij de baas. Die gaat over het geld.

Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:37

Hoop zure reacties. Mijn vermoeden is dat theathers en musea aan veel reaguurders niet besteed zijn.

Diederik_Ezel | 21-05-21 | 09:31 | 11

Zuur doen over zure reacties. Laat dat maar aan Diederik over!

JJMS | 21-05-21 | 10:13
▼ 8 antwoorden verborgen

Vergeet u niet dat klotecultuur óók cultuur is.
Ik vind die zangwedstrijd in de Ahoy en die Dunken die zijn moedertaal vergeten is compleet waardeloos, maar anderen denken daar anders over en het is wel cultuur.
En wat dacht u van alle koeltoer die onze Nieuwe Nederlanders meebrengen?

JvanDeventer | 21-05-21 | 09:31

Altijd dat dedain voor kunst en cultuur...
Teddy Roosevelt zei het al : " Als ik het woord cultuur hoor trek ik mijn revolver ".

oldandwise | 21-05-21 | 09:30 | 3

Schieten is ook cultuur.

Kapitein Sjaak Mus | 21-05-21 | 09:42

Vaak wordt die quote toegewezen aan Herman Göring. Maar u maakt er helemaal wat van met Roosevelt. De quote is van Hanns Johst 'Wenn ich Kultur hore entsichere ich meine Browning'. Overigens was dat wel iemand uit de Duitse cultuursector.

JB86 | 21-05-21 | 10:01

Mislukte missionaris. Lekker in andere landen wat cultuur opdringen, want "wilden" in rieten rokjes of naakt, dat kan/kon echt niet....

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 10:07

https://www.dumpert.nl/item/8084591_d760f444
Hans legt het wat beter uit.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:30

Weet je wie het ook zat is?

small_town_dude | 21-05-21 | 09:29 | 2

Frits Wester? Of is ie alleen zat?

amateurrr | 21-05-21 | 09:56

Paul Kersey

Drozen13 | 21-05-21 | 10:15

1) Ik wil in leven blijven. Wat heb ik daarvoor nodig?
2) Ik wil aan de samenleving deelnemen. Wat heb ik daarvoor nodig?
3) Ik wil me prettig voelen. Wat heb ik daarvoor nodig?

obi1 | 21-05-21 | 09:24 | 9

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:33:
Maar je moet eerst aan geld zien te komen. Dat is de clou.
Dat is nu ook het probleem van de kunst en cultuursector.
We zullen zien hoe ver ze komen.

Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:44

@Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:44:
Maar je moet eerst aan subsidie zien te komen. Dat is de clou.
Dat is nu ook het probleem van de kunst en cultuursector.
We zullen zien hoe ver ze komen.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:49

Werken, consumeren, spullen kopen en op tijd doodgaan, dat levert meer op voor de aandeelhouders.
Dat is het wel zo'n beetje.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Het gaat helemaal niet om kunst en cultuur, het gaat om geld. Geld is een essentiële sector voor onze samenleving, en die dreigt op te raken.

Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:24

"Wij moeten zorgen dat literatuur en kunst op de juiste wijze een samenstellend deel van de revolutionaire machine als geheel vormen, dat zij dienen als een krachtig wapen om het volk te verenigen en op te voeden en om de vijand aan te vallen en te vernietigen, en dat zij het volk helpen eensgezind en eendrachtig de strijd met de vijand aan te binden."

... dixit Mao.

mozaard | 21-05-21 | 09:23 | 3

Ha, en nog eentje:

"Een leger zonder cultuur is een stompzinnig leger, een een stompzinnig leger kan nooit de overwinning o de vijand behalen." (Misschien kan de overheid het ministerie van Defensie wel samenvoegen met dat van Cultuur?)

mozaard | 21-05-21 | 09:26

@mozaard | 21-05-21 | 09:26: Vietnamezen en Afghanen hebben volgens die definitie meer cultuur dan de USA....

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:33

Wat wil je nou zeggen? Dat kunst en cultuur verdacht zijn omdat Mao er iets over gezegd heeft? Vergeet niet dat onder zijn bewind alles wat oud is, stuk werd gemaakt.

Diotima | 21-05-21 | 10:20

Ja de musea moeten open. Kunst is goed voor iedereen. Wat waren de kunstenaars van de lage landen goed. Uit de hele wereld komen mensen naar ons land om schilderijen van Rembrandt, Vermeer, Van Gogh en noem maar op live te bekijken in de musea.

De musea zijn een belangrijke toeristische trekpleister. En kijk eens wat voor spin-off die musea hebben: hotels, restaurants, café's winkels, etc. Er worden miljarden verdiend dankzij de musea. Iedereen wil Rembrandt en Van Gogh c.s. zien.
Wat de theaters betreft zie ik dat in veel mindere mate.

Maar de musea moeten open. Laat de toerist maar komen. De schatkist moet weer aangevuld. We moeten trots zijn op onze wereldberoemde kunstenaars. Open die hap. En snel. Goed stuk, Mosterd.

aamert | 21-05-21 | 09:23 | 5

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:49: Die kunstenaars, je verwijst naar drie schilders waarvan Van Gogh en Vermeer gewoon kunstschilders waren. Je hele tegel slaat als een tang op een varken.

Rest In Privacy | 21-05-21 | 09:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel stompzinnige tegels onder een stompzinnig artikel. "Omdat ik het niet snap is het niet belangrijk."

Spijker83 | 21-05-21 | 09:20 | 2

U snapt het niet.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:21

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:21: En krijg je 'cultuurplaatjes kijkers' niet aan het (ontbrekende) verstand gebracht

Guy Fawkes | 21-05-21 | 09:33

Theater? Ik heb meer als een jaar lang naar theater zitten kijken.

Datgingniegoed | 21-05-21 | 09:20

Cultuur? Het primaire hulpmiddel bij geschiedvervalsing. De versluieraar van de realiteit , de broodwinning van betweters en non valeurs. De paginavuller van de heul media. Al naar gelang hoe de eind waait opgeslagen in kelders en kluizen. Cultuur ? Braak.......

strawdog | 21-05-21 | 09:17 | 3

Welke hobby's heeft u?

Rest In Privacy | 21-05-21 | 09:19

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:21: Cultuur, is wel een geldverspillende hobby, dat staat buiten kijf

Guy Fawkes | 21-05-21 | 09:32

Archiefinstellingen.

mozaard | 21-05-21 | 09:16

Musea zijn voor paupers: ik heb zelf een schilderij. En echt Grieks keramiek. Niks mis mee.

Hetkanverkeren | 21-05-21 | 09:15 | 2

Je bent opgelicht. Grieks keramiek is allemaal nep. Echt Grieks keramiek wordt immers aan het eind van de avond kapodt gesmeten.

JanVergoor | 21-05-21 | 09:17

@JanVergoor | 21-05-21 | 09:17: Gelukkig was ik er op tijd bij: ik heb mijn replica's 's ochtends op de kop getikt. Hadden die Grieken maar eerder op moeten staan!

Hetkanverkeren | 21-05-21 | 09:37

Veel musea worden zo slecht bezocht dat het nauwelijks verschil maakt of zo open of dicht zijn.

laurentius | 21-05-21 | 09:15 | 3

ook slecht bezochte musea hebben een functie. Net als sommige slecht bezochte websites, er is altijd een niche publiek. En voor alle anderen: in het ergste geval steek je nog iets van op.

small_town_dude | 21-05-21 | 09:32

Wat een flauwe kool, wel eens geprobeerd het Rijks in te komen (nee., niet tijdens de krona) of Van Gogh, of van Abbe of, ach, kijkt u maar fijn naar het Eurovisie.

dathoujetoch | 21-05-21 | 10:23

Eerst de term Gouden Eeuw terug.

J.P.Drapeau | 21-05-21 | 09:14

Ik begrijp die opmerking over wasmachines niet. Iedereen krijgt toch een gratis Miele in Nederland? Of is dat slegs vir binnenwandelaars?

Nivelleermarionet | 21-05-21 | 09:13

Gooi maar open! Echter slechts op één voorwaarde: er gaat geen cent belastinggeld meer naar toe.

balustrade | 21-05-21 | 09:12 | 2

Zullen al die ondernemers leuk vinden die goed geld verdienen, en een hoop belasting betalen, aan al die hordes toeristen.

Rest In Privacy | 21-05-21 | 09:15

Gratis koffie op het museumplein.

Reebensteeltje | 21-05-21 | 09:12

Alles open moedig ik aan, maar die wolk boven mijn huis opent zich ook net.

Er zijn grenzen.

Hoe kom ik nu droog in de kroeg?

GKJP | 21-05-21 | 09:12 | 1

In de kroeg? Buiten op het terras bedoel je. En die regen voel je alleen de eerste minuut, zodra je doorweekt bent merk je er niets meer van.

2voor12 | 21-05-21 | 09:19

Zeg, niks negatiefs over mijn duiven, hé?

Piet Karbiet | 21-05-21 | 09:12

Kunst en cultuur sector bestaat uit links gespuis wat leeft van subsidie. Hoop dat ze nog lang niet naar het podium mogen.

Blonde Nel | 21-05-21 | 09:11

Oh ja, trouwens: Kinderen vaccineren? Waarom? Die zijn toch niet kwetsbaar, zijn volgens het RIVM geen besmettingshaarden en de besmettelijkheid van corona wordt toch niet ingeperkt door het vaccin?

Jaarlijkse griepprik maar dan voor iedereen!
"vrijwillig".

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:10

Dit gaat eigenlijk niet over de versoepelingen, maar over de waarde van cultuur.
Mosterd vindt cultuur een luxeproduct. Voor mij daarentegen is het bijna net zo belangrijk als eten, drinken en een dak boven je hoofd.
Je kunt er eindeloos over doorleuteren.
Sommige mensen vinden het essentieel om elke dag naar de Mac te kunnen, anderen willen naar getatoeëerde voetballers kunnen kijken, anderen kunnen niet zonder hun sigaretje of hun jointje en weer anderen hebben per se een 4-wiels aangedreven tractor nodig. Wie zal uitmaken wat essentieel is?

JvanDeventer | 21-05-21 | 09:09 | 6

@Usumani | 21-05-21 | 09:18: Wat is die definitie? Selectieve tentoonstellingen ophangen en de rest opbergen in kluizen? Het tentoonstellen van een pindakaasvloer of een banaan aan de muur plakken mat tape?

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:19

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:19: Cultuur (voor wat er van gemaakt wordt in NL), is per definitie geldverspilling, zullen we dat maar als uitgangspunt nemen.

Verder zijn de pindakaasvloer en de banaan, prachtige voorbeelden van hoe deze sector verziekt is, door onzinnige subsidies

Guy Fawkes | 21-05-21 | 09:36

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:10:
Die hele bevolking is daar cultuur. Vraag maar aan Groen Links en de bakken geld die "wij" daar jaarlijks naartoe smijten. Kan de museale sector hier 5 jaar mee doorkomen. Minimaal.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben een cultuurbarbaar, maar natuurlijk moeten de musea open. Ook qua eten ben ik een simpele jongen, maar natuurlijk moeten de restaurants open. Ik drink geen alcohol, maar natuurlijk moeten de cafes open.
Wat mij betreft moet alles open, behalve de ministeries en de Tweede Kamer. Laat die maar dicht totdat we zeker weten dat corona geen gevaar meer is.

C1O2 | 21-05-21 | 09:09 | 4

Aha u heeft kunstgras.

abeltasman | 21-05-21 | 09:21
▼ 1 antwoord verborgen

Bovendien gun ik al die waanzinnig getalenteerde kleinkunstenaars die dit land rijk is hun brood, subsidie krijgen ze toch, daar hoeft dan geen uitkering meer bovenop.

JJMS | 21-05-21 | 09:09 | 1

Kent u het verschijnsel ' Stadsdichter'?

DeCynischeAmbtenaar | 21-05-21 | 09:33

Het wordt hoog tijd dat de theaters e.d. weer open gaan. Het is al weer te lang geleden dat er is geapplaudiseerd voor de drummende Leptob op het podium. Persoonlijk heb ik er zelf een enorme hekel aan om als varkens in een vrachtwagen, op de tribunes in het theater te zitten.

Leptob | 21-05-21 | 09:07 | 1

Of als kippen in een legbatterij in een flat wonen.
Of lekker in de file op de snelweg...

Te.. vol...

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:11

Kartonnen meubeltjes kopen bij de Ikea is wel noodzakelijk? Het is sowieso van de zotte dat je tijdens de lockdown wel met 10 man door een krap gangpad van de supermarkt mocht schuifelen maar niet door de enorme hal met brede gangpaden van de bouwmarkt. Gewoon alles open, kijken wat er gebeurt, het is wel mooi geweest zo.

JJMS | 21-05-21 | 09:07 | 2

En die tien man in dat gangpad in de supermarkt is nergens een besmettingshaard gebleken.

2voor12 | 21-05-21 | 09:17

Als je bij de Ikea koopt loop je sowieso een verhoogd risico.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 10:50

Hier kan ik GS eens niet volgen.

Kunst en cultuur een essentieel onderdeel van de identiteit van een samenleving als geheel en individuen daarbinnen. Het is wat een samenleving definieert. Ik laat de discussie over de linkse kaping van kunst en cultuur alsook de kunstmatige beademing waar het grootste deel van de sector aan ligt even achterwege.

Maar deze sector kan gewoon verantwoord open, het is een raadsel waarom dat nog niet zo is, en het is voor velen net zo essentieel als een sportschool of een bouwmarkt.

Open ermee.

Heau even | 21-05-21 | 09:06 | 11

@Heau even | 21-05-21 | 09:24:
Maar is het dan een essentieel onderdeel van de identiteit van een samenleving als geheel en individuen daarbinnen?

All_yall | 21-05-21 | 09:45

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:50: Wij zijn allemaal Zwarte Piet!

All_yall | 21-05-21 | 10:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Musea worden gestraft voor hun gebrek aan diversiteit en inclusiviteit. Gelukkig hebben we sinds kort het slavernijverleden om dat gat op te vullen. Het Rijksmuseum is een voorbeeld voor allen met hun tentoonstelling met ' verhalen'. Nou, voor ' verhalen' en blahblahblah hoef ik de deur niet uit. Ik wil wat zien in een museum.

DeCynischeAmbtenaar | 21-05-21 | 09:05 | 7

@amateurrr | 21-05-21 | 09:10: mijn advies: ga naar de echte Hermitage in St. Petersburg, Rusland. In Rusland hebben ze geen last van woke gedoe en de musea zijn over het algemeen zeer de moeite waard. U betaald als buitenlander wel meer entree overigens...

DeCynischeAmbtenaar | 21-05-21 | 09:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je alles vrij geeft, zoals het hoort, dan heeft Hugo clown de Jonge niets meer te doen en is zijn hele gezag weg. let eens op hoe Hugo iedereen (allemaal domme mensen) te woord staat, met een bravour alsof hij hoofdonderwijzer is Rutte staat in zijn blote piemel dagelijks voor zijn, facet geslepen spiegel te genieten van ons, domme volk

benbaruch | 21-05-21 | 09:05

Gelukkig zijn de hoeren wel weer open. Tenminste dat vertelde een vriend mij.

Swaffelkaffert | 21-05-21 | 09:04 | 2

Dikke rijen daar?

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:07

@Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:07:
Vooral harde rijen.

J.Cash | 21-05-21 | 10:11

Ouderen vanaf 60 zijn gevaccineerd, waar blijft het sprookje:
"dan zijn we er"....
Begin nu niet over "30-gers en 40-gers" op de IC want die lagen er vanaf het begin t/m vandaag procentueel maar een paar.
Alles open svp, het slechte bestuur heeft al veel te lang geduurd.

hagelkruis | 21-05-21 | 09:03 | 1

Er liggen nu juist procentueel veel veertigers in het ziekenhuis/op de ic, omdat gevaccineerden weinig tot niet in het ziekenhuis belanden.
Waardoor de media gaan suggereren dat het virus gevaarlijker aan het worden is voor veertigers; hetgeen natuurlijk klinkklare onzin is.

jemagookniksmeer | 21-05-21 | 09:13

Kunst en cultuursector wordt andermaal geconfronteerd met het feit dat ze totaal niet relevant zijn voor het dagelijks leven. Incestueuze tiefusbende, kapot gewoke-d en de "gewone" Nederlander als idioot behandelend, en dan hardop afvragen waarom niemand aandacht voor ze heeft. Geld verdienen is een wereldvreemd concept voor ze, dat hoor je gewoon te krijgen. SUBSIDIE SUBSIDIE.

Do-na-zi | 21-05-21 | 09:03 | 2

U komt nooit in een museum, concertzaal of poppodium.

Spijker83 | 21-05-21 | 09:25

Het is maar goed dat de cultuursector weer open gaat.
De kaartenbak bij het UWV staat vol met "zangers lichte muziek"

Osdorpertje | 21-05-21 | 09:03 | 2

Die kunnen prima aan het werk als schoonmaker of groenwerker. Zing een liedje tijdens het werk, dat soort dingen dus.

Graaisnaaiert | 21-05-21 | 09:16

Op een paar succesnummers na mogen kunstenaars en musici blij zijn als ze een bijstandsniveau halen. Voor het geld doen ze het niet.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:53

Cultuur is een wijze van ontspanning. Je hersenen afleiden van alle ellendige shit overal, het stressvolle gezeik van de baas, de klant, de energietelefoonterrorist. Een geestelijke massage waar geen psychiater tegenop kan.

Dima Beeline | 21-05-21 | 09:02

Bij de eerdere versoepeling was er ook al zo'n cultuurtroela op de radio, die met afgrijzen keek naar de enorme rij voor de Primark terwijl de musea en theaters dicht bleven. "De ongelofelijke platheid van onze samenleving". Nee muts. Mensen hebben nog steeds meer behoefte aan meubels en kleding dan aan betweterige kleinkunstenaars en gesubsidieerde nepkunst.

Muxje | 21-05-21 | 09:00 | 4

Spijker en kop. En de kost gaat voor de baat uit.

DeCynischeAmbtenaar | 21-05-21 | 09:07

Doe dan maar de niet-betweterige kleinkunstenaars en gesubsidieerde echte kunst.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:52
▼ 1 antwoord verborgen

Nee, musea en cultuur zijn wel degelijk primair. Het stoort mij al jaren dat cultuur met deze instelling uit handen wordt gegeven aan links. Het is de basis van onze identiteit en dat is nou juist wat zo onder vuur ligt. Op deze manier zullen musea helemaal meegaan met de "woke"cultuur want de betaler bepaalt. Ons erfgoed is nu onderhevig aan een totale desintegratie. Als weer eens een beeld in een achteraf kamertje wordt geplaatst omdat het "fout" is, dan staan we hier allemaal de roepen hoe stom dat is. Zo zie je, hoezeer het ons raakt. Geef het dan ook niet uit handen...

AntoniusVeenstra | 21-05-21 | 09:00 | 7

@Muxje | 21-05-21 | 09:25: dat komt omdat rechts helaas niet begrijpt dat subsidie noodzakelijk is om binnen deze maatschappij belangrijke en nieuwe kunstprojecten te kunnen ondersteunen. Doen we dat niet dan is straks alles live love laugh, Jan Smit en Kensington.

Spijker83 | 21-05-21 | 09:28

@Spijker83 | 21-05-21 | 09:28: Daar gaat het een beetje mis met subsidies. Het begint met de discussie over wat we wel en niet willen subsidiëren. Prima. Dan volgt al snel het idee dat als we al dat geld uitgeven, we "er wel wat voor terug willen krijgen". "Maatschappelijk relevant" wordt vervolgens uitgelegd als "van maatschappelijk nut", waarbij dat nut niet in de kunst zelf zit, maar in het uitdragen van wat de subsidiegevers belangrijk vinden. En inmiddels zijn we al zo ver dat de kunst en de kwaliteit daarvan er zelf eigenlijk nauwelijks nog toe doen, het gaat slechts nog om de boodschap en de boodschapper, die moeten deugen.

Linkse zendingsdrang gecombineerd met rechts voor-wat-hoort-wat.

Muxje | 21-05-21 | 09:44
▼ 4 antwoorden verborgen

En toch steun ik de provincies van harte in deze ´roep om versoepelingen´. Ten eerste; de cultuursector heeft een significante bijdrage aan ons BBP, om nog maar te zwijgen over de sectoren die de cultuursector dienen: horeca, logistiek, enzovoorts. De muzikanten, museumeigenaren & -werknemers, schilders, acteurs, zangers en alle anderen in deze sector verdienen weer wat leven!

Daar komt nog bij dat onze geest ook een behoefte heeft. Die moeten we tegemoet komen.

GMC01 | 21-05-21 | 09:00 | 2

"cultuur"

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:06

Ho wacht, even terug. Hoe groot is die significante bijdrage aan het BBP? Ik hoorde gisteren ook iemand op de radio (ja echt) roepen dat cultuur en kunst bijdragen aan de economie maar ik hoorde daar geen enkel steekhoudend argument bij (geen een argument trouwens).
Nu wil ik het niet direct afschieten maar misschien kunt u een voorbeeld geven waaruit blijkt dat het bijdraagt aan het BBP en ongeveer in welke mate (significant is te vaag).

Bakkeleures | 21-05-21 | 09:51

Valt me mee dat het openluchtmuseum wel open mag.

amateurrr | 21-05-21 | 08:59

GS voelt zich helemaal comfortabel als de overheid met 0 argumentatie een ketting om de nek legt en die naar believen laat vieren en aantrekt.

Pieter65 | 21-05-21 | 08:59

Gewoon openstellen naar de leeftijd van de doelgroepen die bij het vaccineren wordt gebruikt.
Musea voor moderne kunst per direct open (65+, gevaccineerd)
Pinkpop, Mystery Land en Low Land per September open (20 tot 40 jaar, die zijn dan gevaccineerd.
Jongeren vakanties in Spanje per Oktober (met vaccinatiepaspoort en toestemming van de ouders om bier te drinken)

Osdorpertje | 21-05-21 | 08:58

De kunst en cultuursector moet eerst weer terug naar wat ze zijn. Kunst en cultuur. En daarbij horen alle facetten van de kunst en cultuur, en niet alleen de kunst en cultuur die er overblijft nadat Woke Nederland zich ermee heeft bemoeit,

Andersdenkend | 21-05-21 | 08:58 | 2

Moeten we weer en masse naar de slavernijtijd staan koekeloeren.

J.Cash | 21-05-21 | 08:59

Zeker. Zoals de Amsterdamse Kunstraad, daar kun je alleen voor subsidie aankloppen als je iets maakt met als de onderwerp de lhbghtqx-community, diversiteit, slavernij of de islam.

Piet Karbiet | 21-05-21 | 09:07

Goed stuk Mosterd!
Goed stuk.

Toetsenbordcomplex | 21-05-21 | 08:57 | 1

Zo goed. Het lijkt wel kunst.

kloopindeslootjijook | 21-05-21 | 11:50

Niet mee eens Mosterd. Net zoals sport voor mensen voor afleiding kan zorgen geldt hetzelfde voor cultuur. Veel culturele instellingen hebben vorig jaar al goed nagedacht over hoe ze met alle Corona beperkingen toch open kunnen gaan voor publiek, daar wordt gewoon niets mee gedaan.

NoNoVio | 21-05-21 | 08:56 | 1

Brood en spelen houdt het volk tevreden.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 09:31
-weggejorist-
goreju2 | 21-05-21 | 08:54 | 1

Alles open.

knutsel_ | 21-05-21 | 08:54 | 1

Precies.

HornoxNL | 21-05-21 | 09:02

Ik smacht best wel weer naar het Sexmuseum Amsterdam. Want ben wel een beetje vergeten hoe dat ook al weer ging met afgelopen jaar op 1,5 meter afstand.

2voor12 | 21-05-21 | 08:53 | 3

Heb ik gelukkig geen last van gehad.

J.Cash | 21-05-21 | 09:00

De hoerenbuurt is mogelijk permanent gesloten nu alle Oostblokhoeren terug zijn naar het land van herkomst

Osdorpertje | 21-05-21 | 09:01

Ik bedien me van documentaires op internet en TV.

BekiekUtMoar | 21-05-21 | 10:29

Alles open.

sjef-van-iekel | 21-05-21 | 08:52

Uw portemonnee open.

BrutusBosch | 21-05-21 | 08:52 | 1

Mijn eerste gedachte.

Mr.Crowley | 21-05-21 | 09:22

Alles open.

Is dit nog nieuws? | 21-05-21 | 08:50

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl