Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Enschede Big Brothert zich naar megaboete

Maar is zich uiteraard van geen kwaad bewust

In het arme, arme Enschede regent het krokodillentranen van de gemeente, omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete van 600.000 euro door de brievenbus duwde. De bestuurders willen pronken met termen als "smart city" en constant het aantal bezoekers tellen in winkelstraten, maar zijn dan niet zo smart om het zo in te richten dat ze hun bevolking niet constant illegaal volgen. "Door te tellen hoeveel telefoons er op een bepaald moment rond een meetkastje zijn, weet je hoe druk het is. Houd je over een langere periode bij welke telefoon langs welk meetkastje komt, dan verandert dit ‘tellen’ in het volgen van mensen", concludeert de AP. Enschede trekt meteen een pruillipje, want zo hadden ze het niet bedoeld. Ze wilden alleen maar een beetje mensen tellen. Gelukkig trekt de AP zich daar weinig van aan, want ook met de beste bedoelingen een infrastructuur opzetten om volledig 1984 te gaan op je inwoners moet tegengewerkt worden. En als je dan een boete krijgt, moet je niet huilen, maar moet je jezelf afvragen waarom je zo dom bezig bent met je slimme technologie. (Zie ook: de Volkskrant)

Meer info bij Dave

Social

Reaguursels

Inloggen

Mijn iPhone wisselt steeds het MAC adres. Klaar!

Nichtsneues | 01-05-21 | 10:50

Er hangen dus van dit soort bakken op een stuk of 10 plekken:
goo.gl/maps/sRdiJRsDLKWVELEKA

Die registreren niet alleen hoeveel mobieltjes er zijn. Een ronde bak? Daar zit dus iets in wat kan draaien en wat de richting van een WiFi signaal kan peilen. Twee van die dingen kunnen zelfs een vrij exacte positie van iemand bepalen. Dit kan vervolgens ook weer in combinatie met het camerabeeld worden gebruikt... Het gaat wel heel ver hier in het dorp.

Expert Homo | 01-05-21 | 01:16

Zicht op Data - Resono - Locatus

AP kan nog wel even aan de bak, zoveel van dat soort bedrijven die zo’n techniek leveren

NoNoVio | 30-04-21 | 21:16

Trotsky, Himmler en Beria zouden het prachtig hebben gevonden.

Jezus_Boeddha | 30-04-21 | 19:44

Big brother kon via een ingebouwde tv altijd zien of je wel je ochtendgymnastiek deed ter meerdere glorie van het socialisme.

Jezus_Boeddha | 30-04-21 | 19:41

Veel mensen zouden eens wat minder lui moeten zijn en de wifi/data/bluetooth/gps op hun telefoon uitzetten indien je het niet gebruikt.
Daarnaast loop altijd goed alle instellingen door, vooral bij Android (en nee iOS is ook niet privacy-vriendelijk). Zo staat daar standaard het scannen van wifi en bluetooth netwerken aan, ook als jij het handmatig uitgeschakeld hebt.
Bovenstaande is voor die laatste paar personen die nog wel beseffen dat ze een hele hoop te verbergen hebben; namelijk hun privacy.
Weet je trouwens wie ook niet goed is in privacy? telegra.ph/Geenstijl-en-jouw-privacy-...

Boris die Sauertopf | 30-04-21 | 19:01

Twee jaar geleden maakten al 60 gemeenten gebruik van deze software. Wat is 60 x 600.000?

dr Rechts | 30-04-21 | 18:59 | 1

Vestzak broekzak

Franciscus Borchwerf | 30-04-21 | 19:45

in 40-45 kon je nog onderduiken

Herr_Junkcer | 30-04-21 | 18:28

Best sneu, je kunt toch niet alles weten wat er allemaal niet mag.
Mensen tellen oohh wat erg.
Veel mensen hier die er begrip voor hebben.
Even nadenken, ooohh ze hadden zich als ambtenaar ziekgemeld en zijn daar aan 't demonstreren, of een gevel aan 't schilderen, ja dat is fout als je chef daar achter komt, zo'n chef moet je ontslaan.

G.M.I.M. Pet | 30-04-21 | 18:00 | 1

Er is een duidelijjk verschil tussen mensen tellen en mensen identificeren en-passant tracken. Als u dat niet begrijpt bent u af. Dat de hypocrisie diep geworteld is en niet in de laatste plaats bij de 'doorznee' reaguurder is dan weer wel een correcte obsevatie. Maar soit.

TmC | 30-04-21 | 18:23

Gaat die boete nou persoonlijk door de betrokken bestuurders betaald worden, of hoofdelijk omgeslagen over alle Enschedenaren? En wordt die tweede groep dan niet driedubbel genaaid: betaald voor het installeren van het systeem, gevolgd, en vervolgens beboet?

Opslag Medium | 30-04-21 | 16:48 | 2

Vrees dat je gelijk krijgt.

loser | 30-04-21 | 16:53

Ambtenaren, ze maken er een tering zootje van en u mag betalen.

kapt.Jerkoff | 30-04-21 | 17:58

Domme Dave leeft van gemeentesubsidie. Kan nu in de bijstand ben ik bang.

Dubbelepunthoofd | 30-04-21 | 16:45

Grappig dat mensen zich druk maken over het traceren van een device.
Een zoek machine zoals google heeft je al volledig geprofileerd aan de hand van tig algoritmes en xhamster.

I.P standing up | 30-04-21 | 16:09 | 2

ja, maar google doet het om je advertenties voor te schotelen en daar gewoon centen mee te verdienen, maar wat doet de gemeente er mee? Politie laten meekijken? Je vrouw bellen als je 2x met die blonde vrouw door de stad schuifelt? Je opgeven voor de AA als je niet in een rechte lijn loopt?

Ouwe Semelaar | 30-04-21 | 16:37

Je hebt in elk geval nog een keuze om google niet te gebruiken. Maar als je in Enschede woont, hebt je geen keuze om daar in de gaten te worden gehouden. En dat is is toch heel wat anders dan wel of niet google.

loser | 30-04-21 | 16:55
-weggejorist-
Eengrootbedrog | 30-04-21 | 16:02 | 2

En als je door heel Nederland rijdt wordt je door iedereen gevolgd ter wille van de Verkeersdichtheid TomTom Google Rijkswaterstaat en bij alle trajectcontroles.. snapt u het nog?

aardv@rk | 30-04-21 | 16:01

6 ton...das 3x de Tong van Lucifer. ..ach, verhoog gewoon weer de WOZ of afvalstoffenheffing, begroting zo weer op orde daar.

Kale-gek | 30-04-21 | 15:50

Er bestaat niet zoiets als 'geanonimiseerde data'. Als dit nog steeds niet duidelijk is bij de gemeentes, zou verantwoordelijk stellen van de bestuurders aldaar op zijn plaats zijn. Tevergeefse hoop waarschijnlijk.

Stijl_Loos | 30-04-21 | 15:43

3 fucking jaar...
En in maassluis willen ze ook an die zooi beginnen.
Het zou starten in april. Op 19 april las ik erover, en aan het eind van de dag had ik mn wifi-me-niet-tracker in elkaar geflanst.

Doel: Vang de wifi mac-adressen op, en stuur deze naar het landelijk opt-out register.

Vandaag de dag staat de teller op ~100.000 automatich afgemelde mac-adressen, op basis van de mac-adressen die door mn straat rijden.

Dus of maassluis gaat tracken of niet, de data zal weinig waard zijn :)

jerryhopper | 30-04-21 | 15:41 | 1

Nice!

halfvolle glas | 30-04-21 | 15:56

In datzelfde Enschede hebben we onveilige fietstunnels waar gewapende overvallen plaatsvinden, daar mogen geen camera's vanwege de privacy...
Als ambtenaar ben je maar druk met onzin verzinnen.

Foxcave | 30-04-21 | 15:40

Waarom mogen gemeentes dan wel bijhouden waar en wanneer je met welk kenteken hebt geparkeerd? Waarom zijn parkeerappbeheerders verplicht om die informatie vijf jaar lang te bewaren voor de Belastingdienst? Informatie die bovendien (omdat je overal verplicht bent met parkeerapp danwel bankpas te betalen) ook expliciet op je bankafschrift komt te staan en dus ook voor de bank (een commerciële instelling!) inzichtelijk is?

Nogmaals, waarom krijgen gemeentes hiervoor geen megaboete? Waarom moet de privacy van burgers zo geschonden worden om parkeerbelasting te innen?

Professor Superhirn | 30-04-21 | 15:37 | 3

Parkeren is een dienst waarvoor je kiest en waar algemene voorwaarden voor zijn waar je dan ook mee akkoord gaat; hetzelfde geldt voor apps en pinbetalingen. Je kan ook op die fiets, met de trein of benenwagen.

Rondlopen in de openbare ruimte is een recht en moet kunnen zonder dat persoonlijke gegevens worden opgeslagen.

Flapoor | 30-04-21 | 15:48

In de parkeergarages waar ik parkeer kan ik altijd met contant geld betalen. Iets lastiger om gevonden te worden. Of ik zet mijn auto buiten het centrum en wandel 5 tot 10 minuten. Gratis en nog minder te volgen.

loser | 30-04-21 | 16:58

@Flapoor | 30-04-21 | 15:48:
Sorry, parkeren is geen dienst waar je al dan niet voor kunt kiezen. Als je ergens moet zijn waar je moet betalen om te parkeren en je moet met de auto komen, dan heb je geen keuze. En die algemene voorwaarden zijn voor de parkeerder al helemaal beschikbaar (en je wordt er ook niet op gewezen). Als een commercieel bedrijf zo met privacy zou omgaan zou het een boete krijgen, maar een gemeente komt er blijkbaar mee weg.

Professor Superhirn | 30-04-21 | 18:25

1) Pseudonimisering is hoe dit door de bedrijven als AVG-proof verkocht is. Pseudonimisering geen anonimisering. En zelden is pseudonimisering goed geimplementeerd. Je kunt immers door naar een anoniem stipje op de kaart te kijken patronen herkennen die te herleiden zijn naar een persoon.
2) In dit geval is pseudonimisering heel slecht geimplementeerd. Als je niet elke dag je salt veranderd dan wordt persoon A vandaag XYZ1, maar morgen ook weer XYZ1. Dit is simpel op te lossen door elke dag de salt te veranderen, maar hiermee gaat veel waardevolle informatie verloren en dat willen de gemeenten/verkoper van software niet. Bewust keuze, hadden ze kunnen weten en hebben ze tegen beter weten in toch gedaan.
3) Die database van bewoners, die bewoners uit de resultaten zou filteren, is op zich al verboden zonder instemming van die bewoners. Je bewaart immers ergens een lijstje van mac-adressen. Mac-adressen zijn persoonsgegevens, mag niet.

JWZ_JMK | 30-04-21 | 15:34

De bewoners van Enschede kunnen zelf kiezen of ze al dan niet met een telefoon rondlopen. Iemand die niet getrackt wil worden laat zijn telefoon thuis.
Het is bovendien toch ook zo dat we met een telefoon op zak, al dan niet aan, toch altijd gepeild worden via de zendmasten.

eh.dinges | 30-04-21 | 15:16 | 2

Iemand die op straat niet van zijn telefoon beroofd wil worden, laat zijn telefoon thuis of blijft samen met zijn telefoon thuis.
Een vrouw die niet op straat aangerand wil worden blijft maar thuis.
Wil je geen commentaar op je reaguursels, plemp er dan geen.

r@face | 30-04-21 | 15:31

Ja, die gemene zendmasten. Hele tijd maar verbinding mee. Die zouden echt verboden moeten worden.

Lorejas | 30-04-21 | 15:33

Enschede.
En schede.
En kut.

Is dit nog nieuws? | 30-04-21 | 15:14 | 1

De fusie indertijd met Hengelo stuiite af op de nieuwe naam: Hengelschede

dathoujetoch | 30-04-21 | 15:28

Kan me er wel iets bij voorstellen. Wat moet een gemeente als Enschede anders doen? Brommers kiekuh?

Ichneumonidae | 30-04-21 | 15:04

En de boete wordt netjes verdeeld over de inwoners. €3,78 per persoon.

TheseDays00 | 30-04-21 | 15:02

gevolg; er komtt een gat in de begroting van de gemeente, dus volgend jaar de gemeentebelasting een tientje omhoog.
Verhaal dit soort boetes op het prive vermogen van de ambtenaren die deze wetten overtreden -leg beslag op woonhuis, spaartegoeden, auto en/ of andere bezittingen-, alleen dat helpt!

me163komet | 30-04-21 | 15:02 | 1

Doen ze ook met de vernielende relschoppers dus moet dat hier inderdaad ook gewoon kunnen.

2voor12 | 30-04-21 | 15:05

MAC spoofer.

haddem | 30-04-21 | 15:01 | 1

En dan eentje die 100 keer per seconde een ander adres genereerd en dan even 10 minuten naast zo een scanner blijven staan.

2voor12 | 30-04-21 | 15:17

Ik vind de boete onzin want de gemeente gebruikte de info helemaal niet op die manier. De redenering is nu: ja maar het zou misschien mogelijk zijn om individuen te identificeren. Dan zou je dus ook een boete krijgen omdat je auto sneller dan 130 km/u kan rijden. Pas als je dit doet breek je de wet en krijg je een sanctie.

ProMontagna | 30-04-21 | 15:01 | 3

Tijd voor een functie elders.

Is dit nog nieuws? | 30-04-21 | 15:15

Mag ik dan ook al jouw data? Ik doe er niets mee. O ja, over 4 jaar komt iemand mij vervangen, ik weet nog niet wat die er mee gaat doen.

Stijl_Loos | 30-04-21 | 15:44

Het is in dit geval niet mijn data. Het is data dat een wifi device op een bepaald moment ergens was. Dit moet eerst vertaalt worden naar de persoon. En dan weet je dat ik elke vrijdagmiddag naar de Febo ga.... Privacyrisico is laag want het kijkt alleen naar een klein gebied. Mijn punt is dat als de gemeente de data onjuist gaat gebruiken voor ANDERE doelen en de personen probeert te identificeren dan is het op DAT moment een schending. Wiens privacy is er nu geschonden en wie heeft er schade geleden? Het begrip privacy en persoonsgegevens wordt door de interpretatie van de AP van de AVG als hetzelfde gezien en dat is onjuist.

ProMontagna | 30-04-21 | 17:52

En ondertussen staat de helft van de panelen hier wel te juichen voor een veel erger vaccinatiepaspoort.

de_profeet | 30-04-21 | 15:00 | 3

kartelschaapjes.

nobodiesunmighty | 30-04-21 | 15:08

Wie dan? Wijs ze godverdommmeeee aan!

Hemke-Valsema | 30-04-21 | 15:09

Inderdaad! Het hebben van wifi gegevens en die niet gebruiken voor identificatie vinden sommigen heeeeeeel erg maar vaccinatiepaspoort geen probleem.

ProMontagna | 30-04-21 | 17:45

Dat soort gegevens moet je onomkeerbaar annoniemiseren. Zodat je het niet meer aan een mobiele telefoon kan terug vinden maar dat je het toch kan tellen.

Osdorpertje | 30-04-21 | 14:58

En die boete wordt betaald door ... ? Juist Wat een flauwekul zo'n nietszeggende boete betaald door andermans geld of wordt dit ingehouden op het salaris?

Abzurd | 30-04-21 | 14:57

Tip: huur die verkoper van dat bedrijf in want die heeft een goed verkooppraatje gehouden bij die gemeentes.

gekwetst | 30-04-21 | 14:57

Je kan dat dingk toch ook thuislaten?
Wegduiken doet.

JdelaT | 30-04-21 | 14:53 | 3

Binnenkort verplicht meenemen omdat je overal je vaccinatie-QR code moet laten scannen.

2voor12 | 30-04-21 | 14:58

Ik snap Enschede wel. Vroeger kon je gewoon de pijlen volgen. Maar die zullen inmiddels wel zijn opgeruimd.

sander3488 | 30-04-21 | 14:51

De burgers van Enschede worden op illegale wijze gevolgd door hun gemeente.
En daarom moeten de burgers van Enschede nu een flinke boete ophoesten.

jemagookniksmeer | 30-04-21 | 14:47 | 3

Met dank aan Dave de Doorbijtert.

Lorejas | 30-04-21 | 14:52

Met je stemrecht kan je slimmere volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad kiezen.
(Als die daar wonen tenminste)
Geld uitsparen is vooruitzien, toch?

Schadenfreude | 30-04-21 | 14:53

Het College moet snel Xi vragen om financiele hulp. Die weet toch al precies wat er gebeurd is. Vriendelijke man. Die weet nu ook dat ik dit typ, en al dat andere..

nobodiesunmighty | 30-04-21 | 15:10

Ach, de overheid doet weleens vaker iets dat niet mag. Vroeger had je altijd wel ergens een boze buurman wonen die jouw bal lek stak als die in z'n tuin kwam en dat vinden ze bij de politie best wel een goed idee. www.gelderlander.nl/brabant/examenstu...

Vuurspuger | 30-04-21 | 14:46 | 5

En waar haalt de politie het recht vandaag om eigendommen te vernietigen?

Patje | 30-04-21 | 15:02

@Patje | 30-04-21 | 15:02: tja...weer een lintje voor de politiechef. Erg vermoeiend om dit soort dysproportionaliteiten te lezen. Schept geen vertrouwen. Heeft de politie het rapport van Tjeenk nu wel of niet gelezen?

nobodiesunmighty | 30-04-21 | 15:12
-weggejorist-
Eengrootbedrog | 30-04-21 | 16:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Laatst was er zo'n kunstenaar die met een karretje telefoons een filemelding wist te veroorzaken. Winkelpassantenrapporten worden gebruikt voor een lucratievere indeling van een winkelgebied. Deze twee overwegingen zetten mij aan het denken.

Nu mag ik graag gluren bij het lokale lingeriezaakje, een beetje verlekkerd loeren naar die schaarsgeklede etalagepoppen. Lastige vragen wist ik tot nu toe af te doen met dat ik op mijn vrouw, die binnen zit te passen, zit te wachten. Maar nu met die coronapandemie, waar de winkels slechts op afspraak open zijn, begon het op te vallen en word ik vaker en vaker weggestuurd, de enige klant op afspraak schijnt zich ongemakkelijk te voelen wanneer ik somtijds mijn neus op etalageruit druk.

Enfin, ik heb een rugzak met telefoons gevuld en die leg ik geregeld een uurtje dicht bij de ondergoedspeciaalzaak neer, ik hou het evengoed van het terrasje van de Bakkerij Bart vijftig meter verderop een beetje in de gaten. Nu hoop ik dat de uitbater van dit winkelcentrum ziet dat er zoveel klandizie is voor slipjes dat er meer en meer van dat soort zaakjes komen. Een hele koopgoot vol met halfnaakte mannequins, dat wil toch iedereen?

Van Urk | 30-04-21 | 14:32 | 6

Er wordt nog eens een bomverkenner op je rugzak afgestuurd.

Niet_Van_Hier | 30-04-21 | 14:50

@Lorejas | 30-04-21 | 14:43: De Bakkerij Bart was een couleur locale, om mijn gefabuleerde tegel aan te laten sluiten op de denkbeleving en gevoelswereld van het gros der reaguurders.

Van Urk | 30-04-21 | 14:50

Heb je ook een voorkeur voor een bepaalde etalagepop?

Lorejas | 30-04-21 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Als de overheid een boete krijgt dan betalen ze die toch aan zichzelf? Lijkt me een hoop onnodig gedoe dan.

C1O2 | 30-04-21 | 14:30

Wifi tracking, KPN mobiel, camera's, privacy. Alle informatie komt uiteindelijk uit in China. Ik vind dat wel handig. Zo is China in staat om mij, zonder dat ik erom hoef te vragen, de door mij gewenste producten te leveren. Dat de gemeente Enschede daaraan meewerkt is alleen maar toe te juichen.

El Rico Grande | 30-04-21 | 14:27 | 2

Ook handig als je harde schijf crast.
Eén telefoontje naar Beijing en je krijgt je hele back-up toegestuurd.

Kapitein Sjaak Mus | 30-04-21 | 14:46

Beijing van Overijssel.

Reebensteeltje | 30-04-21 | 14:25

Pluskut.

Jos Tiebent | 30-04-21 | 14:24

Privacy is zo passé.

van Oeffelen | 30-04-21 | 14:23 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Zo raar is dat toch niet? In de zestiger jaren werd de bakelieten telefoon ook al afgeluisterd als je er een andere politieke mening op na hield.

Tishetnetnie | 30-04-21 | 14:22

Wout de Winter kan dit vast wel weer allemaal rechtlullen wat krom is in de talkshows die hij wekelijks bezoekt

stipjes | 30-04-21 | 14:21 | 1

Wekelijks bezoekt?De beste man is nooit meer thuis.Hopt van studio naar studio.

FuckMyLife | 30-04-21 | 14:59

Drie keer raden op wie die boete door de gemeente word afgewentelt. Juist de zelfde burger die ook al getracked werd.
Kortom eerst betalen voor de aanleg Wifitracking (die illegaal blijkt) en nu betalen voor de boete. "Dubbel genaaid houd beter"

deurknop | 30-04-21 | 14:18 | 1

Dan als inwoner de gemeente aanklagen voor privacyschending en geld eisen. Die dan door de andere inwoners betaald moet worden.

2voor12 | 30-04-21 | 14:35

Uiteindelijk betaalt de burger toch wel via gemeentelijke sluitposten als de OZB of parkeertarieven. Het zal de gemeente weinig boeien.

Diederik_Ezel | 30-04-21 | 14:17 | 2

Stadt Zürich begroot omgerekend ca EUR 10 miljoen aan parkeer- en verkeersboetes. Corona heeft er flink ingehakt.

van Oeffelen | 30-04-21 | 14:32

@van Oeffelen | 30-04-21 | 14:32: en Yokohama?

dathoujetoch | 30-04-21 | 14:53

oei oei oei.. gore lefhebbers..

newray | 30-04-21 | 14:17 | 1

...

newray | 30-04-21 | 14:23

Uiteindelijk betaald de belastingbetaler de boete, en komen politici&ambtenaren er weer zonder gevolgen mee weg.

Abject | 30-04-21 | 14:16

D'666 burgemeester, daar gaat dus je privacy en rechtsbescherming.

dathoujetoch | 30-04-21 | 14:15

'Lees meer op mij blog.'

Fout, Dave Borghuis. Het is 'mei blog'...

Realism Is All | 30-04-21 | 14:15 | 5

Of oud-hollandsch "Blogh".

Lorejas | 30-04-21 | 14:28

Was ook leuk als Dave Borghuis onder de naam Dave Bloghuis was gaan bloggen. Beetje creatief denken, Dave!

Lorejas | 30-04-21 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou Enschede de enige zijn? Nou, daar heb ik wat bedenkingen bij.

dathoujetoch | 30-04-21 | 14:13

Prima. Beetje aan de OZB knop draaien volgend jaar en die 600.000 zit gewoon weer in de kas volgend jaar en het jaar er op en etc. Win win. Het is nou niet zo dat het anders wel nuttig besteed zou zijn.

Lorejas | 30-04-21 | 14:12

Gaat u nog wel eens de deur uit zonder uw telefoon mee te nemen? Even een boodschap doen, een wandeling of fietsrit maken? Doe het, nu kan het nog!

Rhenium | 30-04-21 | 14:11 | 3

Altijd. Laat dat ding altijd thuis.

Lorejas | 30-04-21 | 14:13

Tsja. Pfff. En dan direct eerste dag op de fiets uit mijn jaszak pleuren. Scherm laten maken voor ik weer ergens naar binnen kan. Pfff.

Lorejas | 30-04-21 | 14:50

'De privacywaakhond gelooft dat er geen misbruik van de verzamelde data is gemaakt, maar wijst er op dat de theoretische mogelijkheid genoeg is om een boete op te leggen.'
Ja zo ken ik nog wel een heleboel meer theoretische mogelijkheden van van alles en nog wat. Het is theoretisch mogelijk dat u 240 km/pu heeft gereden dus uw rijbewijs wordt ingevorderd.
Nee, toch klopt hier iets niet.

Leptob | 30-04-21 | 14:10 | 3

Theoretisch zou dat ook over Google gezegd kunnen worden.

Lorejas | 30-04-21 | 14:15

Zucht. De regels zijn overtreden, dat staat vast, vandaar de boete.

Muxje | 30-04-21 | 14:16
-weggejorist-
Eengrootbedrog | 30-04-21 | 16:19

Waarom zit Rutte nog op zijn plek???

TonAlias | 30-04-21 | 14:10 | 1

Nederlanders zijn te lui voor een volksopstand,
niemand wordt direct in zijn portemonnee gepakt
en de terrassen zijn ook weer open, dus belangrijker..

TijdelijkOptimist | 30-04-21 | 14:19

Zinloze boete. Beter is om de ambtenaren en politici die deze ongein bedacht hebben te beboeten.

Zwizalletju | 30-04-21 | 14:09 | 1
-weggejorist-
Eengrootbedrog | 30-04-21 | 16:18

Nou zijn er dingen waar je je terecht over op moet winden op gebied van bestuur en privacy, en zaken die onbelangrijk zijn. Dit is onbelangrijk.

TheBigKirth | 30-04-21 | 14:09 | 1

nou...niet helemaal. Jaren geleden al voor gewaarschuwd maar als je er dan dikke schijdt aan hebt moet je ook niet zeicken over die paar ton boete. Arrogantie komt voor den val.

laatmijmaareffe | 30-04-21 | 14:15

Dat wordt dus voor de inwoners weer een verhoging van de gemeentelijke belastingen.

Swaen | 30-04-21 | 14:08

Gaat gewoon de WOZ flink omhoog.

TonAlias | 30-04-21 | 14:08

De gemeente krijgt een boete die betaalt zal worden door de burgers. Gerechtigheid!

Patje | 30-04-21 | 14:06

Oud nieuws en dit "wifi" volgen doen ze bijna overal.

Swaffelkaffert | 30-04-21 | 14:05 | 1

Klopt, maar dat is volledig geanonimiseerd.
Iphone gebruikt zelfs een randomized mac adres techniek om de burned-in mac te verbergen. Traceren kan overigens ook met BLE.
Zolang je aangeeft wat je verzameld aan data en deze info inzichtelijk maakt voor die enkeling die wel kritisch is, is er niets aan de hand.
Ik denk dat de gemeente iets heeft verzuimd aan te geven en daardoor een boete heeft gekregen.
Als het systeem puur voor voorbijgangers tellen is gemaakt, is geen inzichtelijke koppeling met een mac adres. Je ziet slechts het aantal devices afgezet tegen de tijd in je grafiek.

I.P standing up | 30-04-21 | 14:31

Een boete die uiteindelijk betaald wordt door degene wiens privacy is geschonden. Hmmm.

Reaaalist | 30-04-21 | 14:05

Mensen tellen is nooit een goed idee geweest. Lees de bijbel er maar op na.

keestelpro | 30-04-21 | 14:03

BAM!

En terecht.

Dat je mensen telt, is tot daar aan toe. Maar gaan bijhouden wie en wanneer is toch echt een privacy dingetje.

Wijze uit het Oosten | 30-04-21 | 14:03 | 3

Maar wie moet die boete uiteindelijk betalen dan?
Met zo'n maatregel worden de schuldigen niet gestraft, zij berekenen het slechts gewoon door.

TijdelijkOptimist | 30-04-21 | 14:17

@TijdelijkOptimist | 30-04-21 | 14:17: Ja, dat besef ik ook wel.

Maar dit is toch wel een hele forse tik op de vingers, en nu is de gemeenteraad aan zet hoe hard die tik ambtelijk aankomt.

(Of afgewenteld wordt op de burger.)

Wijze uit het Oosten | 30-04-21 | 14:21

Het wordt natuurlijk pas een privacy dingetje als je daar daadwerkelijk mensen aan gaat koppelen, wat niet is gebeurd.
Daarbij gaan dezelfde mensen die boete betalen, een sigaar uit eigen doos dus. Met daar bovenop alle kosten voor het gerecht.
Maar je hebt wel lekker mogen klagen, dat is ook wat waard.

Bakkeleures | 30-04-21 | 14:28

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino