Datacenters Noord-Holland drinken IJsselmeer op
525 kuub drinkwater, PER UUR (NL huishouden = 165 kuub, per jaar)
Weet u nog, die droge zomers van 2019 en 2020? En dat obligate BESPARINGSGELUL in de (staats)media over drinkwaterverbruik? We mochten de tuin niet sproeien, we mochten de auto niet wassen, we mochten de gevels niet reinigen met de hogedruk-reiniger, we mochten de Bestway-zwembadjes niet vullen met kraanwater, we moesten allemaal een regenton kopen, we moesten de regenpijpen loskoppelen, we moesten bij het douchen een emmertje onder de Grohe zetten om met het nog niet warme water de kamerplantjes water te geven, we mochten sowieso maar 1 minuut douchen, we moesten de kraan steeds aan en uit doen bij het tandenpoetsen, we mochten maar 1 x de wc doortrekken, per week. Wat een totale hel waren die droge zomers van 2019 en 2020! Maar nu blijkt dat Uw Overheid ons drinkwater er doorheen jaagt als D66 één miljoen euro. En die fukkers gooien er nog chemiese rotzooi bij ook. PARLEMENTAIRE ENQUETE NU!
Datacenters in Noord-Holland (maps) gebruiken zoveel water om de apparatuur te koelen, dat er mogelijk een tekort aan drinkwater voor huishoudens kan ontstaan. Dat blijkt volgens de NOS uit interne stukken van de provincie Noord-Holland. Aan het koelwater worden daarnaast onbekende chemicaliën toegevoegd die in het milieu belanden.
Reaguursels
InloggenDie datacenters maken het mede mogelijk dat wij nu kunnen reageren.
Ja. Dus moeten we zelf ook wat doen. Voorstel: zeg om te beginnen je facebook en twitter op. Zijn we gelijk van die dictators Zuckerberg en Dorsey af.
Datacenter vastgoed is nog zo'n beetje het enige vastgoed, naast zorgvastgoed, waar nog rendement te halen valt.
De datacenters voldoend gelukkig wel aan de eisen van de welstandscommissie van Holland Kroon. Ze passen naadloos in het landschap met de windmolens.
Jaaaaa die 'Build back better' samenleving mag wat kosten
Zeer ernstig dit: drinkwatertekort en nog vergiftigd worden straks ook door de chemicaliën... HOE DAN?? Geen datacenters er meer bij, die er al staat is al blijkbaar teveel! Ongelofelijk hoe van alles wederom onder de pet wordt gehouden en niet verteld !
Om het over het stroomverbruik maar niet te hebben. Denk dat de datacenters inmiddels al voor miljoenen huishoudens opslurpen
@Roze_bril_drager | 19-03-21 | 20:05: plannen voor Zeewolde en Almere.totasl 1750 MW, evenveel als de stad Amsterdam of de capaciteit van Geertruidenberg cq 7 windmolenparken zoals nu gebouwd wordt in Makkum. Hopeloos...
Lees even hoe dat gaat met zo een miniatuur wethouder die even zaken doet met Google c.s. www.hollandskroonactueel.nl/2020/06/0...
Oja, die datacentra zijn binnengehaald omdat het opgewarmde koelwater ideaal voor de agrariërs zou zijn, soort stadsverwarming. De lokale opperkluns is kennelijk vergeten vast te leggen welke minimale temperatuur geleverd zou moeten worden. Plan geskipped want water te koud.
De wet wijzigen, wethouders en politici verantwoordelijk maken voor hun handelen. Anders blijven wij met megalomane prutsers opgescheept die primair monumentjes voor henzelf oprichten.
Gelukkig zal de kerncentrale in Grunn straks het koelwater uit de Eems halen. Want u gelooft toch ook niet dat de toenemende energiebehoefte in een land met steeds meer van alles deze behoefte kan dekken met wat windmolens en zonnepanelen?
En het opgewarmde koelwater richting randstad sturen om de klimaatdoelen te halen, pis in mijn broek van ellende.
Hoeveel subsidie heeft / hebben de data centra reeds vergaard, wie is de eigenaar, waar vloeid de winst naartoe, war betaald men aan stroom kosten? Heel lullig is daarbij dat de kosten voor energie en water waarschijnlijk veel lager zijn dan voor huishoudens. Mensen let op Uw zaakje, wel heel veel geld afgeven aan vadertje staat maar niet voor vol worden aangezien. Ergens in jaren 60 is er iets overeengekomen wat neerkomt op;
Winstmmaximalisatie ten koste van welzijn dan welbehagen, zover dat revolutie Daniël oproer net niet plaats zal vinden. Denk aan vennootschapsbelasting, maar ook de Rulings van de Belastingdienst, alles super geheim.
We streven naar een transparante overheid, wie zei dat,wees ervan overtuigd dat de overheid werkelijk het allerbeste met zijn burgers voorheeft. Dit alles in een goede christelijke traditie, echt waar !
@Henkie | 19-03-21 | 17:10: Daniël = dan wel
Dacht dat moderne kerncentrales geen koelwater nodig hebben thoriumcentrales zeker niet.
Zo las ik een tijdje terug dat in de steden de houten palen waar heel de santemmekraam op gebouwd is door de droogte van de laatste jaren wegrotten. Wat ze er voor het gemak niet bijzetten is dat het hoogheemraadschap in heel Nederland het grondwaterpijl hebben verlaagd om die fokking boeren te pliesen zodat ze in de winter geen natte voeten krijgen op hun weilanden.
Ja, maar als je het grondwaterpeil weer verhoogt, loopt heel Gouda en omstreken onder water.
@m@rkus | 19-03-21 | 16:33: prima toch?
De lokale wethouder heeft zich laten piepelen door de big-tech voor de vergunningen en nu wordt heel Noord-Holland verneukt door Microsoft. Het is maar goed dat de vergunningen helemaal niet op deze manier verleent mochten worden. Nu staat het er en kunnen ze de hoofdprijs bepalen. En alles volgens de regels.
"Waar ik als ik mijn huis moet verbouwen aan allerlei vergunningen moet voldoen, worden er door de overheden helemaal geen eisen gesteld aan de datacenters wat betreft energie- en waterverbruik." Dit dus, en dat zegt geen bewust ongeschoolde Bonkestoter, maar een heuse hoogleraar bestuurskunde.
@BorisBonkestoter | 19-03-21 | 15:50: Wat ik weet is dat bijvoorbeeld de Coca Cola fabriek in Dongen (NBr.) een vergunning moet aanvragen voor het grondwater dat die fabriek oppompt. Om sinas en cola van te maken. Hetzelfde geldt voor bijv bierbrouwerijen.
En hier wordt kostbaar grondwater gvd verspild als KOELwater!? Welke bobo in de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heeft daar een vergunning voor afgegeven? Waarom is dit niet veel eerder bekend gemaakt? Wat zit hier achter? WOB-specialisten, start your engines!!
Provincie politici en grote bedrijven. Altijd kansloos. Dat zie je ook in Tilburg met Tesla.
@m@rkus | 19-03-21 | 16:34: Het was iemand van de gemeente. Daar gaat het conflic met de provincie nu over, of die knuppel dat wel had mogen doen. Dit datacentrum levert zijn diensten overigens aan het midden oosten of zo. Geweldig idee dus om dat in Nederland te doen.
Krijgt het ijsselmeer dan ook zo'n zelfde status als de dode zee waar mensen met psoriasis naar toe gaan? Aangezien er chemicaliën geloosd worden die kalk verwijderen zie ik een resort tegen kalknagels op die plaats komen. Lekker warm water om met de voeten en handen in te zitten.
Als het water warm genoeg wordt een paar piranha's is los laten. Ruimt ook de boel aardig op.
Waarom "lekt" dit soort informatie altijd ná de verkiezingen?!
Omdat we het zeker weer allemaal vergeten na 4 jaar aan gestuntel van VVD in 2e kamer?! Godverdegodver...
En bedankt he MSM!
Ik dacht dat we hier rechts waren en niet veel ophebben met het milieu. En kijk nu! Dit hoort daar gewoon bij.
We zijn hier wel rechts en houden wel van het milieu we hebben alleen niet veel op met links, maar dat wist u vast ook wel.
Onzinnige milieumaatregelen zijn we tegen. Zoals bomen kappen voor biomassa centrales etc. Bekijk de serie de Vuinisman is, gaan je ogen van open met al die linkse gekkigheid van hernieuwbare producten etc. wat miljarden aan subsidies heeft gekost en een ramp voor het milieu is.
Ik kom in heel wat datacenters maar buiten wat oude mainframes zie ik nergens waterkoeling.
Maar het servertje van GeenStijl is helemaal klimaatneutraal, toch?
Lol...
Even de rekenmachine aangezwengeld:
525 kuub per uur = 4,6 miljoen kuub per jaar = net zo veel als 27891 huishoudens.
Dus de waterbehoefte van een kleine 30..000 huishoudens per jaar.
Komende zomer mag je dus ook niet meer op geenstijl of je andere favoriete sites kijken. Alleen essentiele site mag je nog benaderen, rest gaat in lockdown. Totdat Rutte na een positief advies van de PWN het weer goed vindt.
Hebben de datacenters al gereageerd? Kloppen de beweringen? Wordt er echt zo veel verbruikt en hoe? Verdampt het of wordt het in het IJsselmeer gepompt? Vervuild? Vragen... Kamervragen!! Welke echt groene partij pakt dit op?
Ik krijg hier zo'n ontzettende zin in de zomer van!
Badjes vullen, bbq-en met veel vlees, gazon bewateren, airco op volle toeren. Alles netjes betalen incl. milieuheffingen, dus een schoon geweten.
De kwekerij ernaast : "Kwekerij De Wieringermeer maakt gebruikt van aardwarmte via Energie Combinatie Wieringermeer (ECW). Aardwarmte is warmte die wordt gewonnen uit het binnenste van de aarde, vanuit een zandlaag op circa 2200 meter diepte. Het water dat naar boven wordt gehaald heeft een temperatuur van circa 90 graden. Het kan het hele jaar worden benut. "
Gaat lekker zo , vooral de warmte van de buren niet gebruiken die ze graag weg willen ! Iedereen aan de aardwarmte , en wetenschappers over 20 jaar: " Onze aarde koelt te snel af ! " Jajajaja
Dikte van de aardkorst : 40-80 km
De diameter van de aardbol is zo'n 12.750 kilometer.
Gaat wel even duren, die afkoeling.
@kloopindeslootjijook | 19-03-21 | 13:49: Joh, geef het de tijd. D'r is zat van. En tijd, is geld. Daarom is die aardwarmte, zo afschuwelijk duur.
Die datacenters zuipen niet allen ons water,maar gebruiken ook alle windmolens op.
Want zullen die Yankees van Bill Gates lachen om die domme Hollanders. Nederlandse politici in de vorm van wethouders met bijna gratis grond, de rijks- en provinciale overheid met miljardensubsidies om hen groene stroom te leveren en nu ook vrijwel gratis en schaars water uit Neerlands bodem halen. Ach als het maar groen is dan verdwijnt het verstand bij politici en ambtenaren. Dan schieten ze in de deugstand. En de Amerikanen zorgen ervoor dat ze zich een grote jongen of meid voelen die aan grote zaken meewerkt.. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook niets. Oh jawel de chemische shit, de lage waterstand, je groene subsidiestroom vloeit weg en een verpest landschap. Afijn, gelukkig kunnen we stemmen op andere politici. Oh, wacht …...
en het allermooiste is nog wel: die datacenters bedienen niet Nederland of Europa.... ze zijn er uitsluitend voor een deel van het Midden-Oosten en Afrika....
-
Nederland ... waar de zaken zó gedecentraliseerd zijn dat een plaatselijk wethoudertje dat geilt op business vliegen en een paar KLM-huisjes geheel eigenmachtig, zonder enig correctie- of controlemechanisme, een slachting kan aanrichten.
@bisbisbis | 19-03-21 | 15:12: Ik neem aan dat hier de provincie het bevoegd gezag is
@theo-is-dood | 19-03-21 | 16:12: Die zitten naast hem in het vliegtuig business klas wel te verstaan.
Kunnen ze die dingen niet op de Zuidpool neerzetten. Dan kunnen ze mooi het water van de smeltende ijskappen daarvoor gebruiken en wordt gelijk daarmee het gevaar van de stijgende zeespiegel opgelost.
Dan kunnen ze luchtgekoeld draaien aangezien het lekker koud is daar. Alleen de kabels moeten wat langer.
Naast dat Microsoft met de komst van Windows 10 helemaal niets meer geeft om jouw privacy vervuilen ze dus ook nog eens het milieu.
Kun je beter De Geenstijl hebben, die vervuilen het milieu niet maar jouw privacy nemen ze ook al niet bijster serieus telegra.ph/Geenstijl-en-jouw-privacy-......
Hallo Internet, waar is onze privacy gebleven!?
Ghostery installeren en Adblock Plus en verder gewoon lid worden, want ze moeten natuurlijk wel ergens van draaien.
Gelukkig maar dat watermanagement in Nederland koninklijke belangstelling heeft.
Wieringermeer (SPELD) - Gistermorgen is een koe die slootwater dronk in 30 seconden tot op het bot opgegeten bij een Microsoft datacenter. Inmiddels zijn de pirana's gevangen bij de plaats van lozing van warm koelwater van het datacenter. Microsoft Luxemburg was niet bereikbaar voor commentaar.
Wat te doen? Voortaan een papieren editie van Geenstijl?
Neen, papier maken kost nog meer water. En die bomen zuipen ook veuls te veul!
fakking 1 euro per m3 water
en het komt gratiesch uit de grond
Alleen Microsoft flikkert zo veel chemicalien in het milieu dat het wel even gezuiverd moet worden.
Fijne keuze... internet of drinkater. Beide zijn eerste levensbehoeftes. Overigens is koelwater volgens mij niet zo'n probleem, het grootste deel wordt teruggevoerd, alleen de extra warmte heeft wellicht een (klein) effect op de lokale ecologie. Chemische middelen kosten geld, dus daar is ongetwijfeld op geoptimaliseerd (MSFT is tenslotte een commercieel bedrijf at geld wil verdienen en geen Satan), en dit wordt vervolgens ook nog eens homeopathisch verdund. Ik zie het probleem niet. De windmolensubsidie en lokale overlast is een veel groter schandaal!
Internet is dat niet. Voor reaguurders wel maar verder geen eerste levens behoefte.
@P-unit | 19-03-21 | 13:29: Het schijnt dat onze voorouders en ook menig reaguurder een aardig leven hebben geleid zonder internet. Dus een eerste levensbehoefte lijkt het mij niet.
@Graaier | 19-03-21 | 13:34: sommigen werden dan wel wegejorist uit de grot, dat wel.
Ik begrijp dat huishoudens achterblijven qua waterverbruik. Dit moeten we nivelleren.
Neem een vijver, dat helpt.
Kijk even naar de verantwoordelijke bestuurders in die provincie. Dan weet je uit welke hoek die stinkende wind waait.
Gaat lekker dan met onze watervoorziening. Volgende fuckup. www.vewin.nl/SiteCollectionDocuments/...
Waarom leggen die eikels geen zonnepanelen op die enorme daken om met de electriciteit te koelen als de zon schijnt?
Er ligt een paprikakwekerij naast die warmte heel goed kan gebruiken. Regel het even slim, wat zijn dit voor ouderwetse bedrijven. Maak het luchtgekoeld en blaas die warmte die kas in.
Waarom zou je investeren als je de energie voor niks krijgt van onze bestuurders?
@Watching the Wheels | 19-03-21 | 12:52: Volgens mij was het de bedoeling dat de restwarmte gebruikt ging worden, maar dat is niet gebeurd.
Overigens wordt er in het wereldje van datacenters enorm veel gedaan om energieconsumptie tegen te gaan. Het zijn echt geen stapels PCs meer zoals vroeger. Bedrijven als Facebook en Google ontwerpen zelf hun servers om het laatste restje performance er uit te kunnen persen. De volgende stap is eigen processoren die één ding heel erg goed kunnen (in tegenstelling tot de PC die "all purpose" is). FPGAs en RISC-V zijn dingen om in de gaten te houden. Overigens worden al best wel wat gespecialiseerde berekeningen tegenwoordig gedaan op grafische kaarten, die massief parallel zijn.
Maar dan nog steeds groeit de behoefte (stroom/koeling) heel erg hard.
Uitstekende oplossing voor de zeespiegelstijging dus, meer datacenters om het water op te slaan.
Gebruiken voor stadsverwarming-amsterdam project.
Waarom zo’n voor de hand liggende en logische oplossing man. Doe es normaal. Echt, helemaal ziek van dit soort simpele en prima uitvoerbare en niet eens zo heel dure en nog groene oplossingen ook. Gadverdamme.
Precies. Als dit verhaal klopt, dan zijn er wel hele rare dingen aan de hand. Sowieso koelen ze echt niet met drinkwater, dus die vergelijking gaat niet op. Verder verbruiken ze het water niet, ze pompen het door hun datacenter heen en het komt er net zo hard weer uit, alleen wat warmer. Die restwarmte zou wel eens problemen kunnen geven in het milieu, dus... aansluiten op een warmtenet.
Dat van die chemicaliën zou kunnen kloppen... maar het hoeft niet als je aan de voorkant goed filtert en de apparatuur juist inricht zodat er af en toe ook schoon genaakt kan worden. Als dat niet gebeurt, dan is er een verkeerde milieuvergunning afgegeven (en waarom zou mij dat dus helemaal niet verbazen?)
En dan met een hout en olie gestookt binnenvaartschip met transgenderkapitein en 3 toiletten erheen varen.
Alles voor een, een voor alles = VV(d) doctrine.
Gelukkig draait het datacenter wel op windmolens.
Water wat je (uit een meer bijvoorbeeld) pompt voor koeling, kun je toch ook weer terugpompen het meer in na de warmteoverdracht?
Je pompt koel water je systeem in, en het komt iets wamer weer terug (=warmteoverdracht). Je hoeft het water niet te laten verdampen om te koelen. Hoezo leidt dit tot tekorten?
Er staat al dat er een onbekende chemisch goedje nog extra wordt toegevoegd.
Maar ze hadden dit ook weer kunnen hergebruiken idd.. niet alles zou verdampen denk ik.
@All_Anonymous | 19-03-21 | 12:40:
Als je het hergebruikt heb je een closed loop, en dus radiatoren nodig voor de warmteoverdracht.
Hoezo zijn er al tekorten in een rivierendelta? Beetje meer water schoonmaken gewoon en niet alles de noordzee in laten lopen. Kost een duit, maar de burger kan best verder uitgeknepen worden.
www.tesla.com/careers/search/job/data...
Deze datacenters produceren dus ontzetten veel warmte.
Opeens is klimaatverandering geen probleem meer voor de koekwauzen die hiervoor toestemming hebben gegeven.
Daarom gebruiken ze de door de overheid gesubsidieerde windmolenparken van de grote energiebedrijven om “klimaatneutraal” te zijn.
@The_Black_Knight | 19-03-21 | 12:29:
Waanzin inderdaad. Zonder belasting te betalen, dat mogen wij doen.
Mooi he.
Bj Groen Links worden ze blij van windmolens.
Bij de VVD van een nieuw bedrijf erbij.
Maar naar het totale plaatje kijken en wat er onder aan de streep gaande is... nee.
Een paar windmolens ertussen zetten. Kan de boel lekker deugzaam koelwaaien (als er wind is)
Ach ja ik houd mijn hart vast wat dit kabinet Rutte 4 nog meer kapot gaat maken.
Er komen steeds meer en meer geruchten dat die verkiezingen per post toch niet eerlijk zijn verlopen. Verkiezingsfraude dat woord word nu nog niet gebruikt maar dat zou zo maar eens kunnen gaan vallen.
Hoe kan D66 op eens met een onpopulaire figuur als Sigrid Kaag zo populair worden. Ik en heel veel nederlanders met mij geloven hier niets van.
Ik hoop dat er goed onderzoek gedaan gaat worden door een onpartijdige onderzoek.
Komt door het Kaag-testbeeld van de NOS en omdat de NOS Klaver liet struikelen met dat beruchte intervieuw waardoor vele groenlinksers overstapten naar D66.
Waarom "verbruikt" een datacentre uberhaupt koelwater? Kan dat niet met een closed loop met koeltorens? Ik vermoed dat het simpelweg goedkoper is IJsselmeerwater door het systeem te pompen. Als ik het goed begrijp, wordt dan de energie van die windmolens gebruikt om het IJsselmeer op te warmen. Waanzin.
Als je het uit het IJsselmeer pompt en je pompt het daarna terug naar het IJsselmeer, heb je een closed loop... En ach.. Die chemicaliën.. Wie boeit het? We gaan de aardbol redden!
Met closed loop waterkoeling, moet je nog gigantische luchtgekoelde radiatoren bouwen voor de warmteoverdracht. Daar zullen wel geen zin aan hebben omdat ze dan minder winst maken.
@Cannabooze | 19-03-21 | 12:20: ja we geven toch ook geen ruk, over die oerbossen die in de milieuvernietigingsovens moeten, dus waarom maken we ons druk over wat chemicaliën.
De kosten en ellende van warm en verontreinigd water zijn voor de samenleving, dat weet je toch.
Wat maakt dat die datacenters nou uit.
Winst maken!
Die vervelende huishoudens ook overal.
Windmolens van een Zweeds bedrijf in een Hollandse weide, waarvan de Nederlandse subsidie dus gaat naar een Björn en Anika, leveren stroom voor een Amerikaanse woke techmiljardair met een postbusbedrijf op de zuidas, waardoor de inkomsten niet gaan naar Bert of Fatima in de Schilderswijk, om platforms te hosten die kritiek hierop zoveel mogelijk cancellen of wegzetten als rechts-extremistisch haatspraak. Ondertussen moeten volgens volgens partijen, gesponsord, ondersteund en aangemoedigd door diezelfde techmiljardairs, Bert en Fatima (die uit de Schilderswijk) hun huis voor 60.000 euro isoleren en uitrusten met een warmtepomp, waarvoor niet-bestaande stroom geleverd moet worden daar deze is weggekaapt. Zowel geld als stroom dus naar het buitenland. Dit noemen we niet bijzonder, dit noemen we gewoon raar.
Amen
Prachtige analyse!
Howdy! Lekker bezig!
Amen. Dit is een tegel die zo scherp als een mes is. Mijn complimenten.
Wow! Ik steek de veren in mijn genderneutrale hol. Dank
En gisteren Leo Lucassen maar uitleggen dat je wethouders en zulk soort volk niet aan mag vallen.
Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen - Leo: er zijn geen problemen de deuger, Leo die toch wel een verrekte nek moet hebben met het de andere kant uitkijken.
Hoeveel liter water heeft de campagne van FvD en D66 gekost?
Oh, en hoeveel liter kost dit reaguursel?
Ok, de rest vd dag drink ik geen water maar bier.
Beter toch?
Kunnen ze niet koelen met het bier dat nu weggegooid moet worden?
Ik zet in ieder geval komende zomer zonder enige schroom een zwembad in de tuin met filter waar 15.000 liter drinkwater ingaat. Gewoon omdat het kan.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik met mijn internetgebruik bijdraag aan het dataverbruik en dataverkeer. Ik ben dus medeveroorzaker van dit 'probleem' en als dit voor mij geldt, dan geldt het ook voor alle andere dataverbruikers....
En dus dat gaan we oplossen op zijn D66tigs door een datatax en halvering van van de hoeveelheid data. Dus YouTube moet helft filmpjes wissen en Facebook gebruikers halveren. Verder alleen maar datta voor Nederland. Wij zijn er niet voor om data te exporteren en hier de overlast te behouden. Gelijke behandeling als de boeren.
@JanP999 | 19-03-21 | 12:27:
Over de essentie zijn we het eens. Wij, de dataverslaafden, moeten bij onszelf te rade gaan. Maar ja, veel te cofronterend. Dus dan maar klagen over de politiek, Rutte, de VVD etc.
Joris moet toch ergens wonen?
Jajaja, nee koeien, die zuipen pas echt veel water.
Waarom zou je in Nederland datacenters willen neerzetten?
Geen werkgelegenheid, geen inkomsten voor ons land (want belastingparadijs voor de buitenlandse bedrijven), en veel energiegebruik, waarvoor ze dan niet willen betalen.
Bestuurders die dit toelaten zijn dom of corrupt, of allebei.
Bekeken vanuit degene die het datacenter neer wil zetten: goede infrastructuur, de transatlantische kabels die hier aan land komen, goed klimaat voor koeling, betrouwbare stroomvoorziening, geen aardbevingen, gunstig voor belastingen, enz.
Dan zal het wel Groen en Eerlijk zijn
@ZOMG | 19-03-21 | 12:10: Brusselse dwang en corrupte politici...
@P-unit | 19-03-21 | 12:15: Ik keek voornamelijk vanuit de techniek.
@Schmalz : iets met belastingparadijs voor externe bedrijven gok ik.. iets waar wij nou nooit iets van zien .. raarrrrr
"Bestuurders die dit toelaten zijn dom of corrupt, of allebei."
Van laag tot hoog kijken ze weg, of ze zien het niet.
In beide gevallen, treurig.
Ingenieurs uit noord Afrika voor onderhoud etc
Je wordt er zo cynisch van.
Kunnen dit soort gasten gewoon hun gang gaan omdat uw regering slaapt of het geen moer kan schelen?
"
De echte eigenaren,
de grote, rijke zakenbelangen die de zaken beheersen en alle belangrijke beslissingen nemen.
Vergeet de politici.
De politici worden daar geplaatst om u het idee te geven dat u keuzevrijheid heeft.
Heeft u niet.
Je hebt geen keuze.
Je hebt eigenaren.
Ze bezitten jou.
Ze bezitten alles.
Ze bezitten al het belangrijke land.
Ze bezitten en controleren de bedrijven.
Ze hebben allang gekocht en betaald voor de senaat, het congres, de staatshuizen, de stadhuizen, ze hebben de rechters in hun achterzak en ze zijn eigenaar van alle grote mediabedrijven, dus ze hebben zo ongeveer al het nieuws en alle informatie in handen. je krijgt te horen.
Ze hebben je bij de ballen.
Ze geven elk jaar miljarden dollars uit aan lobbyen, lobbyen om te krijgen wat ze willen.
We weten wat ze willen.
Ze willen meer voor zichzelf en minder voor iedereen,
maar ik zal je vertellen wat ze niet willen:
ze willen geen populatie van burgers die in staat zijn tot kritisch denken.
Ze willen geen goed geïnformeerde, goed opgeleide mensen die kritisch kunnen nadenken.
Daar zijn ze niet in geïnteresseerd.
Dat helpt hen niet.
Dat is tegen hun belangen.
Ze willen niet dat mensen die slim genoeg zijn om aan de keukentafel te zitten en erachter te komen hoe erg ze worden genaaid.
"
(GC)
Komt wel eng dichtbij weer.
W.E.F.
Er is gewoon een duidelijke kiezersmeerderheid die voorstander is van dit soort projecten. Eergister wederom bewezen.
Er is nooit een free lunch. Zelfs die electrische auto's met hun accu's blijken netto ook slecht voor het milieu. Over die windslagmolens hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Waarom zijn mensen nog verrast? "we" hebben er op de 17e toch voor gekozen om wederom vier jaar genaaid te worden waar we bijstaan? Het zal me dus aan m'n reet roesten.
Alle windmolens in Hollands Kroon genereren in 20 jaar tijd € 660.000.000,- aan stroom-subsidie. Die stroom gaat allemaal naar die centra en dan is die windstroom nog niet eens voldoende om de gehele stroomvraag van die centra te dekken. Begreep ook dat men daar de servers voor de gebruikers in bijvoorbeeld Nigeria wil neerzetten want in dat land zelf is het veel te heet en daar valt niet tegenaan te koelen. Verder heb je daar nog terroristen van het geloof van de vrede hetgeen de stabiliteit van dat soort landen (die ook nog eens corrupt tot op het bot zijn) niet bevordert.
Hogere of lagere overheden hebben geen kennis in huis beslissen alleen over
de procudure,
Daarna de zogenaamde werkgelegenheid toets, daarna imago .
Bedrijven rotzooien maar aan tegen de tijd dat vervuiling is ontdekt volgt foei gesprek .
Geen kennis? Wat een domme opmerking maakt U hier.
CLOUD computing. IJsselmeerwater als bron voor de opwarming van onze aarde. Goed gedaan wethoudertjes en Wiebe .
In het IJsselmeer zwommen vroeger haaien. Dit is gewoon zo. Fuck you.
Drinkwater is door het kalkgehalte niet zo goed voor je kamerplantjes, ze doen het veel beter op regenwater.
Bedankt dat u dit zegt, ik moet m'n planten water geven.
@VoltaireJohn | 19-03-21 | 11:57: Je planten verdorren en je aardappelen lopen uit ?
@Snertjong | 19-03-21 | 12:00: We kunnen geen aardappelen verbouwen, de tuin heeft veel tegels. En de planten (4 bloemen en 1 peper) zitten in mijn kamer bij het kozijn waar de zon schijnt.
Is natuurlijk bullshit , er zijn net zo veel kamerplanten die van kalk houden als liefhebbers van een wat zuurdere grond .
Maar is downloaden en een lokale database aanleggen zoals 'vroegah' nu groener dan streamen?
Zo doen ze dat in Groningen .
Pijp van 30km naar het datacenter.
www.rtvnoord.nl/nieuws/201921/Koelwat...
En heel Noord Holland wordt volgepompt met windmolens.... en de bewoners profiteren daar niet van. En dit alles ter eer en glory van een paar wethoudertjes die nog te dom zijn om te poepen....
Laat ze, want vroeg of laat zullen ze daar de rekening moeten betalen wanneer de gemeentelijke bijdrage hoger wordt.
@VoltaireJohn | 19-03-21 | 11:56: Ja, en die van mij ook. En zoals inmiddels wel bekend is, heb ik hier niet voor gestemd. Kun je dat óók even noteren, Kuif? En weer bedankt hè!
Geen probleem, het absurde verbruik en de kosten wordt dankzij de vele D66-stemmen (die weer te danken zijn aan een deug-techmiljardair) bij de gewone burger neergelegd. En als we er dan iets van gaan zeggen wordt het antwoord "dat Nederland anders niet aantrekkelijk is voor buitenlandse bedrijven!"
Het ruilmiddel voor dat D66-miljoen komt komende jaren wel naar boven, daar ben ik niet bang voor.
Denk het ook. Dat is ook het mooie van chaos. Je kan het creeeren en laten groeien, en uiteindelijk spat het uit elkaar. Ik wens D66 veel succes met hun toekomstige chaos.
Ik zie hem ook al van mijlenver aankomen, maar ik ben dom, dus..
Ondertussen wordt al in het nieuws vermeld dat 'demissionair minister Kaag' van de avondklok af wil.
Ik ben het eens met haar en snap dat ze graag wat deugpuntjes wil...
Maar waar bemoeit de minister van buitenlandse zaken (demissionair) zich mee?
Of heb ik een formatie gemist?
D66. Direct je macht proberen door te drukken.
Maar omdat die datacenters stroom krijgen van windmolens zijn ze per saldo toch weer groen.
Groenlinks *modus* uit.
Gesubsidieerde groen stroom wel te verstaan. Opgebracht door de belastingbetaler. Te gek voor woorden.
Ja, maar dan moet je de kiezer niet gaan voorspiegelen dat die windmolens energie gaan opleveren voor de huishoudens in Noord-Holland, maar enkel en alleen voor Microsoft, Google en Facebook. Want per saldo gebruiken wij nog steeds méér energie, omdat het afvalwater waarschijnlijk ook weer extra gezuiverd moet worden. Laat dat bedrijf eerst maar eens uitleggen wat voor chemicaliën dit zijn? Ik bedoel, dit komt uiteindelijk in ons drinkwater terecht. Ik vind dat nogal wat.
Hier nog een mooi stuk over energieslurpende Bitcoins, lees vooral de reacties ook. www.scientias.nl/de-prijs-van-bitcoin...
Daarom heb ik in mijn tuin "tegels" neergelegd, maar dit schijnt ook niet te mogen.
Dit mag dan weer wel: nos.nl/artikel/2373216-grootontvanger...
Als ik zo'n zin lees als: "En die fukkers gooien er nog chemiese rotzooi bij ook", ik altijd moet denken aan het verkeersbord 'uitholling overdwars', u wel bekend.
Je kunt natuurlijk schrijven: 'onbekende chemicaliën' maar je kunt natuurlijk ook onderzoeken om welke chemicaliën het gaat, zo ook dat gat in de weg repareren in plaats van het plaatsen van een bord.
Ik heb de theorie dat al die bordjes met 'slecht wegdek' geplaatst zijn door mensen die daar op vrijdagmiddag 15:00 aankomen rijden, zien wat er aan de hand is en zeggen: "Dat is tiefusveel werk. Jongens. Tijd voor pils!" Bordje in de berm, *plop*!
@BBRDWR | 19-03-21 | 11:51: En bij bordjes zachte berm denk ik zeker te weten dat ze gewoon in het gras een tukje liggen te doen.
Waarschijnlijk een middel om de groei van algen en vervuiling door bacterien in de leiding te voorkomen, om zo te voorkomen dat de dunste koelleidingen dicht slibben na verloop van tijd.
Je zou natuurlijk ook het principe 'de vervuiler betaalt' kunnen hanteren, dus de datacenters mogen er chemicalíën bijmengen zolang ze die ook maar weer verwijderen en milieuvriendelijk verwerken/hergebruiken voordat ze hun water weer lozen.
@FrankVeer | 19-03-21 | 12:04: we kunnen toch ook net zoals de Duitsers de Wieringermeer vol laten lopen. Dan hebben ze voorlopig koelwater genoeg.
Ik zeg, laat Wiebes terugkeren. Die lost dit zo op. (Nl. niemand mag zn telefoon meer gebruiken.)
Water verlaat de aarde niet, tenzij ze het meenemen op ruimtereizen, maar ik vermoed dat ze het zelfs dan weer mee terug nemen. En wij zijn "de low lands", de water loopt altijd onze kant weer uit EN er valt meestal ook nog voldoende uit de lucht. Dus. Lekker koelen maar.
Geen idee wat jij voor een kuub drinkwater betaalt, maar ik kan je verzekeren dat grootverbruikers vele malen minder betalen. En iets zegt mij dat drinkwater ooit een eerste levens behoefte was, geen koelmiddel voor data centers.
Dat zal best maar "die data centers zijn goed voor de economie'. Dus Bek houe
Voor de economie van Bill Gates en Mark Zuckerberg ja. Wij in Noord-Holland hebben hier dus gewoon helemaal niets aan. Zo'n datacenter levert een handjevol banen op. Ik ben trouwens ook héél erg benieuwd wat voor belastingafspraken er zijn gemaakt met Microsoft en Google, want dat ze een belasting op onze omgeving zijn is mij wel duidelijk.
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 11:49: Een handjevol banen... Ga er eens staan turven hoeveel volk er komt in een maand en hoeveel verschillende namen er op de wagens staan.
@sparka | 19-03-21 | 11:55: Er lopen een handjevol elektromonteurs en IT specialisten rond, waarvan een flink deel expats. Hoeveel volk daar komt? Je bedoelt de onderdelen die om de haverklap geleverd worden uit landen als China? En de elektromonteurs en koelwatermonteurs die onderhoud plegen? Ik vrees dat een nieuwe vestiging van Albert Heijn toch echt meer banen oplevert dan zo'n energieslurpend datacenter in de achtertuin. En ons grondwater wordt nog eens extra vervuild. Hoera.
Wat onzinnig, dat water verdampt toch niet. Een datacenter is geen tropisch regenwoud. Dus dat stroomt gewoon weer terug de cirkel in.
Drinkwater terug de cirkel in brengen kost dus heel VEEL geld, kost je heel veel energie om opnieuw te reinigen, en als ze er inderdaad onbekende chemicaliën bij stoppen is dat nogal een puntje van zorg.
Niet nadat het verontreinigt is met chemicaliën
@TeeJee | 19-03-21 | 11:46: Laat die twee sukkels van de VVD die dit geregeld hebben dat water maar even opdrinken. En als ze dan dood neervallen drink ik voortaan niet meer uit de kraan.
De overheid - Rutte - laat heel sluw op papier al deze beslissingen over aan gemeenten, ofwel de schijnzelfstandige stadstaten. Echter, alleen een nationale overheid zal dergelijke monsterbedrijven binnenhalen. Alsof Den Haag werkelijk een wethoudertje z'n volle gang laat gaan met techreuzen. Dus je komt weer uit bij de kring VVD, CDA, D66. De boze burger vecht tegen onbenullen als een gemeenteraad, die niets anders doet dan nakwekken wat de nationale overheid en de betreffende techreus toefluisteren. Lang geleden zat je voor tv medelijden te hebben met derdewereldlanders die op verdorde grond woonden, weggejaagd en uitgebuit in een verarmd vervuild milieu. Tegenwoordig hoef je daarvoor de tv niet meer aan te zetten: je eigen ramen bieden stilaan steeds meer hetzelfde beeld.
Dank voor uw visie! Zo had ik er nog niet tegen aangekeken.
Het techbedrijf had deze twee wethouders wel degelijk verteld dat de restwarmte niet bruikbaar was. Deze twee VVD sukkels hebben er helemaal zelf voor gekozen om dit lulverhaal de wereld in te slingeren. Ik zit te wachten op die Boomerang. O, daar komt 'ie!
Zoals iemand al opperde.
Na de verkiezingen vallen er een boel lijken uit keukenkastjes.
Waarom werken ze niet met een gesloten systeem met warmtewisselaar? Dan voorkom je je in ieder geval dat chemicaliën in ons oppervlaktewater terecht komen.
Nee, als je water opwarmt tot boven de 30 graden (ook in het aanvoercircuit), dan spuiten de bacteriën de pijp uit. Ontkom je niet aan.
Koelwaterbassins? Eureka!
@marcoplarco: Dat maakt in een gesloten koelsysteem dus niets uit dat er bacteriën leven, zolang er met het openen van het systeem maar voorzorgsmaatregelen worden genomen.
Het is goedkoper om toekomstig drinkwater daarvoor te gebruiken.
Zet die krengen gewoon in de V.S
De ironie spat ervan af.
Windmolens -> de stokpaardjes van D66 en het grootkapitaal van de milieumaffia.
De zetelwinst van D66 verraad dat er niets gaat veranderen.
De chemicalieen en de onzekerheid die erdoor bestaat -> Zou microsoft later met een vaccin komen om het lichaam bestand te maken tegen digitaal koelwater?
Geen een partij kan redelijk antwoord geven op problemen als deze. Er is altijd een afweging tussen economie en milieu. Groenlinks is gehalveerd o.a. door biomassa en molsimbroederschap.
En wil je dan deze problemen aankaarten, dan is het weer iets van :"internationale EU verdragen.
Met andere woorden. Nederlanders, drink maar dat digtale koelwater. Straks komt Mark Rutte met de oplossing: Flesswater van Nestle a 2 euro.
Kortom:
Landschap weg, water weg, souvereiniteit weg, cultuur weg. Binnenzitten en als je de deur uit gaat een coronatest.
Ik heb zo'n zin in de toekomst!!!
Ga dan naar Kazachstan ofzo .. wat let je?
Als je dit 5 jaar geleden had opgeschreven zou je bij Willem Engel in de isoleer zijn gezet.
@small_town_dude | 19-03-21 | 11:44:
Oh je vind het ook echt vooruitgang???
@small_town_dude | 19-03-21 | 11:44: Dat is toch geen standpunt?
@deministerpresident | 19-03-21 | 11:44:
En nu is het gezond verstand. Mooi hoe het kennelijk kan omslaan.
Hé! Goed idee! Laten ze dat koelwater desinfecteren met vaccin! Dan kan het zo het drinkwater in, en niemand die dan nog aan het binnenkrijgen ontkomt.
@hallofreen | 19-03-21 | 11:47: precies. We leven steeds meer in een dystopische wereld. Ik roep al jaren en jaren dat mensen de ogen moeten openen en zich niet in slaap moeten laten sussen door het grootkapitaal. Missie mislukt.
Kagistan, Afghanistan, ik zie overeenkomsten!
@deministerpresident | 19-03-21 | 11:49:
Het is de tijdsgeest: "als ego je drijfveer is, dan wordt angst de brandstof."
Zo bang om iets te verliezen wat we hebben en waarde aan hechten, zo obsessief willen we het behouden.
Denk maar eens na, wat staat er dan op die datacenters? 39 trillioen kattefilmpjes en wat porno. Sorry hoor, maar we moeten eens gewoon gaan nadenken dat soms ook gewoon dingen van internet mogen verdwijnen. Hoeveel data wil je online houden dan?
@hallofreen | 19-03-21 | 11:56: Ik probeer me wel eens voor te stellen wat er zou gebeuren als het internet er een paar weekjes mee ophield. Volgens mij kan je daar een gruwelijke spannende horror film over maken.
@Charred_Metal | 19-03-21 | 12:06:
Ja zeker! Zou echt vet zijn!
@hallofreen | 19-03-21 | 11:56: Kijk, dit is verstandig. Wat heeft het nageslacht nu eigenlijk aan onze miljoenmiljard reaguursels in 2080, alsof die alles nog eens even lekker na gaan lezen? Hoe lang willen we inderdaad nog doorgaan met het opslaan van data? Tot de hele wereld vol geparkeerd is met datacenters? Data is het nieuwe geld, maar helaas, óók dat verdien model is niet oneindig winstgevend. Ik vind de vraag die jij stelt eigenlijk de beste vraag. Hebben wij dit nodig? Heeft de wereld dit nodig? Of heeft hebben Bill Gates en Mark Zuckerberg dit nodig? Kijk, dat je data een paar jaar online houdt, oké, maar 20 jaar? 30 jaar? Alsof iedereen de krant uit 1743 wil lezen!
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 12:21:
Hoe meer mensen zich dit gaan afvragen en het in de media komt, hoe meer kans er is dat we niet alles volplempen met die centers. Dus, zeg het voort en draai die kattefilmpjes de nek om :D
Onbekende chemicaliën die in het milieu belanden.
Het voorzorgsprincipe komt net nu even slecht uit zeker.
Gek eigenlijk, terwijl je overal een vergunning voor moet hebben waarin staat wat je gaat doen, welke middellen je daarvoor gebruikt en wat de impact op het milieu is ( milieu effect rapportage) . Dus zo geheim kan het dus niet zijn.
Ten eerste snap ik niet waarom drinkwater gebruikt moet worden. Ze kunnen toch een warmtewisselaar gebruiken tussen 2 circuits. Het eerste eigenlijke koelcircuit met schoon water, het tweede circuit b.v. met zeewater. Ten tweede: Wie heeft in godsnaam toegestaan de chemisch verontreinigd water geloosd mag worden? Laten hier de milieuwappies maar eens tegen gaan procederen.
Procederen doe je tegen boeren.
Die miljeeeuuu wappies worden betaald uit slush funds van diezelfde bedrijven. Ze kijken wel uit.
"Wie heeft in godsnaam toegestaan "
Beetje masseren, voordeeltjes regelen, mensen zich belangrijk laten voelen die daar behoefte aan hebben.
Alles is te koop zolang mensen die alleen aan eigen belangetjes denken andermans leven verkopen.
procederen tegen Microsift of Google. Shure. Die hebben geld en vriendjes zat om jou kapot te procederen. Procederen doe je als gesubsidierde milieuclub tegen kleine bedrijfjes en particulieren die je aan kunt.
Zullen we allemaal stoppen met internet? Is het probleem direct opgelost en krijgen wij een rustiger leven.
crypto muntjes
En niemand die bedenkt dat je met die restwarmte van zo’n serverfarm een woonwijk kunt verwarmen?
De gedachte was een kassengebied te verwarmen. Maar contracten. Lastig.
Je krijgt al een chip van Microsoft in je vaccin en straks ook nog weet niet wat van hun warmte.
Eng hoor.
Zeker wel. Dat soort dingen zaten ook in het oorspronkelijke verhaal en de oorspronkelijke afspraken.
Maar daar hebben Google en Microsoft blijkbaat schijt aan. Wat niet klopt met hun groene PR en die windmolens, maar dat maakt ze blijkbaar niet uit, vreemd genoeg.
Ja, dat was wel degelijk bedacht natuurlijk. Sterker nog, dat was het argument dat de gemeente Hollands Kroon (ruwweg Wieringen en Wieringermeerpolder) gebruikte om die datacenters binnen te halen.
Maar uit recentelijk gepubliceerde stukken blijkt dat de ambtenaren van de gemeente het college van B&W van te voren al hadden gewaarschuwd dat de restwarmte helemaal niet gebruikt kon worden voor woningen of landbouwkassen. Dat was natuurlijk een onwelkome boodschap dus die is terzijde geschoven.
@staat het bier koud? | 19-03-21 | 11:52:
Omdat de temperatuur te laag zou zijn.
Maar we kunnen wel een warmtewisselaar maken om van het gas af te komen?
Doei.
@staat het bier koud? | 19-03-21 | 11:52: Logisch ook, want water van 30 graden is te koud om mee te verwarmen, al zou je het wel aan je warmtepomp kunnen voeren die 't eventjes bijstookt tot 40-50 graden.
Scheelt toch de helft aan stroomverbruik, maar ja zo'n compleet systeem is natuurlijk veel te duur, dus Google en Microsoft stoppen met bouwen zodra hun center operationeel is, de rest mag de burger dan weer voor lappen.
@ReyNemaattori | 19-03-21 | 11:58: die kassen verstoken aardgas wat ze tegen grootverbruikers tarief krijgen. De CO2 + warmte gaat de kassen in, de opgewekte elektriciteit wordt verkocht. Niemand zit te wachten op 30°restwarmte van datacenters.
Daarom moeten we kundige Kamerleden hebben die overheden kunnen controleren en geen mediagekken die er alleen voor zichzelf zitten .
En dat is nu net het probleem in dit land. .
De media houden van gekken en van emoties en niet van slim en rationeel.
De VVD heeft kundige Kamerleden. Ze kunnen gewoon olie oppompen.
SS weet alles van andersmans Blackwater.
Nederland wingewest. Big Tech bedrijven zijn de nieuwe koloniale machten op deze wereld. Ze zuigen landen leeg voor eigen gewin.
Zolang je gewillige politici hebt die zichzelf belangrijk willen maken blijft dit wel doorgaan. Dat het volk te dom is om op dat soort lieden te stemmen, maakt het niet veel beter.
@El Rico Grande | 19-03-21 | 11:41:
Inderdaad, dat is het eigenlijke probleem, domme mensen. Mensen die naar holle frasen luisteren zoals "betaalbare woningen", "eerlijker", "diverser", "groener" enz. zonder zich te verdiepen in wat de eigenlijke oorzaken zijn of wat de voorgestelde doelen qua maatregelen eigenlijk inhouden.
Waarom stoppen ze die datacenters niet in een oude mijn?
Koeling
@Is dit nog nieuws? | 19-03-21 | 11:47: in mijnen is de omgevingstemperatuur van nature al vrij laag en constant. Eventueel nog te combineren met een gesloten koelcircuit met miinwater. Volgens mij was er jaren geleden in Heerlen zo'n project.
Om nog maar te zwijgen over het gebruik van de meeste stroom van alle windmolens op Flevoland... Daar gaat uw Groene stroom dus heen.
Wij betalen de subsidies voor die molens en de datacentra profiteren er van.
Exact, maar wie scheikunde heeft gehad zal zich meer zorg maken over de stoffen/moleculen die gebruikt worden om warmteabsorptie te optimaliseren.
@2voor12 | 19-03-21 | 11:36: Precies
En dat koelwater storten ze niet terug in het IJsselmeer? Dat stoppen ze in jerrycans ofzo?
Na hun gebruik is het geen drinkwater meer maar chemisch verontreinigd.
Het vervuilde water gaat de dichtstbijzijnde kanalen in en ambtenaren hebben de grote bedrijven geholpen zodat er geen klachten kunnen komen.
@pejoar | 19-03-21 | 11:40: Best handig om als bedrijf een ambtenaar in dienst te hebben.
Het verontreinigde water is weer voor het besproeien van gewassen en drinkwater voor koeien.
Of mag het grondwater inzakken.
Snel de winst van nu pakken, de problemen voor de samenleving zijn voor later.
U kent dat wel van de NAM en zo.
@kloopindeslootjijook | 19-03-21 | 11:51: dat was toch echt de overheid die zich ertegenaan ging bemoeien en toen ging het fout.
Die datacentra zijn zo'n beetje de minst toegankelijke krengen ter wereld. En Lelijk. De film De Lift maar dan in het echt.
Ze gebruiken elektriciteit voor 370.000 huishoudens, water voor 28.000 huishoudens, de data-opslag is voor Afrika en het Midden-Oosten, maar wat levert het ons eigenlijk op?
Dat we ons een "kennis-economie" mogen noemen.
Echt, ze doen het.
Bedoel je me "ons" de bevolking, of de de politici die de contracten aangaan? Dat maakt veel uit voor het antwoord namelijk.
Niks. Ego's van de Hekkings in dit land.
Slechts een paar banen.
En de belastingen lopen via Luxemburg.
Ze betalen minder voor hun energie ook nog.
En het uitzicht op 180 meter windmolens met slagschaduwen.
Mooi he.
Lobby's, deals.
Die eikels die dit hebben laten gebeuren mogen zich kapotschamen.
En dat zijn er heel wat. Van de gemeenteraadsleden en ministeries tot in de regering.
En niemand die denkt : he wat gek, hier hebben we niets aan.
@kloopindeslootjijook | 19-03-21 | 11:55: Zou je niet denken dat het de politici zelf iets oplevert? Waarom zou je dit anders doen?
@Kevinho | 19-03-21 | 12:23:
Eenmalig een zak geld voor de gemeente door verkoop van voorheen 'goedkope' landbouwgrond. Dat is het wel.
Een datacenter is een Nimby-object. Het vreet energie en produceert veel hitte en kan prima ergens anders worden gezet.
Daarom staat 't ook in wieringenmeer, op wat verdwaalde boeren na heeft niemand er last van. Maar kunnen ze die warmte ook niet gebruiken voor het stoken van kassen die vor 80% tussen den haag, Rotterdam en hoek van holland liggen... alhoewel, misschien die kas ernaast?
En dan hebben die klootzakken ook nog eens geen zonnepanelen op het dag liggen, terwijl daar toch zeker wel bruikbaar oppervlak is.
De elektriciteit komt van windmolens dus dat compenseert meer dan genoeg.
Ja dat krijg je als je zo graag een vaccinatie-paspoort wil. Dat moet toch ergens geregistreerd worden.
Nou, waar is de innovatie dan? Kan zeewater niet bruikbaar gemaakt worden om te koelen?
Te corrosief, zout water is echt funest voor metalen.
@ReyNemaattori | 19-03-21 | 11:34:
Ja en ?
Dus omdat ze te gierig zijn om de leidingen bestand te maken tegen zout water, verspillen ze liever ons drinkwater.
onder water in tanks gaat het worden
news.microsoft.com/innovation-stories...
Gewoon een goede corrosiebestendige warmtewisselaar aan het gesloten systeem hangen, de restwarmte gebruiken voor het tropisch zwembad naast het datacenter of iets verderop gebruiken als ondersteuning voor stadsverwarming.
Mogelijkheden zat, maar de wil moet er zijn.
@N3uk33nd | 19-03-21 | 11:40: Zoutwater resistente leidingen zijn waarschijnlijk duurder, en leveren de datacenter eigenaars niks op, dus tenzij gedwongen door de overheden gaat dat niet gebeuren. En aangezien die overheidsambtenaren om te kopen zijn met leuke vliegreisjes naar de VS (zie ook dit item van Lubach), boeit het die overheden geen fuck.
Maar o wee als je stikstof produceert, of een houtkachel hebt, of een diesel rijdt, of aardgas gebruikt.. dan ben je de lul.
Ik heb liever dood gras in de tuin dan geen porno op mijn microsoft surface tablet...
Dat is niet de keuze, de keuze is douchen of porno...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180803_03647176
België, maar in Nederland hetzelfde:
Een tweede reden waarom het gebruik van de industrie relatief hoog ligt, is de sterke aanwezigheid van de petrochemische sector in ons land. Die is verantwoordelijk voor een kleine 40 procent van het industriële gebruik (exclusief koelwater), waarvan meer dan de helft van het (drinkbare) leidingwater. De industrie zegt haar best te doen om vooral het gebruik van leiding- en grondwater te beperken. Maar sinds 2014 dalen beide niet verder.
Het oorspronkelijk idee/afspraak was dat de warmte van de datacenters gebruikt zou worden om kassen te verwarmen.
Dat was zelfs een reden om ermee akkoord te gaan.
Dat hebben de datacenters compleet aan hun laars gelapt.
Toen de handtekening eenmaal stond hadden ze overal peop aan.
En niemand wijst ze daar op en doet er iets aan.
Je hoeft blijkbaar een afspraken na te komen als je maar lomp genoeg bent.
So much voor de groene energie waar Google en Microsoft reclame mee maken.
Daarom gaan ze het nog vijf keer proberen, misschien houden ze zich er dan wel een keertje aan.
Je bedoelt: waar Vattenfall reclame mee maakt.
Er zit misschien een gigantische wietplantage onder dat datacenter.
Als je dacht dat water het enige probleem is. Voor de beta-knobbels hier, reken het koelvermogen eens uit van die 545 kuub water, voor een temperatuurverschil van zo'n 15 graden (14 graden in, 30 graden uit). Dat is allemaal warmte wat als elektriciteit aangevoerd is, en door servers omgezet in porno voor Afrika. En reken dan even uit hoeveel bomen er per uur door de biomassa centrale moeten om dat """"""groen"""""" draaiende te houden
U zult versteld staan.
Ik wil iedereen nogmaals van harte bedanken voor hun stem op Mark Rutte. Meer van dit, minder u!
Dat was sowieso al mijn eerste probleem met dat hele wieringermeerpolder probleem. Van ons belastinggeld worden daar windmolens neergezet voor Vattenval, die die stroom duur doorverkoopt aan datacenterboeren, die verder niks aan de economie toevoegen(er werken maar een handjevol mensen daar, 99% van de ruimte is servers), voor multinationals die ook al bijna geen belasting betalen.
't is allemaal een circlejerk van ons belastinggeld om een paar multinationals te pleasen die ons niets opleveren, terwijl we die stroom ook hadden kunnen gebruiken om onze warmtepompen op te kunnen draaien en de CO2 uitstoot te verlagen zoals de groenen graag willen zien.
300.000 huishoudens aan warmte in het verwarmen van water.
Kun je dat warme water niet ergens bewaren.
Bij 15 graden temperatuurverschil is het energieverbruik dan zo'n 9,5 mega Watt.
Hoog tijd voor parlementair onderzoek, schuldige corrupte ambtenaren en bestuurders paar jaar achter slot en grendel.
steun Follow the Money!
Ja groot gelijk, laat ze bij de verkiezing even een poepie ruiken............... oh wacht vvd 35,d66 23.
Dit verdient wel een onderzoekje of wat ja.
Als het koelwater circuleert en vervolgens weer terugloopt het meer in maakt het niet zoveel uit, mits de temperatuur van het retour-water niet te hoog is. Anders trekken ze maar een leiding vanaf de zee en koelt men maar met zeewater, je dan wel meer corrosie in je systemen maar tijdig inspectie en onderhoud kan problemen makkelijk voorkomen.
Het probleem is dat ze drinkwater gebruiken, en daar chemicaliën aan toevoegen om de warmtewisselaars te beschermen tegen aantasting. Daarna is het geen drinkwater meer, en wordt het op het oppervlaktewater geloosd.
In principe ja als er geen chemicaliën troep in het water word toegevoegd, wat het voor drinkwatergebruik moeilijker maakt. Zeewater gebruiken is duur dus waarom zouden ze dat vrijwillig doen.
@Koning Willy | 19-03-21 | 11:36: Bingo! Het juiste antwoord! Het verbaast me ook eigenlijk niet dat bepaalde luitjes het weer proberen te draaien. Maar dit datacenter zuigt dus gewoon. Het zuigt water. Het zuigt energie. Het zuigt apenballen.
En dat allemaal omdat de burgemeester van die shit gemeente Hollands Kroon op de foto wilde met de grote jongens in de tech zoals MicroSoft en Google. Hollands Kroon moest een plaats krijgen als hi-tech polder o.i.d.
Een kroon op zijn werk. Terwijl hij ook had kunnen reaguren.
Je land verkopen en er nog subsidie voor vragen ook.
Bouterse had het niet veel beter kunnen doen.
@El Rico Grande | 19-03-21 | 11:28: Mja, maar als 'ie dan met dezelfde flauwekul argumenten aan zou komen als hij altijd al heeft gedaan dan zou ik wel dagelijks gehakt van 'm maken.
Waarom komt dit bericht NA de verkiezingen in de media?
Inderdaad. Dat is een tegel die ik wilde schrijven als eerste reactie, maar toen dacht ik, meh. Niet alleen deze datacenter, maar ook die miljoenen die naar het buitenland zijn uitgekeerd omdat die bedrijven 'moreel failliet waren'.
Waarom die datacenters niet koelen met zeewater? Dat is er genoeg. EN, als de waterdamp wordt opgevangen dan kan dat condenseren naar zoetwater.
Omdat, waterleiding goedkoper is.
Het gaat om geld en winst weet je nog.
En 700 miljoen subsidie voor een beter milieu, dat ook.
Gewoon minder porno kijken dan wordt het niet meer zo heet en heb je minder koeling nodig.
Exact.
https://www.geenstijl.nl/5154783/vitens-stop-nu-met-sproeien/
Weten jullie nog?
Ja met 40 graden buiten, zuinig met water zijn. Regels gelden alleen voor "de gewone mensen"
Je hoeft natuurlijk helemaal geen drinkwater te gebruiken voor de koeling. Weg van de minste weerstand, de kosten van het extra waterverbruik zijn marginaal vergeleken met de winst die gemaakt wordt.
Dit is nu typisch iets voor de provincie om in te grijpen lijkt me. Want de oplossing voor prima koelwater ligt een klein stukje verderop. Gewoon water uit het IJsselmeer gebruiken in plaats van (kostbaar en schaars) drinkwater!
Maar dan moet je wel de vergunning aanpassen zodat het datacenter gedwongen wordt te stoppen met leidingwater te verbruiken..
300.000 huishoudens aan energie in het ijsselmeerwater pompen.
Dat worden tropische vissen daar.
Als die datacentra gratis het IJsselmeer leeg pompen kunnen wij die polders die er nooit van zijn gekomen eindelijk eens inpolderen en daar 1 miljoen woningen bouwen. Noemen we dat gewoon Bill Gates city en Google town. En nieuw Almère.
Waarom bouwen ze die datacenters niet gewoon onder water. Of is dat heel naïef.
@kloopindeslootjijook | 19-03-21 | 11:28:
https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/microsoft-plaatst-datacenter-onder-water/
https://www.ad.nl/tech/datacenter-op-zeebodem-is-acht-keer-betrouwbaarder-dan-op-het-land~a5113b80/
Dit is nooit een verkiezingsthema geweest. Het was al eerder bekend. Je kan je natuurlijk afvragen of het voor de verkiezingen wat had uitgemaakt. Wat kan het iemand in Den Haag schelen wat er in de rest van het land gebeurd? De VVD stemmers waren ook geen slachtoffer van de toeslagaffaire en zagen er blijkbaar geen probleem in om weer op Rutte en zijn lege huls met Ja-Knikkers te stemmen.
Het geeft wel te denken dat dit bericht kort na de verkiezingen een thema gaat worden. Een thema dat niet opgelost gaat worden. Er is werk voor een paar mensen gekomen. Er is een weiland opgeofferd, dus een boer weg. Goed nieuws voor een hoop partijen: stikstof depositie van de boer is weg. Geen dieren die daar gehouden worden. D66 blij, VVD blij, PvdD blij.
een goed idee zou zijn om gemeenteverkiezingen te houden -- en dan die lokale resultaten direct vertalen naar nationale representatie in 2e kamer. (de lokale/regional partijen moeten dan maar uitzoeken aan welke 'nationale partij' ze zich dan linken en viceversa)
En Kaag zag dat het goed was. Nederland nog wat verder naar de knoppen.
Bijna 10 kuub per minuut. Is dat echt waar? De waterkraan in mijn garage geeft 2 liter in 6 seconden. Dat is 20 liter per minuut. Oftewel 0,02 kuub per minuut toch?
Ik weet niks van industriële aansluitingen maar die buis moet dan wel enorm dik zijn en het waterbedrijf zal akkoord moeten zijn gegaan. Als je geen levering kan garanderen, dan werk je niet mee, toch?
Blijkbaar kan het geleverd worden.
Als de totale leiding 25 km lang is en je begin druk is 3 bar en de maximale drukval is 1 bar dan heb je aan een leidingje van 75 mm voldoende.
De wereld is veel groter dan jouw garage...!
Wat een smerige spelletje worden er toch gespeeld! Overheid die o zo groen en neutraal over wilt komen. Wattage van apparaten omlaag, waterverbruik omlaag, ipv kolen naar zonne-energie en windenergie... allemaal prima maar ondertussen profiteert de burger nergens van. Die is druk bezig met hun huis hermetisch luchtdicht te maken en om een warmtepomp rendabel te maken, maar waarom eigenlijk? Volgens mij snap ik steeds meer waarom. De groei van NL. Om te mogen bouwen en uit te breiden qua bedrijven moet de uitstoot elders omlaag. We doen het dus niet voor het milieu maar we doen het voor de big tech en nieuwkomers in ons land...
Wij profiteren wel, namelijk van alle diensten en producten die Big Tech ons biedt. Dat willen we -blijkbaar. Dus dit is de prijs. En dat is prima. Wat niet OK is, is dat het verhaal dus verdraait wordt en plotseling de burger de schuldige persoon is. Overigens worden die datacenters weer gevoed via zonnepanelenvlaktes die eigenlijk beter voor de energiebehoeftes van burgers zouden dienen. Maar ja, dat komt Klavertje ook allemaal niet zo goed uit.
Die gedachte zou zomaar helemaal waar kunnen zijn.
@BBRDWR | 19-03-21 | 11:25: dat profiteren is een sigaar uit eigen doos, we betalen er ruimschoots voor. Denk aan al die dure apparatuur en elektronica of wat dacht je van al die smart apparatuur die vrolijk meeluistert en je voorkeuren kent en daarmee je zoek resultaten filtert. De Zeeuwen dachten groene energie te krijgen van een nabij gelegen zonnepark op die basis hebben velen burgers dit geaccepteerd dat hun mooie groene landschap veranderd zou worden.... maar ondertussen krijgt de omgeving 0,0 kWh vanuit dat park omdat Google dit geheel heeft opgekocht. Fijn hoor die linkse groene gedachtes, het pakt alleen zo slecht uit... dat heeft zich trouwens ook vertaald in de verkiezingsuitslag.
Hoeveel uur per dag maak jij gebruik van internet? Netflix, Spotify, Apps?? Juist iedereen doet dat incl bedrijven die bijna allemaal in de wolken werken.
@Hollandse_blauwe | 19-03-21 | 11:37: Ik ben het geheel met uw tegel eens.
Als we die dingen jou gewoon eens uitscha
Ik moest lachen!
Lol
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 11:21:
Dan valt GeenStijl misschien ook wel uit?
Komt doordat iedereen tegenwoordig websites en facebookpaginas wil.
Wat denk je dat al die gasten die on line hun mening willen spuien allemaal aan energie en koelwater kosten?
#reagurenismoord
Deze datacenters worden niet door ons gebruikt, maar zijn voor Afrika en het Midden-Oosten gereserveerd. Onze potentiële woon- en leefruimte wordt dus officieel omgetoverd tot harde schijf voor Facebook elders. Mooi man. Allemaal door twee VVD wethouders geregeld. En een werkgelegenheid en een restwarmte dat dit allemaal ging opleveren joh! (Hahahaha!) We hebben er zelfs extra windmolens voor neergekwakt. Vattenfal en óók de VVD ja! Met je links. Ik weet niet of ik al mensen aan het huilen heb gemaakt vandaag, maar ik weet zeker dat er een paar op hun pik getrapt zijn. Sorry hoor. Ik zal het niet meer doen.
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 11:28:
In Afrika heb je geen koelwater alleen zand en emigranten die immigrant willen worden.
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 11:28: Er draait ook heel wat Europese shit in. Er zijn er trouwens in de afgelopen 4 jaar een massa bijgekomen (GDPR weet u wel)
Dan breidt je toch de capaciteit van de waterzuiveringsinstallaties uit. Wat een Nederlandse kleinzerigheid weer. Vooral blijven denken in problemen.
Gaarne onderzoek naar al die D66’ers die zoveel data nodig hebben.
Twintig jaar. Twintig jaar vraag ik al of er betaalbare woningen bijgebouwd kunnen worden aan al die prutsers in Den Haag. Van links tot rechts, niemand vond het boeiend. En nu? 400.000 woningzoekenden? ''Het gaat toch goed zo'', ''Gaaf land'', ''Niet in het groen'', ''Andere bestemmingen'', ''Stikstof'', ''Geen vergunningen'', ''Geen ruimte''.. Allemaal te moeilijk. Maar Polenhotels? Appartementencomplexen voor expats? Datacenters? O ja! Graag! Gaan we meteen bouwen! Maarliefst 1 jeugdige VVD'er in Hollands Kroon was het niet helemaal eens met de hele gang van zaken omtrent dit datacenter. Hij is uit de fractie geknikkerd. Goed bezig VVD! (Hoi Kuifje!)
Je zou haast willen voorstellen om massaal de kraan open te draaien van de zomer, zodat alle processors en harde schijven in dat kutcenter ontploffen wegens gebrek aan koeling, maar dat zou opruiend zijn, dus dan doe ik dan maar niet.
@VBO_B_Niveau | 19-03-21 | 11:20: In principe is het een goed idee als de overheid weer is komt met watersparen.
Ik geloof er geen ene zak van. Een gesloten koelcircuit wat 520 m3/hr suppletiewater nodig heeft ? Lijkt me sterk.
Hoezo, onbekende chemicalien? Koelwater behandeling is al 100 jaar oud. Wat phosphaten, ant corrosie en wat chloor.
ik denk niet dat het een gesloten systeem is... dan zou het geen probleem zijn dunkt me.
Goed gezien , vaak word het industriewater ook nog op locatie gedemineraliseerd en word er een inhibitor aan toegevoegd om corrosie en andere ongewenste dingen tegen te gaan zoals kalkafzetting. Het is verder een gesloten systeem wat terug gekoeld word d.m.v. warmtewisselaars/koelerbanken. Kortom een lulkoek verhaal van de bovenste plank die 525 kuub per uur, of ze moeten vergeten zijn leidingen aan te sluiten bij de bouw. Er staan hier in Nederland chemische fabrieken die per uur 20.000 kuub koelwater nodig hebben maar dat circuleert voor het grootste gedeelte gewoon hoor.
Het is geen gesloten systeem. Kijk maar eens naar de infrarood satellietfoto's van dit gebied.
@Caveman48 | 19-03-21 | 11:21: Hoezo zou je het geen gesloten systeem maken. Hoe groot risico neem je als je afhankelijk bent van water toevoer....
@Texacoballletje | 19-03-21 | 11:26: Nee. Gewoon nee. Doe alles nog maar een keer bestuderen.
@Texacoballletje | 19-03-21 | 11:26: verklaar dan maar eens hoe er een tekort aan drinkwater kan ontstaan en hoe de toegevoegde chemicaliën in het millieu kunnen belanden als het een gesloten systeem is.
@Argyronauta | 19-03-21 | 11:50: Omdat het gewoon fake news is om u in paniek te laten schieten over de al maar droger wordende Nederlandse zomers ( ook fake news) en om dan als er z.g.n. onvoldoende water is de data centers de schuld te geven. Zo zit dat .
De rechtse partijen danken u voor uw stem. Domme burger!
Da's 9 miljoen aan waterrekening op jaarbasis naar ik hoop of krijgen ze het zo goed als gratis?
Ze betalen verder ook al geen belasting dus wat denkt u?
@2voor12 | 19-03-21 | 11:31:
Eerlijk gezegd heb ik een vaag vermoeden dat ze geld toe krijgen.
All your wind, sun and water belong to us. Aldus Google en Microsoft. Optyfen met die kutdingen. De fik er in zou ik zeggen . En geen internet meer maakt ons allemaal ook nog eens leukere mensen!
Waarom geen datacenters in zee?
U mag geen logische vragen stellen, dat is verboden. Niks te zien hier, loopt u maar door met een miljoentje in uw zak. Sshhhtt
news.microsoft.com/innovation-stories...
Ook 1 van de redenen dat ik Partij voor de Dieren heb gestemd. Wat een ellende al die data
fifi zijn trackingchip wordt ongetwijfeld beheerd in een Azure of AWS datacenter ergens in de wereld.
Eindelijk begrijpen we waarom servers voor Afrika in Nederland moeten staan WATER!!!
Inderdaad: je moet het ergens mee koelen. Aangezien het water in Afrika warmer is heeft het minder koelcapaciteit. Dit is nog een reden waarom er bedrijven ook datacenters in IJsland hebben staan.
Och, het Sciencepark. Mooie herinneringen. Cafe's Polder en de Oerknal. Het AMX, een van de plaatsen waar het wereldwijde internet als 1e boven de grond kwam. Kikkers met vijf poten gezien. Als u dit niet wilt, minder Netflix en ponro kijken. oost-online.nl/internet-begon-buiten-...
Internet via de telefoonlijnen langs de rails van de NS :-)
Minder internet gebruiken is de enige oplossing. Niet alleen hiervoor, internet vergroot sowieso alle ellende in de wereld.
Laten we beginnen met internetloze zondagen.
Bitcoin....
Dit is een mega fuck up! Alles (windmolens ook) neergezet met subsidies van Nederland , in eigendom van Vataval. Wij betalen en opbrengsten gaan naar Zeden en Amerika. Alles geregeld met valse voorlichting door 1 corrupte wethouder...
Gezien er veel mensen uit die omgeving tegen de datacenters zijn klinkt dit hetzelfde als dat er altijd wel een zeldzaam kikkertje gevonden wordt bij de aanleg van een nieuwe snelweg.
Wie zijn de betreffende ambtenaren die keer op keer daar de boel "geheim" lopen te houden? Misschien leuk om eens te kijken hoeveel eurootjes die smiechten ergens in een broekzak geduwd krijgen? Keer op keer daar gezeik, geziek en bedrog.
D66 ers
Wat bezielt die ambtenaren inderdaad, welke perverse prikkel is hier?
mooi hè, duurzaam voor de wereld zijn, het nieuwe werken, het nieuwe normaal. Ook weer zo'n solide klimaatmodel van een of andere professor, aangesteld door ons voorbeeld Frenske T. (gezegde uit de regio van de Semitische talen: "beschaafdheid leer je van de onbeschaafden"). Wij de supersoort, het sublimaat van genetische evolutie, heersers van de aarde, cerebraal almachtigen...
en boreaal, niet te vergeten.
Ik ben helemaal voorstander van gelijkheid... Deze zomer ga ik mijn 20kuub zwembad elke dag verversen met nieuw drinkwater gewoon omdat de ander het ook mag.
niet vergeten onbekende chemicaliën er in te piesen, anders doe je niet mee.
Heb ik vorig jaar al gedaan. Ik laat mij geen schuldcomplex aan praten in dit hypocriet land.
20 kuub is wel een pierebadje zeg.... hier draait 60 kuub jaar in jaar uit volledig op gezuiverd regenwater van het dak, gewoon in het najaar half leegpompen en aan het begin van het voorjaar weer helemaal ververst vanuit de regenpijp...
@Smoelensmid | 19-03-21 | 11:17: Wat kost dat zuiverings-apparaat?
@Is dit nog nieuws? | 19-03-21 | 11:45: Gewoon door het bestaande zwembad zandfilter heen jagen net als de hele zomer dag in dag uit gebeurt .. die draait op een paar van mijn 42 zonnepanelen waar ook mijn tuin huis warmtepomp en auto op draait dus ik zie geen rekening... zelfde principe als bij de water zuivering daar staan ook mega zand filters opgesteld,ik heb er ooit eens en kijkje mogen nemen tijdens een rondleiding en toen viel voor mij het kwartje zo van ohh dat kan ik zelf ook want ik heb al een filterinstallatie.. niks is dit nog nieuws dus..
@Smoelensmid | 19-03-21 | 11:59: Cool: creativiteit en zelf redzaamheid: +1
Al erg lang erg tevreden met mijn aandelen MSFT
Geheel stijlloos wedden op de incompetentie van ons (gemeente) bestuur
en dan cashen. Ergens mag ik dat wel ;-)
Hoe is het toch mogelijk dat een paar dorpsambtenaren Nederland kunnen droogleggen? Er klopt helemaal niks meer in dit land.
Maaruh... klinkt alsof het erg is dat er koelwater in Noord-Hollands water zit?
Ja, zoiets dacht ik dus ook. Koelwater verbuik je toch niet? Dat circuleert toch gewoon?
Ethyleen glycol smaakt zoet. Dus wat is het probleem? Geen suiker meer in je thee toevoegen. Win win.
De tweets van Sigrid, Rob en Jesse mogen wat kosten.
Zo onbekend zullen de chemicaliën niet zijn iemand koopt ze. Meestal is het wat tegen de legionella (biocide) of om de kalk in oplossing te houden.
Fijn dat ze naast het weggeven van de groene energie dus ook ons drinkwater nog laten vervuilen door big tech. Kunnen we anders ook niet gewoon allemaal een tech belasting direct aan de grote techbedrijven betalen? Het is natuurlijk belangrijk dat we alles geven om die twee banen binnen zo'n computerhal behouden...
Je zou toch denken dat je een grotendeels gesloten systeem kan bedenken..... waar je dus eenmalig water in stopt en het na gebruik weer laat koelen door het Ijsselmeer, waarna het weer langs de porno en bitcoin servers kan?
Het verwarmen van water kan ook (grote) gevolgen hebben voor de natuur in het ijsselmeer
Juist, een gesloten systeem.
@Terra | 19-03-21 | 11:09: het schijnt dat huishouden en industrie wel vaak behoefte hebben aan warm water. Het wiel hoeft niet per se elke keer opnieuw uitgevonden te worden.
Dat dacht ik ook, een gesloten systeem.
@Terra | 19-03-21 | 11:09: Alsof het ontrekken van water aan het IJsselmeer geen gevolgen heeft voor de natuur.
En dit is het eerste lijk dat uit de kast komt nu Teflon Rutte weer stevig in het zadel zit na de verkiezingen.
Winst uitkering aan aandeelhouders van grote bedrijven in het buitenland terwijl ze hier financiële Cojona hulp krijgen was ook al uit de kast gevallen.
Teflon is niet goed voor het klimaat... kuch...
Minder internet dus.
In Wieringermeer wordt Arabische P̶o̶r̶n̶o̶ data opgeslagen.
We worden van alle kanten belazerd, voorgelogen en bedonderd...
Derhalve de eerste keer in 50 jaar niet wezen stemmen.
We betalen ons scheel aan allerlei belastingen en overbetalen de politici zwaar, gezwijge van de riante wachtgelden.
Niet voor niets willen er zo veel op het pluche plaatsnemen, om alleen maar de fractievoorzitters en partij te volgen in hun beslissingen en niet voor de bevolking op te komen, een enkele uitzondering daargelaten !
Nou bedankt dan dat u en duizenden andere niet bent wezen stemmen en alle vvd'ers wel. Dus nu niet meer zeiken want wat gaat komen hebben we aan mensen als u te danken. Oliebol.
@jan huppeldepup | 19-03-21 | 11:50: m.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk
@jan huppeldepup | 19-03-21 | 11:50: ik snap dat dus ook niet. Wel ouweteringhoeren over de teloorgang van de democratie maar niet willen snappen dat door niet stemmen we nu dus echt met een communistisch nazistisch blok opgescheept zitten. Dat is nog debieler dan de idioten die de hele dag hun bacteriespons binnen en buiten op hun muil hebben. Zou mooi zijn als iedereen die ooit rechts stemde, dat niet meer gaat doen omdat het zo'n daadkrachtige verzetsactie is. "They" don't care en dat is nu wel gebleken. Bedankt hey, A333aantje. Sukkel.
Als ik zie wat mijn jaarlijkse drinkwater kost t.o.v. stroom en gas dan is dat peanuts. Als bedrijven zo massaal drinkwater, van een extreem superieure kwaliteit, gaan gebruiken om te koelen dan laat ze maar flink betalen. Of wat anders verzinnen.
Ja maar, marktcomfort, internationale concurrentie positie, werkgelegenheid, of nog meer van dit non-argumenten.
@loser | 19-03-21 | 11:16: Die anderhalve paardenkop die rondloopt in zo'n datacentrum zet inderdaad geen zoden aan de dijk qua werkgelegenheid.
Dus ieder reaguursel kost een m³.
waarom zou zoiets niet Circulair kunnen? En u ziet, Overheid+ bedrijven is de kleine man naaien. Revolutie hangt steeds meer in de lucht.
Daarnaast gebruiken ze alle energie die windmolens eventueel gaan opleveren.
Maar hé?
We.Moeten.Het.Klimaat.Redden.
Bent u tegen? Dan is u een fascist.
Kwoot: "Bent u tegen? Dan is u een fascist."
Ja, maar dan een met een goed gekoeld datacenter.
Nou dan is het toch fijn voor de overheid dat we ons scheel betalen aan belastingen zodat ze dit probleem haarfijn op kunnen lossen toch? Van al dat geld zou je zeggen dat ze gemakkelijk de capaciteit kunnen verhogen.
Normaal hoop je op spontane protest van de bewoners in Noord-Holland.
Het is geen toeval dat dit NA de verkiezingen naar buiten komt.
Alles zit in de slogan van Vitens: "Laat water voor je werken'.
Het is goed voor de werkgelegenheid!!1!
er lopen een handjevol expats rond.
Misschien windmolens om grondwater op te pompen?
Zonde van het geld
Die dingen brengen bijna geen werkgelegenheid met zich mee en kosten bakken water en elektriciteit.
precies... worden gewoon ergens elders centraal geregeld door 0.4 fte persoon die af en toe moet testen of de stekker het nog doet.
Maar we krijgen wel een hoop belast.......... oh wacht
Opbokken met je datacentra
ga dat maar bij de frambozen of moffen neerplempen
Umm, dat is een beetje de NIMBY aanpak, omdat we hier wel allemaal enthousiaste internet gebruikers zijn.
Laat ze het water maar gaan recyclen (zie boven).
En we bouwen wel een extra kerncentrale voor stroom voor dit soort bedrijven, naast stroom voor huishoudens.
@hotmint | 19-03-21 | 11:09:
Nee, mi. niet NIMBY maar omdat we een relatief klein land zijn met beperkte middelen, in dit geval vers/drinkwater en wat wind-energie
Hadden we van beide plenty dan had je me niet gehoord
Welke lul bedenkt dan ook om hiervoor kraanwater/bronwater te gebruiken?
Jah, en laat ze het dan ook *zelf* circulair recyclen / hergebruiken via verplicht te bouwen reservoirs waar het kan afkoelen. Die chemicalien blijven daar dan ook.
Zo is er ook nog steeds beleid dat wij hier drinkwater gebruiken voor de douche en de plee. Is in vele landen onbestaanbaar, met name die waar je drinkwater in flessen koopt.
Zou ook eens moeten worden opgepakt, ware het niet dat we dan 2x zoveel gaan betalen, inclusief vastrecht en heffingen/belastingen...
Exactly. Zou gewoon verboden moeten zijn.
@Graaisnaaiert | 19-03-21 | 11:29: Nou ga ik regelmatig naar een dorp in Zuid Afrika waar het leidingwater eigenlijk niet te drinken is. Ook al zouden ze de technieken toepassen die onze drinkwaterbedrijven gebruiken om schoon water te maken, dan nog zitten ze met een probleem. Het water is brak. je kan het demineraliseren met het reverse osmosis procede, maar dat is duur. Dat doe je dus niet met het leidingwater, maar je gaat naar een winkeltje om flessen water te kopen. Wees blij, dat je in een land woont waar twee grote rivieren binnenkomen waaruit met redelijke inspanning een goed product kan worden gemaakt. Je zou echt dat water uit dat door mij genoemde dorpje niet willen hebben. Als je leidingwater gaat maken alleen maar geschikt voor wassen en wc spoelen, heb je grote kans dat in delen van het leidingnet een stinkend product uit de kraan komt. Dat is niet wat je wil.
Raar inderdaad. Koeltorens neerzetten en dat water terugkoelen en hergebruiken. Dan kun je het ook aanvullen met anti-bacteriële rommel en UV-markers en eventueel een antivries en corrosiebeschermer. Doen wij al jaren en in al die tijd verdampt er hooguit wat water maar dat kun je nog wel aanvullen, zeker als je regenwater opvangt (ik zie grote platte daken namelijk, ideale opvangbakken).
Dus ik snap niet helemaal hoe dit probleem is ontstaan. Dommigheid van de lokale overheid waarschijnlijk.
@hotnot | 19-03-21 | 11:53:
Dat komt dus voornamelijk uit stilstaand water? Moet je niet hebben idd. Werken die goedkope semi-draagbare setjes met verschillende koolstoffilters daar niet afdoende tegen?
Hebben ze daar geen grote keramieken tonnen/opvangbakken voor regenwater naast hun huizen, om de regen van het dak op te vangen? Zo doen we dat in het land van mijn betere helft, al drink ik als enige buitenlander dat niet maar pak gewoon water uit de fles.
Dat in combinatie met water uit de bergen, wat via pijpen naar het dorp wordt geleid. Drinken ze, koken ze mee, wassen en douchen ze mee en spoelen ze alles mee door. Komt geen loodgieter of officieel waterleidingbedrijf aan te pas.
Maar inderdaad, als je hier woont realiseren sommigen zich niet in wat voor luxepositie we ons bevinden met drinkwater uit de kraan.
@hotnot | 19-03-21 | 11:53:
-
Dat heet gewoon: 'omgekeerde osmose', in gangbaar Nederlands.
165 kuub per jaar,... Nu zijn we maar met zijn tweeën, maar wij halen de 60 kuub niet, en dan sproeien we zo nu en dan ook de tuin, alhoewel je dat er niet aan af ziet.
Hier hetzelfde. 45 Kuub. Ik alleen met 3,5 dagen per week junior.
@ H. Drievuldigheid
Eerst iets 'plant'en wil nog wel eens helpen
daarna pas het water toevoegen
@Leptob | 19-03-21 | 11:04:
106m3 hier voor een 3 persoons huishouden.
Geen idee wat ik gebruik. Interesseert me ook niet. Besparen doe je toch niet per gebruikte eenheid dus boei0n. Wordt maandelijks afgeschreven, 1x per jaar even de meterstand doorgeven, tientje bijbetalen of in mindering krijgen op en hoppa, klaar.
Ditto voor de stroom & gas. Als ik me daar nog mee moet gaan bezig houden kan ik net zo goed X66 of GL stemmen of lobotomie laten uitvoeren.
@je-suis-barteljaap | 19-03-21 | 11:09:
103 m3 voor 2 personen.
En verder natuurlijk die planten op zolder, die lusten ook wel wat.
Veel lagere waarden zijn mogelijk, de opgegeven waarden gelden alleen als jij en je gezin regelmatig een douche nemen.
REAGEER OOK