GeldBlog - De Weimar Coalitie
De muntunie is nu de facto in een schuldenunie veranderd
Zoals al eerder beschreven is op dit blog, zit de wereld opgescheept met een schuldenprobleem. Één van de manieren om daarvan af te komen is schuldkwijting. Het kwijtschelden van schuld is niks nieuws (schuldjubileum) en is iets waar vanuit economenland al aardig wat aandacht naar uit is gegaan (zie bijvoorbeeld Steve Keen in dit redelijk recente interview) sinds de kredietcrisis van 2008. Ook het IMF heeft recent dit soort geluiden laten horen. Echter, waar het IMF impliciet over ontwikkelingslanden had, is er nu een coalitie die hetzelfde wil voor de gehele eurozone!
Er is nu dus een coalitie van meer dan honderd economen en politici die de ECB oproepen om een groot gedeelte van de schulden die zij in bezit heeft kwijt te schelden. Het zou dan met name om de staatschulden van eurolidstaten gaan die de ECB heeft opgekocht om zodoende deze landen niet te laten failleren (zo kocht de ECB in 2020 een groot gedeelte van alle nieuwe staatsschulden; zie hieronder).
De corrumperende werking van het alleenrecht op het printen van geld blijkt al tijden te sterk en lijkt zich te versnellen. Nu, onder aanvoering van de Weimar Coalitie, lijkt de EU/EMU steeds meer oren te hebben naar dergelijke noodgrepen (maar er is nog (gespeelde?) verdeeldheid). Mocht zij de gekozen (Latijnse) lijn doorzetten en zich verder inlaten met deze Coalitie van economen en politici en/of soortgelijke voorstellen invoeren, dan wordt het verleden compleet genegeerd; waar de EU (en daarmee de eurozone) de mond vol heeft over spookbeelden uit het verleden, lijkt zij al tijden blind te zijn voor de door haar gekozen eindbestemming: Weimar.
Weimar slaat natuurlijk op de Weimar Republiek. Na de Eerste Wereldoorlog werd de Weimar Republiek verantwoordelijk gehouden voor de herstelbetalingen aan de Entente. Deze moesten gedaan worden in goud, omdat men niet met extra geprinte marken betaald wilde worden. Daardoor probeerde de Republiek dit met een omweg: zij printte marken en kocht daarmee dollars en dan goud. Hierdoor verloor de mark aan waarde ten opzichte van de dollar (en andere valuta) waardoor de Republiek steeds meer marken moest printen om dezelfde hoeveelheid goud te kunnen kopen.
Op een gegeven moment ging het gewoon niet meer en staakten de Duitsers de herstelbetalingen. Hierdoor bezetten de Belgen en de Fransen het Ruhrgebied om zo de productie van grondstoffen op te eisen als vorm van herstelbetaling. Daarop riepen de Duitse regeringsleiders de Duitse werknemers op om te staken. Om dit effectief te maken betaalde de Republiek de salarissen door. Met geprint geld natuurlijk...
Waar ongeveer 50 mark omgeruild kon worden voor 1 dollar in 1920, was de wisselkoers in 1923 4,2 biljoen mark voor één dollar. De papieren mark was dus ganz kaputt gemacht; iets wat ook goed te zien is in het verschil tussen de papieren mark en de gouden mark (zie hieronder) of de hoeveelheid marken die nodig waren om een brood te kopen (zie hieronder).
Aan deze Weimar-periode hebben de Duitsers een zowat genetische afkeer van monetair goochelen overgehouden. Echter, tijd heelt alle wonden en blijkbaar gumt het ook harde lessen uit. Sinds de Duitsers hun harde Deutsche Mark hebben moeten offeren op het altaar van de eurozone, om zo Franse instemming te krijgen voor de unificatie van Oost- en West-Duitsland, is de weg naar Weimar wederom ingezet.
De hoop die sommige economen hadden in het hoogste Duitse gerechtshof om de o.a. de Maastricht criteria te bewaken en de onafhankelijkheid van de ECB te waarborgen (hallo Lex!), bleek een wassen neus. Voor de introductie waren er genoeg economen die genoeg kanttekeningen hadden gezet bij de introductie van de euro, waaronder toenmalig Nederlandse Bank President André Szász, maar de politiek legde die deels terzijde.
In een gesprek met één van onze politici die nauw bij dit proces betrokken was, werd mij verteld dat politici de EU en EMU (eurozone) nooit hebben gezien als een financieel of economisch project. Het waren politici zoals Kohl en Mitterrand die “beelden” hadden over hoe Europa eruit zou moeten zien en daar werd dan naar gehandeld. Zij waren blind voor de economische, financiële, culturele, juridische, demografische, linguïstische en topografische verschillen of dachten dat deze makkelijk te overbruggen waren.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de eurozone tot nog toe alleen divergerend heeft gewerkt door de voornoemde verschillen. Immers, de euro past per definitie een one-size-fits-all beleid toe op zeer verschillende lidstaten, dus leidt dat niet tot convergentie maar juist tot het omgekeerde. Één kledingmaat voor verschillende personen met verschillende lichaamsvormen zorgt er juist niet voor dat deze personen er allemaal uniform goed gekleed uitzien..
Deze problemen moesten dus achteraf elke keer weer worden gladgestreken; het welvarende Noorden moest het Zuiden helpen. Na 2008 werd dat maar al te duidelijk door de kredietcrisis, maar sinds het herstel na de crisis, heeft de ECB de hulplijnen naar het Zuiden open moeten houden. Nog in 2019 werden de hulplijnen zelfs uitgebreid en toen kwam Corona…
Het hek lijkt inmiddels volledig van de dam en de muntunie is nu de facto in een schuldenunie veranderd. Met de recente oproep om wellicht meer dan een biljoen euro aan staatsschulden kwijt te schelden door de Weimar Coalitie, is het beeld nu compleet. Het ironische is dat deze coalitie juist de situatie rond de uiteindelijke kwijtschelding van een groot deel van de Duitse oorlogsschulden aanhaalt als voorbeeld en daarmee ook indirect wijst naar de rol van het Verdrag van Versailles als veroorzaker van de Tweede Wereldoorlog.
Ironisch, want zonder de euro hadden de Zuidelijke landen nooit zoveel schulden kunnen maken. Verder is door de euro het lot van de sterke landen vast gelast aan die van de zwakke. Deze opgelegde solidariteit is net zoiets als drenkelingen die elkaar allemaal vastklampen, waardoor ze gezamenlijk zinken. Het alternatief, dat de sterkere drenkelingen de zwakkere loslaten, zal bij de familieleden van laatstgenoemde groep veel kwaad bloed zetten. Dus we verzuipen of krijgen een scheuring in Europa met dank aan de euro. Het lijkt er sterk op dat we terug gaan naar de vorige eeuw. Vraag is alleen welk jaartal.
Reaguursels
InloggenDraghi is niet voor niets in beeld. Eerst gezorgd de rente naar 0, nu de schulden via Brussel wegwerken. Let op gaat gebeuren en de Knoflooklanden zijn de nieuwe rijken.
Kwijtschelding an sich is misschien wel een tijdelijke "oplossing", maar het roept een paar vragen met morele inslag op:
1. Kwijtschelding bij ontwikkelingslanden kan ik me iets bij voorstellen, MITS het gepaard gaat met een stop aan ontwikkelingshulp. Anders hebben we in 20 jaar exact hetzelfde probleem. Kwijtschelding aan Europese landen vind ik moreel niet okay: deze landen zijn keer op keer op keer gewaarschuwd, ze zijn "ontwikkeld" in de zin van dat plaatselijke economen verdomd goed weten waartoe het economisch beleid aldaar leidt; er wordt alleen sinds decennia willens en wetens niets aan gedaan. Het luilekkerland van het vroege pensioen, gecombineerd met een suboptimale belastingmoraal leiden onherroepelijk tot langdurige problemen. Ook daar gaat een éénmalige kwijtschelding niets aan veranderen.
2. Kwijtschelding leidt direct tot te vraag "wie gaat dat betalen?" Het antwoord is: de brave, belastingbetalende, hardwerkende middenklasse. De omvang van dit probleem is echter dermate groot, dat dit de ultieme doodsteek gaat zijn voor de existentie van diezelfde middenklasse: de middenklasse wordt gedegradeerd tot nieuwe onderklasse als beloning voor decennia van hard werk en belasting betalen. De bovenklasse gaat er niets van merken, die krijgen gewoon waar zij op papier "recht" op hebben, de rekeningen worden betaald. Alleen niet door een Italiaan, Griek of Fransman, maar door Vincent en Karin, die daarna hun huis kunnen verkopen.
Dit zal gaan leiden tot een enorme ontwrichting van de maatschappij, waarbij het klassieke riedeltje "wij betalen belasting, zodat een paar luie gasten Schultenbrau voor de TV kunnen drinken" vervangen zal worden door: "de EU heeft met instemming van mijn eigen regering alles afgepakt dat ik opgebouwd heb na jaren van ploeteren en afzien". En we praten over een grote groep mensen die tot nu toe alles braafjes geslikt heeft, omdat de welvaart in eigen land ze daartoe in staat stelde. Alleen is het dan wél te laat om er nog iets aan te veranderen in het stembureau. Kan je drie keer raden wat dan gaat gebeuren. Onze kinderen gaan de prijs betalen van de arrogante, fascistische EU-houding, gecombineerd met de slechte arbeidsmoraal van de knoflooklanden en het opportunisme van 's-lands beroepspolitici. Dit gaat onherroepelijk tot een groot conflict leiden. Mark my words.
Het lijkt in dit verhaal of kwijtschelden van schulden de (simpele) oplossing is vanuit de 'schuldenaren' gezien. Echter als schulden kwijt gescholden worden zal het moeilijker worden om nieuwe leningen af te sluiten aangezien degenenen die geld uitlenen nu meer risico lopen (kwijtschelding is normaler geworden) en daarom ook een hogere rente of onderpand zullen vragen.
Het is daarom af te vragen of de theorie uit dit artikel wel heel realistisch is. Een veel realistischer optie is het (blijven) vooruitschuiven of een langdurig proces van onderhandelingen tussen partijen zoals in griekenland gebeurde, waarin de schuldenaar zoveel mogelijk in leven gehouden wordt om zoveel mogelijk van de schuld nog te kunnen verhalen.
Zuid Europese landen zijn niet in staat om belasting te innen dus gaan ze maar lenen. Vroeger werden ze door de markt afgestraft met een rente van 17 procent maar dankzij de euro kan fucking Italië tegen negatieve rente lenen. De max 60 procent staatsschuld quote lijkt ook niemand meer iets te interesseren dus er is werkelijk geen enkele reden om te hervormen voor die corrupte lamsjaken daar in het zuiden. Misschien kunnen wij onze pensioenleeftijd nog iets verhogen naar 72 zodat die arme Italianen niet hoeven te werken voor hun geld. Waarom laten we dit godverdomme toe? Welke fucking debiele Nederlanders stemmen in godsnaam nog op eurofiele partijen?
Henk en Ingrid die zich keer op keer weer laten inpakken .
Het deel, en dat is best groot, dat voor hun riant inkomen afhankelijk is van de overheid. Zij het subsidie, gesubsidieerde sectoren, consultatie, coaching, media etc. De ambtenaren natuurlijk. De lala geld ontvangers (kunst, krakers of zoiets). Kortom, het deel van Nederland dat het andere deel via belasting leegslurpt. Dan nog het deel dat het goed doet met het huidige beleid.
Die opgeplakte banaan, een kunstwerk van een van mijn favoriete kunstenaars Maurizio Cattelan, is toch maar mooi een icoon geworden die je regelmatig in allerlei varianten tegenkomt. De man heeft werk gemaakt waarvan je, dat beloof ik, zeer onder de indruk zal zijn, ook als je die banaan maar niets vindt. Je kunt een goede documentaire van hem terugzien op NPO 2 Extra geheten
Maurizio Cattelan: Be Right Back. Aanrader. En Google anders eens op afbeeldingen om een indruk te krijgen.
De oplossing op teveel schuld is niet kwijting, het is minder schulden maken. Dat had iedere kleuter kunnen bedenken! Klaarblijkelijk zitten er figuren aan de knoppen die zelfs niet door mogen gaan als kleuter. Een schuldencrisis oplossen door nog meer schulden te maken is alsof je een lek in de dijk wilt dichten door er nog een lek bij te maken. De logica is al een lange tijd verdwenen uit dit geldsysteem. Geen wonder dat nu zelfs oud geld vlucht richting de crypto's. Nu maar hopen dat de boeven niet meeverhuizen die kant op en net zoals in IJsland met pek en veren de bank uitgejaagd worden. Maar dat laatste zal wel een droom blijven vrees ik...
Moest met weer aan die rare knotwilg denken, die eigen huizen bezit nog meer wilde belasten.
Dus als iedereen een schuld heeft, heeft geld een negatieve waarde. Zelfs op de bank maakt u verlies ermee. Dan kunt u het dus beter weggooien. Ik maak straks een rondje met de aanhanger en kom dat wel voor u ophalen.
Zou in ponden gaan.
Schulden, zoals die zich in de EU landen ontwikkelen zijn de molensteen om de nek van de economie. Het trekt de hele zaak naar beneden. Het beleid wat daarmee gepaard gaat is gebaseerd op schulden, en niet op een onafhankelijk bestaan.
Schulden zijn geen blijk van rijkdom, maar van het dom rijk wanen.
Lopen in Nederland genoeg van die lui rond. Ook op het Binnenhof.
Mensen vergeten vaak dat Zuid-Europese huishoudens - zeker Italiaanse - vaak vermogender zijn dan Noord-Europese. Het geld is er grotendeels wel, maar het zit niet bij de overheid. In feite begint dat al in La Belgique. In de kern betalen Zuid-Europese huishoudens veel te weinig belastingen en doen Zuid-Europese overheden hun burgers geen pijn om de arbeidsmarkt vlot te trekken, en het land productiever te maken.
In plaats daarvan laten ze de staatsschuld rustig oplopen, om deze af te wentelen op Noord-Europa. Vanuit Zuid-Europees perspectief is er geen enkele reden om hiermee op te houden. Het is niet in hun belang. En precies dat maakt dat alleen een Nexit helpt.
Klopt. In het zuiden van Europa lacht men zich kapot om die domme Noordse "protestantse" slaafse idioten die keer op keer aftikken.
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 20:31:
de reformatie was een fout
@Barre_de_k | 14-02-21 | 20:37:
K*t ketters.
Lol!
Dit is precies wat er aan de hand is. Het stabiliteitspact wordt volkomen genegeerd en alsnog kan Italië onder het mom van 'eurolanden helpen elkaar' lenen tegen 0 procent. Waar blijven de gedwongen hervormingen? Waarom mag Italië tegen een kunstmatig lage rente blijven lenen terwijl iedere weet dat er gewoon geld is jaar dat de overheid niet in staat is om het te innen?
Als ze in het zuiden belasting gaan innen staat er binnen de kortste keren op elk dorpsplein een guillotine. Weet eigenlijk iedereen wel. Dus het Noorden zal moeten bloeden in geld en arbeidsjaren. c'est ça
@HetLichtInHetZuiden | 15-02-21 | 08:38: Alleen staat dan op den duur op elk dorpsplein in het noorden een guillotine... Het duurt alleen wat langer, maar dan zijn de rapen ook gaar
> Deze opgelegde solidariteit is net zoiets als drenkelingen die elkaar allemaal vastklampen, waardoor ze gezamenlijk zinken.
Speelt zoiets ook niet in de VS? en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_ea...
Om in de vergelijking van een zinkende drenkelingen te blijven: daalt het water nu mee met de drenkelingen?
Mooi man geschiedenis; 1923 keer een factor 10 vrijwel op de kop af 100 jaar na dato.
Advies voor de mensen die wel leren van het verleden -> steek je tot de nek in de schulden tegen de huidige lage rentes. Laat rente 15 a 20 jaar vast zetten en koop residentieel onroerend goed gericht op lagere tot middenklasse.
En nee, woningen zijn niet duur, wacht maar tot we dubbel cijferige inflatie, per maand, krijgen voor een tijdje.
Geheel rationeel, hulde voor deze analyse.
Ik heb nog een paar ton in aandelen en 'harde' euro's in een BV-tje zitten. Denk er over om mij prive-zelf voor dat bedrag een lening te verstrekken en full monty in BTC te gaan. En dan maandelijks bedrag terug te betalen aan de BV. Dat wordt lachen met een koers van 288K straks.
Ooh we hebben een kenner hier. PlanB
Overheden in de VS en EU kunnen BTC gewoon verbieden als ze willen. Net zoals in China is gebeurd. Dan zit je met je lege BV waar nog wel belastingverplichtingen aan vast zitten. Slim joh!
@Ff_afschakelen | 14-02-21 | 23:18: He he ;)
Geschiedenis herhaald zichzelf keer op keer omdat men hier niet van leert.
Het is al zo vaak geprobeerd om Europa te verenigen wat nooit gelukt is waarom zou het dit keer dan anders zijn?
Nu wordt het plan zelfs nog gotesker om maar de gehele wereld te gaan verenigen.
Denk hier nou eens zelf over na , als mensen over deze multi laterale globalistische onzin beginnen en projecteer dat nou eens terug op de EU.
Het globalisme is de EU in het groot, Een grote chaos.
Geschiedenis herhaalT (met een t) zich nooit.
@UpdateAvailable | 14-02-21 | 19:44: ok, wat je wilT
Mevrouw Thatcher had daar ook iets over te zeggen... In 1992: www.youtube.com/watch?v=_dEp4V1zCvA
Die heeft jaren na dato volkomen gelijk gekregen, op al die punten.
@Muxje,
Dank u.
Dit dus, Had "the iron lady" in 1992 al voorspeld.
Ongelofelijk "spot on" wat een vooruitziende blik.. kippevel bijna.. het enige dat door de geschiedenis is achterhaald is dat ze vandaag de dag nooit en te nimmer op een CNN podium zou staan. Au contraire die zouden haar demoniseren en cancellen..
Zucht. De zoveelste monetaire bespiegeling op dit thema.
De vraag is natuurlijk hoe zelf financieel te overleven.
Laat de luchtfietserij over mogelijk herstructurerend macro economisch beleid maar aan anderen over en kijk hoe je zelf de tikkende tijdbom, geactiveerd door monetair terrorisme, kunt neutraliseren. Vastgoed, grondstoffen, deelname in pricing power bedrijven. En vooruit: een plukje cryptocurrency, zolang er grotere idioten zijn die de koers daarvan omhoog jagen. Bij deze laatste uiteraard het advies op tijd weg te zijn, voordat bij de meute het besef doordringt dat hun escapistisch wereldbeeld in scherven ligt.
Vooralsnog houdt btc het beter dan vele munten, al twaalf jaar aan een stuk. Er is geen enkele reden te denken dat btc houders idioten zijn.
Of weet u het beter dan Musk?
@Knufter | 14-02-21 | 19:17: de volgorde die Musk hanteerde was: btc op de balans zetten en vervolgens dit feit wereldkundig maken. Snapt u?
@Knufter | 14-02-21 | 19:17: De koers wordt gedreven door instappers, niet door houders. BTC is een kolossaal piramidespel. Dat maakt de houders niet direct idioten, zolang er grotere idioten gevonden kunnen worden. Maar het maakt BTC ook geen solide belegging, of een goede plek om je geld te parkeren. De definitie van "solide" gaat over risico, niet over resultaten uit het verleden.
@Graaf_Slis | 14-02-21 | 19:24: Nee, dat snap ik niet.
Je moet toch eerst iets kopen voordat je het op de balans zet?
@Muxje | 14-02-21 | 19:30: Dit is niet correct. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat BTC structureel in waarde zal dalen. Er is daarentegen wel reden aan te nemen dat de waarde van je euro's en dollars zal dalen.
Trouwens, als de koers bepaald wordt door instappers, niet door houders, betekent dat dan dat die houders verkopen? Nee dus, anders zou de prijs wel dalen.
Het geeft aan dat de houders liever bitcoins houden dan 'winst nemen'. Daardoor is de prijs opgaand.
Het is altijd zaak op tijd weg te zijn. Prijzen stijgen en dalen. Het is naïef om te denken dat goudprijzen niet dalen. Zo ook huizenprijzen.
Wat ik een beetje mis in het artikel is hoe met geprint geld wél al die zaken worden aangekocht. De beurzen (vooral in VS) bulken van het geprinte geld.
En hier zijn we niet veel heiliger door de partijen die een basisinkomen bepleiten. Het is geprint geld, dat uiteindelijk geen enkele waarde gaat vertegenwoordigen. En dan zullen prijzen inderdaad gaan stijgen omdat het geld minder waard geworden is.
@Harvey2Face | 14-02-21 | 19:36: Weg te zijn waarheen? Een boot kopen? Het opsouperen? Als je uit A gaat moet je spaargeld naar B. Dat moet je doen als je B meer vertrouwt dan A. Maar dat is nou juist het punt: het hele kaarthuis is instabiel.
Waarom zou je "weg willen wezen"? Of zoals Michael Saylor zei: "Beter een volatiel asset dat op lange termijn in waarde stijgt, dan een stabiel asset waarvan vaststaat dat het in waarde afneemt".
@Knufter | 14-02-21 | 19:33: Een munt haalt zijn waarde uit de onderliggende economie. Als die groeit, kan je geld bijdrukken. Druk je teveel bij, dan daalt de waarde. Het probleem met BTC is dat de onderliggende economie vrijwel niet bestaat. Mensen kopen geen dingen met BTC, behalve wapens of het wachtwoord voor hun gegijzelde data. De waardering van BTC komt niet tot stand zoals die van gewone valuta (door de onderliggende economie); het is eerder vergelijkbaar met een aandeel waarbij niemand naar de fundamentals kijkt, en slechts oog heeft voor de toekomstige waarde van BTC (hoeveel nieuwe sukkels instappen), of in het beste geval de potentie van BTC als courant betaalmiddel. Dat laatste heeft enige potentie, ware het niet dat er eigenlijk geen dringend probleem is waarvoor crypto de oplossing is. Behalve in nichetoepassingen (zoals losgeld).
De voornaamste reden dat veel mensen in BTC blijven hangen (en dat de prijs stijgt) is dat de alternatieven bijna even beroerd zijn. En omdat met de lage rente de kredieteuro's tegen de plinten klotsen. Er is een stuwmeer aan geld op zoek naar rendement, en men gaat dat op steeds gekkere en risicovollere plaatsen zoeken.
@Knufter | 14-02-21 | 19:37: ja da's een goeie vraag. Een vraag die ik voor mijzelf wel kan beantwoorden (en ook heb gedaan), Niet voor iemand anders. Want wat je zegt, ben ik het mee eens. Klap zal hoe dan ook komen. Niet morgen of volgende week, en wellicht niet eens dit jaar. Alleen als ie komt, reken op een zwaardere klap dan de kredietcrisis.
@Muxje | 14-02-21 | 19:47: Er bestaat geen 'onderliggende economie'. Er bestaat alleen economie.
Het argument "mensen kopen geen dingen met BTC" is net zoiets als in 1900 zeggen dat mensen niet met de auto gaan. Er is geen enkele reden dat men de schoonmaakster, kapper of babysit niet met een stukje btc zou betalen. Integendeel. Er kan steeds meer met BTC gekocht worden. Binnenkort een Telsa, bijvoorbeeld. De 'waarde' van BTC wordt bepaald door vraag en aanbod. Dit is veel stabieler dan een munt bij een overheid of ECB die allerlei waarde in omloop brengt. Er is namelijk een fundamentele grens aan de inflatie in BTC ingebouwd.
U noemt het sukkels. Ik denk dat ze u allemaal uitlachen.
De problemen die met crypto wordt opgelost zijn inflatie, grensoverschrijdende betalingen, bankkosten, de macht van banken.
Als een bank geld rekent om uw 50k aan spaargeld te bewaren gaan mensen het in hun kussen stoppen. Of in Bitcoin. Zie daar uw dringend probleem.
Overigens is voor losgeld cash traditioneel uitermate geschikt. Crypto een stuk minder wegens het publieke karakter van de legder. Probeert u maar eens van een miljoen aan BTC af te komen als de FBI achter u aan zit, ik geef het u te doen.
Uw laatste paragraaf snijdt hout, maar u doet alsof dat een sluitstuk van uw betoog is. Het zou echter de kern ervan moeten zijn.
Dank! Meest nuttige bijdrage op dit stuk. Sterker nog, beter dan het stuk zelf. Ik ben overigens nog steeds op zoek naar een goed antwoord op de vraag waarom een eenmalige kwijtschelding overwegend negatief zou uitpakken.
@BobDobalina | 14-02-21 | 20:04: Om te beginnnen is een eenmalige kwijtschelding net zoiets als een eenmalig asielpardon. Gegarandeerd dat er een patroon van kwijtscheldingen ontstaat. Het is nog één keer geld geven aan een junkie. Nog één keer jezelf laten aftuigen door die slechte echtgenoot.
Om te kijken wat een 'eenmalige' kwijtschelding tot gevolg zou hebben, is het van belang de tegenpartij van al die leningen te zien. Pensioenfondsen zijn daar een deel van.
Tja je kunt zeggen "verwater die pensioenen maar", maar daarmee steelt men dan feitelijk van de mensen die deze pensioenen hebben opgebouwd. Zoals al 10 jaar niet geïndexeerd wordt. Als u dat geen probleem vindt ... tja, dan is er geen probleem.
Het is eigenlijk net zo'n goeie oplossing als het nationaliseren van alle huizen in Nederland. Dan is ook alles opgelost. Voor even. Wat kan daar tegen zijn?
@Muxje | 14-02-21 | 19:47: Duidelijk iemand die de crypto-boot gemist heeft. Have Fun Staying Poor, sukkel!
@Veelteveel | 14-02-21 | 19:31: Er is geen schaarste, men kan onbeperkt nieuwe typen bitcoins bedenken. Verder wat Ray zegt: www.bridgewater.com/research-and-insi...
Bitcoin gaat straks zoveel waarde verdampen dat er een omgekeerde quantitative easing zal plaatsvinden.
En hoe gaat bitcoin waarde verdampen dan?
@Knufter | 14-02-21 | 19:16: Dat kan bijvoorbeeld als overheden de bitcoin verbieden.
@vlotterik | 14-02-21 | 20:36: ga je eerst eens in een onderwerp verdiepen voordat je random onzin neerkalkt.
@vlotterik | 14-02-21 | 20:36: Dit is inderdaad een risico van BTC.
Een verbod op BTC kan alleen niet. Het kan misschien aan bedrijven verboden worden BTC te bezitten. Maar individuen niet. Een bitcoin is een nummer. Als je dat al formeel wil verbieden, dan is dat praktisch nog onmogelijk.
Daarnaast zet elke economie die BTC verbiedt zichzelf buiten spel. Als de VS btc verbiedt, dan heeft de VS een competatief probleem wanneer een deel van de wereldhandel naar BTC verschuift. Het kan dus alleen verstandig gebeuren als de VS, Europa, Afrika en Rusland tegelijk mee doen.
Als morgen BTC verboden wordt implodeert de koers tijdelijk en verdubbel ik mijn positie.
Overigens geeft dit diepgaande juridische problemen, nu de VS het pad al gebaand hebben voor bedrijven om in te stappen. Nu BTC verbieden is kapitaalvernietiging, die bedrijven pikken dat niet. Er zijn al vergunningen waarmee op de beurs in futures BTC gehandeld kan worden enz. Die kun je niet ineens ongeldig verklaren.
Dat is net zoiets als morgen opeens optie-handel verbieden.
Onzinnige trivia en dus goede kroegwetenschap. Hoe groot is het fysieke goud (maw alle goud welke is opgegraven en dat we kunnen aanraken en optillen) thans in de wereld?
180 kubieke meter (180 bij 180 bij 180). Klein hè. That's it.
(Bron research van Julius Baer).
180 Kubieke meter is geen 180 x 180 x 180 meter, maar ergens in de buurt van net geen 6 meter en dat langs elke zijde.
180 kuub is niet 180x180x180. Je haalt dus wat door elkaar. Er is 200KT goud. Is een kubus met 22meter ribben.
Relax gentlemen. Het is inderdaad 180x180x180 (effe gecheckt). Mijn fout qua terminologie (excuses) maar nog steeds qua omvang piepklein.
Uw berekening is niet juist. 180 kubieke meter is niet een kubus met een ribbe van 180 meter. Een kubus met een ribbe van 180 meter heeft een volume van 5.832.000 kubieke meter. Als ik me het goed herinner bedraagt de wereldgoudvooraad niet meer dan een kubus met een ribbe van dertien meter, oftewel 2.197 kubieke meter.
@Rhenium | 14-02-21 | 19:46:
180x180x180 (en geef het een naam qua terminologie) lijkt mij realistischer. Waarom denk je dat er zoveel goudmijn bedrijven zijn en dan heb ik het niet over die History channel, Discovery docu prutsers maar de echte grote bedrijven.
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 19:56: in je 180m kubus zitten 6miljard liter. Nu is er echt niet voor iedere mens een liter goud op aarde.(1M euro)
@Nescio73 | 14-02-21 | 20:05:
Zucht. als je al het goud in de wereld bij elkaar pakt welke ooit gedolven is en bekend is heb je een kubus van 180m bij 180m bij 180m. Is het zo duidelijk? Dus relax amigo's, jullie weten precies wat ik bedoel. Naast taalnazi's schijn je ook wiskunde nazi's te hebben.
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 19:56: en.wikipedia.org/wiki/Gold
Citaat: "75% of the presently accounted for gold has been extracted since 1910. It has been estimated that the currently known amount of gold internationally would form a single cube 20 m (66 ft) on a side (equivalent to 8,000 m3 or 280,000 cu ft)."
Bronvermelding bij dit citaat: "Yearly Gold Production in metric tonnes (1900–2004)". Goldsheet Mining Directory. Archived from the original on 12 June 2006. Retrieved 22 July 2006.
Zoals wel vaker lag ook in dit geval de waarheid in het midden, hoewel ik er wel veel dichter bij zat dan u.
@Rhenium | 14-02-21 | 21:06:
Mijn beste Rhenium lees aub in artikel: extracted -->since 1910(!). De researcher en ik bedoelen alle goud. Ook het Inca goud, Egyptenaren goud, Chinese keizers, Indiaase moguls, Romeinen goud, Galliers goud. etc. etc. etc. etc. Dus niet uit de grond gehaald sinds 1910 maar alle goud vanaf dag 1 dat we nu kennen en nu kunnen aanraken. Dan denk ik dat hij er dichter bij zit dan u. ;-)
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 22:13: U heeft het over de andere vijfentwintig procent. Bij elkaar is dat honderd procent, en dat vormt een kubus met een ribbe van ongeveer twintig meter. Begrijpend lezen is niet uw sterkste kant, mijn beste...
@Rhenium | 14-02-21 | 23:00:
Als dat zo is dan mea culpa. Tuurlijk als ik mis zit, kein problem en moet ik effe babbelen met die Baer researcher. ;-) want de specifieke maten 180x180x180 schud ik niet effe uit de mouw. Ik ben de laatste die er lullig over doet als hij mis zit. Maar waarschijnlijk komt zijn info van Bloomberg en die zijn ietsiepietsie (understatement) betrouwbaarder dan Wiki. Overigens dat babbelen gaat dan via mijn Mrs. ZIj praat direct met die knakkers. ;-))
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 23:08: Geloof me, het is zo. En ik bedoelde het niet zo naar als het bij herlezen klonk, althans, in mijn ogen. Wikipedia is zeker niet altijd even betrouwbaar, maar als het gaat om informatie over de chemische elementen valt het mee. Overigens is rhenium net iets zeldzamer dan goud, maar dit terzijde.
@Rhenium | 15-02-21 | 02:16:
No worries mate!
180×180×180 is toch geen 180 m3? Dat is 180x180x180 m3. Hoeveel is het nou?
Je zou bijna fan worden van Orban en Hongarije.
De enige die de EU en grote mond terug geeft.
Want de Klavers van deze Wereld verkopen uw grondrechten graag.
De EU had al de pest in dat het hun die eerste keer niet lukte om de gehele EU bevolking vanuit Brussel direct te mogen Belasten. Maar dat plannetje is nog niet weg.
Bijna. Ja bijna, want dat Orban van Hongarije is maar een armoedige boel. In die Visegrad-hoek doen Polen en Tsjechië het economisch veel beter. Hongarije was altijd al een centrum van achterlijkheid, still going strong.
Orban, die ons ook voor vrekken uitmaakte.
Ach, "problemen gladstrijken" is "convergentie" in EU-adepten-land.
Uitstekende bijdrage van Alexander Sassen van Elsloo. Reaguurders zijn nu heel duidelijk gewaarschuwd. Kom nou over een paar jaar niet aankakken met 'ík heb het niet geweten' of 'ik zag het niet aan komen'.
Je bent zojuist in niet mis te verstane wijze gewaarschuwd.
Handel er naar.
Koop een gun, zei Hiddema al.
Wat een onzin. Er wordt juist geen enkele uitleg gegeven over wat er gaat gebeuren en al helemaal geen oplossing gegeven. "Handel er naar" Hoe dan? Allemaal goud kopen?
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 18:32: ja heel verstandig kunnen we elkaar allemaal kapot schieten. Je pleegt in ieder geval een misdrijf door er een te kopen. Wat zijn dit voor een adviezen. Zijn we opeens allemaal wappie?
Dit kon je al aan zien komen bij de invoering van de euro.
Werd toen al voor gewaarschuwd.
Inderdaad. Koop bitcoin.
Ik zorg dat ik alleen nog een klein eurobuffertje heb. Verder ga ik mijn euro's omzetten in niet-euro. Van Sassen is niet de eerste die het schrijft. Money printer goes prrrr... en dat geld gaat niet naar de burgers toe.
Inderdaad, vol in aandelen.
@van Oeffelen | 14-02-21 | 18:51: Aandelen kunnen makkelijk geconfisceerd worden.
@UpdateAvailable | 14-02-21 | 19:49: Maar wat moeten we dan? Krugerrands kopen?
Ik vind het kwijtschelden van de schulden wel een goed idee. Eenmalig en met dikke voorwaarden voor de toekomst. De schrijver verzuimt in ieder geval uit te leggen waarom dit niet het geval is (een enkele vergelijking met de weimarrepubliek zegt me namelijk niets, vanwege een totaal onvergelijkbare situatie).
Gaap.
Dikke voorwaarden, zoals die aan het begin van de euro er waren, en waar Duitsland en Frankrijk (en meer) zijn reet mee afveegde? En in deze coronacrisis de voorwaarden aan het steunpakket waar Italië zijn reet mee afveegde?
Hopeloos dom en naïef.
@Sitting_targets | 14-02-21 | 18:29: Desnoods als begin van de ontmanteling tussen rijk en arm. Weet je een betere oplossing om de schulden te verminderen en de rente weer te laten stijgen?
Die voorwaarden zullen geschonden worden, dat weet je bij voorbaat en moet je de ogen niet voor sluiten.
Als landen zich aan voorwaarden gehouden hadden was deze schuldenberg nooit ontstaan. Het zit hem in de aangehaalde cultuurverschillen, die blijven.
@BobDobalina | 14-02-21 | 18:31: De schuldenberg van andere landen hoort niet het probleem van Nederland te zijn. Nederland moet uit de euro.
Het enige goede alternatief is dat de landen zonder enorme schulden de landen met te veel schuld feitelijk koloniseren, daar de lakens gaan uitdelen. Bevoogding dus. Maar Italië zal dat nooit accepteren.
@Sitting_targets | 14-02-21 | 18:43: Nederland kan best uit de euro als de failliete landen maar uit de Euro gaan. Te beginnen met Italie en Frankrijk. Wanneer ze ‘t boekje op orde hebben mogen ze er weer bij.
Uiteindelijk heeft niemand echt in de EU geloofd. Het is ook onzinnig om te denken dat je verschillende culturen en economieën met elkaar kan verenigen. Was ook weer een idee van multinationals die via wereldorganisaties als de VN, WEF en wat al niet meer, deze plannen hebben uitgerold. De honger naar lucratieve baantjes met macht en aanzien hebben onze bestuurders in tranche gebracht. Ze hebben gewoon uitgevoerd wat er van hen verwacht werd zonder zich ook maar een seconde te bekommeren om het continent zelf en haar bewoners. Kan me nog herinneren dat uitgerekend de PVDA nog net niet met gestrekte rechterarm het neoliberalisme als eerste omarmde.
Jawel hoor. Maar tot de macht over lokaal kapitaal. Niet tot en met en nu nog verder. Dus liever EEG 2.0 dan EU 6.4.
Het heeft onze bestuurders in trance gebracht, hoop ik, als ze in tranches zijn zouden ze namelijk in stukjes zijn gezaagd en dat zouden behoorlijke maffiapraktijken zijn van de EU maar goed met Italianen weet je het nooit zeker hoe het gaat uitpakken.
In de EU passen de sterke landen zich aan de kneusjes aan. Het moet natuurlijk andersom. Maar dat gebeurt niet. Zo wordt Europa een kneuzencontinent.
Met een ongekozen kneuzenparlement .
Het lijkt carnaval wel .
De Commissie van Elf.
Dat de beste zich aan de kneusjes moeten aanpassen zie je in alle vlakken de laatste tijd. Dan kwets je ook niemand
Het is gebleken dat er in de Nederlandse politiek helemaal, echt totaal geen, discussie is geweest over de invoering van de euro. Men zat in een trein en reed maar zwijgend door. Men dacht dat het failliet gaan van landen iets van het verleden was. Het is zo naïef. Alsof die knoflookiërs Duitsers worden.
En nu wil Draghi op rooftocht in het noorden van Europa gaan. We moeten zo snel mogelijk uit die euro. Dat Hoekstra heeft meegewerkt aan de transferunie is heel dom en slecht van hem. Beste reden om geen CDA te stemmen.
Eerste offer was ooit 10%. Grapje van Duitsland.
Er was een behoorlijke discussie, kan me zelfs nog een referendum herinneren.
Dat er geen gevolg gegeven is aan de wil van het volk zegt ook heel veel.
Beetje hetzelfde dedain als Ollongren die een zooi gemeentes op een hoop schuift omdat dat tot efficientie zou lijden in de gemeente. Burgers moeten gewoon hun bek houden en betalen.
Onder die 100 economen zag ik meteen de naam Pikkety, nou dan weet hoe ik aat het is. Heb de man zijn vuistdikke boeken (met tegenzin) gelezen en geloof me als je hem volgt dan zijn waren we gisteren failliet.
Overigens Alexander d'r is een wezenlijk verschil tussen Weimar en de ECB. Weimar zette de geldmachine aan (letterlijk) en drukte ongedekt geld. De ECB koopt op in de repo (d'r is onderpand). Maw zelfde als in "the pawnshop" (pandjesbaas). Ik geef hem een horloge, krijg centen en later betaal ik die centen terug met rente en krijg mijn horloge terug.
Jij hebt jaren in die wereld gewerkt en snapt het ondertussen hopelijk wel een beetje.
Maar het is allemaal geen hogere wiskunde als je een beetje pragmatisch en rationeel kunt denken.
@HoerieHarry | 14-02-21 | 18:10:
Draghi heeft iets gemeen gedaan. Hij zei, ik lever geld (via de repo) en dan moeten de EU en banken zorgen dat dat geld via oa goedkope leningen in de markt komen. Probleem was echter dat de EU en lokale overheden de banken zo'n strenge regels heeft opgelegd aangaande kredieten na 2008 dat die centen zijn blijven hangen bij de banken.
@HoerieHarry | 14-02-21 | 18:10:
Of zoals Ronald Reagan ooit zei: "The nine most terrifying words in the English language are: I'm from the Government, and I'm here to help."
Wat is het onderpand van de ECB? Toch geen eurobonds zeker
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 18:27:
Nope, nog niet, maar thans EU landen staatsleningen en ook high grade (hoogwaardige) obligaties en leningen van grote niet financiele EU bedrijven (dus geen banken).
Daarnaast heb je per lening ook haircuts. Maw voor Dollar leningen is een hogere haircut dan voor Euros.
Aangaande haircuts: www.investopedia.com/terms/h/haircut....
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 18:19:
U is insider en ik ben maar een werkmens en kleine scharrelaar op beurzen. Mar, is het punt van Alexander nu juist dat het kwijtschelden de Weimar-deur openzet?
Met andere woorden, tot nu toe is er nog een soort virtuele dekking maar het systeem werkt niet soepel. Wat u zegt, blijft op de verkeerde plekken hangen. Maar het kwijtschelden opent toch de ongedekte Weimar-deuren?
@reservebelgië | 14-02-21 | 18:50:
Excellente vraag. Yup. Als de leningen falen dan is de ECB de lul en zoals men in de (Engelse) financiele taal zegt : "They have to monatize it" (en dan zijn wij ook de lul) maar dat is nog steeds iets anders dan wat er in Weimar scenario gebeurde, Maw de vergelijking gaat vanaf het begin al mank echter de gevolgen van het huidige systeem of de weg die men is ingeslagen kunnen ook zeer pijnlijk zijn, of dat hyperinflatie tot gevolg kan hebben is niet bekend want dit is de eerste keer dat men dat men dit doet.
Over monatizing: www.investopedia.com/terms/m/monetize....
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 19:11:
De vergelijking met de Weimar-periode gaat uiteraard mank. Was ook een vrij unieke periode in de geschiedenis natuurlijk.
Gaat meer om de gekozen uitweg in de financiële verwarring die enige gelijkenis oproept. Als (veel onderweg) BNR luisteraar herken ik in het verhaal wat uw link schetst toch de tirades van Kees de Kort en zijn afkeer van de centrale banken (en de FED in het bijzonder) die als bijna vast thema aanhaalt dat zij lucht proberen te blazen in een luchtledig. En slechts de vacuümpompen die het luchtledig in stand houden (beurzen oa) profiteren.
Totdat de blazers buiten adem raken en de lucht op is.
En dan kom je via een totaal andere route toch weer in een Weimar-scenario.
Correct me if I'm wrong. Uiteraard.
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 18:33: Staatsleningen lijken wat minder rampzalig dan eurobonds, maar ook staatsleningen aan Griekenland, Bulgarije, Albanië, vermoedelijk Italië en Spanje en zelfs Frankrijk, worden waarschijnlijk op de langere termijn niet afgelost. Wel erg onzakelijk dat de ECB geen hypotheek bedingt (zoals de chinezen) op bijv (lucht)havens, industriecomplexen en stadscentra. Dan snap ik dat de verleiding voor NL groot is om zich ook maar in de schulden te storten. Want als we gaan, dan gaan we samen. Als die schulden dan nog maar in bijv pensioenen werden gestopt, maar nee. Ze gaan oa naar de buitenlandse bedrijven die hier windturbines plempen.
@reservebelgië | 14-02-21 | 19:54:
Ghehe, itt tot Kees de Kort heb ik geen hekel aan de 2 belangrijkste centrale banken in de wereld (de FED en de ECB). Ik zie en begrijp wat ze doen. Of ik het daar altijd mee eens ben is een andere discussie. Waar ik wel een hekel aan heb zijn de huidige Brussel EU technocraten, lokale politici, overheden en afgeleiden (in Nederland oa de AFM) die geen benul hebben waar ze over praten en leven bij de waan van de dag. Dat alles om te zorgen dat ze in het pluche blijven en die non-kunde die die veelal non-valeurs tentoonspreiden heeft verstrekkende negatieve gevolgen voor heel erg veel mensen.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 20:06:
Rollover is het magische woord. Dit "spel" kan nog decennialang doorgaan.
over rollover: www.investopedia.com/terms/r/rollover....
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 20:16:
U bent het eigenlijk eens. Niet zozeer het in basis uiteraard nuttig en belangrijk instituut is mikpunt van minachting maar vooral de wat u terecht noemt de non-valeurs die het bemensen.
@reservebelgië | 14-02-21 | 21:20
Indeed.
De grote 'reset' zal ingeluid worden met het in rook op gaan van de € en onze eigen financiële reserves op de bank. Onwerkelijk, niet voor te stellen en ondenkbaar volgens velen. In het verleden was er echter het zogenaamde 'Tientje van Lieftinck'... Ook een zogenaamde 'reset'...
Econoom lees cijferneuker.
Er zitten wel waarheden in zijn verhaal maar ik vind het erg ver gezocht.
Zeg ik als econoom.
@HoerieHarry | 14-02-21 | 18:02: maar economie is psychologie, heb ik dat goed Harry?
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 20:07:
Ja, deels.
We hebben besloten een intensieve samenwerking aan te gaan als continent en accepteren daarbij als vanzelfsprekend dat Duitsland de leidersrol naar zich toetrekt.
Is er iemand die een gebeurtenis kan noemen waarbij Duitsland een leidende rol speelde, wat een succes is geworden?
Klassieke muziek?
Heino.
Natuurwetenschap.
Snelwegen
Eurovisiesongfestival? Ein bisschen Frieden?
Currywurst.
AZC’s
kuilen graven
1974?
Wij betalen wel, het poldermodel als een tumor waaraan we uiteindelijk allemaal sterven.
Het is nu of nooit. Maximaal uitdelen en forse staatsschuld maken. Wanneer schulden worden weggestreept is het maar binnen.
Exact. Begin maar eens met je flink in de schulden te steken om Venetië, Florence en een paar leuke skigebieden op te kopen.
@Boeser_Onkel | 14-02-21 | 18:20: De chinezen zijn je voor.
Ruil je Euro's in voor edelmetalen of US Dollar's dan komt de schok wat zachter aan .
Een bivakslaapzak en lang houdbaar voedsel lijkt me verstandiger.
Vorige week kocht Musk voor 1.5 miljard aan BTC.
Op een bekende website, die begint met nu en eindigt op nl was een reaguurder die zich afvroeg waarom Musk nu ook al voor 'dat pyramidespel' was gevallen.
Dus de man die Paypal bedacht, mensen naar Mars gaat brengen. De man die eigenhandig de volledige wereldwijde autoindustrie heeft opgeschud. En trouwens ook de rijkste man ter wereld, word even terecht gewezen door een zolderkamerrukker op voornoemde website. Jaja, pyramidespel. Maar feit is dat BTC geen inflatie zal kennen, eerder deflatie wegens mensen die hun keys verliezen.
Ik geef geen euro voor de euro. Ik geef zelfs geen baksteen voor de euro want nadat het geld op is zullen ze aan de bakstenen van mensen gaan rommelen, wat al sluipenderwijze bezig is. Je mag al geen vastgoed meer kopen als pensioen zonder daarvoor een fiscale premie te moeten betalen. Verhuur mag straks niet meer, steeds vaker hoor ik dat het 'asociaal' zou zijn om een woning ter belegging te kopen. Alsof er dan niemand kan wonen, alsof zo'n woning dan ergens op een zolder in een doos belandt.
Ik zeg: vlucht met je geld naar het buitenland. Netjes afrekenen met de fiscus hier en houdoe!
Geen EU of verdragsland dan, anders ben je nog steeds een sitting duck. En hoe bescherm je daar dan je eigendom, als vreemdeling.
Musk heeft Paypal niet bedacht. Dat waren in 1998 Thiel, Nosek en Levchin. Musk haakte in 2000 in via een merger van zijn bedrijf x.com en heeft daarna meegesurft op dat succes en is schatje en hemel rijk geworden na de verkoop in 2002 aan eBay. Hij is gewoon een slimme zakenman en marketeer, zelfde als Jobs. Beiden hebben ze niks uitgevonden maar hebben/hadden een neus voor aankomende trends en weten dat prima uit te venten.
@Basil Fawlty | 14-02-21 | 18:01: U bent correct.
Doet natuurlijk niets af aan mijn verhaal.
Naar het buitenland? Want daar is geen fiscus? LOL. De 10 bitcoins gekocht in 2012 voor nog geen 10 dollar per stuk zijn 400.000 waard, de fiscus weet er geen bips van af. En ik bewaar ze nog wel eventjes.
En dat nupuntenel is niet te vertrouwen.
Woningnood ontstaat door teveel mensen. Teveel mensen als constatering ontstaat niet door tegenwerking om schaarse lebensraum vol te plempen met gesubsidieerde pauperwoninkjes bewoond door gesubsidieerde handophouders en kennelijke rechthebbenden.
D66 heeft echter de visie dat kolen- en gascentrales onrendabel zijn VANWEGE de ‘beprijzing’. Lees: opgelegde roofregels bepalen de discussie.
De overeenkomst hier is dat losgezongen politici levensgevaarlijk zijn om de toekomstige laten bepalen.
Ah vluchten dus. Hopelijk worden we niet zo opgevangen zoals wij hier economische vluchtelingen opvangen. En hoe kijken we ook al weer aan tegen mensen die hun land verlaten zonder zelf de handen uit de mouwen te stropen om de problemen aan te pakken?
@BobDobalina | 14-02-21 | 18:38: ehh..... verstandig?
Je bent overigens geen economische vluchteling als je zelf waarde meeneemt naar elders. Integendeel.
@BobDobalina | 14-02-21 | 18:38: profiteurs die hier gratis geld komen halen, moeten we niet - en terecht natuurlijk. Nederlanders maken maken zich echt geen illusie dat ze in enig ander land gratis geld gaan krijgen. Als je vlucht, neem je poen mee dus.
Griekenland en Italië moeten alle gemaakte schulden in beginsel gewoon terugbetalen. Deze schulden zijn ontstaan door decennialang op te grote voet te leven (Griekenland) en door te lage belastingen en een combinatie van een enorm privaat vermogen en een enorme publieke schuld (Italië). En als ze hun verplichtingen niet langer willen nakomen, dan ligt het initiatief doorvoor bij deze landen zelf en niet bij de schuldeisers.
Niet door te lage belastingen.
Het probleem daar is het innen van belastingen.
Ze zitten er niet bovenop.
Dit is allemaal onjuist.
De schulden zijn onstaan doordat landen met geld dat aan Griekenland hebben uitgeleend. Dat ze op grote voet leven is bijzaak.
Als je je geld kwijtraakt aan een junk moet je niet die junk iets kwalijk gaan zitten nemen. Leve Griekenland, ze hebben nog gelijk ook!
@HoerieHarry | 14-02-21 | 17:36: Er is rond de Middellandse zee geen belastingcultuur en geen huishoud/boekhoudcultuur zoals hier. Maar betalen zullen ze. Met hun eigendommen. Niet aan ons (NL), maar aan de rijksten.
@Knufter | 14-02-21 | 17:39: de gewone mensen zijn daar volgens mij net zo fcked als bij ons.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 17:41:
Ja, en niet te vergeten de corruptie.
Nu dus maximaal schulden maken en geld uitdelen aan de middenstand. Als het straks ploft maken we er nog winst op ook.
Maximaal schulden maken ja, maar niet uitdelen aan de MKB. De MKB moet afhankelijk worden van de rijksten.
Klopt. We moeten als de sodemieter naar een Grieks monetair model toe: schulden bij de burgers weghalen en op conto van de overheid zetten.
@jemagookniksmeer | 14-02-21 | 17:43: Wat de burgers dan alsnog met belasting betalen.
De zwarte markt explodeert en floreert als nooit tevoren. Door alle betalingen elektronisch te maken poogt men het verder te controleren, wat nooit gaat werken. De ruilhandel gaat weer in zwang komen, versneld door corona.
Volgens mij krijg je twee of drie werelden, een zwaar beveiligd gebied van de rijksten, een wisselend beveiligd gebied dat hun producten afneemt en voor hen werkt, en de jungle. Bijv Afrika en de grootste steden incl het voormalige NL ("Berlijn aan de Rijn")
Nu weer worden door de VVD de EU-kritische partijen (en hun electoraat !) door de buiten spel gezet.
Onze kinderen en kleinkinderen zijn de dupe.
Mijn respect voor wat het Nederlandse volk ooit was, is inmiddels totaal verdwenen, zeg ik als totok met indo bloed.
Mijn vader liet in 1979 een huis bouwen en betaalde 13% hypotheekrente.
Kun je je nu niet voorstellen.
Begin jaren 90 lag de hypotheekrente ook rond de 10%.
De tering zeg... ik heb net een huis gekocht met 0,58%... tijden veranderen!
Schulden kwijtschelden? Een soort van Reset dus?
Yep. Maar je betaalt met meer dan wat virtuele belastingcenten. Je raakt alles kwijt.
We doen gewoon: build back better!
Kan de schrijver ook nog ingaan op waarom het kwijtschelden van de schulden zo problematisch is?
Is dit serieus?
Zo ja, kan ik wat van u lenen?
Als de ECB geld uitleent zonder het ooit terug te hoeven (laat staan met rente), dan print de ECB effectief geld bij dat in de zuidelijke economieën wordt gestopt. Kunnen die zuidelijke landen opeens allemaal extra dingen kopen, stijgen daardoor de prijzen en wordt alles duur. Als er in de tussentijd niets verandert aan het onderliggende probleem in die landen, dan neemt die inflatie steeds sneller toe. Of zoiets.
U heeft pensioen opgebouwd? Waar denkt u dat dat geld zit?
U heeft spaargeld? Zo ja, hoe denkt u dat de waarde daarvan zich gaat ontwikkelen?
U betaalt belasting? Zo ja, denkt u dat u binnenkort [ ] meer of [ ] minder gaat betalen vanwege dat blije kwijtschelden?
Mijn punt is dat het stuk begint met een obligaat geschiedenislesje maar dat dit vervolgens niet wordt uitgewerkt naar de huidige situatie. De Weimarproblematiek is namelijk wel anders dan de huidige situatie. Vooralsnog is er bijvoorbeeld nauwelijks inflatie (anders dan de huizenmarkt waar dit bijna het rechtstreekse gevolg is van een idioot lage rente). Inflatie zou, hoe kut het ook is voor je pensioen, ontzettend welkom zijn, mits het binnen de perken blijft. Dat zou namelijk betekenen dat de schuldenberg vanzelf kleiner wordt. Tevens zou er weer een reele rente kunnen worden berekend waar de pensioenfondsen op de lange termijn meer mee zijn geholpen. Dus een eenmalige kwijtschelding kent niet alleen maar nadelen. Enfin, ik had graag gezien dat de schrijver daar op in ging.
@BobDobalina | 14-02-21 | 18:05: Dat is een beetje van denkniveau: het zou best welkom zijn als mijn huis afbrandt want dan kan ik een nieuwe bouwen.
U beseft dat die pensioengelden de inleg van decennia is voor de meeste mensen? Hun hele leven lang ingelegd. En dan "ach het gaat niet goed, laten we wat inflatie aanjagen, jammer van die pensioenen dan".
Huizenprijzen precies hetzelfde: iedereen klaagt erover dat de boel onbetaalbaar is, maar bent u zich bewust van de relatie tussen huizenprijzen en de rentestand?
@Knufter | 14-02-21 | 18:10: inflatie zal uiteindelijk leiden tot hogere rente, dat leidt weer tot goedkopere huizen (mensen kunnen immers minder lenen) en hogere pensioenen. In theorie dan. De pensioenen zijn bij de huidige lage rente overigens ook niet houdbaar. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat kwijtschelding de enige reele oplossing is voor de huidige problemen als lage rente en groeiende schulden.
@Knufter | 14-02-21 | 18:10: maar goed dit illustreert mijn aanvankelijke punt dat de schrijver zijn stuk had moeten uitwerken
@BobDobalina | 14-02-21 | 18:19: Inflatie leidt tot lagere rente omdat er meer geld in de omloop is en omdat geld over een jaar sneller minder waard wordt dan geld vandaag.
Hoe werkt het mechanisme dan volgens u? Je print geld bij en dan gaat de rente omhoog want het wordt moeilijker om aan geld te komen?
@Knufter | 14-02-21 | 19:19: nee precies andersom. inflatie zal ertoe leiden dat men meer rente gaat vragen over de lening. Te beginnen bij de ecb.
U koopt een auto op afbetaling en u lost niet af.
Hoe problematisch is dat?
@BobDobalina | 14-02-21 | 19:59: Is dat de reden dat, nu de ECB al 10 jaar geld aan het verruimen is, de rente maar blijft stijgen?
@Knufter | 14-02-21 | 20:26: nee omdat ze de inflatie willem aanjagen (streven is 2%) en dat lukt niet. Ik ben geen econoom maar u draait werkelijk alles om.
@Knufter | 14-02-21 | 20:26:
De rente wordt kunstmatig laag gehouden. De schuldenlast is zo gigantisch hoog dat de eigenlijke rente niet meer op te brengen is.
@BobDobalina | 14-02-21 | 20:40: Als er meer aanbod van geld is, moeten banken concurreren om een lening van een klant binnen te krijgen, daalt de rente.
Als er heel veel aanbod van appels zijn op de markt worden die ook goedkoper. Kun je wel zeggen dat ik alles omdraai maar da's basale economie 3 VWO.
De vraag is niet alleen in welk jaartal. De vraag is ook: hoe gaan de rijkste 1% zich er tussenuit knijpen, hoe gaan de overige 99% straks hun eten, drinken en energie nog betalen, en wat vindt die 99% ervan als de rijksten er totaal geen last van hebben. Een giftige, licht ontvlambare cocktail van politiek extreem uiterste meningen waar door dit monetair gokken een handdoek in wordt gehangen. Wanneer de handdoek wordt aangestoken is de vraag, en of het geweldsloos gebeurt of dat er oorlog uitbreekt is een tweede vraag. Ik maak me grote zorgen over de middelange toekomst.
De rijksten hebben wel genoeg om iedereen op de wereld te voeden, maar dat gaan ze niet doen omdat ze dat nooit hebben gedaan. Daarom zijn er teveel mensen en het worden er exponentieel meer. Dat wordt oorlog. Afrika is al hier. Kill de boer is hier beslist niet ondenkbeeldig.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 17:31: Al dat gezeik over de rijken.
Als 99.9% van de wereld niet schandalig rijk is, is er feitelijk best wel veel gelijkheid onder de mensen.
Zorg dat u voldoende cryoto's hebt. Kunt u daarmee afrekenen tijdens dat de euro ineenstort. En altijd handig om wat goud en zilver te hebben liggen.
@Knufter | 14-02-21 | 17:42: Ik heb niks te zeiken hoor, het is alleen wel een feit dat de rijksten exponentieel rijker worden en er steeds meer armen komen, die komen dat halen bij ons, de middenklasse.
@Knufter | 14-02-21 | 17:42: "de rijken", ronkend SP geleuter.
@van Oeffelen | 14-02-21 | 18:13:
Het is een interessant gegeven dat de rijkste een procent van de wereld bevolking, bezit de helft van al het vermogen op de planeet.
@Mr.Crowley | 14-02-21 | 19:59: Nou én?
Als ik een boot van 80 miljoen heb. En ik wil een eerlijkere wereld. Wat kan ik dan doen? Die boot verkopen? En het geld verdelen? Nou, dan heeft iemand anders dus een boot van 80 milljoen. Je kunt 'm moeilijk in stukjes hakken. Musk heeft bijv. een Tesla fabriek. Het geld dat hij daarmee verdient gaat in ruimtevaart. En in boortunnels, weet ik het. Hij kan het ook weggeven aan Afrika. Maar ik denk dat het goed is dat Musk met zijn geld doet wat hij denkt te moeten doen. Hij kan het ook aan zijn personeel geven. Die kopen dan spijkerbroeken en plastic rommel en vakanties. Dan is het ook snel op. Laat de rijken lekker rijk zijn.
Overigens geloof ik dat de meeste mensen maar lekker arm moeten blijven. Wie liever The Voice en voetbal kijkt dan zich 's avonds wat in te lezen moet daarna niet gaan zeuren dat hij niet de controle heeft over zijn leven.
Overigens is het alternatief van extreme verrijking socialisme. Dat de staat gaat uitmaken wie wat bezit. We weten allemaal hoe dát afloopt.
Schatrijke mensen zijn misschien een doorn in het oog maar elk ander systeem geeft in balk in het oog.
@Knufter | 14-02-21 | 20:29:
Ik ga niet moralistisch oordelen in deze discussie.
De situatie is zoals hij is en die bepaalt hoe landen, individuen en organisaties zich gedragen.
(G.C.)
www.goodreads.com/quotes/964648-but-t...
www.youtube.com/watch?v=cKUaqFzZLxU
"De echte eigenaren, de grote rijke zakenbelangen die de zaken beheersen en alle belangrijke beslissingen nemen.
Vergeet de politici. De politici worden daar geplaatst om u het idee te geven dat u keuzevrijheid heeft.
Je hebt geen keuze.
Je hebt eigenaren.
Ze bezitten jou.
Ze bezitten alles.
Ze bezitten al het belangrijke land.
Ze bezitten en controleren de bedrijven.
Ze zijn eigenaar van alle grote mediabedrijven, dus ze controleren zowat al het nieuws en de informatie die je te horen krijgt.
Ze hebben je bij de ballen.
Ze geven elk jaar miljarden dollars uit aan lobbyen, lobbyen om te krijgen wat ze willen.
Nou, we weten wat ze willen. Ze willen meer voor zichzelf en minder voor iedereen.
Maar ik zal je vertellen wat ze niet willen: ze willen geen bevolking van burgers die kritisch kunnen nadenken. Ze willen geen goed geïnformeerde, goed opgeleide mensen die kritisch kunnen nadenken. Daar zijn ze niet in geïnteresseerd. Dat helpt hen niet. Dat is tegen hun belangen. Ze willen niet dat mensen die slim genoeg zijn om aan een keukentafel te zitten om erachter te komen hoe erg ze worden geneukt door een systeem dat hen 30 verdomde jaar geleden overboord gooide.
Weet je wat ze willen? Ze willen gehoorzame werkers. Gehoorzame werknemers. Mensen die net slim genoeg zijn om de machines te laten draaien en het papierwerk te doen, en gewoon dom genoeg om passief al deze steeds slechtere baantjes te aanvaarden met een lager loon, de langere uren, de lagere uitkeringen, het einde van overuren en het pensioen dat verdwijnt op het moment dat u het gaat ophalen, en nu komen ze voor uw socialezekerheidsgeld. Ze willen het terug zodat ze het aan hun criminele vrienden op Wall Street kunnen geven.
Het is een grote club, en jij zit er niet in. Jij en ik zitten niet in de grote club.
En trouwens, het is dezelfde grote club waarmee ze je de hele dag op je hoofd slaan als ze je vertellen wat je moet geloven.
Ze slaan je de hele dag omver in hun media en vertellen je wat je moet geloven, wat je moet denken en wat je moet kopen.
De tafel staat scheef mensen. Het spel is gemanipuleerd en niemand lijkt het op te merken, niemand lijkt er iets om te geven.
Goede eerlijke hardwerkende mensen - wit hemd, blauw hemd, het maakt niet uit welke kleur shirt je aan hebt - goede eerlijke hardwerkende mensen gaan door - dit zijn mensen met bescheiden middelen - blijven deze rijke klootzakken kiezen die er niks om geven. Ze geven niks om je. Ze geven helemaal niets om je - helemaal niet.
En niemand lijkt het op te merken, niemand lijkt er iets om te geven. Daar rekenen de eigenaren op; het feit dat Amerikanen waarschijnlijk opzettelijk onwetend zullen blijven over de grote rode, witte en blauwe l*l die elke dag in hun kontgaatjes wordt gepropt. Omdat de eigenaren van dit land de waarheid kennen: het heet de American Dream, omdat je moet slapen om het te geloven. "
Carlin had het door.
En veel van zijn kijkers hadden het deels door.
Maar het zijn er te weinig met te weinig impact om ook maar iets te veranderen.
'Ze' hebben ons bij de ballen. En je kunt er geen moer aan doen.
Mocht je denken dat stemmen op de juiste partij (welke dat ook mocht zijn) effect hierop zal hebben, ik ben bang dat het daar al te laat voor is.
En nee, niet schizofreen, wel heel verdrietig en best bang dat het rap slechter zal worden als ik zo naar de jongeren kijk waar ik dagelijks mee te maken heb; te naïef voor woorden, te gelovig voor woorden...
Tijd om voor jezelf te kiezen en ergens los van het systeem een nieuw leven op te bouwen.
Denk het ook en zo is het ook altijd geweest. Alleen nu op wereldschaal. Daarom zitten de koninklijke families ook aan die tafel, in de hoop hun beschermde plekje te houden.
Niet alleen de Amerikanen. Ook de grote marxistische dictaturen zoals China.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 18:07: De chinese deepstate elite leven op goede voet met de wereldheersende deepstate. Ze willen Xi Jinping dan ook graag weg hebben en er een mildere president voor terug plaatsen.
Meeste westerse president zitten er als doorgeefluik van de deepstate. Maar ze moeten niet het recht in eigen handen nemen. Deze presidenten zijn een theater voor de burgers.
Schulden maken en er voor beloont worden, gaat nooit werken. Kwestie van mentaliteit.
Ze lachen zich rot.
U gaat betalen met uw levenskwaliteit en dat van uw kinderen. Net zoals de afgelopen 30 jaar.
We leven natuurlijk in een rare tijd.
De rente is bijna nul en als je meer als een ton aan geld op de bank hebt moet je bijbetalen voor het beheer van je geld.
Is vrij uniek.
Buy Bitcoin
Ja, allemaal leuk en aardig maar waneer gaan we het klimaatorgel aanslingeren? Of heeft Gerda Tuindwerg haar hele jeugd voor de kat zijn viool opgeofferd?
Die komt weer opdraven zodra ze hoort dat ze naar school moet en de wereld weer open gaat voor haar nutteloze reisjes.
Dingdong, wat te denken van de aankomende vluchtelingentsunami dankzij Biden? We maken niet alleen meer schulden, we importeren ze ook nog eens.
Weer wat bijgeleerd. Dus we hebben het aan de Frambozen te danken dat de Euro, net als de Dollar, niets meer is dan Monopoly-geld, maar dan een stuk moeilijker zelf te printen, zodat de "haves" aan de knoppen kunnen blijven.
En dan vergeet je dat de USD de reservemunt is, zeg maar het beste huis in de slechte straat..
@RRMerlin | 14-02-21 | 17:10: Maar dat huis is dusdanig slecht onderhouden dat anderen voor de opknapbeurt moeten opdraaien, en dan zit de Dollar in dezelfde tang als de Euro.
USA had ook een dollarunie. Daar hebben ze twee keer een setje staten kei en keihard failliet laten gaan. Zouden wij ook eens moeten doen.
Nu ontstaat een hoofdelijke omslag feestje. Waarbij iedereen zich per direct totaal de vernieling in zuipt, omdat iedereen toch wel mee betaald aan andermans drankgelach. Het maken van schulden wordt daarin beloont, het door Griekenland geleende geld is geen dag in Athene gebleven, het is direct gebruikt om Duitse banken te betalen en het smeergeld is op Zwitserse bankrekeningen gekomen. Griekenland moest zelfs dure defensieuitgaven blijven doen om de Europese defensie industrie op peil te houden, directe werkgelegenheidssteun in rijkere EU landen op Grieks conto. Als we nu landen die niet met geld kunnen omgaan belonen met kwijtscheldingen, is voor eens en voor altijd duidelijk dat je binnen de EU gewoon moet pakken wat je pakken kan. Lekker in je maatpak graaien voor volk en vaderland, plunderen en rellen, betalen ho maar. Hoeren neuken, nooit meer werken, dat werk.
Ondertussen is na het vertrek van het VK, Nederland de nieuwe grootste nettobetaler. Bij ons wordt niks kwijtgescholden, wij krijgen geen cadeautjes. Bij ons komt de Sint niet, en Zwarte Piet heeft de nieuwe woke generatie niet overleefd. Een filantroop moet blank zijn volgens de politieke correctheid.
Ondertussen mag iedereen nadenken of de euro nog geschikt is om je geld te stallen. De euro raakt daarmee 1 van haar 3 functies kwijt.
Mijn aandelen noteren in dollars, hoop dat het verstandig is en straks helpt...
@De paus | 14-02-21 | 17:11: er komt in de VS ook een shitstorm aan. Let maar op.
Geld geven aan Italië, want corona.
Geld geven aan Turkije want vluchtelingen.
Geld geven aan Griekenland want euro.
Geld geven aan Afrika want ontwikkelingssamenwerking. (Wat doet Afrika?)
Geld geven aan de Antillen want zelfstandig.
Geld geven aan de EU want is nodig.
Geld zat.
Weg met ons.
Het is toch niet het geld van de deugende politicus zelf, Jij bent niet belangrijk, behalve eens in de vier jaar voor jouw stem om dit circus te kunnen blijven herhalen.
@RRMerlin | 14-02-21 | 17:12: En ook aan dat circus wordt steeds meer een einde gemaakt. Je stem had een aantal decennia (voor de EU, weet je nog?) meer invloed dan nu. Nu is de kunst van de politici om democratische meerderheden terzijde te leggen. En het volk vindt het goed.
Zoals iedereen die werkt met mensen in de schuldsanering je kan vertellen is dat zodra de schulden zijn kwijtgescholden ze weer nieuwe schulden aangaan.
En voor landen is dat niet anders.
En zo blijven ze lekker afhankelijk, van Gates, Schwab, Musk, enz
Doorschakelen naar een nog hogere versnelling kan natuurlijk ook. Honderdjarig papier tegen nul procent. Alle banken nationaliseren (ABN is feitelijk al een staatsbank). Wat er met het vertrouwen dan gebeurt is spannend. Over hypotheken en bedrijfsleningen durf ik niet eens na te denken. Maar het wordt financieel armageddon. ¨What ever it takes¨. Haha. Oplichters zijn het. En anders idioten.
Banken worden overbodig. Facebook bijv heeft al een betaalmiddel.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 17:23:
Of dat nu een goede ontwikkeling is...
Een eigen betaalmiddel creeert macht welke altijd misbruikt zal worden.
En vervolgens realiseert iedereen zich dat zijn levenslange gespaarde pensioen net genoeg is voor 1 brood per maand. Zonder beleg. Als je een goed pensioen hebt.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 17:23: Voor een niet welgevallige post wordt je (tijdelijk) toegang tot FB ontzegt. Fijn dat zo'n organisatie ook controle heeft over uw pecunia.
Geen FB-coin dus. Ga voor echte decentralisatie, Cardano.
Na de hulp aan Griekenland, Italie, Spanje en Portugal is het brood hier niet duurder geworden.
Dus het valt allemaal reuze mee.
Maar de belastingen zijn wel omhoog gegaan.
@Is dit nog nieuws? | 14-02-21 | 17:00:
Maar dat gebeurt sowieso wel.
Inflatie zit in de huizen verwerkt.
@Roze_bril_drager | 14-02-21 | 17:04:
@Roze_bril_drager | 14-02-21 | 17:04:
En de aandelen/goud/BTC enz.
Dan heb je niet opgelet wat een brood kost.
@Gelly P. Sprite | 14-02-21 | 17:09:
Ik heb het niet over inflatie.
Want dat is er altijd.
Praat eens met je vrouw. Die weet wel beter.
@HoerieHarry | 14-02-21 | 17:13: inflatie is er niet altijd. Vergelijk de prijzen van de Donald Duck bijv. eens uit begin jaren 70.
@salonsocialist | 14-02-21 | 17:25:
Er zijn dagen dat ik het niet doe.. hahaha.
Maar wat is je punt?
Is de DD nog even duur?
@HoerieHarry | 14-02-21 | 17:30: Dat zal Dagobert slecht nieuws vinden.
@BrutusBosch | 14-02-21 | 17:46:
Ik heb een keukenla vol geld.
Als ik daar in duik stort m'n keuken in.
Gewoon de geld persen aanzetten, schijnen ze in de VS ook te doen, hoef je helemaal niet meer te praten over schulden of dure belastingcentjes.
Als die pers zo hard kan draaien, waarom hebben ze mijn belastingcenten dan nog nodig?
@RRMerlin | 14-02-21 | 17:17: Wij mogen straks die extra flappen dekken. Met arbeid, noeste arbeid.
@RRMerlin | 14-02-21 | 17:17: Ja, hallo ze willen je wel in hun macht houden natuurlijk. Waar heb jij je onderwijs genoten?
Bij een negatieve rente kan dat.
Er is een groep mensen die zich nu helemaal rotlacht.
Wat bedoel je? *nog een bordje Paella opschept*
In die zin had Picketty gelijk. Zorg ervoor dat je dicht tegen de cb of de politiek aanschurkt voor het beste rendement
Over een paar maanden: "Tsja, we moeten nu toch echt een Europese belasting invoeren..."
Zeker weten
Dacht dat het Europees Parlement al ingestemd had met europese belastingheffing. EC zal de uitvoering dan aan het uitwerken zijn. Het is zo'n ongelofelijke fuck up waar we ingerommeld zijn.
OK als Alex het niet durft te zeggen dan kop ik hem maar in. Natuurlijk is dit allang globaal geleidelijk bekokstoofd, bijvoorbeeld de afgelopen twintig jaar in Davos. De rijksten der aarde nemen uiteindelijk gewoon alle schulden over in ruil voor afschaffing van alle munten en Vorld Domination of course. Ze Grreet Rieset. You will own nothing and you'll be happy. Alleen China kan het zich permitteren om hieraan niet mee te doen en dat wordt dan een nieuwe koude (hopelijk) show oorlog met het Westen. Show omdat China alles al van ons weet. Rusland doet hieraan ook niet mee en sluit zich aan bij een van beiden. De burger is sowieso fcked. Bedankt voor uw stem op Rutte.
"De rijksten der aarde nemen uiteindelijk gewoon alle schulden over"
Ben je gek.
Risico's neem je, schulden maak je, en de rotzooi parkeer je bij de werkende mensen onderin.
@kloopindeslootjijook | 14-02-21 | 16:57: niks voor niks hè. De rijksten hebben dan alles. Zij bepalen wat jij als burger krijgt. Net genoeg om te leven en te zwoegen. Staat al een eeuw in alle science fictions.
@kloopindeslootjijook | 14-02-21 | 16:57: De schulden overnemen betekend niet dat ze ervoor opdraaien, maar dat ze aan de ontvangende kant van de schulden zitten. Dan hebben we dus allemaal onze schulden bij hun uitstaan. En reken maar dat er betaald moet worden.
@LesPaul | 14-02-21 | 17:12: precies
Ik zeg doen. Des te eerder de EU/euro verdwenen is, des te beter.
Imploderen is beter dan exploderen. Geeft veel minder collateral damage.
@RRMerlin | 14-02-21 | 17:23: Er zijn wel wat zaken hier in Nederland die ik graag ver weg geslingerd zie worden, terwijl ik liever niet nog meer van buiten naar NL gezogen zie worden. Dus een explosie is handiger dan een implosie.
De politieke EU maakt meer kapot dan je lief is.
Kortom, we zijn failliet met zijn allen.
Eigenlijk is het met die zuid Europese economieën en net zo als met onze horeca: Het is dat ze aan een infuus liggen, waardoor de boel nog een beetje blijft pruttelen, maar eigenlijk is het hele zaakje op sterven na dood.
En dan eten ze uit je hand, hoor ik Schwab zeggen
Als de vijand die na kennismaking met de Kuhkri van een Gurkha meent dat er niets aan de hand is. “ Schud je hoofd eens”
1940.
Één Europa één munteenheid allemaal gelijk hoor het ze nog blaten.
En Het Britse pond is een uitzondering....
Maar gelukkig is er nu Corona, dús een zondebok. Het ligt namelijk nooit aan de EU, maar altijd aan de kutburger of aan de omstandigheden.
Voor Jean-met-den-claque maakt het niets uit. Die wordt toch altijd in de modder van de geschiedenis geduwd. Artikel 1 geeft alleen bescherming aan de have' s, niet aan de have' not' s.
Peaky Blinders: big fcks small.
Schulden kwijt schelden? Dag dure belastingcentjes van Nederland. Graag gedaan zou Rutte zeggen.
Doe mij dan maar oorlog!
We beginnen met wat jij in je naam hebt staan en als we dan nog niet helemaal verrot zijn de rest. Oké?
Met de aldaar belastingvrije crypto verhuizen naar Portugal. Lekker aan de tiet van Noord-Europa hangen.
Dus gewoon goud sparen.
Maar dan wel in het geheim kopen. Want ze komen het gewoon bij u halen. Goedschiks of kwaadschiks.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 16:59: "Ze" = bendes.
Liever zilverstukken (van 1 OZ of kleiner), goudstukken zijn veelal te groot om effectief iets mee te kopen.
@Zoelense Hobbyboer | 14-02-21 | 17:12: goeie.
Kan in Duitsland anoniem tot een bedrag van 2K (per winkel), daar boven moet men een melding maken.
@Zoelense Hobbyboer | 14-02-21 | 17:36: gaat, zo is mijn ervaring, ook best in Nederland. Wel cash en gewoon bellen voor een afspraak.
Iets zegt me dat dit een doorwrocht artikel is dat serieuze contemplatie verdient.
Ja maar iets ook niet.
De kwijtschelding die je wist dat zou komen.
Schulden kwijtschelden, maar zonder consequenties en conclusies zeker weer.
Nooit zonder consequenties. Voor de belastingbetaler, dat is.
@Cepalislam500mg | 14-02-21 | 17:00:
Behalve die inderdaad.
REAGEER OOK