Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Na Merkel kiest nu ook Macron China's kant, terwijl Biden juist de confrontatie aangaat

TRANSATLANTISCH SCHISMA.

Ja, begint toch op te vallen. De enige landen die er in de EU toe doen stellen zich wel erg pro-China op. Duitsland blitzte er vlak voor het einde van hun EU-voorzitterschap nog een Europese investeringsovereenkomst met China doorheen. In weerwil van de Amerikanen. En nu echoot Macron hetzelfde sentiment. "Macron: EU shouldn’t gang up on China with US" kopt Politico. Macron - die blijkbaar gewoon Engels spreekt - zei gister tijdens een gesprek met denktank Atlantic Council: "A situation to join all together against China, this is a scenario of the highest possible conflictuality. This one, for me, is counterproductive." Zoals dat gaat met Macron zei hij natuurlijk nog veel meer, en was hij onderstaand ongeveer anderhalf uur aan het woord. Maar het komt er op neer dat de EU gewoon niet langer van plan is zich achter de Amerikaanse lijn te scharen.

En dat terwijl Biden uitgerekend ook gister in de onderstaande toespraak (hier in z'n geheel) zijn nieuwe global American posture presenteerde, en zich daarbij direct tot China richtte: "We'll confront China's economic abuses. Counter its aggressive, coercive actions, to push back on China's attack on human rights, intellectual property and global governance. But we're ready to work with Bejing, if it's in America's interest to do so." In het licht van China en mensenrechten is deze BBC-reportage over systematische verkrachtingen van Oeigoerse vrouwen in 'herintegratiekampen' toch ook wel erg de moeite waard.

"America is back"

De monoloog van 1,5 uur

Gerelateerd: WE lopen qua technologie fors achter op China (en de VS)

Social

Reaguursels

Inloggen

Het is dat Macron nooit iets heeft gedaan dat een film rechtvaardigt maar anders zou Steve Carrell hem kunnen spelen.

hustler01 | 05-02-21 | 22:41

Gaaf nummer onder die eerste video. Welk nummer is dit?

Dr. Vigilante | 05-02-21 | 22:35 | 1

U heeft geen shazam?

VerganeGlorie | 05-02-21 | 23:29

Bekend gegeven.
Een Afrikaan denkt 1 dag vooruit.
Een westerling hooguit 10 jaar
Een Chinees 10 generaties.

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:27 | 1

Treffend.

GekkePietje | 05-02-21 | 22:41

~ rule Brittannia ~
Geweldig; nu wij nog.... toch?

MoslimMolen | 05-02-21 | 20:12 | 1

Nee laat maar zitten. Britannia rules helemaal niks meer.

panthoseen | 05-02-21 | 20:19

Ik ben wel benieuwd wat die ‘Biden is een marionet van China’ trumpboys nu van al dit nieuws vinden. Of is GS nu opeens ook msm?

BobDobalina | 05-02-21 | 20:01 | 2

Eerst resultaten zien. Trump werd afgebrand door de Dems met zijn China beleid.

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:07

Onzin de democraten hebben het harde beleid van Trump t,o,v China afgebrand toegeven dat hij toch gelijk heeft gehad zullen ze nooit doen.

Ronnie | 06-02-21 | 08:24
-weggejorist-
Rdock | 05-02-21 | 19:39

Europa vindt het belangijker de omvolking erdoor te drukken terwijl China half Afrika heeft opgekocht en economisch alles en iedereen kapot concurreert. Over 1000 jaar bestaat Europa niet meer door zelf opgelegde genocide, bidden de opvolgers op dit continent richting Mekka of worden geregeerd door de CCP. Pick your poison.

stiffy | 05-02-21 | 19:06 | 2

1000 jaar, denk eerder binnen 100 jaar. Zeker gezien de bevolking samenstelling in de grote steden.

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:08

Verkocht door eigen politici, en verkeerd gestemd door wappies die dachten met windmolens komt alles goed...

Karel | 06-02-21 | 08:01

lol, dit slaat echt nergens op. Eerst roept elke Eurofiel dat we een sterke EU moeten hebben en meer macht naar de EU moeten overhevelen zodat we sterker staan tegen China en de VS. En nu, gooien Eurofielen Macron en Merkel het bijltje erbij neer en pledgen allegiance voor China. We zijn dus wederom goed opgelicht door de EU. Ontmantelen die hap. 1 EU veroveren is makkelijker voor de Chinezen dan 27 afzonderlijke landen.
En by the way, liever de schoothond van de VS dan de Oeigoer van China.

Old_Spice | 05-02-21 | 18:38 | 2

Het komt er volgens Merkel en consorten blijkbaar op neer 'wie de grootste' binnen Europa heeft. De grootste economie, met het hoogste GDP. Hoe kan hier sprake zijn van Europese eenheid.

Dit is juist hét moment om China te laten zien wie werkelijk de baas is. Goedkope arbeidskrachten kunnen ook in Oost Europa worden gevonden. Een op het oog ideale omgeving, net zoals vreedzame inzet van economische productie middelen na het eind van WO2 in West Europa landen behield voor het omschakelen naar wapen productie. Dit laatste is overigens waarom de U.K. lid werd van de E.E.C. Tegenwoordig echter hoor je in het Verenigd Koninkrijk regelmatig geluiden opgaan, dat men niet wil buigen voor de Duitsers. Met een voorbeeld als dit, kan je ze ook geen ongelijk geven.

Economische belangen, ok. Echter moeten deze belangen juist niet ten koste gaan van inperking van vrijheden, zoals opgelegd door de Chinese overheid. Iedereen kan zien hoe inwoners van Hong Kong worden behandeld - Inwoners die niets anders willen dan persoonlijke vrijheden. Dan zijn er Taiwan, de situatie rondom de Spratly eilanden, de hierboven genoemde Uyghuren, de pandemie 'Made in China' ...

Overigens zijn inwoners van Hong Kong welkom in het Verenigd Koninkrijk, hiervoor zijn speciale wetten opgesteld om opvang mogelijk te maken.

"Wir schaffen das" Merkel hoor je hier niet over, net zo min als het feit dat tienduizenden Syriërs in Duitsland intussen dakloos zijn geraakt.

Nederlandop1 | 05-02-21 | 19:29

Ten eerste moet de naam "EU" gecanceld worden. EU wordt te vaak verward met Europa. Corruptië zou beter passen en ook geen verwarring geven ten opzichte van Europa.

revolte | 06-02-21 | 00:46

Ingewikkelde materie? neeh hoor.
De EU agenda laat het in principe al zien. En de úseful idiot" Biden speelt speelt het spelletje mooi mee.
Europa (EU) is in principe allang verloren door deze marxistische agenda.
Je kan nog zo sterk zijn maar als je door jarenlange ondermijning van je eigen systeem je verdediging heb verslonst gebeuren dit soort dingen. Het evenwicht is al jaren ver te zoeken en de tegenpool is daarom telkens weer aan de winnende hand.
Met ; Het paard van Troje , De klimaat kerk heb ik het probleem proberen te duiden, om te waarschuwen voor hetgeen waar we hier mee bezig zijn.
Ondertussen zijn we zover doorgedraaid dat we met een Covid-19 virus ( Lees: biologische oorlogs voering) de agenda er doorheen proberen te drukken.
Het Build back better verhaal komt als een U-boot boven drijven ( Voor de gene zonder sonar). De voorafgaande MEGA propaganda machine is hun compleet ontgaan. Die was namelijk al 30 jaar eerder begonnen en die zich sluipend als een hele nare (K) ziekte heeft verspreid en doordrongen in de haarvaten van het gemeentelijke bestuur.

Allereerst! Ik ben ook voor een betere wereld.
De koers die wij nu varen heeft hier geen ene donder mee te maken en is bovenal een onderdrukking van uw vrijheid. En wat helemaal niets met uw of de gezondheid van flora of fauna te maken heeft.
Is dit allemaal dan zo negatief? Nee, Laat de Nederlanders dat zelf op knappen want een "one size fits all" is niet de oplossing.
Dat is een ding die we na 10 jaar Rutte hopelijk nou eens moeten gaan inzien.
Multi laterale onzin.

Datgingniegoed | 05-02-21 | 18:30

Goed voor de brexiteers. De VS zal nu uit frustratie over Kaisserin Merkel en l’emporor Macron veel sneller een handelsverdrag met het VK sluiten.

Snap_het_ook_niet | 05-02-21 | 18:26

Als ik zo naar de ontwikkelingen in de EU kijk in de laatste jaren, dan roept dat toch op eurofielen met afgunst kijken naar China waar ze gewoon hun beleid er doorheen drammen op een manier die de EU nog niet heeft.
Die willen maar wat graag een Chinees model in Europa.

Nuuk | 05-02-21 | 18:11 | 1

Ze zijn aardig op weg.

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:11

Waarom denk ik direct FAIL

Kladderadatsch | 05-02-21 | 18:01

Lijkt me een goeie strategie. Waarom moeten we het schoothondje van de USA zijn. Laat dat maar aan de engelsen over.

panthoseen | 05-02-21 | 17:59 | 1

Schoothondje van China vind u een stuk beter?

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:11

China is tegenwoordig de grootste imperialist. Zoals de geschiedenisis meermaals heeft laten zien is appeasement politiek daar contra productief tegen. Appeasement is op korte termijn wel de makkelijkste optie voor slappe politici.

Rennieflox | 05-02-21 | 17:45 | 3

Jaja... Alsof we d USA met al hun schurkenstreken lekker tegengas gegeven hebben.
Na de wereld afgereisd te hebben ben ik tot de volgende conclusie gekomen: de beschaving van een land is af te meten aan hoe je behandeld wordt bij de douane als je een land in reist. Ben ik dus blij dat China het stokje van de USA overneemt. Volgens mij gaan we een prima tijd tegemoet.

Wilhelm Tell | 05-02-21 | 17:49

Helemaal mee eens !

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:59

@Wilhelm Tell | 05-02-21 | 17:49: Ga maar lekker fijn op reis zou ik zo zeggen dan regelen wij de rest wel.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 18:00

Oh die chinezen die heel Nederland volplempen met zonnepanelen en dikke subsidie daarover vangen. En wij mogen het netwerk probleem oplossen en straks weer dik betalen omdat het netwerk het nu al niet meer aan kan.

peet12 | 05-02-21 | 17:22 | 2

Dat valt nog wel mee vergeleken met dat ze ook al heel veel snackbars overnemen. Maar als je kijkt hoe veel winkels er in chinese handen zijn sla je achterover. Als je alleen al kijkt was A.S. watson in handen heeft lijkt het best groot, maar ze gaan ook over op transportbedrijven, bouwbedrijven etc. Als het zo doorgaat zijn we binnenkort te afhankelijk, en krijgen we wel allemaal een chip en 100 levenspunten.

brie-de-penis | 05-02-21 | 17:52

In Nederland zit er geen subsidie op zonnepanelen, je kan alleen (vanwege EU regels) de BTW terugvragen, maar dat betaalde de grote zonneparken toch al niet. Ze zijn gewoon goedkoop en leveren de goedkoopste stroom op. Nu opslag steeds goedkoper word kunnen ze ook een steeds groter deel van de nachtstroom leveren, als is dat nu alleen voor particulieren interessant (vanwege de bespaarde energiebelasting en BTW). Zonnepanelen zijn sowieso de enige oplossing als je Nederland niet vol wil zetten met windmolens. Nederland heeft veel laagbouw, en daardoor voldoende dakruimte, en zelfs in Duitsland is er nog meer dan voldoende ruimte vrij op daken.

W_F | 06-02-21 | 10:26

Maar ik hou nog wel van Chinese rijsttafel. Mag dat ook niet meer? Overigens is de situatie met de Oeigoeren natuurlijk direct te vergelijken met onder meer de kampen van Lenin, Trotsky en later vervolmaakt door Stalin. Mao was ook niet bepaald een lieverdje. Het huidige regime bouwt gewoon voort op een diepgewortelde traditie.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 17:12

Voorop gesteld ik heb niet met Rusland. Maar China aaien maar Rusland aanspreken op mensenrechten is absurd en doorzichtig.

WieboWW | 05-02-21 | 17:06 | 2

Wat dat betreft ziet die Amerikaanse bejaarde het scherp.
Probeer zelf niks meer te kopen dat uit China komt, ook niks via/van/door Amazon, klein beginnen met het aanpakken van het geboefte !
We moeten toch consuminderen.
Container op/overslag 010 is ook inChineze handen, gewoon mee kappen, geen verachtautootjes meer door ons land scheelt fiinstof etc. en weinig aan werkgelegenheid alles is toch geautomatiseerd, durf eens, door pakken en laat die Chinezen de zuid chinese vliegende schijt krijgen.
Plus een verbod op Chinese toeristen uiteraard.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:49

@Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:49: Gaat je niet lukken, weet je al hoe ver de mandarijnen zijn met de nieuwe zijderoute?

revolte | 06-02-21 | 00:53

Wie betaalt, bepaalt. En de EU wil graag zijn belastingcentjes in de bodemloze uitkeringen- en zorgput blijven storten. Dan is het even niet zo erg dat China een medogenloze dictatuur is die ons mooi onze spulletjes voor wenahg blijft sturen.

konjodebonjo | 05-02-21 | 17:05 | 2

Ik betaal maar bepaal niks, dat is gek !

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:50

@Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:50: U bepaald in welk land U belasting betaald.

W_F | 06-02-21 | 10:27

naja, China heeft ons eerst helemaal afhankelijk gemaakt van Chinese producten. (Met grote hulp van de EU, waardoor producten uit China nog steeds gratis binnen de EU worden gepost.)
Heel veel lokale bedrijven zijn indirect ook gewoon in Chinese handen, half Afrika is in Chinese handen, een groot deel van de Amerikaanse economie is in Chinese handen, zelfs je paracetamol komt uit China.
Daarna hebben ze op grote schaal verdeel en heers gedaan, door met een door China aangestuurde WHO en een Chinees virus vooral veel verwarring te zaaien.
En nu sturen ze aan op een nieuwe wereldorde. Dat is waarom we allemaal in deze puinhoop zitten. Maar uiteraard ben ik maar een wappie. (Die nu snel Chinees gaat leren).
En Merkel en Macron? Die likken hun wonden en denken, If you cannot beat them, join them...
(Word ik nu weer gejorist?)

DanskeRob | 05-02-21 | 17:03 | 1

Van de week repo over Servië alles zit elke dag opnieuw onder een paar cm rode stof omdat de Chinezen een oude staalfabriek hebben opgestart, zitten praktisch om de hoek te vervuilen en GL/D 66 maar lekker door gaan met milieu ellende maatregelen.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:53

Als je samen met China gaat, waarom dan al die fophef omtrent Putin? Rusland is een baken van democratie vergeleken met China.

Ron_Paul | 05-02-21 | 16:53 | 3

The show must go on.

jitro | 05-02-21 | 17:38

Dat kan best wel eens kloppen, maar Rusland stelt geen fuck voor op wat voor gebied dan ook, enige is dat ze kernwapens hebben.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:54

@Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:54: En heel veel gas

Ron_Paul | 05-02-21 | 19:20

gewoon een gotspe, europa dat heult met zo n smerig regime , dit continent inc de uitverkoop doet, terwijl de yanks ons hier vrijheid hebben gebracht. Mensen vergeten snel, maar ondanks hun discutabele buitenland beleid en geschifte maatschappij moeten dit altijd onze bondgenoten zijn.

gelachewoar | 05-02-21 | 16:50

China gaat dan ook een aantal Eugoeren van ons overnemen?

Bob W | 05-02-21 | 16:46

Dus als Merkel en Macron de kant van China kiest dan geldt dat voor ieder ander EU lidstaatje? Zo komt het in ieder geval over. Redenen genoeg om zo snel mogelijk uit die EU te stappen want dit gaat steeds verder fout. Biden heeft volkomen gelijk al is het maar omdat hij de lijn van Trump volgt en die had ook al helemaal gelijk als het gaat om de handelsbelangen.

ILF2 | 05-02-21 | 16:37 | 1

Klopt, EU is theorie mevr. Merkel zegt, der EU das bin ich !

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:55

China is de nieuwe kolonisator van Afrika en Europa vindt het uitstekend. Europa wordt straks het afvoerputje van de wereld.

WieboWW | 05-02-21 | 16:33

Niet te geloven Europa die achter een land aan loopt die mensenrechten totaal negeert en mensen in concentratiekampen opsluit. Te vergelijken met bondgenootschap zoeken met nasi Duitsland. Europa is dom en naïef.

WieboWW | 05-02-21 | 16:26 | 3

Nazi klote autocorrectie.

WieboWW | 05-02-21 | 16:34

Het clownsduo heeft ook in ons land in recordtijd een concentratiekamp opgericht in Haren , UMCG. Ondanks dat die twee niks kunnen lukte dit wel.

revolte | 06-02-21 | 01:01

Kunnen we allemaal heel verrast, verbaast en verontwaardigd over doen maar wie betaalt, bepaalt. Behalve als je in de EU een slaaf bent.

Joffri | 05-02-21 | 16:07

Je kunt bij de Chinezen zien dat er, dankzij het totalitaire regime, een bigger picture strategie achter zit. Binnenkort lossen ze de VS af als grootste economie ter wereld en door Covid komt dit moment alleen maar sneller dichterbij (toeval bestaat niet zou je bijna denken). Er zit een lange termijn visie achter, doordat ze bijvoorbeeld heel Afrika en zijn grondstoffen langzamerhand hebben opgekocht. Terwijl wij ons in Europa mogen bekommeren om de "vluchtelingen" die dit met zich mee brengt en de maatschappijontwrichtende werking daarvan. Door de nieuwe erfzonde gedachte mag je daar echter geen commentaar op hebben. Ook moeten hier de poppetjes om de vier jaar verkozen worden en aangezien dat toch een te korte periode is om daadwerkelijk beleid te maken houden wij ons liever bezig met futiliteiten. Diversiteit, vrouwenquota, windmolenparken en statiegeld op blikjes bijvoorbeeld.

Tegelijkertijd is China, door dat eerder genoemde totalitaire regime, een tikkende tijdbom omdat elk totalitair regime op een gegeven moment implodeert omdat onderdrukking niet houdbaar is. Zeker gezien het feit dat de welvaart en daarmee het gemiddelde denkniveau van de burger toeneemt zal dit moment sneller komen.

De vraag is dus welk moment er eerder komt, overname van de titel van absolute wereldgrootmacht van Amerika / Westen door China, of de implosie van het regime.

R.F.Pickering | 05-02-21 | 15:55 | 5

Zou zomaar kunnen dat Covid een strategisch wapen is van China. Onderzoek die zal daar nooit achter komen. het komt China heel goed uit.

WieboWW | 05-02-21 | 16:28

Yep. De Chinezen denken op lange termijn. In eeuwen.

Asteroid-B612 | 05-02-21 | 16:56

In china leeft ongeveer de helft van de bevolking nog in armoede op het platteland, dus deze implosie zal wss niet komen. Zeker niet omdat Chinezen van nature wat volgzamer zijn. Waarom denk je dat blanken vervangen moeten worden ?

Kim-Jung-Un | 05-02-21 | 18:46
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU is knettergek. Zit rechtstreekse concurrenten van ons op het wereldtoneel te paaien en te spekken ( lees de Islamitische wereld, grondstofrijk Afrika en China ). Willen ze ons soms echt goed doorbakken op een zilveren schaal met appel in de bek en mes en vork in de rug opdienen aan de meest biedende/dreigende ? Ze zijn nogmaals echt knotskneitergek. Levensgevaarlijk bezig, die idioten in Brussel.

Graaisnaaiert | 05-02-21 | 15:47 | 2

De EU is niet knettergek maar simpelweg door en door corrupt.

kunstliefhebber | 05-02-21 | 15:52

@kunstliefhebber | 05-02-21 | 15:52:
Het een sluit het ander niet uit maar inderdaad, zo af en toe vraag je je af...
Dat verkopen van de Atheense havens, oer en oerstom is dat geweest.

Graaisnaaiert | 05-02-21 | 16:34

NL elftal ll, de EU, entiteiten met een grote mond over mensenrechten, naar zodra pecunia om hoek komt kijken dan zijn er toch andere prioriteiten.

Earl_of_Doncaster | 05-02-21 | 15:44

Joe Biden is een incompetente ouwe gek. Hij doet maar wat en is wereldvrede verstoorder nr. 1

professorinopleiding | 05-02-21 | 15:44 | 4

@Graaisnaaiert | 05-02-21 | 15:49: het verschil is dat de lijn Trump zich strikt bezig hield met de handelsrelatie, maar verder geen mening vormde over binnenlandse aangelegenheden.

3Xniks | 05-02-21 | 16:19

Nee, hij pakt de spleetogen aan dan ben je juist niet incompetent, getuigd van realiteitszin.

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:57
▼ 1 antwoord verborgen

Niet zo gek toch? Van de Amerikanen moeten we het iig niet hebben. En er moet iemand zijn die in ons investeert en onze schulden opkoopt?

postmodernismisdead | 05-02-21 | 15:37 | 1

Waarom ?

Uw Verzekeringsadvis | 05-02-21 | 17:57

Overigens moeten de Chinezen die Oeigoeren wel helemaal kapot en op de knieen krijgen. Als er ook maar wat aan verzet overblijft zal dit ontzettend averechts gaan werken.

omanders | 05-02-21 | 15:32 | 2

Dat zou genocide moeten zijn. Ideologieën kan je niet uitroeien. Dat zit in hoofden.

BrutusBosch | 05-02-21 | 15:53

@BrutusBosch | 05-02-21 | 15:53: genocide op zijn best is de kinderen vermoorden en de vrouwen verkrachten. Is al zo oud als de mensheid.

Rotterdammert1965 | 05-02-21 | 22:19

'two nearly simultaneous major regional contingencies' aka 'two major theater war' kan de VS na de koude oorlog niet meer voeren wat wel ooit de opzet was. De VS zet nu in op 'smaller-scale contingency operations' met behulp van socom en regio gebonden sof en cia/sac. De VS is nu voorbereid op huidige 'smaller-scale contingency operations': China Spratly eilanden, Rusland en Baltische staten, Syrie-Turkije-Koerdistan, Iran-Irak, Afghanistan-Pakistan, Noord-Korea. Latijns-Amerika momenteel niet maar Venezuela blijft een aandachtsgebied in tegenstelling tot Cuba. Wordt een smaller scale contingency operation bijvoorbeeld een major regional contingency/war heeft dat negatieve invloed op de US power projection bij de andere lopende smaller-scale contingency operations. Biden gaat dat zeker anders aanpakken dan Trump. Chips, nootjes en bier pakken

HetOorAakel | 05-02-21 | 15:27

Nogal hypocriet dat bijna alle landen over genocide zeggen dat zoiets nooit meer mag gebeuren, maar als China genocide pleegt op oeigoeren dan wordt er opeens de andere kant op gekeken.

usb stok | 05-02-21 | 15:27 | 3

Omdat ze het in hun broek doen voor de fabriek van de wereld.

Als je de media moest geloven was Trump Hitler en Xi Jinping moeder Theresa.

sprietatoom | 05-02-21 | 15:34

Verkrachten is nog geen genocide. Neuken is wat anders dan vergassen.

Tjemig | 05-02-21 | 15:47

"PALO ALTO, U.S. -- Antony Blinken, U.S. President-elect Joe Biden's nominee for secretary of state, on Tuesday promised major changes after four years of Donald Trump's foreign policy but stressed one priority will remain the same: China.

"Let me just say that I also believe that President Trump was right in taking a tougher approach to China," Blinken said during his confirmation hearing before the Senate Foreign Relations Committee."

asia.nikkei.com/Politics/Internationa...

sprietatoom | 05-02-21 | 15:21

Gelukkig valt chins binnenkort Taiwan binnen. Wordt het tenminste weer een land, wel zo overzichtelijk.

Hadena | 05-02-21 | 15:21 | 2

pas maar op. Ze spuiten zo een eiland op voor de kust van Terschelling en claimen dan dat de wadden binnen hun territoriale wateren ligt.

Tjemig | 05-02-21 | 15:49

Check de mega fascinerende 2:26 PBS docu/interview met Steve Bannon op YT. De hele (en rechtvaardige) anti China koers die zich al een tijdje verspreidt komt volledig van deze geniale gast.

M3nn0123 | 05-02-21 | 15:16

Eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat Postzak Joe een beetje tegengas lijkt te geven tegen de Chinezen.
De onrust in Taiwan is de laatste maand behoorlijk toegenomen, dus de Chinezen lijken Biden niet al te serieus te nemen en het zou fijn zijn als dat een beetje zou veranderen.

C1O2 | 05-02-21 | 15:14 | 1

China is not the enemy - Joe Biden

sjef-van-iekel | 05-02-21 | 15:29

Biden is gewoon Trump-light. Minder grote bek, maar min of meer zelfde beleid uitvoeren. Oké, meer milieuflauwekul en diversiteitsdenken, maar macro-economische beslissingen á la Twump. Ben benieuwd wanneer wij hier wakker worden of de Dems over de plas.
Hey Mouthaan, kom er maar in.

Alco-de-Holist | 05-02-21 | 15:08 | 4

@ultraman | 05-02-21 | 15:10: Die worden dan ook geacht op de democraten te gaan stemmen, en zullen met zachte hand naar de red states worden gestuurd - Texas voorop. Als de dems erin slagen met behulp van latino's Texas blauw te kleuren is het met de Republikeinen voor decennia gedaan. De prijs daarvoor wordt overigens niet alleen door standaard blanke republikeinen betaald, maar ook door zwarten. Zij zullen de meeste last ondervinden van de immigratie van semi-kansarmen en laaggeletterden uit landen ten zuiden van de V.S.

nobele wilde | 05-02-21 | 15:28

@nobele wilde | 05-02-21 | 15:28: Het is dan ook precies om deze reden dat er verrassend veel zwarten op Trump hebben gestemd. Die zien de bui al hangen.

staat het bier koud? | 05-02-21 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

Onze ondergang kwam toch uit China.

witte | 05-02-21 | 15:06 | 1

Sommigen wijten de ondergang aan de ge-allieerden.

sjef-van-iekel | 05-02-21 | 15:30

Als ik de bovenste video zo bekijk heeft Macron toch veel gekopieerd van onze Hugo de grote. Hoe hij de wacht inspecteert, deze blik, afgekeken van Hugo als hij langs de rij van zijn fotografen schrijdt. Zo zie je dat veel leiders nog veel van de jonge kunnen leren.

jan huppeldepup | 05-02-21 | 15:06

De vlucht vooruit. Zo'n bekend begrip en toch wordt de fout keer op keer gemaakt. Met name bij het bedrijven van "professionele politiek".

DenBeert | 05-02-21 | 15:03

Ik denk dat het wijs is heel goed uit te kijken met die vleermuis vreters. Het zijn net parasieten, voor je het weet praat iedereen chinees.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 15:03 | 1

Dat is niet het plan van China. Men heeft totaal geen imperialistische aspiraties richting westerse samenlevingen.
Enkel alles opkopen en de hele wereld tot slaaf maken, zoals ze dat ook met de eigen bevolking doen.

jemagookniksmeer | 05-02-21 | 15:11

Waren frankrijk en Duitsland ook zo dol op de USSR?

Schepvogel | 05-02-21 | 15:03 | 2

Het Duitsland waar Merkel in opgroeide in ieder geval wel.

omanders | 05-02-21 | 15:22

Maarre, die slechte Trump was ook tegen China, toch? Wanneer hij sterke retoriek en sancties tegen China gebruikte, dan was nu punt en el te klein. En nu doer Biden hetzelfde. Schizofreen die democraten en linksch-wappies..

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 15:02 | 1

Zo rolt links altijd. Trump was in februari vorig jaar de eerste die reisbeperkingen invoerde en dan met name ook uit China. Dat werd hier door de linkse pers (hoi Joop!) weggezet als 'racistisch' en Nancy Pelosi ging doodleuk met een cameraploeg in haar kielzog door Chinatown rondbanjeren om daar covid nog eens lekker te verspreiden. Uiteraard heeft geen van de linkswappies achteraf toegegeven dat Trump het bij het rechte eind had en zijn het nu juist deze types die het liefst al het vliegverkeer willen verbieden, de avondklok helemaal prima vinden en de lockdown het liefst zo streng mogelijk zijn. Je hoort ze dan ook totaal niet meer over Biden's beleid ten aanzien van China dat niet veel afwijkt van dat van Trump.

nobele wilde | 05-02-21 | 15:47

Le Pen staat momenteel op 48% procent tegen 52% Macron als het op een 2 strijd aankomt. Het gat tussen de 2 is nog nooit zo klein geweest. Als het niet binnen een jaar veel beter gaat in Frankrijk dan zou de EU zoals we die nu kennen er wel eens heel anders uit kunnen zien. China wordt zowel de Macron als Merkel gezien als een reddingsboei.

ultraman | 05-02-21 | 15:01

Biden zit al 47 jaar aan de macht als senator/vice-president/president, en nu zou hij dan eindelijk "de confrontatie" aangaan. Beetje laat en ongeloofwaardig.
Daarnaast is de laptop van Hunter nog steeds onder FBI onderzoek, maar of je daar nu een eerlijk onderzoek mag verwachten is zeer de vraag.
47+ jaar macht corrumpeert.

hetmoetdanmaar | 05-02-21 | 15:01

Ah! Dus "China-Joe" blijkt toch mee te vallen en confronteert China? Wat hij overigens zelf al had aangekondigd. En Biden heeft ook meteen een einde gemaakt aan Trumps steun voor de oorlog in Jemen. Twee zaken die door de Trumpies nooit zullen worden erkend. Maar wat geeft het, Trump is passe! Tot nooit weer ziens.

Beste_Landgenoten | 05-02-21 | 14:55 | 11

@usb stok | 05-02-21 | 15:30:

Zoals alle tegengeluiden smoren op tv en internet, ja dat zou best kunnen, de eerste stappen zijn al gezet.

sprietatoom | 05-02-21 | 15:35

Wat wil je nou eigenlijk zeggen BL? Want ik kan met toch heel wat afkeurende reacties herinneren van jouw geloofsgenoten die schande spraken van Trump's aanpak, met name de handelstarieven. Dus zeg het maar BL: is Biden's aanpak t.a.v. China wél of niet goed?

nobele wilde | 05-02-21 | 16:45

@nobele wilde | 05-02-21 | 16:45:
Alle Trumpies verwachtten de ineenstorting van de wereld en de grote marxistische ommekeer. Natuurlijk gaat die er niet komen en Biden blijjkt gewoon een Amerikaanse president te zijn die niet heel goed (zoals Roosevelt) en niet heel slecht is (zoals Trump).Maar marxisme, dat gaat er nooit komen. Er wonen in de VS drie marxisten in totaal.

Beste_Landgenoten | 05-02-21 | 19:26
▼ 8 antwoorden verborgen

De EU-extremisten zijn wat dat betreft wel consistent. Turkije maakt het nog veel bonter dan China, en die kunnen ook op hun warme steun rekenen. We zien hier de gemeenschappelijke morele kernwaarden in aktie.

obominotie | 05-02-21 | 14:55 | 1

Geen morele kernwaarden, macht over lappen grond.
Machtswellustelingen, kent u die uitdrukking?

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 15:05

Naïeve sukkels die Europeanen. Ik vrees toch echt dat de VS in deze situatie het bij het juiste eind hebben. Of misschien beter gezegd, Trump.
Angela rekent zich nu misschien rijk met zon mooie deal voor de Duitse auto-industrie maar op lange termijn zijn de gevolgen hier amper van te bevatten.

mlmn | 05-02-21 | 14:54 | 6

@ultraman | 05-02-21 | 14:57:
Ratio viel de man niet aan te rekenen nee. Gelukkig, anders waren we nu nog steeds Duits.

Had de man voor een paar jaar genoegen genomen met zijn Reichsgrenzen in 42, de wereld even laten wennen aan het idee dat Europa grotendeels van hem was, weer wat handelen hier en daar, verdragje zus en zo.
En daarna na een jaartje of 5-10, met spek op de ribben, weer doorpakken...
Dan had de wereld er nu heel anders uit gezien.

Maarja megalomaniacs gonna megalomaniac, daarom zal de EU uiteindelijk ook uit elkaar vallen. Nederlanders zijn nou eenmaal geen Grieken en Zweden geen Portugezen..

WasHetMaarMakkelijk | 05-02-21 | 15:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Zullen de Chinese wel blij mee zijn. Ze kunnen in Amerika nu geen grote firma meer op kopen of spioneren. Dus de concentratie ligt dus nu op Europa. In vijf jaar zijn alle belangrijke firma in Chinese hand en de rest hebben ze al leeg spioneert. Fijne toekomst, greencard aanvragen doet.

jan huppeldepup | 05-02-21 | 14:53 | 1

Moet dat niet Yellowcard zijn?

Mr_Natural | 05-02-21 | 14:55

Demolish Forward Worse.

Mark zit te Dutten | 05-02-21 | 14:53

Zei Biden nou: "America is back?" Dat heeft Trump dan wel even mooi geflikt.

Sneerpoets | 05-02-21 | 14:52

Koop crypto

Kokossss | 05-02-21 | 14:51 | 2

Koop ViaCoin!

Ruimedenker | 05-02-21 | 15:02

Verkoop Hugo.

nobodiesunmighty | 05-02-21 | 15:05

Alles wat de aandacht afleidt van de gigantische EU-vaccin-faal is meegenomen!

J.P.Drapeau | 05-02-21 | 14:51

Is dit de kortverwachte aankondiging van Biden voor een nieuwe oorlog?

_pacman_ | 05-02-21 | 14:50 | 1

Biden zet killary's agenda voort, die oorlog met de russen moet er komen.
Oorlog is geld.

endtotrolling | 05-02-21 | 14:53

In het kort: 'oorlog prima, maar wel zonder ons'.

Niet_Van_Hier | 05-02-21 | 14:50

China heeft een speciale positie verkregen. Zij hebben een speciale kaart in het grote RPG-spel voor de komende tien jaar. Voorbeeld. Corona? Zuid-Afrikaanse variant. Corona, de Britse variant. Corona, het Chinese virus. Wat? Jij racist, dictator, havik, ophitser. De Chinezen lachen hun won tons uit hun broek om zoveel zwakte in Europa.

Mokum Kosher | 05-02-21 | 14:48

Kan ASML hopelijk eindelijk zn EUV machines exporteren naar China en echt gaan domineren.

Baizuo | 05-02-21 | 14:46

In 1914 was 33% van de wereldbevolking blank, nu in 2019 is dat gedaald naar 9% en het blijft dalen.
Zo'n 25% is Chinees maar aan het einde van deze eeuw is dit aantal waarschijnlijk gehalveerd.
Waar komt die verwachte bevolkingsgroei vandaan dan?

Mr_Natural | 05-02-21 | 14:46 | 14

Ik denk dat als je 1918 als startjaar neemt ipv 1914 dat ook wel een paar procentjes scheelt.

R.F.Pickering | 05-02-21 | 15:27

De grootste groei zit in Afrika, daar gaan miljarden (!) mensen bijkomen. Waarvan een aanzienlijk deel naar Europa wil. Bij genoeg migratie is dat de facto einde Europa, hetgeen door sommige halve garen in de woke hoek nog actief zal worden toegejuicht ook. Hoe dan ook ga je in de komende decennia door die bevolkingsgroei in Afrika gigantische conflicten en hongersnoden zien waarvan dan het westen en het kapitalisme de schuld krijgt, in plaats van de onverantwoordelijkheid van mensen die kinderen blijven baren welke ze zich domweg niet kunnen veroorloven. Geboortebeperking voorstellen in Afrika wordt het nieuwe racisme, let maar op.

nobele wilde | 05-02-21 | 16:56

@nobele wilde | 05-02-21 | 16:56: Dat wordt al ruim 20 jaar gezegd:

www.pop.org/population-control-and-th...

De beste manier voor geboortebeperking is economische ontwikkeling en onderwijs, dat heeft zich keer op keer bewezen.

De voorspellingen gaan overigens niet uit van miljarden meer in Afrika, maar 1,2 miljard. Dat zijn uiteraard nog steeds veel mensen.

ZOMG | 05-02-21 | 17:11
▼ 11 antwoorden verborgen

Dat "Beijing Biden" de confrontatie aangaat met China lijkt me niet waarschijnlijk, they own him.. Dit soort retoriek is voor de buhne.. Trump/Pompeo zijn de visionairs geweest die het roode gevaar onder de aandacht hebben gebracht en een nieuwe koers zijn gaan varen tegen "de grootste dictatuur ooit". Een van "Jobkiller Joe's" eerste acties is al in tegenspraak met deze houding namelijk het terugkeren tot de WHO waarvan inmiddels duidelijk is dat dit een corrupt boevennest betreft olv China..

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:45 | 2

Ach, zolang hij maar zijn 10% krijgt doet Biden alles wat hem gevraagd wordt.

Pimp my Voortuin | 05-02-21 | 14:57

Je bent aardig door de Trump-retoriek bevangen. De feiten spreken je tegen.

Beste_Landgenoten | 05-02-21 | 14:57

De investeringen van China in de EU en Afrika en de ijzeren zijderoute daar is het om te doen.

Lt-Kol Kilgore | 05-02-21 | 14:45 | 3

If Afrika schokken ze zich de tering, europa heeft 70 jaar alleen maar altijd gratig geld gegeven aan de Afrikanen. China liet ze er hard voor werken. Waren ze niet gewend, dat was niet gepland.

zoalsikhetzeg | 05-02-21 | 14:56

@zoalsikhetzeg | 05-02-21 | 14:56: Bestaat een goeie documentaire over. Grotendeels vooroordeel bevestigend, dus niet al te politiek correct.

Lt-Kol Kilgore | 05-02-21 | 14:59

@Lt-Kol Kilgore | 05-02-21 | 14:59:
Zeer leerzaam dus voor een hoop wegkijkers.

zoalsikhetzeg | 05-02-21 | 15:02

Wie is die ouwe seniele droplul van dat tweede filmpje?

Paaldanseres | 05-02-21 | 14:43 | 2

De man die God-Emperor Trump heeft verslagen.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:45

"This kind of common front against China [..] risks pushing Beijing to lower its cooperation on issues like combatting climate change, and exacerbating its aggressive behavior in Asia, including in the South China Sea, according to the French president."

Nou dan zal het nu wel goed komen. Manmanman

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:43 | 3

Het zijn dan ook een bende angsthazen onze fuhrers , die zich door die chinezen hebben laten naaien.

Lt-Kol Kilgore | 05-02-21 | 14:46

@Lt-Kol Kilgore | 05-02-21 | 14:46:
Ach misschien werkt het en wordt China nu meer open, transparant, schoner, minder agressief en met meer oog voor mensenrechten en intellectueel eigendom. Misschien maakt het wel geen donder uit wat de EU vindt.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:53
-weggejorist-
Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:41 | 3

ze hebbn alle electronica al, binnenkort ook de havens in de wereld, de grondstoffen uit afrika. Mijn kind is fucked. Dank U EU. Maar gelukkig krijgen ze wel controle over schone landen. En al opgevoed door Rutte cs!

freshideas | 05-02-21 | 14:40

hahahahahahahaha. Biden tegen over de Chinezen? U gelooft het zelf? Het is spel voor de Buhne. De Bidens hebben mbt China boter op hun hoofd. Dit hele toneelspel is puur om te voorkomen dat half Amerika op z'n achterste poten komt te staan, die zijn immer door DJT gewaarschuwd voor de invloed van de ChiComs. De EU is half afhankelijk van China, is niet voor goedkope troep en afzet van auto's dan wel vanwege de belangen die China hier en ook in Afrika bezit. Belt and Road strategy people.

ikworstelengadouchen | 05-02-21 | 14:40 | 3

Volvo is al Chinees

Slough | 05-02-21 | 14:47

@Slough | 05-02-21 | 14:47: Grootste afzetmarkt voor veel Duitse autobedrijven is juist China. Volgens mij bezitten die Chinezen aardig wat havens in o.a. Griekenland.

ikworstelengadouchen | 05-02-21 | 14:53

@Slough | 05-02-21 | 14:47:
En de deense Saxobank is voor ruim de helft in chinese handen. En daarmee ook de nederlandse Binckbank.
Dat je het even weet.

DenBeert | 05-02-21 | 15:02

De "wereldleiders" weten het ook gewoon niet meer, wel lachen dat Trump de enige Amerikaan is geweest die geen oorlog is begonnen, enkel 1 droontje op de smerigste boef van Iran.
De preppers in Amerika gaan weer vol los, zelfredzaamheid gaat hier ook nog heel groot worden. Voor Frankrijk en Italië zijn chaos en ellende aanstaande, die landen zijn failliet.

grindbak | 05-02-21 | 14:39

Europa is afhankelijk van de Chinese maakindustrie.
Om te kunnen concurreren moeten “we” half Afrika hier naar toe halen.
Ondertussen zuigt China Afrika leeg.

Ruimedenker | 05-02-21 | 14:39 | 3

En eigenlijk zou dat niet hoeven: er is genoeg goedkope arbeid in Roemenië en Bulgarije en een relatief goed opgeleide bevolking. Je kan een hoop van de industrie (met Europese milieunormen, enzovoort) gewoon daar neerzetten. Maar ja, om de een of andere reden zien ze dat in Brussel niet.

ZOMG | 05-02-21 | 14:46

@ZOMG | 05-02-21 | 14:46: Het gaat niet om de goedkope arbeid. Het gaat om breken van homogene landen. Een homogene bevolking weet zich aan elkaar verbonden. Een multiculturele staat is vanaf de basis verdeeld; zie de VS zelf.

Arachne | 05-02-21 | 20:39

Het einde van Amerika als grootmacht in de wereld is nabij of reeds voor een groot gedeelte een feit.
Trump was aardig op weg om het tij te keren, maar het hek is nu van de dam met de dem's aan het roer.
Overigens wel heel knap van Biden dat hij zoveel zinnen achter elkaar kan uitspreken.
Verder zal het niet lang meer duren of de spanningen gaan hier of daar weer zo hoog oplopen dat er kanonnenvoer ingevlogen wordt.
Ben benieuwd wat de EU dan gaat doen.

Eppo | 05-02-21 | 14:39 | 1

Trump was een tijdelijk oponthoud.

Daarnaast is West-Europa (het vroegere westblok en later de uitbreidingen) als sinds 1945 een wingewest voor de VS. Kijk even rustig hoeveel militaire bases er tot aan de russische grens zijn.
Waarom denkt u dat de NAVO nog bestaat? Voor onze veiligheid, want de Russen ....? De NAVO bestaat nog omdat de VS zijn greep op Europa (en daarmee overzeese gebiedsdelen en het Britse Gemenebest) wil verliezen. Zodra gebeurt, verliest de VS Japan en haar invloed (bases en biologische laboratoria) in het oosten. Het MO is dan vrij en Afrika is de volgende die afscheid neemt van de VS. Het laatste zal Zuid-Amerika het juk verbreken.

Biden zit al zo'n 40 jaar in de politiek. Zijn thuisstaat is de vestigingsplaats van VISA (creditcard). Hij heeft altijd VOOR hun belangen gestemd. Daarnaast heeft zijn broer een godsvermogen verdiend aan de herbouw van Irak (en Joe heeft ongetwijfeld zijn percentage gevangen).

Arachne | 05-02-21 | 20:37

Biden: "America is back".
Waarmee meneer het Amerika bedoelt dat de Kennedy's vermoordde en eindeloze proxy-oorlogjes organiseerde in de poepgatlanden. Met oppermachtige veiligheidsdiensten.
Met dezelfde kring van corrupte politici die als koningen leven. Zolang zij meedoen.

Jan Passant mk2 | 05-02-21 | 14:38

VVD die partijen uitsluit. EU die vriendjes met dictator wil zijn. Eerst met Iran, nu met China. Een nieuwe dag geeft de usual suspects geen nieuwe inzichten.

El Rico Grande | 05-02-21 | 14:38 | 1

Iedere nieuwe dag met Rutte weer een Groundhogday van EU, massa-immigratie en Corona-dreiging.
Met een warme kus op de billen van de CCP.

Jan Passant mk2 | 05-02-21 | 14:42

Payback Time voor dat Chinese vleermuisvirus
ik eet al sinds het begin vd pandemie geen Chinees meer, nu is het een kwestie van doorpakken

Tobi | 05-02-21 | 14:37 | 6

@CLoVis | 05-02-21 | 14:53: Moet je tegen een Surinamer zeggen dat ze naar kip smaken, lost die overbevolking in China zo op..

Wijze uit het Oosten | 05-02-21 | 14:58

@CLoVis | 05-02-21 | 14:53:
Ah, de oude 'Eet meer Chinees, d'r zijn er toch genoeg van' grap
daar viel ooit (ca 1995) een vroeg-policor collega over
Waar hij zich, terecht, onsterfelijk belachelijk mee maakte

Tobi | 05-02-21 | 15:03

@Wijze uit het Oosten
Briljant Idee !

Tobi | 05-02-21 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

De EU is obsoleet, achterhaald. China neemt lachend, beetje bij beetje Europa over. Op hetzelfde moment worden we geterroriseerd door volk uit Afrika , Turkije en nog wat ander moeilijk volk uit 't Midden-Oosten. Het is echt game over voor West-Europa in het bijzonder.

meenemen! | 05-02-21 | 14:37

Kreeg Europa het maar voor elkaar dat de USA of China zich bij ons voegen. Helaas gooien we het hele continent in de uitverkoop (Chinezen kopen grachtenpanden, Giethoorn) en worden we de locals in een soort Efteling. Als het moet ga ik liever bij de USA staan.

Risingson | 05-02-21 | 14:36 | 2

China heeft al een kwart van de EU opgekocht, dus:
er mag niet geblaft worden tegen het baasje.

CLoVis | 05-02-21 | 14:50

@CLoVis | 05-02-21 | 14:50:
Blaffen zegt niets, blaffende honden bijten immers niet
smijt maar wat a-bommen die kant op, als ze praatjes krijgen

Tobi | 05-02-21 | 15:32

mede om dit soort pro-China gebrabbel van DE en FR: Nederland uit de EU, en meer focus op de US en de UK, landen waarmee we als Nederland qua cultuur en waarden meer gemeenschappelijk hebben dan met die continentale non-valeurs binnen de EU.

WalterSobchack | 05-02-21 | 14:36

Zolang Pro-EU partijen de dienst uitmaken in de meeste EU landen zal de EU ook nog wel achter blijven lopen. De EU is niet de oplossing, maar een groot deel van het probleem.

ViagraFalls | 05-02-21 | 14:36

Smells like Trump spirit !

De Briemusketier | 05-02-21 | 14:36

Team up tegen China. Prima. Maar als ik Biden dan weer die Russia collusion onzin hoor uitkramen, word ik toch minder enthousiast. Russia collusion is de dolkstootlegende van de Dems.

Rest In Privacy | 05-02-21 | 14:36

Er klopt geen reet van. China mag bijvoorbeeld z'n pakjes extra goedkoop hier laten bezorgen omdat het aangemerkt is als een land in ontwikkeling. Maar wanneer een land zoveel expansie drift laat zien vraag ik hoe dit mogelijk is. Kort door de bocht: Europa subsidieert zodat China Afrika 'ontwikkelen'.

roevka | 05-02-21 | 14:36 | 6

@Tashtego | 05-02-21 | 14:40: Om het maar niet over 60 jaar ontwikkelingsgeld over het hek dumpen te spreken waar geen ene reet mee is bereikt behalve een fijn verheven gevoel van een paar linkserds betaalt door rechtsers

Slough | 05-02-21 | 14:53

Dat is dus niet meer zo dankzij het akkoord dat 'door Merkel' is afgesloten eind 2020.

JanVergoor | 05-02-21 | 15:50

@Slough | 05-02-21 | 14:53: Plus dat een ex minister van de pvda er heel rijk is van geworden, woont niet voor niets in Zwitserland

Jan70 | 05-02-21 | 18:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Gezien de enorme achterstand die Europa heeft op, inderdaad, het gebied van o.a. technologie en productie, erg begrijpelijk dat de EU niet hard durft op te treden tegen China. We zijn te afhankelijk en we laten het gebeuren.

Maar dit is dus wel een teken aan de wand voor onze toekomst in de EU: De mond vol van mensenrechten maar tegelijkertijd volledig afhankelijk van een land dat er compleet schijt aan heeft. De EU heeft gewoon al dik gefaald.

Dat ligt niet aan hun, dat ligt aan onze bevolking. 'Wij' zijn lui, 'wij' denken niet vooruit, 'wij' stemmen voor dezelfde gezapige partijen. Europa is een blamage. Ja, we hebben het goed. Maar de aftakeling ligt in het verschiet.

Zolang technologische innovatie, bèta-educatie en ondernemerschap geen warmer hart toegedragen wordt, en we onze Defensie blijven verkwanselen, is Europa een lachertje en wordt dat alleen maar steeds erger. Dit slappe 'pragmatische' gedrag richting China is hiervan slechts een symptoom.

Upendo | 05-02-21 | 14:35

Duitsland wil auto’s verkopen.
Europa wil graag domineren zonder Amerika.
Dat lukt alleen als de lidstaten gedwongen worden te kiezen voor nóg meer Europa.
Wat misschien wel leuk lijkt op het wereldtoneel, maar in praktijk minder leuk blijkt voor de inwoners van Europa.
We zijn niet één land en gaan dat ook nooit worden.

Ruimedenker | 05-02-21 | 14:35

Loopt de EU eigenlijk op iets wel voorop? Vroeg ik zonder enig sarcasme... Zeg het eens?

En dan bedoel ik iets belangrijks, dus niet het zoveelste overbodige wasvoorschrift-labeltje in de blouse of een verplicht kromheids-quotum voor bananen.

Realism Is All | 05-02-21 | 14:34 | 3

Airbus doet het heel goed.

staat het bier koud? | 05-02-21 | 14:59

@staat het bier koud? | 05-02-21 | 14:59:
Tot het moment dat China die ook kopieert.

postmodernismisdead | 05-02-21 | 15:41

EU vs. disinformation. Daarin liep men toen voorop in stupiditeit. En meer van dat soort, dus vooral stupiditeit is toch wel het grootste thema waarin men aldaar voorop loopt. Zolang het maar bakken met geld kost en totaal overbodig blijkt achteraf gezien.

_Zweevers_ | 05-02-21 | 15:43

Joh, marxisten die zich op China richten, wat een verrassing.

General McAuliffe | 05-02-21 | 14:33

Biden wil heel graag billenmaatjes worden met Winnie The Pooh, maar die vervelende Trump heeft laten vastleggen dat de Chinezen genocide plegen. En dat is iets wat Biden niet terug kan draaien.

Osdorpertje | 05-02-21 | 14:32

Joe Biden. The Donald 2.0

goedverstaander | 05-02-21 | 14:30 | 6

@goedverstaander | 05-02-21 | 14:49: Er is sowieso maar 1 Donald, een uniek fenomeen. Net zoals geldt voor Jezus.

Biden heeft 8 jaar lang samen met zijn vriend Amerika door China laten nemen. Biden heeft zijn zoon uitgebreid door China laten fêteren. Dat is nu de man (het lijk) die jij ziet als degene die op staat tegen China en Amerika verdedigt?

Rest In Privacy | 05-02-21 | 15:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Een beetje gecontroleerde oppositie kan toch geen kwaad.

Reebensteeltje | 05-02-21 | 14:30

Alleen z'n spelling nog. Interrest?

Jos Tiebent | 05-02-21 | 14:28

De moeite waard to fap of de moeite waard om jezelf te informeren over de zaak. Ik vraag dit voor een vriend.

JWZ_JMK | 05-02-21 | 14:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl