Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

China gaat vrolijk door met concentratiekampen voor Oeigoeren, Maajid Nawaz in hongerstaking

Wist u dat? Die vier kleine sterren op de Chinese vlag staan voor hun vier etnische minderheden, waaronder de Oeigoeren?

Nou zo ziet u maar, een vlag vertelt slechts het halve verhaal! De Oeigoeren zijn een Chinese islamitische minderheid van iets meer dan 12 miljoen makkers, en wonen in de Xinjiang Uyghur Autonomous Region in Noord-West China, steeds vaker bekend als bezet Oost-Turkestan. Vanaf ongeveer 2015 besloot China dat het tijd was de Oeigoeren in concentratiekampen om te scholen tot Han-Chinezen, en voortaan hun organenoogst- en handel voort te zetten met Oeigoerse organen in plaats van hun 'eigen' gevangenen. 

Om de zoveel tijd duikt er weer een filmpje op van rangeerstations. Gister was het weer zo'n dag en ging een gaardere versie van het bovenstaande filmpje uit september 2019 weer viraal. Inmiddels is ONZE Maajid Nawaz in hongerstaking tot hij 100K handtekeningen heeft verzameld om een parlementair debat af te dwingen, en nodigt China de Amerikaanse MinBuz Mike Pompeo uit om zelf een kijkje te komen nemen en te ondervinden wat de mensen van Xinjiang van hem vinden. Kortom, het is weer wild en de aanklacht van mensenrechtenschendingen tegen Oeigoeren noemt China's woordvoerder "de grootste leugen van de eeuw".

Na de breek meerdere kijkjes in die kampen waar gezelligheid geen tijd kent, maar onderstaand op een subtiele manier misschien wel het naarste filmpje dat we kennen. Terwijl de mannen omgeschoold worden, verblijven Han-ambtenaren bij hun vrouw en kinderen als zaakwaarnemers, of zo. Uiteraard worden Oeigoerse vrouwen aan de lopende band gesteriliseerd en lijken videogetuigenissen over 9 gedwongen abortussen niet ongebruikelijk.

Ondertussen draaien China's propagandabots natuurlijk overuren, wat dan weer resulteert in dit soort hallucinante videos van 'Oeigoerse' modellen die blijkbaar niets dan hun beste leven leven. 

Gezelligheid kent geen tijd

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
hustler01 | 17-07-20 | 10:09
-weggejorist-
Gaat het niet dan? | 17-07-20 | 09:47

Vertellen de aanslagen gepleegd door oeigoeren er niet even bij

Stijl_Loos | 17-07-20 | 09:41
-weggejorist-
Sokonomi | 17-07-20 | 09:23

Met tibet waren we ook stil, waarom zouden we ons hier ineens druk over gaan maken?

zeertegendradig | 17-07-20 | 08:42

Ik word een beetje moe van dat politiek correct gehuil als ergens ter wereld moslims in de verdrukking zitten. Ze hebben het er doorgaans zelf naar gemaakt.

reagierder | 17-07-20 | 07:18 | 1

Precies dat! Miljoenen Christenen worden weggejaagd door de islam! Daar hoor je niks over. Overal geeft de islam problemen en altijd zijn ze zielig volgens onze media. Ook daar in China heeft de islam aanslagen gepleegd. Echter China laat niet met zich sollen en pakt de islam gewoon keihard aan en dat mag niet volgens onze media. Jammer voor het westen maar in China is geen weg met ons cultuur ten faveure voor de islam.

Gandalph | 17-07-20 | 12:03

De regering Trump is bezig om een veelomvattende anti China politiek te formuleren. De Amerikaanse minister van Justitie Barr heeft net een speech gehouden waarin hij het uitlegt hoe China de VS op allerlei punten aan het infiltreren is, en dat allerlei Amerikaanse bedrijven uit naiviteit en geldzucht daar mee collaboreren. En hij wil dat Amerikaanse bedrijven daar mee ophouden.
Barr Delivers Speech on China Policy:
www.youtube.com/watch?v=HdoAhd6iS1E

petersteenkamp | 17-07-20 | 04:47 | 1

Wat ik al vreesde. De VS, in een poging om haar tanende positie als wereldleider en economische grootmacht te redden, om een bliksemafleider van haar binnenlandse problemen en interne politieke verdeeldheid te creëeren, en om de duistere krachten van het militair-industriële complex te appeasen, heeft een nieuw 'Empire of Evil' gevonden. Happy days are here again... NOT.

Cincinnatus | 17-07-20 | 07:17

Het enige wat er 80 jaar gelden nog extra bij was zijn de duitsche herders.....

grapjasz | 17-07-20 | 03:57 | 1

'e".

grapjasz | 17-07-20 | 04:01
-weggejorist-
hustler01 | 17-07-20 | 00:24
-weggejorist-
Hevvlan Demuru | 17-07-20 | 00:20

Ja vrijheid voor Tibet. En ook Mongolie zit in de problemen. Een prachtige gebieden met een belangrijke cultuur.

Maar die Oigoeren (of wat dan ook), waarom maken wij ons daar zorgen om?

Munchhausen | 17-07-20 | 00:12 | 1

Chapeau voor de Chinezen! De islam is een verderfelijke ideologie, die streeft naar wereldheerschappij en derhalve te vuur en te zwaard bestreden dient te worden.

reagierder | 17-07-20 | 07:12

Na de totale vernietiging van de tibetanen volgen nu de moslims daarna de oppositie van Hong Kong. De volgende stap is het christendom in China en dan zwijgt het westen weer en hoopt op een kruimel van de chinese economie..... tragisch maar onze politici blijven hopen op een eerlijke behandeling door een systeem dat erop gericht is kapot te maken.....

Rest In Privacy | 16-07-20 | 22:56

En dan sluit Iran een contract met China. Mogen wel uitkijken dat dat Chinese wapentuig niet de eigen Iraanse gelederen uitdunt. Hoewel, laat maar, goed idee!

Rest In Privacy | 16-07-20 | 22:32 | 1

Iran is sjiitisch, Oeigoeren zijn soennieten, dus denk niet dat Iran wakker ligt van de Oeigoeren.

laatjenietkisten | 16-07-20 | 22:38

Dit gebeurt al decennia met de Tibetanen, daar hoor je niemand over.

Ron_Paul | 16-07-20 | 22:28 | 1

Nou niemand is overdreven maar politici zwijgen altijd tactich bij dit onderwerp

Rest In Privacy | 16-07-20 | 22:58

Misschien een idee voor de moslims om een heilige oorlog tegen China te starten.

laatjenietkisten | 16-07-20 | 22:08 | 1

Als ze nou maar vaak genoeg horen dat ze dat niet durven gaan ze het misschien nog doen ook. Met de hulp van onze, jonge, vitale finnen, die bontkraag komt van pas op de toendra.

vigilanta | 17-07-20 | 10:19

Dat staat ons ook straks ook te wachten als die marxisten de boel overnemen.

Nehemia | 16-07-20 | 20:24

Een typisch Geenstijltje: iets beweren, er een link aan hangen en dat in de link dan wat anders staat. Over die sterren:

"In the original description of the flag by Zeng, the larger star symbolizes the Communist Party of China, and the four smaller stars that surround the big star symbolize the four social classes of China's New Democracy mentioned in Mao's "On the People's Democratic Dictatorship": the working class, the peasantry, the urban petite bourgeoisie, and the national bourgeoisie. It is sometimes stated that the five stars of the flag represent the five largest ethnic groups: Han Chinese, Zhuangs, Hui Chinese, Manchus and Uyghurs. This is generally regarded as an erroneous conflation with the "Five Races Under One Union" flag, used 1912–28 by the Beiyang Government of Republic of China, whose different-colored stripes represented the Han Chinese, Hui Chinese, Manchus, Mongols and Tibetans" .

Dus zelfs als streep (geen ster) in de vlag die het niet is, kwamen de Oeigoeren niet voor. Lekker bezig, Spartacus!

Tapu | 16-07-20 | 19:46

Heropvoedingskamp, of zoals groen links het noemt: even lekker naar centerparks.

donkieshot | 16-07-20 | 19:41 | 1

Toch wel met inclusieve knuffelmuur?

Nehemia | 16-07-20 | 20:25

Wat willen de chinezen daarmee bereiken??
Of weten we dat eigenlijk al?

Hentjehopeloos | 16-07-20 | 19:19 | 3

De Uigoeren zijn moslims. De Chinezen weten uit het Westen heel goed wat er kan gebeuren als je moslims te veel vrijheden geeft. En dat willen ze niet, en daar doen ze dus wat aan..

jjg | 16-07-20 | 19:36

Gratis onderdak en gratis eten voor moslims dus... zoveel verschillen met Europa zijn er dus niet...

Panelli | 16-07-20 | 22:32

In China neemt men geen enkel risico, minderheden en buitenlanders worden nauwlettend in de gaten gehouden.

spamzuiger | 16-07-20 | 18:50 | 1

Hun immigratiebeleid is net wat strenger dan dat van Nederland.

Nehemia | 16-07-20 | 20:25

Geinig. Een Chinese Linux Kali was nog net zichtbaar aan het eind.. Dit zijn dus gehackte cctv's je kunt nog net ergens 'payload' lezen in het engels.

Claude_Vieaul | 16-07-20 | 18:46

Strijden tegen reli-fascisme, reli-racisme en reli-vrouwenhaat zorgt voor spaanders. Jammer dan..

Zoltan | 16-07-20 | 18:29

Gedwongen abortus en sterilisatie is niet onbekend in China. Het is gebruikelijk in China dat boerendorpen district leiders hebben die de handhaving in orde houden, in de tijd van de 1 kinds politiek was het vrij normaal dat de handhaving bij je thuis op bezoek kwam om je te overtuigen dat sterilisatie de beste optie was, deed je dit niet dan werd het onder dwang toch uitgevoerd.

Gezinnen met meerdere kinderen moesten dan ook leven met het gevaar dat hun (meestal jonge) kinderen werden ontvoerd door de handhaving en ter adoptie voorr het buitenland werden opgesteld met op papier de status: weeskind.

Er kwamen geregeld propaganda dansgroepen langs steden die al dansend liederen zongen met de tekst; 1 kind is goed, 2 is teveel. Later toen de bedreiging van vergrijzing ter sprake kwam en de policy werd afgeschaft veranderden de liederen naar; 1 kind is goed maar 2 is beter voor de ouwe dag.

Bron: goede docu over een geadopteerde Chinese vrouw uit China die er achterkwam dat ze dus eigenlijk geen wees was (One Child Nation).

Blauwe Wafel | 16-07-20 | 18:27

Dat AS-Source News filmpje, een feest van herkenning. Zo ziet inderdaad een moderne school er uit, en zo gedragen zich inderdaad de leerlingen: vrolijk, ongedwongen, sociaal.
Ruim twaalf jaar geef ik les aan Chinese leerlingen en studenten (op zowel openbare als privé-scholen) en heb ik nauw samengewerkt met Chinese collega’s. Ik heb door het land gereisd, in verschillende steden gewoond en mijn oren en ogen de kost gegeven om de mensen beter te leren kennen.
China is niet het paradijs op aarde, maar -in tegenstelling tot wat sommige reaguurders denken- het is ook geen openluchtgevangenis. Het is een land met een traditioneel autoritaire inslag, gebaseerd op confucianisme en collectivisme: harmonie staat voorop, conflicten worden vermeden, regels worden gehandhaafd, en zolang je een positieve bijdrage levert word je beschermd door de groep mensen waar je op dat moment deel van uitmaakt. Wederzijds respect staat in hoog aanzien en beleefdheid bepaalt de omgangsvormen. Gezichtsverlies is het ergste wat iemand kan overkomen: iemand publiekelijk bekritiseren of een reprimande geven is een doodzonde. Men is over het algemeen trots op het land (patriotten, geen nationalisten) en pogingen om de boel op stelten te zetten worden niet gewaardeerd.
Radicale Oeigoeren hebben zich openlijk van deze modus afgekeerd, en nu wordt -helaas- de hele bevolkingsgroep daarop afgerekend - dat hadden die activisten van te voren kunnen bedenken: zij zijn de ware schuldigen aan de heropvoedingskampen.

Cincinnatus | 16-07-20 | 18:20 | 6

@Deflatiemonster | 16-07-20 | 18:28:
Heropvoedingskampen voor criminele M@rokk@nen etc.?
Waar kan ik solliciteren voor de functie van kampcommandant?

Ik zal ze leren klompendansen, verdomme.

Varende_Reaguurder | 16-07-20 | 19:11

@Cincinnatus | 16-07-20 | 18:46: Uw laatste zin leek dit suggereren. Zelfde soort opmerking als dat vrouwen maar iets meer kleding hadden moeten dragen om niet lastiggevallen te worden.

Deflatiemonster | 17-07-20 | 08:30

Punt is alleen: hoe definieer je China, waar ligt precies de grens van het land en wie bepaalt wat "harmonie" precies inhoudt? Sommige Oeigoeren vinden geloof ik niet dat zij in China wonen en daar valt gezien de geschiedenis denk ik best wat voor te zeggen. Er waren natuurlijk ook andere maatregelen mogelijk geweest dan concentratiekampen, want dat ligt wereldwijd - terecht - natuurlijk niet zo lekker.

Het probleem is ook dat meneertje Xi en zijn kameraadjes wel een beetje een eng nationalistische weg ingeslagen zijn. Alles en iedereen die binnen de grenzen van 'China' woont, moet zich 'Chinees' gedragen. Jij als Westerling kan dat per definitie niet (en dat is niet mijn definitie even voor de duidelijkheid). Het eerste wat er gebeurt als jij niet meer aan de slag kan in het land, is dat je visum vervalt en je het land uitgebonjourd wordt, ook na 12 jaar daar.

Ik ben zelf van mening dat we veel van de Chinese cultuur kunnen leren, maar je relaas leest nogal weg als een poging de cognitieve dissonantie weg te wensen.

Zonnebrildrager | 17-07-20 | 11:42
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
David000000007 | 16-07-20 | 18:03

Vind dat onze regering hier ook wel eens wat van mag vinden. Kan Tom Staal hier eens wat vragen over stellen?

upbeat | 16-07-20 | 17:59

China keek naar Europa en het Midden-Oosten en besloot dat ze liever geen aanslagen en oorlog willen. Ik kan me het wel voorstellen, een klein beetje maar. Moslims zijn altijd het slachtoffer, ja zo is het..

Pios | 16-07-20 | 17:53 | 1

Ik zie niet waarom Moslims hier nou net weer het "slachtoffer" zouden zijn.
China is een enorm land, met een enorme bevolking en meer dan 300 minderheidsgroepen met hun eigen talen.
Waarom komt nou net die moslim groep in de problemen in tegenstelling tot die honderden andere groepen(?).
Ik vrees dat ze dit over henzelf hebben uitgeroepen, net zoals vrijwel overal anders waar zij worden veracht.
Die Chinese lui zijn rare jongens, maar op een menselijk vlak komen wij, de broederschap van de mensheid, ook weer veel met elkaar overeen. Niemand wil door een minaret met luidsprekers uit zn bed gejengeld worden. Niemand wil opgeblazen worden. Niemand wil voor kaffer, islamofoob of kech worden uitgescholden.
Dit is iets gewoon iets heel gewoon menselijks.

Munchhausen | 17-07-20 | 00:50

Soo Hee. Iets met kampen, treinen en super gedisciplineerd!
Alleen zijn de gele sterren verwisseld voor paarse hesjes.
En wéér laat men zich gedwee afvoeren!? Verbazingwekkend.

RickVogelschrick | 16-07-20 | 17:51

De VN adviseert dat Nederlandse ambtenaren op een diversiteitscursus moeten, want dat is heel belangrijk. Terwijl de mensenrechten in China dagelijks keihard geschonden worden. Dan kun je een organisatie als de VN echt niet meer serieus nemen.

salembot | 16-07-20 | 17:40 | 1

Dit.

De media die berichten over de uygurocaust zijn overigens nauwelijks serieus te nemen. Vice? De BBC? Laat me niet lachen.

Getuigenissen van moslims neem ik trouwens met een korrel zout. De reden? Pallywood. Ook Israël zou organen oogsten, concentratiekampen hebben, babies tot hondenvoer verwerken... Altijd hetzelfde gelul.

En wat te denken van alle vreselijke zaken die moslims in Nederland is overkomen? Zoals de Marokkaanse winkeldievegge die naar eigen zeggen urenlang door winkelpersoneel was gemarteld maar geen aangifte deed, de Turkse winkeleigenaar die naar eigen zeggen door PVV'ers halfdood was geslagen en zonder een schrammetje in zijn gezicht een interview gaf en de arme Marokkaan in Urk die moest rennen voor zijn leven omdat een horde 'Wilders! Wilders!' schreeuwende neonazi's hem naar eigen zeggen wilde lynchen?

Zoek eens rond op LiveLeak met zoektermen als 'middle east', 'fake' en 'propaganda' en de ogen gaan je open hoeveel er in scene wordt gezet. En ons door onze eigen pers als waarheid door onze strot wordt gedrukt.

Varende_Reaguurder | 16-07-20 | 17:57

De WOKE community is nogal pro china.

bijna_raak | 16-07-20 | 17:34 | 1

Tuurlijk. Communisten gonna communist.

OuweOuweLekkerMauwe | 17-07-20 | 11:02

-Aziaten/gele mensen zijn 'people of color'.
-People of color hebben geen macht. Alleen oewitte mensen hebben macht.
-Racisme is vooroordelen plus macht.
-People of color kunnen dus niet racistisch zijn.
-Er is dus niets aan de hand in China.

Varende_Reaguurder | 16-07-20 | 17:32 | 2

Nee, sorry, je zegt het voor de grap maar je hebt het toch fout. Het interesseert Chinezen (alsmede willekeurig welke andere groep op de planeet) geen zak als je ze "racist" noemt. _Natuurlijk_ geven ze de voorkeur aan hun eigen mensen, dat vinden ze volstrekt normaal. Ze vinden ons raar omdat we niet zo zijn. Alleen Europeanen en hun afstammelingen interesseert het kennelijk zoveel wat andere mensen zeggen dat we bereid zijn onze toekomst ervoor op te geven.

Zo'n VN-persoon die ons God-betere hier de les komt lezen, die moet gewoon op Schiphol met pek en veren ingesmeerd worden en daarna als "ongewenst persoon" direct terug naar het land van herkomst. Chinezen zouden dat doen. En daarna zouden ze een filmpje op youtube plaatsen waarin ze gierend van de lach grappen maken over de situatie, en uitleggen dat de volgende nog veel meer te verduren krijgt.

Misschien kunnen wij nog wat leren van de Chinezen.

Opslag Medium | 16-07-20 | 17:52

@Opslag Medium | 16-07-20 | 17:52: Hear hear.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 18:09

wellicht nog n plaatsje vrij voor n zielige oeregoerie op de zolder van ons aller claudius de brij.

yesterdayandtoday | 16-07-20 | 17:31 | 1

Dan moet ze nog wel even een voetenbadje regelen voor de rituele wassing.

Nehemia | 16-07-20 | 20:29

Succes Maajid, hart op de juiste plaats. Boekje met Sam Harris ook aanrader: islam and the future of tolerance

Uqbar | 16-07-20 | 17:24

Zolang wij nog, buiten de steden, Zwarte Piet hebben mogen we denk ik geen mening hebben over het onderdrukken, opsluiten, martelen én vermoorden van een miljoen of wat Oeigoeren? (*modus satiricus UIT*).
Net dat stukje zitten lezen van die neusringnegerin. Grutjes.....

Valse_nootjes | 16-07-20 | 17:22

Who cares.
Really?

PerineumPiraat | 16-07-20 | 17:22
-weggejorist-
DutchJudas | 16-07-20 | 16:49 | 1

Dat van die orgaanroof is natuurlijk een broodje aap. De organen van Oeigoeren zijn namelijk ongeschikt voor Han-Chinezen.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:47 | 7

@bijna_raak | 16-07-20 | 17:35:
Het is echt waar. En wokies die denken dat genetica slechts een 'social construct' is, worden wanneer ze met dit feit geconfronteerd raken over het algemeen getraumatiseerd.

Varende_Reaguurder | 16-07-20 | 18:00

Vergis je niet. Die orgaanhandel is een florerende business.

Nehemia | 16-07-20 | 20:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zijn ook goeie oeren hoor.
of waren dat hoeren?

Premier Trutte | 16-07-20 | 16:46

het zijn en blijven donderstenen natuurlijk .. die pangangvreters... het is niet goed te praten.... maar het helpt wel tegen aanslaagjes enzo.
Moeten wij ons hier nu ook al druk om gaan maken? het is veel erger dat foto's van het kot van die neppiet viral gaat... toch??

yesterdayandtoday | 16-07-20 | 16:26 | 2

Eh, babi pangang is Nederlands cultureel erfgoed. Geen Chinees die dat vreet. Dus, wij zijn donderstenen?

ET20 | 16-07-20 | 16:56

@ET20 | 16-07-20 | 16:56: bijna goed phonehome..., even verderop bij ons vandaan woont n pangan etende zinees.

yesterdayandtoday | 16-07-20 | 17:46

En dan dat wijf van de VN die zich even met Nederland wil bemoeien,is dat niet datzelfde wijf wat iets te klagen had over Zwarte Piet?
Om te lachen dit hier kijken ze weg.

SpicyMchaggis | 16-07-20 | 16:20 | 2

Yep. Was ook al geheel van de leg toen een 'hoge amtenaar' zomaar zei dat criminaliteit vanuit bepaalde culturen/ethnogroepen veel hoger is dan in andere. Zomaar even wat statistische keiharde feiten op tafel leggen, gore witte racist!

Valse_nootjes | 16-07-20 | 17:25

China is net even een maatje te groot voor kritiek.

Nehemia | 16-07-20 | 20:34

Oeigoeren willen niet meedoen. Ze vormen een staat in een staat. In Xiang moesten ze een jaar of wat geleden van de Chinese overheid de korans inleveren en kregen ze een gekuiste koran terug zonder al die bloedige slachtingen omdat op zowat alles wat iemand fout doet de onthoofding volgt. En als dat het niet is, dan is het wel het stenigen. Stokslagen zijn het gevolg van een milde vorm van mensenhaat. Kinderen (jongens) worden van jongs af aan al blootgesteld aan de uitvoering van de sharia en op die manier geindoctrineerd. Misschien dat het uitdelen van een gekuiste Koran op den duur helpt. We zullen zien.

pushpins | 16-07-20 | 16:09 | 3

Uiteraard Xinjiang. Maar aanpassen mocht niet meer van GeenStijl.

pushpins | 16-07-20 | 16:19

Leuk die verwijten maar dat praat nog niet goed dat de Oeigoeren als onvrijwillige orgaandonor mogen dienen. Het is verdomd handig dat er bewijsbaar haram organen voorradig zijn want er wordt gretig gebruik van gemaakt door bepaalde kringen uit Saoedi Arabië.

Deflatiemonster | 16-07-20 | 16:38

."Misschien dat het uitdelen van een gekuiste Koran op den duur helpt. "Zoals Wilders al zei: 'Dan hou je een boekje over ter grootte van de Donald Duck.'

Nehemia | 16-07-20 | 20:37

Een spreekwoord zegt ,voorkomen is beter dan genezen.
Wat dat betreft zijn die Chinezen wel menselijk ze proberen ze eerst te genezen

dik van alster2409 | 16-07-20 | 15:59 | 2

Proberen de moslims ook met Homo's.

boerk | 16-07-20 | 16:11

Was het niet:'Voorkomen is beter dan Chinezen?'

Nehemia | 16-07-20 | 20:38

Misschien is er nog plek voor twee miljoen Oeigoeren in Europa?

Dr.Platypus | 16-07-20 | 15:56 | 1

Zeker. de Saudis willen dan vast nog wat extra moskeeen bijzetten of anders doet Diyanet het wel. Ben benieuwd wat ome Erdogan van de nauwe band tussen Iran en China vindt.

bijna_raak | 16-07-20 | 17:40

En daarrrrr is hij weer: Erdogan. Turkije beschouwt de Oeigoeren (spreek uit: wi-gur') als een Turks volk en loopt voortdurend te stoken In Xinjiang en in China. Dat heeft in het verleden tot grootschalige bloedige aanslagen geleid, waarvan er een aantal zorgvuldig buiten de openbaarheid zijn gehouden. Dat gaat China niet langer laten gebeuren. Dus grijpen ze naar een oud, beproefd middel: (her-) opvoeding. Overigens: er zijn bijna twaalf miljoen Oeigoeren. Die zitten bepaald niet allemaal in de heropvoeding. En daar waar islamieten dwárs gezeten worden, krijg je natuurlijk meteen de zwaar aangezette verhalen over 'dwangabortussen' - welnu: daar weet i e d e r e Chinese vrouw die meer dan één kind -tegenwoordig soms: twee kinderen- produceert alles van.
-
Zodra je islamieten hindert aan het produceren van grote aantallen kinderen, wordt er wereldwijd gejammerd - terwijl grote groepen islamieten bij elkaar toch maar al te vaak aantoonbaar een bron van instabiliteit en bloedvergieten kunnen zijn. China gaat het Midden-Oosten varkentje in de komende dertig jaar even wassen, te beginnen binnen de eigen grenzen en door het tactisch en strategisch inpakken van Kazachstan, Tadzjikistan, Kirgizië, Oezbekisten, Pakistan en Iran. Er moet tenslotte straks wél naar het zwakke, consumerende westen geëxporteerd kunnen worden - en India moet ingesloten worden. Maar daarvoor moet je wél eerst even het kruitvat binnen je eigen grenzen stabiliseren.

bisbisbis | 16-07-20 | 15:40 | 1

ome erdo vindt oeriegoeren turks? .... dan is t antwoord makkelijk op de volgende vraag... meer of minder kampen?

yesterdayandtoday | 16-07-20 | 16:28

Oeigoeren, ik had er nog niet veel van gehoord totdat er bij ISIS in Syrië ineens een paar "kop"stukken opdoken. Geef mijn portie dan maar aan Fikkie...
Ik blijf rustig China financieël steunen met aankopen via Ali want ik heb niet het idee dat deze groep Chinezen bij enig productieproces worden ingezet.

Sneerpoets | 16-07-20 | 15:30 | 4

@meneer der meneren | 16-07-20 | 15:52:

Hoezo geen slavernij in China:

"Een andere advertentie prijst de arbeiders uit de Oeigoeren-provincie aan: 'een semi-militaire managementstijl, ze kunnen zware omstandigheden verdragen'. De minimale afname is 100 arbeiders. "

Alsof je een bundel lege DVD's koopt..

sprietatoom | 16-07-20 | 16:10

@sprietatoom | 16-07-20 | 16:10: of je centen nu naar de bedrijven van de opperste chineez gaan of naar team flutte.. is er verschil?

yesterdayandtoday | 16-07-20 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

Zou dat nou niet eens een rapportje van de VN waard zijn ,opgemaakt door die nagemaakte professor uit Zambia Tendayi Achiume.
Of is het de Nederlander uitmaken voor racist en discriminatie makkelijker voor haar !

outdoor | 16-07-20 | 15:26 | 1

Kans dat haar organen hier geroofd worden is aanzienlijk kleiner, dus waarom zou ze d'r lever op 't spel zetten? ?

ReyNemaattori | 16-07-20 | 15:36

Wat is “meer of minder” in het chinees?

Schriever | 16-07-20 | 15:24 | 1

Wil je aangifte gaan doen tegen Xi ?

sprietatoom | 16-07-20 | 15:28

Aangezien Oeigoeren etnische Turken zijn vraag ik me af wat Turkije hiervan vindt.

koter | 16-07-20 | 15:21 | 4

@Snake | 16-07-20 | 15:23:
-
Daar zit u behoorlijk naast: Turkije loopt te stoken in Xinjiang.

bisbisbis | 16-07-20 | 15:42

@Snake | 16-07-20 | 15:23: Zoek op: Diyanet. 200.000 Moslims die in Turkse overheidsdienst voor de verspreiding van het Islam virus zorgen.
Natuurlijk zitten die er met de neus bovenop!

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:18

Je kunt het beter aan de Turkmenen vragen, daar zijn ze meer mee verwant.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als Israël een scheet laat, dan staat de hele moslimwereld in brand maar nu is het vrij stil uit die hoek. Typisch allemaal.

yeps | 16-07-20 | 15:19 | 1

Dat de NOS er niks over schrijft, wilt niet zeggen dat er niks gebeurt.
Nu het Chinezen tegen Moslims zijn, weet de NOS nog niet welk kamp ze moeten kiezen. Als Chinezen blank waren, was het natuurlijk al lang een breed uitgemeten weg-met-ons topic geweest, waarbij alle negertopics zouden verbleken (pun intended).

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:22

De symboliek van de vlag van de Volksrepubliek China zoals aangenomen in 1949 is als volgt: de grote ster staat voor de partij en de kleine sterren staan respectievelijk voor het proletariaat, de boeren, de kleine bourgeoisie en de 'patriottische kapitalisten'. Dat klonk tijdens de hervormingen van Deng Xiaoping wel wat érg fundamentalistisch, dus daar werd in de wandelgangen: de vier grootste bevolkingsgroepen' (er zijn 52 erkende bevolkingsgroepen in China) van gemaakt. Dat vonden de "Moderne Maoïsten'(lees: conservatieven) binnen de partij weer niet leuk - dus: dat is nergens in zoveel woorden geformaliseerd.

bisbisbis | 16-07-20 | 15:18 | 4

Met de aantekening dat communisme draait om klassenstrijd en nationaal-socialisme draait om het harmoniseren van de verschillende klassen tot 1 volk. De 5-sterrenvlag is dus eerder een nationaal-socialistische vlag dan een communistische vlag.

petersteenkamp | 16-07-20 | 17:07

@petersteenkamp | 16-07-20 | 17:07: Dat harmoniseren van Mao heeft 60 miljoen chinezen over de kling gejaagd. Een en ander was niet helemaal compatibel.

Nehemia | 16-07-20 | 20:40
▼ 1 antwoord verborgen

@spartacus Toch even zeuren over die vlag, die vier kleine sterren staan niet voor vier minderheden, maar voor de vier sociale klassen. Volgens de door jezelf gelinkte Wiki.

Oawerdepoal | 16-07-20 | 15:17 | 4

@piloot47 | 16-07-20 | 15:20:
Zelfs de Han zijn niet echt één groep. Is meer een containerbegrip.

"Er zijn aanzienlijke genetische, taalkundige, culturele en sociale verschillen onder de Han-Chinezen, voornamelijk als gevolg van duizenden jaren van immigratie en assimilatie van verschillende regionale etnische groepen en stammen binnen China."
nl.wikipedia.org/wiki/Han-Chinezen

koter | 16-07-20 | 15:39

@koter | 16-07-20 | 15:39: Vreet het vleermuizen, levende vissen, kikkers, honden, katten en slangen? Ja, dan is het Chinees. Nee, dan is het tóch een Chinees, die het van de Communistische Partij niet mag toegeven.

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:26

@The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:26: Dat ze daar alles eten wat beweegt kan te maken hebben met het feit dat ze daar wel eens ernstige honger hebben geleden.

Nehemia | 16-07-20 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Weet niet wat ik erger vind: de repressie van de Chinezen of dat naïeve huppeltutje van Vice.

van der g | 16-07-20 | 15:15

Eng net Auschwitz.

peterzelf | 16-07-20 | 15:11 | 2

Mensen die Auschwitz ingejaagd werden, deden niet aan religieus terrorisme.

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:28

Peterzelf. Laat het nou net moslims zijn die de holocaust ontkennen.

.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 16:59

Als een groot deel van de Oeigoeren niet zulke extreme religieuze opvattingen hadden en geen aanslagen hadden gepleegd om hun onafhankelijke islamitische staat te creëren dan had China ook geen heropvoedingskampen gemaakt. Het is het zoveelste voorbeeld van dat veel moslims moeite hebben met het leven in een seculiere staat, het kan om kleine dingen gaan zoals religieuze kledingdracht dragen in een overheidsfunctie, maar het kan ook over serieuze zaken gaan zoals sharia rechtbanken en de vele vormen van jihad. In grote lijnen hetzelfde verhaal als Myanmar, of dichterbij huis voormalig Joegoslavië en Cyprus.

Peter1985 | 16-07-20 | 15:11 | 6

@koter | 16-07-20 | 15:28: "Dat Oeigoeren achter die aanslagen zitten is trouwens ook niet zeker. Het gerucht gaat dat China er zelf achter zit om zo een precedent te creëren voor het beleid dat ze nu uitvoeren."

Net zoals dat IS ook een complot zou zijn van de Mossad of de VS zeker? Dat betwijfel ik: er zijn genoeg radicale onafhankelijkheidsbewegingen actief in Xinjiang, die openlijk hun separatisme en, in sommige gevallen, hun wens om een islamitische staat in Xinjiang op te richten, naar buiten brengen. Dat leden of aanhangers van deze groepen dan vervolgens terroristische aanslagen plegen om hun doel(en) te bereiken, lijkt me dan ook niet vergezocht. Die aanslagen zijn bovendien ook niet iets van de laatste jaren: dat speelt ook al veel langer. Als China daadwerkelijk zelf achter deze aanslagen zou zitten en een precedent had willen scheppen voor dat wat ze nu doen, waarom dan zo lang wachten? Zoals gezegd: dat probleem van die aanslagen (en het separatisme onder veel Oeigoeren) speelt al heel lang.

Bovendien wonen de Han-Chinezen en Oeigoeren tot op de dag van vandaag veelal gescheiden van elkaar: de noordelijke helft van Xinjiang is overwegend Han, terwijl de zuidelijke helft overwegend Oeigoers is. Mij lijkt dat als ze een demografisch overwicht hadden gewild, ze wel wat meer kolonisten naar het zuiden hadden gestuurd.

countus | 16-07-20 | 16:01

Bovendien wonen de Han-Chinezen en Oeigoeren tot op de dag van vandaag veelal gescheiden van elkaar: de noordelijke helft van Xinjiang is overwegend Han, terwijl de zuidelijke helft overwegend Oeigoers is.
@countus | 16-07-20 | 16:01:

Daarom wonen er überhaupt Han in Xinjiang. De Han die er wonen komen daar oorspronkelijk niet vandaan.

koter | 16-07-20 | 16:15

@koter | 16-07-20 | 16:15: Nee, maar dat is ook niet zo heel gek. Het noorden van Xinjiang heeft nooit echt toebehoord aan de Oeigoeren. Het gebied is vaak van handen gewisseld en de laatsten die dat gebied in bezit hadden voordat de Chinezen kwamen, waren de Dzjoengaren. Dat volk is uiteindelijk in zijn geheel weggevaagd door de Chinezen, die vervolgens het hele gebied wat nu Xinjiang is, hebben ingelijfd. En wat is het eerste wat je als overheid doet met nieuw verkregen grondgebied, zeker als dat, zoals in het noorden van Xinjiang, geen inwoners meer heeft? Juist, je stuurt er kolonisten (veelal Han-Chinezen) op af om dat gebied te ontwikkelen. Dat kon geen kwaad, omdat er in dat deel toch bijna geen mensen meer woonden (de Oeigoeren woonden toen ook al overwegend in het zuiden van Xinjiang).

countus | 16-07-20 | 16:24
▼ 3 antwoorden verborgen

FF voor de niet ingewijden: Han zijn wit, lang en niet gebonden aan huidverhullende kleding (dus zeg maar het tegenovergestelde van de gemiddelde Uighur man/vrouw). Met andere woorden, die soepstengels die voorbijparaderen op die partij trol zijn twitter account zijn gewoon Han, komen gewoon uit een fabriek en zijn dus gewoon fake.

Ramses Sappie | 16-07-20 | 15:09

Het fijne China en de Oeigoeren kwestie heeft gelukkig ook de aandacht van Amnesty International. Tot in Nederland toe worden ze door China bedreigd:

"Chinese politiemannen dwongen mijn broer in Xinjiang mij te bellen. Toen ik opnam namen ze de telefoon over en zeiden dat ik informatie over ander Oeigoeren in Nederland aan hen moest doorspelen. Anders zouden ze mijn broer oppakken."

www.amnesty.nl/actueel/oeigoeren-zijn...

sprietatoom | 16-07-20 | 15:04

@piloot47 | 16-07-20 | 15:41:

Een site betaald door de Chinezen, zal wel heel objectief zijn maar zal het eens lezen.

sprietatoom | 16-07-20 | 15:50
▼ 11 antwoorden verborgen

Heeft iemand nog linkjes naar Google Maps waar die concentratiekampen liggen?

Robske007 | 16-07-20 | 14:58 | 3

Gewoon China verkennen en bij de wazige plakjes liggen de kampen.

piloot47 | 16-07-20 | 15:13

Ze kunnen ook ondergronds gaan natuurlijk. Lastig te spotten op Google Maps.

Nehemia | 16-07-20 | 20:54

Nog meer slachtoffers om toe te voegen aan communistische/stalinistische/marxistische zogenaamde gelijkheid nastrevende verlichters.

youtu.be/ASZaQ2YRC7Y

Kijken jullie mee Rosenmöller duivendak bakker Marijnissen enzovoorts.

Carlos_I | 16-07-20 | 14:57

Verschil moet er zijn toch.

Krachtkoe | 16-07-20 | 14:57

Hebt u liever Communisten of Moslims?
Allebei een slecht idee!

Bolder | 16-07-20 | 14:54 | 2

1 pot nat, beide anti-vrijheid

Tronald_dump | 16-07-20 | 15:11

De Arabieren gaven destijds de Perzen (Iran) de keuze. Of moslim worden of vermoord worden. Ik vrees met grote vrezen dat islamieten de grootste omvormers zijn (en niet vrijwillig) dus ik kan er niet echt medelijden mee hebben.

Slough | 16-07-20 | 14:53 | 3

Opvallend de aandacht in onze objectieve media voor de vervolgd Oeigoeren, want Moslims.
Zie je nou wel dat die ook vervolgd worden.
Maaf geen woord over slachtpartijen van Christenen door Moslims in Nigeria en Islamitische landen.

Bolder | 16-07-20 | 15:04

Dat lijkt me sterk. Het heeft eeuwen geduurd voordat Perzië overwegend islamitisch was - bijna 400 jaar. Het kwam Perzië binnen in de 7de eeuw (markeerpunt was de Slag bij al-Qadisiyah). Pas in de 10de was de bevolking in meerderheid islamitisch. Van de 10de tot de 15de vrijwel exclusief soennitisch. Van de 15de tot nu sjiitisch, nadat Ismaïl Safavi het gebied had veroverd - trouwens geen Pers maar een Azeri. De islam bereikte China hoogstwaarschijnlijk al ten tijde van Mohammed in 651.

koter | 16-07-20 | 15:10

@Bolder | 16-07-20 | 15:04:
Hoe wrang het ook is.
De dagelijkse moordpartijen door de islam vallen allang niet meer onder nieuws.

komtdatschot | 16-07-20 | 15:20

Ik vind het binnen de perken houden van de Islam eigenlijk best ok.

The_Master_Bear | 16-07-20 | 14:52 | 6

@sprietatoom | 16-07-20 | 14:56: Natuurlijk kan het ook anders. Verplicht seculier onderwijs, vermogensbelasting op gebedshuizen, BTW heffen over collectes en giften, verplicht 100% Nederlands in alle gebedshuizen, geen dubbele paspoorten, geen buitenlandse financieringen, verbod op scheiding mannen/vrouwen, ANBI status afpakken.
Wanneer beginnen we?

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Ging prinses Analia niet Chinees doen? Of heeft ze er al een gedaan, zo wordt me gevraagd.

dathoujetoch | 16-07-20 | 14:50

Ik beperk mijn aankopen van Chinese origine. Dat doe ik al twee jaar. Ik heb al menig keer bewust iets laten liggen met de sticker ‘Made in China’. Dat doe ik niet vanwege de Oeigoeren want I couldn’t care less, maar vanwege de Tibetanen, Taiwanezen en spoedig de Hong Kongnezen. Ik zie graag dat bewust de productie uit China wordt teruggehaald naar delen van Europa en Afrika. Websites als AliBaba worden net zo strikt gehandhaafd als narcotica. Kealiteitsproducten uit China blijven uiteraard welkom.

Dr.Platypus | 16-07-20 | 14:48 | 5

Hier ook. Koop lokaal, of koop gewoon niet. Meer geld voor Jaeger.

Ramses Sappie | 16-07-20 | 15:13

U kunt ook China voor de laatste keer waarschuwen.

piloot47 | 16-07-20 | 15:15

Eens en we doen mee.
Maar stop met het geloven in het tibetaanse sprookje.Niet echt een ( oh ironie ) verlichte cultuur.

Ambiorix | 16-07-20 | 15:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat ik eerst voorop stellen dat ik geen sympathie voor het communistische China heb, alleen is het alternatief nog onmenselijker. Er zijn meer dan een miljard Chinezen op de wereld en dezen zijn alleen met zeer grote moeite in toom te houden. Honderd jaar geleden voordat de communisten alle Chinese ministaatjes tot een groot blok hebben samengesmeed was er armoede. Diep tragische armoede! Het communisme heeft nergens op de wereld vooruitgang gebracht en bijgedragen aan persoonlijke vrijheid, maar het communisme heeft er wel voor gezorgd dat een miljard mensen niet tegelijkertijd dood gaan van de honger.

De islam is net zo'n verachtelijke levensovertuiging als het communisme. Alleen is de manier waarop de islam voor haar slaven zorgt anders. Onder het communisme wordt het grootste gedeelte van de rijkdom verdeeld onder de bovenste tien en de rest gelijkmatig over de armen. Onder het juk van de islam wordt vijf procent van het inkomen van iedereen verdeeld over de anonieme werkelijke machthebbers. Iedere aanhanger van de islam mag er net zoveel bij stelen als hij wil, zolang de slachtoffers maar geen andere aanhangers van de islam zijn.

Over de gehele wereld is er nu een kentering gaande waardoor men de islam niet meer accepteert als een religie maar begint de islam te zien als een anti-sociale manier van leven. De islam botst niet alleen met het communisme maar vrijwel met iedere cultuur waar de islam mee te maken krijgt.

Hier is een boekje over geschreven maar het is zeer moeilijk dit te lezen, het heet "koran" en is online gratis te downloaden. Er zijn boeken met uitleg over de islam geschreven door wijlen professor Hans Jansen (de arabist) en die kan ik dan ook iedereen aanrijden.

In China zijn het de communistische machthebbers die binnen de landsgrenzen een halt willen toeroepen aan dit verachtelijke misdaadsyndicaat. Uitgerekend de communisten, die zelf ook geen schone lei hebben. Beetje wrang, dat wel.

vanhetgoor | 16-07-20 | 14:40 | 3

Gelukkig hebben ze ervaring met andersdenkenden. De Culturele revolutie was ook een succes dus dit Oeigoer project zal ook goed aflopen. In het Westen gaat het wat moeizamer.

EmilioEsteves | 16-07-20 | 14:47

De Chinezen zijn slim en ambitieus. Het westen zal alle zeilen moeten bijzetten om haar positie te behouden maar laat zich hierbij hinderen door Moslims en andere non-valeurs die dom en ambitieloos zijn.

Joris Beltsin | 16-07-20 | 14:47

@Joris Beltsin | 16-07-20 | 14:47: Hoe de regering van China de Corona zaak heeft verdoezeld zal ze toch nog opbreken (hoop ik) want langzaam gaan de oogjes open wat voor onderdrukkers ze zijn (de regering)

Slough | 16-07-20 | 15:00

Goed dat jullie hier aandacht aan besteden GS! Ondertussen houdt de VN zich bezig met de echte problemen namelijk ons landje racisme aanpraten. Heeft het nog te maken met mijn comment van gisteren?

Diederik_Ezel | 16-07-20 | 14:40 | 4

De Oeigoeren hebben het over zichzelf afgeroepen door een eigen islamitische staat te willen in Noord China en dat te gaan afdwingen met bomaanslagen en moordpartijen. Dat zal China nooit accepteren, al was het maar vanwege de precedentwerking in de rest van het land dat uit vele volkeren bestaat met even zovele eigen talen en culturen. Het zou het begin zijn van een enorme burgeroorlog en totale ineenstorting van de Chinese Communistische eenheidsstaat.
Ik praat het vanuit westers standpunt niet goed, maar je weet, als je moslims één vinger geeft..... er is voor China geen alternatief.

piloot47 | 16-07-20 | 14:57

@Graaisnaaiert | 16-07-20 | 15:15: Over de methodes kunnen we debatteren, maar niet over het doel: minder, minder, minder Islam.

The_Master_Bear | 16-07-20 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Over enkele jaren ook hier. Alleen zit u dan in de kampen....

Is dit nog nieuws? | 16-07-20 | 14:36 | 1

Daar gaan onze organen.

Nehemia | 16-07-20 | 20:44

Het echte probleem is zwarte piet en slavernijverleden. Daar moeten we ons nu mee bezighouden. Deze kampen zijn over zo’n 300 jaar aan de beurt. Het heden telt niet voor de VN maar het verleden is pas belangrijk.

Eddy67 | 16-07-20 | 14:36

Die Chinezen snappen het tenminste willen ze nog een paar duizend jaar verder met hun rijk. Hier in Europa worden de oorspronkelijke bewoners straks onteigend en vervolgd zodra de "numbers" van al het binnengehaalde parasiterende tuig in hun voordeel zijn, zowel politiek als op de straat.

B.Spiritus | 16-07-20 | 14:36

Weten ze daar dan niets van de andere wang toekeren en je enige jas weggeven?

Papierversnipperaar | 16-07-20 | 14:29

Libkse mensen willen dat ieder land op aarde, nu China en Myanmar, verandert in een islamitische hel. Overal waar de moslims in hun veroveringstochten worden gestuit begint het linkse volksdeel te piepen. En o, o, wat zijn al veel landen definitief tot de Middeleeuwen veroordeeld geraakt - waar de vrouwen geen rechten meer hebben en de homo's in het niets zijn verdwenen - toen de islamieten eenmaal hun doel bereikten.
Tegelijkertijd staan linkse mensen vooraan om subsidies te incasseren voor emancipatie en homorechten. En het gekke is dat ze dat ondanks hun geheul met een bloeddorstige ideologie nog krijgen ook.

jgrotius | 16-07-20 | 14:28 | 2

Ja. Dus. Nee.
Lees even dit stukje, dan heeft u een iets beter idee over de oeigoerse situatie:
nl.wikipedia.org/wiki/Oeigoeren
En nee, ik ben niet links en heb een bloedhekel aan islam.

Graaisnaaiert | 16-07-20 | 14:49

@Graaisnaaiert | 16-07-20 | 14:49: Je haalt anders wel een extreemlinkse bron aan. Voor wat betreft het vergoelijken van alles wat met de islam te maken heeft en het demoniseren van alles wat er kritisch tegenover staat, moet je bij de slinkse redacteuren van wikipedia zijn.

jgrotius | 16-07-20 | 18:56

Ik geloof er niets van, dit zijn gewoon stukjes uit de speelfilm *1984* van Orwell. Dat ene meisje is Suzanna Hamilton.

jan huppeldepup | 16-07-20 | 14:28

Genocide. Niets meer, niet minder. Die mensen worden uitgegumd, zowel cultureel als fysiek. Misselijkmakend.
Na de annexatie van Tiber, het gedonderjaag in Nepal, Taiwan, het vervolgen en verjagen van Indochinese bergvolken ( denk aan de Shan, Hmong, Karen etc. ), hun geopolitieke en economische expansie in Zuidoost-Azie, Afrika, het opkopen van assets in de VS en de EU de volgende - en een zeer ernstige - misdaad van de Chinese Volkspartij.
VN, doe er wat aan en kom met een stevige veroordeling.
#dream on.

Graaisnaaiert | 16-07-20 | 14:27 | 5

In dat 'niks aan de hand en doorlopen' mantra van China geloof ik ook helemaal niet. De Communistische Partij is daar Godkeizer en alles wat ook maar een zweem van religie heeft wordt in de ban gedaan.

Nehemia | 16-07-20 | 20:47
▼ 2 antwoorden verborgen

China is het kankergezwel van de wereld. En elke VVD66-globalist is daar volledig schuldig aan. Vergeet nooit dat deze lui continu aan zitten te dringen om meer met China samen te werken en te handelen. Zij hebben het regime legitimiteit gegeven.

Made in China is een doodvonnis.

Nederland80 | 16-07-20 | 14:25

Tijd voor een jihad naar China. Win-win voor het Westen.

RideFreeOrDie | 16-07-20 | 14:20 | 1

Dit is al China’s reactie op de Jihad.

WachTMeesteR | 16-07-20 | 14:27

Volgens de globalisten moeten we aanpappen met China, want China heeft de toekomst, go with flow, buigzaam als het riet. De USA daar is geen redden meer aan sinds Trump daar de leiding heeft. En vergelijk het aantal negatieve bericht over Trump met dat over Xi.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:18 | 2

U was me duidelijk voor, excuses. Trump is de grote boosdoener, Xi is lief.

Slough | 16-07-20 | 15:04

Orange man bad. We horen het continu in de media. Ik denk dat ze bang zijn dat Trump het deksel van de gierput gaat trekken.

Nehemia | 16-07-20 | 20:51

1. Ik geloof het niet. Ik geloof het verweer van China en lees niks over tegenbewijs tegen dat verweer. Laat het tribunaal maar gewoon zijn werk doen.

2. Islamieten gebruiken zelf ook donor-organen. Van doden. En van levende mensen. (zie 3.) Dus nu kan de islamitische gemeenschap wel net doen alsof het orgaan-oogsten een louter islamofobische praktijk is, maar dat is het dus NIET. Orgaanhandelaren trekken zich niks aan van landsgrenzen of geloof. Handel is handel voor ze.

3. Islamieten doen zelf ook aan orgaanhandel. ISIS kwam er mee in het nieuws. Maar hey ... dat waren organen van de 'vijanden' van ISIS, en de MSM heeft daar bijna niks over geschreven. Het was in elk geval niet bepaald wereldnieuws. Niemand demonstreerde ofzo. Glas, plas, was.
www.thesun.co.uk/news/8950274/british...
www.thedailybeast.com/cheats/2015/12/... En wie dacht dat alleen die ISIS-idioten zo zijn, heeft het gruwelijk mis.
Pakistan - www.bbc.com/news/health-38722052
Bulgaren en Turken - www.dailysabah.com/investigations/202...
Egypte - www.theguardian.com/global-developmen... en zo is er eigenlijk geen arabisch land te noemen dat er niet aan mee doet. Of Afrikaans land. www.telegraph.co.uk/news/worldnews/af...

Het punt hier is: (illegale) orgaanhandel bestaat. Het is een misdaad. Voor maffia is het een manier om geld te verdienen. Die handel trekt zich niks aan van geloof, of landsgrenzen of huidskleur.

Hoe hard sommige organisaties de schuld van deze handel ook proberen te schuiven in 'het Westen' of de 'witte man', hoeveel ze ook proberen er een racistisch of islamofobie- of discriminatie-sausje over heen te gooien, dat is NIET waar!

Het zou mooi zijn als mensen eens ophouden om over alles dat in deze wereld misgaat, er gelijk een raciscme/discriminatie/islamofobie discussie van te maken en dan de schuld te geven aan 'het Westen' of de 'witte man'. Het is een manier van 'bashen' op basis van (blanke) huidskleur, een manier van 'zwart maken'. Maar vooral: het is niet waar.

Orgaanhandel bestaat. Het komt wereldwijd voor. En trekt zich niks aan van geloof, afkomst of huidskleur. Heb jij gezonde organen? Dan ben je voor de verkeerde mensen niks meer dan handelswaar. Klaar.

gaffelbaard | 16-07-20 | 14:17 | 2

Gaan al die geoogste organen terug in de samenlevingen waar ze geoogst zijn of naar het westen?

gespierdespijkertje | 16-07-20 | 14:42

@gespierdespijkertje | 16-07-20 | 14:42:
Waarom denk je dat die organen alleen naar het westen gaan? Ik leg uit dat die vooroordelen onterecht en onjuist zijn, maar nee hoor .... dat past weer niet in het linkse of BLM anti-blank, anti-westers narratief, dus ... tadaaaaa!!! Het racistische alleen-blanke-westerlingen-krijgen-donor-organen vooroordeel is geboren.

Zoek een keer de cijfers op z ok ik zeggen. In absolute getallen lopen de cijfers tussen Amerika (continent), Europa, M-O+azie+africa niet echt significant uiteen. Wel lijkt er een verband tussen inkomen en toegang tot zorg.

gaffelbaard | 16-07-20 | 18:45

Ondertussen bij de Black Lives gekkies : (via Duk)
#BlackLivesMatter #AmericaWasNeverGreat
@agent_of_change

twitter.com/agent_of_change/status/12...

"China will soon be the world's largest economy. It'll be the first nation to reach that status whose rise isn't built on colonialism, slavery & genocide, but rather on hard work, good economics & effective governance. This should earn China love, but it earns it hate in the West. 3:20 PM · Jul 14, 2020·TweetDeck"

Zwizalletju | 16-07-20 | 14:16 | 6

@gaffelbaard | 16-07-20 | 14:21: Echt hoor, met duizenden likes. Maar ook veel tegengas in de commentaren. Het huidige China is natuurlijk door kolonisatie ontstaan, net als Rusland.

Zwizalletju | 16-07-20 | 14:25

Das duidelijk praat van een linkserd. Ze jatten heel Afrika leeg en wij mutsen sturen er Kaag met een zak geld naar toe. Hoe naief kun je zijn

Slough | 16-07-20 | 15:08

@Zwizalletju | 16-07-20 | 14:25:
1. Koloniseren kan je op meerdere manieren. China koloniseert erop los! Nu. Maar dan met geld, investeringen. Ze beseffen dat wie de geldstromen controleert, de bedrijven dus, de echte macht heeft. Dat is trouwens altijd al zo geweest.

2. China heeft wel degelijk slavernij en genocide gekend. Mao's 'de grote sprong voorwaarts' bijvoorbeeld: 45 miljoen. Slechts ...
China heeft ook een 'rijke' slavernijgeschiedenis. En nog steeds doen ze aan slavernij. Moderne slavernij. www.extremetech.com/extreme/306909-re...

gaffelbaard | 16-07-20 | 18:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik snap de ophef niet. Chinezen zijn niet wit dus daarmee is het onmogelijk dat hier misdaden begaan worden.

ZonderNaam | 16-07-20 | 14:12

Waarom bondgenoot Iran daar niets van zegt begrijp ik niet. De moslim wereld staat altijd op zijn achterste poten wanneer hun rechten geschonden worden, dus waarom nu niet?

Isan | 16-07-20 | 14:09 | 1

Omdat het Soennieten zijn...

Re:Kniftig | 16-07-20 | 14:11

Hoe zou Merkel op deze beelden reageren, met zo'n ww2 schuldcomplex moet je hier toch wat mee lijkt me.
Of zouden euforische gevoelens over voorzitterschap van de EU dan toch overheersen?

Ik ben geen fan van Trump maar voor hem is wat in Hong Kong gebeurt al genoeg voor een stevige reactie. Geen enkele reactie van de EU is automatisch een stevige reactie: dit zijn wij bereid toe te staan. Iets met glijdende schaal. Als China hiermee wegkomt moet je ook niet zeiken over Putin, Assad, Erdogan en ga zo maar door.

LuckyGuy | 16-07-20 | 14:09 | 2

Stasi Merkel vindt dit primaaaaa .

joppo0 | 16-07-20 | 14:12

Handel. Dus alles mag.

DeJemelscheet | 16-07-20 | 14:15

Filmpje gekeken. Geen ondervoede mensen. Geen gewonde of gehavende mensen. Geen razend geweld. Wel militaire tucht.

Knufter | 16-07-20 | 14:07 | 3

Het lijkt je wel wat ?

sprietatoom | 16-07-20 | 14:09

Een soort Theresienstadt 2.0 ?

oldandwise | 16-07-20 | 14:12

Hier in Nederland doen we al moeilijk over een vrij onschuldige app, maar zo'n concentratiekamp light moet dan wel kunnen?

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:37

OMG de Incubator Babies have returned! www.democracynow.org/2018/12/5/how_fa...
Zie ook The Coming War on China (2016) - Het was niet de vraag Of maar Wanneer het Amerikaanse militair industrieel complex China tot next 'Axis of Evil' zou dopen, de schoorstenen moeten natuurlijk wel blijven roken en die nasty Putin wil maar niet bijten.

HdJ | 16-07-20 | 14:07

Van de week op TV gezien hoe Chinese regering de Britse regering bedreigt. Dat loog er niet om.
Gaat alleen maar om veel grotere geopolitieke belangen. Iedere keer weer een stapje verder.

Carlos_I | 16-07-20 | 14:06 | 4

@litebyte | 16-07-20 | 14:08: En waarschijnlijk ook het verlenen van Brits staatsburgerschap aan rijke oude Hong Kongers.

LuckyGuy | 16-07-20 | 14:11

@LuckyGuy | 16-07-20 | 14:11: ja dat vinden ze niet leuk in het... ehm moederland. Je kunt er natuurlijk een fysieke muur om bouwen, er zijn wereldleiders aan de andere kant die dat ook een goed idee vinden - of het nu gaat om de massa erin of erbuiten te houden, een muur heeft 2 kanten.

litebyte | 16-07-20 | 14:15

@litebyte | 16-07-20 | 14:08:

Wat me geen slecht idee lijkt. Vertrouw ze voor geen meter wat internet infrastructuur betreft.

sprietatoom | 16-07-20 | 14:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zeg niet dat ik het goedkeur wat China doet, maar erg druk kan ik me er ook niet over maken. Kennelijk is zwarte piet veel erger dan wat China doet volgens de VN.

IslamPislam | 16-07-20 | 14:04 | 3

VN = verenigd niks

Carlos_I | 16-07-20 | 14:06

Ik ook. Ik ga puur op de vn af. Die weten dingen.

Knufter | 16-07-20 | 14:08

De Volksrepubliek is inderdaad een totalitaire staat met een deels corrupte overheid. Maar een dingetje valt wel op: die overheid is baas in eigen land. In Nederland lijkt het soms of Brussel, Erd0gan of de Brabantse pillenmafia het voor het zeggen hebben.

theo-is-dood | 16-07-20 | 14:28

Geen halve maatregelen. Niets anders gewend van communisten. Pak China aan zoals de Sovjet Unie.

Schepvogel | 16-07-20 | 14:02 | 4

@litebyte | 16-07-20 | 14:17: overigens is het in China nu vooral staatscapitalisme, net als bij u in de EU. Er zijn natuurlijk nog wel wat verschillen.

litebyte | 16-07-20 | 14:18

Ze hebben wel een hoop camera's, zoden die ook allemaal uit staan als in Amsterdam?

jan huppeldepup | 16-07-20 | 14:34

Als "Pak China aan net zoals de SU" een succes wordt dan leidt dat ertoe dat ze hun plaats in de UN Security Council (UNSC) +vetorecht behouden maar net als Rusland met nieuwe belangen en nieuwe doelen.

kindapaas | 17-07-20 | 07:37
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal wel meevallen met die concentratiekampen, ze zijn niet eens te koop op AliExpress.

Mr_Natural | 16-07-20 | 14:02 | 1

Google "lego concentration camp".

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:42

Gewoon een pre-emptive strike

BASinnic | 16-07-20 | 14:00

Friezen, Oeigoeren, Joden ...
Ben ik daarvoor naar school geweest? Ik vond op de kleuterschool al de juf een lekker wijf.

koperbij | 16-07-20 | 13:59 | 1

Hoi Emmanuel!

OverdaanDerOnderheid | 16-07-20 | 14:49

Het soort heropvoedingkampen die we hier ook goed zouden kunnen gebruiken, want opvoeding genieten veel "jongeren" thuis niet.

frickY | 16-07-20 | 13:59

Oeigoeren hebben altijd een voorrechtpositie gehad. Dat hebben ze blijkbaar verkloot.

Ik ben team China.

Een kamp waar je piano moet spelen en zingen en varkensvlees eten. Mag ik daar ook heen?

Knufter | 16-07-20 | 13:59 | 2

af en toe serveren ze ook een stukje vers gewokte kat.

Lt-Kol Kilgore | 16-07-20 | 14:03

@Lt-Kol Kilgore | 16-07-20 | 14:03:
Met Thaise basilicum best te doen...

SterF... | 16-07-20 | 14:11

Ik geloof China niet, dat het zo fantastisch is.
Ik geloof de andere partij niet, dat het zo dramatisch is.

sjef-van-iekel | 16-07-20 | 13:58 | 4

Dat China vírus is knap irritant.

EmilioEsteves | 16-07-20 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer gaan we daar voetballen.

dik van alster2409 | 16-07-20 | 13:58 | 1

Ze krijgen vast wel een keer een WK toegewezen. De OS hadden ze ook al.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:38

Zullen Lewis Hamilton en zijn volgelingen hier volgend jaar in China ook voor knielen?

Nohara | 16-07-20 | 13:58

Ik zie geen uitzinnige protesten van hun geloofsgenoten in Pakistan bijvoorbeeld?

glaaf | 16-07-20 | 13:56 | 4

en Iran heeft net een vette deal met china gesloten, dat hadden ze toch niet gedaan als china werkelijk muslims onderdrukt, toch. of zijn deze moslims ongelovigen?

isotope 465 | 16-07-20 | 14:00

@isotope 465 | 16-07-20 | 14:00: yup

litebyte | 16-07-20 | 14:02

Goede vraag. Erdogan zou zijn F16's naar Peking moeten sturen.

Koning Willy | 16-07-20 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig doet de Nederlandse regering dit niet met moslims. Die laat ze gewoon zichzelf radicaliseren en segregeren.

Koning Willy | 16-07-20 | 13:56 | 1

Er moet een middenweg zijn.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:39
-weggejorist-
DrumPiet | 16-07-20 | 13:56

De vier etnische minderheden van China, waaronder de Oeigoeren? Fake news: China heeft 56 etniciteiten

schoneslapert | 16-07-20 | 13:55

Ook medeleven is politiek. In de meest linkse steden van de VS zijn de anarchisten/marxisten nu de baas. Aarts-tuig dat meer zwarte kindertjes vermoordt dan wie dan ook. Black Lives Matter alleen wanneer dat politiek van pas komt.

DENK dat het met de oeigoeren vs Chinezen net zo zit. Globalisten houden daarom meer van de CCP dan van van de oeigoeren. Oeigoeren in China zijn nauwelijks bruikbaar in den strijd tegen de westerse samenleving.

Jan Passant mk2 | 16-07-20 | 13:55

'het vrije westen' :
lamgelegd door de deug-generatie, BLM. anti-zwarte piet.. ga zo maar door. halfbakken corona maatregelen.
bureaucratisch wangedrag,
immigratiewaanzin. ga zo maar door
2e rangs burgers in eigen land
compleet misplaatste schaamte en spijt voor de leidende rol die ze eeuwenlang hebben gespeeld
elke debiel krijgt een breeduitgemeten platform

China :
nu al weer economische groei,
corona vrijwel verslagen,
niet in de deug-dwangbuis.
niet bang om keiharde maatregelen te treffen.
china eerst, voor de buitenlanders.
geen enkele interesse in de mening van een huilend 10-jarig kind.
trots op hun geschiedenis, hun volk en hun land. En terecht.

Laat china de toorts maar snel overnemen van 'het vrije westen', als wereldleider Dat zal op de termijn het westen weer leren trots te zijn op zichzelf.

ericv911 | 16-07-20 | 13:55 | 6

@sprietatoom | 16-07-20 | 14:06: dat klopt. In china is een mensenleven niks waard. Dat staat hun ontwikkeling als wereldmacht dan ook niet in de weg, hoe erg dat ook is. Het stelt ze in staat om zeer effectief te regeren. Wacht maar tot het gratis westerse geld op is en allerlei instanties en landen, afhankelijker en afhankelijker worden van de chinese welvaart. dan zal de drang om over de mensenrechten in China te willen praten snel genoeg vervagen

ericv911 | 16-07-20 | 14:27

@ericv911 | 16-07-20 | 14:27:

Je hebt je al onderworpen blijkbaar. Zelf zie ik nog steeds liever de USA, ondanks hun grote tekortkomingen op allerlei gebied, in de rol van wereldmacht nr 1.

Vrijheid is ook wat waard.

sprietatoom | 16-07-20 | 14:37

Bovendien kan daar op de lange termijn worden gedacht, waar ze nu steeds meer de vruchten van plukken. Hier zit er elke 4 jaar een nieuwe coalitie, als het niet vaker is, die weer nieuwe dingen gaan proberen en problemen op de lange baan schuiven. Ik verkies zeker niet de staatsvorm van China boven de onze, maar doelmatig is het wel.

R.F.Pickering | 16-07-20 | 17:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Ambtenaren worden in Nederland ook heropgevoed in white fragility centra.

frank123 | 16-07-20 | 13:54 | 1

er komt pas een hek om europa als mensen er uit gaan willen.

Knufter | 16-07-20 | 14:01

Sommige regeringen houden er niet zo van toe te geven aan demonstraties en acties.
Dat is een teken van zwakte.
En dan gaat van kwaad tot erger.
Voor je het weet gaan de mensen winkels plunderen en verdere privileges eisen.
Maar dan weten dat soort regeringen wel, dat ze eigenlijk niet helemaal jofel bezig zijn. Dus waarom doen ze dat? Belangen die belangrijker zijn dan de ellende van je bevolking?

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:53

Zo'n drone die onopgemerkt en zonder vervolgactie zo lang kan filmen en deze beelden naar buiten kan brengen?

flashforward | 16-07-20 | 13:53

In China ben je niet meer dan een nummer, net als een loempia of een bak bami.

Mr_Natural | 16-07-20 | 13:52 | 1

Zo is het.

sprietatoom | 16-07-20 | 14:08

China bad

FogerRederer | 16-07-20 | 13:51
-weggejorist-
kudthond | 16-07-20 | 13:51

Maar niemand die medeleven heeft met de Han mannen die met die (f)oeilelijkgoerse vrouwen moeten slapen.

2voor12 | 16-07-20 | 13:50 | 4

Nou, ......... zo lelijk zijn ze niet. Niet allemaal dus: www.youtube.com/watch?v=pyJgNi_T44Y
Ze dragen geen hoofddoek dus ik zou ze graag omruilen voor dat gedrocht wat hier meestal met hoofddoek over straat waggelt.

jan huppeldepup | 16-07-20 | 15:07

Als het licht uitgaat zijn ze allemaal even mooi

Slough | 16-07-20 | 15:24

@jan huppeldepup | 16-07-20 | 15:07:
Je bedoelt dat ze geen hoofddoek meer mogen dragen.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:39
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan zeggen wat je wil van die Chinezen, maar ze gaan wel effectief te werk.

Stinkend_zadel | 16-07-20 | 13:50 | 1

Misschien een beetje TE effectief?

jan huppeldepup | 16-07-20 | 14:36

De oeigoeren schijnen wel een goede keuken te hebben.
--
"Het Urumqi Restaurant is het eerste originele Oeigoerse restaurant in Nederland. De Oeiguren komen uit noord-westen van China met hun geheel eigen cultuur en zeer bijzondere keuken."

Mark_D_NL | 16-07-20 | 13:49 | 4

In China zitten overal 'Muslim' restaurants. (Er zijn diverse groepen moslims in China, waarvan alleen de Oeigoeren problemen geven.)
Het is in die restaurants altijd erg gezellig (cultuur dingetje) en het eten is ook lekker.

Jeggeworist | 16-07-20 | 14:32

Urumqi is failliet. Konden de concurrentie van de Chinees niet aan.

Ruud Hazes56616330 | 16-07-20 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

Over een niet al te lange tijd komen er Chinese auto's op de Europese markt.
Zet u maar enigszins schrap, ze komen eraan. En ze hebben snel geleerd hoe het moet de laatste 10 jaar.

Nu zou je uit principe geen Chinese auto kunnen kopen omdat Oeigoeren
.

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:47 | 2

zelf al hebben ze alle electronica van volvo in hun geelees gecopyeerd dan blijf ik nog met een japanner rijden.

Lt-Kol Kilgore | 16-07-20 | 14:10

Zou je in een chineese auto ook afgeluisterd worden?

jan huppeldepup | 16-07-20 | 14:37

Heeft die VN mevrouw uit Zimbabwe er al iets over gezegd?

Piet Karbiet | 16-07-20 | 13:47 | 1

Nee. En de Volkskrant vindt dat Trump de relatie met China heeft verziekt. Zo zie je maar weer...

Bataafje | 16-07-20 | 13:48

En wij ons in het westen maar druk maken. Het is een zwart privilege om vooral alleen je eigen falen (lees: matig onderwijs, meer kansen zien in criminaliteit dan eerlijk werk etc) bij witte mensen neer te leggen en daarbij totaal geen beeld hebben bij hoe het met echte levende medemensen elders gaat. Mensen die wel wel echt onderdrukt worden en systematisch etnisch gezuiverd. Racisme in puurste en lelijkste vorm (vertrouw Aziaten daar maar op trouwens, herinner ook de Japanse kampen). Houdt toch op met die BLM onzin en vecht nu eens voor de echte slachtoffers in deze wereld.

Zuma | 16-07-20 | 13:46 | 2

Realisme !

Maar dat kan niet.

Wijze uit het Oosten | 16-07-20 | 13:48

BLM is anti blanken haat, dus dan klopt het hele verhaal weer

Agent 43 | 16-07-20 | 13:53

One man’s concentration camp is another man’s community school...

wezen | 16-07-20 | 13:46

oeigoeren?
Linkse mensen houden alleen (echt) van moslims wanneer de islam in gebruik is als wapen tegen de westerse samenleving.
DENK niet dat zij hun beste_kameraden van de Chinese Communistische Partij gaan afvallen voor een culturele bijzaak als genocide.

Jan Passant mk2 | 16-07-20 | 13:46

ik dacht al waar blijft dit topic

klimaatsloper | 16-07-20 | 13:45 | 1

wel rechts moet niet hebben van moslims en links is vriendjes met de chinezen.

Lt-Kol Kilgore | 16-07-20 | 14:11

Of je nou voor de Oeigoeren bent of voor de Chinezen, je bent altijd een racist.

Mr_Natural | 16-07-20 | 13:44

De enige Oeygoerse vrouw waar ik weet van heb is Femke Halsema.

wijsvinger | 16-07-20 | 13:43
-weggejorist-
Ichneumonidae | 16-07-20 | 13:41 | 1

Maar o-wee als Trump covid19/corona het China-virus durft te noemen he! Dan is hij een racist!

Netelnekkie | 16-07-20 | 13:41

En toch een deal met Iran.
Dus die moslim-broederschap reikt blijkbaar minder ver dan de economische.

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:41 | 1

Dit zijn soennieten. Dus interesseert Iran het geen bal.

Piet Karbiet | 16-07-20 | 13:49

Waarom opent Saudi-Arabië geen lifeline voor de Oeigoeren?
- ze zijn rijk zat
- Er is plek zat
- Zelfde geloof
Barmhartigheid bestaat niet bij moslims.
Wat de Chinezen doen is niet erg netjes, maar veel vaker in de geschiedenis voorgekomen.
Meestal dóór moslims.
- meest recentelijk: de Koerden, as we speak
- Daarvoor IS.
- elk jaar zo'n 100.000 christenen.
- Armeniërs
- Pontische Grieken
- Platteland Balkan en andere Europese staten
- Noord Afrika, alle culturen weggevaagd.
- Afganistan, dito
- Perzië dito
- Alle culturen van voor het Ottomaanse rijk
- India : dito
Ik heb geen medelijden met moslims.

watergeus | 16-07-20 | 13:41 | 4

Myanmar,Pakistan en Sri-Lanka vergeten?

pejoar | 16-07-20 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Overal waar moslims zitten is er gezeik, als er acties volgen tegen moslims is dat vaak omdat zij zich daarvoor extreem misdragen hebben. Dus voor ik ga zeggen, wat vreselijk, zou ik toch wat meer achtergrond informatie willen hebben.

dutch bikkel | 16-07-20 | 13:40 | 1

Bij deze : diverse aanslagen in China en ze zijn ook hofleverancier van extremisten in Pakistan en de rest van de wereld (isis). De grens naar Pakistan is gatenkaas en er is innig contact.

Jeggeworist | 16-07-20 | 14:34

Worden we in Europa nu al voorgekookt op het straks opvangen van tienduizenden Oeigoerse jonge mannen ?

LucaBrasi | 16-07-20 | 13:40 | 1

God nee... Dan kan je aan de kop opeens veel minder makkelijk zien wat voor gespuis het is...

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:42

Typisch weer. Het Westen wappert met het verontwaardigde vingertje. De rest van de wereld is stil (inclusief de Islamitische gemeenschap): "22 countries signed an ‘unprecedented’ letter condemning China’s oppression of Muslims. But none of them come from the Islamic world."

www.businessinsider.nl/china-joint-le...

Nibdib Niddib | 16-07-20 | 13:39 | 1

Alsof de Chinezen daar ene moer om geven. Bijna alleen maar Europese wattenstaatjes met een totaal inwonertal lager dan de helft van dat van China en welke landen hebben hun diplomatieke betrekkingen al opgezegd - geen een, gaat ook niet gebeuren.

Leuk hoor, zo'n petitie, doen de Chinezen (terecht) niks mee - dat begrijpt de 'islamic world' beter dan het Westen, haha, de ironie.

Ichneumonidae | 16-07-20 | 13:47

"Uigurs doent have a face in the west, this is why no one cared"

Nou, de moslims wereldwijd geven er blijkbaar ook geen moer om en als t om menselijke waardigheid gaat is dus het 'oh zo vreselijk rascistische' (aldus de islam-backed VN) westen nodig, maar dan weer juist omdat het westen niet islamtisch, noch communistisch (op wat BLM zwarten na) is.

Zer0-hedger | 16-07-20 | 13:38

Wie en wat is de Chinese regering eigenlijk en wat willen ze?

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:37

Wel bijzonder dat deze moslims de gemiddelde pallylover aan de reet zal roesten. Ik hoor niemand over free Oegoerdistan of zoiets of over bezette gebieden van de Oeigoeren of hoe verschrikkelijk het chinese leger de mensenrechten van die arme moslims schenden.

Typisch. AlsIsraél er niet bij betrokken is, is het ineens niet interessant? Idioten.... allemaal...

Teeweetwee | 16-07-20 | 13:37

Maar in China bouwen ze wel in 2 weken een Ziekenhuis.

Mark_D_NL | 16-07-20 | 13:37

Best grappig eigenlijk, hier moeten we juist heropgevoed worden tot moslim

klaasjanhenk | 16-07-20 | 13:37

Leptob jr. wil voor zijn zwemdiploma B geen Lego maar een drone. Na het zien van dit filmpje ben ik overstag.

Leptob | 16-07-20 | 13:36

Als er niets aan de hand is mogen we vast wel lekker rondkijken daar.

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:34

Ook in China worstelen ze met de integratie van moslims. Hier lopen wij te klagen over de moslims en in China klagen de moslims over de Chinezen.
Lastig hoor. Welke aanpak is nou beter?

Zack Hooi | 16-07-20 | 13:34

Je kunt er wel over klagen bij de Chinezen maar je loopt altijd weer tegen een muur aan.

Mr_Natural | 16-07-20 | 13:32

Dus de chinese Geelt Wildels heeft mindel, mindel, mindel wel voorelkaar gekregen. Om jaloers op te worden. Oh nee, toch niet.

Hadena | 16-07-20 | 13:31

Jeetje en nu maakt het minder uit dat t moslims zijn. Wij westerlingen zijn gewoon slecht met onrecht. Wij witte mannen. Walgelijk volk wat we zijn. Waar kunnen we onze excuses maken?

BBRDWR | 16-07-20 | 13:31

Zijn we niet gewoon jarloers dat zij het islamitische probleem wel onder controle krijgen zo? Vanuit ons perspectief wat barbaars, ja, maar ze gaan zo geen problemen krijgen over een paar jaar.

De aanpak in Nederland is niet echt effectief te noemen. En deze religie is wel een groot probleem. En dat zeggen ze ook met deze aanpak: het zijn niet de mensen, het is de meme in hun hoofd.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:31 | 1

Daarom propageert een Chinees bij de VN dat we een diversiteitscursus moeten krijgen.
Zelf nemen ze geen vluchtelingen op in China. U mag raden waarom ze dat dan niet doen. Iets met verdeeldheid, welvaartsdaling, slecht onderwijs, veel criminaliteit, enz enz.

ja-ja-nee-nee | 16-07-20 | 13:37

Zijn Oeigoeren niet een soort Turken? Grootschalig aanstellen over uit de duim gezogen onrechtvaardige behandeling, maar ondertussen zelf de grootste oorlogsmisdadigers en beulen van de mensheid? Hoe zit het met die massale terreuraanvallen door Oeigoeren tegen de Chinese burgers tot een jaar of 5-10 terug? Daar hoor je nooit meer iets over. Komt dat misschien omdat de heropvoeding van Oeigoerse terroristen succesvol is?

obominotie | 16-07-20 | 13:30 | 1

Plus veel!

Jeggeworist | 16-07-20 | 14:36

Godverdomme man, wat vreselijk, het likt wel Guantanamo Bay, maar dan zonder die oranje uniformen

litebyte | 16-07-20 | 13:30

China : Tweede economie ter wereld, grootste dictatuur, best georganiseerde dictatuur.
EU : Kijkt weg!
Waarom kijkt EU weg : Jaloezie?

NjetNiet | 16-07-20 | 13:30 | 6

Donald Trump is blijkbaar het grote kwaad van het westen, totdat wij over 10 jaar zelf in Chinese kampen in de EU zitten.
Wij kijken liever weg, deden wij 90 jaar geleden ook met Duitsland.

Hét vrije woord | 16-07-20 | 13:39

Gemakzucht - gemakzucht - gemakzucht - gemakzucht. Vlug de andere kant uitkijken dan gaat het vanzelf weg is de Brussle mentaliteit. Doet mijn hond ook als ik 'm op z'n donder geef

Slough | 16-07-20 | 15:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn vriendin: "ik wil wel eens iets anders eten"
Ik: "Zie ik eruit als een Chinees ofzo?"

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:30

Getekend, alles om het gele gevaar te keren. O zO!

van_Heutsz | 16-07-20 | 13:29

Ik kan nu na het zien van dit filmpje uit de grond van mijn hart zeggen dat mensen van kleur of zij die zich gediscrimineerd voelen, dankbaar mogen zijn voor het leven in Nederland. Het glas is wat mij betreft halfvol Akwasi!

pibasso | 16-07-20 | 13:29 | 1

Pas maar op.
Voor je het weet worden hier ook heropvoedingskampen gebouwd.
Slegs vir blankes.

Kapitein Sjaak Mus | 16-07-20 | 13:32

Lastig kiezen tussen twee totallitaire ideologien die beide individuele vrijheden onderdrukken... I'll just sit this one out..

Snoorderlag | 16-07-20 | 13:29

Laten we eerst maar eens kijken naar onszelf: de manier waarop wij hier met anders geëtniceerden omgaan. Die mensen hebben het ook heel moeilijk. Daarna maak ik mij druk om wat er in China geburt.

Leptob | 16-07-20 | 13:29 | 3

Hier krijgen ze een woning, subsidies, uitkeringen, enz enz.

ja-ja-nee-nee | 16-07-20 | 13:39

Hier heb je Miele, in China moet je tevreden zijn met een wildebeestenmerk....

Ommezwaai | 16-07-20 | 13:53

U kijkt teveel NPO.

Slough | 16-07-20 | 15:36

China says will stick with U.S. trade deal, but respond to 'bullying'

De Chicoms zijn natuurlijk vol in voor Biden. Wat heeft Trump in handen dat ze de tradedeal niet opblazen?

ikworstelengadouchen | 16-07-20 | 13:28 | 9

De Chinezen hebben Biden in de zak want Hunter heeft daar ook zaken gedaan (lees zakken gevuld). Tegelijkertijd hebben Ivanka en haar man Jared tradesmarks in China gekregen (recht om onder licentie te werken) en verkochten ze citizenship aan rijke Chinezen.
Ivanka en Jared zijn uiterst liberaal. Hun kinderen krijgen sinds de geboorte Chinese les en hebben een Chinese nanny. Een trotse Jared verklaarde dat hun kinderen Chinees spraken voor Engels en Hebreeuws. Overigens schijnt de zoon van Nancy Pelosi ook iets met de Oekraïne en China te hebben (gehad).

Ze zitten er allemaal tot over hun oren in.

Arachne | 16-07-20 | 14:26

@Arachne | 16-07-20 | 14:27: klopt maar Trump speelt 4D chess. natuurlijk gokt iedereen er op dat straks de Deepstate Biden in office krijgt ( al dan niet met fraude). die gok gaat duur uitpakken. Jared vertrouw ik niet. Idd zitten zowel de Kinderen van Pelosi, Biden Romney en ik dacht ook Schumer in de Board van Burisma Holdings.

ikworstelengadouchen | 16-07-20 | 16:15
▼ 6 antwoorden verborgen

China is een andere cultuur.
Heb veel respect voor andere culturen.

RickTheDick | 16-07-20 | 13:27 | 2

In deze tijd hoor je niet anders dan dat je respect voor andere culturen moet hebben. Maar blijkbaar is het schoppen tegen aziatische culturen minder erg dan de ons wel bekende culturen omdat aziaten ook juist vanwege hun cultuur een minder grote bek teruggeven.

drekzooi | 16-07-20 | 13:33

@drekzooi | 16-07-20 | 13:33:

Respect is vooral voor culturen die niet wit of aziatisch zijn natuurlijk, en eigenlijk alleen voor mohammedanen.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:38

Weet je, ik kan hier wel schijnheilig gaan doen... Maar afgezien van al die mensenrechtenschendingen (die ik veroordeel!!) China zelf is een heel prettig land om in te wonen en ik kom er dan ook graag.

Het is lastig voor mezelf om daar naar toe te gaan een fijne tijd te hebben en tegelijkertijd weten dat weten dat er de meest verschrikkelijke dingen gebeuren in China..

Schmutz Geilmacher | 16-07-20 | 13:27 | 2

prettig voor expats en leden van de Communistische Partij. Weet niet of de normale Chinees er ook zo over denkt.

ikworstelengadouchen | 16-07-20 | 13:30

Wees eerlijk reaguurders, wat heeft u in Nederland liever als u zou moeten kiezen, de aanpak door Mark Rutte (zo veel mogelijk extra binnen halen, bij voorkeur zo zielig mogelijk dus nooit meer aan het werk gaand) of de Chinese aanpak?

Wladimir 1928 | 16-07-20 | 13:26 | 7

Een heel groot verschil is dat hier de moslims de invasieve soort zijn en daar de Chinezen. De Chinezen zijn daar in 1949 gewoon binnen gewandeld en nooit meer weg gegaan.

TheOracle2 | 16-07-20 | 13:31

@Schmutz Geilmacher | 16-07-20 | 13:28: U woont in Nederland?

ja-ja-nee-nee | 16-07-20 | 13:42

Wat een mensen hier hè, Wlad? Durven niet eens eerlijk te zijn.
Geen moslimaanslagen meer in China, trouwens.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Maak oeigoeren een onafhankelijk land. prop een half maantje in de nieuwe vlag en wisselgeld is stoppen met aanvallen van israel en erkennen van dat land als enige land in midden oosten met davidsterretje in vlag. en omdat israel veel kleiner is dan oeigoeriejuh, wordt istanbul ook weer constantinopel en wordt de hagia sofia weer een mooie kathedraal vol puntmutsen. iedereen blij

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:26 | 3

Daar ga je als weldenkend land toch niet mee akkoord? Heb je binnen een aantal jaren zo'n Hesbollah nest naast je. Waarom een probleem laten ontstaan als je het kunt voorkomen.

Hier zijn mensenlevens veel belangrijker dan elders, ook vanwege hoge scholingskosten en specialisatie. Op plekken waar slechts weinig scholing is en veel religie is een mensenleven vooral een makkelijke manier om je ideologie te reproduceren.

Het helpt om je te realiseren dat je kijkt vanachter je eigen bril naar een plek waar ze dingen gewoon anders doen en ook anders zijn.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:40

Net als India en Pakistan? Goed plan!

Mr_Natural | 16-07-20 | 13:46

Of je richt een special provincie in voor Oeigoeren naar voorbeeld van Birobidzhan (Rusland). Volledig onder controle van de staat met eigen priesters/voormannen. Op ieder moment af te grendelen van de buitenwereld.

Arachne | 16-07-20 | 14:20

Wat zou de VN hier van vinden?

Toetsenbordcomplex | 16-07-20 | 13:26 | 2


Helemaal niets, want in de VN mensenrechten commissie zitten China likkers.

Jackson | 16-07-20 | 13:33

Die richt zijn aandacht op racistische Nederlanders

laurentius | 16-07-20 | 14:01

Dus een nieuw soort Tibet dus?

postmodernismisdead | 16-07-20 | 13:25 | 4

@Mr_Natural | 16-07-20 | 13:27: En Herge al lang geleden onder vuur omdat die wel heel erg stereotiep de negers afbeelde. Ook toen was het al een issue.

drekzooi | 16-07-20 | 13:36

@drekzooi | 16-07-20 | 13:36:
Als je nu zo'n kuifje-boek in de kast hebt staan was je ook fout in de oorlog. Oppassen hoor.

kloopindeslootjijook | 16-07-20 | 13:40
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen in concentratiekampen stoppen, waar heb ik dat ook alweer eerder gezien...

Wijze uit het Oosten | 16-07-20 | 13:24 | 4

In een verkiezingspraatje van het CDA? Dan noemen ze het alleen heropvoedingskampen, net zoals de Chinezen.

OverdaanDerOnderheid | 16-07-20 | 14:06

Eerste boeren oorlog...

SterF... | 16-07-20 | 14:16

Is zo oud als de wereld. Werkkampen, werk-en strafkampen. Goelags, Boeren in ZA, blanke jongens ontvoerd uit de Engelse steden en vervoerd naar de nieuwe wereld om de grond bouwrijp te maken voor de plantages (ja, zij waren er VOOR de zwarte slaven).
Een kritisch blik kan stellen dat de oude wijken in steden, ook concentratiekampen zijn. Homogene wijken (moslim, turks, surinaams) die volledig afhankelijk zijn van de overheid en dus betrouwbaar stemvee.

Arachne | 16-07-20 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

En intussen koopt de hele wereld massaal Chinese spullen - uit een land dat volledig op slavenarbeid draait. De erfzonde van witte mensen, die is natuurlijk veel erger! En waarom? Omdat je daar zonder weerwoord op kunt schelden en risicoloos de deuger kunt uithangen. Alleen dat al zou een teken moeten zijn dat daar het echte gevaar niet zit.

Trekhaas | 16-07-20 | 13:24 | 5

Over een decennia of wat, moeten de witte mensen vanwege hun erfzonde compensatie/reparatiegeld betalen van Oeigoeren vanwege het kopen van Chinese spullen. De witte mensen hadden in het verzet moeten gaan.

Arachne | 16-07-20 | 14:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik knijp een oogje toe.

Normpje | 16-07-20 | 13:23 | 2

Ik ook. Ze staan niet bepaald op uitsterven met hun 12.000.000.

gestoptmetroken | 16-07-20 | 13:26

Ik kijk ook niet zo nauw.

Mr_Natural | 16-07-20 | 13:27

Die ophef ook vanuit de islamitische wereld niet te kort.
Nee geen ophef en als het moslims zelf geen zier interesseert dan ik ook niet.
Ik ben dus vrij neutraal in dit bericht.

Miezerig | 16-07-20 | 13:23 | 2

Je zou toch verwachten dat de booslims massaal achter hun geloofsgenoten gaan staan en de "gebruikelijke" aanslagen plegen? Waarschijnlijk is het toegangsbeleid toch wat strenger als hier.

Ommezwaai | 16-07-20 | 13:48

@Ommezwaai | 16-07-20 | 13:48:
Moslims houden zelf moslims / palestijnen voor den eeuwigheid in kampen; ideale propaganda.
Dat opsluiten waarderen ze blijkbaar.

Zer0-hedger | 16-07-20 | 14:15
-weggejorist-
DrumPiet | 16-07-20 | 13:23

Weer een nieuw slachtoffer gevonden in de strijd tussen "goed" en "kwaad.
Wat nu, de Chinezen zijn "geel" in plaats van "wit".

Goedzo | 16-07-20 | 13:21 | 4

Chinezen zijn niet geel en blanken zijn niet wit.

MaarFeitelijk | 16-07-20 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Alleen Donald Trump ageert hierop, rest van de wereld kijkt liever weg
In de jaren 30 vorige eeuw had Hitler ook concentratiekampen in eigen land, 10 jaar later over héél Europa.

Hét vrije woord | 16-07-20 | 13:21 | 4

Pres Bonkers ageert helemaal niet. Hij heeft persoonlijk ingestemd met Xi om kampen voor moslims in te richten.
U zit vergeetachtigheid aan te moedigen daar in st petersburg.

MaarFeitelijk | 16-07-20 | 13:50

@Arachne | 16-07-20 | 14:11: U zult geen antwoord krijgen.
"MaarFeitelijk" is een grappige nick voor een leugenaar.

LiniaalRectaal | 16-07-20 | 16:30
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer komt er een protest op de Dam?
Oh nee, er zijn geen Joden bij betrokken.

Ruimedenker | 16-07-20 | 13:20 | 1

Dat protest komt er. Het NPO-programma 'C' is al in de maak.
Chinezen zijn slachtoffer, Oeigoeren de agressor.
Deden ze bij de NPO ook met Moslims en Yezidi's.

De waard zijn gast | 16-07-20 | 13:26

Het zijn maar moslims joh

terrormannetje | 16-07-20 | 13:20 | 1

Oorverdovend stil vanuit de moslimgemeenschap!! Te ver weg moslims en rare ogen enz Donkere moslims ook niet favoriet binnen moslimgemeenschap!! Rascime heeft vreemde vormen maar de focus ligt nu op blank, man, middelbare leeftijd....

TijdelijkOptimist | 16-07-20 | 14:10
-weggejorist-
DrumPiet | 16-07-20 | 13:20

Het zou me allemaal niet verbazen, die chinezen kennende. Maar Nawaz haalt z'n informatie van het China Tribunal. Anders dan de naam doet vermoeden, een particulier initiatief met vage bestuurders. Een soort VN mensenrechtenraad, maar dan helemaal zonder enige legitimatie.

uncommonsense | 16-07-20 | 13:20

Ik zou dat Oeigoerse model wel doen. Reis naar China boekt.

Wladimir 1928 | 16-07-20 | 13:20

'Oeigoerse modellen', ook wel Oeighoeren genoemd.

De waard zijn gast | 16-07-20 | 13:20

Ja maar er zijn geen Joden bij betrokken, dan is het voor bepaalde personen toch veel minder interessant.

Schmutz Geilmacher | 16-07-20 | 13:19 | 1

Jij was er al!
Hierboven schrijf ik iets soortgelijks.
Punt voor jou Geilaard.

Ruimedenker | 16-07-20 | 13:23

Ja maar ik wil goddomme wel gewoon een weave gemaakt van oeigoerenhaar voor een dumpprijsje.

gespierdespijkertje | 16-07-20 | 13:18

Zolang er in Nederland Joden in Kampen wonen moeten wij onze mond houden.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:18 | 5

@Patje2011 | 16-07-20 | 13:28:
Hahaha, die hoofdletter, ik had het kunnen weten :D
Als uitspraak in een gezelschap is 'ie geweldig, ik ga hem jatten van je.

De waard zijn gast | 16-07-20 | 13:30

Je had me goed!

LuckyGuy | 16-07-20 | 13:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Methode: niet te verdedigen
Doel: Kan ik me wel iets bij voorstellen

marcoplarco | 16-07-20 | 13:18 | 2

Op zich zijn onderdelen als dansles en babi pangang leren waarderen best positief, beter dan andersom; ongelovigen onthoofden, ledematen afhakken en stenigen.

Zer0-hedger | 16-07-20 | 14:12

Lekker bezig, China. Een grote boycot lijkt me op de plaats.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 13:17 | 6

@Hét vrije woord | 16-07-20 | 13:23: Door de boel over te hevelen naar India. Het moet natuurlijk wel goedkoop blijven.

Arachne | 16-07-20 | 14:09

@Arachne | 16-07-20 | 14:09: Het hoeft niet per se goedkoop. Goede kwaliteit tegen een redelijke prijs is al voldoende.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Nooit doen wat Chinezen doen. Is gewoon een slecht voorbeeld.

keestelpro | 16-07-20 | 13:15 | 7

Ik eet mijn hond voorlopig nog niet op.

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:01

@De waard zijn gast | 16-07-20 | 14:04: Dat zeg ik dus!

Rest In Privacy | 16-07-20 | 14:40
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl