Raden wat dit bruggetje in Den Bosch heeft gekost
Dacht u soms dat alleen de landelijke politiek aan het verzaken is
Even de regio in en wel voor ons favoriete bouwwerk: een brug. De brug hierboven is de Bartenbrug in Den Bosch, zeg maar de Brabantse Karelsbrug. De gemeente is al sinds 2003 (dat is 17 jaar geleden) aan het kutten met die brug. De aanbesteding was een ramp. Het ontwerp had verborgen gebreken. Er kwam een tijdelijke brug. Er kwam een rechtszaak. Er viel een wethouder over, omdat de vijf miljoen euro (onthoud dit bedrag) die de renovatie zou kosten een stuk meer was dan begroot. Er moesten miljoenenvergoedingen worden uitgekeerd aan ondernemers en vervoersmaatschappijen. En toen, na al die jaren, was er ineens een nieuwe brug. Een dertien in dozijn-brug, zoals we in Nederland heel veel dertien in dozijn-bruggen hebben. Een saai, grauw, nietszeggend stukje asfalt van 43 meter lang, toevallig over de Aa en daarom heet het een brug. En het heeft TWAALF MILJOEN EURO gekost.
PS. Leuke leestip HIER.
Reaguursels
Inloggen12 miljoen maar? Veel bestuursorganen draaien hun hand niet om voor het op wonderbaarlijke wijze laten verdwijnen van vele miljoenen.
Oh man die brug ja. Wat een drama. Talloze keren overheen gereden en gelopen toen het nog de vorige brug was. Het hele verhaal met de nieuwe brug meegekregen vanaf de zijlijn. Er is zelfs een tijdje helemaal geen brug geweest omdat ze toen dus ruzie hadden over de uitvoering en de financiering. Best onhandig voor een brug die relatief dicht bij het stadscentrum ligt. En Ohja, de vorige brug was een stuk mooier.
Leuk weetje: het heet de Bartenbrug naar een zgn ‘bouwpastoor’. Na de oorlog met de wederopbouw moesten er wijken uit de grond gestampt worden. Deze Barten heeft als ik het goed heb een parochie gesticht en geijverd voor meer woningbouw. Zelfs de wijk is ernaar genoemd (‘Bartjeswijk’).
Zo, nu heb ik wel weer genoeg college gegeven.
1 euro ?
Jammer dat "Over de balk" en ook de opvolger "Van onze centen" niet meer bestaan. Bevestiging van alle vooroordelen over de projecten van de overheid.
Later kwam daar Kanniewaarzijn voor terug.
images.app.goo.gl/YeQvVCvwjm1CrxfQA
Zo was die.
BAM inhuren is vragen om gegarandeerde problemen, is nooit een fout van BAM. Nooit. Geen informatie, kaken op elkaar.
Ben blij dat ik niets meer met ze te maken heb.
Witte wa, Mosterd, toch is Den Bosch keigezellig.
Het beste moet nog komen: Er was niets mis met de oorspronkelijke brug, het was een foeilelijk betonnen geval, waarschijnlijk nog door de moffen gebouwd want ze kregen hem niet op een normale wijze afgebroken, moest springstof aan te pas komen.
Nee, de oude brug dateert van 1936.
Dit vinden ze/we blijkbaar gewoon, hoe zou het huishoud boekje van...... ach laat ook maar, wat moet je met een huishoud boekje?
Twaalf miljoen is toch helemaal niks? Hetzelfde bedrag heeft Kaag in een vloek en een zucht aan de Palestijnen gegeven zonder ook met haar ogen te knipperen..
Ze kunnen toch ook die sloot ter plaatse dempen? Heb je ook geen brug meer nodig.
Waarom een vaste brug? Het is toch wel eens nodig geweest om hem open te zetten om het centrum te beschermen, als de Graafsewijk weer eens dagen aan t rellen is .
Wanneer komen er eigenlijk nieuwe afleveringen van SBS Probleemwijken?
Nee dat was 1 brug verder. Of 2 bruggen, die van sluis 0.
De Bartenbrug, genoemd naar de pastoor die vooral een soort opbouwwerker was voor de Graafsewijk, was een leuke inspiratiebron voor de carnavalsoptocht - dat dan weer wel.
Uwes bent bekend.
@AdPatat1960 | 26-12-20 | 15:57: Unnen oetel kwekt Nie over centen!
@Dr. Worstenbroodje | 26-12-20 | 16:13: ikkenok nie war!
Oh haha nog iemand die het verhaal kent. *duimpje omhoog*
Met geld van een ander is makkelijk. Ohweeeeeeee als het uit de eigen zak moet komen.
er is in de hele geschiedenis niet 1 zaak te benoemen waar overheden (politici && ambtenaren) aan hebben gezeten die geslaagd is. Overheid = 100% faalgarantie omdat die vrijelijk over uw portemonnee kan beschikken zodat het niet uitmaakt wat het kost: u betaalt toch. Dit is trouwens wat u het liefste wilt want u blijft gewoon fanatiek op degenen die u dit aandoen, VVD=CDA=PvdA=D66=GL=CU, stemmen.
Ah u wilt in een dictatuur gaan wonen?
Lastige is natuurlijk om een flexibele beloningsstructuur toe te passen. Als mijn projecten goeie cijfers draaien, zie ik dat terug in een bonus. Een ambtenaar een bonus geven omdat ie zijn(of haar) projecten goed georganiseerd heeft of goed aanbesteed, kan dan weer niet. Maakt voor de beste ambtenaar dus niet echt uit hoe goed of slecht iets loopt, zolang hij(of zij) maar het gevoel geeft dat hij er niet voor verantwoordelijk is.
Zo heeft iedere gemeente wel wat. Ik las over Vianen iets over bijna 100 miljoen wat ze moesten ophoesten aan een fabriek die er nooit gekomen is door hun toedoen.
Hier bij mij in de buurt zijn ze ook met infra bezig en alles is kudt en tiephusduurder dan verwacht.
kun je nagaan hoeveel geld er over de bak in de diepe put gaat.
Ik denk dat je dit verwarde met Grave, in en in triest dat men - naar blijkt onterecht- vondt dat de werf niet een klein stukje langer mocht bouwen tot rijn max maat. En natuurlijk wordt de hoogte de misgelopen winsten juist bepaald op het moment dat de riviercruise vessel markt in een diep dal zit.
Zolang meestal een ambtenaar zonder kennis met opgehouden hand zijn fiat moet geven aan elk bouwproject hebben constructie bouwbedrijven de kaarten in handen . Strukton , BAM , Koop Tjuchem, Heijmans, KWS , hoe vaak zijn ze al niet in het nieuws geweest voor smeergeld, bouwfraude door veel te hoge rekeningen, concurrentie kapot maken etc etc Steeds gaat de overheid weer met ze in zee .
Dit krijg je nu van 'kansengelijkheid' in het onderwijs. Het gebrek aan technische -/ projectaanpak-/ onderhandelings-/ markt-/ relevante juridische kennis bij gemeenten en provincies is al jarenlang ten hemel schreiend. Er lopen mensen rond die nog geen projectplan, bestek of contract kunnen lezen. En clubs als Heijmans houden dat maar al te graag zo. (ambtenaren die onverhoopt wél iets blijken te kunnen, werken ook vaak opmerkelijk snel voor de aannemerij). Daarbij komt het nogal eens voor, dat ambtenaren in die hoek ietwat 'beïnvloedbaar' blijken. Zelfs bij het heilige Rijkswaterstaat, ooit een staat in een staat met een enorme technische- en historisch-technische kennis, neemt de expertise hóllend en zienderogen af.
Zodra er een ambtenaar wat in z'n mars heeft wordt dit opgemerkt door het bedrijfsleven en wordt de betreffende ambtenaar weggekocht. Een stagiair die een paar maanden bij hem/haar assisteerde is de opvolger en we hebben weer een ambtenaar zonder ervaring, rijp voor de slacht.
Niks bijzonders hoor, Google maar even op Zaanbrug Wormerveer.. Net zo'n gezeur mee..
Leeghwaterbrug, Alkmaar. Om te jánken.
Botlekbrug...
Kunnen we dat nou nog niet in Nederland, gewoon ergens een brug bouwen?
Dat kan wel. Maar je moet gewoon geen Nederlandse aannemer nemen. Liegen, bedriegen.
Dat liegen en bedriegen is de mentaliteit van veel managers. Je profileren ten koste van anderen, pronken met andermans ideeën, je verantwoordelijkheid niet nemen of afschuiven, zodat je de problemen kunt adresseren aan anderen, allemaal eigenschappen die in de management functies steeds vaker voorkomen. En eigenlijk is het wel logisch ook als je enige doel is om de aandeelhouder zo veel mogelijk rendement laten halen. Daar hoort het leveren van een betere kwaliteit dan noodzakelijk niet bij.
Kan GeenStijl niet jaarlijks de " Asscher bokaal " uitreiken aan de gemeente met de grootste faalhazerij .
Is een EURO in Brabant net zoveel waard als hier bij mij in de provincie in het Hoge Noorden?
Soort interne transferunie.
Natuurlijk niet. Hier wordt de poen verdient. Die geven ze in de Randstad uit en Noorderlingen mogen het zelf uitzoeken. De Limburgers trouwens ook. Die zitten immers opgescheept met Helmond als hoofdstad, terwijl ze daar niet om gevraagd hebben.
Wethouder over gevallen? Domme wethouder, ook dat nog. Normaliter zijn ze allang zelf opgestapt, om schandpaling en vervolging te ontlopen.
EU vlag erbij en we lullen er niet meer over.
In de polder staan bruggen van Calatrava een Spaanse ontwerper die nog nooit van strooizout heeft gehoord. Ze zijn van staal dus het rot weg.
nl.wikipedia.org/wiki/Calatravabrugge...
Dat zijn die bruggen die de gemeente Haarlemmermeer destijds 'op de kaart moesten zetten' , toch? Ultiem faalverhaal. De absoluut ultieme megalomane droom van een waanzinnige. Zeven jaar geleden werden de reparatiekosten geschat op 20 miljoen Euro - en dat moest uiteindelijk ruim 50 miljoen worden.
-
Voor bruggen die op geen enkele manier in het landschap of het water waar ze overheen zijn gebouwd passen.
Calatrava maakte het ontwerp, een nederlandse aannemer liegt er wel een offerte bij ... ja, duur.
Dit is toch vrij normaal? In mijn stad zijn ze al jaren bezig om de auto uit de binnenring te weren. Geschatte kosten waren toen iets van 4 miljoen Euro. Ondertussen staat de teller op al ruim op de 15 miljoen, en is het projectje nog niet op de helft, qua eindresultaat. En dat is nog maar 1 faalproject van de velen in de stad. Miljoenen steken in mijn wijk, want achterbuurt. 25 jaar later wonen we hier in een van de meest criminele wijken van Nederland. Dus hoppa, ze gooien er weer 1,5 miljoen tegenaan.
Even wat anders NS gaat ook flink bezuinigen pleuren bijna alle stations dicht en het personeel eruit, goed gedaan NL de bruggenbouwers Laten we vast nog meer betalen aan de EU en verdere ontwikkelingsprojecten.. komt vast goed.
Door de vleermuizenkuch is het OV in eens super mega dodelijk...
Kunnen die fietspaden ook omhoog? Dan begrijp ik het wel.
Hahah iedere belastingeuro die ik in mijn hele leven zal betalen is al uitgegeven aan de Fyra. Deze flutbrug is dus sowieso niet meer mijn probleem. Succes ermee sukkels!
Ha, in den Haag hebben wij een spuiforum/amare, iets dat teveel kost en niet zal voldoen. Om die verliezen op te vangen kost het ons na oplevering 5 miljoen per jaar..
Het grote oplichter en megalomane wethouder dhr. Norder is nu voorzitter van een bouwbedrijf.
Ach ken die nodeloze geldsmijterij ook hier.
Grote bank op de markt geplaatst.
In één stuk.
Een heldere geest vond dat het 2 banken moesten zijn op 5(!!) cm afstand van elkaar.
Men neme een zaag, zaagt er in het midden die verdraaide 5 sm er tussen uit en dient de rekening in; ruim € 8000 euro.
Gek-ken-huis.
"It's only public money", zeggen de Britten dan. Spannend bruggetje trouwens. Wel eco-vriendelijk, co2-neutraal gebouwd van uitsluitend gerecyclede materialen mag ik hopen? Door een divers en inclusief personeelsbestand?
Dat krijg je ervan als je mongolen in de politiek toelaat.
Mongolen laat stemmen...
@Is dit nog nieuws? | 26-12-20 | 12:57: daarom - censuskiesrecht
@Der Lehrer | 26-12-20 | 13:01: Censuskiesrecht zou goed nieuws zijn voor het politieke midden. En voor de EU.
@Der Lehrer | 26-12-20 | 13:01: formule = 1 stem x belastingafdracht inkomstenbelasting in euro gedeeld door 1000 = gewogen stem.
-
Piet betaalde in 2020 € 53.716,- inkomstenbelasting. Zijn stem telt 53 x mee.
-
Marietje betaalde 4.657,- haar stem telt 4x mee.
-
Stefano betaalde € 0,- zijn stem telt niet mee.
@Is dit nog nieuws? | 26-12-20 | 12:57: haha die zit..!
Hier moet absoluut sprake zijn van corruptie. Iemand zou moeten uitzoeken welke ambtenaar of ambtenaren hier flink aan hebben verdient. Door soort zaken zie je in een bananenrepubliek, zou je niet in NL moeten zien.
Ken je het verhaal van die 2 broers? De een nam het aannemersbedrijf van zijn pa over en de ander ging de gemeentepolletiek in. En ze stemden allebei mainstream kartel. Kassa!
@Graaisnaaiert | 26-12-20 | 13:05: Zou dit beter worden met een PVV-wethouder? Wat denk je, ome Graai.
Kan niet erger dan eentje uit dat dievenhok VVD.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 13:14:
Zeker weten van niet, maar dat is retorisch want die worden preventief geweerd. Maar zo werkt het wel, zeker in die kleine gehuchten.
Als je in de technische - / aanbestedingshoek bij de overheid werkt, zijn de verleidingen en verlokkingen van de echte wereld groot...
Ambtenaren dienen hoofdelijk verantwoordelijk te worden gesteld voor de projecten die ze doen en voor kamerleden en kabinetsleden dienen straffen als verbanning en erger tot de opties te behoren. Ook landverrraad dient bestraft te worden, maar als ik die straf tik, wordt dit reaguursel gejorist. Alleen dan voorkomen we dat egoisme en zelfverrijking voor landsbelang gaat.
Dan zullen we toch iets anders moeten verzinnen. U weet wel Pikmeerarrest en zo. Maar mijn stem hebt u.
Als de overheid van ál die balken waar ze steeds geld over gooit nu eens bruggen gaat bouwen is het probleem opgelost.
Ach, wat is 7 miljoen meer? 1 goede dag op de beurs of een stijging van je bitcoins en het is weer terugverdiend
Heeft u wel eens een dag dat er minder op uw bankrekening staat?
Ik zou meer verbaasd staan wanneer er een aanbesteding wel binnen budget uitgevoerd wordt. Dat is pas nieuws, dit is normaal dagelijks gebeuren.
Binnen budget uitvoeren zou i.d.d. nieuws zijn.
Deze overschrijdingen zijn geen nieuws maar ABnormaal geldsmijten.
Ambtenaren en geld van anderen. Wat kan daar nou misgaan?
Alleen al de ontwerptekening van dat bruggetje. Hier hebben we er ook een die sinds twee weken op een soort van op instorten staat. Gaat nog een paar jaar duren voor er een nieuwe komt. Zwaar verkeer wordt verboden. Boeren die een kilometer verderop hun land willen maaien moeten nu twaalf kilometer gaan omrijden. Over smalle plattelandsweggetjes waar heel veel kinderen naar en van school fietsen. Maar over die ontwerptekening. Die ontwerptekening alleen al is het masturbatiemateriaal van de wethouders. Om er ejaculatief een handtekening onder te spuiten. Kijk eens wat een meauwje brug wij de stad schenken? Een bouwtekening voor de aannemers was meer dan genoeg.
Dat openbare aanbesteding gedoe is wel een succes de kosten te besparen zeg.
Aanbestedingen zijn een vak apart. Dat kan de gemiddelde ambtenaar niet.
@Ron_Paul | 26-12-20 | 12:43: Laten we ons hier beperken tot wat ze wel goed kunnen. Zijn we sneller klaar met benoemen.
De kamperlijn naar Zwolle is ook een fiasco. De grond bleek te zacht, ga maar langzamer rijden.
Ze zitten in dat gebied op een dubbele kleilaag dus het was kiezen voor natte funderingen en vochtige muren in die nieuwbouwwijk of rommelen met de drainage, met alle gevolgen van dien. Dus ja, verzakkingen en dat geldt natuurlijk ook voor dat lijntje.
Het aloude Kamperspoortje had natuurlijk nergens last van maar ja, toen waren we nog met 13 miljoen max...
En het gaat nog veel leuker worden daar, het oude pre-bankencrisisplan om Zwolle en Kampen aan elkaar te laten groeien en zo een grote stadskern te vormen is weer van stal gehaald "want woningnood en geldgeile ambtenaren en ondernemers". Stadstaat Nederland, hoorde ik al eens opperen...
Brrr.
@Graaisnaaiert | 26-12-20 | 13:19: Dat lossen ze bij ons anders op. Hier noemen we de randdorpen gewoon buitenwijken. Dat die dorpen in halve opstand komen hoort erbij, dachten de politici. Nu dat niet lekker loopt, gaan we de hoogte in. Dus geen torens meer van maximaal 100m hoog, maar nu mag het tot 160m gaan. Het Manhattan aan de Dommel wordt het gekscherend genoemd. Anderen noemen het Rotterdam, maar dan hoger, beter en duurder.
Een ambtenaar met een bouwkundige project laten bemoeien. Gaat gerandeerd altijd mis.
laat dat "bouwkundige" maar weg?
@CynicalBastard | 26-12-20 | 12:30: idd. Ambtenaar en bemoeien, bekend faalrecept.
Maak er anders een tolbrug van.
Waarom?
@Is dit nog nieuws? | 26-12-20 | 12:30: Lekker centjes binnenharken. Uiteraard gaat dat geld dan in de grote snoeppot van de gemeente, niet dat de inwoners hier iets terug van zouden zien.
Leuke suggestie. Zoek eens, tolbrug Tiel. De brug die niet als tolbrug was gepland, maar de kosten gierden omhoog en de brug moest toch doorgaan, daarom werd het alsnog een tolbrug, waarna uiteraard elke Nederlander voor die paar gulden veertig kilometer ging omrijden en toen was het toch maar geen tolbrug meer. Dat is een dingetje met tolbruggen. En toltunnels (zoals de heerlijk rustige Westerscheldetunnel waardoor je voor een paar euro snel in Antwerpen bent niet verder vertellen anders gaat iedereen het doen en dan zijn de files voor de Kennedytunnel weg enz)
@Cepalislam500mg | 26-12-20 | 12:43: Ja, die beruchte Kennedy-tunnel.
Ja met een ambtenaar die tol int en nog een ambtenaar die de ambtenaar die tol int controleert en dan nog een ambtenaar die hun weer controleert en we hebben weer een extra ambtelijke dienst erbij met de bijbehorende uitvoerende controlerende ambtenaren.
Noem het maar de Bietenbrug.
Mja, een ware "money pit". Voor wie deze splinter ook zo irritant vindt, Ik heb hier nog een balk voor in uw oog.
youtu.be/_eeT0NkMAc4
Het is een lange zit maar zeker even waard om uit te zitten.
Een vriend van mij uit de bouw heeft mij eens helder uitgelegd waarom dit soort bouwprojectjes van de overheid tegenwoordig de één na de ander uit de rails lopen. Antwoord : Europese aanbestedingsregels. Als je zo'n project precies volgens die regels wil uitvoeren, ben je verplicht om de ontwerp- en bouwfase volledig uit elkaar te trekken. Gevolg : bouwers raken opgezadeld met projecten die op de tekentafel al onmogelijk waren. De architect heeft alleen maar tot taak om iets 'moois' op papier te zetten, de constructie is andermans probleem. Precies wat hier gebeurd is. De ellende van bureaucratieën als de EU is, dat juristen gaan voorschrijven volgens welke regeltjes en proceduretjes alles moet verlopen. Maar juristen snappen niet hoe je een brug bouwt. Gevolg : dit soort ellende. Laat het aan de ingenieurs. Het is dezelfde regelneukerij die de innovatie en vooruitgang over waar de EU zich mee bemoeit, de nek omdraait.
Maar als u op vakantie gaat is het handig dat u niet de prijs van een baguette om hoeft te rekenen van Frank naar Gulden.
Want dan kan het zijn dat je zomaar teveel betaald ofzo.
Cees, maar wat is dan de gedachte achter het uit elkaar trekken van de ontwerp- en bouwfase?
@Tashtego | 26-12-20 | 12:42: De Europese aanbesteding is ontwerpfase en dus nog geen bouwfase
@Cepalislam500mg | 26-12-20 | 12:46: Ah zo, dank. Dus als de bouwfase ook onderdeel gaat uitmaken van de Eu aanbesteding komen ze eventueel weer bij elkaar.
Dat/ Dit is nog niks.
In Rotterdam willen ze Feyenoord City.
Dat gaat pas een financieel drama worden
Oh ja haha, stukje van op tv gezien. Dag Kuip. Dag eurootjes.
Bouwwethouder Kurvers, de slechtste wethouder die we ooit gehad hebben.
@Lorejas | 26-12-20 | 12:37: Mini-schizo heeft nog voor dat nieuwe plan (of nochthans, één er van) een onderzoek moeten uitvoeren betreffende de veiligheid...
Dat hele project omhelst meer dan een stadion; complete woonwijken, andere wegen, brouwerij (in de dan 'oude' kuip), achterlijk smalle appartementjes in de oude kuip...
Uiteraard gaan ze die voor veul te veel geld op de markt smijten en verrot, zal je zien dat mensen die hokken als zoete koekjes gaan kopen. Want 'de Kuip'.
Mooi voorbeeld idd waar de advieskosten de bouwkosten nog gaan overstijgen
@EEnzame SchizofrEEN | 26-12-20 | 12:45: Kortom, marktwerking en schaarste.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:50: dankzij de VVD.
Welkom.
Ja was hele documentaire over. Soort ultieme Kuip belevenis verspreid over paar vierkante kilometer. Huizenbouw zal wel goed gaan, maar er moeten natuurlijk ook allerhande buurtprojecten tussen als een diverse buurtbibliotheek voor blinden en kijk-over-de-stad platforms.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:50: Marktwerking vind ik persoonlijk nog wel oké (mits het niet om zaken als zorg, veiligheid etc. gaat), schaarste wordt heel bewust door dit kabinet in stand gehouden: bouw belemmeren middels miljeu-smoezen, complete steden aan 'asiel'-zoekers binnen laten zonder na te denken wie dat moet gaan opbrengen, noch waar die allemaal heen moeten... Oh ja, fuck de Nederlandse burger, want de portemonnee is veul belangrijker.
Ik ben dat bedrag van 5 miljoen nog steeds aan het onthouden. Wanneer mag ik ermee stoppen?
'TWAALF' gelezen stop.
Had iemand de Afsluitdijk al genoemd?
3 jaar! vertraging en de daarbij behorende extra kosten...
Gelukkig zijn we dan wel beschermd tegen de klimaat tsunami van 0.0654 mm per springvloed.
Ruimedenker, mooie ironie dit
Over de balk. Ondergewaardeerd programma uit vervlogen tijden.
Al dat geld over de balk voor zo'n brug, daar kan je mij flink de kast op krijgen.
@Mr_Natural | 26-12-20 | 12:23: Inderdaad. De tering. Waarom al dat geld nog over de balk als het nu gewoon over die brug kan.
Oh ja, staat me iets bij van een peperduur haventje ergens, voor pleziervaart. Alleen meerden de mensen 150 meter verderop gratis aan omdat ze anders failliet gingen aan liggeld in dat peperdure haventje. Nul bootjes in haventje. Wel personeel in dienst wat liep te hangjassen.
Zegt een aannemer weleens: 'Sorry, we hebben een rekenfout gemaakt, het project wordt 30% goedkoper'?
Ga daar maar niet van uit.
ook in dat geval gaan er koppen rollen
“Nacalculatie” is ook zo’n mooie term.
Zoiets als “we zien wel, ik zorg dat ik er niets aan te kort kom.”
Geef die aannemerT eens ongelijk.
Dan is hij geen aannemer. Maar waarom antwoord geven op een retorische vraag.
Heb ruim 40 jaar ervaring met de bouw. Niks nieuws dus.
Hoi.
Zo. Hoort u het ook eens van iemand die ruim 40 jaar ervaring met de bouw heeft.
U bent ambtenaar?
@Mr_Natural | 26-12-20 | 12:32: niet beledigend worden.
Groenlinkse bestuurders met aanbestedingen / accountability is zoiets als een kleuter een snoepwinkel laten runnen.
Groenlinkse bestuurders hebben vaak 2 jaar brugklas.
Zonder "met aanbestedingen / accountability" klopt deze stelling ook wel.
Amsterdam, noord zuid lijn.
Betuwelijn is ook zo'n mooi dingetje.
De Irmasluis want cruiseschepen moesten Amsterdam kunnen bereiken ...
Amsterdam, Ceres Terminal. Geen klanten alleen.
Wat dacht je van de HSL?
Fyra. Zagen er wel mooi uit.
@Lorejas | 26-12-20 | 12:29: Oh, die. De overtreffende trap: JSF.
Hebben we die al?
@Lorejas | 26-12-20 | 12:41: De JSFyra? Volgend jaar gaan ze proberen er een paar tegelijk in Nederland te laten vliegen. Alleen moeten er dan nieuwe hangaars worden gebouwd, die extra bestand tegen bliksem zijn. Zou me niet verbazen dat die kisten daarna niet tegen regen blijken te kunnen, want bliksem kunnen ze in elk geval niet tegen.
Hoorde laatst een super interessante complottheorie over alle bruggen in Parijs...
Die zouden allemaal in seine zijn gezet
Onzin, in Parijs kijken ze niet op een pontje meer of minder, neuf said.
@Mr_Natural | 26-12-20 | 12:12: Zo kan die wel weer, Sylvana
Hihihi.. Fons Jansen?
Utrecht, A27 ....
Knooppunt Hoevelaken: laat je dezelfde bouwer ook op de Afsluitdijk aan het werk....
De Uithoflijn Utrecht, fout op fout, miljoenen over de balk en de meeste faalhazen zitten er nog gewoon.
Wat het zogenaamde “City project” en “Aanpak stationsgebied” gekost hebben, zullen er nooit weten.
Utreg is op zich aardig opgeknapt, maar heeft waarschijnlijk een veelvoud gekost dan begroot.
Utrecht... waar wethouder Lot van Hooijdonk ooit twaalf miljoen in Den Haag wist los te peuteren voor een nieuwe 'miljeuzone', gebaseerd op een 'fijnstofmeting' waarvan de uitkomsten door willige 'groene' ambtenaren werden aangedikt en die achteraf geen enkel nuttig, gezonder of meetbaar resultaat oplevert - en die de Utrechtse belastingbetaler inmiddels bijna twintig miljoen Euro per jaar kost. En Mevrouw van Hooijdonk zit nog steeds in de gemeenteraad, in plaats van in de gevangenis.
Kennis, motivatie aan de voorgrond, maar ervarenheid en snelheid en accuratesse van informatie-uitwisseling. Dat geeft een project als dit kans van slagen. 12 miljoen voor een brug van 43 x 10 meter.. kan gs eens uitzoeken wat vergelijkbare projecten hebben gekost? Voor mijn gevoel is het niet exorbitant veel.
17 jaar... De salarissen van de ambtenaren zijn hier nog niet eens bijgerekend.
. ‘Een krachtige verbinding tussen de oude binnenstad en de Graafsewijk
Dat verkoopachtige paarsebroekerige, daar gaat mijn bullshitradar van piepen. Ik schrijf wel dat 12m niet exorbitant is, maar op de foto ziet de brug er niet moeilijk uit, en kunnen de eisen ook niet moeilijk zijn geweest of sterk zijn veranderd gedurende het proces.
Beeje verplaatsing en EI uitrekenen, de goeie stalen profieltjes zoeken, tussendragers bedenken, lasplannetje maken, dek erop, railing erop die mooi moet blijven en klaar. Hier hoef je sowieso geen fem of andere moeilijke shit op los te laten. Dus technies lijkt ie me niet moeilijk.
Goed plan om eens uit te vinden waar tijdens het bouwen de kosten zijn opgelopen.
@BozePaarseMan | 26-12-20 | 12:12: dat hoeft ook niet, die worden toch wel uitbetaald.
@Schwanzeleber | 26-12-20 | 12:15: Amen. Dit is een 13-in-een-dozijnbrug.
Denk ik ook en uw onderzoeksvraag wordt al ruim een halve eeuw gesteld in de bedrijfskunde/ bestuurskunde.
@Cepalislam500mg | 26-12-20 | 12:56:
Nee, ik denk niet dat die vraag gesteld wordt. Dit is gewoon een beetje business as usual. Het probleem zit m in alle mensen zelf, decadente samenleving die zich onanerend door de tijd laat gaan. Stroperigheid is goed want dan kunnen we weer albert heijn reclames kijken achter een giga led tv. Als we écht wat te doen hadden dan had die brug er in een paar weken kunnen staan.
Kost wat, heb je ook wat....
Vergelijk dat maar eens met de steun aan Italië want Corona....
En daar bouwen ze geeneens goede bruggen....
Dat tuig gaat nu het Colosseum renoveren.... van uw centen ja. Daarna mag u op vakantie nog een keer entree betalen voor het nieuwe Colosseum.
Nou. De Brug der Zuchten zit er nog steeds en is een van de meest populaire van de wereld.
Utreg krijgt een nieuwe weegbrug.
Sharon Dijksma zit er bovenop.
Als ie met de Sharonfactor is berekend weet je dat ie never nooit niet kapot gaat.
Ik zie een cartoon voor me, Sharon zit op handen en knieën in de rivier of het kanaal en de auto's rijden over haar rug naar de overkant.
Of in Leiden: tunnel omdat gebouw ietsje verkeerd stond
Dit is niks nieuws.
- 12 miljoen is gewoon de inflatie van wat tig jaar later 5 miljoen was. Kijk bijv maar naar de huizenprijzen van toen en nu.
- Ik lees schadevergoedingen, die zitten dus ook in de kosten van deze brug. Externe juridische, accountants-, bouwtechnische, 'planologische' en vergeet ook niet 'verkeerskundige' (ja bestaat echt) advieskosten lopen ook flink op, enkel al door zo'n tijdsverloop.
- Op zijn minst een halve eeuw zijn er al onderzoeken (in de VS al sinds de vijftiger jaren) waaruit blijkt dat langlopende projecten (bouw, automatisering) tot drie keer zo duur worden. Zonder overdrijven zijn er duizenden gevallen zoals dit en op wereldschaal miljoenen.
Op zijn Jip en Jannekes: als je ergens opvallend veel beton en of graniet ziet, dan heeft het in de meeste gevallen drie keer zoveel gekost als oorspronkelijk begroot. Daarom zijn wethouders en vastgoedmannetjes vaak ook zo goed bevriend, of dezelfde mannetjes.
Er zijn heel veel leukere voorbeelden dan deze doorsnee brug, bijv de Stopera.
Dat is een keer onderzocht. Die begrotingen worden expres veel te laag ingecalculeerd, anders is er geen politiek draagvlak in een Raad. Bij akkoord worden langzaam de echte en extra kosten geopenbaard. Dit gebeurt zelden in het bedrijfsleen, alleen bij bouwprojecten in het openbaar bestuur.
@Piet Karbiet | 26-12-20 | 12:09:
Dit gebeurt in heel veel industrieën, "slim" (kaal) aanbesteden, akkoord laten gaan en bij verandering of veranderende omstandigheid meer geld vragen is niet abnormaal. Dat geeft bij grote projecten ook wisselgeld als je zelf iets fout doet.
Voor de buitenstaander klinkt het in eerste intantie stupide, maar dit is een beetje hoe grote projecten gaan, en in goed vertrouwen en genoeg eerlijkheid hoeft het geen probleem te zijn.
@Piet Karbiet | 26-12-20 | 12:09: Dat dus. Daarom moeten ambtenaren hoofdelijk verantwoordelijk worden gesteld en zwaar bestraft kunnen worden als het misgaat. Als een project eerlijk begroot wordt en het is dan te duur, dan moet je het dus NIET doen. Punt.
@Schwanzeleber | 26-12-20 | 12:19: Eh nee, met inmiddels 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven kan ik je zeggen dat dit bij fatsoenlijke bedrijven niet zo werkt... Daar zijn echt consequenties voor dit soort figuren en gedrag.
Tsss.
Hier in het dorp bouwen we zelf onze bruggen.
Als de gemeente zich nergens mee bemoeit komp ‘t goe.
Hij staat op nr:199999 in de top 200000.
Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje
Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve meid.
Wie zal dat betalen? zoete lieve Gerritje
Wie zal dat betalen? zoete lieve meid.
Ambtenaren krijgen een baan voor het leven.
Dat is te gek voor woorden en we moeten daar zo snel mogelijk vanaf.
Ook nu met de pandemie hebben zij ondanks het falen en disfunctioneren geen zorgen om hun levensstandaard.
Ambtenaren bouwen bruggen.
"Aannemer BAM raakte in conflict met de gemeente over de constructietekeningen voor de brug"
Een intrigerende zin..
Idd
Is altijd weer de BAM die bij dit soort dingen betrokken is…
Het kan allemaal erger. In Zuid-Holland werd minstens 14 miljoen uitgegeven om de Schie een stukje te verleggen. Er was geen probleem met de oude ligging maar die aannemers portefeuilles moeten vol. Zoek maar op "Bochtafsnijding Delftse Schie".
En op veel andere plekken wordt zo'n oude bochtafsnijding gedempt en wordt "de oorspronkelijke meanderende bedding" weer uitgegraven. Postcodeloterij, Natuurmonumenten, Build back better. Of beter nog, met nieuwbouwwoningen (voor uitkeringsmigranten) op de plek waar de afsnijding liep).
Dit doet mij denken aan Kanniewaarzijn van Astrid Joosten. Daar zat ook steeds een item in van falend overheidsbestuur en dan van dit soort; hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat kneuzen van ambtenaren op deze manier geld van ons allemaal over de balk smijten.
Ambtenaren zijn nooit verantwoordelijk voor wat ze doen. Daarnaast heb je het baantjes carrousel, dus kunnen ze geld smijten wat ze willen het komt altijd goed. Verander de wet dat ze wel verantwoordelijk zijn en pleur er dan een paar in de cel wanneer er weer me5 miljoenen is gesmeten. Moet je eens kijken hoe snel het wel allemaal goed begroot kan worden etc.
@Gandalph | 26-12-20 | 12:11:
Dat moet de politiek doen, maar politici zijn mensen die uit het ambtenarendom voortkomen. Dan is het nog zo dat kiezers het aantal zetels van partijen bepalen. Er zijn heel, heel veel ambtenaren en die stemmen niet tegen hun eigen belang. Sterker; die zorgen dat dit apparaat steeds groter wordt en zo in het centrum van de macht blijven.
Van absolute monarchie en oligarchie naar absolute bureaucratie.
Het mooiste vind ik de uitleg van wereldvreemde wethouders die nog steeds denken dat de burger totaal achterlijk is.
Je begroot 3,6 miljoen euro voor een brug, uiteindelijk kost die brug 12 miljoen.
Er ontstaat een tekort op de begroting van 4 miljoen euro en zegt dan dat dat komt door de stijgende kosten van afvalverbranding.
Wethouders zijn niet wereldvreemd. Wethouders en vastgoedmannetjes zijn twee handjes op een hele dikke buik. Degenen die op hem stemmen (VVD66, CDA en ja ook heel veel PVDA) die zijn wereldvreemd.
Verreweg de meeste burgers zijn ook totaal achterlijk, anders zouden ze niet elke vier jaar opnieuw dit soort wethouders aan de macht helpen.
@obominotie | 26-12-20 | 12:47: Ik vind opgelicht iets meer van toepassing dan achterlijk. Maar ja ik ben nu eenmaal een ouderwetse democraat. En ook nog voorstander van stemmen met onderbuikgevoel.
Nu het toch over bruggen in Den Bosch gaat: kan de GS app aub nu eens zo aangepast worden dat als je reaguurt op iemands reaguursel, dat er dan ook bij komt te staan op wie je eigenlijk reaguurt?
Ik begrijp dat geenstijl daar mee bezig is, maar er een conflict is ontstaan met de app ontwikelaar.
Er zijn nu adviesbureau’s ingehuurd om de aanpassing van de app opnieuw aan te besteden.
Er was 3,6 miljoen euro voor begroot, maar de kosten zijn inmiddels opgelopen naar 12 miljoen euro.
Verwacht wordt dat de premium memberships volgend jaar 800% duurder gaan worden.
Of je tikt gewoon zijn of haar naam er even bij.
@Fele | 26-12-20 | 12:01: Fele hep m door.
@Fele | 26-12-20 | 12:01: opzeggen is niet mogelijk
Ook daar zitten nadelen aan, vind ik.
Net als goede wijn moet het vaccin eerst lageren, vervolgens decanteren en op kamertemperatuur brengen.
Hadden wij maar een fietsbrug, van het Zeeburgereiland naar het Oostelijk Havengebied: oost-online.nl/fietsbrug-laat-op-zich...
Maar de NIMBY-bewoners hebben dat voorlopig via een lobby tegen kunnen houden. Straks wonen er 70.000 mensen maar een fietsroute is volgens de NIMBY's "heel gevaarlijk" en een pont maakt "herrie". Die gasten wonen praktisch in het centrum maar vinden hun -in de openbare ruimte-geparkeerde bakfietsen, schommels en picknicktafels belangrijker.
Wat is er mis met de amsterdam brug? Of is dat te ver om fietsen.
Hier gaan nog wat eurootjes de lucht in straks. www.at5.nl/artikelen/202899/advies-3-...
@P-unit | 26-12-20 | 12:06: Ja, dat scheelt dagelijks 2 x 10 minuten en dan eindig je in Oost of Noord. Een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal naar het Centrum is meer dan logisch. De stad ligt vol met bruggen over water. Dat een fietsroute zogenaamd onveilig zou zijn is quatsch. De bewoners op de doodlopende eilanden als Borneo willen gewoon hun rust en stilte behouden. Dat kan natuurlijk niet als je bijna in het centrum woont. Amsterdam breidt continu uit en en krijg je woon-werkverkeer erbij. Voor rust kun je op Ameland gaan wonen.
@Lorejas | 26-12-20 | 12:10: Dat rapport is al behoorlijk gekraakt. Die Belg heeft het over de unieke woonfunctie van het Oostelijk Havengebied als de 'cul du sac' van de stad. Gelul. Dat gebied is 80 jaar een drukke haven geweest (KNSM), 30 jaar een krakersparadijs en nu pas 15 jaar woongebied. Verderop ligt er een fietspont naar Noord. Daar maken die bewoners ook gebruik van. En de 70.000 bewoners van het Zeeburgereiland, de nieuwe Sluisbuurt en IJburg moeten maar blijven omfietsen? Come on.
Damrak. Rode loper voor alle bezoekers van de stad. Was het eind jaren 90? Elke Amsterdammer schrok van de lelijke rare bankjes, de lelijke lantaarnpalen die er werden neergetiefd, 2020 niks meer aangedaan. Te lelijk en te vies om aan te pakken.
@Piet Karbiet | 26-12-20 | 12:24:
Omfietsen is goed voor je dikke reet karbiet ;-)
Omhoog fietsen wordt omhoog wandelen. Willen brug op Java eiland geloof ik die te hoog en te steil wordt om tegenop te knallen op de pedalen.
@Piet Karbiet | 26-12-20 | 12:16: zo 20 minuten, wist je toch toen je daar ging wonen. Brug is wel wat lang naar sporenburg en waar het net zoiets zou kunnen zijn als de Nescio naar IJburg ben je praktisch bij de amsterdam brug. Zal wel een pontje worden.
@miko | 26-12-20 | 12:41: Haha, daar dacht ik ook meteen aan. Van veel fietsen krijg je een hertereet.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:53: Hertereet. Ik leer hier zoveel.
maar het is toch wel uit EUsubsidie en niet uit provinciale wegenbelasting of de gemeentelijke OZBelasting. Nederlandse overheid en aanbestedingen, de enige die lachen zijn de IT bedrijven en leipe aannemers. 'De ambtenaar' bestaat Maxima en die boeit het geen ene kont
Voor de brug in de huidige staat, met de echtheidskenmerken en de rijke historie... En gelet op het feit er 2 ton belasting op kan qua draagvermogen. Moet u denken aan een bedrag van om en nabij de 12 miljoen euro
Dat is maar 6000 euro per kilo draagvermogen. Alles is betrekkelijk zeggen mijn managers altijd.
Leuk gebaar naar de zwervers die op stand willen wonen. Sympathiek.
Als we betrouwbare bestuurders( ja ik weet het) hadden zouden alle belastingen gehalveerd kunnen worden. Helaas is het smijten met andermans geld zo verschrikkelijk makkelijk ; ook je collega's kijken je er niet op aan want die mogen dat dan ook .
Nou. De kiezers rekenen je er niet op af. Daarom hebben we al decennia lang én lastenverhogingen én allemaal onzin waar geen kiezer om heeft gevraagd (massaimmigratie en 'klimaat')
Een brug te ver.
Hier in de lieve stad hebben we de noord zuidlijn. Staat nog steeds op eenzame hoogte. De metrolijn heeft 3,1 miljard euro gekost. 9,7 km lang. In eerste instantie werden de kosten op 681 miljoen euro geschat. Eind jaren tachtig werd er op initiatief van D66 onderzoek naar de haalbaarheid van een Noord/Zuidlijn gedaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een Raadsbesluit op 27 november 1996, waarna een volksraadplegend referendum plaatsvond op 25 juni 1997. Met het referendum stemde 64,8% tegen de komst van de lijn en 35,2% kiezers vóór de aanleg. De uitslag werd echter niet als bindend erkend. In totaal zijn er 5 wethouders verkeer geweest sinds er definitief besloten werd de Noord/Zuidlijn aan te leggen. Het gaat om Geert Dales, Hans Gerson, Tjeerd Herrema, Eric Wiebes, Pieter Litjens en Sharon Dijksma. De laatste heeft het plan om de lijn door te trekken naar Schiphol er door gedrukt; de aanleg gaat vier tot vijf miljard euro kosten.
Museumplein - Woestijn Leeft : youtu.be/ACr7BvoB7v8
Ooit hadden we daar een prachtig plein met prachtige bomenrij. Maar ja er reden auto's soms wat hard. Dus dat plein moest ook stuk.
Yep, de duurste en kortste metrolijn ter wereld. En de aangebrachte grijze wandplaten doen pijn aan je ogen. die hangen allemaal scheef.
@Lorejas | 26-12-20 | 11:53: Dit is een aanrader. De droge humor spat er vanaf.
www.at5.nl/artikelen/199082/de-woesti...
Kan helaas uitzending zo snel niet terug vinden, maar dit is dus wel zooooo Amsterdam.
Staan op Youtube helaas nog maar 6 afleveringen van Woestijn Leeft. Keek dat vroeger elke week. Zo droog. Max Pam, Jeroen Henneman en geregisseerd door Theo van Gogh. Hilarisch.
@Lorejas | 26-12-20 | 12:03: Zeker. Dat komt wellicht omdat die Max nogal een vrek is. Wil waarschijnlijk meer poen zien.
Wel eens een internationale vergelijking gezien en daarin vielen de kosten van de metro nog reuze mee.
Dus de nooit gebouwde brug heeft 3x zo veel gekost dan de uiteindelijke brug? Interresting.....
Je moet ook zo denken, zei een vroegere baas altijd met zo'n grijns. Ten eerste, er gaat ook heel veel goed in onze organisatie. Ten tweede, we hebben nu wel de modernste brug en anders hadden we een tien jaar oude brug die nu misschien alweer te smal zou zijn. Intussen zit ik er nog en die vroegere baas is nu een hoge pief. Ergens. Ik verkoop te weinig lucht waarschijnlijk.
Het CS in Amsterdam. Het havenfront. Sinds ik leef is dat gebied 1 grote bouwput. Als ze links na jaren klaar met een het zoveelste miljoenenproject gaat rechts de schop er alweer in. Jaar na jaar. Ik vraag mij wel eens af waar die aanbestedende ambtenaren en die aannemers de zoveelste deal vieren, nu alle bordelen dicht zijn.
Doen ze in Utrecht beter. Het duurde even maar wát is Hoog Catherijne maar ook de opnieuw open gemaakt gracht práchtig geworden.
Amsterdam ligt in de zomer helemaal open. Dan doen ze maanden "overal" "iets". Dan gaat het in de winter "weer" stuk. En dan ligt Amsterdam in de zomer weer helemaal open om "iets" weer te maken. Dat gaat al zo ver voordat ik geboren ben. En dat zal tot ver doorgaan na mijn dood.
@Lorejas | 26-12-20 | 11:56:
Om over het verhaal van die Noord-Zuidlijn nog maar te zwijgen.
@overVecht | 26-12-20 | 11:53:
Echt prachtig zou ik het niet noemen, maar op een warme lentedag is het best okee.
Ergste is dat die afschuwelijke Dales overal mee weggekomen is. Kosten de lucht in, verzwegen stroppen pot, reizigersaantallen worden niet behaald etc etc. Gelukkig hebben we hier ook nog een mooie terminal in de haven waar we alleen geen klanten voor hebben en een halve haven bij ruigoord waar niks gebeurd.
@Schwanzeleber | 26-12-20 | 12:00:
Ow ik vind het oprecht mooi.... maar je vindt al snel iets mooi als je met het oude junkenhol wat HC was bent opgegroeid.
Een wethouder met ambitie de een brug met allure wil van een aannemer die de aanbesteding heeft gewonnen maar zich met de opdracht geen Raad weet.
Voor gemiddelde geesten in een gemiddeld bedrijf waar gemiddelde druk op staat (de overheid lijkt me niet de moeilijkste klant) is het bouwen van een brug ( iets wat we al millennia doen) lang niet zo simpel
Ik schat zo in dat die brug 10m breed is. Dan komen we op een zacht prijsje van E2,80 per vierkante centimeter, koopje toch.
12 miljoen voor een brug, 30.000 p.p. toeslag-tegemoetkoming, een paar duizend voor Srebrenica-nabestaanden, of immaterieel geleden schade mbt Nederlands Indië, heerlijk toch, andermans geld uitgeven?
U vergat de 63 miljoen schadevergoeding voor illegalen die te lang in de procedure zaten.
Twintig miljard naar Italië omdat ze zo vreselijk hard getroffen zijn door dat cojonavirus, half Nederland in de NOW regeling... Nee, de miljoenen en miljarden gaan de laatste tijd als warme broodjes over de toonbank. Iedereen met een beetje boerenverstand begrijpt dat dit niet lang goed kan gaan.
We hebben geld genoeg toch! Wat is het probleem dan? Pff.
Rutte 21 MILJARD.
Kaag naar de terroristen elk jaar 20 miljoen? Iedereen van de collega's vindt het maar best...
@VanBukkem | 26-12-20 | 11:47: Dit blijft net zo lang goed gaan totdat de pot met 1500-1800-2000 miljard met pensioengelden leeg is...
Trouwens, is er al een nieuw verzoek voor geld vanuit de EU wat betreft het ondersteunen van de zwakke broeders nu tijdens de 2e golf, of komt die straks met terugwerkende kracht tijdens de 3e golf?
@BadPatNL | 26-12-20 | 12:09: Daar gaat binnen de EU nog veel ruzie over ontstaan.
Er zullen heel wat strijkstokken tussen hebben gezeten voordat de brug af was.
Aan een tafelbrug kun je tenminste nog gezellig eten.
OT: Lieve reaguurders, zou u alstublieft niet de schuld willen geven aan de politiek, of specifieker, de VVD? Dit geeft Kuif weer de mogelijkheid lekker op door te kunnen pakken en zijn tellertje op te laten lopen voor 2021.
En Kuif, jawel, indirect de schuld van dit kabinet. Netjes, zoals de naam van de partij al impliceert: 'Volk, Val Dood'.
Sterker nog: DIRECT de schuld van het kabinet. Want: toen er meer 'verantwoordelijkehden' verschoven werden van rijksoverheid naar de lagere (gemeentelijke) overheden, werdt er bewust veel minder geld beschikbaar gesteld. Dit was een van de grootste bezuinigingsrondes ooit. De reden is doordacht: vanaf toen hoefden belastingverhogingen niet meer zichtbaar voor het grote publiek door de 2e Kamer (met de kans op zetelverlies!). Nu gaan alle belastingverhogingen op dinsdagavond door de gemeenteraad. Minder zichtbaar maar voor de burger een gotspe: hij/zij is overgeleverd aan veel meer lokale factoren die volkomen onvoorspelbaar zijn. Er is geen gezinsbegroting op te maken. Er kan zo maar 15% lastenverzwaring plaatsvinden en u kunt nergens heen. Een zeer sluwe zet van Rutte en de zijnen. Denkt u even na wanneer u in maart gaat kiezen?
@GekkePietje | 26-12-20 | 11:50:
Eigenlijk wel prima toch? Je hebt meer invloed op de lokale dan de landelijke politiek.
@miko | 26-12-20 | 12:32: Ja, tegen centraliseren - zoals in Brussel en Londen gebeurt- zijn ook veel bezwaren aan te voeren.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:42: Een eurofederalist die opmerkt dat centraliseren bezwaarlijk kan zijn, och och och...
@obominotie | 26-12-20 | 12:52: Dat heb ik al veel vaker beweerd. Beter opletten jij.
Indien de budgetten gelijk blijven ja. Maar om de aandacht van belastingverhogingen op deze manier te verplaatsen van landelijk naar lokaal is toch wel een hele slinkse voor. Heb je de pech om in een gemeente te wonen waar 15 jaar geleden een financiële blunder gemaakt is ben je gewoon de Sjaak. Onvoorspelbaar en daarom onmogelijk om je op voor te bereiden. En maak je borst(en) maar nat, de komende jaren gaan met name de lokale lasten door het dak. Afval, (grond)water, infrastructuur, (jeugd)zorg. Je gaat je scheel betalen.
Vroeger bouwden we deltawerken en de zeelandbrug (5022 meter, 1965). Nu is een bruggetje van 43 meter al te moeilijk. Volg nog een pretstudie, kennis is ongewenst.
Heeft die grap toen gekost? En hoeveel zou dat nu zijn geweest? En waarom kon dat vroeger wél, zonder al te veel gesjoemel, achterklap, enzovoorts?
@EEnzame SchizofrEEN | 26-12-20 | 11:38:
De dooddoener is, dat het zaken betreft waar u geen verstand van hebt.
Maar ik moet wel zeggen dat het goede vragen zijn.
Witteboorden mafia.
@EEnzame SchizofrEEN | 26-12-20 | 11:38: Het plan zou in 25 jaar uitgevoerd worden waarbij de kosten waren beraamd op ongeveer 1,5 tot 2 miljard gulden (ongeveer 680 tot 900 miljoen euro).
www.deltawerken.com/De-Deltawerken/154....
Natte vinger werk: In deze tijden zou het plan minimaal uitkomen op 200 miljard euro...
twaalf en een halve miljoen, waarom hebben ze dat niet gewoon aan mij gegeven? Dat had de economie een flinke injectie gegeven.
Altijd gedonder met die ophefbruggen.
VVD-wethouder Hoskam, Nuff Said.
Af, Kuifje.... AF!
Je hoeft alleen maar naar die foto te kijken om te zien om wat voor een volgevreten regententuig het gaat.
@knutsel_ | 26-12-20 | 11:49: Nou, de incompetentie druipt gewoon van zijn vvd-smoelwerk af.
Bergen op Zoom is ook zo een gemeente waar de burgers spijt hebben dat ze er wonen.
www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/woede-...
Ook hier zijn "bestuurders" inmiddels alle schaamte voorbij zo te lezen.
*Pek opwarmt*
Uit de leestip: "Gemeenten krijgen door die korting steeds minder geld, omdat ze efficiënter zouden werken door de vele gemeentefusies."
En dit, lieve Guurders en Guurderinnen, is precies wat de kabinetten Rutte al jaren doen onder de vlag van 'decentralisatie'. Indirect is dit ook waar wij figuren als Hubert Bruls aan te danken hebben.
Bruls, dat is toch die NSB-er die Geert Wilders het schavot op wilde slepen met voorgedrukte aangiftes?
De regering decentraliseert, en de gemeenten centraliseren, gaat lekker.
Maar decentralisatie is niet echt de reden dat de regering taken afstoot naar de gemeentes. Het is volgens mij eerder om budgetverhogingen uit de rijksbegroting te houden om een belastingverhoging te voorkomen; de verhoging komt via een omweg met de gemeentelijke heffingen alsnog bij de burger.
Gemeenten krijgen misschien minder geld maar ze gaan wel lekker door met geld uitgeven.De gemeente van Bruis heeft ruim 700 miljoen schuld maar geeft wel met een grote grijns tientallen miljoenen aan cultuur komend jaar.
@Muxje | 26-12-20 | 11:40:
Ja. Het is deels afschuiven van bezuinigingen en tegelijkertijd wordt de greep van Rijk versterkt. Decentralisatie leidt tot meer centralisatie, en bestuur dichter bij de burger leidt tot bestuur op grotere afstand van de burger (hoi Bruls!).
Daar wordt dan een berekening op losgelaten hoeveel er bespaard wordt en tadaa! Bezuiniging behaald. Papieren werkelijkheid. Zou me niet verbazen dat dit soort trucjes ook elders voorkomen (zorg, veiligheid, justitie).
@pejoar | 26-12-20 | 11:43: Potjes, potjes.
@Ommezwaai | 26-12-20 | 11:35:
Dat weet ik niet. Vind het prototype opgeblazen en ongekozen bestuurder. Duizend lichtjaren afstand tot de burger die hij zegt te dienen.
@pejoar | 26-12-20 | 11:43: geld voor de verf van de Waalbrug is op, dus is nog steeds niet helemaal open na 3 jaar. Er was chroom-6 ontdekt in de oude verflaag. Waren ze de verwijderkosten vergeten te begroten.
@Jos Tiebent | 26-12-20 | 11:53: Dat had defensie voor nop gedaan. Daar hebben ze genoeg ervaring.
@Frau Merkel | 26-12-20 | 11:59: Maar waaom dan miljoenen voor cultuur als je zoveel schuld hebt als gemeente?
@Jos Tiebent | 26-12-20 | 11:53: Een paar jaar terug hadden ze deze verflaag laten verwijderen door mensen met een uitkering, in de vorm van een re-integratietraject, nu weten we wat dit soort trajecten hebben opgeleverd in Brabant-Tilburg.
www.bd.nl/tilburg-e-o/schade-voor-sla...
Ze moeten dan ook geen bruggen maar vaasjes bouwen.
Broos bruggetje. Moeten we zuinig op zijn.
Een kostbare 4+3=7 was dat. Hoop dat ze er wat van hebben opgestoken.
Hahaha, grappig, het enige wat "ze er van opsteken" is een paar dkke sigaren uiteraard op uw kosten.
O ja en in Groningen hebben we ook een grote markt die komende zomer voor 15 miljoen euro word opgeknapt om anderhalf jaar later, in 2022 weer helemaal op de schop te gaan voor nog meer miljoenen.
Wethouders en gemeente raadsleden zijn incompetente geldverknoeiers.
Blijven de aardappelplanten tussen de tegels doorgroeien?
Ik denk dat dit in bijna iedere -wat grotere- gemeente wel speelt.. PvdA, D66 en VVD "bestuurders" botvieren hun lage lusten op onhaalbare of geldverslindende projecten. Mocht het allemaal wat minder uitvallen, stapt de betreffende "bestuurder" op en krijgt nog doorbetaald ook. Wilders zit er niet ver vanaf dat Nederland corrupt tot op het bod is en onze regering doet er lachend aan mee.
@Gulliver | 26-12-20 | 11:29: Wou je ze komen oproken dan?
Als je wethouders van de antisemitische partijen D66 en GroenLinks hebt krijg je dat.
Och, en dat megalomane nieuwe pand tussen de oudbouw. Midden in jullie centrum.
@Ommezwaai | 26-12-20 | 11:33:
Ommezwaai,.... bod,......
O ja, en in Groningen hebben ook een grote markt die komende zomer voor 15
Foutje.
Vergeet de zuidelijke ringweg niet. Dat is nog maar net begonnen, en dat gaat pas een 'foutje' worden ...
In Groningen hebben we de renovatie van de zuidelijke ringweg die helemaal uit de klauwen dreigt te lopen. Ik voorspelde het een paar jaar geleden al: dat ding gaat nooooit op tijd klaar zijn, dat duurt minstens drie jaar langer, en de kosten zullen meer dan het dubbele bedragen dan begroot. Zegmaar net zoiets als die noord-zuidlijn in Amsterdam, maar dan in Groningen. Nee, daarbij vergeleken is die twaalf miljoen die dat bruggetje in Brabant heeft gekost een koopje.
Nee, dat bouwen zijn we wel een beetje verleerd in Nederland. En dan met name het begroten.
@VanBukkem | 26-12-20 | 11:33:
Volgens mij is het zelfoverschatting.
@VanBukkem | 26-12-20 | 11:33:
Een neef van me woont tegen de zuidelijke rondweg aan, die heeft al een nulmeting laten uitvoeren i.v.m. te verwachten verzakkingen van zijn huis. Maar even voor de duidelijkheid: wethouder Fleur heeft hier geen enkele schuld aan! En wanneer gaan ze de stad nu eens verrijken met windmolens van 205 meter hoog net als in mijn oost-boreale woonplaats? Want de halve stad heeft GroenLinks en D66 gestemd?
Hoe zit dat met die tram tussen de universiteit en t station?
@FLP_du_Stok | 26-12-20 | 11:31: Ik zie verdomd weinig bouwactiviteiten iedere keer als ik er langs rijd. Het materieel staat er wel, maar ik zie maar weinig mannetjes bewegen. Nee, in dit tempo gaat het nog wel tien jaar duren voor het ergens op gaat lijken. Nee, volgens mij zien die aannemers er ook geen gat meer in, in dit project. Maar ja, niemand dat hardop durft toe te geven. Dus voor de vorm rijden ze af en toe een beetje rond in een shoveltje, of drukken ze een damwandje de grond in. Allemaal toneel.
@Is dit nog nieuws? | 26-12-20 | 12:07:
Afgeschoten. Godzijdank. Want iedereen met een beetje boerenverstand weet dat zoiets op een peperduur debacle gaat uitlopen. Net zoals dat idiote plan voor een kabelbaan. Ik mag toch hopen dat de bedenkers van dat kabelbaanproject inmiddels professionele hulp hebben gekregen.
@VanBukkem | 26-12-20 | 12:11:
Vergeet het debacle met de weggegooide miljoenen voor verwarming met opgepompt grondwater niet! Verantwoordelijk wethouder van uiteraard GroenLinks is nu ergens directeur van iets cultureels, niks opname in een inrichting...
@VanBukkem | 26-12-20 | 12:11: Lol ja die kabelbaan. Dat was zelfs voor de meest hardleerse luchtfietser een brug te ver.
@knutsel_ | 26-12-20 | 12:57: Vergeet de Trams niet. Of hoelang heeft dat Forum wel niet geduurd, net als het Damsterdiep waar ze 'in eens' oude haven kades ontdekten.
Of nu met het graven bij het station. Of dat grapje met die tunnel die de Esperantokruising zou gaan vervangen.
Allemaal ambtenaren die een wapenfeitje willen scoren om jaren over te kunnen opscheppen, terwijl ze redelijk snel worden ingehaald door hun gebrek aan kennis.
@FLP_du_Stok | 26-12-20 | 14:38:
Precies en dat gedrocht zou geen cent meer dan 80 miljoen kosten hè.
Ze hadden beloofd dat ze de stekker uit et prject zouden trekken als dat budget werd overschreden.
Het is tenslotte 235 miljoen geworden.
Dat stelletje hypocriete volksverlakkende leugenaars.
Hallo, hier Dordrecht, wij gaan er overheen met 12.4 miljoen voor een brug waar niemand op zit te wachten. www.ad.nl/dordrecht/bouw-prins-clausb...
En Dordrecht heeft natuurlijk het rioolgemaal in Dubbeldam.
@Keutels | 26-12-20 | 11:28: U moet ook niet op een brug gaan zitten en al helemaal niet wanneer u op iemand moet wachten.
Hadden de verantwoordelijken maar een percentage van de bouw zelf moeten betalen, stond er nu al jaren een kekke brug voor niet teveel geld.
Nee. Dan had niemand het project aangenomen.
O, in Groningen hebben we d'r ook een, de Gerrit Krol brug.
Zijn ze ook al jaren over aan het bakkeleien en loopt ook in de miljoenen.
Die brug word voor fietsers en onneembare hindernis van ruim 5 meter hoog en de Paddepoelsterbrug over het van Starkenborghkanaal word zelfs ruim 9 meter hoog en is alleen bedoeld voor voetgangers en fietsers en kost ook miljoenen en duurt nu ook al weer jaren.
Het is een dingetje, bruggen.
En zo gauw als het vriest is dat ding weer dicht. Gelukkig vriest het de laatste jaren niet zo hard.
Het probleem is de onschendbaarheid van de ambtenaar.
Iedereen kan fouten maken want dat is menselijk.
Maar als er grove fouten worden gemaakt dan speelt er iets meer.
In het bedrijfsleven kost je dat minstens je baan en soms veel meer.
Maar ambtenaren ( rechters zijn dat ook) kost het in de praktijk nooit wat.
Er is nooit echte verantwoordelijkheid ( ok ,de sukkel die minister of wethouder is raakt zijn baan wel eens kwijt) want dat is maar een woord in dit land.
Er wordt dan altijd geschermd met de woorden, als het zo hard gespeeld zou worden ,wil niemand meer ambtenaar worden.
Maar de miljarden belastinggeld die het de burger kost zijn verdwenen.
De oplossing is altijd, we verhogen dit en dat met een have procent en we hebben het geld weer.
De burger doet niks.
Op zo'n moment stop je met stemmen.
In het bedrijfsleven is nalatigheid ook moeilijk te bewijzen. probeer het maar eens iemand op die gronden er uit te gooien.
Lukt misschien wel maar met een flinke vergoeding.
Het is in ieder geval wel verbindend
+10
Het ding kan niet eens open. Hadden ze die tijdelijke brug niet kunnen laten liggen? Die hadden ze vast voor een leuk prijsje van Janson mogen overnemen, met korting als zijn naam er op mocht blijven staan.
Mooi stukje asfalt.
Dat heeft de rest van België niet.
Een beetje Nederlands ondernemer met de juiste geest kan dat ding met winst doorverkopen aan de Belgen en er voor een habbekrats een nieuw bruggetje voor laten neerleggen.
De eerste keer dat er miljoenen uitgekeerd worden aan een bruggenbouwer die niks met de islam te maken heeft. Er kantelt iets.
Amen
Wat een opgeblazen volgevreten rotkop heeft die VVD-wethouder Jan Hoskam.
Zijn weldoorvoede tronie hebben u en ik bekostigd....
Mede mogelijk gemaakt door Patje.
“De Drakenbrug” dus daarom.
Ja, de spin in het Bossche web.
Wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje?
Eigen schuld van de kiezer. Daarom moet je het partijkartel omver gooien; Dat zorgt ervoor dat falende carrière politici, als ze écht niets kunnen, weggepromoveerd worden in de adviesorgaan en commissiecultuur die het kartel heeft opgetuigd. Gevolg is gewetenloze nietsnutten die op lokaal niveau akkoord geven voor dit soort maffiapraktijken. Het ultieme actuele voorbeeld hiervan is Sharon Dijksma die als mislukte wethouder burgemeester van Utrecht mag worden. Reken er maar op dat die wat vriendjes als ambtenaren in haar kielzog heeft meegenomen.
Gaap, het ene cliché na het andere. Met je kartel-lingo.
Als je 5 seconden van je tijd gebruikt om je even in de zaak te verdiepen dan kan je zien dat hier ook wethouders van lokale partijen bij betrokken zijn. Dus je gelul over het partijkartel en carrière politici is slap gelul.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 11:20: ben je nu ook al het geweten van GS? In 1 bijdrage zeg ik inhoudelijk al meer dan die 46000 tegels van jou. Maar ik vertel eens: wat is hier een cliché en waarom?
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 11:20: Haha, Kuifje zei "het ene cliché na het andere". Meta-mindfuck van het jaar!
@De Pilsvogel | 26-12-20 | 11:39: Zie bijvoorbeeld de reactie van Fele. Je weet helemaal niet waar je het over hebt
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:32: 11 van de 39...
Verdeeld over 3 partijen...
WoW.
www.s-hertogenbosch.nl/samenstelling-...
5 VVD
5 D66
4 GroenLinks....
Partijkartel.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 11:20: De VVD-buklaaf verwijt de ketel...
Ezelsbrug?
Een brug te ver.
Hertogenbrug.
Doet me denken aan over de balk.
Oh ik had de helft meer ingeschat dus het nog mee.
Mijn vriendin heeft ook een brug.
Een loopbrug of een rijbrug?
Ook een wethouder over gevallen?
Een kip met een slecht gebit?
Opletten met het velletje.
Nederland is een rijk land met een straatarme bevolking. Italië is een arm land met een rijke bevolking. Rutte geeft echter met veel plezier nog steeds miljarden aan die uitvreters.
Nog vergeten: ook miljarden voor Oemfoefoe, de raketgeleerde en zijn familie van dertig neefjes en nichtjes is geen enkel probleem.
@eerstneukendanpraten | 26-12-20 | 11:12:
En vergeten: Griekenland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Polen, Hongarije, Bulgarije, Tsjechië. Allemaal krijgen ze jaar in jaar uit miljarden van ons. En als dank heeft de EU nu de visrechten van Nederland verkwanseld aan het VK.
Nederlandse bevolking is ook vrij welvarend.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 11:21:
Onder Herr Rutte is dat anders behoorlijk naar beneden bijgesteld.. Ik las ergens dat zo'n 1(!) miljoen mensen gebruik maken van de voedselbank. M.a.w., 1 miljoen mensen leven dus min of meer onder de armoedegrens. Als ik de leiding over dit land had, zou ik me kapot schamen....
@2voor12 | 26-12-20 | 11:15: U denkt zeker ook dat de landbouwsubsidies voor die zielige Poolse of Bulgaarse boertjes nooit via schimmige constructies eindigen in de zakken van louche Nederlandse """ondernemers"""? En maar zeiken over """netto-betalingen""".
@eerstneukendanpraten: nld financiert nu de digitalisering in tal van EU landen, de gendergelijkheid (wat dat ook moge zijn), onderwijs voor migrantenkinderen en alleenstaande minderjarige asielzoekers in EU
landen, etc.
Best leerzaam om te lezen waar dat coronageld naartoe gaat.
@Ommezwaai | 26-12-20 | 11:24: Voedselbank is geen goede indicatie. Zitten veel mensen tussen die heel slecht met geld kunnen omgaan.
@Bataafje | 26-12-20 | 11:36:
Ik krijg steeds meer het idee dat Nederland dit soort kadootjes weggeeft om maar in aanmerking te komen voor zeer goed betaalde functies in de EU en/of aan andere landen te laten zien hoe zeer ons land wel niet deugt.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 11:21:
Hoe lang nog?
Bovendien is het al minder aan het worden.
@OverdaanDerOnderheid | 26-12-20 | 11:35: Zou ook wel eens willen weten wat Nijpels toegeschoven krijgt door de milieumaffia, die doet niets voor niets, zeg maar de van Dam van de PVDA, alle twee miljonair geworden in de politiek.
@Mr.Crowley | 26-12-20 | 11:53: Nederland doet het nog steeds heel goed. Zelfs met de Covid-ellende valt het in 0031 nog reuze mee, economisch gezien. Iets van 4 procent krimp over 2020. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Of met Spanje.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-12-20 | 12:45: moet je nagaan dat het hier nog zoveel beter kon zijn zonder VVD.
@Is dit nog nieuws? | 26-12-20 | 12:48: Met de PVV in het kabinet? Wilders is net zo links als Marijnissen.
Daar hebben die mensen op gestemd dus moeten die het ook maar betalen.
Hier stijgt de OZB slechts 13%, daar kan nog wel wat bij. Gewoon een rot maatregel.
Is dat het tarief, of zit de hogere OZB-waarde daar ook al in?
Ik zie het probleem niet, gooien ze toch gewoon de OZB en afvalstoffenheffing met tientallen procenten omhoog? De burgers kunnen toch geen kant op dus die moeten het wel betalen.
Precies. Ook ik snap de ophef niet. Betaald met gratis geld, dus boeiend? Burgerlulletje moppert alleen en betaald toch wel, dus smijt er maar lekker mee. Maakt niets uit.
Ach, de gemiddelde ambtenaar heeft nog steeds volkomen schijt aan de belastingbetaler. Goed voorbeeld doet immers goed volgen, Mark Rutte smijt immers ook met geld alsof het aan een boom groeit.
€ 280,- per centimeter brug...
Kolere.
Zelfs een lijntje eersteklas marcheerpoeder is goedkoper.
Je zit er een 0 naast, het is 2800 euro per centimeter.
Dat is per millimeter.
@Jos Tiebent | 26-12-20 | 11:44: *Rekenmachine in kliko smijten doet..*
Te veel.
Wat heb ik gewonnen?
REAGEER OOK