Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het is al 229 dagen 10+ graden

Alweer een weerrecord!

Wij zijn natuurlijk geen meteorologen maar er is dus kennelijk een moment waarop 'het weer' toch over 'het klimaat' gaat en dat valt verrassend vaak samen met momenten waarop weerrecords worden gehaald. En vandaag hebben we d'r weer eentje te pakken: Het is al 229 aaneengesloten dagen 10 graden of warmer, en dat is een record als ook 40 dagen meer dan het gemiddelde van 189. Het vorige record stamt uit 2011. Weerplaza heeft zitten turven met thermometers en schrijft dat het "vorige eeuw zes van de 100 jaren lukte om een reeks van 200 dagen of langer te noteren", terwijl dat "deze eeuw al in de helft van de jaren gelukt." Maar pas op: je mag niet al te tevreden zijn dat een kil Noordzeelandje langzaam een aangenamer weerbeeld aan het bouwen is, want: "Dit is volledig toe te wijzen aan het feit dat de aarde steeds verder opwarmt", aldus Weerplaza. En met die zin houdt het artikel op, dus de onderbouwing moet u zelf maar googelen. Of je neemt het voor waarheid aan, dat kan ook. Wij googelden wel even, en in een ander weerbericht lezen we dat de warme lucht uit restanten van orkaan Eta bestaat, en dat eind komende week de temperaturen ónder normaal duiken.

Reaguursels

Inloggen

Ik ga voor de 356 dagen 15+ graden.

Urbanus_2.0 | 16-11-20 | 10:27

Als er weer eens zo’n zonnepanelencolporteur aan mijn deur staat, val ik ‘m altijd in de rede met de vraag:

Wanneer vinden jullie nou eens energiebelastingpanelen uit? Die zullen pas echt gretige aftrek vinden ...

Sardje | 15-11-20 | 21:06

Als het voor de zoveelste keer weer in het nieuws voorbij komt hoor ik iemand fluisteren; ‘ga van het gas af’, warmtepompen zijn goed’, ‘de natuur heeft niets te lijden van biomassa’, ‘windmolens zijn wel rendabel’ enzovoort. Zal wel.

BozePaarseMan | 15-11-20 | 20:14

We gooien er even 1000 miljard tegenaan en dan is de aarde gered. Toch?

Alco-de-Holist | 15-11-20 | 19:21

De meeste verwarring over weer en klimaat ontstaat bij het optreden van extremen. Als het extreem koud is ergens in de wereld kunnen klimaatsceptici zeggen “zie je nou wel, er klopt helemaal niks van die global warming theorie”. Bij extreme hitte gebeurt hetzelfde, maar dan andersom. Die hitte zou bewijzen dat het klimaat inderdaad verandert, waarbij meestal wordt bedoeld dat de mens door de uitstoot van CO2 het klimaat verandert en dat de hitte dus de schuld is van de mens. Zulke uitspraken zijn misleidend. Immers, ook zonder klimaatverandering, zullen er dagelijks in de wereld records verbroken worden, zeker omdat we nog maar relatief kort meten. En het is onmogelijk om te weten welke records er ook zonder klimaatverandering geweest zouden zijn en welke niet. Natuurlijk is het mogelijk dat in een periode van dertig jaar er meer extremen voorkomen dan in eerdere periodes van dertig jaar. Bedenk dan echter wel dat we slechts metingen hebben over enkele klimaatperiodes van dertig jaar. Dus we beschikken maar over vier à vijf klimaatpunten.

Kwelbeller | 15-11-20 | 19:20 | 6

@Het brein erachter | 15-11-20 | 20:01: 200 jaar is als een seconde op een mensenleven. Het zegt werkelijk waar niets. In plaats van dat we gewoon blij zijn dat we het geluk hebben gehad om in een interglaciaal geboren te zijn, moeten we constant op zoek naar schuld en kastijding. Ik doe er niet aan mee, het geld dat ik uitspaar op mijn stookkosten heb ik gebruikt om een zwemvijver te maken. Deze heb ik gevuld met de tranen van GroenLinksers, leek me wel zo duurzaam.

hustler01 | 15-11-20 | 20:31

@Het brein erachter | 15-11-20 | 20:01: De Noordzeespiegel stijgt ongeveer 1 mm per jaar. Dat is 10 cm in een eeuw.

Eigenwijs | 15-11-20 | 21:08

Het zijn ook processen die exponentieel kunnen toenemen, maar u heeft zeker gelijk, wij gaan de "grote dijkdoorbraak" niet meer meemaken. En ik ben zeker ook niet in de veronderstelling dat zonnepanelen en van het gas af ons veel vooruit gaan helpen.

Het brein erachter | 15-11-20 | 22:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Het mag dan meer dan 10 zijn,hier is het anders echt kutweer.

Nevelheim | 15-11-20 | 18:42

Lies, damned lies, and statistics.

Gezonde_Roker | 15-11-20 | 18:41

Het is half november en ik heb mijn kachel nog niet aangehad...

Iknowall | 15-11-20 | 18:24 | 2

Wow die staat hier al weken op 19.

Nevelheim | 15-11-20 | 18:42

Een vriend van me ook niet. Die woont in een flat met boven, onder, links, rechts stevig stokende buren. Altijd warm.

Gezonde_Roker | 15-11-20 | 18:44

Vergeet de WATERSTAND NIET ! Wij hebben hier een WATERTEKORT ! Niet meer douchen deze week !

Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:06 | 2

Waar is hier?

Alco-de-Holist | 15-11-20 | 19:24

Toch vraag ik me af of er geen sprake is van cherrypicking van reeksen of gebeurtenisen om met een vaste regelmaat klimaatrecords te media in te kunnen slingeren.

lekgoot | 15-11-20 | 17:59 | 2

Jij vraagt het je af, ik weet het zeker.

Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:06

Om mensen bang te maken dat de wereld vergaat.

Nevelheim | 15-11-20 | 18:46

Dat is balen voor de roverheid en de energieboertjes. Warmer weer betekent lager verbruik en dus lagere winsten en belastinginkomsten. Maar niet getreurd, de energiebelasting kan verder omhoog en leveranciers kunnen tarieven verhogen.

Tietmier | 15-11-20 | 17:03 | 3

ssssst niet wakker maken! stil zijn en bukken.

abeltasman | 15-11-20 | 17:19

Gewoon belasting omhoog. Olie/gas/energie is historisch laag lees ik overal. Niks van te merken aan de pomp/bij de energieboer.

Of de energieboer wordt rijk of de belasting is omhoog gegaan. Dat met ''''contracten'''' geloof ik niet. Anders zou een nieuwe speler ver onder de huidige prijzen kunnen gaan zitten.

sjef-van-iekel | 15-11-20 | 18:06

@sjef-van-iekel | 15-11-20 | 18:06: Vattenfall heeft wel een goede aanbieding die van het gas afgaan aantrekkelijk maakt. Of zoveel mogelijk electrisch doen. Na een jaar kun je blijven en krijg je 10% korting. Daarna 5% elk jaar erbij t/m maximum 25% . Dus electrische vloerverwarming en zonnepanelen erbij. Alleen koken op gas, dat blijft.

Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:09

Dat was het weer, alweer. Volgende keer maar weer meer weer....

Frietpiet | 15-11-20 | 16:41

De zeespiegel stijgt al heel lang. 120 meter sinds de laatste ijstijd (12000 jaar geleden). Recenter: in de Romeinse tijd stond het water ook lager, en zaten de waddeneilanden vast aan het Nederlandse vasteland. Door het stijgende water is in de middeleeuwen een fors deel van Nederland onder water komen te staan. Toen de Noordoostpolder droog gelegd werd, kwamen de resten van middeleeuwse dorpen weer boven water.
nl.wikipedia.org/wiki/Flevomeer
www.trouw.nl/binnenland/de-noordoostp...

De vraag is: is er een versnelling van de zeespiegelstijging? Nee.
In 1890 A.D. steeg de zeespiegel bij de Nederlandse kust met 1,9 mm/jaar, in de 20e eeuw steeg de zeespiegel met 1,9 mm/jaar en nu stijgt de zeespiegel nog steeds met een snelheid van 1,9 mm jaar. Deze 1,9 mm bestaat uit 1,7 mm pure zeespiegelstijging en 0,2 mm bodemdaling.
www.clo.nl/sites/default/files/styles...

petersteenkamp | 15-11-20 | 16:35 | 7

@Japannert | 15-11-20 | 17:53: je leest er ook dat ipcc een correctiefactor op de zeespiegelmetingen loslaat want anders klopt hun computermodel niet ....
Soort van vvd actie, maak leugens kloppend achteraf. Zoals je weet in een open economie als de onze, bij groei is het te danken aan vvd maatregelen (Unilever belastingvrij maken), bij stagnatie is het de wereldeconomie.

Analia von Solmsch | 15-11-20 | 19:14

Dus 19 cm zeespiegelstijging in een eeuw. Schokkend.

Eigenwijs | 15-11-20 | 21:12

@Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:12: Er zijn inderdaad verschillen per streek. In Zweden veert het land sneller op dan de zeespiegel stijgt dus lijkt het alsof de zeespiegel daar daalt. Maar overal is de stijging van de zeespiegel zoals gemeten (tide gauge) in specifieke locaties, lineair. Er is GEEN versnelling van de zeespiegelstijging. Wel construeren allerlei gesubsidieerde instanties gemodelleerde zeespiegelstijging die wel een versnelling laten zien. Dit is overduidelijk gesjoemel.

petersteenkamp | 16-11-20 | 07:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Driekwart van mijn leven verlangde ik naar een vakantiehuisje in Zuid- of Midden-Frankrijk.
Nu verlang ik naar een vakantiehuisje in Zuid-Zweden of Zuid-Noorwegen. Het mediterrane klimaat in Nederland wordt me te warm.

Peter Emile | 15-11-20 | 16:33 | 1

Mee eens. Die hittegolven afgelopen zomers zijn niet te harden. Plus Noorwegen is supermooi. In Zweden regent het me teveel.

Nevelheim | 15-11-20 | 18:45

Als zelfs GS begint in te erkennen dat de aarde opwarmt komt het wel erg dichtbij allemaal. Gelukkig kan ik mijn hoop nog vestigen op alle 'klimaatwetenschappers' die het allemaal veel beter weten in de reaguursels hieronder.

geenspam | 15-11-20 | 16:23 | 6

Niemand hier heeft dit ooit ontkend dat de aarde opwarmt, want op middelbare school heeft iedereen geleerd dat we uit een kleine ijstijd komen. Dat deze opwarming alleen door de mens zou komen is nieuw en klopt dan ook voor geen meter. Dat jij dit onderscheid niet maakt zegt dan alweer genoeg over jou. Geen spam, je bent een bal gehakt, waar de jus overheen is gegooid en al een beetje op is gedroogd.

Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:15

@Kim-Jung-Un | 15-11-20 | 18:15: Tijdens het middeleeuws optimum was het warmer dan nu en de temperatuur steeg ook sneller. Tijdens de dino's was de CO2-concentratie vijf keer zo hoog als nu. Niets aan de hand behalve heel veel voer.

Gezonde_Roker | 15-11-20 | 18:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Het temperatuursherstel na de 17e eeuwse Kleine IJstijd zet door, gelukkig.
Totdat er weer een supervulkaan uitbarst, natuurlijk. In de 6e eeuw na Christus barstten er in korte tijd 2 supervulkanen uit waardoor de temperatuur van de aarde binnen een paar jaar met 2 graden C daalde en zwavelzuurwolken over de aarde zweefden en mensen overal verhongerden door mislukte oogsten (de oorzaak van de beruchte "volksverhuizingen"?)
We zijn de afgelopen eeuw gezegend met weinig vulkaanuitbarstingen.
How Climate Made History Pt. 1 | Full documentary
www.youtube.com/watch?v=4IL-TeV-cqY

petersteenkamp | 15-11-20 | 16:21 | 2

Nice! Weer wat te kijken. Ik was al even bang voor een saaie avond. Dankuwel.

Gezonde_Roker | 15-11-20 | 18:58

In de negentiende eeuw barstte de Krakatau uit en er was een mondiale cool down en vele mislukte oogsten.

Analia von Solmsch | 15-11-20 | 19:21

3 weken terug kwam het hier aan de Noordzeekust geen dag boven de 6 graden. Bovendien hadden we hagel. En in het oosten van Nederland was het 's nachts -0,7. Dom geouwehoer de hele tijd.

DanskeRob | 15-11-20 | 16:16 | 1

Sinds?

jgrotius | 15-11-20 | 16:08

Hoe kan je statistische significantie aantonen met zo weinig data als dat over het klimaat? Dat is geen wetenschap, maar religie.

van heinde en verre | 15-11-20 | 16:08 | 4

@Keutels | 15-11-20 | 16:17:
Als je naar Moskou gaat in de winter neem je dan ook een korte broek mee voor de zekerheid?

geenspam | 15-11-20 | 16:21

Er is meer dan genoeg historische data.

Japannert | 15-11-20 | 17:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als het klimaat warmer wordt Dan moeten we ons land beter Haan verdedigen tegen het water en investeren in de dijken. Dan zullen we dus moeten bezuinigen op andere uitgaven. De makkelijkste besparing is waarschijnlijk op klimaatmaatregelen

Fijn_dat_je_er_bent | 15-11-20 | 16:01 | 1

Of investeren in drijvende huizen en zonnecollectoren.
www.waterstudio.nl/

De Briemusketier | 15-11-20 | 16:06

De palmen en agaves groeien als kool in mijn tuin .....volgende lente gaan we de oleanders en bougainville poten......de cactussen wachten we nog een jaartje mee.

Witte-vla | 15-11-20 | 15:59 | 1

En de energierekening valt enorm mee. Na nog een paar jaartjes kunnen wij eindelijk zelf eens ontwikkelingsgeld ontvangen. We hebben zelfs het inheemse soort .

MoonBeebe | 15-11-20 | 16:09

Allemaal leugens natuurlijk van die linkse kliek die erop uit is om de burger geld uit de zak te kloppen met paniek verhalen!

Beste_Landgenoten | 15-11-20 | 15:57 | 4

Sinds de Romeinen. Telt het dan mee?

Beste_Landgenoten | 15-11-20 | 16:44

@Beste_Landgenoten | 15-11-20 | 16:44: Dat is maar een kleine 2000 jaar, 0,0007% van de tijd dat er leven op aarde is. Oftewel, er zijn sindsdien al ANDERHALF MILJOEN van die periodes geweest.

jgrotius | 15-11-20 | 19:25

@jgrotius | 15-11-20 | 19:25:

Precies, ook al 5 eerder uitstervingsgolven geweest.

Waar maken we ons dus druk om toch! Derr derr

Cageman8 | 15-11-20 | 19:49
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk, we kunnen dit seizoen lekker lang door gaan met naakt recreëren. Wie gaat er mee volleyballen? Of toch liever een potje badminton?

zuurtjeregen | 15-11-20 | 15:51 | 4

is dat een Nee? Gaan we toch binnen sjoelen

zuurtjeregen | 15-11-20 | 16:03

Ik hou ook niet zo van verbrande billen

MoonBeebe | 15-11-20 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

Wat eigenlijk nog veel bijzonderder is, is dat wij vandaag precies 1.212.120 dagen 24uur in een dag hebben, met dank aan de Egyptenaren die dit 1300 vC bedachten.

Tjemig | 15-11-20 | 15:48

Ik leef inmiddels 3/4 eeuw en weet zeker dat het weer vroeger veel slechter was.

Er waren toen ook veel dingen beter, zoals sex, muziek en vrijheidsgevoel, geen Verhofstadt en Gerrit de Stotteraar als ultieme crimineel.

Bolhoed | 15-11-20 | 15:43

Meer, meer, meer opwarming! Heerlijk die zachte winters en warme zomers!

discriminazie | 15-11-20 | 15:41 | 1

En weinig stookkosten.

Eigenwijs | 15-11-20 | 21:15

Zwart absorbeerd warmer, wit weerkaatst warmte. Daarom is het in landen met veel pigment warmer dan in noordelijke landen. Door alle migratie komt daar verandering in. Nederland wordt donkerder , Nederland wordt warmer

yawni | 15-11-20 | 15:40 | 3

lol

Tjemig | 15-11-20 | 15:50

Tot nu toe de meest logische en hermetische verklaring dus die houden we er in.

De Briemusketier | 15-11-20 | 16:02

Dan hebben we toch zomaar één positief gevolg van de ongeremde migratie te pakken! En dat op een druilerige zondagmiddag. O ja, het andere voordeel is natuurlijk het lekkere eten.

PikInLilly | 15-11-20 | 17:11

Dat het klimaat veranderd is inmiddels evident.
In hoeverre de mens daar debet aan is, daarover wordt getwist.
Of de mens een eind aan het veranderende klimaat kan maken, lijkt mij onmogelijk.

Laten we eens proberen om maar 1 uur de wind tegen te houden in NL.
Slechts 1 uurtje maar.
Succes!

Stoned Hengst | 15-11-20 | 15:37 | 2

97% zoogdieren biomassa bestaat inmiddels uit mensen en boerderijdieren. 3% voor de rest.

Helft bos wereldwijd is verdwenen in 200 jaar. (Wat doet dat met het lokale weer? Eerst regenwoud, nu prairie? En dan op wereld-schaal)

Tijd om je kop uit het zand te halen qua massieve impact wat de mens onderhand uitvoert. We zitten ook midden in de zesde uitstervingsgolf...

Cageman8 | 15-11-20 | 16:39

Nee hoor, daar wordt nauwelijks over getwist. Een heel klein groepje ontkenners in dezelfde categorie als flat-earthers en andere idioten blijft hardnekkig zijn kop in het stand steken, maar dat kan anno 2020 niet meer als een serieuze discussie worden beschouwd.

Japannert | 15-11-20 | 17:56

Het waren 229 fantastische dagen!

Stoned Hengst | 15-11-20 | 15:32

Maar hoeveel aaneengesloten dagen is het al niet droog?

zuurtjeregen | 15-11-20 | 15:32

Die opwarming is natuurlijk wel fijn voor al die warmelandiërs die we de afgelopen jaren mochten verwelkomen.

matatwork | 15-11-20 | 15:30 | 1

Precies, ideaal klimaat om ze aan het werk te zetten in de dijkenbouw.

Japannert | 15-11-20 | 17:56

Als alle mensen uitgestorven zijn komt het wel weer goed, we hebben goede en slechte tijden gehad maar we zijn maar een voetnoot in de geschiedens van de aarde, ook hoeven aan niemand verantwoording over af te leggen want god bestaat niet.

uisge baugh | 15-11-20 | 15:25 | 3

Beetje rare laatste zin.

uisge baugh | 15-11-20 | 15:27

@uisge baugh | 15-11-20 | 15:27:
Hoezo? Is toch waar...

SterF... | 15-11-20 | 16:17
-weggejorist en opgerot-
Capt. Iglo | 15-11-20 | 15:17

Wat is de invloed van de verstedelijking? De wind komt meestal uit het zuidwesten, dus in De Bilt zal het wel invloed hebben dat in de Randstad veel mee gebouwd is. veel meer verkeer een mensen dan vroeger.

VanderGeelen-Coppens | 15-11-20 | 15:09

Het kenmerk van records is dat ze verbroken worden, een statistisch gegeven. Het kenmerk van domheid is daar niet onderbouwde conclusies aan te verbinden. Doe ermee wat je wilt Bart.

HenriF | 15-11-20 | 15:07 | 5

Als records in korte tijd keer op keer verbroken worden is er sprake van een trend die wellicht een fysische oorzaak heeft. Kortom; je 'argument' is van het niveau 'ik heb 50% kans om vandaag dood te gaan; of ik ga wel dood of ik ga niet dood'. Maar laat je 'niveau' je vooral niet verhinderen om uitspraken te doen over de intelligentie van anderen.

geenspam | 15-11-20 | 16:19

@geenspam | 15-11-20 | 16:19: Er is pas sprake van een trend, wanneer je die aan kunt tonen. Blijkbaar wil jij allerlei soorten records op een hoopje gooien en dan een conclusie trekken. Beetjes als, de meeuwen vliegen hoog, we houden het niet droog of de meeuwen vliegen laag, we houden het niet droog vandaag. Of Ajax wint met 13-0, zie je wel, het klimaat.

HenriF | 15-11-20 | 17:15

@HenriF | 15-11-20 | 17:15:

14 van de 15 heetste jaren vielen na 2000 sinds meten in 1850.

Lijkt wel op een trend te duiden.

Maarja wees maar ziende blind...

Cageman8 | 15-11-20 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Weerberichten voorzien van politieke en ideologische spin: als het gaat vriezen is het de schuld van Geert, en als het hagelt die van D'n Tjer.

En de zon schijnt uit de reedt van Azarkan !

De Briemusketier | 15-11-20 | 15:03
-weggejorist en opgerot-
obominotie | 15-11-20 | 15:01 | 3

Stel u voor, Amsterdam ligt straks op een vergelegen moeilijk bereikbaar eiland, het is niet louter kommer en kwel.

De Briemusketier | 15-11-20 | 15:11

Die gedachte is van een bevreemdende schoonheid.

MickeyGouda | 15-11-20 | 15:13

@obominotie | 15-11-20 | 15:01: Altijd positief blijven! Ik zie moslims inderdaad niets aan dijkonderhoud doen: zie Bangla Desh.

cugel | 15-11-20 | 15:15

Opmerkelijk en verontrustend om te constateren hoe sommigen zich in de meest merkwaardige bochten manouvreren om het misbruikbaar van de mens van het milieu maar te kunnen ontkennen. Het klimaat veranderd door de invloed van de mens. Dat is realiteit.

Red shirt | 15-11-20 | 14:53 | 24

U heeft gelijk, en dan weet u natuurlijk ook dat door dezelfde geleerden die dat hebben bewezen thans wordt onderzocht of de verschuiving van aardplaten wordt beïnvloed door het teveel aan Chinezen en het verhuizen van Afrikanen.

Tjemig | 15-11-20 | 15:57

@Capt. Iglo | 15-11-20 | 14:58:
Als u de oude Capt. Iglo bent zal ik u missen. Hopelijk zien we u nog weer terig in een nieuwe incarnatie.

cugel | 15-11-20 | 21:03
▼ 21 antwoorden verborgen

En nog steeds volgen mensen de grote leider Trump en ontkennen dat de mens ook maar iets met het klimaat te maken heeft. Wat wetenschappers zeggen is natuurlijk grote onzin: Trump weet het beter!

PS: hierboven schrijft chroll | 15-11-20 | 14:08 "De afgelopen 6 miljard jaar zijn er heel vaak gletsjers geweest in West Europa": Misschien een goed idee om eens op te zoeken hoe oud ons zonnestelsel is. Maar ja, hier op GS weet natuurlijk iedereen het beter dan al die domme klimaatwetenschappers.

cugel | 15-11-20 | 14:52 | 13

@Kopieerapparaat | 15-11-20 | 16:32:
Sorry dat ik een tijd weg moest. Niets geloven en wachten op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is een prima begin. En mooi dat u praktisch werk doet. Ik ben al gepensioneerd. Overigens vind ik dat @Beste_Landgenoten meestal wel commentaar geeft waar ik het mee eens ben. Prettige avond. Ik moet morgen mijn vrouw uit St Vincent hospitaal in Dublin gaan halen.

cugel | 15-11-20 | 20:57

@cugel | 15-11-20 | 20:57: Soms heeft hij wel eens een punt, maar kan ook irritant worden. Dan wens ik u het beste voor de vrouw en natuurlijk ook uzelf. Fijne avond.

Kopieerapparaat | 15-11-20 | 21:08
▼ 10 antwoorden verborgen

Zelfs de grootste ontkenners van opwarming doen dit alleen voor de centen en weten dat ze ernaast zitten.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-klimaatontkenners

Capt. Iglo | 15-11-20 | 14:51 | 6

De mens is het landschap zó aan het veranderen, de afgelopen 100 jaar... het zou vreemd zijn wanneer dit géén gevolgen had voor de plaatselijke klimaatsystemen.

Papa Jones | 15-11-20 | 15:01

@jemagookniksmeer | 15-11-20 | 15:00: kijk die docu gewoon, wordt het allemaal aan de hand van interviews en documenten aangetoond en voor je gaat huilen over NPO, die docu is van de Deense televisie.

Capt. Iglo | 15-11-20 | 15:01

@Capt. Iglo | 15-11-20 | 15:01: interviews van mensen die op de loonlijst staan van overheden met een politieke agenda. Interviews van mensen die hun baan en carriere vaarwel kunnen zeggen als ze niet het door hun broodheren ingfluisterde evangelie verkondigen.
Dat is best wel tijdverspilling. U kunt die tijd ook gebruiken door op zoek te gaan naar de publicaties van daadwerkelijk onafhankelijke wetenschappers. Tip: dat zijn meestal gepensioneerde wetenschappers.

jemagookniksmeer | 15-11-20 | 15:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Pathologisch die neiging van weermannen en -vrouwen en de msn om elke dag opnieuw te willen bewijzen dat klimaat zus en het klimaat zo verandert!
Gewoonweg potsierlijk en dwangmatig zoals zij met een vergrootglas de warmste ooit, de koudste ooit, de langste ooit en de kortste ooit, ooit ooit . . . willen vinden om toch vooral het volk ervan te kunnen overtuigen dat het klimaat door toedoen van mensen verandert. Mensen kunnen het klimaat niet veranderen, wel het eigen leefmilieu. Dat klimaatgedoe is wel het beste verdienmodel ooit denk ik.

krelus | 15-11-20 | 14:50 | 1

Het zijn over het algemeen niet de weermannen, vrouwen of de msn die dit concluderen maar die groep, hoe heten ze ook alweer.. ah ja wetenschappers. Wat wellicht ook een aardig weetje is, is dat de zuurstof die u net heeft gebruikt toen u schreef dat ‘mensen het klimaat niet kunnen veranderen’ in de atmosfeer is gebracht door organismen maar dat zal ook wel niet kloppen volgens u.

niels5142 | 15-11-20 | 15:00

In de bilt is het altijd zomer.

PhallusObesitas | 15-11-20 | 14:46

Ik vind informatie enorm interessant. Zoals dat het al 229 dagen boven de 10 graden is. De boel een beetje duiden doe ik zelf wel. Daar heb ik geen KNMI's enzo voor nodig. Valt vrijheid van duiding onder de vrijheid van meningsuiting?

Leptob | 15-11-20 | 14:45 | 1

Vrijheid van meningsuiting, indoctrinatie, je kunt het van alles noemen.

Papa Jones | 15-11-20 | 14:47

Klimaatgekte daar is altijd een simpel antwoord op: in de zeventiger jaren verspreidden dezelfde media de angst dat er een ijstijd aan kwam. Eenvoudig te googlen (zijn nog vergeten deze geschiedenis te verwijderen). De huidige klimaatgekte is een restant van orkaan AlGore en diens schijnheilige meewaaiertje Obama ("97% consensus"). Een halve eeuw geleden een ijstijd voorspeld, dat is helemaal niks op de tijdlijn van miljarden jaren van het klimaat. Geen obese klimaatpaus of zijn Greta kan hier wat tegenin brengen.

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 14:43 | 4

@tis_wat | 15-11-20 | 14:47: het was ook de bedoeling van den Uyl dat het gas zo snel mogelijk op zou zijn want dan zou Nederland er nog iets aan verdienen. De verwachting was toen dat binnen enige tientallen jaren kernfusie in de energiebehoefte zou voorzien. Vandaar dat het voor dumpprijzen verkocht werd in Italië bijv.

Bamberger Reiter | 15-11-20 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Is de schuld van Trump. Als Biden straks aan de macht is en het klimaatakkoord van Parijs geïmplementeerd dan zal het rap gedaan zijn met die hoge temperaturen.
Vond het trouwens wel aangenaam vanmorgen in de buitenlucht. Flauw zonnetje en aangename temperatuur. Nu helaas regen.

Bamberger Reiter | 15-11-20 | 14:43 | 1

Toch niet 'Sleepy Joe' Biden??

Zenzeo | 15-11-20 | 14:54

Nederland heeft een gematigde variant van het gematigde zeeklimaat. Althans dat is me jarenlang verteld tijdens de lessen Aardrijkskunde. Wordt dat nog gegeven op school.

Klimaat is geen weer en weer is geen klimaat. Klimaat moet je meten over 1000 jaar en wil je het helemaal goed doen over 100.000 jaar. Het KNMI heeft bepaald dat het klimaat wel gemeten mag worden in perioden van 30 jaar. En men past dan rustig de gemeten waarden uit het verleden aan, homogeniseren noemt men dat. Ik noem het naar eigen inzicht en politiek voorkeur aanpassen.

Tot zo'n 20-30 jaar geleden had men het nog over een nieuwe ijstijd en dat werd kort daarna natuurlijke opwarming, die natuurlijke opwarming die geprojecteerd was op 2 graden extra in 2100 is ineens aan de kant gezet en in de media en op niveau van de weermannen veranderd in menselijke opwarming.

Volgens de NASA wijken we vooralsnog sowieso niet af van de natuurlijke opwarming voor zover die al aanwezig is.

p.s. Wanneer met het heeft over de menselijke opwarming kijk dan vooral hoe men tot die conclusie is gekomen. In nagenoeg alle gevallen blijkt dat men lokaal een wijziging heeft doorgevoerd waardoor het ter plekke iets warmer is geworden. Ik noem maar iets geks, een miljoen huizen erbij willen bouwen bijvoorbeeld.

Stonecity | 15-11-20 | 14:41 | 3

Aardrijkskunde bestaat niet meer, heet nu DenK, Diversiteit en Klimaatopwarming.

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 14:46

Men is zo arrogant dat we denken dat we als mens het klimaat beinvloeden. Bullshit. Dat we er als mens qua milieu en vervuiling een zooi van maken, dat is uiteraard wel waar. Gelukkig hebben we straks héél veel grote batterijen en leeggetrokken mijnen waarmee we de aarde gaan redden!

PhallusObesitas | 15-11-20 | 14:51

Mocht de opwarming een feit zijn, dan is de geest al uit de fles en dan kan moedertjelief (sorry Gaia) er ook geen fuck meer aan veranderen. Immers, dan zet het ontdooien van de toendra door. Dat betekent dat er een hele hoop methaan vrij gaat komen - een broeikasgas vele malen krachtiger dan koolstofdioxide.
Verder niet heel bijzonder, klimaat is wel vaker ingrijpend veranderd op de aarde. Aanpassen of uitsterven.

Otto Normal | 15-11-20 | 14:58

Zo net terug van een rondje duinen - strand. Een beetje jammer dat ondanks de regen en wind er naar mijn smaak te veel volk het nodig achtten een wandeling te moeten maken door de duinen en dan niet niet op de voetpaden maar op het fietspad. Want dat loopt wat makkelijker met een IPhone in de hand die alle aandacht opeist. Maar goed, het strand was redelijk verlaten met uitzondering dan van die lui die met een vlieger en een plank iets doen in de branding. Daar uiteraard geen last van. Was weer lekker.

forecastle | 15-11-20 | 14:40

Als ze zeggen dat het de vorige eeuw 6x lukte en nu al de helft van de jaren, dat is dan toch onderbouwing? Welke onderbouwing wil je behalve de cijfers nog meer dan?

Capt. Iglo | 15-11-20 | 14:39 | 6

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:49: als je tegen gelukzoekers bent, heb je alleen maar meer reden om je in te zetten tegen opwarming aangezien dat op termijn voor meer vluchtelingen zorgt.

Capt. Iglo | 15-11-20 | 14:53

@Capt. Iglo | 15-11-20 | 14:53: er is maar 1 factor die voor vluchtelingen zorgt: links stemmers.

jemagookniksmeer | 15-11-20 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

We gaan allemaal dood!!!! - snel - plemp nog een windmolenpark voorde kust!!!

bisbisbis | 15-11-20 | 14:34

Maar wat vindt Geert Hiemstra hier van. Die heeft er echt verstand van want die is van de NOS. Dus als hij zegt dat we in paniek moeten raken, raak ik pas in paniek. Niet door de wolkenkijkers van weerplaza.

amateurrr | 15-11-20 | 14:33

Historisch gezien zijn mensen die alles willen houden zoals het is - conservatieven - of heel tevreden of bang. Nu vraag ik mij af wat van toepassing is op de klimaatconservatieven van GroenLinks en anderen. En of ze de volkeren in de woestijn niet ook eens een beetje regen gunnen, zodat die ook eens spruitjes kunnen telen.

ciabatta | 15-11-20 | 14:33

Heeft iemand hieronder Greta Thunberg al 'dat klimaatwicht' genoemd? Bij deze dan. En gaat over tot de orde van de dag.

Zenzeo | 15-11-20 | 14:33 | 9

@Is dit nog nieuws?
They stole her childhood!

MickeyGouda | 15-11-20 | 14:59

@MickeyGouda | 15-11-20 | 14:59: Net als die van Britney Spears, Michael Jackson, dat jochie uit 'Home alone' en al die andere 'kindsterretjes'...

Zenzeo | 15-11-20 | 15:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Als we nou eens met z'n allen gaan bidden hè.....

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:30

De mens overschat zijn impact schromelijk, maar ja, dat is inherent aan zijn aard.

MickeyGouda | 15-11-20 | 14:29 | 3

De linkse mens bedoelt u toch? Namelijk de mens die zichzelf wijsmaakt dat de wereld maakbaar is?

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 14:48

Hoeveel % oerbos is er nog in europa?

%biomassa zoogdieren wat geen mens/kip of varken is?

De mens steekt zijn kop graag in het zand voor feiten die ze niet wil horen....

Cageman8 | 15-11-20 | 16:50

Wat doet de temperatuur in de VS?

gebruikesrnaam | 15-11-20 | 14:26 | 2

Zakt, want de leftie heethoofden zijn voor even bedaard vanwege de tijdelijke uitschakeling van Trump plus dat daarom ook even geen bosbranden hoeven te worden aangestoken.

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 14:51

Ik lees het is al 229 aaneengesloten dagen 10 graden of warmer, gauw verbiedt iets, iets randoms dat losjes is verbonden met natuur en of energie verbruik.
Offers moeten worden gebracht voor klimaat god! Het water komt!!!

ratelaar | 15-11-20 | 14:24 | 4

Ja lekker verbieden inderdaad. Te beginnen met andermans gewoontes cq pretjes.

VP732 | 15-11-20 | 14:26

Voor meer verboden het je meer wetten nodig maar kabinet Rutte 2 en 3 hadden toch minder wetten en regelgeving beloofd?

steekmug | 15-11-20 | 14:42

Dan denkt u dat dit voor ons erg is, die warmere temperaturen, maar u zou eens moeten denken aan Afrika, waar die opwarming pas echt heel erg is! De opwarming van de aarde verdrijft de arme Afrikanen uit hun leefgebied en zorgt voor het enorm probleem van de klimaatvluchtelingen! Gelukkig kunnen de Afrikanen op hun I-phone-Pro zien dat Nederland ze graag komt ophalen. We hebben hier heel hard bijstandstrekkers nodig die ons overschot aan huizen gaan bewonen en hier salafist kunnen worden.

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Nat en zacht najaar komt door La Niña.

me,myself and IK | 15-11-20 | 14:24 | 1

De zus van El Niño.
Lekker stel is dat.

Ruimedenker | 15-11-20 | 14:27

Ik neem aan dat het KNMI bekend is met het onderzoek naar de zon en de aangetoonde verbanden er omheen. klimaatgek.nl/wordpress/de-zon/
Ook zijn de schommelingen van de aardas en de directe link met de weersextremiteiten natuurlijk dagelijkse kost. /sarc
Het KNMI is inmiddels net zo lachwekkend doorzichtig, naïef, gepoliticeerd en onbetrouwbaar als het RIVM en hun stikstofleugens.

Frau Merkel | 15-11-20 | 14:23 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Geweldig al die records. Nou, nou, nou. De records en prestaties in Wedden Dat, daar moesten mensen tenminste nog iets voor doén. Zoals die man die zonder geluid, aan het gedrag van de volumemeter van een cassettedeck kon zien, welk liedje het was.

Leptob | 15-11-20 | 14:20

Mijn schoonzus (de sneeuwvlok ook) is serieus aan het overwegen om geen kinderen te nemen, uit angst dat ze een klimaatschuldgevoel krijgt. De evolutie is op z’n retour.

amateurrr | 15-11-20 | 14:19 | 13

@MickeyGouda | 15-11-20 | 14:48: Of dat je zélf niet in vrijheid verder kan met je leven, wanneer het kind er eenmaal is.

Klinkt wat bruut wellicht, maar veel wannabe-ouders staan daar werkelijk niet bij stil.

Papa Jones | 15-11-20 | 14:52

@Papa Jones | 15-11-20 | 14:52:

Waar. Dan worden babies van twee weken oud uitbesteed aan opa en oma zodat de kersverse ouders er "even lekker samen tussenuit" kunnen. Bij nummer twee dient zich onvermijdelijk een burnout aan, want "Zwaar!".

MickeyGouda | 15-11-20 | 15:28

@MickeyGouda | 15-11-20 | 15:28: Tja, de baby zal gewoon mee moeten, met wat je samen onderneemt. Je wereld wordt plots flink beperkt en vraagt planning.

Papa Jones | 15-11-20 | 15:34
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik betaal 80 euro per maand aan gas en licht, dus volgens mij doe ik het heel aardig. Maar desondanks moet ik binnenkort een paar duizend euro besteden aan een warmtepomp. Die niet alleen mijn comfort gaat verminderen, maar zeer waarschijnlijk mijn maandelijkse kosten ook nog gaat verhogen. En trots dat ze zijn, die politici.

C1O2 | 15-11-20 | 14:18 | 6

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:21: Ongeveer wat C102 extra betaalt.

Frau Merkel | 15-11-20 | 14:25

@ChipsNootjesBier | 15-11-20 | 14:20: Hoeveel inhoud is uw huis? Met hoeveel personen bent u thuis? Hoe hoog staat uw kamertemperatuur ingesteld? Bent u (allemaal) de hele dag thuis? Allemaal vragen.

pa_niek | 15-11-20 | 14:26

@Frau Merkel | 15-11-20 | 14:25: ;) yes!

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wou dat deze wetenschap eens op instroom van ongeluksontwijkers zou worden toegepast.

squadra | 15-11-20 | 14:18 | 1

Troost u: het instroomgemiddelde aan nieuwe Nederlanders ligt al zeven jaar lang boven de 500 per etmaal.

bisbisbis | 15-11-20 | 14:36

Een voordeel van de jaren '30 moet toch wel zijn geweest dat men niet dagelijks doodgegooid werd met totaal irrelevante cijfertjespropaganda.

Mensdier | 15-11-20 | 14:17

NASA voorspelt dat we vanaf volgend jaar weer in een koude-cyclus zitten voor de komende 40 jaar. Heeft te maken met de stand van de zon, niet met wat er op aarde gebeurd. Ben benieuwd, maar vertrouw NASA wat meer dan weerplaza. Sowieso bedrijven met plaza in haar naam zijn niet te vertrouwen.

amateurrr | 15-11-20 | 14:17 | 4

NASA ondersteunt volledig de theorie dat CO2 de drijvende kracht achter opwarming is. Deze koude cyclus kan lang niet de effecten van CO2 te niet doen, aldus NASA. Voor u: climate.nasa.gov/faq/14/is-the-sun-ca...

DeWeerman | 15-11-20 | 14:38

@DeWeerman | 15-11-20 | 14:38:
Dit is de directe impact. Nou niet selectief in de feiten shoppen, de impact op de langere termijn is nog geen overeenstemming over bereikt en kan wel degelijk van invloed zijn.

amateurrr | 15-11-20 | 14:54

Even verder kijken dan facebook titels.

De verwarming wordt krachtiger geacht dan het effect van een solar minimum, we zitten al laag in activiteit (met desondanks recordtemperaturen), en het koude effect van zon minimum is tijdelijk.

Cageman8 | 15-11-20 | 17:24
▼ 1 antwoord verborgen

Lul niet, vorige week dinsdag kon ik om 5 uur 's-ochtends de voorruit van mijn auto vrijmaken van het ijs.

Nemen we alles maar voor zoete koek aan van MSM deze zondag, of is er nog enige scherpte?

ChipsNootjesBier | 15-11-20 | 14:14 | 10

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:28: nou, daar ga je al. Schrijf het er maar bij in je schrift ;)

VP732 | 15-11-20 | 14:29

@VP732 | 15-11-20 | 14:29:
Ik mag niet bijdehand doen
Ik mag niet bijdehand doen
Ik mag niet....

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Zul je zien, volgende week weer een toename van corona waardoor een algehele lockdown. Vervolgens gaat 't vriezen dat 't kraakt, alle rayonhoofden weer bij elkaar, meer dan 20 cm prachtig ijs. Ben benieuwd hoe ze dat in friesland dan gaan regelen met die anderhalvemetersamenleving.

pa_niek | 15-11-20 | 14:11 | 2

Elfstedentocht alleen voor Friezen?

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:14

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:14: Maakt me niet zoveel uit, d'r was ook nog eens een zuid-hollander bij.

pa_niek | 15-11-20 | 14:21

Leuk!! 2009 t/m 2011 hebben we winters gehad met erg veel sneeuw met zelfs witte kerst dus als dat zich gaat herhalen teken ik ervoor.

Leduc | 15-11-20 | 14:10

We hebben vooral weerrecords sinds de weerbureaus commercieel gegaan zijn en op de daluren qua nieuws met nutteloze persberichtjes komen.

de Voorzittert | 15-11-20 | 14:10 | 1

Interessante hypothese.

zuurtjeregen | 15-11-20 | 15:38

De afgelopen 6 miljard jaar zijn er heel vaak gletsjers geweest in West Europa, en woestijnen. Maar daar zijn geen aantekeningen en statistieken van overgebleven. Het klimaat zal altijd veranderen, daar doet geen mens wat aan. Maar het milieu hebben we zelf in de hand.

chroll | 15-11-20 | 14:08 | 3

Die aarde wordt ook steeds ouder.

skoftig | 15-11-20 | 14:11

"het milieu hebben we zelf in de hand."
Oh?
Hoe is het vandaag qua milieu op een willekeurige vuilnisbelt in Ghana? Hoe heeft u dat in de hand?

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:13

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:13: "Zelf" wil zeggen: de mens.

chroll | 16-11-20 | 13:21

De vraag is waar komen deze metingen vandaan? Als ik even terugdenk aan het RIVM dat een stikstofmeetpunt pal tegen een varkensschuur aanplaatst, daar zal de meting ook enkele graden warmer aangeven dan dat het meetpunt midden in een weiland of bos staat.
En dat men bepaalde meetpunten domweg uitsloot van de berekening om politiek wenselijke waardes te krijgen. Daarom geloof ik niet meer zo in al die onderzoeken en "records".

Tuinhekje | 15-11-20 | 14:07 | 2

Denk dat ze hun thermometer rectaal bij Lange Frans inbrengen of zo...?

Zenzeo | 15-11-20 | 14:36

Lange leve "Global Warming".

Rutan | 15-11-20 | 14:07

De klimaatgekkies zijn anders nu even druk bezig om met tenten in onder andere islamsterdam te eisen voor meer gelukzoekers en diversiteitbrengers opname, misschien kunnen er nog wat vegaterroristen opgetrommeld worden voor wat klimaatpraat, moet wel snel want het gaat zo regenen en dan smelten ze allemaal.

TijdelijkOptimist | 15-11-20 | 14:07

Mag ik nog even melden dat ik vandaag mijn record van 35 graden of meer heb verbeterd?

ciabatta | 15-11-20 | 14:06 | 3

Is je sauna kapot?

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 14:10

Nee hoor Kuifje en mijn lichaamsthermometer ook niet. Al stond Baudet vanochtend wel weer op de stoep om de meting in twijfel te trekken.

ciabatta | 15-11-20 | 14:14

Ik heb toch al een keer mijn ruiten moeten krabben ‘s ochtends. Zal wel warm ijs geweest zijn dan.

Sinterbikske | 15-11-20 | 14:06 | 1

U woont niet in de Bilt, dus dan telt het niet.
De Bilt = heel Nederland.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:12

Weer kut met peren?

gebruikesrnaam | 15-11-20 | 14:05 | 1

Ok, eet smakelijk.
Wij snijboontjes met een schnitzel en ravioli.

Ruimedenker | 15-11-20 | 14:06

Ik zit buiten in m’n gele Speedo, helemaal ingesmeerd met factor 30.
Vlakbij de Bilt.
Jaja! We liggen hier recht onder de evenaar.
Ziezo, ff een ananasje snijden.

Ruimedenker | 15-11-20 | 14:04 | 1

Hahahaha reaguurde zowat hetzelfde tegelijkertijd. Ik ben morgen weer in De Bilt. Komt wel dichtbij zo!

overVecht | 15-11-20 | 14:11

Ik ga maar eens de BBQ aanzetten en dan een duik in het zwembad nemen.

overVecht | 15-11-20 | 14:04 | 2

We kunnen eerst een potje beachpingpongen, met kastanjes.

Ruimedenker | 15-11-20 | 14:05

Ik begrijp er helemaal niets meer van, alleen dat het mijn schuld is.

skoftig | 15-11-20 | 14:03 | 6

@skoftig | 15-11-20 | 14:09: Duidelijk, duidelijk. Overtuigende argumenten. Zit niks anders op dan een strand te adopteren.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:11

@Frau Merkel | 15-11-20 | 14:27:
Nee, gehandicapt, LGHQTB of gekleurd betekent dat je 10 keer meer CO2 mag uistoten dan een werkende blanke man

skoftig | 15-11-20 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig koelde het 's nachts wel af.
Enne, qua weer records enzo, hoe is het, mogen we de zwembadjes nu al eens vullen? Is het alweer code groen qua waterverbruik?

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:02

Stelling: Klimaatgekte gaat ons zwaarder onderdrukken dan het Coronavirus

inCol | 15-11-20 | 13:59 | 7

Eens klimaat lockdowns in het verschiet, allemaal thuis want CO2 NO3 enzovoort

AnCladach | 15-11-20 | 14:24

@Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 14:02: Niet alleen gekte, volslagen doorgeslagen psychose. Ik start mijn zuipende benzineauto nog even om de milde herfstdag te vieren.

PhallusObesitas | 15-11-20 | 14:40
▼ 4 antwoorden verborgen

10+ graden is weinig zeggend. Vandaag kwam de temperatuur boven de 15. Dat betekent: winterjas weg, gewone regenjas aan. Met 15 graden krijg je geen koude handen, eronder wel. Dus hoeveel 15+ graden dagen, dat is relevant voor mensen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 15-11-20 | 13:59 | 3

We hebben 10, geen 15 vingers.

inCol | 15-11-20 | 14:00

@inCol, ik heb 11 vingers, waarvan er een zo groot is dat je er 5 vingers van kan maken.

GeenStijl-reaguurder | 15-11-20 | 14:04

Bij lager dan 2 graden krijg ik altijd last van een krimpende balzak. 2+ graden lijkt mij persoonlijk veel relevanter

zuurtjeregen | 15-11-20 | 15:44

Het is dan ook tijd voor een nieuwe start. A Great Reset.

Een wereld waarin je niets meer bezit, en je daar blij om bent. En westerse waarden zijn getest tot het breekpunt.

Het is tijd voor a brave new world. Dat was de handleiding, niet 1984. Het ging er alleen maar om dat het niemand meer iets kan verrotten dat onze burgerlijke rechten worden afgepakt. Alles is goed, zolang de stadions en de kroegen maar weer open kunnen.

Het is niet eens een complottheorie. Ze zeggen het gewoon hardop.

Glasgow Argus | 15-11-20 | 13:56

Iedere 2 a 3 maanden word je met zo'n weerrecord om de oren geslagen. Een ding hebben ze allemaal gemeen: Het zijn allemaal records met niet van te voren afgesproken voorwaarden. Leuk, 229 aaneengesloten dagen van +10 graden, maar hoe zit het met de aaneengesloten dagen van 9+ of 11+ of 13,6+ ?

Bugblatter | 15-11-20 | 13:56 | 1

Allemaal aparte records.

De truuk is: zoveel records bijhouden, dat er elke dat wel eentje sneuvelt

En je kunt steeds nieuwe verzinnen. De temperatuurreeks is er, dus als je "aaneengesloten dagen van 13,6+" wilt berekenen, kun je dat zo doen. Dan zoek je uit waarom het dit keer niet het geval was, of in het verleden juist wel, en past het criterium aan zodat je nu meer, of vroeger minder dagen krijgt.

SkepticalRealist | 15-11-20 | 14:04

PVV is extreemrechts en de aarde is aan het opwarmen . Beide zijn feiten want worden met enige regelmaat herhaald in onze objectieve media .
PVV is niet extreemrechts en de aarde is niet aan het opwarmen zijn onwelgevallige meningen en worden niet genoemd in de media , laat staan herhaald .

Koning BongoBongo | 15-11-20 | 13:55 | 7

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:04: Ja. Behalve over migratie zijn ze het over veel dingen eens. Over gratis geld bijvoorbeeld.

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 14:47

@Koning BongoBongo | 15-11-20 | 13:55
Het is wat saai, maar daar noem je wel de dagelijkse inhoud van onze media-dag. Naast de dagelijkse portie Trump-haat.
Iedere dag een nieuwe media-groundhogday, dat scheelt wel telkens iets origineels te moeten bedenken. Ook rustiger voor onderzoeksjournalisten, die alleen nog maar de memo van de redactie hoeven te lezen.

Jan Passant mk2 | 15-11-20 | 15:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Ojee, snel!! Geef de overheid al je geld.

Diddykong92 | 15-11-20 | 13:54 | 8

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:26:
Hop, dat ding in de woonkamer. Krijg je het tenminste wel warm van.

amateurrr | 15-11-20 | 14:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Verwarming hoeft niet aan waardoor minder CO2 uitstoot.

Rotterdammert1965 | 15-11-20 | 13:53

De film van David Attenborough - A life on our planet geeft helder alle problemen aan en nog helderder de oplossing. Welke oorzaak klimaatverandering ook heeft, onze planeet wordt onleefbaar als de mens zo doorgaat. Steeds meer grote stukken land en zee worden mors en morsdood. Oplossing: Biodiversiteit terugbrengen, zorgen voor een stabiele gezondheidszorg (dan krijgen mensen minder kinderen) zodat we sneller op het maximale aantal mensen zitten. En energie duurzaam opwekken.

zevensprong | 15-11-20 | 13:53 | 4

En kinderbijslag (en andere geboortebevorderende subsidies) afschaffen.

Papa Jones | 15-11-20 | 13:54

En alle bureaucratische verdienmodellen en subsidieindustrie opheffen en dat geld gebruiken om bomen te planten. Plus de drie films van Marijn Poels over betere landbouw.

Cepalislam500mg | 15-11-20 | 13:58

"dan krijgen mensen minder kinderen" zeg dat ook even tegen een bepaalde religie die de baarmoeder als wapen ziet....

Tuinhekje | 15-11-20 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we nu een record krijgen van de koudste dagen in een jaar of past dit niet in de agenda?

VoltaireJohn | 15-11-20 | 13:53 | 3

Dan is het label weersextremen door opwarming.

BrutusBosch | 15-11-20 | 13:59

Die krijgen we pas als het KNMI een paar meetkasten verzet heeft en als gevolg daarvan de meetreeksen bij heeft kunnen stellen, zodat al die records in de vorige eeuw vallen. Hebben ze eerder met de hittegolven ook al gedaan.

Muxje | 15-11-20 | 14:00

Die hebben ze professioneel weg "gecorrigeerd".

Diddykong92 | 15-11-20 | 14:10

Nee. Ik wil geen warmtepomp!

Lorejas | 15-11-20 | 13:52 | 1

Het probleem is dat Nederland al heel groen is, door de huizen met gas te verwarmen.
Dus ja, wat gaat Nederland doen aan vergroening?
Daardoor kreeg je die idiote nederlandse biomassa-oplossingen die door een administratieve truuk een groene oplossing leken.

Papa Jones | 15-11-20 | 14:02

Laat me raden ,de koudste nacht ooit gemeten in het heelal.

rein9576 | 15-11-20 | 13:52

Stel een vraag aan 1 van de weervrouwen/mannen of aan het knmi, over waarom Nederland nog niet als sub-tropisch aangemerkt wordt. lol deed ik jaar geleden en ik wacht op antwoord.

Theo-Pim-Riv | 15-11-20 | 13:51

Ik zou me juist zorgen maken wanneer het klimaat constant blijft.

Kwestie van realistische doelen stellen, onze afwatering verbeteren en geboortebeperking wereldwijd niet schuwen.

Papa Jones | 15-11-20 | 13:51 | 1

Het klimaat blijft constant prettig volgens mij sub-tropisch en U heeft volkomen gelijk met die geboortebeperking, het nare is dat velen er bewust niet aan doen of van de imam niet mogen en met zijn allen dan hiernaartoe mogen komen, terwijl wij echt vol vol vol zijn.

Theo-Pim-Riv | 15-11-20 | 13:55

Ja het is warm. Ik ga lekker geen winterbanden gebruiken deze winter.

Die ene dag dat het hele land plat ligt blijf ik wel thuis.

Nederland80 | 15-11-20 | 13:51 | 2

De mijne liggen al 2 jaar in de stalling weg ermee

Trumme | 15-11-20 | 13:52

Het regent.

ciabatta | 15-11-20 | 13:49 | 3

En nadat het begin met regenen daalde de temperatuur hier met 4 graden.

Glasgow Argus | 15-11-20 | 13:50

@Glasgow Argus | 15-11-20 | 13:50: En dan gaan we op dat moment meten.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 13:53

@Glasgow Argus ∣ 13:50: Er zijn ongeveer 4 miljard plekken op aarde waar nat en warm worden hand in hand gaan. Overigens niet allemáál de moeite van het bezoeken waard.

ciabatta | 15-11-20 | 13:58

Het is pas lekker BBQ-en bij 20+ graden dus nog even door blijven stoken.

pjotr nicknaamtov | 15-11-20 | 13:48

Dat de temperatuur stijgt zal wel, maar waarom regent het nu de hele tijd overdag en niet lekker 's nachts?
Nodigt niet uit om naar buiten te gaan nu.

Jan, Leiden | 15-11-20 | 13:48

is dit met ruwe data, of met vooraf gecorrigeerde waarden zodat er wat moois uit komt?

Dezenaamhier | 15-11-20 | 13:47

Het wordt zo langzamerhand sub-tropisch in Nederland. Heerlijk.

Thoth | 15-11-20 | 13:47 | 1

Liever niet. De kou is altijd een goed afweermiddel voor bepaald ongedierte geweest.

Nederland80 | 15-11-20 | 13:52

En in Italië is inmiddels uitgezocht dat het Cov-SARS2 virus al in de zomer van 2019 daar rondwaarde.

van Oeffelen | 15-11-20 | 13:46 | 7

Ja vast.

Dat is waarom in 2020 elk land dat niet in lockdown gaat oversterfte krijgt, maar in 2019 niemand.

Ga es nadenken mensen.

Leyrann | 15-11-20 | 14:37

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:05: Of dat er veel meer zijn dan gemiddeld.

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 14:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Iemand een ijsje?

Poesman | 15-11-20 | 13:45 | 1

Hmm, ja lekker, rum en rozijnen in een bakje graag.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:07

"Waar het vorige eeuw zes van de 100 jaren lukte om een reeks van 200 dagen of langer te noteren, is dat deze eeuw al in de helft van de jaren gelukt. Dit is volledig toe te wijzen aan het feit dat de aarde steeds verder opwarmt."

En werd er in zeg 1915 gemeten tot op 0.000001 graad nauwkeurig? Of keek men toen op de kwikthermometer en "mwah ongeveer 12 graden"?
En hoe zat het in de eeuw daarvoor?
En de eeuw daarvoor?
Oh.. wacht...

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 13:44 | 3

Vergeet de '''gecorrigeerde''' meetgegevens niet.

Harry Turtle | 15-11-20 | 13:53

Ze werken met rekenmodellen dat weet je toch.

Trumme | 15-11-20 | 13:54

Vorig jaar stond ik nog ijs te krabben, was toen ongewoon koud voor deze tijd van het jaar, maar dat lag toen inderdaad niet aan het klimaat. Althans, daar hoorde je de Hiemstraatjes van de NPO niet over. PS Hoe kan dat toch dat de Noren steeds zoveel olie en gas vinden? Het is toch nog “nooit” zo war geweest? Je zou bijna in de schepping gaan geloven. Lol

Feitenpliesie | 15-11-20 | 13:43 | 1

5 Maanden geleden was het nog warm. Maar dat lag aan het weer, niet aan het klimaat.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 13:45

Het is ook aardig vol gebouwd rond de Bilt. In de stad is het warmer dan aan de rand van een lege polder.

voldemort | 15-11-20 | 13:43

Nee, ik heb geen miljard op zak om even de thermostaat bij te regelen. Daarvoor behoeven wij de moedige inzet van onze Beste_Klimaatoplichters.

Die doen trouwens ook aan statistieken om hun diverse scams kracht bij te zetten.

Jan Passant mk2 | 15-11-20 | 13:43

... in De Bilt ....

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 13:43 | 1

Ja, daart zit het centrum van onze klimaat-angst. Tot zover er nog iets bang te zijn overblijft. Naast Corona & massa-immigratie.
De spanningsboog voor globalistische angsten raakt overbelast.

Jan Passant mk2 | 15-11-20 | 13:46

Oh, klimaat. Weer....
Volgende week weer kouder.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 13:41

Voor wat betreft het weer zijn er genoeg manieren om een record te behalen. De vraag die luidt: welke nieuwswaarde heeft dit?

Wensbaar Denken | 15-11-20 | 13:40 | 1

Veel, want een nieuw record.

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 13:40

De klimaatverandering zet dus door. Tijd voor groene investeringen.

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 13:39 | 16

@Papa Jones | 15-11-20 | 14:10: In Duitsland wekt men nog energie op middels bruinkool. En als onze windmolentjes stil staan dan krijgen wij stroom uit.... Duitsland....

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:20

@Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:19:
Bijna goed, alleen van Schiphol maken we een prachtig bos.

me,myself and IK | 15-11-20 | 14:22

@me,myself and IK | 15-11-20 | 14:22: Alles prima, zolang er maar iets wijkt voor de aanbouw van nieuwe huizen voor de instroom van vluchtelingen.

Is dit nog nieuws? | 15-11-20 | 14:25
▼ 13 antwoorden verborgen

Het is ook al weer 60 miljoen jaar kouder dan 1000 graden.
Of wanneer was dat ook alweer toen onze planeet vol dinosaurussen een gigantische meteoriet kopte?

keestelpro | 15-11-20 | 13:39 | 3

Je weet dat dino's heel muzikaal waren?

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 13:41

Lekker hoor
Helaas regen hier

jaimelavie | 15-11-20 | 13:39 | 1

Hee, hier ook.

Kuifje-naar-Brussel | 15-11-20 | 13:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken