Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Serieus. Ambtenaren Belastingdienst goed bezig

Geen grap

lego masters

Iedereen heeft een hekel aan belasting betalen, vraag maar aan Ryan Babel. En wat belasting betalen in Nederland extra stom maakt, is dat je geld wordt uitgegeven door een stel hansworsten die liever een schildering van een minderjarig marketingvehikel op de muur hebben dan dat ze honderzeventigduizend dubbeltjes nog eens een keertje omdraaien. Maar wat belasting betalen in Nederland extra extra stom maakt, is de manier waarop het geld wordt opgehaald: voordelen voor "ondernemers" die er in de praktijk op neerkomen dat roofkapitalisten laagbetaalde schijnzelfstandigen kunnen uitknijpen, marginale tarieven waar je broek van afzakt, duizendhonderd aftrekposten waar alleen maar mensen die het niet nodig hebben van profiteren en onder aan de streep miljoenen hardwerkende Nederlanders die juist veel maar dan ook echt veel te veel moeten betalen. Tijd voor de hoge heren in Den Haag om daar iets aan te doen, en dat kan de volgende kabinetsperiode gewoon, met behulp van dit stuk dat ambtenaren van de Belastingdienst, die kennelijk even pauze mochten nemen van het etnisch profileren, bij elkaar hebben geschreven. Goed bezig, ambtenaren. Jullie hebben wel een plastic tasje verdiend. 

Social

Reaguursels

Inloggen

Geachte regering:

Wilt U zo vriendelijk zijn al deze adviezen en voorstellen van deze ambtenaren in de prullenbak te gooien ? Laat ze maar eerst uitzoeken :
* waaraan ons ontwikkelingshulp geld is besteed;
( B.V. IN Afrika hebben we miljarden opgebracht de laatste 50 jaar en nog barsten ze daar van de armoede op werkelijk elk gebied. Er klopt iets niet !) Ministers zoals mevr. Al Qaq-Kaag moet niet op eigen houtje even miljoenen euros van ons belastinggeld overmaken naar een verdachte Palestijnse organisatie.
( Fijn he dat D66 het referendum heeft afgeschaft, ze kunnen nu doen wat ze willen)!
* zoek eens uit of dat Zorginstituut waar 500 (!) mensen werken en aldaar niet overbodig zijn ,ook daar moet eens enorm bezuinigd worden. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontbreken van medisch materiaal, nou dat hebben we gemerkt!
* zet eens een dikke rode streep door alle overbodige, ongecontroleerde, kartelkliek achtige subsidies aan activisten clubjes, verenigingen, stichtingen etc. Daar klopt ook niks van;
* verminder eens de bijdragen aan gemeenten en provincies , die zelf een
riant banksaldo hebben;
* verminder de salarissen van topambtenaren met 10%.Ze verdienen genoeg;
* stop de bijdrage aan de Nederlandse Publieke Omroep, laat die, net als een gewoon bedrijf, zelf hun eigen broek ophouden, door voor geld te werken, sponsors te zoeken etc. Geen belasting geld meer naar de NPO>( En maak b.v. 2 TV zenders ipv 3 );
* zorg ervoor dat alle illegale geluks-en asielzoekers, die hier handen vol geld kosten, afgezien van hun criminele daden, uitgewezen worden. Scheelt honderden miljoenen gemeenschaps geld! ;
IK denk dat er zo nog veel meer zaken zijn, die bezuinigd of afgeschaft kunnen worden. Doe de voorstellen van de ambtenaren even dus maar weg en laat de gewone arbeider met rust hier.
Maar als straks het grote tekort op de Nederlandse begroting veroorzaakt door de huidige crisis, alsmede de naderende ramp dat Rutte en Hoekstra toch bezwijken, onder de druk van de ons overheersende landen Frankrijk en Duitsland, die EU dus een greep doet uit onze pensioenkas of ons belasting geld grotendeels wil opsouperen, weer ten koste zal gaan van de Nederlandse werknemers en dit toch tot gevolg heeft dat we net als na de crisis in 2008,
KAPOT bezuinigd gaan worden, de overheid geen euro meer hier kan investeren en we dus weer armer zullen worden, het tijd wordt om eens politici te gaan kiezen die vóór Nederland en de Nederlanders zijn.?

outdoor | 19-05-20 | 12:31

Benieuwd hoe de aflossingsvrije hypotheken dit gaan trekken. Box3, aflossen en huis straks onder water.

arlen | 19-05-20 | 12:00 | 1

Natuurlijk de links geworden VVd, gaat nu ook iedereen die na veel opoffering een eigen huis heeft gerealiseerd, is nu de nieuwe melkkoe voor de overheid geworden. Wie een eigen huis heeft wordt gestraft ! Let maar op .

outdoor | 19-05-20 | 12:36

Sorry hoor, maar dit is alleen een heel lang pleidooi voor het verder afschaffen van de hypotheekrenteaftrek voor burgers met een koophuis en hypotheekschuld. Verder niets. De mensen met echt vermogen zijn veel te slim en veel te goed geadviseerd om gevangen te worden door de faalhazen bij de Belastingdienst. Dus moeten u en ik nog veel verder uitgewrongen en geknecht worden.

Even feitelijk: de belasting op arbeid kan niet nog verder verhoogd worden vanwege de internationale concurrentiepositie en de vlucht naar ZZP-schap. Dus blijft vermogen en winst over. Maar ja, winst is niet zo makkelijk met alle internationale verdragen en afspraken, want je krijgt gewoon een "consolidatie-vlucht" van bedrijven naar postbussen.

Blijft over: vermogen.
Groot vermogen vlucht eenvoudig, (zie Moneyland van Oliver Bullough) dus blijft over: fictief vermogen in vastgoed. Uitwringen aan WOZ belasting etc. want de waarde is hoog, uitwringen aan vermogensbelasting want de waarde is hoog (is nog wel effe een wetswijziging voor nodig, maar die komt er wel). En tegelijkertijd de "aftrek voor eigen woning" afschaffen. Niet direct extra inkomsten, maar wel minder "aftrek". De facto dus een belasting op inkomsten, want je trekt je hypotheek af van inkomsten uit arbeid. Ergo, verder uitwringen en knechten die burgers. In het gareel jullie!

Odin | 19-05-20 | 10:43 | 3

Inderdaad, de middenklasse met een bijeengespaarde eigen woning wordt straks dubbel genaaid. Dat eigen huis gaat gewoon naar Box-3 verschuiven. Met in Box-3 een eigen tarief voor onroerend goed.

theo-is-dood | 19-05-20 | 10:53

We zijn weer terug bij de politiek van de afgunst onder joop de Uil.
Wie hard voor een eigen huis heeft gewerkt wordt onder Rutte "de sigaar"!

outdoor | 19-05-20 | 12:38

Wanneer gaan ze de 1% nu eens harder belasten gvd.

24^7 | 19-05-20 | 10:18 | 2

Waarom zouden ze. ?

strawdog | 19-05-20 | 10:29

Kletskoek man, zonder die 1% had u geen werk wellicht

Rdock | 19-05-20 | 11:38

Het begint met een eenvoudige oplossing. Dan komt de Tweede Kamer met hun cliëntelisme en wordt het net zo'n draak als de rest van de IT.
De oplossingen gaan overigens haarfijn aansluiten bij de wensen van de EU om belastingen en sociale lasten te harmoniseren. De Belastingdienst doet alleen de marketing nog maar.

Frau Merkel | 19-05-20 | 09:10 | 2

Och, iedereen is toch lekker bezig? Efficiëntie wordt overschat.

Er komt nog steeds meer Nederland binnen dan eruit gaat. De enige maatstaf die er toe doet. De rest is broekzak-vestzak.

Polarisator | 19-05-20 | 09:14

Hé? Heb je je tekst veranderd?

Polarisator | 19-05-20 | 09:20

Belastingheffing om het geld is niet nodig. Sterker nog, de overheid moet bijdrukken om belastingheffing mogelijk te maken.

Belasting heffing is om gebruik van de staatsvaluta af te dwingen (zodat koning en ambtenaren ook wat kunnen kopen) en sociaal beleid handen en voeten te geven. En vooral werkgelegenheid creeeren. (honderduizenden boekhouders, opleidinginstituten, ambtenaren, it-ers, en daavan afgeleid, kantoorverhuurders, autolease, etc. zijn afhankelijk van het bezighouden met regeltjes om de regeltjes zodat het fiduciare geld netjes in balans is.

En dan komt een FED of ECB of BOJ en die pompen duizenden miljarden in het bank- en aandelensysteem binnen 1 week zodat de rijken niet armer worden.

Hilarisch....

Polarisator | 19-05-20 | 08:44 | 2

Deze tegel is mij uit het hart gegrepen ! Polarisator begrijpt het ! Het grote bedrog in onze maatschappij heet : centraal bankieren. Resultaat van die geldpomperij is dat de rijken rijker worden zonder wezenlijke bijdrage aan de welvaart , en de gewone man verzuipt steeds verder in vaste lasten en oplopende belastingdruk. Waarom konden onze vaders van één middenklasse inkomen een gezin onderhouden, en lukt het nu vele gezinnen zelfs met 2 inkomens niet ? Waarom hebben zelfs hoog opgeleide starters nauwelijks nog toegang tot de woningmarkt ? Het geldsysteem is, via de leugen van de 'onafhankelijke' centrale bank, in handen gespeeld van een technocratische elite die helemaal niet bezig is met uw of mijn belangen, laat staan die van de maatschappij. Dat Goldman Sachs crimineel Draghi wordt opgevolgd door corrupte Lagarde, zegt toch genoeg ? De echte dictators wonen in Frankfurt, daar staat de Bastille van onze tijd die bestormd moet worden !

CeesCloosd | 19-05-20 | 10:29

Inkomsten uit vermogen moeten zwaarder belast worden dan inkomsten uit werken.
Werken moet de moeite waard zijn.

mark1487 | 19-05-20 | 08:42 | 4

Is werken de moeite waard als hetgeen je omzet in vermogen weer wordt afgepakt? Opmaken wordt op die manier erg aantrekkelijk. En dat is het nu al. Wie spaart er nog. Je kunt beter schulden hebben.

Sierstrip | 19-05-20 | 09:04

Maar over vermogen is toch al een keer belasting betaald?

mreasyaloha | 19-05-20 | 10:11

Dus als ik zuinig leef en voor mijn kinderen en voor mijn pensioen 100K bij elkaar spaar, dan mag ik daarover opnieuw gaan betalen!?

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:15
▼ 1 antwoord verborgen

Iedere morgen als ik mijn fiets pak om naar mijn werk te gaan , springen er twee geïmporteerde mensen achter op om een deel van mijn belastingafdrachten op te eisen omdat ze daar recht op hebben volgens onze linkse partijen.

von Amsberg | 19-05-20 | 08:34

Tja productie naar lage lonenlanden. Goedkope arbeidskrachten importeren en een beetje voorkennis bij aandelen. Paar leuke belasting constructies. Lobby mannetjes. als je weet hoe het allemaal werkt of hier mensen voor betaald die het voor je doen..

David000000007 | 19-05-20 | 08:29

Dat eeuwige gezever over vermogensongelijkheid, bah. Vermogen verkrijg je meestal door te gaan werken, met op je luie reet zitten dus niet. En dat eeuwige gezever over nivelleren, bah. Als we nu eerst eens al die linkse hobby’s afschaffen dan blijft er voldoende geld over voor iedereen. En flikker ook maar eens de helft van al die D66 belastingdienstambtenaren op straat, die kunnen wel gaan schoffelen.

Rdock | 19-05-20 | 08:04 | 6

@roeperdepoeper53 | 19-05-20 | 08:23:
Als zowel man als vrouw in een gezin werken, als je zuinig leeft en niet bijvoorbeeld twee BMW's voor de deur hoeft, dan kun je na dertig jaar wat centjes hebben gespaard. Ja inderdaad. En dan is het schandalig als je over je eigen huis en over je spaargeld weer opnieuw moet gaan betalen. Maar daar zal het wel weer op uitdraaien.

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:18

@LesPaul | 19-05-20 | 08:21: dat kan ook, de slimste krijgt het meest. Maar dat is de natuur en daar kan geen enkele nivelleringsmaatregel tegen op, gelukkig.

Rdock | 19-05-20 | 11:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zou er op zich niet zo'n moeite mee hebben om zo'n beetje de hoogste belastingen ter wereld te betalen als ik er dan ook een kwalitatief evenredig openbaar bestuur voor terug kreeg. Nu betaal ik de hoofdprijs voor een incompetente en bij tijden corrupte bende. En wordt mijn geld uitgegeven aan de EU, immigratie en klimaatwaanzin, in plaats van aan veiligheid, zorg en onderwijs.

Tapu | 19-05-20 | 08:01 | 1

Dit.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 09:47

Belasting is controle op het volk. Nu ontglipt die controle nog teveel. Meer controle krijg je door moeilijk te maken bij het volk. En een huis is toch een eenvoudig en statisch goed. Onderschat de sluwheid van die medewerkers nou niet. Men heeft sowieso meer geld nodig. Kind met het waterhoofd!

Zeiss | 19-05-20 | 07:41

Elke vorm van belasting op bezit is diefstal.

M13 | 19-05-20 | 07:17

Waar het op neer zal komen is dat vooral mensen die braaf voor hun oude dag gespaard hebben zullen worden gepakt.
De mensen die er op los hebben geleefd en alles hebben opgesoupeerd gaan er van profiteren.
Ook iedereen die een eigen huis heeft is de klos en wordt volkomen leeggezogen.

0112358 | 19-05-20 | 06:53

Als er in Nederland weer eens over gelijkheid geroeptoeterd wordt, dan weet je dat het over alles gaat, behalve over gelijkheid.

Vermogenden, ondernemers, die nu weer in de beklaagdenbank worden geduwd, betalen nog altijd heel veel meer belasting, dan het gros van de mensen die over gelijkheid praten. Het heeft niks met gelijkheid te maken, dat je over inkomen boven 50K meer belasting betaalt dan over inkomen beneden 30K.

Het heeft niks met gelijkheid te maken dat iemand die van de staat bijstand krijgt 12K/jaar minder zorgpremie hoeft te betalen.

Gelijkheid is iets heel anders dan solidariteit. Maar wat als gelijkheid gepresenteerd wordt, blijft het bedelen om een gift van mensen die het beter voor elkaar hebben dan jij, zonder dat als bedelen te willen benoemen.

Dr_Prepper | 19-05-20 | 06:33 | 4

@Muxje | 19-05-20 | 07:00:
Dát dus. de definitie van Rijk klopt niet zo goed. Laten we zeggen de superrijken blijven zoals gewoonlijk met alle maatregelen weer buiten schot.

SolidRock | 19-05-20 | 07:24

Alleen links is echt rijk. Altijd van andermans geld.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 07:31
▼ 1 antwoord verborgen

De R moet onder de 1

echtpaul | 19-05-20 | 06:29

Godnondeju! Daar is ie weer ,het gedoodverfte grafiekje!
Allemaal huilie huilie terwijl iedereen hier het antwoord allang heeft gehad.
Wij allen zijn met teveel! Linksom of rechtsom is dit het overduidelijke antwoord.
Uw bijdrage is niet meer van belang, in ons nieuwe normaal!
U bent overbodig geworden.
Sustainable development is de nieuwe hype, Wen er maar aan!.
Een alu hoedje ? Donder op! Je bent zelf al jaren lang” heavily
Sedated” onder 9 jaar Rutte regime!

Datgingniegoed | 19-05-20 | 03:53

Dus de pensioenen voor de knoflooklanden en hun Duitse financiers (banken) komt in gevaar!! GroenLinks en D66, waar blijven jullie?

Rechtsdraaiend | 19-05-20 | 03:50

Dat geld is er niet meer helaas. Die 400 miljard staan niet op zakenrekeningen geparkeerd. Het is allang geconsumeerd door de DGA's die het hebben geleend van hun vennootschappen. Het zijn dan ook vorderingen op de DGA's. Wat de BD hier ook mee gaat doen, de rijksbegroting versterk je er niet mee.

Shamwari | 19-05-20 | 00:34 | 2

Ik vond mooi dat kleine ondernemers blijkbaar dit ook doen/deden.

Grappig dat vele trucjes door anderen worden overgenomen, en dan komt het belastinggeld in gevaar.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:50

@Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:50: Het was een soort van publiek geheim. Samen met het bevriezen van het DGA-salaris de afgelopen jaren en verlaging van de vennootschapsbelasting tot 15% over de eerste 200k in 2021 een soort van bruidschat van de kabinetten Rutte aan ondernemers. Je kunt veel van de VVD vinden maar ze proberen wel te staan voor hun tradionele achterban, het succesvolle en florerende MKB. Het zal allemaal wat lastiger worden nu. Verhuizen naar Brasschaat zit er momenteel ook niet in.

Shamwari | 19-05-20 | 16:41

Waarom print de overheid gewoon geen geld om zichzelf mee te betalen. Met al dat geprint van de ECB valt dat nauwelijks op.

Beefbus | 19-05-20 | 00:24 | 1

Dat doen ze ook. Geld printen: Opgedrukte waarde - productiekosten = inkomsten.

Heiner | 19-05-20 | 00:30

De enige goede wijziging is MINDER belasting.
Daarbij is het heffen van belasting op vermogen een manier om iedereen afhankelijk te maken van de overheid, oftewel, de overheid machtiger te maken. Namelijk, als niemand vermogen kan opbouwen, zal iedereen altijd of fulltime moeiten werken, of bij de overheid moeten aankloppen voor geld. Misschien is dit trouwens niet handig om te zeggen, want daar breng ik ze vast mee op een idee.

Gewinflipt | 18-05-20 | 23:43 | 4

@Patatter | 19-05-20 | 00:04: je kan ook krachten bundelen en je geld creatief sluizen/parkeren, net als grote bedrijven.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:51

En meer Europa uiteraard.

echtpaul | 19-05-20 | 06:28
▼ 1 antwoord verborgen

400 miljard , daar kun je een recessie mee voorkomen

Rest In Privacy | 18-05-20 | 23:26 | 1

iedereen 3 jaren geen belasting betalen.

Rest In Privacy | 19-05-20 | 00:05

Vandaag de loonstrook ontvangen met het verkensiegeld. Ik heb weer een hoop rugzakjes gefinancierd deze week. Heel veel.

Ommezwaai | 18-05-20 | 23:10 | 3

Gecondoleerd met uw verlies.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:44

Benieuwd of die rugzakjes ook sustainable zijn. Aangezien de overheid all about the green deal is lijkt me zo'n plastic wegwerptas niet super ideaal. En ja ik zeg wegwerptas want zelfs een medewerker van de belastingdienst heeft een gevoel van eigenwaarde.

VerganeGlorie | 19-05-20 | 05:42

@VerganeGlorie | 19-05-20 | 05:42: Die sustainability hebben ze afgekocht door aan de binnenzijde een afbeelding van Greta te printen.

EEnzame SchizofrEEN | 19-05-20 | 07:43

"Ondertussen heft Nederland ten opzichte van andere landen relatief weinig belasting op vermogen.", aldus onze betrouwbare overheid. Yeah right, check even welk landje in Europa aan kop gaat..
nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensbelast...

Joris Beltsin | 18-05-20 | 23:07 | 1

Het 1e huis/auto allicht?

Stond dat ze huis meer willen belasten, ook in/vanuit box1.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:46

Heel makkelijk wordt vergeten hoeveel er per werknemer in de pensioenpot geparkeerd staat. Gaat gemiddeld al snel richting 200.000 per werkende. Hoe jonger hoe minder nog opgebouwd en dus onder het gemiddelde, hoe ouder hoe meer opgebouwd en dus boven het gemiddelde. Zal al snel richting 400.000 gaan voor velen boven de 45 jaar. Geldt voor iedere bij een pensioenfonds aangesloten werknemer vanaf een bepaalde leeftijd. Bij de ondernemer zit dat in z’n bedrijf ipv pensioenfonds. Bij startup nog weinig. Na jaren buffelen meer.

Neem dit mee en opeens blijkt de vermogensongelijkheid weer reuze mee te vallen.

Dit belastingdienst bericht valt duidelijk in de categorie: there’s lies, damn lies and statistics.

Ondernemers en huizenbezitters bereidt u voor: men heeft het op u voorzien.

Martin007 | 18-05-20 | 23:01

Keizer Nero belde. Of Nederland hem misschien advies kan geven over het uitknijpen van burgers zonder dat ze met hooivorken en platte mestkarren verhaal komen halen.

Nivelleermarionet | 18-05-20 | 22:48 | 1

Dan kan hij Nederland advies geven over hoe gevaarlijke religieuzen te gebruiken als tuinverlichting...

Rhenium | 18-05-20 | 23:17

Belasting betalen (naar draagkracht) ja helaas het mot.
Maar de manier waarop veel van die centen besteed worden maakt dat betalen extra zuur. Ik weet wel een aantal zaken waar flink de knip op zal gaan en ook dat er figuren zijn die eens flink leeggeschud moeten worden, nietwaar W.A.?

Broadsquire | 18-05-20 | 22:37 | 2

Ik zou eerder aan 95% van alle subsidies denken, die Jerry Airfryer die maakt zich niet druk, die krijgt z'n subsidies wel.

Stonecity | 18-05-20 | 22:57

@Stonecity | 18-05-20 | 22:57: mensen steunen ook nog eens indirect dmv (PC)loterijen.

Ook gewoon eens mee stoppen.

Kleine_Deugniet | 19-05-20 | 00:47

Zolang ze nog net zoveel willen binnenharken als ze nu doen blijft het de wet van behoud van ellende. De echte vermogenden zitten allang in het buitenland met hun poen. Van wie wil je dan nog meer geld stelen?

Stop goddomme eens met zulke krankzinnige bedragen uit te geven! De overheid is verantwoordelijk voor meer dan 50% van alle bestedingen in Nederland. Financieel zijn we dus gewoon communistisch. Met de enorme verspilling die daar bij hoort.

van heinde en verre | 18-05-20 | 22:33 | 1

google eens met "ADAM-regeling"

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:22

Haha. Dat zijn geen knelpunten, dat is het staande beleid en veel daarvan ingevoerd door Rutte.

Pierre Tombal | 18-05-20 | 22:28 | 2

Welkom terug Pierre. Waar was u al die tijd?

Rest In Privacy | 18-05-20 | 23:45

@Izhar | 18-05-20 | 23:45: Van een afstandje in de schaduw alles hoofdschuddend aan het bekijken.

Pierre Tombal | 19-05-20 | 08:14

Ik denk dat de ambtenaren die het allemaal uit moeten voeren ook graag een eenvoudiger stelsel zouden willen. Het zijn de politici die het elke kabinetsperiode opnieuw ingewikkelder maken met steeds weer nieuwe toeslagen, uitzonderingen, voordeeltjes en deugregels voor steeds weer andere sub-sub-subgoepen. Het is de prijs die we betalen voor het poldermodel en de parlementaire democratie met steeds meer verschillende politieke partijen.

Ivoren Toren | 18-05-20 | 22:27

Ons belastingstelsel kan super simpel.
-
Maar dan hebben de ambtenarenbonden geen leden meer, dus dat gaat niet gebeuren.
-
Dus gaan wij gewoon vrolijk verder met ons te laten gijzelen door een gigantisch staatsapparaat (en: een veel te lage koopkracht te hebben).

bisbisbis | 18-05-20 | 22:23

OK, eigen woning wordt hoger belast, overal waar ze duurzaamheid of klimaat bij kunnen slepen wordt keiduur, (inkomsten uit) vermogen wordt zwaarder belast, en u krijgt wat nootjes toegeworpen op de inkomstenbelasting.

"Deze beleidsopties sluiten ook aan bij de wens van het merendeel van de bevolking, zo is onderzocht. " Welterusten voor straks.

pielemuisje | 18-05-20 | 22:22 | 2

Onderzocht onder de bevolking. Yeah right. Een enquete op het intranet van de belastingdienst zullen ze bedoelen.

knutsel_ | 18-05-20 | 22:25

@knutsel_ | 18-05-20 | 22:25: De gemiddelde Boer Zoekt Vrouw-kijker vindt iedereen die meer dan 40K bruto p/j heeft al rijk.

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:24

Dus straks de eigen woning in Box 3. Je moet het maar mooi vinden.

Stonecity | 18-05-20 | 22:19

Wordt gewoon weer de zoveelste belastingverhoging onder het mom van zogenaamd minder betalen... Manmanman... Is Bart op vakantie ofzo?

Lood om oud ijzer | 18-05-20 | 22:14

Vereenvoudiging van het belastingstelsel is heel eenvoudig, men wil er echter niet aan, waarschijnlijk omdat dan duizenden belastingambtenaren achter de geraniums moeten. Neem bijvoorbeeld de wegenbelasting: schaf het af en gooi een paar centen of dubbeltjes op de brandstof-literprijs van het tankstation! Eerlijker systeem ook nog eens, de minima die zich alleen op zondag een auto-ritje kunnen permitteren betalen dan minder dan de vertegenwoordiger met 80.000 km per jaar. Een actuaris kan in enkele dagen tijd exact berekenen wat de brandstofprijzen zouden moeten zijn in dit concept, alleen we doen het niet, waarschijnlijk omwille van de werkgelegenheid van enkele duizenden belastingambtenaren.

D.Ormin | 18-05-20 | 22:08 | 3

die paar dubbeltjes die hoeven er niet bij op ,die zitten er al op .kortom een eerlijker systeem in nederland is al niet meer mogelijk zonder iets duurder te maken.

bowlfabriek | 18-05-20 | 22:19

Van mij mag het, ik tank normaal in België, ohh wacht daarom zal jouw idee niet uitvoerbaar zijn.

NLgaatnaardeklote | 18-05-20 | 23:29

Ons geld wordt verspild door incompetentie, gegraai en dure hobby’s. Dat wisten we allang maar wordt door kartelvorming in stand gehouden. Bananenmonarchie in optima forma.

BozePaarseMan | 18-05-20 | 22:08

Het enige wat er waarschijnlijk van doorgaat is vermogensbelasting over de huizen van braveriken met een middeninkomen die hun huis bijna of net vrij hebben, want er is veel afgelost de laatste tijd (omdat sparen geen drol meer oplevert).

Schulzie | 18-05-20 | 22:05 | 4

Het is toch ook verschrikkelijk dat dit inderdaad het meest waarschijnlijke scenario is? Geld jatten van iedereen die goed zijn best gedaan heeft, terwijl het grote probleem van de grote vermogensverschillen zitten in de groep 10 miljoen plus. En die miljoenen krijg je nooit.

van heinde en verre | 18-05-20 | 22:13

@Erikjan79 | 18-05-20 | 22:11: Je betaalt toch altijd meer dan je kunt aftrekken!?
Ten eerste gaat je aftrek maar tegen 50% (toptarief in de IB);
ten tweede wordt je aftrek gecorrigeerd door het huurwaardeforfait. En laat dat huurwaardeforfait (door de hogere huizenprijzen) nou gestegen zijn.
Kortom hypotheekrenteaftrek is een wordt die je wordt voorgehouden.

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

In Zwitserland mochten ze stemmen over de belastinguitgaven. En vervolgens is er veel minder belastingontduiking omdat het gevoel overheerst dat ze er zelf over besloten hebben. Dat gevoel heb ik in Nederland nou helemáál niet. Integendeel.

van heinde en verre | 18-05-20 | 21:59 | 7

@ScumbaggusMaximus | 18-05-20 | 22:00:
Hadden best een referenda kunnen hebben, alleen hebben sommigen dat verpest door referenda over belachelijke dingen aan te vragen. Logisch dat het daarna gelijk is afgeschaft.

Erikjan79 | 18-05-20 | 23:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Is het belasting betalen waar mensen moeite mee hebben, of gaat het eerder om het lijdzaam moeten toekijken waar de zuurverdiende bijdrage aan verkwanseld wordt?

MickeyGouda | 18-05-20 | 21:58 | 19

@knutsel_ | 18-05-20 | 23:15:
En dat komt doordat we 8 miljard aan de EU betalen? Causaliteit en correlatie is te moeilijk voor je?

Erikjan79 | 18-05-20 | 23:23

@Erikjan79 | 18-05-20 | 23:08: oh we kunnen het wel over iets eens zijn. Van mij mag harrie ook lekker bij zijn papa en mama op zolder zijn wietje doen.

Urbanus_2.0 | 18-05-20 | 23:27

@Erikjan79 | 18-05-20 | 23:23: Ik zal het voor je spellen. Nee ik heb niks tegen een sociaal vangnet, wil ik best belasting voor betalen. Houdt ze van de straat, letterlijk. Ja ik heb iets tegen de EU. Wil ik geen belasting voor betalen. Iedere cent besteed aan de eigen bevolking is beter dan naar de EU. Jij bent degene die het tegenover elkaar stelde. Heeft niets vandoen met causaliteit.

knutsel_ | 19-05-20 | 00:15
▼ 16 antwoorden verborgen

Bij alle reacties mis ik toch het nut van belasting voor de opvang en integratie van apothekers

Schriever | 18-05-20 | 21:56 | 1

Een hobby hoeft geen nut te hebben. En het is nepnieuws dat het allemaal apothekers zijn. Dat is gewoon niet waar. Een aanzienlijk deel zijn atoomgeleerden, astronauten en kwantumfysici.

Nivelleermarionet | 18-05-20 | 22:37

Maar... maar... de hele Belastingdienst is toch juist één grote grap?

Odin | 18-05-20 | 21:55

Ik heb net het stuk gelezen over de kluseconomie. Geld verdienen via AirBnB etc. De losgeslagen ambtenaren willen voorstellen dat de platformen loonheffingen in gaan houden. Dat gaat ze nooit lukken.

Haberdoebas | 18-05-20 | 21:55 | 1

Dus dan komt de 2e reflex om de hoek: verbieden.

ScumbaggusMaximus | 18-05-20 | 22:00

Hun waarneming is dat belasting niet goed besteed wordt en dat het niet werkt.

Dus is hun aanbeveling dat er meer belasting moet komen.

En de conclusie van GeenStijl is dat ze goed bezig zijn?
Is het al vrijdag of zo?

WachTMeesteR | 18-05-20 | 21:48 | 1

Ha, we hebben een lezer!

van heinde en verre | 18-05-20 | 22:19

Wanneer het kapitaal in een BV wordt uitgekeerd als dividend, dan wordt er weer belasting over geheven. Maar ik zie het niet als een groot voordeel. Probeer het zelf maar te berekenen met een miljoen als winst uit onderneming hier:
www.berekenhet.nl/modules/ondernemen/...
De belastingdienst roomt in beide gevallen toch bijna de helft af.
Maar als je genoeg geld heb dan loont het om kapitaal over te hevelen naar een holding in het buitenland waar dividend belasting lager is. Wie dat doet neem ik niet kwalijk want het is een verstandige keus wanneer je weet dat je veel te veel belast wordt door Nederland: de bananen republiek van onrendabelen, linkse hobbies, subsidies, en uitkeringen.

Eigenlijk vind ik dat de rijken hun eerlijke deel moeten betalen door een vlaktaks systeem in te voeren. Twee keer zo veel persoonlijke inkomen is dan twee keer zo veel belasting betalen. Dan krijgen ze juist geld terug.

unshift | 18-05-20 | 21:47

OT: mensen die oud papier naast een volle papierbak zetten i.p.v. weer mee naar huis nemen moeten ze standrechtelijk executeren. Geen vervolging, geen proces, recht naar de terechtstelling.

Montgomery Burns | 18-05-20 | 21:36 | 4

Waar woont u?

Rest In Privacy | 18-05-20 | 21:47

U moet even gaan poepen, dat lucht op.

BrutusBosch | 18-05-20 | 21:50

Terecht en proportioneel

Overnijd | 18-05-20 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit lekker in Bulgarije. 10% vlaktaks en verder niks. Op 7 februari had ik mijn Tax Freedom Day reeds gevierd.

Haberdoebas | 18-05-20 | 21:34 | 12
▼ 9 antwoorden verborgen

Die ambtenaartjes zouden er beter aan doen te onderzoeken hoe de overheidsuitgaven omlaag kunnen. Bijvoorbeeld door de helft van de ambtenaren ontslaan - ga je weinig tot niks van merken. Die lijst is eindeloos.
Dan hoef je ook niet die malle status quo in stand te houden, waardoor het door de overheid met machtsmonopolie van de burgers afgedwongen geld (de belastingheffing) gewoon op alle fronten omlaag kan.

Maar natuurlijk niet, daar kijken ze niet naar. Niet eens te dom, gewoon te lui en 't ligt buiten hun paradigma dat niet de burgers het probleem zijn, maar de overheid.

Rot toch op.

Ichneumonidae | 18-05-20 | 21:29 | 5

Velen zullen zich herkennen in de constatering dat ze geen enkele ambtenaar in hun vriendenkring zouden willen dulden, daar kun je nu nog gelukkig voor kiezen.

smdyasc | 18-05-20 | 22:07

@smdyasc | 18-05-20 | 22:07:
Klopt, ook al omdat ambtenaren toch ook wel een beetje als NSB'ers worden gezien.

Nivelleermarionet | 18-05-20 | 22:30

"Met de ADAM-regeling 2020 (Amsterdamse Dierenhulp aan Minima) kunt u een waardebon aanvragen waarmee u met uw zieke huisdier naar een dierenarts kunt. U krijgt 1 dierenartsbezoek vergoed per stadspasjaar. Heeft uw huisdier een medische behandeling nodig? Dan vergoedt de gemeente een deel van de kosten. De dierenarts bepaalt altijd welke behandeling nodig is. Als u regelt dat uw dier geen jongen meer kan krijgen (sterilisatie of castratie), vergoedt de gemeente ook een deel van die kosten."

Amsterdam heeft een subsidieregeling voor zieken poezen en parkieten! Echt waar

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon belastingen afschaffen. Als de schuld van de overheid te hoog oploopt springen andere EU landen wel bij.

me,myself and IK | 18-05-20 | 21:29 | 2

Net als Italië 2644 miljard lenen.

W_F | 18-05-20 | 21:39

Geniaal. Bestrijd Brussel met hun eigen wapens. Wat een lumineus idee van u. Kom op Timmerfrans, laat die eypo's eens richting Olanda rollen.

Nivelleermarionet | 18-05-20 | 22:27

Kennelijk gaat de gemiddelde burger er nog steeds van uit dat de roverheid er is om de burger te helpen, te beschermen en ten dienste te staan. Lieve mensen, de roverheid is er om u uit te zuigen, uit te buiten en af te persen tot u echt niks meer heeft. De roverheid is niet het antwoord op uw problemen, zij is de oorzaak van uw problemen. Wat je de roverheid mag nageven is dat hun marketing en communicatie verdomd geslepen in elkaar zit. Bang maken, en nep oplossingen bedenken. Vervolgens net doen of ze een gouden drol hebben geproduceerd.

Waar is die roverheidsambtenaar die het aandurft om een flat taks tarief te ontwikkelen? Die is er niet, immers dan raakt ie zijn heerlijke baantje kwijt.

Enfin... we kunnen allemaal naar Soof kijken en chips op de bank eten dus alles is goed.

Welterusten allemaal

de Jager59 | 18-05-20 | 21:26

Een van de miljoen redenen dat de belasting zo hoog is, is dat er meldpunten bestaan om een kapotte straatlantaarn door te geven. Die wordt dan meteen gemaakt. Lekker belangrijk.

SchimmelSchwanz | 18-05-20 | 21:26 | 1

Dus die kapotte straatlantaarn heeft voorrang op handhaving als er een roedel hyenas rondloopt, mensen lastig valt en autos in de hens zet, voorrang op problemen in AZCs, voorrang op zorg in verzorgingshuizen tijdens een COVID crisis, voorrang op ouders die opgelicht worden door de fiscus, en voorrang op het aantal IC bedden in Nederland.

Zoiets?

ScumbaggusMaximus | 18-05-20 | 22:06

Let ook vooral op punt 6: Schade aan klimaat en gezondheid wordt onvoldoende beprijsd.

knutsel_ | 18-05-20 | 21:25 | 8

@Mr.Crowley | 18-05-20 | 21:40:
Leg dat nou eens even uit. En wat is nou "Veel Vermogen"? Een eigen huis van 3 ton dat je na dertig jaar hebt afgelost?

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Ook interessant: de Gemeente Amsterdam vraagt aan particuliere verhuurders om coulant te zijn bij het innen van huur. Desnoods wordt de huur verlaagd of kwijtgescholden. Maar: de Gemeente is zelf als verhuurder helemaal niet coulant. Ze verlaagt de huur niet en van kwijtschelding is helemaal geen sprake. Want ja, die dure linkse plannetjes moeten ergens van worden betaald.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 21:25 | 2

Iets met links lullen, rechts vullen.

sjef-van-iekel | 18-05-20 | 21:35

Kik eens waar Amsterdam het geld aan uitgeeft:

"Met de ADAM-regeling 2020 (Amsterdamse Dierenhulp aan Minima) kunt u een waardebon aanvragen waarmee u met uw zieke huisdier naar een dierenarts kunt. U krijgt 1 dierenartsbezoek vergoed per stadspasjaar. Heeft uw huisdier een medische behandeling nodig? Dan vergoedt de gemeente een deel van de kosten. De dierenarts bepaalt altijd welke behandeling nodig is. Als u regelt dat uw dier geen jongen meer kan krijgen (sterilisatie of castratie), vergoedt de gemeente ook een deel van die kosten."

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:32

Ai, vermogenspercentief. Ik haak af. Mijn spellingscheck keurt het al af.

Piet Karbiet | 18-05-20 | 21:25 | 2

Net als consumenten vertrouwen. Hoe meer cijfertjes je uit je duim zuigt hoe langer de echt cijfers in de doofpot kunnen blijven.

W_F | 18-05-20 | 21:30

En "vrij besteedbaar inkomen". Je vasten lasten zijn (behalve verplichte basis ziektekostenverzekering met hoogste eigen risico) ook een eigen keuze.

W_F | 18-05-20 | 21:33

Nou, ik ben benieuwd. Het Syntheserapport sla ik even over. Ik wacht wel op de concrete wijzigingen en de uitwerkingen ervan.

GeenHeil | 18-05-20 | 21:24

Goed idee, enkele vastgoed bezittende leden van de koninklijke familie ook gevraagd om advies en we doen er dus niks mee. Groetjes,
Mark en zijn moeder

Deflatiemonster | 18-05-20 | 21:24

Het is allemaal kommer en kwel in een van de meest welvarende landen ter wereld. Het is allemaal de schuld van de elite, de graaiers, de anderen, degenen die het wel goed hebbwn. Gelukkig redden ambtenaren ons van de ondergang.

beldewouten | 18-05-20 | 21:22 | 1

Soms vraag ik me af of het een complot is.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 21:27

Belasten op vermogen = verhuizen. Zelfde ideeën als 40 jaar geleden, dus daaraan valt af te lezen dat deze ambtenaren nog steeds erg rood stemmen. Wil je de belastingdruk verlagen, breng dan de overheidskosten omlaag. Minder naar EU, asielzoekers, werkweigeraars, etc. Je kent het riedeltje.

heldheino | 18-05-20 | 21:21 | 1

Precies dat. En als je dan in het buitenland verblijft, kom je er steeds meer achter dat er van dat "NL is in bijna alles het beste van de hele wereld" maar bar weinig overblijft.
Blij dat ik dat laatste restje hardnekkige indoctrinatie uit mijn hersenen heb kunnen wegschrapen...

libertat | 19-05-20 | 09:46

Wanneer zal het toverwoord "budgetneutraal" naar boven komen, of zit dat niet bij deze 169 onderste stenen?

Dezenaamhier | 18-05-20 | 21:20

Tijd om financiële bijdragen aan de wetgevende partijen extra te belasten, alle bijdragen zijn per definitie tot in de kern verrot.

smdyasc | 18-05-20 | 21:20

Hoeveel btw zit er eigenlijk op een Geenstijl lidmaatschap?

Hadena | 18-05-20 | 21:18

Er moet meer geld naar cultuur, nu vitaal

Rest In Privacy | 18-05-20 | 21:17 | 4

Naar soefi-dansen.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 22:10

@lingo star | 18-05-20 | 22:14: Ook niet te onderschatten bezigheden.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 22:31
▼ 1 antwoord verborgen

De Belastingdienst is het politieke middel om de bevolking onder de duim te houden.

smdyasc | 18-05-20 | 21:16 | 1

Het plebs via belasting onder de duim houden is vooral nodig omdat onderdrukking via religie niet meer werkt. Via de Christelijke religies bedoel ik dan.

Nivelleermarionet | 18-05-20 | 22:20

Het stuk is toch niet alleen door blanke mannen geschreven mag ik hopen? Op twitter morgen los.

TheseDays00 | 18-05-20 | 21:15

De slachttax?! Maar dan ook geen uitzonderingen op basis van, zeg maar, religie oid.

videtur | 18-05-20 | 21:15 | 2

dieronvriendelijke methoden extra belasten, net als voorgesteld bij groenten.

TheseDays00 | 18-05-20 | 21:16

Vegetarisch eten beschouwen als belastingontduiking !

NatNiks | 19-05-20 | 00:52

En als ze allemaal het middenmanagement even verlinken bij Van Huffelen, dan kunnen ze er ook nog even grote schoonmaak houden. Top.

hendrikjandetuinman | 18-05-20 | 21:11

Met Corona zie je maar weer dat je als DGA'er ook reserves moet aanhouden.
Ik zou het zeer ongepast vinden als onze overheid daar ook al een probleem mee heeft. Wat heeft men voor de DGA'er gedaan? Niets, alleen maar hun markt en inkomen kapot gemaakt met bangmakerij om oma en opa te redden.

Pimp my Voortuin | 18-05-20 | 21:11 | 3

Ambtenaren zijn graag hypocriet. Je moet al je vermogen verzilveren en spaargeld uitgeven, maar vervolgens gaan ze je wel schijnheilig de schuld geven als je bij hen aanklopt, omdat je niks meer over hebt. Een belasting op vermogen gaat er gewoon nooit van komen in Nederland. Ik zie Nederland er wel voor aan dit met hele complexe kronkels dit proberen in te voeren, bijvoorbeeld de invoering van een beleggingsaftrek zodat de Quote 500 wat meer het geld laat rollen. Dit gaan zij dan wel zelf betalen via een nog hogere OZB van de gemeente. Want volgens deze onderzoekers accepteert de belastingbetaler het meer als dit via de gemeentes gaat.

Alexander des Burgus | 18-05-20 | 21:59

@Alexander des Burgus | 18-05-20 | 21:59: de VRH is toch min of meer gewoon al een belasting op vermogen. Kwam ook in de plaats van de oude 0,7% vermogensbelasting

Hemmenaar7 | 19-05-20 | 07:35

@Alexander des Burgus | 18-05-20 | 21:59:
Dit is wat de gemeente Amsterdam verzint:
-"Met de ADAM-regeling 2020 (Amsterdamse Dierenhulp aan Minima) kunt u een waardebon aanvragen waarmee u met uw zieke huisdier naar een dierenarts kunt. U krijgt 1 dierenartsbezoek vergoed per stadspasjaar. Heeft uw huisdier een medische behandeling nodig? Dan vergoedt de gemeente een deel van de kosten. De dierenarts bepaalt altijd welke behandeling nodig is. Als u regelt dat uw dier geen jongen meer kan krijgen (sterilisatie of castratie), vergoedt de gemeente ook een deel van die kosten."-

theo-is-dood | 19-05-20 | 11:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl