Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Fictieve corona-economie

Langzaam komen de eerste factuurtjes van de coronacrisis. 

Rutte sprak over een begrotingstekort van 11,8% BBP en een stijging van onze staatschuld van 46% BBP naar 65% BBP. Dat komt niet direct met elkaar overeen, omdat het BBP sterk krimpt. 

Door de krimpende economie heeft de overheid lagere belastingopbrengsten. Alle winst en winstbelasting verdampt meestal bij het eerste stukje gemiste omzet. Er staan nieuwe overheidsuitgaven gepland, vooral in de vorm van helikoptergeld, iets wat een paar maanden geleden nog ondenkbaar was. Voor Nederland is dat op zichzelf nog behapbaar, maar dankzij het lidmaatschap van een unie, zit er voor ons nog meer in het vat. 

Ter voorbereiding op het zoveelste coronatopic keek ik naar een interview met Johan Giesecke, een van de meest ervaren epidemiologen ter wereld. Hij was van 1995 tot 2005 de staatsepidemioloog van Zweden, en van 2005 tot 2014 Chief Scientist of the European CDC. Nu is hij lid van de strategische technische adviescommissie van de WHO.

Vanaf de zeventiende minuut gaat de professor echt los. De schade van corona is niet alleen in mensenlevens, (tijdelijke) invaliditeit, zorgkosten, economische schade, nee het gaat nog verder, we zijn de democratie aan het ontmantelen. Hij maakt zich zorgen om de dictatoriale trend in Oost Europa. Victor Orban werd bijvoorbeeld voor eeuwig autoritair heerser van Hongarije.

Natuurlijk gaat ieder land tijdens een crisis naar een simpeler besluitvormingsproces, met minder waarborgen. Ons kabinet zette de WOB even opzij, journalisten krijgen geen antwoord meer.  Rutte wilde graag moeilijke wetten wel even makkelijke afhameren, maar werd teruggefloten. De vraag is waar we naar terugkeren en wanneer dat is. 

Wanneer is nog het makkelijkst: rond de 3% van Nederlanders is besmet (geweest), groepsimmuniteit start pas rond de 60%, dus we zijn er nog niet. Over medicijnen of vaccins kunnen we voorlopig alleen nog maar dromen. Dit gaat zo lang doorzieken dat we het pakket maatregelen het nieuwe normaal noemen. Dat geeft wereldwijd financiële problemen, en zwakkere eurolanden krijgen het ene noodpakket na het andere.

De euro

Het ESM is een noodfonds dat na de crisis in Griekenland is opgericht. De gedachte was dat als een fonds snel en kordaat kan ingrijpen, een land in nood minder diep in de problemen komt, en daardoor korter en minder hulp nodig heeft. Griekenland had uiteindelijk honderden miljarden nodig, daarom wilde de Italianen het ESM in 2012 al verdubbelen in omvang.

Voor ESM, EIB, EFSM, EFSF, EBRD, IMF, SRF en de Wereldbank staat Nederland garant. Op onze naam kunnen deze acroniemen goedkoop geld lenen, om dat vervolgens goedkoop uit te lenen aan Zuid- & Oost-Europa. De totale borgstelling is 140 miljard. Merk je niets van, maar bij een depressie mag je betalen, of je laten chanteren tot een handtekening onder de volgende lettercombinatie.

Nu het ESM half leeg gaat, kwam het idee Europese staatsschulden aan te gaan. Donderdag was er een akkoord voor een nieuw fonds van 1000 miljard. Het zal niet de laatste ronde zijn. Op de korte termijn heeft al deze gezamenlijke schuldcreatie geen zichtbaar effect in het dagelijks leven. De centrale bank heeft beloofd alles op te kopen. 

Er zit dan zoveel geld hoog in de economie bij overheden, banken en beurzen dat alle grootschalige, minder intelligente indicatoren van de economie op groen blijven staan. De beurs zakt niet te ver in, overheden blijven betalen, de wisselkoersen van de euro en dollar met de rest van de wereld storten niet in en we kunnen onze levensstijl via import in stand blijven houden door eindeloos geld bij te drukken.

De olie

Dat buitengewoon onorthodoxe en agressieve monetaire beleid duurt nu al sinds 2008, en dit paardenmiddel begint langzaam bijwerkingen te krijgen. Het duidelijkst waren de opgeklopte oliekoersen. Sommige beurzen hebben namelijk een maandelijkse koppeling met de echte wereld. Een soort reality check. Bijvoorbeeld de futures West Texas Intermediate Oil

Deze futures zijn contracten voor welke prijs de verkoper straks olie moet leveren, maar ook voor welke prijs de koper de olie in ontvangst moet nemen. Dit systeem kent dus een bijltjesdag. Die was afgelopen dinsdag, speculanten konden niemand vinden om vlak voor expiratie het contract over te nemen. Deze snelle jongens willen snel geld, niet daadwerkelijk het zwarte goud.

Alleen waren die kopers er helemaal niet. De hele maand april is de VS in een steeds verdere lockdown gegaan, de olieconsumptie daalt scherp, de ruzie tussen Rusland & Saudi-Arabië geeft overproductie, maar de beurs reageerde nauwelijks. Tot de laatste dag, de dag dat alleen kopers met opslagtanks, raffinaderijen, pijpleidingen of tankerschepen nog een bod doen. Die waren toen al helemaal vol.

Een vat olie eindigde op 37 dollar negatief. Die historische crash en expiratiekoers begrijp ik, de koersen van de maand ervoor niet. Olie is het schoolvoorbeeld van een goed met een onelastische vraag: bij een tekort explodeert de prijs, bij het komende overschot is 100 dollar negatief haalbaar. Verzonnen geld dreef de prijs op, verliezen worden met ander verzonnen geld betaald, de fout wordt binnenkort herhaald.

Tot in hoeverre kunnen we prijzen nog geloven? Wat is geld nog waard?

Reaguursels

Inloggen

Leuk stukje , deze keer ben ik het niet helemaal eens met Feynman . De betere (imho) vraag aan het einde zou kunnen zijn : "Wat is geld ? " . Of : "Is geld meer dan een idee ? " . Wat dan weer zou ontstijgen aan het Newtoniaans paradigma .

Kim-Jung-Un | 26-04-20 | 12:39 | 2

Iets minder blowen...

DearMud | 26-04-20 | 13:24

Waar het op neerkomt is dat we de economie kunstmatig in stand kunnen houden door allerlei trucjes. We kunnen uit het niets geld creëren en de centrale bank koopt de staatsobligaties op. Uiteindelijk is het allemaal gebakken lucht.

Erno-NL | 26-04-20 | 11:41

Och, waar doen we eigenlijk moelijk over?

Zelfs als onze schulden quote 65 tot 70% van het BBP word, dan scoort nog steeds de helft van alle EU lidstaten slechter dan NL.

NL heeft economisch gezien genoeg vet, dus wij kunnen deze crisis wel hebben. Makkelijk zelfs!

Rutte probeert gewoon in te spelen op angst, en probeert die angstkaart te gebruiken als excuus voor bezuinigingen en het nog verder uitmelken van de eigen bevolking.

Niet nodig. Wij kunnen, als land, deze crisis makkelijk dragen. Daar ben ik van overtuigd.

gaffelbaard | 26-04-20 | 11:30 | 2

Denk eerder dat Rutte nu juist flink veel kosten maakt, zodat hij straks minder aan de EU hoeft bij te dragen. Ze rammen niet voor niks die stikstof maatregelen er ineens even snel doorheen.

Watching the Wheels | 26-04-20 | 11:39

@Watching the Wheels | 26-04-20 | 11:39: Dat doorrammen van die stikstof regels past in het narratief van de Nederland de uitverkoop zettende Unilever lobbyist Rutte. Rutte heeft nog nooit laten zien het belang van de Nederlandse bevolking voorop te stellen, het volk dat hem zijn mandaat heeft gegeven. Ja, soms sputtert hij eventjes tegen voor de camera. In de achtergrond gaat hij gewoon door.

"Eurobonds!!"
"Nee, geen geld naar de EU"

"nou, geen eurobonds hoor, maar een steunfonds daarvoor in de plaats. Maar géén eurobonds".
En de pers slikt het als zoete koek. En wij ook.

Sans Comique | 26-04-20 | 17:35

Nederland zit vol met 'passiegedreven' semi-hobby bedrijfjes die nu merken dat bedrijfje spelen ook nadelen met zich mee brengt, en waarvan de eigenaars nu dus huilend aan het staatsinfuus hangen om over een tijd - wellicht - weer semi zelfstandig verder te werken en dan weer mans D66 of VVD stemmen. Tijd om het kaf van het koren te scheiden. Te veel hobby-brouwers. Te veel concept-cafe's en restaurants. Te veel evenementenbedrijfjes en andere vervelingverdrijvers. Weg er mee. En die andere bedrijven? Van mij mag elk bedrijf dat nu de rekening voor haar eigen probleem naar haar leveranciers schuift (in de kledingindustrie gebeurt dat nu veel onmiddellijk failliet gaan om NOOIT meer open te gaan. En het voetbal ool.

m@rkus | 26-04-20 | 10:11 | 5

@Olieboer | 26-04-20 | 11:01: He psssst, ik verkoop een banaan met tape aan de muur geplakt nu voor de halve preis.

jan huppeldepup | 26-04-20 | 11:34

Je vergeet de talloze stichtingen die subsidie ontvangen, maar weinig tot niets toevoegen. Je gaat schrikken hoeveel belastinggeld hieraan verspild wordt.

Erno-NL | 26-04-20 | 11:58

Dit. Dat is de degeneratie die komt nadat je het hoogtepunt hebt bereikt, via primaire, secundaire en tertiaire sector kom je uiteindelijk bij een soort eindstadium aan waarbij nauwelijks nog sprake is van een echt product of een dienst, men raakt steeds verder verwijderd van de eigenlijke bronnen van waarde. Dat gaat goed zolang het goed gaat, daarna blijkt dat je met z'n allen voor heel veel geld feitelijk niets aan het doen bent.

Renkum0317 | 26-04-20 | 12:29
▼ 2 antwoorden verborgen

@einz 25-04-20 20:29
Deze tegel mag permanent bovenaan. En alle EU-politici en haar groupies moeten uw tegel voor straf 1000 keer overschrijven

benjeallanggek | 26-04-20 | 09:42

Voor de liefhebbers: en.wikipedia.org/wiki/Jan_Tinbergen (deze Engelse versie is zorgvuldiger dan de Nederlandse helaas). Een denkkader voor economisch evenwicht: precies wat er al decennia aan schort.

Anders dan diverse vormen van conservatieve ideologische verdwazing, in feite neofeodalisme, ben ik nog geen grondige analyse van de precieze oorzaken tegengekomen. Dat is niet zo zeer een economisch vraagstuk trouwens, maar een fundamentele analyse van de werking van macht.

Er zijn maar heel weinig gedragswetenschappers die daar hun vingers aan durven te branden. Op zich heel begrijpelijk.

Hetkanverkeren | 26-04-20 | 09:10

Geld is sowieso niks waard. Het geld blijft iets waard zolang de boeren het blijven accepteren. Als deze groep zegt ik lever niet meer tegen dat papiertje hebben we pas een probleem..

David000000007 | 26-04-20 | 08:35 | 1

Daar heb je een goed punt !

ballenkraker | 26-04-20 | 08:44

Zimbabwe, Venezuela, copy-paste.

mygoodness | 26-04-20 | 08:03

In het AD: Brabantse kapper op heterdaad betrapt, gemeente sluit pand

Regels of niet, dit is zo laag. Zo NSB-laag, ik heb er geen woorden voor. Je mag zelfs niet kappen in je eigen brak!
Op straat zie ik opeens een overdaad aan politie die opeens weten te “handhaven” na jarenlange schertsvertoningen! Ik hoop dat de verkiezingen er snel aankomen, maar die stellen ze dan gewoon uit, natuurlijk!
Later zal blijken dat deze lockdown van Nederland de grootste fuck up zal zijn dankzij Rutte en co. Shame!

Accident_Prone | 26-04-20 | 07:43 | 3

@Accident_Prone | 26-04-20 | 07:43 Kijk eens over de grens, zou ik zeggen. Of denk je dat Nederland het enige land is dat dit soort maatregelen neemt?

Goldfinger | 26-04-20 | 08:16

De gemeente Leeuwarden maakt steeds reclame van een telefoonnummer dat je kan bellen als je teveel mensen bij elkaar ziet of geen 1.5 meter. Tja dan heb je echt niet zitten opletten met geschiedenis.

Rallywally | 26-04-20 | 08:32

Hoe denk je dat ik eruit zie,nog ff en ik ben net John lennon

Roger-Rabbit | 26-04-20 | 09:05

Ik had mn in 2013 gekochte Bitcoins (eigenlijk nog net iets te vroeg, maja) eind 2017 verkocht, maar ben dit jaar weer een beetje ingestapt. NB Stop er alleen geld in wat je kunt verliezen met een big smile op je gezicht en wat je dus niet eind van de maand nodig hebt om je vaste lasten van te betalen.

Doctor Honoris Causa | 26-04-20 | 07:20

Thx Feynman. Ik denk dat ik nu beter begrijp waarom de AEX nog steeds boven de 500 staat en het verlies minder groot is dan je op basis van de realiteit zou verwachten

Happy People | 26-04-20 | 06:53 | 1

Die 500 = verwacht koersdoel ( beurs loopt altijd vooruit. Althans, doet poging tot) + Fomo + rente op spaarrekening geen flut meer waard + nog een paar dingen .

Kim-Jung-Un | 26-04-20 | 12:33

Zolang er maar Bier is.....................

grapjasz | 26-04-20 | 03:09

Beastie Boys - Sabotage

Robert Haynes | 26-04-20 | 01:11

@Robert Haynes | 26-04-20 | 01:11: Geweldig nummer. Heb ze ooit in een ver verleden nog eens gezien in Ahoy.

LesGrossman | 26-04-20 | 01:56

Voorlopig zijn het vooral de linkse gekkies in Berlijn. Maar eens dat we heel goed moeten oppassen hoe ver we gaan in de “nieuwe normaal”, met name als het gaat om de wijze waarop de democratie en de vrijheden worden uitgekleed.

Piraatbas | 26-04-20 | 08:27

Game of Thrones 6x05 - Hodor's Death Scene "HOLD THE DOOR!"

Robert Haynes | 26-04-20 | 00:43

Sinds de zeventiger jaren is geld alleen nog maar een idee ; toen werd de goudstandaard losgelaten. Dus gewoon positief blijven denken en gewoon geld bijdrukken. laaaa la la la laaaa laaaa....

Kim-Jung-Un | 26-04-20 | 00:03 | 2

Hij leeft nog!

MathiasRots | 26-04-20 | 08:09

Deden ze na de eerste wereldoorlog in Duitsland ook. Is toch goed afgelopen? Of was er toch een probleempje. Ik was er niet bij zeggen ze dan tegen mij.

Olieboer | 26-04-20 | 11:06

Nieuwsuur was aardig vernietigend over het OMT, RIVM.
China houdt van alles geheim,. maar dat kunnen ze in Nederland ook.
Ze onderbouwen totaal helemaal niks. Ze kramen maar wat uit.

Op zich werken de maatregelen wel want er zijn steeds minder besmettingen.
Maar waar die besmettingen dan zijn, dat zeggen ze niet, verpleeghuizen, allochtonen, zoiets wil ik wel weten.

VanderGeelen-Coppens | 25-04-20 | 23:54 | 1

"op zich werken de maatregelen wel" Het weer is ook steeds ongunstiger voor het virus... Dus hoeveel door de maatregelen komt is onduidelijk.

quazi | 26-04-20 | 09:31

-delete-

Zwizalletju | 25-04-20 | 23:13

Hoe zit het eigenlijk met de handel in drugs? Dat is toch ook sector waar miljarden in om gaan?

kweethetooknietbeter | 25-04-20 | 23:05 | 3

Alsof we daar goede statistieken van hebben..

OuweOuweLekkerMauwe | 25-04-20 | 23:10

Ik denk dat met name de pillen handel een aardige knauw krijgt. Coke en wiet handel loopt gewoon door.

Whisper | 26-04-20 | 01:36

Dat denk ik ook Wisper, festivalseisoen missen klapt er behoorlijk in zammazegge

omeP | 26-04-20 | 02:06

Wacht maar tot links weer eens echt aan de macht komt. Kunnen we straks zelf gaan dobberen op weg naar... Tja, waar naartoe?

Feitenpliesie | 25-04-20 | 22:29 | 2

Wat zeg je eigenlijk?

Risingson | 25-04-20 | 22:40

Links komt voorlopig niet aan de macht. Kans zit er dik in dat we weer VVD-CDA-D66-CU krijgen, maar dan wel met de PvdA er weer bij om het partijkartel weer compleet te maken: tpo.nl/2020/04/26/opiniepeiling-mauri...

Alexander des Burgus | 26-04-20 | 12:09

De Wereldbank aanhalen als voorbeeld van een money lending institute met, voor Nederland, een risico op dat kapitaal is weer een van de vele voorbeelden van klok en klepel bij Feynman.
De focus van de Wereldbank is *niet* kapitaalverstrekking om (arme) landen zich te laten ontwikkelen. De focus van de Wereldbank is om de normen, waarden, een politieke en economische agenda in ruil voor *niet gratis* kapitaalverstrekking op te leggen. Het is “opvoedgeld” en geld bedoeld om afhankelijkheid te creëren.
En echt Feynman.. het is monetaire diplomatie die duizenden maken goedkoper is dan oorlog.

Epistulae_Morales | 25-04-20 | 22:27 | 1

Yip!

piet12345 | 25-04-20 | 22:37

"Die historische crash en expiratiekoers begrijp ik, de koersen van de maand ervoor niet."
Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod; marktwerking dus.

Baron Clappique | 25-04-20 | 22:21 | 3

Nee, kijk eens voor de kust. Allemaal tankers. Nu betaal je 15 over een jaar 40. maakt bij 1 miljoen vaten 25 miljoen dollar. Het grootste schip heeft 4 miljoen vaten maakt 100 miljoen. Voor de contracten was er geen capaciteit.

arlen | 25-04-20 | 22:35

Die tankers liggen er al decennia, pure speculatie. Tussen vertrek en aankomst is de eigenaar meerdere keren gewijzigd.

Schemerlamp | 25-04-20 | 23:37

@arlen | 25-04-20 | 22:35: Feynman vindt het logisch dat er per dag tussen de 2,5 en 3 miljard naar afnemers van olie gaat.

arlen | 26-04-20 | 02:18

@Feyman: ik neem aan dat je een inelastische vraag bedoelt.

Schemerlamp | 25-04-20 | 22:10

Sorry Feynman.
As je een Zweed aanhaalt waar ze in eigen land geen bal doen tegen corona,vervolgens bij de EU aan de slag gaat ,die net zo weinig doen.
waarnaar je meteen over gaat op de WHO die net zo bol staan van de missers.
Zo kan je net zo goed de kaasboer om de hoek als expert neerzetten.
Hiermee kan je die hele artikel meteen door de plee trekken.
En dan nog een die melding van Oost Europa,waar ze gezamenlijk nog minder doden hebben als Nederland allen.
Net als de staatsschuld trouwens.
Wat een slap zooi is dit,lezen niet waard.

Roger-Rabbit | 25-04-20 | 22:08 | 3

Ach in de verzorgingstehuizen hier werd ook geen bal gedaan tegen corona, al het personeel moest zonder beschermende kleding zijn werk doen met als gevolg duizenden doden (niemand weet precies hoeveel) dus Mark 'Bejaardenruimer' Rutte doet zijn bijnaam letterlijk eer aan.

Roadsurfer | 25-04-20 | 22:16

Als je het overzicht van die Zweed over de maatregelen in Zweden uit het interview zou halen, en die zou vergelijken met Nederland, zie je bijna geen grote verschillen. Waar Nederland politie en boetes nodig heeft om naleving af te dwingen, gaat dat daar gelukkig meer met gewoon vragen en doen. Alleen krijg je een superonhandig woorden spelletje over wel of niet verboden, en of je de complete set maatregelen een lockdown mag noemen. Terwijl je moet kijken wat het complete pakket is, en de mate waarin dat wordt nageleefd. Check Chart 15 en chart 16 en de omliggende tekst voor dat systeem. medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-th...

Feynman | 25-04-20 | 22:54

Jammer en dom dat je alle Zweden over een kam haalt. Daar vind ik als halve Zweed iets van.

Er zijn genoeg Zweden die tegen het beleid van Stockholm in verschillende opzichten zijn.

ballenkraker | 26-04-20 | 08:50

Nu op nieuwsuur, de conclusie dat het OMT een grote zooi is.
Word alleen maar besluiten genomen op aannames zonder wetenschappelijke onderbouwing.
En Rutte schuift zo op de manier die hij tot een kunst verheven heeft de verantwoordelijkheid af.
Daarom ook de reactie op Lilian Marijnessen, kan hij niet tegen.

likdoorn | 25-04-20 | 21:56 | 9

Een zeer naast familielid die in een werkgroep zit die het OMT adviseert bezweert me dat ze het allemaal erg goed doen en echte professionals zijn. Zoals een paar jaar terug me door dit familielid toch wel werd verzekerd dat Bertje Koenders een absolute topper was. En dat december 2017 een goed moment was om in de altcoins te stappen. Enfin, ik begin inmiddels een patroon te vermoeden.

Binnenbaan | 25-04-20 | 22:23

Daarom moet je wetenschappers geen crisis laten managen. Ze mogen hoogstens uitgehoord worden om hun kennis te delen met het crisismanagement, en vooral inzicht te geven in de gaten in die kennis.
Wetenschappers kunnen heel nuttig zijn, als je ze maar met een gezonde dosis wantrouwen benadert en niet aan de knoppen laat zitten.

dihydrogenmonoxide | 25-04-20 | 22:24

@dihydrogenmonoxide | 25-04-20 | 22:24: Ze managen helemaal niets, ze adviseren. Rutte gooide bijvoorbeeld de scholen alleen dicht omdat ouders daar massaal om vroegen, volgens de wetenschappers hoefde dat niet.

Goldfinger | 26-04-20 | 08:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Afgelopen week samen met de gemeente een crisis overleg gehad over mobiliteit. Als we zometeen weer aan de slag "mogen", gaat dat niet lukken, want tijdens de spits; geen ruimte op fietspaden, parkeer garages krijgen problemen met de trap/lift, en hoe kan de trein voorkomen dat we weer als sardientjes in een coupe staan?
Dit is pure crowd-control. Wedden dat er nogmaals een verlenging komt? Dit is makkelijker dan in een keer zeggen - volk, blijf 4 maanden thuis.

Haagineesch | 25-04-20 | 21:51 | 12

@Tuinhekje | 26-04-20 | 00:27: Zo'n level-4 lab zal er toch wel komen als dit gedoe voorbij is. Bij voorkeur dat het onder defensie valt.

LesGrossman | 26-04-20 | 01:00

@Roadsurfer | 25-04-20 | 22:21: Het is maar de vraag of het vaccin tegen HIV nooit gelukt is. Wat dacht u hoeveel de medicijnen nu opbrengen tegen datzelfde HIV? Tel uit je winst, farmacie.

watmagjenogwel | 26-04-20 | 04:32

@Tuinhekje | 26-04-20 | 00:27: Ik krijg anders wel de indruk dat het Erasmus MC gezellig mee onderzoekt met de toplaboratoria in de rest van de wereld. Ik ben zelf niet zo bekend in de wereld van dit soort laboratoria, maar wat voor certificering heeft het Erasmus MC dan?

Alexander des Burgus | 26-04-20 | 12:20
▼ 9 antwoorden verborgen

Trap die kroeg nou is open.

pajans | 25-04-20 | 21:51 | 1

Proost!!

daytripper | 25-04-20 | 22:01

Prep.

horsteknots | 25-04-20 | 21:45

Het heeft wel wat die Corona. Eindelijk een beetje reuring.
Ik verveelde me de pleuris de afgelopen 48 jaar.

frank4444 | 25-04-20 | 21:44 | 1

Je had al die tijd toch kunnen gaan skydiven ofzo ?

Baron Clappique | 25-04-20 | 22:25

www.swissinfo.ch/eng/bern-research_sw... BERN RESEARCH
Swift Covid-19 vaccine within reach, say Swiss scientists
Een team van onderzoekers van de Universiteit van Bern hoopt als eerste een vaccin tegen Covid-19 te produceren en in oktober de hele Zwitserse bevolking in te enten.

"We hebben een reële kans op succes", zegt Martin Bachmann, hoofd immunologie aan de Zwitserse universiteit, via een webconferentie met ACANU, de persorganisatie van de Verenigde Naties. "Zwitserland heeft een pragmatische geschiedenis en is meer geïnteresseerd in het vinden van een compromis om het vaccin sneller te krijgen."

Sinds het begin van de uitbraak van het coronavirus en de aanduiding ervan door de Wereldgezondheidsorganisatie als een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang (PHEIC) eind januari, hebben de meeste internationale gezondheidsdeskundigen en autoriteiten gezegd dat een vaccin ongeveer een jaar niet mag worden verwacht tot 18 maanden - op zijn vroegst.

Unieke aanpak
Bachmann, die ook hoogleraar vaccinologie is aan het Jenner Institute aan de Universiteit van Oxford, zei dat zijn versnelde timing gedeeltelijk kan worden verklaard door het potentiële productiegemak, waar het equivalent van 200 liter bacteriële bio-fermentatie, die nodig is voor de prikken, zou 10-20 miljoen doses kunnen produceren.

“Het vaccin is uniek vanwege de enorme schaalbaarheid. Het kan in korte tijd miljarden doses produceren, 'zei Bachmann.

Het vaccin dat door het Zwitserse team wordt ontwikkeld, heeft een andere aanpak dan andere laboratoria door zogenaamde virusachtige deeltjes te gebruiken, die niet besmettelijk zijn - in tegenstelling tot het gebruik van het virus zelf - en die een goede immuniteitsreactie bieden. Een prototype werd ontwikkeld in februari, slechts enkele weken nadat het nieuwe coronavirus in China was geïdentificeerd, en bleek succesvol in tests op laboratoriummuizen, toen het serum het virus neutraliseerde.

Gary Jennings, CEO van Saiba Biotechexternal link die samenwerkt met de Universiteit van Bern, zei dat de Zwitserse autoriteiten zich bewust zijn van het belang van het goedkeuren van de ontwikkeling van het vaccin. 'We kunnen dit doen als de Zwitserse regering en de toezichthouders het willen. Als ze willen dat dit vaccin in deze periode aan het publiek wordt aangeboden, dan is dat mogelijk. '

Goedkeuring krijgen
Swissmedic, de nationale autoriteit die verantwoordelijk is voor de goedkeuring en het toezicht op therapeutica, bevestigde dat zij het project al wetenschappelijk advies heeft gegeven en op de hoogte is van de voortgang van het onderzoek.

Woordvoerder Lukas Jaggi vertelde swissinfo.ch dat "we in deze uitzonderlijke situatie realistisch moeten rekenen met acht tot veertien maanden totdat we een vaccin hebben tegen het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2."

In een e-mailbericht schreef de communicatieambtenaar dat “Swissmedic hoge prioriteit geeft aan tijd. Maar veiligheid en verdraagbaarheid van het vaccin staan ​​voorop. Het is daarom belangrijk dat bedrijven en onderzoeksgroepen in een vroeg stadium contact opnemen met Swissmedic zodat we hen kunnen begeleiden en ondersteunen bij hun ontwikkeling voordat ze een autorisatieaanvraag indienen. ”

De ontwikkeling van het vaccin tot een punt waarop het op grote schaal zou kunnen worden geproduceerd, vereist 100 miljoen CHF (103 miljoen dollar), aldus Saiba Biotech, die Bachmann mede oprichtte. Hoewel de USZ Foundation, de liefdadigheidsorganisatie van het Universitair Ziekenhuis van Zürich, interesse heeft getoond om het onderzoek te steunen, zei Jennings dat Saiba al in gesprek is met farmaceutische reuzen Novartis en Lonza.

Wereldwijd hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen positief getest op coronavirus met 170.000 sterfgevallen, waaronder een groeiend aantal in landen met beperkte gezondheidsdiensten. Zwitserland heeft bijna 28.000 gevallen en meer dan 1.400 dodelijke slachtoffers gemeld.

Anti-Covid therapeutisch programma

Het Molecular Partners laboratorium in Zürich heeft een therapeutisch programma gelanceerd tegen Covid-19 in samenwerking met de Federal Office for Civil Protection (FOCP). Het bedrijf zegt dat het verschillende specifieke eiwitten heeft geïdentificeerd die SARS-CoV-2, de oorzaak van virale longontsteking, kunnen neutraliseren.

Deze eiwitten zijn gecombineerd om op drie fronten tegen het virus in te werken, met name door te voorkomen dat het het virus binnendringt in menselijke cellen, aldus het bedrijf in een externe verklaring op 20 april.

Eerste onderzoek uitgevoerd met virologen van de Spiez Laboratory, een afdeling van de FOCP, heeft 'honderden eiwitten' geïdentificeerd die mogelijk neutraliserende eigenschappen hebben. Molecular Partners plant de productieomstandigheden vanaf het derde kwartaal.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-04-20 | 21:42 | 8

Maar ja het SARS-CoV-2 zit in het eerste deel van het ademhalingstraject en dat behoort tot de huid = 1ste barrière immuunsysteem = zonder antistoffen want die zitten in het bloed (en ook in speeksel en moedermelk) dus die antistoffen komen daar helemaal niet. Kortom leuk dat vaccin en antistoffen in de je bloed maar het kan niets uitrichten omdat het die plek niet kan bereiken.

Roadsurfer | 25-04-20 | 22:25

Probeer het maar lekker op iemand anders uit.

dihydrogenmonoxide | 25-04-20 | 22:27

@Hadena | 25-04-20 | 22:19: En wat krijg je ervoor terug? VS bedong dat het vaccin tegen antrax voor een dollar per stuk geleverd moest worden.

arlen | 25-04-20 | 23:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Kroeg al open?

GKJP | 25-04-20 | 21:41 | 5

Samantha Fish (Bitch on the run) 2018. Hier.

Robert Haynes | 25-04-20 | 21:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach geld........ Net nog in de Katwijkse duinen wezen wandelen met mijn moeder van 86 en toen hadden we het nog over 2WO. Mijn moeder is opgegroeid in de polder van Rijnsburg. Ze waren bijna volledig zelfvoorzienend en wat ze niet hadden ruilden ze met elkaar uit. Dan naaide haar moeder kleren voor de vrouw (had een lichamelijke afwijking en dus speciaal op maat gemaakte kleding nodig) van boer Heemskerk waar ze dan weer elke dag verse melk van kregen. En mijn opa verkocht bloemen in Haarlem waar één van zijn vaste klanten de burgemeester was en die ruilden dan ook weer dingen met elkaar uit. En uiteraard ging hij 's nachts stiekem peuren in het nabij gelegen kanaal. Mijn moeder heeft mij dan ook opgevoed met het idee dat geld niet het belangrijkste is maar elkaar helpen. Ik heb nooit iets met geld gehad en snap die fascinatie ervoor dan ook totaal niet. Dat elkaar helpen het belangrijk is merkte ik al snel toen ik op de motor verre reizen ging maken. Dan blijkt dat geld vaak helemaal niet belangrijk is maar hoe jij bent als persoon. Als jij iemand bent die andere mensen helpt om niets dan overkomt jou dat ook en dat is echt zo daar geloof ik heilig in. Ik geef bv. gerust €1.000,- aan een goede vriend en verwacht dan niets terug maar weet dat hij mij zal helpen als ik echt omhoog zit. Zo doet een goede vriendin van mij die tandarts is geworden (medisch analist was ze zat) al 30 jaar gratis mijn gebit en ook heb ik in 2002 nadat het uit ging met mijn Duitse vriendin 3 maanden bij haar kunnen slapen. Geld is zo verdomde onbelangrijk in het leven, familie en échte vrienden zijn echt wat waard.

Roadsurfer | 25-04-20 | 21:34 | 19

Je intuïtie groeit Mickey.

CalamityJane | 25-04-20 | 23:09

@CalamityJane | 25-04-20 | 23:09:

Dit. Eén ding weet ik zeker: het is nooit af en het is altijd vatbaar voor verbetering. Hard werken hoor, voor iemand die in wezen gruwelijk lui is. :-)

MickeyGouda | 25-04-20 | 23:19

22.27. Betekend! Trut!

CalamityJane | 26-04-20 | 08:54
▼ 16 antwoorden verborgen

Ik zag vandaag wel een interessant filmpje over de zwarte pest. Daarvan heeft het 6 generaties geduurd om van te herstellen. Om de moed erin te houden.

Schemerlamp | 25-04-20 | 21:34 | 10

@Lupuslupus | 25-04-20 | 22:24: Dat is niet waar. In andere tijden is een docu te zien over een dorp in NL (deed niet mee aan WO I) waar in 1918 meer dan de helft dood ging aan de Spaanse griep en waar niemand verzwakt of ondervoed was,

Baron Clappique | 25-04-20 | 22:35

@Lupuslupus | 25-04-20 | 22:24: Je weet pas of je ze wel of niet kunt vergelijken als je er op terug kunt kijken. Voor nu, midden in de initiële crisis, is het misschien wel slim om dat risico te onderkennen, kun je later met voortschrijdend inzicht aan de gang. Het is ook niet dat de tweede golf zoveel dodelijker was omdat iedereen arm, ondervoed en verzwakt was oid (dat waren ze ttv de eerste golf ook), de tweede golf was dodelijk vanwege mutatie (waar eerst alleen de zwakkeren slachtoffer waren vielen toen ook veel gezonde jonge mensen (oa door cytokine stormen - iets wat bij dit virus ook speelt). Zie niet in waarom dat in deze crisis niet die kant op zou kunnen gaan. Ik hoop uiteraard ook dat het allemaal met een sisser gaat aflopen, maar je weet het gewoon niet. Wat je wel weet is dat je het absoluut niet wilt.

Dat economische gezever, laat dat lekker aan economen die het allemaal wat beter kunnen overzien. Dat de economie een klap krijgt is een feit, dat we er relatief gezien uitstekend voor staan om die klap te incasseren (diepe zakken) ook en dat we sterker uit deze crisis kunnen gaan komen zeer waarschijnlijk.

En dat er een parlementaire enquête gaat volgens nav het verzorgingshuizen debacle lijkt inmiddels ook een feit - en terecht.

Binnenbaan | 25-04-20 | 22:40

@Baron Clappique | 25-04-20 | 22:32:
Die Jaap kan erg goed liegen. Je zou bijna denken dat hij een politicus is.

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 23:16
▼ 7 antwoorden verborgen

En dit hele gekkenhuis laten ons op de nek halen omdat 0.2% van de NL bevolking (stand na 5 weekjes lockdown en inmiddels hele sectoren aan de geeuwhonger) met corona te maken kreeg, eventueel de IC ingekuierd werd en misschien (voortijdig) kwam te overlijden vanwege een combi van oud & versleten, "onderliggend lijden" en/of vette & ongezonde pad zijn. De rol van Rutte, RIVM, OMT en China (tenslotte stond daar (ook deze keer) weer het wiegje van een mysterieus virus) zal wel nooit echt helemaal duidelijk worden. Zoals het ooit was (en toen waren er al tal van ruftend dossiers) zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Niet zo zeer in de sociale structuur maar wel in aanscherpt en verregaande maatregelen die de essentie van de democratie (Zoals we die ooit dachten te kennen) verder ondermijnen. Lieden zat in Brussel (hoi Sophie, dag Guy) en Nederland ("Jetten en Asscher aankijkt") die de eisen nog eens afstoffen in het kader van "never waste a good crisis".

Grijskijkert | 25-04-20 | 21:32 | 6

@Binnenbaan | 25-04-20 | 22:17: hij zegt het wat onbehouwen, maar er zit geen woord Spaans bij. Heb je ook een inhoudelijke reactie?

gribus | 26-04-20 | 00:25

@arlen | 25-04-20 | 22:43: Het verschil zit hem in welke situatie we overlijdens kunnen voorkomen /verminderen of niet.

ballenkraker | 26-04-20 | 08:58

@Binnenbaan | 25-04-20 | 22:17: Je hebt het, zo te lezen, ook niet helemaal begrepen hè ?. Getuige je reaguursel schijnbaar niet in staat tot een blijk van abstractievermogen, geen enkel steekhoudend tegenargument en een soort halfslachtinge poging tot het zwaaien met de deugvlag. Aandacht voor "de menselijke maat" en tevens (nog los van Corona) de dagelijkse realiteit willen & kunnen onderkennen, zijn geen begrippen die elkaar de facto uitsluiten. Misschien dat dat besef ooit tot je komt....

Grijskijkert | 26-04-20 | 12:42
▼ 3 antwoorden verborgen

KLM kan met 2 tot 4 miljard een half jaar vooruit. Dus we moeten 2 ton per werknemer per jaar extra in KLM stoppen. 2 ton! Wat is daar aan de hand? Duw ze allemaal in de WW. Veeeeel goedkoper.

Mart6037 | 25-04-20 | 21:30 | 9

Ik kan me Fortis / ABN nog herinneren, waren de Belgen ook niet blij mee dat de Jager en Bos de bank nationaliseerde.

Schemerlamp | 25-04-20 | 21:46

Ik mag hopen dat de KLM vloot zo goed als geheel op Schiphol staat, heb je dat vast als onderpand. Kunnen die Fransen daar alvast niet aan komen. Vrees dat je er wel een flink aantal vervroegd kan afschrijven en de restwaarde te verkopen. Moet je snel zijn want straks is de halve wereldvloot te koop.

Schemerlamp | 25-04-20 | 21:53

@Mart6037 | 25-04-20 | 21:44: Die lease contracten van vliegtuigen gaan gewoon door, net als onderhoud. Ze rotten buiten inderdaad weg als er geen hond naar omkijkt.

LesGrossman | 25-04-20 | 22:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Indrukwekkend interview met die Giesecke. Ben reeds lang doodmoe van het gezeik alhier maar dit is een frisse wind . Ik kan natuurlijk als leek niet zeggen : de man heeft gelijk, want is niet de eerste de beste, maar mij bekruipt reeds langere tijd het gevoel dat een crippling lockdown waanzin is...
Wat had gemoeten was de Koreaanse aanpak : testen, testen testen .. isoleren en traceren . Punt uit ! Pinokkio Rutte is door de meute op het schild gehesen. Ten onrechte.

daytripper | 25-04-20 | 21:25 | 1

U bedoeld de Noord-Koreaanse aanpak? Ontkennen, ontkennen, voila groepsimmuniteit.

Binnenbaan | 25-04-20 | 21:32

Ok, Orban. Conte regeert in Italie ook per decreet. In Frankrijk is de noodtoestand nog niet zo lang geleden opgeheven.

Piet Karbiet | 25-04-20 | 21:19

"Ons kabinet zette de WOB even opzij, journalisten krijgen geen antwoord meer.". Ja misschien, maar de meeste journalisten stellen (al jaren) geen kritische vragen meer.

Fantomas | 25-04-20 | 21:18 | 2

Bij de wekelijkse persco zit een of ander (NOS) dombi die schijnbaar altijd als 1e de meest domme vragen mag stellen. Duidelijk is dat de NOS inmiddels een soort sokpop van de overheid is geworden. Duiding en aankondiging vooraf over de inhoud van de persco, de persco zelf en dan nog eens de samenvatting van wat er vooraf werd aangekondigd en tijdens de persco werd meegedeeld. Afgetopt met dombovragen van een NOS journo. Inmiddels behoorlijk voorspelbaar en schurend.

Grijskijkert | 25-04-20 | 21:39

@Grijskijkert | 25-04-20 | 21:39: sowieso een aanfluiting, die doventolk die als een clown op de achtergrond een voorstelling aan het weggeven is. Is dat om het volk af te leiden of zo? Ik zie bij een hoop landen bij dit soort persconferenties doventolken maar geen van hen maakt er een spektakel van zoals zij.

Diepstrotje | 25-04-20 | 23:01

In Engeland sterft er momenteel bijna niemand meer aan een hartkwaal of een hartinfarct. Hoe kan dat? Is er een "cure" waarvan wij niets weten?

Flentyx | 25-04-20 | 21:17 | 3

Bron?

salonsocialist | 25-04-20 | 21:36

Sterven thuis = oorzaak onbekend.

Roadsurfer | 25-04-20 | 21:38

Amateurviroloog Maurice de Hond wil de boel zeker nog even traineren, met z'n "1,5 meter afstand houden overbodig. Vermijd gewoon grote groepen'. Kan die man niet gewoon bij de wet worden verboden?

MickeyGouda | 25-04-20 | 21:17 | 8

@ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 21:22: Maurice de Hond heeft per definitie ongelijk. Hij is van hetzelfde slag als Peter-Jan Rens en Felix Rottenberg. Zover mogelijk van wegblijven, véél meer dan anderhalve meter. Je gaat toch geen opiniepeiler serieus nemen die in 35 jaar geen enkele verkiezing juist heeft weten te voorspellen, die een dotcom bedrijf begon precies toen de dotcombubbel uit elkaar barstte, die een geflopte iPad school opzette waarbij hij grof geld probeerde te verdienen aan door hemzelf opgezette verplichte 'cursussen' en lesmateriaal en die zich al amateur ook nog meende te bemoeien met een moordzaak. Voor die bemoeienis is hij trouwens veroordeeld. Echt, het zou een zegen zijn als deze deerniswekkende opportunist naar de Noordpool zou verhuizen.

nobele wilde | 25-04-20 | 21:48

Als je de situatie in de verschillende landen onderling vergelijkt dan valt er echt wel wat te zeggen voor de hypothesen van de Hond. Natuurlijk zijn ze voorlopig niet spijkerhard te bewijzen of te weerleggen.

dihydrogenmonoxide | 25-04-20 | 22:40

@nobele wilde | 25-04-20 | 21:48: keer op keer worden dezelfde idioten weer van stal gehaald om bij de NOS of RTL hun zwatelende zegje te doen. Dat zegt iets over deze idioten, maar nog veel meer over de NOS en RTL. Dát zijn de echte idioten. Afgelopen week ook weer eens het RTL-nieuws gekeken, met een kwartier spotjes er voor en er na. Één en al emospotjes, bekende nederlanders, Sjonnie de Mol, Linda de snol, Winston Gerstanoweetikhet, enz. enz.. En zo goed allemaal, zo zalvend, zo deugend. Ik krijg er gewoon braakneigingen van. Maar de hele goegemeente (de gemiddelde nederlander) slikt het blijkbaar als zoete koek. Ben blij dat ik nooit meer kijk. Heb Netflix en Youtube.

gribus | 26-04-20 | 00:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat ik nou niet snap.
Tuurlijk weten we dat dit funest is voor de economie.
Maar als je dan ziet is hoe in China, Zweden en andere landen het virus weer oplaait na versoepeling van de maatregelen.
Dan denk ik fuck de economie.

HoerieHarry | 25-04-20 | 21:13 | 16

@Kane | 25-04-20 | 23:02:
Lieve jongen, je achijnt het niet te snappen. Of niet te willen snappen, of je wilt het gewoon nog niet aanvaarden: ook zonder enige noodmaatregel en een virus dat vrij spel zou hebben gehad was de economie door Corona in elkaar gedonderd. Linksom of rechtsom. Dat slopen van de economie is geen bewust doel van de noodmaatregelen. Die economie zou ook zonder enige maatregel en een slapende overheid zijn vernietigd door de pandemie.
Reality check tussen de oren: de economie zou kapot zijn gegaan en is kapot. Dat is geen bewuste keuze, dat is een noodlottig gevolg. Het is niet anders.

En ik zal nog één keer uitleggen: de hoeveelheid doden en zieken en besmettingen, in absolute aantallen en relatief, waar je het ook aan relateert - aan een andere ziekte (griepje...) andere landen, andere tijden - doet er helemaal geen flikker toe. Totaal oninteressant. Het enige getal dat interessant is, is het aantal ernstig zieken van Covid19 t.o.v. de zorgcapaciteit. Dat is het enige dat telt. Hoe lager dat percentage en hoe meer reguliere zorgcapaciteit er dus is, hoe minder noodmaatregelen er nodig zijn. Dan kunnen de reguliere patiënten ook weer gewoon geholpen worden, kunnen slachtoffers van ongelukken en calamiteiten gewoon behandeld worden. Daar gaat het om. Tot die tijd zul je restricties houden. En in sommige landen kunnen die restricties sneller opgeheven worden, maar reken er maar niet op dat we dat hier in Nederland, in één van de dichtstbevolkte landen op aarde, dat snel weer kunnen.

Stormageddon | 25-04-20 | 23:18

@Stormageddon | 25-04-20 | 23:18: Heel erg binair dus, of je doet desastreuse stappen zoals in Nederland en vele andere landen, of je pakt het slimmer aan en isoleert kwetsbare groepen, de experts die tegenlockdowns zijn hebben daar een hele set maatregelen bij. We hebben daarnaast ook nog een verantwoording naar de miljoenen doden die ons beleid met zich mee zal brengen.

Kane | 25-04-20 | 23:29

@Kane | 25-04-20 | 23:29:
Nee. Kun je niet zo stellen. En je kan al helemaal niet stellen dat het één slimmer is dan het ander. Of beter. Of rechtvaardiger. Of socialer.
Ik vind het namelijk nogal wat om ouderen op te sluiten, weg te houden van kinderen en kleinkinderen en anderen. Dat klinkt mij meer als een onrechtvaardige, discriminerende totalitaire staat in de oren dan iedereen in gelijke mate tijdelijke restricties opleggen.
Alleen een autistische, amorele technocraat vindt dat “slimmer”.

Ik vind dat ook slim, maar dan wel in de Nedersaksische betekenis van dat woord.

Stormageddon | 25-04-20 | 23:42
▼ 13 antwoorden verborgen

"There is no evidence yet that people who have had Covid-19 will not get a second infection," WHO said in a scientific brief published Friday"
edition.cnn.com/2020/04/25/us/who-imm...

AntonJansen | 25-04-20 | 21:12 | 6

@Neuth | 25-04-20 | 21:27: Hangt af van viral load en je weerstand op dat moment. Zou zo maar eens kunnen dat je de tweede keer wel vol in je gezicht wordt gehoest oid en je op de IC beland waar je de eerste keer een droog kuchje had en verder niet. Beetje russisch roulette dus.

Binnenbaan | 25-04-20 | 21:36

@FrankOngerust | 25-04-20 | 21:35: Mwah, is redelijk normaal. Zie je bij alle virussen en vaccins. Sommige mensen hebben nu eenmaal een immuunsysteem met het geheugen van een goudvis. Wat ik wilde zeggen, dat als de mens in zijn algemeenheid immuniteit kan opbouwen, wil niet zeggen dat dit voor ieder individu geldt. Mensen met chemo, aids of aangeboren immuunprobleem zullen sowieso nooit immuniteit opbouwen.

Feynman | 25-04-20 | 21:52

Dat de WHO beweert dat er geen bewijs is dat je niet voor een 2e keer geïnfecteerd kunt raken, dat kan een aantal dingen betekenen. Het virus blijft altijd bij je net als herpesvirussen, er wordt niet altijd immuniteit opgebouwd of ze willen zeker weten dat de tussentijdse negatieve uitslagen bij de gerapporteerde herinfecties door de methode van PCR-testen ook echt vals waren. Er is ook nog een andere mogelijkheid. Stel dat er zich een mutatie voordoet waarbij de immuniteit verdwijnt zoals zich dat naar alle waarschijnlijkheid in het verleden bij de Spaanse griep heeft voorgedaan, dan kan ik me goed voorstellen dat de WHO zichzelf daarvoor wil indekken. De 2e golf van de Spaanse griep was vele malen dodelijker dan de eerste. De 1e golf trof vrijwel alleen ouderen, zoals we nu ook zien met COVID-19. De 2e golf daarentegen trof vooral de jonge en gezonde mensen. Puur hypothetisch, de genetica van dit virus ligt dichtbij coronavirussen die je kunt vinden in vleermuizenpopulaties in China. Wat gaat er gebeuren als SARS-CoV-2 overslaat op een vleermuizenpopulatie elders in de wereld en dan weer terug op de mens? Hoe groot is deze kans en wat gaat er dan gebeuren? Een struikelblok voor een vaccin tegen SARS-CoV-2 is ADE, de angst is dat een toegediend vaccin de ziekte mogelijk erger kan laten verlopen dan zonder vaccin:
youtu.be/q4o7nryuJao?t=6772
En een mogelijke oorzaak van de hoge mortaliteit van de Spaanse griep is ook ADE:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC...
Ik denk dat hier de angst zit bij de WHO, ze weten nog niet wat het virus gaat doen in de toekomst. Wanneer de immuniteit verdwijnt bij een mutatie dan gaat ADE mogelijk een rol spelen en wordt de herinfectie mogelijker dodelijker dan de eerste infectie.

#enpassant | 25-04-20 | 23:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe en wanneer we uit de lockdown zijn valt niet met zekerheid te stellen.
In ieder geval stapsgewijs, wat zal inhouden dat we zeker tot 1 september er in min of meerdere mate last van zullen hebben. En dan mag je hopen dat het virus zich rustig houdt en geen dubbele dip veroorzaakt.
Wat ik in ieder geval verwacht is dat men zal aansturen op een hernieuwd besef van waar we voor de crisis mee bezig waren en wat we in de gehele westerse wereld normaal vonden. Als meest opvallend voorbeeld de enorme aantallen verplaatsingen van mensen, massa toerisme e.d.
Een epidemie als deze verspreidt zich letterlijk door de lucht. De lucht die we inademen en de lucht waar we met vliegtuigen doorheen suizen. Zo besmetten we een populatie en verspreiden we een virus alsof het een schot hagel is. Een hernieuwde kijk op hygiëne en zorg, op productie van medicijnen en medische hulpmiddelen.
Hoe dan ook er zullen veranderingen komen die blljvend zijn, net als het Covid 19 virus.

Broadsquire | 25-04-20 | 21:07 | 2

Allemaal leuk deze symptoom bestrijding. Ze moeten de oorzaak eens bespreekbaar maken, overpopulatie van deze planeet.

Kinner | 25-04-20 | 21:51

@Kinner | 25-04-20 | 21:51: Overpopulatie is zeker een van de dingen. Nu ben ik niet gekwalificeerd om te bepalen wanneer overbevolking een aanpak vereist. Maar te veel mensen bij elkaar, in een land, stad, gebied, vliegtuig, luchthaven, gebouw of wat dan ook is sowieso een riskante zaak.
Ieder mag voor zich proberen uit te maken hoe je dat oplost. Ik ga niet wachten op die langgerekte maatregelen. In ieder geval zal ik mezelf herbezinnen op het onderwerp hygiëne, waar dat nog verbetering behoeft. Preventie en aanwezigheid van zorg ondersteunende middelen thuis e.d. Ik wil niet graag weer met lege handen verrast worden door een of ander geïmporteerd Chinees virus, want dat dit niet de laatste zal zijn, daarvan ben ik overtuigd.

Broadsquire | 25-04-20 | 22:17

"Een vat olie eindigde op 37 dollar negatief. Die historische crash en expiratiekoers begrijp ik, de koersen van de maand ervoor niet."

Nee een contract voor een vat WTI eindigde op 37 dollar negatief, en dat is prima uit te leggen irt vraag/aanbod, opslagcapaciteit en timing. Je begrijpt er dus helemaal niets van. Ouwe paniekzaaiert.

Binnenbaan | 25-04-20 | 21:04 | 3

Het verschil tussen een future en spot.

Flentyx | 25-04-20 | 21:06


Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at www.ft.com/tour.
www.ft.com/content/88997d67-bf69-409e...

Each month WTI future contracts, which trade on CME Group’s New York Mercantile Exchange, need to be settled with physical delivery of crude oil, giving a real-world link to one of the world’s most heavily traded derivatives. 
www.ft.com/content/88997d67-bf69-409e...

Feynman | 25-04-20 | 21:13

@Feynman | 25-04-20 | 21:13: Ben je het nou aan jezelf aan het uitleggen? Als je nou voor je je stukjes tikt dat even doet.

Binnenbaan | 25-04-20 | 21:38

Ik heb gister gekeken hoe Herbert Kickl van de fpo in het Oostenrijkse parlement te keer ging. Hadden we in Nederland maar zo iemand. Ik kan als switzal geen link plaatsen dus zoek het maar op, dat is het kijken echt waard.

pivotal | 25-04-20 | 21:02 | 8

@2tribes | 25-04-20 | 22:25: Dat lijkt wel een eu afspraak om het nieuwe normaal te prediken.
@stormageddon Deels gelijk, maar waarom dan toch juist kiezen voor de meest extreme maatregelen? Eerst overdreven angst zaaien om daarna als de grote redder uit de bus te komen is anders wel een rotte tactiek te noemen waar Herbert gelijk in heeft.

pivotal | 25-04-20 | 23:47

@pivotal | 25-04-20 | 23:47:
Dan ga je er al vanuit dat het een doelbewuste tactiek is met als enige doel om er zelf beter uit te komen. Applaus voor je cynisme, maar stel je eens voor dat dat NIET je doel is, maar je doel is alléén maar om de pandemie te beheersen en om de zorginfrastructuur overeind te houden? Als dat je enige doel is, welke andere tactiek is er dan?

Ik heb daar de laatste dagen veel over nagedacht, mede naar aanleiding van een video van Dave Cullen en een artikel van Marcus de Brun, en ik kom daar dus niet uit. Ik vind persoonlijk ook wel dat de informatievoorziening van de overheid ontoereikend en niet open en niet eerlijk is, en ook niet het eerlijke verhaal vertelt, maar ja... ik snap dus ook waarom. En ik weet ook niet hoe dat beter kan in deze situatie. Kritiek hebben is altijd goed, maar ook wel heel makkelijk soms.
sway.office.com/PwTN7GCvJWDgn9yd
youtu.be/x95_bMCo3_E

Stormageddon | 26-04-20 | 01:10

@Stormageddon | 26-04-20 | 01:10: Daar heb je wel zeker gelijk in langs de lijn is het makkelijk roepen. En toch zal volgens mij een politici altijd aan zijn eigen hachje denken in welke situatie dan ook. Dat het kwaadzins is beweer ik dan ook weer niet. Ook hier in Nederland niet. Volledige openheid en eerlijkheid reken ik sowieso niet op. Hufters zullen ze toch altijd wel een beetje bijven, anders kan je niet de politiek in ;)
Goed artikel inderdaad van de Brun. Het blijft inderdaad een interessante maar moeilijke puzzel. En die is nog niet opgelost.

pivotal | 26-04-20 | 03:06
▼ 5 antwoorden verborgen

We moeten maar hopen dat er niet een nog grotere rotzooi achter deze op zichzelf al desastreus fokkende wereldgezondheids- en economische crisis wegkomt. Ik bedoel maar, maatschappelijke onrust en anarchie in de VS, misschien wel burgeroorlog, oorlog tussen naties, enz. Een tijd van werveling, storm en kantelend evenwicht is aanstaande. Ik vrees dat het op wereldniveau niet alleen bij financieeltechnische oplossingen blijft om de balans te herstellen zoals Feynman hierboven nog redelijk positief concludeert. Ik zal wel een pessimist zijn, troost ik mezelf dan maar.

suscrofa | 25-04-20 | 21:01

Hahaha. Victor Orban bescermt als een van de weinige Europese leiders zijn land terecht tegen de massa immigratie waanzin.. Hoe durf je hem negatief af te schilderen.. Die man verdient 100 lintjes.

ericv911 | 25-04-20 | 20:59 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 22:17: ligt iets genuanceerder, ziekenhuizen hebben vaak een beperkt budget en vele patiënten. Vaak werken dezelfde dokters ook bij privé klinieken, waardoor het zo is dat je bij het reguliere ziekenhuis op de wachtlijst komt maar tegen betaling bij de privé kliniek wel gelijk geholpen kan worden. Als dat corruptie is bestaat deze in Nederland ook. Kennis heeft enorm last van voet, in ziekenhuis Rotterdam, lange wachtlijst, binnen 2 weken aan de beurt bij privé kliniek in Utrecht. Ook corruptie?

Diepstrotje | 25-04-20 | 22:51

@Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 22:17:
Het is niet zo dat hij je niet helpt, maar je krijgt een betere behandeling met smeergeld. Zo kun je ook een misdaad afkopen, de ene helft gaat naar de politie, de andere helft naar het slachtoffer en de ouders daarvan.

LiniaalRectaal | 25-04-20 | 22:52
▼ 6 antwoorden verborgen

We zijn er allemaal ingetuind. Laten we eerlijk zijn. Zoals wij leefden de laatste 20 jaar was toch schromelijk decadent. 4,5 of 8 per jaar op vakantie of een weekend weg. Brussel heeft die hele EU kunstmatig in leven gehouden met geld bijdrukken. En dat heeft een houdbaarheidsdatum. Daarbij ging de Europese droom aan flarden voor Brussel. Een links bolwerk van Europa maken. Een socialistische unie. Ga maar na. VK stapte eruit. Italië werd steeds rechtser, in Spanje kwamen rechtse partijen op. Front National, FvD, Oost Europa, AfD, in Zweden de rechtse Democraten. Het is Brussel nooit gelukt een stabiel mechanisme te creëren. Puur door wanbeleid. En Corona is nu , misschien helaas, een prima middel het linkse socialisme er door te drukken. Alleen een knechting van het Europese volk kan nu Brussel redden. En de gelegenheid komt perfect op tijd. En ons volk? Ach, die vinden Rutte zo een fijne president. Bey Bey Nederland.

Zeiss | 25-04-20 | 20:55 | 7

Zeiss. En of we er ingetuind zijn. Die zovake decadente vakantiegaanders die zich als rijken gedragen 'zien' niet dat de echte rijken niet met tweeen hoeven werken om rijk te zijn. Niet hun kinderen naar de crèche hoeven brengen. Met dubbele belangrijke baan is het één inwonend kindermeisje .
De opvoeding wordt sowieso aan anderen overgedaan. Dure interne scholen en universiteiten voor hun kroost. Gesloten netwerken. Etc . DIE rijken zullen niet ernstig bloeden mocht het mis gaan.

CalamityJane | 25-04-20 | 21:25

@Robert Haynes | 25-04-20 | 21:32: Nee dat bedoelt ze niet.

Lupuslupus | 25-04-20 | 21:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Uiteindelijk is een economie een veredeld slavensysteem waar de inwoners een belangrijk deel van hun inspanning naar de staat zien gaan. Ze krijgen uiteraard iets terug. Geneeskunde bijvoorbeeld. Maar vandaag ziet men dat zij niet in staat is om op een korte termijn met levensbelangrijke oplossingen te komen. Dit tast het geloof in een onfeilbare staat aan. Men kan zich dan met recht en reden afvragen of het 'het allemaal waard is', meer dan de helft van zijn inspanningen afdragen aan een overheid die niet echt succesvol is in het oplossen van gemeenschappelijke problemen.

Guillermo | 25-04-20 | 20:55 | 1

Is deze bijdrage nou het resultaat van veel oefenen? Willempie, “geneeskunde” en “levensbelangrijke oplossingen” mogen nog ongelukkige woordkeuzes zijn. Maar jij hebt ook nog een geloof in een “onfeilbare staat”? permazwitsal zo heur.

Nick_Star | 25-04-20 | 21:10

Het is een pandemie, maar geen oorlog waarbij complete steden en industrieën van de landkaart worden geveegd. Dus de productiecapaciteit blijft in principe in tact. Ik moet het allemaal nog zien, er is zeker economische schade, maar er komt daarna waarschijnlijk ook wel fors herstel. Inhaalvraag enzo.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 20:53 | 10

@Zeiss | 25-04-20 | 21:08: Ik anticipeerd vaak op regels die veranderen. Een goeie accountant nemen scheelt vaak al een boel.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 22:19

Als de crisis te lang duurt dan branden productiefaciliteiten om onverklaarbare redenen af. Is altijd zo geweest. Denk vooral niet dat je alle fabrieken zomaar weer kan opstarten.

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 23:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Epidemiologen moeten geen politiek-economische uitspraken doen en vice versa.

Binnenbaan | 25-04-20 | 20:53

Welke opgeklopte oliekoersen? Je geeft zelf al aan dat de prijs van olie weinig elastisch is, en bepaald door vraag en aanbod. De enige manier om prijzen "op te kloppen" is door het aanbod te beperken; een spelletje dat OPEC zo af en toe speelt. De olieprijs volgt de markt redelijk goed, er is dus geen sprake van opgeklopte prijzen, en ik snap ook niet wat de olieprijzen in vredesnaam met het monetaire beleid te maken hebben.

Overigens valt dat helicoptergeld wel tegen. Er is een kleine eenmalige steun voor bedrijven en er wordt loon doorbetaald, maar een flink deel van de overige steun is in de vorm van leningen en uitgestelde belasting. Daar zal de overheid een deel op moeten afschrijven, maar de rest komt later alsnog terug.

Muxje | 25-04-20 | 20:52 | 1

En Nederland mag mee betalen om o.a. Alitalia te redden. Een maatschappij die sinds de oprichting in 1947 slechts eenmaal winst heeft gemaakt (1998)

buicksquad | 25-04-20 | 20:51

Nog even en ze gaan ons ook oogkleppen verplichten.

pivotal | 25-04-20 | 20:49 | 2

Big smile!

Hiram | 25-04-20 | 20:51

Dan gaak voor de boerka.

CalamityJane | 25-04-20 | 20:52

Dat vaccin komt er wel hoor, maar pas nadat alle beoogde politieke doelen zijn gehaald.

Finn | 25-04-20 | 20:48 | 3

Het vaccin is er al, en wordt momenteel uitgebreid getest. In September is het klaar. Misschien een idee om abonnee van een goede krant te worden?

ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 21:49

En die beoogde politieke doelen zijn zeker investeringen en prijsafspraken?

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 23:01

Dat gegoochel met die derivaten, papieren waarvan de waarde op gebakken lucht was gebaseerd, we beginnen er schamper om te lachen, als boeren met kiespijn, nu we stukje bij beetje gaan beseffen dat we in een economische werkelijkheid duikelen die in zijn geheel uit gebakken lucht bestaat.

Schoorsteenveger | 25-04-20 | 20:47

De mensen die het voor het zeggen hebben weten dit alles ook. Zij weten precies wat er mis is met de euro, de eu en wie betaalt en wie profiteert. Ook weten ze wat de gevolgen zijn van de Corona paniek en de lockdown. Ze weten ook dat de regeringen van de landen klein grut zijn en dat de volkeren onder controle zijn en niets tegen kunnen werken. De vraag is: wat willen ze en wat is er tegen te doen. Mekkeren op “tegen blogs” helpt niet.

Dr van | 25-04-20 | 20:47

Mijn glazen bol maakt trouwens overuren.

Poesman | 25-04-20 | 20:44

Ik snap het nog steeds niet.
Ondernemingen die 5, 10, 20, 50 of al 100 jaar bestaan gaan binnen 2 maanden kapot.
De hele wereld naar de klotuh als er 2 maanden minder verdiend wordt.

frank4444 | 25-04-20 | 20:42 | 2

Wins laat je niet te veel op de bank staan. Investeren of uitkeren dus.

tractorband | 25-04-20 | 20:50

U snapt het inderdaad niet. Waarschijnlijk door indoctrinatie dat ondernemers enorme bakken geld verdienen en zakken vullen. Het MKB maakt weken van 60 uur maar verdient geen miljoenen. Ook niet als het bedrijf 100 jaar bestaat. Eventuele overwinst wordt geïnvesteerd in nieuwe machines en werkmethoden. Met 250K loonkosten per maand (lees 8 werknemers) , ben je zo naar de kl@te.

Kwelbeller | 25-04-20 | 21:10

3% kun je alleen aantonen na 17 miljoen testen. Is niet gebeurd, dus die 3% is kul.

Jos Tiebent | 25-04-20 | 20:39 | 9

@FrankOngerust | 25-04-20 | 21:41:. 0.02 % van de bevolking testen staat niet voor 17 miljoen mensen. Never nooit niet dat, dat dat een representatief voor de besmettingen geeft.

Diepstrotje | 25-04-20 | 22:39

Minstens 34 miljoen testen. Want de onzekerheidsfactor van een enkele test is te groot om conclusies te kunnen trekken. Minstens twee weken na de eerste test nog een keer testen geeft nog steeds geen zekerheid, maar wel een hogere waarschijnlijkheid.

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 22:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Even het nieuws van de laatste tijd samenvatten, en noem het een column. Beetje depri of zo?

Sitting_targets | 25-04-20 | 20:34 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Een begrotingstekort van 11,8% is geen enkel probleem.
Landen als Italië, Griekenland, Spanje en Portugal hebben dat al ieder jaar sinds ze tot de Euro toe traden.
Nederland vult de tekorten wel aan.

Osdorpertje | 25-04-20 | 20:29 | 2

Dat hebben ze niet. Spanje zat verschillende jaren binnen de 3 procent. Portugal ook. Je hebt geen enkel gevoel voor getallen.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 20:46

Ook mooi. Om de probleemlanden te helpen, zodat de zuid Europese banken niet omvallen, heeft de ECB al jaren een kunstmatig lage rente. Zelfs negatieve rente houdt ze niet tegen.

Het effect is dat er minder rente hoeft te worden betaald op schulden. Heel mooi voor de zuid Europese landen. Echter, er komt ook minder rente binnen op positieve saldii. Wat een negatief effect heeft op onze pensioenen. Negatief voor Nederland, positief voor Frankrijk en Italië.

Daarnaast is er ook steeds weer opnieuw QE. Geld creëren uit niks om schulden op te kopen. Ook hier weer zodat het kaartenhuis niet instort. Maar gecreëerd geld heeft ook een negatief effect: Het wordt minder waard.

Heel positief voor landen met schulden, want als geld minder waard wordt, is er ook minder schuld. Helaas weer voor landen die het beter op orde hebben zoals Nederland. Pensioenen die minder waard zijn.

En daarnaast gaat er nu alweer hulp geld naar Brussel, en zijn ze over een volgende schuldverdeling aan het denken.

Die hele EU en ECB is een grote criminele bende. En wat kun je eraan doen? Helemaal niks, want de mensen met macht zijn benoemd en niet gekozen.

einz | 25-04-20 | 20:29 | 2

Dat dacht ik ook altijd. Maar de inflatie is al jaren laag, beneden de 2 %. De inflatie in Nederland komt van de lastenverzwaring van die hufter Pinokkio en de Gemeentes. Dus die geldontwaarding valt wel mee, ondanks de miljarden van QE...

FrankOngerust | 25-04-20 | 21:45

QE zorgt niet voor inflatie. Inflatie is immers geldontwaarding en wanneer er voor het gecreëerde geld iets gekocht wordt, of het indirect weer naar de markt vloeit, valideer je dude waarde van geld. Echter, met QE worden dus nog steeds schulden gecreëerd, die op een zeker moment terugbetaald moeten worden. Op dat moment komt de consumptie onder druk te staan.

Ook is het van belang te bekijken wat er dan opgekocht wordt. Momenteel worden er zelfs junkbonds opgekocht. Wanneer de rotzooi die gekocht wordt, met QE geld, afgeschreven moet worden, dan ga je de geldontwaarding eveneens merken. Dan kan het hard gaan.

Cheesy Poof | 26-04-20 | 11:18

Ik heb bij de bakker en de slager gevraagd of hun omzet daalde. Het steeg eerder. Ook bij de slijter zo. Op de markt waren de stands matig tevreden: Iets minder (De kleine dorpsmarkt waar ik naartoe ga houdt allemaal keurig afstand).

Ik snap best wel dat een economie meer is dan dat. Maar ik werk bij een groot internationaal bedrijf en ik werk thuis, maar ik verzet wel degelijk bergen werk.

Klaarblijkelijk moeten de klappen van de economie vrijwel volledig aan het stilleggen van de luchtvaart worden toegewezen.

omanders | 25-04-20 | 20:28 | 6

De horeca ligt op zijn kont. Net als benzine stations. Daar gaat best wel veel voedsel en drank in om. Burgers kopen dus meer bij de slager, supermarkt, slijter etc.

FrankOngerust | 25-04-20 | 21:52

@issieookweer | 25-04-20 | 20:49:

"Je hebt het waarschijnlijk niet zelf door, maar je bent al volkomen geïndoctrineerd met een schuldgevoel."

Dat doen linkse idioten ook altijd: Vertellen wat ik *eigenlijk* voel, vind, meen.

"ergens ben je je daar toch nog van bewust, en daarom zet je hem dan maar tussen haakjes."

Ik ben mij vooral bewust dat jij niet begrijpend kan lezen.

omanders | 26-04-20 | 08:48

@omanders | 26-04-20 | 08:48: Je hebt inderdaad zelf helemaal geen enkel idee van jouw dociliteit. Hanlon's razor in alle glorie..

issieookweer | 26-04-20 | 10:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Komt dat kappertje van Rutte ook in 010 aan huis?

Tishetnetnie | 25-04-20 | 20:26

Natuurlijk, Hongarije dictatuur als voorbeeld. Zal niet zo zijn. Zweden is sociaal. Daar mogen alle ouderen het hoekje om.
Hoedt u voor de (valse) lieven en positieven.
Rechts komt er eerlijk voor uit wat het doel is. Links bereikt achterlangs hetzelfde doel.

CalamityJane | 25-04-20 | 20:26 | 6

@Trumme | 25-04-20 | 20:40: Orban heeft de noodtoestand uitgeroepen, niet anders dan bijv. Frankrijk. Dit staat inderdaad toe bepaalde acties makkelijker te nemen. In Nederland is dat niet nodig, want tot nu toe heeft het kabinet nauwelijks iets voorgelegd aan de kamer, ze doen het gewoon. Het parlement in Hongarije kan de noodtoestand op elk moment eindigen.

In Polen is de issue met de rechtstaat dat hoge rechters kunnen worden benoemd vanuit de politiek. Dus precies hetzelfde als in Nederland...

Blasfemie | 25-04-20 | 21:19

Links bereikt achterlangs... via de artiesteningang zeker.

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 22:52

De geniepige gang.

CalamityJane | 25-04-20 | 22:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom moet ik betalen voor een slecht economisch beheer in Italië, Spanje, Portugal en heel Oost-Europa? Waarom moet ik betalen voor dikke obesitas (eigen schuld) suikerpatiënten uit moslimistische landen die een electrieke scootermobiel cadeau krijgen.? Waarom moet ik op het eind van dit jaar via de belastingen gaan betalen voor wanbeheer bij de KLM en Schiphol? Waarom moet ik betalen voor dikkige horecabazen die al hun woekerwinsten en kapitaal hebben gestopt in patserige auto's en tweede huizen in Spanje en de Caraïben? Waarom moet ik meebetalen aan het ontwikkelen van een app voor corona die ik toch niet ga gebruiken? Waarom moet ik extra betalen aan die overbetaalde Van Boxtel (d666) van NS voor een reserveringsapp (plan dat ze al klaar hadden liggen, maar er nu doorheen drukken)? Waarom moet ik meebetalen aan regelingen van zzp'ers en al die slechte artiesten en potsenmakers? Waarom betaalde ik mee aan wachtgeld voor Alex Pechtold? Zomaar wat vragen op financieel-economisch terrein. Bedankt Rutte.

dathoujetoch | 25-04-20 | 20:25 | 2

Omdat Rutte met zijn kartel de meeste kiezers heeft en daardoor beslist over de besteding van wat eens, heel even, uw geld was. Helaas voor u, maar uw landgenoten vinden het allemaal prima.

Graaier | 25-04-20 | 20:36

Omdat Rutte al 10 jaar aal-glad is. De ene keer met de PVV dan PvdA en nu helpt splinterpartij CU hem en Klavertje in de eerste kamer. Dat kost ons ondanks deze mega tekorten toch nog €5 miljard voor natuur anders verliest Prutte de steun van Klaver

Trumme | 25-04-20 | 20:43

Johan van WHO maakt zich druk over land Hongarije die niet democratisch is maar Johan ik zou toch eens naar China kijken want dat is de grootste bedreiging voor de democratie.

jaap932057795966 | 25-04-20 | 20:25 | 4

Makkelijk toch? Je aansluiten bij de heersende massa met de grootste bek. Lekker veilig ook.

CalamityJane | 25-04-20 | 20:51

Lupus, sorry voor dat 'bek'. Het moest even.

CalamityJane | 25-04-20 | 20:54

@CalamityJane | 25-04-20 | 20:54: Geen enkel probleem hoor Jane, ik lees hier op GS wel ergere uitspraken dan dat. Waarbij 'bek' vergeleken ècht peanuts is....

Lupuslupus | 25-04-20 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

Staatsschuld Nederland groeit om Italie e.d te redden. Best grappig.

Mark_D_NL | 25-04-20 | 20:24 | 4

Te kort door de bocht. In eerste instantie wordt Nederland en de Nederlanders geholpen.

Kuifje-naar-Brussel | 25-04-20 | 20:48

Niet grappig.
Om te huilen.
Laat Italie hun goudreserve maar eens inzetten.

Maar dat willen ze niet, want ze begrijpen als geen ander dat papieren geld waardeloos is. Ze hebben de ervaring met hun "Lire".
Dus, kom-op Rutte: eis op tafel: goud naar ons, dan krijgen ze ze wat euro's van ons. Anders niet.

doitdoit | 25-04-20 | 21:04
▼ 1 antwoord verborgen

Doemscenario's kunnen we allemaal wel verzinnen.
Het gaat erom wanneer dat vaccin er is.
En tot dan moet je gewoon rustig proberen te blijven.

HoerieHarry | 25-04-20 | 20:19 | 8

@ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 21:29: dan moet het warmer worden dan 60 graden om de eiwit structuur van het virus te vernietigen. UV-C deel van het EM spectrum schijnt wel te helpen.

thephysicist | 25-04-20 | 21:42
▼ 5 antwoorden verborgen

En met prinsjesdag krijgen we weer te horen dat we de broekriem aan moeten halen. Door de Coronacrisis uiteraard. De miljarden voor Brussel zijn dan al verdampt.

In het zuiden van Europa halen ze de broekriem niet aan, want er is Coronacrisis geweest uiteraard. De miljarden vanuit Brussel zijn dan al op.

einz | 25-04-20 | 20:19

Zolang alle landen er ongeveer gelijk op achteruit gaan, maakt het allemaal niet uit en blijven we op hetzelfde niveau ten opzichte van de rest van de wereld. Op wereldniveau zal de welvaart per persoon wel even een beetje teruglopen. In sommige landen wat meer als dictaturen onstaan. En daar zit waarschijnlijk ook het grootste probleem. Bij de meeste dictaturen wordt de welvaart steeds oneerlijker verdeeld. Dit alles ervan uitgaande dat onze maatschappij nog een beetje in stand wordt gehouden. Mochten er oorlogen en burgeroorlogen onstaan dan geraken we in zoiets als de 80-jarige oorlog vermoed ik.

Hadena | 25-04-20 | 20:18

Ik dacht bij helikoptergeld aan extra Apaches om het verlies van die ene in Mali te compenseren (nog bedankt pvda minister) maar heb nu een oh, wacht... moment. Toch handig om ook wat Leopardgeld te hebben voor die WO III waar we nou mee gedreigd worden.

SDI | 25-04-20 | 20:17

Eerst alle linkjes lezen uit bovenstaande plempsel
Vermaakt u allen met Jim

Wow, I’m sick of doubt
Live in the light of certain
South's cruel bindings
The servants have the power
Dog-men and their mean women
Pulling poor blankets over our sailors

I’m sick of dour faces
Staring at me from the TV tower
I want roses in my garden bower, dig?

Royal babies, rubies must now replace
Aborted strangers in the mud
These mutants, blood-meal
For the plant that’s plowed

They are waiting to take us
Into the severed garden
Do you know how pale and wanton thrill-full
Comes death on a strange hour?
Unannounced, unplanned for
Like a scaring over-friendly guest
You’ve brought to bed
Death makes angels of us all
And gives us wings
Where we had shoulders
Smooth as raven’s claws

No more money, no more fancy dress
This other kingdom seems by far the best
Until it’s other jaw reveals incest
And loose obedience to a vegetable law
I will not go
Prefer a feast of friends to the giant family

ptrck | 25-04-20 | 20:16 | 1

Jim is een verkorting van James. James T. Kirk.

Nivelleermarionet | 25-04-20 | 22:48

Probeer het nu eens bij 1 onderwerp te houden. In het midden van je verhaal zit een rare censuur.

5611 | 25-04-20 | 20:15 | 2

Ik neem aan dat u ‘cesuur’ bedoelt. Het medische tussenblokje lijkt me deugdelijk ingebed. U heeft echter wel gelijk dat een volledig economisch verhaal te prefereren valt inderdaad.

Nick_Star | 25-04-20 | 20:36

Van leven ga je dood!!!!

Nico1000 | 25-04-20 | 20:15 | 1

Je bent jezelf aan het overtuigen?

Guillermo | 25-04-20 | 20:48

Tijd voor radicale bezuinigingen.
En steun voor andere landen natuurlijk.
En steun aan bedrijven die personeel eruit gooien en bestuurders bonussen geven.

Hup!
Hoort erbij. Fucking paniekzaaiers.

Is dit nog nieuws? | 25-04-20 | 20:14

Heb het al vaker geroepen, maar Nederland heeft geen inkomstenprobleem, maar een uitgavenprobleem. Als je ziet hoe veel van je brutosalaris naar de staat gaat en hoe veel belasting je wel niet over bepaalde producten betaalt (energie, brandstof, boodschappen, etc.), wordt de staatskas meer dan voldoende gespekt. Juist nu, in deze barre economische tijden die ongetwijfeld nog veel erger gaan worden, zou de overheid er verstandig aan doen om de hand eens op de knip te gaan houden, en eens te gaan snijden waar mogelijk. Geen ettelijke miljarden meer aan ontwikkelingshulp aan vage landen, geen miljarden economische steun meer aan zuid-Europese knoflooklanden die een heel ander arbeidsethos en economie dan ons hebben, geen miljarden meer in bodemloze putten in de vorm van culturele projecten, kunst en discutabele stichtingen. Om over dat hele sociale stelsel, dat wereldwijd profiteurs aantrekt, nog maar te zwijgen. Ook daar kan goed bezuinigd worden. Het is allemaal niet zo moeilijk. De wil is er simpelweg (nog) niet. Een lichtpunt in de duisternis van deze crisistijden is dat dat er wellicht eindelijk eens gaat komen, als het straks niet anders meer kan.

Le Roi | 25-04-20 | 20:14 | 1

De geld-over-de-balk-smijters zijn juist nu bezig om hun laatste kunstje te kunnen doen. Sigrid Kaag voorop. Maar ook Schouten en Ollongren zullen voordat de kluis dichtgaat nog het laatste belastingbetalersgeld tegen andermans plinten willen laten klotsen. Het blijven vrouwen, die pas ophouden als je hun credtcard afpakt. Het is toch niet hun geld.

tipo | 25-04-20 | 20:23

Ja hoor gvd journaal thuis geweld alleen maar blanken en wie luistert; een kleurtje #weg met ons

dedwarsligger | 25-04-20 | 20:13 | 2

Gelukkig gemist. Skoften zijn het.

Piet Karbiet | 25-04-20 | 21:31

U gaar toch niet beweren dat u daar nog naar kijkt en dit serieus neemt?

ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 21:34

Beste minister Hoekstra,
Van pensioen-expert Rob de Brouwer weten we dat de dekkingsgraad per 1% stijging van de rekenrente met 18% stijgt. Een stijging van de rekenrente van 0,6% naar 3,5% doet de dekkingsgraden dus stijgen met 52%. Met die dekkingsgraden is er eindelijk ruimte om de al jaren gekorte gepensioneerden een inhaalslag te laten maken. We geven alle niet-geindexeerde gepensioneerden de 19% die ze onterecht gemist hebben de afgelopen 13 jaar er ineens bij. Als er daarna nog voldoende dekkingsgraad over blijft kan het pensioenfonds de gemiste pensioenen met terugwerkende kracht uitrekenen en ook nog uitkeren, maar de de 19% verhoging moet al meteen ingaan.
Jaarlijks keren de pensioenfondsen 42 miljard aan pensioenuitkeringen uit, dus als die met 19% stijgen, dan krijgen de gepensioneerden 8 miljard meer pensioen met zijn allen. Het meerendeel van de pensioenen zal onder de 68.705 euro liggen, dus die betalen hierover 37,35% inkomstenbelasting, en u krijgt dus 3 miljard. Elk jaar.
Beste Wouter, we hebben nu lang genoeg aangekeken tegen die idioot lage rekenrente van jou die de pensioenfondsen onverantwoord vetmest, de gepensioneerden naar de voedselbanken drijft en de kiezers naar 50plus. Het speelkwartier is voorbij en de verkiezingen naderen met rasse schreden. Wij willen dat jij per direct de rekenrente verhoogt naar 3,5% en de pensioenfondsen die niet geïndexeerd hebben de pensioenen met 19% verhogen.

KayakFun | 25-04-20 | 20:12 | 5

@Feynman | 25-04-20 | 20:17: dat rente instrument is door zowel de EU als de VS bij de vorige bankencrisis al uitgeput.

Trumme | 25-04-20 | 20:45

@Trumme | 25-04-20 | 20:45: Zeker volledig uitgeput. Maar dat is mijn punt. Ze zullen eerst helikoptergeld moeten afbouwen (USA heeft net een nieuwe trance gesprenkeld met de naam van Trump erop), daarna kwantitatieve verrijking moeten stoppen en alle toxic zooi terug op de markt verkopen, en daarna komt pas een fase dat de rente omhoog gaat. Ik snap dat pensioenado`s hopen dat dit morgen gebeurd en of ze dit alvast mogen meenemen in de rekenrente, maar dat is inderdaad een totale psychedelische exercitie.

Feynman | 25-04-20 | 22:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Het virus is UV-gevoelig (Trump) en daarmee is het een seizoen griep! Dat betekent dat half mei dit virus (voorlopig?) gaat verdwijnen.

ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 20:11 | 16

@Piet Karbiet | 25-04-20 | 21:30: Bali en ramadan, kan me daar zo weinig bij voorstellen!

2tribes | 25-04-20 | 22:48

@2tribes | 25-04-20 | 22:48: Bali is nog altijd Indonesië hè. De Hindoes zijn natuurlijk de overgrote meerderheid, maar ieder dorpje heeft intussen wel een moskee. Het meeste toerisme is binnenlands en veel arbeidskrachten komen van Java en Lombok.

zeauzitdat | 26-04-20 | 04:08
-weggejorist-
john7682 | 26-04-20 | 06:07
▼ 13 antwoorden verborgen

Welke politieke partij was in de jaren negentig al tegen de EU en de Euro?
Hoeveel gelijk..

Bogoris-le-Grincheux | 25-04-20 | 20:10 | 3

De Tegenpartij ?

Jimmy Mc Clure | 25-04-20 | 20:28

Boer Koekoek? Ridder van Rappard? Nederlandsche Volksunie? Lijst Welter? DS'70? PPR? PSP? Ik geef het op. Nou, wie was het?

dathoujetoch | 25-04-20 | 20:32

De PVV. Die trouwens ook mordicus tegen de ESM was, Wilders heeft nog bij de rechtbank geprobeerd om het tegen te houden maar de rechter vond dat de rechtbank zich daarmee niet mocht bemoeien. Dus is het gewoon doorgegaan want de rest van de TK zat weer eens te slapen.

Lupuslupus | 25-04-20 | 20:37

Als je primaire levensbehoeften voorzien zijn is het prima toch? De rest is luxe en immoreel in een wereld die in brand staat door 7 biljoen mensen+...

Neuth | 25-04-20 | 20:10 | 3

Juist.

Normpje | 25-04-20 | 20:28

Wat kort door de bocht, maar niet verkeerd.

Guillermo | 25-04-20 | 20:49

Is wel zo.

zwenkwieltje | 25-04-20 | 21:48

Goed geschreven Feynman. Vooral de laatste vraag is een interessante.
De waarde van geld is volgens mij het vertrouwen in de wederdienst. Dat zal er altijd wel blijven, maar of geld dan nog het onderpand is..

DrumPiet | 25-04-20 | 20:07 | 7

@Hadena 20:20: Kunstmest maken we zelf in Sluiskil. Veevoer is wel een dingetje...

tipo | 25-04-20 | 20:52

De overheid levert maar 1 wederdienst, en dat is je belastingschuld verlagen.

dugo | 26-04-20 | 10:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Horen, zien en zwijgen.

Poesman | 25-04-20 | 20:06

Revolutie door schuld.
We zullen hier nog decennia aan vastzitten, tenzij er één wereldbestuur komt.

Wegkijker | 25-04-20 | 20:05 | 3

Eine welt, ein reich, ein fuhrer? Nah, doe maar nie he?

elfenstein | 25-04-20 | 20:11

Voor een griepvirus? We moeten zorgen dat er een soort paracetamol komt die de infectie (bacterieel) kan doen verdwijnen.
Heee is dat niet de combinatie: hydrochloroquine, zink en azitromycine?
Ja klopt let op het woord combinatie. Hydrochloroquine alleen toedienen heeft geen zin.

ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 20:16

@ja-ja-nee-nee | 25-04-20 | 20:16: alleen de azitromycine is een antibioticum, de zink schijnt de ACE2 receptoren te blokkeren in combinatie met de hydroxychloroquine. Helemaal onschuldig is het laatste middel ook niet daar het je hartritme kan verstoren.

thephysicist | 25-04-20 | 21:24

20-30% inleveren, zo simpel is het.

Peter_la_Selie | 25-04-20 | 20:05

Nederland heeft een pensioenpot van 1500 miljard Euro, waarover tzt 37% loonbelasting over geheven wordt. Dat is een uitgestelde zeker belastingopbrengst van meer dan 500 miljard. De Nederlandse staatsschuld is minder dan 500 mijard. Nederland heeft dus geen staatsschuld. Alleen een beetje achterstand in de zekere inkomsten.
.
Ander punt: Als iedere Nederlander van baby tot bejaarde vandaag 50 duizend Euro krijgt, handje contantje, dan heeft Nederland dezelfde staatsschuld als Italie tov de BBP.
.
Nederland kan dus 2 jaar met sabbatical, zonder een centje pijn. Shalom!

tipo | 25-04-20 | 20:04 | 14

@ZomaarEen 22:27: Lieverd, je snapt het niet. Je zit te zeuren over cijfers achter de komma, terwijl ik duidelijk probeer te maken dat Nederland vanwege haar pensioenstelsel en loonheffing daarover (vrijwel) geen staatsschuld heeft en Italie, Spanje, Frankrijk vanwege een ander pensioenstelsel wel (vrijwel) hun hele staatsschuld ook echt hebben. De pensioenpot is sinds 2013 verdubbeld, ook tijdens de vorige crisis is die gegroeid. Dus wat wil je nou?

tipo | 25-04-20 | 22:38

- weggechanteerd -

klimaat-chantage | 26-04-20 | 01:13

@tipo | 25-04-20 | 22:38:
Je verhaaltje gaat natuurlijk alleen maar op als de staat de inkomsten uit pensioenen niet uitgeeft. Die nemen ze jaarlijks gewoon mee in de begroting, enzo is het cirkeltje rond. maar van iemand die niet doorheeft dat zijn pensioen, voor je er recht op, hebt anders wordt belast verwacht ik ook niet zoveel.

HA BIER!1! | 26-04-20 | 11:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Temeer blijkt maar eens dat niet alleen democratie maar ook de wereldhandel allemaal emotie is. Tel daar de ellendige EU bij op en we zijn lek op meerdere plekken. Zinkende!

Crossing_The_Rubicon | 25-04-20 | 20:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken