Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BAM! Consumentenvertrouwen naar -22%

Daar gaat je "Intelligente Lockdown" 

Was het Consumentenvertrouwen in maart nog een schamele -2. Inmiddels is De AEX van het Echte Leven gecrashed naar -22. De Grootste Daling Ooit. Ook de koopbereidheid is zwaar verslechterd. Grote Aankopen (huizen, SUV's, cruise-vakanties, 1000 Zwarte Cross-muntjes) worden op de lange baan geschoven. Bedankt, Mark en zijn mensen. Heel Nederland wordt een Brabants verpleeghuis.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. (CBS)

Reaguursels

Inloggen

Verkeerde insteek: u moet China bedanken! Zij hebben gezorgd voor het China Originated Virus Incapacitating Democracy. Dat wij in alle spookverhalen op de MSM en social media geloven, daar kan geen overheid tegenop!

Feitenpliesie | 22-04-20 | 18:38

Auto heb ik al weggedaan, ben klaar voor de komende crisisjaren ^_^

deugnietmee | 22-04-20 | 16:48

En weetje, de kleine man mag daar weer voor opdraaien doormiddel van verhogingen e.d.

abeltasman | 22-04-20 | 16:25

Ja, had iemand iets anders verwacht dan? Dat het een paar procentjes minder zou zijn of zelfs hoger?
En had iemand verwacht dat zonder maatregelen, dat iedereen nog gewoon z’n ding kon doen, in een overvol OV naqr het werk, naar de kroeg, sportschool, voetbal, concerten en evenementen als carnaval... dat we dan geen enkel probleem hadden gehad? Dat dan alles koek en ei was geweest?
Blijkbaar denken mensen dat.
200.000 doden, miljoenen zieken (i.e. het groepsimmuniteit scenario van Jaap en zijn mensen), máár... de economie draait als een tierelier, want alles gaat gewoon door!
Blijkbaar zijn er mensen die dat serieus denken.

En blijkbaar zijn er mensen die serieus denken dat als we morgen of 1 mei alles weer als vanouds opstarten dat het dan ook weer als vanouds doorgaat en “de economie” gewoon weer doorgaat alsof er niks gebeurd is. En dat het allemaal uiteindelijk de schuld van de regering en de maatregelen/lock down is.

Stormageddon | 22-04-20 | 13:23

Het is maar een griepje. Wir schaffen das!

Boris Poepnagel | 22-04-20 | 12:56 | 1

Stimt

deugnietmee | 22-04-20 | 16:47

Koop dat huis! Koop die auto!

djs | 22-04-20 | 12:55 | 1

Van geleend geld.

Heiner | 22-04-20 | 13:43

Ja sorry, Pritt Stift, maar daarvoor hoef je Mark Rutte niet te bedanken. Je kunt het veel geklungel en gelieg verwijten, maar dat het consumentenvertrouwen door de Coronacrisis in elkaar zakt, daar kan Rutte ook niets aan doen. Dat is een globaal verschijnsel. Mensen zijn bang en houden de hand op de knip.

KeesBruin | 22-04-20 | 12:40 | 1

Precies, de Duitsers of Amerikanen spenderen nu ook niet massaal. Is een normale, zelfs voorspelbare reactie inderdaad.

Goldfinger | 22-04-20 | 12:44

Maar de zorg mensen, de zorg mag niet overbelast raken!

azijnseikerT | 22-04-20 | 12:16 | 2

Het onderling vertrouwen schijnt gedaald te zijn.

Kuifje-naar-Brussel | 22-04-20 | 12:17

Precies. En de structurele maximale capaciteit binnen de zorg is ook een gegeven. Daar kan niets aan veranderd worden. Sorry

Gen. Maximus | 22-04-20 | 12:24

Ligt de drugshandel eigenlijk ook op zijn reedt?
Vraag dit voor mijn Colombiaanse vriend.

Kwelbeller | 22-04-20 | 12:07 | 2

De internationale drugshandel wel, maar de straatdealers draaien momenteel overuren.

GeenHeil | 22-04-20 | 12:29

Nederland is verzadigd, wat drugs betreft. Het duurt nog wel even voor de voorraad hier op is.

GeenHeil | 22-04-20 | 12:32

Wij moeten thuis blijven voor de ouderen en de zwakkeren terwijl ik 60+ constant op straat zie wandelen. Als de risicogroep het zelf al niet meer serieus neemt waarom zou ik dat dan doen? In een verzorgingstehuis mag je al 1,5 maand niet komen maar daar vallen ze met bosjes.

Patje2011 | 22-04-20 | 11:13 | 18

@Patje2011 | 22-04-20 | 12:38: Ik bedoel dat jij en ik dat virus ook maar beter niet kunnen oppikken. De uitwerking per persoon is een soort van Russisch roulette.

Goldfinger | 22-04-20 | 12:40

@Goldfinger | 22-04-20 | 12:40:
Ik denk dat als je 'jong' en gezond bent en je neemt afstand en je bent hygiënisch dat de kans op sterven of zelfs een ziekenhuisopname erg klein is.

Patje2011 | 22-04-20 | 12:50
▼ 15 antwoorden verborgen

Makkelijk te verklaren. Je zal Rutte maar als MP hebben.

zoalsikhetzeg | 22-04-20 | 11:04

Ja, vreemd hoor, maar goed gelukkig leef ik niet puur en alleen om te consumeren. Al valt er ook weinig te doen heden ten dage.

Pluisbaard | 22-04-20 | 11:02 | 2

De economie draait op consumeren. Kunt nu wel denken dat u het goed heeft maar als de backlog van orders is bijgewerkt door bedrijven, wat dan? Wanneer komen er weer nieuwe orders? Als niemand de poeplap trekt hebben we een probleem he

Draak uit Brabant | 22-04-20 | 12:12

@Draak uit Brabant | 22-04-20 | 12:12: Dat snap ik ouwe draak, maar goed er zijn veel dingen waar ik normaliter redelijk wat geld aan uitgeef die nu gewoon niet kunnen.

Pluisbaard | 22-04-20 | 21:27

Dit was wel te verwachten. Mensen willen wat zekerheid inbouwen voor de moeilijke tijden die nog gaan komen.

lingo star | 22-04-20 | 11:00 | 2

En met die 2 biljoen die Brussel wil zullen die tijden voorzeker komen.

Nehemia | 22-04-20 | 11:45

@Nehemia | 22-04-20 | 11:45: minimaal je hebt de oplopende rente op de staatsleningen nog niet meegeteld nu we ook mogen betalen en garant staan voor de begrotingen van landen in Europa die het niet zo nou nemen.

captain-caveman | 22-04-20 | 13:12

Verbaast me niks met dit eigenburgerslaatst beleid.

Schietmijmaarlek | 22-04-20 | 10:54

Ik weet ook niet meer wat ik er nou van denken moet. Enerzijds ben ik er bang voor maar aan andere kant is t een griep die vaker niet fataal is dan wel. Maar omdat we elke dag om 2 uur smiddags dodengetallen om de oren krijgen ,zit de schrik er dan toch weer in. Maar waarom nog steeds geen mondkapjes bij maatschappelijke zaken? Ik denk zeker wel dat dat helpt. Zoals t nu gaat gaan de mensen het niet nog maanden volhouden.. en als er wel een 2e golf komt dan is de kans sterk aanwezig dat mensen echt boos gaan worden en gele hesjes aan gaan trekken. Tegen rutte tegen rivm. We zijn kapotbezuinigd in de zorg,dat mag niet onderschat en vergeten worden. Daar hebben we nu de ellende van . Pensioenen gaan eraan en er zal nog meer volgen aan financiele ellende. Maar hee whats up? Asielzoekers halen we nog steeds blij binnen,, 6000 asielzoekers moeten verplicht dit jaar een woning krijgen.. weer en weer zijn de starters vooral de 20tigres de dupe dat ze nog langer bij hun ouders moeten blijven wonen. Want ja door deze crisis ligt alles op zijn gat ook de bouw. Maar die 6000 woningen voor asielzoeker die zijn verplicht gesteld. In dit kleine landje ,waar je al hutje mutje zit moet t nog meer multi culti worden buiten de jongeren die ook op hunzelf willen wonen om. De jonge generatie die t volgens rivm makkelijk aankan dat virus. Ja laat ze dan vooral nog langer bij hun ouders wonen zodat ze die wel ziek kunnen maken als ze pech hebben. Of ouders die geen huurtoeslag meer krijgen want werkend volwassen kind in huis en dat salaris telt mee. Goh wat zou ik graag 30 jaar jonger willen zijn in deze tijd,,dan was ik er allang vandoor gegaan met mijn gezin.. emigreren naar new zeeland.. veel groen veel ruimte. Pleite uit nederland . Nederland het klinkt allang niet nederlands meer.

haatsmurfin | 22-04-20 | 10:53 | 6

@vincent uit groninge | 22-04-20 | 11:12: Tel uw zegeningen, zelfs al is het er maar 1. De zon schijnt ook voor u en niets houdt u tegen om daar vanaf uw balcon, uw tuin of zelfs voor een open raam (mocht u geen tuin of balcon hebben) van te genieten. Duik weer eens in uw boekenkast, er is vast wel een boek dat u voor de 2 of zelfs 3e keer wilt lezen. Geniet van wat er nog wèl is! Ga naar een park en maak een wandeling al is het maar voor 1/2 uur en laat uw smartfoon vooral thuis. De hele zijwand van mijn overkapping is eergisteren omgewaaid omdat die niet goed was vastgezet. Meteen een goede boormachine gekocht bij Bol die vandaag is bezorgd. Dus werk aan de winkel. Klagen is een keuze. U verdient prima maar kunt niet weg. Het 1e is al iets waar velen u om zullen benijden en als u niet weg kunt: maak er het beste van in uw situatie. Focus op wat u hebt, niet op wat u graag zou willen.

Lupuslupus | 22-04-20 | 11:49

@vincent uit groninge | 22-04-20 | 11:12: Hey Vincent, we zijn (bijna) allemaal begonnen met een kamertje. Op het moment dat je je gaat zitten opvreten over alle redenen waaróm dat zo is, gaat het ook nooit beter voor je worden. Neem het heft in eigen handen. Maak een plan. En accepteer dat niet alles meteen komt aanwaaien. Heeft bij mij ook 20 jaar geduurd, maar het verschil is dat ik nu 11 kamers heb met uitzicht op de bergen. Niet omdat ik wat gekregen heb of de loterij gewonnen heb, maar gewoon omdat ik mezelf toen in een studentenkamertje met studieschuld zat een doel gegeven heb en daarvoor 20 jaar lang hard gewerkt heb, ondanks ziekte en tegenslagen. 20 jaar lijkt een lange tijd, maar het vliegt om (jammergenoeg). Ik zeg niet dat het voor iedereen weggelegd is, en er zijn ook mensen die gewoon domme pech in het leven hebben, maar ik zou het je gewoon van harte aanbevelen het minstens te proberen. Je bent jong, de wereld is van jou.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 12:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Typisch.
De regering die reageert op hypes, zelf verder geen enkel inzicht toont.
Als nou tenminste dat overheidsgeld maar in de nationale IT industrie wordt gestopt en niet in een buitenlandse, dan wordt tenminste nog de nationale economie een beetje gesstimuleerd...
Dan is het niet helemaal weggegooid.

Gerf | 22-04-20 | 10:42

Vroeger kreeg je griep en bleef je een week thuis, nu regelt de overheid dat voor je.

van Oeffelen | 22-04-20 | 10:41 | 7

@Lupuslupus | 22-04-20 | 12:10: Eensch. Toch was er eens iemand die ooit het idee had om hier een kunstmatige berg van twee kilometer te bouwen. Thijs Zonneveld als ik me niet vergis.

Nehemia | 22-04-20 | 12:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe vaker we dit soort berichten voorgeschoteld krijgen, hoe vaker ze gaan kloppen.

Quib | 22-04-20 | 10:40

Vertrouwen is goed, controle is beter.

dhrat | 22-04-20 | 10:40 | 3

En totalitaire controle is helemaal de bom.

Nehemia | 22-04-20 | 11:47

Lenin wist het al.

Kuifje-naar-Brussel | 22-04-20 | 12:12

Het probleem is nu dat er een uitzichtloze situatie wordt gecreëerd, waardoor mensen zich vastklampen aan nog grotere onzekerheden (zoals de overheid en het RIVM). Die houvast resulteert in het terecht stellen en veroordelen van de medemens die de regels iets minder nauw nemen, en het vast blijven houden aan de stroohalmpjes die onze overheid wel geeft (1,5m afstand, thuis blijven en andere complete waanzin). Let wel, angst regeert en dat blijkt nu wel. Angst is een extreem slechte raadgever en de moordenaar van rationeel denken!

Eagle_Eye | 22-04-20 | 10:39 | 9

Het nieuwe normaal!

Pinkshit | 22-04-20 | 11:41

@Heiner | 22-04-20 | 11:37: Helemaal mee eens. Ik vind ook niet dat er per-sé geen geld naar Italië of banken mag gaan. Het enige dat me niet bevalt is dat er over gelogen wordt, er worden fabeltjes verteld en toneelstukjes gespeeld. Ben er dan gewoon eerlijk over en accepteer een "nee" als het "nee" is en prijs jezelf gelukkig met een "ja" als de partijlijn overeenkomt met de keus die de kiezer gemaakt heeft, denk ik dan.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 12:06

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 12:06: Er is ook iets anders aan de hand bij die kiezer en ook in de polletiek. Als kiezer mag je sowieso al blij zijn als de partij die jij hebt gekozen ongeveer 60% van jouw doelstellingen deelt. "Ja, ik ben voor het liberalisme van Rutte en D'66, maar waarom toch steeds dat bukken voor multinationals" "Ja, ik voel mezelf links, maar waarom toch die adoratie voor allochtone norm afwijkers?" Wat we zien is dat politiek niet langer meer een inhoudelijk spel is, maar ook een poppenspel. Er zijn serieus mensen die alle gebeurtenissen van dit moment wijten aan mensen als Baudet of Wilders, ook die lockdown, terwijl het niet Baudet of Wilders waren die die maatregelen hebben geimplementeerd en terwijl die maatregelen in de meeste landen wezenlijk harder zijn dan in Nederland. Er wordt geprojecteerd op personen en dat gaat naar twee kanten .Voor de mensen die achter de coalitie staan, maakt het niet uit wat die regering zegt en ook niet wat die oppositie zegt, Het gaat om degene die het zegt, niet om inhoud. Dat die kappers nu dicht zijn ligt niet aan de kabinetsmaatregelen, maar aan Baudet. Dat we "opgesloten" zitten ligt toch vooral aan Wilders en Baudet. Althans volgens sommigen. Het is niet zo gebeurd, dus we zullen het nooit kunnen nagaan, maar ik vraag me wel eens af wat er zou zijn gebeurd als Baudet en Wilders hadden gezegd dat je er vooral niets aan moest doen en het ongehinderd moest laten woekeren. Ik hoorde in de betogen van Baudet op 28 en 29 januari niets van partijpolitiek, sterker nog, zelfs de ultieme tegenstander van Baudet, Kuzu, was het volledig met hem eens. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat partijpolitiek wel een rol speelt bij het wel of niet nemen van maatregelen. "Vooral die populisten geen ruimte geven"

Heiner | 22-04-20 | 13:31
▼ 6 antwoorden verborgen

Nee, alles openlaten is een goed idee. Alleen jammer dat je dan struikelt over de lijken.

Vula | 22-04-20 | 10:37 | 5

Lijken worden aan de kant gelegd hoef je niet over te struikelen

Pinkshit | 22-04-20 | 11:43

Alleen als de angstfactor groot genoeg is, is het mandaat om iedereen wereldwijd te vaccineren volledig geborgd.

Nehemia | 22-04-20 | 11:56

@Nehemia | 22-04-20 | 11:56: nu alleen nog iets tegen 5G en we zijn volledig beschermd. Het iwachten is eropdat die idioot die uit deebolakliniek is ontsnapt hier opduikt. Dat is even wat anders dan een griepje, zeer besmettelijk en zeer dodelijk. Bij dat vergeleken is corona niet veel meer dan een snottebel.

Toverkol | 22-04-20 | 20:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar blijven de peilingen van de politieke partijen?

boerzoektscheet | 22-04-20 | 10:31 | 9

@arlen | 22-04-20 | 10:35: VVD 151, CDA 67, D66 48, FVD -54. Whaha. En iedereen vindt volgens Gijs Rademaker Rutte een ontzettende l...... toffe peer.

Mart6037 | 22-04-20 | 10:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Vertrouwen is ongeveer het tegenovergestelde van onzekerheid.
Mensen zijn onzeker over hoe het verder gaat.
Dat klopt dus wel, dat plaatje.
Wat het plaatje niet zegt is hoe het verder gaat.

kloopindeslootjijook | 22-04-20 | 10:25 | 1

Dat weet niemand.

Kuifje-naar-Brussel | 22-04-20 | 12:13

Aan de buitenkant is het een dalend indexcijfertje, lekker rustig op straat, geen file, komt het salaris nog binnen.

Aan de binnenkant is het verrot, leningen voorbij onze persoonlijke en landelijke oogballen, geen kans dat die ooit terug betaalt gaan worden. Nu zo hard extra stimuleren zonder de rot op te lossen, trekt het frame scheef en zal ons naar de afgrond storten. Welkom in de depressie.

Gaukerino | 22-04-20 | 10:21 | 3

Bij de komende depressie zal die van 1930 verbleken.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:48

Nu overdrijf je Lupus

Roelpaardensmoel | 22-04-20 | 11:01

@Roelpaardensmoel | 22-04-20 | 11:01:
Nee, Lupus heeft gelijk. In China is het covid-19 virus alweer opgedoken. De consument staat op de rem, dit gaat grote vormen aannemen.

Jezusaapje | 22-04-20 | 13:24

“Every society is two hot meals away from chaos”.
Bij ons is dat 2 hypotheekbetalingen. Ik zie de omslag al borrelen bij de hipster-crea-zzp-ers die nog maar kort geleden zongen "Je bent welkom in ons land" en nu bereid zijn om verliezen in mensenlevens van 60-plussers maar "te moeten willen". (Tsja, hun taaltje zijn ze nog niet verleerd)

BASinnic | 22-04-20 | 10:21 | 3

Hipsters zijn doorgaans werkzaam in bullshit banen die als eerste weggesaneerd worden bij een crisis. Als ze weer 'mogen' dan vraag ik me af hoeveel werk er voor deze lui is.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:24

Die gaan als dagbesteding in onze lieve stad straks weer demonstreren en woningen kraken.

Schemerlamp | 22-04-20 | 10:27

@Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:24: precies. En wij gaan ten opzichte van hun het verschil niet merken: eerst zeuren ze vanuit hun bullshit baan om geld en daarna houden ze de hand op omdat ze hun bullshit baan verloren hebben. Vooruitzien is er niet bij, bij dat soort figuren. Daarom hebben ze ook een bullshit baan.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:49

een dikke 17.000.000 inwoners kunnen niets, omdat 3916 bejaarden overleden zijn, waarvan het grootste deel 80 jr of ouder is en/of onderliggend lijden heeft, dit is allemaal voor de bühne, er moet eerst nog meer geld en macht afgedragen worden aan Brussel

arzal3138 | 22-04-20 | 10:19 | 6

Die 3916 'bejaarden' (wat sowieso al een flagrante leugen is!) zijn slechts een kapstok voor iets gruwelijks dat nog gaat komen.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:50

@Lupuslupus | 22-04-20 | 10:50: Eens. Elke keer als ik het nieuws van de dag zie, is er iets dat mij zegt dat dit alles slechts de voorbode is van iets anders. De verdeeldheid en onduidelijkheid zijn gewoon te groot.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:23

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:23: 5G?

Toverkol | 22-04-20 | 19:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Het hele zorgstelsel is in en in verrot dankzij dit en de afgelopen kabinetten. Ziekenhuizen komen nu financieel in de problemen omdat er vrijwel geen inkomsten zijn van de reguliere zorg en het opschalen voor de corona crisis bakken met geld kost en men daar nauwelijks aan verdiend. Leve de marktwerking in de zorg ( sarcasme mode uit)

robdeventer | 22-04-20 | 10:19 | 2

Ja mooi he die Diagnose Behandel Combinatie van het NZA waarmee een ziekenhuis gestuurd wordt op kosten.

Schemerlamp | 22-04-20 | 10:25

En dat beweer je over een van de beste zorgstelsels ter wereld.

Kuifje-naar-Brussel | 22-04-20 | 12:14

Even een kritische kanttekening over het ‘redden’ van bedrijven. Als voorbeeld nemen we de kapsalons. Als deze crisis voorbij is, zijn er nog steeds mensen die een knipbeurt nodig hebben (vragers) en er zijn nog steeds mensen die kunnen knippen (aanbieders). Gaan we nou serieus denken met z’n allen, dat die partijen elkaar straks niet kunnen vinden, dat er geen kappersbranche zal zijn als de huidige salons niet ‘gered’ worden ? Onzin natuurlijk. Het zijn ook niet de kappers die gered worden, maar de financiers van de bedrijven die gered worden, oftewel de eigenaren van de schulden van zo’n bedrijf. Het alternatief voor het redden van een bedrijf is : failliet laten gaan, de rekening komt dan bij de financier te liggen. Maar wie of wat is een financier eigenlijk ? Per definitie is dat iemand die meer geld heeft dan nodig om van te leven, iemand van wie de verdiensten de uitgaven overtreffen. Hoe meer je kunt uitlenen, hoe meer je tot de bezittende klasse hoort. Achter het ‘redden’ van bedrijven gaat dus eigenlijk het ‘redden’ van de bezittende klasse schuil. De overheid (waarvoor wij allen betalen, maar vooral de werkende middenklasse) steekt zich diep in de schulden, de belastingbetaler zit nog jaren met de lasten, maar de eigenaren van de bedrijfsschulden (ofwel de rijkste mensen in ons midden) zijn de partij die ermee aan de haal gaan. De crux is dit : de feitelijk belangrijkste ‘bezitting’ van een kapper is zijn vermogen om arbeid te verrichten. En dat vermogen wordt niet geraakt door de crisis. De crisis biedt dus een fantastische mogelijkheid om de relatieve waarde van arbeid ten opzichte van kapitaal drastisch te verbeteren, en de kunstmatig gecreëerde ongelijkheid weer recht te trekken. Maar wat gebeurt er ? Precies dezelfde fout als in de vorige crisis : banken en financiers worden gered, en de belastingbetalende middenklasse wordt kan zijn zuurverdiende welvaart weer inleveren. De analogie met het Griekse drama van een paar jaar geleden is duidelijk : ook toen wezen verstandige mensen erop dat niet Griekenland, maar de Griekse geldschieters werden gered. Precies dezelfde transfer of wealth schuilt achter het ‘redden’ van Italië met steeds bijgedrukt geld door de ECB. Dat gaat niet om zielige Italianen, dat gaat om nerveuze bankdirecteuren in Parijs en Frankfurt, dáárom wordt uw pensioen uitgehold. De ‘onafhankelijkheid’ van de ECB is gewoon een eufemisme voor : aan democratische controle onttrokken. Fijne werkdag vandaag ! Vergeet niet uw belastingformulier op tijd in te vullen . .

CeesCloosd | 22-04-20 | 10:17 | 5

Mooie tegel. Ben het niet overal met je eens, want deze mooie opportunity om alles beter te maken gaat wel een aantal mensen eerst een tijdlang in de puree helpen met alle directe gevolgen van dien (armoede gun je echt niemand, ook niet met de belofte dat het daarna beter wordt), maar ik vind je relaas goed onderbouwd. Zou mooi zijn als bepaalde reaguurders hier een voorbeeld aan zouden nemen. (ik noem geen namen)

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:47

zo op het oog een sympathiek verhaal, maar in de praktijk raakt het kant nog wal. Waarom zouden er minikredieten verstrekt worden in ontwikkelingslanden?
Het geld verdienen is met jou redenering alleen no mogelijk voor mensen die geld bezitten.

MAGA-11-2020 | 22-04-20 | 11:01

Als je bedrijf stil ligt, betekent dat niet dat je geen kosten hebt of geen privé kosten hebt. Als verhuurders een beetje coulant zijn is het misschien nog wel te doen, Verder zijn er natuurlijk ook heel veel "éénmanszaken" die een gezinsinkomen moeten genereren. Beide partners zijn afhankelijk van de inkomsten uit die zaak en dus hun kroost ook, Als je inkomsten dan opgedroogd zijn, gaat het hard achteruit.

Heiner | 22-04-20 | 13:55
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 22-04-20 | 10:13 | 1

De grafiek is seizoensgecorrigeerd, staat er. Valt dus wel mee: na afloop van het corona-seizoen trekt het wel weer bij.

a9b2b1 | 22-04-20 | 10:11 | 2

Nee, dan komt de corona-tjunami terug met zijn hoge golf. Dan klapt de dollar en wil iedereen zijn olie in goud of een andere munt. Dan mag Amerika hopen dat ze hun werkeloze soldaten nog aan de praat krijgen. Onze grote vriendelijke buurman Putin dealt met China, Turkije en Iran. Dus wij zullen het van verre vrienden moeten hebben.

Premier Trutte | 22-04-20 | 10:16

@Premier Trutte | 22-04-20 | 10:16: President Poetin is een meesterschaker, letterlijk maar ook figuurlijk. Er is toch echt niemand die gelooft dat na de schandalige hetze tegen Rusland door het Westen Poetin ook maar iets zal doen dat het Westen ten goede zal komen? En hij heeft daarmee gróót gelijk!

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:54

Dat consumentenprijs keldert net zo hard als de olieprijs. Alleen de benzineprijs keldert niet mee want daar zit per liter 1 euro accijns en btw standaard op. En ga er maar van uit dat deze heffingen flink omhoog gaan.

AntonJansen | 22-04-20 | 10:09 | 5

Hier in Duitsland daalt hij anders wel: ik heb van de week voor het eerst in lange tijd voor 1 euro per liter diesel kunnen tanken. Dat zijn waarden uit een grijze verleden tijd.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:55

Tuurlijk want stel je voor dat Jan Modaal ook een keer een voordeeltje heeft temidden van alle ellende. Maar is goed voor dat klimaat van ze dus als de olieprijs straks weer omhoog gaat blijft die verhoging.

5611 | 22-04-20 | 13:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze hebben een neerwaartse spiraal getriggerd met die stompzinnige lockdown voor iedereen i.p.v. alleen voor de kwetsbare groep. Te ijdel om te kijken naar landen die zonder lockdown de zaken in de hand hebben blijven ze hier stijfkoppig vasthouden aan sociale en economische zelfmoord.

Crusher | 22-04-20 | 10:08 | 8

@Crusher | 22-04-20 | 10:39: Precies. Je moet je maatregelen baseren op een root-cause analyse en jezelf de vraag stellen "Wie landen er op de IC en wie niet?" Antwoord: 90% zijn oudere, dikkere mensen met een medische voorgeschiedenis. Waarom is het dan zo moeilijk om alle maatregelen precies op die groep af te stemmen? En dit is niet pas sinds een paar dagen bekend...

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:59

@Crusher | 22-04-20 | 10:37: Zweden komt nu ook kritiek op. En Zuid Korea heeft een app, die mensen in Nederland waarschijnlijk niet willen.

Kuifje-naar-Brussel | 22-04-20 | 12:16

@Crusher | 22-04-20 | 10:39: Heb een BMI van 30+, maar al 15 jaar nooit ziek geweest. Als de ziektekostenverzekering een bonussysteem had gehad, was ik nu miljonair geweest.

Toverkol | 22-04-20 | 19:21
▼ 5 antwoorden verborgen

- Er komen steeds meer berichten dat de infectiegraad veel hoger (in landen die wél testen-testen-testen!) is dan China voor deed komen => het aantal doden is dus veel lager dan men doet voorkomen => het is dus vergelijkbaar met de seizoensgriep wordt al gezegd
- In februari 2020 had Mark 'Bejaardenruimer' Rutte direct heel groot in moeten zetten op testen-testen-en-nog-eens-testen
- Vervolgens hadden ze alle bejaarden met obesitas en 2-3 onderliggende ziekten moeten isoleren en al het (thuis)zorgpersoneel direct uit moeten rusten met beschermende kleding (IS ZELFS NU NOG STEEDS NIET GEBEURD!)
- Een lockdown was dan niet nodig geweest en dan had de economie gewoon door kunnen draaien
- Het voorgaande scenario was het allerbeste geweest en ik zal uitleggen waarom
- Een vaccin dat 100% bescherming biedt gaat er misschien wel nooit komen want het is namelijk nog nooit iemand gelukt om een goed werkend vaccin tegen welk coronavirus (er waren er velen rond, vaak verkoudheidsvirussen) dan ook te maken
- Een goed werkend vaccin maken is een onmogelijke opgave omdat het bovenste deel van het ademhalingstraject wordt beschouwd als eerste barrière van het afweersysteem en die eerste barrière is de huid. Antistoffen zitten in het bloed en niet in de huid dus een ziekteverwekker die op de huid landt kunnen die antistoffen helemaal niet bijkomen en hetzelfde geldt dus ook voor het bovenste deel van het ademhalingstraject. Er is zelfs een nog veel erger bijkomend probleem en dat is dat kandidaat-vaccins tegen een coronavirus de boel zelfs verergeren in plaats van te reduceren. Deze Australische wetenschapper (professor Ian Frazer - deze man was 1 van de ontwikkelaars van het HPV-vaccin) omschrijft het heel mooi en duidelijk: "One of the problems with corona vaccines in the past has been that when the immune response does cross over to where the virus-infected cells are it actually increases the pathology rather than reducing it," Professor Frazer said. "So that immunisation with SARS corona vaccine caused, in animals, inflammation in the lungs which wouldn't otherwise have been there if the vaccine hadn't been given." Vooral die laatste zin hè, als het niet gegeven was dan.......
Kortom we kunnen beter testen-testen-testen en verder gewoon doorgaan met ons leven. Waarom Japie en Mark daar niet voor hebben gekozen is mij een compleet raadsel maar ja alle documenten omtrent de gekozen corona-strategie zijn WOB-nietig verklaard en zullen binnenkort wel tot Staatsgeheim verklaard worden.

Roadsurfer | 22-04-20 | 10:07 | 5

Wat moet het leven van een viroloog-aan-wal toch heerlijk overzichtelijk zijn. En dan tóch alles beter weten, toevallig omdat je een internetaansluiting hebt. Chapeau!

Festen | 22-04-20 | 10:18

@Festen | 22-04-20 | 10:18: wat moet het leven toch makkelijk zijn als je elke stelling die je niet bevalt kunt afdoen met de door jou toegedichte kwalificatie van de persoon die hem doet. Chapeau!

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:02

Knap staaltje burgerjournalistiek en goed gefundeerde informatie. Dank!

Nehemia | 22-04-20 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier gaat het werkende leven gewoon door en wordt alle geld die normaal naar leuke/luxe uitgaven gaat gewoon opgepot. Goed voor de spaarrekening en de buffer dus, want ik vermoed dat er nog wel eens dure tijden gaan aankomen als straks alles weer een beetje gaan draaien. En ik verwacht nog wel een rekening van de EU als we de knoflooklanden weer een zak geld cadeau moeten gaan doen.

Le Roi | 22-04-20 | 10:07 | 1

Het is verstandig als je een buffer aan kunt leggen maar let op. Als Mark Rutte hem niet leeg komt roven voor klimaat, Italië, gelukzoekers of stikstof dan is het de inflatie wel die gaat komen. Als je iets kunt opbouwen zorg dat het buiten bereik van de grijpgrage Nederlandse overheid is en liefst niet in euro.

5611 | 22-04-20 | 13:07

Paniek!
Media!
Clicks!
Corona!

Is dit nog nieuws? | 22-04-20 | 10:07 | 1

Geenstijl is een tabloid.

Vasquez | 22-04-20 | 10:14

Ik kan niet wachten tot de verplichte vaccinaties komen die Bill Gates samen met de WHO ontwikkelen, om de hele wereld te behoeden van deze zeer ernstige Covid19 en we weer terug kunnen naar 'normaal'. Eindelijk een einde aan de sterfte van 0,0002% van onze bevolking!
COVID: Certificate Of Vaccination ID 2019 (ID2020: id2020.org/).

Eagle_Eye | 22-04-20 | 10:06 | 4

@Gulliver | 22-04-20 | 10:07: Onze trol is ook wakker. Ben je uit je bed gevallen vanochtend, dat je zo vroeg reageert?

Eagle_Eye | 22-04-20 | 10:10

@Eagle_Eye | 22-04-20 | 10:10: Ze kunnen ook nooit inhoudelijk reageren, maar komen altijd met hun standaard mantra´s van wappie, aluhoedjes en complotters. Dat is de enige ammunitie die ze hebben. Armoe troef.

Nehemia | 22-04-20 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

WHO, Gates Foundation, Wuhan lab etc allemaal gehackt vannacht...

Rest In Privacy | 22-04-20 | 10:06 | 1

De moeder van alle economische recessie's die we in onze levenstijd ooit mee hebben mogen maken is in aantocht. Buckle up !

suscrofa | 22-04-20 | 10:06 | 2

De lemmingen worden langzaam wakker en beginnen in te zien welke tsunami op ons afkomt. Maar ze blijven naief hopen tegen beter weten in dat het tijdelijk zal zijn. Er is gewoon geen reflectievermogen in dit luilekkerland aanwezig dat de komende jaren in het teken van overleven komt te staan.

Schemerlamp | 22-04-20 | 10:21

@Schemerlamp | 22-04-20 | 10:21:
Tja de gezapige naïviteit van de gemiddelde Nederlander leert 'm niet de grenzen van een gapende afgrond.

suscrofa | 22-04-20 | 11:09

Rutte is volslagen krankzinnig geworden maar helaas heeft hij zwaar bezuinigt op de geestelijke gezondheidszorg waardoor er zelfs voor deze topidioot geen plaats meer is in een isoleercel.

Solar666 | 22-04-20 | 10:04 | 4

Dat krijgt ie er van als je tot aan je nek in Merkels Arsch zit.

joppo0 | 22-04-20 | 10:08

@joppo0 | 22-04-20 | 10:08: En vergis je niet: die is van reusachtige proporties, daar passen met gemak Macron en Timmermans nog bij.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:25

@Eagle_Eye | 22-04-20 | 10:07: Mark Rutte kijkt uitsluitend hoe hij het beste de Nederlandse economie de nek om kan draaien.. De bouwen de landbouw had hij met stikstof al te grazen. Met corona zijn de horeca en het complete MKB aan de beurt, de luchtvaart lukt misschien ook nog.

5611 | 22-04-20 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Een daling van deze index met een horizon van 12 maanden is niet verrassend, laat staan een nieuwswaardig feit op zich. Een aantal maatregelen, naast het met honderden miljarden euro's tegelijk overhevelen naar de usual suspects (die hele steunoperatie van de EU c.s. is niets anders dan het overeind houden van de banken met hun in principe waardeloze schatkistpapier en grote bedrijven die teveel geleend hebben om dat het toch niets kostte) zaten al in de pijplijn:

De rente op spaartegoeden wordt negatief, wat ongetwijfeld verkocht zal worden als een poging de particuliere vraag te stimuleren. 2 linkjes voor de techneuten onder ons: www.financieelstabiliteitscomite.nl/m... en www.tweedekamer.nl/kamerstukken/briev...

Elke euro die nu door de overheid wordt uitgegeven, kan niet ingezet worden voor stimuleringsmaatregelen later. Dan staat de overheid voor een aantal keuzes. a) minder geld uitgeven aan nutteloze zaken. Dat gaat niet gebeuren, zie de miljarden voor de ideologische stokpaardjes over en weer. b) belastingen verhogen. De definitieve doodssteek voor de economie. Gaat dus hopelijk niet gebeuren, met als speciaal aandachtspunt de lokale overheden. c) De staatsschuld op laten lopen. Heel simpel: directe stimulering van de huishoudens in Nederland. Noem het een soort supertoeslag. Of een belastingkorting (dat is met enige voorbereidingstijd eenvoudiger en minder fraudegevoelig)

Maar dan moet de knop in Den Haag volledig om. Na 20 jaar uitknijpen nu ineens de burger positief benaderen. We zullen het zien.

Op de wat langere termijn: de toenemende druk vanuit de EU om belastingparadijs Nederlandje fiscaal te fatsoeneren. Het probleem is dan het VK, maar daar is met sancties een snelle en relatief eenvoudige mouw aan te passen. Maar dan moet Brussel wel hun eigen lobbycircus kunnen weerstaan.

Hopelijk op de iets langere termijn: een warme sanering van de volledig doorgeslagen financiële markten. Zie bijvoorbeeld de absurditeit van een negatieve olieprijs. Geen fantasieconstructies meer van volledig gebakken lucht, maar een verplichte link met de reële economie. En stevige buffers. Zeg maar de manier van investeringsbankieren voor de beursgangen: degelijk en saai.

En tot slot: de ultieme stimulans. De confiscatie van de woekervoorraden geld bij particulieren. Die voortdurende race naar de bodem. Chinezen die zich mogen dood werken voor een paar cent extra marge aan de top. Bedrijven met meer cash dan het BNP van de meeste landen. Private equity funds die een extern gefinancierde plundertocht door bedrijven maken, met een planningshorizon van hooguit 5 jaar. En in een gezonde economie zijn individuen met een vermogen van honderd miljard dollar onmogelijk.

En dus in zijn algemeenheid: een beter evenwicht in die economie voor een veel robuustere toekomst. Zo niet, dan gaat het vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) definitief verkeerd.

Wederom een interessante goedemorgen, hedenmorgen.

PS: de inflatie blijft buiten beschouwing. dat levert horrorscenario's op die het voorstellingsvermogen van ondergetekende gezondheidshalve te boven gaan.

Hetkanverkeren | 22-04-20 | 10:02 | 4

Mooi vergezicht, maar het gaat niet gebeuren vanwege de grote belangen van degene die boven ons gesteld zijn.

van heinde en verre | 22-04-20 | 10:31

@van heinde en verre | 22-04-20 | 10:31: Precies. En dat moet mijns inziens veranderen. De vraag is inderdaad alleen hoe? Ik heb geen idee.

Terug naar de tekentafel en vanaf 1848 kijken hoe het allemaal fout heeft kunnen lopen?

Hetkanverkeren | 22-04-20 | 11:04

@Hetkanverkeren | 22-04-20 | 11:04: Dat zou mooi zijn, maar ik denk niet dat de juiste mensen ooit aan de tekentafel uitgenodigd worden. Er woedt een bikkelharde machtsstrijd 'boven ons'. Wij zijn 'food'.

van heinde en verre | 22-04-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen, het gaat allemaal goed komen. Hugo "Doorpakken" de Jonge gaat ervoor zorgen dat uiterlijk 19 Mei "de" tracking app klaar is om over ons heen gestort te worden.
www.icthealth.nl/nieuws/kabinet-komt-...
Hugo "Doorpakken" de Jonge:
"Ik heb geconstateerd dat er een goede basis in kennis en vergevorderde oplossingen is om verder op te bouwen. Daarom is het mijn inzet om snel te kunnen beschikken over een team met de juiste bouwers en ook met experts op het gebied van onder andere informatieveiligheid, privacy, grondrechten, nationale veiligheid en inclusie."
Tel daarbij op het voorstel van ons aller Opa van der Horst die op De Witte Onderbroek ervoor pleit om een tweede OMT op te richten van sociale wetenschappers, en je voelt gewoon dat het snel de goede kant op zal gaan.
joop.bnnvara.nl/opinies/vorm-nu-ook-e...
"Het is urgent om (..) onmiddellijk een Outbreak Management Team 2 te vormen met daarin de beste economen, sociologen, en antropologen in het land, aangevuld met wetenschappers uit andere disciplines, die aangedragen worden door deze beoefenaren van de sociale wetenschappen."
Roos Vonk loop al de hele week met een nat broekje rond, klaar als ze is om acuut al die vermaledijde vleeseters in een permanente lockdown te gooien, en Diederik Stapel hoopt vurig op een rehabilitatie. Dat de argeloze burger, met name diegene die rechtsdragend is, in dit verhaal helemaal niets meer te zeggen heeft, spreekt voor zich:
"Dit OMT2 geeft de overheid adviezen om de Nederlandse maatschappij zo ongeschonden mogelijk door deze periode heen te helpen. Ook ontwikkelt het scenario’s voor de wederopbouw na de komende rampjaren. Kortzichtig mogen de daarbij niet zijn: Zij moeten het belang van Nederland juist met een mondiale blik het belang van Nederland voor ogen houden. Wij kunnen ons tenslotte niet meer achter onze dijken in een schitterend isolement verbergen."
Er staat ons een schitterende toekomst te wachten, een Heile Welt, een inclusieve regenboogwereld zonder nationale identiteiten. Weg met de WOB, leve de tracking apps, leve de Eurobonds.
Waar van der Horst en de Jonge van dromen, daar dromen veel machtshongerigen naar. "Resistance is futile".

Schoorsteenveger | 22-04-20 | 10:00 | 2

Grappig hoe die oude communisten niks leren en altijd elke strohalm aan grijpen om weer een Politburo op te proberen te richten. Milieu, stikstof, Corona, etc. etc.

BASinnic | 22-04-20 | 10:04

Yup. Een Brave New World staat ons te wachten. 1984 was geen handleiding maar een tamme versie met wat er komen gaat. China is ons avondland. Vergeet niet partijkartel te stemmen in 2021 om dit versneld mogelijk te maken belastingvee...

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:12

Probleem is dat economie draait op vertrouwen. Minder vertrouwen betekent minder investeren en daarmee een recessie. Deze cijfers nu betekenen een doorwerking die eind dit jaar te merken is, zichzelf versterkt en dus doorwerkt tot minimaal halverwege volgend jaar. Waarschijnlijk langer...
Het zijn interessante en uitdagende tijden, over tien jaar word over 2020 als een kanteljaar gesproken.

BootleggersSmurf | 22-04-20 | 09:59

kregen we nu maar die 1000 euro van rutte, dan zou iedereen wel wat kopen. Misschien in de verkeerde zaken want ja de meeste moeten dicht blijven... maar geld kan wel rollen.
1000 per huishouden, kost je een keer 7 miljard. gezien de bedragen die blind naar brussel en of africa worden gestuurd groter zijn moet dit er af kunnen niet waar?

Henk P | 22-04-20 | 09:55 | 5

Helikoptergeld of een soort tijdelijke basisinkomen gaat er gewoon komen hoor.
Direct alles omzetten in iets waardevasters dan euro's

Harry Turtle | 22-04-20 | 10:07

@Schulzie | 22-04-20 | 10:00: In wezen is de huidige situatie een mooi voorproefje van de samenleving die we krijgen als de Thunbergjes en GLers van deze wereld hun zin krijgen.

Heiner | 22-04-20 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Bedankt aan de mensen die zo nodig op vakantie moesten om hun virale zak met botten hier naartoe te brengen en voor het niet eerder dichtgooien van de grenzen terwijl de Chinezen al weken waarschuwde.

kovariant | 22-04-20 | 09:55 | 5

De Chinezen waarschuwden niet 'al weken'. Zelfs de WHO - in de zak van China - heeft niet op tijd gewaarschuwd maar weken te laat want eerst was er 'niets aan de hand'.
Feit blijft dat Nederland vanaf het moment dat het virus om zich heen greep in de buurlanden van China, àlle vliegverkeer gestopt had moeten worden, carnaval verboden, alle reizen naar de wintersport verboden en nog wel meer zaken. En ja, dat heb ik vanaf het allereerste begin gemeld, toen de verschrikkelijke beelden uit Wuhan op internet kwamen; dichtgelaste deuren, mensen die uit hun huizen gesleurd werden, de ingepakte lijken op de straten, klaargelegd om opgehaald te worden, de vele mobiele crematoria die naar Wuhan gedirigeerd werden, de artsen in Wuhan die het zwijgen werd opgelegd enz. enz. enz. In plaats van zelf onderzoek te doen - en dat hadden ze net zoals ik gekund(!) - hielden ze zich vast aan de criminele WHO en hun laafjes het RIVM, béiden aangestuurd door de maniak Bill Gates!. Die naast de VS - Trump is eindelijk tot het besluit gekomen om voorlopig geen cent meer (was 5 miljard) aan de WHO te schenken - de grootste gelddonateur is van WHO èn RIVM. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.!

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:07

Ik ken vele mensen die nog gewoon naar de coronagebieden in Italie en Oostenrijk zijn gegaan, sommige zelfs op en neer zijn gegaan! Of gewoon vanuit China terugkomen en dan lekker de carnaval in, dan moet je toch wel echt niet nadenken!

Moonwarrior | 22-04-20 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar volgens de makelaarboys van de NVM blijft de huizenmarkt natuurlijk helemaal toppie!
Koop dan!

Harry Turtle | 22-04-20 | 09:53 | 13

@botbot | 22-04-20 | 10:01: lol u denkt dat NHG u nog gaat redden? NHG is er voor de banken niet voor de hypotheekgevers.

Solar666 | 22-04-20 | 10:16

@botbot | 22-04-20 | 10:15:
Hoe groot is die Nationale Echtscheiding Garantie pot inmiddels weer?
Kan me iets herinneren dat bij de vorige crisis de bodem in zicht begon te raken.

Harry Turtle | 22-04-20 | 10:21

@Harry Turtle | 22-04-20 | 10:21:
Het is een soort verzekering zeg maar een contract met twee handtekeningen er onder.

botbot | 22-04-20 | 10:25
▼ 10 antwoorden verborgen

Dit kabinet doet alles om het land te slopen al sinds het begin van het pfaz en stikstof crisis, de asielzoekers, de CO2 crisis, de aardgas crisis.
Ze doen dus waar ze het beste in zijn.

Miezerig | 22-04-20 | 09:52 | 6

Vergeet niet de oliecrisis van de Uyl in 1975, die er overigens nooit geweest is.!

joppo0 | 22-04-20 | 10:11

@HoerieHarry | 22-04-20 | 09:58:
Met Miezerig Mannetje hadden we wel meer genoten van allerlei schandalen omtrent zijn persoontje. Zoals buitenechtelijke kinderen, drugsgebruik, ongedeclareerde Penthousejes en privevluchten... Marx Rutte is maar een saaie piet wat dat betreft.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:14

@Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:14: Ik denk dat hij met "miezerig" de reaguurder hierboven bedoelde, omdat jij-bakken op Harry's keyboard per toetsencombinatie snel gecreëerd worden. Maar je commentaar voor wat betreft miezerig mannetje klopt wel denk ik, daar is veel reageer-potentie verloren gegaan... maar om nu op 'm te stemmen, nou nee, dank je de koekoek.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij is die 22% grotendeels te wijten aan het mijden van cash-geld. Het koopt toch gemakkelijker en spontaner als je het echte geld in handen hebt, en ook als je geen bibberende caissieres voor je hebt die niet kunnen tellen. Mensen worden met een pinpas bewuster van hun aankopen.

Jos Tiebent | 22-04-20 | 09:51 | 6

Pre pinpas tijd ging je naar een bank om daar binnen aan de balie geld op te nemen. Als je op zaterdag geen geld meer in je hand had, maar wel op je rekening dan kon je niks uitgeven.

Schemerlamp | 22-04-20 | 10:01

Misschien wel hoor. Maar als je bij een supermarkt kijkt zie je bij een pinkassa bijna nooit een rij, maar bij een kassa waar je met cash kunt afrekenen kun je 6x1.5 meter achteraan aanschuiven.

Jos Tiebent | 22-04-20 | 10:19

@Jos Tiebent | 22-04-20 | 10:19: Onder normale omstandigheden betaal ik ook alles contant, Nu probeer ik zoveel mogelijk contactloos te doen en ik zie dat meer mensen doen dan vroeger. Voorheen wilde bijna niemand hier aan de zelfscan. Dat is veranderd. Ik vind de zelfscan onder normale omstandigheden ook niets, maar dat heeft juist te maken met de hand op de knip willen houden en overzicht willen houden.

Heiner | 22-04-20 | 10:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Eindelijk cijfers die ik wel geloof.

Nuchternederland | 22-04-20 | 09:51 | 1

Geloof of vertrouw?

Mr_Natural | 22-04-20 | 09:55

Alle 50+'ers blijven thuis werken, de rest gewoon weer aan het werk en naar buiten. Laat het geld lekker rollen!
Noodziekenhuizen zoals in Ahoy staan nu leeg, die kunnen best gevuld worden. We moeten balanceren op het randje wat we nog net goed aan kunnen.
Als we nu pas op 3% mensen met antistoffen zitten, dan moet die besmetting echt omhoog, anders zijn we over 1,5 jaar nog aan het kloten. Het virus buitensluiten lukt nu toch niet meer, dus laat maar komen.
(En dan maar hopen dat je immuun (of in ieder geval beter beschermd) bent na het 1x gehad te hebben natuurlijk...)

Timide_Aso | 22-04-20 | 09:50 | 3

Ha groepsimmuniteit , dat dingetje wat nog niet bewezen is.

marrretje | 22-04-20 | 09:59

Zucht. Het hele probleem is dat als we weer richting 1.2 infectie rate gaan de zorg- en ic's totaal overspannen raken. En wat denk je er met het vertrouwen van 50 plusser of bijv. 70 plusser gebeurt? Wat is het doel van werken voor je pensioen als je toch door het volk wordt afgeschreven?

First Contact | 22-04-20 | 10:04

@First Contact | 22-04-20 | 10:04: dat zeg ik: de kwetsbaren moeten beschermd worden! De rest zo veel mogelijk door om de boel draaiende te houden.

En we hoeven niet helemaal immuun te worden. Het blijkt dat 85% van de mensen milde klachten krijgt. Prima, geen probleem.

En we kopen nu toch tijd om de zorg nog verder op te schalen, zodat we die grotere infectie rare wél aankunnen? Dan moet je daar ook gebruik van maken, en dat levert een beter draaiende economie op, met als winst dat er minder bedrijven omvallen.

Timide_Aso | 22-04-20 | 10:32

Maar de curve wordt hier wel plat van!

Patty D. | 22-04-20 | 09:50 | 3

Curves horen niet plat te zijn...

McFreek | 22-04-20 | 10:02

@McFreek | 22-04-20 | 10:02: Dat geldt alleen voor vrouwen. Mijn eigen curves zou ik best plat willen krijgen. Maar tja, sporten op je zolderkamertje is lastig.

Patty D. | 22-04-20 | 10:06

@Patty D. | 22-04-20 | 10:06: Nee hoor.
100 push-ups
100 sit-ups
100 squats

Go!

42 | 22-04-20 | 10:11

Ik geef er geen cent minder om zolang ik nog gewoon mijn inkomen behoud, sterker nog geef ik meer uit dan normaal. Steun de lokale brouwerij en boerderij winkel. Deze crisis is een moment van bezinning en zien we pas in wat er eigenlijk allemaal belangrijk is in het leven. Ik hoop van harte dat de overheid niet de grens weer wagenwijd open gaat zetten om de economie weer zogenaamd te gaan redden met nog meer immigranten. Nationale belangen en westerse belangen moeten nu voorop staan

Hollandse_blauwe | 22-04-20 | 09:49 | 2

eens

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:20

Wat ik me afvraag is, wanneer het op een doodsstrijd aankomt; ik of die brouwerij, gaat die brouwerij mij dan steunen, of is het dan ieder voor zich.
Kan me namelijk niet herinneren dat in eerdere tijden van economische malaise de lokale brouwerij opeens heel toeschietelijk was richting zijn klanten.

Broadsquire | 22-04-20 | 10:28

Kleine nuance: In Brabantse verpleeghuizen gaan er mensen dood.

hoejeheette | 22-04-20 | 09:49 | 7

Klopt, erg verassend, de laatse 50 jaar is er nog nooit iemand overleden in een verpleeghuis......

joppo0 | 22-04-20 | 10:12

@joppo0 | 22-04-20 | 10:12: Ze sterven nu bij bosjes, 50 personen op een aantal van 80 bewoners in één verpleeghuis.! Allemaal omdat de 'zwakkeren' zogenaamd moeten worden gered. Het is één en al drama door het 'beleid' van deze klootzakkenregering.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Haak, touw, kruk... nee ik wacht nog even. Tenslotte gaat de zon voor niks op.

Poesman | 22-04-20 | 09:48

Heeft de consument zo weinig vertrouwen in WC papier?

Broadsquire | 22-04-20 | 09:48

Ik geloof nooit dat zuid Europa hier last van heeft. Leve de eurobonds die er niet komen maar er toch al zijn!

opblaasschaap | 22-04-20 | 09:48

In China en Duitsland is het al weer fout aan het gaan. Dus versoepelen? Maar niet denk ik.

Bigi Bana Boy | 22-04-20 | 09:47 | 6

@Broadsquire | 22-04-20 | 09:52:
Volgens een Amerikaanse arts zijn veel patienten overleden door een verkeerde beademing.
De longen mankeerde niks,(wat ook Dusite artsen bevestigen) enkel het bloed neemt te weinig zuurstof meer op..

joppo0 | 22-04-20 | 10:15

@joppo0 | 22-04-20 | 10:15: Daarom moet de patient worden voorzien van zuurstofrijk bloed d.m.v. transfusies door eigen 'verrijkt met zuurstof' bloed of bloedtransfusies. Er gaat niet voor niets 75% dood in de ic"s 'aan de beademing'. De longen kunnen de zuurstof niet transporteren dus moet het op een andere manier worden toegevoegd. Om dat te beseffen hoef je géén Einstein te zijn noch arts. Als mijn planten geen water kunnen opnemen vanwege de verrotte wortels moet ik het vocht toedienen via de bladeren. As simple as that.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:26
▼ 3 antwoorden verborgen

1-Corona crisis
2-Economische crisis
3-Politieke crisis
4-Euro crisis

Er is wat voor nodig, maar dan zijn we roch mooi van die euro af.
Even geduld nog, even geduld.

Hiram | 22-04-20 | 09:47 | 8

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:12: Waarbij ik je dat natuurlijk niet toewens, even voor alle duidelijkheid ;-)

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Er zijn in Nederland al heel lang heel veel mensen die onder het bestaansminimum leven en altijd ontkent worden te bestaan.

Hen treft deze crisis veel minder. Zij zijn allang gewend te overleven.
Vraag hen maar om raad en daad. Hun uurtarief is laag.

LinkeLotje | 22-04-20 | 09:47 | 5

@Broadsquire | 22-04-20 | 09:54:
Nog nooit waren er zoveel mensen die om subsidies en kwijtscheldingen vragen. Zelfs bedrijven die in februari nog miljardenwinsten boekten.

LinkeLotje | 22-04-20 | 09:58

Wachtrij bij de voedselbank wordt wel veel langer en dus het tasje zal minder gevuld worden.

Schemerlamp | 22-04-20 | 10:05

@Schemerlamp | 22-04-20 | 10:05: De supermarkten draaien beter dan ooit tevoren en de voedselbanken worden door hen voorzien. Dus ik zie het probleem niet.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Jammer dat er op rechts geen geloofwaardig alternatief is.

docks | 22-04-20 | 09:47 | 2

Het volgen van zogenaamde leiders, links of rechts, is geen alternatief, dit zouden we ondertussen toch moeten weten.

piet12345 | 22-04-20 | 09:49

@piet12345 | 22-04-20 | 09:49: Links of Rechts maakt inmiddels weinig meer uit.

Er zou een zaken kabinet moeten komen zoals FVD ook heel actief ooit pleite.

Ministers moeten uit het veld komen, en als die er niet zijn moeten mensen uit de sector proactief de functie van minister gaan bekleden.

Dan had je geen falende ex bestuurder van conexion gehad (Ex minister Bruins) die nu vervolgd kan gaan worden voor nalatigheid vanwege de corona uitbraak.

Net als die Jaap van Dissel, Februari was er niets van op Internet te vinden, en nu staat er een mooi bij elkaar gelogen CV overal online.

FLP_du_Stok | 22-04-20 | 10:04

Zolang we ons zorgvuldige gespaarde begrotingsoverschot naar Italië overboeken, is er niet aan de hand. Succes met je horeca bedrijf. Loser.

PureYak | 22-04-20 | 09:46 | 2

zorgvuldig gespaard? Je bedoeld zorgvuldig uitgeknepen door de (r)overheid?

FLP_du_Stok | 22-04-20 | 10:05

En vergeet Marokko niet. 450 miljoen om corona te bezweren en nog een grote bek over de donorlanden.

eastender | 22-04-20 | 10:19

Uiteraard is het consumenten vertrouwen weg, heel veel mensen zien hun baan verdwijnen, we zullen belastingverhoging krijgen zowel nationaal als door EU steun maatregelen, veel MKB gaat kapot (de motor van de economie), huizenmarkt stil gelegd, autverkopen weg. We moeten aan de warmtepomp, allemaal electrisch rijden, stikstof, onze concurrentie positie opofferen omdat nederland het klimaat gaat redden. Er is ook nog een OPEC olie crisis. Dit gaat heel veel geld kosten.

vlotterik | 22-04-20 | 09:44

Ik krijg nog steeds elke maand loon en heb geen reden om aan te nemen dat dat de komende maanden verandert. Daarnaast is in de afgelopen jaren een flinke buffer opgebouwd. Binnenkort waarschijnlijk maar eens een nieuwe auto kopen.
Graag gedaan.

Diederik Vlegel | 22-04-20 | 09:41 | 10

Zeker ambtenaar

Zuster01 | 22-04-20 | 10:00

@Diederik Vlegel | 22-04-20 | 10:17:
Quelle surprise. Klimaat adviseur zeker?

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:28
▼ 7 antwoorden verborgen

Nooit vergeten.
(Intelligente) lockdown was niet nodig geweest als:
1. Carnaval was geannuleerd
2. Skigangers naar noord Italië bij terugkomst in zelfquarantaine gingen.
3. Iedereen met symptomen in zelfquarantaine ging rond half februari (kon gezien de data al eerder)
4. Voldoende IC bedden waren. Opschalen kon al half februari zeker gebeuren.
5. Voldoende medische beschermmiddelen zorgpersoneel (ook zorginstellingen) en mondkapjes voor alle burgers
6. Geen vliegbewegingen uit hotspots vanaf februari. 5 maart waren er nog vluchten uit Teheran bijvoorbeeld.
7. Risicogroepen in zelfquarantaine vanaf half februari.
8. Uitvoerig testen

Onze overheid was niet voorbereid op een pandemie (schandalig I), was te naïef in opschaling en bescherming (schandalig II) en faalde tijdens de crisis door niet de juiste materialen en testkits alsnog tijdig te verkrijgen (schandalig III)

Intelligente lockdown was niet nodig geweest als we intelligente bestuurders hadden. Zie Zuid Korea en zie Taiwan.

Vergeet niet dat eind januari er een politicus was die alleen maar wilde bespreken hoe de Nederlandse regering met Corona om zou gaan... werd weggelachen. Baudet dus... vergeet dit niet... ik zal dit ook rond verkiezingstijd eens herhalen want het volk is bijzonder vergeetachtig (schandalig IV).

Kaas de Vies | 22-04-20 | 09:40 | 22

@Lupuslupus | 22-04-20 | 09:50: Is ook misschien wel een betere vergelijking: levenskwaliteit vs levensduur. Als je de daling van levenskwaliteit van die 70.000 ondernemers (en hun hele familie daarin meegetrokken) vergelijkt (kortom welvaart versus bittere armoede) tegenover de levensduur van een paar maanden extra van iemand in een verpleeghuis, dan leidt dit onherroepelijk tot de vraag: doe je oma er écht een plezier mee als ze haar luier nog 2 maanden extra mag volschijten, of gaat het hierbij alleen maar om opportunistisch en plaatsvervangend sentiment?

Gladiator Fap | 22-04-20 | 09:57

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 09:57: Hitler zou trots op u zijn geweest. Er zijn talloze ouderen die helemaal niets mankeren behalve dat ze oud zijn. Ik (75jr) ben al 20 jaar niet meer naar wat voor arts dan ook geweest. Zorgen voor ouderen - ook voor zij die ziek zijn - hoort bij een menselijke maatschappij. 'De grootsheid van een natie valt af te meten naar de mate hoe zij met de weerlozen/zwakkeren omgaat'. Citaat: Ghandi. Daarnaast hebt u een volkomen vals idee van degenen die in een verpleeg/bejaardenhuis verblijven. Ik hoop van harte dat u later dezelfde harteloze ervaringen aan den lijve zult ondervinden als die waar u nu voor pleit, normaal vindt.

Lupuslupus | 22-04-20 | 10:44

@Lupuslupus | 22-04-20 | 10:44: Ik vind dat je behoorlijk vergaat met Hitler er weer aan de haren bijtrekken. Ik doe niet eens een stelling, maar stel een vraag over levenskwaliteit.. En u vergelijkt op basis van de emotie die u daarbij ervaart meteen met de grootste duivel die deze planeet ooit gekend heeft? Ik hoop voor u dat u geen volkswagen rijdt.. ook maar meteen inleveren dan?

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:16
▼ 19 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 22-04-20 | 09:40

De grafiek heeft veel weg van een struisvogel die z'n kop in het zand steekt.

Mr_Natural | 22-04-20 | 09:38 | 1

Toppertje !

ja,diedus! | 22-04-20 | 09:44

GEEN paniek. Rutte heeft zelf gezegd dat we allemaal sterker uit deze crisis komen.
Net zo sterk als uit de financiële crisis.
Dus we kunnen gerust gaan slapen, toch?

zoalsikhetzeg | 22-04-20 | 09:37 | 1

De bankencrisis werd 'opgelost' met de geldpers. Dat nucleaire wapen kan men nu niet meer inzetten zonder de economie op te zetten in een volledige planeconomie.

Solar666 | 22-04-20 | 10:20
-weggejorist-
Guust Kadaver | 22-04-20 | 09:36

Wat boeiend zeg!
Wordt het Borealiteitsvertrouwen ook gemeten?

HogeNood | 22-04-20 | 09:36 | 1

Boerenrealiteit zei je?

Zeiss | 22-04-20 | 09:52

"An anti-lockdown protester who railed against Covid-19 closures in his home state has died of coronavirus aged 60. John McDaniel, of Marion County in Ohio, died at a hospital in Columbus last Wednesday, around a fortnight after he tested positive for Covid-19."

Vuurwezel | 22-04-20 | 09:35 | 6

Corona is a bitch.

Gulliver | 22-04-20 | 09:39

Fortnight is voor kleuters.

Schemerlamp | 22-04-20 | 09:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik voorzie weer een greep in de pensioenpotten. Opgebracht als uitgesteld loon door de “babyboomers” die hard hebben gewerkt voor de huidige welvaart. Straks moeten diezelfde babyboomers inleveren om de jongeren - die niet snappen in welke weelde zij leven - weer in het zadel te helpen. Stem FvD, PVV of 50PLUS.

Leffe Blonde | 22-04-20 | 09:34 | 9

Geen hebzucht. Gewoon uitgeven wat we zelf gespaard hebben. Dat gaat de volgende generatie ook doen, want er zit zat in de pot, die ook constant wordt aangevuld. Voor de crisis 600 miljard, nu 1500 miljard. En ondertussen is ons pensioen al ruim 20% gekrompen.

Leffe Blonde | 22-04-20 | 12:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Daar komt de klap.

Mr.Crowley | 22-04-20 | 09:33

Ik heb er wel vertrouwen in dat we in een depressie terechtkomen, daar ben ik best wel positief over. En de hoeveelheid geld is ook geen probleem, want de DNB kan giraal onbeperkt bijprinten zonder dat je katoen nodig hebt.

Schemerlamp | 22-04-20 | 09:32 | 4

Ze printen bij, maar niemand kan het uitgeven. Dus straks krijgen we enorme inflatie, want er is geld zat (behalve bij arme mensen). Het probleem is dat niemand het kan uitgeven en wat is de ECB-oplossing: Nog meer printen.

Watching the Wheels | 22-04-20 | 09:35

@Watching the Wheels | 22-04-20 | 09:35:
Overheden geven het uit, en op grote schaal. 1000 miljard hier, 1 biljoen daar...

En dan heb ik het niet eens over de nakende bailouts voor multinationals en banksters die eraan zit te komen.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

In elk westers land gaat het toch slecht op dit moment? In de landen met de grote geliefde leiders zoals de VS en de UK gaat het nog slechter.

Vasquez | 22-04-20 | 09:31 | 27

@eastender | 22-04-20 | 10:50:
Ik heb niks met Rutte.
Maar wie zou het beter kunnen op dit moment?
I don't know.

HoerieHarry | 22-04-20 | 10:55

@HoerieHarry | 22-04-20 | 10:43: Kijk, dat kan ik waarderen. Sorry dat ik zo laat reageer, want ik was bovenin het topic aan het F5-en.
Uitgestoken hand accepted, laat ons fijn verder inhoudelijk discuteren.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:28

@HoerieHarry | 22-04-20 | 10:55: Moeilijk te zeggen. Persoonlijk zou ik zeggen dat het misschien beter was geweest als alle partijleiders een soort van commissie ophouden richten, gericht op de beste oplossing en niet op de oplossing van de partij die 3 jaar geleden op basis van een partijprogramma de meeste stemmen gekregen heeft, weet je. Misschien onder het motto "keep politics out of it". Maar ik vrees dat dat niet gewild en daarom onmogelijk is.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 11:31
▼ 24 antwoorden verborgen

Hoe gaat het met onze landgenoten met een klimaatdepressie krijgen ze nog wel de benodigde zorg of word er niet meer naar ze omgekeken

likdoorn | 22-04-20 | 09:31 | 1

Zij zijn allen nu nog meer verward.
Oppassen dus wanneer u de straat op gaat.
Verwarde mensen zijn onberekenbaar.

Bolder | 22-04-20 | 09:35

Reaguurdersl, wat stellen jullie dan voor dat had moeten gebeuren, en welke consequenties zou dat gehad hebben?

En wat zouden we vanaf nu moeten doen?

Klagen is makkleijk, maar kom eens met realistische oplossingen dan?

Vasquez | 22-04-20 | 09:29 | 15

Het geld gewoon zo veel mogelijk laten rollen als gebruikelijk. Koop lokaal, niet via AliExpress en al die zooi. En er wordt momenteel veel gesteund aan de inkomstenkant (uitkeringen e.d.), maar ze zouden ook iets moeten doen aan de uitgavenkant (denk aan tijdelijke kortingen op de hypotheek, huur van panden,
overige vaste lasten, etc.)

Timide_Aso | 22-04-20 | 09:42

Het aantal coronadoden valt enorm mee, sterfte zit ergens tussen de 0,1 en o,3%.
Daar de economie voor slopen is een misdrijf.

Solar666 | 22-04-20 | 10:23
▼ 12 antwoorden verborgen

Bij mij zijn de bezuinigingen al begonnen, je kun het maar beter voor zijn, want komen doet het toch. Minder uitgeven, meer reserveren, meer buffer voor de echte klappen die nog moeten komen. Dit is nog maar het begin, we hebben er pas 1 maand lockdown opzitten, met een rock bottom vertrouwen, er volgt nog een 2e die de rampzalige gevolgen zal doen accelereren.
De klap komt altijd met het laatste rijtuigje.

Broadsquire | 22-04-20 | 09:27

Als ik nergens heen kan dan geef ik ook niets uit, kun je wel geld toegeven aan de benzine pomp maar dat wakkert alleen maar mijn syndroom van molotovcocktail aan.

TijdelijkOptimist | 22-04-20 | 09:27 | 1

Syndroom van 5g masten verbrander denk ik eerder dan...

adam76 | 22-04-20 | 09:40

Geeft niks, gezondheid gaat voor alles heb ik geleerd de laatste weken. We hebben geld zat.

Super Vaagstra | 22-04-20 | 09:27 | 2

Dat hebben ze in Knoflooklandië/MOElandiË ook door en ze eisen nu onze floes.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:30

@Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:30: Kennelijk gaat in die landen de gezondheid niet voor de knaken... ik bedoel, Italië zit op een berg goud van hebikmejoudaar.... Zou het dan toch alleen maar om... nee toch? --> JA. Het gaat, zoals altijd, alléén maar om geld. Al het sentiment eromheen is alleen maar een middel.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 09:33

Maar we hebben wel het beste kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft Rutte zelf gezegd. En die gaat gewoon voor een vierde keer.
Want ondanks dat hij vertrouwen laag is blijft de kiezer op dezelfde partijen stemmen.

Osdorpertje | 22-04-20 | 09:26 | 1

In de laatste peilingen was VVD de grootste, en deze crisis maakt het, historisch gezien, alleen maar groter.
Dus wat in je hoofd afspeelt hoeft niet de waarheid te zijn.

Aart4888 | 22-04-20 | 09:44

Nou nou wat raar dat in zulke tijden het consumentenvertrouwen daalt.
Kijk ook eens naar de cijfers van andere landen.
Maar hier gaat het natuurlijk veel slechter omdat wij Rutte hebben.
Hou toch op.

HoerieHarry | 22-04-20 | 09:25 | 1

Eensch.

Guillermo | 22-04-20 | 09:33

-22% klopt aardig met de 20% van de sectoren die het hardste is getroffen. Wat er nu gebeurt is dat in de horeca als eerste faillissementen volgen van niet crisisbestendige bedrijven. Zodra de horeca opent hebben de overgebleven bedrijven meer klandizie.

stipjes | 22-04-20 | 09:25 | 1

U denkt dat in juni horeca hun tenten vol mag stampen met klanten die over elkaar heen niezen en kuchen? Mogen waarschijnlijk een max aantal lieden in zo'n tent. Wat alsnog niet genoeg omzet oplevert.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:29

Hier of je geen raketgeleerde voor te zijn om te voorzien te hebben. Ongelofelijk wat een minkukkels.

De Evangelist | 22-04-20 | 09:24

Rutte binnenkort: "Koop die auto als je het je kunt veroorloven, stel het niet uit".

Watching the Wheels | 22-04-20 | 09:24 | 1

Koopt die boot, koopt die nieuwe sportbolide, koopt die nieuwe vakantiewoning.

En Rutte zich maar afvragen waarom niemand daar gehoor aan geeft, zijn wij dan zulke krentenkakkers?

Solar666 | 22-04-20 | 10:25

En bedankt FVD, wilders, geenstijl en bange reaguurdertjes, voor het bijdragen aan deze massahysterie!

Een lockdown wilden jullie, het was zelfs niet genoeg wat dit falende kabinet deed. Kritiek en vergelijkingen met een normaal griepepidemie-jaar was aluhoedje.

ik spreek jullie wel in de rij bij de voedselbonnen straks, wel op 1.5 afstand en met een geinstalleerde app.

paulis | 22-04-20 | 09:23 | 15

Nonsens, die lockdown valt hier nog best mee, in vergelijking met de ons omringende landen en daar zijn ook geen FvD, Wilders of GS of reaguurdertjes. Het is achteraf kijken, maar misschien hadden wel beter het Deense model kunnen volgen, die al wel in een heel vroeg stadium serieuze maatregelen namen en nu weer aan het opstarten zijn. Als we eerder en meer drastisch waren begonnen, was die curve mogelijk al eerder afgevlakt. Het werd hier pas wat toen men naast maatregelen ook met sancties kwam. Heel veel tijd verspild en vermijdbare risico's genomen.

Heiner | 22-04-20 | 10:17

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:09: Ter herinnering: Onze minister president wist de bankencrash van 2008, met zijn genomen maatregelen ook tot 2014 te rekken. Nederlands was het laatste EU land die weer zwarte cijfers kon schrijven. Rutte geeft geen fuck erom hoe diep die recessie wordt. 10% 20%? We weten wel dat er bezuingingen (lees: belastingerhogingen) komen. Zodat we er weer zo lang mogelijk in blijven zitten.

Kluukluuk | 22-04-20 | 11:06

Ik wilde heel graag een totale lockdown midden februari. Dan konden we nu in de seizoenen dat het geld wordt verdiend weer gezellig met elkaar samen zijn.
Maar hee, klm en carnaval.. dat zette doden aan de zijk , toch?

geen koning | 22-04-20 | 19:03
▼ 12 antwoorden verborgen

Dan kan het kabinet mooi het hoofd in de grond steken en Corona volledig de schuld geven. Ignorance is bliss.

LuNaTeeQ | 22-04-20 | 09:23

Nou daar gaan we!

metworst | 22-04-20 | 09:23

We krijgen Eurobonds en meer centralisatie voor een ever closer union. Volgens Brusselse zonnekoninkjes komt nu alles goed.

Rest In Privacy | 22-04-20 | 09:23

Het kan makkelijk "een onsje" minder met al die tot op het bot verwende Nederlanders... ipv. speciale broodjes met kangaroogelei/kaviaar/dure sushishit... gewoon weer een vriendelijk glimmend witbolletje met oude kaas en glas volle melk... en gewoon niet zeiken.................".uber alle verlorengegangenen bequemlichkeiten" weetjewel..!

grapjasz | 22-04-20 | 09:23 | 1

Precies, toch? Neem het gewoon allemaal af onder het motto "het is voor jullie eigen zekerheid". Mooie auto voor de deur? Pak maar af, want je hebt 't al goed genoeg. Spaargeld voor later? Weg ermee, verwend nest! Die arme gelukzoekers hebben het veel meer nodig dan jij. TV aan de wand? --> luister maar radio, volgevreten harde werker die je bent. -kortom en in één woord: C O M M U N I S M E.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:12

Lijkt me niet meer dan een logisch gevolg, ook zonder de lock-down was dit wel gebeurd. Jammer wel dat onze overheid weer veel te langzaam heeft gereageerd waardoor we weer als laatste uit de crisis komen.

marrretje | 22-04-20 | 09:21

Bedankt Mark en zijn mensen? Wat hadden ze dan moeten doen?

Elmauro | 22-04-20 | 09:21 | 7

@42 | 22-04-20 | 09:38: Waar later nog wel eens even naar gekeken moet worden is de wijze waarop die maatregelen werden geïmplementeerd. De overheid en de regering prijst de mensen dat ze zich zo goed aan de maatregelen houden en dat dat het verschil maakt. Op het moment dat die maatregelen echt serieus werden en dus niet meer zo vrijblijvend, was het al een bende en men wist helemaal niet hoe groot die bende eigenlijk was, vanwege de vraagtekens omtrent besmettelijkheid, dragerschap en wijzen van overdracht. Dat virus kreeg flink de ruimte. We weten het niet, maar hoe zou het zijn geweest als men pro actief had gehandeld en niet steeds erachteraan liep te hinkelen.

Heiner | 22-04-20 | 10:24

Regeren is vooruitzien?

Solar666 | 22-04-20 | 10:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Dekkingen pensioenen 85%
Wie gaat al die " giften" van de overheid betalen
Italie, Spanje, Griekenland staan aan onze achterdeur te rammelen, Muti Merkel schaft het weer
Ondernemers moeten hun deuren verplicht sluiten
Raar he dat het vertrouwen daalt

Zuster01 | 22-04-20 | 09:20

Ik hou geld over verdorie.
Blijkbaar besteed ik het normaal aan dingen die ik niet nodig heb.

Papa Jones | 22-04-20 | 09:19 | 4

Mijn ouders zeiden dat ook al, toen ik hun boodschappen kwam brengen.

Watching the Wheels | 22-04-20 | 09:26

Deze crisis gaat ook de doodsteek (pun intended) voor de Wallen zijn

Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:14

@Gladiator Fap | 22-04-20 | 10:14:
... want de behoefte aan dames van lichte zeden verdwijnt?

Deze crisis is erg voor ze niet zozeer omdat ze niet meer kunnen werken achter een raampje, maar dat ze in kelderboxen verdwijnen waar nul toezicht op is.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ja wat anders. We hebben misschien geen collectieve lockdown, maar wel een collectief geheugen. En wie kreeg de rekening van de bankencrisis in 2008? Je moet wel erg naïef zijn om de volgende rekening als een sneltrein op je af te zien komen. De Italianen, de Fransen, de Spanjaarden, Verhofstad met zijn roep om een 'Marshall pakket van 1 biljóen' voor de eurozone. Dus ja, die rekening gaat neergelegd worden bij de weinige landen die nog wél geld hebben. Iemand moet tenslotte schokken. En aangezien NL zich zo netjes aan de regels heeft gehouden, wij daar allemaal voor hebben betaald, is de beloning voor dat keurige gedrag een dikke vette rekening van de landen die geen ene flikker hebben gebufferd en nu weer met hun handje omhoog gaan zitten om te bedelen. Want zieliggggg.

Kortom; er komt op korte termijn een monstrueus dikke rekening bij iedere NL'se belastingbetaler in de bus vallen. Het zijn tenslotte precies de beloften die Rutte NIET doet, die hij altijd nakomt. Een goed verstaander heeft intussen nog maar een half woord van hem nodig.

Macroglossum | 22-04-20 | 09:19 | 3

Naast EUrobonds voor knoflooklandjes mag u de klimaatbelasting van Schrans Timmerfrans niet vergeten. Komt er ook nog eens bovenop. Plus las alweer dat pensioenfondsen verlies maken.

Maw. Het pensioen verdwijnt als sneeuw voor de zon voor veel boomers komende jaren. Of de gegraai vanuit de overheid, of door beursverliezen. It's game over voor boomers (zoomers, millenials en gen xers hebben geen pensioen)... maar zelfs dat lijkt niet hun stemgedrag te wijzigen, vreemd genoeg.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:22

@Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:22: Ja natuurlijk de klimaatpausjes willen ook geld. Je zou die machtswellustelingen bijna vergeten. En wat gaat men doen? Nog meer belastingen verhogen? De BTW omhoog naar 30% voor eerste levensbehoeften? De accijns op brandstof maar weer omhoog? Een opslag van 500% op je gasrekening? 300% op je elektriciteitsrekening? Ergens moet het geld vandaan gaan komen. Maar ja; salarisverhogingen worden alweer getemperd of bevroren 'ivm corona', omzetderving, honderdduizenden werklozen die ook betaald moeten worden. Het vooruitzicht in een notendop is dus: weer minder geld, weer meer collectieve lasten. We zijn zo gezegend met de EU. Want we hoeven gelukkig geen geld meer te wisselen als we naar het buitenland gaan. Nu mag dát ook al niet meer, dus waar zit de winst nog zou je je op micro niveau kunnen afvragen.

Macroglossum | 22-04-20 | 09:33

Dit hebben we samen afgesproken!

David000000007 | 22-04-20 | 09:19

Gelukkig is het stemveevertrouwen in Rutte met 22% gestegen dus het komt allemaal goed.

Cepalislam500mg | 22-04-20 | 09:18 | 2

Hij heeft nog enig verstand, moet er toch niet aan denken dat snotneus Jetten of Klaver daar staan met hun ranja en een rietje. " De lucht is zo lekker schoon mensen, dat moeten we vasthouden"

Zuster01 | 22-04-20 | 09:25

@Zuster01 | 22-04-20 | 09:25: ik weet niet of je het milieubeleid van de VVD gezien hebt de afgelopen jaren maar die is identiek aan die van GL

Moonwarrior | 22-04-20 | 09:31

Goh. Omgekeerd evenredig naar het aantal Corona besmettingen.

Graaf_van_Hogendorp | 22-04-20 | 09:18

Dit is geen goed nieuws. Traditioneel gebeurde namelijk meestal hetzelfde relatief kort voor grote conflicten. Ik hoop dat iedereen de kop koel houdt.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 09:17 | 2

Hoop het ook, voor de mensen die klaar zijn met de politiek. Als hier een soort van gele hesjes de straat op gaan, laat Rutte hun ogen er ook gewoon uit schieten, net als Macron. Ik noem het maar vast.

Cepalislam500mg | 22-04-20 | 09:22

@Cepalislam500mg | 22-04-20 | 09:22: Op je eigen volk schieten? Aan dat feit mijnheer, herken je de echte socialist. En het eindigt altijd in massamoorden.

Kluukluuk | 22-04-20 | 10:55

Wat een geweldig slechte kutmanier om te vertellen dat de consumenten allemaal pas op de plaats maken. En in deze onzekere tijd niet zomaar uitgaven doen waar ze later misschien spijt van krijgen. Oftewel de mensen denken goed na, ze anticiperen.

Leptob | 22-04-20 | 09:17 | 2

Eens.

Lupuslupus | 22-04-20 | 09:24

Ik voel je redenatie, maar hij is wel (te?) kort door de bocht. Dat je geen vertrouwen in "de" economie hebt betekent misschien wat voor investeerders op grote schaal ja, maar niet voor Henk en Ingrid. Die gaan gewoon als vanouds naar Media Markt voor een nieuwe Flatscreen. De enige reden waarom de Economie als geheel dan naar onderen zou gaan, is als grotere bedrijven geen vertrouwen meer hebben en daarom Henk en Ingrid minder betaald krijgen of zelf op straat komen te staan. In dat geval hèbben Henk en Ingrid dus geen geld meer te besteden en heeft het weinig met anticiperen te maken.
Vind het een interessante gedachte, die je oppert, maar ik vrees dat je de gemiddelde (volgzame) Nederlander een beetje te hoog inschat wat betreft inschattingsvermogen. Het feit dat we elke Dinsdag Pinokkio horen spreken spreekt voor zichzelf.

Gladiator Fap | 22-04-20 | 09:25

Ik ben consument.
Dus mijn vertrouwen is nu momenteel -22%?
Is dat gerekend vanaf 100? Of vanaf mijn reaguurders-onzekerheid die al net boven nul was? Of is dit een absoluut getal?

mark1487 | 22-04-20 | 09:16 | 2

Is random. Net als 1487.

Jos Tiebent | 22-04-20 | 09:20

Is statistiek. Volkomen maakbaar. Bovendien giswerk want economie is massapsychologie.

Cepalislam500mg | 22-04-20 | 09:26

Economische depressies komen niet in de coronamodellen van het RIVM voor, dus we worden gewoon naar de slachtbank geleid en volgens de staatsmedia zijn we daar heel veel vertrouwen in.

heldheino | 22-04-20 | 09:16

'Ongeveer 85 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 8 procent voorziet een daling'.

8 procent? Waar zitten die mensen?

Peter_la_Selie | 22-04-20 | 09:16 | 7

Bedankt allen! Die 8 procent strepen we door.

Peter_la_Selie | 22-04-20 | 09:26

@Mark_D_NL | 22-04-20 | 09:25: maar de heersende partijen willen geen investeringen in lokale mkb. Die willen meer productie naar wereldniveau. Oa landbouw en alle aanverwante mkb weg, naar bijv Afrika en zelfs Oekraïne. Nederland moet een grote k*stad worden op de hei. De enige die in mkb wil investeren is Fvd. Maar ja hè dat zijn fascisten.

Cepalislam500mg | 22-04-20 | 09:30

De mensen die verwachten dat het ook onder werkenden zal toeslaan.

arlen | 22-04-20 | 09:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Rutte slaat de plank volkomen mis, de zwakkeren gaan er aan onder door terwijl we deze lock down speciaal voor hen doen! Gezonde mensen zitten vast, bedrijven gaan omvallen, spanningen nemen toe! En maar in hun Haagse bubbel blijven zitten. De quote in de telegraaf gaat nog eens heel groot worden “ we worden geleid door risico mijders”

Nico1000 | 22-04-20 | 09:15 | 4

We doen deze lock down niet(!!) voor de ouderen en zwakkeren, dat is een pertinente leugen. Het beste bewijs is toch wel dat het een slagveld is in de tehuizen voor ouderen. Omdat: het verzorgend/verplegend personeel geen voldoende beschermingsmiddelen had en nog steeds niet heeft en dáárdoor besmetten zij(!) de ouderen.! De verpleeghuizen zitten al weken op slot, die mensen krijgen al die tijd geen bezoek. De verplegenden/verzorgenden kunnen gaan en staan waar ze willen; gaan naar huis, boodschappen doen etc. Als ik verplegende/verzorgende was in zo'n tehuis had ik vanaf dag 1 het werk neergelegd, in ieder geval totdat ik zelf mondkapjes had gekocht. Of denkt iemand dat ik verantwoordelijk zou willen zijn voor de dood van hen die ik geacht word te verzorgen? Nooit! God zij dank(!) zit ik als 75-jarige gewoon thuis met mijn zoon die de boodschappen doet, s morgens om 7 uur! Ik kom 1x per dag buiten om 6 uur 'smorgens om mijn honden uit te laten, voor de rest van de 23,5 uur per etmaal zit ik binnen. Al 7 weken lang. Mijn hart en gebeden gaan uit naar alle oudjes in de verplegings- verzorgingstehuizen die zich dágelijks afvragen: 'zal het virus ook mij treffen?' Het is een godsgruwelijke schande dat Rutte het woord 'beschermen' samen met 'ouderen/zwakkeren' nog in zijn mond dùrft te nemen!

Lupuslupus | 22-04-20 | 09:41

@Lupuslupus | 22-04-20 | 09:41: he he, daarom klopt er geen jota van het beleid en wat er daadwerkelijk gecommuniceerd wordt! Buiten dat als je zo sexloos bent als Rutte en het 1.5 m adagium geen probleem!

Nico1000 | 22-04-20 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

ik ben benieuwd of de prijzen van huizen ook stevig naar beneden gaan

wijnvlek | 22-04-20 | 09:15 | 9

@Muxje | 22-04-20 | 09:58: 2008 all over again want veel mensen hebben weer een veel te hoge hypotheek (wel lage rente en lage maandlasten maar bij verkoop zometeen een stevige restschuld) en geen spaargeld meer dus bij ontslag of faillissement moeten ze het huis snel afschokken. Huizen boven 3,5T buiten de grote steden worden straks voor een habbekrats verkocht, net als in 2008.

Busverhuur | 22-04-20 | 10:38

@arlen | 22-04-20 | 10:34: Onder commercieel vastgoed kan er nog wel eens een bloedbad ontstaan. Heel veel lui zijn de laatste 3 jaar ingestapt voor veel te veel geld (heb net voor de coronauitbraak zelf wat verkocht voor een idioot bedrag), en veel van hen verhuren aan expats waarvan de huurcontracten het komende jaar gaan aflopen. Nieuwe expats zijn er voorlopig nog niet, en als ze aan Nederlanders verhuren (op punten) dan komen ze met de hypotheek niet uit, want ja er is heel veel gekocht met (deels) geleend geld. Ook weer interessant voor koopjesjagers.

@Busverhuur | 22-04-20 | 10:38: Onder de duurdere huizen zie je meestal een relatief grotere prijsdaling... maar 3,5 ton is tegenwoordig het middensegment. Overigens verwacht ik niet hetzelfde als in 2008. We hadden toen te maken met een enorm oververhitte markt, terwijl de markt eind 2019 vooral nogal vast zat aan de aanbodzijde. Nu is vooral de vraag hoeveel huizenbezitters er in de problemen gaan komen. Heb ik niet zoveel kijk op, de meeste mensen (ook veel ZZP'ers) die ik ken zijn jobvast, en/of zitten al langer in hun huis met een flink deel afgelost en een goed betaalbare hypotheek.

Muxje | 22-04-20 | 11:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat gaat nog heel groot worden, dat corona.

pollens | 22-04-20 | 09:13 | 2

Corona is bijzaak, en niet wat ons nekt.
De malloten in Den Haag, die nergens verstand van hebben en telkens tekenen bij het kruisje, en de nog grotere malloten die hen verkiezen, dat is wat ons nekt.

jemagookniksmeer | 22-04-20 | 09:49

@jemagookniksmeer | 22-04-20 | 09:49: Haha ja en jij weet het wel allemaal en daarom reaguur je op GS. Tuurlijk joh, je zult je eerste blik Schultenbräu wel al op hebben of niet?

Busverhuur | 22-04-20 | 10:34

ssssssshocking..

ikvindhelemaalmooi | 22-04-20 | 09:13

Het zou pas vreemd zijn als de grafiek anders was.

keestelpro | 22-04-20 | 09:12

Het zou raar zijn als het niet was gedaald.

Gazelle | 22-04-20 | 09:11 | 1

Idd mosterd na de maaltijd.

Toverkol | 22-04-20 | 10:25

Goh, je verwacht het niet...

BASinnic | 22-04-20 | 09:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken