Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BANKBLOG - Is geld printen de oplossing?

De kogel is door de kerk in the Good Ol’ US of A. De centrale bank aldaar (Fed) heeft namelijk besloten om onbeperkt leningen op te kopen. Dit komt dus bovenop het fiscale steunpakket van USD 2,5 biljoen (en groeiende). De Amerikaanse economie zal worden overspoeld met liquiditeiten. Hoe gaat zo iets in zijn werk? Is het een goede beslissing gegeven de corona situatie? En is het een goede beslissing op lange termijn? 

Voor de mensen die niet bekend zijn met de financiële sector zal het wellicht een stukje betekenisloos nieuws zijn geweest, maar voor de financiële intimi, is de Fed nu echt een grens over gegaan (iets met Weimar). Simpel gezegd gaat zij nu geld printen waarmee zij allerlei schulden (obligaties) gaat opkopen. Deze schulden zijn nu in het bezit van banken, verzekeraars, pensioenfondsen en andere beleggers. Deze krijgen dus geld van de Fed in ruil voor de leningen die zij in bezit hebben. En gezien het geld er eerst niet was, neemt het aantal liquiditeiten in de markt toe. 

Gezien deze beleggers niet per se in geld (cash) willen blijven zitten (pensioenfondsen mogen dat regeltechnisch niet eens), zullen zij de opbrengsten weer aanwenden om financiële instrumenten te kopen (aandelen, obligaties, futures, ETF’s en zo verder). Temeer, omdat ze weten dat de Fed elke dag van alles zal opkopen. Immers, als een belegger weet dat er een grote koper zal zijn, dan weet hij dat de prijs omhoog zal gaan ceteris paribus. Hij gaat er dus “voor liggen”. Dit heeft front running en is normaal illegaal (je benadeelt je klant, de kopende partij). Maar in dit geval, wil de Fed dat je haar gaat benadelen! Daarom maken ze het ook wereldkundig. Iedereen hoort/leest/ziet dit, dus iedereen gaat bijkopen (of houdt op met verkopen), waardoor de financiële markten ophouden met crashen.

Daarmee is missie 1, een verdere beurskrach voorkomen, volbracht. Missie 2 is in dit geval het voorkomen dat bedrijven omvallen door de genomen corona maatregelen. Veel bedrijven ervaren enorme omzetdalingen, terwijl veel kosten wel doorlopen. Deze bedrijven moeten dan aankloppen bij banken om extra leningen aan te vragen ter overbrugging van deze slechte periode. Nu is een bank daar nooit zo happig op en gegeven de corona situatie al helemaal niet. 

Normaal in een economische crisis gaat niet alles tegelijkertijd door het putje, maar door de corona maatregelen wel. Dus banken worden nu overspoeld met kredietaanvragen en met klanten die het financieel niet kunnen bolwerken. Als de Fed en de Amerikaanse overheid niks zouden doen, dan zou de bank niet alleen veel van deze kredietaanvragen weigeren, maar ook veel kredieten intrekken (veel werkkapitaalfinancieringen kunnen per direct eenzijdig door de bank worden ingetrokken). Het gevolg is dan dat er veel bedrijven failliet gaan, wat weer problemen oplevert voor de toeleveranciers en de afnemers van deze bedrijven. Die komen dan in de problemen en moeten dan ook aankloppen bij de banken, die wederom niet willen of kunnen voeldoen in deze kredietbehoefte. Geldschieters (wholesale, see Northern Rock casus) en beleggers in banken en spaarders gaan dan twijfelen aan het voortbestaan van de banken, waardoor de bank omvalt en alles plat komt te liggen. 

Systeemcrisis heet dat. Zoals eerder in dit blog is aangehaald, lag (ligt) er een systeemcrisis op de loer door de corona maatregelen (lockdown). Met de Fed die nu onbeperkt schulden gaat opkopen, betekent dit dat de banken en beleggers zich geen zorgen hoeven maken (missie 3), want als Bank A een lening verschaft aan bedrijf XYZ, dan kan deze bank deze lening in wezen gelijk doorverkopen aan de Fed, met een kleine marge! 

Hiermee wordt er ook iets duidelijk, want stel nou dat Bank A weet dat klant XYZ een zeer slecht bedrijf is (en was) en dat het zelfs met dit geld niet gaat redden, dan zou bedrijf XYZ nooit een lening krijgen. Hierdoor zou bedrijf XYZ failliet gaan, het slechte management komt dan op straat te staan en de goede werknemers en bruikbare kapitaalgoederen (als daar sprake van is) komen dan in handen van ondernemers/investeerders die er wel wat van kunnen maken. Productiviteit stijgt (er worden nu wel dingen geleverd waar de markt op staat te wachten en tegen een redelijke prijs), en zo gaan we naar boven, aldus Ome Willem. Maar nu de Fed zegt zowat elke lening te gaan opkopen, weet Bank A nu dat ze elke lening gewoon kan doorzetten naar de Fed tegen een kleine winst. Dus Bank A gaat wel een lening geven aan bedrijf XYZ. Hierdoor gaat dit bedrijf niet failliet, het slechte management blijft voortbestaan en het blijft beslag leggen op goede werknemers en kapitaalgoederen, waardoor betere/meer kansvolle bedrijven worden benadeeld. De gehele economie laat dan een stagnatie zien in productiviteitsgroei (volgende week ga ik hier dieper op in). 

Het ingrijpen van de Fed zorgt er dus voor dat de corona fall out wordt gemitigeerd. Missie 2, check! Maar op lange termijn zal dit voor veel problemen zorgen. Nu kan men denken dat dit allemaal begonnen is door de corona uitbraak, maar dat is niet waar. Corona was niet meer als een trigger / catalyst (bij gebrek aan een goede Nederlandse term). De opbouw van schulden, heeft het levenslicht geschonken aan bedrijven zoals XYZ. Nu kwamen dit soort bedrijven in de problemen in 2000, in 2008 en nu weer (deze zombiebedrijven trekken dus al 20 jaar een wissel op de economie).  

Iedere keer was het antwoord op een dergelijke schuldencrisis (want dat is het) het stimuleren van meer schuldcreatie. De Fed en ander centrale banken kwamen met allerlei onorthodoxe monetaire maatregelen zoals Quantitative Easing (QE). Deze barrage aan QE programma’s is nu (potentieel) klein bier vergeleken met de nu aangekondigde QE Unlimited. 

De VS weet dus wellicht een systeemcrisis door corona af te wenden, maar de ware onderliggende problemen worden nu verder vergroot. Het effect op productiviteit heb ik al even aangehaald, maar ik zal volgende week het geheel aan nefaste effecten van dit type monetaire beleid aan bod laten komen. Voor nu wens ik u een prettig Jezus wederopstandingsfeest hardgekookteifeest.  

Reaguursels

Inloggen

Men neme een taart en verdeelt deze in 12 stukken in plaats van 8.

Is er vervolgens meer taart?

Arie_Sperger | 12-04-20 | 09:20

> Corona was niet meer als een trigger / catalyst (bij gebrek aan een goede Nederlandse term).

Corona was niet meer dan een (stimulans, aanjager, katalysator).

Xukje | 12-04-20 | 06:30
-weggejorist-
Dr van | 12-04-20 | 01:27

Ja meteen bijprinten. Natuurlijk werkt het niet maar hoe eerder we er mee beginnen hoe sneller dat voor iedereen duidelijk is.

W_F | 12-04-20 | 00:02

deden de moffen ook begin de jaren twintig vorige eeuw, achter de Mark werden drie nullen, toen 6 nullen en toen 9 nullen geplaatst, ik heb een oude verzameling bankbiljetten, in Duitse Marken ben ik multi miljardair

thepinkpainter | 11-04-20 | 18:39 | 1

Ik heb nog ergens een biljet van 1 Zimbabwe dollar liggen.

Arie Boom-SWA | 12-04-20 | 01:14

Kunnen we niet gezamenlijk iets slims bedenken?

van heinde en verre | 11-04-20 | 18:02 | 3

Is al gebeurd, btc bestaat alweer best een tijdje. Alleen is de rest van het volk nog te stom om het te gebruiken. (ik ook trouwens, ik kan nog steeds nauwelijks uitleggen wat een smart contract is)

hustler01 | 11-04-20 | 23:07

@hustler01 | 11-04-20 | 23:07: Goed idee. Probleem is dat btc volatiel is. Is er een manier om dat weg te hedgen? En dan grootschalig, met verzekeringsproducten en alles er op en eraan, zodat de resultante een heel stabiele munt oplevert?

van heinde en verre | 11-04-20 | 23:12

@hustler01 | 11-04-20 | 23:07: het is meer dat BTC gewoon fiat geld volgt. Het werkt dus niet. En je kunt er nergens mee betalen.
Het is meer een speculaas voor tokkies

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 00:56

Saoedi Arabië ligt nog dwars bij de olie oppompafspraken, nadat Mexico een voorkeursbehandeling kreeg van president Trump. Amerikaanse oliestaat (Texas) senatoren proberen SA te intimideren. sputniknews.com/world/202004111078915... Als dit overleg (met zulke nitwits ertussen) mis loopt, dan breekt economisch de hel pas echt los.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-04-20 | 17:59

Kennen jullie deze al ?

thefed.app

NYClocal | 11-04-20 | 17:53

Interessant en helder @alexander waarvoor dank, maar ik ben toch ook benieuwd naar jouw suggesties voor betere maatregelen in deze tijden, waarvan we niet weten hoe lang ze gaan duren.

SaintNick | 11-04-20 | 15:05 | 1

@SaintNick Precies mijn gedachte. Graag zou ik horen over maatregelen die je dan wel kan of moet nemen, of dat het altijd al een hopeloze situatie is geweest waarbij je altijd moet kiezen tussen kwaad en erger.

dorkovic | 11-04-20 | 17:20

Brrr brrr.
Het mooiste zou zijn als er een soort internetmunt komt waarvan de schaarsheid in de code is vastgelegd en die overheden niet kunnen bijdrukken. En die je mee kan nemen over de hele wereld zonder dat een of andere douanepipo het kan confiskeren.
En waarvan de inflatie elke 4 jaar wordt gehalveerd en dat dat net toevallig volgende maand is, als over de hele wereld alle moneyprinteres keihard BRRR doen.
Dat zou mooi zijn.

Oerke | 11-04-20 | 14:56 | 4

Alle "cryptomijners" bij elkaar verbruiken samen meer electriciteit dan Denemarken. Wat een GIGANTISCHE energieverspilling is.

petersteenkamp | 12-04-20 | 00:29

Inflatie behalveerd elke 4 jaar! Nee sukkel.
Inflatie is gewoon de onderbuik van het gokvolk wat het bezit. Dat fluctueert tussen de 20 en -20 % per week

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 00:58

Denemarken energie verspilling? Da’s ook niet solidair!

Dr van | 12-04-20 | 01:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ook dit is heel mooi. Dan komt daar een mooie inflatie en zakt de dollar als een gek in mekaar. Dag Amerikanen. Welkom Chinezen die het anders aanpakken. Wacht, o, nou..

Patatter | 11-04-20 | 14:33 | 3

ECB doet hetzelfde.

sprietatoom | 11-04-20 | 14:40

Chinezen manipuleren hun valutakoers helemaal de moeder!

Dutch_Holland | 11-04-20 | 14:53

De ECB zorgt gewoon dat de Euro de dollar volgt, zodat alles bij hetzelfde blijft in 90% vd wereldeconimie

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:00

al dit gedonder is begonnen met het einde van Breton Woods begin 70er jaren

geld drukken door de FED mag... the dollar is our currency, but your problem

Enrique C | 11-04-20 | 14:01

We hebben 10 jaar lang bezuinigd en al dat gespaarde geld gaat nu naar Zuid-Europa. Dat de Euro de permanente Noord-Zuid transitie (en die gaat er komen) niet gaat overleven, staat als een paal boven water. Is het dan niet beter om een enorme lastenverlichting in Nederland ddor te voeren. Pensioenen dik omhoog. Na het klapppen van de Euro is daar niets meer van over. Elk toekomstig pensioenbedrag investeren in goud. Burgers kunnen door verlaagde belastingen ook sparen in goud. Verbrassen wat er nog te verbrassen valt. Pleurt die Euro om. Zijn we toch het haasje en al ons geld kwijt. Nu investeren in goud, daarna met een nieuwe munt verder. Dan hebben we er met zijn allen nog plezier van gehad. Nu zijn het vooral anderen die er plezier van hebben. Dat goud kan na de opstart goed van pas komen. Ik ben geen econoom en zal vast zaken over het hoofd zien. Maar ben het zat om krom te liggen voor het buitenland. Hoe komen we van die Euro af, met de minste kleerscheuren? Nexit gaat het niet worden, we moeten dit systeem van binnen uit saboteren.

Kluukluuk | 11-04-20 | 13:30 | 5

@nietoptimistisch | 11-04-20 | 14:00: Dat zou logisch klinken, ecocnomisch gezien. Maar denk jij dat die zuidelijke landen daarmee akkoord gaan? Eenmaal aan de subsidietiet, is het moeilijk deze weer los te laten.

Kluukluuk | 11-04-20 | 14:29

Goud is ook zo'n fabel. NL heeft helemaal geen goud. De USA heeft ons goud na WW2 al geconfisqueerd. Slechts iets van '30%' van 'ons' goud ligt in NL bij de DNB. De rest van dat goud wat wij zogenaamd hebben, bestaat helemaal niet meer, of is in handen van het buitenland, USA, GB, etc.

Dat gaat echt niet meer terugkomen hoor.

OmNietPresent | 11-04-20 | 21:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Help

Feitenpliesie | 11-04-20 | 13:20 | 1

Met wat Feitenpliesie?

SaintNick | 11-04-20 | 15:16

The Money Heist
youtu.be/46cXFUzR9XM
Met bijpassende Italiaanse muziek.

letopuwzaak | 11-04-20 | 13:17 | 1

Geweldige spaanse serie. Ben benieuwd naar het volgende deel.

ademende aarde | 11-04-20 | 19:16

Buy Bitcoin. Code kun je altijd vertrouwen itt politici en bankiers. Volgende maand is BTC net zo schaars als goud. Bitcoin is digitaal goud.

RRMerlin | 11-04-20 | 12:46 | 9
-weggejorist-
Imzadi | 11-04-20 | 16:32

@Imzadi | 11-04-20 | 16:32: Een beetje zoals heel vroeger suikerzakjes sparen. Ook niks waard maar wel leuk en stiekum hopen dat het ooit een kapitaal wordt.

echtpaul | 11-04-20 | 16:45

De waarde vd bitcoin is afhankelijk waar je hem gebruikt, dus op welke Exchange. Die verschillen, tot wel 5% afwijking op de gemiddelde waarde, zijn afhankelijk van de economie in fiat geld.
Je moet er toch niet aan denken dat je
“spaar”geld 5% minder waard kan worden in 1 dag zonder dat daar een rentevergoeding tegenover staat?
En als het voor betalingen is, dan kan een product dus dat verschil ook in prijs zijn. Met zulke onverwachte shit heeft elke handelaar toch liever valutakosten en een mandje met verschillende valuta?

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Er gaan duizenden en duizenden nieuwe miljarden worden uitgesmeerd waar geen economische waarde tegenover staat. Dat het gevolg 'inflatie' (misschien wel hyperinflatie) niet genoemd wordt bevreemdt mij echt ten zeerste. De koopkracht zal heel even opveren voor de instellingen die dat nieuwe geld als eerste krijgen voor het de economie in druppelt. Wie zijn die instellingen? Dit is ons geld, broeders.

Claude_Vieaul | 11-04-20 | 12:43 | 2

Aandelen zijn redelijk inflatiebestendig. Goud ook. En uiteraard stenen.

Hoe dan ook het hele systeem gaat een keer klappen en het is alleen de vraag wanneer en hoe de wereld eruit zal zien na deze ineenstorting.

Zoals de auteur schetst is de kredietcrisis opgelost door de schuldenberg nog eens enorm op te blazen. En nu doet men er nog een schepje bovenop door nog meer schulden te malen. USA en EU hanteren exact hetzelfde beleid middels hun centrale banken.

sprietatoom | 11-04-20 | 13:50

Het risico van binnen moeten blijven, is dat de Paashaas dit jaar voor niks z'n eieren verstopt. Die blijft dan volgend jaar natuurlijk mooi weg...

F. von Zeikhoven | 11-04-20 | 12:43

Die cartoon van Cortes is trouwens weer erg goed bedacht. Wel knap wat hij steeds allemaal verzint. Gewoon een extra stukje tape en een wat krommere banaan (stoute schoenen aan, Niki Terpstra). "Het vergankelijke kunststukje dat euro heet."

Watching the Wheels | 11-04-20 | 12:33 | 1

Eens. Ik had het plaatje mentaal niet eens verwerkt nog. De connotatie bananenunie dringt zich op.

Knufter | 11-04-20 | 12:47

En wie Euro’s voor zijn olie wil (of voor andere producten en diensten), krijgt een bezoek van de Amerikaanse vloot. Khadaffi en Saddam Hussein konden daar, eventjes kort dan, over mee praten.

Bigi Bana Boy | 11-04-20 | 12:31

Dit kan alleen maar uitdraaien op oorlog. XYZ naties - Italië - parasiteren op gezonde naties - NL - maar als die zich niet langer kunnen laten uitzuigen dan zullen de parasieten hen aanvallen om met dat geweld het laatste goed eruit te persen. Als er niets meer te halen valt, zal de parasiet de gastheer willen doden, omdat die dan zelf een jonge parasiet moet worden om te overleven en dus een overlevingsconcurrent is voor zijn oude parasiet.
Om een aanval / aanslag in de toekomst te voorkomen, zal de gastheer de parasiet zo snel mogelijk moeten ontwapenen. Lukt dat, ontstaat er een symbiose, waarbij de ex-parasiet doorgroeit naar een gezond, zelfstandig bestaan. Wordt de ex-parasiet echter niet door de gastheer losgelaten, omdat de gastheer nu zijn symbioot laat bloeden voor het gedeelde leven, heeft de gastheer zich ontpopt tot roofparasiet. Dat laatste zou Sint Calimero, de beschermheilige van de jammerenden, zeggen. Darwin benoemde het echter als typisch gedrag van de slimste aanpasser.

F. von Zeikhoven | 11-04-20 | 12:30 | 1

De FED wordt bestuurd door de commerciële banken, de Centrale Europese bank niet. Dat doen wij dus aanzienlijk beter. Daarnaast publiceert die FED al heel lang geen periodiek rapport meer over hoeveel “nieuw” geld ze creëeren. Iedere centrale bank publiceer zo’n rapport. Zij niet. Dan weet je genoeg denk ik. De dollar is een volstrekte fake munt. Heynis veel erger dan jullie beseffen. Als de waarheid naar buiten zou komen stort het hele Amerikaanse systeem in.

Bigi Bana Boy | 11-04-20 | 12:28 | 2

De dollar behoudt zijn waarde dankzij het amerikaanse leger, dat ingrijpt zodra ergens van de dollar afgestapt dreigt te worden.

zeeman73 | 11-04-20 | 13:39

Aangezien in de opkomende landen, de dollar nog steeds DE munt is, en die economieën de komende decennia blijven groeien, geen enkel probleem.

Kim-Jung-Un | 11-04-20 | 12:21 | 1

Zo is dat
Er staan veel te veel leningen uit in Dollar .
Die kunnen ze onmogelijk laten vallen .

likmegaties | 11-04-20 | 12:48

Eindeloze geldverruiming en helikoptergeld werken niet meer. Je krijgt er enkel gierende inflatie van. We stevenen af op een monetaire systeemreset.

Nehemia | 11-04-20 | 12:21 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ze printen geld uit niets en geven het een waarde zodat u gevangen zit in een wereld van verdienen betalen schulden armoede en status. We werken handelen beleggen stelen frauderen moorden en voeren oorlogen er voor. Dus zet de kraan maar open en print de hele wereld rijk of in armoede. We werken er toch voor. The never ending story. En uiteindelijk brengt het helemaal niks.

jitro | 11-04-20 | 12:18

Moedige poging van Alexander om de gewone man wegwijs te maken id wereld vd Haute Finance. In principe ingewikkelde materie, vergeven van vakjargon. Alleen dát is al reden genoeg voor een herstart van Das Kapital..

DinkyToy | 11-04-20 | 12:17 | 1

Helemaal mee eens.

Fantomas | 11-04-20 | 13:01

De Federal Reserve is een private bank en is net zoals de andere centrale banken eigendom van een hele rijke familie.

Nehemia | 11-04-20 | 12:14 | 3

De Rothshields zijn machtiger dan machtig. Ze besturen op een of andere manier bijna alle banken in de wereld. Onder ander via de FED, Bank of England, Wereldbank en IMF. Een paar verklaringen die uiting geven aan hun visie op d wereld. Het interesseert me niet welke marionet er (1815) wordt geplaatst op de troon van Engeland in het rijk waar de zon nooit ondergaat. Want de man die de Britse geldhoeveelheid controleert, controleert het Britse Rijk, en ik de controleer de Britse geldhoeveelheid.”“Geef mij de controle over de nationale munt, en het interesseert mij niet wie de wetten maakt” – Baron M.A. Rothschild. Kortom, als er iemand weet wat er waarom gebeurt in de financiele wereld, dan is het de familie die al 200 jaar weet wat zich overal op de wereld afspeelt.

Graaier | 11-04-20 | 13:56

@Graaier | 11-04-20 | 13:56: Oh, ja nog een paar landen houden dapper stand. Rusland, China, Iran, Syrie en Noord Korea. Goh, allemaal landen die onder druk van het Westen staat, omdat hun centrale banken niet genoeg meehuppelen met de banken van de Rothschilds. Vandaar dat de Russen en Chinezen de afgelopen jaren massaal honderden miljarden aan de kant hebben gelegd. En hun goudreserves enorm hebben vergroot. Ze weten dat de Rothschilds en vrienden met hun aanvallen komen op hun economien.

Graaier | 11-04-20 | 14:00

@Graaier | 11-04-20 | 14:00: stuk voor druk belastingparadijzen waar je ook wel zou willen wonen.. wat doen zij goed wat wij fout doen?

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:09

De Fed is de facto niet onafhankelijk.

Missie 1 is Trumps herverkiezing pogen veilig te stellen door de economische ellende zoveel mogelijk te beperken op korte termijn, d.w.z. tot in ieder geval na de presidentsverkiezingen.

Wie dan leeft, dan zorgt. En de dan herverkozen Trump lult er dan uiteraard weer gewoon een punt aan, hard om zich heen slaand en anderen de schuld gevend. En schuift de rekening gewoon door naar elders, zoals naar het buitenland.
Die tactiek is inmiddels wel bekend.

Aangezien de Amerikaanse dollar de reservevaluta van de wereld is, betaalt de wereld mee: “the dollar is our currency, but it’s your problem”.

Paradoxaal genoeg ziet men de dollar als een soort veilige haven in tijden van crises. Opkomende markten zijn vaak het kind van de rekening.

Wanneer alles weer achter de rug is herrijst de VS weer uit de as, zoals altijd. En de rest van de wereld betaalt daar dus voor.

Trump is weliswaar een hufter, maar hij weet heel goed als zakenman hoe hij de rest van de wereld een flink oor kan aannaaien.

Op dat vlak, andere landen een oor aannaaien, kunnen wij als Nederland nog wat leren. Meer economisch nationalisme, meer realpolitik en stopzetting van kansloze massa-immigratie.

Want dat laatste - massa-immigratie - is wat we kunnen verwachten, zodra de rest van de wereld, waaronder dus die opkomende economieën, economisch instort.

Trump bouwt aan zijn muur. Wat hebben wij ter bescherming aan onze Europese buitengrenzen, boze Italianen en Spanjaarden?

De echte gevolgen van de wereldwijde lockdown gaan nog komen, dit is slechts het begin.

Een crisismanager als premier is weliswaar thans handig in dit soort tijden, maar we hebben ook leiders met visie (en daadkracht) nodig die de problemen van de toekomst aanpakken.

Rutte is gewoon geen visionaire denker. Die tekortkoming betalen we dus later voor. Tezamen met de rekening voor de huidige ellende, en de rekeningen uit het verleden (2015).

Kompromat | 11-04-20 | 12:07

aanleiding* catalysator* "bij gebrek aan een goede Nederlandse term"
niets meer dan*
coronauitbraak* bedoeld is overigens pandemie, want de crisis komt niet door de eerste ziektegevallen maar door de wereldwijde verspreiding met bijbehorende maatregelen
zo/hierdoor kwamen ... in 2000*
En dit is net 1 alineaatje... Nederlands is zo moeilijk he. Leest niemand zo'n tekstje door voor het online wordt geslingerd?

einStina | 11-04-20 | 12:07

Geldverstrekking kan gewoon door de overheid gebeuren. Wil je €250.000 voor een hypotheek? Dan los je €750 per maand, 30 jaar af. Inclusief een kleine vergoeding. Alles gaat automatisch, niemand heeft er werk mee. Dus niemand voegt kwa arbeid iets toe, dus dan hoeft er ook amper verdiend te worden. Ook gaan dan van zelf de huren omlaag. Het is toch gvd niet normaal dat, kwam ik achter, mensen die in een huis van de woningbouw wonen gebouwd in de zestiger jaren voor FL20.000, nu €515 per maand betalen. We laten alles maar gebeuren.

Leptob | 11-04-20 | 12:03 | 2

Het idee was dat die woningbouw clubs met de winsten de boel kunnen onderhouden en nieuwe woningen kunnen bouwen voor nieuwkomers bijvoorbeeld. Realiteit was dat ze het geld gingen vergokken (Vestia/Staal) en in Maserati's gingen rijden, waarna de overheid een jaarlijkse heffing is gaan opleggen. Het geld verdwijnt nu voor een deel in de staatskas voor algemene middelen. Hypotheken laten verstrekken door de overheid is toch uiteindelijk ook geen goed idee. Heb een hekel aan banken, maar de overheid zou er helemaal een bende van maken. Probleem bij die banken is dat ze steeds gered worden als ze ongezonde leningen uit zetten. Dat zou bij overheden met al die vriendjespolitiek nog erger zijn, maar dit is wel precies de kern waar Sassen van Elsloo voor waarschuwt. Risico doet er bijna niet meer toe met alle risico's van dien.

Watching the Wheels | 11-04-20 | 12:15

In Randstad min 575E tot 675E.

ger1306 | 11-04-20 | 12:45

Dhr Sassen van Elsloo is een tegenpool van mij die mij wekelijks helpt herinneren aan mijn visie en passie: de evolutionaire ontwikkeling van de mensheid op globale schaal. Van de waarde van elk mensenleven binnen de wetten der grote getallen en de valse waarde die al ruim 100 jaar aan geld wordt toegekend. Economen, investeerders, bestuurders, mensen met bekendheid en macht... allemaal prediken zij een oplossing die er niet is, gelijk hun geld-geïndoctrineerde genen hen voorschrijven.
Ontwikkeling (evolutie) is echter geen statisch probleem, edoch een vorming van de mensheid naar de meest efficiënte houdbare systemen welke de natuur afdwingt. Hoe vaak men ook komt met 'maakbare' oplossingen zoals lening A, liquiditeit B, overheid C en alle mogelijke consequenties voor de 'markt'... het is slechts het uitventen van de eigen kennis. Wat evolutionair nodig is, zal geschieden.
Geld is het kwaad van de wereld. Totdat de mensheid beseft dat zij machteloos is tov eigen natuur zal er ellende zijn. Tijd is het enige ruilmiddel wat er toe zou moeten doen; niet een paar woordjes die financieel per letter in slechts minuten worden afgetikt. Gratis heeft minstens zoveel waarde..
De dag dat machten dit besef krijgen is nog ver uit zicht, dus gaat u er maar vanuit dat de pandemie alles blijft slopen wat de mensheid dacht te hebben opgebouwd als 'zekerheid'. Leer leven met onzekerheid, met vertrouwen in waar u wél invloed op heeft, en vooral: leer tevreden te zijn. Tijd is de oplossing.

Mensdier | 11-04-20 | 12:00 | 6

@Mensdier | 11-04-20 | 12:29:
Maak je niet druk, het was een grapje. In de dierenwereld is geen geld en daar staan ze elkaar ook naar het leven. Banken en notarissen zorgen alleen dat alles volgens bepaalde regels verloopt en als je die regels wilt veranderen, dan kun je zo de politiek in als je wilt. Je kan wel tegen ons klagen, maar ik heb de macht niet om het te veranderen.

Watching the Wheels | 11-04-20 | 12:52

@Watching the Wheels | 11-04-20 | 12:52: u heeft niets van mijn tekst begrepen en zal dat ook nooit gaan doen. Sterker nog, mijn nickname blijkt al te moeilijk voor u. Geeft niet, ieder zijn plaats hier op aard.

Mensdier | 11-04-20 | 13:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Op de achtergrond gaat het eigenlijk om de macht in de wereld, EUSA versus China, waarbij blijkbaar alle middelen geoorloofd zijn. Volgende stap die ze nog over hebben is om de FED en ECB gewoon direct aandelen te laten opkopen, dus voorlopig kunnen ze nog een aantal jaren vooruit en daarna zal er een digitale wereldmunt komen en dan strepen ze gewoon alle schulden weg die ze niet meer in de boeken willen hebben. Het is een spelletje.

Watching the Wheels | 11-04-20 | 11:58 | 1

Yep.

ger1306 | 11-04-20 | 12:46

Indien zo'n printertje in mijn kelder zou staan wél.

RickVogelschrick | 11-04-20 | 11:55

Alles maar dan ook alles wordt genanipuleerd. Kijk bv naar de zilverprijs, die is de laatste maand omlaag gegaan maar als je zilver wil kopen zie je op elke site van aanvieders dat er geen aankooporders aangenomen worden. Volgens mij is onroerebd goed en grond om gewassen te verbouwen /kippen te houden toch hey enige van echte waarde. En he collectie sterke drank

Kokossss | 11-04-20 | 11:53 | 3

Installeert het Blackberry keyboard van XDA cobalt232 om dat soort typo's te voorkomen.

BubbelWater | 11-04-20 | 11:57

Is bij mij 'verdampt' dus geen goede investering.

ger1306 | 11-04-20 | 12:48

Goud idem. Waarom denk je dat ABN haar klanten nu verplicht hun goud te verkopen? Deutsche Bank stopt met die service want "oninteressant" en "te kleine markt". Dat is natuurlijk kolder, want op dit moment wordt naar goud gezocht om aan leververplichtingen te voldoen. Er is op papier natuurlijk meer verkocht dan voorhanden. Bezitters ruiken dit en gaan achterover hangen... de prijs loopt op. Corneren noemen ze dit. Ik vermoed dat hetzelfde speelt met zilver en als JanLul iig geen orders kan plaatsen zal dat in het voordeel zijn van deze leverplichtigen.

Claude_Vieaul | 11-04-20 | 12:56

Zoals hierboven al vermeld; die organisatie Federal Reserves klinkt als een overheidsinstituut maar is gewoon een zeer machtige private club. Het is hetzelfde om een geldmachine in Nederland de Provinciale Bank te noemen. Klinkt heel neutraal maar is dat niet. Vraag maar aan Kennedy.
Verder weten we nog steeds niet welke van de 9 drugs Alexander kent

Piet Karbiet | 11-04-20 | 11:45

Welke crisis gaat de EU/Euro definitief vloeren? Is dat deze Corona crisis, of de volgende of de daaropvolgende?
Vastgesteld kan worden dat na de bankencrisis er van alles is gedaan om het systeem te redden, alleen is men voorbij gegaan aan het verstevigen van het fundament. Het was gebouwd op drijfzand; het is dat nog steeds.
En niet gehinderd door enige schroom worden plannen uit de hoed getoverd, zoals de klimaat idioterie, die gepaard gaan met gigantische financiële offers.
Waar het vandaan moet komen, Joost mag het weten.
Zouden we niet beter even pas op de plaats kunnen maken, puinruimen, zekerheden optuigen en een stevige basis bouwen voor de toekomst.

Broadsquire | 11-04-20 | 11:44 | 1

Een ding is iig zeker. Als er geen corona langs was gekomen zouden een aantal grote banken deze week zo'n beetje failliet zijn gegaan. De persen draaien nu fijntjes weer en daar was het allemaal om te doen. Soms wordt het tijd om 1 bij 1 op te gaan tellen.

Claude_Vieaul | 11-04-20 | 13:18

Laat die tyfus-Italianen eerst maar eens geld gaan doneren aan Nederlandse economie. Die egoïstische hufters enken dat zij het enige land ter wereld zijn dat door corona getroffen is.
Verder steun ik zijn oorlog tegen de EU wel. Laten we hopen dat dit het moment wordt waarop de euro gaat klappen, voordat de door vvd aangerichte schade niet meer te overzien is.

Reaguurdeskundige | 11-04-20 | 12:09

De euro is diefstal op gigantische schaal. Voor elke euro die wordt opgekocht door de ECB/bijgedrukt wordt elke euro van jouw salaris minder waard. De euro werkt niet, heeft nooit gewerkt en zal nooit werken. Zoek eens op 'optimum curreny area' om te kijken aan welke voorwaarden een gebied moet voldoen voor het hebben van een gemeenschappelijke munt en je ziet dat de euro aan bijna geen enkel criterium voldoet.

Zuid-Europa moet devalueren, maar dat kan niet binnen de euro. Het alternatief is dat Zuid-Europa op een andere manier 'goedkoper' zou moeten worden. Dat wil zeggen productiever, lagere lonen, minder snel met pensioen. Het tegenovergestelde gebeurt. Wij gaan later met pensioen en bij hun verandert er niks.

De divergentie tussen Noord en Zuid wordt steeds groter. Zuidelijke ecnonomieën zakken steeds verder weg en worden steeds minder concurrerend en Noordelijke economieën moeten een steeds groter deel van hun welvaart afstaan om Zuid overeind te houden. Iedereen is daardoor slechter af. De euro is een ongeëvenaarde clusterfuck.

Antiquerulant | 11-04-20 | 11:40 | 5

@MaximusAurelius | 11-04-20 | 11:49: De Italiaan is veel vermogender dan de Nederlander. Dat komt mede door de zwarte economie. Een nederlander heeft ongeveer 2,5 keer zoveel schulden als een Italiaan. U moet een verschil maken tussen de regeringen, de staten. Laat de burger met rust a.u.b.

ecologiste | 11-04-20 | 11:52

@ecologiste | 11-04-20 | 11:52: Gelul. Omdat ze niet sparen en hun geld elke maand opmaken aan koffie, kleding, wijn en wijven wil nog niet zeggen dat ze vermogender zijn. Ze verbrassen meer. Dat is wat anders.
Pensioendekking is een aardige indicatie. En ook de staat van hun infrastructuur

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Mo money mo problems

sjef-van-iekel | 11-04-20 | 11:39

Laatst dwong Abn Amro zijn klanten hun goud te verkopen. Dus mensen je spullen zijn veiliger onder je ved. En verder zou ik iedereen eens aanraden wat Prepper sites te bezoeken

Kokossss | 11-04-20 | 11:35 | 5

Als je met die overlevingsdrang van zo'n apocalyptische toekomstbeeld uitgaat zou ik ook maar investeren in een deugdelijk schietijzer.

suscrofa | 11-04-20 | 11:40

Je hebt mensen met een fascinatie voor blinkende en glimmende dingetjes.

Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:42

@Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:42: miljarden mensen. En dat al duizenden jaren lang. Naast dat het mooi glimt, voldoet het aan alle eisen waar geld aan moet voldoen. Geen enkel element of goed op deze aarde kan dat.

Graaier | 11-04-20 | 15:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Een beurscrash is bij lange lang nog niet afgewend.
In feite is het absurd hoe hoog de beurs staat gezien de wereldwijde omstandigheden.
Overal imploderende economieën.
Een bedrijf als Shell dat al jarenlang geld moet lenen om dividend te betalen.

Ja, de productie begint weer heel langzaam in China, maar er is -nog- geen afzetmarkt.
Zit je dan met je goedkoop gemaakte spullen die niemand kan kopen.
Er schijnen trouwens 500.000 Chinese bedrijven failliet te zijn gegaan met alle gevolgen van dien voor de productieketens.

En dan moet de corona piek in Amerika nog komen..

De reële economieën zijn absoluut geen afspiegeling van de beurskoersen.
Het kan gewoon niet anders dan dat de beurs naar beneden gaat, hoeveel geld je ook bij gaat drukken.
De economie past zich namelijk niet aan de beurs aan, andersom wel.
Uiteindelijk.
Maar slaapt u rustig, volgens de bankiers gaat alles goed komen met u belegde geld..

Ik wens u allen een vrolijk Pasen en onthou, ook de beurs zal ooit weer herrijzen, op fundamentele gronden maar tot die tijd zou ik er ver vandaag blijven.

Maya de Blij | 11-04-20 | 11:30 | 1

Beurskrach? De aandelen van heel veel bedrijven zijn in maart niet onder de standen van december 2019 gekomen.
Dat is gewoon een correctie en een logische.
Uiteraard is er een reshift.. vliegmaatschappijen, toerisme en banken gaan down, maar Online handel en IT gaat in de lift.
De tijden dat je binnen 7 maanden 35% rendement kon halen zijn voorlopig voorbij, maar dat is geen crach.

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:20

Geld (papier, muntjes) was ooit een lichte vervanging voor zware/onhandige onderliggende zaken (goederen, grondstoffen, bomen, koeien, geiten), gedekt en gegarandeerd door afgesproken echte waarden (zoals goud). Dat systeem is los gelaten. Tegenwoordig besluit een centrale bank met een druk op de knop dat er ineens triljoenen bij komen; electronisch, zonder dekking in de tastbare werkelijkheid. Het is waanzin, goedbedoeld voor de stabiliteit, maar toch: waanzin. Het is de uiting van een permanente systeemcrisis, die (nog) niet tot rampen leidt, omdat men dat min of meer stilzwijgend met elkaar overeenkomt. De waanzin wordt gedoogd. Ooit gaat dit totaal verkeerd aflopen.

Fijnstoffer | 11-04-20 | 11:28 | 5

@botbot | 11-04-20 | 11:40: Hahaha. Wopke is onderdeel van weer maar eens honderden miljarden aan extra geld en garanties in de markt te gooien. De naam die je daaraan geeft is van ondergeschikt belang. Ach lees het artikel hierboven nog maar eens om de onderliggende systemen te zien.

Graaier | 11-04-20 | 15:42

Goud is geen echte waarde. Het is breed geaccepteerde fiat bling bling. Oh ja. En het roest niet.
De waarde van goud in productie en kapitaalgroei is nihil. Het is dus allemaal emotie. Net als papier met een nummer erop.

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik stam uit de tijd dat wanneer je de financiële verplichtingen niet kon nakomen, dan viel het doek. Failliet. De zaak uitwinnen, te gelde maken wat nog iets waard was. De schuldeisers kregen (veelal) de jodenfooi. Uithuilen en opnieuw beginnen.
Onmogelijk om bij een financierder/bank aan te kloppen met de vraag of je nog wat meer mocht lenen. Het gat van deur is daar.......

Thans werkt dat anders. Onhoudbare schulden vormen een basis voor schier onbeperkt bijlenen. De put nog wat dieper uitgraven zeg maar.
Tegenover schulden horen zekerheden te staan; toegevoegde waarde.
Een van die waardes is economische activiteit, waarmee iets opgebouwd en verdiend kan worden. Dat houdt de kachel warm dat geef toekomst perspectief en continuïteit Geldpersen aanzetten zonder deze activiteit is de weg naar de afgrond. En die komt steeds maar dichter bij.

Broadsquire | 11-04-20 | 11:28 | 6

@Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:58: Retorisch, met of zonder muziek, van dromen wordt je meestal ruw wakkergeschud. In geef daar niets voor. Realiteiten zijn volgens mij de eerder aangehaalde economische activiteiten die waarde scheppen, geld genereren, inkomen verzorgen en heel veel dingen normaal mogelijk maken en in stand houden, zoals we dat feitelijk al sinds mensenheugenis doen. Alleen is daar een systeem omheen gebreid dat niets toevoegt; alleen maar afbreekt.
Het snelle geld, de banken die als een soort gokpaleizen functioneren, financiële instrumenten en beleggingsvarianten die ze zelf niet meer kunnen beheersen. Het breekt af en bouwt niets op.
Ik heb liever een reële economie.

Broadsquire | 11-04-20 | 12:08

"De put nog wat dieper uitgraven" draag ik graag voor als taalkundige verrijking. Mooi.

Knufter | 11-04-20 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Nederland is knettergek dat ze aan deze waanzin meedoen : www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Hoekstra heeft een mooi nummertje gemaakt , maar had moeten doorpakken
De garlic-countries lachen zich de balletjes uit de broek!

daytripper | 11-04-20 | 11:25 | 1

Hoekstra heeft geen reedt bereikt. Gratis leningen voor Italië en Spanje zonder voorwaarden; deze morgen ze gebruiken om de Corona-crisis te bestrijden. Wie controleert of ze niet alsnog deels de economie gaan ondersteunen? Italië blijft ondertussen strijden voor de Eurobonds. Hoe eerder een Nexit des te beter. De burgers van Nederland, het enige land met een begrotingsoverschot, gaat de rekening betalen. De oplosssing is er nog lang niet, als die ooit komt.

Simmo-exit | 11-04-20 | 11:40

Over een jaar kost een cheeseburger 1000 dollar.

HoerieHarry | 11-04-20 | 11:24 | 4

Is het wel te hopen dat u loonsverhoging krijgt die de inflatie een beetje volgt.

Roeieber | 11-04-20 | 12:06

@Leptob | 11-04-20 | 11:33: precies mijn gedachte.. dan los ik in 1 keer af met muntgeld.. gewoon om te jennen..

Epistulae_Morales | 12-04-20 | 01:25
▼ 1 antwoord verborgen

De klap moet nog komen
Bron: financiële dagblad.

net zo hard terug'

De dagelijkse serie 'Coronakronieken' schetst een portret van mensen en de impact van corona op hun leven. Dit keer: Martijn Hoogeveen, die onderzoek deed naar de seizoenseffecten op influenza- en coronavirussen. Hij ziet een duidelijk verband tussen het aantal pollen in de lucht en de invloed daarvan op ons immuunsysteem.

Naam: Martijn Hoogeveen

Beroep: Ceo Icecat

Plaats: Amsterdam

Aanleiding: Hij deed onderzoek naar seizoenseffecten van influenza- en coronavirussen

'Van huis uit ben ik psychoneuroimmunoloog, ik was hoogleraar Technische Wetenschappen & Milieu bij de Open Universiteit en houd me nu bezig met big data. Die combinatie heb ik gebruikt bij mijn onderzoek naar het nieuwe coronavirus, dat binnenkort gepubliceerd wordt door Elsevier Science.

Normaal gesproken besteed ik al mijn tijd aan Icecat, een databedrijf dat onder meer voor Alibaba, Wehkamp en Bol.com werkt. Ik zou net een overname doen in Frankrijk toen het land in lockdown ging. Opeens had ik tijd over. Genoeg om onderzoek te doen naar de gevolgen van Covid-19 voor mijn bedrijf. Ik miste iets in de verklarende modellen die gebruikt worden door de RIVM’s van de wereld.

De laatste week gaat het aantal ziekenhuisopnames in een bijna rechte lijn omlaag.

Meer dan de RIVM-modellen voorspeld hadden. Dat is te zien in het hele noordelijk halfrond. Maar om die daling te verklaren kijken we naar de verkeerde variabelen.

We staren ons blind op het feit dat influenza bijna nooit voorkomt in de zomer. Maar juist het zonnige Italië en Spanje, waar veel uv-licht is, kennen een grotere uitbraak van het virus dan bijvoorbeeld Nederland. Schommelingen in temperatuur hebben nauwelijks effect op de intensiteit van het nieuwe coronavirus.

Voor mijn onderzoek keek ik naar iets anders: pollen.

De laatste weken groeit het aantal pollen in de lucht, terwijl het aantal griepgevallen daalt. Het pollenseizoen beweegt zich precies tegenovergesteld aan het griepseizoen. Als je die relatie combineert met hooikoortsstatistieken kom je op een correlatie die van significant naar zeer significant gaat.

Er zijn twee theorieën. Of de aerosole pollen belemmeren de verspreiding van het virus door de lucht of er is sprake van immunoboosting— waar bij pollen de turbo op het immuunsysteem zetten. Die twee kunnen wel eens van veel groter effect zijn dan de invloed van UV-licht.

Je ziet dezelfde trend bij de Spaanse griep.

Die brak in het voorjaar van 1918 door, doofde in het voorjaar en kwam twee keer zo hard terug aan het einde van het pollenseizoen en vaagde de zwakkeren weg die nog niet van het schaakbord verdwenen waren. Hoewel dat slechts een anekdotisch voorbeeld is, zijn de vooruitzichten bij het nieuwe coronavirus niet goed.

Wat we zeker weten is dat een vaccin niet op tijd gereed is voor de volgende uitbraak. En die pakt niet alleen het staartje mee zoals nu, maar duurt een heel griepseizoen. Zonder therapie, een geneesmiddel dat de effecten onderdrukt, en een slimmere lockdown zal de economie in het najaar nog veel harder geraakt worden. Ik zet me alvast schrap.'

Dutch_Holland | 11-04-20 | 11:21 | 10

Ik weet niet hoor, meneer doet 'big data' (3x bullshitbingowaarde), ziet een correlatie tussen A en B, en concludeert dat B veroorzaakt moet worden door A. Tja...

Reaguurdeskundige | 11-04-20 | 11:53

Loratadine tegen Corona zou dus een oplossing kunnen zijn!?

s.a.dj | 11-04-20 | 12:10
▼ 7 antwoorden verborgen

Je zou het als Ijsland kunnen doen, maar niemand wil de pijn. Ik zou iedereen aanraden om vastgoed te kopen. De inflatie die er niet is en nooit zal zijn, komt eraan. Zie je hem niet, dan voel je hem wel.

arlen | 11-04-20 | 11:21 | 2

Die inflatie komt zeker,

litebyte | 11-04-20 | 11:37

Door crises zal aanbod huizen groter worden…...

ger1306 | 11-04-20 | 12:59

Binnenkort EU/D66 mannetje....
die klikt uw banktegoeden aan...
… en klick... delete!

meneer Q | 11-04-20 | 11:20 | 1

Schuld: delete! Als je nu nog veel cash hebt verdien je niet beter.

Dutch_Holland | 11-04-20 | 16:35

Het is allemaal abjecte frauduleuze geldgoochelarij, dat niet zorgt voor een fundamentele oplossing, maar het probleem slechts uitstelt en daardoor uiteindelijk alleen maar groter maakt. Het is als chemotherapie. De tumor wordt tijdelijk uitgeschakeld, maar zal op den duur vernietigend terugkomen.

Motleycrew | 11-04-20 | 11:18 | 3

Helemaal gelijk het is uitstel, maar wel tot in de eeuwigheid.

litebyte | 11-04-20 | 11:20

Je vergelijking gaat mank want je kan genezen door chemo.

Het is heroïne. Korte blijdschap, destructief op lange termijn.

Kaas de Vies | 11-04-20 | 11:21

Het gezochte woord is katalysator. Verder snap ik er weinig van maar dan kan ook aan de gin & tonic van vannacht liggen.

Piet Karbiet | 11-04-20 | 11:16 | 3

of aan de sherry.

meneer Q | 11-04-20 | 11:21

Je kunt als buurman, FED of ECB wel elke keer garant staan voor de schulden van de ander. Als je ook nog een geldboompje hebt dat elke keer garant staat voor nieuw geld, dan kun je dat heel lang volhouden. Op een bepaald moment zijn er echter meer biljetten dan er blaadjes aan alle bomen van de wereld zitten. Maar vooral een moment dat anderen de biljetten niet meer willen hebben, omdat ze weten dat het niets waard is. Dan begint de ellende en dondert het steeds maar schulden en garantstellingenspel in elkaar te donderen. Zoiets.

Graaier | 11-04-20 | 11:21

Europa is een zwaar zieke patient. Hij wordt in coma gehouden vanwege een virus.
Als hij straks weer ontwaakt heeft hij jaren van revalidatie nodig om een beetje op gang te komen. De oude conditie komt nooit meer terug door onherstelbare schade aan belangrijke organen.
De ziekte is ontstaan door inwendige bloedingen.
Het artsenteam in een glazen kamer geeft de patiënt bloed wat niet helpt want de inwendige bloedingen gaan door en worden niet verholpen. Onder de voeten heeft de patiënt enorme wonden die toegang geven aan kwaadaardig bacteriën en parasieten. Deze worden niet afgeschermd maar gedoogd. Buiten het glas staan mensen te wuiven en roepen dat het anders moet maar niemand wordt gehoord. Het glas is niet doorzichtig en laat geen geluid door. Buiten cirkelen gieren. Hier en daar zie je er één zitten op een 5G zendmast. Spannend..

nuchterbekeken | 11-04-20 | 11:15 | 2

Europa is geen EU! Het zijn, zeker nu totaal verschillende zaken

litebyte | 11-04-20 | 11:21

Treffend omschreven.

threeheadedmonkey | 11-04-20 | 11:25

De Fed (stelsel van private! centrale banken) is een onderneming met winstoogmerk. Deze club koopt nu de grootste troep uit de obligatiemarkt op. Junk. Er is nogal wat junk bijgekomen doordat allerlei nipte investment grade obligaties (hallo ratingburo´s) hun voetstuk vielen en junk werden. Zelfs de ultra lage rente is nog teveel. Dus nu moeten institutionele beleggers er vanaf. Die tsunamie wordt nu geabsorbeerd. En ontstaat er een soort zombie-economie van bedrijven die geen bestaansrecht hebben en een pool van leningen waar nu geen truc meer mee is uit te halen. Gelaagde schuldstructuren (CDO) enzo trappen de mensen niet meer in. Misschien willen de Chinezen helpen? Die hebben poen zat...

squadra | 11-04-20 | 11:05 | 6

Maar als je de junk obligaties nou versnijdt met solide obligaties en die weer in een containertjes stopt met andere versneden producten en die dan weer samenvoegt en drie keer omdraait voor je ze weer opsplitst, dan zijn we er toch wel zo'n beetje?

Binnenbaan | 11-04-20 | 11:55

Trump wil af van het zogeheten handelstekort met China en de macht die de Chinezen hebben (en consolideren en uitbreiden). Dus is hij onlangs naar India geweest waar premier Modi hem met alle egards ontving. De idee is om de productiebedrijven van China naar India te verplaatsen en daarmee China een kopje kleiner te maken. Tegelijkertijd verwerft de VS macht (economisch, militair en geopolitiek ((a foothold)) in Azië, wat de werelddominantie van de VS versterkt en haar reputatie (onbetrouwbaar) versterkt.

Daarnaast heeft Trump het corona virus omgedoopt tot het chinese virus.
De 1e proefballonnetjes voor "China moet de VS schadevergoeding betalen" zijn al opgelaten. Daar China eigenaar is van de schuldpapieren van de VS (grootste aandeelhouder), wil de VS via "de schadevergoeding" haar schulden wegstrepen.

De VS zal ondervinden dat India geen China is en dat zij met het verschuiven van de productie andere problemen binnen haalt; dat het niet wijs is om China uit te dagen (the business of China is business, the business of America is war); dat economisch straffen (via sancties en het dwingen van anderen om deze sancties te volgen) averrechts gaat werken.

Arachne | 11-04-20 | 13:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Geld printen is een deel van de oplossing. De tijd kunnen we niet bijmaken maar het geld wel. En aangezien de rijken heel veel geld parkeren of omzetten in goud en ergens veilig opbergen, valt het risico op deflatie ook wel mee. Een ander gedeelte van de oplossing is zo'n app waaraan wordt gewerkt. Alleen er moeten wel strenge voorwaarden komen aan de app. Niet dat het straks een verplichting blijft om zo'n app voor altijd bij je te dragen.

stipjes | 11-04-20 | 11:02 | 1

Een app tegen geld bijdrukken... ja dat lijkt me wel wat.

litebyte | 11-04-20 | 11:30

Corona was niet meer als... tenenkrommend.
Inhoudelijk verder interessant stuk, voor de leek.

krank-zinnig | 11-04-20 | 11:02 | 3

Corona is een tijdelijk fenomeen. De financiele shit is van een heel andere orde. Net als het virus zie je die ook niet om je heen. Maar daarvoor kun je straks niet bang achter je vensterbank je verstoppen of op anderhalve meter afstand blijven van de anderen. Dan is je koelkast leeg en de kassen zijn leeg. Prettige Paasdagen overigens en de wereld wens ik een fijne wederopstanding na de schuldencrisis. Tot die tijd. Stop je geld in grond, bakstenen en goud.

Graaier | 11-04-20 | 11:26

@Graaier | 11-04-20 | 11:26: Tijdelijk is relatief. Zolang er geen vaccin is dat wereldwijd afdoende werkt blijft corona nog wel even doorgaan. 1-2 jaar is wat Chinese en Koreaanse wetenschappers verwachten.

Er is geen westers land dat 2 jaar lang strenge maatregelen kan handhaven. Dus dat wordt nog een dingetje.

litebyte | 11-04-20 | 11:34

Wat zou er gebeuren als iedereen maar dan ook iedereen alle schulden op aarde kwijt zou schelden?

Kokossss | 11-04-20 | 11:02 | 15
-weggejorist-
Binnenbaan | 11-04-20 | 11:57

Dan moet de pensioenleeftijd opgerekt worden tot de dag van overlijden.

Reaguurdeskundige | 11-04-20 | 11:59

@ptrck | 11-04-20 | 11:25: Het moment dat iedereen aan een UBI (Universal Basic Income) gaat, kun je net zo goed geld afschaffen. Onder het motto: "Als iedereen speciaal is, is niemand meer speciaal."

dorkovic | 11-04-20 | 21:52
▼ 12 antwoorden verborgen

Monetaire financiering heet zoiets. En wat de gevolgen zijn kun je vragen bij Weimar, Zimbabwe en recentelijk Venezuela.

PieterPassant | 11-04-20 | 11:01

Economie kun je vergelijken met Corona. De een zegt er A over de ander B. De tijd zal het leren.

CalamityJane | 11-04-20 | 11:01 | 3

Economie is de manier waarop mensen diensten en gebruiksvoorwerpen met elkaar kunnen uitwisselen zonder ruzie te krijgen.

Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:08

We zullen het wel weer overleven hè, er zal flink wat failliet gaan, maar net zoals in het bos, zorgen stervende bomen voor ruimte voor groei in het bos. Ook na 1918 kwam er gewoon weer groei.

Nice_Wheels | 11-04-20 | 11:13

36 En ook de bankenbloggers, tot Hen komende, bespotten Hen, en brachten Hen edik; 37 En zeiden: Indien gij een gezond bedrijf zijt, zo verlos Uzelven. -Lukas 23

Rest In Privacy | 11-04-20 | 11:01 | 2

Begrijp je jezelf? Paracetamol genoeg?

Pleegzuster B | 11-04-20 | 11:15

@Pleegzuster B | 11-04-20 | 11:15: Maak je om mij geen zorgen.

Rest In Privacy | 11-04-20 | 11:39

Ik heb hier zelf ook een geldprinter staan, is best handig hoor, maar door die coronacrisis kan ik toch niet veel uitgeven.

skoftig | 11-04-20 | 11:00 | 1

Ik heb een 3d printer. Voornamelijk voor horecamuntjes.

Leptob | 11-04-20 | 11:23

We zijn bijna aan het eind van het sprookje dat "geld" heet.
De 1ste druk van dit sprookje werd gepubliceerd dd. 15-08-1971.
Door de jaren heen zijn er een aantal herziene versies van verschenen, wat de toch al geringe geloofwaardigheid niet ten goede kwam. Een zeer matig gelezen verhaal overigens, niemand die het een bal interesseerde.
Er zijn zelfs nu nog mensen die er van overtuigd zijn dat het geld op de spaarrekening van hun zelf is, terwijl het niet meer is dan een vordering op uw bank.
Enig idee wat er voor nodig is om daar een betwiste vordering van te maken...?

H-van-Tussenbroek | 11-04-20 | 11:00 | 3

Er kan zeer eenvoudig een streep doorheen getrokken worden. En geloof maar dat de overheid dat doet zonodig!Duitsland praat al over onteigeningen.

CalamityJane | 11-04-20 | 11:05

Er wordt al geopperd dat de rijken maar moeten afstaan van hun kapitaal. Maaar wat is rijk? Dat is een vage vraag.

CalamityJane | 11-04-20 | 11:07

@CalamityJane | 11-04-20 | 11:07:
nu heb ik ook niks met 'rijken', echter onteigenen ben ik falikant tegen.
Waar gaat dit eindigen, wanneer slaat de wip door?

ptrck | 11-04-20 | 11:13

De ECB doet niet anders, dankzij de Pyrrus-overwinning van Wopke. Jeuj, we hebben geen Eurobonds! Nu gaat de ECB staatsschulden opkopen via PEPP om de rente van Italie laag te houden en schiet Nederland in de Target 2 de lucht in.
Maar ja: Dat is geen politiek besluit want voor de Centrale Banken en Wopke kan zijn handen, geheel in de paastraditie, in onschuld wassen. De schuld echter, die groeit.

tipo | 11-04-20 | 10:59

Kritiek is makkelijk, betere oplossingen aandragen niet. En geld is waard wat een gek ervoor geeft. Gaat uiteindelijk om wederzijds vertrouwen (en ook afhankelijk heid of macht) tussen mensen, bedrijven en landen. Waarom denk je dat de westerse wereld zo 'rijk' is? Dus of dat blijft zo, of niet.

Hadena | 11-04-20 | 10:57 | 9

@Hadena | 11-04-20 | 11:10:
Het is opvallend hoe de westerse wereld nog steeds als een magneet werkt op de rest van de wereld.

Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:18

@Hadena | 11-04-20 | 11:10: Cultuur, klimaat en ligging. Daarom blijft Europa gewoon aan de macht. Voor de VS is er wel een probleem.

ja-ja-nee-nee | 11-04-20 | 11:34
▼ 6 antwoorden verborgen

Is hier ergens een loket waar ik een bankvergunning kan aanvragen?

Leptob | 11-04-20 | 10:53 | 1

Gewoon bij DNB, die zitten voor je klaar. Moet je wel bagage meebrengen.

van Oeffelen | 11-04-20 | 10:59

Wat ik niet snap is dat een land als Italie dat voor 120 miljard aan goud in de kluizen heeft liggen en daarmee op de 3e plaats in de wereld staat, doet voorkomen alsof ze zelf de broek niet kunnen ophouden .

daytripper | 11-04-20 | 10:53 | 4

@Heiner | 11-04-20 | 10:56: Precies. Het is geen rationeel proces, maar een emotioneel politiek spel.

Graaier | 11-04-20 | 11:07

Ze hebben ook relatief veel vermogen in hun huizen zitten, Ik vind Noord Italie een soort onderbuik van Zwitserland. De rest van het land is tweede wereld. Met die mentaliteit. Straatdiefjes. En wij laten ons intimideren door een grote bek, Je moet ze uitlachen.

squadra | 11-04-20 | 11:26

Het heeft ook niets te maken met financiële problemen van Italië, en alles met de doodswens van de vvd- en cda-achterban, die op deze manier de geesten rijp willen maken door de zo fel door hun begeerde eurobonds.

Reaguurdeskundige | 11-04-20 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

Papier of digitale bitjes hebben geen enkele waarde.
Dat is het probleem van het huidige systeem.
Mensen hebben echter zoveel vertrouwen in papier en digitale bitjes dat ze er zich allerlei hele dure dingen mee aanschaffen. Maar het systeem begint overduidelijk vast te lopen.

Mr.Crowley | 11-04-20 | 10:52 | 1

Logisch kenmerk van een fiduciaire wereldeconomie. Het leven zelf heeft ook geen enkele waarde anders dan de waarde die door de massa er aan wordt toegekend. En elk werkend systeem heeft wel eens last van vastlopers, kwestie van rebooten.

Binnenbaan | 11-04-20 | 12:05

Wij maar werken voor een fooitje en de bankiers toveren triljoenen uit het niks.

dedeurdichtlasser | 11-04-20 | 10:49 | 2

En als het fout gaat worden landen zoals Griekenland en Italië opgeofferd om het uitgeleende geld indirect naar die banken te sturen.

BubbelWater | 11-04-20 | 10:57

Een van de symptomen van een dolgedraaid systeem.

Mr.Crowley | 11-04-20 | 11:01

23 april gaan de EU min. v Financiën weer om tafel en Italië heeft al aangegeven dat er eurobounds moeten komen en dat ze een gang naar het EMU steunfonds als afgang zien.
Eens kijken hoe sterk Wopke in z’n schoenen staat.

Trumme | 11-04-20 | 10:49 | 5

Het gaat niet om Wopke, want eerste instantie is het een intern Italiaans probleem. Als Conte er intern niet uitkomt zal hij proberen zijn probleem een Europees probleem te maken. Met de afspraken van gisteren ligt de bal nu bij hem en hun parlament.

van Oeffelen | 11-04-20 | 11:02

@van Oeffelen | 11-04-20 | 11:02: parlement autocorrect

van Oeffelen | 11-04-20 | 11:05

@van Oeffelen | 11-04-20 | 11:02: Het gaat inderdaad niet op Wopke. Dat is slechts een onbenullig en vrijwel analfabeet vertegenwoordigertje van zijn vvd/cda-achterban. Die laatsten zijn het probleem. Zij zullen Europa in een hel storten waarbij vergeleken de Eerste en Tweede Wereldoorlog een lachtertje zijn.

Reaguurdeskundige | 11-04-20 | 11:38
▼ 2 antwoorden verborgen

De architect van de Euro legt het haarfijn uit hoe het drama uit dit topic sinds enkele decennia werkt. En van de informatie van deze voormalige Duitse topbankier van centrale banken, wordt je niet vrolijk van. www.centralbanking.com/central-banks/...

Graaier | 11-04-20 | 10:48 | 3

Dat is een hele kluif graaier.

Trumme | 11-04-20 | 10:51

@Trumme | 11-04-20 | 10:51: Ja, helaas is het probleem niet gisteren en op een gebied veroorzaakt. Maar deze man weet hoe het systeem werkt of eigenlijk niet meer werkt. De politici hebben de functies van de centrale banken en de financiele markt over genomen.

Graaier | 11-04-20 | 11:10

@Trumme | 11-04-20 | 10:51: O ja en je kunt het eerste gedeelte overslaan. Want daarin beschrijft hij hoe hij met een aantal mensen de euro op tijd klaar had staan.

Graaier | 11-04-20 | 11:14

Dat monopolie geld gaat nog eens héél groot worden.
Laat iedereen maar lachen maar ik ben blij dat ik die paar centjes die ik bij elkaar heb weten te schrapen altijd in landbouw grond en in zeker niet gehyped o.g. heb gestoken. Je ziet het hier op GS ook, al die snel geld jongens schreeuwen moord en brand dat hun gebakken lucht handel kapot gaat door zoiets basics als wat ze zelf "een griepje" blijven noemen.

zwellevertje | 11-04-20 | 10:47 | 7

@Zeebonkus | 11-04-20 | 10:54: Fysieke wapen halen idd meer uit dan allerlei mooi uitgedachte constructies om monopolie geld te beschermen, of dacht u dat uw "virtueel" kapitaal op een bank geparkeerd veiliger is dan iets tastbaars als grond?

zwellevertje | 11-04-20 | 11:02

@zwellevertje | 11-04-20 | 11:02: Nee ik denk hetzelfde als u. Ik heb door de jaren heen ook veel survival technieken geoefend a la Bear Grylls en nuttig materieel verzameld. Ook weet ik voedsel in de natuur te vinden. Ik heb alleen helaas geen grond dus ik zal me bij iemand aan moeten sluiten of me ergens in de middle of nowhere vestigen. Ik woon vlakbij Manchester en ik ben al een vluchtroute aan het bedenken richting Schotland just in case.

Zeebonkus | 11-04-20 | 11:09

@Julius Pace Car | 11-04-20 | 10:54: U leeft ergens op Pluto ofzo?? Vraag eens aan een boer in de Flevopolder wat 1 hectare daar kost, U zult met uw oren staan te klapperen..

BoerinFrance | 11-04-20 | 11:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Niemand weet hoe dit precies gaat aflopen, behalve de vele experts in de panelen. De financiele crisis van 12 jaar geleden werd afgekocht via de centrale banken en de nationale staatsbegrotingen. Daarna ging het weer prima omhoog. De huidige aanpak is nog grover en nog omvangrijker. Interessant om te zien hoe dat uitpakt. Je vraagt je alleen wel af wat moeten we dan nog doen bij een volgende armaggedon, als we worden aangevallen vanuit de ruimte of er 6 miljard mensen zijn bijgefokt in Afrika en Azie ? Apres van Oef le deluge...

van Oeffelen | 11-04-20 | 10:47 | 1

Een aanval vanuit de ruimte waarbij echte intelligentie al onze digitale systemen en gegevens een reset geeft, laat ons weer opnieuw nadenken. We zitten nu vastgeroest in een manier van gelddenken die inmiddels door en door verrot is.

Leptob | 11-04-20 | 10:58

Disclaimer: ik heb geen verstand van macro-economie. Maar dat voorkomen van omvallen van banken "waardoor alles plat komt te liggen" gaat toch ook een keer te ver? Met keer op keer geld bijdrukken gaat het politieke systeem op een gegeven moment omvallen, als de burger ziet dat zijn geld niks meer waard is. Ik weet niet wat erger is.

nieuwe_Deen | 11-04-20 | 10:46 | 1

Banken zijn geen vrienden meer. Soms zitten er rotte appels in bijvoorbeeld een klas. Dan heb je een kutklas. Door een rotte appel. Het is heel normaal om die rotte appel aan te pakken. Dan komt de rest wel goed. Banken zijn ook rotte appels. Banken moeten uit het systeem en geherwaarwaard worden. Banken zijn in essentie instanties die helemaal niets toevoegen. Zij zuigen alleen.

Leptob | 11-04-20 | 11:03

Moneyprinter go brrr

djs | 11-04-20 | 10:45

Toch knap dat een huis- tuin- en keuken Econoompje even denkt de wereldeconomie te bekritiseren. Al het vertrouwen in je Alexander! You for president!

overVecht | 11-04-20 | 10:45

trigger / catalyst (bij gebrek aan een goede Nederlandse term)
Aanleiding/katalysator

kokkie klaphaak | 11-04-20 | 10:44

De FED kent maar 1 truukje QE. En dat gebruiken ze al de hele 21e eeuw om van bust naar boom te marcheren en weer terug.
Eens te meer aantonend dat een monetaire en politieke unie gedoemd is om te falen. Wanneer het al niet lukt wanneer je dezelfde taal en geforceerde cultuur hebt. Hoe moet het dan ooit gaan lukken met de EU en de euro.
27 landen met nog meer culturen en talen, die samen een eenheid moeten gaan vormen. En de basis om het te proberen te laten functioneren is een systeem dat zeer gevoelig is voor fraude, corruptie, nepotisme, en bureaucratie om de bureaucratie.

We zijn allen redeloos verloren.

Dauthi | 11-04-20 | 10:41 | 6

Het gaat er uiteindelijk om op welke termijn we daadwerkelijk verloren zijn. Als dit proces nog 50 jaar geintubeerd op de IC in leven kan worden gehouden kan ik er goed mee leven.

Binnenbaan | 11-04-20 | 12:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja geld erbij verzinnen door een paar virtuele getallen bij een bank aan te passen.
Jeej. Nu is iedereen miljonair.

Laten we hierna verder gaan met bezuinigingen en sanering.

Leger, zorg, onderwijs, sociale zekerheid, rechtspraak, bibliotheken....

En laten we kansloze asielzoekers welkom heten.

En dan passen we weer wat getalletje aan.

Is dit nog nieuws? | 11-04-20 | 10:39 | 3

Dat geld wat we inmiddels hebben weggegeven zouden een enorme investering zijn geweest om het verval in deze sectoren wegens jarenlange bezuinigingen te herstellen.

BozePaarseMan | 11-04-20 | 10:42

Altijd zo geweest. Friedman deed niets anders dan dit propageren en met succes.
Monetair geldscheppen is niets mis mee.
Het enige wat ze wel moeten doen is de productie daar mee aanjagen (wegenbouw, enz).

ja-ja-nee-nee | 11-04-20 | 10:45

Zolang de dollar nog profiteert van de status als globale reserve-valuta, kan Amerika zich dit soort strapatsen permitteren. Maar het is een gevaarlijke gok. Hoe ziet de wereld eruit na Corona? Wat doen China en Rusland - dat met het meest recente akkoord met de OPEC weer de bijl aan de wortel van de petrodollar heeft gezet?
Een ding is zeker, als het systeem in elkaar klapt, gaan we allemaal mee.

Leipniz | 11-04-20 | 10:38 | 1

En puntje bij paaltje, america first. Maar volgens mij hebben we eerst nog een fysieke showdown tegoed tussen de good guys en de bad guys. We zitten nog steeds in akte 1 he.

Binnenbaan | 11-04-20 | 12:11

Print maar een paar miljoen uit voor me. Prima oplossing

Gaat het niet dan? | 11-04-20 | 10:37

Printen?

langelat | 11-04-20 | 10:36 | 1

De rest van het artikel is ook belabberd Nederlands: rare zinsconstructies, foute interpuncties, niet bestaande of verkeerd gebruikte woorden.

langelat | 11-04-20 | 10:49

Dus als geld niets meer waard is, los ik straks (over 20 jaar ) mijn hypotheek af met 2 maandsalarissen ?

Het leven is zwaar | 11-04-20 | 10:35 | 5

Je dacht toch niet dat de lonen meestijgen met de inflatie?

Harry Turtle | 11-04-20 | 11:19

U betaalt uw huis dan af met uw pensioen, daar komt het volgens mij op neer.

nieuwe_Deen | 11-04-20 | 12:56

daarom wil de roverheid zelf wel inflatie... en liefst zelf geen rente betalen, en de ECB maakt dit mogelijk

Enrique C | 11-04-20 | 13:55
▼ 2 antwoorden verborgen

trigger / catalyst (bij gebrek aan een goede Nederlandse term)
Nee hoor, die is er wel. Ohh mijn IQ he, keer getest was 130.
Het woord wat jullie zochten was generator.

onesizefitsall | 11-04-20 | 10:35 | 7

Pfff niet eens genoeg om lid van Mensa te worden. En echt intelligente mensen vinden dat maar een zielig clubje.

nieuwe_Deen | 11-04-20 | 12:59

Over dat IQ kan ik niet oordelen m.n.m.m. is generator toch echt geen goede vervanger voor het Engelse trigger.

watmagjenogwel | 11-04-20 | 13:04

In plaats van een trigger gebruik "struikeldraad"... een katalysator is het niet aangezien een katalysator een reactie versnelt zonder zelf verbruikt te worden, je moet eerst een reactie hebben of zoals in dit verband, de economie moet eerst struikelen...

Enrique C | 11-04-20 | 13:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zijn wereldwijd veel te veel leningen openstaan in het olie muntje dus die US$ zal deze crisis dan ook wel weer doorstaan .
Wat een gepoker het in Europa wordt is iets minder rooskleurig .

likmegaties | 11-04-20 | 10:35

Het hele geldsysteem staat op klappen, dat was voor Corona al zo.

kwark001 | 11-04-20 | 10:34

Wat houdt dit systeem in stand dan?

kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:33 | 5

Wij. Geld is immers maar een menselijk verzinsel. Die schulden en tegoeden zit ook alleen in onze hoofden.

Polarisator | 11-04-20 | 10:40

@De Eierbal | 11-04-20 | 10:39:
Italië heeft ook giga schulden. Als de schuldeisers gaan rekenen op reddingsacties blijft dit systeem zo doordraaien.
Wanbeleid en graaibeleid wordt steeds 'opgelost' door Henk en Ingrid ervoor op te laten draaien. Dat zou bij een klein bedrijf nooit zo ver uit de hand kunnen lopen.
Er zit een constructiefout ergens. Iets dat belangen dient.

kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:52

Tsja, ik begrijp het nog steeds niet goed, immers als je onbeperkt geld bijdrukt, wordt de waarde toch steeds minder, er staat geen dekking tegenover, hoewel dat misschien ook niet nodig, in de jaren 30 vorige eeuw was er wel goud als dekking en toen was er ook hyperinflatie.

watmagjenogwel | 11-04-20 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Katalysator?

goldsammy | 11-04-20 | 10:33

Wanneer kan ik eens bij de ECB aankloppen.

Kaas de Vies | 11-04-20 | 10:32 | 1

U en ik zijn in de verkeerde familie geboren.

Zeebonkus | 11-04-20 | 10:35

Enge spelletjes worden gespeeld over de hoofden van de normale burger, door mensen op het hoogste niveau. Door de eeuwen heen en zeker sinds WOII hebben we onszelf in een positie gebracht dat wij het systeem dienen, het systeem niet meer ons. Misschien is een totale reset van de maatschappij op de lange termijn helemaal niet zo'n slecht iets.

Zeebonkus | 11-04-20 | 10:32 | 3

We halen GC maar weer eens van stal.
www.youtube.com/watch?v=y2SVr9AXRzU
www.goodreads.com/quotes/964648-but-t...
"They don’t want people who are smart enough to sit around a kitchen table to figure out how badly they’re getting fucked by a system that threw them overboard 30 fucking years ago. They don’t want that. You know what they want? They want obedient workers. Obedient workers. People who are just smart enough to run the machines and do the paperwork, and just dumb enough to passively accept all these increasingly shittier jobs with the lower pay, the longer hours, the reduced benefits, the end of overtime and the vanishing pension that disappears the minute you go to collect it, and now they’re coming for your Social Security money. They want your retirement money. They want it back so they can give it to their criminal friends on Wall Street, and you know something? They’ll get it. They’ll get it all from you, sooner or later, 'cause they own this fucking place. It's a big club, and you ain’t in it. You and I are not in the big club. "

kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:37

@kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:37: Ja George Carlin altijd sterk! Het allerergste van dit verhaal is dat je als individu weinig kan doen. De echte macht die deze elite heeft zit hem in het feit dat de massa toch mee doet, en jij als uitzondering dus altijd aan het kortste eind trekt.

Zeebonkus | 11-04-20 | 10:41

Hoogmoed komt voor de val. Was de bubbel voor 2008 ook niet opgebouwd uit lening op lening?

BozePaarseMan | 11-04-20 | 10:31 | 2

Nee.

TheBurnerMan | 11-04-20 | 11:03

Nee, Men had geld uitgeleend aan lieden die niet wisten dat er ook terugbetaald moest worden. Ook dacht men bij onderhoud gewoon de bank te bellen als huisbaas.

MaarFeitelijk | 11-04-20 | 14:34

Het is race naar de afgrond. Schulden afdekken met meer schulden. Niemand weet hoe dit eindigt. Economen al helemaal niet want dit is een pseudo-wetenschap en een bullshit job in ene. Maar vergeet niet uw aflossingsvrije hypotheek af te betalen hoor!

Jan Lange3373 | 11-04-20 | 10:30 | 2

Dat wist de CIA wetenschappers al te vertellen in de jaren '90 dat pseudowetenschap en wetenschap verstrengeld gaat worden door kwantumfysica.

steekmug | 11-04-20 | 10:42

Er worden geen schulden met schulden afgedekt. Het is geen bedrijf. Men koopt schulden die afgelost worden. Het is een manier om bestaand geld vrij te maken.

MaarFeitelijk | 11-04-20 | 14:33

De logica van het geld/financiele systeem is inmiddels ver te zoeken. Ooit drukten landen massaal geld bij en dat gaf een mega-inflatie. Hier en in de VS werkt het zowat averechts. Of er zijn krachten die rare dingen doen.

Leptob | 11-04-20 | 10:29 | 6

@BozePaarseMan | 11-04-20 | 10:38:
Dat iemand zich verrijkt is prima.
Maar als de gevolgen zijn dat hij zich kan verrijken door risico's en kosten naar die grote groep werkenden/belastingbetalers af te schuiven, klopt er iets niet. En wordt het steeds erger.

kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:59

Er wordt geen geld bijgemaakt. Men koopt bestaande schulden op en et geld is dus een vrijmaking van vastgelegd geld. De schuld moet nog steeds afgelost worden. Door geld later het geld in te leveren.

MaarFeitelijk | 11-04-20 | 14:29

@kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:59: Bonkers heeft 500 miljard zonder ear-mark. En zonder controle. Je kunt wel raden dat dit besteed zal gaan worden aan de Trump organisatie. De hotels doen het toch net zo goed. De geheime dienst is de enige die feitelijk betaald wanneer ze er moeten zijn voor de frequente weekendjes uitvreten van POTUS. Bonkers is ook de enige golfer.

MaarFeitelijk | 11-04-20 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Je gaat toch meteen aan Italië denken.
Giga schulden waar geen reet van klopt, en toch gewoon doorgaan.
En er gaat meteen misbruik van worden gemaakt.
Een directeur kan een enorme bonus of iets dergelijks regelen. Over een jaar gaat het bedrijf alsnog onderuit, maar dan is hij binnen.

kloopindeslootjijook | 11-04-20 | 10:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken