Hardwerkende boeren dolblij met NOS Journaal
Stikstof? Welke stikstof?
Tests bewijzen het. Het stikstofprobleem is NIET de schuld van "de boeren". Was op het NOS Journaal, dus is het waar. Terwijl Nederland thuis zit wegens een hashtag zijn de boeren aan het werk. Hard aan het werk. Wie naar buiten kijkt, ziet ze rijden. Overal trekkers. Om de tien minuten zie je een trekker. Trekkers met giertanks, trekkers met landbouwmachines, trekkers met klepels, trekkers met kluitenkapotmakers, trekkers met zaaibeddingessen, trekkers met maaibakken. En steeds meer koeien, dansend in de weilanden, ondertussen loeiend halveer de ambenarenstapel. Meeuuuuhh...
Social
Social
Social
Social
Social
Geen boer. Geen bier
Social
Reaguursels
InloggenIk wil het graag geloven en de automobilist de schuld geven van deze sterk verminderde stikstofdioxideneerslag. Maar ging het bij de stikstofdepositie niet om 2 typen? Motoren die de stikstofdioxide doen neerslaan en boeren die voor ammoniak (een stikstofverbinding) in de grond zorgen? Dat zie je niet op zo'n kaart dus het lijkt me deels een lulverhaal.
Ammoniak is een meststof. Nox ist een gevaarlijke verbinding. Hoor je Den Haag niet over.
Ja natuurlijk, alle trekkers, injecterders , landvoorbereiders zijn in heel het land aan het werk geweest koeien buiten . Co2 bijna weg niet te geloven. Nou wel want ik heb 2 vliegtuigen gezien vandaag. Dus Jetten minder vliegen i.p.v minder dieren.
Voor de lange termijn wellicht positief voor de boeren, tenzij ettertjes als Jetten en Co weer denken dat zij het beter weten. Maar op de korte termijn puur negatief; frietfabrieken liggen stil of draaien op heel beperkte kracht, dus aardappelen zijn nu bijna niks meer waard (nog een paar centen per kilogram) graanmakrt ligt hier in France ook al op zijn gat: in plaats van 700 wagons die per dag werden verhandeld, nu nog maar 4.
Vandaar dat er geen bloem/meel te koop is in de supers hier in Luxemburg? Lijkt me stug dat iedereen zijn eigen brood bakt.
"Halveer de ambtenarenstapel" , magistraal !
Natuurlijk is het 1 grote leugen het gaat om het landjepik en om een kleine verandering van het stikstof verhaal zodat ze de doelstellingen net halen in EU verband want het is een win win situatie doelstelling gehaald en land erbij voor Finnen.
Maar weer het EU gedrocht wat een land naar de afgrond brengt plus onze links gekkies, oh ja het blijkt dat men meer groente en fruit en vlees moet eten om weerbaar te blijven juist datgene wat de links gekkies willen verminderen, zelfs God is het zat.
Grappig hoe ook hier trollen proberen de cijfers ter discussie te stellen. Laten we eens een andere invalshoek kiezen: stel, de Italianen mogen niet meer landbouwen op de Po-vlakte, maar hun boeren moeten verplicht uitwijken naar het woestijnachtige zuiden. We zouden ze voor gek verklaren. Toch is dat Europese politiek. Wij zitten in een bijzonder vruchtbare rivierdelta en onze boeren worden gedwongen vruchtbare landbouwgrond om te gaan zetten naar stukjes flutnatuur. Maak van een land als Spanje één groot natuurgebied en doe landbouw waar het hoort: langs de rivieren. Maar ja, Europese natiestaten en uitgerangeerde politici die daar de scepter zwaaien: een disaster waiting to happen. Nexit? Anyone?
Graag, alleen worden de regels zo verbogen dat een nee stemming een ja wordt, dictatuur dus.
Nederland is nettobetaler. Dus die moet zsm totaal afhankelijk worden van de EU voor hun eerste levensbehoeften. Zo kweek je een onderlinge band. Stel je voor dat de mensen hier uit hun DWDD/Jinek roes wakker worden en zien hoe ze genaaid zijn de afgelopen decennia (om exact dezelfde reden worden mensen als Baudet en Wilders zo gedemoniseerd. Niet om wat ze vinden, maar om wat de mensen er van zouden kunnen gaan vinden).
Dit kaartje laat alleen de hoeveelheid NO2 (stikstofdioxide) zien, en niet de hoeveelheid NH3 (ammoniak). Dus de vergelijking met boeren slaat hier nergens op, want bij mest komt met name ammoniak vrij. Om er wat zinnigs over te zeggen had het een kaartje met NH3 moeten zijn.
NOx slaat neer als HNO3, dus zure regen en dat wil de overheid niet.
Die stikstof cijfers kloppen niet. Verkeer speelt een veel belangrijkere rol dan de boeren.
Het aantal ambtenaren halveren zou inderdaad een groot verschil aan stikstof uitmaken omdat we dan het file probleem permanent hebben opgelost.
Grenzen dicht voor migranten scheelt zowel verkeer, ambtenaren, bouwgrond en bakken vol belastinggeld.
Groenrechts iemand?
Rechts op groen is dat wat?
"Ja maar, als die ambtenaren geen werk hebben zijn ze werkeloos en moeten ze een uitkering".
Dat kost de belastingbetaler minder dan een modaal salaris waar niks voor teruggeleverd wordt en files door veroorzaakt worden.
Politiek en rekenkamers die keihard liegen, dat verwacht je niet...
Zo zie je maar hoe wij door de Klimaatgekkies gedesïnformeerd worden.
Dat gaat nog wat worden in de VS .. Waar sommige staten tegen de 50% obesitasgraad zitten
Jeetje, we hoeven alleen nog maar naar een socialistisch systeem over te stappen en de wereld is gered.
Elke 5 jaar plannetje maken, iedereen blij!
Nog een voordeel van Corona: Ik zie die gestoorde puber met die vlechten niet meer op de buis gillen dat we morgen allemaal dood gaan door CO2.
Zozo, waar komen al die "kritische" zwitsals ineens vandaan?
RIVM wat hulptroepen opgeroepen?
'66 snel wat boeren-hatende leden gemobiliseerd?
Milieukliekjes aan het trollen geslagen?
Een hoop desinformatie van hun kant. Ze te zien voelen ze zich betrapt.
Bam! Spijker. Kop. Het is bijna zielig zo opvallend.
Veel te makkelijk. Ga in op argumenten maar ga niet bij voorbaat de discussie uit de weg met Linkse smoesjes. ("Als je dat niet snapt, nou, dan kan ik het je ook niet uitleggen", is ook een goeie).
Hoor ook niet zoveel meer van Greta. Laatste keer dat ik haar zag was met Schransie en die corrupte heks Ursela. Zitten ze nu allemaal in schuilkelders over zo, en laten ze ons het proletariaat aan ons lot over?
Greta zit in een klimaatstakingstaking.
Hoestend.
Priesteres Greta schijnt inderdaad de chinese coronagriep te hebben opgelopen tijdens Haar missiewerk.
Die zit aan de beademing, ik had trouwens al eerder de indruk dat zij zuurstof gebrek heeft gehad in een eerder stadium.
Ah. Kwist niet dat het NOS journaal feitelijk nieuws mocht brengen. Zeker niet wanneer dat ongunstig uit kan pakken voor "onze" globalistische reken- en rentmeesters. Klimatologische Deugreuzen, die (onze) boeren willen afschaffen.
Is er al nieuws over mogelijke ontslagen? Ik vraag dat namens de geest van meneer Orwell.
Mocht de NOS hier ongestraft een gewoonte van maken, dan ga ik overwegen gedoseerd en achterdochtig mijn TV weer te activeren.
Ja maar de Modellen??
Een van de betere dingen wat er kon gebeuren voor de boeren / agrarische sector. Boeren hup!
Hoeveelheid NO2 0,002 gram / m2 nu terwijl anders 0,006 gr / m2.
Rood kleurt zo dramatisch totdat je de absolute getallen weergeeft, dan blijft die kaart nagenoeg volledig wit.
Laat je niet gek maken mensen. Wderom een non-issue.
Het RIVM heeft wat uit te leggen.
De boeren stoten Stikstof = Ammonia uit. De plaatjes tonen dat niet. Die gaan over luchtvervuiling.
Lastig om alles uit elkaar te houden.
@MaarFeitelijk | 28-03-20 | 15:19: Jij bent Halbe en bent overal bij? Het gaat over concentratie stikstof, stikstof is N. Als dat niet zo is en er kan verschil gemaakt worden tussen alle N-verbindingen zou ik dat graag zien.
Ik denk dat al zou je alleen de NH3 verbinding nemen er ook op die kaartjes niets te zien is.
Kortom dat hele milieu gedoe is een HOAX.
@ja-ja-nee-nee | 28-03-20 | 15:30:
Kom kom, op GS dat iedereen de maat neemt, mag wel een beetje kennis verwacht worden.
Dit zijn metingen van stikstofdioxide (NO2), zeggen in het begin van het filmpje(!). NOx komt vrij bij verbrandingen (vervoer/industrie), terwijl de boeren NH3 als meststof gebruiken. Op die satellietbeelden zie je dus geen 'totaal aan stikstof', kan ook niet, want 78% van de lucht is pure stikstof (N2).
Ze meten dus een stikstofverbinding die vrijkomt bij verbranding, en die is gedaald door de crisis. Wat de boeren als NH3 de grond inspuiten, weten we niet, kan zelfs meer zijn dan normaal.
@Festen | 28-03-20 | 17:10: NOx komt vrij bij verbrandingen schrijf je. Die zou dan ook hoger moeten liggen dan vorig jaar. Veel Biomassa-centrales er bij gekomen. Het mooie is dat ze dan straks kunnen zeggen dat het allemaal nog niet geholpen heeft en er nog meer moet gebeuren. Terwijl ze zelf de grootste vervuiler zijn.
Fijn zo'n corona crisis, kunnen we het erna eens even fijntjes over hebben. Jetten, Klaver, Timmerfrans en 'EU, dáár is de uitgang...
Heel simpel :
NEXIT en de regering een tikje rechts van het midden graag.
Nederland kan namelijk steeds moeilijker zijn eigen broek ophouden door al de dwaze weg met ons mensjes
En de boer, hij ploegde voort...
Daar kan geen RIVM met stikstof of corona iets aan veranderen. Mooi.
Er zit wel een verschil tussen Stikstofoxiden (NOx) en Ammoniak hè mensen. De hele reden om landbouw te saneren was Ammoniak en niet Stikstofoxiden (NOx) dat is wel even belangrijk om te weten! Stikstofoxiden komen vrij bij verbranding in het verkeer en de industrie. De Ammoniak ontstaat vanuit mest en urine van dieren.
Dus dat die figuur er zo uitziet komt omdat er nu minder verkeer is en misschien ook minder industriële activiteit. Overigens dus heel gunstig voor de stikstofneerslag in natuurgebieden. De Ammoniak slaat veel lokaler neer. Ik ben dus ook heel benieuwd wat er uit die onderzoeken van UvA over herkomst van stikstof in natuurgebieden komt. Best kans dat het aandeel “boer” veel kleiner is dan ze nu denken.
Los daarvan is het alsnog zinloos gelul om landbouw te saneren. Mensen moeten eten in NL maar ook elders in de wereld. Dat D66 landbouwgrond wil afpakken voor juppenhuizen en migrantenhuizen dat zou ons niet moeten interesseren. Laat de boer lekker boeren we plukken er dagelijks de vruchten van
Ik vind vooral de plaatjes ter vergelijking wel mooi. Het industriële karakter komt keurig naar voren. Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Ruhr-gebied in D. Enkel die vlekken boven de Noordzee? Zitten daar booreilanden ofzo?
Heb je de ammoniak uit de rioleringen al eens bekeken? Geproduceerd door 18 miljoen mensen!
@ja-ja-nee-nee | 28-03-20 | 14:30: riooloverstorten dicht. Klaar is Klara.
@Gervano | 28-03-20 | 14:27: Nee daar varen de cruiseschepen
Vrachtverkeer in ook niet echt minder.
Vrachtverkeer in ook niet echt minder.
Luister niet naar de globalisten in de panelen. De Jessias, Rob(ot)-E en ALDE (VVD+DDR666) fanboys. De valse apostelen van Soros en Marx.
Dit is het plan wat de EUSSR voor ons voor ogen heeft: www.duitslandnieuws.nl/wp-content/upl...
Landbouwgrond moet hiervoor wijken. Een nieuwe Rome voor de vierde Reich. De rest is afleiding en flauwekul.
Overigens een leuke bijkomstigheid is meer grond voor woningen... staan nu net een horde nieuwe medelanders aan de Griekse grens te trappelen om binnen te komen. En die leven niet van lucht en moeten ergens wonen dus...
Met een beetje pech is de hele woningnood in een maandje of 2 opgelost.
Klopt helemaal. Om van de boeren de grond te mogen afpakken moet je ze eerst failliet krijgen. Dat lukte aardig, totdat corona kwam. En nu komt de waarheid naar boven. Maar daar gaan de politici zich straks niets van aantrekken want wat ze geloven is waar, feiten tellen niet, alleen hun doel.
Die boeren werken in ieder geval gewoon netjes thuis.
Hulde.
En ze houden anderhalve kilometer afstand van elkaar.
Zoals al door anderen gezegd, dat kaartje gaat niet over NH3.
Nee, het gaat over stikstofverbindingen. NH3 is een van deze verbindingen. De bijdrage van de boeren heeft dus niet zo grote impact als overal geroepen.
Ook met betrekking tot het in quarantaine gaan bestaat er geschiedenis en een 'patient zero' lazaret, waar voor de eerste keer mensen geïsoleerd werden. Die plaats heet nu Dubrovnik (destijds: Ragusa) waar in 1377 een lazaret werd gesticht. www.novinky.cz/cestovani/clanek/vynal... Het lazaret bestaat nog steeds. Wellicht een tip om straks, na de quarantaine, in quarantaine te gaan....
Betrap ik GS op nepnieuws of is het satire?
NO2 = verkeer
NH3 = agrarische sector
NOx is verkeer, die schadelijke variant
Mag hopen het tweede, maar zal nog lange tijd voorbij komen als het eerste.
@prutsclown | 28-03-20 | 13:30: 0,006 gram/m2... errug gevaarlijk poehoe
@prutsclown | 28-03-20 | 13:30: U moet niet voor niets 100 rijden!
Sinds dwdd is gestopt, daalt het stikstof in de lucht. Toeval?
Is het iedereen ontgaan dat het kabinet gisteren de Urgenda zaak naast zich neer gelegd heeft? Dat heeft samen met stikstof gvd een half jaar het nieuws bepaald en Rutte noemde dit de grootste naoorlogse crisis en nu? De argumenten waren allemaal "In het belang van onze kleinkinderen" en "Hoe kunnen we onze kleinkinderen uit leggen dat we dit probleem niet serieus hebben genomen"
Kunnen Jetten en Klaver wellicht de talloze kleinkinderen die nu hun groot ouders verliezen uit leggen waarom er te weinig mondkapjes en beademingsapparaten zijn terwijl er in de wetenschap voor 97% consensus was onder virologen dat dit er aan zat te komen? En waarom ze wel druk waren met een mogelijke zee spiegel stijging over 300 jaar?
Hear hear.
Precies Jan, de vieze vuile huichelaars.
Zo is het.
Dat hele verhaal over kudde mentaliteit / immuniteit is typisch verwegkijkerij. Dat er dichtbij mensen op een vreselijke manier aan dubbelzijdige longontsteking sterven, ach, wegkijken dat is het devies.
Er vanuitgaande dat industrieën nog voornamelijk doordraaien, misschien op halve mankracht en het boerenleven gewoon doorgaat. Lijkt de oorzaak met name te komen door vlieg- en wegverkeer. Want die hoeveelheden zijn wel dramatisch afgenomen.... Ergo we weten nu wat ons te doen staat. Allemaal aan de waterstof(vracht)auto's (ik ben niet zo blij met de accu problematiek) en Argonneut worden! En vliegen terug naar de zeppelins!
Prachtig experiment, neem een aantal bronnen vrijwel weg, en dan nog eens meten. Kon eerder niet, maar nu wel. Machtig voer voor vervolgdiscussies.
Het RIVM kunnen ze beter omdopen in RVWD; Rutte vraagt, wij draaien.
Spanje , waar ik woon , draconische maatregelen en buitenaardse sfeer . Officieel om de ouderen te beschermen , waar niks mis mee is , maar vooral ook met het oog op de toerisme catastrofe die het gevolg zal zijn .
Dat is ook het belachelijke van al die overdreven maatregelen, gezond mensen ook opsluiten.
Dat hebben al veel vooraanstaande medici gemeld, maar men is Oostindisch doof in den Haag en andere regeringssteden.
De toerisme komt, zolang dat virus rondwaart, ook niet op gang.
Pan-de-mie.
Mensen die iets kunnen, die hebben we nodig.
Niet de praters.
Laten we het grotere plaatje niet uit het oog verliezen: op termijn is de stikstofcrisis een veel groter en urgenter probleem dan corona. Laten we daarom versneld beginnen met het uitfaseren van de boeren.
Welnee. Op onze postzegel hier? Als we die landbouwproductie naar het buitenland verplaatsen zouden de uitstoot en het milieueffect wel eens meer negatieve impact kunnen hebben dan met hier produceren. Iets met 1 wereld, 1 amosfeer.
@Harry.Langezwaal | 28-03-20 | 13:23:
U weet zelf ook wel dat het zo niet werkt. Als gidsland Nederland moeten wij vól inzetten op verduurzaming en vergroening, om zo op korte termijn een sustainable economie te bereiken. Als we dat niet doen, wacht ons der Untergang des Abendlandes.
Wat leuk de Jessias in de panelen (EasyJetten kan het niet zijn, die krijgt vandaag een firmware update).
@HoogToontje | 28-03-20 | 13:40:
Die ondergang is al in volle gang. En die komt niet door stikstof of corona.
@HoogToontje | 28-03-20 | 13:40: LOL gidsland nederland.
Een veel te grote broek aan.
Dat 'gidsen' gaat nogal lekker als je andere lidstaten tegen je in het harnas jaagt.
En die untergang is al lang ingezet. Toen die krabbel alsnog onder het verdrag van maastricht kwam.
Je had me bijna op de kast gekregen, chapeau!
@HoogToontje | 28-03-20 | 13:40: mooi man, dat toontje van jou. Gidsland, vól inzetten op verduurzaming en vergroening, sustainable economie en last but not least onze eigen ondergang. Iets zegt me dat jij nul gaat meebetalen aan je eigen, en die van d66, hersenschimmen. Man man man, ga aan het werk, met je handen.
@NorthStar | 28-03-20 | 16:57: echt. Zo zat van die betweterige tiepjes.... al hoogtoontje. Oprutten.
Tom Hanks is weer thuis in LA, corona-vrij alive & kicking samen met Rita, zijn vrouw. In Australië heeft hij een film over Elvis Presley gedraaid die in 2021 uitkomt.
Volgende keer beter!
Is het toch het verkeer en vliegtuigen dat de stikstof problemen veroorzaken.
In navolging van die t-shirtboeren van gisteren:
.
Stop.De.Verstedelijking.Nu.
Twaalf.Miljoen.Mensen.Is.Genoeg.
Zet.In.Op.Remigratie.
Schaf.Kinderbijslag.Na.Eerste.Kind.Af.
Beprijs.Ouderschap.Vanaf.Derde.Kind.
Hou.Nederland.Leefbaar.
Overpopulationawareness. Oftewel de club van tien miljoen. Ben ik al jaren donateur van. Zou je ook moeten doen. Een club die al heel lang aan de weg timmert maar in de media heel weinig aandacht krijgt.
De VK , altijd een open oog voor de arme medemens, vraagt zich af wat straks gaat gebeuren als het virus de sloppenwijken van Oeganda bereikt .
80 jaar door de Missie bepleitte fokschade ongedaan gemaakt?
Weinig, want weinig oudjes en weinig dikkerdjes.
@Hadena | 28-03-20 | 13:17: Inderdaad .. u kopt m in.
Ik vraag me af wat er gebeurt als het virus de vleermuizenpopulaties in de Amazone bereikt.
Grootste populatie ter wereld die tot nu toe niet als SARS kweeklichaam dienst heeft gedaan.
Bij D66 vinden ze het NOS nieuws nu ook fake news.]
dit kaartje lijkt mij niet over ammoniak te gaan, maar over stikstofoxiden.
ik ben geen wetenschapper, maar volgens mij produceren boeren ammoniak, en de industrie en het verkeer stikstofoxiden. in dat geval klopt de conclusie van gs niet.
U herinnert zich gemakshalve niet dat het heilige instituut RIVM meetinstrumenten boven rioolputten en in de windrichting van pluimveehouderijen hing om een zo hoog mogelijk resultaat te boeken in het bestelde rapportje van de boerenslooppartijen.
Precies. De luchtvaart, het verkeer en de zware industrie vervuilen de lucht en tot een paar meter onder de grond (uitgezonderd mijnbouw en boringen naar gas en olie natuurlijk), de boeren (voornamelijk de veehouderij) vervuilen de grond tot een paar meter boven hun grond uitgezonderd wanneer de wind verkeerd staat en de bebouwde kom van hun strontlucht mag meegenieten.
Dus als de industrie en het verkeer aan de grond en in de lucht stoppen, dan wordt de boel voor het oog een stuk schoner dan wanneer de boeren minder gaan uitstoten.
Stikstof dioxide is wat anders dan amonia. Maar misschien niet op GeenStijl.
Maar door de media werden dit soort kaarten de ether in geslingerd. Dus nu slingeren we terug.
RandyBiel | 28-03-20 | 13:10 Echt amonia ?? Ga lekker schoonmaken.
Ja, en wie denkt dat deze voorbeelden van de realiteit iets zullen veranderen in het destructieve kabinetsbeleid heeft het mis.
Rutte, gesterkt door alle steunbetuigingen van praktisch ALLE media, zal gewoon door het domme volk weer in het pluche gehesen worden en de oplichterij, leugens en massale onteigening door stikstof en gasverbod zal gewoon doorgaan.
Afgelopen 24 uur >1000 corona doden in Italië, regio Parijs heeft geen bedden meer, iedereen wil graag de corona zieken naar Duitsland hebben (daar waar ze hun zaakjes wél goed voor elkaar hadden). Nederland komt ná de Italiaans/Franse golf zieke mensen, dus er zal geen plaats meer zijn in Duitsland. Gevolg grote ramp in Nederland..
Een tranentrekkerverhaal. Waar een kathedraal al goed voor is: twitter.com/WNCathedral?ref_src=twsrc... 10 jaar geleden waren er 5000 mondkapjes over van een vogelgriep. Die werden toen geschonken aan de kerk (in Washington), opgeslagen en vergeten in de crypte (onderkerk). Nu blijken ze een geschenk uit de hemel, goed verpakt en nog steeds bruikbaar.
Het probleem met de boeren is dat ze zoveel land "bezet" houden waar woonwijken voor asieleisers hadden kunnen staan.
Dáárom moeten de boeren weg.
Het is ook moeilijk om Oekraiense kip te verkopen als je een gezonder en ietwat meer diervriendelijk alternatief in de buurt hebt.
@Sjors W. | 28-03-20 | 13:06: Sssst, dat mag je niet zeggen, hoor. Dit kabinet is onkreukbaar en oneindig betrouwbaar en goed. Zeg me na: dit kabinet is ....
Jullie hadden mij al uit Nederland weggepest, maar wil jullie daar toch hartelijk voor bedanken achteraf...
Boer in France
Ballade van den boer
Er stonden drie kruisen op Golgotha,
Maar de boer hij ploegde voort.
Magdalena, Maria, Veronica,
Maar de boer hij ploegde voort,
En toen zijn akker ten einde was,
Toen keerde de boer den ploeg
En hij knielde naast zijn ploeg in het gras,
En de boer, hij werd verhoord.
Zo menigeen had een schonen droom,
Maar de boer hij ploegde voort.
Thermopylae, Troja, Salamis,
Maar de boer hij ploegde voort.
Het jonge graan werd altijd groen,
De sterren altijd licht,
Gods woord streed in de wereld voort
En de boer heeft het gehoord.
Men heeft den boer zijn hof verbrand,
Zijn vrouw en os vermoord;
Dan spande de boer zichzelf voor den ploeg,
Maar de boer hij ploegde voort.
Napoleon ging de Alpen op
En hij zag den boer aan 't werk,
Hij ging voor Sint-Helena aan boord
En de boer hij ploegde voort.
En wie is er beter dan een boer,
Die van de wereld hoort,
En hij ploegt niet, wat er al geschiedt
Op dezen akker voort.
Zo menigeen lei den ploegstaart om.
En deed het werk niet voort,
Maar de leeuwerik zong hetzelfde lied,
En de boer hij ploegde voort.
Heer God! De boer lag in het gras,
Toen droomde hij dezen droom:
Dat er eindelijk een rustdag was
Naar apostel Johannes' woord.
En de kwaden gingen hem links voorbij
En de goeden rechts voorbij,
Maar de boer had zijn naam nog niet gehoord
En de boer hij ploegde voort.
Eerst toen de boer dien hemel zag
Zo vol van lichten schijn,
Toen spande hij zijn ploegpaard af,
En hij veegde het zweet van zijn voorhoofd af,
En hij knielde naast zijn stilstaand paard,
En hij wachtte op Gods woord.
Een stem sprak tot aarde, hemel en zee
En de boer heeft haar gehoord:
- ‘Terwille van den boer die ploegt
Besta de wereld voort!’
*intelectueel gezicht bij trekt*
En dan expres een spelfout +1
Ik zou nu wel spoorslags naar de kerk willen, maar ja, dicht. U wordt bedankt.
@toperwtje | 28-03-20 | 13:03: ja hij is goed.
Woont u in de bijbelbelt? Daar is het momenteel slecht toeven.
Over buitenleven gesproken, heerlijk zonnetje vandaag.
Mag ik al aan het bier?
*plop*
Als het maar een corona is
@hendrikuss | 28-03-20 | 13:26:
Neen, het wordt een Affligem Belgisch Wit.
Doet het altijd goed in de zon.
Waar zouden Rutte en zijn adviseurs het op dit moment over hebben? Zoiets misschien:
‘We kunnen dit weerom gestegen aantal nieuwe dodelijke slachtoffers echt niet zo maar bekend maken. Daarmee vergroten we de paniek maar en zouden ze nog kunnen gaan denken dat ons beleid gefaald heeft. En daarmee die “populisten” dan in de kaart spelen? Jaap, daar moet je het komende uur dringend een depanikeringsdraai voor weten te verzinnen.’
Gewoon 'geen-nieuws' plempen over zogenaamde drukte op het strand. Dat leidt wel af.
Boink,
'Ellie Lust roept op tot etherdiscipline bij internetvergaderingen'
www.at5.nl/artikelen/200965/ellie-lus...
Waar zou dit land zijn zonder Ellie Lust?
@JJMS | 28-03-20 | 13:17: in een betere mentale conditie
Ik hoop dat Jetten en klaver zich bedenken dat is crisis zoals nu, het wel handig is dat de voedselvoorziening niet in gevaar komt. En misschien moeten zij daar standaard een ammoniakprijs voor accepteren. Deze plaatjes worden vast weer niet genuanceerd genoeg gevonden, en vallen er alsnog argumenten genoeg te bedenken om de boeren mee om de oren te slaan.
Deze crisis is in mijn ogen op wereld/universumschaal een te verwaarlozen crisisje waar wij heel zwaar op aanslaan. Wij kennen helemaal niets. Wees blij met de voedselketen die wij hebben. Het lijkt mij comfortabeler om export te kunnen beperken ten gunste van ons, dan dat wij afhankelijk zijn van voedselimport, uit landen die geheel logisch, het motto hanteren 'eigen volk eerst'
Hulde voor deze tegel...
In tijden van crisis blijkt welke beroepen/vakgebieden belangrijk zijn voor de maatschappij. Agrariërs, zorg, politie en transport wel. Kunstenaars (op alle gebieden), wellnes- en schoonheidsspecialisten, de hele vluchtelingenbranche etc kunnen verdwijnen. En managers: alleen als de werkvloer dat echt nodig vindt.
Dus er is veel minder stikstof(-oxide!) uitstoot. Tjah, ik ben natuurlijk niet van het wilde verbanden trekken, maar de NS heeft haar dienstregeling enorm gesnoeid en er rijden nauwelijks nog treinen.
Toeval? Ik dacht het niet.
Of de stikstof is afgenomen door de scholen die zijn gesloten. Het komt door al die snottebellende kinderen op hun fietsjes, die notabene op de stoep rijden. Foei. Graag binnen blijven houden, aan de ketting liefst. Maar (zucht) mijn 'verklaring' zal wel weer niet valide zijn.
Er is ook geen voetbal meer. En meteen lagere No2. Toeval?
Kom kom, ik weet dat er een schreeuwend tekort is aan bèta's in dit land, maar er zijn verschillende stikstofverbindingen.
Het genoemde stikstofdioxide (NO2) komt alleen door verbranding in motoren en de industrie, dus logisch dat deze is gedaald. De stikstofverbinding die onze geliefde landbouw de grond inspuit als meststof, is een verbinding met waterstof (NH3), en staat dus geheel los van NO2. Het kan best dat de landbouw hun uitstoot van NH3 heeft verhoogd, maar da's lastiger te meten (want geen uitlaatgas).
Ja maar dat is ook maar slechts feitelijk correct.
Onderbuik gevoel, dat is waar het om gaat!
Vanmorgen met de handkar bij de boer langs geweest. Heb 50 rollen wc papier geruild voor 10 eieren en 2 liter melk. Goud of juwelen vond hij niet interessant.
Met de handkar? Als rolhouder?
Il ben mijn Rembrandts gelukkig kwijt. Viel me niet mee, die tocht naar de boer op een fiets met vierkante houten wielen. Maar ik heb een buisje paracetamol en een mondkapje.
Boeren zijn gewone mensen, soms christelijk, soms rechts, veel CDA. Maar niet Links. Verder wil Links veel mensen binnenhalen in Nederland die Links gaan stemmen. Daar moeten huizen voor gebouwd worden, dus moeten de boeren weg. Ook al omdat die normaal zijn en niet Links en dat kan niet.
Rechts mag als die huizen bouwen en wordt rijk dus die zijn het er helemaal mee eens.
Blijven wij gewone mensen over in een land zonder landbouw waar we alle voedsel uit Spanje (voordeel: gratis gif erop) moeten importeren wat dan stiekem uit Marokko komt en omgekat wordt. Opdat het erop lijkt dat het nog net aan de Spaanse gif-eisen voldoet.
Blijven wij gewone mensen over in een land waar elke jaar de bebossing met 1% krimpt. Een land waar tegenwoordig de rijken weer in de bossen mogen bouwen. Hier in de buurt wordt er zelfs een compleet groot bos voor vernield.
Na de coronacrisis gaat de politiek gewoon weer verder. Tenslotte kunnen onderzoeksresultaten tegenwoordig door de politiek aangepast worden aan wat wenselijk is.
Hoe verder van Nederland des te meer gif zit er op. Ook al kan de Nlse teler er ook wat van.
Geld stroomt naar boven. Het werk zit onderin.
@kloopindeslootjijook
Het spreekwoord dat door een monnik is verzonnen betekent heel wat anders dan wat veel mensen denken: Arbeid adelt
Ho ho. Ik hoop natuurlijk dat boeren niet al te veel bijdragen aan t stikstof probleem maar... we zitten vroeg in t voorjaar en nu pas gaan koeien naar buiten. Ik zou ook even meten over een paar maanden. Dit is moment opname.
bij switsals zijn de luiers anders ook niet aan te slepen.
Je laat weer zien dat je er niets van begrijpt en een beetje modieus politici nawauwelt die er ook niets van weten. Ammoniak (en dat is iets anders dan NOx) ontstaat vooral bij menging van poep en urine, in de stal dus. Als de koeien de wei ingaan ontstaat er dus juist veel minder ammoniak. Verwissel op tijd je luier anders ammoniak in je broekje.
Koeien die buiten lopen produceren minder ammoniak dan binnen omdat mest en urine minder vaak kan mengen.
En als de Corona gekte weer over is, en dat plannen ze net een paar maanden voor Kerst want iedereen weer blij, goed voor de economie, bla bla bla, gaan ze weer vol inzetten op het doordrammen van het Klimaatakkooord. Boeren worden weer aan de schandpaal genageld, personeel werkzaam in de gezondheidszorg krijgen er niets bij en worden met een grijns van de Lachende Naaijer helemaal dol geluld want we zitten volgens lulhannes en piepkuiken Wiebes uiteraard nog steeds in een economische crisis.
In 2021 na de verkiezingen als ze weer met valse beloften in het zadel zitten, gaan ze nog stevig bezuinigen en de belastingen omhoog gooien dan na 2008 want een stop op immigratie is nicht zum Frage evenals opschorting van het Klimaatakkoord. Imbecielen.
De milieudrammers die doen of ze het zo goed voor hebben met de wereld maar het enige wat ze doen is hier in NL de kwaliteit enigszins verbeteren door zaken te verbieden en de mooi weer socialist uit te hangen. De Jetten en klavers verbieden zaken hier milieubewust te produceren en verder te optimaliseren door het te verplaatsen naar het buitenland. Is dus gewoon een bureaucratische manier je eigen straatje schoonvegen. Zo zijn ze dus van mening dat zelfs gekapte oerbossen hier klimaat neutraal gestookt kunnen worden, is namelijk niet onze emissie... stel hypocrieten. Als je er goed over nadenkt dan wens je ze toch allemaal .... maar goed. De gas infra zoals wij dat hier hebben is vrijwel heel de wereld jaloers op, en hier wordt ingezet door de drammer dat we van het gas af moeten.
Klopt helemaal. Maar lijkt me lastig voor ze om straks de hoax doodleuk nieuw leven in te blazen alsof er geen nieuwe inzichten zijn ontstaan en er niets is veranderd in de mindset van 100.000en mensen.
Allemaal aan de verwarmingspomp en om het toch nog warm te krijgen een pelletkachel die Pools oerbos stookt.
Stikstofdioxide dus. Dat is een bijproduct van verbrandingsmotoren. Uit de magen van koeien komt ammoniak.
Echt niet.
Methaan oftewel aardgas. CH4.
Geen ammoniak.
@nuchterbekeken | 28-03-20 | 12:59: je hebt gelijk.methaan.
44 Italiaanse artsen overleden aan het SARS 2 virus. Bron: Daily Mail.
Is inderdaad een zeer betrouwbare en onbevooroordeelde krant.
@dathoujetoch | 28-03-20 | 12:48:
Wat hebben jouw bronnen hierover te melden?
@dathoujetoch | 28-03-20 | 12:48: Aan hun onderstaand artikel is iig niets gelogen,
Demi Rose displays her jaw-dropping curves in a VERY skimpy leopard print bikini as she celebrates her 25th birthday in COVID-19 lockdown
www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article...
Nog een bron: www.rte.ie/news/coronavirus/2020/0327...
Lekker weinig buitenlanders. Dat helpt ook enorm.
Carola Schouten nu op NPO radio 2. Sanering van de agrarische sector gaat gewoon door. Het geld is al gereserveerd. Gelukkig bidt ze voor de gezondheid van mensen en het maken van de juiste keuzes.
Overigens, we hadden 14 miljard over. Investeer maar in directe coronabestrijding, en de zorg www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/13/overh....
Ik moet nog zien dat dit soort decadente geldsmijterij doorgaat. Als begin zomer de rookwolken van corona optrekken zal blijken dat de economie in puin ligt en de schatkist volledig leeg is.
Is dat erg? Mwah, als dan dit soort dure afbraakpolitiek niet meer mogelijk is, is dat pure winst.
Eerst nog maar eens bezien hoe lang dit zooitje het nog gaat uithouden. Dit kabinet begint aardig te rammelen en te kraken inmiddels.
Wat komt ervoor in de plaats Carola? Want boerderij opdoeken is natuurlijk grond kwijt. Ik heb wel zo'n idee...
Natuurlijk gaat die sanering gewoon door.
Gelukkig.
@Graaisnaaiert | 28-03-20 | 12:55:
De "asielzoekers binnenhaal clubjes" krijgen nu keiharde klappen.. Nu blijken de "vluchtelingen" die op de vlucht zijn om hun leven te redden, opeens als de dood voor corona in plaats van voor de kogel. Snapt u hem nog?
@Berbaar | 28-03-20 | 12:58:
Opgelucht?
@Berbaar | 28-03-20 | 12:58: Hm en u bent oprecht blij met het businessmodel dat ervoor in de plaats komt? Nauwelijks geloofwaardig.
Nou RIVM, jullie staan er weer lekker op!
Eerst het Q-koorts debacle, waarvoor de CDC een reiswaarschuwing afgaf, maar volgens jullie 'niks aan de hand'. De slachtoffers hebben de schadevergoeding voor de Helsdeuren moeten wegslepen.
Corona kwam zogenaamd niet naar Europa, carnaval was volgens jullie een feest in 'kleine kring', Corona zit in het riool hebben jullie ontdekt, ja dat wisten de Chinezen al veel langer en weet ik veel wat nog meer fouten.
En nu blijkt door een simpel kaartje dat boeren niet de schuldigen zijn van het zogenaamde stikstof probleem. En nee, denk maar niet dat koeien en varkens zijn gaan stoppen met schijten!
Die schijnen nu in de binnenkant van hun elleboog te schijten...
Ik meende te herinneren dat de rivm het ook mis hadden met Tsjernobyl in 1986.
elk nadeel heb zijn voordeel. Nu kunnen de milieuclubs niet meer zeggen dat er niks gedaan is aan CO2 en NOx.
Kunnen de politici eindelijk eens mensen die wel iets kunnen en verstand hebben met rust laten en hun werk GOED laten doen.
@jitro | 28-03-20 | 12:48:
Het RIVM, is dat niet het Rijksinstituut voor Volksmisleiding?
Boeren moeten naar het buitenland. Maar hier eerst een Scorched Earthje doen.
Goed beroep in tijden van Corona.
Even twee zaken die mij van het hart moeten betreffende de corona crisis.
- Ongeveer 80% van de Nederlandse IC opnames betreft personen met obesitas
- Als je nu een arts belt in verband met algehele malaise, zegt deze doodleuk dat er dus niet getest gaat worden en je weer terug kunt bellen als de koorts de 41 graden heeft bereikt
Nu snap ik wel waarom de opnames zo uit de klauwen lopen. Bij 41 graden koorts begint de boel behoorlijk in het honderd te lopen en start de ellende.
Vandaar dat sommige deskundigen de afvlakking van de grafiek al in het vizier hebben!
@harrievanzanten | 28-03-20 | 12:43:
Dit soort uitbraken moet je al proberen te stoppen in de eerste lijn. Wat wil zeggen dat er (huis)artsen vrijgespeeld moeten worden die gaan testen c.q. diagnoses gaan stellen. Op deze manier is het compleet achter de ellende aan marcheren.
Hier een interessant artikel:
www.bbc.com/news/health-52056111
Obesitas krijg je niet van een gezond eetpatroon, maar van de voedingmiddelenindustrie. En de overheid wil nou juist niet die industrie aanpakken maar diegenen die gezond spul produceren, namelijk de boeren. Snapt u het, snap ik het?
Onderzoek in China gaf aan dat het gros van de slachtoffers, buiten een hoge leeftijd, of obesitas hadden of zware rokers waren.
Normale lichaamstemp is 37.4 + 41 graden koorts = 78.4 .Dus niks 41 graden koorts maar 3.6 graden verhoging , leek.
Diepdonkerrode plek in het 'groene' Duitsland. En 'wij' (uitdeneklullers Rutte, Jetten en Klaver) maar wegmetons doen.
Dat viel mij ook op ja. En als je de verspreiding van die vlek volgt dan is het effect ervan in de omgeving waarin ik woon (Zuid-Oost Brabant) vrij evident.
Over hard werk gesproken. In Tsjechië worden nu binnen drie dagen 500 beademingsapparaten vervaardigd. www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus...
Er werd een crowdfund-actie georganiseerd die in 1 dag de nodige gelden bijeenbracht. Vervolgens werkten universiteiten en bedrijven nauw samen om eenvoudige maar doeltreffende apparaten in elkaar te zetten. Vroeger werden de Tsjechen geroemd om hun 'gouden handjes'. Het is typisch een land met veel werktuigbouwkundig talent.
Er is niemand die de telefoon aanneemt voor dit soort initiatieven melden diverse bronnen.
In de VS gaan GM en Ford beademingsapparaten produceren.
In NL is een tekort aan personeel om die die apparaten te kunnen bedienen.
Zo eenvoudig is het allemaal niet.
Uiteindelijk kun je er maar beter mee verlegen zitten dan om.
Zo is t weer wel.
www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus...
In Tsjechië worden aparte quarantaine-afdelingen ingericht in ziekenhuizen voor senioren die positief getest zijn op COVID 19 maar lichte verschijnselen vertonen. Zo wordt de verspreiding van het virus verder tegengegaan en behoeft niemand in paniek te raken.
Tsjechen en Polen zijn uitstekende ambachtslui. In de jaren 80 hadden wij enkele uitwisselingen met Poolse bouwkundestudenten. Wij sloegen steil achterover van de technische en esthetische kwaliteit van hun ontwerpen. Die nooit gerealiseerd zouden worden, want geen geld, Polen was toen een Tweede Wereldland. Eenmaal in ons land waren ze niet weg te slaan bij de groentewinkel. Zoveel sinaasappels, en bananen, daar hadden ze alleen maar over horen vertellen.
Tussen Tsjechië en Duitsland bestaan nu ook merkwaardige spanningen. Veel verplegend personeel uit Noord-Tsjechië werkt in Saksen, waarbij ze pendelen over de grens. Van Saksische zijde worden reeds bedragen van 40 EURO per dag extra uitgekeerd om dat hooggekwalificeerde (maar onderbetaalde) personeel te behouden. Duitsland heeft eenvoudig geen mensen om die te vervangen. Maar nu roept het vaderland om de ziekenhuizen in eigen land bij te staan...
In Nederland verslepen we verhandelen we alles.
Mensen die zelf dingen maken, dat is een uitstervend ras.
Een boer maakt dingen die er niet waren.
Qua regime is het net de Tweede Wereld oorlog maar een ding ontbreekt: dat is de hongerwinter. Met dank aan onze boeren, waarvoor mijn dank.
Maar D'66 en andere Groenen willen de boeren weg hebben.
Schande!
Bij de boeren ging het toch om stikstof dat via ammoniak in de bodem komt?
Die ammoniak krijg je als mest en urine bij elkaar komt, die moet uit de stal ontsnappen, naar een natuurgebied waaien en daar in de grond komen.
Meten ze dan ook die ammoniak, of alleen NO2? Moeten ze bij de journaal wel even toelichten.
Veel ammoniak zichtbaar op die kaartjes? Gewoon een vraagje...
Ammoniak slaat binnen enkele 100en meters van het bedrijf al neer en is dus geen bijdrage aan luchtvervuiling. Ken je feiten
@Bensel | 28-03-20 | 12:40: Maar wel een (groot) onderdeel van het stikstofprobleem. Ken je feiten.
@beldewouten | 28-03-20 | 12:46:
Dat onderdeel van het stikstofprobleem was een fictief probleem. Het gaat immers niet om een "verstikkende deken rond alle plantjes", zoals Rob Jetten ons wist te melden; maar om een meststof. Ken je feiten.
@beldewouten | 28-03-20 | 12:46: boeren willen juist stikstof hè
@Stevo365 | 28-03-20 | 13:02: niet te veel, zoals nu het geval is. Goedkoop gelul zeg, deze appels en peren.
Als boeren nu kwaad willen hebben ze de macht.
Met de grenzen dicht of half dicht maar met dagenlange files kunnen ze nu Nederland aan de geeuwhonger brengen en gedaan krijgen wat nodig is voor de boeren sector.
Gaat niet gebeuren. Boeren Deugen niet, zij hebben een geweten.
Boeren zijn soms wel lomp en kort door de bocht maar niet asociaal.
Het zijn geen psychopathische managers of egocentrische politici die alleen maar aan geld en macht denken.
Wacht maar tot de corona voorbij is. Dan worden de vitale beroepen weer keihard de hoek ingetrapt door de politiek ten gunste van diversiteitspraatjes, de klimaathoax, de heilige EU, gasallergie, stikstofafbraak, PFAS-hysterie en Joost mag weten wat Rutte nog meer voor jokers in zijn mouw heeft om het land af te breken. Beleidspiepeltjes, papierschuivers, dat is wat we nodig hebben, geen mensen die iets kunnen maken.
@captain-caveman | 28-03-20 | 12:41: De meeste boeren zijn oké olé olé !
Na de crisis, gaan ambtenaren gewoon weer jagen en schieten met regelgeving, komt op dat boerenland gewoon een vinexwijk met gasloze huizen en 50 electrische auto's per hectare.
Aan alle kleinere tot middelgrote boeren blijft het advies om de keet zo duur mogelijk te verkopen en lekker met een biertje in de tuinstoel naar je aandelen Hal en Berkshire Hathaway te kijken. Op een restje grond met gesubsidieerde windmolen naast je nieuwe boerderette.
De stikstof lijkt mij zo op het eerste gezicht toch vooral uit IJmuiden, Rotterdam, Antwerpen en het Ruhrgebied te komen.
Kijk het kaartje eens goed. "Zuidwestenwind" en boven de Noordzee hangt een wolk stikstofdioxide waar het Ruhrgebied jaloers op kan zijn.
Die wolk komt waarschijnlijk uit London. Maar Nederland wordt er dus op afgerekend.
Dat NOx vooral te maken heeft met verkeer is oud nieuws, dat was al lang bekend. Dat dat nu ineens opgelost is, is dus geen verrassing, dat het niets met de boeren te maken heeft, ook niet. De boeren worden gepakt op NH3, ammoniak uit mest.
Het zou zo maar kunnen dat deze verbetering van de NOx-uitstoot blijft. Door de maatregelen wordt nu heel veel thuis gewerkt. Mede door de svchoksgewijze invoering gaat dat lang niet overal goed, maar op heel veel plekken, oa door de uitstekende netwerkinfrastructuur, juist wel. De voltallige redactie van BNR maakt radio vanuit thuis en dat gaat uitstekend. Het zou best kunnen dat corona uiteindelijk een enorme stimulans blijkt voor thuiswerken en dus tot veel minder verkeer leidt.
Een monocultuur is nog steeds niet goed voor het milieu, de natuur en het klimaat.
Maar daar kunnen we nog wel een mouw aan breien.
Dat weten boeren en tuinbouwers al heel lang, daarom hebben ze ook al eeuwen geleden wisselbouw uitgevonden. Zoek maar op.
Geen civilization gespeeld? Crop rotation is voor het jaar 0 al uitgevonden.
Daarom brandden vroeger grote steden regelmatig af. Bij Badhoevedorp en Scheveningen aansteken met westenwind.
@Stormageddon | 28-03-20 | 12:34: Er is nog een alternatief. Er zijn gewassen die stikstof opnemen en gewassen die de bodem daarentegen voeden. Dat was in Midden-Amerika eeuwenlang de traditionele landbouwmethode. Uit mijn hoofd ging het om mais, bonen en pompoenen. De hoofdvoedingsmiddelen daar. Daarmee voorkwamen ze op ingenieuze wijze uitputting van de bodem.
In Nederland kan zo iets niet op dit moment: daar draait alles om zo hoog mogelijke marge bovenin de keten. Peultjes uit Kenia en zo.
Verder weet ik tot mijn schande niet zo veel van de natuurlijke stikstofkringloop van vegetatie. Die schande vanwege tuindersfamilie van vaderskant.
-edit- zie hieronder dus.
@Hetkanverkeren | 28-03-20 | 12:45:
Dat gebeurt hier ook nog steeds. Klaver, raaigras, bladrammenas, mosterd; er wordt van alles aangeplant als bodemverbeteraar, bemesting. Nederlandse boeren zijn niet achterlijk, die gebruiken de kennis van eeuwen. Alleen op grotere schaal en met machines. En alleen daarom, schaal en machines, denken stadse “ecologen” als @dauthi, die ooit een biologieboekje hebben gezien in de bibliotheek dat het hier “bio-industrie” is en verboden moet worden. Ten faveure van kunstmatige echte bio-industrie in lege kantoorgebouwen, kweekvlees en andere bullcrap waar Bill Gates en Jeff Bezos hevig in investeren, zodat het zogenaamd “schaarse” lege landschap dan allemaal “natuur” kan worden. Geregelde natuur, wel te verstaan... extensieve veeteelt “Oostvaardersplassen-style”. Dat is het droombeeld van Rob Jetten en Jesse Klaver. Allemaal aan het industriele voedsel van vertical farming en gepatenteerde GMO crops waar dan uiteraard extra voor betaald moet worden.
@Hetkanverkeren | 28-03-20 | 12:45: Een ideale rotatie is vlindergewassen (bonen, erwten), bladgewassen, wortelgewassen, vruchtgewassen. Vlindergewassen brengen stikstof in de grond, bladgewassen hebben dat nodig.
@Stormageddon | 28-03-20 | 12:34: nee, crop rotation is niet genoeg. Je zal veel biodiverser moeten dmv van interplanting, borderplanting, de terugkeer van biodiverse heggen en hagen.
Het kan en moet veel beter dan dat nu gebeurd, dat kan je proberen te ontkennen. Maar dan ben je niet meer dan een struisvogel die praat voor eigen portomonnee.
Maar goed jij hebt je aannames al klaar, stadseecoloog, proest :')
@Stormageddon | 28-03-20 | 13:01: Thnx, evenals @5611. Nog los van de oorzaak van de huidige kunstmatige ellende, Natura2000: ik zag tot voor kort oproepen in de politiek om VROM weer uit de dood te doen herrijzen. Distributiecentra, serverparken, windmolens (al dan niet op zee): wat hebben zij dat de boeren en vissers met hun gecastreerde coöperaties niet hebben?
Juistem. Over grassroots gesproken.
@Stormageddon | 28-03-20 | 13:01: Hahaha stadslandbouw. Helemal hip, ik moet dan altijd denken aan een GroenLinkser met een amechtige basilicumplant op zijn balkon.
Dat vertical farming door links gespuis zo gepushed wordt, is natuurlijk een gotspe. Allereerst vreet het stroom en qua natuurlijkheid is het Westland 3.0.
En kan Dauthi uitleggen warom borderplanting en dat andere modieuze gebeuren nodig is, anders dan om beestjes lekker te laten forensen?
@5611 | 28-03-20 | 13:03: Het stomme is, als verwoed thuiskok lees ik graag kookboeken. Daar vind je de botanische families uitgesorteerd naar ingrediënt. Het omgekeerde ben ik helaas nog niet tegen gekomen: de biologische systematiek achter ons voedingspatroon. Dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Dat zou om meerdere redenen een mooie invalshoek zijn. Seizoensgebondenheid, streekproducten, een positieve (!) ecologische voetprint, gewoon gezond eten in plaats van de fictieve keuze tussen fastfood en superfoods (daarvan zijn er er maar een paar: graan (inclusief rijst), aardappel, ui en ei). In Nederland is de goede burgerkeuken zo goed als verloren gegaan. Dit in tegenstelling tot onze directe buurlanden. Wel zijn we na de VS de tweede voedselexporteur ter wereld. Nog los van de vraag van de meetmethode, binnenkort bij ongewijzigd beleid dus de grootste (no pun intended whatsoever).
Dat zijn rare dingen om bij stil te staan in onze interessante tijd.
Beetje niveau denkclubje van hipstertjes op een studentenbalkon met quinoa en prosecco met heks'nkaas.
Jongens. Niet zo opgewonden. Dit gaat over stikstofoxides. Het stikstofprobleem is de neergeslagen stikstof. Dat komt ook vanuit de lucht maar is voor meer dan tweederde in de vorm van ammoniak uit mest. Die ammoniak meet je niet in de lucht. Deze plaatjes laten dus helemaal niet zien dat de.boeren geen probleem zijn, in tegendeel nu waarschijnlijk 90 ipv 70 procent van het probleem en ze zijn hier bij mij ook weer aan het gieren hoor. Gaan helemaal los. Of het een echt probleem.isweet ik ook niet. Zal me jeuken welk kruid het beter of slechter doet. Alle plantjes zijn mij even.lief.
Ik proef enige frustratie ten aanzien van dat gieren..
Als je problemen hebt met gieren dan ga je toch lekker in de stad wonen? Boeren bedrijven stoppen vrijwillig vanwege de uitkoop regeling , prima , ze hadden toch geen toekomstperspectief en opvolger. Punt is wel dat al die grond natuur moet blijven en niet volgebouwd worden voor volk dat met de timmerfrans ferry’s worden gehaald.
@BozePaarseMan | 28-03-20 | 12:31:
Om te gieren!
Geen enkele plant is illegaal.
Kunnen we dus stellen dat dit artikel een beetje een Fake News gehalte heeft waar alle boerenvrienden als vliegen op stront afkomen?
@arashimashou | 28-03-20 | 13:03:
Nee, want rivm, npo, msm en overheid zijn begonnen met alles op één hoop te gooien. Dat gehele "stikstofprobleem" werd door die linkspopulisten gebruikt om de boeren aan te pakken, hoewel dat boerenaandeel veel kleiner is, en bovendien heel lokaal. Koeienscheten worden immers niet met grote schoorstenen in de atmosfeer gebracht.
@arashimashou | 28-03-20 | 13:03: Het lastige is dat twee verschillende stofjes met geheel verschillende bron, steeds onder 1 noemer geveegd worden, de zogenaamde stikstofproblematiek. Hier gaat het om NOx en dus niet NH3.
@BozePaarseMan | 28-03-20 | 12:31: je proeft het inderdaad bijna. Maar geen frustratie hoor. Voor mij de geur van home sweet home. Ik vind het boerenbedrijf prachtig. Maar als ik dan zon echt enorme tankwagen met stront ergens uit een varkenstal bij mij voor in een container zie gepompt worden waarna het over het land wordt uitgereden wat daarna pikzwart is, vraag ik me af of dat wel helemaal normaal is sorry hoor.
@Hollandse_blauwe | 28-03-20 | 12:34: ze gieren maar raak met normale hoeveelheden koeiemest. Maar zon tankwagen varkensgier is geen pretje en kan van mij de tyfus krijgen. Ze produceren varkensvlees voor de hele facking planeet en dumpen die stront in de polders. Zou een normaal bedrijf met zn afval moeten doen.
Ezra Levant had gisteren ook een aardig stukje over “essentiële beroepen”.
www.rebelnews.com/janitors_are_more_e...
Wat is Bladrammenas?
Rammenas met blad. Duh.
Flauw. Sorry. Het wordt gebruikt voor groenbemesting, net als klaver.
nl.wikipedia.org/wiki/Bladrammenas
Goed voor de bodem. Maar ze hebben er bij het RIVM ook nog nooit van gehoord hoor. Je bent niet de enige.
Het is een soort radijs, zeer snelgroeiend. Door de eigenschappen krijgt onkruid geen kans het land te bezetten. Daarbij is de plant een goede bemester, hij haalt voedingsstoffen (o.a. Na, P,K) uit de bodem en uit de lucht (o.a. N en CO2). Als de boer daarna de plant "omploegt" liggen de bouwstoffen mooi aan de oppervlakte van het land.
Uitgeholde rammenas met bruine suiker.
Het uitgelekte vocht is een soort hoestdrank.
Het lokt tevens de glasaaltjes uit hun cyste, al kunnen ze zich niet in die wortels vermenigvuldigen, waardoor ze zonder voort te planten afsterven, een vorm van biologisch ongediertebestrijding.
De boer weet verdomd goed wat goed is voor de natuur.
@HD50 | 28-03-20 | 12:26:
De projectontwikkelaars staan al weer handenwrijvend klaar. Dat wordt cashen. Jammer voor die boer.
@ProAsfalt | 28-03-20 | 12:34:
Ja het is allemaal één groot complohot.
Niet helemaal juist; onze overheid kwam immers ook met een bouwstop.
Veel belangrijker is de "energietransitie". Volgens voorstanders van totale armoede hebben we 80% van ons grondgebied nodig voor windmolenparken, willen we een paar dagen per week voldoende energie hebben voor alle Nederlanders.
Klopt. twitter.com/PieterHeerma/status/12296...
500 vluchtelingen? Er vanuitgaande dat de ratio vluchteling-migrant in NL niet verschilt van die op de mediterranné-express is het beter om over 15 vluchtelingen en 485 gelukszoekers te spreken. Het is belangrijk om de juiste termen te gebruiken om de tegenstander niet bij voorbaat op een voorsprong te zetten.
@Dandruff | 28-03-20 | 12:38: Qua landgebruik zijn die windmolens niet zo'n ramp, je kunt nog steeds 99% van het land gebruiken om prei op te zetten. Het is vooral landschapsvernieling.
Veel erger zijn die zonneparken. Die vreten echt kostbare grond en zijn ook aartslelijk. 5 Tot 10 jaar geleden werd teelt voor energie uit biomassa afgeschoten omdat dat de voedselproductie zou verdringen. Nu gaan we diezelfde akkers met subsidie en luid gejuich van Den Haag volzetten met die afschuwelijke zonneparken. Het kan aan mij liggen maar ik denk dat ik ergens een afslag gemist heb.
Als er geen onschuldige slachtoffers bij vielen zou ik haast nog gaan denken dat Corona niet meer is dan een drastische reset is van het universum.
Elke drastische reset vergt per definitie slachtoffers. Ik wacht op die komeet die aan de andere kant van de aarde inslaat en mij miljoenen kilometers de ruimte in ketst. Lijkt me leuk.
Let it burn... mij een biet. Wereldbevolking halveren, yes please.
Ben als inwoner van het Groene Hart erg blij met zo weinig vliegverkeer en weinig auto's op de snelweg (die op 1 km afstand ligt). Wat een rust.
Iets anders: ik hoor ineens niets meer over de Turks-Griekse grens.
Probleem opgelost?
Hoe dan?
Paar topicjes terug scrollen.
Net zoals albania inlijven, ECB heks/kreng die de knoflook landen wil steunen met onze pensioenpotten. Fuck die trut.
Grote delen van het Midden-Oosten, Afrika en Azië worden door alweer de tweede golf sprinkhanen van dit jaar kaal gevreten, tot aan Somalië aan toe (een unicum), neem daar ook de afgenomen voedselproductie door Corona, oorlog in o.a. Syrië, gebrekkige irrigatie in Irak door de Turkse dammen op de Tigris&Eufraat en ga zo maar door.
De wereld gaat een welhaast Bijbelse apocalyptische tijd door, en onze Deugkneuzen willen de boerenstand de nek omdraaien, waar wij als land juist zoveel exporteren en daarmee de wereld in leven houden.
www.latimes.com/world-nation/story/20...
www.fao.org/ag/locusts/en/info/info/in...
En als de boer de nek om is gedraaid weer lekker Deugen dat wij de hongersnoden in Afrika moeten ledigen zeker? Hoe dan?
Deugen, het zou verboden moeten worden!
Deugen = Fascisme
@vincent uit groninge | 28-03-20 | 12:23:
Precies!
Hongersnood, het resultaat van elke planeconomie. Hoe sneller het toeslaat hoe sneller we hieruit zijn.
En daarom is het juist belangrijk dat boeren stoppen met bioindustrie en gaan werken aan biodiversiteit. Een biodivers systeem is namelijk minder gevoelig voor systeemschokken zoals plagen, ziektes, en weer/klimaat.
Dan halen we uit grote delen van het Midden-Oosten, Afrika en Azië de menselijke sprinkhanen toch hierheen? Dit zouden Jesse en Robbie vast zeggen.
Sprinkhanen zitten boordevol eiwitten en zijn prima eetbaar. Wat is het probleem?
Zoönose?
@Dauthi | 28-03-20 | 12:31: Kun je mij 1 land aanwijzen waar dit tot een fantastische voedselvoorziening geleid heeft?
Weg met de boeren! Die akkers zijn uitstekend geschikt voor asiel nieuwbouw.
Fabrieken,kerncentrales,olie terminals,hoogovens
Hele zooi kunnen we volbouwen.
Kijk maar eens naar e bewoning van Nederland de afgelopen 150 jaar.
En draai het filmpje nog even 150 jaar verder.
Hoe zou Nederland er bij staan in 2170? Kunnen ze dan GS nog teruglezen?
Hallo historicus uit 2170 die die leest. Of is de Nederlandse taal dan verdwenen.
Al het natuur begint nu ook te groeien dus dan heb je sowieso minder fijnstof, stikstof en andere stoffen waar de planten gretig februik van maken
Dat u even snapt waarom het rond het klimaatcircus even stil is. Hallo Greta.
In de media wellicht maar in de politiek gaat het op volle kracht door. Het klimafaat zal gecontinueerd worden met of zonder geweld. Het is heel wel mogelijk dat derhalve het huidige slot zal blijven voortbestaan ten wille van het klimafaat.
Gretha zit aan de corona en uiteraard probeert ze ook dat publicitair volop uit te melken.
Volgens mij is dit een regelrechte vergissing van de NPO.
Kan nooit de bedoeling zijn geweest dat dit zo in het nieuws kwam.
Ja ik heb me ook verwondert, staat hij een beetje de regering in de zijk te nemen door de waarheid op het scherm te brengen. Hier zijn gepaste maatregelen van node, volkel waar ben je?
@jan huppeldepup | 28-03-20 | 12:29: In Noord Brabant, vlak bij Uden.
@jan huppeldepup | 28-03-20 | 12:29: waarom is alles wat je op de NPO ziet altijd een leugen maar nu ‘t in je straatje past is ‘t ineens de waarheid.
Wees dan consequent en zeg ook nu dat het gemanipuleerd is en niet waar want het is de MSM.
Nu ben je ongeloofwaardig.
@Harris Pilton | 28-03-20 | 12:48:
Het is tegen de gewoonte in van de NPO om zaken in het nieuws te brengen die tegen het beleid van de overheid zijn.
Dat mag toch vreemd heten.
Persoonlijk denk ik dat hier binnen de NPO wel iets over gezegd zal zijn.
En volgens het volledig betrouwbare en transparante RIVM zou de stikstofuitstoot van het totale vliegverkeer 0,1 procent zijn.. het is toch gewoon een misdaad tegen je eigen bevolking.
RIVM en cijfertjes, het blijft een ongelukkige combi.
@sprietatoom | 28-03-20 | 12:21: Ze werken blijkbaar nog met Romeinse cijfers. Het zou eigenlijk R4M moeten zijn.
Ja maar hoe zit het nu met die meting boven de gierput?? Die geeft nog steeds heeul veuuul CO2 aan. Dus rivm heeft toch gelijk dus??
Enne komt het corona niet gewoon uit de stal van de boeren, het zal toch niet.
CO2 is niet de schuld van de boeren.
CO2 ontstaat door verbranding van fossiele brandstoffen, oh, en door gewoon adem te halen
Ehm CO2 is geen stikstof.
@Gravin v Kippenbouth | 28-03-20 | 12:24: We doen hier niet aan nuance. Ophuppelen!
@Plofkap | 28-03-20 | 12:27:
Dat is geen nuance, dat is een feit.
@Plofkap | 28-03-20 | 12:27: ophuppelen? Tegen de Gravin.... Dat belooft wat.
Komt door al die sjoemelsoftwarediesels die nu niet rijden. Zijn die fabrikanten al gehalveerd?
Ze beginnen met de chauffeurs. Kudtvolk.
Morgen dan maar klappen voor de boeren? Wanneer wordt er voor de klappers geapplaudisseerd?
Applaus voor jezelf !
Ik klap elke dag voor de spiegel even voor mijzelf. Maar dat doe ik altijd al.
Al is het RIVM nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.
Mooi.De stikstofdoelen voor de komende jaren zijn alweer gehaald. Zet die borden maar weer terug.
Kan niet. Die zijn omgesmolten tot IC bedden
@BoerBob | 28-03-20 | 12:18: Nee, ik hoorde een interview met de fabrikant van die borden. Bij de snelheidsverhoging hadden ze destijds alle oude borden weggegooid, spijt dus. De borden die nu weggehaald zijn, bewaren ze...
@5611 | 28-03-20 | 13:53:
Mooi, kunnen ze vlak voor de verkiezingen weer terug?
Ik voel een aanscherping van een rotmaatregel aankomen.
Man man wat een zootje.
Halveer de ambtenaren stapel, lijkt me het beste idee. Maak een begin bij het RIVM. Je zou toch verwachten dat een instituut dat blijkbaar een belangrijke rol speelt bij het nemen van beleidsbeslissingen, zich enkel en alleen baseert op betrouwbare informatie, op gedegen en empirisch meten en weten.
Met het oog op het laatste is het toch wel van de gekken dat zij zich durven uit te spreken over hoe carnaval wordt gevierd en of een virus zich wel of niet wereldwijd kan verspreiden. Als je zoiets niet (zeker) kunt weten, dan hou je je kaken op elkaar.
En als het RIVM deze week een lichtpuntje in de Corona crisis meent te moeten melden zonder dat er ook maar een schijn van duurzaam herstel of verandering is waar te nemen, slecht statistische verwachtingen, dan ben je nog eens extra fout bezig.
Pas als gedurende een langere periode van, stel een minimaal week, duidelijke veranderingen zijn waar te nemen, dan is het tijd om de loftrompet te doen schallen. En tot die tijd hou je gewoon weer je kaken op elkaar.
Die Jaap van het RIVM moet directeur worden bij Holland Casino.
Ook daar zal Jaap niet geschikt voor zijn want het huis moet altijd winnen.
Verantwoordelijkheid is alleen om de beloning te bepalen, daarna moet je die zoveel mogelijk ontlopen.
Het heeft niet te maken met de hoeveelheid mensen maar het zaakje draait.
Vroeger werkten mensen hun hele of halve leven bij het RIVM. Tegenwoordig studeren ze af, scriptie bij elkaar googlen met een nietje erdoor en weg zijn ze naar het bedrijfsleven. Er is steeds minder continuïteit en kennisborging.
Het gaat om ammoniak mensen. Aanpakken die boeren. Er zijn er gewoon teveel.
Mensen! Het zijn er gewoon teveel. Veel te veel.
En daarna dioxine
Weet u waar we ook teveel van hebben?
Nee, het ging over stikstof.
Wat is ammoniak? Juist! Een stikstofverbinding. U bent af.
@Miesjke | 28-03-20 | 12:16: Dioxine? Dat is toch dat spul dat in biologische eieren zit?
@wijsvinger | 28-03-20 | 12:23: met een vleugje DDT.
Minder, minder, minder?
Mensen moeten toch eten, we zien nu wat er van komt als we teveel op het buitenland zijn aangewezen. De nationale pleerolproductie staat onder druk.
Het aanpakken van de ambtenarenstapel vind ik een veel beter idee. Praatjes en beleidsstukken zijn niet te vreten, koetjes en prei wel.
Stelling: het ambtelijk geteisem op Landbouw, Natuur en Visserij is van eenzelfde kaliber als het Belastingdienst-tuig dat families kapot maakte tijdens de kinderopvangtoeslag'affaire'.
-
Linksom of rechtsom: er moeten 'doelen' gehaald worden.
Vergeet de ziekenhuis managers niet !!
Precies. Omhooggevallen, matige randstedelingen die nooit een akker hebben gezien
Tja, een hoop '66 ers tegenwoordig.
Lekker loyaal aan de partijlijn.
Niet aan het land.
De zittende kartelmacht gaat op geen enkele manier goed uit deze crisis komen.
Oh, Jawel hoor.
Volgens 'peilingen' is 80% van de bevolking heel erg blij met Rutte en de regering.
Duidelijk dus, de stikstofveroorzakers zijn de havens van Antwerpen en Rotterdam en Amsterdam (gecombineerd met Schiphol) en het metropoolgebied in NRW. Boeren kunnen opgelucht ademhalen, na deze coronacrisis gaan de havens in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen op slot, toch?
Neeeeeee, dit is een complot van de boeren natuurlijk.
Jesse Klaver over een paar maanden..
Lijkt me logisch.... maar ja logica
Klopt het dat Groen Links nu wordt opgeheven?
Ligt het nou aan mij, of praten ze nu pas voor het eerst over specifiek NO2 in plaats van "stikstof"? Dat is iets heel anders.
ik dacht hetzelfde idd...
Ze hebben het al heel lang over NO2 (lees de rapporten van RIVM maar), alleen de media presenteerde het vanaf het begin als de 'stikstofcrisis', dus dat is de naam geworden omdat NO2 voor het plebs te moeilijk is.
Stikstof (N2) is een gas, dat zit gewoon in de lucht. Stikstofoxiden en ammoniak (ook een stikstofverbinding) zijn hier de boosdoeners.
Maakt niet uit hoor.. beslissingen zijn al genomen, dus boeren worden gewoon genaaid.
Volgens mij zijn straks de boeren de enige in het land die nog geld verdienen.
@Mr.Crowley | 28-03-20 | 12:14: Dat boeit niet, diversiteitspraatjes en klimaatgeneuzel zijn veel belangrijker.
@5611 | 28-03-20 | 13:58:
Totdat het geld op is. Dat gaat niet lang meer duren.
Ja alle boeren die weg zijn wordt natuurgebied of huizen let maar op.
De enige problemen die er zijn, dwalen rond in de hoofden van linksdenkenden,
zodra zij de mensen gaan beïnvloeden die daar vatbaar voor zijn,
komt er een ziekelijke zelf professie van, altijd gelijk naar boven
en dan krijg je wrijving met de rationele denkende mens!
"linksdenkenden" als ziekte?
De vraag stellen is hem beantwoorden.
Ja maar... ja maar... het RIVM (u weet wel, die betrouwbare organisatie die er altijd en overal naast zit) zegt over de herkomst van de stikstofdepositie : "In deze kaarten is duidelijk te zien dat natuurgebieden in landbouwgebieden een hoge bijdrage hebben van de landbouwsector."
Hoe dan?
www.rivm.nl/stikstof/vragen-en-antwoo...
Je kunt altijd op het RIVM vertrouwen. Als het RIVM linksaf zegt, kun je het beste rechts gaan.
Geweldig dat door een lockdown geheel helder wordt dat boeren een minimaal aandeel hebben in de stikstofparty. Zonder corona was dat nooit aan het licht gekomen.
Dat wil zeggen dat er elders moet verminderd worden. bv.: veel minder autorijden.
@Guillermo | 28-03-20 | 12:16: Veel minder kinderen.
@Acidstain | 28-03-20 | 12:23: geen oudjes en geen kinderen? 't Zal eentonig worden.
@Acidstain | 28-03-20 | 12:23:
Dat hebben we al. Nu onze nieuwe nederlanders nog.
@Acidstain | 28-03-20 | 12:23:
ja, gelijk heb je ,
veel minder kinderen,
het boezemt mij angst in,
er worden veel te veel kinderen geboren,
geef de natuur terug aan de overgebleven wilde dieren,
de echte natuur,
jammer dat het grootste deel van de wereld bevolking dit niet kan begrijpen,
Waarschijnlijk is er nog een hoop natuurlijke achtergrond stikstof.
Wisten we toch al, er is een probleem gecreëerd en daar moesten verantwoordelijken voor aangewezen worden. Boeren dus. Misschien moet de overheid eens beter luisteren naar het volk en wat minder naar activisten.
Jamaar die activisten hebben geen basisinkomen, dus waar moeten zij van leven?
Eerder andersom denk ik: de boeren moesten weg dus moest er een reden verzonnen worden.
@ScumbaggusMaximus | 28-03-20 | 12:09:
Ik lees dat er een fors tekort is aan aardbeienplukkers en aspergestekers. Ze kunnen meteen aan de slag.
@JanVergoor | 28-03-20 | 12:26: Je zou zeggen dat er nu genoeg Nederlanders zijn die die graag willen doen.
@JanVergoor | 28-03-20 | 12:26: Maar wil je dat zij met hun ongewassen vingers de groenten en vruchten plukken, want je weet niet hoe lang dat coronavirus op dit soort gewassen kan voortleven. Of was je alles bij thuiskomst uit de winkel met water en zeep?
@JanVergoor | 28-03-20 | 12:26: Vroeger gigantisch veel aardbeien geplukt. Ik heb het nu te druk, anders zou ik meteen weer gaan plukken, al was het maar for old time sake.
Stikstof dioxide is niet de enige bron van stikstof. Maar het bekt weer lekker dit koren op de molen van de boeren en hun populistische vrienden.
Werkelijke metingen van de lucht zijn natuurlijk vreselijk voor mensen zoals U.
Lagaan, ze zijn blij met een dode mus.
Als dat corona gedoe weer achter de rug is gaat het beleid mbt de boeren echt niet veranderen.
Ze zullen schoner moeten werken en er zullen er een stuk minder van zijn.
Niks mis met populisme, ook al framed men ter linkerzijde dit graag richting het eigen zelfdienende narratief. Gezien je reaguursel rest mij slechts een "et tu quoque fili ?".
@Berbaar | 28-03-20 | 12:12:
Sjah. Je leeft in een socialistische dictatuur of niet. Fijn dat jij het erg naar je zin hebt zo.
Boeren en hun vrinden weten dat wel. Linkse stadsbewoners daarentegen, denken dat stikstof een verstikkend dekentje over bloemetjes legt.
Maar.. De boeren en het grootste gedeelte van de bouw werken gewoon door. Hoe kan dit dan?
@Berbaar | 28-03-20 | 12:12:
Sja, dat heeft alleen zin als je het land met rust laat/terug aan de natuur geeft of er iets voor in de plaats zet wat minder uitstoot. Ik kan u nu al vertellen dat dat hem niet gaat worden, met die nieuwe wijken vol opgestapelde loftees. Maar ja, centjes he...
Goedzo, weg met die boeren! En wat zullen we vandaag nu weer eens eten... ehh
@Met_baard | 28-03-20 | 13:59: Hoezo, eten komt toch uit de supermarkt? /_Landgenoten modus off
Daarom mogelijk geen totale lockdown voor GL/D66 en andere bevooroordeelde partijen. Stel je voor dat goed zichtbaar is dat industrie, vrachtverkeer en vliegverkeer toch eigenlijk best wel voor overgrote deel verantwoordelijk zijn voor de uitstoot. Ben benieuwd naar de actuele meetwaarde van RIVM metingen. Deze meetopstelling zijn mogelijk zo strategische opgesteld dat deze niet of nauwelijks verandering waarnemen...
vliegverkeer. Punt.
@Dirk III | 28-03-20 | 12:07: Scheepsverkeer. Jeweetwel, die grote containerschepen uit China.
Een meetopstelling nabij een riool zuivering.
Goh wat gek dat je hoge waardes meet...
Als je naar de oude NOx-kaartjes keek sprongen de luchthavens, de havens en het Ruhrgebied eruit. Dus gaan we de helft van de boeren uitmoorden. Logisch toch?
Over een uurtje stijgt er een reclame vliegtuig op met “BLIJF THUIS BLIJF VEILIG”. Kost me wat geld. Zal ook wel niks uithalen. De piloot zal een prachtvlucht hebben. Mijn vliegschool een beetje omzet. Noord Nederland.
Zal zo eens naar boven kijken, vliegt hij ook over de stad?
@vincent uit groninge | 28-03-20 | 12:16: vliegt twee uur vanaf Hoogeveen.
Tijd om op een terrasje naar boven te staren. plop.
Is Hoogeveen nog open?
Mijn thuishaven Drachten is dicht helaas.
De RIVM komt straks met een nieuw urgent probleem: Scheurgras. Alleen hebben ze te laat neutronenkorrels besteld dus u moet dokken. Zoiets.
Neutronenkorrels. Die moeten we hebben
Klassieker o.O ik zien het al! Scheurgras! o.o.o
Nu gooien ze NO, NO2, ammoniak etc. al op een hoop en noemen het 'stikstofprobleem'. What's next? Molecuulprobleem? Atoomprobleem? Een opgerolde ruimtedimensie die dreigt af te rollen als er tegelijkertijd te veel auto's rijden? Tenzij we betalen natuurlijk, dan gaat de overheid de ruimtetijd voor ons stabiliseren.
Neutreunenkorrels? Is dat hetzelfde als tarrels?
@Leptob | 28-03-20 | 12:14: Nee, basterdsuiker natuurlijk.
@Leptob | 28-03-20 | 12:14:
Nee. Tarrels hangen in konthaar door slecht vegen. Neutronenkorrels zijn van voor jouw tijd.
Mijn vrouw heeft ook veel gras op haar scheur, is dat een probleem?
@Bugblatter | 28-03-20 | 12:12:
Goedemiddag mevrouw, is uw man thuis?
Euh. Nee.
Mooi.
"halveer de ambtenarenstapel". Juist! En als dat niet goedschiks kan, dan maar....
Ik ben voorstander. Je hebt er he-le-maal niets aan. Verkapte werkeloosheid.
@Dirk III | 28-03-20 | 12:07:
Was dat maar waar. Het is vernietiging van productiviteit.
'Halveer de ambtenarenstapel'. Ik moest lachen.
Toch wel geruststellend om te weten dat in deze barre tijden, de boeren gewoon doorgaan met het veiligstellen van ons voedsel. Chapeau!
Ik zie ze nu ook overal ploegen en zaaien. Jippie!
Én ze zorgen dat er genoeg voedsel is in tijden dat er flink wordt gehamsterd.
Én ze veroorzaken _geen_ stikstof probleem.
Én ze blijven gewoon hard aan het werk, ook voor hen die zoveel over ze te mekkeren heeft gehad de laatste tijd.
Één boer is van grotere waarde dan de hele EU bij elkaar.
Maar met hoeveel procent is het vermindert? we rijden met z'n allen 100 misschien is dat wel de oorzaak.
Kijk het anders eerst even: 20% - 60% vermindering. Flinke marge, dat dan wel weer.
En maar blijven verdedigen die corrupte VVD!
Er is geen hond op de weg gekkie..... man man man
@Fatwabuster | 28-03-20 | 12:12:
Echt he. Het vvd damage control team draait weer op volle toeren om de onderste steen vooral onder te laten blijven.
Shell wil dat we blijven rijden...
@Graaisnaaiert | 28-03-20 | 12:39:
Binnen het clubje van oliebedrijven is Shell een kleintje hoor.
94% is in handen van staatsbedrijven.
@Polarisator | 28-03-20 | 13:09:
Shell = Koninklijke Olie. Ik ken een familie die nogal gesteld is op hun aandelenportefeuille.
Er is wel bewezen dat met 100 rijden toe minder files leidt...
vaak op de weg maar zie niet veel verschil,
bij drukte door langzaamaanmafkezen dan soms 98,
maar bij iets minder verkeer nog steeds rond de 110/120, en ja, dat is overdag...
Als thuiswerken het milieu ontlast waarom wordt dit dan niet de standaard?
Meer thuiswerken zal een groot verschil gaan maken.
Dat zal tijd worden, we leven in de 21e eeuw maar staan uren in de file om achter een beeldscherm te kruipen. Komen er ook nog wat kantoren vrij die ze kunnen ombouwen tot appartementen.
@sprietatoom | 28-03-20 | 12:11: Wat dat betreft is het een mooie test. Mijn man werkt nu deels thuis en krijgt binnen een paar minuten reacties van collega's als het nodig is. Mensen werden tot nu toe niet vertrouwd als thuiswerkers, maar misschien totaal onterecht.
@Poesmobiel | 28-03-20 | 12:34:
Er zijn onderzoeken dat ze minstens even productief zijn thuis. Maar dat vertrouwen van die bazen ja daar schort het vaak.
Dan gaat er minder accijns en flitsgeld betaald worden, dus daar heeft de overheid geen enkel belang bij.
Ja, "modellen" van het RIVM en de werkelijkheid.
Een wereld van verschil.
@GeenPaniek | 28-03-20 | 12:09: een excelletje is voldoende. Werkte ook bij de subsidie regeling voor stekkerautos.
De volop lobbyende industrie moest worden gespaard. Daarom werden de boeren de zondebok. Daar lijkt het althans op.
Terwijl we ze nu hard nodig hebben, want stel je voor wat er gaat gebeuren als er voedseltekorten (dreigen te) ontstaan.
Laten we bij deze afspreken dat de Groenlinksers/klimaatgekkies de rest van het jaar binnen blijven.
Allemaal leuk en aardig al dat voedsel, maar het is natuurlijk veel belangrijker om die meest vruchtbare grond ter wereld half onder water te zetten en er 20.000 ganzen te houden. Want zo is natuur
Het gaat niet om nep-natuur. Natuur die je aanlegt is een park. Het gaat erom te mogen bouwen op boerengrond om hier een tweede Hong Kong te maken. Er moeten nog een paar miljoen buitenlanders erbij die allemaal huizen nodig hebben wat goed is voor de economie. Dus lieg je dan gewoon over stikstofcijfers.
Goede tijden, zwakke mannen: Er worden allerlei nepproblemen bedacht, en de dingen gaan verkeerd.
* U bent hier.
In de dan komende slechte tijden staan sterke mannen op, en gaat het weer beter,
Iedereen kon toch al op z'n vingers natellen dat de boeren niet het probleem waren. Het waren vooral de gemeentes die op goedkope wijze bouwgrond voor nieuwe woningen wilden verwerven door goedkoop landbouwgrond van boeren die er mee ophouden te kopen en dan het bestemmingsplan te wijzigen naar dure bouwgrond en dan aan bevriende projectontwikkelaars te verkopen die er vinex wijken op gaan bouwen.
Daarnaast speelt nog mee dat de Groene Khmer, Dier & Poes en DDR'66 een hekel aan boeren hebben terwijl ze nooit de stad uit komen.
Alles is de schuld van de boeren
Waarom vergelijken ze maart met februari? Geef dan ook de data uit maart 2019, nu heeft het alle schijn van data cherry picking.
Oostenwind misschien ?
Als je even luistert, die weerman legt het uit.
Ze kozen een moment met vergelijkbare weersomstandigheden. 1 maart 2019 is namelijk niet per se net zo warm/koud, droog/nat als 1 maart 2020. Ook bewolking, windkracht en windrichting kunnen per jaar verschillen.
@Dandruff | 28-03-20 | 12:08:
Blij dat je het zelf zegt: "Ze kozen'. Dit is de definitie van cherry picking van data.
@Max Headroom | 28-03-20 | 12:21: zoek op RTL Nieuws op "Land plat, lucht schoner" en kijk de animatie. Die geeft de stikstofhoeveelheid boven Nederland van week 1 tot en met week 11 2020.
Stikstof was een verzonnen crisis, net als global warming.
en de aarde is plat
@ruudvangeelen | 28-03-20 | 12:02:
Nee maar jouw hersenen wel.
@ruudvangeelen | 28-03-20 | 12:02:
Goed argument!
Global Warming is bedacht als verdienmodel (via emissierechten) toen dat plan voor zure regen mislukte.
Leesvoer: www.forbes.com/sites/larrybell/2014/0...
Global warming is een kloppend verhaal, dat is sinds de laatste ijstijd al zo, het gelul eromheen is de leugen
@ruudvangeelen Stikstof en global warming zijn niet verzonnen, dat er wat aan gedaan moet worden is ook niet zo'n rare gedachte, maar dat het crises zijn is wel verzonnen. We zien nu allemaal wat een crisis wel is.
@Idiot456 | 28-03-20 | 12:08:
Met Global Warming bedoel Ik hogere temperatuur vanwege toename CO2 in de atmosfeer. Dat dit een leugen is, is nog het beste op te maken aan de zeespiegelstijging, die sinds het begin van meten wereldwijd stabiel is.
Je moet toch wat als politicus als je een bepaald doel wil halen. Tenslotte heiligt het doel alle middelen en de boeren stemmen toch niet op jou.
Die vergelijking van de NOS slaat nergens op, ze hadden een plaatje van 2 of 3 maand geleden moeten laten zien.
En dat is beter dan vergelijkbare weersomstandigheden omdat?
Wat ik al zei gisteren, voordelen van zo'n halve lockdown is dat Greta nou d'r bek houdt en GroenLinks overbodig verklaard wordt. Win-win.
Greta ligt te hoesten in bed en GL toetert gewoon door (of '66, maakt niks uit). Religieuzen laten zich niet overtuigen en ongelijk toegeven al helemaal niet.
Ze meten NO2 maar geen ammoniak slimmerikjes.
Affijn de natuur is sowieso blij met #blijfthuis, kunnen ze lekker rustig hun ei leggen daar.
Als je niet meet, weet je ook niet of het klopt. Net zoals het NIET testen op het Coronavirus door het RIVM.
Oke. Tijd om amoniak te meten dus
Eensch! Het stikstofprobleem dat door boeren wordt veroorzaakt heeft te maken met ammoniak. Van mest en urine, dus. En is van een andere soort dan de stikstofverbindingen die door de industrie worden uitgestoten. Desalniettemin namens de natuur vele dikke pluskudo's voor het coronavirus.
Nitriet > Nitraat > Ammoniak. Is in een aquarium zo en in de natuur ook.
@kwark001 | 28-03-20 | 12:18:
Nitrificatie “eet” het nitriet en ammoniak op en dan hou je nitraat over. (En dat breek je af met denitrificatie )
@sjef-van-iekel | 28-03-20 | 12:06: Dat wordt berekend. En vast ook wel gemeten om de berekeningen te staven. Maar goed, RIVM. Die hebben hun krediet al verspeeld tijdens de Q-koorts uitbraak vanaf 2007(95 doden, 850 mensen blijvend arbeidsongeschikt) www.rivm.nl/stikstof/meten-berekenen-...
Dat kaartje toont heel mooi aan waar het probleem zich bevindt. Ruhrgebied, Rotterdam industrie en Schiphol! Boeren zijn dus niet het probleem, maar dienen in dit geval als wisselgeld. Boer eruit, industrie er in!
Feiten zijn niet belangrijk voor politici met een agenda.
De zoveelste leugen van het GroenLinkse volkje.
De zoveelste miskleun van het RIVM.
De zoveelste misleiding van Rutte en zijn club.
Alsof de populisten bij GroenLinks en D66 zich iets aantrekken van feiten.
Zit het RIVM er hier ook naast.... Ik zet mijn laatste vertrouwen in deze zwakke staat bij het grofvuil.
Ik durf niet eens te denken aan hoeveel het RIVM ons aan belastinggeld kost.
Zou onze overheid er dan naast hebben gezeten met die cijfers?
P.s. Vooral die laatste, over brouwgerst, belangrijk werk!
Ja je verwacht het niet hè.
@J-van-de-Bontekoe | 28-03-20 | 11:59: Geen boeren, geen bier.
Meer dan logisch. Prachtig dat nu blijkt dat de blabbers aka captains-know-it-all zelf de oorzaak zijn.
Succes boeren en werk ze!!
REAGEER OOK