Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoe de grutto verdween uit Nederland

Hint. Het lag niet aan "de boeren"

En toen was daar opeens de grutto. Dat wil zeggen: hij was er niet meer. Ja, op een stok, om de boeren mee te slaan. De nare boeren met hun gemene weilanden, waar geen grutto meer wil weidevogelen. Boe. Boeren = stom.

As we speak is JP Geelen van de Volkskrant (bekend milieucrimineel alsook vogelaar) onderweg in Nederland om grutto's te spotten voor de krant. (Je moet HIERRRHEEN Geelen.) Want die grutto is toch wel exemplarisch voor de Grote Natuurmoord van 2020, die in de klompen van boeren wordt geschoven.

Onterecht natuurlijk. En dat is het groteske aan Deze Hoax. Het land volbouwen met vinex, distributiedozen, bedrijventerreinen & infra, & dan de boeren de schuld geven dat de natuur verdwijnt. En het dan gek vinden dat die FDF-kerels pissig zijn.

Na de break: 10 plaatsen in Nederland waar in 50 jaar tijd (1970 - 2020) op grote schaal gruttocide is toegepast. Iemand moet zich schamen, en de boeren horen daar niet bij. NB: Lelystad en Almere zijn buiten beschouwing gelaten. Want man made new land. Ook niet meegenomen: Amsterdam, want dat kreeg in 1975 een stad zo groot als de Bijlmer te verduren. Klik & huiver.

Alkmaar 1970

Alkmaar 2020

Alphen 1970

Alphen 2020

Gouda 1970

Gouda 2020

Eindje 1970

Eindje 2020

Spijkenisse 1970

Spijkenisse 2020

Roosendaal 1970

Roosendaal 2020

Houten 1970

Houten 2020 (zo groot dat ze het 4 x noemen)

Ommen 1970

Ommen 2020

Leeuwarden 1970

Leeuwarden 2020

Delfzijl 1970

Delfzijl 2020

Reaguursels

Inloggen

Weet iemand hoeveel grutto's er in Nederland waren vóór de ontbossing, ontginning en inpoldering?

Hij-Machine | 07-02-20 | 16:03

Moderne boeren hebben geen weilanden meer met allerlei plantjes en bloemen, maar een akker met gras. Monocultuur. Zou dat niet meer invloed hebben dan een beetje stikstof?

Harry.Langezwaal | 07-02-20 | 11:16

Overal op het platte land werden in weilanden ooievaars verleid om een nest te bouwen op de "wagenwielen" op palen. Een ooievaar eet naast kikkers, padden en muizen ook graag jonge grutto's en kieviten.

Magna_V65 | 07-02-20 | 10:49

Gister in het staatsjournaal voor kinderen werd stikstof nog even fijntjes aan boeren gekoppeld. Door al dat vreselijke stikstof werden allerlei diertjes bedreigd. Gelukkig hadden ze een kaalslag gepleegd (volgens natura 2000) zodat ze enige kans tot overleven hadden. Die linkse doctrine... brr

BozePaarseMan | 07-02-20 | 09:25

Grote denkfout hier is te veronderstellen dat er één oorzaak is. Er zijn verschillende oorzaken;verstedelijking en bevolkingsgroei, intensivering van de landbouw, achteruitgang van het aantal insecten door vooral stikstof, predatie door vossen, jacht in overwinteringsgebieden..
De ene oorzaak heeft meer gewicht dan de andere. Intensivering van de landbouw is de belagrijkste, boerengrasland is een monocultuur geworden waar alleen nog maar raaigras leeft, en te droog. Geen geschikt leefgebied voor gruttos. Wie anders beweert verspreid onwaarheden. Gruttos doen het nog prima op meer traditioneel boerenland; drassing en met verl soorten grassen.

zeeman73 | 07-02-20 | 09:09 | 2

Klopt. Guisveld in Zaanstad. Was zoeen perfecte plek. Nu barst het van de vossen. De weidevogels hebben geen enkele kans. De vos moord voor de fun, en hij is er erg goed in.

bigstone | 07-02-20 | 09:16

zeeman73 | 07-02-20 | 09:09 | 1 | reageer
Jij maakt ook een denkfout, de landbouw intensiveert, omdat er steeds minder oppervlak voor landbouw over blijft, dit is al een jaren zo.
Neem ook de andere teelten mee als bomen-bloemen-bollenteelt mee, in je verhaal.
Omdat de opbrengsten per hectare steeds meer worden, merken we er weinig van.

VW, alles ist vorbei | 07-02-20 | 09:51

Ze maken plaats voor de 600 nieuwe Nederlanders per week waar een huis in de polder voor gebouwd word. Gaaf land.

bigstone | 07-02-20 | 09:02

Wel toevallig nou er stikstof problemen zijn ZG.,Hebben de milieu clubjes slecht nieuws over onze vogeltjes Dit stink gewoon en zijn volgens mij gewoon leugens

gerrit5042 | 07-02-20 | 08:59

Grutto en Kievit en meerdere weide vogels zijn geen inheemse vogels. Ze zijn hier heen getrokken toen NL vele polders maakte voor meer land. Deze vogels gedijen namelijk uitstekend op weide welke veel onder water staat en in de zomer droog is. Nu wij al onze weilanden steeds droger hebben, grote tractoren moeten op het weiland kunnen rijden en er worden andere grassoorten gebruikt, wordt de leef omgeving voor deze weide vogels er niet beter op. Daarom zie je ze steeds minder. Persoonlijk vindt ik het vreemd dat we een niet inheemse vogel uit hebben geroepen tot symbool van de verstoring van de natuur, per slot van rekening zijn ze hier heen getrokken toen we de natuur in het verleden verstoorden.

Toetsiemonster | 07-02-20 | 08:40

Nu we het toch over vogels hebben, onderstaande link gaat over het onderzoek naar koolmezensterfte.
Waar er een hele ophef was over het bestrijden van de buxusrups, hoor je nu niks over het rapport.
www.clm.nl/publicatie/173/18

VW, alles ist vorbei | 07-02-20 | 08:37

Het is helemaal niet vreemd dat de aantallen weidevogels als de grutto, kievit en scholekster teruglopen. Het is gewoon terugkeer naar de natuurlijke populatie. In de jaren 50 tot 90 waren deze populaties onnatuurlijk groot door het ontbreken van predatoren. Door het gebruik van insecticiden als DDT was er in ons landje nauwelijks een havik, ooievaar, vos of steenmarter te vinden. Nu deze beesten weer terugkeren zijn er nauwelijks succesvolle nesten meer en loopt de populatie terug naar de aantallen van voor WO2.

Gait-man | 07-02-20 | 08:04

Weet je wie ook altijd zeggen dat ze niks gedaan hebben?

Bigi Bana Boy | 07-02-20 | 07:41 | 1

Politici. Voetballers. Fris Westers.

Graaf_van_Hogendorp | 07-02-20 | 08:28

Mooi. Grutto’s zijn niet mijn favorieten. Scholeksters wel. Topvogels. Zag ze langs de Amstel. En het stikt van de ooievaars. Kom op vogelaars! Positief blijven.

ristretto | 07-02-20 | 07:19

Laatst zag ik een flamingo hier in de tuin maar niemand gelooft me.

Misterspok | 07-02-20 | 07:15 | 2

Ik wel. Roze?

ristretto | 07-02-20 | 07:17

Woon je op Bonaire?

Baron-barry | 07-02-20 | 07:18

De grutto is voor ons cultureel erfgoed. Toen hadden we dat schitterende 100 gulden biljet nog.

Nehemia | 07-02-20 | 06:29 | 2

Prachtig biljet ja. Dat was de snip die er op stond dacht ik.

Baron-barry | 07-02-20 | 06:55

@Baron-barry | 07-02-20 | 06:55:
Ik heb nog een 100-gulden biljet met de goeie ouwe Michiel de Ruyter erop - stukje Nederlands erfgoed.

PisFinger | 07-02-20 | 17:47

Heeft iemand al vogelverslindende windmolens, natuurvernietigende zonnepaneelparken en habitat dominerende exoten zoals ganzen genoemd.
Wil de grutto weer floreren dan zullen alle variabelen voor het leefgebied in orde moeten zijn. Met deze explosieve bevolkingsgroei zullen deze omstandigheden alleen maar verslechteren omdat er domweg minder ruimte beschikbaar komt. Meer mensen is meer woningbouw, meer transport, meer recreatie, meer bedrijvigheid.

Willen we "natuur" dan zal na de sanering van de boerenstand het vrijgekomen land, met percelen ter grootte van duizenden hectaren, exclusief voor natuur bestemd moet worden.
En waar natuur is, wordt deze niet geëxploiteerd maar moet het zijn gang kunnen gaan. Dus geen windmolens, geen zonneparken, geen woningbouw, geen recreatie, geen vliegroutes, geen natuur"beheer" door Staatsbosbeheer en geen Postcodeloterijgehobby van Natuurmonumenten. Dan pas bestaat de kans dat de grutto of andere wilde diertjes kunnen floreren.
Ik zie het niet gebeuren want overheden en organisaties hebben teveel, en soms tegenovergestelde, belangen.

r@face | 07-02-20 | 06:01

Wat zijn overigens die Schouten en Rutte weer met een misselijke tactische spelletjes bezig om de boeren in de luren te lggenwij bebapelen wie uitgenodigd worden voor het overleg, dat ging met die klimaattafels van Edje Nijpels net zo. En de Nederlander voorgelogen door NPO en MSM slikt het allemaal vooor zoete koek.

bijna_raak | 07-02-20 | 03:55

De Grutto vindt het hier al jaren niet leuk meer. te vol te druk en weinig leefruimte.
Dus vliegen ze een eindje verderop..... Vogels hebben vleugels namelijk. Daarom zijn ook de dino's uitgestorven op de types na die al wat veren hadden en wegkwamen...... De vogels...... Daarbij zoeken ze hun eigen perfecte leefruimte...
Jammer dan, dag Grutto, het wordt er hier niet beter op, alleen maar minder...
Voor de Grutto dan..... Ook veel mensen vliegen trouwens weg.... Zelfde reden...

dijkbewaker | 07-02-20 | 02:14

Van mij mogen er nog veel meer vertrekken uit Nederland.

papieren tijger | 07-02-20 | 02:10 | 1

Wat vertrekt kan meestal wat, in ieder geval de eigen broek ophouden, wat in grote getale binnenkort meestal bitter weinig.

bijna_raak | 07-02-20 | 03:51

Slap geouwehoer,
Weekje geleden nog op het nieuws. Grutto met uitsterven bedreigd. En dan met een kort filmpje uit Spanje met, werkelijk waar, duizenden Gruttoos.
Wat nou uitsterven?

Datgingniegoed | 07-02-20 | 01:57 | 1

Omdat in zuid-Europa er op de grutto verzamelplek nu een vliegveld gaat worden aangelegd/uitgebreid. En het is algemeen bekend wat de policy is wat betreft vogels in de buurt van vliegtuigen...

Het brein erachter | 07-02-20 | 03:22

Ik heb heimwee, naar 't Nederland van 1970. Maar daar gaat helaas geen trein heen.

Padre Grassi | 07-02-20 | 01:12

En dan 600 personen (raketgeleerden) gemiddeld erbij per week.. Tja wat verwacht je dan!? We zijn op de goede weg.

Batavi Magistralis | 07-02-20 | 00:58

In de koeienweides tot 5 jr terug zaten er bij ons regio noord Holland noord veel gruttos. En andere beestjes. Nu is het een akker vol sla e.d. geen vogel meer te bekennen... Ik zeg maar.... En dan de vega idioten te horen balken... (rolling eyes)

Rietpieper | 07-02-20 | 00:23

En niet te vergeten, de hazen.
Die hebben ook het hazepad gekozen.

de honden blaffen... | 07-02-20 | 00:09 | 1

Nee, hoor.

Lentehaas | 07-02-20 | 00:42

Het leukste van alles is, de "weidevogel beschermers" gaan in het voorjaar bij elk nest dat ze vinden, stokjes plaatsen, liefst met een vlagje. Een kraai en een vos zijn niet de domste dieren. Moet ik het verhaal nog verder afmaken.

kneuterzak | 06-02-20 | 23:56 | 2

Ja doe masr. Het begint net spannend te worden

Mark van Leeuwen | 07-02-20 | 00:05

Ja, en de eieren wegen, de jongen ringen en van zenders voorzien.

de honden blaffen... | 07-02-20 | 00:10

Ja dag! Als die Grutto hier niet wil zijn gaat tie maar zijn eigen kalifaat stichten elders. Met zijn bondkraag. En niet denken dat tie gewoon weer terug kan komen

Mark van Leeuwen | 06-02-20 | 23:53

Komt allemaal door de komst van de Noord-Afrikaanse Flierefluiter, hierdoor worden de weidevogels uit hun natuurlijke habitat verstoten.

El Sid | 06-02-20 | 23:43 | 2

Haha +1

CaseyForPresident | 06-02-20 | 23:51

+2

tsjajaja | 07-02-20 | 01:06

Goh, nog even en pritt gaat naar het Vaticaan om ‘den Boer’ heilig te laten verklaren.

Von Knarrenstein | 06-02-20 | 23:28

Heb net de laatste 2 moorkoppen op, die zijn vanaf vandaag ook "uitgestorven".....

serieusgenomen | 06-02-20 | 23:25 | 1

Je kan de moorkoppen thuis nog maken. Dat is niet clandestien.

Nehemia | 07-02-20 | 06:32

"Iemand moet zich schamen, en de boeren horen daar niet bij"
- Ja, de Grutto zelf! Loser, evolueer dan joh! Wij mensen zijn ook natuur, en zijn #winning! Gewoon hu hup, tandje bijzetten Grutto jongen!

je therapeut | 06-02-20 | 22:36

Met 11 miljoen waren we vol. Met 17 miljoen moeten er nog een paar miljoen bij.

Patatter | 06-02-20 | 22:36 | 5

@Red shirt | 06-02-20 | 22:47: lekker belangrijk. Als of je van heel nl een stad wilt maken... neej, dank u.

Teeweetwee | 06-02-20 | 23:33

Moskou, heet dat in Nederland. Waarom gebruik je de Engelse naam?

Padre Grassi | 07-02-20 | 01:10

U bedoelt Mockba.

ploppy | 07-02-20 | 03:00
▼ 2 antwoorden verborgen

De grutto verdwijnt uit het parklandschap en dierentuin Nederland. De afbeeldingen in dit artikel geven de kern van het 'probleem' goed weer. Er is geen vierkante meter in Nederland onbewerkt en daar valt ook de natuur onder. Willen we meer lepelaar of ooievaar dan regelen we dat door een omgeving te creeeren waarin zij zich prettig voelen.
Zolang men de 'elephant in the room' niet benoemd zal de natuur, flora en fauna veranderen en dat komt niet door het klimaat maar door de oprukkende mens want de economie moet groeien.

Vertel mij maar wat je zou doen als je grutto was en je ziet een land voor je waar ieder jaar steeds meer bebouwing, industrie, infrastructuur, zonnepanelen op landbouwgrond en windmolens ziet verschijnen. Ik vloog dan wel even verder.

Stonecity | 06-02-20 | 22:28

Nederland heeft gekozen: meer mensen, meer industrie. Er is ook geen woningtekort, maar een mensenoverschot. Elke meter grond heeft hier een bestemmingsplan. God, wat had ik graag 100 jaar eerder zijn geboren.

Vrouwtje_haram | 06-02-20 | 22:22 | 3

Kon je gelijk aan het werk op het land of in de fabriek, want je man was net overleden tijdens de 1e wereldoorlog en er was bar weinig aan uitkerings in die tijd.

BrokenTipi | 06-02-20 | 23:14

Het is begonnen met het verdwijnen van de snip en de zonnebloem.

Ruud Hazes56616330 | 06-02-20 | 22:16 | 2

En de vuurtoren.

Red shirt | 06-02-20 | 22:18

Qua grafisch ontwerp staat Nederland en Engeland op eenzame hoogte. We hadden het mooiste geld van de wereld en toen kwamen die afgrijselijk lelijke eurobiljetten. Wat een verdriet was dat.

Nehemia | 07-02-20 | 06:35

Nederlandse stikstofuitstoot is net zo hoog in andere landen. Waarom Nederland in stikstof metingen geel en rood kleurt, komt door overbevolking.

TRUMP | 06-02-20 | 21:58

De grutto is toch in 2002 door Gerrit Zalm vermoord? Of was dat de snip?

EenGoedBegin | 06-02-20 | 21:58

Vroeger werden kraaien, eksters en roeken afgeschoten en dat kwam de weidevogels ten goede. Tevens worden er jaarlijks voor 100 duizenden kilo's aan insecten de lucht uit gemept door windturbines, en dat helpt de natuur ook niet. Tevens zou het mooi zijn als de steenmarter in Nederland wordt uitgemoord.

Mo het varken | 06-02-20 | 21:57 | 3

De dappere dodo heeft ook het loodje gelegd.

Pleegzuster B | 06-02-20 | 22:12

Vooral veel varkens worden vermoord.... Het zou mooi zijn wanneer dat niet meer hoeft, alleen er is behoefte aan vlees voor de omnivoor mens.... Het vermoorden van andere vogels of steenmarters om weer andere dieren te redden is simpel nodeloos weerzinwekkend bloedvergieten.... Al die denkbeelden zijn hopeloos achterhaald. Predators hebben een functie die onmisbaar is..... Waar denk je dat al die muizenplagen vandaan komen als je eerst de dieren vermoord die het als hoofdvoedsel hebben...... Moeilijke vraag?

dijkbewaker | 06-02-20 | 22:45

En vergeet de vossen en de roofvogels niet. Die zijn sinds begin jaren 90 enorm toegenomen.

Jackson | 06-02-20 | 23:59

De Duitse Wikipedia noemt als belangrijke oorzaken van de teloorgang het milieu idealisme zoals: toelaten groei van vossenbestand en biogas installaties. ..... den Umbruch von Wiesen und Weiden für den Maisanbau, was sich nach dem gerade hier starken Boom von Biogasanlagen .... de.wikipedia.org/wiki/Uferschnepfe

CiTy3 | 06-02-20 | 21:53 | 2

En alles wat op wikipedia staat is waar, alles!

Von Knarrenstein | 06-02-20 | 23:26

@Von Knarrenstein | 06-02-20 | 23:26: Het is triest maar ook Wikipedia heeft tegenwoordig ook een nogal progressieve bias

Nehemia | 07-02-20 | 06:37

Wat je natuurlijk ook kunt doen, is een groot, nieuw vliegveld aanleggen bij Lissabon. Zijn die beesten dól op.

bisbisbis | 06-02-20 | 21:52 | 1

Snap ik niet. Xe kunnen toch zelf ook vliegen of is dat tegenwoordig teveel gevraagd?

Mark van Leeuwen | 06-02-20 | 23:57

En de vossen en roofvogels. Deze zijn tegenwoordig meer beschermd. Gevolg:.....

Mart6037 | 06-02-20 | 21:49

Beesten weg, beesten erbij, het interesseert me geen reet.

TheBigKirth | 06-02-20 | 21:39 | 1

Te weinig reetkevers ...

Pleegzuster B | 06-02-20 | 22:14

Die Grutto dacht... ik vertrek, wil hier niet dood gevonden worden hoor.

Schietmijmaarlek | 06-02-20 | 21:38

Dat deze naam hier nog niet genoemd is: Midas Dekkers !
Tenminste een bioloog die niet verbonden is met een vaag instituut met dubbele bodem c.q. agenda.

SNAFU | 06-02-20 | 21:36 | 1

Midas is een dubbele bodem van zichzelf.

Teeweetwee | 06-02-20 | 23:36

Nog even en heel Nederland is één groot Dorp!

Bolder | 06-02-20 | 21:31

Ik heb ook nog zo’n oude Bosatlas uit de jaren ‘70 liggen.

postmodernismisdead | 06-02-20 | 21:28 | 2

Of je kijkt even op topotijdreis.nl ;)

PatrickD | 06-02-20 | 22:08

@PatrickD | 06-02-20 | 22:08: Geweldige site. Je ziet steden na 1960 explosief groeien. En niet alleen de steden. Kijk eens naar de dorpjes bij Roosendaal.

5611 | 06-02-20 | 22:27

Beter lees je je eerst even in. Pritt, voor je onzin roept. Habitatverlies is de grootste factor, ja. Maar habitatverlies trad en treed voornamelijk op door intensivering van de landbouw, waardoor weilanden niet meer geschikt zijn voor weidevogels. De monocultuur van enkele eiwitrijke grassoorten heeft het aantal insecten (voedsel voor gruttojongen) in de weilanden drastisch doen afnemen. Voeg daaraan toe het veel te vroeg maaien door boeren omdat ze veel teveel koeien per hectare hebben en dus veel vaker moeten maaien (en dat eiwitrijke gras nodig hebben) en voila. Einde grutto. En vinexwijken en blokkendozen helpen de rest van de ruimte wel om zeep. En ja, Nederland is ernstig overbevolkt en daardoor gaat de open ruimte en het fraaie Hollandse landschap naar de klote.

Hommel | 06-02-20 | 21:27 | 4

Lees jezelf eens in, het aantal koeien in Nederland is sinds 1989 met een kwart afgenomen. Autoverkeer en vliegbewegingen zijn echter ruimschoots verdubbeld. En de beschermde predatoren zijn enorm in opkomst. Het is natuurlijk erg populair de boeren overal maar de schuld van te geven maar die vlieger gaat hier niet op.

witwas | 06-02-20 | 22:07

Ook in 1970 waren weilanden monocultures van Engels raaigras en Thimotee. Wij hadden thuis dit soort grasland. Vroeger maaien gebeurt hooguit omdat de lente iets eerder begint; pas als er iets te maaien is, gaat een boer maaien en niet andersom. En veel boeren doen wel degelijk aan weidevogelbeheer gewoon omdat ze het zelf ook mooi vinden.

5611 | 06-02-20 | 22:30

Sinds 1980 leven er ca 1 miljoen minder koeien in Nl.....
Overigens zaten er zat gruttos in de begraasde weilanden waar ik tot voor kort woonde. Dat verdween sinds het land is omgeploegd en er nu gewassen worden gekweekt... Geen beest meer te bekennen

Rietpieper | 07-02-20 | 00:30
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
fryskenvry | 06-02-20 | 21:23

Het wordt zo langzamerhand lachwekkend. De deugers van Ondemocraten'66, GroenSlinksers, Partij v.d. Armoede en coalitiepartijen die zitting hebben in bijna alle gemeenten van Nederland. De baantjescarroussel draait immers op volle toeren en democratische partijen buitensluiten is ook heel democratisch aldus deze zichzelf verklarende deugende partijen, bouwen in natuurgebieden gewoon heel woonwijken. En natuurlijk voor de gegoede burgers die van dezelfde partijen zijn, als zijzelf. Vanaf 500.000 euro een mooi huis in een prachtig natuurgebied. Maar wel partijen de maat nemen als FvD en PVV, als het gaat om klimaat, groen en duurzaam. Hypocrieten zijn het tot op het bod. Nog zo iets, inclusie een trendwoord. In alle gemeentelijke beleidsnotities staat dit woord prominent vermeld. Zij dit om het hardst om inclusie schreeuwen, wonen zelf allen in jawel 'EXCLUSIEVE WIJKEN'. Dit land dus.

De Evangelist | 06-02-20 | 21:14 | 1

Voeg daaraan toe dat de partijen die het hardst om inclusie roepen, de meest blanke congressen hebben, zeker nu de excuusturken en - Marokkanen voor zichzelf begonnen zijn. Hetzelfde geldt voor de witte nieuwsredacties.

5611 | 06-02-20 | 22:35

Lijkt wel een soort van Huidkanker maar dan eentje die gevoed word door hebzucht en overbevolking.

Het leven is zwaar | 06-02-20 | 21:13

Vol is vol mag niet gezegd worden. Dat ik claustrofobie van Nederland krijg, wel. Boeren worden uitgekocht om aan het 'stikstof crisis' te voldoen om Groenlinks tevreden te stellen. Deze zogenaamde milieu partij laat er weer huizen voor bouwen om asielzoekers te huisvesten. Dat is weer leuk voor de VVD, deze bouwt de huizen met groot plezier.

edo2018 | 06-02-20 | 21:09 | 3

Zaterdag en zondag kunt u de Emigratiebeurs in Houten bezoeken.

theo-is-dood | 06-02-20 | 21:43

Opgegroeid in het Wormer en Jisperveld, ooit paradijs voor deze vogels vertelde een deskundige dat de naam van de Grutto feitelijk onjuist is. Net als de koekoek roept hij zijn eigen naam, maar hij zegt togrut en niet grutto.

Arnold Layne | 06-02-20 | 21:09 | 2

ja, en de kneu zegt eigenlijk neuk en niet kneu

Zyprexa20mg | 06-02-20 | 23:56

Ik hoorde altijd Rutte, Rutte.

Baron-barry | 07-02-20 | 07:02

En niemand noemt het injecteren van mest. Dat moest gebeuren van de milieugekkies want ammoniak dampen. Nu wordt de mest in de grond geïnjecteerd, wat alle bodemfauna (wormen en insecten e.d.) doodt. Laat dat nou de voeding van die vogels zijn. Vroeger werd mest uitgereden en door wormen op natuurlijke wijze tot grondstof verwerkt. Dus ja, schuld van de boeren maar veroorzaakt door groene idiote maatregelen.

God Zelf | 06-02-20 | 20:58 | 11

@Red shirt | 06-02-20
Want wie tegenwoordig studeert is verstandig....
Een intellectueel is iemand met een papiertje waarmee hij/zij kan aantonen het irrationele te kunnen rationaliseren. Iets dat alleen maar kan door mensen die geen greintje gezond verstand meer bezitten. En geen verstand betekent automatisch onverstandig.

Gender Studies
Black Studies
Beyoncé Studies
Culturele Antroposofie
Political Sciences

Pseudowetenschap. Rommel. Onzin.
Ik lach de clowns die met hun academische graad in de Humanities wapperen vierkant uit. Ik heb ze weleens rood zien aanlopen als ik ze vertelde dat ik een hond wel, maar hen niet met hun fucking kneuzengraadje zal aanspreken.

Varende_Reaguurder | 06-02-20 | 23:11

@beldewouten | 06-02-20 | 21:23: En daarna volgde er dit: Tweede Kamer wil 'weidevogelbestendig' mestbeleid
Tijdens een debat in de Tweede Kamer op donderdag 14 maart met minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit werd een motie ingediend waarbij de minister wordt gevraagd om de herziening van het mestbeleid weidevogelbestendig te maken. De motie lijkt ingegeven door een recent verschenen wetenschappelijke publicatie van onderzoeker Jeroen Onrust van de Rijksuniversiteit Groningen waarin wordt gesteld dat de huidige methode van mestinjectie leidt tot verharding van de bodem, waardoor wormen niet meer aan de oppervlakte kunnen komen met als gevolg dat weidevogels minder voedsel hebben.
De stemming er over moet nog plaatsvinden, maar aangezien de motie samen is ingediend door vertegenwoordigers van VVD, PVV, CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren bestaat er een brede meerderheid voor in de Tweede Kamer.
bron: Tweede Kamer, 14/03/19

grietmetgroenefiets | 06-02-20 | 23:42

@grietmetgroenefiets | 06-02-20 | 23:42:
Typisch de Nederlandse regering.
Eerst iets verzieken, door onkunde.
En dan proberen de stukken weer te lijmen.
Zie onderwijs, ouderenzorg etc. etc.

de honden blaffen... | 07-02-20 | 00:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Hé vogel! Steek tie wors ‘s door het gaas. ( Herreman van Veen).
Stukkie gekeken..... het is duidelijk dat er vuil spel wordt gespeeld.
Boeren zijn hoe dan ook de lul. En dat mag een half miljardje kosten.

Ruimedenker | 06-02-20 | 21:05

@Ruimedenker | 06-02-20 | 21:05: Dat gaat nog veel meer kosten want ze moeten en zullen kapot. De economische schade is dan nog veel groter dan de kosten van uitkopen. Eén troost: vergeleken met de kosten de klimaathysterie is het peanuts.

5611 | 06-02-20 | 22:41

Nieuws over de Vogel-hakselaars:
nos.nl/artikel/2321832-molens-in-zeel...

Molens in Zeeland staan stil voor vogels en dat kost 15.000 euro per maand

Windpark Krammer in Zeeland is voor zover bekend het eerste park in Nederland dat actief molens stilzet om te voorkomen dat vogels door de wieken worden geraakt. Het park ligt bij de Krammersluizen te midden van de Grevelingen, de Oosterschelde en het Krammer-Volkerak, alle drie natuurgebieden........

express | 06-02-20 | 20:54

Waarom heet een Grutto weidevogel?
Ze zijn gek op boeren.

de honden blaffen... | 06-02-20 | 20:54

Ik zag daarnet een kolibrie met een stijve lul.

Ruimedenker | 06-02-20 | 20:52

Fuut fuut fuut fuut fuut.
Dit is de lokroep van de grutto

HoerieHarry | 06-02-20 | 20:52 | 2

Welnee. De lokroep luidt: "polifinario"

Stormageddon | 06-02-20 | 22:11

nee, dat roept de senegalese spoorkoekoek

Zyprexa20mg | 06-02-20 | 23:57

Volgens mij heb ik nog wel eens op de staatsradio geluisterd over een onderzoek... Dat was een jaar of 10-15 geleden. Toen de NPO nog niet bestond.
Kritische geluid was toen dat de bescherming van een Gruttopaartje de Nederlandse staat pakweg 75.000 gulden aan subsidie kostte. Geld voor de boer om om het nestje heen te maaien/ploegen.

De verwarde man | 06-02-20 | 20:51

Zo willen de klimaatwaanzinnigen ook een weideverbod voor koeien, want mest.
Echter, een koeienvla trekt grote hoeveelheden insecten aan, die vervolgens weer dienen tot voedsel van de weidevogels.

de honden blaffen... | 06-02-20 | 20:48 | 1

De zogeheten strontvlieg. Met blauwe borstkas.

Baron-barry | 07-02-20 | 07:04

De grootste reden van het verdwijnen van de Grutto, Lijster, Scholekster etc. komt door het overschot aan Kraaien en vossen. Kraaien worden, net als hun tweebenige evenbeelden, zeer zwaar beschermd door Links Nederland. Ze roven alle nesten leeg.
Daarom voelen de linksmensen zich ook zo met deze roofdieren verwant.

Haberdoebas | 06-02-20 | 20:48 | 5

@NorthStar | 06-02-20 | 21:00:
Na de invoering van de Flora- en Faunawet mochten vossen jarenlang niet worden bejaagd. Hetzelfde geldt voor ganzen.

theo-is-dood | 06-02-20 | 21:47

@fryskenvry | 06-02-20 | 21:30: Vroegah werden ze schoon gemaaid, tegenwoordig schoon geploegd. M.a.w. de wortels van de planten verdwijnen ook.

El Sid | 06-02-20 | 22:01

Ho ho ho, kraaien zijn wel vogels van kleur!

5611 | 06-02-20 | 22:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ken je Alkmaar wel de schuld geven, maar heb je Heerhugowaard gezien?

Professor Superhirn | 06-02-20 | 20:48 | 1

Heerhugowaard, daar wonen alleen Amsterdamse hoeren...

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 20:51

Nederland is voor deze weidevogels van cruciaal belang.

omanders | 06-02-20 | 20:48 | 1

Fuck die weidevogels! Doe mij maar smalle

Re:Kniftig | 06-02-20 | 21:18

Sinds 2015 de nationale vogel van Nederland. Zegt de ene grutto tegen de andere grutto nexit

Boerenlogica | 06-02-20 | 20:48

BAM! De dokter die als eerste voor coronavirus waarschuwde en werd opgepakt hiervoor is vandaag zelf overleden aan het virus! 34jaar en gezond. Dit virus gaat de helft van de wereldbevolking uitroeien!

papasfritas | 06-02-20 | 20:47 | 2

Nee hoor. Toch niet dood, hangt aan kunstmatige beademing. Nog wel.

borgmonster | 06-02-20 | 20:58

@borgmonster | 06-02-20 | 20:58: is gewoon overleden hoor. Dat het ziekenhuis dit probeert te ontkennen is me worst... ze vliegen de lijken sneller de verbrandingsovens in daar dan nazi's in de tweede wo.

papasfritas | 06-02-20 | 21:25

Met de komst van de Euro zijn ook miljoenen snippen verloren gegaan.

Re:Kniftig | 06-02-20 | 20:47 | 1

Ja, leuk gevonden. Spitsvondig. Dank. Ook de spitsmuis heeft gevolgen ondervonden van de milieuveranderingen.

borgmonster | 06-02-20 | 20:57

De belangrijkste oorzaak; overbevolking wordt angstvallig vermeden om te benoemen door de milieuridders. Ze zijn de vloer aan het dweilen, terwijl ze weten dat er ergens een kraan open staat. Daar mag je echter niet over praten, laat staan naar kijken. Ze beperken zich tot symptoon bestrijding via langdurige procedures, terwijl een nieuwe wereldburger er is in een wip.

watazooi | 06-02-20 | 20:45 | 1
-weggejorist-
Veepert | 06-02-20 | 20:57

Ja, het leefgebied van de Grutto krimpt. Maar doe nou niet alsof dat andere (grotere) oorzaken uitvlakt, hoe stoer en hip het op het moment ook is om te doen dat je pro-boer bent - met je H&M houthakersblouse...

En bedenk ook dat die meeuw van de PVV eigenlijk een Grutto zou moeten zijn, een meer Nederlandse vogel bestaat niet. Hij is de vervogelijking van onze delta. Dat zou ons nationalisten toch moeten aanspreken, niet?

Een quote van iemand die er verstand van heeft:

'Habitatverlies door de aanleg van grote wegen en industrieterreinen en de schaalvergroting en intensivering van de landbouw in het overgebleven cultuurland. Nog lager waterpeil, nog meer bemesting, nog harder groeiend eiwitrijk Engels raaigras, nog meer mais, nog meer monocultuur. Boeren maaien nu meestal wel vijf keer per jaar, in plaats van één of twee keer in de zomer. In veel gevallen worden gevonden nesten ontzien, die in graspollen verstopte nesten worden dan gemakkelijk door predatoren gevonden. Veel van de overgebleven kuikens verhongeren vervolgens door een gebrek aan vangbare insecten. En als het dan eindelijk zomer wordt, is de bovengrond zo droog dat regenwormen niet meer te bereiken zijn. Dan gaan die oudere grutto's maar vervroegd naar Afrika, zonder dat ze kuikens hebben grootgebracht.'

(Bron: www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...)

beldewouten | 06-02-20 | 20:41 | 3

Ja, de grond is te droog. Die zware grond was ook de reden dat wij ze niet te pakken kregen. Zoals ik in m’n tegel direct hieronder schrijf.

borgmonster | 06-02-20 | 20:55

Ok uw verhaal nu, mee eens, maar wat is uw mening over 600 personen erbij per week in ons landje? Is dat goed voor de grutto stand? 1 miljoen woningen moeten erbij komen toch? Naar mijn idee wordt Nederland onleefbaar door overbevolking, kan daar over gepraat worden?

Batavi Magistralis | 07-02-20 | 01:31

@Batavi Magistralis | 07-02-20 | 01:31: Kunnen we natuurlijk over praten. Maar volgens mij gaat het hier over de Grutto. Die heeft al een verblijfsvergunning. Die vogel heeft ruime nodig, maar op zich is er best veel ruimte in Nederland, het percentage grasland daalt niet zo heel veel. Maar als dat gras van kudt kwaliteit is, is het te min voor de Grutto. Zou de Grutto een asielzoeker zijn, dan zou je misschien kunnen denken: opgerot met die ondankbare vogel. Maarja.... Grutto.

beldewouten | 07-02-20 | 05:32

Ach ja, grutto’s. Vogels die pas op t laatst gingen vliegen. We kropen altijd onder t prikkeldraad door om grutto’s te jagen. Het bleef leuk, ook al kreeg je er nooit een te pakken. Was je eindelijk vlakbij, want sneller dan ons waren ze lopend in de vette grasgrond, en dan besloten ze toch nog om maar weg te vliegen. Duikend kon je ze wel pakken maar dan werd moeder boos. Groene grasvlekken kreeg je niet uit je broek.

borgmonster | 06-02-20 | 20:40

Nu komentaar van mij.
De dinosauriers zijn ook dood.
Zo werkt het leven.

HoerieHarry | 06-02-20 | 20:39 | 1

Als Haiku ga je net de mist in.

5-7-5

The Sun is rising
I smell the ten-thousand men
My sister gets home

Dat is een haiku.

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 20:54

Goed, wat weilanden zijn verstedelijkt. En de rest is groen industrieterrein geworden. De agrarische industriëlen zorgen daarvoor. Ik noem dat geen boeren meer. Die zijn er nog wel degelijk, alle respect voor hen.

DeEchteWaarheid | 06-02-20 | 20:39 | 1

De boeren zijn uitgemolken.

Pleegzuster B | 06-02-20 | 20:40

Ze zijn echt heerijk met een stevige rode wijn.

Turbulentie? | 06-02-20 | 20:37
-weggejorist-
Bom-Petisco | 06-02-20 | 20:37


" De Grutto is verdwenen waar de AZC's en de Miele's zijn verschenen "

Ervaringsdeskundige | 06-02-20 | 20:37

Om maar niet te spreken over de Gruttos die door Windturbines tot gehakt zijn vermalen.

mazel_tov | 06-02-20 | 20:36 | 1

Die moordende wieken zijn hofleverancier als het om vogelpaté gaat. Daar zijn talloze gevederde vrindjes tegenaan gevlogen. Daar was toch ook een liedje over? Vanmorgen vloog ze nog.

Nehemia | 07-02-20 | 06:42

Als ik zo zie wat er in 40 jaar is gebouwd tussen Rotterdam en Den Haag, dan word ik heel ziek. Daar kan geen stikstofzuiger tegen op. Vroeger zag je in dat gebied nog wel eens een koei.

Pleegzuster B | 06-02-20 | 20:34

Mooi om zelf 's te kijken : topotijdreis.nl/
Nederland van 1815 t/m 2018 oftewel een klein landje kromgetrokken van de welvaart.

Vesta | 06-02-20 | 20:33 | 2

Doe mij die kaart van 1950 maar. Maar ja, dan was ik mogelijk niet verwekt.

Jan, Leiden | 06-02-20 | 20:44

@Jan, Leiden | 06-02-20 | 20:44: Ik in 1956 in Leije, vlak bij het spoortje en Merenwijk was een weiland aan de overkant van de stinksloot.

Vesta | 06-02-20 | 21:51

Grutto eruit, schreeuwende ganzen erin. Weidevogel omvolking.

revolte | 06-02-20 | 20:31 | 3

En wat te denken van de ooievaar de vos op stelten vreet alles op wat door z'n strot kan

likdoorn | 06-02-20 | 20:36

Door de Flora-&Faunawet mochten er zeker twintig jaar lang geen ganzen worden geschoten. Sommige soorten ganzen zijn in die tijd in aantal achtvoudig toegenomen. Nu vormen deze vogels op sommige plekken een plaag.

theo-is-dood | 06-02-20 | 21:52

Volgens waarneming.dinges beginnen die beesten een plaag te worden.

Harry.Langezwaal | 06-02-20 | 20:30

Ooit was Texel een vogelparadijs, speciaal voor de grutto. Toen kwam Natuurmonumenten: zij hebben de Canadese gans en de ekster en vele roofvogels de beschermde status gegeven. Door het ingrijpen van betwetende biologen is de grutto van zijn stokje gevallen. Wanneer komt er een parlementaire enquete naar de wandaden van 'dierenbeschermers'? Zij hebben de boel verneukt met hun dictatuur.

Eeuwig..Op..Vakantie | 06-02-20 | 20:28 | 4

Net als met de bescherming van de zeehond. Waren te weinig van en toen kwam er een bescherming voor deze beesten, dus nu is er een overvloed van. Je raad al wie de schuld krijgt dat er te weinig vis is. En ja ik doel op de vissers.

Cunts-en-kitsch | 06-02-20 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen

Bij Cor Kip, de plaatselijke handelaar in dode vogels heb ik ook al in geen tijden grutto's gezien. Het is zelfs zo erg dat in het verwarmde reuzenrad voor vogels alleen nog maar kippen zitten.

Osdorpertje | 06-02-20 | 20:28 | 1

En die voelen zich daar kiplekker bij!

Overigens ooit Zwaan gegeten. Laat maar. Zelden zo beroerd van iets geweest...

Fanshitter | 06-02-20 | 20:31

Bij mij in de buurt zitten er anders nog genoeg

elco485 | 06-02-20 | 20:27 | 1

Je bedoelt Grutto's?
Nu al? Lijkt me stug.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:31

Als we het dan toch over beestjes hebben. Ik zie ook bijna nooit meer een platte egel op het wegdek liggen schiet mij zo te binnen.

Leptob | 06-02-20 | 20:27 | 1

Dat komt omdat ze nu vaak geraakt worden door windmolens, die staan niet op het wegdek.

Cunts-en-kitsch | 06-02-20 | 20:41

Oeverloos ge .... thunberg.
-
Kom dit voorjaar maar eens in de Noord-Hollandse veenweidengebieden, de Waddeneilanden en de Friese polders kijken: grutto's zát.
-
Misschien wél even onze Spaanse, Portugese en Marokkaanse vrienden waarschuwen dat ze ze niet onder valnetten en in de kookpot moeten laten verdwijnen - en die schattige poes van u mag vannacht binnenblijven.

bisbisbis | 06-02-20 | 20:26 | 2

Ho, ho, dat met die Friese polders, hoe kom je daar bij?
Dat zijn maar bepaalde gebieden die verspreid liggen.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:29

@ZZP-er | 06-02-20 | 20:29: sommigen denken dat elk weiland een polder is. Ja, echt! *hoofd schudden doet*

borgmonster | 06-02-20 | 21:03

Te vol land kijk naar noorwegen, zweden, canada etc daar is de bevolking behapbaar qua aantallen. Kleine dorpen her en der een stad. Natuur op zijn mooist. Nederland lijkt meer op een stad dan een land zo langzamerhand. Jammer!

timmey | 06-02-20 | 20:25 | 4

Ja op Hong Kong. Of Dubai, met hier en daar een stukje groen wat ze natuur noemen.
Maar we zijn toch zo'n gaaf land he.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:33

Nederland begint aardig op Singapore te lijken, maar dan een heel stuk viezer en zonder handhaving.

Vesta | 06-02-20 | 20:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan lekker deugen in mijn vooroorlogse woning? En iedereen de maat nemen?

sjef-van-iekel | 06-02-20 | 20:24

Mijn boek 'Hoe Geert Mak uit Nederland Verdween' is bijna af.

Piet Karbiet | 06-02-20 | 20:22

Ze zijn allemaal op briefjes van 100 gulden geniet. Gelukkig hebben we nu Euro's en krijgen ze weer de kans op voortplanten. Komt goed.

TheseDays00 | 06-02-20 | 20:22 | 2

Dat was toch een snip?

borgmonster | 06-02-20 | 21:04

Ziehier de WARE oorzaak voor bijna alle problemen waar we op dit moment mee kampen: OVERBEVOLKING

fdisk | 06-02-20 | 20:18

Ik kan een grutto nadoen.
Serieus.

HoerieHarry | 06-02-20 | 20:18 | 8

Als ik het doe in de kroeg dan willen ze allemaal mee.

HoerieHarry | 06-02-20 | 20:27

Roekoe, Roekoe!

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Het zijn wel vooral Vogelaar-wijken die erbij zijn gekomen. Dat wel.

VanBukkem | 06-02-20 | 20:16 | 4

@ikbenerweer!
Och. Een paar miljoen euro verdampt. Waar praat je over? Bovendien, het was toch maar belastinggeld. Het gaat om de intentie. En die was goed.

VanBukkem | 06-02-20 | 20:24

@ikbenerweer! | 06-02-20 | 20:18:
Maar de weduwnaar van Vogelaar heeft er wel een mooie jas aan overgehouden. Ik had tranen in mijn ogen bij het lezen van het interview. Van het lachen wel te verstaan

gestoptmetroken | 06-02-20 | 20:44

@gestoptmetroken | 06-02-20 | 20:44: Onno kan zich nu volledig richten op zijn grote liefde/hobby : het verzamelen van oude tijdschriften , Ella vond dat maar niks leuk , maar gelukkig heeft ze het pand allang verlaten .

Hurdy Gurdy Man | 06-02-20 | 21:40
▼ 1 antwoord verborgen

Net zoals bij een bedrijf is uitbreiding niet altijd beter.

Brabeaulander | 06-02-20 | 20:16

Eén van de oorzaken inderdaad. De verplichting om mest te injecteren in de grond waarschijnlijk veel ernstiger. Daar leeft geen voedsel voor de grutto. Insecten die vroeger nog op de oppervlakkig bemeste weilanden afkwamen verdwenen daardoor immers.

Feitenpliesie | 06-02-20 | 20:15 | 3

Insecten. Insecticide.

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:16

Is in Duitsland dan ook verboden.

Dutch_Holland | 06-02-20 | 20:23

Sir Thomas Browne (1605–1682) said: "[Godwits] were accounted the daintiest dish in England and I think, for the bignesse, of the biggest price.
4 Nobles a dozen.

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:15

Als het om Vogels gaat , moet de Meeuw echt uit het binnenland verdreven worden.
Dit beest is een ware Terminator , out of Control...
Hun aanwezigheid is een bedreiging voor andere Vogelsoorten.
En ze bezorgen tering veel overlast.

Torquemada | 06-02-20 | 20:15 | 5

Als er een vogel bij Nederland hoort dan zijn het wel meeuwen..... Alleseter, slim,
Om hun jongen te voeren vliegen ze desnoods naar Frankrijk. en weer terug.....
Held van alle vogels: de meeuw. Blijven bij dezelfde partner. Kunnen nog heel veel mensen een voorbeeld van nemen.....
Als je alleen maar weet dat vogels veren hebben en overlast bezorgen is het wel een beetje simpel sneu leven.... met al die "vreemde" vogels om je heen waar je niets van af weet...

dijkbewaker | 06-02-20 | 22:04

@theo-is-dood | 06-02-20 | 22:01:
Van de website van de gemeente Alkmaar:
“ eschermd
De meeuw is volgens de Wet Natuurbescherming een beschermde diersoort. U mag meeuwen dus niet opzettelijk storen. Ook is het verboden om hun eieren te rapen, uit het nest te halen, te beschadigen of te vernielen. U mag geen meeuwennesten verwijderen.
Vanaf 3 juni worden meeuweneieren niet meer behandeld omdat de eieren in een te ver gevorderd stadium zijn.
Broedperiode
De broedperiode is van april tot eind augustus. Dit is ook de periode met het meeste overlast door vervuiling op straat, geluidsoverlast door gekrijs of agressief gedrag (schijnaanvallen).“

theo-is-dood | 06-02-20 | 22:04

@dijkbewaker | 06-02-20 | 22:04:
Kom nou! Hele wijken liggen vanaf half vijf in de ochtend wakker door het voortdurend gekrijs

theo-is-dood | 06-02-20 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

In de weilanden die liggen tussen Zaanstad west en Heemskerk/Assendelft zag ik toch nog vrij veel grutto's. In de Middelpolder zijn ze ook, maar niet talrijk. In het Westzijderveld bij Zaandam was het met de grutto ook niet slecht gesteld, althans 3 jaar geleden. Als er er geen boeren meer zijn, is er geen weiland meer nodig, geen mest, grond verschraalt, geen maaien/geen hooi. Dus komt er infra en woningen, en windmolens en zonnepanelen velden. Nederland is niet alleen een bananen republiek, maar ook een land van meer kantoren en meer ambtenaren en immigranten die een woning nodig hebben (althans die krijgen voorrang)

Broadsquire | 06-02-20 | 20:14 | 1

Kom maar even naar de Westelijke Eiandspolder, als u toch in de buurt bent.

bisbisbis | 06-02-20 | 21:50

Schiet wel op zo. Voor 2050 wonen we in Singapore aan de Rijn/Maas/Amstel.

GerardvanderLam | 06-02-20 | 20:13

Iedereen heeft tegenwoordig ook maar vrije tijd. Plus pensionado boomers.

ikbenerweer! | 06-02-20 | 20:14

Rotvolk. Met hun stokken.

Deksmaat | 06-02-20 | 20:18

Ja, stedenbouw heeft veel weideland opgeslokt. En de aantallen roofvogels, kraaien en vossen, de 'predatoren' dus, zijn enorm gestegen.
Maarrrr, dat laat onverlet dat natuurlijk de enorme schaalvergroting, ontwatering en intensivering in de landbouw ook sterk hebben bijgedragen aan de achteruitgang van de weidevogels.
Het is dus niet óf-óf, maar én-én!

KeesBruin | 06-02-20 | 20:09 | 1

Ach, heb ik zojuist vrijwel hetzelfde opgeschreven.
Het klopt dus wel.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:27

Zolang vissen geen belasting betalen moeten ze hun bek houden.

Piet Karbiet | 06-02-20 | 20:06

Ik mis de complete dorpen die nu wekelijks uit de grond gestampt moeten worden voor de volgende lichting van paradijs vogels die naar +31 willen migreren.

ScumbaggusMaximus | 06-02-20 | 20:06 | 2

Naast de steden, nemen ook de dorpen enorm in omvang toe, zeker in de randstad, de boeren moeten niet voor niets verkassen (het liefst naar Polen of Oekraine), bouwgrond levert meer geld op dan landbouwgrond, niet voor de boeren natuurlijk, die worden eerst goedkoop uitgekocht.

Yumi | 06-02-20 | 20:12

@Yumi | 06-02-20 | 20:12: De dorpjes in de randstad zijn bijna allemaal naar elkaar toegegroeid en wat vroeger akker was is nu allemaal nieuw(ere)bouwwijk

voldemort | 06-02-20 | 20:50

Ik denk dat je ook grutto's kunt vinden op menig menukaart van diverse restaurants richting het zuiden. Iemand?

SNAFU | 06-02-20 | 20:04 | 6

@Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:16: M'n shag ligt hier bij de pc. Dus ik kom hier wel eens. Verder ZZPer. Half elf gaat de fles pinotage open!

SNAFU | 06-02-20 | 20:27

Achter de klik ziet u de lijst met alle vogels die in Italië worden geschoten en opgegeten. U ziet daar bijvoorbeeld de kievit. U weet wel, daarvan mogen de eitjes niet meer worden gezocht

www.migratoria.it/indice-uccelli-migr...

theo-is-dood | 06-02-20 | 22:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Groeten uit Nieuwkoop:

'Grutto's te zien in Groene Jonker

Boswachter Martijn van Schie van Natuurmonumenten heeft deze week de eerste grutto’s gezien de Groene Jonker. Na een vliegreis van maar liefst 3.500 kilometer uit Afrika zijn ze in Nederland aangekomen om te broeden.

Grutto in Nederland

“De grutto is een oer-Hollandse poldervogel. Maar liefst 90% van de West-Europese gruttopopulatie broedt hier, in ons kleine kikkerlandje!”, vertelt boswachter Martijn van Schie. “Niet voor niets is de grutto uitgeroepen tot Nationale Vogel door de Vogelbescherming.”

Sterke achteruitgang

Helaas gaat het al tijden niet zo goed met het aantal grutto’s in Nederland. “In de laatste 10 jaar is de grutto in Nederland 50% achteruit gegaan. Natuurmonumenten werkt erg hard om de grutto’s in reservaten te beschermen.” Samen met enkele boeren onderhoudt Natuurmonumenten jaarlijks de weidevogelgebieden zodat er volop ruimte blijft voor de vogels zoals de grutto om te nestelen. Er wordt geen tot weinig mest verwerkt op het land en ook wordt er niet gemaaid voor 15 juni. Zo hebben de gruttokuikens alle tijd om op te groeien. '

Crossing_The_Rubicon | 06-02-20 | 20:03

Uit eigen waarneming weet ik dat het met de IJsvogel, de Paling, de Ringslang, de Buizerd, de Ooievaar, de Zwaluw en de Marokkaan best goed gaat. Er is hoop...

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 20:03 | 4

@Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 20:16: Die laatste ken ik niet, eet die mischien kokosnoten?

Knarf9999 | 06-02-20 | 20:21

@Knarf9999 | 06-02-20 | 20:21:
Hmm, nee. Dat vreet 't zelfde menu als z'n collega's. Het verschil is dat dit type heeeeeel erg lang in de lucht verblijft. Dat slaapt vliegend...

Bucket of Shit and P | 06-02-20 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

Maar hoe smakelijk zijn ze eigenlijk?
Anders dienen ze geen echt doel he, het is verdorie geen siervogel.

Yumi | 06-02-20 | 20:02

Leuk die plaatjes, maar intensivering landbouw is oorzaak van heel veel problemen. Je hoeft geen groen links te stemmen om tot dat inzicht te komen.

Taranis | 06-02-20 | 20:02 | 7

Maar blijft u maar op groen links stemmen hoor als denkt dat het helpt.

Mr.Crowley | 06-02-20 | 20:08

Vinex en bedrijventerreinen, die zijn trouwens ook verantwoordelijk voor het verdwijnen van duizenden boerenbedrijven.

de honden blaffen... | 06-02-20 | 20:08

@Yumi | 06-02-20 | 20:08: Gruttos hebben juist weiland nodig. Omzetten in moeras of bos (heel erg in de mode) leidt tit vertrek van de grutto.

5611 | 06-02-20 | 22:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Behalve de verstedelijking is er nog een belangrijke oorzaak..
Ik ben opgegroeid en won nog steeds in Drente.
Wat mij vooral de oorzaak lijkt is dat er inmiddels 40 jaar alles aan gedag wordt om het "roof" wild, denk aan de buizerd, de havik, de vossen, de ooievaars en de reigers het landschap zijn gaan domineren.
Recent is dat zelfs de wolf aan toegevoegd.

Deze zijn in een belangrijke mate schuldig aan het verdwijnen van de weidevogels.

Jemaintiendrai | 06-02-20 | 20:02 | 2

Toch is de schaalvergroting van de landbouw m.i. een van de belangrijkste oorzaken. Grutto's hebben drassig weiland nodig. Dat verdwijnt.
Kleinschalige weidegebieden worden samengevoegd en geegaliseerd, sloten worden gedempt, diepontwatering toegepast en vaak en intensief bemest en gemaaid. Daar kan geen grutto tegen op.
De eiren en de jonkies van degene die dat wel kunnen worden dan opgevreten door roofgedierte.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:26

Ik woon ook in drenthe wij hebben juist weer meer heide en bos, grutto houd van een “sompig landschap, waterig gras etc.“ Het is geen heide en bos vogel. Weilanden zijn soms iets te netjes en strak ingericht.. jongbroed moet zich kunnen verschuilen. Ook zou naast injecteren soms gewoon weer gespoten moeten worden zodat insecten juist bovengronds zijn en vogels daar van kunnen eten.

timmey | 06-02-20 | 20:29

Struisvogels daarentegen hebben we er genoeg van, in het land. Teveel zelfs.

Ruimedenker | 06-02-20 | 19:58 | 1

Inderdaad... De kamer voorliegen inzake de Kunduzmissie wordt dit kabinet vergeven door diezelfde kamer.

Ommezwaai | 06-02-20 | 20:04

De oudste grutto die voor zover bekend ooit in Europa heeft rondgevlogen, werd in april 2011 bij Krommenie dood aangetroffen. Deze grutto was als kuiken geringd en daarom kon zijn leeftijd worden vastgesteld op 29 jaar, 9 maanden en 8 dagen. (Bron wikipedia)
Gruttovergrijzing.

grapo | 06-02-20 | 19:58 | 1

Ongelofelijk! Zo'n beestje zal toch aardig wat vlieguren hebben gemaakt.

MickeyGouda | 06-02-20 | 20:21

En in 1950 was Nederland al barstensvol, toen mocht je dat tenminste nog gewoon zeggen.

witwas | 06-02-20 | 19:57 | 1

Oud gezegde:
Waar de negers verschijnen
Gaan de Grutto's verdwijnen.

ZZP-er | 06-02-20 | 20:41

Dan kijk je een Grutto in Artis! Wat een geouwehoer, ga Bontkraagjes vangen.

Pedronegro | 06-02-20 | 19:57

Het stikt hier van de ooievaren.
Die hebben geen last van stikstof.
Sterker nog, ze vinden t heerlijk, om boven op een lantaarnpaal, uitlaatgassen op te snuiven.
Mooie vogels.

Ruimedenker | 06-02-20 | 19:56 | 4

En ze eten gruttos. Net als de vos. Minder schadelijke bestrijdingsmiddelen =meer predatoren = minder grutto

djmarco2 | 06-02-20 | 20:00
▼ 1 antwoord verborgen

"De belangrijkste oorzaak voor de drastische afname van het aantal grutto’s is waarschijnlijk de intensieve landbouw. Monocultuur met enkel gras en weinig bloemen, maar ook te vroeg maaien, ontwatering van de grond en veel bemesten speelt de gruttostand parten."
En als secundaire verklaring: "Het leefgebied van de grutto wordt bovendien steeds kleiner door verstedelijking en aanleg van nieuwe wegen."
Geen idee waarom Pritt zo focust op het tweede punt. Zolder opgeruimd en een oude atlas gevonden?

bintang | 06-02-20 | 19:56 | 1

Jij krijgt het antwoord op een presenteerblaadje en je hebt nog steeds geen idee?

ItisIAgain | 06-02-20 | 20:11

En in 2050 zijn er nog meer mensen. Meer meer meer.

Mr.Crowley | 06-02-20 | 19:55

Volgens mij is Zoetermeer ook gegroeid, maar is maar een onderbuikgevoel.

RickTheDick | 06-02-20 | 19:55

Jullie vergeten Utrecht met die enorme wijk leidsche rijn.

A.I. van Dee | 06-02-20 | 19:54

Okee, de grutto is weg, maar we kregen er wel veel andere diversiteit voor terug.

VanBukkem | 06-02-20 | 19:54 | 1

Yep! Alleen vliegen die op scooters langs je en nemen alles mee wat los en vast zit.

D.Bader | 06-02-20 | 20:04

Ze zijn hier ook al aan het kijken naar mogelijkheden voor windmolens en zonneweiden. Als de grutto zich dan nog niet thuis voelt dan sodemieteren ze maar op naar het buutenlaand.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 19:54 | 1

Topopmerking.

canis lupus | 06-02-20 | 20:01

Alleen Madurodam is kleiner geworden.

Ruimedenker | 06-02-20 | 19:52

Hoeveel procent van het landoppervlak van Nederland was er in 1970 stad/dorp. Hoeveel procent van het landoppervlak van Nederland is er in 1970 stad/dorp. Hoeveel bos was er in Nederland in 1970? En hoeveel bos is er in Nederland in 2020? Hoeveel bomen (dus ook langs wegen en in tuinen) waren er 1970? Hoeveel bomen (dus ook langs wegen en in tuinen) zijn er 2020? Welke granen werden er in 1970 verbouwd? En welke granen worden er in 2020 verbouwd?

Dat zijn pas relevante vragen?

kweethetooknietbeter | 06-02-20 | 19:50 | 2

landoppervlak van Nederland is er in 1970 => landoppervlak van Nederland is er in 2020

kweethetooknietbeter | 06-02-20 | 19:55

Hoeft niet relevant te zijn. Vaak is het landschap zo versnippert, door wegen en woningen en industrie, dat het niet meer leefbaar is, bijvoorbeeld voor de grutto.

canis lupus | 06-02-20 | 20:05

Ik heb mijn geliefde snip ook al 18 jaar niet meer gezien.

Barbarous_Relic | 06-02-20 | 19:50 | 5

Geweldig!

vluchtelingallergie | 06-02-20 | 20:07

Pure literatuur

Knufter | 06-02-20 | 20:13

Naast, als je heel goed kijkt, de ijsvogel.

Diotima | 06-02-20 | 20:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Anderhalf jaar over een rapport gedaan wat de eerste de beste autochtoon al 20 jaar geleden al wist en dat deze week schijnheilig uit de la halen.Zo slecht dit allemaal.

van stampij | 06-02-20 | 19:49

Stond dat vogeltje niet op een briefje van 100 in de goeie ouwe tijd?
of was dat de watersnip.. wie heeft trouwens al die namen bedacht.. grutto, snip, dodo dildo.

broervandenhollander | 06-02-20 | 19:48 | 3

Watersnip op de voorzijde, poelsnip op de achterzijde. Zij waren al voorbereid op de klimaathysterie.

Peter_la_Selie | 06-02-20 | 19:54

(Water)snip inderdaad. Maar gaf mij maar Spinoza. Beter.

Deksmaat | 06-02-20 | 19:54

Ingenieur Robert Oxenaar.

Piet Karbiet | 06-02-20 | 20:03

Doet me denken aan het volgens mij allerlaatste biljet dat onder de exclusieve auspiciën van DNB uitkwam: de snip. Maar dat is de pest: al die uitstervende vogels lijken zo vreselijk op elkaar. Hoe prachtig ook: zelfs in ons Nederlandje is de grootste gemene deler er niet kleiner op geworden. Dat is uiteraard geen stoot onder de gordel van Timmerfrans: met al mijn ervaring zou ik niet eens een begin van zoeken weten.

Hoewel liefde mijn drijfveer is, zou ik ook graag eens een paar klimaatdrammers over de betreffende tafel trekken. Uit de goedheid van mijn hart dus. Hoe vanzelfsprekend ook.

Hetkanverkeren | 06-02-20 | 19:48 | 1

Hij is dan ook van dezelfde familie , die der strandlopers en snippen.

grapo | 06-02-20 | 20:05

Tussen Gouda en Reeuwijk zijn een aantal weilanden verworden tot moerasland. Daar meldden de grutto's zich vorig jaar zomer af en toe, gelukkig. Prachtige beestjes.

MickeyGouda | 06-02-20 | 19:48 | 3

Prachtige beestjes inderdaad. Alleen die snavel, die lijkt me wel vreselijk onhandig.

VanBukkem | 06-02-20 | 19:57

Oh, dus daar wordt het reservaat aangelegd voor de autochtone Hollander in zijn natuurlijke habitat? Hoop dat we er wel casino's mogen runnen.

King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:58

@King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:58:

Daar is plek voor ingecalculeerd naast de vuurwaterstokerij.

MickeyGouda | 06-02-20 | 20:11

Inderdaad. De teloorgang van het kleinschalige natte weideland cq wegjagen van de boertjes ten gunste van bebouwing en recreatiebos en golfvelden. Ennuh nog wat.. het afbreken van belangrijke tussenstops voor de Grutto in Zuid-Europa op doorreis naar Afrika. Bij Lissabon wordt een deel van het Taag estuarium opgeofferd aan een nieuw te bouwen vliegveld. Belangrijk plekje voor onze Grutto's. Ooh gut.. ooh gut.. ooh gut..

suscrofa | 06-02-20 | 19:46

Nederland is druk Vol is vol

lingo star | 06-02-20 | 19:46 | 4

Koningin Juliana.

Piet Karbiet | 06-02-20 | 20:02

@King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:51: Dat kan je nou toch niet meer voorstellen.

lingo star | 06-02-20 | 20:14

@lingo star | 06-02-20 | 20:14: Nee gek he, andere tijden.
Willen jullie meer of minder andere tijden?

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:18
▼ 1 antwoord verborgen

De grutto stond ook op het biljet van 100 gulden. De EU is uitzonderlijk slecht voor een gezonde vogelstand.

Rest In Privacy | 06-02-20 | 19:45 | 2

Geef mij maar een snip lol

King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:47

@King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:47: oh ik dacht dat ‘t een meier was.

Harris Pilton | 06-02-20 | 21:01

Grutto's eruit--olifanten in de kamer erin.

King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:45 | 10

@Piet Karbiet | 06-02-20 | 20:01: Piet ik zal het opzoeken, het is deze:

Heel Holland bukt.

Schietmijmaarlek | 06-02-20 | 16:53 |

en ik heb je bij mijn favorieten gezet, want ik moet vaak om je comments lachen.

King of the Oneliner | 06-02-20 | 21:49

@King of the Oneliner | 06-02-20 | 21:47: zoemt -gromt -sist werkt zeurt trilt - bonst -gonst -

King of the Oneliner | 06-02-20 | 22:01

LANDSCHAP (haiku)

grutto waadt door groen
in de verte trilt een stad
onhoorbaar vliegtuig

King of the Oneliner | 06-02-20 | 22:17
▼ 7 antwoorden verborgen

"Willen julie mèèr of minder grutto's?"
"Minder! Minder! Minder!"
"Dan gaan we dat regelen."

King of the Oneliner | 06-02-20 | 19:43 | 2

Pas nou op! Straks heb je Thieme achter je aan met een proces!

Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:07

@Is dit nog nieuws? | 06-02-20 | 20:07: dat 5 jaar duurt...

King of the Oneliner | 06-02-20 | 21:15

Met het Corona virus zitten we zo op 1920

A.C.H.M.E.D | 06-02-20 | 19:43

Och grutto grutto grutto toch! Wat hebben ze met jou gedaan? 'Tuurlijk moest jij verwijnen want de globalisten hebben steeds meer ruimte nodig. Maar hadden die jou dan toch niet kunnen redden? Ja, ze proberen het wel met stikstof en boerenhaat. Maar gaat ze dat dan ook lukken?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 06-02-20 | 19:42

Grutjes, zonde van de grutto's zeg. Zitten ze wel nog 50 meter over de Duitse grens?

Dr.Dude | 06-02-20 | 19:41

Ik vertrouw die boeren niet. Vroeger op boerderijen vakantiewerk gedaan en die lui pleurden echt overal gif in en over. Mocht je 1 kilo gif in een sloot strooien, gooiden zij er 5 kilo in. Ze hielden zich aan geen enkele regel en daar waren ze in kleine kring ook nog heel trots op. Aanpakken die boeren.

Kuifje-naar-Brussel | 06-02-20 | 19:40 | 16
▼ 13 antwoorden verborgen

En er moet nog heel veel meer gebouwd worden om al die zoekers te huisvesten.

ZZP-er | 06-02-20 | 19:39

Ommen voelt toch wel als een verrassing. Niet in de buurt van de Randstad of iets anders belangrijks, voor hoe groot het 50 jaar geleden was verrassend hard gegroeid. Delfzijl (de enige andere stad niet in de buurt van de Randstad) had tenminste al iets om mee te beginnen...

Leyrann | 06-02-20 | 19:39 | 1

Die Mouthaan had het vandaag over Ommen, onbeduidend dorpje ofzo. Denk dat Pritt het daarom meegenomen heeft. GS. De beste!

Normpje | 06-02-20 | 19:53

Met een kluitje in het riet op een kluitje bij elkaar

Finn | 06-02-20 | 19:39

Het komt dus door al buitenstaanders die binnen komen.

A.C.H.M.E.D | 06-02-20 | 19:39

De eerst grutto hoor ik meestal tussen 14 en 20 februari in het weiland achter mijn huis. Nog even geduld Geelen.

BrutusBosch | 06-02-20 | 19:39

Oh ik dacht dat de Dodo verdwenen was en dat was toch ook onze schuld ofzo?

Troumoetblijcken | 06-02-20 | 19:38
-weggejorist-
Ommezwaai | 06-02-20 | 19:37

En daarom het coronavirus! Dit is gewoon niet gezond meer... f*cking overpopulatie. kapotgaan moeten we!

papasfritas | 06-02-20 | 19:36

Wat moeten al die boeren ook in de stad?

Deksmaat | 06-02-20 | 19:36

grootste issue is de bevolking.... moeten ook vreten en wonen

Bluto Blutarsky | 06-02-20 | 19:36 | 2

Laten ze beginnen om eens wat minder nageslacht op de aardkloot te pleuren

Tobi | 06-02-20 | 21:10

@Tobi | 06-02-20 | 21:10: Dat deed de Nederlandse bevolking al jaren. U weet hoe opeenvolgende regeringen dit hebben opgelost mag ik aannemen?

The7thGuest | 06-02-20 | 22:00

En waar nog een grutto's zaten worden de jongen opgevreten door meeuwen, vossen, kraaien en wat dies meer zijn...

eerstneukendanpraten | 06-02-20 | 19:35 | 5

En als ze dan gaan vliegen worden ze verhakseld door een windmolen.

gemeentereiniging | 06-02-20 | 20:27

@theo-is-dood | 06-02-20 | 22:15:
Nee, als je het maar lang genoeg niet beheert wordt het vanzelf weer natuur...

Moet je wel lang genoeg wachten en niet janken als het anders wordt dan je verwacht had, want het blijft moeilijk te begrijpen dat natuur NIET MAAKBAAR is.

libertat | 06-02-20 | 22:59
▼ 2 antwoorden verborgen

De Grutto ging, de ghetto kwam...

Toetsenbordcomplex | 06-02-20 | 19:35 | 5

Mooi man.

Normpje | 06-02-20 | 19:50

Ik blijf hier. Voelt als een warm bad in een bekend belendend buurtcafe. Iemand een bitterbal?

Piet Karbiet | 06-02-20 | 19:57

@Piet Karbiet | 06-02-20 | 19:57:
Ja, lekker! Biertje?
(Op de achtergrond geroezemoes en glasgerinkel)

Deksmaat | 06-02-20 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

De moorkop is ook uit Nederland aan het verdwijnen. Het taartje dan.

duh! | 06-02-20 | 19:34 | 5

Hopelijk is de HEMA ook snel uitgestorven

A.C.H.M.E.D | 06-02-20 | 19:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Overbevolking?

oplichter | 06-02-20 | 19:34 | 2

... als gevolg van massa-immigratie...... om maar een voorbeeld te noemen

nope | 06-02-20 | 19:41

You bet ya
en ook zonder massa-immigratie slibt ons landje langzaam maar gestaegh dicht

Tobi | 06-02-20 | 21:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken