Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEOS. Frankrijk houdt fakkeltocht tegen Macron

Marsen met fakkels, waar zie je dat nog tegenwoordig.

Beetje spannende optics wel altijd, maar goed hè, het is dan ook een volk MET DE RUG TEGEN DE MUUR. De voormalige Franse kolonie Frankrijk is een failed state en als zelfs de advocaten het land van de oorspronkelijke Code Civil [al kwam die eigenlijk uit Byzantium en kwam die weer uit de vroege Romeinse republiek] onderstaand ineens een soort halfslachtige vrouwen-haka's gaan zitten te lopen te doen, dan kan dat land beter gewoon stoppen. In Le Figaro leren we dat "enkele duizenden mensen" gisteravond met fakkels en al van Place de la Nation naar Place de la République liepen, en wel om te demonstreren tegen Macrons pensioenhervormingen die o.a. de pensioensleeftijd van 62 naar 64 ophogen. Ook in Straatsburg, Lyon en Lille gingen mensen de straat op. Volgens getuigen bestonden de menigten uit "professoren, studenten, gele vestjes, spoorwegarbeiders en zelfs gepensioneerden". Zo te horen was Antifa ook van de partij, en zouden er leuzen in de strekking van "Louis XVI we hebben je onthoofd, Macron we kunnen dit opnieuw" zijn gezongen. Een soort Franse nasheeds, zeg maar.

En we zijn live met de Russen!

Reaguursels

Inloggen

Leuk nummer, zin in oorlog nu.

Kleine_Deugniet | 25-01-20 | 02:29

Geenstijl, Dank , dat jullie aandacht geschonken hebben aan deze demonstratie. De andere media deden er het zwijgen toe. Ik ben zeer betrokken gezien mijn leeftijd met deze problematiek. Ik hoop , dat ze in Frankrijk, die Macron ten val brengen en moge dat dan een voorbode zijn om de aso politiek in Nederland aangaande de AOW leeftijd ook tot terugdraaien te bewegen naar 65 jaar. Overigens ben ik voor een NEXIT en terug naar de EEG.

oostermoer | 24-01-20 | 20:59

Ik vraag me af wanneer voor ons Nederlanders de grens is bereikt, opdat we "de straat" op gaan.. Dus geen Netflix maar de straat op.

deugnietmee | 24-01-20 | 20:13

Macron is een president voor de rijken en weet niet wat er speelt onder het gewone volk....

Het minimum loon is 1539 euro per maand (BRUTO).. Door de prijsverhogingen van benzine, diesel en Electra en boodschappen lukt het de gewone Fransman amper (of niet) om het hoofd boven water te houden. Op het platteland kom je nergens zonder auto. Macron zal niet worden herkozen.

De gele hesjes demonstreren nog steeds elke zaterdag, de stakingen tegen de pensioen hervormingen komen daar nog bij....

FrankOngerust | 24-01-20 | 17:13 | 3

Op NPO is het al heel lang stil hierover.

ger1306 | 24-01-20 | 17:47

Misschien kunnen ze daar eerst eens de pensioenleeftijd verhogen naar een heel normale 65 jaar? Dan hoeven ze al die heel erg jonge pensionados niet te onderhouden.

Beste_Landgenoten | 24-01-20 | 18:45

Zo anders is dat ook niet in Nederland

Anoniemtje | 24-01-20 | 20:21

Is Antifa bang dat ze 2 jaar extra sollicitatie plicht hebben?

marrretje | 24-01-20 | 16:26

Olleke bolleke rebisolleke, olleke bolleke knol!

Rest In Privacy | 24-01-20 | 16:18

Macrons beleid is niet eens zo slecht maar de man heeft geen enkele voeling met het plebs

lingo star | 24-01-20 | 15:51 | 4

Is dat een nadeel dan?

Beste_Landgenoten | 24-01-20 | 18:49
▼ 1 antwoord verborgen

Door verhoging van de pensioenleeftijd gaat de Franse staatsschuld weer omhoog, want er is ook een staatspensioen. Fijn, want daar kan Nederland daar weer bij helpen. Want als wij nu de ECB rente laag houden, dan kan Frankrijk gewoon de staatsschuld verder laten oplopen. Dat onze pensioenpot hierdoor leger en leger wordt, moet je er gewoon een beetje voor over hebben. Wij zetten de pinautomaat klaar, zodat de de PIGS landen gratis en voor niks kunnen, via deze omweg, bij Nederland kunnen pinnen.

HoniSoit | 24-01-20 | 15:30 | 1

???

Als mensen langer moeten werken en later met pensioen gaan, dan gaat de staatsschuld toch niet omhoog??

Fransen bouwen ook hun eigen pensioen op. Probleem is dat overheid ambtenaren soms al vroeg met pensioen gaan. Spoorwegen bijvoorbeeld. Dat komt nog uit de tijd dat er kolen in het vuur geschept moest worden. Ik snap best dat die mensen nu langer door kunnen en moeten werken. 62 jaar voor pensioen vind ik wel acceptabel... Macron wilde daar 64 van maken maar zijn minister koolmees heeft dat alweer ingetrokken en heeft ontslag gekregen.

FrankOngerust | 24-01-20 | 17:19

What the Fackel

koperbij | 24-01-20 | 15:19

De hooivorken ontbreken.

Short | 24-01-20 | 15:14

Die Fransen, althans een deel daarvan, dat voor een dubbeltje vooraan wil zitten. 32 uur per week werken, zich constant ziekmelden, staken, klagen, zeuren en huilen. Rotvolk is dat.

De andere Fransen zijn prima te pruimen trouwens. Denk dat de economie in Frankrijk het héél goed gaat doen als al die socialisten opbokken. Men vergeet nogal vaak dat Frankrijk meer is dan wijn en kaas. Ze doen bootjes zo mooi bouwen dat zelfs de Russen ze willen kopen. Kernenergie. Wapentuig wat toch echt schappelijk is. Vliegtuig en ga zo maar door.

Maar ja. Die zeikerds die op hun horloge kijken totdat ze kunnen stoppen met iets te doen zijn overal. Losers noemt men dat elders. Lang leve socialisme. Not.

Andrew Deen | 24-01-20 | 15:05 | 1

De bootjes die de Russen willen worden in Nederland gebouwd bij Royal Huisman. De Bennie's en Jeannie's, het Franse plastic, dat is voor het pleps.

www.royalhuisman.com/dreams_fulfilled...

Rest In Privacy | 24-01-20 | 15:28

Vergeet niet; die Fransen hebben een omslagstelsel voor hun pensioenen. De pensioenen worden uitbetaald van de inkomsten van de maand ervoor. Niks geen reserves in pensioenpotten. In Nederland raken we in paniek als de dekkingsgraad onder 103% komt, die is er daar helemaal niet. Niente. En Macron heeft recent zijn voormalige baas bij de bank een lintje gegeven. En ook de directeur van Black Rock. Die willen de pensioenen gaan beheren.

Piet Karbiet | 24-01-20 | 14:57

De NOS zwijgt hier over in alle talen, dus dan is het niet waar... (de keuze om iets bewust uit het journaal te laten is ook propaganda)

Mark zit te Dutten | 24-01-20 | 14:34 | 1

En dat gebeurt dagelijks.

NPOlitiekgekleurd | 24-01-20 | 16:07

Gisteren kwam ik toevallig dankzij het YT algoritme een stukje duiding tegen van een Amerikaanse meneer. Ok, het is een beetje een rare christian-evangelist, maar hij heeft niet helemaal ongelijk. En het is hoe dan ook wel geinig om eens het perspectief op Europa van die kant van de oceaan te horen en zien. Van een afstandje vallen er altijd andere dingen op dan als je er middenin zit.
www.youtube.com/watch?v=pUtOilLL248
Ook Duitsland en Ierland onrust (over een paar weken verkiezingen in Ierland...)
www.youtube.com/watch?v=BNQqx8ggFc8

Stormageddon | 24-01-20 | 14:23 | 1

Nice. Hij is een fan van Jordan Peterson.

Piet Karbiet | 24-01-20 | 15:07

Met dank aan GeenStijl en twitter weten wij dit wel. De overheden in de EUnie schijten zeven kleuren stront en zwijgen dus in alle talen

frisenfruitig | 24-01-20 | 14:19

De Franse overheid legt elk jaar 65 miljard Euro in de pensioenpotten. Zeer goed en daarom met 62 pensioen en/of eerder b.v. ambtenaren.

Cocorico | 24-01-20 | 13:19 | 1

57

joppo0 | 24-01-20 | 13:33

Best wel druk, Ik bespeur al enige tijd een toenemende onvrede onder het EU volk.
Je kan geen europees land opnoemen of er zijn wel problemen.
Wanneer zal de bom barsten?

Datgingniegoed | 24-01-20 | 13:13 | 1

Typisch Franse problemen. Niet willen werken en overal een grote ben over.

Kuifje-naar-Brussel | 24-01-20 | 14:36
-weggejorist-
The Russian | 24-01-20 | 13:05 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Als je wilt weten wat er zich in Frankrijk afspeelt moet je op twitter; “Niemands Knegt” of “Oh boy what a shot” volgen of op youtube RT.

joepiedepeopie | 24-01-20 | 12:51

Volgens "de vijand van mijn vijand is mijn vriend" hebben rechtse antiglobalisten ineens sympathie voor extreem-linkse Fransen.

JTKDM | 24-01-20 | 12:40

in het begin van de 20e eeuw was de elite bang van het volk; het communisme dreigde. In het begin van de 21e eeuw is het volk bang van de elite; de EU, de pers waar iedere discussie word doodgeslagen met 'racisme' en de politiek waar het vertrouwen volledig weg is.
Wat we in alle Westerse landen zien is een overgang naar marktliberalisme (meer, groter, multicultureel en supranationaal) naar een nieuw soort conservatisme (regionaal, kwaliteit, vakmanschap, identiteit). Deze protesten zijn er een verschijningsvorm van, net als de ontwikkelingen in Italie, Nederland, USA, UK, Polen etc.
De elite zal nog een tijdje tegenspartelen vanaf haar hoge kansel (EU-leger, VN, CNN), maar ergens gaan de dominostenen vallen. Italie? Frankrijk? USA met 2e termijn Trump? Baudet-1?
Lees "The Revolt of the Elites and the Betrayal of Democracy" en je ziet de onderstroom.

ole guapa | 24-01-20 | 12:24 | 3

De Fransen hadden toen ook hun guillotine.

ZZP-er | 24-01-20 | 12:35

Ik gok op Zweden.

MarkiesDeBalzaque | 24-01-20 | 12:38

De massamens zal het onderspit delven vrees ik. Er kan slechts tijdelijke solidariteit ontstaan na Verelendung. En dat weet de elite dus die zorgt ervoor dat er geen Verelendung ontstaat. Zie de lachende Rutte.

ecologiste | 24-01-20 | 12:56
-weggejorist-
Influencer | 24-01-20 | 12:19 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

" Zo te horen was Antifa ook van de partij, en zouden er leuzen in de strekking van "Louis XVI we hebben je onthoofd, Macron we kunnen dit opnieuw" zijn gezongen. Een soort Franse nasheeds, zeg maar.
Dus ze doen een si vous voulez que Thiery soit mort alors dites paf-je.

grapo | 24-01-20 | 12:11

Nou ja "Frankrijk" de zogenaamd "ongehoorde" vol met zelfmedelijden zittende zeikerds bedoel je. Er is gewoon in elke samenleving een groep van complottheoritici die chronisch ontevreden zijn en als beste stuurlui aan wal staan. Wat al deze sufferds niet begrijpen is dat alles ergens van betaald moet worden.

Fransen het blijven een raar volk. De meesten zijn prima hoor. Maar er zitten daar een zooitje anarchisten van nazi's tot communisten waar je U tegen zegt.

Theodorus.Goldbach | 24-01-20 | 12:10 | 1

Exact, en die CGT lui en aanhangers van Melenchon kunnen nog wel eens uit de bocht gaan vliegen want Melenchon en Martinez hinten al maanden dagelijks op een gewelddadige actie. Moeten ze doen, zijn ze in één klap alle nog aanwezige goodwill onder de grote stille werkende massa kwijt.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:14

Een jeugdvriend van mij maakte ooit de fout in Frankrijk te gaan werken. De ultieme promotie voor een manager daar is dat hij een secretaresse heeft en dat hij de hele dag niets doet. Echt geen geintje die vriend van mij zei: "Ik kon en wilde het niet geloven maar het is ECHT waar!" Hij werd helemaal gek daar en heeft na een jaar uiteindelijk ontslag genomen en is naar Dubai vertrokken. Moest hij wel 10 uur per dag werken maar ja hij woont nu dan ook met zijn vrouw in een mooi groot vrijstaand huis in Woudenberg waar ik 's zomers graag ga BBQ-en.

Roadsurfer | 24-01-20 | 12:08 | 3

Loop in Frankrijk een klooster of abdij binnen en er is een openbaar gedeelte dat je kunt bezichtigen. Daar werken dan een aantal beminnelijke Françaises die geen woord over de grens lullen, maar toch hun verhaal afmaken want daar worden ze voor betaald. Schitterend land hoor, maar wie betaalt dat? Om over al die keuterboertjes met aftandse rammelende tractors nog maar te zwijgen.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:18

@Je_zeulende_zusje | 24-01-20 | 12:18: Als de gele hesjes er niet waren en de stakingen er niet waren geweest was de economische groei van Frankrijk de grootste geweest van de EU afgelopen jaar. Order boeken van de scheepsbouw, vliegtuigindustrie en kerncentraleproducenten zitten vol tot over de oksels. Frankrijk is een land met twee snelheden.
Echt, er valt schitterend goed geld te verdienen en er zijn hele roedels lui die zich de blubber werken. En de rest zit te tellen hoeveel werkdagen er nog resten tot de volgende vakantie en tot het pensioen. En die klagen bovendien steen en been.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:22

Doorgaan is onbetaalbaar, maar daar hebben Franse socialisten geen boodschap aan.
Uiteindelijk verwachten ze natuurlijk dat Noord-Europa hun luie leventje betaalt.
Er voor degenen die de Fransen zo bewonderen om hun stakingsdrang...
Het is altijd eigenbelang en kost de gehele gemeenschap veel geld.
Verder hebben Fransen last van grootheidswaan.
Het zijn wat dat betreft net Franstalige Amerikanen.
Nee hoor, mijn land is het niet. Ik vlieg er graag overheen.

Ruimedenker | 24-01-20 | 12:05 | 3

Nee, dan kun je idd beter Nederlanders hebben, die zich al mopperend de kaas van het brood laten eten door iedereen en z'n moeder, totdat ze, zich halfdood werkend, tot het armste volk van Europa mogen rekenen.
Ja, die race to the bottom, die gaan we met twee vingers in de neus winnen van China.

jemagookniksmeer | 24-01-20 | 12:12

Je hebt gelijk. Doorgaan is onbetaalbaar.

Maar je mening over Frankrijk en de Fransen is niet terecht. Je hebt gewoon ook daar een zooitje idioten rondlopen. Alleen zijn Fransen dramatisch en weinig nuchter dus dan krijg je debiele acties zoals de "gele hesjes" enzo.

Merendeel werkt hard en probeert een mooi leven te maken. Ik mag ze wel die Fransen. Edoch. Ik verkies de nuchtere Nederlanders. (niet de hysterische Nederlanders, nee de nuchtere).

Theodorus.Goldbach | 24-01-20 | 12:14

@Theodorus.Goldbach | 24-01-20 | 12:14: Klopt , zag op Arte een doku over een slachthuis in Frankrijk.
Een werktempo, waar elke Nederlander meteen huilend naar huis zou rennen na 1 dag.

joppo0 | 24-01-20 | 13:35

Zouden Nederlanders ook zo gaan protesteren als de pensioenleeftijd omhoog gaat? oh wacht ...

ruudvangeelen | 24-01-20 | 12:03 | 1

Even gecheckt op svb: Uw geschatte AOW leeftijd is 68 jaar, fakkels !

sprietatoom | 24-01-20 | 12:11

Vive la France. Liberté, Egalité, Fraternité!

ecologiste | 24-01-20 | 12:01 | 1

In vino veritas!

zwenkwieltje | 24-01-20 | 15:46

Enerzijds uiteraard chapeau dat zij wel voor zichzelf opkomen, anderzijds betalen wij Noord Europese landen de rekening als Macron zwicht en de pensioenleeftijd gaat niet omhoog. Ook in Italië ligt er nog een probleempje...

sprietatoom | 24-01-20 | 11:59 | 1

Dan zijn de Fransen slim, en de Noord Europese landen dom.
Maar dat wisten we stiekem allang, we willen het alleen niet horen.

jemagookniksmeer | 24-01-20 | 12:14

En je kan daar nog fatsoenlijk balletje balletje spelen op straat.

dhrat | 24-01-20 | 11:52

De Fransen begrijpen dat het leven niet om werken gaat. Dat werken de start van God
voor de zondeval is en anders niks. Maar kom daar maar eens om bij die verdomde Calvinisten hier in deze blubberdelta met hun verheven achterlijke arbeidsmoraal. Ik zeg leve de Franse werkenemers. Die laten zich tenminste niet uitbuiten en knechten.

Bigi Bana Boy | 24-01-20 | 11:50 | 4

Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we ons bij hun aansluiten. Maar dan moet wel eerst Macron weg en ook het waterhoofd Brussel.

ecologiste | 24-01-20 | 12:04

@Trumme | 24-01-20 | 12:05: Kijk, de Fransen maken ook gewoon nog echt dingen. Nederland een tikkie minder. Overigens, denk maar niet dat ASML weigert te leveren aan welk land dan ook.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb grote moeite met deze cultural appropriation van de HAKA!

Nebuchednezzar | 24-01-20 | 11:49 | 1

Eensch. Grote moeite met deze cultural appropriation, maar zeker ook met de ontzettend sneue uitvoering. "Doe nou niet, mama!"

Mr. Happy | 24-01-20 | 16:38

De talloze filmpjes van het buitensporige geweld van de politie en/of gehelmde knokploegen ten opzichte van, bij voorkeur jonge meisjes of ouderen, is een van de vreemdste gewaarwordingen van de laatste jaren. Dat dit mogelijk is in een Europees land, zonder dat er wat ophef ontstaat is hallucinant.
Jammer dat het nu over die pensioenleeftijd gaat, maarja, Fransen. Ik heb een Franse schoondochter. Dat gun je (bijna) niemand.

Poesmobiel | 24-01-20 | 11:49 | 5

Is dat zo erg ja, een Franse schoondochter?

Papa Jones | 24-01-20 | 11:57

@2voor12 | 24-01-20 | 11:56: Wat we hier in de familie meemaken de laatste jaren is echt bij de wilde spinnen af. En ik heb ooit eens een jaartje bij een Frans bedrijf gewerkt. Daar heb ik nog nachtmerries van.

Poesmobiel | 24-01-20 | 12:00

@Papa Jones | 24-01-20 | 11:57: Verzamel alle vooroordelen over Fransen en je vindt ze terug in mijn schoondochter. Drama, schreeuwen, arrogantie en een ego maatje Eiffeltoren. Het kan vast ook leuk zijn hoor. Maar nee, niet met deze.

Poesmobiel | 24-01-20 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Vive la révolution!

threeheadedmonkey | 24-01-20 | 11:48

Gelukkig kan Macron (nog) niet aan Brussel vragen wat regimenten van het EU-leger uit andere landen in te zetten om gericht op de demonstranten te schieten.

2voor12 | 24-01-20 | 11:47

Macron gaat het verliezen - en de rest van de EU mag opdraaien voor hordes metrobestuurders en treinmachinisten die met een lullige 2.433,= Euro netto in de maand op hun 55e met pensioen kunnen (alsmede voor hordes subsidieboeren met werkmethodes uit het jaar kruik)
-
En nu begrijp je dus ook waarom de banken- en transferunie er zo nodig moest komen, en waarom Macron daar zo op hamert.
-
Frankrijk liegt de rest van de EU al jaren keihard voor over de WARE staat van haar economie - en de rest van de EU pikt dat, omdat als de waarheid naar buiten komt dat meteen ook het einde van de EU betekent.

bisbisbis | 24-01-20 | 11:44 | 2

En Rutte tekent lachend bij het kruisje.
Wie is er nou dom?

jemagookniksmeer | 24-01-20 | 12:17

Laatste punt is de spijker op z'n kop. Walgelijk hautain landje zonder enige vorm van ondernemerszin...

John Diesel | 24-01-20 | 12:19

Frankrijk is dan wel een failed state maar ze kunnen wel protesteren! Treinverkeer ligt al weken plat en Parijs is elk weekend van de gele hesjes. Kunnen de boeren en onderwijzers hier nog wat van leren.

postmodernismisdead | 24-01-20 | 11:43 | 6

@Langshetrandje | 24-01-20 | 11:54:
Zou Macron dat doen vanwege zijn afkeer van kleine zelfstandigen, of is hij wanhopig op zoek naar centjes voor andere hobby's die men ook niet wil opgeven?

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:02

@Je_zeulende_zusje | 24-01-20 | 12:02: als ik Macron was zou ik drastisch gaan snijden in de SNCF, die hebben de afgelopen maand zelf aangetoond dat het land het in principe heel goed zonder al die treintjes kan. Stakers bewezen hun eigen overtolligheid.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:28

Misschien is Frankrijk wel een failed state omdat ze zoveel protesteren. Hervormingen zijn bijna onmogelijk, waardoor het een achterlijk en feodaal land blijft.

Kuifje-naar-Brussel | 24-01-20 | 15:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Mag ik oproepen tot een werkelijk revolutionair idee? Het is vast nog nooit bij iemand met een halve hersencel opgekomen dus hier gaat ie: laat mensen hun eigen pensioenleeftijd kiezen. Met de bijbehorende premie... Beetje het idee van een vrij land i.p.v. een planeconomie waar het collectief, de politiek of de bureaucraat je leven bepaalt.

Dus wil op je 60ste "gegarandeerd" op je derrière fatigué zitten? Dat kan, maar dan betaal je dus een paar procentjes meer uit je porte-monnaie dan een sujet dat desnoods levenslang bereid is door te werken. Het is aan de verzekeraars met hun actuarissen om uit te rekenen waar dan precies het omslagpunt zit dat mensen gewoon niet meer kunnen werken of niet meer worden aangenomen en hoeveel een jaartje eerder met pensioen kost. Net zoals wellicht velen onaangenaam "verrast" zijn van de ineens iets hogere pensioenpremie die bij een langzamer stijgende pensioenleeftijd past... Wie dacht je dat die afspraak zou gaan betalen? Sinterklaas? De vakbond?

Vervang die wirwar aan toeslagen en uitkeringen gewoon met één inkomensverzekering, waarbij je minimaal je vaste lasten plus bijvoorbeeld 10% moet verzekeren, of meer als je ook bereid bent een hoger premiepercentage te betalen uiteraard. En je naast eventueel een verplicht eigen risico van het zelf betalen van 3 maanden werkloosheid (afhankelijk van hoe lang je daarvoor werk had uiteraard), zodat je meteen gaat zoeken naar werk bij ontslag, een vrijwillig eigen risico kunt kiezen met geld dat je aantoonbaar achter de hand hebt. Bijvoorbeeld een afbetaald huis zodat je minder woonkosten hoeft te verzekeren, in ruil voor een lagere premie. Werken en sparen loont dan weer wat meer.

Hoef je ook niet meer te zeuren over ZZP'ers die niet verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid, je inkomen is gewoon verzekerd in het algemeen. Met al dan niet een bepaalde leeftijd (je pensioen dus) waarop de sollicitatie of tegenprestatie- dan wel inspanningsplicht vervalt. Zijn we ook van dat hallucinante Borstlap rapport over de arbeidsmarkt af. Waar kennelijk de illusie bestaat dat je in vaste dienst automatisch een werkgever krijgt die in je opleiding of kennis wil investeren (mijne niet hoor) of waar je zogenaamd "zekerheid" creëert door enerzijds werkgevers vaste werknemers in de maag te splitsen, maar anderzijds die "vaste" werknemer makkelijker kunt ontslaan.

Lijkt me dat een kleuter kan bedenken dat zoiets niet compatibel is met een vrije samenleving of een flexibel functionerende vrije markt economie, en zekerheid creëert het al helemaal niet, zeker ook niet als je juist door ontslagbescherming hele ondernemingen de rode cijfers of faillissementen in zuigt... En dan nog de quatsch dat jongeren niet aan kinderen beginnen of geen hypotheek kunnen krijgen door gebrek aan een op papier "vaste" aanstelling, i.p.v. totaal verziekte koop- en huurmarkt door achterlijke regelgeving en woningnood.

Inkomenszekerheid daarentegen, de zekerheid voor een bank dat de klant altijd minimaal het inkomen zal hebben om de hypotheek te betalen, de zekerheid dat je de luiers en je onderdak kunt blijven betalen bij ontslag en ook makkelijker een baan vindt omdat een werkgever ook risicogevallen en impopulaire minderheden kan aannemen en weer ontslaan bij slecht gedrag, daar koop je heel wat meer voor.

Wol | 24-01-20 | 11:42 | 7

@Ruimedenker | 24-01-20 | 12:11:
Ik zeg ook niet dat het een vrijwillige verzekering moet zijn. Al kun je iemand bij het maken van kosten wellicht de optie geven de kosten zelf te betalen of de kosten van de premie te betalen die ze hadden moeten betalen als ze wel verzekerd waren geweest in de vorm van een lening, en het eventueel resterend saldo dat niet op ze kan worden verhaald als boete uitdelen onder alle "principieel" onverzekerden, als zijnde de maatschappelijke prijs van onverzekerd zijn.

Wol | 24-01-20 | 19:40

@Buerman | 24-01-20 | 12:40:
U is meer bekend met de materie dan ik vermoed ik, maar persoonlijk vind ik het hele werkgever\werknemersdeel van belastingen en premies in het algemeen een beetje onzinnig en misleidend van onze overheid of de vakbonden.

Feitelijk is het volledige bedrag, zowel werknemers- als werkgeversbijdragen, één kostenpost betaald uit je marginaal product en de afweging en realiteit voor de werkgever. Zou het persoonlijk beter vinden als je op je loonstrook je volledige brutoloon krijgt, inclusief verplichte werkgeversafdrachten, aangezien dat de facto ook onderdeel van jouw salaris is, of precieser: wat de werkgever moet betalen om je in te huren. En dat je dan ook de premie zelf volledig moet betalen, al dan niet ingehouden door de werkgever.

Wol | 24-01-20 | 19:46

@Basil Fawlty | 24-01-20 | 12:47:
@zwartzondersuiker | 24-01-20 | 12:07:
Ja helaas leven politici bij de gratie van problemen. Waar ze niet zijn, maken ze die wel om hun eigen "noodzaak" te bewijzen.

Wol | 24-01-20 | 19:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Zijn Rutte en Hans de Boer al naar de UK vertrokken om zegmaar het BV landsbelang veilig te stellen.... je weet ten slotte maar nooit of het snel overslaat...

litebyte | 24-01-20 | 11:41

Vanavond uitgebreid bij de TV-Media ..... of ?

Kamervraag | 24-01-20 | 11:40 | 4

NPO mag dit al maanden niet brengen, de mensen hier moesten eens weten hoe/dat Frankrijk/platteland voor de chaos staat.
Met het vertrek van het UK is het tevens binnen 1 jaar einde EU,
die 5000... miljard die de ECB inmiddels heeft "opgekocht" zijn inmiddels in Zuid-Europa verdampt en de Deutsche Bank(die daarvoor mee moest werken...) gaat failliet(lees onze pensioenen)

grindbak | 24-01-20 | 11:48

@CoffeePatch | 24-01-20 | 11:48: demonstranten in China zijn nu eenmaal iets groter nieuws. Maar dat snapt u zelf ook best.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Bij veel rottigheid die we door onze strot geduwd krijgen horen we van de politiek: de EU dwingt ons zus en de EU dwingt ons zo. Maar hoe zit dat met de pensioenleeftijd? Hier 67 en in Frankrijk breekt de pleuris uit als die van 62 stijgt naar slechts 64. Daarbij is de door de ECB veroorzaakte extreem lage rente de hoofdoorzaak van de uitholling van onze pensioenen. Feitelijk onderdeel van de geldstroom van Noord- naar Zuid-Europa.
Nexit!

NPOlitiekgekleurd | 24-01-20 | 11:40 | 3

Ja, maar ook geldstromen NAAR Frankrijk.

boerk | 24-01-20 | 11:43

@boerk | 24-01-20 | 11:43: Klopt de instroom van buitenlands kapitaal (foreign capital inflow) is in Frankrijk nog nooit zo hoog geweest als in 2018 en 2019. Sterker nog, de groei is gigantisch geweest. De hesjes en de CGT proberen dit teniet te doen door ongebreideld te lopen etteren. En dat veroorzaakt alhier dan weer applaus. Bizar.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:39

Pfffft, pensioenleeftijd van 62.
En de NL pensioenreserves zijn onlangs in een soort EU pot gestopt
Met een zinnetje in de bijsluiter dat deze pot ook andere landen kan helpen....
.
Collectief pensioen kan wat mij betreft afgeschaft worden.
Sluit maar een persoonlijke spaarpot / verzekering af, en anders alleen AOW.
(En graag mijn netto inleg terug....)

hotmint | 24-01-20 | 11:39 | 2

Jaja, die Engelsen zijn zo gek nog niet met die Brexit. Laat de Nexit aub zo spoedig mogelijk volgen!

Waakvlam | 24-01-20 | 11:47

Maar dan zonder belasting , wel met rente.

gato | 24-01-20 | 11:47

Frankrijk is altijd de belangrijkste reden geweest om tegen de EU te zijn, want voor Fransen telt alleen Frankrijk!

Rationa | 24-01-20 | 11:33 | 1

Frankrijk heeft altijd een rancuneus minderwaardigheidscomplex sinds dat hun oostenlijke buurman een groot land werd.

De (Frans macht binnen de) EU houdt niet Europa samen maar Frankrijk tevreden,

litebyte | 24-01-20 | 11:46

Het geld verdwijnt daar in bureaucratie en inefficiëntie; de franse man leeft gemiddeld 7 jaar korter wegens wijn e.d. genotmiddelen.

Harry.Langezwaal | 24-01-20 | 11:31 | 4

Maar dan hebben ze wel geleefd. Niet voor niets is dit een populair spreekwoord in Frankrijk: Plutôt trop gras dans le cercueil que manqué une fête du vin.

keestelpro | 24-01-20 | 11:40

@keestelpro | 24-01-20 | 11:40: Het Nederlandse equivalent: Liever wat vroeger in de kist dan een feestje gemist.

staat het bier koud? | 24-01-20 | 12:04

Wat een onzin, zelfde levensverwachting ala in nederand. Wel sterven veel mannen in Frankrijk aan darmkanker, dit door extreem vlees consumptie. Verder ongezien de tering met Frankrijk.

Rallywally | 24-01-20 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

Voor zover ik dit onleesbare artikel kan ontleden gaat het hier een paar om linkse oproerkraaiers die meer voor minder willen.

DrumPiet | 24-01-20 | 11:30 | 3

Zijn leerkrachten, ambtenaren en andere overheidswerkers niet per definitie meer links dan de rest van de bevolking? Oftewel: Pleonasme...

Eagle_Eye | 24-01-20 | 11:35

Toen ik die mafkezen in toga en soort van Maori ritueel zag doen wist ik al genoeg. Deze mensen overleven nog wel 50% korting op hun inkomen.

keestelpro | 24-01-20 | 11:39

Hoi Hans de Boer!

litebyte | 24-01-20 | 11:48

Verworvenheden kwijtraken is eigenlijk nooit leuk.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 11:30 | 2

En toch blijven we belasting betalen.

keestelpro | 24-01-20 | 11:36

@keestelpro | 24-01-20 | 11:36:
Van 1 naar 3 gaan geeft andere dynamiek dan van 5 terug naar 3.
Daarnaast is het natuurlijk niet uitsluitend een economisch verhaal.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 11:41

Tering, die advocaten... Die doen zeker ook 'stukjes' op bruiloften en partijen. De A staat voor advocaat, dat ben jij. De B staat voor bed, die heb jij. De C staat voor chemie, dat is er tussen ons. De D staat voor dildo, die delen we...

beldewouten | 24-01-20 | 11:29

Dat zijn weer eens andere beelden dan Franse politiemannen die op mensen in slaan.

CoffeePatch | 24-01-20 | 11:28 | 4

zouden ze in Nederland ook wat vaker moeten doen.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Tuurlijk de pensioenfondsen in Nederland storten wel bij

3Xniks | 24-01-20 | 11:28

De Fransen hebben ook groot gelijk. Waarom zouden ze de broekriem aanhalen als Duitsland, Nederland, Denemarken, Finland, Zweden en Oostenrijk nog goed gevulde spaarpotjes hebben? Geven ze het niet rechtstreeks, dan maar via een eeuwig lage ECB-rente. Solidarité!
Laat de Noord-Europeanen een voorbeeld nemen aan de Vlamingen. Die maken zonder mokken jaarlijks vele miljarden over aan hun Franstalige, cultureel al eeuwen oppermachtige landgenoten. Dat leidt helemaal niet tot Vlaamse onvrede of Waalse hervormingsluiheid.

Het is juist fijn dat de Vlaamse boertjes eindelijk wat terug kunnen doen voor die prachtige Franse cultuur!

Arrogant, lui, zo ongeveer omgekeerd gekoloniseerd door Arabieren en Afrikanen maar eerlijk is eerlijk, de Britse economie is ongeveer even zwak op de belangrijkste parameters (inkomen gecorrigeerd voor koopkracht en staatsschuld). En van Engelsen houden we.

drs. Levi Samsonov | 24-01-20 | 11:27 | 2

Van de Engelsen hebben we ook niet altijd gehouden, we hebben er tot de 2e wereldoorlog eerder een hekel aan gehad ( iets met de Boeren uit Zuid-Afrika enzo). En in Vlaanderen rommelt het al 100 jaar, en met de Huidige regeringsvorming in Belgie moet je niet raar opkijken of ze gaan of verder of helemaal uit elkaar.

ikworstelengadouchen | 24-01-20 | 11:34

@ikworstelengadouchen | 24-01-20 | 11:34: Inderdaad, daarom sprak in de tegenwoordige tijd van "houden van" :-) Britten zijn ook niet echt heel sympathiek - al hebben ze wel een goed gevoel voor humor. Ik denk dat Nederlanders qua mentaliteit nog het meest lijken op Oostkust-Amerikanen.

En wat Vlaanderen betreft, begrijpt u vast wel dat ik enigszins cynisch was. Een Waalse collega eens zei toen ik hem vroeg naar het Eurovisie songfestival: "oh maar dit jaar is Vlaanderen aan de beurt om een kandidaat te sturen. Dus dan kijken Walen niet."

Hij vindt overigens wel dat la Belgique absoluut tot in de eeuwigheid ondeelbaar is. Bart De Wever is een scheldwoord, Af en toe een woordje Nederlands spreken gaat wat hem betreft in tegen de mensenrechten en dat Vlaanderen de Walen elk jaar miljarden stuurt, "solidarité, c'est normal!".

drs. Levi Samsonov | 24-01-20 | 13:46

Lee ook eens de roman 'onderwerping' van Houllebeq. Komt akelig dichtbij, Frankrijk is eigenlijk al opgegeven.

small_town_dude | 24-01-20 | 11:27 | 3

Ik heb dat boek afgelopen zaterdag gekocht. Ik ben benieuwd. Al te vrolijk zal het wel niet zijn.

staat het bier koud? | 24-01-20 | 12:09

@staat het bier koud? | 24-01-20 | 12:09: Behalve dat hij seksueel gefrustreerd is (beetje veel fantasie) is het een goed boek.

small_town_dude | 24-01-20 | 13:41

@staat het bier koud? | 24-01-20 | 12:09:
Spoiler : Tenzij je als gefrustreerde wetenschapper 2 vrouwen in schoot krijgt geworpen: Een oudere om te koken en een jongere om te wippen. Het voordeel van mohammedanen die aan de macht komen in Frankrijk met toestemming van links om rechts maar te dwarsbomen.

Ernst Oosters8389 | 24-01-20 | 14:41

Nu de boeren systematisch geruimd worden is de Fransman onze enige hoop.

rein9576 | 24-01-20 | 11:26

Verreweg te prefereren boven willoos op je rug te gaan liggen en je op je buik te laten kriebelen door achteréénvolgende kabinetten Rutte....

Pierre Lebon | 24-01-20 | 11:26

Wij gaan niet eens demonstreren als ze de hele AOW afschaffen. Ze geven er gewoon een klimaatdraaitje aan. Want de ouderen kunnen de nieuwe generatie natuurlijk niet opschepen met problemen. En iedereen huppelt er lekker naïef achter aan.

peterdh | 24-01-20 | 11:23 | 8

@ikbenerweer! | 24-01-20 | 12:12:
Algemene Ouderdoms Wet. Ik heb met beide niet te maken dus sorry voor de verkeerde benaming, ik hoop dat je de context wel begrijpt als je het leest. Maarja, daar schijnt het te lang voor te zijn. Simpele mensen houden van oneliners. Check.

peterdh | 24-01-20 | 12:16

@peterdh | 24-01-20 | 11:53: Als de Nederlander 1 keer of je het er nou wel of niet mee eens bent op FvD en PVV zou stemmen zou dat een politieke aardbeving geven. Maar de meeste mensen hebben geen interesse in wat er gebeurd. Anders zouden lieden (PvdA) zich niet achter Timmerfrans scharen alsof hij de Messias is.

Slough | 24-01-20 | 12:32

@peterdh | 24-01-20 | 12:16: If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
-Einstein-

zwenkwieltje | 24-01-20 | 15:40
▼ 5 antwoorden verborgen

jup gister al gezien op den Twitter bij Based Poland. die trouwens ge Q'ed werdt met die tweet ;)
Wel mooi dat Geenstijl hier aandacht aan schenkt in tegenstelling tot de MSM. het broeit in Europa. Do you hear the people sing?

ikworstelengadouchen | 24-01-20 | 11:21

Zou toch graag eens een onderzoek zien hoe die Macron president is geworden.
Publiek geheim dat hij een pion is van de elite, geplukt uit de bankenwereld. (Er wordt gesproken over banden met Rotschild, maar als je alle theorieën mbt de Rotschilds moet geloven....)
Maar het is toch vreemd, dat out of the blue(s) ineens een juffenlikker presidentskandidaat is. En tevens dezelfde tactiek hanteert als de kinderloze Rutte en Merkel. A zeggen en B doen.

Jaag hem maar weg en haal de guillotine maar uit het vet.

Toetsenbordcomplex | 24-01-20 | 11:21 | 5

Macron zit sinds 2014 bij de Bilderberg groep. (Mitterand, Chirac, Sarkozy zijn er nooit geweest)

small_town_dude | 24-01-20 | 11:43

Deze toyboy heeft alleen gewonnen omdat op het laatste moment het franse volk toch te schijterig was om Mevrouw LePen de eer te gunnen. Net zoals Hollande daarvoor won omdat ze Sarkozy zat waren. Om diezelfde reden zit NL nog steeds met Rutte opgescheept.

gijsbert1308 | 24-01-20 | 11:44

Melenchon is een stuk beter inderdaad. Gekke communisten lopen er tegenwoordig rond in Nederland.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
deugnietmee | 24-01-20 | 11:20 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

weet je wie ook goed waren met fakkeloptochten??

Petroselinum crispum | 24-01-20 | 11:20 | 4

De zeven dwergen?

keestelpro | 24-01-20 | 11:23

Fakkeldrager smurf.

dhrat | 24-01-20 | 11:24

Iedere linkse idioot als er weer eens een stille tocht moet worden gehouden nadat hun eigen beleid weer eens flink gefaalt heeft?

peterdh | 24-01-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Respect voor de Fransen. Ze zijn gewoon onbeschaamd egoïstisch. Dat zouden wij ook moeten zijn. Als Nederland uit die vervloekte EU gaat kunnen we gewoon goede buren zijn (wel met een flinke schutting, namelijk België, er tussen) en elkaars merkwaardigheden waarderen. Maar nu moeten we alleen maar bang zijn dat ze teveel uit onze pensioenpot vreten.

JvanDeventer | 24-01-20 | 11:19

Je kunt zeggen wat je wilt over de framboos maar ze maken goede rode wijn die zeer goed bij Hollandse kaas past.

jan huppeldepup | 24-01-20 | 11:19 | 2

Waar zouden al die connaisseurs zijn zonder onze kaas? Als je wijn proeft met franse kaas smaakt op den duur alles naar schimmel.

keestelpro | 24-01-20 | 11:23

En Franse kaas die bij een Hollands biertje past.

small_town_dude | 24-01-20 | 11:24

Balletdanseren gaan al rond 40 met pensioen daar.

Brulletje | 24-01-20 | 11:18 | 2

En profvoetballers?

piloot47 | 24-01-20 | 11:32

Franse voetballers rond hun 34e. Quelle chose ridicule!

keestelpro | 24-01-20 | 11:35

Volgens mij is dat niet live hoor, zie iig niks op de jijbuis.

ikbenerweer! | 24-01-20 | 11:18

Pensioen met 62? Wat een godverloren luxevolk zijn die frambozen.

gemeentereiniging | 24-01-20 | 11:17 | 2

Was hier tot voor kort ook heel gebruikelijk hoor, pa ( ambtenaar ) met 61 met pensioen. Beetje jammer dat ie 2 jaar later dood viel.

25% schijnt zijn/haar pensioen niet te halen, steek er niet al te veel geld in.

ikbenerweer! | 24-01-20 | 11:19

@ikbenerweer! | 24-01-20 | 11:19:
En veel van degenen die die leeftijd wel halen werken door omdat ze een baan hebben die hun fysiek niet heeft uitgeput, leuk vinden en veel cash in het laatje brengt. Zoals onroerend goed investeerders etc.

peterdh | 24-01-20 | 11:30

De bijbehorende hooivork is geen Franse traditie?

Gen. Maximus | 24-01-20 | 11:17 | 2

Die staan nog in de schuur. Dit is even een voorproefje. Dat weet Macron ook. Als ze met brandende fakkels de straat op gaan duurt het niet lang voordat ze het echt zat zijn.

peterdh | 24-01-20 | 11:31

@peterdh | 24-01-20 | 11:31: onzin. Een klein clubje activisten is omnipresent en verstoren de gewone gang van zaken op een uiterst beperkt aantal plekken. En de dagen worden weer langer, dan verdwijnt dat schorem vanzelf weer in hun holen.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:09

Mooie leeftijd om met pensioen te gaan. Krijgen ze betaald vanuit onze pensioenfondsen zeker.

geluidjes | 24-01-20 | 11:17

Ja ho ff.....

Dat is wel heel veel stikstof.....

Wat vind die bolle uit Brussel daarvan?

Taxi!! | 24-01-20 | 11:17 | 2

Die moet je nu niet storen want die heeft net lunch besteld. Ciabatta, toast, roomboter, warm gerookte zalm en paling, iberico-ham, versgekookte asperges met meloen en parmaham, ganzenlever, kaviaar en om alles te begeleiden een fles prosecco en een fles tien jaar oude Ardbeg.

eerstneukendanpraten | 24-01-20 | 11:27

Weet je wie er ook altijd leuke fakkeloptochten organiseerde?

jan huppeldepup | 24-01-20 | 11:16 | 1

Links nadat er bij iedere miskleun door hun beleid weer een stille tocht moet worden houden?

peterdh | 24-01-20 | 11:33

Tja die protesteren vredig die autochtonen. Waren het die Finnen dan waren het de auto’s die in de fik stonden en regende het bakstenen.

Hollandse_blauwe | 24-01-20 | 11:15

Al jaren leven de froggies op kosten van andere landen in de EU omdat ze niet willen hervormen. Nu staat het water ze ad lippen en gaan ze mekkeren. Godnondeju. Ik hoop dat ze allen een pensioen krijgen na 70ste levensjaar. Serves them right! UItvreters.

horsteknots | 24-01-20 | 11:15 | 7

@horsteknots | 24-01-20 | 12:01:
Zoals al vaker hier op GS gezegd is: "Wetten en verdragen zijn niet in steen gebeiteld, alles is opzegbaar."
Tevens kan het zo zijn dat de Franse overheid akkoord is gegaan, dit zegt uiteraard niks over de wens van de bevolking. En in een echte democratie heeft het volk het laatste woord. Zelf zou ik er ook voor tekenen om met 62 jaar te kunnen stoppen, dan heb ik 45 jaar gewerkt en vind ik het wel mooi geweest.

Alfred E. Neuman | 24-01-20 | 12:08

@peterdh | 24-01-20 | 11:40: De Franse expat boven mij liet zich gisteren alvast een nieuw matras bezorgen. De frog is hoogstens 40 jaar en is zich nu al op zijn pensioen - lees ons geld - aan het prepareren.

Han-Xi | 24-01-20 | 12:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi land Frankrijk.
Alleen jammer dat er Fransen wonen.

HoerieHarry | 24-01-20 | 11:15 | 3

u wint de originaliteitstrofee van de dag.

Rest In Privacy | 24-01-20 | 12:11

Harry heeft een punt.

Kuifje-naar-Brussel | 24-01-20 | 15:57

Zeg dan pang

ikbenerweer! | 24-01-20 | 11:14 | 1

Biem!

marcoplarco | 24-01-20 | 11:45

Ik snap dat ze framBOOS zijn, maar juist die pensioenleeftijd moet wel omhoog.
Omslag is er, en moet er komen

Hemmenaar7 | 24-01-20 | 11:14 | 5

@peterdh | 24-01-20 | 11:43: juist!
Maar ook wat Burnerman zegt: kleinere overheid! 3e kabinet Rutten, onze overheid is 38% duurder geworden. Liberale partij toch, VVD?

J-van-de-Bontekoe | 24-01-20 | 12:25

@TheBurnerMan | 24-01-20 | 11:36:
de pensioenen zijn in NL tenminste geen overheid. In Fr wel.
En bij vrije keuze gaan heel veel mensen niets opbouwen, en dan krijg je grote bijstandsclaims, of bedelende bejaarden.
Maar kleinere overheid: zeker, dan gaat de economie ook weer groeien en lossen veel problemen zich vanzelf op.

Hemmenaar7 | 24-01-20 | 12:48
▼ 2 antwoorden verborgen

62 manmanman.
Mooi dat één Europa. En maar dokken.

schoon-schip-maken | 24-01-20 | 11:13 | 2

Ja mooi hè, wij “mogen” gewoon 5 jaar langer werken in dat Europa waar iedereen gelijk is.

Dutch_Holland | 24-01-20 | 11:30

@Dutch_Holland | 24-01-20 | 11:30: Een Franse collega moest erg lachen. Hij vertelde dat er ergens een staking was in Frankrijk en er een groot aantal mensen hun steun ervoor wilden geven en er naar toe reizen. Helaas voor hen was het openbaar vervoer ook aan het staken.

Slough | 24-01-20 | 12:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken