Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Baudet stelt subsidie Stedelijk ter discussie

TWAALF MILJOEN! EN DAN DIT?

Social

Discussie! Kunst subsidiëren is een traditie die ook wel eens mag veranderen. We hebben het even voor u opgezocht. Hoeveel lalala geld krijgt het Stedelijk Museum van Amsterdam? En wat kopen ze ervoor? Nou mensen. Het is dus 12 miljoen, en daar kun je heel wat Ghostbusters Prutswerkjes voor kopen. Oh, en ze zoeken bij het Stedelijk ook nog iemand M / V / X die de kleur van de schedels komt meten. 

Reaguursels

Inloggen

Dat een klein, select groepje van linkse elitairen ervoor heeft gekozen om het Amsterdamse Museumkwartier met zijn prachtige negentiende-eeuwse architectuur, op te zadelen met een giga-badkuip van kunststof als nieuwe vleugel van het Stedelijk, is een grove schande.

Peter Emile | 18-11-19 | 12:40

Kunst.
Ik weet nog dat ik in de jaren '70 en '80 nog wel eens in het Stedelijk kwam. Het was de tijd dat Benno Premsela de etalages van De Bijenkorf verzorgde, die toen nog van een zeer hoog, bijna museaal niveau waren, telkens weer.

Enfin, het Stedelijk; de laatste keer dat ik daar kwam, zag ik een drol, tentoongesteld in een soort kastje van plexiglas. Titel van het 'kunstwerk': "Drol".
Even verderop was er een koord gespannen in een verder leeg zij-zaaltje. Achter dat koord glom het parket net iets meer dan ervóór. Het 'kunstwerk' was getiteld: "Geboend Parket".

Met stijgende woede wandelde ik, voordat ik de tent verliet, nog even door het prentenkabinet, onder de beroemde trap. Daar hing een zorgvuldig ingelijst werk, een vel wit tekenpapier waarop twee potlood-krassen waren gezet. Eronder hing een stuk verklarende tekst, een eindeloos ouwehoer-verhaal over "de intensiteit van het moment dat het potlood het papier bekraste", en nog veel meer bullshit.

Woedend verliet ik het museum.
Ik voelde me genaaid.
Voor de gek gehouden.
Bekocht.

Maar vooral ook vernederd, omdat de 'kunstenaars' (én het museum) er kennelijk vanuit gingen dat ik, als gewone sterveling, hun bullshit voor zoete koek zou slikken. En als ik dat niet zou doen, dat dat dan het bewijs zou zijn dat ik de ballen verstand van kunst.

Ik ben uit het museum vertrokken, en ik heb er sindsdien nooit meer een stap gezet.

Peter Emile | 18-11-19 | 12:24

62 miljoen voor ongeveer alle stedelijke musea en culturele instellingen op een begroting van een half miljard. Dit valt echt wel mee.

Grote vraag is meer wie verdeelt het geld en hoeveel? Daar zit veel corruptie, dat moet transparanter en/of democratischer.

van heinde en verre | 18-11-19 | 11:33

In de delfzijlsterhaven ligt een half in elkaar gelast stuk schroot zo groot als een kleine eensgezinwoning. Heb jaren gedacht : waarom halen ze dat niet een keer weg. Delfzijl is al niet moeders mooiste. Blijkt het kunst te zijn van een paar ton. En daar heb ik met mijn belastingcenten aan mee betaald.

Nerderlander | 18-11-19 | 10:56

62 miljoen euro subsidie , waarvan je de helft kan schrappen.
Het zijn weer van die ons kent ons commissie kliekjes - vaak met salonsocialisten, die heel goed voor zichzelf gezorgd hebben - die gemeenschapsgeld over de balk gooien en nooit eens controle uitoefenen waar al dat geld na toekenning is gebleven.
Maar ja beste mensen, er zijn veel reacties op sociale media en in kranten etc., waarbij vaak door genuanceerde reageerders scherp op wordt gereageerd, en aangegeven wordt wat er echt fout zit en door onze vaak links vrienden allemaal weggeven wordt. Voorbeelden te over.
Postcode en vriendenloterijen, die tonnen uitgeven aan reclame voor gedateerde artiesten is er ook zo'n voorbeeld van.
IN Nederland heerst een "ons kent ons" kliekje en men gooit reacties van waarde in de prullenbak.
U kunt schrijven wat U wilt, het resultaat zal nihil blijven.
Bauder slaat de spijker echt op de kop!

outdoor | 18-11-19 | 10:46

Gewoon stoppen met het onderhouden van ondankbaar links tuig.

van Oeffelen | 18-11-19 | 10:19

Ik noem dit kunstwerk
"Haathut met planken en spijkers"

hallevvezool | 18-11-19 | 05:20

Eerst wil je zogenaamd voor de NL.cultuur zijn. Maar dat mag niks.kosten en zou volgens Baudet kapot bezuinigd moeten worden omdat ze niet in pas lopen met Neo rechts... zij waren toch voor democratie?

Kaan78 | 18-11-19 | 00:30 | 8

Wie tegen zwarte Piet is, is een racist. Het gaat jullie racisten puur om de huidskleur van zwarte Piet, daarom willen jullie hem blank maken.

hellothere | 18-11-19 | 09:54

@Kaan78 | 18-11-19 | 09:50: ? Een met subsidiegeld gesponsorde club hoort geen kant te kiezen in een ( vrij treurig ja) : politiek beladen debat?...

Bekeerling | 18-11-19 | 10:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Kwam er vroeger erg graag. Fantastische tentoonstellingen. Zondagochtend altijd raak als een van de eersten. Had je rust in de tent. Koffie daar was niet best, dus kleine thermos met eigen brouwsel. Toen Levelt nog de echte goede Maragogype verkocht en een prima gemberbolus of zo. Dan zomers nazit op hoekje terras. Druppelde het verse kijkvolk binnen stroomde ik naar buiten.
Mooi man/vrouw/iks.

Ben er al jaren niet geweest. Verbouwing. Affaires met ontwerper. Gekke Ruft. Idiote badkuip. Crouwel zei: "Een directeur mag doen met een museum wat-ie wil" Gatverdamme!

De vraag is echter hoeveel schoffelt het museum zelf aan inkomsten binnen?
Hallo SM? 50% Moet toch haalbaar zijn, op zijn minst? Subsidieheroverweging lijkt me goed. Streven naar 0€ subsidie in de kunstensector, voor 10 jaar en dan kijken wie werkelijk bovendrijft.

Overigens is/vind ik Pavel Filonov een van de belangrijkste en meest onderschatte kunstenaars van de 20ste Eeuw. OK, Mikhail Shemyakin mag er ook wezen!
Sow dat alles wou'k even kwijt. Evocatus
...

Evocatus | 17-11-19 | 23:13 | 1

Je naam staat standaard onder je tegel, Evocatus.

Arkan Sonney | 18-11-19 | 00:41

Dus instellingen die tegen racisme zijn zouden gekort moeten worden van de FvD. Want donkere mensen alle rollen toebedelen wat de witte mens niet is, is geen racisme maar traditie en hoort bij de opvoeding en kinderfeest.

Kaan78 | 17-11-19 | 23:10 | 11

@geen_kwijl | 18-11-19 | 07:55: Niet alleen in schoolboeken. Google eens Zwarte Piet met ketting. En zie hoe fout Sinterklaas werd gevierd. Daar kan je goed zien, dat er meer respect is voor honden dan voor Zwarte Pieten. Iedereen is wel eens de draad kwijt. Ik snap de volharding in racistische uitingen niet. Als racisme een onderdeel is van jullie cultuur, dan kan je blij zijn dat het van je afgepakt wordt.

Kaan78 | 18-11-19 | 09:46

www.google.nl/imgres?imgurl=https://p...

Zwarte Piet heeft niks met slavernij en racisme te maken. Men hield ZP vast aan de ketting anders ging hij waarschijnlijk lief doen tegen kinderen.

Kaan78 | 18-11-19 | 10:14

@Kaan78 | 18-11-19 | 09:46: eerste search gelijk al een duidelijk uitleg: Een niet onbelangrijk kenmerk (naast roe zak en zwart gezicht) is de ketting van Zwarte Piet (en eerder de Zwarte Klazen). Tot de jaren ’50 van de 20e eeuw was Zwarte Piet regelmatig in het bezit van een ketting en de belangrijkste functie van deze ketting was ermee rammelen om zo lawaai te maken. Naast het hard bonzen op de deur en ook het rinkelen van (koebellen) is deze ketelmuziek een belangrijk onderdeel van het Sint Nicolaas feest. Wij zingen niet voor niets: Zie de maan schijnt door de bomen, makker staakt uw WILD GERAAS! Deze ketting is onderdeel van de afstamming van Zwarte Piet van de aan Sinterklaas onderworpen geketende duivel stammend uit de middeleeuwen en men vermoedt dat dit symbool is toegevoegd om duidelijk te maken dat de heilige de duivelse begeleider in toom heeft. Zwarte Piet wordt ook gezien als een voortzetting van oude heidense en Germaanse gebruiken en toen de kerk deze niet kon uitbannen, moest door middel van deze ketting, in ieder geval duidelijk zijn dat zij niet meer heersten, maar het christendom en de kerk.

zijn kettingen in het geheel een teken van racisme? zo ook kettingen die vrouwen dragen gelijkstaan aan sexslavernij? Komt u maar met een bron dat deze kettingen symbolen van slavenij zouden zijn

geen_kwijl | 18-11-19 | 13:19
▼ 8 antwoorden verborgen

Pak dan gelijk de hele kunstindustrie in dit land aan. 98% van de zogenaamde afgestudeerde kunstenaars in dit land kunnen niet leven van de kunst. Waarom? Omdat het maken van kunst een kunde is die je niet kunt leren op een school! Simpel...

Toe Maar dan | 17-11-19 | 23:04 | 1

En anders snijden ze maar hun oor af ofzo.
Niet dat je er meer door verkoopt natuurlijk.

De Profundus | 18-11-19 | 12:33

Waarom subsidie voor die linkse baggerzooi. Belastingontduiking is haast een morele plicht nu.

Nederlandfirst | 17-11-19 | 22:29

Baudet heeft 100% gelijk. Al tientallen jaren wordt gesmeten met subsidies. In de 80er jaren kocht toenmalig Stedelijk Museum directeur Rudy Fuchs voor een godskapitaal een pornografisch Hummelfiguur van de toen nog onbekende Jeff Koons. Dit kwam hem op forse kritiek te staan van diverse kunstcritici. Koons kostje was gekocht. Sindsdien nog wel eens in het Stedelijk geweest, alleen maar gevuld met troep.

nednied | 17-11-19 | 21:37 | 1

Prima dat er troep in een museum staat. Iets minder leuk dat het van belastinggeld gekocht wordt. Maar wat een museum NIET moet doen is zich inlaten met politiek gekleurde discussies en ophitsing. Alles moet in Nederland een ' afspiegeling' van de maatschappij zijn, maar met dit soort flauwekul is ineens de absolute minderheid spekkoper.

small_town_dude | 17-11-19 | 22:53

Je hoeft niet zo ver te zoeken voor quotes van Mitchell Esajas waarin hij zegt dat "de witte man" de vijand is en daartegen gevochten moet worden. En natuurlijk de "Black Power" uitspraken. Racisme dus. Wanneer je als museum kant kiest voor zo'n man, met even felle achterban, ben je gewoon fout bezig en is het logisch dat de subsidie moet stoppen.

johndeer | 17-11-19 | 21:25

HOEVEEL subsidie word er jaarlijks in Nederland totaal verstrekt? Alleen Amsterdam dus al 62 miljoen? wtf.

TilburgDeGekste | 17-11-19 | 21:07 | 2

Dat is voor Amsterdam zo'n E 75,- per PERSOON voor zaken die door hooguit 10% van de inwoners gebruikt worden.

DebraCadabra | 17-11-19 | 21:19

Het Sexmuseum (020) en Museum de Gevangenpoort (Den Haag) zijn de enige musea die de moeite waard zijn en waarvan je nog iets kunt opsteken dat ooit van pas kan komen.

gestoptmetroken | 17-11-19 | 21:04 | 1

Ah, u bent een adept van de Markies de Sade...?

F. von Zeikhoven | 18-11-19 | 02:10

Geen enkel redelijk mens kan dit nog volgen. ZP is racistisch, moet 'wit' worden (met vegen), Sint is 'wit', dan sluiten we toch alle kleurtjes hiermee uit?

Koppie29 | 17-11-19 | 20:53 | 1

En toch blijf ik het gek vinden dat alleen blanken zwarte piet mogen spelen van hun. Behalve in suriname, daar wordt iedereen die wil pik zwart geschminkt.

brie-de-penis | 18-11-19 | 06:46

Ach die uitspraak zal mij worst zijn van dat stedelijke. Ik kom er toch niet. Niet vanwege die uitspraak . Maar meer omdat het in 020 ligt. De stad waar je nog niet doid gevonden wil worden. Maar de kans er op steeds groter is. De uitspraak zekf is niet zo vreemd. Al het gezeik komt tegenwoordig uit dat 020. Mijn voorstel dan ook is om de soepsidie niet in te trekjen maar te verplaatsen naar de gemeente zelf om een grote muur om die stad te bouwen met enkel een ingang en geen uitgang. Wij blij zij blij.Zelfs in de randstad worden we die zeikers daar steeds meer zat. Dus dat geld niet alleen voor de andere provincies.

tweetybird | 17-11-19 | 20:39 | 1

Build that wall!

DebraCadabra | 17-11-19 | 21:20

Als het zichzelf kan dragen zonder subsidie, is er geen reden om nog subsidie te verstrekken.

Heiner | 17-11-19 | 20:36

Links zit altijd met hun poten (via belastingen) in andermans portemonnee om hun eigen hobbies en waanzin te financieren en als je daar niets aan doet dan wordt het alleen maar meer want links kent geen grenzen. Het wordt tijd om daar een einde aan te maken. Links kan gerust een Vereniging Kunstsubsidies oprichten en daarna vrij aan doneren met hun eigen geld met bedragen die hun interesse weerspiegelen.

unshift | 17-11-19 | 20:20

Hoeveel subsidie gaat er in een gemeente als Almere door t putje jaarlijks? Vast een fractie. En dan willen ze ook nog eens minder toeristen.

Reaaalist | 17-11-19 | 20:17

beginnen steeds meer mensen moe te worden van het gezeik , en mensen die echt voor zwarte piet zijn neergezet als zeurpiet (;-) ) .. klein beetje aanpassen ..
Terwijl een groot gedeelte wat dit land binnen komen vallen is voor geen mm aangepast is . Sterker nog veel willen nog ouderwetsere gebruiken als in land van herkomst .
- is een BBQ echt zo belangrijk tijdens wakoe wakoe ( wat gesmeerde broodjes is ook erg lekker ( en beter voor milieu )
- oproep via gebed kan dat niet via een groepsapp ??
- boerka ( is in Marokko zelfs verboden om te verkopen )
- hip hop met geweld verheerlijking , of vrouw vernedering .

sparrow | 17-11-19 | 20:14

Al die subsidies, en dit zijn alleen de subsidies op musea, zijn alleen mogelijk door de inkomsten op erfpacht. Niet meer, niet minder. In principe betalen eigenaren voor het aantrekken van toeristen terwijl we Amsterdam meer wat toerist-luw willen hebben.

Atlantis-95 | 17-11-19 | 20:08

Thierry heeft gelijk, de dialoog is gaande en een ruime meerderheid steunt het standpunt: niet veranderen. Maar dat is niet wat deze cultuurmarxisten willen. Dus gebruiken ze ons belastinggeld om die meerderheid nog eens in gezicht te spugen en bij proxy uit te schelden voor racist.
Kijk eerst maar eens naar je eigen preoccupatie met rassen, kleuren, geslacht en sexualiteit.

ratelaar | 17-11-19 | 20:06

Als ik de bedragen zie voor een paar musea en wat daar blijkbaar voor door moet gaan dan vraag ik me af waarom er nog mensen klagen over die grijpstuiver voor het koningshuis.

Nu begrijp ik ook waarom we nog steeds geen 4- of 3-daagse werkweek hebben. We zijn de helft van ons inkomen kwijt aan subsidies voor mensen die niets aan de economie toe voegen..

Stonecity | 17-11-19 | 20:01

Het stedelijk heeft prima vaste collectie, en goede tentoonstellingen. O.a. Japanse affiches en studio Drift. www.studiodrift.com/

Los daarvan, een museum is geen activistisch bolwerk dus kappen er mee.

ristretto | 17-11-19 | 19:50 | 1

Toch horen we steeds vaker dat ook een museum een opvoedende taak heeft. Dat is natuurlijk volstrekte nonsens, omdat mensen altijd vrijwillig besluiten naar binnen te gaan of niet. Dus, wie zich niet wil laten "opvoeden" door het museum, koopt geen kaartje.
Al die nonsens over verheven idealen die een museum zou moeten hebben. Toon wat je tonen wilt en mensen kiezen wat ze kiezen willen.

arie-hoax | 17-11-19 | 20:26

We betalen onze eigen cultuurafbraak. Zwarte Piet was mij altijd een worst. Echter nu schalt de gebedsomroep door de Amsterdamse straten. Er wordt gezegd dat mohammed de profeet van God zou zijn. Heel storend. Ook kerst wordt nu een winterfeest. Pasen een lentefeest. IS-ers worden teruggehaald. Een massaimmigratie van allerlei mensen uit achterlijke culturen. Dit laatste is niet te betalen. Verder wil de politie een verkrachter van een vrouw uit Groningen niet oppakken totdat haar advocaat een podcast het internet op slingerde.

Het wordt steeds gekker. Als ik er iets over zeg op Twitter dan word ik gelijk voor racist uitgemaakt. Ik vind het allemaal maar achterlijk, maar het gaat maar door. En het wordt allemaal nog erger met de vervanging van de Nederlanders. Je mag hier niet oproepen om ertegen te knokken.

ballenkraker | 17-11-19 | 19:50 | 1

Kerst was ooit een winterfeest en Pasen een lentefeest onder de oude Germanen; dat waren feesten ter viering van de zonnewende op 21/24 dec en begin van de lente waar het opbloeuien van het nieuwe leven gevierd werd. Zwarte Pieten waren de 2 raven van Wodan die hem verslag uitbrachten over het gedrag van de mensenkinderen waarin Wodan door personificaties werd getransformeerd door de RK kerk tot St. Nicolaas en de twee raven Hugin en Munin (heug en meug) tot 2 knechten van St. Nicolaas/Wodan en dat in een tijd toen in onze sterken nog nooit iemand gehoord had ven het negroïde mensenras. Oh ja, de schimmel van St.Nicolaas was het godpaard Sleipnir die ook al wit was. Het verzieken van het huidige kinderfeest Sinterklaas is dus een kwestie van cultuur vernietiging welke ons herinnert aan de vroegste tijden.

h.oldeboom | 18-11-19 | 10:50

In het inclusieve Plofkrakistan heeft niemand interesse voor de gesubsidieerde musea, behalve wanneer er een pinautomaat aan de gevel zit.

K. Westergaard | 17-11-19 | 19:48

I keer in het Stedelijk geweest. Vond het nogal een rommelig museum, heeft z'n beste tijd gehad. En subsidies voor kunst kunnen wel wat minder. De mensen die er heen gaan, hebben vaak een goed gevulde portemonnee, dus die kunnen zelf wel wat meer betalen.

Kuifje-in-de-EU | 17-11-19 | 19:46

Dat "X"je in de personeelsadvertentie is omdat ze anders 12 miljoen subsidie mislopen wegens niet inclusief.

Osdorpertje | 17-11-19 | 19:36

De mars langs de instituties is bijna voltooid.
Weldra zullen al deze nuttige ezels aan hun eigen succes ten onder gaan zodra hun intersectionele ideologie ze van hun dikbetaalde baantjes ontdoet, opdat uiteindelijk de krokodil ook hen verorberen zal.

De kunstwereld gaat er dankzij soepsidiedwang&diversity-officers heel anders uit zien, ik voorspel enkele electorale verschuivingen in de kunstwereld.
De PVV gaat ook daar nog eens heel groot worden.
www.geenstijl.nl/5150584/kunstraad-am...

Abject | 17-11-19 | 19:34

Stedelijk heeft zijn relevantie jaren geleden al verloren eerst door de val van de muur waardoor Berlijn de grote kunst stad in het noorden ging worden. Grote expo’s en werk slaan stedelijk over. Ook door een eindeloze verbouwing en gedoe waardoor het bijna tien jaar (deels) dicht was. Daar over heen nog rommelig beleid en geen visie. Die verbouwing heeft ook triest resultaat. Die box beneden is klein en boven weinig extra. Vreselijk goedkope roltrap. Eigenlijk alleen de ingang is echt winst. Nee stedelijk is een museum van toen. Van voor de 90’s. ‘Modern’ museum. Kunnen ze zich ook beter op richten. P vindt dat de parkeer garages onder het museum plein bij de musea’s moeten worden getrokken en dat je zo van het stedelijk via van Gogh naar rijks kan. Geeft ook meer expositie ruimte. Een beetje als het loevre. Ingang oa in die stomme Ah waar je tegen aanloopt als je de ingang van het stedelijk in wil. Die tochtige steeg daar met die grote dildo’s uit de muur, wat tafels zijn ofzo. Ziet er niet uit geen allure. Typisch Amsterdams compromis en dus net niet. Zeker mondiaal aan alle kanten voorbij gesneld. Als de nl bank nu eens naar de Zuidas vertrekt zou dat een mooie plek zijn voor een museum van nu.

P-unit | 17-11-19 | 19:24 | 2

Onnodige kosten. Het is toch mooi dat je een eindje over dat plein kunt wandelen? Valt direct de weeë zoetige lucht op die daar hangt. Dan weet je weer hoe verloederd de stad eigenlijk is, ondanks al die mooie plaatjes.

arie-hoax | 17-11-19 | 19:35

Weldra exposerend : The man who did all things forbidden. Entree 18,50.

Shareholder II | 17-11-19 | 19:37

Nu ben ik niet zo van die linkse subsidie infusen maar dat gejank over Rotterdam verdient het, Den Haag verdeelt het en Amsterdam geeft het uit is zowel nu als vroeger onzin www.rtlnieuws.nl/algemeen/economie/ar...

HdJ | 17-11-19 | 19:23

Tsja het volk moet verlicht worden met Hogere Kunst en dat mag een duit kosten. Jammer alleen dat het volk weinig interesse toont, op een reeds welgesteld deel na dan. Maar dat deel heeft geen subsidie nodig. Dus het mag best wat minder, of gooi de prijzen omhoog!

Beste_Landgenoten | 17-11-19 | 19:20

Zodra een museum een politieke kleur krijgt moet subsidie stoppen of datzelfde geld moet besteed worden aan een tegenhanger. In dit geval zou het betekenen dat Edwin wagensveld ook 12 miljoen gesubsidieerd krijgt.

BozePaarseMan | 17-11-19 | 19:13

Misschien moet er maar eens gekeken worden naar de subsidie van het Meertens instituut die zich ook bezig houdt met activisme.

Zie:
De komediant, de piraat en de geschiedvervalser

BigKnor | 17-11-19 | 19:10

Raar, ze noemen het de badkuip, maar er is alleen amateuristische meuk te zien van 'kunstenaars' die nog nooit een bad gezien hebben.

wijsvinger | 17-11-19 | 19:10 | 1

Het grappige is dat ze denken dat wij debiel zijn, en ze hebben nog gelijk ook.

Bolder | 17-11-19 | 19:20

Wat heeft "Het Bimhuis" verkeer gedaan? Hoe krijg je het voor elkaar dat zelfs de kunstraad vind dat je minder minder subsiedie moet krijgen?

Gevonden: "De evaluatie van het Bimhuis kwam voort uit de zorgen over de artistieke koers en de zakelijke strategie van de instelling." Niet links genoeg dus.

W_F | 17-11-19 | 19:02 | 2

Nou hou ik af en toe van een potje avantgardistische piep-knor-knars-muziek, maar ik ben wel van mening dat je die teringherrie uit eigen zak moet betalen. Dit is echt financieren van een hobby voor heeel weinig mensen. Vrijwel niemand die ik ken trekt die shit.
En anders maak je de kaartjes maar wat duurder.

knutsel_ | 17-11-19 | 19:11

@knutsel_ | 17-11-19 | 19:11:
Wordt gewoon eigentijdse jazz en aanverwante muziek geprogrammeerd hoor, heel toegankelijk, goede bands, en vaak volle zalen. Ga eens een kijkje nemen, kaartje is (nog) te betalen!

Zenzeo | 17-11-19 | 21:39

Wat een medewerker in eigen vrije tijd doet, moeten ze zelf weten.
Maar iemand heeft het account van het stedelijk zelf gebruikt.
Niet goed.
Iemand krijgt op z'n lazer bij het Stedelijk.
Of het moet de directeur (die mensen die zo lekker leven van de kunst die door anderen gemaakt wordt) zelf zijn geweest.

kloopindeslootjijook | 17-11-19 | 18:57

Heb op zich niets tegen musea. Deel van onze cultuur toch. Maar wanneer ze net als bijvoorbeeld de politie ingezet worden om ons te onderdrukken dan wordt het tijd om ze onder de loep te nemen. Bezem.

Mart6037 | 17-11-19 | 18:52

Gofferdomme, echt godsgeklaagd dat zo'n museum dit gewoon allemaal maar weer ongestraft mag ventileren.

SoepKip | 17-11-19 | 18:52 | 3

Op jouw kosten!

Dr_antonickx | 17-11-19 | 18:55

En altijd gratis tv reclame want cultuur....

ItsNoStyleAtAll | 17-11-19 | 19:04

En altijd gratis tv reclame want cultuur....

ItsNoStyleAtAll | 17-11-19 | 19:04

Heel goed! Alle linkse zuilen afbreken svp!

Dr_antonickx | 17-11-19 | 18:52

Eigenlijk kan je een kind van 6 de ZP discussie heel goed uitleggen.
"Jullie papas en mammas zijn gek in de hoofd, daarom denken ze dat ze beter zijn dan hun donkere buren, als de donkere buren iets zeggen (stop hou op) dan willen ze vechten. Dus ze zijn ook stom"

Kaan78 | 17-11-19 | 18:51 | 2

Wat een stomme tegel.

Nuchternederland | 17-11-19 | 21:14

U kunt het ook anders uitleggen:” jullie pappa’s en mamma’s zijn gek in hun hoofd , daarom denken ze dat ze minderwaardig zijn dan andere mensen in hun land. Het enige wat ze kunnen doen is schreeuwen en met geweld dreigen en dat vinden andere mensen niet leuk. Je ouders zijn verward en zijn vergeten dat in de hele westerse wereld slavernij als iets barbaars gezien wordt, daarom hebben ze dit al eeuwen geleden afgeschaft. Helaas is er nog veel slavernij in de wereld, bijvoorbeeld in de prachtige kansenlanden van kleur waar je ouders denken hun wortels te hebben. Je ouders zijn vergeten dat ze in een van de veiligste en kindvriendelijkste landen wonen. Je ouders denken dat het beter zou zijn als ze kinderfeestjes op agressieve wijze verstoren met hun geschreeuw. Je ouders zijn erg in de war.”

geen_kwijl | 18-11-19 | 08:03

11 miljoen euro belastinggeld om ons de les te laten lezen door mensen die zeer, zeer ver van de werkelijkheid afstaan. Kan allemaal in Nederlandje.

Arkan Sonney | 17-11-19 | 18:37

Subsidies zouden sowieso afgeschaft moeten worden

SicSeb | 17-11-19 | 18:32

Tip: schrijf een review .. google etc

timmey | 17-11-19 | 18:18

Bah. Links activisme is geen kunst en behoeft zeker geen subsidie.
Hoewel het in een museum hoort, een oorlogsmuseum bij voorkeur, past het vooral naast de zwart-wit foto's van het gehele oeuvre van de ouwe socialist uit den vorige eeuw.

Jan Passant mk2 | 17-11-19 | 18:17

Subsidies moeten sowieso op veel gebieden zoals cultuur stopgezet worden.. Zorg zelf lekker voor je geld, doe een kickstarter, vraag entree etc.. als je product goed is komen er vanzelf mensen. Op deze manier subsidies verstrekken is hetzelfde als jezelf in de voet schieten. Belachelijk gewoon dat besloten kan worden wat met ons gemeenschap geld gebeurt. Belasting dient alleen voor noodzakelijke dingen niet voor linkse musea en dat soort shit.

timmey | 17-11-19 | 18:16

Op de radio een politicologe (accent Wassenaar) die was gepromoveerd op dit onderwerp. Die had het vooral over de extreme pro-Pieten die een blank Nederland zouden willen. Het komt direct uit de villa en de studeerkamer, als je dat hoort.

arie-hoax | 17-11-19 | 18:15

Hoe kan Paradiso die het moet hebben van vrijwilligers en zelfs moet uitwijken naar andere locaties voor optredens meer dan een half miljoen per jaar nodig hebben?

Deflatiemonster | 17-11-19 | 18:09 | 1

Om allerlei multiculti shit the programmeren waar geen hond op af komt, tenzij bijna gratis. En dat moet omdat ze dat in hun eigen statuten hebben staan.
Ik zou ook zeggen: pas die statuten dan aan, maar ja... probeer dat maar eens in en zo’n conservatief krakersbolwerk. Het poppodium zelf draait winst zonder subsidie en is goed genoeg, maar ja... al die andere zooi kost heel veel geld.
www.paradiso.nl/nl/over/onze-missie/2...

Stormageddon | 17-11-19 | 18:55

Het is mij volkomen onduidelijk wat het stedelijk museum in godsnaam te maken heeft met Zwarte Piet. Die zelfbenoemde elite der grachtengordeldieren krijgt het steeds hoger in de bol en meent haar elitaire en dictatoriale Kulturkammer-mentaliteit overal op te moeten projecteren.

Nelis SplitBloes | 17-11-19 | 18:08

Kunst, hoor - die subsidie voor het Nationaal Ballet - die hoeven alleen maar een verdieping hoger in hetzelfde gebouw om larmoyante verhalen bij Femke op te hangen.

bisbisbis | 17-11-19 | 18:05

De enige manier om dit soort bullshit te stoppen. de geldstromen stoppen. eens kijken hoelang het duurt voordat ze wat minder policor worden daar!

Gerrit gordijnstok | 17-11-19 | 18:02

Weet niet hoor, maar wil hij nou die 2 peling zetels extra alweer inleveren of zo? Relax een beetje.

Jan, Leiden | 17-11-19 | 18:01

Dat deze Links Radicale subsidie parasieten zichzelf niet kunnen bedruipen, is het bewijs van het gelijk van de opstelling van FvD.
Kappen met het misbruiken van mijn belastinggeld voor het faciliteren van Links Radicale uitvreters.

Bolder | 17-11-19 | 17:53

En een deel van die 12 miljoen zal worden doorgespeeld aan een kunstenaar met een fascinatie voor kleine ruimtes ofzo, of nog erger, een diversiteitprojectje...
Moderne kunst, ik loop er met een grote boog omheen....

SterF... | 17-11-19 | 17:45

Maar zeggen dat de institutie(s) links ideologisch is overgenomen mag niet

Toch leuk dat de welgestelden door deze kunstsubsidies met korting naar dit "museum" kunnen terwijl ze het arme plebs waar de subsidies zogenaamd voor bedoeld zijn wegzetten als blackface racisten.

GroetenVanUrk | 17-11-19 | 17:30 | 2

Exact!

basweetutwel | 17-11-19 | 17:40

+ veel

Braboblanke | 17-11-19 | 17:43

KOZP heeft het Stedelijk gekozen om de dialoog aan te gaan en te gaan luisteren naar voorstanders van zwarte Piet. Ik zie het probleem dan ook niet..

Zoltan | 17-11-19 | 17:28 | 4

Omdat uit het bericht hierboven duidelijk is dat ze de kant kiezen van KOZP en Black Archives; zie ook de "tekening". Ze willen tradities veranderen staat er, niet handhaven, dus de uitkomst staat al vast.

Rochegrosse | 17-11-19 | 17:43

Dialoog ? *Proest*

Bolder | 17-11-19 | 19:22

@Bolder | 17-11-19 | 19:22: Ja, de dialoog aangaan met tevoren bepaald wat de 'maatschappelijke' uitkomst moet zijn. Dit ongeacht wat de mensen denken (aan de koffietafel thuis).

Atlantis-95 | 17-11-19 | 20:12
▼ 1 antwoord verborgen

12 meloen per jaar voor het onderhouden van een op zijn hoogst matige collectie waarbij het spuuglelijke gebouw nog gunstig afsteekt.
Wel leuk dat de schoonmakers en suppoosten bovenmodaal uitbetaald krijgen, alle 12.

De Briemusketier | 17-11-19 | 17:21

Tja ik denk dat we na de gouden eeuw is afgeschaft in het museum nu de zwarte eeuw gaan krijgen, veel kunst uit africa en de islamistische landen. Hele bekende schilders zoals Mohamed nab rijn, Claude Mohanet, Vincent van Göhhch, Bunga bunga Dürer en Salvador Babelli. Van mij mogen ze de soesiedi halveren of het hele soepzooitje opdoeken.

jan huppeldepup | 17-11-19 | 17:14 | 1

Kunst uit islamitische landen? Kunst is haram.

BigKnor | 17-11-19 | 18:59

Wie moeten er ondertussen allemaal verdwijnen van Thierry? Hoogleraren, kunstenaars, architecten, rechters, journalisten, wetenschappers, weermannen en nu ook een museum. Oftewel alle intellectuelen die inhoudelijk kritiek durven of in de toekomst kunnen leveren om prof. dr. ing. zijne Koninklijke hoogheid Baudet. Maar wanneer je dat fascistisch noemt ben je aan het demoniseren. Er staat geen partij zover van democratie en vrijheid af als FvD. Als alleen nog het FvD geluid verkondigt mag worden snap ik wel dat je zo’n felle voorstander van referenda bent.

Ardbeg | 17-11-19 | 17:11 | 19

We hebben het allemaal wel over Erdogan, maar zoveel anders is Nederland op moment een substantiële hoeveelheid inwoners (zo niet meerderheid) een afwijkende mening ten opzichte van wat men vind dat sociaal gewenst is.

Atlantis-95 | 17-11-19 | 20:18

@Ardbeg | 17-11-19 | 18:07:

Nou dat u zelf niet ziet dat u ern wegkijkert ben. Dat klopt er niet. En ook nog dingen verkondigt die thierry de slingeraar nooit gezegd heeft. Al ben ik zelf niet zo'n thierry fan. Maar vind dan weer wel dat ik dat ten gunste van hem even moet rechtzetten. U liegt hier gewoon een beetje met iets dat hij zo nooit gezegd heeft. Maar ja een ander wees u daar al op.

tweetybird | 17-11-19 | 21:20

Nee, niemand hoeft te verdwijnen. De gedragspatroon van het elkaar bevredigende kartel dient doorbroken. Je poging om de motieven te ondermijnen faalt opzichtig.

ristretto | 18-11-19 | 06:38
▼ 16 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Argwanus | 17-11-19 | 17:05

De dame die het Stedelijk runde behoorde tot een clique van extreem politiek correcte kunstfiguren die onderling bepalen wie de politiek correcte kunstenaars zijn die wereldwijd in de musea hangen waardoor wereldwijd ook overal dezelfde kunstenaars in de musea hangen. Met kunst heeft het niet veel te maken, met vriendjespolitiek des te meer. Uiteindelijk werd zij ontslage voor belangen verstrengeling.
De directrice voor haar was 9 jaar lang directrice van een gesloten museum (i.v.m. een verbouwing die een beetje uit de hand liep).
Het Stedelijk was een gemeentelijke instelling maar is nu ondergebracht in een onafhankelijke stichting waarvan de gemeente het bestuur benoemd.

Osdorpertje | 17-11-19 | 17:00 | 1

Ok, dan ben ik een stuk geruster. Het uiterst bekwame en integere gemeentebestuur van Amsterstam kijkt mee.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 17:09

Gelukkig hebben we nog een partij als de VVD, die is ook heel kunstzinnig. Pas nog een programma gezien waar ze een vaasje presenteerden, en dat zonder subsidie. Verder is de VVD heel sterk vertegenwoordigd in de club van 130, en sponsoren ze Toyota. Nee laat dat maatschappelijke gedoe maar aan links over, dat laat de VVD liefst onder hun kont wegtrekken. Is er nog voetbal op TV.....

Broadsquire | 17-11-19 | 16:59 | 3

Dat vaasje was bij Kunst & Kitsch. Waarde EUR 0,50.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 17:11

Het Amsterdam Museum heeft recentelijk de Gouden Eeuw afgeschaft das 20 miljoen minder naar de Kulturkamer.

william7055 | 17-11-19 | 16:56

Beetje simpel scoren. Ben het vaak niet eens met de subsidiekeuzes die het Stedelijk maakt. Of geen groot bewonderaar van de kunst die er tentoon gesteld wordt. Maar het lijkt me niet lekker dat we de Amsterdamse kulturkammer vervangen door die van het FvD. Dat museum bestaat namelijk al en is het rijks. Of het museum van Loon.

Dr_Prepper | 17-11-19 | 16:53 | 7

@Dr_Prepper | 17-11-19 | 17:10:
Of ze zichzelf cultureel relevant vinden hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat ze dat ook zijn. En hun kongsi met figuren als Mitchell Jesajas verraadt wat zij verstaan onder culturele relevantie, namelijk politieke relevantie.

Schoorsteenveger | 17-11-19 | 17:16

@Dr_Prepper | 17-11-19 | 17:10:

Punt is dat die kulturkammer al bestaat.
Baudet roept niet op tot een FvD-versie daarvan, maar stelt bekritiseert dat. En vraagt zich hardop af of privémeningen wel gesubsidieerd moeten worden met zoveel belastinggeld.

Ik krijg geen 12 miljoen om mijn mening aan anderen op te dringen.
Ik betaal anderen om hun ongelijk aan mij op te dringen.

Dandruff | 17-11-19 | 17:17

Die laatste zin is in ieder geval om in te lijsten Dandruff.

knutsel_ | 17-11-19 | 19:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe meer musea met westerse kunst en cultuuruitingen en hoe meer geld er naar toe, des te beter.
Al was het alleen maar om de mossels te pesten.

McMarx | 17-11-19 | 16:51

Ach ja, de subsidie gaat echt niet alleen naar de tweet, maar natuurlijk is dat het enige wat telt.

menage | 17-11-19 | 16:49

Cultuur wordt in Nederland door rechts betaald en door links bepaald.

Panos88 | 17-11-19 | 16:49

En dan maar klagen over de subsidie die onze boeren zgn krijgen. Zal best, maar die subsidie wordt in ieder geval omgezet in vreten. Van de subsidies bovenstaand krijg je alleen maar een knallende hoofdpijn en een lege knip.

NorthStar | 17-11-19 | 16:45

Het Stedelijk Museum werpt zich op als wereldverbeterende institutie, en dat heeft uiteindelijk ook invloed op de vraag wie er mag exposeren. Maar daar mag je dan vervolgens niets over zeggen, vindt ook de Rietveld Academie, want dan ben je een smerige racist. Cultuurmarxisme in volle glorie.
www.youtube.com/watch?v=7hrjLBkIx-0

Schoorsteenveger | 17-11-19 | 16:45

Allerlei volk dat al 50 jaar lang de eigen broek niet kan ophouden komt een ander even de les lezen. Sterph af.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 16:45

Lijkt veel. Is ook een heel bedrag. Maar wat kost de exploitatie van één asielzoekerscentrum? Iemand?p

Ridde Rogter | 17-11-19 | 16:41 | 4

Is inderdaad staatsgeheim. Net zoals de vraag: hoeveel stikstof stoot een nieuwkomer uit? Dus hoeveel dragen de nieuwkomers bij aan de vervuiling. Volgens CDA mag dat dan wel weer want dat is naastenliefde: dus wiskundig gezien naastenliefde = stikstof^2

Rdock | 17-11-19 | 16:52

@Rdock | 17-11-19 | 16:52: Hoe dan ook teveel. Moeten we niet willen met z'n allen nu stikstof topprioriteit heeft. Nieuwkomers exit, dan kan iedereen 150 rijden in zijn turbodiesel.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 17:00

In de toekomst heel wat mensenlevens.

anti-fatwa | 17-11-19 | 22:31
▼ 1 antwoord verborgen

Links wil veel/van alles maar geen dialoog.

frisenfruitig | 17-11-19 | 16:41 | 3

Rechts ook niet

menage | 17-11-19 | 16:44

@menage | 17-11-19 | 16:44:
We gaan met u de dialoog aan dat u uw huis gaat schilderen tot hij geschilderd is in een andere kleur. Proost.

Patje2011 | 17-11-19 | 16:47

Team Thierry. Begin maar met halveren.

frisenfruitig | 17-11-19 | 16:39

Degene die plaatje behorende bij dit topic in de publiciteit heeft gebracht verdient de roede. Wat een ongelooflijk prutswerk.

Einde van de Domheid | 17-11-19 | 16:39

Weet wie ook een menig over kunst en cultuur had?

Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 16:39 | 13

Hitler!

Johan1235 | 17-11-19 | 18:08

Mijn buurvrouw?

Shoarmamasutra | 17-11-19 | 20:44
▼ 10 antwoorden verborgen

Mooi om duidelijk te zien dat elke inwoner jaarlijks tientallen euro's betaalt om deze subsidieslurpende uitvreters in leven te houden. Daar zit dus een mooie bezuinigingspost. Voor 62 mio kan je veel doen voor de ouderen of zieken.

The2Amendment | 17-11-19 | 16:39 | 1

Dat vraag ik me af. Waarschijnlijk wordt het opgebracht uit de erfpacht opbrengsten. En zover er belasting wordt betaald, de minima kunnen kwijtschelding aanvragen.

Atlantis-95 | 17-11-19 | 20:25

Misschien handig om de aantallen te vergelijken met de bezoekersaantallen? Sure het stedelijk museum krijgt veel, maar die trekt dan ook nog wel aardig wat bezoekers. Net als dat het Anne Frank huis ook gewoon prima gefinancierd mag worden, want het trekt immers veel toeristen. Een derderangs toneelschooltje mag dan wel gekort worden, ook al krijgen ze niet veel. Wat mij betreft is overheidsgeld voor een museum alleen relevant als het ook bezoekers weet te trekken. Als dat niet lukt, zul je maar een investeerder moeten zoeken die zijn geld eraan wil verbranden...

Martinspire | 17-11-19 | 16:38 | 6

@Graaf_van_Hogendorp | 17-11-19 | 17:10:
Ja, maar wat staat daar allemaal niet bij? Rondvaarten door de historische grachten. Paradiso. Heineken Music Hall (of eh, AFAS heet dat tegenwoordig). Ziggo Dome. Johan Cruijff Arena. Allemaal cultuur/cultuurhistorische trekpleisters met meer bezoekers.

Stormageddon | 17-11-19 | 17:25

@Vageling | 17-11-19 | 17:21:

Ik ben het met bijna je hele tegel wel eens, maar het hoeft niet zo te zijn dat een museum met veel bezoekers ook rendabel is. Als een museum grotendeels bezocht wordt door mensen met een museumjaarkaart, die niet heen zouden gaan als ze 25,- voor een kaartje moeten neertellen kunnen ze wel veel bezoekers hebben, maar zijn wel afhankelijk van subsidie.

peterdh | 17-11-19 | 20:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Dans le port d'Amsterdam,

Et ils pissent comme je pleure
Sur les femmes infidèles

Dans le port d'Amsterdam
Dans le port d'Amsterdam

Dat die hele ene kade ergens in Amsterdam geen bout uitmaakt, dat zong Brel er niet bij.

chicago river | 17-11-19 | 16:35 | 1

Jacques wist het toen al :-)

Rdock | 17-11-19 | 16:36

Dialoog. Een lachertje. Die mensen willen een dictaat.

Rico Tampeloerus | 17-11-19 | 16:34

62 miljoen is slechts 76 euro per Amsterdammer. Dat hebben ze er vast voor over. gezin met 3 peuters/baby's komt dan op bijna 375 euro per jaar. Natuurlijk moet er genivelleerd worden, dus van elke 4 gezinnen betalen er 3 niets, en één met een goed inkomen moet 1500 euro/jaar lappen. En dat is alleen nog maar voor de kunst subsidies, Amsterdam heeft nog veel meer mooie voorzieningen die Amsterdammers allemaal graag subsidiëren. Je mag natuurlijk stemmen maar die 3 gezinnen die niets betalen doen dat ook.

W_F | 17-11-19 | 16:31 | 5

Mmm ik wist niet dat die musea in Amsterdam alleen toegankelijk waren voor Amsterdammers? En volgens mij zag ik net op het afgeladen museumplein zo ongeveer 95% toeristen. Die brengen geld in het laatje, dus belasting.

peterdh | 17-11-19 | 20:08

Het grootste deel van de gemeenteikomsten komt van het Rijk en die geven de grootste steden extra per inwoner omdat ze op sommjge vlakken een achterland uIt half t land hebben. Dat zijn hun cukturele voorzieningen, uitgaanscentra, huldigingen, koningsdagfeesten etc.
Het is duz niet helemaal terecht het per Amsterdammer om te slaan.

Shoarmamasutra | 17-11-19 | 20:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Draai de subsidiekraan dicht en links spoelt als een zandkasteel in de branding weg.
Vraagje, hoeveel islamieten die in NL wonen (niet de kinderen die mee moeten op een schoolreisje) zullen regelmatig het concertgebouw, het stedelijk museum, of de stadsschouwburg bezocht hebben. Of komen daar hoofdzakelijk de roomblanke links Amsterdamse incrowd die zichzelf heel kunstzinnig en inclusief (wat een K woord) voelen?

Broadsquire | 17-11-19 | 16:31 | 2

Wacht maar totdat daar ook de multiculti de overhand krijgt. Dan kun je daar (verplicht) luisteren naar allah gezang.

Rdock | 17-11-19 | 16:34

Hoho, er speelt van de week een klein orkestje dat louter uit gediscrimineerden bestaat. Was dringend behoefte aan of zo volgens sommigen.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 16:54

Gelukkig is dat helemaal niet aan hem.

Supermatthijs | 17-11-19 | 16:30 | 13

@bijna_raak | 17-11-19 | 16:48: Zit Baudet in de Gemeenteraad? Hij mag roepen wat hij wil, maar Amsterdam stemt nu eenmaal links. Pech voor hem.

Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 17:20

@Graaf_van_Hogendorp | 17-11-19 | 17:00: Hij kent wel uit om tussen zijn fijnbesnaarde achterban te gaan wonen ja. Zo gek is hij ook weer niet. Kennelijk is dat afgrijselijke linkse Amsterdam toch fijn genoeg om te wonen.

Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 17:22
▼ 10 antwoorden verborgen

Stedelijk museum. Was dat niet de toko waar Quinsy Gario een "kunt" performance mocht geven wat bekeken werd door 13 man (uitsluitend journo's en familieleden)? Was dat ook niet de toko van Bea Ruft en haar belangenverstrengelingen (ze is weer in genade genomen geloof ik in soepsidieland).

Tja dan kun je wel verwachten dat ze soepsidiespons KoZP faciliteren. Deze (s)linkse hemelbestormers herkennen soepsidie genootjes en vinden hun altijd gaaf.

Wat minder is dat hetzelfde volk wat ze uitschelden voor rassies hun soepsidies moet ophoesten. Ergens is dat toch wel wrang. Betalen om uitgescholden te worden.

Graaf_van_Hogendorp | 17-11-19 | 16:30 | 3

"Betalen om uitgescholden te worden."
Ik hoor en zie niet anders op de NPO. Ik als blanke man ben slecht, racist en een onderbuiker.

2voor12 | 17-11-19 | 16:32

Hier heeft u een leuze te pakken.
Wij "witte" mannen moeten betalen, om door uitvretende racistische "actievoerders" die nog geen dag in hun leven gewerkt hebben, en er alleen maar op uit zijn om de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen te vergroten, uitgescholden te worden.

Roadblock | 17-11-19 | 16:45

Ik vind dat Corpsbal Baudet zich op dit moment wel drukker mag maken om andere zaken. Waarom hoor ik geen geluiden van FvD die Nederland oproepen om in protest te komen tegen onze achterlijke politici m.b.t. stikstof etc.? Ik mis de pagina grote advertenties. Waarom had Wilders wel een noodwet voorstel en FvD niet? Tjonge ik verwachtte toch meer van FvD.

Rdock | 17-11-19 | 16:28 | 12

@Graaf_van_Hogendorp | 17-11-19 | 17:04:
Prima, maar zinloos te reageren op dit soort aantijgingen. Er is nu eenmaal een ijzersterk frame opgebouwd rond Baudet en Wilders dat deze nooit met oplossingen komen en altijd maar wat schreeuwen (gillen, brulllen, jankeballen, blèren, blaten, roeptoeteren) vanaf de zijlijn. Willens en wetens alle (uiteraard verworpen, cordon sanitaire weetjewel) voorstellen, moties, plannen, nota's en doorrekeningen negeren en met gesloten ogen de mantra herhalen. Op ieder verjaardagsfeestje kun je het succes van deze tactiek waarnemen: familie en vrienden reproduceren de teksten op de automatische piloot.

piloot47 | 17-11-19 | 17:30

Omdat Tjer die autoriteit niet heeft.

Shareholder II | 17-11-19 | 17:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Als je een parodie wil maken op de advertentietekst van het SM komt je nooit over het niveau van de oorspronkelijk inhoud heen

Enne, gaat Hoofd Educatie & Inclusie m/v/x/y er voor zorgen dat Mo, met zijn kinderen een museumjaarkaart koopt? Tuurlijk....

bitterpete | 17-11-19 | 16:27 | 1

Mo koopt alleen weed.

HaatbaardKnipper | 17-11-19 | 17:06

Amsterdam is een bolwerk van links en dit Stedelijk is een extreem links fort in dat bolwerk. Die vacaturetekst is natuurlijk om te huilen: hoevaak staat het woord inclusiviteit en diversiteit er wel niet in? Dat zijn de twee modewoorden die overgewaaid zijn uit de VS en je weet dat het bedoeld is om de blanke christelijke cultuur te marginaliseren en om zoveel mogelijk niet-Westerse kunst te laten zien. Maar het enige publiek dat zal komen is het blanke elite publiek; denk maar niet dat Ali of Achmed naar het Stedelijk zullen gaan ook al neem je 10 diversity officers aan. Het enige kunstwerk dat de moeite waarde is in het Stedelijk is Kienholz' s The Beanery.

Rochegrosse | 17-11-19 | 16:26 | 3

Daarom. Amsterdam kiest het bestuur dat het zelf wil. Bemoei je daar dan niet mee als buitenstaander.

Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 16:40

@Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 16:40:
Zolang ze zichzelf bedruipen vind ik het prima.
Mijn persoonlijke mening is, dat ze heel Amsterdam kunnen afzinken, om als ondergrond voor het nieuwe in de Noordzee aan te leggen Schiphol te gebruiken.

Roadblock | 17-11-19 | 16:49

@Bigi Bana Boy | 17-11-19 | 16:40:
Mijn stem is niet naar Groen(s)Links of DDR666 gegaan maar ik krijg dit bestuur toch.

Graaf_van_Hogendorp | 17-11-19 | 17:15

Is het ook helemaal in orde als een museum steun betuigt aan Greenpeace, De Grauwe Eeuw, Pegida, de Nederlandse Volksunie of de Islamitische Staat? Zo nee, waarom mag steun aan KOZP dan wel?

MAD1950 | 17-11-19 | 16:24

Wij betalen dus als werkenden én de immigratie instroom én dus de omvolking én ook het afbreken van ons wij-gevoel én de overheidsdiensten die ons moeten onderdrukken. Koekoek.

Mart6037 | 17-11-19 | 16:23

Is dit niet gewoon een kunstgreep, in het kader van de verplichte diversiteitsonzin, opgelegd door de Amsterdamse Gemeenteraad om volgend jaar überhaupt nog in aanmerking te komen voor subsidie ?

ik bedoel, er staat 12 miljoen op het spel. Noem me één rechtgeaarde reaguurder die voor dat bedrag zijn moeder niet verkocht ? Nou dan.

netniet | 17-11-19 | 16:19 | 3

@netniet | 17-11-19 | 16:19 |
"Noem me één rechtgeaarde reaguurder die voor dat bedrag zijn moeder niet verkocht?"

U kijkt nu tegen de tegel van de reaguurder aan die dat niet zou doen.

Sjefke7807 | 17-11-19 | 16:32

Eigenlijk ben ik voor geld niet te koop.
U wel?

Roadblock | 17-11-19 | 16:50

Hé jongens het is weekend, relax een beetje, figure of speech, om het zo maat te zeggen. En overigens ben ik voor het juiste bedrag best te koop.

netniet | 17-11-19 | 17:08

Het Concertgebouw & orkest zijn zonder enige twijfel zaken om in stand te houden.
De rest van die politiek gekleurde, bevoordeelde zooi mag de houtversnipperaar in. Alle 'usual suspects' staan weer bovenaan de lijst van de kunstraad der beroerten.

SIogra | 17-11-19 | 16:19

Per gezin dus € 3,- per jaar.
Om je door linkse activisten te laten schofferen.

Bolhoed | 17-11-19 | 16:17 | 2

62/0.82 = 76 euro/Amsterdammer, gezin met 3 kids = 375 euro, 3/4 van gezinnen heeft te laag inkomen dus de andere 1/4 van de gezinnen mag 1500/jaar aftikken.

Even buiten beschouwing gelaten dat de gemeente Amsterdam een arme zielige gemeente is die noodhulp van de rest van de Nederlanders nodig heeft om te overleven.

W_F | 17-11-19 | 16:40

Er zijn ongeveer 300.000 gezinnen in 020. U werkt waarschijnlijk op het wetenschappelijk bureau van GL gezien uw rekenvaardigheid.

The2Amendment | 17-11-19 | 16:42

Lees net een stukje van Sid, die me normaliter zelden kan bekoren, maar hier wel de spijker op de kop slaat. Het is de mars door de instituties, die in Amsterdam al lang is geslaagd, en nu over heel bestuurlijk Nederland wordt uitgerold.
tpo.nl/2019/11/17/sid-lukkassen-het-e...

Stormageddon | 17-11-19 | 16:16 | 4

Bedankt voor de link.
Goed stuk, met een kleine kanttekening; hij heeft het steeds over "Nederlandse goeiigheid". Dit probleem speelt echter in de meeste Westerse landen, zelfs in de vrij "hard kapitalistische" VS.

Dandruff | 17-11-19 | 16:56

@Piet Karbiet | 17-11-19 | 16:28:
.... en zelfs daar weet hij regelmatig zijn deugpunten te scoren, met z.g. tongue in cheek grapjes over bepaalde politici. Hij trekt daar altijd zijn strakke deugmondje bij.

piloot47 | 17-11-19 | 17:37

Bijzonder goed verhaal! Mijn dank voor de link.

JvanDeventer | 17-11-19 | 17:58
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang ze zorgen dat die 62 miljoen wel bij de Amsteldrammers wordt geïncasseerd vind ik de keuze aan welke linkse hobby ze het weer uitgeven niet zo relevant.

Schemerlamp | 17-11-19 | 16:15

Weet je welke schilder ook een burgeroorlog ondersteunde?

Piet Karbiet | 17-11-19 | 16:15 | 7

Barack Obama?

The2Amendment | 17-11-19 | 16:43

Hitler?

JJMS | 17-11-19 | 17:24

Witjens BV? Die is wel aan de dure kant.

JvanDeventer | 17-11-19 | 20:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Het boven gepresenteerde overzicht is gedateerd (2017) en gaat alleen over de gemeentesubsidie. Dat musea met gemeenschapsgeld in stand worden gehouden is op zich niet onredelijk maar dat musea zich als politieke actiegroepen gaan gedragen op kosten van de belastingbetaler is natuurlijk onbestaanbaar.

AlexanderVissers | 17-11-19 | 16:15

Museum staat in Amsterdam, krijgt er dus volgend jaar 5 mlj. bij omdat Thierry zat te sarren. Museum kan net zo goed met de grond gelijk worden gemaakt, heeft helemaal geen toegevoegde waarde. Het is zo'n rood bolwerk met subsidie-verbranders. Het geld kan nuttiger besteed worden. Go Thierry.

poisonivy | 17-11-19 | 16:15 | 1

Top musea. Zijn we blij mee.

Shareholder II | 17-11-19 | 16:28

Alles wat door Baudet ter discussie wordt gesteld levert helemaal niets op.

Baron Clappique | 17-11-19 | 16:13 | 3

U bent zeker een bezorgde fan?

HogeNood | 17-11-19 | 16:18

Inderdaad. Nu weer als cultuurkamer. De kneus. De ene fout na de andere.

Shareholder II | 17-11-19 | 16:21

@Shareholder II | 17-11-19 | 16:21: Voordat de nazies de kultuurkamer instelden was kunst geen regeringszaak nadien wel..

bijna_raak | 17-11-19 | 17:01

Die vacature... Een hoofd educatie en inclusie (de combinatie bekt lekker, maar pretendeert veel ellende), redelijke eisen voor een hoofd educatie, het salaris is niet slecht voor een onderwijsmens (M/V//L/H/BBQ) namelijk max. €5214,00 / maand voor het aansturen van een groep mensen, het bedenken van 'vernieuwende concepten' (augmented reality rules!) en oh, ja, je moet iets van inculsie en diversiteit in je netwerk hebben.
Even kijken in mijn Linkedin of ik niet een KOZP-figuur met een 2nd er bij heb staan, aantref. Kans is zeer klein.

EEnzame SchizofrEEN | 17-11-19 | 16:10

Als je zegt 'we werkten samen met'... was je dan een collaborateur?

SIogra | 17-11-19 | 16:06

O.T. Ik kom er GVD net achter dat die pindakaasvloer van Wim Schippers in museum Boijmans hier te stede heeft gelegen en helemaal niet in Amsterdam. Nou breekt mijn klomp. Straks vertelt Lee Towers nog dat hij eigenlijk Amsterdammer is.

JvanDeventer | 17-11-19 | 16:05 | 6

@Shareholder II | 17-11-19 | 17:28:
Sommige mensen worden alleen nog herkend als hun tusseninitiaal vermeld wordt. Annie Schmidt en Peter de Vries kent niemand, maar Annie M.G. Schmidt en Peter R. de Vries kennen ze dan weer wel. Blijkbaar heb je dan een zekere status bereikt.
Bij mij thuis ligt bijna elke dag een pindakaasvloer. Dat komt door mijn eigen onhandigheid. Meestal ruim ik het meteen weer op. Soms moet de kunst wijken voor de hygiëne.

JvanDeventer | 17-11-19 | 17:39

@JvanDeventer: bedoel je nu iets te zeggen, ouwe zemelaar?

Shareholder II | 17-11-19 | 19:29

@Shareholder II | 17-11-19 | 19:29:
Een hele hoop. Als je zou opletten zou je het niet hoeven vragen.

JvanDeventer | 17-11-19 | 19:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Geef de helft maar aan Paradiso en de Melkweg, Bij het ballet is 80% van een kaartje subsidie ofzo. Daar kom ik nooit. Wel bij rockconcerten. Kunnen ze The Smits boeken. Hell yeah! En goedkoper bier.

Piet Karbiet | 17-11-19 | 16:04 | 2

The Smits ? Zijn dat de debiele broertjes van The Smiths ofzo ?

oldandwise | 17-11-19 | 16:25

Ok dus we betalen veel belasting oa om een protest te financieren tegen zwarte piet. Moet niet gekker worden! Trouwens wat kost al die extra inzet van de politie? In mijn tijd als kind 30 jaar geleden waren er een paar agenten nodig om het verkeer in goede banen te leiden. Nu 10x zoveel.... triest! Media zit er trouwens bovenop.. smullen ze van en dan vooral sentiment creeeren dat mensen die voor zwarte piet zijn, foute mensen zijn.

ja-nee-misschien | 17-11-19 | 15:53 | 5

@Berbaar | 17-11-19 | 16:05: ??? Volgens is er oa verslaglegging voor nodig om eea in de ether te kunnen verspreiden. Daarbij is het niet heel moelijk om te zien waarop!! De media zijn aandacht vooral op vestigt. Objectief? Dacht het niet. En dank voor de bevestiging... alsof louter tokkies pro zwarte piet zijn. Lachwekkend ( en suggestief) om dat uberhaupt te durven zeggen.

ja-nee-misschien | 17-11-19 | 16:27

@Berbaar | 17-11-19 | 16:05:
Jij lijkt mij nou precies de aangewezen persoon die weet wat Thea en Theo vinex vinden.(Proest)

Roadblock | 17-11-19 | 16:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Baudet weer op glad ijs. Niet slim.

Amsterdamsko | 17-11-19 | 15:52 | 7

@Datsun_Cherry | 17-11-19 | 16:09: Mag wel. Maar meneer wil verkiezingen winnen. En deze bekrompen visie is m.i. populistisch en in zijn geval ook elitair bekrompen. En daar wint ie niet mee. Dan vist ie in Geert's opdrogende vijver. Maar goed.. nog dik een jaar te gaan.

Shareholder II | 17-11-19 | 16:40

@Keessie-Neistat | 17-11-19 | 15:58:
Politici die subsidie van een kunstinstelling willen intrekken vanwege een hen onwelgevallige mening?
Kansloos, dom en buiten proporties.
Als het goed is, weet Baudet dat ook wel maar goed: hij heeft weer wat geroepen. Daar gaat het blijkbaar om.

Amsterdamsko | 17-11-19 | 16:44

@Amsterdamsko | 17-11-19 | 16:44:
Lees bij ongevallige mening: Het financieel ondersteunen van een geweldadige actiegroep met overheidsgelden.
Wat had u geroepen als er van die subsidie ook de blauwe moskee werd ondersteund?

Roadblock | 17-11-19 | 17:00
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
steefbeen | 17-11-19 | 15:52

Ja Thierry dat is Nederland anno 2019.

Subsidie voor het institutioneel beschuldigen en belasteren van de autochtone bevolking ten faveure van een kleine minderheid van allochtonen. Dat alles op een gluiperige manier, eufemistisch verpakt in inmiddels vrij bespottelijke woorden als 'inclusiviteit' en 'diversiteit'.

De bedoeling is, al jaren, om zover te komen dat de autochtoon gaat buigen voor het constante gebeuk op moraal en zich nederig gaat gedragen. Met als uiteindelijk doel een soort multiculturele hel waar helemaal niemand zich meer geborgen of prettig bij voelt. Waar geen saamhorigheid meer is, geen gedeelde waarden meer zijn, en de maatschappij volkomen verzuild zal zijn in tientallen kampen die allemaal krampachtig aan hun eigen etnische en/of religieuze waarden vasthouden, zo rigide als een balk gewapend beton, waar praten nutteloos is geworden en waar verkrampt individualisme nog de enige gedeelde waarde is tussen mensen.

Dus voor al dat moois is die paar miljoen maar kleingeld hoor.

Macroglossum | 17-11-19 | 15:51 | 3

Amen!!

kapoerewiet | 17-11-19 | 15:55

@Macroglossum | 17-11-19 | 15:51 |
Wat u daar zo treffend omschrijft wordt door de heren van UP! Network NL bijzonder goed voor het voetlicht gebracht. Met als gast een Assyrische jongen die met lede ogen aanziet wat er in het huidige NL plaats vindt. Het kijken meer dan waard!

- www.youtube.com/watch?v=MnuXXm-LSIo

Sjefke7807 | 17-11-19 | 16:06

Wat Macroglossum zegt... ik voel me al jaren een vreemdeling in eigen stad. Dat ontheemde gevoel zal de komende decennia alleen maar erger worden. Bedankt groen links en d66. Volledig met de hulp van vvd

HaagsHaram | 17-11-19 | 16:18

Allereerst even dit: nl.wikipedia.org/wiki/Stopera: de 11.343.760 euro voor de Brünhilde vertolking van La Nanninga vind ik knap aan de prijs. Ook al is de Nationaal Republikeinse Poppenkast elders ten pande nog vele malen duurder.

Vrijwel elke toerist, anders dan het budgetplebs via Schiphol, komt voor het Rijks en het Van Gogh. Dan heb je dus ook nog een Amsterdams Museum (het Gouden Eeuw debacle) en het Stedelijk (dat nogal in de roaring 60's en 70's is blijven hangen, weet je wel). Dat is wel heel veel misplaatste nostalgie voor een dorpse stad op rottende palen.

Ook vind ik bijvoorbeeld de acteerprestaties van een La Halsema een veel wezenlijkere maatschappelijke impact hebben , dan die van een Halina Reijn, om maar iemand noemen. Maar dan met minder #metoo dan Toneel Groep Amsterdam. Met 4.507.285 euro voor de Stadsschouwburg voor als alle vergaderplekken in de Stopera blijkbaar bezet zijn.

De clou is om te kijken wie de pandjesbazen van al die cultuurtempels zijn. Over Nederlandse tradities gesproken.

Maar verhef maar eens iemand als Thierry Baudet: die hoort voortdurend een klokkenspel in zijn bovenkamer, al grootgebracht met de klassieken.

#vacaturenotredame En retour retraite. Opera luisteren en ballet genieten. Gewoon op yt.

Hetkanverkeren | 17-11-19 | 15:50

Zelfs het sexmuseum wordt beter bezocht dan het stedelijk museum

1 Van Gogh Museum Amsterdam 2.255.010[1] 2017 Van Gogh Museum Amsterdam.jpg
2 Zaanse Schans Zaandam 2.219.371[2] 2017 NL-zaanse-schans-3-windmuehlen.jpg
3 Rijksmuseum Amsterdam 2.160.000[3][4] 2017 Amsterdam rijkmuseum.JPG
4 Anne Frank Huis Amsterdam 1.266.966[5][6] 2017 Amsterdam (NL), Anne-Frank-Huis -- 2015 -- 7185.jpg
5 Sexmuseum Amsterdam 780.210[7] 2017 Entrance Sex Museum of Amsterdam.jpg
6 EYE Filmmuseum Amsterdam 711.000[8] 2016 EYE Filmmuseum.jpg
7 Stedelijk Museum Amsterdam 680.000[9][10] 2017 De nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum Amsterdam.jpg
8 NEMO Science Museum Amsterdam 665.649[11] 2017 Amsterdam vue Nemo.JPG
9 Gemeentemuseum Den Haag 545.000[12] 2017 Gemeente museum.jpg
10 Nederlands Openluchtmuseum Arnhem 535.000[13][14] 2017 Nederlands Openluchtmuseum.JPG
11 Hermitage Amsterdam 503.000[15][16] 2017 Amsterdam, Hermitage 02 vanaf Singel.JPG

hollandsevluchteling | 17-11-19 | 15:49

Links zit zo diep in de NL gemeenschap dat het nooit kan veranderen. Ze hebben scholen, de media en bijv dus musea om de nieuwe lichting te vormen.

Henk de Vries2074 | 17-11-19 | 15:47 | 4

@Blonde Nel | 17-11-19 | 16:01: Maar die hooivork-tokkies zijn met zo ontstellend weinig, die prikken nog geen gaatje in een pakje boter.

Shareholder II | 17-11-19 | 16:45

@Shareholder II | 17-11-19 | 16:45:
Och, men vond toch redenen om het leger de laatste keer in te zetten tegen de hooivork tokkies zoals u dat zo noemt.
De broek zat duidelijk vol.

Roadblock | 17-11-19 | 17:05

@Roadblock: u blijft de realiteit ontkennen. De rest van het land weet gelukkig beter. U refereert aan boerenprotest (?) en daar is nooit een leger ingezet tegen die mensen. Iedereen weet dit.

Shareholder II | 17-11-19 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

Las net het bericht dat de wedstrijd van Excelsior is stilgelegd omdat een donkere speler van Excelsior bij voortduring werd uitgescholden voor Zwarte Piet.

Ik ben altijd een grote fan van ZP geweest. Maar nu voetbalhooligans en racistische PVV en Pegida aanhangwers die traditie te schande maken haak ik af.

ArjenZH | 17-11-19 | 15:46 | 12

@Berbaar | 17-11-19 | 15:58: Tja dat is wel zo. KOZP hoeft eigenlijk al niet veel meer te doen om haar zin erdoor te drukken.

countus | 17-11-19 | 16:13

Jij een groot fan van ZP beste MeneerdeMesmaeker?
Goh, ik herinner mij heel andere dingen.

Roadblock | 17-11-19 | 17:06

@Berbaar | 17-11-19 | 15:58:
Als het gebeurd dat ik het eens ben met U moet ik dat ook toegeven. Bij dezen dus.
De ene groep idioten roept de andere groep idioten uit hun holen. Zoiets brengt de polarisatie op straat.

reservebelgië | 17-11-19 | 17:23
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik vind absoluut dat tradities kunnen veranderen, maar in een democratie doe je dat niet onder druk van dreigementen en terreur, maar wanneer er genoeg medestanders zijn. Een collectief Stockholm-syndroom en mensen die bukken uit angst tellen daarbij niet mee. Wat blijft er dan over? Een klein groepje schreeuwers dat ervoor kiest om zich identificeren met de Afro-Amerikaanse cultuur en Nederlandse tradities langs de meetlat van die cultuur legt.

De overheid faalt wederom om de scheidsrechter te zijn in het publieke debat, waardoor de democratie wordt ondermijnt en de deur wordt geopend voor fascisme. Dreigen met geweld of "extra aandacht", zowel door vóór- als tegenstanders, moet keihard bestraft worden. Verbied demonstraties bij Sinterklaasintochten. Daarvoor zijn al genoeg andere momenten.

Vormt zich dan een meerderheid vóór verandering? Prima, dan doen we dat. Is de meerderheid tegen? Dan leggen we ons daarbij neer. Dat zijn de regels en het is aan de staat om die te handhaven. "Je Maintiendrai", stelletje prutsers, doe het dan!

Trekhaas | 17-11-19 | 15:44 | 3

Stockholm Syndroom heeft tegenwoordig een heel andere betekenis in Stockholm en Malmó

Olleke | 17-11-19 | 15:48

Nee, dat doen we niet, zo'n eenheidscultuur. Laat cultuur zelfregulerend zijn.

HogeNood | 17-11-19 | 15:53

Bij een Stockholm-syndroon is men vrij. In dit geval wordt een sociaal gewemste mening opgelegd door de overheid.

Atlantis-95 | 17-11-19 | 20:43

Dat Bijlmerparktheater, wat is dat, een gesubsidieerde afleidingsmanoeuvre? Als het publiek staat te kijken naar het hopsen en springen op het podium wordt tegelijkertijd van achter je portemonnee gerold?
De Bijlmer. Man, man, man. Wat is dat ook een totaalfaal gebleken.

Graaisnaaiert | 17-11-19 | 15:43

Schijnbaar is het doel van kunst om een reactie teweeg te brengen. Dat is bij deze goed gelukt

Olleke | 17-11-19 | 15:42 | 1

De belastingdienst is inderdaad erg kunstzinnig bezig.

HogeNood | 17-11-19 | 15:56

Als je met geld van de overheid meent een extreem links gedachtengoed uit te kunnen dragen, dan meen ik dat zoiets helemaal niet kan! Aangezien hier vooral veel rechtse burgers aan meebetalen is dit nogal krom. Dan moet je geen subsidie aanvragen en bij de linkse bezoekers een bijdrage vragen. Een museum hoort geen mening te hebben, slechts hun items ten toon te stellen. Wat mij betreft ontvangt geen enkel project meer subsidie, blijven op den duur alleen de goede plekken over waar mensen graag komen ipv 5 bezoekers maar wel een directie met een salaris van een paar ton.

dutch bikkel | 17-11-19 | 15:42
-weggejorist-
Pearlbitch | 17-11-19 | 15:41

Tjonge, ik bekijk die vacature Schedelmeter. 4500 euro bruto. Voor 36 uur. Voor een 'Hbo-functie'. Hoofd Educatie en Inclusie. Die schamen zich helemaal nergens meer voor he.

JJMS | 17-11-19 | 15:41 | 1

Kunt u niet op solliciteren als u geen van de Evenaar gevluchte cisgender hermafrodiet bent.

kapoerewiet | 17-11-19 | 16:02

Ze hopen niet dat er dialoog mogelijk is, maar dat er dialoog mogelijk is OM TRADITIES TE VERANDEREN. Wie zegt dat Nederland tradities wil veranderen, op wat antifa- adepten en andere cultuur marxisten na?

Ride_On | 17-11-19 | 15:41 | 3

Schreeuw niet zo.

JJMS | 17-11-19 | 15:43

Geloof dat in onze democratie (wil vd meerderheid) toch een 85% voor behoud zwarte Piet is. Dus simpel zat, dan luister je naar die 85% en behoud je dus je traditie.

dutch bikkel | 17-11-19 | 15:44

..

HogeNood | 17-11-19 | 16:09

Alles wat te maken heeft met onze cultuur, tradities, identiteit, historie e.d. wordt dagelijks met geweld kapot gemaakt.
Welnu, laat die kunst dan ook maar zitten.

Hoorde recent dat er per maand eigenlijk 500 nieuwe plaatsen nodig zijn in verpleeghuizen: voor de mensen die hier geboren zijn en geen 2e paspoort hebben, die hier 45 tot 50 jaar gewerkt hebben en altijd brave, belasting betalende burger zijn geweest.

Maar dát 'kan' niet.
Wat wél kan is per maand zo'n 2000 tot 3000 inwoners binnenhalen die voor een groot deel van hun verdere leven uitkeringsafhankelijk zullen blijven. Want wat heeft NL aan 40 en 50-plussers, 65-plussers en zelfs nieuwe 80-plussers uit culturen die geheel niet aansluiten bij die van ons?

Alles was toch 'marktwerking'? Dat was toch helemaal het nieuwe toverwoord?
Wég met allerlei onnodige subsidies.

Wering | 17-11-19 | 15:41

Grote kans dat De Tjer gelijk heeft.
Dat Stedelijk Museum is onafhankelijk en mag zelf weten welke onzinnige kunstenaars ze willen exposeren. Maar activisme is niet de taak van een museum. Hoe kun je zo'n club dan tot de orde roepen? Er is geen baas der directeuren die dat kan doen.
Maar inderdaad, de subsidie wat beperken zou kunnen helpen. Wat je ook zou kunnen doen is de oude truc die tegen deze website werd ingezet: sponsors aanschrijven. Is die KOZP-onzin iets waarvoor ze hun sponsorgeld betalen? Maar misschien ligt dat middel hier op GS een beetje gevoelig.
Een andere idee voor het Stedelijk is een expositie over het Schandelijke Nederlandse Slavernijverleden, met Airfryer, Esajas en Gario als beelden in een Tableau Vivant. Zo snijdt het mes aan twee kanten. De heren zijn van de straat, het Stedelijk deugt en de subsidie kan behouden blijven. Ik persoonlijk wil ook wel een rolletje in dat Tableau Vivant. Opzichter of eigenaar van de plantage of zo.

JvanDeventer | 17-11-19 | 15:37 | 1

Hebben ze al gehad, zo’n expo. Met uiterst middelmatige kunstenaars uit Afrika zoals dat mens dat door de Groenlinkse air b&b gutmenschen van de trap werd geduwd. Hoor je ook niks meer van.

kapoerewiet | 17-11-19 | 16:05

Ik dacht dat een museum over kunst ging. Niet over het aanpassen van tradities.

azijnseikerT | 17-11-19 | 15:37 | 3

Dan noem je dit dus een kunstproject, en voila.

Olleke | 17-11-19 | 15:39

@Olleke | 17-11-19 | 15:39: wat zijn dit voor infantiele redeneringen. Godsamme ik zit toch niet bij de Viva te reaguren!

azijnseikerT | 17-11-19 | 16:02

Dat schedelkleurmeten kan nooit zo moeilijk zijn. RAL 9010 is fout, alle andere kleuren zijn goed.

Nivelleermarionet | 17-11-19 | 15:37

Niet alle subsidies hoeven te verdwijnen. Enkel de subsidies voor organisaties die extreem linkse propaganda de wereld in slingeren.

Nederland80 | 17-11-19 | 15:35

Als alle culturen gelijkwaardig zijn (en dat vinden ze, de cultuurrelativisten), waarom moet een bepaalde cultuur (die toevallig Leitkultur is in dit geografische hoekje van de wereld) willens en wetens kapot gemaakt worden? Blijkbaar is die ene Leitkultur dus niet gelijk en verdient niet de bescherming die andere culturen wél moeten krijgen. Ik vind dat tegenstrijdige principe achter het hele inclusie- en diversiteits-project vanuit de Stopera diep, heel diep verontrustend.

Ik snap het wel... dat je dat met logica niet kan en mag bestrijden, want tja... logica is ook maar een uitvinding van de het witte Europese patriarchaat en dus een machtsmiddel voor onderdrukking. Dat hebben de achterlijken van de Frankfurter Schule en de Franse postmodernisten (tevens de filosofische architecten van de EU, maar dit terzijde) er goed ingeramd bij de “intelligentsia” van de sociale wetenschappen die daarmee ook de humaniora vergiftigd hebben. Maar begrijpen hoe die achterlijke van de kritiese teeoorie “denken” (met denken heeft het niet veel te maken), maakt het niet minder verontrustend. Eerder meer verontrustend.

Dit eindigt niet alleen in tranen, maar ook in bloed. Rivieren vol. (En ja, dat is een referentie aan Enoch Powell.)

Stormageddon | 17-11-19 | 15:34 | 3

Mooie tegel. En oh zo waar.

Piet Karbiet | 17-11-19 | 16:10

@Piet Karbiet | 17-11-19 | 16:10: "As I look ahead, I am filled with foreboding. Like the Roman, I seem to see "the River Tiber foaming with much blood". That tragic and intractable phenomenon which we watch with horror on the other side of the Atlantic but which there is interwoven with the history and existence of the States itself, is coming upon us here by our own volition and our own neglect. Indeed, it has all but come. In numerical terms, it will be of American proportions long before the end of the century. Only resolute and urgent action will avert it even now. Whether there will be the public will to demand and obtain that action, I do not know. All I know is that to see, and not to speak, would be the great betrayal."

Dat was in 1968.

Opdat we niet vergeten naar wie we straks op zoek mogen, als de halve westerse wereld in vlam en as ligt.

Ramses Sappie | 17-11-19 | 16:26

Wanneer de bezoekers van deze subsidieontvangers lopend of op de fiets zouden komen dan had ik er niet eens een groot probleem mee. Maar helaas komen ze allemaal met de auto met levensgevaarlijke uitstoot van allerlei gassen en stoffen. Of ze komen met het OV en zorgen er mede voor dat het overvol is de bussen en treinen is.

Klik_hier | 17-11-19 | 15:31

Welke overheidsinstelling met miljoenen subsidie maakt wat over naar Pegida?

28 | 17-11-19 | 15:31 | 1

Dan moet je - in ieder geval op papier - iets toevoegen. Dus helaas.

beldewouten | 17-11-19 | 15:50

In vlaanderen heeft de nieuwe regering de hypotheek aftrek afgeschaft. Dit betekent voor nieuwe toekomstige kopers zomaar even 15,000 euro meer belastingen die ze gespreid over 20 jaar mogen ophoesten. Een handvol artikels in onze standaard media en geen piep op Facebook en zo.
Nu wordt bekent dat ze 6% korten op cultuursubsidies. Nou, nou, het land is even te klein hoor. Ettelijke artikels, opinies, bijlages, tv-programma’s en op facebook iederen met zijn profielfoto half afgeblokt want wat vinden wij dit zo erg allemaal!
Wat dit bewijst is dat het gros van de bevolking 1 grote kudde makke schapen is dat nog niet beweegt als hun eigen kinderen zwaar belast gaan worden maar wel mooi braafjes meemekkeren als de gevestigde opiniemakers dat van hen vragen (en die opiniemakers doen dit ook natuurlijk alleen maar omdat het hun boterham is die een ietsje minder gaat zijn.

nog-eenbelg | 17-11-19 | 15:31 | 2

Dat is hier een beetje anders. Die zunige hollanders kijken alleen naar de eigen portomonnee, je kent ons toch? :-)

SmaritesII | 17-11-19 | 15:42

@SmaritesII | 17-11-19 | 15:42: hou eens op met dit weg-met-ons cliché. Nederland scoort qua filantropie en vrijwilligerswerk al decennialang veel hoger dan de Belgen.

kapoerewiet | 17-11-19 | 16:10

Feiten over slavernij. youtube .com/watch?feature=youtu.be&v=31E1gHowYcA
Goed plan tradities veranderen. .

am*dam | 17-11-19 | 15:30

Ben daar een keer geweest. Liep kotsend de deur uit, wat een rotzooi.
Terwijl ik toch echt wel van kunst hou, zelfs incidenteel van moderne kunst.

KarelMarks | 17-11-19 | 15:30 | 1

Modern kunst zoals Bob Ross zeker

oldandwise | 17-11-19 | 15:37
-weggejorist-
skyfather | 17-11-19 | 15:30 | 3

Toch wel apart dat de mensen van kleur (hihi) die ik regelmatig spreek of mee samenwerk mij nooit wegzetten als witte duivel. Dus hou sop met je grootsteedse opruiing en bevolkingsgroepen tegen elkaar op zetten.

Je_zeulende_zusje | 17-11-19 | 15:27

Het Stedelijk Museum ziet van buiten eruit als een roomwitte badkuip om de tand des tijds te kunnen weerstaan. Binnen hebben ze de eigen collectie in een onderaardse evenzeer pijnlijk witblanke badkuip weg gekeild, waar geen daglicht doordringt en topstukken aan wiebelende flapwandjes hun trieste nadagen moeten slijten. Het is duidelijk: het Stedelijk gelooft niet meer in de missie van 'het modernisme' en is nu activistisch actief om hun kind (de Moderne Kunst) met het badwater weg te gooien. In plaats van te gaan voor 'Modern' gaat ook het Stedelijk anekdotisch meehijgend aan de haal met 'post-moderne' opleukerij waartoe deze veronderbroekte Zwarte Piet in kinderlijk blank ingekleurde kippenborst behoort. Ach, en dan die tijdelijke exposities in het blank wit ondergespoten laat-negentiende eeuwse oorspronkelijke museumgebouw. Het is pure onmacht met als jaarlijks prijskaartje: 12 miljoen Euro. Wanneer deze ideeënarme lui in deze witte blankheid een statement willen maken, dan dienen ze een witte Toyota met open laadbak daar prominent in te plaatsen. Zonder uitlegbordjes.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-11-19 | 15:26 | 2

Dan ga je ws naar een ander Stedelijk museum dan ik

oldandwise | 17-11-19 | 15:32

Koop voor die 12 miljoen maar wat tekenlessen voor die Brian Elstak. Zelfs een 3-jarige kan nog beter een zwarte Piet tekenen. Oh wacht, kunst...

medusa324 | 17-11-19 | 15:25

Beatrix Ruf was curator van het Stedelijk, die wist heel kunstig heel veel centjes in haar zak te laten glijden.

Mr_Natural | 17-11-19 | 15:24 | 1

Tja, dat hoort er bij in de publieke blaat en graai sector....

vranac | 17-11-19 | 15:28

Waarom hebben ze pijpmondje roetveeg Piet met grijs haar gebruikt op de tekening?
pbs.twimg.com/media/EJfzRA4X0AAZt07?f...
En staat die slaaf nou krom van al het goud in zijn oren? Ik snap er geen reet meer van. Er klopt iets op de deur, ik hoop dat het kerstmis is.

Patje2011 | 17-11-19 | 15:21

Waarom mag zo'n museum ongestraft een terreurbeweging al KOZP ondersteunen? Schandalig.

Fijnstoffer | 17-11-19 | 15:19 | 5

@ArjenZH | 17-11-19 | 15:23: Ze houden zich alleen maar bezig met bedreiging en intimidatie van winkeliers en hun personeel en van ouders en hun kinderen. Fijne club inderdaad.

5611 | 17-11-19 | 16:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is maar een Flutbedragje vergeleken bij de bedragen die gemoeid gaan met het Verrijken / Omvolken van The Netherlands. Met het verschil dat deze bedragen 'top secret' zijn.

BinAardig | 17-11-19 | 15:19

Kunst en subsidie, daar hebben we in de decennia 60’s & 70’s al zoveel miljarden gasbaten aan verpatst. Wordt het niet eens tijd om tot bezinning te komen en subsidie af te schaffen. Dan zwijg ik nog maar over het verachtelijke standpunt dat het Stedelijk in casu meent in te moeten nemen, en opdringen met belastinggeld. Bah.

_pacman_ | 17-11-19 | 15:18

Begrijp ik goed dat we vast preventief 12 miljoen euro aan herstelbetalingen overboeken?
Thierry +veel. Drain the swamp.

Nivelleermarionet | 17-11-19 | 15:18

Ik ga al jaren niet meer naar het Stedelijk, zelfs niet met mijn Museumkaart. Er is geen reet aan.

Colin.Fart | 17-11-19 | 15:18

"in de hoop dat er dialoog mogelijk is om tradities te veranderen"
Nou, dan kan ik je vertellen dat de dialoog behoorlijk onmogelijk wordt gemaakt en dat die verandering, ook al was 90% van de Nederlanders het toen daarmee oneens, al jaren gelegen in gang werd gezet. De traditie is al snel veranderd. Waren vijf jaar geleden zwarte pieten de standaard en werd zelfs door de linkse kliek, zwarte Piet normaal bevonden, heersen de roetveegpieten tegenwoordig in de grote steden en is zwarte piet al vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Dit verschuift ook al naar de middelgrote steden en dorpen. En een dialoog vindt gewoonlijk plaats tussen voorstanders en tegenstanders. Het probleem is hier echter dat je als voorstander wordt bestempeld als racist, waardoor we niet over een geplande dialoog kunnen spreken, maar eerder over een volksovertuiging. Vreselijk.

g00f | 17-11-19 | 15:18 | 2

Er is geen enkele dialoog. Er is uitsluitend sprake van een eenzijdig opgelegde verandering, zonodig ondersteund met geweld en intimidatie.

5611 | 17-11-19 | 16:08

@5611 | 17-11-19 | 16:08: Klopt, zie de arrestatie van een zwart geschminkte Edwin Wagensveld.

Wilder Wein | 17-11-19 | 23:58

Waarom sowieso 12M jaarlijks uitgeven aan onzinnige "fart"? Het is een typisch ingelijstedrollenmuseum.

Guido | 17-11-19 | 15:17 | 4

Rien Poortvliet hangt inderdaad elders

oldandwise | 17-11-19 | 15:35

@ArjenZH | 17-11-19 | 15:25:

Ik zou een account bij de Joop aanmaken, daar lopen de grootste deug-facisten rond die denken dat ze allemaal antifa zijn.

eerstneukendanpraten | 17-11-19 | 15:40

@eerstneukendanpraten | 17-11-19 | 15:40: Arjan is er zo een die de tiet heeft horen klotsen maar niet weet waar de melk uit komt. Hij snapt in ieder geval niet wat 'Entartete Kunst' inhoudt, en dat er inderdaad ingelijste drollen als 'kunst' gepresenteerd worden. Of bergen afval, vloeren met een laag pindakaas enz enz.

Guido | 17-11-19 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

zoveel mogelijk slurpsidie lospeuteren, dat is ook kunst!

von sokkenstopfen | 17-11-19 | 15:17

12 miljoen naar het ballet?
Ik ken werkelijk niemand uit mijn omgeving die ooit naar het ballet is geweest.
En ook niet van plan is om dat ooit te gaan doen.

HoerieHarry | 17-11-19 | 15:15 | 5

@Kaas de Vies | 17-11-19 | 15:30:
It's an acquired taste, zeg maar ;)
Maar na 20+ jaar ben ik er wel aan gewend.

Berbaar | 17-11-19 | 15:33

@Kaas de Vies | 17-11-19 | 15:30:
Ballet is als musicals. (Sommige) vrouwen krijgen er een natte kut van. Dus... twee uur balletvoorstelling uitzitten: de rest van de nacht neuken.
Zo zit dat. South Park had er een aflevering over.
southpark.cc.com/full-episodes/s15e11...

Stormageddon | 17-11-19 | 15:40

Het meeste publiek bij dit soort gelegenheden kan dit prima zelf bekostigen. Paradiso bereikt meer mensen en krijgt een schamele zes ton.
Die hebben wel de Dead kennedies naar Nederland gehaald

miko | 17-11-19 | 15:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wist niet dat Tjerrie

beldewouten | 17-11-19 | 15:14 | 1

In de Amsterdamse gemeenteraad zit.

beldewouten | 17-11-19 | 15:14

Proest, Sjerry weet wel hoe hij vrienden moet maken.
Mopperen over de subsidie van het Stedelijk, hoe dom kan je zijn.

Berbaar | 17-11-19 | 15:13 | 5

Volkomen terecht punt van Thierry.

lingo star | 17-11-19 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Links is al veel te diep geinfiltreerd dat het tij niet meer te keren is in Nederland. Enige juiste beslissing die je nog kunt maken is emigreren.

Spaanse Peetvader | 17-11-19 | 15:12 | 7

@ArjenZH | 17-11-19 | 15:40: Doet wel een beetje denken aan de vooroordelen die u hanteert ten aanzien van reaguurders nietwaar, door ze al vrij gauw in het kamp van PVV/FvD of wat dan ook te stoppen. Dit alles uiteraard vergezeld van de vooroordelen en aannames dat iedereen die volgens u in dit hoekje thuishoort per definitie dom, mislukt, uitkeringsafhankelijk etc. is. Beetje een gevalletje pot verwijt de ketel Arjen (al is dat wat Spaanse Peetvader zegt, vind ik, ook weer ver overdreven)!

"Zou inderdaad heel fijn zijn als jij en je PVV / FvD / Pegida vrienden allemaal naar Hongarije of Rusland zouden emigreren."

Tja daar is dat type reactie weer: wie bij Arjen in het foute hoekje zit kan maar beter oprotten. Of het terecht is dat je in dat hoekje bent geplaatst is dan totaal niet relevant. Prima hoor, dat is een mening, maar wel een vrij kinderlijke, want wat los je er nu mee op? Waar is nu opeens het belang van de "dialoog", "verbinding zoeken" en "er samen uitkomen"? En geldt deze "oprotwens" ook nog voor anderen of blijft het beperkt tot het door u bepaalde selectieve clubje?

countus | 17-11-19 | 16:10

@ArjenZH | 17-11-19 | 15:27: Het zou nog fijner zijn als lieden die zich hier niet thuisvoelen, zoals KOZP of moslims allemaal naar Afrika of Zandbakkië zouden emigreren. De rest van Nederland zou opgelucht ademhalen. Mocht je dit discriminend opvatten, herlees je eigen tegel nog eens.

5611 | 17-11-19 | 16:39
▼ 4 antwoorden verborgen

"Inclusief" beleid behoort tot de subsidievoorwaarden en dan gaan die instellingen de voedende hand niet bijten natuurlijk. Politieke stellingname zou geen deel mogen uitmaken van de subsidievoorwaarden, maar ja, daar gaat de gemeente over en in Amsterdam is dat GL.

Non_Smoking_Gun | 17-11-19 | 15:12

Niet normaal. Afbouwen in 5 jaar, en die instanties moeten maar bewijzen wat ze op eigen benen kunnen.
-

Bernhard de II | 17-11-19 | 15:12 | 1

Laat ze zelf collecteren voor hun onderhoud.Meteen het koren van het kaf.Kijken hoeveel mensen een duit in het zakje doen.

flesje | 17-11-19 | 15:50

Een club linkse deugende policor moraalridders die alleen maar hun hand ophouden en zonder enige inspanning 12 mio gratis geld vangen. TWAALF MILJOEN. Je verzint het niet, maar het is realiteit in het Nederland van 2019.

Motleycrew | 17-11-19 | 15:12

Goed punt van Baudet, om het probleem bij de wortel aan te pakken. Nu weten we gelijk hoe de vork in de steel zit...

silicon eagle | 17-11-19 | 15:11

In ons landje wilen vele ex-overheidsinstellingen bedrijfje spelen, van Stedelijk tot de NS/ProFaal aan toe
als ze er financieel weinig van bakken, houdt men gewoon de hand op bij de voormalige eigenaar
Een beetje kinderlijk gedrag, dat zogenaamde op eigen benen staan - maar niet heus
hoogste tijd dat men of werkelijk zelf de broek op gaat houden, of terug gaat aan de moederborst

Tobi | 17-11-19 | 15:11 | 4

Het gaat hier trouwens vaker over kunstjesmakers dan over kunstenaars

CLoVis | 17-11-19 | 16:03

En dan heb je het nog geeneens over onze (voormalige) koloniën. Dat is helemaal om te janken qua financieel zwart gat.

Joey Finkleberry | 17-11-19 | 16:26

@Laat dit dan ook gelden voor voetbalclubs.

ritter vn hüpfburg | 18-11-19 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

Simpel. Alleen nog subsidie geven aan leve-ons initiatieven, stekker uit de wegmetonssubsidies.

Road to serfdom | 17-11-19 | 15:09

Tweeënzestig miljoen subsidie per jaar voor linkse kunsthobbies...

Per jaar.

En een dakloze kan niet eens een fatsoenlijk opvangtraject krijgen.

Wijze uit het Oosten | 17-11-19 | 15:09 | 2

Eensch, en dan hebben we het alleen nog maar over 020
the list goes on, and on, landelijk gezien

Tobi | 17-11-19 | 15:13

En een dakloze kan niet eens een fatsoenlijk opvangtraject krijgen.

Wijze uit het Oosten | 17-11-19 | 15:09 |

Wel als je in Amsterdam uitgeprocedeerd/illegaal bent.

rustzacht6 | 17-11-19 | 15:56

Ja joh, ga de kakkers aanpakken.

RickTheDick | 17-11-19 | 15:07

Cultureel marxisme heeft niks met kunst te maken.

Glasgow Argus | 17-11-19 | 15:07

Thierry +1. Dit soort subsidierakkers moet zich in dit soort zaken op de vlakte houden. Hoezo mengen in dit soort discussies? Koop een van Gogh!

Keessie-Neistat | 17-11-19 | 15:07 | 1

ik wil geen m/v/x
ik wil
̶m̶/v/xxx

Hemmenaar7 | 17-11-19 | 18:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken