Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

12 steden, 119213 ongelukken. Oplossing gezocht voor groeiend aantal verkeersdoden

Steeds. Maar. Weer.

Het gaat niet zo lekker op onze wegen. Iedereen botst maar een beetje lukraak op de ander of parkeert 'm in de vangrail, en helaas zijn er ook steeds meer dodelijke slachtoffers te betreuren. Afgelopen weekend weer vier. In de politiek weten ze het ook allemaal niet meer. Die van de Volkspartij voor Verkeersveiligheid & Democratie mogen niet meer meedoen wegens zelf te veel pinot noir drinken en vervolgens autorijden, en het gaat nu zelfs zo ver dat ze Jesse Klaver als een soort luxespion in het vliegtuig hebben gezet, naar Ethiopië, om van dat gidsland te leren hoe we het toch moeten doen in het verkeer. Laten we het probleem maar oplossen met z'n allen, hier & nu, want verkeersdoden zijn niet leuk. Gaarne antwoord motiveren in de comments, want Cora leest mee.

Steeds meer verkeersdoden in Nederland

Wat doen we eraan?


Poll is Verlopen.

Steeds meer verkeersdoden in Nederland

Wat doen we eraan?

Reaguursels

Inloggen

Eens per jaar afrijden en theorie overdoen. Als je slaagt gratis uiteraard, anders betalen en inleveren.

Mozes Langebroek | 29-10-19 | 07:33

Het verbaast me niets dat er veel ongelukken zijn. Mensen houden totaal geen afstand op de snelweg.

teevee | 29-10-19 | 05:48
-weggejorist-
PietdeZwart | 29-10-19 | 03:06

Gewoon lekker naast je werk gaan wonen. Als iedereen dat een beetje doet kunnen we binnenkort weer 130 rijden.

rvg | 29-10-19 | 00:34

Gewoon weer echte auto's op de weg ipv die innimini koekblik wagentjes. Die kleine autootjes geven toch totaal geen bescherming - maar ja, alles voor het milieu...

Max7310 | 28-10-19 | 23:20

VVN slaapt ook wel een beetje met toestaan van die LED schijnwerpers op de weg

saudara | 28-10-19 | 22:58

Gewoon een keer handhaven op écht onveilig gedrag. Leuk dat gsm-gebruik verboden is, maar als de pakkans nihil is, verandert er natuurlijk geen kut.

GOEM | 28-10-19 | 22:49

Zolang men niet wilt geven en nemen in het verkeer komen er alleen maar meer doden. Ik geef veel in het verkeer en verwacht zelde wat terug (en vaak krijg ik nog minder dan zelde wat terug). Personen die invoegen en denken dat 3 banen opschuiven een goed idee is omdat ze haast hebben werkt daar ook niet aan mee.

avrillavigne | 28-10-19 | 22:22

Totale immigratiestop en actieve remigratie

SicSeb | 28-10-19 | 22:00

Bevolking decimeren.

piet7003 | 28-10-19 | 21:32

Minder immigranten, bevolking neemt uiteindelijk af en ongelukken idem. Voila.

Stonecity | 28-10-19 | 21:06 | 1

Die liggen allemaal met een uitkering in hun bed als degenen die de uitkering moeten betalen in de file staan.

matatwork | 28-10-19 | 21:47

"Telefoonblokkering in auto" kans is groot dat verplicht een applicatie komt die jouw telefoon volledig blokkeert bij 5+ km/u.
Dit is alles om uw eigen veiligheid uiteraard, dat de overheid jouw daar nog nauwkeuriger mee kan volgen is uiteraard maar bijzaak.
Bij de NS hebben ze dit fenomeen al, met hun 'NS app'. Houdt ook exact jouw locatie bij, zodat ze precies weten waar jij uithangt. Helemaal wanneer je inlogt bij die app en het afsluiten van de 'NS app' is niet mogelijk, probeer het maar eens.

Bogoris-le-Grincheux | 28-10-19 | 21:00 | 2

Sinds enkele maanden gaat het nog verder. Tot ergens in september kon je je OV kaart koppelen aan de app obv het kaartnr. Je kon dan na 5 min op je telefoon zien dat je ingecheckt had (als ik twijfelde). Dit kan nu niet meer. De app kan alleen nog gekoppeld worden aan een mijnNS account en vervolgens een ov kaart daaruit koppelen of je moet de ov kaart registreren met Naam, kaartnr en verloopdatum in de app. Ja de NS wil echt precies van je weten wie je bent als je de app gebruikt.

ZomaarEen | 28-10-19 | 21:09

Lijkt me kansloos om diverse redenen. Ten eerste kun je ook in een bus of trein zitten, of passagier zijn en moet je gewoon op je telefoon kunnen.
Ten tweede, zullen de dames/heren politici dan zelf ook niet meer op hun telefoon mogen/kunnen werken als ze door hun chauffeur rondgereden worden.
Ten derde gaat het weer om een kleine groep, meeste mensen zullen iet appen enals ze bellen doen ze wel via een carkit of anderszins handsfree. De straffen moeten gewoon zwaarder, zeker in situaties waarbij daddwerkelijk een ongeval is ontstaan. We hebben geen behoefte aan meer regels, maar dat de bestaande beter gehandhaafd of beboet worden.

Durkmans | 29-10-19 | 10:29

Nee dat nieuwe volk (overal te hard, altijd scheuren, slecht in kunnen schatten, verkeerde richting en maar tuutteren), maar vooral ook oudere grefo's (mag niet hard van de heer) plus Groenlinks (milieu gezeik) en d66 salondemocraten etc, die gewoon 100 links blijven rijden waar je 130 mag. Daar komen de ongelukken van.

AMX pri | 28-10-19 | 20:57

Bizar al die gekkies hier die het probleem "snelwegen" willen "aanpakken". Hahaha. Zijn de veiligste wegen en veel ongelukken komen door snelheid ja, maar ook veel niet.
Nederland heeft een enorm drugsprobleem. Niet alleen op snelwegen, ook op gewone wegen en in steden. En niet alleen in het verkeer ook als je gewoon een bioscoop aan het schoonmaken bent kun je door een drugsverslaafde geliquideerd worden. Zo maar. Vinden we normaal in Nederland. Drug zijn normaal en alle uitwassen door drugs schrijven we toe aan andere oorzaken. En kijken we weg hoe de samenleving (ook het verkeer) geterroriseerd worden door XTC, GHB, lachgas, wiet cocaine en heroine verslaafden. De oplossing: We stapelen de rapporten op dat drug leuk zijn en ongevaarlijk. Want in de statistieken komt nergens de ellende door drugs voor. Want dat registreren we niet. Zelfs Geen Stijl doet mee. 13 oorzaken voor het gevaarlijke verkeer, maar volledig gedrogeerd deelnemen aan het verkeer? Kan ook volgens Geen Stijl geen kwaad.....

ZomaarEen | 28-10-19 | 20:46 | 3

Je hebt zomaar een punt!

Flappie2006 | 28-10-19 | 21:32

Jezus wat een nutteloos stuk relaas. Of dacht je dat die 40+ers die zich dagelijks doodrijden door een eenzijdig ongeval aan de drugs zaten?
Afleiding is de grootste doodsoorzaak. En nu weer terug je mand in, flapdrol.

RickerdTM | 28-10-19 | 22:21

@RickerdTM | 28-10-19 | 22:21: Meh, bijna, menselijk gedrag is de oorzaak. Afleiding door iets of gebruik van drugs etc. zijn beide een gevolg van verkeerd menselijk gedrag. Dus de menselijke factor moet uit het verkeer. Ga ik nu mijn mand weer in.

Durkmans | 29-10-19 | 10:32

Snelheid omlaag, speed kills etczzz. En dan verwachten dat demense superdupergoei blijven opletten. Snelheidsverlaging stimuleert onoplettendheid.

Mijnbescheidenmening | 28-10-19 | 20:19

In heel Nederland de snelheid omlaag naar 100km/h op de snelwegen. Daar krijg je een veel betere doorstroming van veel minder remmen dus minder kans op file's. En het telefoongebruik zwaarder bestraffen. En ook filmende bestuurders harder aanpakken die iemand anders zijn ongeluk filmen. En van de trouwstoet toeteraars gelijk het rijbewijs invorderen.

simpel_vruchtje | 28-10-19 | 19:52 | 6

Als iedereen maar 100 mag rijden, pakt iedereen uit verveling zijn telefoon.

Bijnavleesjatter | 28-10-19 | 21:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Lies, Damn lies, statistics :)
Aantal platgereden 70+ers van 92 -> 129
Aantal platgereden 80+ers van 122 -> 144
Een plus van 69
Totaal aantal ongelukken: 613 -> 678. Een plus van 65.
Zeker, appen zal een rol spelen maar conclusie is ook dat we in ons land steeds meer mobiele bejaarden hebben die ergens aan dood zullen gaan

uch | 28-10-19 | 19:52 | 1

Als er nu veel 70'ers platgereden worden, daalt over 10 jaar het aantal platgereden 80'ers.
Zie het als investering

RandyBiel | 28-10-19 | 20:37

Hoezo "Oplossing gezocht" ? Kunnen we de ambtenaren van het SWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dan naar huis sturen ? www.swov.nl/over-swov

beniknouzoslim | 28-10-19 | 19:36

Moet ik eens vertellen hoe het moet? De echte idioten van de weg halen. Dat vergt wel echt politiewerk, en niet alleen maar flitsen.

Gewinflipt | 28-10-19 | 19:31 | 1

Vroeger had je bij de Tros het wrak van de week oid. Dit was nog vóór de APK. Ze lieten zien wat voor totaalwrak de politie van de weg had gehaald, hoe onveilig dit was, en daarna ging de auto de shredder in. Hier komt de uitdrukking "die zien we nooit meer....... terug" vandaan.

Ik stel voor de "idioot van de week" in te voeren. Elke week een half uur televisie met in de hoofdrol iemand die van de weg gehaald is, met naam en toenaam, vol in beeld, uitlachen, belachelijk maken, laten zien wat voor aso tokkie het is, enz. En de uitzending eindigt met het ritueel verbranden van het rijbewijs.

Dan gaan mensen vanzelf zich beter gedragen.

nippenkeuker | 28-10-19 | 19:38

Uit de voorgestelde oplossingen, blijkt maar weer hoe GroenLinks Geenstijl eigenlijk is.

De oplossing is heel simpel en omvat een aantal maatregelen:
1) betrapt worden op smartphonegebruik in de auto = maand niet rijden. 2e keer = 2 maand niet rijden. 3e keer = definitief rijbewijs kwijt.
2) ouder dan 70 = geen rijbewijs

Met bovenstaande los je het al voor een groot deel op. Het aller-aller belangrijkste is, dat het kabinet eens werk moet maken van thuis werken. 95% van de mensen in NL gaat naar een kantoor om achter een computer te zitten, en dat is volledige kwats. Die mensen moeten gewoon thuis blijven en telewerken.

Dus voor kantoorbanen een nieuwe wet, indien het een kantoorbaan betreft, maximaal 20% van de werktijd op kantoor, 80% thuis.

Moet je eens kijken.. geen files meer en amper ongelukken.

Verder ALLE wethouders verkeer ontslaan die denken dat je fietsers en brommers moet inzetten als rijdende versperringen om je autohaat te uiten. Zoals Cees Verbokkem Senior verkeersdeskundige uit Utrecht. Een autohater en fietsenmoordenaar.

nippenkeuker | 28-10-19 | 19:30 | 1

Leeftijd is geen goed instrument. Ken genoeg 70'ers die wel goed rijden. Zie daarentegen vaak jongere mensen (wil niet generaliseren, maar vaak dames) die rijden als de spreekwoordelijke bejaarden en die niet uitkijken bij wisselen van baan, onnodig links rijden etc.

Durkmans | 29-10-19 | 10:42

Meer politie met Porsche's op de weg zoals vroeger. Dat gaf aanzien en respect. Nu moeten ze het doen met rammelbakken.

ProAsfalt | 28-10-19 | 19:29 | 1

Ze hebben toch hele mooie en snelle Audi's gekregen. Maar die worden nog niet allemaal gebruikt. Men schijnt speciaal opgeleid te moeten worden voordat men er in kan rijden...

Quib | 28-10-19 | 20:00

Alle Opels en witte busjes verbieden. 90% van deze vehikels worden bestuurd door sujetten met het verkeersinzicht van een baksteen. Zo'n rooie.

ScumbaggusMaximus | 28-10-19 | 19:13

Auto's zijn veel te luxe en te comfortabel.
Wegen niet meer onderhouden en allemaal een Trabant.

kloopindeslootjijook | 28-10-19 | 19:06

Misschien moet er meer dashcammateriaal gebruikt worden. Men kan dan smartphonegebruik met bewijs opsturen naar de politie. Daarnaast brake-checken harder aanpakken. Als je deze twee zaken hebt aangepakt, dan krijg je al een heel stuk minder brokken.

Alexander des Burgus | 28-10-19 | 19:03 | 2

Brake-checks worden geïnitieerd door de klever. Meldt je aan bij het CBR voor een herbeoordeling, nu het nog kan. straks rest slechts de keus tussen begraven of cremeren.

Man-Van-De-Rekening | 28-10-19 | 19:08

En een stikker 'NSB ok' op je ruit.

Wat ik overigens zie van dashcams, zijn het in het overgrote deel de dashcammerts zelf die de aso's zijn.

Brake checks zijn niet doodsoorzaak nummer een. Sterker nog; de meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom. Dit komt omdat wegen debiel worden aangelegd, fietsers bewust gebruikt worden om autoverkeer af te remmen, en omdat fietsers vogelvrij zijn. Ze mogen alles, fietsen door rood, zonder licht, geen hand uitsteken.

Bovenop de maatregelen die ik al genoemd heb; eens echt fietsers gaan controleren. Doen je remmen het? Heb je licht? Stop je voor rood? Hele zware boetes op overtredingen. Afslaan zonder hand uit te steken? 200 euro boete aftikken aub. Geen licht? 500 euro boete. Door rood rijden? 1000 euro boete.

nippenkeuker | 28-10-19 | 19:33

Die van de foto was gewoon een aanslag, maar dat mag u niet weten

Freert Gilders | 28-10-19 | 19:03 | 1

Lees het verhaal van 'Mike' in het Ad.
Een doelbewuste actie met als doel zijn bus.
Ongelooflijk dat dit in de doofpot wordt gestopt en we.er niks meer over horen.

letopuwzaak | 28-10-19 | 19:38

Zou mooi zijn als elke verkeersdeelnemer zich als teamplayer zou gedragen, in plaats van dominant individu. Verkeer doe je nu eenmaal samen, beetje geven, beetje nemen. Verkeer is een teamsport.

Zupschufter | 28-10-19 | 18:57

Al die theorieën over verkeersdrukte en gebruik van mobieltjes houden geen rekening met een paar feiten:
1. in het buitenland is het ook druk en hebben ze ook mobieltjes
2. in Nederland wordt niets gehandhaafd. Men heeft de Rijkspolitie afgeschaft en vertrouwt enkel op administratieve straffen om verkeerd gedrag te corrigeren. Dit is verworden tot een geldgenerator en heeft nog nooit voor veiligheid in het verkeer gezorgd.
3. We worden overrompeld door legio Oost-Europeanen met belabberde kennis van verkeersregels of voertuigbeheersing. Zie punt 2, deze figuren kan men enkel op heterdaad betrappen dus de pakkans is vrijwel nihil. Geen handhaving dus het gaat maar door.
4. Tot voor kort heeft Nederland geëxperimenteerd met het licht uit op snelwegen, is deze periode meegenomen?
5. Eén link naar een dodelijk ongeluk ging over een scooter. Wanneer wordt er eens een begin gemaakt met het opruimen van de janboel die Hanja Maij-Weggen in de jaren '90 creëerde door het fenomeen 'kwetsbaar dus onaantastbaar' te introduceren? Ik doel hier op legio fietsers die wetsbescherming interpreteren als Asterix' toverdrank en dus kunnen doen wat ze willen.
6. Schaf die matrixborden af. Menig automobilist gaat vol in de ankers zodra die krengen oplichten.

Datsun_Cherry | 28-10-19 | 18:50 | 1

Hear, hear, weinig aan toe te voegen

Durkmans | 29-10-19 | 10:44

Hyperloop. De beste oplossing, zonder botsingen (als het goed is) en zonder dat je andere reizigers hoeft te zien (ook een enorm voordeel). Is ons jaren geleden al beloofd en het schiet maar niet op. Ik wil gewoon thuis in mijn eigen pod kunnen stappen en dan even shoppen in Berlijn, lunchen in japan en een terrasje pakken in Canada.

zirk | 28-10-19 | 18:43 | 1

Als je had opgelet was je er achter gekomen dat dit (te) kostbare plan fysiek & technisch niet zal (kunnen) werken. Vandaar dat we er dus ook niets meer over vernemen. Bovendien geen oplossing voor lokaal en nationaal autoverkeer maar bedoeld voor langere afstanden als alternatief op het vliegtuig. Het zal hoe dan ook niet rendabel en energiezuining blijken, net als als het vervoer per trein.

afdankert | 28-10-19 | 21:10

Anders: Alle Audi's verbieden

StinkendeRoede | 28-10-19 | 18:40

Bijna alle ongelukken worden veroorzaakt door leasebakrijders.

ReneDeGelder | 28-10-19 | 18:23 | 1

Tuurlijk net alsof je het leuk vindt om een ongeluk te krijgen. Mafketel.

tragic1911 | 28-10-19 | 18:55

Individuele beperking van de maximaal toegestane snelheid, dit afhankelijk van het aantal schadevrije jaren. Snelheidsafhankelijk Keep Lane Systeen op snelwegen met 3+ rijstroken. Rechts inhalen, bumperkleven en zwalken elk 1000, - boete + verbeurdverklaring voertuig.

Man-Van-De-Rekening | 28-10-19 | 18:16 | 1

ok maar dan onnodig links.rijden (en stemmen) 5000 EU boete

SinisterNL | 28-10-19 | 21:52

Veel strengere selectie voor rijbewijs, bij jong (vooral), oud, nieuwkomers en overtreders.

D-Fens_1963 | 28-10-19 | 18:15

Vaak is de oplossing heel eenvoudig, hanteer een defensieve rijstijl, dat wil zeggen elkaar voldoende ruimte geven om ook fouten te kunnen maken.

Vuurspuger | 28-10-19 | 18:13

Is er ook meegenomen dat de verkeersdrukte is toegenomen en dat er wellicht meer verkeersdeelnemers zijn? Stel dat x% van de automobilisten ongelukken maakt, als er dan meer meer mensen auto rijden heb je dus meer ongelukken. De weg hoeft dan niet perse onveiliger geworden zijn. Survivorship bias ligt altijd op de loer bij dit soort statistieken. Je weet immers niet hoe vaak het goed gaat.

elco485 | 28-10-19 | 18:07

Het aantal plofkraken neemt ook toe. Zou het met elkaar te maken hebben?

Mr.Crowley | 28-10-19 | 17:58

60% kan gewoon niet rijden (geen inzicht) en ik zie toch met grote regelmaat idioten die met hun telefoon bezig zijn.

VerwardeManmanman | 28-10-19 | 17:56

Laten we hiermee beginnen.
Als een automobilist betrapt wordt met een telefoon in zijn hand tijdens het rijden krijgt hij de keuze. Een rijverbod van 2½ uur zodat hij mooi al zijn telefoontjes kan afwerken of een boete van 500 euro. Deze boete gaat samen met een proeftijd van twee jaar. Iedere keer als hij nogmaals betrapt wordt zal de boete verdubbelen en bij de 4de keer verplicht 2 weken in hechtenis.
Daarnaast 100 km/h als maximum snelheid op alle Nederlandse snelwegen. Als je hard wilt rijden met je auto ga je maar naar Duitsland toe.
De meeste mensen in Nederland willen gewoon levend aankomen op hun werk 's ochtends en 's avonds terug thuis.
Wat mij nu te binnenschiet, geef bumberklevers naast een boete ook een verplichte "time-out" van een uur. Bij overtreding zal het rijbewijs worden ingevorderd

Brabeaulander | 28-10-19 | 17:55 | 4

Stompzinnig hoor. Op de SUPER wegen die we hier hebben demense maar 100km/h laten rijden, en dan verwachten dat ze Keurignetjes 2 handen aan het stuur continu Opletten. Koekoek.

Mijnbescheidenmening | 28-10-19 | 18:23

De snelwegen en de daarvoor geldende snelheden zijn niet de reden van de klappers. Waar allen 100 km p.u. in file achtige configuraties dicht op elkaar 5 banen breed rijden geeft een schijnveiligheid. Ik ervaar dit zelf als gevaarlijker dan bij max 130 km pu met snelheidsdifferenciaties tot 95 Km met meer afstand op een 3 tot 5 baansweg langs elkaar rijden en beter gefocust blijven dan de colonne-ritten met korte voorliggerafstanden bij max. 100 Km.
De oorzaken van snelwegklapers lijken mij eerder veroorzaakt te worden door onoplettendheid (korte aandachtsspanne) en afleiding door interactie met het internet tijdens het rijden, egoistisch en zelfoverschattend rijgedrag van een totaal nieuwe generatie en bevolkingssamenstelling en de gevolgen van drugsgebruik op het brein. Ook ouderen die hun oorspronkelijke reactie snelheid verloren hebben en slecht zien in het donker (middenstrook-rijders) en ondanks hun hoge leeftijd toch onafhankelijk willen blijven (wonen en verplaatsen) zitten in de gevarenzone. Mijn moeder is met haar 85 jaar gelukkig wel zo snugger dat ze voor het donker thuis is en alleen nog maar lokaal (binnen de eigen woonplaats) rijd. Een ouderen-rijvaardigheidstest lijkt me zeker een gewenste zaak.

afdankert | 28-10-19 | 20:17
▼ 1 antwoord verborgen

Inhaalverbod vrachtwagens rondom Rotterdam en op A15. Veel meer duidelijk herkenbare rijkspolitie op snelwegen. Scheelt ongelukken, hufterig gedrag zal afnemen.

apek00l | 28-10-19 | 17:42

Snelheid omhoog. Heb je geen tijd meer om te eppe!

Geestdodende 100 km/u op 5 baans wegen. Het kan allemaal in Nederlandje.

Vanilla | 28-10-19 | 17:41

Oliedom GS kiest "Snelheid" als de allereerste keuzemogelijkheid. Echt, wanneer houdt het nou eens op!? Alsof "snelheid" op de autoSnelweg grote invloed heeft op de verkeersveiligheid. Rare capriolen, en vooral andere Bezigheden zoals Telefoongebruik zijn de ware Oorzaken. Symptoombestrijding met flitskastjes gebeurt al járenlang zeer intensief, hogere boetes idem. Wordt tijd dat IPV de snellere rijder de nonchalante bijrijders+stuurwiel worden gepakt.

Mijnbescheidenmening | 28-10-19 | 17:41

Verplicht stellen van een dashcam en handsfreeset voor de telefoon. En de pakkans op niet handsfree rijden, opmaken, eten, krant lezen en huftergedrag moet omhoog door veel meer opvallende en on opvallende politie op de weg.
En dit mag best bekostigd worden door een verhoging van de boetes voor deze zaken...

verlegenmaarlief | 28-10-19 | 17:38

Snelwegen zijn per kilometer het veiligst. Meer snelwegen, minder provinciale wegen. Verbod op electrische fietsen (relatief veel dodelijke 65+ slachtoffers). Scooters verbieden. Drankpromillage op 0,0. Aanpassing wegen ivm bebording, vangrails etc naar veiliger inrichting.

The2Amendment | 28-10-19 | 17:35

Net zoals de aangiftes van misdrijven. Niet opnemen in de statistieken. Dan daalt het aantal slachtoffers vanzelf. (Helaas).

Gomezlopez | 28-10-19 | 17:21

Het is net als met de wet van communicerende vaten. Stijgt het dodenaantal in het land, dan daalt het aantal auto's op de weg, stijgt het aantal auto's op de weg, dan stijgt het dodenaantal. Logisch toch?

Jan Gordelroos | 28-10-19 | 17:20

Topsnelheid naar 100 voor ideale doorstroming en minder snelheidsverschil met vrachtauto's. Verbeteren openbaar vervoer. Meer verkeerspolitie inzetten en de opgefokte zakenmannetjes, tokkies, Marokkanen en Turken keihard aanpakken. Veel 50 km wegen in 30 km wegen omzetten.

Ga overigeens eens bij de Belgen rijden en dan zie je dat het wel meevalt in Nederland. De wegen daar zitten vol gaten en voeren geen water af: zodra het regent zie je niks meer. De wegcapaciteit is er nog minder passend bij het aantal auto's als hier. In het verkeer kiest men steevast de goedkoopste oplossing: overal conflictkruisingen en overkruisend verkeer. Winkels en woningen en parkeerplaatsen pal naast 70 en zelfs 90 km wegen. De totale waanzin die het Belgische verkeer heet, vindt zijn hoogtepunt op het Meiserplein in Brussel.

drs. Levi Samsonov | 28-10-19 | 17:17 | 2

had ik al vermeld dat Belgen als trotse individualisten een broertje dood hebben aan 'ritsen', rechts inhalen en zelfs slalommend door het verkeer gaan heel gewoon vinden en men een grote voorliefde heeft voor bumperkleven en toeteren? Uit Europese verkeersstudies blijkt elke keer weer dat Belgen het minst autorijden van alle Noord-Europese landen.

drs. Levi Samsonov | 28-10-19 | 17:19

@drs. Levi Samsonov | 28-10-19 | 17:19: Vergeet niet het keren midden op provinciale wegen. Ook typisch Belgisch.

Alexander des Burgus | 28-10-19 | 19:06

Harder rijden. In de stad 65, provinciale weg 120 en snelweg geen limiet. Dan moet je vanzelf beter opletten.

JvanDeventer | 28-10-19 | 17:16 | 1

ik zat meer te denken aan alle auto's te begrenzen tot 100 km/uur.. maar dat levert natuurlijk weer te weinig boetes op. Dan gaat NL zéker failliet.

Johan1235 | 28-10-19 | 19:17

bv op de A67 (zeer drukke vrachtwagenroute Ruhrgebied Rotterdam Antwerpen) een inhaalverbod instellen.
Daar liggen ze onderhand elke dag gestapeld.
Dit inhaalverbod vragen we al 40 jaar om, maar nee hoor RDVW weet het beter!

joppo0 | 28-10-19 | 17:15 | 1

Goed punt, inhalende vrachtwagens leiden regelmatig tot gevaarlijke situaties.

drs. Levi Samsonov | 28-10-19 | 17:20

In Nederland gaan gemiddeld per dag het volgende aantal mensen dood aan:

-terroristische aanslagen: minder dan 1 Nederlander/dag
-AIDS: minder dan 1 Nederlander/dag
-verkeer: bijna 2 Nederlanders/dag
-zelfmoord: ruim 5 Nederlanders/dag
-combinatie van teveel junkfood en te weinig beweging: 20 Nederlanders/dag
-roken en meeroken: ruim 50 Nederlanders/dag.

Dit lijstje om risico's in perspectief te kunnen zien.

petersteenkamp | 28-10-19 | 17:14

Accepteer het dodental.
Hoort bij het autorijden.

Ray69 | 28-10-19 | 17:09 | 2

Daar zal het wel op uitkomen tot je jezelf bij de slachtoffers mag rekenen

Mr.Crowley | 28-10-19 | 17:11

Verkeersdoden zijn ook fietsers, voetgangers, motorrijders etc. Niet alleen automobilisten.

The2Amendment | 28-10-19 | 17:38

Haal het onnodige verkeer van de weg: In de spits brengt een riedel taxibusjes schoolkinderen van Katwijk naar Gouda. Omgekeerd komen er hele riedels busjes met met schoolkinderen uit Gouda naar Katwijk. Heeft iets te maken met 2 grote gereformeerde scholen die onderling niet compatible zijn. Weg met bijzonder onderwijs en gemeentes die deze waanzin betalen (nou ja, via de belastingen natuurlijk) Het is maar klein bier maar alle beetjes bij elkaar zorgen wel voor een chaos

jan-lul-de-behanger | 28-10-19 | 17:07

Netjes rijden is een hele toer en een vergissing is snel gemaakt..........................

Mr.Crowley | 28-10-19 | 17:06

Toezicht, dat is het belangrijkste. Niet dat kneuterige maar meer zichtbaar blauw op de wegen. Huftergedrag wordt bijna nooit geconstateerd, doe de porches maar weer terug en zet politieagenten op drukke knooppunten.

BozePaarseMan | 28-10-19 | 17:05

1) Alle busjes en vrachtwagens maximaal op 80-100
2) Personen auto's 120
3) Punten systeem. Geen richtingaanwijzer? Boete, nog een keer? hogere boete. Asociaal rijgedrag? dag dag rijbewijs.
4) Zelfrijdend komt ooit maar nu nog te duur

5) De meest simpele en hetgeen waar we gewoon hard tekort schieten. Godverdomme handhaven. Zo moeilijk is het niet. Trek al die teringproleten van de weg en vorder die rijbewijzen in. Hele randstad rijdt alsof ze in het korte busje naar school mochten. Begrijp ook niet dat daarop bezuinigd is. Meer handhaven is meer boetes en amper meer kosten.

deugfoob | 28-10-19 | 17:03 | 1

De snelweg is niet verantwoordelijk voor de meeste doden. Het is verwatering dat veroorzaakt wordt door groene snot groepjes die weer een nieuw angstbeeld zaaien omdat iedereen nogal moe wordt van het stikstof geleuter.

Overnijd | 28-10-19 | 17:06

Wellicht wat al te OT, maar even getriggerd door Cora van Nieuwenhuizen: Het Noordzee akkoord. Dat zit er nu aan te komen onder bezielende begeestering van Jacques Wallage. Hoe alles en iedereen en zijn vissende ouwe moer moet wijken voor windmolenparken.

Het narratief wil dat de Nederlandse visserijsector toch op sterven na dood is. Met excuses en ik weet ook niet meer waar ik dit vanochtend gelezen heb. My bad. Gelukkig is het OT.

Hetkanverkeren | 28-10-19 | 17:02

eeh.... De wet handhaven?

DeterioraSequor | 28-10-19 | 17:00

Anders, n.l. geen auto meer rijden.
Schaadt de gezondheid. Denk de foto`s er maar bij.

Mr.Crowley | 28-10-19 | 16:59

Anders namelijk:
Inhaalverbod voor alles wat geen 100 rijden mag op de snelweg. Dus vrachtwagens, bussen en aanhangers alleen rechts.

robot from 1984 | 28-10-19 | 16:57

Als je naar deze cijfers www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/... kijkt dan zie je dat 33% van de doden valt op wegen tot 50/km/u, 36 % op wegen tot 90 km/u en 18% op wegen tot 130 km/u en bij 13% wordt het type weg niet geregistreerd. Dus snelwegen valt wel mee qua doden, Ik denk dat je meer ongelukken/doden kunt voorkoment door 50 km/u wegen naar 30 km/u wegen om te vormen.

threebees | 28-10-19 | 16:57 | 2

Strike

Overnijd | 28-10-19 | 17:03

En masse inhaalverboden instellen (wel met verhoogde middenberm natuurlijk) op tweebaans provinciale wegen helpt ook.

Alexander des Burgus | 28-10-19 | 19:09

Herexamen, eventueel op onderdelen, na schuld bij een aanrijding.

027 | 28-10-19 | 16:54

De poll laat zien dat veel reaguurders behoorlijk repressief zijn. Telefoonblokkade slaat nergens op. Er zijn genoeg nuttige, en zelfs veiligheidsbevorderende zaken waarvoor de telefoon (in de houder) heel nuttig is. Ik denk dat het enige dat helpt het verhogen van de pakkans van overtreders en hufters is. Uit eigen waarneming wordt me duidelijk dat er gewoon echt heel veel minder (on-)opvallend gesurveilleerd wordt. Voorbeeld: de laatste alcoholfuik stamt voor mij van een jaar of zes geleden. En ik rijd/reed zo'n 40.000 km per jaar, ook 's avonds. Zelfs flitsers zie ik minder.

Boetes verhogen helpt niet, en vergroot alleen maar het gevoel van onrecht. De boete moet redelijk, rechtvaardig en streng zijn, maar het gaat om de pakkans. Dit wil de handhaver niet horen, maar het is een feit. Voorts ben ik van mening dat boetegelden earmarked moeten zijn voor investering in verkeersveiligheid en het verbeteren van mobiliteit, en zeker niet in de algemene middelen mag komen.

Nee dus! | 28-10-19 | 16:54

Ik had telefoon blokkade gestemt, maar als iedereen (overdag) 95 zou rijden maximaal is het een stuk veiliger op de snelweg. Dit is gewoon een feit. joop.bnnvara.nl/nieuws/experts-door-v...

Thijsz | 28-10-19 | 16:52 | 2

Totdat je de bron ziet. Met 50 nog sneller thuis zeker?

Overnijd | 28-10-19 | 17:03

Nou je het zegt.... Vanmiddag richting Utrecht had ik sneller thuis geweest als iedereen netjes 50 had gereden.... Maarja......

Thijsz | 28-10-19 | 20:20

- 130 prima, maar niet bij toeritten waar veel verkeer de snelweg oprijdt.
- Pakkans op verkeersovertredingen vergroten door meer zichtbare aanwezigheid en controle door verkeerspolitie. En niet een flitskastje om het kastekort op te krikken.
- In de spits op drukke knooppunten snelheid naar 80 zodat het snelheidsvershil tussen verschillende soorten verkeer lager is en voor minder remmen zorgt. In Duitsland is het niet ongewoon om bij knooppunten snelheid te verlagen naar 80 en dit werkt prima is mijn ervaring.

LibertyCity | 28-10-19 | 16:49

Waarschijnlijk al 101 x aangekaart, handhaven.
En nog belangrijker vrouwen weer achter het aanrecht ipv achter het stuur.

marrretje | 28-10-19 | 16:49 | 1

Maar serieus het begint natuurlijk bij het serieus nemen van het verkeer in plaats van dit als melkkoe te misbruiken. Dus laat het geld dat er uit komt maar rechtstreeks terugvloeien naar verkeer.

marrretje | 28-10-19 | 16:54
-weggejorist-
Zuma | 28-10-19 | 16:45 | 1

Mijn vriend Koos Spee roept het al jaren: handhaven en ik roep strenger straffen.
Soms is Nederland een vreselijk kut land.. moet denken aan
www.telegraaf.nl/nieuws/873971035/hal...
Woedend dit soort berichten maar we vinden dit blijkbaar allemaal normaal. "Wanneer ik ooit iemand uit weg wil hebben rij ik er gewoon met mijn auto overheen en kom daar gewoon mee weg" roept mij ome Arie altijd.
Handhaven en keihard straffen: dit is het enige dat werkt.

debaviaan | 28-10-19 | 16:44

Verplichte kluis in kofferbak voor telefoon, telefoon verplicht in de kluis.
Telefoon maakt contact met Bluetooth, je kan gewoon handsfree bellen.
Probleem opgelost.

Stikstofnarcose | 28-10-19 | 16:44 | 1

ok dan kijk ik volgende keer wel naar breaking bad op mijn ipad terwijl ik iederen de tyfus forensz

TDB | 28-10-19 | 16:56

Er is nauwelijks nog verkeerspolitie om mongolen van de weg te plukken.

Broodroof | 28-10-19 | 16:42

telefoon gebruiken tijdens rijden = rijbewijs kwijt.
Net als bij drank op.
1e x waarschuwing rijbewijs terug
2e x keer 6 maanden ontzegging.
3e x kwijt 1 jaar ontzegging en opnieuw afrijden.

valdhaute | 28-10-19 | 16:30 | 2

Eerst de pakkans verhogen. Nu is het al 240 boete, maar desondanks doet iedereen het. Al staat er de doodstraf op, zonder pakkans haalt het niets uit. Maar het schijnt dat er bussen worden ingezet om heterdaadjes te noteren en wordt een speciale flitser voor telefoon in de auto ontwikkeld. Dus er komt langzaam verandering.

Joostmochtnietsweten | 28-10-19 | 16:32

En dan ben je je rijbewijs kwijt, en dan? Ik rij nu een kleine 10 jaar regelmatig auto waarvan 5 jaar woon-werk ener heeft nog nooit iemand om mijn rijbewijs gevraagd....
De enige manier is meer verkeerspolitie meer controle meer mensen van de weg plukken ipv blauwe enveloppen 5 werkdagen na dato

TDB | 28-10-19 | 16:34

Handhaven misschien?

Koning Willy | 28-10-19 | 16:30 | 1

Ho ho meneertje, dit kan zomaar niet! Een simpele en logische en oplossing bedenken voor een probleem; gaat u maar even mee naar het bureau.

debaviaan | 28-10-19 | 16:37

Enerzijds accepteren dat hogere verkeersdrukte nu eenmaal meer verkeersongelukken zal opleveren, anderzijds zal een nadrukkelijker aanwezigheid van (snelweg)politie zoals we die vroeger hadden (in hun Porsche's) een dempend effect hebben op verkeershufterigheid.

Crusher | 28-10-19 | 16:30

Regels zwaar versoepelen, straffen flink omhoog. Rijden op je telefoon, met een drankje op, als een volslagen mongool? Helemaal prima, maar als je vervolgens iemand letsel toebrengt behandelen we dat ook als een vrijwillige, bewust gemaakte keuze, en mag je 15 jaar gaan zitten voor doodslag.

mr_666 | 28-10-19 | 16:25

Maak het eigen risico bij het veroorzaken van een ongeval een heel stuk hoger. Dat zou wellicht een rem zetten op roekeloos en veel te hard rijden (in met name de spits)

zuurtjeregen | 28-10-19 | 16:22 | 2

Nee, mensen maken geen domme beslissingen omdat ze denken dat het een domme beslissing is. Men doet iets omdat men denkt dat het wel gaat. en eerlijk is eerlijk, het gaat ook duizend keren goed met die telefoon in de auto. Dus je zal er geen effect mee bewerkstelligen. De pakkans moet omhoog en de automobilist moet die pakkans ervaren. Men moet sidderen voor een prent. Dus accumulative boetes en flitsen uit bussen en vanaf viaducten.

Joostmochtnietsweten | 28-10-19 | 16:36

Denkt u vaak aan uw eigen risico terwijl u op de weg zit? Denkt u vaak aan uw schadevrije jaren? nee natuurlijk niet, je leeft in het moment en niet in de toekomst. Niemand die gevaarlijke capriolen op de weg uithaald maakt vantevoren de overweging of dit geld zou kunnen gaan kosten. en je weet, ongelukken zijn altijd de schuld van iemand anders. Ik heb nog noooooooit een ongeluk gehad

TDB | 28-10-19 | 16:39

Het kan aan mij liggen hoor, maar 'telefoonblokkering in auto' wat is dat? Ik kan lijkt me met een gsm toch altijd bellen (ook bij bijv. calamiteiten)?

Afijn, als we de laatste vier oplossingen in een maatregel vatten, dan wordt dat toch gesteund door eenderde van de GS-lezers. Gelukkig maar.

mozaard | 28-10-19 | 16:21

Ja, dus....?

vvd-modus uit.

piloot47 | 28-10-19 | 16:21

Ach, binnen twee generaties is zijn de olievoorraden toch zo goed als op, en tegen die tijd is er waarschijnlijk dus een geheel andere wijze van transport, behalve natuurlijk als je denkt dat iedereen dan elektrisch rijdt. Ik denk persoonlijk dat het fenomeen ‘personenauto’ als zodanig zal verdwijnen.

JackStick | 28-10-19 | 16:19 | 2

Mensen geven 30k uit aan een horloge van Rolex terwijl een klokje om je arm technisch gezien totaal obsoleet is. Die smartphone die aan je klauwen zit gelijmd toont je nog veel meer dan de tijd. Het gaat dus vooral om status, aanzien en pronken. Zo ook met de auto. Voor vervoer zijn genoeg alternatieven en een 15 jaar oude fiat brengt je net zo goed van A naar B. Toch koopt men Lamborghinis van de crypto winsten en rijden dealers in dikke Mercedessen

Joostmochtnietsweten | 28-10-19 | 16:43

Olie is 'oneindig'. Behalve als je gelooft dat het fossiele dinosaurussen zijn.

laagvliegert | 28-10-19 | 16:44

Over de iets langere termijn (1+ jaar) gaat het volgens mij prima met de verkeersveiligheid. Aantal doden is gekelderd, terwijl het wagenpark is geëxplodeerd. Ik stel dus voor om helemaal geen reedt te veranderen. Behalve die bullshit, laten tokkies snoep geven, 130 km/u. Die mag optyfen.

beldewouten | 28-10-19 | 16:18

Weer lekker kletsen hier in de panelen, maar ondertussen staat Nederland met 5,33 verkeersdoden per 100.000 voertuigen per jaar in de top 10 van de wereld (vergeleken met andere landen). Je hoeft niet ver in het lijstje naar beneden te gaan om de aantallen te zien verdubbelen. Als je het grafiekje van het CBS bekijkt dan zien we inderdaad een lichte stijging naar het niveau van 6 jaar geleden, dit zou ook gewoon met de crisis en minder auto gebruik in die periode temaken kunnen hebben gehad. Bron: wikipedia en CBS.

Zendavesta | 28-10-19 | 16:13 | 1

Laatst was dit item ook op het journaal en werd België als vergelijking aangehaald waar het aantal doden afneemt en het dus wel goed doet... Er stonden alleen geen absolute cijfers bij... Ik heb aardig wat kilometers in België op de weg gezeten... Dat wegennet daar is soms ongelofelijk...

deBelastingplichtige | 28-10-19 | 16:58

Nou, alleen de simpele zichtbare aanwezigheid van politie op de snelweg zou al helpen. Maar deze, vrij cruciale en voor de hand liggende taak van de politie, is driftig weg ge-participeert door Rutte en co de afgelopen 9 jaar.

Dus is de snelweg op de roboflitscops en trajectcontroles na, een carte blanche geworden om je te misdragen. Het is nou eenmaal zo; als het kán, gebeurt het ook. Dat, gecombineerd met de vrij debiele Nederlandse mentaliteit van immer spijkerhard willen rijden, vooral op plekken waar dat onveilig is, of helemaal niet kán, levert een regen van ellende op.

Geen zichtbare politie, geen handhaving, en een kudtmentaliteit.

Macroglossum | 28-10-19 | 16:12 | 1

Idd mooi klusje voor motoragenten. Laat ze maar mooi rondjes rijden door de files en iedere half mongool van de wegtrekken die naar zn kruis zit te staren tijdens het rijden. Ik zie ze iedere morgen met 2 wielen op de vluchtstrook naar hun werk tuffen op de A4. Standaard zit dat volk met een mobiel op de knie. Zo moeilijk kan het niet wezen. ''Met een 06 op'' gelijktrekken met ''met een slok op'' en eindelijk een keertje de wet handhaven en we zijn alweer mooi opweg naar een veiliger land.

wood_zor | 28-10-19 | 16:26

Het moet veel moeilijker zijn om een rijbewijs te halen en te houden:
- Nader onderzoek rijvaardigheid (staatsexamen) afschaffen. In het echte leven zit er ook niemand naast je om te begeleiden
- Elke 5 jaar een herexamen
- meet focus op rijvaardigheid en voertuigcontrole bij examen (o.a. verplichte slipcursus)
- De politie zou meer aandacht moeten hebben voor echte rijvaardigheid (30km/u langzamer als verkeer invoegen, geen knipperlicht, links hangen, 80 op een 100 (auto)weg, om een paar schrijnende te noemen) en daar op ook eens te bekeuren! Ipv alleen hardrijders aan te pakken.
- Testen op nachtblindheid

Aad Teïst | 28-10-19 | 16:12 | 2

Staatsexamen is inderdaad ook de bron van het kwaad. O je kunt niet autorijden? betaal dan maar 600 euri extra dan krijg je alsnog je bewijs

TDB | 28-10-19 | 16:42

Een zwaarder of een herexamen voegt echt niets toe.
Het probleem is dat de ene helft van de weggebruikers elkaar niets meer gunt op de weg en dat die niet meer anticipeert op fouten van een ander en dat de andere helft met andere zaken bezig is dan met autorijden.
Politie zou echt meer aanwezig moeten zijn op de (snel)wegen en automobilisten moeten heropvoeding middels handhaving.

Majoor Pikindewind | 28-10-19 | 17:12

Nederland opsplitsen in 2 delen en ene helft weggeven : voila, nog maar de helft aan doden. Het is zo simpel.

Nuchternederland | 28-10-19 | 16:10 | 1

Daar bovenop wekelijks een autoloze zondag en we zijn er.

zuurtjeregen | 28-10-19 | 16:31

even opsomming van de aanstichters van potentieel gevaarlijke situaties van de afgelopen tijd:
-aso allochtoon (van diverse pigmentaties)
-aso met petje en geblindeerde ramen
-appende vrouwen
-verwarde bejaarden
-vrouw met telefoon in hoofddoek
-hippe nagelstyliste (e.d.) in mintgroene fiat 500.
-dikke negerin
-huisvrouw in land/range rover

trottle | 28-10-19 | 16:07 | 3

Oeh, is dit zo'n opsomming zoals huilon-man?
Leuk; ik doe mee!
- brugwuppen die drie dik rijden
- blowers die met hun knie sturen, terwijl ze een puurpijp roken.
- vuilnismannen die zomaar oversteken
- jonge moeders in korte rode leren rokjes
- skaters
- speedpedelacs op het fietspad
- mensen die zonder te kijken het zebrapad oplopen

PureYak | 28-10-19 | 16:18

Ben het 100% met je eens. Allochtonen met een auto, levensgevaarlijk.

D.Neville | 28-10-19 | 16:21

@D.Neville | 28-10-19 | 16:21: In mijn ervaring zijn dit wel de korte lontjes in het verkeer, met hun macho-mentaliteit en een vijftien jaar oude Golf

theo-is-dood | 28-10-19 | 19:31

all of the above

cabrão | 28-10-19 | 16:07

Anders, namelijk...
Uit het artikel:
"Een sluitende verklaring voor het aantal verkeersdoden is er niet. Ook de incidenten van afgelopen weekend zijn niet met elkaar te vergelijken. ,,We zijn bezig met een onderzoek naar de snelwegen, maar dat zijn nog relatief veilige wegen”, aldus Rugebregt."

M.a.w., al die gevoelsdingen kunt u opbergen. Er is geen overlappende oorzaak bekend, en dus voorlopig geen oplossing. Eerst meten, dan weten. Uw vermoedens tellen niet.

DeJemelscheet | 28-10-19 | 16:03 | 2

Die overlappende oorzaak is er wel...... en dat is een combinatie van totale schijt aan een ander en het overal mee wegkomen door geen merkbare controle (anders dan drie maanden later een bon voor 5 km te hard op de mat)

trottle | 28-10-19 | 16:08

Wanneer iedere verkeersdeelnemer zijn gezond verstand zou gebruiken en daarbij de regels van beleefdheid in acht zou nemen, kunnen de verkeersregels allemaal worden afgeschaft. Nu begint de ellende bij de rijopleiding.

chroll | 28-10-19 | 16:02

De jongste generatie denkt dat overal een reset-knop op zit, en dat hun lichaam dus onsterfelijk is.
En als artsen er al in slagen iemand terug te zetten naar 'fabrieksinstellingen' is dat veel goedkoper voor de jonge man, dan b.v. het repareren van een kapotte auto.
En dan een vraag? Is er een uitsplitsing naar nationaliteit/afkomst en naar het land waar het rijbewijs is behaald? Ons Saba had ook geen beste reputatie.

CiTy3 | 28-10-19 | 16:01

Afstand houden zou al veel helpen.
Zelfs als er ruimte genoeg is, hangen ze op elkaars bumper. Is er anderhalve auto ruimte, schiet iemand er al tussen, zonder richting aan te geven.

arie-hoax | 28-10-19 | 16:00

Minder elektrische auto's misschien?
Begreep dat uit een verzekering rapport kwam bovendrijven dat elektrisch auto's bovengemiddeld meer schade hebben (/dus ook veroorzaken) dan ongesubsidieerde auto's.
Misschien niet gewenst door Jesse G. en zijn aanhang.
Maar die kan je altijd nog voordrachten over minder boeren laten houden in Ethiopië.

MorgenEenAnder | 28-10-19 | 16:00 | 2

Kan zijn dat ze duurder zijn om te repareren maar ook doordat ze meer schade hebben door hun hoge gewicht. Zelfs andere oorzaken zijn denkbaar.

kortebroek | 28-10-19 | 16:22

Waar kan ik dat rapport vinden?
Graag naam & rugnummer.

afdankert | 28-10-19 | 20:28

Tja jesse klaver naar noord-korea laten reizen. Ten eerste begrijpen ze daar zijn politiek en ten tweede heeft het land zeer weinig verkeersdoden, kan hij uitzoeken hoe die dekselse noordkoreanen dat bewerkstelligen.

jan huppeldepup | 28-10-19 | 15:58
-weggejorist-
BinAardig | 28-10-19 | 15:55 | 2

Ga anders eerst even op zoek naar een oorzaak in plaats van de oplossing.

Balzakius | 28-10-19 | 15:55 | 1

Hear hear

Dr.JayJay | 28-10-19 | 17:10

Minder minder minder vrachtverkeer. Maar echt, veeeeeel minder vrachtverkeer. Er wordt zoveel nutteloze rommel heen en weer gereden (Ali express, Primark, maar ook voedsel), dat kan en moet minder. En dan is er meer ruimte, minder irritatie, minder ongelukken. Jeej

KingForADay | 28-10-19 | 15:53 | 5

Ja, goed plan ! Dit betekent dat u vrijwillig achteraan wilt sluiten in de rijen voor uw supermarkt. Droom rustig verder.

Bolder | 28-10-19 | 15:58

U denkt dat als iedereen apart gaat rijden dat het rustiger wordt als dat er nu 1 gemeenschappelijke vrachtwagen rijdt? Wat een niveau! Hetzelfde met de pakketbezorgers: Denkt u nu echt dat 1 busje slechter is dan dat iedereen apart naar een winkel gaat?

kortebroek | 28-10-19 | 16:34

Zwaar verkeer scheiden van licht verkeer waar mogelijk zou inderdaad veel helpen.

Alexander des Burgus | 28-10-19 | 19:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik mis een belangrijk optie: Een betere opleiding!

Ik werk naast een rijschool en zie dagelijks wat voor niveau de instructeurs hebben. Hinderlijk parkeren (omdat het niet verboden is), parkeren voor een uitrit (oh.. dat zag ik niet), stoppen zonder reden (even wat vertellen aan de lessert), van richting veranderen zonder richtingaanwijzer (oh.. niet gezien), anticiperen? Wa's da? etc, etc,

Mij is ooit geleerd "JE MAG NIEMAND HINDEREN". (het werd me ook in kapitalen uitgelegd zeg maar).

DatInternetDingetje | 28-10-19 | 15:49

Als je phone aan staat dan ben je te tracken.
Dus bij een ongeluk verplicht laten checken of je met je phone bezig was.
Zoja, dan heb je een probleem.

watergeus | 28-10-19 | 15:48 | 1

Veel mensen gebruiken hun telefoon ook voor de routebeschrijving. Hoe maak je daar verschil tussen?

zwarte_weduwe | 28-10-19 | 15:50

.. anders, namelijk klimaatneutraal aan de stikstof lurken en spijbelen voor het klimaat.
De enige manier waarop de ondergang van de wereld over (binnen nu alweer) 12 jaren afgewend kan worden. Aldus een groen uitgeslagen kobold.

Jan Passant mk2 | 28-10-19 | 15:47

Wel potverdomme, ik ben 74 maar daag iedereen uit om het op te nemen tegen mij op de autobaan.
Qua rijden, kennis van verkeersregels, bumperkleven, spookrijden zonder schade, rijden met een hand en urineren met de andere.

bolletje kaas. | 28-10-19 | 15:46 | 2

morgen komen zij voor bolletje kaas, wat niemand kan schelen omdat zij geen bolletje kaas zijn. Daarna ..

Jan Passant mk2 | 28-10-19 | 15:51

Mee eens. Ik ben 76 jaar, heb 2 miljoen km gereden zonder ongeval, zelfs met -aan mijn zeer bescheiden inkomen gekoppelde - minderwaardige auto's, (APK bestond nog niet). En ook ik heb ooit neergekeken op oudere weggebruikers. Onterecht, weet ik nu.

chroll | 28-10-19 | 15:57

minder immigratie

Johan1235 | 28-10-19 | 15:46 | 3

Dat is zonder gekheid voor elk probleem dat we in Nederland hebben een goede oplossing.

zwarte_weduwe | 28-10-19 | 15:48

Stoppen met al die kudtregels. Verleden week vanaf de Rijnmond richting Alkmaar gereden. Maar liefst 17 stuks aan verscheidene snelheden gepasseerd, op 100 kilometer.... serieus, gaat nergens over.

Sjorsch | 28-10-19 | 15:45 | 1

Tja dat is gemaakt voor cent int bakkie, als het doorlopend 80 of 100 was verdiend de staat minder want de meeste zetten dan hun automaat aan. Ze pakken je lekker bij van 100 op 80 als je even niet oplet.

jan huppeldepup | 28-10-19 | 16:05

1 en liefst 2l water drinken per dag.

Einde van de Domheid | 28-10-19 | 15:44

Aan de reaguurders die iedereen en zijn moeder het OV in willen hebben: dat is Randstad- en grote steden-gelul. In het grootste deel van ons land zijn de verbindingen ronduit kudt of je kunt er helemaal niet komen. Ik kan je voorbeelden van 30 minuten met eigen auto of 2,5 uur met OV laten zien op het platteland. En dan mag je hierbovenop ook nog 20 minuten lopen toevoegen. Niet iedereen woont en/of werkt in prima ontsloten gebieden. Als beide slecht bereikbaar zijn ben je helemaal de Sjaak.

goedverstaander | 28-10-19 | 15:43 | 2

Nee. Het OV zou een nutsfunctie moeten hebben, inclusief fijnmazige OV taxi's. In plaats daarvan is er een buitengewoon gekunstelde constructie waarbij de overheid ondernemertje speelt Want leuke baantjes voor uitgerangeerde politici. Van de NS en Prorail tot provinciale en gemeentelijke busbedrijven. En dan sneuvelen zogenaamde onrendabele trajecten het eerst, terwijl die de meeste baat bij adequaat OV zouden hebben.

Het GVB van Amsterdam is een van de bekendste voorbeelden van hoe dat tot de meest corrupte en wanstaltige verspilling van gemeenschapsgeld leidt. Je betaalt als belastingbetaler zowel voor de infrastructuur en via de kaartjes voor de organisatorische waterhoofden.

Los van de toename van de algehele mobiliteit, inclusief studenten, starters en senioren, het huidige model is nog niet eens suboptimaal. Het is een grabbelton van inhalige ambtenaartjes en politici.

Probleem is dat e.e.a. ook ten koste zou gaan van de BPM, provinciale opcenten, accijnzen en nog veel meer. En leg dan het maatschappelijke profijt nog maar eens uit aan al die krentenkakkers in Den Haag c.s.

Dat is het probleem. En het mag dus blijkbaar honderden doden per jaar kosten.

PS: hier zit logistiek veel meer achter, o.a. het ideale investeringsniveau gegeven piekbelastingen (de spits, zie bijvoorbeeld ook ons stroomnet), maar alleen al het dempen van die piekbelastingen zou zo maar eens kapitalen kunnen schelen. Een beetje inschikken met zijn allen, zoals vroeger in Nederland, in plaats van alleen maar ikke, ikke, ikke. Scheelt ook nog eens fors in de collectieve bloeddruk.

Hetkanverkeren | 28-10-19 | 16:47

De F5 knop verwijderen...?

De-Canadees | 28-10-19 | 15:42

Tsja... met z'n 18 miljoenen op een postzegel wonen. En allemaal willen ze een auto.
Onverdraagzaamheid, ongelukken, irritaties die eindigen in steekpartijen. Op elkaars lip zitten heeft consequenties...

Pierre Lebon | 28-10-19 | 15:42 | 2

Tip: Denemarken; een verademing!

theo-is-dood | 28-10-19 | 19:49

Telefoonblokkering in de auto? Hoe denk je dat een handsfree telefoon normaal gesproken werkt? Met je handjes? Naast je op de stoel? Nummer kiezen en aannemen door je toestel aan te raken? Das dan niet echt handsfree, he.

LOL stelletje paupers.
Neem een serieuze auto met echte handfree en je belt zonder het stuur los te laten. Twee handen aan het stuur, beller zichtbaar in de head on display, kiezen met een draaiwieltje :)
Ogen niet van de weg en beide handen steeds aan het stuur.

Dr.JayJay | 28-10-19 | 15:41 | 7

@VanBukkem | 28-10-19 | 15:47: Dan zie je geprojecteerd op je voorruit wie er belt. En ook wie je selecteert met je duim om te bellen...
En je ziet de weg en alle auto's. Tegelijk. Head up display is projectie op je voorruit.

Dr.JayJay | 28-10-19 | 17:14

@Dr.JayJay | 28-10-19 | 17:14: Dat is mooi zo'n systeem alleen de prijs die de fabrikant voor die optie en het bijbehorende pakket vraagt is niet grappig.

voldemort | 28-10-19 | 17:48

Het bellen zelf (zowel in de auto als daarbuiten) is inmiddels sterk afgenomen maar het internetten (berichten) is toegenomen en ook gevaarlijker vanwege de text die je dan gaat zitten lezen en dus niet op de weg kijkt. Projectie-schermen met teksten op de voorruit zijn daarbij dus geen oplossing. Het akoestisch gebruik (voorlezen door toestel) kan een betere oplossing zijn. Alle media & tech-afleiding in de auto's op onze enorm drukke wegen is sowieso een 'uitdaging' die men niet zou moeten willen aangaan.

afdankert | 28-10-19 | 20:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Anders, namelijk: veel minder verkeerstekens, borden en verkeerslichten. Flink daarin snoeien en de basis verkeersregels prevaleren. Werkt in andere landen ook prima en scheelt een hoop onduidelijkheid binnen en buiten bebouwde kom. Dat dwingt mensen ook tot voortdurend goed opletten.

www.pzc.nl/binnenland/onderzoek-toont...

Chiant | 28-10-19 | 15:41

De wereld heeft sowieso te veel mensen, dus niets aan doen zou ik zeggen.

mamiros | 28-10-19 | 15:41

Ongelukken worden in een bepaald hokje gedrukt voor de statistieken. Zo was er een provinciale weg hier in de buurt die erg in trek was bij suïcidale mensen. Deze zochten met auto of motor een grote vrachtwagen op. Algemeen bekend maar was niet goed voor de statistieken en vervolgens moest de hele weg aangepast worden. Ook een snelheidsverlaging van 100 naar 80.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er veel beter geregistreerd dient te worden wie de veroorzaker(s) is/zijn. De vermoedelijke oorzaak, drugs- en drankgebruik van de veroorzaker(s) en anderen splitsen, vermoeidheid vastleggen, herkomst rijbewijs, bellen of appen of andere afleiding, inzittenden met hun leeftijd, medicijngebruik, weersomstandigheden inclusief temperatuur, merk+type+bouwjaar+apk voertuig, enz. Want zonder goede gegevens waarschijnlijk geen juiste beslissingen. En ja, voor notoire snelle brokkenpiloten iig een GPS gestuurde snelheidsbeperking. En ja, het is de hele dag gewoon verrekte druk op de NLse wegen. Dus immigratiebeperking en meer wegen.

kortebroek | 28-10-19 | 15:41

Meer tractoren op de weg. Gaat de snelheid omlaag.

Mart6037 | 28-10-19 | 15:40

Aantallen verkeersdoden per miljoen inwoners is een internationaal geaccepteerde manier van rekenen. We zitten hier in NL op 40 - 50 verkeersdoden per miljoen inwoners. Ga eens uitzoeken hoe dat in andere landen zit. Doe eens een beetje moeite om uit te zoeken hoe dat in het prachtige New Zealand bijvoorbeeld zit. Meer dan het dubbele. Over Zuid Afrika ga ik het helemaal niet eens hebben.
Is er hier in NL misschien ook iets veranderd in aanrijtijden?
(hoewel je soms maar beter dood kan zijn dan de rest van je leven verlamd)

hotnot | 28-10-19 | 15:40

Niets aan doen, is goed voor (de achterban van) de orgaanrovers van Orgaan'66

Ruben Koene | 28-10-19 | 15:39 | 1

Als je van 100 binnen 1/10 seconde stilstaat dan is er niet veel meer over van je ingewanden.
Dus je plannetje gaat niet werken.

watergeus | 28-10-19 | 15:50

Tsja, als je ieder jaar 100K+ nieuwe Nederlanders binnenhaalt moet je er niet vreemd van opkijken dat het drukker op de wegen wordt. Zonder migratie zou de bevolking krimpen, en er dus steeds minder auto's op de weg zijn.

Road to serfdom | 28-10-19 | 15:39 | 2

Aan de andere kant kunnen er wel veel migranten in één auto.

gestoptmetroken | 28-10-19 | 15:57

Er waren in de jaren ‘60 veel meer verkeersdoden dan nu en toen met veel minder verkeersdrukte

Fontanarossa | 28-10-19 | 15:38

12 steden, 13 ongelukken terug op de buis.

Tony S | 28-10-19 | 15:37

Zo moeilijk is het niet. Als ik naar het artikeltje ga van de 4 doden in 1 weekend zie ik wéér een oud koekblik op de foto. Weer zo'n 15 jaar oude Twingo met 0 veiligheidsmaatregelen en een kreukelzone van 1,5 millimeter erin. Al deze ongelukken en de gevolgen zijn extreem duur, stop dat geld lekker in subsidie zodat elke bijstandstrekker z'n koekblik kan inruilen voor een fatsoenlijke moderne auto. Maak vervolgens opties zoals adaptive cruise control en lane assist standaard en verplicht en dan word alles ineens een stuk veiliger. Ik kan puur hypothetisch met volle snelheid op een file afrijden terwijl ik blind op m'n telefoontje kijk (doe het nooit en raad het iedereen af) en de auto remt ruim van tevoren af. En zelfs als de systemen falen, of de bestuurder faalt zo erg dat geen veiligheidssysteem de boel nog kan redden, dan zit je nog steeds in een fatsoenlijke carrosserie met kreukelzones en airbags genoeg om de zwaarste klap op te vangen.

Alca | 28-10-19 | 15:35 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Anders namelijk: bij iedere verlenging van het rijbewijs moet je opnieuw examen doen. Dan ben je er nog niet natuurlijk, maar da's in elk geval iets dat je zou kunnen doen.

zwarte_weduwe | 28-10-19 | 15:34 | 3

Gratis examen bedoel je toch?

peterdh | 28-10-19 | 15:49

@zwarte_weduwe | 28-10-19 | 15:59:
Wat het namelijk is, is dat de overheid heul goed in de gaten heeft dat de auto voor 90 procent van de rijders essentieel is. En dus ook geen mogelijkheid onbenut zal laten om zo'n voorstel uit te zuigen tot op de laatste cent. De auto is een melkkoe die tot op de laatste druppel 24/7 machinaal aan 6 tepels tegelijk wordt uitgemolken. 24/7 verkeerscontroles, bv 's nachts op lege 6 baans wegen flitsen voor 1km te hard. Zogenaamd voor de verkeers veiligheid. Dat heel Nederland dat soort dingen pikt is mij een raadsel.

peterdh | 28-10-19 | 21:47

Eerst goed antwoord geven op de vraag of het a. dat meisje of b. die meisje is. Bij antwoord b niet eens rijles laten nemen.

Jemoesteensweten | 28-10-19 | 15:34 | 1

De water

Zendavesta | 28-10-19 | 15:46

Afgelopen zomer geizen in Vietnam op elke km2: 10.000 scooterende spleetoogjes die allemaal een rijbewijs bij een pak taugé halen. En het gaat gewoon goed. Meer regels wil niet altijd zeggen dat het veiliger is.

nietsdoenerT | 28-10-19 | 15:33 | 3

Dat het aantal verkeersdoden per 100.000 voertuigen per jaar in Vietnam bijna 10x zo hoog ligt als in Nederland laat u gemakshalve maar even terzijde liggen. U bent er vast ook zo een die 80 km/h rijdt binnen de bebouwde kom en via het rekensommetje: 80 - onnauwkeurigheid op de snelheidsmeter - correctie voor kleinere maat op zomerbandenset - wettelijke correctie op de politiemeting, toch nog op 50 km/h uit komt.

Zendavesta | 28-10-19 | 16:01

@Zendavesta | 28-10-19 | 16:01:
Wat is er mis met het rijden van 56km/h GPS wanneer je pas vanaf 7km/h te snel bekeurd wordt?

Majoor Pikindewind | 28-10-19 | 17:21

@Majoor Pikindewind | 28-10-19 | 17:21:
Niemand zegt dat daar iets mis mee is, beter lezen de volgende keer.

Zendavesta | 28-10-19 | 23:20

Iedereen die in de auto op z'n telefoon zit en betrapt wordt door de politie 20 jaar celstraf geven, en anders vogelvrij burgerarrest.

Draak uit Brabant | 28-10-19 | 15:33 | 2

Als ik op mijn telefoon ga zitten is hij stuk.

kapt.Jerkoff | 28-10-19 | 15:45

grenzen dicht, dan heb je binnen 10 jaar een kleinere bevolking en daarmee dus minder mensen op de weg en dus minder ongelukken

manke_ooievaar | 28-10-19 | 15:33

Hufterigheid en de schijt aan alles en iedereen hebben is een grote schuldige. In mijn niet al te witte buurt lijkt het echt alsof iedereen zn rijbewijs in de jungle danwel woestijn heeft gehaald. Niet kijken, debiel hard rijden waar het niet kan, schelden als je toetert als iemand door rood rijdt/loopt. Als ze al niet aan de telefoon zitten of een lachgasballon naar binnen slurpen..

Zalluf | 28-10-19 | 15:33

Tegenwoordig zitten nieuwe auto's bomvol electronische onzin , tel daar het appen en bellen bij op en een fatale klapper is zo gemaakt . Morgen direct invoeren : bij bellen of appen een boete van 2500,- euro en direct je rijbewijs inleveren voor een jaar en let op dan zal het aantal ongelukken gelijk drastisch minder zijn . Deze maatregel bespaard direct heel veel verdriet en ellende binnen gezinnen en families .

leo59 | 28-10-19 | 15:32

Eerst maar even onderzoeken waar het echt aan ligt. Met onderscheid tussen N en A wegen natuurlijk.
Voorbeeld
N-wegen: bomen te dicht bij, zachte bermen, wegen te smal + te veel lokaal verkeer + geen of nauwelijks alcohol controles?
Veel en veel te veel oude auto's in NL met rotte remmen ed (ja hoor voldoet aan de norm, LOL): BPM afschaffen, NL-ers aan een nieuwe auto.
En alle die recente import: heeft dat een rijbewijs? Echt?
En al die EU chauffeurs met brakke vrachtwagens: waarom mogen die wel op de weg en zou bij ons zo'n vrachtwagen geen APK krijgen? Vroeger zag je klapbanden enkel in IT of GR of zo, een enkele keer in DE, nu zie je dat (al 20 jaar) echt overal...
Etc.

Anders wordt het weer papen en nathouden met onzinnige maatregelen die niet werken omdat ze ongefundeerd zijn.

Dr.JayJay | 28-10-19 | 15:32

Wat wil je ook. Voor een steeds groter aandeel telt een (kafir) mensenleven amper. Ze walsen pardoes over je heen en rijden lekker door, uitroepteken. Met dank aan 'je weet wel'....

BinAardig | 28-10-19 | 15:31

Het is erg simpel: elke gemeente verplichten twee black spots per jaar te verbeteren.

Daarnaast, indien geen snelweg, elke plek waar iemand verongelukt aanpakken als dit te voorkomen was geweest.

Tot slot stoppen de verkeershufters te fopstraffen.
Bezopen in de auto = 5 jaar niet rijden plus auto afnemen.
Bezopen een ongeval veroorzaken = 25 jaar niet rijden plus echte straf.
Bezopen iemand morsdood rijden is minimaal 15 jaar cel en nooit meer rijden.

de Voorzittert | 28-10-19 | 15:29 | 3

Juist.

letopuwzaak | 28-10-19 | 15:33

Mwaoh, volgens mij ligt het niet zo zeer aan de wegen die we in dit land hebben. Volgens mij ligt het veel meer aan het rijgedrag van de mensen. Er zullen altijd idioten opstaan in het verkeer. En om dan iedere keer dat het mis gaat de weg maar weer aan te pakken en nog meer drempels en vangrails te plaatsen, dat gaat ons als belastingbetaler een godsvermogen kosten. Nee, hoe triest het ook is, een paar verkeersdoden per jaar zullen we gewoon moeten accepteren. Anders gaan we failliet. Door een stelletje idioten dat het rijbewijs niet waard is.

VanBukkem | 28-10-19 | 15:37


Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: Nederland is zwaar overspannen, en vooral in het verkeer komt dit tot uiting.

Rammstein | 28-10-19 | 15:29 | 2

Aan de ene kant gunt niemand elkaar de ruimte, aan de andere kant wordt er expres verkeerd voorgesorteerd bij het stoplicht en om de wegafscheiding heen gereden. Wat een gekloot hier, als je het vergelijkt met hoe er in andere landen gereden wordt.

Ook zo vaak dat mensen het doel van een invoegstrook niet snappen. Stug bumper aan bumper blijven rijden zodat je er niet tussen kunt. "ik was eerder"-stumpertjes die niet snappen dat je het kruispunt ervoor onnodig blokkeert als je niet de volledige strook gebruikt.

Kapucijnes | 28-10-19 | 15:41

Anders, namelijk : Dubbel paspoort, dan geen rijbewijs.

Baron Clappique | 28-10-19 | 15:29 | 3

Baron Clappique | 28-10-19 | 15:29 |

Of de leeftijd voor de nieuwe Nederlanders ( … ) voor een rijbewijs omhoog. Vijfenvijftig of zo.

Rammstein | 28-10-19 | 15:31

Mensen met een dubbel paspoort hebben ook vaker epileptische aanvallen onder het rijden . Pas weer, 3 doden.

Tishetnetnie | 28-10-19 | 15:41

Voor alle kameelridders verplicht een snelheidsbegrenzer afgeregeld op een maximum snelheid ter hoogte van hun IQ + GPS, zodat dit binnen de bebouwde kom gehalveerd wordt.

NB: Volgens een integere ex-politicus is er een verschil in gemiddeld IQ tussen bepaalde niet-genoemde etniciteiten in een niet nader genoemd donker werelddeel.

Opmerkelijk is een schijnbare overeenkomst tussen de maximaal door een kameel te behalen snelheid (over korte afstanden) en het veronderstelde IQ van diegenen die zich trots beroepen op afkomstig te zijn uit het leefgebied ervan.

Milton_Styx | 28-10-19 | 16:07

Wat is de oorzaak van die verkeersdoden? Alle bestuurders bezopen of zoals laats een islam-gek die 2 mensen mee de dood in neemt?
Verschillende oorzaken; zelfde gevolg , er had geen 1 oplossing beide gevallen kunnen voorkomen

Haram_Kafir_4ever | 28-10-19 | 15:26

Inderdaad. De afgelopen 10 jaar is het aantal verkeersdoden ongeveer gelijk gebleven en daarvoor was het veel hoger. Terwijl er nu meer verkeer is en mensen zijn dan 10 jaar geleden.

tipo | 28-10-19 | 15:28

@tipo | 28-10-19 | 15:28: Is dat niet vertekenend omdat er 10 jaar geleden er minder veiligheid maatregelingen in auto's zitten om het rijden veiliger te maken?
Misschien ook wel handig om het aantal niet-dodelijke verkeersongelukken te vergelijken met die van 10 jaar geleden.

Vini_Q | 28-10-19 | 15:37

Uit bronnen van het Trauma-wereldje, de belangrijkste oorzaken voor verkeersongelukken: Te jong, te snel, drank, drugs.

Thierry-Rosette | 28-10-19 | 15:24 | 1

Dus niet : Te oud, te langzaam, verkeerde bril op, en te veel medicijnen die de reactiesnelheid negatief beïnvloeden.

Baron Clappique | 28-10-19 | 15:32

En van mij mogen ze de minimumleeftijd waarop je je rijbewijs mag halen ook wel met een paar jaar omhoog gooien. Het zijn bijna altijd van die gastjes van een jaar of achttien, negentien, twintig, die die dodelijke ongevallen veroorzaken.

VanBukkem | 28-10-19 | 15:23 | 4

Ja, vanmorgen kwam mijn dochter van 17, bijna 18, uit de lesauto stappen met de mededeling dat ze het rijbewijs heeft gehaald. Ontzettend blij natuurlijk maar tegelijk bekruipt je het gevoel van onbehagen als je dit leest.
Binnenkort: Pap mag ik de auto mee dit weekend naar de disco..?
Kippenvel. Maar ze moeten het toch leren.

nuchterbekeken | 28-10-19 | 15:45

@nuchterbekeken
"Nee, je mag pappa's auto niet mee naar de disco."
Hee, toen ze zestien was ging ze ook op de fiets.

VanBukkem | 28-10-19 | 15:50

Juist, de leeftijd moet omhoog. Wat je nu achter het stuur aantreft, iele mensjes, onzeker als de pest.

vluchtelingallergie | 28-10-19 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

Nieuwe technologie. Het ultieme idee wat betreft mobiliteit is al in de jaren 60 geïntroduceerd in de sf-serie Star Trek. Ondertussen doet de mensheid er helemaal niets mee.. onbegrijpelijk.. Met gerichte marketing kunnen we wellicht twee afgebakende doelgroepen, notoire snelheidsduivels en beruchtste bontkraagjes motiveren om aan de ontwikkeling van deze baanbrekende revolutionaire beamtechniek mee te werken in de functie van testpiloot. Want elke nieuwe technology has its flaws. Beam me up Scotty !

suscrofa | 28-10-19 | 15:23

Nederland is te vol en druk, meer verkeer ( meer buitenlandse rijbewijzen ) dus meer ongelukken. Ook heerst er een laag bloedsuiker dingetje. achja gelukkig gaat Nos ons morgen vertellen dat we ondanks dit weer allemaal gelukkiger zijn geworden.

keistad | 28-10-19 | 15:22

Nog even over die klapper op de A2.... Je weet wel, waar het AD zo lief over de dader schrijft... Dat was toch helemaal geen ongeluk? Precies daar waar de vangrail stopt schiet zonder enige aanleiding een auto door de middenberm en rijdt een echtpaar dood. Ik zeg niet dat 't net zo moeilijk is als het parkeren van een vliegtuig in een flat, maar vanzelf gaat 't ook niet. Wat niet helpt: de bestuurder, van mohammedaanse persuasie, wordt zo opgehemeld aan alle kanten.. Lieve jongen, inzamelingsaktie, fonteintje in Marokko naar ´m vernoemd.. Camerabeelden iemand? Getuigenverklaringen? Of hebben we een nieuw soort "incident", het verkeersincident?

Tom Hagen | 28-10-19 | 15:22 | 7

Toen twee dagen na dit "incident" al werd gerept over "geen camerabeelden", "de oorzaak zal nooit achterhaald worden" en wat u hier al aangeeft "lieve jongen/universitaire opleiding/inzamelingsactie/marokkaan/Vianen etc etc" kreeg ik al buikpijn. Temeer nadat ik dat verslag las van die getuige die deze aanslag nog net kon ontwijken... een woest schreeuwende baard.

de directeur | 28-10-19 | 15:32

www.ad.nl/utrecht/drie-doden-bij-cras...
Getuigenverklaring van een voorbijganger op de A2. Autootje reed honderden meters op de linker vluchtstrook tegen het verkeer in, chauffeur rustig. Getuige passeerde hem op enkele meters maar zag daarna in de achteruitkijkspiegel het autootje ineens midden op de weg en een enorme rookwolk. Duidelijk...

5611 | 28-10-19 | 16:04

De weg met een miljoenmiljard camera’s per kilometer, maar geen beelden. Rij er een kilometer te hard en je wordt van alle kanten gefotografeerd in het hele electromagnetische spectrum en binnen 2 dagen heb je een accept-giro van het CJIB in de brievenbus. Maar hiervan zijn geen beelden. Dat is inderdaad merkwaardig. Maar ja, mag je geen vragen over stellen. Althans niet hardop.

Stormageddon | 28-10-19 | 16:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik rijd vrij aardig maar de rest om mij heen maakt er een zooitje van. Allemaal.

Pedronegro | 28-10-19 | 15:21 | 1

Het goede voorbeeld geven is erg belangrijk.

Baron Clappique | 28-10-19 | 15:33

De taart is goed verdeeld.
Met de kleinste, de flitspalen, ben ik het wel eens. Die zetten geen zoden aan de dijk en lijken meer een melkkoetje. Voor het inperken/controleren van het merendeel van de rest is inzetten van meer Raymond & Patrick 's wel een aardig middel denk ik.

NiCeY | 28-10-19 | 15:21

Eerst het Wilhelmus zingen, dan pas rijden.

RickTheDick | 28-10-19 | 15:21

Behalve meer flitspalen mag van mij het hele rijtje eigenlijk wel.

overVecht | 28-10-19 | 15:20

Rij-examens na 12 lesuurtjes over bekende examenroutes en dus na 12 uur rij-ervaring op 1 route al solo mogen rijden is idioot. Stel je voor dat luchtvaartmaatschappijen zulk eisen zou stellen voor piloten.
Minimaal 100 uur praktijkles waarvan 90% buiten de eigen regio, en dan hooguit een voorlopig rijbewijs waarmee je alleen onder begeleiding van een ervaren chauffeur de weg op mag. En pas na 1000 uur rijervaring een permanent rijbewijs waar je solo mee mag rijden. En dan verplichte onderdelen in de rijopleiding en examen: slipcursus, crashcursus, EHBO.
Als we daar eens mee beginnen. Dan zeef je de grootste brekebenen en slechtste chauffeurs al weg. (En alle caraibische sluiproutes en automatisch inwisseling van buitenlandse rijbewijzen stoppen, uiteraard.)
Bij veel automobilisten heb je toch het idee dat ze het rijbewijs bij de voetbalplaatjes van de intertoys cadeau hebben gekregen.

Stormageddon | 28-10-19 | 15:20 | 4

@Cadaver | 28-10-19 | 15:24:
Dat kan tegenwoordig heel simpel. Een auto uitrusten met een keycardsysteem waardoor de auto alleen start als er een geldig rijbewijs in de gleuf zit die meteen de rijgegevens logt. En je hoeft niet te rijden. Er is geen verplichting om en rijbewijs te hebben. Voor elk lullig baantje heb je tegenwoordig een HBO diploma nodig, maar elke idioot zou wel een rijbewijs moeten hebben?
Zelfs een vuilnisman moet tegenwoordig een gecertificeerde milieureiningsdeskundige zijn maar voor het bedienen van een gemotoriseerd voertuig op de openbare weg is een paar uurtjes les voldoende? Om te leren hoe je gas geeft, schakelt en remt, fileparkeert en een bochtje achteruit moet doen is dat net aan voldoende, maar om je veilig door het verkeer te bewegen is het dat zeker niet.

Stormageddon | 28-10-19 | 15:57

@Stormageddon | 28-10-19 | 15:57:
100 uur aan 85 euro. Tuurlijk.
Het blijft toch fascinerend om te zien hoe verschillende groepen verschillende sporen gebruiken (zoals autorijden en vliegen stervensduur of schuldroepend te maken) om het recht op het zichzelf comfortabel te verplaatsen toch weer het alleenrecht van de elite te maken.
Begint wanhopige vormen aan te nemen. Zit de elite krap of zo? Of zijn ze beducht voor gelijkschakeling?

reservebelgië | 28-10-19 | 19:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wil je in één klap dat stikstofgeHiemstra en groeiende aantal verkeersongelukken oplossen, dan is Gratis OV een mooie oplossing. Eenmaal ingevoerd, dan kan je asociaal weggedrag knoerter hard aanpakken, want de boef kan ook met het OV reizen ipv de heilige koe. Ook voor degenen die blijven autorijden is gratis OV een prachtige optie om de auto in gratis parkeerzones van de grote stad achter te laten en vervolgens per bus/metro/veer/trein de laatste loodjes af te leggen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-10-19 | 15:20

✔ Anders, namelijk... : de minimum leeftijd (voor het behalen van een rijbewijs) is niet zo lang geleden verlaagd. Wat we moeten doen is die leeftijd VERHOGEN!
Als we die nou 's op 30 jaar zouden zetten (40 mag van mij ook), dan heb je:
a. veel minder jonge chauffeurs op de weg. Jonge chauffeurs maken méér brokken dan die van iets hogere of middelbare leeftijd, dat kan elke verzekeraar beamen. Dus minder jonge chauffeurs op de weg = veiliger verkeer = minder doden.
b. bovendien, met minder auto's op de weg is het rustiger, = ook veiliger.
c. tot slot, er lopen figuren in dit land rond die denken dat minder auto's beter voor het milieu is.
Wat wil je nou nog meer??

L. Vis | 28-10-19 | 15:18 | 5

@L. Vis | 28-10-19 | 15:19:
Voor alle kameelridders verplicht een snelheidsbegrenzer afgeregeld op een maximum snelheid ter hoogte van hun IQ + GPS, zodat dit binnen de bebouwde kom gehalveerd wordt.

Milton_Styx | 28-10-19 | 15:51

@L. Vis | 28-10-19 | 15:47:
Er zijn veel goede chauffeurs onder jongens met een IQ lager dan 110. Zijn vaak heel bewust bezig met alles wat met hun auto te maken heeft.
Onder andere vrachtwagens zitten er vol mee.
Ik ben het met je eens dat roekeloosheid vaak een adolescentenziekte is maar dat nadeel weegt niet op tegen het voordeel van jong geleerd oud gedaan.

Veel hogeropgeleiden met 10 studiejaren inclusief ov-kaart op hun cv die te laat zijn gaan autorijden begrijpen gewoon bar weinig van het verkeer. En in die groep vallen papa en zoon van Wijngaarden trouwens.

Het gaat er om dat mensen blijven opletten en niet buiten het verwachtingsveld van een ander komen, jong en oud.

Ben-Bataaf | 28-10-19 | 16:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon om iedere 100 meter een matrixbord plaatsen met vage aanwijzingen, dat zal ze leren.

Reebensteeltje | 28-10-19 | 15:17

Allemaal aan de Gazelle.

Aap Noot Miesje | 28-10-19 | 15:17 | 1

Precies. En gratis Openbaar Vervoer. Dat is in de exploitatie goedkoper, iets wat al decennia bekend is maar marktwerking en zo, en de maatschappelijke "milieu" opbrengsten zijn niet eens te becijferen. Kunnen al die honderden miljarden van de klimaattafel en de genocide op de boerenstand meteen het grote ronde archief in.

Oh, en werkgevers van het VNO-NCW? Reken je medewerkers eens af op hun output en niet hun input (aanwezigheidspremie). Gaat je bonus pas echt flink van omhoog. Die dan weer wel.

Hetkanverkeren | 28-10-19 | 15:33

Speed kills.
Dus snelheid omlaag.
En testen op drugs.

RickyLaRue | 28-10-19 | 15:17 | 1

Speed killszzzzz.. z.zzz.z.z.zzzz *gaaaaap*
Word eens wakker we leven niet meer in de jaren 80 waar dit populistische spreukje nog aasloeg. We weten tegenwoordig wel beter (Afleiding, nonchalant gedrag, drank(etc)rijders)

Mijnbescheidenmening | 28-10-19 | 17:44

Anders namelijk Educatie. Dit is een bijwerking van de domheid die nu in de bevolking heerst. Rubberentegelmentaliteit en automatisme zonder enige vorm van gezond verstand is dodelijk in het verkeer.

Pienow | 28-10-19 | 15:16

Autonoom vervoer Olé Olé! Maar de conservatieven onder ons gaan weer klagen over het feit dat ze geen controle hebben over mogelijke ethische keuzes van de auto.

RandomAct | 28-10-19 | 15:16

Toetsenbord van de telefoon zou moeten blokkeren als de gps een bepaalde snelheid registreert.
Ook zou er een minimum snelheid moeten komen, zodat de snelheidsverschillen verkleinen en er een stuk minder onnodig geremd hoeft te worden.

Minimum snelheid van 60 op de snelweg is vragen om problemen.
Net als de 100-rijders die links alles in elkaar laten schuiven.
Wil je links rijden? Verplicht 130.
Te traag net zo bekeuren als te snel.

Ben-Bataaf | 28-10-19 | 15:16 | 6

@Ben-Bataaf | 28-10-19 | 15:23: Vervelend! Dan kan ik als bijrijder de politie niet bellen als ik een spookrijder zie.

De vries, Henk. | 28-10-19 | 15:57

@De vries, Henk. | 28-10-19 | 15:57:
Jawel hoor.
He Siri, 112 roepen.

Ben-Bataaf | 28-10-19 | 16:19

Beetje een paardenmiddel hè? Dat is hetzelfde als de maximale snelheid van een auto vasthangen aan het gps-systeem. Ik ga voor meer handhaving door onopvallende auto's. Worden de echte hufters eruit gepakt en niet degene die een paar km/h te hard rijden op een vijfbaanssnelweg.

deBelastingplichtige | 28-10-19 | 16:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Anders: elke 15 jaar herkeuring voor iedereen en accepteren dat waarschijnlijk slechts 60% van de bevolking capabel genoeg is voor een rijbewijs.

De ongelukken van de afgelopen tijd werden namelijk voornamelijk veroorzaakt door niet 70 plussers. Daarnaast is het gewoon zo dat veel mensen qua reactievermogen, concentratie, medicijnen, IQ, enz gewoon geen recht hebben op een rijbewijs. Maar ja... iedereen is gelijk nietwaar, dus die ongelukken horen erbij.

johndeer | 28-10-19 | 15:16

Wellicht de mate van debiliteit, achterlijkheid, geesteszwakte, gestoordheid, idiotie, imbeciliteit en zwakzinnigheid meenemen in het rijexamen?
Ik zal niet zeggen dat je daar voor etnisch voor hoef te profileren maar het helpt wel.

McMarx | 28-10-19 | 15:14

/ telefoon
/ 75+
/ 130
Opgelost.

Superior Bastard | 28-10-19 | 15:14

Meer blauw op de weg, niet zozeer om allerlei boetes uit te schrijven voor 2 kilometer te hard rijden, maar gewoon om de Asomobilist aan te pakken. Als je een eindje rijdt in Nederland en zeker als het wat drukker is op de weg, pik je ze er zo uit. Vordering van het rijbewijs en agressiecursus (op eigen kosten) zou in dat geval gewoon de standaard straf moeten zijn.

Terra | 28-10-19 | 15:14 | 1

Eens met het eerste deel.

deBelastingplichtige | 28-10-19 | 16:43

Begrenzers tot maximaal 70 pk en 150 Nm op trouwstoetauto's.

2voor12 | 28-10-19 | 15:13

Volgens is die hele toename van het aantal verkeersongevallen zuiver en alleen te wijten aan het feit dat we tegenwoordig helemaal vergroeid zijn met onze telefoon of andere aandachtvretende schermpjes op het dashboard, wat uiteraard ten koste gaat van de aandacht op de weg.
Gewoon keihard aanpakken, die appers in het verkeers. Bij constatering: 240 euro boete plus ter plekke vernietigen van telefoon. Bij herhaling: hetzelfde doen met de auto.

VanBukkem | 28-10-19 | 15:13 | 3

En bij de derde keer een standrechtelijke executie? En wat dacht je van willekeur?

Glasgow Argus | 28-10-19 | 15:15

Nee. Ook een groot probleem is dat op veel te veel plekken fietsers voorrang krijgen en dus helemaal niets meer hoeven te leren qua gevaar herkenning. Dit in combinatie met onoverzichtelijkheid geeft nog wel eens een aanrijding extra.

Trans_Fimmermans | 28-10-19 | 16:27

Eens met de constatering dat de gsm een groot probleem is. Als oplossing zie ik meer in meer handhaving. Dus opsporingstechnieken die daarbij helpen toepassen. En wat minder op snelheid controleren op plekken waarbij dit nauwelijks een gevaar vormt. Het massaal controleren op snelheid op snelwegen heeft namelijk weinig met veiligheid te maken maar meer met de hoogste kans op een flinke opbrengst. Binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen is snelheid veel meer een gevaar. Maar dat is minder lucratief hè...

deBelastingplichtige | 28-10-19 | 16:42

Minder x3 autos/ mensen

grhd | 28-10-19 | 15:11

Ik riep het jaren geleden al hier, vet, chocola, alcohol, kaas, THC, koffie etc. Voeg daar PVV 130kmh aan toe en je hebt meer doden en messentrekkende haastscooters.

Einde van de Domheid | 28-10-19 | 15:11 | 1

cumulatief

Einde van de Domheid | 28-10-19 | 15:12

Allemaal e-screener invullen, en bij zakken rijbewijs innemen en auto(s) afpakken.

TheBigKirth | 28-10-19 | 15:11

Straffen helpen alleen bij effectieve handhaving.

Meer blauw op straat, in plaats van in een regionaal hoofdbureau van politie.

Glasgow Argus | 28-10-19 | 15:11

Is er een relatie te leggen tussen het land van een van de grootouders en de veroorzaker van een (dodelijk) ongeluk?

AlfredvonSchlieffen | 28-10-19 | 15:10 | 2

Alleen bij autochtonen. Anders is het discriminatie. En zielig.

Glasgow Argus | 28-10-19 | 15:12

Zie de capriolen die noord-afrikanen uithalen in hun Golfjes en je weet het antwoord.

2voor12 | 28-10-19 | 15:14

Ik durf te zweren dat 90% telefoongerelateerd is. Bij overtreding afpakken en direct vernietigen zoals Koos Spee al eerder riep.

pibasso | 28-10-19 | 15:10

Ik rij dagelijks op de A15 en de meeste onveilige situaties daar worden veroorzaakt door vrachtwagens en mensen die daar verkeerd op reageren.

DoOne | 28-10-19 | 15:10 | 1

En die vrachtwagenchauffeurs die tijdens het rijden met andere dingen bezig zijn dan op de weg letten moeten ze helemaal keihard aanpakken. Het zijn gvd beroepschauffeurs; juist zij zouden beter moeten weten. Ik weet het, die administratie moet ook gebeuren, maar dat doe je dan maar gewoon op een parkeerplaats. Een vrachtwagen is geen kantoor.

VanBukkem | 28-10-19 | 15:18

Al die witte klotebusjes begrenzen op 80! Scheelt frustratie, files en ongelukken!!

Maximus Cesar | 28-10-19 | 15:10 | 1

Dan gaan vrachtwagens ze weer inhalen, die rijden ondertussen ook 90 op de gps.

voldemort | 28-10-19 | 17:30

Als er langzaam wordt gereden wordt er zachtjes gebotst. En dan komt alles goed. Zelfs in de botsauto's vallen geen doden. Dus heel nederland een 33 kilometer per uur zone.

Leptob | 28-10-19 | 15:08 | 2

ik woon in een 30 km-zone, en 9 op de 10 zit bij het inrijden van deze buurt op zijn of haar telefoon. Als ik mocht bekeuren en ik zou 5% van de opbrengst krigen, was ik inmiddels miljonair. En ik woon er pas 4 jaar!

pibasso | 28-10-19 | 15:12

@pibasso | 28-10-19 | 15:12: Het lijkt wel of ze moeten melden dat ze bijna thuis zijn. Waarom dat niet een minuut of kan wachten totdat ze voor de deur staan.

voldemort | 28-10-19 | 17:27

Het is rijgedrag. Ik zie zoveel gekke dingen als ik de A12 afrij. Mensen die als idioten inhalen, anderen blokkeren bij invoegen. Mensen rijden echt als debielen. Daar helpt telefoonblokkering geen reet bij. Bovendien: als je iets verbiedt, vertrouw je niemand. Idioot rijgedrag betekent rijbewijs inleveren. Dat en de combinatie bejaard en electrische fiets. Dat is helemaal levensgevaarlijk.

Alexis de T. | 28-10-19 | 15:08

Eerst leren rijden voordat je rijbewijs krijgt?

Bullfish | 28-10-19 | 15:08 | 1

Eerst leren hoe en wat met de telefoon, voordat je een rijbewijs krijgt.

dreistein34 | 28-10-19 | 15:35

Laten we eerlijk zijn, het onmogelijk maken je mobiel in de auto te gebruiken zal een hele hoop schelen. Wil je toch bellen of appen? Ga lekker op een parkeerplaats staan.

K. Letskoek | 28-10-19 | 15:07

Kutjes die zich zitten op te maken, losers die zich zitten te scheren en debielen die op hun telefoon zitten.
In de auto moet je autorijden, punt.
Dan nog te zwijgen over de fietsers, die er werkelijk een potje van maken.

Busverhuur | 28-10-19 | 15:06 | 2

De zoveelste Poolse trucker die te laat opkijkt van zijn Netflix en zich weer een file of vangrail in ramt.

marcoplarco | 28-10-19 | 15:32

Fietsers die noise canceling koptelefoons op hebben. Nooit begrepen.

Lochos | 28-10-19 | 15:38

Dus vanwege milieu en nu dit zal het wel snelheid omlaag worden, 90 was het streven toch? Van mij mag het nog wel wat lager, ik haal dat niet op mijn fiets, ik weet niet hoe anderen dat doen? Of kan dat alleen met een electrische?

Verminus | 28-10-19 | 15:05

Ik zie onderweg iedereen en zijn moeder nog steeds met de telefoon bezig zijn, maak er maar € 500,- van .

Castor12 | 28-10-19 | 15:05 | 3

en telefoon ter plekke vernietigen

prutser83 | 28-10-19 | 15:15

Dat zijn moeder een dergelijk voorbeeld geeft ook he?
Kenmerkend voor deze tijden.

NiCeY | 28-10-19 | 15:27

@Castor12
Het is een begin.

Rammstein | 28-10-19 | 15:27

Het is toch een eenvoudig rekensommetje.. hoe meer voertuigen op de weg hoe groter de kans voor een (dodelijk) ongeval. Dus wil je minder ongelukken dan halveer je het aantal voertuigen in NL op de nederlandse snelwegen. Uitzondering voor diegene die hun werk ermee moeten bezoeken. De mens mag gerust wat meer gaan lopen vindt ik.

HamsterDarkroom | 28-10-19 | 15:05 | 7

Begin jaren zeventig vielen er bij ongeveer 2,5 miljoen auto's ruim 3000 verkeersdoden. Nu zijn er ruim driemaal zoveel auto's en is het dodental 678 (2018). Sinds 1973 is het aantal doden steeds gedaald, in de laatste tien jaar fluctueert het dodencijfer wat. Elke verkeersdode is er eentje teveel, maar op een gegeven moment heb je de ondergrens echt wel bereikt en kun je niet veel meer. Nul doden zul je nooit halen.

goedverstaander | 28-10-19 | 15:35

@K. Letskoek | 28-10-19 | 15:09: Om te bezuinigen heb je meer raambtenaren nodig, logisch toch?

5611 | 28-10-19 | 15:54

Klinkt als rekeningrijden. Op zich prima idee, maar dan wel budgetneutraal (dus weg BPM, wegenbelasting en accijns. Maar dat zal, onze overheid kennende, niet gaan gebeuren...

deBelastingplichtige | 28-10-19 | 16:37
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken