Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Drinkwaterbedrijf: "Douchen is fascisme"

Hoe groter uw douchekop, hoe bruiner u bent

FOUT

Goedemorgen Nederland. Lekker onder de douche gestaan? Fris & fruitig aan het werk? Dan bent u een gemene ijsbeertjes killende gletsjersmeltende planeetvernieler. Ja U! U ja. De hele wereld gaat naar de barrebiesjes omdat u zo nodig moet douchen. Iedere dag weer onder die monsterlijke Grohe met een diameter van 50 centimeter, en dan maar nodeloos soppen. En daarna nog even de pielemoos cq voorbips uitwaffelen boven de Geberit en dan op de knop voor De Grote Boodschap drukken. Fout. Fout. Fout. Hebt u een vaatwasser? Miele? Ligbad? Dan bent u helemaal donkerbruin bezig. Gardena-tuinsproeier? Oei oei oei, NAZI!!!1. Vanaf volgend jaar komen boa's (met 220 volt tasers) van de VITENS DRINKWATER POLITIE met een stopwatch bij u in de badkamer staan. Dat zal u leren.

Reaguursels

Inloggen

Afgezien van het feit dat er in dit land te veel mensen zijn..
Ja, we douchen lang en vooral te vaak. Elke dag douchen is echt onzinnig. Slecht voor je huid. Gek genoeg zijn velen het daar over eens maar is het taboe om te zeggen dat je om de dag douchen toereikend vindt.

Vrouwtje_haram | 18-04-19 | 18:46

Vroeger was het niet beter maar anders: iedereen waste zich in een teil of met een soort thee pot in de slaapkamer of keuken.Als je naar de wc moest,maakte je buiten een kuil in de grond. Wij gaan er weer naar terug,want het is zo romantisch.

Jan Onbewoond | 18-04-19 | 00:40 | 2

En water uit een regenton.,niet uit de Quooker.of kraan.

Jan Onbewoond | 18-04-19 | 00:44

De vikingen waren geliefd bij Europese vrouwen want ze verzorgde hun baarden en... ze gingen elke zaterdag in bad. Ja, dat was nog al wat in de middeleeuwen.

Vrouwtje_haram | 18-04-19 | 18:53

En als je gewoon geen kinderen meer krijgt, levenslang stilzit in je kartonnen doos en je wast met een koude natte handdoek die je vervolgens wast met een handwasje in een litertje koud water gebruik je nóg minder water en energie voor het Milieu, de nieuwe Af(val)god.

Ten eerste, water "verbruik" je niet. Het is geen brandstof, je kunt het eindeloos hergebruiken.

Ten tweede, ALLES wat je doet gebruikt energie, grondstoffen, ruimte, land, water en produceert afval.

Dus dit soort sofistische regelneukerij blijft een totaal willekeurige hobby van de seculiere Ayatollahs. Toevallig volgen hun fatwa's precies het patroon van hun eigen policor linkse voorkeuren. Je mag wel water\energie\uitstoot\afval consumeren of produceren om kindertjes te krijgen, met het vliegtuig of het OV te reizen, je policoreaanse onzin op internet en duizenden dode bomen plempen en printen, huisdieren te nemen die een godsvermogen aan vlees en slachtafval consumeren (al wil de PvdD geloof ik dat dieren alleen in erbarmelijke natuurlijke omstandigheden mogen creperen), al je andere hobby's bot te vieren op Moeder Aarde, maar... niet om in een eigen auto te rijden, hoe zuinig of schoon dan ook, geen vlees eten en natuurlijk niet het simpele genot van een lekkere douche of een warm bad.

Want dat lekkere, hygiënische warme bad kost misschien wel 2% van het dagelijks watergebruik van een gemiddeld mens.... En dan moet dat water ook nog volledig passief gezuiverd worden in bezinkingsbassins, voordat het op z'n dooie akkertje schoon de rivier en de zee terug invloeit, om extra te worden opgeschoond via verdamping door de Zon, die ellendige onreine kernfusiefabriek, en dan weer in de vorm van zuiver gedestilleerd water op onze gewassen en (on)natuurlijk bossen neer te regenen. Wilt u dat op uw sneeuwwitte biologische geweten hebben? Gaia huilt, genageld aan haar Kruis, bij iedere druppel water die uit uw kraan komt.

Wol | 17-04-19 | 22:58

Een zekere Patricia propageert al jaren een CO2 neutrale hergebruiksoptie.

Shoarmamasutra | 17-04-19 | 19:24

Waterdamp heeft een heel sterk broeikas-effect. Veel sterker dan bijvoorbeeld CO2. Douchen is Ok, zolang er geen verdamping optreedt.

wegrenner | 17-04-19 | 19:06

We gebruiken niet teveel. Er komen gewoon teveel mensen bij!

Callkoen | 17-04-19 | 17:36

Wat een lulkoekverhaal weer. Zolang we de atmosfeer niet verliezen is de hoeveelheid water op deze planeet absoluut. Het is dus nooit "op", maar verdampt, condenseert weer naar vloeibaar etc, etc.

Iedereen die een klein beetje opgelet heeft vroeger op school weet dat, behalve mensen met een waterbedrijf verdienmodel natuurlijk.

Kinkfactor | 17-04-19 | 16:31 | 1

Leuk verhaal maar door te hoog watergebruik moeten de waterzuiveringsbedrijven bij pompen van het grondwater. En aangezien de droogte van vorig jaar en de aanhoudende droogte van nu, is het misschien slim om zo weinig mogelijk grondwater te gebruiken. Wat we dus doen door water gebruik te beperken.
Leuk dat je met die kringloop van water komt maar die heeft hier dus helemaal niks mee te maken.

Boompjesplanter | 17-04-19 | 17:32

Sommige reaguurders stellen voor zowel drinkwater als regenwater te leveren aan woningen en gebouwen. Dat is al eens geprobeerd. Maar, een foutje door de loodgieter is gauw gemaakt, en dan komt er regenwater uit de drinkkraan. Ook voor douche en ligbad liever drinkwater blijven gebruiken. Een 2e leidingnet in de straat leggen is ook duur (dat gaat u zelf betalen ! ).
Omdat zo'n 2e leidingnet vuil (niet gechloord) water bevat, maakt het de kans op besmettelijke ziekten groter, zeker als ergens een lek ontstaat.
Veel kosten, veel risico, weinig besparing op drinkwater.

mickey99999 | 17-04-19 | 16:26

Eens per maand douchen is ruimschoots voldoende. Het nadeel is wel dat je dan veel vrouwvolk achter je aan krijgt.

McMarx | 17-04-19 | 14:32

Ik ga iedere dag in bad. In BAD. Weet je hoeveel liter warm bronwater dat is?????
Veul!
Ik geniet er elke dag van.
Ik woon in Nederland. Daar hebben we last van teveel water. Niet van te weinig. Ga maar in Afrika de waterverspilpolitie uithangen.

JanVergoor | 17-04-19 | 13:49

Mmm, vorig jaar onder deze douche gestaan www.youtube.com/watch?v=xvBtuQDLB9w
Schaamteloos (anders heb je sowieso niks zoeken in een douche) en lekker lang.
www.nieuwleventexel.nl/informatie/mee...
Alles in die luxe villa was trouwens super eco plus economisch duujr - een fijn gevoel moet wat kosten niet waar?

Toch, ik had het thuis wel willen hebben. Totdat iemand het even voorrekende hoe milieu belastend het zou zijn om hele hele land aan deze douche (een NL'se uitvinding overigens) te krijgen.
ronaldrovers.nl/de-upfall-shower-een-k...
Een gevalletje kind met het badwater weggooien.

Kudtkip | 17-04-19 | 13:27 | 1

Precies deze douche heb ik, moeten jullie vooral niet kopen! Ik woon aan de grootste rivier van Europa, hoezo water tekort!!!
Voor de rest: FUCK die linkse ratten.
De tuin geef ik overigens met regenwater wat ik in een grote 2M3+ regentank bewaar, vinden de plantjes lief want die vinden drinkwater smerig.

ZwarteDag | 17-04-19 | 15:49

Dit weekend zet ik mijn zwembad weer op. 18.000 liter drinkwater gaat erin, mag zeker ook niet van ze?

vaderlander | 17-04-19 | 12:54 | 1

Dat weet ik niet. Wou je er in gaan pulsvissen?

Shoarmamasutra | 17-04-19 | 19:25

Geen pulsvissen = stortdouche monteren. F*ck het milieu is de Franse benadering. OK, ik doe mee :-)

MKBer | 17-04-19 | 12:41

Minder mensen, minder watergebruik ( en minder CO2-uitstoot ). Zullen we dus beginnen met illegalen uit te zetten, asieleisers die terug kunnen ook terugsturen ( en in het vervolg alleen opvang in de regio sponsoren ) en stoppen met de kinderbijslag na het 2e kind? 1 pennenstreek en we hebben meteen alle klimaatdoelstellingn en bezuinigingsoperaties gehaald. En we hoeven er geen reedt voor te doen, verder, alleen maar handhaven. Wat een weelde.

Graaisnaaiert | 17-04-19 | 12:40

Wanneer zijn ze dan tevreden? Waarschijnlijk nooit. Als je één minuut korter kan douchen kan je ook wel twee minuten korter douchen, of drie, of sla maar gewoon een dag over, of twee, of drie, weet je wat ruk die hele douch maar gewoon van de muur, geen douche meer voor jou!

En dat verhaal van regenwater opvangen in een regenton kan je ook wel shaken, want dan gaan ze weer zeuren dat jij het oh zo schaarse hemelwater monopoliseert, krijg je weer een boete.

Het gaat niet om het milieu en niet eens om het geld, het gaat gewoon om macht, je moet en zal buigen voor de Moloch.

sarcastro | 17-04-19 | 12:38

Binnenkort weer m'n bubbelbad opzetten, en dan elke week weer 800 liter schoon drinkwater er in, en dat van mei tot eind september. Milieu? Ik kom uit een voortreffelijk milieu, dus dat zit helemaal goed.

Ronnie D. | 17-04-19 | 12:36 | 1

Als jij warm water een WEEK laat zitten in je bubbelbad is het groen en super onveilig water geworden...

ZwarteDag | 17-04-19 | 15:52

en als het water op is, dan is het op... dus wellicht uw luxe leventje niet voor vanzelfsprekend nemen.

mazel_tov | 17-04-19 | 12:21 | 3

Zeker, ik geniet ervan nu het nog kan.

sarcastro | 17-04-19 | 12:39

water is nooit op. Het verdampt en stijgt op en zodra het te zwaar word,
vormen zich druppels die dan weer naar beneden vallen en dan is de cirkel weer rond, dus welke lul heeft jou wijsgemaakt dat water op raakt?

Ronnie D. | 17-04-19 | 12:43

@Ronnie D. | 17-04-19 | 12:43: Ik wijt het aan Sesamstraat

sarcastro | 17-04-19 | 12:47

Vanochtend gewoon weer gedoucht. Maar onderwijl ook gepist èn mijn tanden gepoetst. Medaille?

JJMS | 17-04-19 | 12:11

Let op, binnenkort sluik reklame in uw mailbox voor “ water bespaarders” op uw kranen.
Voor uw informatie , uw huidige kraan bezit deze eigenschappen al. Want naar mate u hem verder dicht draait komt er minder water uit.
Trap er niet in .

Datgingniegoed | 17-04-19 | 12:08

Goed dat Pritt het er hier even over heeft!
Ik moet de tuin vanavond ook weer eens even sproeien!

vangodlos | 17-04-19 | 12:01

Water in de zomer duurder maken. In die periode is het een schaars goed, dus kan de prijs omhoog.

Fcknwckd | 17-04-19 | 11:53 | 3

En hoe ga je dat controleren als je maar 1x per jaar de meterstand door geeft?

Ronnie D. | 17-04-19 | 12:28

@Ronnie D. | 17-04-19 | 12:28: Door 12 x de meterstand door te geven.

roxymusic | 17-04-19 | 12:46

@roxymusic | 17-04-19 | 12:46:
alsof mensen zin hebben om elke maand weer met hun kop in
dat vochtige spinnennest te kruipen om de stand op te nemen.

Ronnie D. | 17-04-19 | 20:12

Het gaat er niet om of pritt jent of niet, het is het eeuwige wijzende vingertje van ,, de overheid,, en hun vazallen nutsbedrijven!!

De massa immigratie is een groot probleem, fascist of niet ,het is do the math .

Meer volk is meer belasting op milieu etc,dat is oud nieuws.
Wellicht kunnen wij het klootjesvolk ons gaan wassen in een van de grote rivieren geheel volgens derde wereld mores!!
Walgelijk regelzucht van een stel onhoog gevallen ,,semi ambtenaren,,

maasdonk | 17-04-19 | 11:47 | 2

omhoog gevallen dus.

maasdonk | 17-04-19 | 11:48

Lekker Rijn looswater, afgetopt met wat GenX.

Gaat de huid héérlijk van gloeien.. eh.. stralen!

Kleine_Deugniet | 17-04-19 | 12:08

Elke maant 10.000 liter voor twee personen. Alleen wassen,plassen en koken. Geen tuin. Worden aangeleverd per tank en gaan mooi op. Ik betaal, ik bepaal.

MJWA | 17-04-19 | 11:34 | 2

op je balkonnetje ?

MoonBeebe | 17-04-19 | 11:44

Waarom in Nederland blijven hangen wanneer de EU zoveel betere plekken heeft om te wonen.

the Jackdawn | 17-04-19 | 11:29 | 1

Zoals?

Vrouwtje_haram | 18-04-19 | 18:57

Waarom niet stoppen met zuiver drinkwater gebruiken voor douchen en doortrekken? Is toch al mee geëxperimenteerd in verleden?

Gen. Maximus | 17-04-19 | 11:28 | 2

Zeker. Men was zo lang bezig de installaties goed te krijgen dat na de zoveelste nalopibg en weer bruin water in een glas het zelfs geheel verboden is om volksgezondheidsredenen.

Shoarmamasutra | 17-04-19 | 19:28

Nog ff en je mag hier helemaal niks meer volgens de vinger wijzende klimaatredders. De kachel moet (het liefste uit)=trek de dikke trui maar aan, geen benzine slurpende auto = neem de fiets, geen houtkachel en barbecue is ook uit de boze. Vliegen is helemaal FOUT . En nu minder/korter douchen. Veeg maar gewoon met een lapje de boel schoon en misschien is het ligbad wel een optie om net zoals vroeger 3 personen met hetzelfde water zich te wassen. De vaatwasser moet de deur uit, kleding hoeft niet elke keer gewassen te worden=1 onderbroekje per week is ruim voldoende. Wij/zij gaan de wereld redden. En de rest van de wereld lacht zich kapot om het door ons opgedrongen schaamtegevoel. Ik ken een gebaar...

MoonBeebe | 17-04-19 | 11:21 | 1

Dit gaat langzaamaan naar wetgeving voor privacyverslindende maatregelen om de burger de tyfus te kunnen belasten, onder het mom van 'de vervuiler betaald'.

JJMS | 17-04-19 | 12:14

Totaal lachwekkend. Hier op de Weilanden is water net zo kostbaar als vloeibaar goud maar niemand heeft een probleem. Vooral ook omdat de overheid niet perse de watervoorziening regelt. Water wat bij de familie Grolsch uit ee kraan komt, komt uit een tank op dak, tank wordt gevuld met water uit een pomp in de bergen, beheert door commerciele particuliere toko. Meer water nodig? Geen probleem, wel hogere rekening. Eerlijk systeem: jij water, jij betalen, verder nooit een probleem met hoeveelheden.

In Nederland echter is water in overvloed zo ongeveer het tegenovergestelde van hier. Toch dreigt er nu een tekort? Tsja. Als je al je inwoners onbeperkt van zo goed als gratis water gaat voorzien, nota bene inclusief fluor en extra smaak, dan moet je niet vreemd opkijken als inwoners ook onbeperkt water gaan gebruiken.

Laat ze gewoon extra betalen. Zoveel liter per maand, alles daarboven kost extra. En dat hoeft niet heel veel duurder te zijn want er is dus water genoeg. Regenwater en oppervlaktewater kan bovendien prima worden gebruikt voor tuin en wc spoelen en kun je onbeperkt gratis maken.

Maarja. Nederland. Daar wil iedereen het liefste goud en champagne uit de kraan maar het mag niks kosten.

blikjegrolsch | 17-04-19 | 11:14

Hallo linkschmensjes en overige hersenverweekten ("middelvingergroet brengt naar AFA"). Doe eens rap minder douchen dan.

Grijskijkert | 17-04-19 | 11:11

En kappen met het kappen van bossen, want bomen trekken regen aan, veel meer dan omgekeerd!

CiTy3 | 17-04-19 | 11:04

Laten we eerst eens minder crimigranten binnenhalen en ik las het hier al, maar de zeespiegel stijgt, volgens klimaatdrammers, nou gaan we toch drinkwater maken uit zee en doen we meteen daar veel windmolens bij, zodat die watervoorziening helemaal klimaatneutraal is.
Kom op dan Jetstream en Yasser kom er maar in.

Slurfje | 17-04-19 | 11:00 | 1

Notabene;
op die site van Vitens kan je, na account aangemaakt, zien wat je gebruikt, hoe vaak, maar ook waar jouw kraanwater vandaan komt en wat voor kwaliteit ze er aan geven, wel in DH = duitse hardheid, dat dan weer wel.

Slurfje | 17-04-19 | 11:03

Waarom moet ik zoveel waterschap betalen? Die zijn toch voor de infrastructuur van het water en de waterwegen. Nu hebben ze weer te weinig grondwater, te droog zeggen ze. Ik zeg, ga eens wat doen voor die belastingen welke elk jaar weer met of zonder dwang worden geïncasseerd. Hop, hop hop

Toetsiemonster | 17-04-19 | 10:57

Begin aan schaliegas en je kunt het water niet meer drinken. Minder waterverbruik (alleen om te douchen), meer energie en we kopen België rijk met Spa blauw. Goed voor het contact met de buren. Zo zou een gemiddelde VVD-er denken, wanneer hij over een lijk heen stapt.

BrokenTipi | 17-04-19 | 10:55

Een mooier voorbeeld van privatisering van basisvoorzieningen "want de markt kan dat beter" en hoe dat in de praktijk uitpakt kun je haast niet bedenken. Corporatisme is een verkapte doelstelling van de UN en de uitvoerende filialen zoals de EU vragen zich niet af óf ze moeten springen, maar hoe hoog.
Zie de UN Sustainable Development Goals: "Goal 6: Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all". Klinkt op zich wel goed.
Maar hoe? Privatiseer de watervoorziening. Dwing winstgaranties en volumeverplichtingen af (handig als tegen alle verwachtingen in de bevolkingsgroei afremt).
Stel vervolgens een leveringsmodel op met allerlei slimme meters en prijsdifferentiatie naar markt zodat de hoogste winsten kunnen worden behaald.
Zodra er vragen komen vanuit de kiezers, leg het gewoon beter uit via de bevriende media kanalen met "bewustwordingscampagnes" hier en daar.
Dezelfde truc overigens als bij de energiebedrijven (goal 7 "Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all"[*])

[*] vertaald: slimme meters, prijsdifferentiatie naar piektijden, verplichte winkelnering met gelegenheidsbelastingen die niet geweigerd kunnen worden. Toverwoord: groen "tsching" kassa.

kindapaas | 17-04-19 | 10:42

Als iemand van Vitens via RTL gaat roepen dat je zuinig moet zijn met water, lijkt het op Eneco die via Toon roept dat je zuinig moet zijn op energie.... Binnenkort een nieuwe gratis pinpas waarmee je nog maar 1 hamburger per week kunt kopen bij MCDonalds..... Welke Boerenlul zonder verstand gelooft deze Apekool van directies van deze bedrijven? Wel eens onderzocht hoe de bonussen van de jongens en meisjes van The Board worden bepaald en welke Spindoctors het meeste garen spinnen van deze Gebroeders Grimm doctrine?????

hetgingperongeluk | 17-04-19 | 10:41 | 1

Massa psychose is de huidige realiteit. Het volk wil bedot worden en blijven betalen voor gebakken lucht die naderhand niet eens gebakken blijkt.

jos verstoppen | 17-04-19 | 11:31

Suggestie: alle 1 graadje minder, doe pantoffels aan, korter douchen, minder vaak in bad-mensen nemen een vrouw.

Zo, opgelost!

Kleine_Deugniet | 17-04-19 | 10:37 | 4

@loser | 17-04-19 | 10:40: strekking: alle begin-bij-jezelf prekers zouden eens langdurig samen moeten wonen met een vrouw. Dan zouden ze zelf oplossingen zoeken ipv bij de consument neer te leggen.

Zo beter?

Kleine_Deugniet | 17-04-19 | 10:45

@Kleine_Deugniet | 17-04-19 | 10:45:
woon al 21 jaar samen met mijn vrouw. Genieten nog steeds van ons water verbruik. Maar naar dit gezeik over verandering van gedrag ben ik sinds mensenheugenis al oost indisch doof. Nu VItens begint te mekkeren over duurzaamheid enzo weet ik dat ik meer moet gaan betalen voor mijn douchegewoontes.

loser | 17-04-19 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Waterbesparend is je auto in de regen wassen. Alvast voorgespeeld en naspoelen is ook geen moeite. Scheelt tijd bij de wasstraat.

In het filmpje van RTL wordt niet gerept over watergebruik bij koken. De meesten kopen gewoon kant en klaar. Voorgewassen groenten in de supermarkt. Ongelofelijk.

Moestuinier | 17-04-19 | 10:35

60 liter verbruik per persoon moet worden teruggebracht? Wat te denken van alle toiletten in heel het land aan te sluiten op een regenwatersysteem? Dat scheelt (meer dan?) de helft. Zo, ik ga weer effe lekker zitten bouten. Doei.

mozaard | 17-04-19 | 10:35

Ik word schijtziek van al die bemoeienis hoe ik leef. Shit, nu moet ik weer naar toilet.

loser | 17-04-19 | 10:34

Misschien een campagne voor geboorteperking? Maximaal twee kinderen per gezin en afschaffen kinderbijslag.

J0risjenny | 17-04-19 | 10:34 | 1

Moet je niet bij de autochtone Nederlanders zijn, die staan al op uitsterven.

sarcastro | 17-04-19 | 12:31

Ik douche vaak maar eens per week, ik ben m'n tijd dus ver vooruit.

Reagurend_Nijlpaard | 17-04-19 | 10:32 | 1

En dat voor een nijlpaard.

Joris Beltsin | 17-04-19 | 10:36

Ik ben toch benieuwd of Ed Nijpels - die ons vertelt dat we geld moeten lenen voor een warmtepomp - zijn verwarmde buitenzwembad vult met slootwater.

El Rico Grande | 17-04-19 | 10:25

Een beetje slim met water omgaan kan geen kwaad. Gelukkig is het ook wel weer zo dat water nooit op gaat in haar eeuwigdurende cyclus op aarde.

devil13 | 17-04-19 | 10:21

Ja joh, ik zie net dat het ijselmeer bijna leeg is.

flashforward | 17-04-19 | 10:20

Mijn grootvader zaliger was al niet zo'n fan van de 'Grüne Polizei' - maar daar
had hij ook zo zijn redenen voor (waar hij na de oorlog trouwens nooit over zeurde)
-
Ik denk dat ik als goede kleinzoon maar eens verandering ga brengen in die familiale 'niet zeuren' attitude: de eerste de beste 'watercoach' die bij mij het erf op komt gaat er twee keer zo snél af - goedschiks of kwaadschiks.

bisbisbis | 17-04-19 | 10:19

En jenever drinken in plaats van bier, is dat niet een idee?
Veel kleinere glaasjes, veel minder water.

Kapitein Sjaak Mus | 17-04-19 | 10:17

Minder of minder lang douchen?
Waarom gebruiken we nog steeds drinkwater in onze toilet stortbakken?
Begin daar eerst mee zou ik zeggen .

Datgingniegoed | 17-04-19 | 10:15

En ik wil godverdomme dat Vitens mij fris en fruitig water levert. Betaal niet voor de tyfus.

/me woont gelukkig op het platteland en grondwaterpomp aansluiten doet met een Fallout Filter oid :')

Justhenk | 17-04-19 | 10:11

Gek. Ik hoor juist aan de andere kant dat het steeds harder en vaker gaat regenen. Maar wellicht is het een beter idee om ipv minder te douchen gewoon eens. minder mensen het land binnen te halen.

Lucifer | 17-04-19 | 10:04 | 2

Dat harder regenen is zo 2018. U denkt nog in termen van IPCC CCSM v3.0 built 2.9c1. We zijn inmiddels wel al een jaar verder en er is een nieuwe versie uit die extreme droogte voorspelt!

Joris Beltsin | 17-04-19 | 10:24

Dat is "weer", dat telt niet

Zorc | 17-04-19 | 10:30

Gefeliciteerd! De tijden van zeven magere en vette jaren zijn voorgoed voorbij. Volgens Vitens gaan we de komende 30 jaar alleen maar economische voorspoed krijgen en dat feest gaan we jaar in jaar uit vieren met heel veel water.

Joris Beltsin | 17-04-19 | 10:02 | 1

Ik pak de waterballonnen.

letopuwzaak | 17-04-19 | 10:29

Dan eh ... Plons ik wel elke ochtend even in het lokale beekje

Mark van Leeuwen | 17-04-19 | 09:58

Prins Pils was dit ook in India aan het roepen tegen de bevolking en zeker de boeren, zelf is bekend dat hij gemiddeld 3x per dag een douche neemt en dat zijn geen douchekoppen waar een pisstraaltje uitkomt.

allesofniks | 17-04-19 | 09:56

Wat ouwehoer je nou man? Dit is een waarschuwende rol van Vitens ze verhogen de prijzen niet maar vragen om bewustwording om zuinig met drinkwater om te gaan. Prima actie het kan allemaal best wat minder.

Hein7261 | 17-04-19 | 09:56 | 4

Ah. In uw bewustzijn is het nog niet doorgedrongen dat de als waarschuwing verpakte boodschappen van instanties altijd een voorbode voor tariefsverhoging zijn. Kijkt u maar eens terug naar eerdere berichtgeving van uw verzekeraars, energieleveranciers, banken etc.. Misschien dat u ook een correlatie kunt ontdekken met de prijs een jaar later.

Joris Beltsin | 17-04-19 | 10:12

Vandaag is mij geadviseerd: "Ruik de koffie en word wakker!", deed mij nadenken. Hoe groot is de kans dat de RvB van Vitens de zittende Directie afrekent op haar winstgevendheid? Hoe groot is de kans dat de Spelleiders denken commercieel te mogen zijn en inmiddels vergeten dat zij een Nutsvoorziening leveren??????

hetgingperongeluk | 17-04-19 | 10:21

Zo is dat magere Hein:
Minder, minder, minder!

medusa324 | 17-04-19 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zeg het al zo vaak. GroenLinks douchen doe je eens per week met je eigen urine die dan ook weer in een ton bewaard wordt. Poep bewaar je voor je plantenbak en je eigen gekweekte winterpeen die vooral buiten moet staan. Kachel standaard op 14 graden boven nul en geitenwollen truien en broeken voor in de winter. Tanden poetsen eens per maand met een houtje dat milieuverantwoord is opgeraapt in een plaatselijk bos.

Jezus_Boeddha | 17-04-19 | 09:52 | 2

Shhhhhht

nikolaos | 17-04-19 | 10:09

Nou prima. Als die Groenlinksers dat allemaal doen, kan ik wel wat langer douchen.

medusa324 | 17-04-19 | 10:37

Maaruh een tekort aan drinkwater. 99% van het water dat ik in huis gebruik gaat het putje in en weer richting waterzuivering. Dus er is geen tekort aan water. Er is een tekort aan capaciteit om het te zuiveren. Dat is wat anders. Want dat laatste komt niet doordat ik teveel water gebruik. Dat komt doordat er meer mensen water gaan gebruiken.
Als de bevolking groeit heb je van bepaalde zaken meer nodig. Zoals water. Maar ook huizen, wegen, banen, auto's, eten, fietsen, kleding, etc.
Dus dat waterbedrijf dat nu "vreest voor de watervoorziening" en klaagt dat er op de 100 zuiveringsinstallaties nog 30 bij moeten komen (is hun broodwinning, dus waar zeiken ze over), en dus zegt dat we minder water moeten gebruiken snapt niet dat dat hetzelfde is als zeggen: Naja, er komen meer mensen in Nederland en we hebben maar X aantal huizen, dus als we nou allemaal beetje inschikken op woonruimte en wat krapper gaan leven, dan kunnen we een kamertje ter beschikking stellen aan iemand anders.

peterdh | 17-04-19 | 09:51 | 1

Goeie tegel!

letopuwzaak | 17-04-19 | 10:15

Hoe was het ook weer? Onze bejaarden hebben na de tweede wereldoorlog ons land opgebouwd met slechts één keer per week in de teil. Allemaal één voor één in hetzelfde water!

Mariolo | 17-04-19 | 09:45 | 1

En geen zeep gebruiken want dat is slecht voor het milieu. Rijke groene linksers mogen natuurlijk wel dagelijks douchen en regelmatig hun verwarmde zwembad van vers water voorzien.

Jezus_Boeddha | 17-04-19 | 09:55

Leugens, leugens, leugens en nog eens leugens: 120 liter water per dag zeggen ze. Dat betekent in 1 week bijna 1 kuub water dus bijna 50 kuub per jaar. Volgens mij komt NIEMAND daar aan.

Francisca | 17-04-19 | 09:44 | 4

@Solar666 | 17-04-19 | 09:47:
Ik zit op 350 liter met twee volwassenen en een hond. We zijn heel schoon op onszelf, dat wel.

Joris Beltsin | 17-04-19 | 09:50

50 kuub jaarlijks per persoon is het Nederlands gemiddelde, daar is niks aan gelogen.

Loodje | 17-04-19 | 09:55

Ik zit op zo'n 150 liter per dag, dat kan op zich wel ietsje minder.

sarcastro | 17-04-19 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Oh ja, na "het klimaat" en "het milieu" moest ik me ook nog zorgen maken om "het water".

Bijna vergeten. Had ik op het nippertje na vandaag een zorgeloze dag! Gelukkig dat Vitens er is om mij erop te wijzen dat dat echt niet kan. En we hebben al zo'n watergebrek in Nederland natuurlijk, met al die droge rivieren, droge sloten, honderdduizenden hectares woestijn. Cactussen is zowat het enige wat nog een beetje wil leven hier in de barre, dorre woestijn die Nederland heet.

Maar ik neem de tips van Vitens ter harte. De toilet doortrekken na een plas is nergens voor nodig. Gewoon twee keer daags een flinke sloot dikke bleek erin plempen en je kunt de hele dag pissen als een reiger terwijl het toch lekker fris blijft ruiken.

Dutchbeaurouge | 17-04-19 | 09:44

Je mag geen tuintegels meer, maar je tuin sproeien mag ook niet meer. Overigens fiets ik elke dag door een vilawijk naar mijn werk. Ze sproeien er al weken lustig op los hoor, en de zwembaden zijn ook alweer schoongemaakt en gevuld. Iets zegt mij dat ze daar geen last krijgen van zeurende ambtenaren, rantsoenering, hogere tarieven et cetera. En jij zit straks te schijten met een emmer condenswater naast de pot om door te spoelen, maar een verschíl maken dat je doet ... !!

Schulzie | 17-04-19 | 09:40

Tip om water te besparen: Stoppen met het invoeren van 250.000 mensen per jaar in Nederland.

El Rico Grande | 17-04-19 | 09:38 | 1

Helemaal met je eens en het is ook nog spul zonder enige opleiding, kennis en (gedrags) vaardigheden wat niets bijdraagt aan Nederland. Het enige wat zij doen is fokken! Minder minder minder

Jan Bennink9906 | 17-04-19 | 10:00

Hier in Twente is in april nog maar een paar mm regen gevallen. Kurkdroog hier. Paasvuren worden afgelast. Het grondwater is nog steeds niet hersteld van de droogte van vorige zomer. De oproep van Vitens is dus terecht.

Mannes | 17-04-19 | 09:35 | 3

Zit in Tsjechië,laatste regen was begin maart volgens mij,

Roger-Rabbit | 17-04-19 | 09:40

Hier in Brabant voor het laatst in december 2016 volgens mij.

Dutchbeaurouge | 17-04-19 | 09:45

Hier in Overijssel heeft het voor het laatst in maart nog een aantal weken geregend.

loser | 17-04-19 | 10:33

Douchen is op de ochtend na sowieso wel een beetje voor paupers. Ik ga minimaal 1x per dag in bad. Leef verdomme niet in afrika.

schoon-schip-maken | 17-04-19 | 09:33 | 1
-weggejorist-
Solar666 | 17-04-19 | 09:48

We halen onze drinkwater uit de grote rivieren net voor het in zee verdwijnt,zie het probleem niet.
Is altijd wel een voorraad,in geval van nood trekken we het ijsselmeer leeg en vullen het weer met zeewater.
Zoals het ooit was.

Roger-Rabbit | 17-04-19 | 09:32 | 2

Beter blazen we de afsluitdijk eruit, beter voor de visstand en Amsterdam ook..

schoon-schip-maken | 17-04-19 | 09:34

Bezuiniging:-
-zware pijnstiller innemen;
-wachten op gevoelloosheid;
-ijskoud doesjen.

HogeNood | 17-04-19 | 09:30

Volgens de klimaatdrammers stijgt de zeespiegel te hard, wanneer gaat Vitens & Co eens zeewater omzetten naar drinkwater?

Rivpim | 17-04-19 | 09:30 | 1

De zeespiegel stijgt niet te hard, komt omdat mensen al het water voor zichzelf houden.

Solar666 | 17-04-19 | 09:49

Ik heb altijd gezegd dat ik een 'plee' buiten wel wat vind hebben.
Als Vitens dat sponsort en mijn hokje een beetje netjes te onderhouden maakt (lees; betegeld) en gezellig maakt, wil ik daar best overna denken.

letopuwzaak | 17-04-19 | 09:29

Als de mensen inderdaad minder gaan gebruiken, betekend dat ook minder inkomsten voor Vitens....... dus prijzen omhoog, omdat ze anders niet uitkomen!!

Luifel | 17-04-19 | 09:29 | 2

Zoals met de elektriciteit. Dikke trui aan en betalen voor een bikini.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:32

'betekend dat ook' = 'betekenT dat ook'

HogeNood | 17-04-19 | 09:33

Deze douchebak doucht dagelijks en stemt rechts, dus een fascist ben ik lekker niet.

Acidstain | 17-04-19 | 09:28

Omegod ... het hele riedeltje besparingstips komt weer langs ... ik weet nog dat mensen een baksteen in de stortbak van de wc deden om water te besparen.
Overigens ligt mijn gebruik ver onder het gemiddelde van 50m3 per jaar. Zonder truuks. Maar ik ben dan ook geen wijf.

Analia von Solmsch | 17-04-19 | 09:27 | 1

Maar wel een Zeikwijf

Roger-Rabbit | 17-04-19 | 09:42

In tegenstelling tot CO2 is drinkwater wél iets waarvan je de invloed op ons kunt managen en daarbij is het essentieel. Dus zeker goed om altijd op orde te hebben. Voor een fractie van het geld dat we over de kling gaan gooien met het aankomende C02 debacle kunnen we de waterleidingen aanpassen naar aparte drinkwater en grijze circuits voor sanitair. Is goed voor mens én economie. Maar helaas geen gebakken lucht, dus kun je er de boel niet mee bedotten zoals met de CO2 leugen. Er zit dus geen makkelijk/gratis geld in, dus is het niet zo interessant voor onze vvd66gl vrinden.

jos verstoppen | 17-04-19 | 09:25 | 3

Dat grijs water circuit is allang achterhaald, onnodig duur en kwetsbaar voor fouten.

Analia von Solmsch | 17-04-19 | 09:29

@Analia von Solmsch | 17-04-19 | 09:29: Dan maar drinkwater in flessen of tanks kopen. Ook een mogelijkheid. Maar één systeem nodig.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:32

Bij mij "op de zaak" is het water al sinds jaar en dag verdeeld in verschillende "kwaliteitsnivoos". Vervolgens is het dan wel letten op verspilling van het water van lagere gradatie. Want ja het gemak van water moet wel de mens dienen he, niet andersom ;-)

D-Fens_1963 | 17-04-19 | 09:33

Ik stel voor dat wij ieder jaar de bevolking van de stad Eindhoven importeren, voornamelijk bestaande uit mensen die geen enkele vorm van maatschappelijk besef hebben, die niet kunnen lezen of schrijven en die zich aan geen enkele regel of afspraak houden.
-
Ik stel verder voor, dat wij voor die bevolkinggroep de nutsvoorzieningen grotendeels betalen, zodatg er vooral geen duidelijke, voelbare of zichtbare samenhang bestaat tussen 'verbruik' en 'betalen'.
-
DAAR zit je winst - ga daar eerst maar eens kijken hoe je daar een 'mentaliteitsverandering' kunt afdwingen.
-
En overigens: fuck you. Dit is Nederland. Wij hebben hier tien drinkwaterbedrijven en die - tegen tarieven die in geen enkele verklaarbare verhouding staan tot het takenpakket en de geleverde arbeidsprestatie- de vraag voor de komende 25 jaar méér dan aankunnen (de jaarlijkse stijging in het verbruik bedraagt plm. 3 procent) Hou op met je overtrokken bangmakerij en bepaal je tot je publieke taken.
-
'Mentaliteitsverandering' en 'bewustmaking' zit daar niet in. Ga lekker water maken voor dat geld!
-
Voor de zoveelkste keer: FEITEN. Ga water maken. Ga aan je werk!

bisbisbis | 17-04-19 | 09:23 | 4

Water wordt via via voor 80% belast, de overheid doet ons denken dat we weinig voor water betalen en dat mogen ze volgens de grondwet ook niet veranderen, daarom hebben ze een slimme manier bedacht, allerlei belastingen op belastingen.

Niet links | 17-04-19 | 09:36

Bis bis bis

omineuze omnipotent | 17-04-19 | 09:42

U heeft volkomen gelijk, een tekort aan water en een overschot aan gelukszoekers uit landen die nooit wat aan onze mooie boreale cultuur en economie gaan bijdragen.

Solar666 | 17-04-19 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon stoppen met die zachte aanpak van al die warmwaternazi's met hun egoïstische waterlinie. Tijd voor een rigoreus cordon sanitaire: laten de Vitensen van deze wereld gewoon een horde TBS'ers inhuren voor het milieu: www.youtube.com/watch?v=0WtDmbr9xyY

Dat is pas wat je noemt bezuinigen! #eatyourheartoutmarkrutte

Hetkanverkeren | 17-04-19 | 09:23

He ja, sorrie dat ik zo laat reaguur hoor. Ik stond nog een uurtje onder de douche om aan die cijfers te komen. Ik zou toch niet willen dat ik er wel voor betaal maar er niks van meekrijg he?

elfenstein | 17-04-19 | 09:22

'Was uw fruit in een laagje water in plaats van onder stromend water'.

Ik was mijn fruit helemaal niet meer, Vitens, maar schil het gezondste deel er plakkendik af omdat ik die vieze glimwas en die duizenden exotische handen die het daarna, in die was, aanraken niet wil opeten.
Zo, weer een minuut douchen gekocht.

'douche een minuut korter'
Ok, als ik klaar ben denk ik, ik had best nog een minuut zo kunnen blijven staan, goed dat ik hem nu uitzet'

Ik neem verzoeken altijd uiterst serieus, maar over dit valt wel even wat meer te zeggen dan alleen 'stop met douchen'.

letopuwzaak | 17-04-19 | 09:22 | 2

Laat ze het uitzoeken. Wij hebben het niet uitgevonden. Zijn enkel meegegaan met de luxe door idioten/anderen aangedragen, want verdienen.. En nu moet WIJ (de burger) terug.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:36

@CalamityJane | 17-04-19 | 09:36:
Uiteindelijk zal 'de burger' wel beseffen dat de meetlat waarlangs wij gelegd worden, dan ook zeker moet gelden voor de rijkeren en zij die baden in luxe. (ha, ha baden).

letopuwzaak | 17-04-19 | 10:23

ja en morgen heb je weer regen,kuch

rein9576 | 17-04-19 | 09:21

Als rechtgeaarde semi-overheidsbedrijf is Vitens al jaren een stalplaats voor gevallen D66 en PVDA kopstukken die als een volwaardige luizenmoeder niks weten van het bedrijf/product, maar wel de administratieve leiding hebben en allen in de groene kerk vol paniek en leugens zitten. Nieuws zonder enkele waarde dit.

omineuze omnipotent | 17-04-19 | 09:18 | 1

Onkunde en niet gehinderd door enige kennis zijn voorwaarden voor iedere linksmensch.

Solar666 | 17-04-19 | 09:52

Aha, een ballonnetje; de prijzen vh water gaan flink omhoog

HaveXS | 17-04-19 | 09:18 | 1

Gaat allemaal op de bon, sta je daar met je emmertje in de rij, net als in Venezuela.

sarcastro | 17-04-19 | 12:18

Mijn aquarium vissen gingen heel slecht wanneer ik op donderdag het water ververste, "moet je niet doen op donderdag, zei de aquarium winkel, want dan spoelen ze de leidingen extra met chloor", huh? Ok en wij dan, "ga je niet gelijk aan dood zei de aquarium winkel, maar wij gebruiken een Berkey waterfilter voor de zekerheid". De vraagmail aan Vitens was wanneer spoelen jullie de leidingen met chloor is tot nu toe (al 4 x gesteld) onbeantwoord gebleven. Ik heb maar een Berkeywaterfilter gekocht en nu hebben mijn vissen geen problemen meer en wij drinken ook maar uit de Berkey en wanneer ik die filters schoonmaak af en toe, schrik ik elke keer weer hoe vies ze zijn en wat voor stinkende troep er af komt. Vitens en schoon drinkwater in Nederland NOT.
Hun slimme meter werkt ook voor geen ruk, want ze sturen ook nog elke keer een controleur, Vitens schroeft wel elke keer de prijs op voor transport, lol misschien werkt Rutte zijn broer wel bij dat bedrijf.

Rivpim | 17-04-19 | 09:17 | 2

Spoelen met chloor gebeurd af en toe. Daarbij worden delen van de leiding losgekoppeld van het deel waar de huis aansluitingen zitten -men maakt als het ware een loopje- en spoelt het dan door met een beetje chloor en worden brandkranen etc opengezet.
Als gebruiker word je hiervan op de hoogte gesteld, het gebeurt zeker niet wekelijks en meetsal heb je wat bruinig water uit de kraan. 5 minuutjes door laten lopen en het is weer schoon.
Spoelen met chloor gebeurt dus juist om de boel schoon te maken. Je wil tenslotte geen E.Coli bacterie in je drinkwater, toch?

Titaantje | 17-04-19 | 09:31

Ja chloor: dat sprookje. In Nederland wordt geen chloor gebruikt. Nooit.
(UV licht wel en micro membranen.)

Analia von Solmsch | 17-04-19 | 09:34

Ik douche elke dag. Dat doe ik voor de medemens. Graag gedaan!

Omebert | 17-04-19 | 09:17

Je moet ook niet zo vaak douchen en wassen.... zo eens in de paar weken het ergste vuil van je afschudden in de tuin werkt ook.... en ook je kont afvegen met papier is nergens voor nodig; gewoon laten indrogen en zoals in het voorgaande beschreven... periodiek afschudden.

chique ouwe nicht | 17-04-19 | 09:17 | 2

Ik scheer de tarrels er altijd af. Met een bijl. 1 x per maand.

elfenstein | 17-04-19 | 09:24

@elfenstein | 17-04-19 | 09:24: Met een bats afsteken werkt ook prettig.
Als we (vriendinnen) vroeger iemand zagen met een te dikke laag make-up zei een van ons steevast ´geef me de bats, ik steek het er af´.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:49

Ik word regelmatig de toegang tot het bed ontzegd omdat ik zo zou stinken. Dan moet ik eerst nog gaan douchen zegt Madame de Pompadour.

Dan kan ik nog zo veel tegensputteren, zeggende dat ik de week ervoor nota bene nog heb gedoucht, maar dat mag niet baten.

Daar sta je dan, te douchen om 23.30 uur. Hotverheeme. Met de grootst mogelijke tegenzin.

Dus nu heb ik wel een argument erbij. Vitens hep gezegd dat ik niet zo vaak mag douchen..

Benieuwd of ze erin trapt...

Heppie-even-voor-mij | 17-04-19 | 09:17 | 3

heb=hep

Rivpim | 17-04-19 | 09:21

Gewoon de puddingbuks presenteren in kampfbereite toestand, zeuren ze nergens meer over en als je goed je best doet valt ze daarna toch tevree in slaap dus kan je stinkend en wel gaan tukken.

elfenstein | 17-04-19 | 09:26

Niet zo lang geleden werd lichaamsgeur gecamoufleerd door nicotine en sigarettenrook . Toen in Ierland roken her en der werd ontmoedigd/verboden, verdubbelde de omzet van de parfumwinkels. Logisch dus als er ook meer wordt gedoucht door de generatie die de verandering heeft meegemaakt.
Wie weleens in een toeristentrein reist, kan echter constateren dat de jongere generatie watervrees heeft.

CiTy3 | 17-04-19 | 09:17

Flikker allemaal op met je water-bespaar-regels. Vorige week een ontstoppingsbedrijf over de vloer gehad omdat een van de plees hier thuis niet doorspoelde. Wet bleek? Geen maandverband. Geen Klamme Doekjes van de Edet. Maar volgens de ontstoppingsspecialist 'trok ik verkeerd door'. Tip van hem: nooit de bespaarstand gebruiken want dat veroorzaakt urinesteen. Een (bij mij centimeters dikke) laag van kalk - die ik er met een beitel uit heb staan bikken.

bartjeau | 17-04-19 | 09:17 | 3

Je kan na 100 jaar ook eens een nieuwe pot installeren he? Leuk, zo'n originele Thomas Crapper maar niet heel fris meer.

elfenstein | 17-04-19 | 09:28

@elfenstein | 17-04-19 | 09:28: Mijn geld gaat de komende jaren al helemaal op aan warmtepomp, zonnepanelen, spouwmuurisolatie et cetera. Dus ik vermoed dat ik over 10 jaar weer sta te bikk(el)en

bartjeau | 17-04-19 | 09:43

Wacht maar tot de hoofdafvoer verstopt zit van het vet door al dat zuinige gedoe in de keuken!

NasiGordon | 17-04-19 | 18:47

Iedere dag douchen is sowieso niet gezond, om de dag is meer dan genoeg. Dat kan in een minuut of 5 klaar zijn. Daar is uw waterbesparing al.

spamzuiger | 17-04-19 | 09:16 | 1

Voel me toch al snel een beetje vunzig als ik een dag oversla, of sta je dan met een koud washandje bij de wasbak op je off-day?

sarcastro | 17-04-19 | 12:15

Ik hoorde de één na de andere linkse Kamerleden janken dat steeds meer mensen grote douche koppen gaan gebruiken en dat daarmee veel drinkwater verloren gaat bla, bla, bla. Als de druk van de waterleidingen namelijk het zelfde blijven en je doet een kleine douche kop die een harde straal geeft, in ruilen voor een grote douchekop waar water uit sijpelt, blijf het water gebruik nagenoeg het zelfde, maar ja, al die linkse idioten hebben nooit opgelet op school, als ze al hun school hebben afgemaakt!!!!

Dat laat maar zien dat er geen één zelf na denk maar gelijk de hele kudde achterna loopt want wat ze allemaal denken daar zou wel over na gedacht zijn, denken die linkse idioten NEE daar is niet over na gedacht.

Niet links | 17-04-19 | 09:16 | 3

Ik hoor daar een grotedouchkoppentax aankomen...

peterdh | 17-04-19 | 09:36

Ik heb sinds kort voor het eerst in mijn leven een 'niet besparende douchekop', zo'n soort van health spa ding, en het is heerlijk. In plaats van zo'n benepen super soaker straaltje word je omvangen door een deken van water. Kost wel iets meer in verbruik, maar ik douche niet zo lang, ik vind dat het moet mogen, ik heb al zo weinig.

sarcastro | 17-04-19 | 12:13

@sarcastro | 17-04-19 | 12:13:
Otoh met zo'n pisstraaltje doe ik er ook gewoon langer over om mezelf weer een beetje fris en fruitig te krijgen. Met zo'n regendouche gaat het allemaal een stuk sneller aangezien je je niet de hele tijd direct onder het straaltje hoeft te positioneren om de zeep van je lijf te krijgen.

Maargoed, dat wordt natuurlijk niet gemeten. Wat ze doen is dat ze de kraan open draaien en het aantal liter water meten dat er binnen een minuut uit komt. En dat heet dan x% zuiniger.

peterdh | 17-04-19 | 14:30

Ja, heb die spullen allemaal. Alleen die Gardena grasmaaier is kut. Na een jaar al vol roest en kapot.
*contributie KKK overmaken doet*

Mammeloe | 17-04-19 | 09:16

Dat probleem kan je ook anders oplossen.
Bij nieuwbouw zorg je voor een grijs-water-circuit. Als je de plee doortrekt neem je dus gewoon water, en geen zuiver drinkwater.
Probleem opgelost. Graag gedaan. Wat heb ik gewonnen? Wat zegt u? Enn flesje Spa Rood?

hangtiet met knoop | 17-04-19 | 09:09

Zouden dit de eerste voorzichtige tekenen richting totale droogte in Europa zijn? Tussen al die onheilstijdingen om te lachen zat er een die ging over extreem watertekort in de toekomst.

Axelvon | 17-04-19 | 09:08 | 2

Nee, dit is het voorzichting gaan inmasseren door de NL overheid om over een x-periode een extra watertax te kunnen heffen

Humstruks | 17-04-19 | 09:17

Probeer dit nieuwe probleem eens aan te kaarten bij de NPO. Misschien dat je er, net als Nijpels, een winstmodel van kan maken.

Beefbus | 17-04-19 | 09:17

In Japan hebben ze de deksels van de stortbakken vervangen door wasbakken. Dus terwijl jij je handen wast wordt de stortbak gevuld voor de volgende spoelbeurt. Simpele en goedkope oplossing. Nergens in Nederland te koop.

Osdorpertje | 17-04-19 | 09:07 | 4

Nederland heeft nog nooit over de grens gekeken want: wij zijn de beste. Hebben meer landen last van. Daarom is FvD zo gaaf: die kijken over de grens naar andere landen wat het beste werkt. Jammer dat ze zo'n omhooggevallen blaaskaak als leider hebben.

Axelvon | 17-04-19 | 09:11

www.geenstijl.nl/5147225/drinkwaterbe...
-
Kijken naar 'best practises' is de Nederlandse overheid inderdaad totaal vreemd; eerst ambtenaren naar alle uithoeken van de wereld sturen op 'studiereis' en vervolgens lekker zélf gaan uitvogelen en doen wat niet werkt: van Fyra tot Swalmtunnel tot Franse onderzeeboten.
-
En een béétje blaaskaak kan in het zelfgenoegzaam pluchefossielenmonument dat Den Haag is bepaald geen kwaad. Dat draait vanzelf bij.

bisbisbis | 17-04-19 | 09:34

@Axelvon | 17-04-19 | 09:11: Hebt u liever een Spekman, Klaver, Jetten aan het roer van FVD. Ook blaaskaken maar dan dom.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Waterbelasting over waterbelasting in 3,..2,...1...

Het Licht | 17-04-19 | 09:07

Ik weet hoe het komt: er zijn de laatste tijd heel wat graties Mieles uitgedeeld.

hangtiet met knoop | 17-04-19 | 09:07

Dat Vitens moet het enige bedrijf ter wereld zijn dat loopt te klagen als men méér van hun product wil hebben. Ga eens werken!

Rest In Privacy | 17-04-19 | 09:07 | 1

Wat ze willen is dat ze het water een aantal malen duurder kunnen maken omdat u minder gebruikt. Kost het minder moeite, minder kosten, minder personeel maar wel winstmaximalisatie.

BekiekUtMoar | 17-04-19 | 10:03

Ik gebruik ook een stopwatch onder de douche... niet vanwege de poen, wel een beetje vanwege milieu, maar vooral omdat ik doorgaans lekker verder droom ‘s ochtends onder de douche...

Ad Hominem Tu Quoque | 17-04-19 | 09:04 | 2

Ik heb zo’n zandlopertje met een zuignap. Voornamelijk omdat mijn stopwatch niet waterdicht is. En dat zandlopertje moet ik een paar keer omdraaien om mijzelf wat extra tijd te geven.

Osdorpertje | 17-04-19 | 09:11

Neem een eierwekker. Water op max. temperatuur. En neem eieren mee voor het aansluitende ontbijt.

H. Caulfield | 17-04-19 | 09:14

7 * 25 minuten fuck you.

lacucaracha | 17-04-19 | 09:04

Watertekort watertekort 80 % van de planeet bestaat uit water!!f*ck you!!

Bram de Rammer | 17-04-19 | 09:03

Meer mensen, meer waterverbruik. Meer mensen, meer CO2 uitstoot. Etc.
En de partijen die het hardst over waterverbruik en CO2 zeiken, zijn ook de partijen die steeds meer mensen dit land binnen willen halen. Ik zie de logica niet...

DoOne | 17-04-19 | 09:03 | 1

Ik zie het ook niet

Jan70 | 17-04-19 | 13:34

Dat is massaal overstappen op een waterpomp een plan waar over is nagedacht.

Ray69 | 17-04-19 | 09:02 | 1

Alleen lijkt de VVD-achterban het maar niet te willen begrijpen. En dat is allemaal de schuld van de schreeuwers en Thierry. Aldus de PvdA 2.0. Kwestie van toevertrouwen. Ik denk dat ze het gewoon *nog beter* uit moeten leggen lol.

Hollende_Kleurling | 17-04-19 | 09:07

Ssst.... de buren naast mij, zijn van GroenLinks - ze zijn een beetje apart.

Ze hebben een waterzuiverings-apparaat gekocht, zodat ze het douche en WC-water kunnen hergebruiken.

sociaal_econoom | 17-04-19 | 08:59 | 3

Ook het water wat uit wasmachine vangen ze op... om de afwas ermee te doen.
Ik vroeg - waarom doen jullie dit allemaal, zo zuinig met water?
Ja zegt ze... ''wij van GroenLinks weten dat door de verminderde CO2-uitstoot (waterdamp) het de komende jaren veel droger gaat worden in Nederland.
Je kunt het nu al merken --> we hebben in het voorjaar perioden van maanden dat het heel weinig regent - dat wordt in de komende jaren nog veel erger''.

Ik zeg... oh wat goed dat jullie daar nu al rekening mee houden.

sociaal_econoom | 17-04-19 | 09:07

Die dingen vreten stroom, ik hoop dat ze voldoende zonnepanelen / windmolens hebben.

Beefbus | 17-04-19 | 09:10

Wij bufferen dik 6 000 liter water, niemand moet mij komen vertellen wat we wel en niet mogen. Mocht ik die hoeveelheid niet bufferen dan zou je het mij nog niet moeten komen vertellen. Ga gewoon eens neuten bij wat de gemiddelde papierproducent bvb dagelijks verbruikt.

Lt-Kol Kilgore | 17-04-19 | 08:59

Vitens is een smerige moralistische monopolist. Ooit hebben ze zich teruggetrokken uit een project in Israël omdat men van mening was dat het niet voldeed aan bepaalde volgens hen morele regeltjes. Wordt tijd dat we zelf water gaan tappen…

Hoofdbreker | 17-04-19 | 08:58

Een tikje rustiger aan doen met van alles en nog wat (energie, water, eten, vliegen) kan geen kwaad. Maar dit klinkt te genuanceerd en wordt daarom door niemand begrepen?

Schadenfreude | 17-04-19 | 08:58 | 1

Water wordt schaars. Water wordt duurder. Minderen helpt niet. Want !Dezelfde liters gaan het vijfvoudige kosten. Ze zullen eens niet meeprofiteren van de gekte.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:05

Fuk dit, verkeerde prikkel, het moet geldbesparing opleveren voor demense. Daar gaat toch die hele milieubonanza over. Als het maar wat oplevert.

DrWezesmoel | 17-04-19 | 08:57

.. maar goed, weet je wie ook streng tegen het fascisme zou zijn geweest als hij nu nog geleefd had

Jan Passant mk2 | 17-04-19 | 08:56

Echt onzin wat die waterbedrijven erbij halen. Laat ze lekker focussen op core business. Ik las jaren geleden al (misschien wel hier) dat we volgens drinkwaterbedrijven meer voor water moesten betalen omdat het hier zo voorradig was maar elders op de wereld niet. Blijkt dat die drinkwaterbedrijven projectjes hier en daar hebben op de wereld. Kan zo'n team wereldverbeteraars kosteloos de wereld over vliegen, maar tegelijk de Nederlandse klant het vingertje wapperend de les lezen. En waarom de neuk kan in Nederland per m3 water de prijs wel 50% verschillen?

sjef-van-iekel | 17-04-19 | 08:55

Eigen douche eerst!

TheEgg | 17-04-19 | 08:54

Ja deugend Nederland heeft oog voor de echte problemen in Nederland. Een tekort aan water. Je verzint het niet.

Repetitive Beats | 17-04-19 | 08:54 | 1

We hebben vorig jaar een extreem droge zomer gehad. De winterperiode heeft het grondwaterpeil weer helemaal aangevuld. Nu is het de laatste weken weer iets aan de droge kant maar het lijkt me sterk dat zo'n zomer als vorig jaar weer terugkomt. Dit hele gezeur over water is het werk van klimaatdoemdenkers. Als er IETS is waar Nederland niet aan ten onder gaat is het wel een tekort aan water.

keestelpro | 17-04-19 | 09:00

Ik geloof niet dat ik nog veel mag, is het wel? Oh ja, werken tot ik sterph omdat meneer Draghi geld blijft verbranden t.b.v. het zuidelijk deel van de EU

r frier tuck | 17-04-19 | 08:53

Gaat lekker met die politiekcorrecte progressie. Er kan niets meer of het mag niet. Alles op rantsoen.
.
Dit land kan zoveel beter, was ook veel beter. Maar ja, men bleef maar PC stemmen.

Parel van het Zuiden | 17-04-19 | 08:53 | 3

Ik al decennia niet!

CalamityJane | 17-04-19 | 09:20

Tot welke soort reken jij jezelf? Poging 5.

Superior Bastard | 17-04-19 | 09:24

@Superior Bastard | 17-04-19 | 09:24:

Poog een end raak, zou ik zeggen. Komt wel een keer als ik zin heb of als ik uw gereutel een mooi haakje vind. U bent namelijk niet van een soort die ik hoog genoeg heb zitten en dus niet echt een prio.
.
Waar gebruik ik eigenlijk het woord soort trouwens?

Parel van het Zuiden | 17-04-19 | 21:44

Gelukkig geeft de Groene Khmer aanhang, en met name hun knokploegen, de ANTIFA, wel het goede voorbeeld.
Wel eens door Amsterdam gelopen en zo’n crusty krakersfiguur gezien? Echt, op een behoorlijke afstand komt de zweet en wiet lucht al op je af. En dan loop je buiten terwijl het waait. Je weet wel, zo’n figuur die in groepsverband loopt te zingen “Wil je Thierry schieten roep dan paf. Pief paf proef.”
Aan de andere kant, allround snotneus en VMBO scholier Jesse Klaver probeert het goede voorbeeld te geven door onder de douche te pissen. Als zijn vriendin er onder staat. De rest van de dag pist ie in de wasbak, maar dan zet hij de vuile vaat wel even opzij.

Osdorpertje | 17-04-19 | 08:51 | 4

Wees eens wat diverser en verdraagzaam joh!

HogeNood | 17-04-19 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

Met 100.000 nieuwe nederlanders per jaar wordt er veel meer water gebruikt dan normaal. Plus 10 ton co2 per vluchteling per jaar.

Fapfap | 17-04-19 | 08:50 | 1

Ja, dat werd er niet bij vermeld in de Volkskrant. Terwijl het zo schijnt te zijn dat bepaalde culturen meerdere malen per dag douchen. Hoe ze dat doen in de landen die ze "ontvluchten" is mij niet geheel duidelijk.

donkeyman | 17-04-19 | 08:57

In plaats van demense lastig vallen met dit geneuzel zou je ook de grenzen dicht kunnen doen zodat de bevolking niet langer blijft groeien. Bespaart water en er blijft ruimte voor nieuwe locaties om water te winnen.

Is tevens minder verkeer, minder vleesconsumptie, minder elektriciteitsafname, minder vliegen, minder minder minder. Nederlanders blij. IJsbeertjes blij. Planeet blij. Iedereen blij.

Hollende_Kleurling | 17-04-19 | 08:49 | 4

Planeet blij? De niet toegelaten Nieuwe Nederlanders blijven gewoon ergens anders op deze planeet, hoor. Een echte oplossing zou zijn om ze de ruimte in te schieten.

JvanDeventer | 17-04-19 | 08:54

@JvanDeventer | 17-04-19 | 08:54:
Nee, ginds opsluiten en lokale overbevolkingsverstikking helpt goed tegen bevolkingsaanwas. Hier toelaten is pas nazistisch en een zware misdaad tegen het miljeu.

HogeNood | 17-04-19 | 09:08
▼ 1 antwoord verborgen

En dat water dat je gebruikt ,tijdens het douchen komt toch ook gewoon weer gezuiverd terug in het systeem? Dat verdwijnt niet

deministerpresident | 17-04-19 | 08:49 | 3

Dit dus. Spreken over een waterterkort in Nederland of all places.. wat een onzin. De vraag is alleen wat nou maakt dat ze mensen minder onder de douche willen

haddem | 17-04-19 | 09:01

@haddem | 17-04-19 | 09:01:
Control. M'n beste. Control. Niet omddat het moet maar omdat het kkan en voordelen heeft als je nog andere, minder welluidende plannetjes op stapel hebt. ram ze eerst dit door de strot, dan kan je daarna weer een stapje verder.

elfenstein | 17-04-19 | 09:12

@elfenstein | 17-04-19 | 09:12: En wij ons geld (arbeid en energie) maat doorsluizen naar deze megalomane psychopaten. Misschien is dat nog wel het meest verbazingwekkend

haddem | 17-04-19 | 09:38

Op de camping had/heb je toch van die muntautomaten om 3 min te douchen? Lijkt mij een leuke spaarpot voor het gezin.

Injegezicht | 17-04-19 | 08:48 | 1

Doe dan ook gelijk een meter naast je bed, die je verklapt wat iedereen al wist.
-vrij naar L. Cohen-

elfenstein | 17-04-19 | 09:13

Douche lekker koud! Er zal een wereld voor u open gaan!

Jack Horner | 17-04-19 | 08:48 | 2

Keihard skrubben met keiharde hagelstenen.

HogeNood | 17-04-19 | 08:52

Dagelijks! scheelt gas, dus daar zal Jesse blij mee zijn.

haddem | 17-04-19 | 09:03

Het grappige is dat uit mijn steekproeven blijkt dat veel jongeren minimaal douchen. Op de basisschool van mijn dochter douchten veel kinderen - ook die met veel buitenschoolse activiteiten - één keer per week. Niet voor niets stond de luchtkwaliteitmeter in de klas vaak ik het rood. Met de volgende generatie zit het dus wel goed. Het probleem van veeldouchers (zoals ondergetekende) lost zichzelf dan met de tijd vanzelf op.

MickeyGouda | 17-04-19 | 08:47 | 2

Nog eventjes en er zit een niqaab of burka om u heen. Ga er vanuit dat uw man tegen die tijd alvast dingen als douchen begint te ratsoeneren.

Parel van het Zuiden | 17-04-19 | 08:55

@Parel van het Zuiden | 17-04-19 | 08:55:

Mijn man is nu reeds bovengemiddeld begaan met het milieu, maar dankzij zijn liefde voor de GP en de luchtvaart sta ik bij bilateraal overleg heel sterk.

MickeyGouda | 17-04-19 | 08:59

Met stijgende verbazing hoor ik deze ochtend op de nieuwsbulletins over hoe slecht ik ben. Ik zou wel eens een overzicht willen zien hoeveel het bedrijfsleven aan drinkwater verbruikt en wij als inwoners. En waar dan de meeste besparing te behalen valt,

deministerpresident | 17-04-19 | 08:46 | 1

Zag een reclamefolder met foto´s van DE nieuwe badkamer. Twee ligbaden, ieder één, grote breedbeeld aan de wand. Samen in eigen bad tv kijken. Yeh… Laten ze die gekte eerst maar eens terugfluiten. De lijst met idioterie is oneindig.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:13

Hier in NZ is water gewoon in de gemeentelijke belastingen. Het maakt niet uit hoeveel je gebruikt. er is zat water.

Fapfap | 17-04-19 | 08:44 | 1

Ja, ik heb er ook lang gezeten. Maar waar ik zat was dat water niet zo lekker. Alleen goed om de tuin te sproeien

deministerpresident | 17-04-19 | 08:47

Raad eens wie er vroeger ook lang onder de douche stond.

Tietmier | 17-04-19 | 08:44 | 2

Mengele!

Ray69 | 17-04-19 | 08:47

@Ray69 | 17-04-19 | 08:47: Zag eens in een docu Mengele bezig met een van zijn experimenten. Zag je een klein meisje in bed zitten schudden van de koorts. Bedoeling was te zien hoe hoog koorts kan oplopen voordat... Ben dat beeld van dat schuddende meisje nooit meer kwijtgeraakt. DE mens is in mijn ogen een misexperiment. Sorry voor mijn cynisme.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:17

Reetdoesjen moet standaard worden!! Ook in trein en horeca.

HogeNood | 17-04-19 | 08:43

In Nederland verbruiken wij steeds minder drinkwater. Was het verbruik per persoon in 1969 nog 190 liter per persoon per dag, in 2013 is dat nog 119 liter. Een afname van 37 procent.

Bron: Kerngegevens Drinkwater 2016 Vewin

balustrade | 17-04-19 | 08:42

Rustig aan zeg.
Ik douche nooit langer dan 1 minuut, wat is het probleem.

Punksmurf | 17-04-19 | 08:42

Volgens mij was waterverbruik vroeger erger of relatief hetzelfde per persoon.
Dus uw boreaale douche is niet uw probleem. Immigratie en overbevolking is het probleem.

... en sommige immigranten staan 2x of zelfs 3x onder de douche per dag...

LangeTijdGeleden | 17-04-19 | 08:42 | 4

Ze hebben er ook de tijd voor. ©H. Teeuwen.

keestelpro | 17-04-19 | 08:48

Elke dag pootjes wassen voor het gebed.
En dat 7 keer per dag.
Maar daar hoor je ze niet over.

Ray69 | 17-04-19 | 08:50

@Jan Passant mk2 | 17-04-19 | 08:47: Zag een Iraakse één kopje onder de kraan afspoelen. Die kraan bleef lopen, met verbazing gadegeslagen. Dus ja, ik geloof het wel.

CalamityJane | 17-04-19 | 09:23
▼ 1 antwoord verborgen

De nieuwe fascisten wonen in grote huizen voorzien van alle gemakken. De machtigste zilverrug van de klimaat-apen woont zelfs in een paleis aan de kust (waarvan hij twintig jaar geleden al voorspelde dat die nu onder water zou staan). Tot zover de moraal van het verhaal.

U demense bent echter met meer, zoals een bekende globalist laatst al verkondigde. U moet het Klimaat sparen en ophouden met de recources te verbruiken die nodig zijn voor de redders van deze planeet.
Houd op met het verbruiken van energie, water en voedingsstoffen - gebruik daar net genoeg van zodat u tot uw pensioengerechtigde de klimaatbelastingen kan betalen. Waarna u zich dient te melden bij het uitvaartcentrum van extreemGroenlinks.
Tot zover het links/globalistische plan dat uw Deugers met u hebben.

Wie geen fascist en/of racist genoemd wordt door de nieuwe fascisten, die is een NSB'er.

Jan Passant mk2 | 17-04-19 | 08:42

Wat is geen fascisme tegenwoordig?

geenspam | 17-04-19 | 08:40 | 1

Antifa natuurlijk. Die verzetten zich met hand en tand tegen het fascisme!!!

keestelpro | 17-04-19 | 08:46

Deze quote, "Zowel boven als onder de grond is het in Nederland namelijk druk" riekt ook behoorlijk naar fascisme.

me,myself and IK | 17-04-19 | 08:40

Geloof me of niet. Hier thuis hebben we altijd al gezegd dat het raar is dat er niet een gescheiden systeem is te weten drinkwater/grijswater. Gezien hebbende hoe drinkwater voor de onnodig wordt gebruikt. En zij hebben dat nooit zelf kunnen bedenken.

CalamityJane | 17-04-19 | 08:40 | 3

In Spanje enz koop je het drinkwater in de winkel, laat dat 3liter p.p. p.dag zijn.
Huishouden van 5 verbruikt dat 15L drinkwater voor consumptie.
Hoeveel drinkwater (want daar gaat het om) wordt er onnodig door het riool gespoeld?
Laat ze daar eens over nadenken ipv alsmaar de belastingen te verhogen.

boerk | 17-04-19 | 08:57

@boerk | 17-04-19 | 08:57: Dit bedoel ik! Waarom kunnen wij dat als consument wel bedenken .

CalamityJane | 17-04-19 | 09:26

@boerk | 17-04-19 | 08:57: En mijn waterbekken wordt gevuld door een boer, die pompt het op in het dorp en brengt het naar mijn huis voor 60 euro. Niet van drinken, flessenwater, douchen en koken wel.

gato | 17-04-19 | 09:34

De natte droom van Groenlinks, de groene politie. Die deugend en veroordelend door het land trekt op zich naar mensen die iets consumeren wat volgens hen niet deugt. In Iran hebben ze 7000 undercover moraalagenten. Het kan dus best als je je religie maar serieus genoeg neemt.

Graaier | 17-04-19 | 08:39 | 2

@Superior Bastard | 17-04-19 | 08:41: Vitens medewerkers, de rijke monopolist, zijn moraalridders en de voorhoede van de natte droom van Jesse. De "goedbedoelde" adviezen zijn straks "aanspreekbaar handelen" naar "we vinden het zo jammer dat je niet met ons mee doet, we gaan sanctioneren", naar "we zullen professionele groene moraalridders beleid en handhaving laten verzorgen" naar uiteindelijk godwins als Totaler Grunen Krieg, Kurzester Krieg" :)

Graaier | 17-04-19 | 08:45

Maak je toch niet zo druk Pritt, gewoon negeren dat rare gedoe.

Super Vaagstra | 17-04-19 | 08:38

Goh, toch knap dat de teneur van het stukje van Pritt totaal niet terugkomt in het bronartikel, van ieder alternatief is gespeend en totaal de plank misslaat.
En dat op woensdagochtend.

Superior Bastard | 17-04-19 | 08:38 | 1

Haha inderdaad. Dat RTL artikel is ook redelijk kritisch. Leuk die Pritt, lekker jennen.

keestelpro | 17-04-19 | 08:52

Ook Goedemorgen Saam! Doesj vóór (minder vaak wassen) het naar bed gaan, en niet met zo'n lullig druipende tokkiekop - heb nergens voor nodig.

HogeNood | 17-04-19 | 08:38

Als douchen fascisme is, dan geef ik Mussolini met liefde het nakijken. Ik vlieg niet, ik rijd geen auto, ik DOUCHE. Voorts gaat mijn vaatwasser alleen maar de deur uit over mijn lijk. Om met mijn moeder te spreken: ze kunnen mijn Hollandse kont kussen.

MickeyGouda | 17-04-19 | 08:36 | 7

@letopuwzaak | 17-04-19 | 08:53:

Lolol. Wat doe jij in mijn brein, letopuwzaak?

@keestelpro

Mijn moeder is tot grote ergernis van mijn vader - die wars is van dramaqueens op het veld - erg gecharmeerd van Ronaldo. De selectie-eisen zijn dus best streng.

MickeyGouda | 17-04-19 | 09:10
▼ 4 antwoorden verborgen

"In 2014 gebruikten we in Nederland 346 miljard liter water, in 2018 is dat met bijna 9 procent gestegen naar 377 miljard liter. De verwachting is dat we in 2050 nog eens 30 procent meer water verbruiken dan nu. De redenen? Het gaat economisch goed met ons, we hebben vaker een stortdouche in huis, wonen vaker alleen en maken volop gebruik van de wasmachine en vaatwasser."
Wat dacht u van de bevolkingstoename in Nederland?
U weet wel, van 15 miljoen mensen, naar bijna 20% meer nu. Dat is al een stijging van 20%.

Nuchternederland | 17-04-19 | 08:36 | 4

Ik zie hier ook een oplossing in. Geen (niet westerse immigranten) meer toelaten, ons drinkwaterstelsel kan het simpelweg niet aan.

letopuwzaak | 17-04-19 | 08:46
▼ 1 antwoord verborgen

Als er schaarste dreigt is het tijd om te verkassen of de groep uit te dunnen.
Tenminste in de natuur.

keestelpro | 17-04-19 | 08:36
-weggejorist-
RenHoek | 17-04-19 | 08:36 | 1

Judith Zijderhoudt, van Vitens, is UVA MBA studente en nu werkzaam bij Vitens. Ze houdt van hiking het liefst in Arizona (carbon voetprint?) en gaat u ons nu vertellen hoe we de wereld kunnen redden met minder douchen....... zak er maar lekker in weg meisje.

Blonde Nel | 17-04-19 | 08:35

Het kan geen kwaad om je regelmatig af te vragen waarvoor je waterverbruik eigenlijk dient. Dat iets kan betekent niet altijd dat het ook moet.
Overigens ben ik voor meer nazi's in de badkamer en wil ik Pritt erop wijzen dat men voor levensbeëindiging in het Nederlands het woord "doden" heeft. Eigen taal eerst.

JvanDeventer | 17-04-19 | 08:35 | 3

Bij ons marcheren de Nazi’s dagelijks door de badkamer. Met tromgeroffel en veel fakkels. En dat gaan we niet veranderen.

Blonde Nel | 17-04-19 | 08:37

Waar mijn waterverbruik voor dient: een schoon lijf, schoon huis, schone borden en een schone toilet. Is toch normaal, toch ?!
Leef niet in Afrika.

loser | 17-04-19 | 10:38

@loser | 17-04-19 | 10:38:
Wat Vitens bedoelt is of uw lijf pas schoon is na 10 minuten onder de douche, of de afwasmachine ook voor 3 bordjes moet draaien, e.d. Ze laten het aan uzelf over om dat te beoordelen.

JvanDeventer | 17-04-19 | 12:12

Ik heb een goed idee.
Gewoon accijns invoeren op water.
Niet veel, gewoon 25ct ofzo. En dat er dan, als we weer genoeg water hebben, weer af halen.
Dat zal ons leren.

mark1487 | 17-04-19 | 08:35 | 2

Wel jaarlijks indiceren, en btw over heffen, anders leren we het nog niet.

Nuchternederland | 17-04-19 | 08:37

Dat is er al als je meer dan 250 M3 per jaar verbruikt krijg je een aanslag van de waterbelasting.

voldemort | 17-04-19 | 08:57

Kunnen die controleurs mooi meteen controleren op BBQ en open haard.

Idioten.

TheBigKirth | 17-04-19 | 08:34

"We willen allemaal water besparen maar kom niet aan onze douche". Het is weer lekker politiek correct om te zéggen dat je iets ook vindt, maar daad bij woord voegen is een heel ander verhaal. Man, wat heb ik toch een pesthekel aan dat soort volk.

Franque | 17-04-19 | 08:33

Het loopt weer tegen de Paas.
Die handdoek van de Kerst kan nog wel een keertje.

Maar waar heb ik dat stukje zeep toch gelaten?

Kapitein Sjaak Mus | 17-04-19 | 08:33

Ik snap het niet. Er is een bepaalde hoeveelheid water op de wereld. Dat verandert nooit. Het water dat ik gebruik wordt opgepompt, gebruikt en vloeit weer terug. De pomp kan werken op groene stroom (natuurlijke bron als zon en wind), dus de enige kosten liggen in het vervaardigen en onderhouden van de pomp en het netwerk. Wat maakt dat dan uit hoe lang ik douch???

Leffe Blonde | 17-04-19 | 08:31 | 8

Iets met (actief) filteren, pompen, etc.
Dat kost energie en daar komt uiteraard CO2 bij vrij. En als u het gebruikt heeft moet het weer gefilterd worden voordat het geloosd kan worden.
...
Maar ik denk dat het grootste probleem ontstaat in de zomer, als er weinig neerslag is en de duitse Fabrieken hun zooi blijven lozen terwijl wij de waterkeringen dicht zetten tegen verzilting.

boerk | 17-04-19 | 09:05

Sterker nog, hoe langer jij doucht, hoe meer water jij zuivert.

Oeleflaffel | 17-04-19 | 09:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Niks ijsbeertjes. Het water is gewoon op in sommige streken. That's it.

Lex Trumbauer | 17-04-19 | 08:30 | 3

Als het water op is in een bepaalde streek is het tijd om verder te trekken.

keestelpro | 17-04-19 | 08:31

Ik douche op de sportschool en ja, ik neem m'n tandenborstel mee.

Raad_maar_raak! | 17-04-19 | 08:29

5 x per week? Ik douche 2 x een kwartier per dag!

Calastir | 17-04-19 | 08:28

Gemmideld 120 liter per persoon per dag. Volgens mij was dat 20 jaar geleden ook zoiets.
Er zal dus wel één of andere middenkabinet bij Vitens een taskgroep climatechange aan het leiden zijn.

Diederik Vlegel | 17-04-19 | 08:28 | 1

Die 120 liter pp per dag is dus inclusief industriële toepassingen, niet wat de gewone Nederlander als persoon gebruikt.

Mubbenschonster | 17-04-19 | 09:10

Ik schijt altijd bij de buren in de tuin dus bespaar al flink wat water op de plee doortrekken.

2voor12 | 17-04-19 | 08:27 | 1

Oh ben jij dat!?

sarcastro | 17-04-19 | 11:47

Niemand praat mij waterschaamte aan! Ik ben verdomme een Nederlander.

keestelpro | 17-04-19 | 08:25 | 1

Hear hear.

Muuke | 17-04-19 | 09:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken