Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Marischka krijgt smak geld door fout en geeft niks terug. "Het heeft zo moeten zijn"

livebeelden van Marischka uit Den Haag

Neen, zo heeft het niet moeten zijn, Marischka.

Mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken +1. Ordinair geld dat niet van jou is achterover drukken -1. Maar wat nou als je een keer in een berg geld wil duiken als een dolfijn, er gangen in wil graven als een mol en het omhoog wil gooien zodat het op je kop klettert en je bent niet met een gouden lepel in je mond geboren een rasondernemer zoals Prins Bernhard? Dan kijk je een gegeven paard in de vorm van 35.794 euro op je bankrekening natuurlijk niet in de bek, maar dat paard zet je lekker op je eigen gang en dan betaal je wat schulden af. Want dat is 'het lot' ofzo, en dan ga je ook nog eens in de krant staan. Zo werkt het natuurlijk niet, Maris. Als je op deze manier uit de schulden probeert te komen is het ook wel te snappen hoe je überhaupt in die schulden terecht bent gekomen. "Ergens weet Marischka Borgmeijer (47) heel goed dat ze het bedrag van 35.794 euro dat vorige week plots op haar rekening stond, ooit terug zal moeten betalen aan de gemeente." Ergens ja, voor ergens komt de zon op. Hee maar reaguurders, wat zouden jullie eigenlijk doen?

Zeg het maar

Wat denkt die Marischka wel niet?


Poll is Verlopen.

Zeg het maar

Wat denkt die Marischka wel niet?

Reaguursels

Inloggen

Als jij in één keer zo'n bedrag op je rekening hebt, weet je dat er iets niet deugt. Als je zelf zo'n fout maakt en een x bedrag naar een ander overmaakt, wil je het ook terug hebben.

Heiner | 09-04-19 | 15:47

Ik zou sowieso 10% van het bedrag houden als "kosten voor het gebruik van mijn bankrekening" en "administratiekosten".
Iets wat banken en overheidsinstellingen zelf ook graag doen.

Flatulent | 09-04-19 | 12:37

Dus deze mevrouw krijgt per ongeluk 35000 Euro op haar rekening, lost daarvan haar schulden met een totaalbedrag van 15000 Euro af en zet de rest apart. Als ze dat weggezette geld terugbetaalt en voor de rest een afbetalingsregeling treft met de gemeente zie ik het probleem niet! Weer iemand die uit het asociale graaierswereldje van deurwaarders en incassobureaus gered is! Top!

BaldEagle | 09-04-19 | 12:25 | 1

Hoop dat u een keer per ongeluk te veel overboekt en dat die persoon er net zo over denkt als die " dame ".

Stratum | 09-04-19 | 12:50

Ik kon het zo snel niet vinden, maar dit is de 2e keer (!) dat dit "foutje" gemaakt wordt in Den Haag. Volgens mij zit er iemand bewust uitkeringstrekkers te spekken daar van publiek geld. Het is tenslotte Den Haag, niet echt Nederlands meer.

ConfuZor | 09-04-19 | 11:03

Niet voor een schamele 35k... maar bij >25 miljoen begin ik wel te twijfelen, ben ik bang. Iedereen heeft een prijs en voor geld is alles te koop.

quigg | 09-04-19 | 10:43

Goed gedaan Mevrouw. Soort moslimmanieren maar dan anders, want die betalen nooit terug is buiten EU.

Cocorico | 09-04-19 | 10:06

Netjes is het niet maar de nu openstaande schulden betalen en dan een regeling voor dit bedrag. Wie zelf met schulden te maken heeft gehad weet wat voor een circus het hele incasso gebeuren is. Kan je beter een nieuwe schuld hebben bij 1 schuldeiser.

sparka | 09-04-19 | 09:22 | 1

Precies! Ze zal het hoe dan ook terug moeten betalen want ze is een blanke Nederlandse! Als ze een gelukszoeker was geweest zou het kwijtgescholden worden onder het mom van 'zielig'!

BaldEagle | 09-04-19 | 11:32

Mijn excuus zou zijn dat zo'n bedrag meer of minder niet opvalt in mijn bankrekeningen.

lieverdeauddanreaud | 09-04-19 | 09:02

Slimme zet, gemeente zit in stuk zwakkere positie dan andere schuldeiser en is jaren bezig voordat ze overeengekomen zijn het bedrag in termijnen rentevrij terug te betalen.

Blasfemie | 09-04-19 | 08:46

Zoals hieronder al opgemerkt, vrouwen in Nederlandje hoeven echt niet sielug te zijn zeker met kind. Hier een verhaal uit de wondere wereld van de bijstand circuit.

Er was eens een witte mevrouw die na een passievol nachtje met een black mamba (onbekend of deze tré beaukoe was) in blijde verwachting was. Papa bleek een Rolling Stone en trok snel aan de knieën. Witte mevrouw bliefde echter geen child support van black mamba want ze had een ander op de oog.

Deze bleek Vadertje Staat te zijn. Witte mevrouw trad in huwelijk met de Staat, en deze bleek zeer succesvol voor witte mevrouw. Want Vadertje Staat betaalde niet alleen voor het kind maar ook voor haar.

Witte mevrouw woonde binnen de Ring van Amsterdam (zeer gewild, hoge huur en koopprijzen) in een sociale huurhutje met 3 kamers, pakweg 60m². Had overigens ook een zolderruimte waar ze niet extra hoefde te betalen. Witte mevrouw zat in de bijstand en rommelde in de marge wat bij.

In de bijstand dien je tegenwoordig te 'participeren', maw voor je uitkering bij een commercieel bedrijf te werken voor 'werkervaring'. In Amsterdam is dat volledig optioneel. Als je principiele bezwaren maakt (oa koketteert met je kind) of je 'klantmanager' voldoende bedreigd, dan hoef je niet te 'participeren'. Witte mevrouw verveelde zich thuis en deed vrijwillig aan dit programma mee.

Witte mevrouw kreeg uiteindelijk het volgende van Vadertje Staat:
- wonen op een zeer gewilde locatie
- hoersoepsidie
- kienderbijslak
- laptop voor witte mevrouw (ze moest toch immers kunnen "solliciteren")
- laptop voor kind (is nodig voor sgool)
- voor alles belastingen ontheven (en dat zijn er nogal wat in Amsterdam)
- nasgoolse opvang 1x per week (en kinderopvang in Amsterdam is peperduur)
- waarschijnlijk een vergoeding voor de sgool van haar kind (is ook al duur)
- woningbouwvereniging die graties haar keukentje opknapte

En nog veel meer. Los van dat ze zelf wat bijscharrelde als 'stadsjutter'. Oude troep van de straat trekken, beetje opknappen en doorverkopen. Verdient uiteraard niet zoveel als een wietplantage, drugsrunnen, illegaal snorren of AirBnB (wat de meeste bijstanders in Amsterdam doen die bijscharrelen) maar pakkans een stuk kleiner.

Naar schatting kwam witte mevrouw uit op €1800-€2000 netto p/maand uit. Misschien nog wel meer. Tuurlijk, niet alles was handje contantje. Maar witte mevrouw kon met haar zoon wel naar een pretpark (incluis overnachting) en kon op vakantie naar Spanje (waar ze vrijwillig met de bus heen ging terwijl ze makkelijk het vliegtuig kon betalen, maar met de bus was gezelliger). Was allemaal een tipje van de ijsberg overigens.

Ja witte mevrouw leefde niet in weelde zoals het gezin van Fapke Halalsema, Paultje Roseluller, de Jessias en al die andere biefstuksocialisten waar witte mevrouw op stemde. Maar toch wel aardig verdient voor iemand met weinig ambitie in het leven (buiten het hebben van een kind) en die vooral met rust gelaten wil worden en in de marge wil aanrommelen.

Graaf_van_Hogendorp | 09-04-19 | 08:43

Er is 2,5 miljoen uitbetaald aan 69 mensen.
Er is een fout gemaakt met een punt in plaats van een komma.Mag niet meer gebeuren dus snel een programmaregeltje veranderen in het financiele systeem. Klaar.
Ja? Maar ná die pprogrammafout hebben 3 (!) controleambtenaren ook gefaald want die hebben ongezien hun handtekening gezet. Die moeten allen op non actief worden gezet want ze faalden ieder voor zich in de uitvoering van hun taak.

langzullenweleven | 09-04-19 | 08:34 | 1

En als een burger hetzelfde zou overkomen, zou de bank ook keihard stellen: we boeken het niet terug want u heeft zelf meerdere controles kunnen uitvoeren. Ik zou het ook niet zonder slag of stoot (en dure procedures voor de gemeente) teruggeven.

Flatulent | 09-04-19 | 12:41

Even denken... ze had 36.000 schuld , kreeg abusievelijk teveel betaald, loste die schuld af en denkt nu dat ze geen schuld meer heeft? Wat een oerdomme doos is dat zeg.

langzullenweleven | 09-04-19 | 08:30 | 1

Misschien kun je in plaats van 'denken' beter een cursus 'begrijpend lezen' volgen?
Ze heeft 15000 Euro schuld afbetaald, de rest staat nog op een rekening en ze weet zelf ook dat ze dat bedrag terug zal moeten betalen! Als er iemand oerdom is ben jij het!

BaldEagle | 09-04-19 | 11:40

Leven aan de onderkant
het systeem dat de onderklasse instandhoudt
Auteur: Theodore Dalrymple

Aub stopped met het rondpompen van gemeenschapsgeld in de vorm van toeslagen, subsidies, kwijtscheldingen en bijzondere bijstand.

theo-is-dood | 09-04-19 | 07:54

Die schulden heeft ze toch echt zelf gemaakt, is niet mijn probleem. Zou niet weten waarom mensen als ik haar dan ook nog eens 35K moeten geven? Hoe haalt deze uitzuiger het in haar hoofd? Ze teert al op de zakken van belastingbetalend Nederland en als dank jat ze nog even 35K extra en verdedigt dat nog ook. Oppakken deze mevrouw en vastzetten tot het is terug betaald.

Hunter S. Thompson | 09-04-19 | 07:46 | 2

Vooral dat verdedigen idd. Je ziet vaak enerzijds een klaagzang van wat ze allemaal heeft meegemaakt en waarom ze het zo zwaar heeft en daarnaast dan een stukje borstklopperij dat ze wel gewoon werkt ipv dat ze ook haar handje had kunnen ophouden. Om zo te kunnen concluderen dat dit geld haar eigenlijk gewoon toekomt. Typische redenatie van deze tijd. Mevrouw zelf valt uiteraard niets kwalijk te nemen en is vooral slachtoffer van deze wereld. Om te kosten.

volksvaderland | 09-04-19 | 07:55

Die schulden heeft ze zelf gemaakt. Die fout heeft de gemeente zelf gemaakt.
Wel eens als burger per ongeluk teveel geld overgemaakt naar een verkeerde rekening en geprobeerd het terug te krijgen? Veel succes want dan "mogen" de banken het "toevallig" niet zomaar terugboeken en kun je er zelf achteraan.
Ik zou de gemeente ook een middelvinger geven en zeggen: zorg maar dat je het terugkrijgt net zoals iedere andere burger die een stomme fout maakt.

Flatulent | 09-04-19 | 12:21

Ik ben vooral benieuwd hoe dit kan gebeuren.. waarom had iemand überhaupt een lijst met die bedragen en rekeningnummers?

tiku99 | 09-04-19 | 07:03 | 3

Uhm... iets met maandelijkse uitkeringen uitbetalen en de menselijke vergissing tussen “.” en “,” (punt en komma), omdat een systeem dit nu eenmaal anders leest. En een dubbelcheck die ontbrak.

Hoe durft zo’n gemeente eigenlijk; een lijst met rekeningnummers van uitkeringsgerechtigden in bezit hebben. Zijn ze nou helemaal gek geworden? Dit komt allemaal door de borealiteiten van de FvD en Thierry in het bijzonder!

DankeSchon | 09-04-19 | 07:40

@DankeSchon | 09-04-19 | 07:40: ze geeft aan dat ze €357,00 moest krijgen. Als je die komma met een punt veranderd heb je niet ineens €357.00 dus er zal wel wat anders aan de hand zijn

briefpapier | 09-04-19 | 10:56

@briefpapier | 09-04-19 | 10:56: Geen probleem met een punt of een komma, maar gewoon twee nullen te veel achter het bedrag in euro's. Ik vermoed dat die ambtenaren hun werk prima hebben gedaan, maar dat er op de IT-afdeling iets mis is gegaan.

Greisaart | 10-04-19 | 05:02

Het is te hopen dat ze zelf een keer te veel geld overmaakt naar een ander die er net zo over denkt als mevrouw. Voorts dient de gemeente de meeste harde invordering toe te passen (beslaglegging en zo mogelijk gijzeling).Het kan niet in NL maar dit is een gevalletje heropvoedingskamp. Wat een tuig...

Stratum | 09-04-19 | 06:17 | 1

Voorts dien de gemeente de verantwoordelijke wethouder en dienstdoende ambtenaren te ontslaan (ontslag door schuld) net zoals dat in het bedrijfsleven zou gebeuren, maar dat zal uiteraard niet

DavidleeRoth | 09-04-19 | 07:26

Ze heeft groot gelijk, als je je schulden er mee afbetaald krijg je een kans om een leven op te gaan bouwen. Anders zou je nooit in je leven die kans krijgen, mensen met schulden in Nederland betalen vaak extra veel omdat ze in de schulden zitten.

Voor het terug betalen aan de gemeente gewoon een regeling fixen, en je kan weer fatsoenlijk leven. Je word in het leven genaaid waar je bij staat dus jaaaa. Donder toch op met dat "eerlijk" zijn meteen terug geven blablabla moraal ridders...

CyberFreak | 09-04-19 | 02:55 | 4

@CyberFreak: mevrouw geeft ruiterlijk toe dat ze wist dat het niet klopte - die gaat bij een kantonrechter dus finaal onderuit. Schuld terug, problemen terug. Echt, een gewéldige oplossing inderdaad.

Goldfinger | 09-04-19 | 08:37

Het gros hier heeft zogenaamd zo'n hoge 'moraal' maar zou exact hetzelfde doen! Maar ja, anderen de grond in trappen is makkelijker!

BaldEagle | 09-04-19 | 11:43

'Schuldhulpverlening' is tegenwoordig een verdienmodel geworden waar heel veel fouten gemaakt worden ten koste van degenen die in de schulden zitten, dus daar hoef je het ook niet van te hebben! Er zijn maar weinig integere schuldhulpverleningsorganisaties in Nederland!
www.omroepwest.nl/nieuws/3709105/Tien...

BaldEagle | 09-04-19 | 11:49
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag door overheid van 500 Euro verlicht, dus die graait waar ze kan. No sympathy with the devil.
Bovendien is een fout van 40K maken totaal bezopen en wat bedoelen ze met verkeerd terecht gekomen?
Waar had het dan terecht moeten komen?
Zijn hele films gemaakt met scenario verduistering.

MistaRazista | 09-04-19 | 01:49

Mevrouw gaat een leuk traject tegemoet met rechtzaken, deurwaarders en beslagleggingen. Goed bezig.

wapster | 09-04-19 | 00:18 | 1

Als mevrouw slim is, vraagt ze gewoon faillissement aan en valt er weinig te halen.

Flatulent | 09-04-19 | 12:27

Weer een mooi sprookjesverhaal, banen voor het oprapen in bv de horeca voor een 47 jarige ex eetcafe bazin. Je zou denken die weten wat werken is maar nee hoor. Een baantje in de kringloopwinkel voor weinig en maar klagen over de schulden. Hopend op schuldsanering. Je kan proberen weer een nieuw leven op te bouwen maar ze zal wel slechte herinneringen er aan hebben.

Painauchocolat | 08-04-19 | 22:58 | 2

Met een huur van 725 euro. Wat krijg je daar tegenwoordig voor? Dit zal vast geen sociale huurwoning zijn.

InTheTube | 09-04-19 | 07:55

@InTheTube | 09-04-19 | 07:55: Daar vergis je je in. De woningbouw mag wettelijk de huur gewoon bklijven verhogen, ook als je daarmee van sociale huur naar vrijw sector gaat.

Flatulent | 09-04-19 | 12:44

Als gemeente moesten ze maar eens een statement maken tegen dit soort beroepswerklozen: nooit meer bijstand voor haar. Lekker uitzoeken verder.

GebaoreEnGetaoge | 08-04-19 | 22:56

Natuurlijk geef je het terug. Maar hier mogen we Rutte bedanken dat die lul het mogelijk maakt dat iedereen en de duivel denkt dat hier alles kan, dat geld gratis is, ook ambtenaren, en dat die ambtenaren miljoenen klakkeloos overmaken aan dorpen in Roemenië, subsidies in Polen, bijstandsvolk uit de hele wereld in Amsterdam en daklozen in Den Haag terwijl de overheid ondertussen iedere rechtgeaarde Nederlander het vel over de oren trekt en bijschaapt op 's lands autowegen. Horen we ook nog eens van een arrestatie ?

eastender | 08-04-19 | 22:43

"Ooit runde ze een bruisend eetcafé met haar ex in Krimpen, maar nadat hij haar verliet kent Borgmeijer niets anders dan geldproblemen. "
Niet zo snel oordelen mensen. Je kunt - zeker als zelfstandige - zomaar in de enorme problemen komen waar je echt niet altijd schuld aan hoeft te hebben. We kennen die situatie niet dus om haar nu als een levenslange klaploper af te schilderen gaat mij te ver.

Verder kan ik haar frustratie wel begrijpen. Als iemand in de bijstand een tafeltje op Marktplaats verkoopt voor € 10,- en de gemeente krijgt daar lucht van, wordt zo iemand snoeihard gestraft. Dat zijn geen indianenverhalen, dat is echt zo.
Dus als er dan een imcompetente raamambtenaar niet doorheeft dat hij 100x te veel overmaakt, en als de mensen die dat bij de gemeente moeten controleren, dat óók al niet doorhebben. kan ik mij indenken dat ze dan denkt "je krijgt het wel een keer terug. Als het mij uitkomt.". Nee, het hoort niet. Nee, het mag niet. Maar ik begrijp het wél.

GraafSteno | 08-04-19 | 22:41 | 7

Precies zo is het!

BaldEagle | 09-04-19 | 11:51

@Epistulae_Morales | 09-04-19 | 00:55:
Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat jij binnenkort je baan verliest, geen andere baan meer kunt vinden en in de WW en daarna in de Bijstand terecht komt! Kun je ook eens uit ERVARING spreken! Met je misselijkmakende arrogante attitude! Sukkel!

BaldEagle | 09-04-19 | 11:54

@BaldEagle | 09-04-19 | 11:54: We hebben hier ooit ook zo'n figuur gehad. wijf en 2 kids allebei werken en afgeven op mensen met een uitkering.
Tot ze zelf een paar jaar geleden hun baan kwijtraakte en zijn wijf uiteindelijk zelfmoord gepleegd heeft.
Tot aan de dag van zijn verhuizing heb ik hem steeds in zijn bek staan uitlachen.

Flatulent | 09-04-19 | 12:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar wat nu als je nog nooit gewerkt hebt, nog nooit netto belasting hebt betaald, nog nooit iets voor de samenleving hebt gedaan, jij de samenleving alleen maar geld hebt gekost, je altijd op de samenleving hebt gekotst, tja dan heb je toch recht op dat geld toch, of niet?

Rdock | 08-04-19 | 22:24

Moest meteen weer denken aan dat vieze vette kroketje ergens in een stationsrestauratie laaang geleden toen geluk nog heel gewoon was... met half warme opgewarmde koffie, 4,75 gulden
bekte de bediening... voelde me zo belazerd, ik betaalde met 10 gulden, klaar om de vrieskou weer in te stappen...
Het wisselgeld werd op tafel gekwakt...
Pas in de trein kwam ik erachter dat ze mij van 25 gulden had teruggeven...
3 opties,
- ik ging meteen met de volgende trein terug om het aan haar terug te geven
- heb het aan een goed doel gegeven
- heb er nog vaak een vies vet kroketje van kunnen kopen
- anders

Big Nose | 08-04-19 | 22:13 | 3

*4 opties, en ik denk D, gewoon in je eigen zak gestopt en je gezicht nooit meer laten zien bij die baggertent omdat je je schaamt voor die keuze...

Brofist | 09-04-19 | 00:03

Ik zou het geld apart houden en het de eerst volgende keer teruggeven.

Muuke | 09-04-19 | 00:38

Je hebt het geld gewoon gehouden, ik vreet mijn lul op als het niet zo is.
En daar voel je je schuldig onder.
Want laten we wel wezen, als je met 25 gulden had betaald en je had terug gekregen van 10 gulden, was je op 100% weer terug gegaan.
Dus is het gaan malen in je hoofd (het gaat nog over guldens en je weet het nog!)
En elke keer is is het verhaal mooier geworden.
Het is ondertussen een vies vet kroketje geworden, de koffie was zelfs opgewarmd nog lauw.
De bediening bekte je toe en smeet bijna je wisselgeld terug.
Dit is uiteraard allemaal niet waar, maar zo is het verhaal in je hoofd gegroeid.
Volgende keer gewoon eerlijk zijn als je teveel terug krijgt, hou je niet zoveel trauma's over.

Tarmac | 09-04-19 | 01:29

Paar jaar terug ineens onterecht een (netto) uitkering ontvangen waar ik geen recht op had.

Uiteraard netjes bij de instantie gemeld. Vriendelijk bedankt met een verzoek (bevel) om bruto terug te betalen. Meerdere malen verzocht om gewoon de netto rekening te sturen, maar dat ging niet want fiscaal jaar blablabla.

Ik kon het verschil later declareren bij mijn belastingaangifte. Maar ja, er is geen specifiek vakje om verschil bruto netto van onterecht ontvangen uitkeringen op te geven, dus moest het maar ergens bijproppen en hopen dat ik er niet nog meer gezeik mee krijg.

Historicuck_Han | 08-04-19 | 22:13 | 4

Nu had ik gewoon een baan en kon ik die plusminus 200 euro verschil wel missen. Maar ik wordt gestraft voor hun fouten. En het geld terugkrijgen is behoorlijk veel gedoe

Historicuck_Han | 08-04-19 | 22:57

Ik kom dit in mijn praktijk regelmatig tegen, je kan dit soort bruto-netto terugbetalingen gewoon op aangeven op je aangifte IB als 'negatief inkomen', als het goed is krijg je dat ook gewoon op je jaaropgave van de uitkerende instantie.

EefjeWentelteefje | 08-04-19 | 23:09

Snap ik niet.. als je 1500 of zo krijgt gestort ( en dus fout) Sudan is dat netto. En je stort die 1500 gelijk weer terug.. dan is er toch 0 openstaand?
Mogen zij toch lekker verder uitzoeken goe ze dat verrekenen? Geen rechter die je ongelijk geeft...

Epistulae_Morales | 09-04-19 | 01:01
▼ 1 antwoord verborgen

Van de andere kant,
wie te veel (inkomsten)belasting betaalt, moet ook weer hemel-en-aarde bewegen om de Fiscus überhaupt naar jouw casus te laten kijken. Laat staan dat de Fiscus jouw casus ook naar behoren afhandelt. Tegelijkertijd vult de Fiscus ook meteen de gaatjes die gevuld moeten worden met dat geld, zónder zich bezwaard te voelen door het vermoeden dat wellicht iemand te veel zou kunnen hebben betaald.

Waarom wordt het hoofd van de Burger meteen naar de grond gedrukt, waar het hoofd van de Overheid altijd op een schild wordt rond geparadeerd?

Boris Poepnagel | 08-04-19 | 22:05

Ik snap het maar keur het niet goed.

lacucaracha | 08-04-19 | 22:01
-weggejorist-
Padjepejer | 08-04-19 | 21:51 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Moeilijk.
Ze steelt ook van mij maar van het geld wat zij opmaakt kan de overheid voorlopig geen waanzin kopen..
Ze zal terug moeten betalen maar dan zonder achtwrlijke rentes. De overheid is nog steeds de beste bank..

Dus netjes die 20.000 teruggeven en een betalingsregeling treffen voor die 15.000 van laten we zeggen 450 per maand en we hakken je handen er voor deze keer niet af.

Deal?

schoon-schip-maken | 08-04-19 | 21:50

Ik zou ook direct de schuld met de hoogste rente afbetalen. Redelijk normaal. Maar ik heb geen schulden.

Oepsie1234 | 08-04-19 | 21:45 | 1

*de hoogste rente*
Maar Oepsie1234? Ik durf toch te wedden dat jij wel wat leningen hebt uitstaan. En betalen zul je!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-04-19 | 21:53

Maar ik rook niet.

Achiel | 08-04-19 | 21:38
-weggejorist en opgerot-
calcoff | 08-04-19 | 21:37 | 3

Ik had het lekker zelf gehouden en niet aan de grote klok gehangen. Als je zo onzorgvuldig en klakkeloos met je geld omgaat als afzender, kun je het blijkbaar missen want niet belangrijk genoeg. Als ik een portemonnee vindt met 300/400 euro d'r in... Zelfde verhaal. Niet iedereen casht drie ruggen schoon in de maand, dus mazzel voor moi.

Gaffelzak | 08-04-19 | 21:35 | 2

Gewoon netjes bewaren voor het geval iemand het nog terug wil. Maar met de huidige werkelijke inflatie moet je het dan wel investeren want te waarde daalt snel als je er niets mee doet. Ik zou het gewoon veilig bewaren in bitcoins en de winst zien als beheer kosten.

W_F | 08-04-19 | 22:15

@W_F | 08-04-19 | 22:15: Bitcoins en winst? Als je het alleen maar vasthoud wordt het sneller minder waard dan de euro''s onder je matras.

Brofist | 09-04-19 | 00:08

Ergens snap ik t wel, die schuld betaal je vast 5 tot 30 % rente op, heb je een deurwaarder in je nek hijgen en een BKR probleem. Als je die aflost en dan de overheid netjes in termijnen betaald betaal je daar vast niet of weinig rente op, ze mogen blij zijn dat jij wel goedwillend bent en niet je eenvoudigweg failliet laat verklaren met t geld in een sok.
Moeten ze maar niet zo stom zijn.
Houden is natuurlijk wel fout maar ze roepen ook wel heel makkelikk dat je meteen moet terugbetalen. Dan is er mssn al net een afboeking geweest en heb je net jezelf ol n taartje getracteerd en je komt al zo 150 euro te kort. Beetje coulance moet de overheid dan hebben, dat taartje mag je best in drie termijnen terugbetalen ed. Ik neem ook aan dat de overheid iets terugwil doen voor alle stress en teleurstelling, sorry is niet genoeg. Minstens een boekenbon.

Shoarmamasutra | 08-04-19 | 21:33 | 1

Komt die taart uit Venezuela?

Brofist | 09-04-19 | 00:09

Merkwaardig, zo velen die hier nog vinden dat deze sieluge mevrouw dat geld maar zou moeten kunnen houden óók, of het goedpraten wat ze heeft gedaan.
Natuurlijk horen dit soort fouten niet te kunnen gebeuren, maar dat maakt het houden van het geld niet minder fout; het gaat om een onverschuldigde betaling van de kant van de gemeente en die hoort natuurlijk gewoon terugbetaald te worden door de ontvanger. Geen haar op mijn hoofd die er aan gelooft dat mevrouw niet wist dat dit geld terug moest, dus niet van goede wil.

EefjeWentelteefje | 08-04-19 | 21:26 | 1

"Inshallah". Van haar buren geleerd. De integratie werkt dus twee kanten op

BASinnic | 08-04-19 | 21:23

Kan haar eigen broek niet ophouden en steelt er ook nog bij. Asociaal!

Montesquieue | 08-04-19 | 21:20 | 3
-weggejorist-
Jan Bennink9906 | 08-04-19 | 22:09

Euhm stelen? Nee. De gemeente geeft haar vrijwillig dat geld. Fout of niet. Natuurlijk is het niet netjes en zal ze het bedrag moeten terugbetalen.

SanderEvers | 08-04-19 | 23:28

@Jan Bennink9906 | 08-04-19 | 22:09:
'Jouw belastingbijdrage'? Van mijn belastingbijdrage worden snelwegen aangelegd en onderhouden waar jij met je auto overheen rijdt en zelf heb ik niet eens een auto! Over 'profiteren' gesproken!

BaldEagle | 09-04-19 | 12:01

Ik had er een warmtepomp van gekocht en mijn hele huis van laten aanpassen. Volgens de coalitie zou dat met zo'n bedrag haalbaar zijn. Rutte en Jetten zouden trots op mij zijn.

EUrofoob | 08-04-19 | 21:16 | 2

Dan doen ze toch iets niet goed, want de coalitie heeft gezegd.....

EUrofoob | 08-04-19 | 21:35

Zo zeg, dan heb je lef om met je kutkop in de krant te prijken dat je andermans geld steelt voor je eigen schulden. Hopelijk blaast ze over een paar jaar haar laatste adem uit in een steegje met een naald in haar arm.

Bulloch | 08-04-19 | 21:15 | 10

@GraafSteno | 08-04-19 | 22:45: ik heb het over mensen die stelen van de gemeenschap. Die hebben wat mij betreft het recht op aanspraak op een sociaal vangnet verspeeld. Als je dacht dat ik een bredere groep bedoel, dan zegt dat waarschijnlijk meer over jou dan over mij.

Bulloch | 09-04-19 | 07:08
▼ 7 antwoorden verborgen

een fout waar zij niet aansprakelijk voor is, is niet iets strafbaars.... ze moet het hoe dan ook terugbetalen, het is niet haar geld, maar dat is een lening ook. gelijkwaardige schuldeisers dus als zij het eerst aan anderen schulden afbetaald en liever een regeling treft met de gemeente dan vele procenten rente betalen, dan is dat eigenlijk bij nadere beschouwing best slim. kut voor hardwerkende raamtenaren in den haag, als het zo zou zijn dat die voor de schade oplopen, en omdat dat niet zo is, goed voor haar.

InclinedtoLiberty | 08-04-19 | 21:04 | 2

ik wil nog wel even zeggen dat het financieel te verantwoorden is, maar het blijft een rotstreek.

InclinedtoLiberty | 08-04-19 | 21:05

Hardwerkende raamambtenaren???????

Kukooo1 | 08-04-19 | 21:22

Ze heeft wel een punt m.b.t. fouten maken. Ik werk veel bij overheidsinstellingen en als je ziet hoe gemakkelijk het geld tijdens bijvoorbeeld een bouw uitgegeven wordt is het gewoon schandalig. vaak maakt het nog geeneens uit wat voor een prijs je neerlegt, wat het kost dat kost het, datgene wat je aanbiedt maar in het plaatje past wat de desbetreffende ambtenaar voor ogen heeft. Wat je dan nog wel eens meemaakt is dat de hele verbouwing 2 jaar later nog eens dunnetjes wordt over gedaan als er een ander aan de touwtjes trekt.

aardt | 08-04-19 | 21:02

Ooit een rekening geopend waar een BTW teruggave op werd gestort door de belastingdienst. Ik werd gebeld met het bevel dit als de sodemieter terug te storten, want het was mijn geld niet. Op mijn vraag wat ik hier verkeerd gedaan had en of meneer mij mss even fatsoenlijk te woord wilde staan kwam nogmaals de opmerking niet mijn geld en niet te best wanneer ik niet mee zou werken. Uiteraard geld wel teruggestort, maar raar was het allemaal wel.

Kukooo1 | 08-04-19 | 21:01

Slim van haar. Ze mag geen inkomen hebben onder bijstandsniveau dus de gemeente kan haar niet effectief in een schuldsaneringstraject doen omdat ze al een uitkering heeft. De schuld word dus op termijn kwijtgescholden.

Ongeblustekalk | 08-04-19 | 21:01

Bij nadere beschouwing plaats ik wat vraagtekens bij Marischka's verhaal. Ze profileert zich als alleenstaande moeder, maar eet bij haar - naar ik aanneem - volwassen dochter. Ze refereert nergens aan thuiswonende kinderen en hanteert vrij consequent "ik" waar je anders "wij" zou verwachten". Verder mag je er toch van uitgaan dat haar ex-man in dat geval alimentatieplicht zou hebben. Op één van haar FB-pagina's stond nog een foto van het eetcafé. Deze dateert uit 2016. Dat kan ik dan weer niet rijmen met het beeld dat ze al jaren als alleenstaande moeder worstelt met schulden. Maar goed, hoe het ook zij, ze heeft zich iets toegeëigend wat niet van haar is. Hoe het in haar bezit kwam is niet relevant.

MickeyGouda | 08-04-19 | 20:59 | 1

Sowieso altijd weer fraai, hoe je als 'alleenstaande moeder' per definitie sielug bent. In het echie valt het wel mee, want de volledige mep aan toeslagen, kwijtscheldingen en gemeentelijke regelingen, en dan begin ik nog niet eens over de (enorme!) aftrekpost 'inkomensafhankelijke combinatiekorting' die dit soort types beuren.

EefjeWentelteefje | 08-04-19 | 21:44

36K. Waar gaat dit eigenlijk over?
Da’s een avondje stappen met de Europese Commissie. Een winkeltripje NY van Maxima en de meiden. Een drukke tafel bij de DWDD.
Zijn ook allemaal mensen die heel hard vinden dat “we” solidair moeten zijn.
Ik zie oplossingen.

Parel van het Zuiden | 08-04-19 | 20:58 | 2

Da's weer een parel, Parel.

eastender | 08-04-19 | 22:55

Inderdaad maar daar hoor je al die 'moralisten' hier niet over! De hypocrisie ten top!

BaldEagle | 09-04-19 | 12:04

Best wel een lekker ding die Marischka, ik zou haar met graagte doen!

D.Ormin | 08-04-19 | 20:55

“Ooit runde ze een bruisend eetcafé met haar ex in Krimpen, maar nadat hij haar verliet kent Borgmeijer niets anders dan geldproblemen.“

Met andere woorden, ze kan dus gewoon niet met geld omgaan en op eigen benen staan.

Mouth Of The South | 08-04-19 | 20:51 | 1

Dat laatste dus.

EefjeWentelteefje | 08-04-19 | 21:04

Ik zou precies hetzelfde doen. Niet mijn schuld dat die ambtenaren incompetente mongolen zijn

burgertime | 08-04-19 | 20:49 | 2

Ik benijd je niet als dat nodig is burgert.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:54

Ik niet. Simpel weg, links om of rechts om is het niet jou geld en ze zullen altijd komen terughalen. Verder zou ik mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken na zo'n actie.

SanderEvers | 08-04-19 | 23:31

Maar kun je in een land waar politici en bestuurders nog immer niet transparant en redelijk kunnen declaren tijdens het belangen verstrengelen, baantjes jagen en zich laten overbetalen door, burgers nog aanspreken op zulk gedrag?

Parel van het Zuiden | 08-04-19 | 20:49 | 1

Nee! Ik probeer elders hier hetzelfde te zeggen maar u kunt het beter en leuker. Dank !

CalamityJane | 08-04-19 | 20:58

Ik denk even aan de woonkostenbijdrage-blunder in Amsterdam in 2013. Ik denk aan busladingen bulgaren die zich inschrijven voor uitkering. En ik denk aan Polen WW. Ik denk aan kinderbijslag export. Ik denk aan de vele andere vormen van fraude en witteboordencriminaliteit waar ik wekelijks over lees. En dan denk ik nu ook even aan Mariska en de fout die Den Haag gemaakt heeft. Ik concludeer dat er veel niet goed gaat en iemand moet maar even een aantekening in zijn personeelsdossier krijgen (op zijn minst). Wat een duizelingwekkende bedragen gaat het om zeg.

sjef-van-iekel | 08-04-19 | 20:48

Jaren geleden van een stagebedrijf waar stage last-minute niet doorging alsnog vergoeding gekregen (350 euro, niet veel, maar toch 35 kratjes bier anno 2019). Netjes gebeld en aangegeven dat het niet echt mijn geld was. Kreeg ik de vraag of het ik het terug wilde betalen en dat was het. Kreeg er niets voor (is het ook fout om daar op te hopen?), maar goed, wie weet nu toch een klein plusje achter mijn naam in het grote boek van ome Petrus.

Lang niet genoeg om alle minnetjes weg te strepen uiteraard, maar goed.

GloeiendeGrutjes | 08-04-19 | 20:46 | 4

@CalamityJane | 08-04-19 | 20:54:

Loon naar werken.
Als we die standaard toch eens samenlevingsbreed konden herstellen...

Parel van het Zuiden | 08-04-19 | 21:00

@Parel van het Zuiden | 08-04-19 | 21:00: Dan zou het huidige kabinet maandelijks flink geld moeten bijbetalen.

Flatulent | 09-04-19 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Als de belastingdienst je door een fout huursubsidie geeft, en je had er geen recht op, reken maar dat ze het terugvorderen. Waarom kan dat hier niet? Het is toch gemeenschapsgeld. En natuurlijk zou het leuk meegenomen zijn voor Maris en andere potentiële ontvangers. En natuurlijk is de verantwoordelijk ambtenaar een rund. Maar waarom kan men de ene fout niet herstellen, maar de andere, vergelijkbare kennelijk wel? De wet direct aanpassen als ze daarin niet voorziet lijkt me de enige juiste stap.

DeJemelscheet | 08-04-19 | 20:45 | 8

Dat bedrag wordt ook gewoon teruggevorderd hoor, maak je geen zorgen! Hoop dat je nou weer kunt slapen!

BaldEagle | 09-04-19 | 12:07

Ik voel daar wel in mee idd

Mark van Leeuwen | 09-04-19 | 12:48

@DeJemelscheet | 09-04-19 | 08:58: ik zal het nooit meer doen en de volgende keer eerst even aan de desbetreffende reaguurder naar zijn standpunten en achtergronden vragen. En verder blijft het wel geen stijl, alleen in deze draad al krijg ik ook de wind van voren welke niet van toepassing is. Zo werkt dat

Mark van Leeuwen | 09-04-19 | 12:55
▼ 5 antwoorden verborgen

De laatste die hier wakker van ligt, is de gemeente. Volgend jaar de onroerende zaak belasting omhoog en het is opgelost.
Daarna beloof je de mensen een verlaging en dan wordt je weer herkozen.

Lentehaas | 08-04-19 | 20:44 | 1

-t.

Lentehaas | 08-04-19 | 20:45

Uit ervaring: ING bank stortte bij mij ooit 10k per abuis. Toen werd ik op hoge poten gebeld dat ik het onmiddellijk terug moest storten alsof het mijn fout was.

Ik heb het geld op een renterekening (iets van vroeger) gezet en een terugbetaalrekening met de bank getroffen. Dat leek mij een zeer gepaste regeling. Als die bank normaal had gedaan dan had ik wel meteen teruggestort. Maar ja, banken die normaal doen. Not in this life.

van heinde en verre | 08-04-19 | 20:41 | 4

Ambtenaren, banken en politici die hebben een ding gemeen en dat is dat zij slecht zijn in bijvoorbeeld metselen of afvoeren aanleggen. Wat ze dan weer wel goed kunnen is betalen uit de algemene zak zodat anderen zulke dingen voor hen gaan doen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-04-19 | 20:53

@Mark van Leeuwen | 08-04-19 | 20:46: Het was best een leuk telefoongesprek. Ik heb ze zeker 5 keer laten zeggen dat hen hun eigen schuld was. Dat was zo leuk.

van heinde en verre | 08-04-19 | 21:02

De ING bank is bij uitstek de meest asociale bank die er is! Zolang je maandelijks braaf je hypotheek en veel te dure levensverzekeringen betaalt ben je een 'gewaardeerde klant' maar owee als je, om wat voor reden dan ook, in de financiële problemen komt want dan laten ze hun ware gezicht zien en wordt heel snel hun eigen incassobureau op je af gestuurd! Stelletje minderwaardige dieven!

BaldEagle | 09-04-19 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Kruimeltjes, waar iedereen over valt. Vol in het nieuws. Ik zou denken: ga door naar start en verdien 20.000 Euro. Waar je dan weer niemand over hoort is de anderekant van die soos. Te beroerd om zelf mensen aan het werk te helpen mogen bedrijven dit doen. Daar gaan per gemeente miljoenen in om met dito graaifuncties. 4 x per jaar de toezichthouders bijeen? 36.000 Euro per persoon. Directeur? Balkenende norm, dus 2 ton. Enz. Enz. Daar hoor je dan weer niemand over. Kost vele malen meer en levert ook niets op. Dus voor wat betreft verkeerd uitbetaald: geluk ermee.

Mark van Leeuwen | 08-04-19 | 20:40 | 4

Heb laatst nog eens zo'n sociale werkplaats doorgelicht. Maakte 15 miljoen omzet bij hun klanten, waarvan 11 miljoen werd opgemaakt door ambtenaren, jobcoaches, bemiddelaars, psychologen en andere niksnutten. De sluitpost van 4 miljoen ging naar de mensen die de wasknijpers in elkaar zetten.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 20:55

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 20:55: Laat me raden: met behoud van uitkering en als motivatie werkervaring opdoen?

Mark van Leeuwen | 08-04-19 | 21:45

@Mark van Leeuwen | 08-04-19 | 21:45:
Dat. En dus moet het Rijk ook nog een participatiebijdrage van 30 miljoen bijlappen voor de uitkeringen aan de wasknijperassembleurs (exclusief toeslagen, maar dat had u wel begrepen)

Joris Beltsin | 08-04-19 | 23:01
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, op zich niet stom, nu gewoon 1 schuld, ipv meerdere, alleen niet de rest uit gaan geven nu Maris!

captainobvious | 08-04-19 | 20:40

Beter 1 schuld bij de gemeente, dan 10 bij bedrijven. Ik had hetzelfde gedaan. Niet feestvieren van het geld, maar wel financiën herstructureren.

Gewinflipt | 08-04-19 | 20:38 | 1

Ja zo kijk ik er ook tegenaan, wel makkelijk. 1 aanmaningsbrief en 1 aanspreekpunt ipv 10 is wel overzichtelijker. Maar ik zou het wel terugbetalen. Of beter, ik zou proberen niet 15K in de schulden komen.

sjef-van-iekel | 08-04-19 | 20:53

Als je schulden hebt bij diversen en je kunt het inruilen voor 1 schuldeiser, dan zou ik het ook doen als het 'mijn kant op rolt'

horsteknots | 08-04-19 | 20:36

Geen instantie die ook maar iets op mijn rekening stort, gaat alleen maar bakken geld naar toe. Als ik die, tis iedereen z'n schuld maar niet de mijne, jankverhalen lees van types als een Mariscka voel ik mij een grote leul.

Jan Leul | 08-04-19 | 20:36

Ze wilde in ieder geval haar schulden aflossen. Zoiets vind ik minder erg dan dat iemand meteen een vakantie boekt naar een warm oord. Ik kan haar wel een baan bezorgen, met als voorwaarde dat ze een boekhouder heeft. Met een beetje inzet kan ze ons weer terugbetalen. Voor training breng ik bij de gemeente Den Haag wel kosten in rekening.

klowiepowie | 08-04-19 | 20:34 | 3

*training kost de gemeente geld*
Geen echt nadeel voor de staat en zij en jij profiteren ook! Mooi toch, maar waar vandaar dan die boekhouder?! En wie gaat er dan terugbetalen?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-04-19 | 20:41

Schulden geherstructureerd, dat zou Bernard Jr ook doen. Bij de Gemeente betaal je minder rente dan bij Wehkamp c.s.

Guido | 08-04-19 | 20:34

Dit is eerder gebeurd in een andere stad, ik snap haar dat ze de schulden verplaatst naar de gemeente, 1 schuldeiser die minder kosten in rekening brengt

marrretje | 08-04-19 | 20:34 | 1

Amsteradam , niet ?...

A333aan | 08-04-19 | 21:02

Marginalen blijven marginalen. Pakken wat ze kunnen krijgen.

Nonkel Frituur | 08-04-19 | 20:34

Nou Marish, ik denk dat je behoorlijk de lul bent. Die winkel ben je kwijt. Misschien heb je mazzel maar ik denk dat je moet gaan....

youtu.be/fVjdv-w1bFc

Zwezerik | 08-04-19 | 20:33 | 1

Minder denken meer lezen.

1989 | 08-04-19 | 20:42

Marischka gewoon lekker lang korten op heur uitkering.

Cor Netto | 08-04-19 | 20:30

Marischka heeft van dat geld Bitcoins gekocht en betaald over 5 jaar dat bedrag wel een keer terug.

Slimme meid

Ray69 | 08-04-19 | 20:28

In Marokko is Rachid Guernaoui analfabeet: ‘Ik zou niet eens weten hoe ik een buskaartje moet kopen.", zo staat te lezen in de Azijnbode. Blijkbaar weet ie ook niet om toezicht te houden op andermans geld...

Ommezwaai | 08-04-19 | 20:26

De helft van het volk dat het geld wil houden is waarschijnlijk die helft die ook in de schulden zit, dankzij de crisis sinds DSB of ondoorzichtige, venijnige 'marketing'trucs. Je zult maar zo in de schulden zitten - en dat treft velen - door domweg pech.

mozaard | 08-04-19 | 20:25 | 2

Die vrouw slaat de krant open en ziet dat er in het buitenland huizen gekocht worden van ons "gemeenschapsgeld." Wat zou je dan denken?

Zwezerik | 08-04-19 | 20:28

Ze heeft groot gelijk... laat de overheid lekker de tering krijgen om het Haags te houden. we leven in een van de rijkste landen van de wereld en gemiddeld opgeleide mensen zullen zoals het er nu voorstaat de schulden die ze tien jaar geleden hebben gemaakt nooit en te nimmer meer af kunnen betalen. veel gemiddeld opgeleide mensen krijgen het niet voor elkaar om meer dan 12 tot 1400 te verdienen trek de kosten ervan af en je hebt niet te vreten.

roy3573 | 08-04-19 | 20:22 | 1
-weggejorist-
BaldEagle | 09-04-19 | 12:17

Volgens de Nationale ombudsman doen gemeenten te weinig aan schuldhulpverlening. Dus als die mensen schulden hebben afgelost, mag de gemeente ook eens nadenken waarom ze die schulden nog hadden. Hier valt de gemeente Den Haag in haar eigen zwaard. Eerst geen zorg verlenen en daarna geld storten aan mensen die langdurig in de knel zitten. Natuurlijk dragen die mensen schuld, maar het gemak waarmee de gemeente in alle onschuld waant is even stuitend.

Feynman | 08-04-19 | 20:21 | 5

Feynman is een graaier. ( roflol)

newray | 08-04-19 | 20:38

Gemeenten doen heel veel aan shv je moet er alleen wel wat voor doen. Om te beginnen je aanmelden en 36 maanden op de blaren zitten.

marrretje | 08-04-19 | 20:42

Wat @marretje al zegt; in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, houden gemeenten er een hele schuldhulpverleningsindustrie op na, op kosten van de brave OZB-betaler.
Niet iedereen lukt het om van die shv uit de schulden te komen, en hoe je het ook wendt of keert, je zult altijd een onderlaag houden die nou eenmaal niet met geld kan omgaan.

EefjeWentelteefje | 08-04-19 | 21:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo stemde ik ooit VVD. Mensen zijn vaak dom en mariska's dus ook. *ch* En sommige vrouwen hebben een mannenhoofd.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 08-04-19 | 20:21

Sowieso niet bedankt Mark Rutte.
Blijft over lalala geld óf teruggeven dievegge. Ik ga voor het laatste want tokkie alert.

Botte Hork | 08-04-19 | 20:18

Uiteindelijk heeft Marischka Borgmeijer veel cash in een oude sok onder het bed verstopt ..... en de gemeente met schuldenaflossen geblaat het bos ingestuurd.

misschien heeft ze zichzelf een luxe dildo van Christien Le Duc cadeau gedaan

Ervaringsdeskundige | 08-04-19 | 20:17 | 2

Met een klein aapje erop die de clitoris likt...

SterF... | 08-04-19 | 20:55

Als ze echt haar schulden heeft afbetaald en de rest apart heeft gezet snap ik het wel.

Afbetalen van schulden met een hoge rente, afgezet tegen terugbetalen aan de gemeente met een lage rente.
Eerder schuldenvrij zijn.

Ik denk dat ik in haar situatie hetzelfde had gedaan.
Wel moet ze gaan afbetalen, geen extra schulden maken etc.

Bon-sens | 08-04-19 | 20:16

Is niet de eerste keer dat gemeenten zulke foutjes maken in mokum ook een keer voorgekomen. Deel van het geld is ook nooit teruggekomen. Bedankt Mark!

Graaf_van_Hogendorp | 08-04-19 | 20:16

Volgens mij was dat 1 van de projectjes van Graaier Baldewsingh, dus als men hier over "jongeren" spreekt, ga er dan maar vanuit dat het "zijn" jongeren zijn geweest (Suri gemeenschap)... Vlak voordat hij eruit getrapt is door zijn partij, zijn er nog iets van 2 miljoen naar een "integratie"-projectje gegaan. Over dat soort projectjes hoor je doorgaans niet meer, nadat de geldstromen de bodemloze putten ingestroomd zijn.

Vuurwezel | 09-04-19 | 04:45

Tokkie!

Superior Bastard | 08-04-19 | 20:12 | 2

Tokkie met bling bling nu.

Graaf_van_Hogendorp | 08-04-19 | 20:17

Je hebt het over jezelf?

BaldEagle | 09-04-19 | 12:19

Marischka heeft een leningg aan minimaal 5% en een strak afbetalingsplan waar telefoontje en dreigbrieven bij horen als je eens een betaling mist ingeruild voor een 0% lening waar nog moet begonnen worden om het afbetalingsplan af te spreken. Duurt waarschijnlijk een jaar om die afbetalingsafspraken rond te krijgen en dat zal ze die 35K aan 50 euro per jaar afbetaling of zo (aan 0% rente, dat spreekt). Dus zo dom is Marischka niet. Ken zo een knakkerd die het gefixed heeft om een 2.000 euro boete aan 10 euro in de maand af te betalen. Gaat ie dus 16 jaar en een half mee bezig zijn. Maar wel elke maand voor meer dan 200 euro research chemicals online bestellen ...

nog-eenbelg | 08-04-19 | 20:07

Gemeente weet alle rekeningnummers van cliënten, dus kunnen het gewoon weer af laten schrijven. Wat ze al teveel heeft uitgegeven staat ze dan in de min. Eigen schuld. Ik zie het probleem niet zo.

Robin Hood | 08-04-19 | 20:04 | 6

@ Superior Bastard & @ Joris Beltsin

Middels een bankbeslag kan dat gehele bedrag gewoon teruggevorderd worden. Tuurlijk vindt de bank dat niet leuk, maar ze moeten wel. Ik heb dit zelf meegemaakt. Niet omdat ik teveel geld van iemand had gehad, maar omdat een deurwaarder een reeds afgeloste en deels kwijtgescholden oude schuld nog even af liet schrijven. Drie dagen voor kerst. En ik heb bewust gekozen voor rekeningen zonder krediet (kost alleen maar geld) en toch stond ik ineens 800,- in de min. Boeide niemand van de instanties verder wat.

Ik heb het een paar weken later overigens wel teruggekregen met een excuus van die deurwaarder die ‘per ongeluk’ de mailing van zn cliënt had gemist dat het allang klaar was allemaal.

Robin Hood | 09-04-19 | 04:58

@Robin Hood | 09-04-19 | 04:58:
Een bank- of loonbeslag kan iedereen bij de rechter via een kortgeding aanvragen (heb het zelf al paar keer met succes gedaan). Maar dat bankbeslag gaat niet verder dan uw banksaldo en kredietruimte en dat laatste zal in uw geval wel meer dan 800 EURO zijn geweest. Zou 800.000 ook zijn gelukt? Nee, want dan heeft de bank het probleem om die te innen en die laat zich echt niet opzadelen met de vordering van een ander.

Joris Beltsin | 09-04-19 | 10:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zou geen centje teruggeven. Dat had ik vroeger absoluut niet gedaan maar de laatste jaren ben ik daar wel heel anders over gaan denken. De overheid spendeert belastinggeld op een belachelijke manier aan van alles en nog wat en het volk heeft het nakijken.

Honderden jaren lang heeft de elite, adel en politiek zich schofterig verrijkt met belastinggeld. De laatste jaren geven ze iets terug in de vorm stomme cadeautjes.

Maak jij een foutje of zit je in maatschappelijk slechte situatie en je kan soms niet betalen dan vliegen meteen de boetes, bekeuringen en bestuursrechtelijke premies om je oren. Daar zijn ze goed in hoor.

En daarbij, iets wat van je genomen wordt (je geld) zonder dat je daar toestemming voor gegeven hebt, noemen we roof. Dat is precies wat inkomstenbelasting is en de overheid doet, daar hoor ik niemand over...

Zwezerik | 08-04-19 | 20:03 | 2

Zoek een oplossing zwezerik. U zit toch niet gevangen in Nederland? Er zijn plenty alternatieven in de wereld die qua belastingmoraal anders in elkaar zitten dan Nederland. Zoek het uwe op en doe het juiste.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:11

En ineens weet je het... je wordt soeverein.

mozaard | 08-04-19 | 20:27

Baas boven baas Amsterdam 13 dec 2013 9000 Amsterdammers krijgen 100 miljoen door fout DBGA. Bron AT5

william7055 | 08-04-19 | 20:03 | 5

@CalamityJane | 08-04-19 | 20:36: weet ik niet. Dit is achterhoofd kennis en ben al vrij lang weg uit NL en ook weg uit bepaalde werkomgevingen, dus ik heb hier nooit iets over gehoord, maar het lijkt me niet zo goed als je opvolger bent van Lodezijk Asscher en dat je dan opeens buiten het circuitje zit. Deed nog iets als informateur voor pvda maar ja, die partij is ook gewoon geminimeerd dus of hij persoonlijk is afgerekend weet ik niet.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:48
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
newray | 08-04-19 | 19:56 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Zou de eer aan mijzelf houden. Vraag me wel af wat eer nog waard is in een samenleving waar integriteit niet voorgegaan wordt door hen van wie men het mag verwachten.

CalamityJane | 08-04-19 | 19:56 | 6

@CalamityJane | 08-04-19 | 20:32: met integriteit kan dat ook. Misschien een tikkie minder dan had gekund, maar het slaapt echt veel beter.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze hebben nog mazzel in Den Haag: bijna al het geld is terug. In Amsterdam destijds was dat wel anders: die lui sluisden het geld razendsnel weg, vertelden doodleuk dat ze het opgefeest hadden, en dwongen vervolgens een boterzachte regeling voor terugbetaling af.

Zulke fouten verwacht ik overigens wel van een stad waar ze duizenden mensen onterecht een boete rekenen voor het te laat betalen van hun lokale lasten, en vervolgens doodleuk zeggen dat je die boete maar gewoon moet betalen. Omdat zij ook niet weten hoe ze dat in hun systeem recht moeten breien en het toch maar om een tientje ging.

Muxje | 08-04-19 | 19:55

Dan zet de sociale werkplaats van de gemeente Den Haag toch gewoon 30 maanden de uitkering van haar nepbaantje stop. Is toch allemaal niet zo moeilijk?

Joris Beltsin | 08-04-19 | 19:53 | 1

Mag niet

Rest In Privacy | 08-04-19 | 19:56
-weggejorist-
KingOfSeed | 08-04-19 | 19:51 | 3

Den Haag? Daar kun je Eef Hoos je schulden laten innen. youtu.be/YV1MjBP05wg
"En jij gaat betalen, imbeciel!"

Osdorpertje | 08-04-19 | 19:48

Marischka heeft een hele hoop verschillende schulden . die heeft ze nu betaald en gecentreerd bij de overheid. dat noem je schuldsanering.

newray | 08-04-19 | 19:47 | 1

en leert ze hier iets van ? nee.

newray | 08-04-19 | 19:50

In vergelijking met de onverwachte grote uitgaven voor subsidie aan de tesla rijders valt deze vergissing nog wel mee. Overigens is het vooral de fabrikant die hier van profiteert Als de subsidie stopt worden de teslas ineens goedkoper. Het lijkt trouwen wel zinvol als de betrokken ambtenaren alsnog een rekentoets af gaan leggen. Ook lijkt het dat ze met succes hun schoolgeld kunnen terugvragen.

watazooi | 08-04-19 | 19:45


Marischka Borgmeijer is een gelegenheidsdief. Dat zijn de ergsten. Die stelen ook van kennissen of armlastigen zolang de gelegenheid zich maar voordoet.

Ik snap wel waarom haar ex haar aan de dijk gezet heeft. 'Het is een onbetrouwbare teef' hoorde ik hem nog mompelen.

Ervaringsdeskundige | 08-04-19 | 19:43 | 1

Dit dus!

Superior Bastard | 08-04-19 | 20:17

Tja ga dat maar eens terug betalen van je uitkering met Sociaal Traject in Perspectief

Rest In Privacy | 08-04-19 | 19:42

En daarom: gewoon stoppen met al die toeslagen e.d.
Terry's vlaktaks en verder niet meer zeiken.

PresidenteDeConjovia | 08-04-19 | 19:40

Snel naar het casino, de hele bubs op rood (of zwart) en dan alles kwijt of verdubbeld. Bij verdubbeld de helft weer terug naar de gemeente en bij alles kwijt zeggen dat je een zielig slachtoffer bent.

medusa324 | 08-04-19 | 19:40 | 2

Heb ik al geprobeerd, helaas ik krijg geen toeslagen meer.

redthehaghue | 08-04-19 | 19:44

Of je je geld nou op rood of op zwart zet, rien ne va plus, het geld is niet meer van u.

Mr_Natural | 08-04-19 | 19:57

Ben ik nou echt de enige die een huur van 725 euro (pak hem beet 1600 oud Hollandsche florijnen) echt compleet idioot vindt?

Desolator | 08-04-19 | 19:39 | 4

725 is peanuts... haah. Krijg je niet eens een garage box voor.

Mark_D_NL | 08-04-19 | 19:41

Veel mensen zijn dat tegenwoordig ook kwijt aan de rente op hun hypotheek. Vraag en aanbod. Vooral te weinig van het laatste.

Muxje | 08-04-19 | 19:50

Omdat de wachtlijsten voor een woning hier zo ongeveer 30 jaar zijn, sociale huur voor een modaal inkomen helemaal niet gaat werken, betalen wij 1200 euro p/m voor een 105m^3 huurhuis met een 10m^2 tuintje.

Verhuizen? Mooi verhaal. Als je in utrecht werkt, kun je niet echt verhuizen naar buiten utrecht, want dan heb je 3 uur filereistijd naar je werk.

Sure ik kan wel goedkoper huren in Utrecht. Als ik in kanaleneiland, ondiep of overvecht ga zitten. Maar ik zie mijn kinderen graag nog enigszins normaal opgroeien.

KingOfSeed | 08-04-19 | 19:53
▼ 1 antwoord verborgen

De Marisjes van deze wereld hebben iets minder gevoel voor causaal verband. Dit gaat natuurlijk teruggevorderd worden maar gezien uitkering never nooit meer terugbetaald worden. Gratis geld van u, voor Maris.

de Voorzittert | 08-04-19 | 19:36 | 1

idd, zie de uitkering fraude topics op daskapital

rifraf | 08-04-19 | 19:41

Iemand die een horecagelegenheid heeft gerund moet toch wel ander werk kunnen krijgen dan in een kringloopwinkel? Verder vraag ik mij af hoe Marischka rustig kan slapen, wetende dat ze geld uitgeeft dat niet van haar is. Je moet het maar voor jezelf recht kunnen praten.

MickeyGouda | 08-04-19 | 19:36 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben natuurlijk geen klantmanager bij de sociale dienst of zo waar ze Marischka's bankrekening hebben, maar ik zou gewoon haar uitkering stop zetten tot dat bedrag volledig verrekend is. Kan een jaartje of 2 of 3 duren, maar dat is je beste kans om dat geld terug te zien. Nou ja terug zien, als ze de gemeente terug betaald gebruiken die het toch om 2 of 3 jaar lang haar uitkering te betalen..

Osdorpertje | 08-04-19 | 19:35 | 1

Dat mag natuurlijk niet, Maris is aan alle kanten door de wet beschermd tegen schuldeisers. Als het geld echt poef weg is kan de Gemeente volgens mij ook weinig.

supah | 08-04-19 | 19:48

Wat een zinksnijder maar ze heeft gewoon gelijk. You go nose.

redthehaghue | 08-04-19 | 19:35

Volkomen terecht gehandeld. Elke uitvreter krijgt een woning, uitkering, zakgeld, cursussen en een Miele. Nu krijgt een Nederlandse burger eens wat. Laat de gemeente het maar uitzoeken. Gewoon rekken, uitzitten en afwachten. Bij 'ongedocumenteerden' en krakers werkt het ook. Ze zakken er maar in.

Frau Merkel | 08-04-19 | 19:34

Ik zou een gedeelte van het geld gebruiken om een website te laten bouwen waar de gemeente een aanvraag in kan dienen om het geld terug te vragen. Uiteraard inloggen met eHerkenning op EH3 niveau (eerst even aanvragen, natuurlijk), ellenlange vragenlijsten voorschotelen, met bijvoegen van scans van de nodige bescheiden en na een uur de melding geven “er is iets mis gegaan, probeer het later nog eens”.

Cheeky Bastard | 08-04-19 | 19:31 | 3

LOL

027 | 08-04-19 | 19:34

Lekker de hele dag repetitief formulieren invullen. U kunt een ambtenaar geen groter plezier doen! Na een maand of wat gaan ze vanzelf een keer een rapport schrijven over de foutmelding.

kotelet | 08-04-19 | 19:35
-weggejorist-
MickeyGouda | 08-04-19 | 19:38

nog even over die kringloop winkels in Nederland. het zijn slimme jongens die dat beheren. ze halen huizen leeg en vragen er meestal nog geld voor. het beste spul wordt al in het huis aan een opkoper verkocht en de meuk gaat dan naar de kringloop waar slaven van de overheid onderbetaald werken. echt, er is geen enkele controle in deze handel met steun van onze geweldige overheid

Rest In Privacy | 08-04-19 | 19:31 | 2

Niet voor niets, dat de onderwereld de boel in handen heeft.

redthehaghue | 08-04-19 | 19:37

Niks mis met een beetje gezond ondernemerschap van wat handige Harries / Vrije Jongens.

InTheTube | 09-04-19 | 10:03

De wettelijke rente die de gemeente gaat rekenen ligt een stuk lager dan die persoonlijke krediet en Wehkamp woekerrentes.
Misschien is ze toch slimmer dan we denken.

Harry Turtle | 08-04-19 | 19:29

Als ze niet terug betaalt kun je er op wachten dat het als volgt gaat lopen:

- Belastingdienst: hee inkomsten, da's graag te ontvangen 42% over 37500 = 15750.

- Uitkeringsinstantie: Hee inkomsten, graag terug te ontvangen, de onvangen uitkering.

- Gemeente: Heee rechter, zeg er eens wat van: Terug te betalen 37.500

Zo rolt de overheid. En Marischka voelt hoe het is om van de regen in de drup te belanden.

peterdh | 08-04-19 | 19:29 | 4

Niet opgeven bij de belasting. Het staat gewoon los op een rekening en het is al weer weg. De belastingdienst krijgt de uitkeringen niet op orde, waarom dit wel?

Frau Merkel | 08-04-19 | 19:36

De foutief overgemaakte euri behoren niet tot het loon. Dus er zijn geen fiscale gevolgen. Zij heeft het geld niet gepakt, het kwam haar kant op. Er zijn geen strafrechtelijke gevolgen, hooguit civielrechtelijke (maar de gemeente gaat er geen advocaat opzetten, een kale kip valt niet te plukken). Welke regeling er ook van komt, ze mag niet onder het bestaansminimum zakken. Als dat betekent dat de aflossingscapaciteit slechts 20 euro per maand is, dan is dat jammer voor de gemeente 070.

SjonnieC | 08-04-19 | 19:41

@Zapata10 | 08-04-19 | 19:33:
Ehh dat klopt helemaal. Maar zo rolt de overheid niet. Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden. 7 jaar geleden in de ziektewet gezeten. Toen ik weer aan het werk ging tegen een laag loontje, is mijn uitkering, ondanks dat ik dit herhaaldelijk heb opgeven, niet stopgezet. Terug betalen. Ok. Maar ook de belastingdienst zei: johh je had inkomsten. Extra belasting. En daarna zei de belastingdienst ook nog eens: Hooo je had dus ook ten onrechte huursubsidie. OOK terugbetalen. Deze bedragen heb ik in eerste instantie allemaal moeten betalen, waardoor ik dus simpelweg meer kosten had dan inkomsten. Uiteraard in beroep gegaan. Maar deze zaak vonden ze zooooo ingewikkeld bij het UWV, dat die na een jaar beroepsprocedure zeiden: ga maar naar de belastingdienst. En die zei na na een half jaar het niet meer te snappen: Tja ga maar naar het UWV. Einde van anderhalf jaar stress kon ik gewoon fluiten naar mijn geld.

peterdh | 08-04-19 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Dat klinkt als een storting die alleen terug te vorderen valt bij eerlijke burgers.
Duss, daar gaat weer zo'n goedkope belofte van Rutte op aan geklungel.

Jan Passant mk2 | 08-04-19 | 19:28

Dat geld komt dus van de overheid. Ik weet niet bij wie zij die 15000 euro schuld had, maar als dat bij niet overheid is, dan heeft ze nu een probleem extra. Zij kan in de schuldhulpsanering. De overheid vindt het geen probleem dat particulieren dan hun geld niet krijgen. Hoe anders is dit met een schuld aan de roverheid. Daarmee kan je niet in schuldhulp. Het moet betaald worden. Dat is nu haar nieuwe verdoemde toekomst.

Nuuk | 08-04-19 | 19:28 | 1

Voor 15000 stoppen ze je niet in de schuldhulp, gewoon 25 jaar lang afbetalen.

sarcastro | 09-04-19 | 09:47

Tsja, lastig, ze heeft nu 1 schuldeiser in plaats van een paar.
Die anderen hadden op een bepaald moment wel kunnen fluiten naar de centen maar de gemeente kan gewoon een afbetalingsregeling gaan treffen. Dus dat geld gaat wel terug komen.
Is het fout wat ze gedaan heeft?
Natuurlijk, maar aangezien er heel veel zijn die de belasting tillen en er mee weg komen en Nederland barst van de witte boorden criminaliteit en het ons kent ons wereldje is het geen halszaak.
Betalingsregeling treffen en zorgen dat mevrouw een betaalde baan ergens gaat vinden.
Ze heeft geen fraude gepleegt maar een bedrag opgemaakt wat haar gegeven is. Door een fout en dat had ze kunnen weten maar dan nog. De andere schuldeisers zijn blij en ach er wordt aan miljoenen gefraudeert met uitkeringen, deze zullen we niet merken over de grote massa gemeten.

Zapata10 | 08-04-19 | 19:27 | 1

Plus een huisje zoeken dat betaalbaar is. Of nog beter dat verhuurders fatsoenlijke tarieven gaan hanteren. Geldt ook overigens ook voor woningcorporaties, kan de huursubsidie ook gelijk afgeschaft worden.

Boris die Sauertopf | 08-04-19 | 19:38

Mensen die de verantwoordelijkheid voor hun gedrag niet nemen. En vaak voeden ze nog kinderen op ook. En dan maar blijven afvragen waarom dingen in hun leven maar blijven verkeerd gaan. Kutvolk!

pibasso | 08-04-19 | 19:26 | 1

paar jaar geleden een interview op tv van een bijstandsmoeder (al heel haar leven) met 9 kinderen van 7 verschillende vaders. Eerst al in de rij moeten staan bij de voedselbank en nu in de rij bij de kledingbank. Klaagt ze dat ze het maar niets vind dat haar kinderen niet in Nikes en andere merkkleding rond kunnen lopen. En gewoon niemand in haar omgeving die ooit eens heeft geopperd bij kindje 2-3: joh meid, kan je dat allemaal wel onderhouden? niemand... alsof het normaal is dat ik moet bijleggen in de pot omdat zij te berukt is aan het werk te gaan en op eigen benen te gaan staan. Snap het wel, lekker op je rug liggen is minder vermoeiend en 9 koters levert voldonde inkomen op.

lovekila | 08-04-19 | 20:58

Tot de allerlaatste cent terug laten betalen. Deze doorgerookte ruifvreetster maakt zeer bewust misbruik van de situatie.

Gravin v Kippenbouth | 08-04-19 | 19:26 | 2

Leest u het artikel nog eens goed....
Ik vind deze mevrouw geen ruifvreetster.

kotelet | 08-04-19 | 19:29

@kotelet | 08-04-19 | 19:29:
Misschien ben je in de war met een ander interview wat je hebt gehad, maar de naam kotelet komt in dat hele artikel geen een keer voor.

sarcastro | 09-04-19 | 09:46

Was toch een leuk arbeidsproject waarbij ze boven op hun uitkering extra geld kregen omdat ze moesten werken.

van stampij | 08-04-19 | 19:26

Hadden we hier maar een chain gang, kon Maris lekker ingepast worden en de komende 2 jaar gezellig zwerfvuil opruimen.
De aansluitende 2 jaar geen recht op uitkering / toeslag, lekker bij je dochter intrekken en aan het werk gaan.
Ken je dat in Den Haag, Kom in de Kas? werk zat dus ook voor Maris boehoehoe ik ben zielig.

bwanabanjo | 08-04-19 | 19:25

Als ze op deze wijze een voordeliger afbetaling van schulden heeft gevonden, goed plan!

willem n | 08-04-19 | 19:24 | 1

Zeker, denk dat de gemeenschap uiteindelijk goedkoper uit kan zijn. Aangezien ze nu geen stress meer heeft over de schuldeisers.

Aan de andere kant de gemeente Den Haag kennende, zullen ze een rechtszaak starten en zo Marischka nog verder financieel uitkleden.
Waardoor ze op straat zal belanden en zo de gemeenschap nog veel meer geld gaat kosten.

Boris die Sauertopf | 08-04-19 | 19:33

Als ik zie waar de gemeente en overheid het geld aan wegpist, is dit mooi. En een echte Nederlander. Geen eens een apotheker die nooit iets aan de samenleving heeft bijgedragen. Universum zet de dingen even recht. Mooi man.

Wim Venijn | 08-04-19 | 19:24

Dat daar niemand bij die brieven dacht, wat staan daar grote bedragen In?

Jan, Leiden | 08-04-19 | 19:23 | 2

U denkt dat de brieven persoonlijk worden geschreven door een ambtenaar? Geautomatiseerde brieven zijn u vreemd?

Amsterdamsko | 08-04-19 | 19:26

Schenken aan GS om die zwitsal van mijn reeds 12 jaar actieve account te krijgen.

Binnenbaan | 08-04-19 | 19:22
-weggejorist-
Mark_D_NL | 08-04-19 | 19:20 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik had hetzelfde gedaan als ik in haar positie had verkeerd. Je leven wordt gedomineerd door schulden en deurwaarders, door alle zich opstapelende kosten loopt de schuld alleen maar op, al je betalingen ten spijt.
Dan maakt de gemeente een blunder en schuift 30k euri jouw kant op. Heel slim van deze dame, schoon schip gemaakt met de kredietboeven, laat de gemeente maar met een goed voorstel komen om af te lossen. De gemeente zal veel coulanter met haar omgaan, sociaal en schuldbewust als ze is.

SjonnieC | 08-04-19 | 19:20 | 4

Ze is nu niet bepaald het type Robin Hood... ze steelt niet van de rijken om de armen te helpen, ze steelt van jou en mij om er zelf beter van te worden..

lovekila | 08-04-19 | 20:26

Mooi verhaal maar wat mij betreft: "gewoan schuiven met da geld" /Braboneger. En geen gelul van "dat wist ik niet". En als dit heerschap al last had van schulden en deurwaarders, dan wordt het er met deze houding echt niet veel beter op...

Grijskijkert | 08-04-19 | 21:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ken haar situatie niet maar ik denk dat het verstandiger is het zo snel mogelijk terug te storten. Het is de overheid, die kunnen heel vervelend gaan doen als ze willen. En als je wordt gedwongen via deurwaarders of er een rechtszaak van komt ben je nog verder van huis, met alle bijkomende kosten.
Dus meid, wees verstandig en maak - wat er resteert - meteen over en tref een regeling voor de rest. Zij zijn met meer en zij zijn ook niet persoonlijk aansprakelijk, hun middelen zijn onuitputtelijk en jij staat hier ook nog eens niet in je recht. Sterkte & succes.

Graaisnaaiert | 08-04-19 | 19:19 | 1

Overheid en recht zijn twee totaal verschillende dingen die in de praktijk zelden tot nooit met elkaar van doen hebben. Chipsol, Pechtold's gifveld, Referendumwet, Verdrag van Maastricht, Demmink, de zaak Spijkers, enzovoort.

Frau Merkel | 08-04-19 | 19:38

Mensen als Maris zijn altijd slachtoffer. Nu weer omdat de gemeente heeft gecommuniceerd dat het geld o.a. is overgemaakt naar criminelen en daklozen. Dus is Maris boos want ze is geen dakloze. Dit land heeft een hoog ontwikkelde slachtoffercultuur.

Amsterdamsko | 08-04-19 | 19:19 | 1

Maris is wel inmiddels een wetsovertreder.

Binnenbaan | 08-04-19 | 19:23

1 schuldeiser versus meerdere schuldeisers. Slimme mevrouw.

De-P(s)aus | 08-04-19 | 19:19

JanVergoor | 08-04-19 | 19:13 | 1 | reageer
Ja, daaaag!
U dacht toch zeker niet dat je hier als burger mee wegkomt? Dat is allemaal vastgelegd in ambtelijke besluiten en clausules. En als je meent dat je gelijk hebt kun je procederen tot je een ons weegt. De overheid gaat op haar dooie gemakkie in hoger beroep tot aan de poorten van de hel.

kotelet | 08-04-19 | 19:19 | 1

Een gevecht aangaan met de (r)overheid over geld is als dwerg het opnemen tegen Attila de Hun.
Dat ga je nooit winnen, je strijdt tegen een onbegrensd juridisch budget en een heel lange adem..

Wijze uit het Oosten | 08-04-19 | 20:09

Aan de stem van Marischka te horen, kan ze die extra slof zware shag goed gebruiken.

Foolonthehill | 08-04-19 | 19:17

Teveel aan uitkering ontvangen? Het verschuldigde bedrag in mindering brengen in de volgende maanden/jaren.
En als dat betekend dat je dan de komende 2 jaar geen uitkering krijgt, jammer dan.

Hangtietsmurfin | 08-04-19 | 19:17 | 3

Je hebt een bestaansminimum. Dat heet een beslagvrije voet. Naar de rest kun je fluiten. Geldt dacht ik ook voor uitkeringen.

Graaisnaaiert | 08-04-19 | 19:21

@Graaisnaaiert | 08-04-19 | 19:21: Tijd om voor dit soort situaties de wet te veranderen. Hoe dom moet je niet zijn om te weten dat het hier om een fout gaat? Als ik ineens het meervoudige van mijn inkomen gestort krijg denk ik echt niet van goh, laat ik eens een vakantie boeken en de nieuwste flatscreen kopen en dat soort fratsen. Het eind van het liedje is toch dat je het terug moet betalen, linksom danwel rechtsom.

Hangtietsmurfin | 08-04-19 | 19:42

ik vind dit net zoiets al de belastingdienst tillen; mij zul je er niet over horen.

VanBukkem | 08-04-19 | 19:17 | 1

gelukkig is de belastingdienst in staat om de "leakage" over de andere deelnemers te verdelen. Een paar euri's de neus, het lijkt de postcodeloterij wel.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 19:18

tja als er tonnetje van rutte op mijn rekening wordt gestort zal ik wel 100 personen zijn/haar 1000 euro toekennen.

Rest In Privacy | 08-04-19 | 19:16

Die nagelen ze gewoon aan de schandpaal,
stelen doet aleen de overheid en die duldt geen concurrentie.

Halul gebakken | 08-04-19 | 19:16

"Ooit runde ze een bruisend eetcafé met haar ex in Krimpen, maar nadat hij haar verliet kent Borgmeijer niets anders dan geldproblemen."

Ergens, ergens begrijp ik deze vrouw wel.......
Lijkt me ook geen type dat -hatsikidee- het geld zag en er allerlei vakanties en prullaria voor gekocht heeft. Ze heeft deze keuze weloverwogen gemaakt, draagt de consequenties, en gaat nu terugbetalen.

kotelet | 08-04-19 | 19:15

Het is niet te hopen dat na 3 jaar schuldsanering het kwijtgescholden wordt

Alt | 08-04-19 | 19:14 | 1

Zit er wel in. Heb ik ook eens meegemaakt en van het geleende bedrag krijg ik 5% terug. Zo verschuift de rechter het probleem van de een naar de ander.

wijsvinger | 08-04-19 | 19:19

Nu nog even wachten op het moslim commentaar en 'andere doen het ook'

miko | 08-04-19 | 19:14

Dit valt te zien als een onverschuldigde betaling. Die hoef je niet terug te betalen. De bank vráágt of mevrouw het terug wil storten. Dat is niet voor niets. De bank mag dit niet zomaar retourboeken aan de gemeente.
Ambtenare pissen continu geld weg. Of er kraait geen haan naar, of de kudtburger moet zijn bek houden. Nu een van die kudtburgers eens an de ontvangende kant staat van die geldwegpisserij komt de gemeente ineens wel in actie?

JanVergoor | 08-04-19 | 19:13 | 5

www.geenstijl.nl/5147102/gaat-fout/#c...
Dan moet de gemeente wel gaan procederen. En als Mariska nu snel alles wegmaakt is ee niets meer te halen. Want bijstand. De gemeente gaat hier niets meer terugkrijgen. Zelfs de proceskosten zullen door de kwijtschelding via de schuldsanering door de gemeente zelf opgehoest gaan worden.
Oh. En als Marischka bij de rechter ook nog eens gaat huilen dat ze door de gemeente ondraaglijk onder druk gezet is ligt er zelfs een tik op vingers voor de gemeente in het verschiet.

JanVergoor | 08-04-19 | 19:49

@JanVergoor | 08-04-19 | 19:49: Maak haar nog wijzer dan ze is. Het is geen geld van de gemeente (het instituut), het is geld van jou en mij.

lovekila | 08-04-19 | 20:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ze nou een goedkopere woning zoekt, kan ze die Meijer Borg wel ophoesten.

wijsvinger | 08-04-19 | 19:13 | 1

de temeijer borg, waarschijnlijk.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 19:14

Toch merkwaardig dat de gemeente bedragen kan (laten) terugboeken. Ik geloof niet dat de bank meewerkt als ik ze opbel om een overboeking terug te draaien.

priks | 08-04-19 | 19:13 | 6

@priks | 08-04-19 | 19:19: Zolang u geen Nigeriaanse of anderszins rekening aandraagt ben ik daar echt niet bang voor. Daarmee niet gezegd hebbend dat het geen moeite gaat kosten. Voor 1000 euro zou ik passen om er fullthrottle achteraan te gaan. Voor andere bedragen 35000 euro wellicht weer wel. Feit is (zie graaisnaaiert om 1924) dat het terug zal kunnen worden gevorderd.

Langshetrandje | 08-04-19 | 19:53

@Langshetrandje | 08-04-19 | 19:17: alleen automatische incasso’s zijn terug te boeken, wanneer je het niet eens bent met de betreffende incasso.
Zou mooi zijn; ik koop iets van jou, boek het geld over naar jouw rekening en eenmaal thuis met de aankoop laat ik de bank mijn centjes weer vrolijk van jouw rekening afhalen.

vokjoe | 08-04-19 | 22:48

Ja bizar, de gemeente kan een bank (zogenaamd vrij markt) meer laten doen dan een particulier. Rechtsongelijkheid.

dr Rechts | 09-04-19 | 07:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Als Mark Borgmeijer zich niet had laten ombouwen dan had hij/zij nu geen schulden gehad.

Patje2011 | 08-04-19 | 19:13

Het is niet netjes, maar de overheid is ook zelden netjes. Nu heeft ze te schaften met 1 schuldeiser. Moeten ze maar niet zo stupide zijn bij de gemeente. Zetten ze daar nog wel eens vaker een comma verkeerd? Deze schade valt nog mee.

omwenteling | 08-04-19 | 19:12

Ze dacht natuurlijk dat het die door Rutte beloofde € 1.000 was. Alleen dan per ongeluk ook van 34 anderen op haar rekening gestort.
Nou, mijn € 1.000 mag ze houden, als er nog 33 andere Nederlanders zijn die dat willen, dan lijkt het me rechtmatig om het te houden.

Franker | 08-04-19 | 19:11

Ik hebt 't een keer gehad dat ik €100 overmaakte naar de verkeerde. Vroeger zagen banken erop toe dat de naam en het bankrekeningnummer bij elkaar horen. Dat was vroeger. Dus ABN Amro stuurde me uiteindelijk maar de gegevens van de 'gelukkige ontvanger'. Ik moest het zelf maar oplossen. Niet gelukt.

wingload | 08-04-19 | 19:11 | 1

Je kan toch gewoon terugboeken?

sarcastro | 09-04-19 | 09:34

Er zijn in Nederland op dit moment ruim een miljoen vacatures en amper 320000 werklozen. Tja. Ik pleit voor in ieder geval tijdelijk afschaffen van alle werkloosheidsuitkeringen. Direct bijstand in.

Langshetrandje | 08-04-19 | 19:11 | 4

Vervalt het betalen van de belasting daarvoor dan ook?

lovekila | 08-04-19 | 20:18

@Glasgow Argus | 08-04-19 | 19:12: Argus, mensen met een echte beperking dienen altijd ruimhartig benaderd te worden. Zowel door uiterste pogingen van individuele werkgevers om werkplekken te creëren en/of te faciliteren en door de maatschappij als geheel om aan te tonen dat als je echt niet bijdragen kunt, je ook nog eens financieel buiten de boot valt. Mensen die niet werken, via een foutje cashen en dat doorpassen aan andere schuldeisers, die hoeven niet te rekenen op enige consideratie. Die zijn af.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:26

@lovekila | 08-04-19 | 20:18: Ik pleit voor versneld aflossen van de staatsschuld. Rente gaat ooit en sterk stijgen en schulden zijn dan een last, een last voor onze kleinkinderen of nog verder. Ik herinner me de dag dat ik schuldenvrij was zo goed. Eindelijk in de plus. Echt een belangrijke kwestie.

Langshetrandje | 08-04-19 | 20:29
▼ 1 antwoord verborgen

Te veel om niet terug te halen & te weinig om met de noorderzon te vertrekken. Ik zou het terugstorten...

Onno Barendsen9337 | 08-04-19 | 19:10

Nou, die mag het de komende decennia gaan doen met 50 euro leefgeld per week.

brutus68 | 08-04-19 | 19:10

Verduistering, geen diefstal. Wel net zo strafbaar, zeker omdat deze dame na contact met de bank en een belofte om terug te storten het geld naar een andere rekening heeft gestort vanwaar ze andere schuldeisers heeft betaald.

Geen genade voor deze dame met haar jankverhaal.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 19:09 | 3

Ik heb ooit wel eens een te dikke betaling per pin gedaan zonder het door te hebben. 14900 ipv 1490 euro. Had bestedingsruimte opgehoogd tijdens een dure verbouwing... De winkelier had zich vertikt. Ik zag het een dag later. Belde de beste man op en die zei dat ik nog maar een keer moest kijken op mijn rekening. Het geld was alweer teruggestort. Kerel was erg geschrokken en kreeg zelfs nog een klein bloemetje thuis voor het ongemak/schrik.

Langshetrandje | 08-04-19 | 19:15

'... huur van 725 euro en mijn huidige inkomen van 1175...'
.
Ja ex toeslagen circus ja.

Harry Turtle | 08-04-19 | 19:09

Tsja, gemeente en terugvorderen. Ik snap haar wel. Wel dom, maar daar kan ze weinig aan doen. Te veel schulden krijg je niet door intelligentie.

SamV | 08-04-19 | 19:09

"Het zou omgekeerd moeten zijn, maar met een huur van 725 euro en mijn huidige inkomen van 1175 blijft er niets voor me over.’’
Onderhandel de huur naar €710,- Noem die overige €15,- servicekosten, en mevrouw heeft gewoon recht op huursubsidie.

Abject | 08-04-19 | 19:08 | 7

'Het zou omgekeerd moeten zijn' Dus een huur van € 1175 en een inkomen van € 725,-? Euh...

WernerT | 08-04-19 | 19:22

@lovekila | 08-04-19 | 19:19:
Sja, u heeft gelijk maar dan moet er wel woonruimte beschikbaar zijn c.q. komen binnen een behapbare tijd. Zit nogal wat wrijving tussen wat zou moeten en wat er mogelijk is, helaas.

Graaisnaaiert | 08-04-19 | 19:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik in Marischka's schoenen stond, deed ik hetzelfde.
Moeten ze maar niet zo stom zijn bij de gemeente Den Haag.

VanBukkem | 08-04-19 | 19:07 | 1

Zet 'm op meid! Hold on to the money!

VanBukkem | 08-04-19 | 19:10

Tja 1. je moet niet 100x te veel geld overmaken. 2. je moet het terug betalen. Maar ik kan me best voorstellen dat je denkt, al die vervelende schuldeisers in 1x weg en nu dan 1 afbetalingsregeling met de gemeente treffen..
Zolang het geld uiteindelijk terugkomt heb ik er niet zo veel moeite mee.

noerg | 08-04-19 | 19:06 | 3

Dit.

JWZ_JMK | 08-04-19 | 19:59

Helemaal mee eens.

b3n | 08-04-19 | 20:54

Strategisch is het inderdaad een briljante move. Waarschijnlijk betaalde ze ook forse rente over haar oude schulden, daar is ze nu vanaf. Ze hoeft nu alleen de wettelijke rente te betalen.

Frits de Vriez | 08-04-19 | 21:27

Er zijn schuldeisers denkbaar die vriendelijker zijn dan de overheid. Dus succes mevrouw Borgmeijer.

Langshetrandje | 08-04-19 | 19:05

Succes met solliciteren Marischka!

Peter_la_Selie | 08-04-19 | 19:04

Tok tok, tokkiedietok...
Met een langetermijnvisie van hooguit een paar dagen...
Meer menschen!

SterF... | 08-04-19 | 19:04

Ach, kan ze mooi haar huis klimaatneutraal maken.

Abject | 08-04-19 | 19:04

Een fout van een ambtenaar of een systeemfout? Indien ambtenaar, hij/zij bedrag aan de gemeente terugbetalen. Indien systeemfout, Maris terugbetalen.

NeedIsaymore? | 08-04-19 | 19:04 | 5

@SterF... | 08-04-19 | 19:05: Hier zijn moedwillig controle-mechanismen omzeild/uitgeschakeld om juist deze fouten te voorkomen. Want te moeilijk/tijdrovend.

H. Caulfield | 08-04-19 | 19:19

@H. Caulfield | 08-04-19 | 19:19:
U bent een insider?

SterF... | 08-04-19 | 19:39

SterF.... ik ben geen ambtenaar. Maar ik loop te fokken hoor. Maris mag terugbetalen, anders gaat de OZB nog verder omhoog.

NeedIsaymore? | 08-04-19 | 20:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat de Haagse horeca, Haagse drugsdealers, Haagse hoeren en Haagse slijters een gouden maand krijgen.

Mr_Natural | 08-04-19 | 19:04

Ik hou ook altijd alle pakketjes van de buren die de postbode niet bij hen kan afleveren. Ik zie het als een gift van God. Het zijn heel mooie spullen ook.

keestelpro | 08-04-19 | 19:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken