Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Van Gaal leert Sybrand Buma nieuwe taal

De taal van de INBURGERING

Social

Fameuze Talenknobbel Louis van Gaal zat tegenover Sybrand Buma bij Pauw. En zoals het wel vaker gaat als je iemand die in wollige woorden om de waarheid heen breit aan een zijige talkshowtafel tegenover een ongeduldige strateeg met een drang om te winnen zet. Dan knettert het. Of meneer Buma de nieuwe nieuwkomers die nieuw in dit land komen eens even wil aanmoedigen om De Taal te leren, is het klemmende verzoek van de heer Louis 'Ben ik nou slim, of zijn jullie zo dom' van Gaal. Zeg het ze, coach!

Reaguursels

Inloggen

#genieten #sloopze

leeuwenramp | 26-09-18 | 14:36

#genieten

leeuwenramp | 26-09-18 | 14:36

Dé oplossing: haal eerst eens die foldertjes over elke voorkomende ziekte en kwaal in alle mogelijke talen gedrukt, weg uit de wachtkamers van de huisartsen. Vervolgens doe je hetzelfde bij de burelen van de sociale diensten.
Als het om leven en dood en om geld gaat, spreken ze onze taal in no time.

Graaf van Egmont | 25-09-18 | 20:03

Spreek zelf vrij redelijk van allerlei talen maar ben gestopt met het "openstaan" voor buitenlanders die mij benaderen en mij aanspreken in (m.n) talen waarvan ik vind dat ze klinken alsof er nog ergens een schaamhaar achter in de keel of tussen de tanden zit.
Al heb ik mij weleens laten vertellen dat voor vele wereldburgers Nederlands ook zo klinkt.

D-Fens_1963 | 25-09-18 | 19:19

Je hoeft geen IQ van 160 te hebben om te begrijpen waar het misgaat met onze 'gasten'. Daarentegen heb je een IQ nodig van 160 om je daar elke keer weer uit te lullen, dat weer wel dan.

DebraCadabra | 25-09-18 | 18:24

Van Gaal was weer briljant en echt geen speld tussen te krijgen. Ook mooi dat hij de stompzinnige lachers de baas is door te erkennen dat zijn Duits, Engels en Spaans van steenkolerige soort is, maar hij doet in ieder geval zijn best en men verstaat hem.

Nuuk | 25-09-18 | 17:48

2021 kabinet Van Gaal I beëdigd

Knoopsgat | 25-09-18 | 16:26 | 1

Hopelijk eerder

luccmeister | 25-09-18 | 16:46

Als je asielzoekers de taal leert, gaan ze wortelen. Uitgangspunt moet zijn dat in principe elke asielzoeker een tijdelijke status krijgt tot het weer veilig genoeg is. Om in de kassen of op het land te werken, hoef je geen Nederlands te kunnen praten. Werken voor het asiel, maar gaan binding opbouwen.

SamV | 25-09-18 | 15:34

Ja, dat vindt van Gaal. En alle anderen balken ja is waar, maar laten de boel de boel want 'zo zijn we niet'.

Willibald von Klúúúk | 25-09-18 | 15:33

Onze eigen Trump. Van Gaal voor minister president.

GroetenVanUrk | 25-09-18 | 15:31

Waarom heeft van Gaal een flat gekocht in Andermatt, nou mensen 1 keer raden? Dat zou Buma eens moeten vragen.

van Oeffelen | 25-09-18 | 15:18

Geachte heer Buma, uw partij heeft sinds medio vorige vrijwel constant geregeerd. En nu begint u met: " ja, dat moet inderdaad gebeuren ". Het beste was dat ze u met pek en veren uit de studio hadden afgevoerd ". Schaam u, en wel zeer diep.

Stratum | 25-09-18 | 14:58 | 2

eeuw

Stratum | 25-09-18 | 14:58

Gewoon een Farizeér van de Ergste Soort , hij houdt de incapabele zooi (mede)overeind , moeten gewoon mensen die op de hoogte zijn van de Vakgebieden op de uitvoerende plaatsen en nie omdat ze alleen bij juiste partij horen !!

regenbuit | 25-09-18 | 20:27

Joellie rassies. Iek niet teroeg Syria. Net ingeboergerd. Helemal uitgepuzzeld hoe bedien Miele. Kiend sprek betje Nedderland. Iek zeggen woordje Nedderland. Baistandsloket Gemente. Autkiering. Miele. Enig problem ies te klein gaus. Grotte familie. Veel kiender en veel bijvrouw. Opoe neef sielug, ook komen Nedderland. Iek niet weet wie Boema of van Galen. Mai ook roesten reet. Iek willen meer keld.

Nivelleermarionet | 25-09-18 | 13:04 | 3

Ploes 1!

JackStick | 25-09-18 | 13:29

Ploeg nog 1!

Bloed-Zweet-Tranen | 25-09-18 | 13:32

Ja die gaus hebben we die hoend foer

Breinbrouwsels | 25-09-18 | 14:25

De vreemdelingenwet van Job Cohen was behoorlijk streng en had als doel de procedure tot een jaar te beperken. Uitzetten zou makkelijker worden, en geen langdurige opvang van uitgeprocedeerden.
Rechtse populisten hoor je daar nooit over: over de vreemdelingenwet van Cohen.

marjen | 25-09-18 | 12:43 | 3

Ik vermoed dat Van Gaal wel alles weet van die wet. Daarom veegde hij Buma zo gemakkelijk onder tafel, want Buma weet niks van die wet. Kuch.

marjen | 25-09-18 | 12:45

Op die wet van Cohen zijn allerlei uitzonderingen mogelijk. Analfabeten en zieken kunnen bijvoorbeeld vrij gemakkelijk een uitzondering krijgen op de inburgeringstoetsen. En dat zijn juist de mensen die Nederland veel geld kosten.
Verder moet je kijken wat er in Schengenlanden gebeurt. Er zijn landen die minder strenge eisen stellen. Dat betekent in de praktijk dat je via zo'n land naar Nederland kan reizen en je er vervolgens vestigen.
Dan heb ik het nog niet eens over de vreemdelingen die met een visum dat 3 maanden geldig is, naar Nederland of andere Europese landen komen en vervolgens nooit meer vertrekken. Ik ken er zo'n 10 die dat gedaan hebben.

Rest In Privacy | 25-09-18 | 12:58

De Groep Wilders heeft in 2006 een motie ingediend, en die is aangenomen, die het kabinet er toe verplichte om een asielzoeker slechts op 1 grond asiel te kunnen laten aanvragen en niet om meerdere gronden achter elkaar met steeds weer nieuwe grondslagen: www.parlementairemonitor.nl/9353000/1...

tipo | 25-09-18 | 13:39

Hahaha. het laat maar weer eens zien wat een slappe zak die Buma en zijn Haagse politiek correcte vriendjes zijn. Veel geleuter maar weinig effectiviteit.
Het enige wat dit soort volk kan implementeren zijn belastingverhogingen.
Zelfs het leger is nog te stom om op tijd een warm jasje te kopen voor zijn mensen.

VanGeuzen | 25-09-18 | 12:38 | 2

Precies moord en brand roepen over Geett en therry om de eigen wanprestaties onder het kleed te verbergen.

Therapietje | 25-09-18 | 12:52

Zag met de beschouwing van miljoenen-nota de nieuwe defensieve kip vrijwel constant d'r mobiel bespelen , dacht meteen ; die is vast bezig de nodige winterjassen te bestellen , zat ernaast blijkbaar !

regenbuit | 25-09-18 | 20:38

Zet Van Gaal op de lijst FvD, no nonsense, legt er emotie in, is geloofwaardig en kan zich als ie wil scherp en duidelijk uitdrukken, er praten er a;l genoeg met meel in de muil.
Debatverrijking en hij bereidt zich voor ook geen onbelangrijk detail.

bwanabanjo | 25-09-18 | 12:19 | 6

LvG doet alleen mee als ie de Top van de Piramide is. Hij zou Baudet net zo hard aanpakken wanneer die met lege woorden komt en denk niet dat Baudet's ego dat zou kunnen hebben.

ThierryOut | 25-09-18 | 15:19

bwana,
Ach so ... U ziet hem in de Tweede Kamer debatteren zoals hij zo enorm bekwaam weet te debatteren met sportjournalisten. Maar past wel bij FvD zegt u dus.

marjen | 25-09-18 | 16:14

Die wil vaker thuis zijn , en zeker niet opgescheept zitten met de Pinnokkio-gang(sters) , voor dat tonneke p.j.

regenbuit | 25-09-18 | 20:44
▼ 3 antwoorden verborgen

De taal leren is niet het probleem. De islam en de criminaliteit en de uitkerings-uitbuiting zijn het probleem. Dat los je met taal niet op.

Premier Trutte | 25-09-18 | 12:18 | 4

Je bedoelt "losers".

Argyronauta | 25-09-18 | 12:42

Zie je, in ben al geïnfecteerd. Krijg toch ook de infectering.

Premier Trutte | 25-09-18 | 12:45

Is beide een probleem. Doordat ze de taal niet leren zullen ze never ook maar enigszins de westerse cultuur kunnen overnemen, doordat ze die in die islamitische haatbubbel blijven hangen.

Bloed-Zweet-Tranen | 25-09-18 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ken iemand die in de reclassering werkt en die vertelde mij dat het aantal Syriërs dat met justitie in aanraking komt hand over hand toeneemt. Krijgen we die ellende ook nog eens over ons heen.

R0ckhound | 25-09-18 | 12:15 | 1

logisch, komen uit oorlogsgebied en weten niet beter dan je krijgt niets je moet pakken en wat je hebt moet je beschermen. Ze zouden de echte oorlogsvluchtelingen beter moeten helpen en alle andere vluchtelingen gewoon direct terug moeten verschepen (bootjes hebben ze al ervaring mee tenslotte)

ass-moral | 25-09-18 | 13:18

Het is wel pijnlijk duidelijk wie daar aan tafel de baas was.

grancolombiano | 25-09-18 | 12:05 | 1

Inderdaad, dat gezicht van Pauw toen hij Van Gaal probeerde te interrumperen sprak boekdelen! Haha

Bloed-Zweet-Tranen | 25-09-18 | 13:36

Je hoeft mensen niet te verplichten een taal te leren, je moet ze verplichten om binnen 2 jaar zichzelf te kunnen bedruipen. Geen uitkering na de eerste 2 jaar totdat ze minimaal 10 jaar arbeidsverleden hebben opgebouwd. Daarbij ook kinderbijslag voor allochtonen afschaffen. Desnoods voor iedereen als het niet anders gaat. Als ze dat kunnen dan mogen ze gammelegammele oemboelboele blijven spreken wat mij betreft. Als ze er werk mee weten te vinden en dus geen uitkering hoeven te ontvangen dan is dat alles wat telt.
Stop met mensen importeren in die direct en voor de rest van hun leven in de bijstand verdwijnen. Als je je niet nuttig kunt maken ligt het aan jezelf en dan betekent dat opzouten. Zonder uitzonderingen ook graag.

WatZalIkErvanZeggen | 25-09-18 | 12:03 | 8

Uiteraard bedoel ik zelf ook dat ze de taal moeten leren want anders krijg je geen baan. Maar een baan is dus een perfect einddoel. Als je die niet kunt krijgen dan hoor je hier niet thuis. Heel wat makkelijker te controleren of iemand die heeft dan of hij/zij voldoende NL kan spreken.

WatZalIkErvanZeggen | 25-09-18 | 13:06

WatZalIkErvanZeggen | 25-09-18 | 12:03 |

LOL. Kinderbijslag afschaffen? Mensen krijgen in dit land sowieso al veel te weinig kinderen. Gevolg van zo'n maatregel is dat je alleen maar meer afhankelijk wordt van migratie. Als je wil dat mensen werken moet je twee dingen hebben: het werk moet er überhaupt zijn en het werk moet lonen. In de praktijk is van beide niets het geval. Er is simpelweg geen werk die deze mensen kunnen verrichten. Als er al werk is dan is het op de laagste inkomenstrede en dat loont simpelweg niet. Sterker nog je gaat er financieel vaak op achteruit. Mensen integreren in de uberbureaucratische Nederlandse arbeidsmarkt is onbegonnen werk. Het is niet voor niets dat Nederland (na Zweden) hierop verreweg het slechts presteert. Zelf behoorlijk goed opgeleide Iraniërs zijn in dit land massaal werkloos.

koter | 25-09-18 | 13:45

koter, vergrijzing tegengaan door immigratie is een fabel, gevaarlijke nonsens. Doordat er met name uitvreters bij komen wordt de toekomstige pensioenproblematiek ook nog eens verergerd. Als het de "migratie versus vergrijzing" roepers ernst was, dan zouden ze toch niks tegen moeten hebben in educatie en inzetbaarheids eisen ten aanzien van immigranten? Verdiep uzelf eens in wat economisch onderzoek op dat vlak?
Daatnaast, bevolkingskrimp is helemaal prima, mits goed gemanaged. Nederland was 4 miljoen inwoners geleden al meer dan vol en af. Hup! Terug naar de 10 Miljoen! En hek er omheen zodat er geen "overloop" van omringende landen en verder bijkomt ook, behalve als ze wat zinnigs bij te dragen hebben.

CynicalBastard | 25-09-18 | 14:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Janmaat in de jaren '80: vol=vol. Hij werd verguisd en nu opeens worden we wakker: he het wordt wel erg druk zo.... Een vergaande splitsing in de samenleving is onvermijdelijk. Want wat we ook doen, integratie gaat niet lukken. En met het slappe ruggen 'kommaarbinnenbeleid' van deze regering creëren we onze eigen problemen. Je kunt het de asielzoekers niet verwijten. Den Haag wel.

Giotto | 25-09-18 | 12:01 | 1

Worden 'we' wakker?, nee hoor, nooit meer.

BosrandDirk | 25-09-18 | 14:01

Van Gaal zou het helemaal niet zo slecht doen in de politiek. Hij heeft een beetje hetzelfde als Trump, zegt gewoon wat hij denkt en is misschien geen groot intellectueel licht, maar wel succesvol en bekend bij de mensen thuis. En laten we eerlijk zijn, veel minder gedaan krijgen dan de club die er nu zit is lastig.

Blasfemie | 25-09-18 | 11:56 | 2

Van Gaal zou een nieuwkomer zijn, zonder verstikkende banden met het bestaande netwerk.
Alleen al daarom een aanwinst voor de politiek, en beter dan iedere andere willekeurige partijpoliticus.
Net als Trump.
Als de rest van Nederland dat ook zou inzien, had ons land er heel wat anders uitgezien.

jemagookniksmeer | 25-09-18 | 12:09

Geef mij maar Johan Derksen.

JackStick | 25-09-18 | 13:33

Lijst van Gaal bij de volgende verkiezingen. Krijgt Pechtold niet alleen een draai om z'n oren van Wilders maar ook van van Gaal. O wacht, bij de volgende verkiezingen is Pechtold exit. iets met CvdK oid.

AntonJensen | 25-09-18 | 11:53 | 1

CvdK zou me verbazen maar een ander leuk baantje ligt vast wel in het verschiet.

Berbaar | 25-09-18 | 12:06

Is van Gaal nou zo slim, of is Buma nou zo dom?

JackStick | 25-09-18 | 11:52

Sinds de mensheid bestaat zijn er al verschillen.
Waarom komen er zoveel verschillende talen voor als we voorbestemd zijn om met zijn allen in 1 samenleving te zitten?
Een wereldwijde multiculturele samenleving is de natte droom van elke globalist, maar het zal op een keiharde confrontatie uitlopen.
Het enigste wat men op nationaal of europees niveau bereikt is een burgeroorlog.
Als men tenminste op tijd wakker wordt, anders krijgen we het gekookte kikker effect en worden we opeens wakker in sharia-land.

Eppo | 25-09-18 | 11:51 | 1

Mensen zijn niet gemaakt voor een multi-culturele samenleving, gaat nooit goed.
Enige correcte dat ik ooit van dit kabinet heb gehoord zijn de 'wereldvreemde' uitspraken van Blok en die moest ie snel weer inslikken. Schijnt vereiste te zijn voor minister, slikken kreng. (en voor D66 stafleden die blond zijn)

ass-moral | 25-09-18 | 13:25

Van Gaal is een baas. Maakt in één zin duidelijk hoe ongeneeslijk ziek Den Haag is.

Cor Netto | 25-09-18 | 11:49

Buma is een ongelofelijke "het is niet links of rechts" ouwehoer die constant om de hete brei heen draait als het gaat om de ernstige problemen met de islam te benoemen.

Nelis SplitBloes | 25-09-18 | 11:45 | 2

Om met de woorden van @Doctor Honoris Causa te spreken:
"Als je steeds weer overlast hebt van een bepaalde groep bontkraagjes, maakt het je weinig uit dat een nuancerende academicus of naieve politicus vanuit zijn comfortabele huis in Amsterdam Zuid of in de grachtengordel zegt dat het niet causaal is, maar slechts een correlatie".

JackStick | 25-09-18 | 11:56

CDA is een middenpartij waar je idd niets aan hebt. Anno 2018 is het óf het één óf het ander. Als je iets wilt veranderen moet je tegenwoordig en eigenlijk al sinds decennia naar rechts uitwijken. Middenpartijen zoals CDA en D66 zijn eigenlijk meelopers en voegen niets toe aan het debat maar vervuilen de werkelijke democratie. Niet meer en niet minder.

F1802 | 25-09-18 | 11:59

Sterker nog, de overheid verwacht dat ze hier zullen gaan inburgeren terwijl ze hun 2e paspoort mogen behouden, hun kinderen naar Islamitische scholen kunnen sturen, en in woonwijken wonen waar meer dan 50% moslim is. Oftewel er lijkt meer sprake te zijn van uitburgering dan van inburgering, maar als je hier iets over zegt word je meteen weggezet als racist, extreem-rechts, en bovendien islamofoob.

JackStick | 25-09-18 | 11:31 | 1

Uitburgering? Lijkt meer op annexatie.

Julianalaan | 25-09-18 | 11:36

Jaja, makkelijk hoor. We zitten verstrikt in nogal wat Europese en internationale verdragen die het allemaal zo makkelijk nog niet maken om iemand eruit te smijten als hij zich niet gedraagt. Dan nog het land zelf dat de persoon terug moet nemen omdat we zo fatsoenlijk zijn om mensen niet stateloos te maken.

Je kan natuurlijk werken aan het verminderen en veranderen van deze idealitische overeenkomsten, maar dat gaat niet zo snel. Het naïeve en fatsoenlijke zit echt diep geworteld in onze wetten en daar wordt gebruik van gemaakt. Daarom hebben we ook de turkije-deal en de goede contacten met de Libische kustwacht.

Eigenlijk word ik er erg moe van. Ik zou willen dat iemand eens een streep door dit soort verdragen haalde en gewoon echt hard durft te zijn in het hervormen van migratie. Als de EU dat nou eens had gedaan was het VK misschien niet weg en stonden alle populisten niet aan de kettingen te rammelen. Maar de EU en haar slappe, onduidelijke democratie is nog veel geïsoleerder van populistisch gevaar dan onze binnenlandse politiek.

Dus ik heb wel een beetje sympathie voor Buma, het ís gewoon een lastig kloteverhaal om te verkopen. En het ís niet zo makkelijk om te hervormen zonder dat het grote legale en internationale gevolgen heeft. Misschien moet onze grondwet er zelfs aan geloven en dat duurt minstens 2 regeringen.

Sander_Stinkscheet | 25-09-18 | 11:23 | 13

@Winter_is_coming | 25-09-18 | 12:06
"eisen geen evenredige vertegenwoordiging in organisaties"?? fantast.
Verder is volgens het PEW research center 38% van de latino's slechts de Spaanse taal machtig en dan hebben we het nog niet eens over het oprukkende gebruik van "Spanglish" onder de jeugd van 14 tot 24.

Berbaar | 25-09-18 | 12:19

@Berbaar
"Geen vliegtuigmaatschappij neemt ze mee, geen land laat het vliegtuig toe en met een Chinook naar Somalië vliegen? idioot!"

Google eens op 'operatie Entebbe' en zie dat er ook landen zijn die wél leiderschap tonen en waarbij 'wetten en praktische bezwaren' helemaal niet zo complex zijn als u zich ook maar heeft laten aanpraten. Steeds meer landen negeren internationale verdragen en dat is soms complex en soms verrassend eenvoudig. De vraag is vooral waarom het gebeurt.

Joris Beltsin | 25-09-18 | 12:36

@Berbaar
1. Het vastzetten van mensen die nergens heen kunnen is tegen internationale afspraken.

Het illegaal binnendringen van een land is volgens mij volgens diezelfde verdragen ook verboden.

2. Geen vliegtuigmaatschappij neemt ze mee, geen land laat het vliegtuig toe en met een Chinook naar Somalië vliegen? idioot!

Dan voeren we toch lekker sancties tegen die landen? Oké, dan neem je ze niet aan. Gooien wij ze in quarantaine op een oud boorplatform in de noordzee totdat we normaal zaken kunnen doen, anders geen gaat er geen cent meer naar jullie toe.

3. Zie punt 2 er kan daar geen vliegtuig met ongewensten landen.

Hoezo ongewensten? het zijn verdorie hun EIGEN BURGERS! Alsof wij daar iets mee te maken hebben.

4. Wederom idioot, waarom zouden familieleden moeten boeten die er part noch deel aan hebben. U spoort niet.

Wil je nog meer migratie anders? Jij bent fan van intolerante ideologieën die de westerse wereld en masse importeert? Je moet ergens beginnen. Geen geld meer geven aan uitvreters lijkt me een stap i.d. goede richting.

Het is een complexe problematiek waar veel slimme mensen zich dagelijks over buigen, Uw über simpele bijdragen helpen daar geen reedt aan.

Nee en die slimme mensen met hun slimme aanpak hebben de afgelopen jaren voor een uiterst succesvol beleid gezorgd. De oplossing is juist simpel, het ontbreekt gewoon aan gezond verstand en daadkracht.

Steakduboeuff | 25-09-18 | 13:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Zij die langs de zijlijn staan weten het altijd beter.

Good Meuning | 25-09-18 | 11:19

Dit wordt tegenwoordig gewoon geeist Louis.

Ardbeg | 25-09-18 | 11:18 | 4

Niet inburgeren heeft geen enkel gevolg in de praktijk voor je verblijfsstatus, en dat weet men. Dus stoppen ze 10,000 euro in hun qat-aankopen en laten ze ons de tering krijgen.

BenPakdee | 25-09-18 | 11:34

Wie is er dan ooit Nederland uitgezet, omdat die de Nederlandse taal niet machtig is? Graag een linkje.

tipo | 25-09-18 | 13:42

Ze zijn alleen streng tegen de aziatische vrouwtjes en zuid amerikanen. Dit zijn vaak mensen met een NL partner en daar valt wat te halen. Vaak een boete van 1250 eu als je na 3 jaar niet ingeburgerd bent.

Die '''vluchtelingen'' hebben geen cent (wel uitkering), dus straffen gebeurt amper omdat je dan toch een sigaar uit eigen doos krijgt.

Steakduboeuff | 25-09-18 | 15:15
▼ 1 antwoord verborgen

Ken een aantal mensen die aan het inburgeren zijn, ongeveer 1 op de 8 is niet-Syrisch. Wat ik er over hoor is dat de Syriërs over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) totaal niet gemotiveerd zijn om de taal te leren, huiswerk wordt structureel niet gedaan.

En waarom zouden ze ook, laptops, cursus, huisvesting, alles wordt voor ze geregeld. Inburgering niet af binnen de gestelde termijn? geen probleem, ze kunnen toch niet weg gestuurd worden. Ze zijn gewoon op de kosten van de belastingbetaler een paar uur per week Arabisch aan het lullen met lotgenoten.

Terra | 25-09-18 | 11:16 | 2

Ik had een Venezolaanse huisgenoot (vluchteling die zich via Curaçao naar Nederland wist te wurmen) een paar jaar terug tijdens mijn studententijd. Die jongen kon binnen een half jaar Nederlands en was direct bezig met een HBO opleiding. Een andere huisgenoot was een Nederlandse Turk. zelfs die Venezolaanse knul vroeg eens aan hem waarom die Turk niet normaal Nederlands sprak. Ik trok maar de conclusie dat die Amerikanen nog geluk hebben met die Latijns-Amerikaanse migrantiërs.

Ziekeconstipatie | 25-09-18 | 11:24

Ziekeconstipatie | 25-09-18 | 11:24
Volgens mij stel je zaken veel mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn. Wellicht is die Venezolaan werkelijk heel intelligent. Binnen 6 maanden Nederlands leren heb ik werkelijk nog nooit iemand zien doen. Er is één iemand die in de buurt komt en dat is Maxima. Dat hij een HBO-opleiding kan betalen duidt erop dat hij uit een vermogende familie komt. Een HBO kost per jaar voor mensen van buiten de EU om en de nabij de €10.000. Dit is ex. levensonderhoud en andere zaken. Voor de hele opleiding zit je dus bijna op een halve ton aan opleidingskosten. Geld maakt vrijwel alles makkelijk in het leven... inclusief inburgeren.

koter | 25-09-18 | 14:09

Je zou moeten spreken over de vraag waarom de overheid het zo heeft laten liggen. Pas als je dat weet kan je aan verbeteringen werken. De oorzaak is oa dat men zielige mensen van vreemdelingen maakt en die neit aanpakt. Andere oorzaak, de islam, die men niet wil/kan aanpakken. Ga zo maar door met oorzaken. Analyseren die zaak!

M.egafoon | 25-09-18 | 11:15 | 5

Heeft dat met zielig te maken of met de BBC?

Winter_is_coming | 25-09-18 | 12:08

Rosita Steenbeek jongste loot? Muts is de zestig gepasseerd.

Ruud Hazes56616330 | 25-09-18 | 12:11

Werkelijkheid uit het oog verloren.

BosrandDirk | 25-09-18 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Off Topic: op de Telebelg maar wel gênant wederom: EU graaiers mogen van EU graaihof rechters graaien zonder bonnetje......

HaatbaardKnipper | 25-09-18 | 11:11

Realisme? Vragen een ander aan te passen zoals we zelf ook doen? Hoe is dit door de Noslim censuur gekomen? Waarom is er niet naar een testbeeld geschakeld? Kamervragen!

Repetitive Beats | 25-09-18 | 11:11

Alsof je met taal het gedachtegoed wat ze met zich meebrengen uit hun brein haalt. Sterker nog: dat wordt eigenlijk binnen de Islam aangemoedigd. Meng je onder hen en houd je gedeisd, lieg en bedrieg totdat je met genoeg bent om Joden, Christenen, Homo's en andere varkens hun kop af te hakken.

laagvliegert | 25-09-18 | 11:07 | 3

dit

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 11:08

opzouten en opvangen in Hun regio, immigreren net zoals in Canada, pas nadat je iets toe te voegen hebt en een Baan en de taal beheerst.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 11:10

Nou, verwacht niet te veel van het Canadese model. De grote steden barsten inmiddels van de kansloze woestijnimport. Moet je maar eens googelen op verwarde mannen die aanslagen plegen in het land.

Justin Turdeau veegt alles wat de multicultidroom in de weg staat graag en hard onder het tapijt. De droom van Yasser Ferat’s rolmodel is het creeeren van een tweede Zwedistan, maar dan een met olie en gas.

Glasgow Argus | 25-09-18 | 11:15

Buma is een ouwe sukkelzak van ver uit de vorige eeuw.

BosrandDirk | 25-09-18 | 11:07

Was die trainer niet voor Marokko bij het WK?

IkwilJinekwel | 25-09-18 | 11:05

Je ziet Jeroen ook kijken, zo van "oei, die kan ik nu niet afstoppen, die gaat vierkant het gesprek in, maar hopen dat het niet ontspoort".
En daar zit 'm de crux denk ik.
Van Gaal prijzen om zijn directheid is in feite Buma bekritiseren om zijn indirectheid. Van Gaal stelt een simpele vraag, een vraag die door iedereen gesteld wordt maar te weinig wordt uitgesproken.
Figuren als van Gaal zijn gewend om te zeggen waar het op staat, gewoon omdat ze in de loop der jaren in hun vak een autoriteit hebben opgebouwd, en ze hebben de neiging eenzelfde houding aan te nemen buiten hun vakgebied, zoals hier aan tafel bij Jeroen, tegenover een doorgewinterde politicus.
Jeroen is, denk ik, wel een beetje jaloers op van Gaal. Zelf durft-ie het niet, zo'n simpele vraag stellen aan Buma. Dat hoort niet, dat zijn niet de mores.

Schoorsteenveger | 25-09-18 | 10:58

Toch wel mooi hoe Buma hier wordt afgeserveerd. De vinger precies op de pijnlijke plek. De Nederlandse overheid doet namelijk 0,0 aan handhaving van voornemens en regels mbt inburgering. Het afzwakken door Buma van deze constatering tot "te weinig" is volkomen kansloos, iedere Nederlander weet beter.

Ruikbaard | 25-09-18 | 10:55

Duidelijke taal, daar houden we van!

Good Meuning | 25-09-18 | 10:53 | 1

Lowietje is zo gek nog niet.

Pelforth | 25-09-18 | 11:02

Nederland zou gezegend zijn met een Zakenkabinet.
Opzouten met dit partijkartel van arrogante pillenslikkers.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 10:52 | 2

Ja goed idee. En dat ze dan als eerste maatregel nemen: het afschaffen van de dividendbelasting. Zoiets bedoel je?

Zenzeo | 25-09-18 | 10:58

Gekozen ministers.
Gekozen buttgemeesters(essen)
Kortom gekozen door het stemgerechtigde volk en niet door een vies partijkartel in gore obscure achterkamertjes.
Laat ze maar vertellen in die partijen waar ze voor staan en daarna kan het Volk kiezen en niet voor het leven, maar zolang het Volk het goed vind.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 11:05

Van Gaal is een irritante schoolmeester die iedereen de les leest, van de andere kant is het wel leuk als die gladde politici de les wordt gelezen.

lingo star | 25-09-18 | 10:48 | 3

Helemaal mee eens.

zwarte_weduwe | 25-09-18 | 11:01

Buma is een irritante christelijke advocaat/strafjurist en van Gaal is gewoon een gepensioneerde momenteel.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 11:07

buma heeft dit uit de dikke van dale ! Daar heeft hij die draaipraat uit opgedoken
het is een grote draaitol geen ja en geen née !praat een heel jaar wat hij in een regel kan zeggen !

geeratz8217 | 25-09-18 | 17:03

Louis maakt het simpel, en dat is het ook. Nederland moet gaan handhaven waar het nodig is. Bij de oorspronkelijke bewoners van Nederland is dat geen probleem; parkeerboetes, belastingen, abonnementen etc. overal zitten incasso's en gerechtsdeurwaarders op. Echter nieuwkomers leven in anarchie. Voor hen gelden geen regels. Dat is ook logisch. Want nieuwkomers staan in rangorde boven de oorspronkelijke bewoners.

Boerkablaffer | 25-09-18 | 10:47 | 3

Inderdaad, heb al vaker gezegd dat de wal het schip echt gaat keren als de lamlendigheid en kompleet onterechte links-deugmoraal m.b.t. eindeloos nietsnuttende profiterende importers nog lang aanhoudt. De "uitzonderingen" daargelaten maar van die hoor je verder echter geen meewerkende opbouwende kritiek richting hun bloedbroeders uit de middeleeuwen. In Zweden hebben ze zojuist de premier al weggestuurd.....

hagelkruis | 25-09-18 | 11:01

Precies, politiek is vaak ook heel simpel. Gewoon op rationele gronden een beslissing nemen en dat kan heel vaak gewoon binnen de marges van de heersende wet- en regelgeving.

WhiteShark | 25-09-18 | 11:02

Je brengt het enigszins gechargeerd, maar dit is serieus wat ik waarneem. Of het nu om misdragingen in het verkeer gaat of frauderen met uitkeringen, men durft niet in te grijpen als het om 'nieuwkomers' gaat.

HetDerdeOog | 25-09-18 | 11:09

De grote onbeantwoorde vraag blijft natuurlijk 'wat doen we met die gasten die zich niet aanpassen?'.

Jeroen65 | 25-09-18 | 10:47 | 4

Juist. Want alleen 'sancties' werken. Je kunt afspreken dat je niet te hard mag rijden, maar wat als je het wel doet. Je kunt wel eisen stellen aan de taal spreken, maar wat als je het niet doet. Die vragen zijn niet zo moeilijk te beantwoorden, maar ja. Rasiesme! Iek Wiel Miele! Kijk ze nederlands spreken...

BBRDWR | 25-09-18 | 10:53

Polen die hier komen werken spreken vaak niet eens Engels. Ik snap niet hoe die hier ooit kunnen integreren. Vaak zijn het twintigers en dertigers. Andere migranten idem. Het loopt echt uit de hand met migranten/illegalen.

marjen | 25-09-18 | 10:57

@marjen: verschil is dat veel Polen hier wel werken... Je kunt -volgens mij- europees gezien lastig een werkvergunning stelsel invoeren. Wordt ook lastig, want wat doe je met al die Chinezen en andere arbeidsmigranten die wel degelijk nuttig werk verrichten. Zeker als in een bedrijf engels de voertaal is. Het is wel lastig hoor. Maar goed, dat is EU vs afrikanen / vluchtelingen die hier komen.

BBRDWR | 25-09-18 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Types als van Gaal zijn vrij makkelijk te pareren. Zijn horkerig-dwingende stijl van communiceren is eenvoudig te duperen. Wat je nooit moet doen is stilvallen of met angstige ogen terugkijken want dan vreet hij je op.

van Oeffelen | 25-09-18 | 10:47 | 2

Of gewoon luisteren naar wat hij te zeggen heeft en daar inhoudelijk op reageren. Kan natuurlijk ook.

Zenzeo | 25-09-18 | 10:55

@Zenzeo dat is niet hoe regressief links werkt. Op de man spelen en zuigen over de vorm, nooit over de inhoud hebben want dan verlies je.

Reagurend_Nijlpaard | 25-09-18 | 11:03

Mooie uitzending. van Gaal die prat gaat op zijn talenkennis en tegelijk zichzelf corrigeert en Buma die daar met gevoel voor humor een passende opmerking over maakt. Ook hulde voor de manier waarop Pauw met het item over de eenzame jongeren omging.

Mannes | 25-09-18 | 10:47

In de jaren 80 had de Franse regering een denktank van filosofen, artiesten, denkers. Hoog tijd voor NL. (Altijd al gevonden dat men Cruyff had moeten vragen, maar, v Gaal, L. Rijkers, Bas Haring, Marc Lammers, Fidan Ekiz, Robert Dijkgraaf, Jaap van Zweden mogen wat EvdD betreft kandideren.)

Einde van de Domheid | 25-09-18 | 10:46 | 4

Zeker!

Einde van de Domheid | 25-09-18 | 10:54

Graag Bas Haring schrappen uit dit rijtje. Dat is gewoon een beroeps-tv-panels-afloper. Met z'n kop op tv is zijn verdienmodel.

Zenzeo | 25-09-18 | 11:01

Niet dat het idee niet goed is, maar Frankrijk heeft desondanks veel te veel problemen met nieuwkomers, zelfs met de mensen die er al decennia zijn.

zwarte_weduwe | 25-09-18 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Van Gaal gewoon aanstellen als bondscoach van het Nederlandse kabinet. Een 5-3-2 opstelling met Mansveld op Defensie.

Met een gesloten achterhoede loerend op de counter. Realisme voor alles.

Glasgow Argus | 25-09-18 | 10:45

Iemand die een mening heeft is niet gelijk geschikt om een land te besturen.

chariovalda | 25-09-18 | 10:45 | 1

Maar geen mening hebben is nog erger. Zie de nep 2e kamer laven die blind de eu/soros doctrine volgen.

Mark_D_NL | 25-09-18 | 10:48

... en dit zijn dus eigenlijk de mensen (Louis) die ons land zouden moeten regeren. Kort, krachtig en recht voor zijn raap.

Zoals FvD het bedoelt?...

Het Licht | 25-09-18 | 10:44

Buma gaat straks de nieuwkomers ook nog meer Zendtijd geven. Iets met sporing heeft het te maken. En dat allemaal met andermans beurs.

brandewijntje | 25-09-18 | 10:41 | 1

Alexander P. heeft er alvast 40 miljoen extra voor vrijgemaakt

Ibu | 25-09-18 | 10:50

Geef die man snel een nieuwe klus, straks hebben we hier Peter R. 2.0 aan ons fiets hangen.

Langshetrandje | 25-09-18 | 10:41 | 2

Zou wel spannende televee opleveren: Louis versus P. Peerdepies. Vuurwerk!

Zenzeo | 25-09-18 | 10:52

Heel spannend inderdaad, maar ook heel kort vermoed ik zo.

Langshetrandje | 25-09-18 | 11:05

We hadden bijna een echt groot Staatsman in Pim Fortuyn gehad, maar het linksche rapalje sloeg razendsnel een verbond met het liberale tuig en toen werd Pim Fortuyn naar het zenderpark gelokt, 1 x in de rug geschoten door VVDgraaf en nog een paar keer in het hoofd, ja zo ging die huurmoordenaar, ja huurmoordenaar want zijn vrinden hebben hem al weer vrij en zijn bonus zal hij wel in een ander zonnig land gaan besteden met zijn toenmalige chauffeuse.
Ze gaan biechten of hun vieze bebloede handen in onschuld wassen en dan zitten ze weer lekker bij Pauw, want er komen straks weer verkiezingen aan.
Strontziek wordt je van heel dat viagra/spaansevlieg/cocaïne slikkende snuivende ondergeschikte vrouwen bezwangerende Zooitje, oftewel Ga Es Deaud.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 10:41

Zolang ze de taal niet leren iedere dag beginnen met een goed pak ransel. Opstaan en direct stokslagen geven. (vrij naar Maarten de Koning, J.J. Voskuil)

Botte Hork | 25-09-18 | 10:37 | 2

alle moslims onder sharia
oh wacht

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 10:43

Leuk heur TPR!

Einde van de Domheid | 25-09-18 | 10:53

Meeste migranten spreken net zo belabberd nederlands als van Gaal engels dus wat is nou eigenlijk zijn punt?

hoejeheette | 25-09-18 | 10:36 | 3

Dat hij daardoor een baan heeft omdat er behoefte is aan zijn aanwezigheid . Dat is bij de meeste binnenkomers dus niet het geval.

ja,diedus! | 25-09-18 | 10:39

Zijn punt is dat zelfs migrantenkinderen die hier geboren en naar school gegaan zijn net zo belabberd Nederlands spreken als Louis Engels. Omdat hun ouders nl. weigeren Nederlands met hen en met elkaar te spreken. Ga maar eens bij een 'zwarte' school staan als die begint of uitgaat.

Zenzeo | 25-09-18 | 10:43

En dat hij , Baas van Gaal, zich aanpast, 's Lands Wijs, 's Lands Eer.
Ieder Volk hoort gehecht te zijn aan zijn eigen cultuur en gewoonten, maar de islam vind dat maar vreemd en zal Ons onderwerpen/islamiseren, let maar op in islAmsterdam zullen de eerste kopvod politiemoslima's te zien zijn. Stapje voor stapje gaat het islamiseren verder en Buma en co doe er geen ene ruk aan.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 10:48

Van Gaal maakt de grote fout om en vergelijking te trekken tussen het aanpassen wat hij doet en het aanpassen wat van gelukszoekers verwacht mag worden. Dat zijn appels met peren vergelijken.

Promedio | 25-09-18 | 10:36 | 1

Zijn boodschap is aanpassen of opzouten en Aanpassen of Opzouten zou artikel 1 in de Grondwet moeten zijn.

Theo-Pim-Riv | 25-09-18 | 10:50

Buma hoefde de voorzet van van Gaal, na het schittende een-tweetje maar in te koppen, maar hij ging huizenhoog over. Het enige wat uit het cda lijk kwam was domme, hakkelende en op de hand lachende prietpraat. Precies zoals het Buma betoogt. 1-0 voor der Loewie.

Paaldanseres | 25-09-18 | 10:35 | 1

Hey! listen to the manager

ikdenkwat | 25-09-18 | 10:43

Buma praat altijd zo maar handelt er nooit naar, samen met de rest van zijn partij. Het voelt eigenlijk wel goed dat Van Gaal hem hier toespreekt alsof hij een kind is.

zwarte_weduwe | 25-09-18 | 10:35

Als het kalf verdronken is,....
Nederland ten voeten uit.
Met de kennis van nu geblabla.

Rest In Privacy | 25-09-18 | 10:34

Als je ze aan de grens tegenhoudt hoef je ze de taal niet te leren.
.
Scheelt ook nog eens een hoop criminaliteit en uitvreterij.
.
Zou je het dividendsbelastinggat makkelijk mee kunnen afdekken.

Parel van het Zuiden | 25-09-18 | 10:34 | 2

En eerder stoppen met werken.

ja,diedus! | 25-09-18 | 10:40

En de zorgpremie omlaag.
Jassen voor defensie.
BTW tarief terug naar 6 en 19%.
Enz.enz.

Rest In Privacy | 25-09-18 | 10:56

Louis is een zelfingenomen schreeuwerd, maar zet altijd dezelfde schreeuwbek op, ongeacht wie hij voor zich heeft. En hier heeft hij natuurlijk gelijk.

HetDerdeOog | 25-09-18 | 10:32 | 1

Louis speelt naar buiten toe de grote macho, maar is eigenlijk een sociaal zeer bewogen man die veel om anderen geeft.

E-Burke | 25-09-18 | 11:12

Hoorde eens het verhaal van een immigrant.
Hij wilde graag in Nederland, maar vreesde zijn cultuur hier te zullen missen.
Hij vertelde hoe groot zijn opluchting was toen bleek dat hij hier ook 'gewoon' naar de moskee kon, naar eigen winkeltjes en zijn eigen taal kon blijven spreken.
Ergo: zolang het niet nodig is Nederlands te leren, zullen velen dat ook niet proberen.

Carmelita | 25-09-18 | 10:32 | 2

En als er eenmaal een groepje binnen is, klitten ze bij elkaar en spreken ze alleen Nederlands buiten de deur. Zie de Turken en Marokkanen. Integratie vindt nu eenmaal niet plaats als er te veel van zijn. En je zou zeggen, verdeel ze dan beter over het land. Maar ik kan je zeggen dat de mensen in de rest van het land nu ook niet meer op hun komst zitten te wachten.

zwarte_weduwe | 25-09-18 | 10:39

Zijn er al veel te veel om te verdelen. 10 syriers in een stad als den haag, waarbij ze verplicht moeten werken,. Die in tegreren. 100 die niet hoeven werken klitten direct samen en integreren niet

Ben Hetzat | 25-09-18 | 11:18

Je kan zeggen wat je wil van 'm, maar dit is toch heerlijk, zo'n ouderwetse kerel. Meestal zie je dat iedereen die op tv met politici in gesprek gaat vervalt in een semi-intellectueel toontje en zich laat verleiden tot een gesprek op politieke toon. Waarmee ze het vanzelfsprekend afleggen tegen de professionals. Nu zit daar Van Gaal en die laat zich door niets of niemand van zijn stuk brengen, of op het verkeerde been zetten. En dan heeft de politicus ineens bar weinig in te brengen.

Lood om oud ijzer | 25-09-18 | 10:30 | 4

Johan Derksen is er ook zo een. Die niet lang geleden niet meeging in het SJW-gelul van Sunny Bergman.

Gajus | 25-09-18 | 10:39

Inderdaad @Gajus, Derksen wast met regelmaat dergelijke types de oren. Die maak je al helemaal niet gek.

Lood om oud ijzer | 25-09-18 | 10:44

Maar dan is daar Pauw om deze ongewenste richting van het gesprek snel af te breken, want nog andere onderwerpen op het programma.

Janas | 25-09-18 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

Nep parlementariër Buma komt er niet uit en probeert te vluchten door de lachers op zijn hand te krijgen. Walgelijk! Wat een schertsvertoning. Het failliet van de Nederlandse politiek.

Paaldanseres | 25-09-18 | 10:29 | 1

Buma had dan ook een stukje uit Animal Farm moeten voorlezen, Dan weten de kijkerds tenminste direct hoe het zit allemaal.
Verder is dit een verknipt stukje en lijkt Van Gaal de grootmeester van de politieke analyse.

marjen | 25-09-18 | 10:35

Asielzoekers die vluchten voor de situatie in hun land, prima.
Maar als het land weer veilig is zoals in 99% van Syrië nu moeten ze weer weg.

Johan_Voorhaar | 25-09-18 | 10:28 | 2

Nederlanders in de oorlog vluchtte ook.
Zij werden warm onthaald in Canada.
Kregen alles wat ze wensten en werden als prinsesjes vertroeteld en behandeld hun moeder moesten ze missen.
Die bleef voor haar werk in Europa, Engeland dat wel maar toch ver van huis.
Maar toen de oorlog WW2 voorbij was moeten ze naar huis.
Een warm welkom werd het en bouwden het land weer op.
Kijk vluchtelingen, zo kan het ook.

Johan_Voorhaar | 25-09-18 | 10:34

Oorlogsvluchtelingen altijd tijdelijk opvangen bij voorkeur in de regio en als ze hier zijn aangeland een tijdelijke status, nooit maar dan ook nooit permanent, want inderdaad oorlog voorbij :terug en land opbouwen.

Zwizalletju | 25-09-18 | 10:41

Ze hoeven de taal niet te leren, ze moeten zo snel mogelijk terug.

kwark001 | 25-09-18 | 10:28

Van Gaal is een racist.

Mark_D_NL | 25-09-18 | 10:27 | 3

Van Gaal is een realist.

@NL | 25-09-18 | 10:30

Ik heb hem er nooit op kunnen betrappen en snap ook niet goed waar dit vandaan komt.

Promedio | 25-09-18 | 10:34

Zeg dat maar eens tegen Jan Roos en dan heb je terecht een aanklacht aan je broek. Aap!

cabrão | 25-09-18 | 10:35

Van Gaal mag wat mij betreft de nieuwe Kamervoorzitter worden.
Die houdt dat zooitje wel bij de les en komen draaiende en liegende politici niet zomaar weg met één of ander lulverhaal.

keestelpro | 25-09-18 | 10:27 | 3

En een rondje om de kamer kan geen kwaad voor die verzameling weekdieren, snaaiers en zuiperts.
.
6 maandjes regime van Gaal en Peggolt kan met een meter minder stroopdas toe.

Parel van het Zuiden | 25-09-18 | 10:36

Zijn woordenkennis is iewat beperkt met die platte hersenpan.
Zinnen als "Ga jij maar douchen" of "Pomp jij die bal eens op" bestuur je geen land mee

Vonporumtotalos | 25-09-18 | 11:11

Vonporumtotalos
Toch is hij chiquer dan wat nu het land ´bestuurt´. De Ruttens en consorten.

CalamityJane | 25-09-18 | 15:40

zelfkennis +1

cabrão | 25-09-18 | 10:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken