Feynman en/of Feiten – Gebrabbel over veiligheid vermoordt mensen in bevingsgebied Groningen
Deze week begon met het nepnieuws dat Groningers protesteren tegen de gaswinning. Nou dat hebben Groningers een halve eeuw niet gedaan. Ze protesteren tegen hun huis dat kapotgaat, dat kan instorten en waar de staat geaccepteerd heeft dat er ruim honderd mensen kunnen overlijden.
De vraag is dus niet hoe snel en hoeveel schade betaald wordt, maar of er maatregelen genomen worden om letsel te voorkomen. Aardbevingbestendig bouwen zoals in iedere moderne maatschappij boven een bevingsgebied heel normaal is, behalve in Groningen.
Een nieuw schadeprotocol zou eerst vanwege de kabinetsformatie een jaar lang uitgesteld zijn, later bleek de nieuwe versie gesouffleerd te zijn door de NAM, waardoor de Groninger Bodem Beweging uit het overleg stapte. Hier probeert men van een gaswolk een rookscherm te maken.
De staat en de NAM hopen op een stevige besparing door woningen niet na iedere schade te repareren. Het is goedkoper de scheuren minder vaak dicht te maken, een woning die ingestort of afgeschreven is, vormt geen nieuw risico op een claim. Schadebeperking door een total loss-verklaring of het combineren van schades. Een dode is goedkoper dan een invalide.
Deze hele gang van zaken voldoet niet aan de claimcode voor massaschades. Het is hier het kabinet dat beoordeelt of de schade waar ze zelf schuld aan heeft voldoende wordt betaald. Voordat een schaderegeling algemeen verbindend wordt verklaard, hoort dat volgens de WCAM getoetst te worden door de rechtelijke macht.
Het Staats Toezicht Op Mijnen (STOM, SodM) probeert van het veiligheidsvraagstuk een Happy Color Show te maken. Rood voor meer dan 0,38 aardbevingen per vierkante kilometer per jaar, en groen voor minder dan 0,25 aardbevingen per jaar. Dit is tunnelvisie op de aardbevingsdichtheid. Niet het aantal aardbevingen is het probleem, maar de escalatie naar steeds sterkere.
Allemaal op de illusie dat nu nog de gaskraan dichtdraaien genoeg is. Tussen 1993 en 2013 is er sterk wisselende gasproductie geweest. Toch zie je keurige exponentiële groei in alle categorieën aardbevingen. Die vermeende directe relatie tussen hoeveelheid productie en hoeveelheid risico bestond en bestaat niet. Het kalf is verdronken.
Gaswinning is sinds 2010 gehalveerd, het aantal aardbevingen is verdrievoudigd. Er is geen veilig winningsniveau, ook zonder verdere winning zal de bodem blijven inklinken en beven. De fundering onder Groningen is reeds gesloopt, het wachten is op het omvallen van de Toren van Pisa.
Niet het aantal aardbevingen vormt een probleem, maar de hoeveelheid energie per aardbeving, hoe ondiep die aardbevingen zijn en wat de bodemversnelling op de woning is. Zelfs als de aanname klopt dat langzamer winnen meer tijd geeft tussen aardbevingen, dan geeft dat niet de garantie dat de bevingen die nog komen minder heftig zullen zijn.
Veel beter is om een kleurcode toe te passen op het verwachte schadebeeld. Groen is stucadoor bellen, geel is constructeur bellen voordat de woning weer gebruikt mag worden en rood is een ingestorte woning. Deze discussie zou moeten gaan wanneer alle ziekenhuizen, scholen en woningen versterkt zijn en hoe de hulpverlening geregeld is bij een echte ramp.
Oud Shell-topman Jeroen van der Veer mocht een onderzoek doen naar de veiligheid binnen defensie. Zijn oordeel was vernietigend. Erger nog, in 2015 was al eerder een dergelijk onderzoek gedaan, dat leverde vergelijkbare conclusies en dat is in de doofpot verdwenen. Net zoals in Groningen is de veiligheid qua cultuur, strategie, structuur én systeem verrot.
Minister Hennis verdedigde nog de medische dienst in Mali, dat de zwaargewonde militair het overleefd had in het Togolese ziekenhuis. Ze vergat een Franse arts die tolkte en een Nederlandse arts die eiste dat de buik geopereerd werd. (Pagina 24 & 87 PDF, een klucht over niet werkende ambulances, zoekgeraakte scharen en zaklampen). Beiden waren ongevraagd aanwezig.
Een belangrijke les uit Srebrenica was eigen luchtsteun, en dat hebben onze helden in Mali niet. Een eigen of Europese medische dienst ontbreekt ook, en dat geeft hetzelfde effect. Onze helden verdienen de beste zorg zonder taalbarrières en oorlogsgebieden in ontwikkelingslanden moeten belast worden met onze zorgvragen.
De storm van afgelopen week werd eerst gebracht als code geel, toen code oranje en pas toen iedereen onderweg was code rood. Een waarschuwingssysteem achteraf, is een beetje dom. Legale Maut-Killer vrachtwagentjes die vanwege hun lage eigengewicht de Duitse tol ontduiken en als speelgoed door ons weiland rollen zijn dat ook.
Nederlanders moeten voordat ze naar Duitsland gaan een milieusticker opplakken en winterbanden met een Alpine-logo regelen, maar ondertussen mogen Polen hier rondrijden en slapen in vrachtwagens die leeg als een zeppelin het luchtruim kiezen. Er zijn te weinig regels neergelegd om een veiligheidsniveau af te dwingen. In Groningen, bij defensie en op de weg.
Ik snap de behoefte om als politicus of bestuurder aan knoppen te draaien. Evenals de behoefte van woordvoerders, persvoorlichters en spindokters om het probleem te versimpelen tot een stoplicht. Alleen kun je niet met een kattebelletje voldoen aan de wetten van de natuurkunde. Daarvoor zijn nieuwe regels, ontwerpen en keuzes nodig.
Veiligheid is niet onderhandelbaar. Nergens.
Reaguursels
Inloggenyoutu.be/6u6UaEKYi5I
En toch... deze beving in Nederland was 5.8, zo'n 100 keer sterker dan de zwaarste beving in Groningen tot nu toe. Ja ik weet het, niet door mensen veroorzaakt, en vast dieper, maar ik blijf me afvragen waarom de schade zo groot is in Groningen.
Markje liegt over alles.
Wegen blokkeren tegen anti-zwarte Piet demonstranten konden ze wel,dat was blijkbaar belangerijker dan de NAM&SHELL,daartegen komen ze alleen met een zielige vakkeltochtje,nou nou,ze bibberen nu in Den Haag,prutsers!!
Pssst... dat waren Friezen... Friesland ligt ten westen van Groningen...
Zal voor jou als Randstadlutser-met-een-mening overigens weinig uitmaken, want waarschijnlijk ben je daar ook nog nooit geweest.
Noord-Oost Groningen leeft al sinds mensenheugenis van het slachtofferschap. Die aardbevingen komen dus als geroepen om de hand wederom in Den Haag op te houden. Enig kritisch observatievermogen is dus zeker gewenst bij de vaststelling van de aardbevings-schade. De NAM is wettelijk aansprakelijk, maar niet voor een hoger bedrag dan de daadwerkelijke schade, en omdat de NAM zijn Pappenheimers kent, vergoeden ze natuurlijk niet ogenblikkelijk ieder gevraagd schadebedrag. Ik ken voorbeelden van claims voor een bedrag dat de herbouw-waarde van het beschadigde krot ruimschoots overstijgt.
Hear hear!!
bdn01 | 21-01-18 | 16:06
Verzekeringstechnisch/juridisch is er niets aan de ahnd dat een verzekerd object bij schade tegen herbouwwaarde wordt vergoed, waardoor je financieel 'rijker' kunt worden door de verzekering. Die arresten kennen we wel. En zelfs, dat die hogere herbouwwaarde, die de dagwaarde dus dik overstijgt, niet eens ingezet hoeft te worden voor herstel en reparatie, maar dat men die ook als douceurtje mag opsouperen voor 'wat dan ook'. Dat is geen nieuws. Het gaat hier niet om schuldaansprakelijkheid van de eigenaren; het gaat hier niet om risicoaansprakelijkheid voor de verzekeringsmaatschappijen, het gaat hier om overmachtsaansprakelijkheid voor de overheid, 'omdat de bevingsschade immers is ontstaan door 'overmacht'in de klassieke vertaling, dat elke vorm van overmacht moet worden begrepen als 'de daden van de goden'; en dat ná het niet meer accepteren van Griekse, Romeinse en christelijke goden, in de seculiere wereld de daden van de goden letterlijk de daden van de overheid zijn. Toevallig heeft deze overheid ook nog daadwerkelijk gas onttrokken aan de grond, maar dat is niet eens 'n vereiste voor overmacht als rest-aansprakelijkheid. Maar net als bij de Wet Ruimtelijke ordening, is de overheid slechts gehouden te vergoeden bij 'planschade', de meer-dan-evenredige schade door haar toedoen. M.a.w. van iedere burger mag en moet 'n deel van de gewone schadelast door overmacht zelf (!) worden gedragen. En dat willen die Groningers maar niet begrijpen. Dat zijzelf voor 'n 'gewoon deel' de last moeten dragen door overmachtsaansprakelijkheid van de overheid. Tja. Welkom in de politieke en juridische wereld; geen burger krijgt 'alles'. Elke burger moet z'n deel zelf betalen en wordt dan toch echt voor 'n deel 'armer'. Altijd. Overal. Dus ook als 't Groningers betreft. (het stuk dat meer dan evenredige schade is, is minder dan 'alles' vergoed)
Nog even voor alle Van Oeffelens en gelijkgestemde dombo’s: wat gebeurde er ook nog maar weer in 2008 toen een paar “oude, slecht gebouwde en slecht onderhouden pandjes” (toch..?) in Amsterdam verzakten bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn? Inderdaad, de bewoners protesteerden met groot misbaar en alle werkzaamheden werden onmiddellijk stilgelegd, waarna de betreffende pandjes meteen werden hersteld à raison van 70 miljoen euro. Een paar jaar later ontstonden scheuren in het Centraal Station (ook een slecht onderhouden ouwe hut zeker?). Deze schade werd begroot op ettelijke tonnen en wederom werd alles meteen gerepareerd. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen van een overheid die met twee maten meet. De Groningers hebben zich nu lang genoeg rustig gehouden. Als je in dit land iets voorelkaar wilt krijgen moet je een grote bek opzetten en voortdurend media-aandacht zoeken voor je probleem. Dit zit niet in de aard van de Groninger. Echter, wanneer de overheid dit probleem blijft negereen, valse beloftes blijft doen of halve waarheden blijft verkondigen, dan zal dat op termijn tot serieuze problemen leiden. Groningers voelen een sterke verbondenheid met hun regio. Groningen is een prachtige provincie en wie er is opgegroeid wil er niet weg, dus Groningers zullen niet gemakkelijk verhuizen naar andere delen van het land. Ook voor werk pendelt men liever op en neer dan elders te gaan wonen. “Verhuisbonussen” en soortgelijke plannen zijn dus gedoemd te mislukken. Het enige wat men in Groningen wil is compensatie voor de geleden schade, meer niet. De overheid zou er verstandig aan doen om hier haast mee te maken.
Bijna alle problemen in Nederland komen door de enorme bevolkingsdruk waar dit land onder gebukt gaat.
Oók de problemen in Groningen.
Het Groningen-gasveld is ongeveer 900 vierkante kilometer groot.
Dit komt neer op 1/3 van de oppervlakte van de provincie Groningen.
Dit gebied moet onbewoonbaar verklaard worden.
Alle mensen die daar nú wonen moeten riant uitgekocht worden en ergens anders een huis laten bouwen.
Vraag?
Als er 10 miljoen mensen in Nederland wonen, is er dan nog sprake van een probleem in Groningen?
Zo nee, waarom heeft geen enkele politicus het over het tegengaan van deze bevolkingsdruk in Nederland?
Nu is het: hoe meer Zielen, hoe meer verdriet.
Dus waar is Partij voor 10 miljoen Burgers Max?
Recht tegenover Groningen in Emden winnen de Duitsers al decennia aardgas uit de bodem, met dezelfde techniek als de NAM, aldaar geen aardbevingen en scheuren in de huizen omdat alles degelijk is gebouwd. Wiebes zou daar eens poolshoogte moeten nemen waardoor dit daar wel goed gaat.
Je bent slecht geinformeerd. www.n-tv.de/wissen/Wenn-in-Niedersach...
En precies hetzelfde probeelm: niemand die de schade wil dragen.
Als we onze ontwikkelingshulp een paar jaar aan Groningen schenken is een groot deel van de ellende opgelost. Maar daarmee verliezen minstens 5 ambtenaren de kans op een mooi baantje bij de VN of een ander luilekkerbaantje.
Mijn tip.
aanstaande gemeenteraadverkiezingen de traditionele partijen een onvergetelijke verkiezing nederlaag bezorgen.
Dat komt landelijk keihard aan in den-haag.
Uw tip werkt alleen als je deze een halfjaar lang herhaalt in het eerste kwartier van het 20 uur journaal.
Als je op een lokale partij stemt heeft dat echt geen gevolgen voor denhagistan. Net als een groot deel van de nieuwe partijen niét vertegenwoordigd zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dus storm glas whatever.
Voor de mensen die sterk geloven dat Baudet de oplossing is. Hier mooi artikel over wat Baudet zegt over de gaswinning en wat Baudet doet tegen de gaswinning: www.sikkom.nl/baudet-lult-alsof-hij-d...
Deze man is compleet niet te vertrouwen.
Bedankt voor het artikel. Baudet spreekt met dubbele tong.
Ja man, want hij is verantwoordelijke voor wat er in Groningen gebeurd. Noem me en minister die er wel wat aan heeft gedaan wat ook nut had.
Het is vreemd stemgedrag maar voor de feitelijke uitslag maakt het geen drol uit hè. Benieuwd naar zijn verklaring maar zullen wellicht door afwezigheid bij stemmen tellen automatisch op rood komen ofzo? Argumentatie en punten in het debat leken me toch glashelder.
@Zoon van Boer
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat Baudet het ene zegt en het andere doet. Precies wat hij Het Kartel verwijt. Ik vind dat hij iets uit te leggen heeft aan zijn achterban.
Aardbevingsbestendig bouwen gaat erg moeilijk met terugwerkende kracht. Dat doet men in Italié of Griekenland ook niet. Alles wat onder naoorlogs bouw- en woningtoezicht is gebouwd blijft al gewoon staan. Het gaat vooral om gebouwen van 100 jaar en ouder.
Overigens is er ook geaccepteerd dat Delta-hoogte een overschrijdingskans heeft van 1 in de 10.000 jaar. Zou dat volgende week zijn dan is dat niet zo mooi. Dan hebben de Groningers niemand meer om geld van te verwachten.
Volgens mij is het “rechteRlijke macht”, Feynman!
De horken wonen daar in slecht gebouwde en matig onderhouden woningen. Het gasverhaal is gefundenes Fressen voor deze lieden om hun achterstallig onderhoud bij een ander te claimen. Het is misselijkmakend.
Nou nou, u durft zeg.
Slecht gebouwd en matig onderhouden? U bent expert op dit gebied dat u dergelijke uitspraken durft te doen?
Serieus?
Als men begin jaren negentig dit probleem niet onder tafel had geschoven waren in elk geval alle nieuw huizen en wijken nu bevingsbestendig gebouwd geweest. En als schades aan oude huizen en monumenten keurig erkend en gerepareerd waren. Was er meer draagvlak geweest onder de bevolking om de gaswinning door te zetten. Uw relaas hierboven over horken en onderhoud is erg aanmatigend en zonder enige vorm van kennis en empathie.
Van Oeffelen, ik nodig u uit om eens een borrel bij me te komen drinken, dan kunt u beoordelen of mijn woning slecht gebouwd en matig onderhouden is. U zult versteld staan, ik weet namelijk tot in de puntjes hoe deze woning is gebouwd en hoe ik hem onderhoud. Dat kost erg veel geld maar is lonend. Als dan eenzijdig schade eraan wordt toegebracht, is dat niet leuk kan ik u zeggen, de compensatie dekt de werkelijke kosten echt niet.
van Oeffelen | 21-01-18 | 10:50
Echt waar van Oeffelen? Rijden er daarom iedere morgen tientallen busjes van bouwbedrijven uit het oosten en noorden van het land richting het westen omdat hun bouwwerkzaamheden zo slecht zijn? Echt waar joh?
Als de aardbevingen in Amsterdam of Den Haag hadden plaatsgevonden, dan waren de mensen allang schadeloos gesteld. Hoe verder je weg van de randstad zit, hoe minder geld er naar die provincie gaat. Is altijd al zo geweest. Ver van mijn bed show
Volgens de EU doctrine die mede is ondertekend door Balkenende, Rutte 1, 2, en 3 en de miljoenen burgers waaronder ook veel Groningers die wederom voor de partijen die deze doctrine aanhangen hebben gestemd, bestaan er geen Nederlanders met soevereine rechten meer binnen de grenzeloze EU. Al die “Nederlandse” burgers kunnen elders in de EU rijk aan het werk en gaan wonen volgens diezelfde doctrine.
Voor onze regering die nog slechts in dienst is van de macht in Brussel en niet meer in dienst van de Nederlandse burgers is dit deel van de EU alleen financieel nog van nut waaronder de gasbaten en als parkeerplaats ( lees broedplaats) van vluchtelingen wiens kinderen de toekomstige onmondige bewoners van de EU zullen zijn. ( De vraag die veel gesteld wordt, waarom wel geld naar de vluchteling, asielzoeker en niet naar de Groningers die te maken hebben met de aardbevingen. Hierom dus) De Nederlandse burger waaronder de Groninger die met liefde de Nederlandse grenzen zag verdwijnen omdat het zo’n vrijheid in belofte had (Be carefull what you wish for) denkt nog steeds dat hij of zij als burger er toe doen in het grotere geheel van de 500 miljoen EU burgers.
Ik heb dan ook geen idee waarom de gemiddelde burger wel voorstander blijft zijn van de EU en de richting die het opgaat en tegelijkertijd vast blijft houden aan de verworvenheden die zijn gecreëerd ten tijde toen dit Nederland nog soeverein was binnen de EEG en nog steeds denken dat het hun soevereine verworvenheden en rechten zijn die alleen ten deel vallen aan hen die binnen de voorheen Nederlandse grenzen wonen en het Nederlandse staatsburgerschap hebben. Je kan het niet allebei tegelijkertijd hebben. Het is een onmogelijke spagaat die volledig kan en zal worden uitgebuit door onze regering. Een klein duwtje en je ligt om met alle neuzen dezelfde kant op. Of anders blijf je lekker in die lastige spagaat zitten en mompel je zachtjes "Wir schaffen das".
Wat een vreselijk land! Ik ben blij dat ik er niet meer woon!!
NAM én overheid bestaat niet, NAM is 100% van de overheid. Van mij mogen de Groningers best een beetje boos zijn. Dat was een eufenisme. Iedereen mag boos zijn, hamashoertje van Bea66 geeft eXXXtra geld aan de Palestijnen maar Groningers kunnen de tyfus krijgen
NAM is van Shell en Esso.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_A...
Zoals van alles, heb je hier ook weer eens geen verstand van en laat je de onderbuik vrolijk pruttelen. NAM = 50% Shell en 50% Exxon-Mobil. Lees eens wat, bijvoorbeeld in de MSM, voordat je tot een conclusie komt.
De 3 aandeelhouders van de Nam zijn Staat der Nederanden, Shell en Exon.
".. Vvd, pvda, d66, cda en consorten. Op kosten en ten koste van u. ."
@ Parel van het Zuiden | 21-01-18 | 09:58
Misschien kan een psychologisch (of liever psychiatrisch!) onderzoeksburo eens
anlyseren WAAROM het Nederlandse kiesvolkje steeds maar weer als naieve blinde masochistische lemmingen op de "enemy within" blijft stemmen
Brood en spelen. We hebben het nog te goed.
Het antwoord op deze vraag lijkt mij eenvoudig: omdat mensen gaan voor wat ze kennen, dat voelt veilig en vertrouwd. Inmiddels kiest men tegen beter weten in, maar al het gemopper ten spijt schuilt er in De Nederlander misschien wel een rasoptimist. Niet voor niets bezigen we graag clichés in de trant van "Hoop doet leven" en "De aanhouder wint".
Omdat de meeste mensen zich realiseren dat we in een best wel fijn land leven. Je kan hier prima je kinderen laten opgroeien, gezondheidszorg is ook prima, kansen te over etc etc....
Kan het beter, sure. Maar schreeuwmeeuwen en lavendelsnuivers zullen dat niet bewerkstelligen vandaar.
"Kiesvolkje"
Denigrerend over onze democratie, ik kan u bij voorbaat al verklappen dat zij hoogstwaarschijnlijk meer verstand van politiek hebben dan u.
@Berbaar
Je hebt wel gelijk, maar de schreeuwmeeuwen en lavendelsnuivers ontkennen dat niet; ze waarschuwen slechts dat dat mooie landje in hoog tempo te grabbel wodt gegooid aan uitvreters en parasieten.
@Is dit nog nieuws? | 21-01-18 | 10:14
Dat leger willen ze ontzettend graag hebben en wel precies om deze reden. Immers voor directe externe bedreigingen hebben we de navo en zal een Europees leger geen geloofwaardige vervanging zijn. Een capabel leger opbouwen kost decennia. Opstanden neerslaan is echter zelfs voor een eenvoudig leger in opbouw te doen...
.
Zodra ze dat leger hebben zijn we klaar. Dan is vrij Europa gevallen. Zoals men nu machtsmiddelen misbruikt voor de agenda van ongekozen machtswellustelingen zal ook de zwaardmacht misbruikt worden.
.
Jammer dat zo weinigen dit (willen) zien. Ik schrijf er al jaren over. De Europese Unie is de meest existentiele bedreiging voor de Europese burger sinds de jaren dertig. Maar ja....
Zie mijn reactie van: telelezer | 21-01-18 | 10:19 (onder Parel van het Zuiden | 21-01-18 | 10:12 )
en zie ook:
nederlanduiteu.wordpress.com/het-rech...
Parel:
Eens!
Welke provincies hebben het meest geld gehad uit de aardgasbaten?
Groningen staat niet op 1.
Zuid-Holland? Als dat aardgas onder de randstad was gevonden was heel de randstad gebouwd als Tokio. Minstens 8 op de schaal van Richter doorstaan.
En dan zou de rest van Nederland daaraan bij moeten betalen.
Al zou Groningen het merendeel van de opbrengst van het aardgas hebben gekregen - wat dus niet zo is - ontslaat dat de regering nog steeds niet(!) van haar plicht(!) om die mensen te helpen.
Voor de rest eens met uw betoog.
Ik denk van niet. Volgens mij is er geen verschil tussen provinciaal en randstedelijk belastingvee. De politiek zou niet anders gehandeld hebben. Nou goed, ik vermoed dat er wel een regeling zou zijn om partijbelidmaatschapten wel van veilige huizen te voorzien. Een beetje zoals nu. Grenzen zijn niet nodig en werken niet, maar er ligt inmiddels verdacht veel merkellego en beveiliging rond.. exact, die mensen met een partijlidmaatschap.
.
Als we nou eens, net als "sommige andere volken" zo sluw worden om te stoppen met de parmantige "Croesus-Dagobert-Duck" uit te hangen in Brussel en leren om "sielig" te spelen bij de EU, dan krijgen we wellicht (net als ook andere landen maar wij sufferdjes natuurlijk niet) financiele hulp voor het Groningse rampgebied. Zo niet dan gewoon onze miljarden bijdragen en naheffingen aan het Brusselse kaviaar en champagne zwelgende gespuis stoppen
De zonnekoningen in Den Haag en Brussel hebben andere prioriteiten. Het geld moet naar elders. U dacht toch niet dat honderdduizenden, miljoenen handophouders en criminelen importeren kostenvrij was? Zorg, justitie, het miele-plan... het geld moet ergens vandaan komen.
.
Er is wel een oplossing hoor. Een landelijke staking. Ik schat dat 3-5 dagen havens en logistiek plat voldoende zal zijn om de cash flow (btw, accijns etc) zo ver te laten opdrogen dat zowel Brussel als Den Haag klem zitten.
.
Er resten dan 2 opties. Ze capituleren of ze sturen de politie en het leger om de staking te breken.
.
Ik denk dat ze voor de geweldsoptie gaan. Immers, de stap van demoniseren naar fysiek geweld is heel klein. De mentaliteit erachter is hetzelfde.
Het Europese leger?
Eerdaags mogen we bij protesten gewoon worden doodgeschoten(..!) door de over niet al te lange tijd op te richten EU Gestapo.
eunmask.wordpress.com/2014/05/31/eu-r...
er wordt gesteld dat de EU overheid, om een oproer of opstand te onderdrukken, het recht heeft mensen te doden.
Maar wat zijn de definities van oproer of opstand? Dat kan een demonstratie zijn tegen een EU-top in Den Haag, of een opstand van een deel van de bevolking tegen regeringsmaatregelen, zoals we die al in Griekenland en Spanje hebben gezien.
Sow is het alu-hoedjes zondag?
Breakend news: de teen van Wozniacki net op eurosport!
Ik dacht serieus even dat u bedoelde dat ze haar teen gebroken had. #naief
In Schokland zien ze gruen van jalouzie.
Mooie uitsmijter en tevens een goed voornemen want op dit moment geen zins het geval. We hoeven slechts MH17 als voorbeeld te nemen van hoe de politiekcorrecte coalitie over lijken gaat om hun eigen ideetjes zoals EU in stand te houden.
.
Vvd, pvda, d66, cda en consorten. Op kosten en ten koste van u.
.
The enemy within.
Code Oranje is het al 50 jaar, vergeet scribent voor het gemak de graaifamilie die hiervan heeft geprofiteerd onder (geheime) bescherming van de staat.
Joe hoe John de Mol ff opletten.
Nieuw format.
Hoe Is Het NU Met . . . .
Dat gaat een goudmijn worden.
Broddelwerk. Typisch Feynman.
Lul niet of onderbouw je stelling.
Dat heb ik eerder gedaan. Maar kennelijk mag je hier niets kritisch zeggen over Feynman want die post wer verwijderd. Terwijl er niks grofs in stond.
Kern is: Feynman plakt wat feiten samen die niets met elkaar te maken hebben en komt op die manier tot conclusies die niet kunnen kloppen. En dat gebeurt op hoogdravende manier. Het lijkt oppervlakkig gezien intelligent maar dat is het allesbehalve
@ Tourette | 21-01-18 | 09:46
Ik vind het juist wel een goed artikel
@Tourette, meldt u aan bij de redactie en ga zelf artikelen voor GS schrijven i.p.v. de puike bijdragen van Feynman af te zeiken.
Kom eens met steekhoudende argumenten. Broddelwerk is nogal nietszeggend.
Dat filmpje van die familie in Groningen www.rtvnoord.nl/nieuws/189143/Je-gaat... heftig voor die mensen.
Ja het is ronduit verschrikkelijk om dat mee te moeten maken. Het gaat wel om duizenden(!) mensen. Echt onvoorstelbaar.
Begrijp ik, die begreep vast net als ik niet waar dat mens "104 miljard" vandaan haalt. Dikke duim?
Soms heb ik het gevoel dat ik stoned naar een film zit te kijken waar ik geen reet van snap. Als er ergens een orkaan is, wordt er door deugend Nederland een televisieshow met belpanel (de tweederangsstal van SBS) ingezet. Miljoenen worden er opgehaald voor landen waar de meesten van ons nooit zullen komen en minister Ploumen komt met een blijde glimlach vertellen dat de verdubbelaar ingezet zal worden en dat voor elke euro die de Nederlander gegeven heeft, het kabinet er nog een euro bij geeft. 13 Miljoen naar de Palestijnen, geld naar Turkije om het openbaarvervoer te verbeteren. Miljoenen naar Afrika voor waterputten die er nooit komen maar waar de dictator van het betreffende land dankbaar gebruik van maakt om op zijn 75ste verjaardag een arena met 2000 gasten uit te nodigen en live 3 olifanten laat slachten. Ik snap er echt helemaal niets meer van en ik moet misschien eens overwegen die joint te laten staan en een glaasje melk te nemen voor het slapen. Dan wordt het vast allemaal duidelijk.
Eigen volk laatst is voor een normaal mens ook niet uit te leggen. In het klein werkt dat zo: iemand gaat de hele buurt langs om (gratis) klussen te doen en eten te brengen. Terwijl het eigen huis een ruïne is en de kinderen honger hebben en in lompen gekleed gaan. Iedereen zal zeggen dat die persoon zwaar geschift is. Nou dat zijn ze in Den Haag ook.
Een glaasje warme melk met een schep honing voor het slapen gaan is trouwens helemaal niet verkeerd. :-)
Mooi voorbeeld Lupuslupus.
@Linkse allergie | 21-01-18 | 09:22
Palestijnen, Turkije, Irak, Syrie, Libie, Mali, Marokko, Algerije, Oekraine is allemaal in het eigen belang van Shell. Hulp aan Haiti enz. zitten allemaal organisaties achter die het geld in hun eigen zak steken. Uiteindelijk geven wij allemaal netjes 100 euro (of meer of minder naar draagkracht) en de problemen blijven bestaan door dat t*tuig aan de top.
@Watching, van mij geen rooie cent aan 'goede doelen' en die wereldverbeterende graaiorganisaties kunnen in de stront zakken, samen met hun vet betaalde directeuren.
Het enige waar ik aan geef is b.v. een opvang voor mishandelde ezeltjes, voor mensen die zich om de zwerfdieren in Syrië bekommeren enz. Een dier is in het M.O. al helemaal niets waard dus je kunt je voorstellen hoe de honden, katten, ezels enz. in dat kapot geschoten land moeten overleven. Hongerig, nergens een schuilplaats, gewond door rondvliegende kogels en noem maar op.
@Linkse allergie: grandioos gul doen tegenover andere leiders, vinden onze leiders briljant. Maar niet tegenover 'tokies' uit Groningen. Die stellen alleen maar lastige vragen, zoals wij nu doen. Regeren is een stuk leuker zonder volk dat eisen stelt.
Raad aan de groningers: open een bankrekeningnummer.
stort daar al het geld dat je moet betalen aan belastingen en zeg dat je dat geld pas op de rekening van de staat der nederlanden gaat overmaken wanneer alle huiseigenaren hun schadeloosstelling hebben ontvangen en/of er afspraken zijn gemaakt voor volgende schade en al of niet doorgaan met de gaswinning.
wanneer heel groningen dit doet kan de belasting nog geen begin maken met het aanpakken van deze mensen.
Wat een fantastisch idee!
Goed idee maar waarschijnlijk tot mislukken gedoemd omdat je nooit alle neuzen dezelfde kant op krijgt want er zijn mensen die geen schade hebben en dus niet meedoen. Maar wellicht dat het in Groningen anders werkt en ze daar wèl solidair zijn? Ik laat mij graag verrassen.
U begrijpt dat in geval van weigerend belastingvee er in tegenstelling tot de islamslacht, crimigrante straatterreur en links geweld, er wel gehandhaafd gaat worden. Klaas is al aan het kijken voor een koevanger op z’n bmw en ook onze intens laffe politie zal klaar staan?
.
Het is nooit verstandig om de graaimodellen van vvd, pvda, cda, d66 en consorten te bedreigen. Dan gaat demoniseren ineens over in elimineren.
Burgerlijke ongehoorzaamheid in combi met belastingen. Moet je eens opletten hoe vlug ze worden in denhaagistan. Wel een goed idee trouwens, roeren in die rottende stronthoop. Like.
De invalide of ernstig zieke Limburgse mijnwerkers kregen ook een fooi. Jaren lang werken in omstandigheden waarvan men wist dat het onveilig was maar waarover de werknemer niet kon, wilde en durfde te klagen. Gevolg was blijvende invaliditeit, stoflongen, longvlieskanker, COPD en natuurlijk de grote armoedeval na de plotselinge sluiting en het wegblijven van compensatie. Ja, het CBS, ABP en defensiekantoor werden er gevestigd, niet besteed aan de niet opgeleide arbeider die dus nog steeds niks kon. In de decennia erna bleek de grond te verzakken en begin deze eeuw verzakte zelfs een compleet winkelcentrum in Heerlen.
Groningen moet niet rekenen op hulp of medewerking, de overheid gaat alles net zo lang vertragen dat de klagende babyboomers dood zijn en de hard werkende en niet klagende generatie eraan gewend is en er berusting in heeft. Zelfde tactiek, hier en daar een fooi uitdelen en als het echt op procederen aankomt, is zelfs de minister van destijds al overleden.
Tot iemand aangifte van moord doet, soldaten weigeren naar het buitenland te gaan op een missie, de mensen de overheid eens echt voor het blok zetten. Meewerken is medeplichtig, waar zijn die integere ambtenaren?
Jammer voor Groningen, dat gas is er echt het enige van waarde. Heel Nederland heeft er jaren ver van boven zijn stand geleefd. Gidsland geweest. Ontelbare putten in Afrika van gekocht. Wereld verbeterd. MultiKul mee gefinancierd. Dank daarvoor.
Jammer voor uw rustieke bouwval uit 1875. De uitgaven zijn er nog steeds en daar komt nooit een cent van terug, dus nog even doorpompen tot het allemaal echt op is. Uit solidariteit laten wij daarna heel Nederland inzakken.
Iemand die weet of men bij het tochtige grachtenpand in Utrecht alwaar het hoofdkantoor van GroenLinks woont nog steeds tegen de klippen omhoog stookt omdat de architect dubbel glas niet ziet zitten?
Ze lullen, er zijn specialisten voor monumentale panden. Allemaal ironisch bij dat groene clubje
Om gewoon voorzetramen (aan de binnenkant) te monteren heb je geen architect nodig (noch toestemming) maar het resultaat is wel dubbele ramen.
GroenLinks is de duurzaamheid zelve en hoeft niet te bezuinigen op wat betaald moet worden door een ander. Wanneer het daar tocht kunnen zij daar zelf immers niks aan doen. Bel de gemeente, hun pakkie an.
Laten we de hele zaak eens een beetje versimpelen:
Als ik een kras maak in de auto van de buurman dan schijn ik dat geheel te moeten vergoeden, ook al heeft de kras geen enkele invloed op de mogelijkheid met die auto te kunnen rijden.
Als de NAM/overheid een scheur in mijn huis maken dan wordt dat dus niet of slechts beperkt vergoed, ook al belemmert die scheur het veilig wonen in dat huis.
Ziedaar de prioriteiten van dit land.
Zo is het.
Comment van de draad, als je het mij vraagt, eigenlijk.
Rutte gaat alles vertragen tot stilstand. Niet de grondbevingen, maar de financiële afhandeling. Smoezen, rookgordijnen,noem maar op, Rutte is er meester in. Kijk naar hoe hij de onderste steen MH17 de grond in heeft weten te trappen, gevalletje Teeven, ontploffende mortiergranaten, Chroom 6.... noem maar op. Rutte is hier een natuurtalent in.
Het deelt wel wat met het klimaatgedoe. Ook daar dure, weinig zinnige maatregelen: windmolens vs aardgaskraan dichtdraaien, in plaats van structurele, degelijke oplossingen: dijken ophogen en aardbevingbestendig bouwen/verbouwen.
Jaren terug eens een documentaire gezien over een of andere olierampje in de jaren '50 of zo. Daar vertelde een NAM medewerker dat de 'mensen' wel blij waren met de gemorste olie. Hele dorpen allemaal nieuw tapijt, schilderwerk, etc. Opdracht van NAM was om royaal te zijn, en ervoor te zorgen dat het draagvlak niet afnam.
De huidige houding van de NAM toont aan dat de overheid met de rug tegen de muur staat. Zij weten, beter dan wij, wat je allemaal moet afbreken om zonder deze cash-cow te kunnen.
Dat was Schoonebeek. Dat was heftig.
Zelfs de bloemkool in je moestuin kon je toenmalig voor de winkelprijs declareren bij de NAM.
Het is hard, maar wreed. Maar ieder gebiedje in dit landje heeft z'n kruisje.
In de randstad worden mensen hard getroffen omdat ze in de randstad moeten leven. (fijnstof, en andere kankerverwekkende stoffen, noem maar op)
In Brabant worden mensen hard getroffen omdat ze in Brabant moeten leven. ( Q-koorts, teveel methaan in de lucht door al die varkens, fipronyl op de eitjes, en misschien ook wel er in, noem maar op)
In Limburg worden mensen hard getroffen omdat ze in Limburg moeten leven. (stoflongen en vroegtijdig overlijden door de mijnen, 'n levensgroot vooroordeel tegen hun onverstaanbare dialect, wat niet eens 'n echte taal is, als maar verliezende voetbalclubs, en corrupte politici als X, of Y, of Z, terwijl ze alleen maar aan 't netwerken zijn, of vrouwenmeppen, noem maar op)
In Friesland worden mensen hard getroffen omdat ze in Friesland moeten leven. (hun slootjes willen niet eens meer bevriezen voor de Elfstedentocht, en de West-Friezen wonen niet eens in Friesland, maar in Noord-Holland, hun taal sterf uit, maar dat is niet de reden waarom ze de slag bij Dokkum blijven herhalen, noem maar op)
En in Groningen worden mensen hard getroffen omdat ze in Groningen moeten leven. (verstokte communisten als ze zijn, willen ze gelijkgeschakeld worden in de opbrengsten van de aardgaswinning, maar ze worden alleen maar bevoordeeld door de schokken en de aardbevingen, omdat 'daar' in de grond wel genivelleerd wordt. )
Nou horen ze er eens 'n keertje echt bij, bij alle andere mensen die te lijden hebben onder de verdeel en heersstructuren van die oude republiek en 't huidige koninkrijk, en dan is 't wéér niet goed.
Die jongens en meisjes weten toch, dat je alleen maar saamhorigheid kweekt door samen te dragen ellende (?); door gedeeld leed?
Als we nu de Groningers spreken, dan hoeven we ze alleen maar aan te kijken, en hebben we dezelfde boosheid. Je zou ze bijna in de armen sluiten, maar ik wacht daar nog even mee, tot ze de fakkels van hun agressie hebben gedoofd.
Die aardbevingen, het slachtoffer zijn, daar kun je generaties mee vooruit, als je 't handig uitspeelt. Maar dan moet 't schadeprotocol natuurlijk niet alles netjes regelen. Er moeten doden vallen, of beter, levenslang verminkten door 'n instorting, dan komen de fotografen om er dramatische foto's van de maken. Zoals ze ook doen met alle foto's van zielige immigranten, of zielige palestijnen.
Het is even slikken, maar je wordt in deze wereld niet sympathiek gevonden omdat 't goed met je gaat; je moet zielig zijnen blijven, met 'n grote schreeuwbek. Kijk maar hoe de voorbeelden om ons heen laten zien, hoe je dat doet. Ik stel voor, begin met 'n nieuw woord met 'fobie' er in.
Eh, wat dachten de Groningers van 'aardgasfobie'?
En dat naast de 'dobbernegers' er gesproken gaat worden van de 'schudde-luitjes'; als nieuwe zieligheidsgroep
Integreren, het is 'n kunst apart; als je maar volhoudt, en niet te goed nadenkt.
Hoe je het draait of keert, het blijft the bloody shame hoe de huidige Grachtengordelpolitiek schijt heeft aan de provincie. Honderdduizenden nieuwe medelanders hebben een aardbevingsvrije woning gekregen en alles wordt verder uit de kast gehaald om de opvang maar zo uitgebreid mogelijk te maken. Daar geen trainerende wachttijden, zelfs niet voor quarantaine, waarmee de overheid wederom een loopje heeft genomen en nog steeds neemt met de volksgezondheid.
De Groningers krijgen een fooi en daar wil men het voorlopig bij laten. Want zo werkt de Grachtengordelpolitiek nu eenmaal. Als iets niet uitkomt, ga je zitten belangrijk zijn met je handen op de rug. Voor camera pink je een traan weg en buiten het zicht om frommel je er louche een penthouse door. En verder zorg je voor zoveel mogelijk afleiding om ongemakkelijke zaken maar zo snel mogelijk te laten overwaaien.
Het is het bekende verdeel en heers, dat met D66 aan de knoppen de spuigaten aan het uitlopen is. Nepnieuws verdient prioriteit en empathie toon je pas als je de vaderlandse geschiedenis compleet ontkent.
Er zit maar één ding op voor de Gronigers en dat is het zelf te gaan halen. Mijn zegen hebben ze. Want morgen kan er zo maar een andere provincie de klos zijn. En als de rieken eindelijk eens de lucht in gaan en de fakkels het Binnenhof bestormen, zou dat wel eens de ommekeer kunnen betekenen. Ik zie minimaal zeven provincies zich afsplitsen van de Grachtengordel die de Republiek weer in ere herstellen, omdat de hunkering naar common sense nog immer springlevend is. We sluiten de grenzen weer en ook die met de Grachtengordel, opdat de Republiek nooit meer van binnenuit ondermijnd kan worden.
wat betreft Duitsland: Winterbanden geproduceerd na 1.1.18 moeten het alpine logo dragen, de M+S banden mogen tot 30.9.24 gebruikt worden. De milieusticker is noodzakelijk voor bepaalde grote steden, er is dus geen enkele reden zo´n ding aan te schaffen als je alleen de Autobahn gebruikt of over de grens even boodschappen doet. Het is dus niet nodig dat iedereen nu in paniek raakt die over drie weken naar Oostenrijk wil om te skiën. De plakette geldt trouwens ook niet voor mensen met een invalidenparkeerkaart
www.umwelt-plakette.de/nl/informatie-...
@bergsbeklimmer | 21-01-18 | 05:19
Dus wat raad je aan? Alvast een invalideparkeerkaart halen voor de terugweg?
Dat slachtoffercomplex van Groningen maakt het onmogelijk om te onderzoeken wat er werkelijk aan de hand is. Waarom doet Geenstijl daar aan mee? Doen jullie ineens aan zielig huilie huilie?
Alsof je zielig bent enkelt omdat je in Groningen woont. Kom op zeg. Er zijn nog genoeg andere provincies waar ook geen geld naartoe gaat. Limburg is 100 jaar kolenleverancier wingewest geweest en van t een op de andere moment in de steek gelaten. Mijnwerkers vol stoflongen. Dood. Voor de kolenkit van je moeder. En dan Budel. Zink-wingewest. Halve mannelijke bevolking dood voor hun 50e. Nooit niks geen compensatie gehad.
Wat is het geval:
Groningen is een laagveengebied. Laagveen, dat zakt als een Gouda, dankzij de inklinking van hun eigen turfsteker opa's. Dan is dat Groningen is land dat op zichzelf al daalt. Het bovenste stukje bodem dan.
Hoe zit t met de industriële wateronttrekking? Wat blijkt, die groeit ook exponentieel. In 2007 had de provincie Groningen dat gemaximeerd op 19 miljoen kuub. Terwijl het normaal op 12 miljoen kuub zat.
api.commissiemer.nl/docs/mer/p17/p1787...
Guess what: De VVD patjepeeërs hebben alle hinderlijke vergunningen afgeschaft zoals de onttrekkingsvergunning. Dus iedere gek kan water oppompen naar hartelust.
Nu in 2017 zit de onttrekking op 41 miljoen kuub, alleen al van het waterbedrijf. .
www.p-plus.nl/resources/articlefiles/2...
Daar heb je je verzakkingen. Verzakkingen van uwen box die der vanaf zaákt van de Aonstellerietis.
De schwalbes van FC Groningen komen zeker ook van de gasbevingen.
Geef je wat om waarheid: doe daar eens onderzoek naar in plaats van je wat aantrekken van Massahysterie.
Er zijn meer provincies die zakken: Flevoland bijvoorbeeld waar je je tuin elke 10 jaar weer met een centimer of 10 kan ophogen. Gevolg nog steeds van de inpoldering.
De effecten van waterpompen zijn evengoed nog groter.
U heeft gelijk: de nuance ontbreekt volledig maar dat is hoe anno 2018 de zaken beargumenteerd worden.
Opgeblazen verhaal van GS op basis nonsens conclusies rapport zie mijn post gisteravond. Stemming makerij. Verder zakt heel Nederland geologisch ook nog eens vanwege Glacial Rebound. Scandinavië omhoog wij omlaag .
Laagveengebied? Ga es terug naar de schoolbanken. Dat er zuidelijk in de provincie een stukje veen ligt zegt niks over de rest.
Waterwinning? Komt grotendeels uit oppervlaktewater en dan nog uit een Drentsche rivier.
Typisch randstedelijke nitwit-post. Zeker een lekker baantje bij de NAM en van de baas opdracht gekregen hier een beetje te trollen?
zazkia | 21-01-18 | 04:05 | reageer
"Wat is het geval: Groningen is een laagveengebied"
Iemand die zoiets doms uitkraamt is een prutser. Ik woon midden in het aardbevingsgebied en het is hier allemaal klei.
Sukkel.
Drentse aa: 9 miljard kuub. Vroeger 9/12e dus 3/4e en nu 9/41e.
*terug naar de schoolbanken gaat... oh ja Groningen laagveen ik zei het toch. jah de Rug zegt het ook. nou das een onverdachte bron Precies het aardgas gebied ook nog.
Groningen vecht altijd het meest tegen zichzelf. Nu ook weer.
Daarnaast is achterstallig onderhoud in krimpregio's overal groot. En zijn bevingen van 3 vrij normaal bijna overal in Europa en voel je die niet.
van friesland tot limburg is achterstallig onderhoud in krimpgebieden. door de huizenprijsbubbel en het afschaffen van alle zowat alle subsidies voor monumenten.
Elke gek met een scheur haalt nu een fakkel uit de kast daar. Ja als je der geld voor krieg worum net.
Omdat t net ophoedt als je met dat water oppompen door blijft gaan. Tipje uit naastenliefde. De bouwer BSB van de Sluis bij Farmsum is failliet. De hele ict van gemeente groningen wordt ontslagen en de fietsenstalling wordt commercieel dus die gehandicapte man is daar zm baantje kwijt. Scheurtje: least of your worries.
zazkia | 21-01-18 | 11:43
Welja, de beste stuurlui staan weer es aan wal.
Wat een onsamenhangend verhaal zeg.
Ik woon in het gebied met de zwaarste bevingen dus ik vind dat ik recht van spreken heb. Wij hebben ons huis laten bouwen in 2002 dus dat lijkt me niet oud.
Toch zitten de muren al vol met scheuren. Ok, het stort waarschijnlijk niet direct in, maar wat gebeurt er als er straks wel een 4 of 5 op de schaal van Richter komt?
En ga me niet vertellen dat dat niet gebeurt want dat kan niemand voorspellen.
Ik had juist de hoop na al die jaren dat het ergste voorbij was, maar die hoop is dus weer met 1 klap de grond in geslagen.
En slapen onze kinderen nog veilig?
Je had deze laatste beving ook eens moeten voelen, dan voel je dat de bodem protesteert en dat het menens is.
Ik heb mijn conclusies in elk geval getrokken en wil weg uit dit gebied.
@zazkia,
Je weerlegt precies 0 van de feiten en argumenten die Feynman aandraagt.
En dan begin jij over "de waarheid"?
Maar je weet niet eens het verschil tussen inklinking en een aardbeving...
Informeer jezelf. Wat er nu gebeurt was ruim 50 jaar geleden al bekend. www.anderetijden.nl/artikel/598/nam-w...
En los van de schuldvraag is er nog het morele aspect. Nederland geeft al vele decennia gratis geld aan de hele wereld, dat gaat jaarlijks om vele miljarden.. We geven zelfs honderden miljoenen gratis geld aan landen en aan rijksdelen waar wordt opgeroepen Nederlanders te doden, en aan terroristenclubjes zoals Gaza en Westbank.
Het is bizar dat er dan geen geld voor getroffenen in Groningen zou zijn.
Zeker als je bedenkt hoeveel miljarden er daarnaast in Nederland al zijn besteed aan mensen die hun eigen wijken opzettelijk verloederen. De "Vogelaarwijken" waren ook maar het topje van de ijsberg, van asocialen die voor hun asociale gedrag werden beloond.
lingo star | 21-01-18 | 02:56
Klopt, maar de macht ligt inde Randstrad en niet in Groningen. En aub don't shoot the messenger. Ik constateer.slechts.
Ik snap het, maar ik denk dat de algemene opinie wel een vage sympathie heeft voor de Groningers, niemand heeft graag scheuren in zijn, haar woning. Ik hoop dat de elite gedwongen zal zijn de Groningers serieus te nemen.
Feynman. U komt misschien uit Groningen? Want u bent redelijk fanatiek aangaande hun lot. Vraag van mijn kant. Ik heb nml het gevoel dat niemand buiten Groningen geinteresseerd is in deze. Een dunbevolkte provincie Net zo'n lachtertje als Limburg (waar ik ooit many moons geboren ben). Maw maak u geen illusie. Groningense bewoners zijn niet interessant voor Den Haag. "Only an annoyance"
Nederland is meer dan de Randstad en de grachtengordel.
Toevoeging. Botte en simpele verhaal is dat niemand in de randstad (daar waar de macht ligt) geinteresseerd is in een fakkeltochtje. Who the f*ck cares is hier het motto. Een paar "boeren" die aankloten. En don't shoot the messenger (moi). Ik geef alleen aan hoe men erover denkt hier. Dacht men nou werkelijk dat de gemiddelde bakfiets mama 's nacht wakker ligt over Groningen? Yeah right. Het is ongelooflijk vervelend en k*ttig maar zolang het de heersende elite niet raakt interesseert hun geen zak.
Prima artikel.
Het probleem is simpel als niet iemand anders hier het al niet genoemd heeft. Ik heb niet alle reacties gelezen.
Het probleem is de politiek zelf. Het zijn praktijk amateurs die vooral de schade aan zichzelf en de partij- hun eigen partij- zoveel mogelijk willen beperken de rest doet er niet toe. Er kan een zinkgat in Groningen ontstaan zo groot als het IJsselmeer (wat wellicht ook nog gebeurd) waarna men met het zwarte pieten begint. Als die uitdrukking nog mag?
Rutte zegt: 100% garantie dat er geen aardbeving meer komt kan niet, en Nederland is te afhankelijk van het gas dat we het niet zomaar dichtdraaien.
Aan de politiek heb je in dit land nauwelijks iets. Ze maken iemand admiraal die nog nooit een schip gezien heeft en zijn er nog trots op ook. Lid van de VVD gaf de doorslag. Er moeten 2 dingen gebeuren. 1 Een tot in de puntjes uitgevoerde drie dimensionale beeld van de totale ondergrond met alle waarden erbij waardoor het voor iedere leek zelfs duidelijk is wat er aan de hand is onder zijn huis.
2 Ook al duurt het 10 jaar. De ondergrond moet weer terug gebracht worden naar de tijd dat er nog geen vierkante cm gas aan de grond onttrokken was.
Tenminste die stabiliteit moet de onder grond krijgen. Of het nou 10 of 50 miljard kost maakt niet uit. Daarna worden alle huizen tot in de perfectie gerestaureerd of nieuw opgebouwd op een manier zoals ze in de "echte" aardbeving gebieden doen waar 8 op de schaal van richter nauwelijks tot schade leidt. Want zoals we allemaal weten 100% veiligheid bestaat niet volgens de VVD
Waar ze zich altijd achter verschuilen. De Intens rotte kan mij het schelen en raggelen politiek. Nee!!!! deze keer niet.
Deze keer is het 100% veiligheid of anders op bokken!
Dan is het verplicht wonen voor deze politieke nepfiguren op een eiland waar de tektonische platen langs elkaar schuren en het eiland schoksgewijs de grote oceaan in zakt. Dus niet Schiermonnikoog.
Tja, 100% onveiligheid bestaat gelukkig wel.
Veel succes verder!
Demonstreren mag op het eiland.
Doei.
Er is vaak, zo niet bijna altijd voldoende legislatie aanwezig als platform van handelen voor het Bevoegd Gezag. Die vervolgens genegeerd, ontkent of simpelweg aan de kant geschoven wordt omdat Andere Belangen prevaleren. Wetten en regels zijn pas effectief als ze zonder aanzien des persoons of belangen worden toegepast en gehandhaafd.
Wie de potsierlijke bestuurlijke strapatsen in Groningen in ogenschouw neemt, dan wel naar de toepassing van de Belastingwet ten aanzien van Multinationals kijkt, of zich op de hoogte stelt van het ten hemel schrijende gesol met arbeidsgehandicapten en bijstandsgerechtigden op basis van de Participatiewet, weet dat bovenstaand principe niet van toepassing is op vrijwel iedere maatschappelijke issue die momenteel speelt.
Wat we nodig hebben zijn integere bestuurders, die de bestaande wetgeving zonder meer toepassen, kom er maar eens om in een bananemonarchie.
Feynman is een hobbyist die af en toe wat aan elkaar breidt.
Dat weet je dus niet mopperen.
We wachten de verstandige info ende kennis van @Tourette in spanning af.
Tourette | 21-01-18 | 01:28 |
Jan Dribbel | 21-01-18 | 01:37
Feynman is geen hobbyist, maar een topcolumnist. Over een breed spectrum zeer goed geïnformeerd met heldere conclusies. Slechts weinigen in Nederland kunnen zo goed onder woorden brengen wat er aan de hand is in de samenleving. Waarvan akte, mijn heren!
Aan alle zeurders hier: Feynman is een filosoof /columnist die op zijn eigen wijze een goed in elkaar gezette bal -gelardeerd met feiten- de lucht in gooit. En die dat op dit moment al een poosje doet in goed te lezen stukken. Aan u om daarover verder te debatteren. Zint het u niet: ga dan trollen op Joop, maar niet dit algemene gezeik. U hoeft niet te reageren op zijn topics.
@Feynman: ik heb weer genoten van de column!
Kan iemand uitleggen waarom mijn tekst is weggehaald??
Op joop weten zij het veel beter.
Die hebben er dan ook voor geleerd, en dan mogen we ook wat verwachten.
Alle Nederlandse regeringen vanaf 1970 moeten zich diep schamen voor hoe men met Groningen is omgegaan.
Ze laten die Groningeners gewoon verrotten ,het maakt ze geen reet uit.
Welkom in Nederland,hoeveel ging er oqk weer naar die Grieken.
pffffffffffffff
Dat inklinken blijft wel een paar generaties doorgaan waardoor het eigenlijk een onbewoonbaar gebied zou blijven, Ik zie Groningen als mijn huisje op de Drentse veengrond 3/4 zit onder de grond aan waarde van de woning en er omheen blijft men jaarlijks aanvullen en het heeft geen zin om er geld aan te spenderen.... het blijft maar inklinken.... arme Groningers.
Is het een heel slecht idee om net zoveel lucht (CO2 wellicht) in de grond te pompen als er aan gas wordt uitgehaald?
Is het.... het zijn geen slappe vrouwenborsten waar men een zakje siliconen in kan drukken om het weer stevig te laten voelen.
@Lespaul,
Er is vijftig jaar op maximaal vermogen geproduceerd, als je de equivalente hoeveelheid lucht er in wil pompen ben je minstens zo lang als niet langer bezig. Of het gaat helpen is dan ook nog de vraag.
kereltie_ut_drenthe | 21-01-18 | 00:23
Kereltje en fantasie, zelfs bij CO2 denkt kereltje aan borsten.
Even ter info: Dat heeft men geprobeerd en daarna zijn de aardbevingen begonnen. Maar waar ik ook zoek op het internet.... Niet te vinden, dus ik heb geen bewijs.
@LesPaul | 20-01-18 | 23:49
Zie het bijgevoegde artikel.
www.co2ntramine.nl/informatie/informat...
Maar ik weet dat men er een test mee gedaan heeft. Waar ik nu dus niets meer van kan vinden.
@orakel
nr 12 uit jouw link: experiment Barendrecht; niet uitgevoerd? www.plantreproduction.nl/co2/index-co2...
Economische belangen, de politieke slangenkuil, eigen carrières, allemaal belangrijker dan veiligheid of gezondheid van de burger. Nog een voorbeeld is medicatie. Belachelijke prijzen of niet beschikbaar hebben kost mensenlevens.
vvd en markje moeten hun ogen uit hun kop schamen.
Als de Grunnigers ballen hebben dan moeten ze cancelen koningsdag, het koninklijk huis is één van de groot aandeelhouders van de NAM en mede verantwoordelijk voor de elende voor diegene die bovenop op de gasbel wonen.
Of Murphys law afwachten, oranje in Groningen....
Door het achterna lopen van Huichelkabinet 3 aan het infuus van Brussel weet men van gekkigheid niet hoe wij onze welvaartstaat in de lucht moeten houden. Inkomsten uit het extraatje, genaamd gasbel Groningen stopt. Migrantenstroom gaat door, kosten zorgstelsel etc. blijven stijgen. En die Lachende Naaijer en meelopende huichelaars rotten straks op naar Brussel met een dikke middelvinger naar de hardwerkende middenklasse hier in NL. Wat een zooite hebben "onze" volksverlakkers ervan gemaakt. *kots*
Het oude Romeinse rijk all over, problematische grenspolitiek en immigranten. Brood en spelen voor het volk als afleiding.
Hoeveel miljard smeergeld heeft dat aanstaande EU baantje van Rutte ons nu al gekost? iemand?
Ayatholla_Buttbanger | 20-01-18 | 23:37
Ik weet niet wat een schrale anus vandaag de dag opbrengt voor 17 miljoen man?
Of 11 miljoen moet ik eigenlijk zeggen.
Er gaat niets onder Groningen.
Er is niks boven Groningen.
OT: als jullie 'onze angst voor vluchtelingen' eruit hadden gelaten was vermoedelijk de gehele taart geel met de poll.
Dat er nog 124 bang zijn voor vluchtelingen. Wat een mop!
Lupuslupus | 20-01-18 | 23:20
De reden dat ik niet op 'allemaal' heb geklikt is omdat er naar mijn inziens niemand is doorgeslagen in reacties que vluchtelingen. (misschien een paar nuckheads maar goed). De stroom vluchtelingen gaat zo'n verschrikkelijke impact hebben op het leven zoals wij het hadden een paar jaar geleden, dat ik iedereen zijn reactie op zijn plaats vind in dit debat.
Te beginnen met ons eigen risico en de zorg, een voortvloeisel van 'wir machen das'.
*naar morgens topic over Merkel uitkijkt*
Tuborg øl | 20-01-18 | 23:33:
Ik vond de poll ook raar, ik heb het idee dat GS deze poll plaatste om de manier van pollen van De Hondt bloot te leggen.
En toen kwam Thiery met een nieuw boek namelijk een suspence “triller” met de titel :Het Contract. Uitermatend schokkend ( 4.0 op de schaal van richter) verhaal over een achtjaar durende poppenkast voorstelling en een ultra geheim contract tussen de overheid en een gas producent. Een aangrijpend verhaal hoe een volk 8 jaar lang aan het lijntje wordt gehouden door de overheid die een “ broek zak - vest zak contract hebben met de gasproducent. Thiery het wordt je bestseller!
Feynman met zijn hoogdravende taal maar nietszeggende inhoud. U vat steeds het nieuws van de dagen ervoor goed samen, maar voegt er nauwelijks iets aan toe.
Feynman zijn draadjes, voor zover ik mij kan herinneren, zijn een samenhang van hangijzers. Aan ons de schone taak om erover te discussiëren. Dat is het mooie van een nacht topic, aanboren en loslaten.
@Zeeman73 Helemaal mee eens! Feynman knoopt volledig losstaande feiten aan elkaar, creeert daarmee onzin en doet of dat intelligent is. Met afstand slechtste schrijver op gs
Inderdaad, het doet denken aan D66 in hun "goede jaren"; van Mierlo en de Graaf heel goed in duiden maar geen oplossing of richting bieden. Door dit vermeende te moeten duiden schoffeert men de gewone man. Om vervolgens met een dijkstra, pechthold, ollengren, een aangewezen de graaf, en afgewezen(!) referenda dezelfde gewone man recht in de bek te schijten. Kakelende kippen.
Ik geloof geen moer van de in het artikel genoemde uitkomst van het rapport (Risico Analyse Aardgasbevingen Groningen ) mbt mogelijk 100-en slachtoffers.
Kijk naar de zwaarste beving ooit in Nederland waar heel West-Europa van wakker werd (Roermond 13 april 1992), met 5,8 : NUL slachtoffers, NUL. Deze beving was ca 4.000 x sterker dan de 3,4 van een paar weken geleden.
Veel materiële schade 100en miljoenen , meer niet.
De Uden beving in 1932 : 5.0 : NUL slachtoffers, Werd ook in heel NL en daar buiten gevoeld, en de huizen in Brabant waren toen wellicht vergelijkbaar of nog minder stevig als nu in Groningen.
Grappig, dat heb ik nooit geweten. Ik ben altijd al een goede slaper geweest, in 92' dan niet in 32'! :)
Ja ik heb die aardbeving meegemaakt. Het was midden in de nacht toen ik wakker werd omdat mijn bed schudde. Mijn man sliep gewoon door en heeft niets gemerkt en ik ben ook weer in slaap gevallen.
De volgende ochtend hoorde ik van vrienden in Engeland (de Cotswolds) dat hun lampen heen en weer zwierden en ze uren op straat hebben doorgebracht.
Dus ja, die aardbeving was heftig maar heeft volgens mij nog geen minuut geduurd.
Ondergrond maakt verschil. In veen wordt een trilling veel verder doorgegeven dan in steen. Groningen zal wellicht klei zijn, maar waarschijnlijk heb je daarin ook zo'n trilpuddingeffect zoals in veengrond.
Stel me voor dat een aardbeving in een grote bak met blubber alleen een paar extra blub-bellen oplevert: alle energie verdwijnt in de stroperige vloeistof. Hoe harder de ondergrond, hoe harder de gebouwen zwiepen die op die rotsen gebouwd zijn. In Groningen zou de aardbevingsenergie ten dele zich keihard in de gebouwen, ten dele in borrelende prut zich ontladen.
Het is inderdaad de diepte van de beving en de ondergrond wat het verschil maakt tussen Limburg en Brabant. Waar de bevingen bevinden is de ondergrond een combinatie van klei en veen. Dit is een vrij onbestendige ondergrond wat de trillingen versterkt dat ten opzichte van zand, leem of rotsachtige bodem waar het zuiden van het land bestaat.
Die uitkomst staat er niet zomaar in hè? Toen dat onderzoek gestart werd is er vast eerst driftig overlegd over de laatste pagina: welke conclusies moeten erin. Nou laten we het zwaar aanzetten werd gedacht, en dat rapport vervolgens breed laten accepteren. Gebeurt er dán iets: iedereen en niemand verantwoordelijk. Wel zo fijn.
.
Enfin, terug naar de feiten. Groningen lijkt een momentum te hebben dus er is wat oproer. Het is dat het kabinet wat knullig opereert. Anders had deze kwestie allang geregeld moeten zijn.
Prima beleid rond de aardgasbaten. Samengevat: weggegooid geld.
"In de periode 1959 tot 2009 is 85 procent van de aardgasbaten gebruikt voor sociale uitkeringen, rente op staatsschuld en uitgaven voor zorg, onderwijs en bestuur. Ruim 52 miljard euro, of bijna een kwart van de totale baten, is besteed aan de sociale zekerheid. Op de tweede plaats komen openbaar bestuur en veiligheid. Slechts 15 procent van de gasinkomsten, zo'n 30 miljard euro is gebruikt voor investeringen in de infrastructuur."
Wat een neukende grap.
Waar moeten we hun outkieringe nou dan van betalen? Lijkt mij dat veel mensen het land zullen moeten verlaten als we de gaskraan dichtdraaien.
De NAM vult een behoefte in: de behoefte aan gas. Dit wordt gedreven door een behoefte aan geld. Deze behoefte aan geld wordt gedreven door een enorm ambtelijk apparaat, een uitermate inefficiente verzorgingsstaat, een ziekelijk verlangen naar weet ik wat voor subsidies, een drang tot ontwikkelingshulp, een leger aan uitkeringsgerchtigden waar je u tegen zegt en weet ik wat nog meer. De NAM doet iets waar heel het land van profiteert/behoefte aan heeft maar waar sommige mensen last van hebben. Je kunt niet en gas winnen en geen aardbevingen hebben. De NAM verdient geld maar neemt ook risico’s. Degene die hier echt geld aan verdient is de nederlandse overheid, honderden miljarden. Het lijkt me dat de overheid de schade moet betalen en niet de NAM. De overheid weet donders goed dat je geen gas kunt winnen zonder aardbevingen en toch wijst iedereen met de vinger naar de NAM
De overheid moet betalen. Jaja en wie is dat?? Dat zijn wij klukkluk.
De nam is de uitbater, de overheid verstrekt de vergunningen. In mijn optiek is de overheid inderdaad de hoofd schuldige omdat ze haar taak verzaakt. Zorgen voor alle inwoners, niet voor 90%.
De NAM pompt het gas uit de grond, dat de overheid er aan wint doet niet ter zake.
Gekker moet het toch niet worden wat zullen we nu hebben.
Als de NAM het gas niet uit de grond gepompt had waren er ook geen aardbevingen geweest.
@botbot: de NAM produceert geen gas op eigen initiatief. De NAM voert een opdracht uit waarvan de opdrachtgever heel goed, maar dan ook héél goed weet wat de gevolgen zijn.
De NAM deed dat niet voor niets, iedere boekhouder verdiende daar vroeger een ministersalaris en uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden. Een riant pensioen vanaf je 57e of eerder; het kon en mocht niet op. Vanzelfsprekend mag je naar de NAM wijzen, want zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering maar hebben nooit verantwoordelijkheid genomen. Oppompen, intern uitdelen aan je aandeelhouders en je personeel (hallo, Wouter Bos!) en de mensen decennia lang wijs maken dat de bevingen niets met gas te maken hebben. Daarmee het voorbeeld gevend aan de bubbel dat terrorisme niets met islam te maken heeft. Dat onze overheid gasinkomsten dom verjubeld heeft (hallo, Den Uyl c.s.!) is helemaal waar, maar doet er niets aan af dat terecht met de vinger naar de NAM wordt gewezen.
verdiende = kreeg
@Appie,
Helemaal mee eens en wat Overheid vs NAM betreft is het gewoon een broekzak-vestzak constructie. Dus een en hetzelfde
Politici leven in hun eigen werkelijkheid. Het probleem bestond niet, dus hoefde er ook niks aan gedaan worden en hoefde er ook geen geld opzij gezet te worden. Dan kon er meer geld uitgegeven worden aan wat de politici graag zagen, meer ambtenaren en meer sociale zekerheid zodat ze meer zieltjes (stemmers) konden winnen. Nu is het geld op (over de balk gegooid) en het gas bijna op en worden de Groningers aan hun lot overgelaten.
Het korte termijn belang heeft het weer gewonnen van het lange termijn belang.
En zo blijft de politiek problemen aanpakken, winst op de korte termijn is altijd belangrijker dan een oplossing op de lange termijn.
Een politicus wint niets met een oplossing op de lange termijn want niemand weet waar de politicus of zijn/haar partij dan staat.
Winst op de korte termijn daarentegen kun je direct incasseren. Vandaar dat Joop den Uyl ook direct er een slaatje uit wilde slaan toen er bekend werd dat er 50 jaar gelden gas in de Groningse bodem zat. Hij kon toen in de regeringsformatie een hoop eisen stellen om er het maximale uit te halen voor zijn achterban. Winst op de korte termijn. Er daar mogen de Groningers nu de prijs voor betalen. En Joop den Uyl? Nou die kan het allemaal niets meer schelen, want die is al jaren dood. Na Joop de zondvloed.
hear hear.
Na joop de aardbeving in dit geval.
Ja joh, meer en meer ambtenaren??
Voor zover ik weet zitten we ruim onder het Europees gemiddelde zelfs de VS heeft er eer.
Waar is Joop den Uyl niet verantwoordelijk voor?
Precies dit.
Jan Dribbel | 20-01-18 | 22:33
Kwartje van kok?
Daar heeft Harm Wierstra nog een liedje over gemaakt, ik meen in 1977. Overigens was het Luns die een baantje zocht bij de NAVO en daarom niet wilde dat de Italianen van de Russen goedkoper gas konden krijgen (fijne bondgenoten die maffiosi). Den Uyl wilde het gas zo snel mogelijk kwijt omdat hij dacht dat kernenergie veel goedkoper werd. Ze hebben niet alleen aan Italïe goedkoper gas weg gedaan, ook aan Duitsland. Zum Wohl. De gasbel heeft ons misschien per saldo niks opgeleverd als we de immigratie en nu de schade in Groningen ook moeten betalen. Ja, een boel CO2.
www.youtube.com/watch?v=Lp0HrBgEGY8
www.youtube.com/watch?v=Lp0HrBgEGY8
@miko | 20-01-18 | 22:31
Sorry miko, Joop den Uyl wilde de werkeloosheid bestrijden met meer Ambtenaren, maar maakte hierbij de klassieke fout. In tegenstelling tot gewone werknemers in bedrijven produceren ambtenaren niets dat in het economisch verkeer hun baan terug verdient. Daarom hebben wij in Nederland gemiddeld ook 10 keer zo veel ambtenaren als een stad als New York. Een schijnoplossing waarvoor de PvdA de eer heeft opgeëist dat ze de werkeloosheid zo daadkrachtig heeft aangepakt.
Het aantal ambtenaren in NL vergelijken met het aantal ambtenaren in New York is appels met peren vergelijken.
Heeft NY een leger, een ministerie van Verkeer en Waterstaat, een ministerie van Landbouw, enz?
@Jan Dribbel | 20-01-18 | 22:47
Sorry Jan Dribbel, maar ik wil alleen maar betogen dat Nederland een enorm inefficiënt ambtenarenapparaat heeft, betaald uit de aardgasbaten als schijnoplossing tegen de werkeloosheid terwijl andere landen hebben gekozen voor het aantal ambtenaren dat nodig is om het werk gedaan te krijgen.
Al die raamambtenaren worden betaald met Groningse gasbaten terwijl er voor de Groningers niks over blijft om hun huizen te herstellen.
Osdorpertje | 20-01-18 | 22:40
State of new York.
16.3 % people working in public services. Rankin nr 9
Axh het kan gekker Wyoming 22% dat is een op de vijf arbeiders.
Osdorpertje | 20-01-18 | 23:39
Verder heb ik aardig wat ervaring met ambtenaren in het buitenland. Van douane tot inspecteurs volksgezondheid en infrrastructuur.
Je mag blij zijn met de gemiddelde Nederlandse ambtenaar. Heeeel blij.
De overheid is een enorm bemoeizuchtig lichaam wat je soms horendol maakt maar in de meeste landen is het een veel grotere ellende.
ow, bron natuurlijk.
cepr.net/publications/reports/benefits...
miko:
Het klopt absoluut wat je zegt, in het buitenland is bureaucratie veelal erger.
In NL is de bureaucratie een groter apparaat maar zelden erger.
Mooi rapport van de overheid. Wat was ook al weer dat wetenschappelijk onderzoekscentrum die dit soort rapporten voor de staat afleverd? Je weet wel, die ene die rapporten op maat maakte. Voor de overheid. Door middel van intimidatie tegenover werknemers nog aan toe? Ze zullen vast wel een "onderzoek" ingesteld hebben, waar we nooit meer iets van horen, maargoed... To the point: Dit onderzoek zal in werkelijkheid vele malen slechter uitpakken ten opzichte van alles wat niet de overheid is.
Goeie columns weer! Regels zijn afgeschaft of regulering is aan de markt zelf gelaten in een race naar de bodem (vgl. schrappen dividendbelasting en Nederland belastingparadijs voor multinationals).
Gaat Jeroen van der Veer (Shell) ook samen met die OVVD'er Joustra de risico's in Groningen opnieuw in kaart brengen over een jaar of 5?
Brussel heeft het geld harder nodig dan grun.
Brussel heeft het geld harder nodig dan *iedereen*.
Brussel heeft geld nodig.
Brussel heeft altijd geld nodig.
Misschien moet het bestuur en belanghebbenden van de NAM maar in het epicentrum gaan wonen. In een oude boerderij. Dat geeft wat credit he. Maar waarschijnlijk wonen die op veilige afstand. De winsten en baten gaan naar een klien groepje, de ellende en de rotzooi en de kosten zijn zoals gwoonlijk weer voor de hele samenleving. We leren er nog niet veel van. Maar geen zorgen, de vrije markt lost alles op. He VVD. Voor iederen beter. Ga eens even lekker in Groningen wonen.
Rutte woont lekker veilig in het Benoordenhout.
Want als hij in Groningen had gewoond was hij dood geweest?
Er is (gelukkig) nog niemand in Groningen d.m.v. een aardbeving overleden dus wat is dat voor een stomme opmerking.
@Lupuslupus | 20-01-18 | 22:03
Weet je niet. Misschien heeft wel iemand door de spanning een hartaanval gehad of zo.
Kuifje-in-Afrika | 20-01-18 | 22:01
Nee maar hij had wel in een praktisch onverkoopbaar huis gezeten die met elke beving meer scheuren gaat vertonen in de kinderkamer.
Nou ja dat zou zomaar kunnen. Het lijkt mij niet dat je in dat gebied rustig gaat slapen en als je al een hartkwaal hebt (of erg oud bent) kan 1 aardbevinkje fataal zijn.
Kuifje-in-Afrika:
Val niet zo over die doden, autist.
Oh gut, jij valt over de theekopjes die uit een oud wandmeubel donderen. Wat schattig van je. Klein leed toch?
Noem noodgedwongen je huis en haard moeten verlaten maar klein leed.
LuckyGirl | 20-01-18 | 23:20
Kuifje gaat op elke draad van Feynman helemaal loco, zelfs als het verbiedt Kuifje-in-Afrika zou heten.
Tuborg øl:
Dat wist ik niet, ik vind kritiek uiteraard prima maar dat constante herhalen voegt niets toe en irriteert.
Ik weet dat huizen hersteld werden door aannemers uit Friesland (Leeuwarden e.o.). Uiteraard had men de vrije keuze het werk te laten uitvoeren door wie dan ook, maar deze bedrijven werden aangedragen en stonden te boek als betrouwbaar - een soort voorkeurslijstje dus. En dat terwijl de Groningers werd voorgehouden dat met NAM-gelden de herstelwerkzaamheden in de crisistijden (van een paar jaar terug) goed zouden zijn voor de Groninger economie. Een farce.
Logisch toch?
@miko
Logisch toch? Dat je een door maximale winst gedreven organisatie die samenwerkt met een overheid die negatief op de balans eindigd gaat bepalen welke aannemer voor jouw het beste is...
*jou
Gewoon weer plaggenhutten bouwen. Die zijn goed bestendig tegen die bevingen. Je plakt er af en toe eens wat bij.
<br>
Doe mij trouwens maar zo'n mooi schip. Leg ik aan op de 020 grachtengordel en als een zwerver uitziende man in wonen. Om te fucken.
lol
Dan wel in de portiekjes pissen he :) want ik neem aan dat je plaggenhut geen wc heeft, en de gracht willen we wel schoon houden voor de visjes en rest van de flora en fauna, zoals het elke goedgediende grachtengordelbewonende pvdd stemmende mens betaamt.
peterdh | 20-01-18 | 22:18
.
U leest niet goed. McMarx gaat op een mooi schip wonen en meestal hebben die gewoon een w.c. aan boord....
Ik bedacht het al na mijn tegel te hebben geplaatst ;) , ik zat in mijn hoofd met plaggenhut op zo'n drijvende bak... Weet niet hoe ik daar aan kwam, lange week geweest denk ik :)
Als ik even advocatus diaboli mag spelen: beseffen mensen wel dat als je nooit een risico op ook maar één dode mag accepteren dat er véél meer verboden moet worden dan alleen maar gaswinning in Groningen? We accepteren ook 600 doden of zoiets in het verkeer per jaar, zonder dat te beperken tot stapvoets rijden of alleen absoluut noodzakelijk levensreddend vervoer. We accepteren honderdduizenden doden door griep en andere infectieziektes wereldwijd, zonder een algehele verplichting tot een griepprik en om altijd een mondkapje en plastic handschoenen te dragen en driemaal daags jezelf te ontsmetten, een verbod op menselijk contact, of contact met dieren die een grieppandemie kunnen veroorzaken. We accepteren doden in vele vormen en door vele oorzaken. Beetje vreemd om dan over Groningen en gaswinning ineens het aantal (tot nu toe theoretische) doden te benadrukken. Als je echt consequent ieder risico wilt uitbannen kom je in een totalitaire staat terecht die iedere keuze van wieg tot graf voor je gaat maken op basis van een statistiekentabel. Dan mag je ook Japan, Californië en Napels preventief gaan ontruimen of de gehele Randstad evacueren wegens het theoretische risico op X doden per duizend jaar door overstromingen.
Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk wel wat preventiefs doen zonder de kraan dicht te draaien of elk risico uit te bannen. Wellicht dat de staat de huizen, scholen en andere panden in risicogebied verplicht kan overnemen tegen de marktwaarde plus een toeslag voor een eventuele daling daarvan door de aardbevingen. En dan als huurbaas ze verplicht bevingsbestendig maken. Dan kunnen degenen met een koopwoning in ieder geval ook de keuze maken of ze er willen blijven. Je kunt Groningers uit risicogebieden en risicopanden voorrang geven bij sociale woningbouw in veiliger gebieden. Als dat kan met migranten moet dat zeker kunnen voor eigen volk dat we moedwillig een risico laten ondergaan.
Maar die nuchtere Groningers moeten nou ook niet al teveel miepen. Ook zij hebben net als de rest van Nederland een aanzienlijk voordeel in de vorm van betaalbaar gas, de gasbaten die ook hun uitkeringen en andere voorzieningen betalen (of hebben Groningers geen\minder recht op bijstand en andere zaken?) en als de kraan wordt dichtgedraaid moeten ook zij meer belasting gaan betalen of bezuinigingen accepteren. En houden de aardbevingen, als ik Feynmann op zijn woord mag geloven, nog steeds niet op. Het is ook niet bepaald de economische motor van Nederland, of een gewild gebied om te wonen, ook zonder bevingen. Dat verklaart ook voor een groot deel de lage prijzen, want in Friesland en Limburg zijn die ook relatief laag, zonder (gaswinnings)bevingen. Er zijn miljoenen mensen op aarde die onder bevingen en rampen lijden die je niet kunt voorkomen door menselijk handelen, en daar vallen wel echt duizenden doden, die ook worden geaccepteerd.
U relativeert iedereen de moeder hier en moet u grotendeels gelijk geven. Er is echter één puntje wat mij tegen de borst stuit en dat is dat wij het prima zonder dat gas zouden kunnen leven.
De reden dat het word opgepompt is puur winstbejag, door de overheid en commerciële bedrijven.
Als heel Nederland stapvoets zou gaan rijden zouden we als land eind januari failliet zijn, dit is niet het geval als we stoppen met gas oppompen.
Als je iets kapot maakt van iemand anders moet je dat fixen. Al helemaal als je er zelf beter van bent geworden ten koste van iemand anders. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Niemand zou het fair vinden om parasitair uitgezogen te worden. Hoewel mensen dat niet meteen doorhebben, helaas.
Heel goed stuk! Ik woon in een land waar een beving van 25 seconden leidde tot 15 duizend doden. Ik moet dan ook erg lachen om dit artikel van Ingenieur Feynman.
Doden, doden ... daar gaat 't niet per se om. 't Is zelfs al balen van 't craquelé in de binnenmuur en plafond van je zopas strak geverfde huis.
Dood door slud door grove nalatigheid. De regering heeft mazzel gehad dat de storm niet al te heftig is geweest in grunninge. Stel je eens voor een gezinnetje in een zwaar beschadigd huis en er komt dat stormpje over en het huis donderd inelkaar. Hierbij de nodige slachtoffers en mischien wel dooie. De regering kan inpakken.
@Wol Dood door schuld door grove nalatigheid kan je als overheid toch niet verkopen?
Een verkeers slachtoffer is met deze situatie totaal niet te vergelijken. De overheid is er voor de veiligheid en het welzijn van de burgers.
Vergeet even niet dat het niet gaat om doden. Waar woon jij? Toevallig ook in een huis dat je niet kunt verkopen zonder 100.000 euro in de schulden te komen waar je kinderen slapen in een kamer vol met scheuren die door elke aardbeving groter worden? Ik neem aan dat jij je huis graag inruilt voor een tent langs de A4 met je gezin. Maar de meeste gronigers doen dat niet. Dus wat mij betreft hebben ze groot gelijk dat ze klagen tegen de overheid. Wiens taak het overigens is om op te komen voor de burger. De overheid is er voor ons. Niet andersom.
Wol:
Zo zwart/wit is het ook niet.
Het is met name een mentaliteit waar mensen boos van worden.
Je hebt ook niet veel aan een uitkering als je huis instort en de overheid geeft geld uit als water aan onzinnige en mislukte projecten.
De gasbel is voor heel NL belangrijk.
Zonder waren we een soort België geworden.
Tuborg øl | 20-01-18 | 21:48
Als we al het verkeer stilleggen behalve het noodzakelijke, scheelt dat al veel doden. Van mij hoeft het desondanks niet.
kloopindeslootjijook | 20-01-18 | 21:52
Uiteraard moet de overheid schade die ze veroorzaakt gewoon vergoeden. Het gaat me erom dat je niet dingen verbiedt omdat het doden kan\zal veroorzaken.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 22:15
Wanneer is iets dood door schuld\grove nalatigheid? De risico's die ik omschreef weet je ook van dat ze zullen gebeuren en dat ze doden zullen veroorzaken. Maar die en vele anderen accepteren we gewoon.
peterdh | 20-01-18 | 22:25
Daarom zeg ik dus: laat de overheid aanbieden risicopanden voor de marktprijs+compensatie voor verlies aan waarde door aardbevingen over te nemen. Verder snap ik niet wat je precies wilt zeggen. Is het een taak van de overheid om ieder risico uit te bannen? Dan hou je geen vrijheid meer over.
LuckyGirl | 20-01-18 | 22:29
Daarom moet de overheid ruimhartig compenseren voor schade, investeren in de regio wellicht, maar stoppen met de gaswinning omdat het een risico veroorzaakt ben ik dus tegen. Want als we dat consequent op ieder risico toepassen is het eind zoek.
@Wol
Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. Ik zeg inderdaad niet dat (even ter vergelijking) de overheid auto's moet verbieden omdat er meer dan 0 doden per jaar vallen. Wat ik zei is dat de overheid is voor ons, en niet andersom. Dat heet "de publieke opinie". Er zijn minder slachtoffers gevallen door kerncentrales in de afgelopen 100 jaar dan door auto's in het afgelopen jaar. Blijkbaar willen we wel auto's maar geen kerncentrales. Ok. Top. Dat moet de overheid dan regelen. Die is er voor ons. Wij niet voor hen. Maar nu het heikel punt: de overheid in cahoots met de NAM en alle andere partijen met miljarden belangen gaat black-box afpraken maken met die partijen over die burger waar zij voor dienen. Dat klopt niet. En als die burger an klaagt moet ie maar gewoon een toontje lager zingen. Want "belangen". Nohoho, zo zijn we niet getrouwd. Openheid van zaken, deals op tafel, afspraken op tafel, belangen op tafel, *alle* kaarten op tafel en dan gaan we kijken wat *de burger* wil. Want die puppets die het beleid maken zijn de vertegenwoordiging van de burger.
Wol:
Ik ben het niet apert met je oneens, zeker niet (en je gaf al aan duivelsadvocaat te spelen).
De overheid heeft de moeilijke taak evenwicht in belangen vs risico te brengen.
Dat is nooit zonder controverse.
Ik zou wel graag zien dat de overheid bereikbaar is en communicatief helder is.
@LuckyGirl
Je zegt in mildere bewoordingen wat ik bedoel denk ik. Maar hoe versta jij communicatief helder? "Wij hebben een deal gemaakt met de NAM die de burger behoedt voor schade". Dan zeggen ze precies waar het op staat als ze er voor hebben gezorgt dat er geen enkele schade meer ontstaat. Maar aan de andere kant is het zo ter interpretatie vatbaar dat er makkelijk kan worden gezegd: "De deal met de NAM behelste het gegeven dat ze door konden gaan met gaswinning naar eigen inzicht, en volgens artikel 15 paragraaf 5 subsectie C, hebben ze het recht behouden om in geval van 'onvoorziene omstandigheden' naar eigen inzicht te handelen zonder consequenties voor het contract."
Dus ik stelde het in mijn tegel wat scherper. *alle* kaarten open en bloot op tafel, en dan kijken wat de burger er van denkt.
peterdh | 20-01-18 | 23:40:
Alle kaarten op tafel impliceert dat de overheid overzicht en een lange termijn visie heeft. Vooral dat laatste is onmogelijk daar omstandigheden constant veranderen: nieuwe regeringen, vraag/aanbod, economische situatie, alternatieven voor gas, geopolitiek, enz.
Maar dat er meer transparantie en inspraak moet komen is evident.
Laat de politiek ook helder zijn waar de burger niet op hoeft te rekenen.
Maar dat ga ik allemaal niet meer meemaken denk ik.
@LuckyGirl
Idd meer transparantie en inspraak zijn evident.
Dat de overheid geen lange termijnvisie heeft is echter de crux van het probleem. Ik heb best veel kennisen en vrienden van hoog tot laag in verzekeringen tot bouw tot UWV (ik zit zelf in de ICT dus ben gelukkig gevrijwaard van veel dingen) , maar die klagen *allemaal*: "Een regering waar we het niet helemaal mee eens zijn is ok, maar elke 4 jaar weer een andere koers is funest".
Voorbeeldje bij UWV, waar de *miljarden* zijn verdwenen voor "de website". Die moesten van kabinet A alles digiteliseren. Ok zo gezegd zo gedaan. 1 miljard en en 4 jaar later. Het moest allemaal efficienter qua interne bedrijfsvoering. Ging niet samen met de nieuwe digitale omgeving dus 2 miljard later en een achterstand op de hoop. Plop nieuw kabinet: "We moeten taken afschuiven": dus meer digitalisering op de bestaande puinhoop, gefrustreerde werknemers, etc etc etc....
We kunnen gvd quantumcomputers bouwen tegenwoordig, maar het lukt ons niet om een door de burger aangestelde overheid te laten samenwerken met een lang-jaren-plan zodat de volgende *volksvertegenwoordigers* er ook iets mee kunnen? Is het simpel? Vast niet. Hebben we het nodig? Ja. Kunnen we het? Ja.
Op die andere dingen "vraag/aanbod, economische situatie, alternatieven voor gas, geopolitiek" speelt de markt bijzonder goed in vanuit zichzelf overigens. Alleen die eerste niet "lange termijn visie van de overheid".
@wol Gut gut gut, jouw voorbeelden slaan als een tang op een varken
peterdh | 20-01-18 | 23:17
Daar ben ik het niet mee eens. Als er minder doden vallen door kerncentrales dan door auto's (even andere argumenten negerend) dan moet een overheid wat mij betreft niet als een populist inconsequent het ene verbieden en andere toestaan, maar de bevolking erop wijzen dat ze gewoon irrationeel is. Ik ben geen democraat in de zin dat de de meerderheid een willekeurige dictatuur mag vestigen. Als argument A gebruikt wordt in situatie X en overtuigend zou zijn, moet dat ook in situatie B. Net zoals de overheid in het bestuursrecht gelijke gevallen gelijk moet behandelen en niet zomaar het argument mag maken dat het nu eenmaal populair is. Openheid van de overheid en haar belangen en afspraken met de NAM ben ik overigens helemaal voor. En ook moet ze schade die ze veroorzaakt gewoon vergoeden.
LuckyGirl | 20-01-18 | 23:17
Eens, de overheid moet duidelijk aangeven wat haar afweging is en het volk niet stroop rond de mond smeren van "we vinden het zo erg" en "we zullen wat gas terugnemen" volledig wetend dat dat geen verschil gaat maken.
peterdh | 21-01-18 | 00:10
Hebben we al quantumcomputers? Misschien, als we consequenter overheidsbeleid willen moeten we niet elke 4 jaar de volledige Staten-Generaal of regering vervangen maar elk jaar een stukje, zonder kans op herverkiezing. Hoeven ze niet te regeren met hun volgende verkiezing in het achterhoofd. En wellicht op andere manier selecteren (als een jury via een loterij, IQ- en competentietesten wellicht). Krijg je mogelijk een wat langere termijn beleid. Of het gewoon inderdaad aan de markt overlaten met concurrerende diensten. Denk dat verzekeraars als UWV op zich best privaat kunnen functioneren, binnen wettelijke kaders, zoals de zorgverzekering.
MarcS | 21-01-18 | 10:22
Heb je ook een argument waarom? We veroorzaken op vele manieren risico's voor elkaar. Dat accepteren we omdat het consequent verbieden daarvan een enorme aantasting van je keuzevrijheid in het leven is en\of omdat tegenover het risico ook een voordeel staat. Dat is met gasboringen en de enorme winst die Nederland (ook Groningen dus) daarmee behaalt niet anders.
Hat is zo jammer dat we een waardevolle bodemschat hebben die bij het winnen ervan deze bijeffecten heeft.
We hebben de slimste engineers in Nederland. Ik hoop dat er een list vezonnen kan worden . Of het nou een verbeterde manier van winnen is, of van (her)bouwen van huizen.
Zonde om zo'n bodemschat te moeten laten zitten waar die zit...
Gewoon met z'n allen over op windenergie, de Noordzee vol zetten met turbines (wat al gebeurd), en de Italianen laten stikken.
De problemen zijn niet zo groot,het grootste probleem is de NAM die wil geen verantwoording nemen voor de schade die ze aangericht hebben.
Dat kost de aandeelhouders namelijk pegels die zullen het bestuur geheid afzetten als zij te toegeeflijk zijn.
De bestuurders die een vorstelijk salaris hebben willen hun ere baantje natuurlijk niet verliezen.
Helemaal mee eens . Alleen moet de regering dat wel aansturen natuurlijk.
@tuborg ol,
Alsjeblieft zeg, kan je niks beters verzinnen. Het windmolen idee werkt niet en zal dat nooit gaan doen.
@tuborg,
Wel lekkere ol trouwens
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 22:07
Sorry maar dit is mijn werk en je zit helemaal mis kan ik je vertellen...
stateofgreen.com/en/profiles/danish-e...
Vermoedelijk is Denemarken binnen tien jaar honderd procent groen op hun energie, en ze zijn aan het voorbereiden wat Noorwegen van de zomer besloten heeft. Een verbod op benzine motoren.
Nederland daarintegen krijgt een ongelofelijke boete om de oren van de EU in 2021, ga maar vast sparen want de belasting zal omhoog gaan.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 22:09
;) ik weet het, ik nam zojuist een slok.
@ Tuborg ol,
Eh ja mooie grafieken en planningen maar je gaat mij niet vertellen dat wind energie de hoofd energie leverancier gaat worden . Leuk voor erbij maar je zal toch veel meer aandacht aan de opslag van energie moeten besteden. Veel te duur ook trouwens.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 22:27
Wind is de hoofdl everancier in Denemarken, aan dat feit kan je niks meer veranderen.
Er zijn al innovative oplossingen voor opslag, fjorden vol pompen en met krachtcentrales de energie terug winnen tijdens een dip.
De windvrije dagen op de Noordzee zijn trouwens behoorlijk beperkt, en met de hedendaagse ontwikkelingen op de turbines leveren ze al een redelijk vermogen bij 3 Beaufort.
@Tuborg ol,
Whahaha boete van het Brusselse boeven gilde. Ja zou best kunnen maar op grond van wat? Mijn inziens is de EU onze grootste vergissing geweest.
@ tuborg,
Ja jammer fjorden hebben we in Nederland niet zoveel en volgens mij is Dennemarken ook zo plat als een pannenkoek. Het hele probleem in de huidige situatie is dat als je de opgewekte energie op het grid gooit moet de kolen/ gas centralen gas terug nemen wat voor het milieu alleen maar slechter is. Die centrales draaien het “schoonst” vol gas.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 22:32
Dit is een nieuw voorstel en dankzij dat artikel kan ik de oude even niet zo snel meer vinden. Het ontwerp is ongeveer hetzelfde en Nederland is behoorlijk de lul qua uitstoot.
www.fluxenergie.nl/voorstel-europese-...
@ Tuborg. Haha.... Ja sorry mijn inziens Is dit door Al Gore climate change ,the new opium of the masses. Begrijp mij niet verkeerd, het is een nobel streven om onze carbon footprint te minimalizeren maar ik ben bang dat de huidige maatregelen niet gaan werken.
Begin nou eens het LPG autorijden te promoten en free valve technologie. Oh ja dan nog iets iedereen loopt zich maar druk te maken over dat plantenvoedsel. (CO2) in de lucht, Ik zou me veel drukker maken over de miljarden kubicemeter Carbon hydrates die bij enkele graden temperatuurs verhoging oplossen en de lucht vergiftigen.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 23:40
De footprint zal mij de anus oxideren, wat ik hiermee bedoelde was de boete die we (jullie) gaan krijgen van de EU.
Datgaatniegoed | 20-01-18 | 23:40
Je bedoelt dat mijn pasta en brood zomaar zullen verdwijnen??
Wow sjeit!
@tuborg ol,
Plop... ik trek er nog maar een bij open SKOLL . Het zal allemaal best wel maar ik heb met de EU en het hele climaat verdag al zowiezo helemaal niets. Brexit gaan we ook voor betalen . De EU en dat milieu verdrag zijn op hol geslagen money pits waar je eindeloos geld in kan blijfen donderen.
@Miko
Que?
Datgaatniegoed | 21-01-18 | 00:07
Nou koolhydraten zetmeel en zo
@Miko,
Carbon hydrates staat voor koolwaterstoffen waar onder CH4 methaan behoord. Een hydraat is een soort ijs vorm die onder een bepaalde druk en temperatuur ontstaat en in die toestand blijft totdat druk of temperatuur veranderd. Aangezien iedereen zich druk loopt te maken over” global heating” en de 400 PPM CO2 ben ik veel huiveriger van CH4 dat van vast naar gas gaat.
Datgaatniegoed | 21-01-18 | 00:48
Hydrocarbon bedoel je?
Datgaatniegoed | 21-01-18 | 00:48
Maar ik snap het. De methaan meren liggen meestal o zeer grote diepte ,zo snel warmt dat niet op. Misschien wel in de permafrost. Maar ach, dan word het gewoon warmer.
Feynman kauwt voor de reaguurders alles voor tot in het finesse van de doem scenario's. makkelijk voor de minder intellectuele reaguurders deze krijgen voor gekauwd voedsel om tegen het kabinet Rutte te ageren.
Je moet de groningers toch een beetje helpen.
*onder tafel duikt*
Ik ageer al jaren tegen het kabinet Rutte. Ook zónder de puike bijdragen van Feynman dus die hebben er niets mee te maken.
Feynman overdrijft!
Lupuslupus | 20-01-18 | 21:43
En dat is maar goed ook alle neuzen de zelfde kant op is niet wenselijk in een democratie.
Nu zal het niet makkelijk zijn voor u om valide argumenten te vinden omdat het economisch uitstekend gaat maar ik blijf erbij terechte kritiek is gezond.
Ik ageerde al tegen Rutte nog voordat het cool was.
De column opschrijven met alle goede dingen die Prutte in dit dossier brengt zal ook veel te moeilijk zijn geweest.
@botbot,
Argumenten tegen VVD, lastig?
HAHAHAHA
Waar is het bedrijf dat een systeem ontwikkelt om onder fundamenten een versteviging te regelen. Voor de Zeeuwse waterwerken waren de meest extreme vaartuigen ontwikkeld om matten te leggen en te storten.
Het moet toch een fluitje van een cent zijn een fundament compact te maken. Waar blijven die studenten/alumni Technische Universiteiten?
Bijvoorbeeld in de kruipruimte een stalen raamwerk verankeren, fijngazig net eronder en volspuiten met foam?
Het voordeel van de Zeeuwse waterwerken was, dat ze konden beginnen op een blanko papiertje.
In Groningen staan al complete steden en dorpen, je kan ze er moeilijk uit schoppen en in tien jaar complete dorpen en steden slopen en aardbeving bestendig herbouwen. (want dat bestaat gewoon, op rubberen matten bouwen enz)
Tuborg øl | 20-01-18 | 21:41
Het ging hier even om oplossingsgericht denken. De omstandigheden doen er niet toe, die zijn in het ene geval lastiger dan andere. Bij de waterwerken zijn gigantische bedragen in niet bestaande technologie geinvesteerd, daar gaat het om. Dat kan voor fundamentenversterking ook als dat nodig is.
bodemloos | 20-01-18 | 22:20
Dat is waar maar de pub word pas gesloten nadat de drinker gestorven is. (vrije lørdag interpretatie naar Tuborg øl)
In Zeeland waren in 1 keer zoveel slachtoffers gevallen dat er bergen verzet moesten worden.
Zolang er niet een compleet dorp in een sinkhole verdwijnt zal er jammergenoeg niks gebeuren.
Tuborg øl | 20-01-18 | 22:28
Jij wint, alleen de doden tellen.
bodemloos | 20-01-18 | 22:34
En daar ben ik alles behalve tevreden mee, dat alleen de doden tellen.
Het gaat nu over Groningen. Straks over constant overvliegende vliegtuigen, chemische dump door de lucht of windmolenoverlast. Even goed opletten nu hoe de overheid in combinatie met het bedrijfsleven gaat fixen wat ze bij andere mensen hebben kapot gemaakt om er zelf beter van te worden. Wat zo simpel is het. Als jij bij de buren iets sloopt ben je ook verantwoordelijk.
En de volgende keer bij jij misschien aan de beurt met zoiets. Dan wil je ook niet dat ze zich drukken voor hunnie de grote Mercedes.
U doelt met die chemische lucht op de extra kolencentrales? Ik begreep dat stukje niet.
Groningen, van oudsher een PvdA bolwerk,
en die Groninger maar denken dat dit PvdA voor hun belangen op kwam, wat een grap zeg, ik lach me een scheur in je huis.
Karma is a bitch! Lees je mee barbibaar!
Ik vind het een beetje triest om die mensen hun stemgedrag te verwijten want de meeste politici zijn niet te vertrouwen. "Kóóp dat huis, kóóp die auto, de renteaftrek staat als een huis"..... Straks de BTW omhoog van 6 naar 9% voor de meest noodzakelijke levensbehoeften. Dat is een verhoging van 50%!!
Lupuslupus | 20-01-18 | 21:51 mee oneens. Het helpt ook je wat te verdiepen in op wie je stemt. Jezelf echt te informeren. Anders kunnen we wel ophouden. Voor wat betreft het liegen vsn politici verwijs ik naar holman vandaag in het parool. Wat kan die kerel stukjes schrijven!
Hufterst | 20-01-18 | 22:15
Hierin ben ik met u eens, heel krom gezegd klinkt het een beetje als 'wir haben es nicht gewußt' je hebt verdomme een verantwoordelijkheid.
Je hebt dingen kapot gemaakt. Dan moet je dat fixen. Moeilijker is toch niet?
Potje breken, potje betalen, zeggen we hier in Zeeuws-Vlaanderen.
Helemaal mee eens.
Maar, stel nu dat al die woningen in Groningen aardbeving-bestendig zijn tot laten we zeggen kracht 4.5 Richter. Zouden de Groningers het dan bezwaarlijk vinden als er weer gas gewonnen werd, wetende dat ze veilig zijn en dat er hooguit een kopje kan sneuvelen? Met andere woorden is het dan niet juist zaak als de wiedeweerga alle huizen te versterken, zodat we nog laten we zeggen 2 - 3 decennia gebruik kunnen maken van het Groninger gas? Zo maar een gedachte.
En verder las ik dat 112-meldkamers verouderd zijn en dat men graag een gsm-locatie-bepalingssysteem, de Advanced Mobile Location (AML), willen implementeren. Geschatte kosten: 100.000 euro. Een koopje. Zeker, als je beseft dat het levens kan redden. Echter:
"Uit interne politiedocumenten van afgelopen zomer staat dat 'de benodigde infrastructuur eind 2017 gereed zal zijn'. Maar op vragen van RTL Nieuws antwoordt de Nationale Politie (PDF) dat de directe locatieherkenning in Nederland niet is ingevoerd 'omdat het technisch moeilijk te implementeren is en dat tijd kost'. De politie verwacht dat komend halfjaar een besluit wordt genomen over de implementatie van AML, maar kan niet zeggen wanneer de techniek dan ook zal gaan werken. "
bron: www.rtlnieuws.nl/nederland/techniek-m...
Overheid en IT, ze zoeken denk ik een aanbieder die het voor 200 miljoen wil instaleren zodat het niet werkt.
Als je zou eens naast 112 een standaardnummer voor niet-levensbedreigende meldingen zou hebben, 117 of zo, dan weten mensen sowieso wat ze moeten doen en loopt het leven van je kind geen gevaar door overbelasting van een netwerk. Nu denken blijkbaar veel mensen 112 = algemeen alarmnummer politie of zo. Is niet. 112 = spoedgeval.
@Tuborg
Ik verzuchtte hetzelfde toen ik het hoorde.
Vervelende is dat dit al ruim drie jaar geleden bekend was bij de politie.
Geen link want via bezoekers van het Maison gehoord.
Om te zorgen dat er geld richting Groningen gaat is het nodig om eerst een moloch van een bureaucratie op te tuigen in Den Haag. Zodra zo'n eigentijdse super-organisatie bestaat met heel veel ambtenaren, die heel veel belangrijke plannen produceren, dàn gaat er geld vrijkomen. Het enige wat in Den Haag indruk maakt: wie heeft de logste en gewichtigste bureaucratie. Dan gaan de ruggen krommen en wordt er gebogen voor de nieuwe potentaat. Zonder gekheid: richt een apart Groningen ministerie op voor hoe ná de lege gasbel. Leer de taal van Den Haag spreken, die ze het best verstaan.
Viva la catagroningen!
Dit is een reaguurseltje lager maar het idee van bv 117 voor niet levensbedreigende zaken van -kloopindesloot en nog wat- vind ik zo gek nog niet.
Enige maanden geleden liep hier een burenruzie uit de hand maar het algemene politienummer 0900-8844 is eigenlijk te groot en weet ik niet uit mijn hoofd wel 112 .
Het liep gelukkig allemaal goed af (alhoewel een van de betrokkene wel zijn vrouw belde dat hij met de dood bedreigd werd(was niet waar maar dat terzijde)
En toen kon ik toch even niets anders bedenken dan 112.
De zaak speelt al jaren is bij de hermandad bekend en is afgelopen week door de meervoudige rechtbank behandeld dus het is niet helemaal loos alarm
Een dode is goedkoper dan een invalide.
Of, zoals Stalin zei:"Geen man, geen probleem".
'Een dode is een tragedie, één miljoen doden een statistiek.
Een beetje vrachtwagenchauffeur moet zijn wagen EN zijn eigen grenzen kennen. Scherp de zaak nog meer aan en het gaat nog steeds fout. Feynman wil nog meer regelgeving??
Chauffeurs moesten van baas rijden in storm: 'Geen gelul, gewoon de weg op'
www.ad.nl/binnenland/chauffeurs-moest...
Duidelijk lijkt mij, meer wetgeving om dit te voorkomen.
Gek, dat vliegtuigen niet mogen landen of juist aan de grond worden gehouden bij bepaalde verwachte windsnelheden, maar dat vrachtwagens gewoon (moeten) gaan rijden.
"Volgens Rijkswaterstaat hebben chauffeurs ook een eigen verantwoordelijkheid."
Waarom niet de werkgevers?
Nog even en de chauffeurs moeten zelf voor de schade opdraaien.
kweethetooknietbeter | 20-01-18 | 21:32
Vermoedelijk omdat piloten en vliegtuigmaatschappijen verantwoordelijk zijn voor honderden burgers.
Als een omvallende vrachtwagen een auto plet is het 'oops, één dode'.
LuckyGirl | 20-01-18 | 21:34
Juist, net als in de vaart na het ongeval met de 'Harold of free enterprise' 193 doden.
Nadat het onderzoek was afgerond is er dankzij de resultaten besloten dat het management van een bedrijf medeverantwoordelijk is voor het reilen en zeilen aan boord.
VCA ook zo een mooi begrip. Alle verantwoordelijkheid bij de werknemer. Ik heb regelmatig geweigerd mijn werk uit te voeren vanwege het weer. Het was een leuke casus geweest, mocht het misgaan. Ik had het gelijk aan mijn kant.
@Ce Ca. Gelijk hebben is een. Gelijk halen bij een rechter is een andere dimensie.
Over mensenlevens valt inderdaad nooit te onderhandelen. Dit wordt dus nu staand beleid en we gaan dat doortrekken tot aan de territoriale wateren van Libië.
Dat zal jullie leren!
Yay, Australische stijl border patrol in de middellandse zee.
Ik hoop dat het geld voor Palestina -13 miljoen, kadootje van Nederland- inmiddels goed is aangekomen..
Parijs is namelijk een verdomd dure stad..
En Groningers: reken nergens op en emigreer naar Friesland ofzo, ongeveer dezelfde cultuur.
Is ook goed om die genenpoel wat op te schudden...
Haha, ik kan volledig meegaan in uw denkwijze maar ik werk met friezen en groningers.... water en vuur.
Ach ze hoeven toch niet naast elkaar te wonen? Gewoon wat dorpen uit de grond stampen. Nee gekheid natuurlijk. Groningers willen gewoon veilig in hun eigen provincie (blijven) wonen en de Staat heeft maar te zorgen dat dat gebeurt.
Zo'n fakkeloptocht is prachtig maar zal niets veranderen dus is er zwaarder geschut nodig om Den Haag wakker te krijgen.
@Tuborg øl
Mwoah
Lupuslupus | 20-01-18 | 21:27
Mocht het zover komen dat er een dodelijke aardbeving gaat plaatsvinden dan denk ik dat de groningers niet naar den haag gaan maar naar de boorputten van de NAM, wat achterblijft zijn rokende puinhopen.
@Lupuslupus | 20-01-18 | 21:27
U stelt een uitbreiding van het bekende carbidschieten voor?
Ben benieuwd wanneer het ministerie van waarheid dit als fakenieuws gaat bestempelen.
Niet nodig, zelfs hier neemt bijna niemand het op voor de Groningers.
Ik ben het even kwijt, maar hoeveel doden zijn er al gevallen in Groningen? Feynman, de Al Gore van de aardbevingen.
Vandaag een stuk of 20 in de leeftijd van 83 tot 96 jaar...
Hemeltjelief!!!
Oh geen doden is geen probleem?
Toen in Amsterdam de kopjes op de schoteltjes rammelt en, werd het boren stilgelegd. Huizen gestut, gerepareerd en eigenaren gecompenseerd. Meer willen de Groningers niet.
"Veiligheid is niet onderhandelbaar. Nergens."
Ipso facto.
Zullen de groningers leuk vinden, meer regeltjes uit den haag.
Tevens ben ik voorstander voor zeer zware regels omtrent buitenlandse transportbedrijven.
Om te beginnen geen vrachtwagens in de spits meer in de randstad.
Dit is wat er mis is:
www.facilitiesnet.com/facilitiesmanage...
Ce ca! | 20-01-18 | 21:16
Op naar blockchain met de juiste algoritmes, dan kunnen de managers lekker naar huis ipv stroop te spelen.
Tuborg øl | 20-01-18 | 21:19
Het Anglo Saksische model met een sausje USA er overheen. Dat is wat er mis is.
De USA = USB= United Skull and Bones.
Geweldig goed stuk, waarde Feynman. Hulde.
Daar sluit ik mij graag bij aan.
Feynman is ongekend.
Al Gore is er niks bij.
Zeker weten, geweldige column van Feynman weer.
Al Gore?
Hebben we het over de beter bekende G. Orale
Aleen blijf ik opperen: mijd de ik-vorm. Dat geeft een stuk eenvoudigweg meer gezag en zeggingskracht.
Feynman is een doemdenker, net als Al Gore.
Code Paars is een betere duiding!
Ik zou toch oppassen met een fakkeloptocht, met al dat gas.
Lol
Ik vroeg me af of die Groningers die meeliepen, thuis de verwarming hebben uitgezet.
128 doden and counting.
-
Het is idd w8ten op de eerste dode. Geheel ingecalculeerd!
#fakennews.
Er is een grote gasbel ontdekt onder Den Haag,Wassenaar en het Gooi. :)
En alles voor de aandeelhouders van o.a. Shell, waaronder die lui van van Amsberg. U weet wel: wij, bij de gratie........... enz. enz.
En die laten het Rutte opknappen, of juist niét!!
@ demaup | 20-01-18 | 21:16
Wat kost een mensenleven nu eenmaal. Niks tot weinig. Zolang de aandeelhouders maar hun deel krijgen.
Een mensenleven in onze westerse maatschappij kost om en nabij de 1 miljoen euro. Dus voor miljarden uit de grond gehaald, maar een foute fooi voor de onherroepelijk dramatische gevolgen (die men waarschijnlijk na jaren procederen pas erkent en uitkeert) en vooral geen mitigatie van de risico's op instorten, want dat is voor deze risico groep te "duur". Ik begrijp dat er aantal Groningers gewoon helemaal kapot gaat van de stress dat hun woning instort als ze thuis zijn. Groningen is een uitgebuite kolonie die vernield en berooid wordt achter gelaten!
Groningse woningen zijn nooit op deze aardbewegingen gebouwd. Schandaliger handelen dan het ministerie i.s.m. NAM advocaten nu doet is nauwelijks denkbaar.
Men gaat over lijken en vernielt niet enkel woningen maar ook heel veel levens van onschuldige burgers. Schandalig !!!!
REAGEER OOK