achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@asielzoekers

Bassiehof - Dit JA21/PVV-duo gaat dinsdag laten zien of de Tweede Kamer nog ballen heeft

Privacy asielzoekers of nationale veiligheid

Diederik Boomsma (JA21) en Marina Vondeling (PVV)

Iedere dinsdag tussen het Vragenuur en de Regeling van Werkzaamheden stemt de Tweede Kamer over de moties van de week daarvoor. Komende week even opletten wat er gebeurt met de voorstellen uit het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid, nr. 3590 en nr. 3591. De ene motie is van Diederik Boomsma (JA21) en de andere van Marina Vondeling (PVV). Ze drinken niet alleen hun watertje tegelijk zoals op een van de weinige foto’s waar het politieke stel samen op te zien is, maar dienen ook synchrone moties in.

De ene is wat langer (338 woorden, je kan Boomsma wel uit NSC halen, maar de NSC’er niet uit Boomsma) dan de andere (75 woorden), maar beide moties beogen hetzelfde: telefoons en andere gegevensdragers van asielzoekers moeten weer gecontroleerd worden.

Dat zit zo. Eind mei concludeerde de Inspectie Justitie en Veiligheid na onder meer uitspraken van de onvermijdelijke Raad van State dat de wettelijke grondslag om telefoons en laptops van asielzoekers te onderzoeken, ‘ontoereikend’ is. Daarom mocht de Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA) niet langer foto’s en de contactenlijst van asielzoekers bekijken.

De DISA probeerde het nog door de asielzoekers om toestemming te vragen maar ook dat deugt niet volgens de Inspectie. Reden: “Vragen om toestemming is in dit soort gevallen doorgaans niet passend in de verhouding tussen burger en de overheid en daarom problematisch. Een asielzoeker is afhankelijk van de overheid. De telefoon niet afgeven, kan in zijn beleving mogelijk zijn asielprocedure schaden.” Het staat er echt.

COA-baas: 'Er is geen gebrek aan opvangplekken'

oh huh wat zeuren we dan

Tussen het rondbellen bij sporthallen en het ophoesten van dwangsommen door heeft COA-baas Joeri (?) Kapteijns tijd gevonden om ff te kletsen met het AD over hoe moeilijk het COA het heeft. Kapteijns blijkt naast fulltime asielzoekersspreider ook parttime OMDENKER, blijkt uit de verhelderende mededeling dat er "geen gebrek aan opvangplekken" is. Dan horen we u al denken 'Goh Joeri wat lul je nou', maar Joeri begrijpt het juist volledig. Er is een "GEBREK AAN WIL", aldus het hoofd van de Combinatie Opportunisten + Ambtenaren. Zo heeft Nederland ook geen gebrek aan huizen, er zijn gewoon te veel mensen die nergens kunnen wonen. Het klimaat verandert niet, er zijn gewoon te weinig plekken waar het klimaat hetzelfde blijft. De benzine is niet duurder geworden, je kunt per euro gewoon niet meer zoveel benzine krijgen als eerst. Er is geen overlast van azc-criminaliteit, er zijn gewoon veel incidenten met asielzoekers die de wet overtreden en daar hebben sommige mensen last van. Ook is het volgens Joeri zo dat gemeentebestuurders vaak wel WILLEN samenwerken met het COA, de lokale bevolking en de gemeenteraden (ook wel: de gemeente die ze besturen) willen het dan weer vaak niet. Stom! Maar al met al vallen de problemen dus best mee. Misschien hebben we ook helemaal geen disfunctionele asielketen. Misschien hebben we te veel asielzoekers?
Instant update - Mogelijk EXPLOSIEF gevonden in aanstaand COA-locatie Nuenen. Hoe gaan we dit omdenken?

Terugluistertip! Ambtenaren benaderen verslaggevers Het Parool over 'rechts in de kaart spelen' na benoemen diefstallen door asielzoekers

Voor als u het gemist had

Podcastje van een paar dagen terug, desalniettemin een niet minder boeiende TERUGKIJKTIP. De laatste tafelpraat van Het Parool met de in NL excellerende misdaadverslaggevers Wouter Laumans & Paul Vugts en heus niet omdat we ze nu ineens veren in de reet steken, want dat deden we eerder ook al. Het gaat over het artikel rond toenemend geweld bij winkeldiefstallen in de Amsterdamse binnenstad. Dan legt Paul Vugts uit wie daar doorgaans verantwoordelijk voor zijn (vanaf 16.00): 1. de grote groep daders zijn jonge asielzoekers uit asielzoekerscentra verspreid door Noord-Holland, voornamelijk Zaandam, 2. 'veel Syriërs, alleenstaande reizigers' en 3. arbeidsmigranten, waarbij u moet denken aan Bulgaren. Nou ja, prima dat-ie het benoemt natuurlijk, u wist het al wel, ook bijvoorbeeld uit het tv-programma Bureau Burgwallen, waar Amsterdamse agenten moedeloos worden van de bureaucratische onmogelijkheid om al die 'gelukszoekers' aan te pakken.

Vanaf 18.00 wordt het interessant: "Er kwamen heel goede reacties van: 'Hehe, eindelijk wordt het gezegd', maar wat je ook, óók van ambtenaren, hoort: 'Oei oei oei, met dit artikel spelen jullie rechts in de kaart'." Laumans werd in privésfeer aangesproken: "Ik werd aangesproken van: 'Als je dat zo specifiek meldt, dan speel je Geert Wilders in de kaart'." Nu hebben we allemaal wel zo'n oom op de verjaardag, maar nog even terug naar die ambtenaren van Paul Vugts. Amsterdamse AMBTENAREN die actief bezig zijn met het benaderen van journalisten om keiharde feiten over gewelddadige diefstallen uit de krant te houden omdat het... 'rechts' in de kaart zou kunnen spelen, het lijkt verdorie wel of ze in Amsterdam NIKS hebben geleerd. Column van Vugts hierrr + passage na de klik.

12 buitenslapers in Ter Apel wegens BUS GEMIST

asielzoekers die de bus niet misten

Allemaal de schuld van Geert Wilders dat het aantal asielzoekers in Ter Apel (vol) al tijden ruim boven de 2000 zit. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat andere gemeenten dan maar asielzoekers opvangen. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat het Drentse Roden vannacht aan de beurt was. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat er een bus was geregeld om asielzoekers van Ter Apel naar Roden te vervoeren. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat 12 asielzoekers te laat aankwamen en DIE BUS MISTEN. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat de asielzoekers die de bus misten een nacht buiten moesten slapen. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat mevrouw de IND-baas maar weinig verwacht van het EU-migratiepact. Allemaal de schuld van Geert Wilders dat dit de situatie in Nederland is. Maar gelukkig worden we wereldkampioen. Schuld van Geert Wilders.

Steeds gewelddadigere dieven in binnenstad 020, 'vaak jonge asielzoekers', politie kan niks

Lieve Stad

Pets boem stukje waarheid over De Lieve Stad van Liefde en Hoop en een hoop liefde of hoe noemen ze zichzelf in Amsterdom ook alweer op de voorpagina (jawel!) van Het Parool: ‘Groepjes jongens stelen niet alleen, maar beroven, bedreigen en mishandelen ook’: alarm om steeds gewelddadigere dieven in Amsterdamse binnenstad. En wat voor "jongens" dit zijn, wordt ook gewoon: benoemd. "We hadden natuurlijk altijd winkeldiefstallen, maar in het verleden waren de dieven, bijvoorbeeld oostblokkers, sportief: ik steel, ik ben gepakt, de volgende dag zwaaien we. De laatste jaren hebben we véél meer last van vooral jonge asielzoekers, vaak Syriërs." Nou ja zeg. "Opvallend vaak komen de groepen uit asielzoekerscentra zoals in Wormerveer of Zaandam, en soms uit Ter Apel. “Die groepen komen elke dag, ze leren de trucs en kneepjes in de azc’s. Ze weten precies wat wij en de winkeliers wel en niet mogen. De minderjarigen hebben sowieso het gevoel dat ze vrij spel hebben."" En de politie doet dus niks want de politie kan niks dankzij onze rechtsstaat! "Als ik ze heb betrapt en een boete wil opleggen, zeggen ze natuurlijk dat ze geen geld hebben. Dan laat ik ze hun telefoon inleveren als onderpand. Ik heb hier acht telefoons liggen. De politie wil dat ik de Syriërs hun winkelverbod óók in het Arabisch opleg. Dan ga ik maar met AI aan de slag. Ik heb wel 250.000 euro schade op jaarbasis, maar ík krijg al dat extra werk en gelazer."

De: groetjes

DWANGSOMJOURNAAL. Harderwijk wil nu echt af van opvang met 800 asielzoekers, boete tot 8.190.000 euro voor COA

Daar gáán we weerrrrr

Het COA, een organisatie met gigantische problemen temidden van een nationale crisis maar ook een die: schijt heeft aan alles. In Harderwijk heeft het COA bijvoorbeeld een GIGANTISCH opvangcomplex, bekend van steekpartijen en drugsoverlast, waarvoor in 2016 een vergunning werd bemachtigd met een maximale looptijd van 10 jaar. Die 10 jaar zijn nu verstreken, maar ondanks dat het COA die deadline al jaren had kunnen zien aankomen, zit het azc nog bommetjevol met ruim ACHTHONDERD asielzoekers. De gemeente besluit nu over te gaan tot een populaire oplossing: een nieuwe deadline over 3 maanden en na die tijd een dwangsom van 91.000 euro voor het COA, oplopend tot 8.190.000 euro. Klinkt leuk en lekker daadkrachtig, hoewel het natuurlijk UW GELD is waarmee een potje vestzak-broekzak wordt gespeeld, maar het gaat voor geen ene hoerenmeter werken. De zakken van het COA zijn ontiegelijk diep (ahem, vorig jaar 79 miljoen uitgekeerd alleen al aan wachtende asielzoekers), gemeenten in de rest van het land schieten niet te hulp omdat ook hun inwoners er klaar mee zijn en dus hebben de dwangsommen ook al niet gewerkt in Ter Apel, Hardenberg, Epe en wellicht binnenkort Almelo. In Noord Nederland opent ondertussen elke avond ergens een sporthal zijn deuren als noodopvang omdat het anders in Ter Apel te onveilig wordt, terwijl er wekelijks weer honderden nieuwelingen aankloppen. Giet tijdens een aardbeving van 9.0 op de Schaal van Richter benzine over je lijf, steek jezelf in de fik, hak je beide armen af en probeer dan een omelet te bakken. Dan is je situatie nog altijd leuker en tevens makkelijker te overzien dan die van onze asielketen. Dus nee, dat azc in Harderwijk gaat niet binnen 3 maanden sluiten. Die boete gaat ophopen tot in de miljoenen, dat is voor het COA een formaliteitje en waarschijnlijk al lang ingecalculeerd. Harderwijk, waar ooit alleen dolfijnen en Volkert welkom waren, is nog lang niet van de problemen af.

Burgemeester Jack de Vries verzet zich tegen eigen gemeente Maassluis die zich verzet tegen spreidingswet

jack de vries

Het gebeurde in Maassluis. De nieuwe coalitie van Leefbaar Maessluys en de VVD aldaar heeft het voornemen om plusminus precies nul (0) asielzoekers op te vangen. Maar daar steekt CDA-burgemeester Jack de Vries, bekend van internet, zijn stokje in voor. Hij wil Maassluis namelijk juist opengooien voor asielzoekers (omdat die soms best gezellig zijn) en de spreidingswet uitvoeren (omdat die zo fantastisch werkt). Jack de Vries is immers een echte bestuurder, en bestuurders doen wat de mensen niet willen. En nu dus ook wat zijn eigen gemeente niet wil. Donderdag is er een debat in de raad en als hij persisteert in zijn verzet is er maar een uitkomst mogelijk: een nieuwe burgemeester zoeken voordat Jack de Vries te machtig wordt.

Hier ontstond frictie

Syriërs. Het is echt compleet krankzinnig

Dit wordt een periodiek dingetje zo maar toe maar weer

Misschien zijn dit Syriërs, misschien ook wel niet

Compleet krankzinnig. Echt compleet krankzinnig is het dat, zoals het nu lijkt, groepen Syriërs andere Syriërs voor de ogen van argeloze vakkenvullers de vernieling in rammen en op het hoofd stampen in een Groningse supermarkt. Het loopt de spuigaten uit en het is écht compleet krankzinnig met die Syriërs. Syriërs terroriseren Baarn, Syriërs terroriseren Den Bosch, Syriërs terroriseren Utrecht, Syriërs terroriseren Arnhem, Syriërs terroriseren Groningen, Syriërs terroriseren Nijmegen, Syriërs terroriseren Eindhoven, Syriërs terroriseren Ter Apel, Syriërs terroriseren gewoon ieder dorp waar ze maar terecht komen.

Syriërs steken, snijden, stelen, vechten, verspreiden IS-propaganda, willen aanslagen plegen, pikken knuffels, slashen, verkrachten, verkrachten nog meer, gaan achter de vrouwen aan, roven, gaan achter familie aan, beroven, spugen en goh hadden we daar iets aan kunnen doen? Nou, vast, want we WETEN en WISTEN dat een groot deel van die Syrische gasten psychisch verknipt is en dat lees je óók gewoon bij de NOS. Maar wat doen we in Nederland? Iedere week, week na week, jaar na jaar en kabinet na kabinet, laten we doodleuk 800 - 1.000 asielzoekers de poort passeren: voor een groot deel jonge, alleenstaande mannen uit Syrië. Nog even los van het feit dat het COA werkelijk geen flauw idee heeft WIE PRECIES ze binnenlaten is er géén capaciteit, geen mankracht om te handhaven, géén plek, géén woning, géén draagkracht, géén politieke daadkracht, géén sturing en het is echt: COMPLEET KRANKZINNIG.

Wel, dan zal er vast wel hard worden opgetreden tegen al die psychisch getroebleerde idioten die hier de boel komen verzieken? Tuurlijk! Robbie Jetten ligt de helft van de tijd met z'n slurf in het water waar-ie zich laat prikken door kwalletjes en de andere helft is-ie bezig met het orkestreren van jolige postjes op social media, met z'n vrindje of omdat-ie al 100 dagen op de troon zit. We hebben VVD'ers die al 100 jaar hetzelfde roepen, we hebben PVV'ers die ook maar wat roepen en we hebben heel veel mensen links van D66 die eigenlijk alleen maar méér asielzoekers willen - hell, we hebben zelfs VVD'ers die alleen maar méér asielzoekers willen. We hebben partijen die garen spinnen bij de ophef rond Syriërs omdat ze dan weer iets kunnen roepen over racisten (Denk), we hebben grote oppositiepartijen met een leider die doodleuk weigert te erkennen dat er sprake is van een asielcrisis (PRO), de partij ook die een gestoorde als Kati Piri hoog in de pikorde heeft die er alles aan doet om hier méér Syriërs te krijgen, we hebben volslagen overbodige Tokkelroomtankers van het CDA die tégen het asielbeleid stemmen dat hun EIGEN minister staat te verdedigen en het is echt niet omdat die politici kwaadaardig zijn (Kati Piri is dat trouwens wel), maar in veel gevallen zijn ze gewoon onvoorstelbaar naïef, of dom, of achterlijk. De media dan? De media lopen duchtig in de pas bij een paar semidictatoriale Belgen die van ieder krantje dezelfde eenheidsworst draaien, met algoritmisch gestuurde crack over symbooltjes op autobanden, en daar zetten ze dan heel trots onder: 'Dit stuk stond 2 jaar geleden ook al in de krant'. Kritische stemmen worden er per openbare executie uitgeflikkerd en mogen met een kulverhaal op het matje komen bij Karel Smouter, de plak SMAC van DPG, die als zelfbenoemd moreel gidsfiguur helemaal is verdwaald in de macaroni van policor kutjournalistiek. Bovendien: waarom zou je als medium scherp berichten over Syrische gangs die elkaar de vernieling in trappen als je Hanina Aiaiaiaiai of Blabla Knallieknallie kan aanstellen als columnist? Diversiteit, veel belangrijker! Bij talkshows zit iedere week weer precies hetzelfde bepvolk op schoot bij zo'n poepflauwe stoelenverkoper als Humberto Tan, de wandelende lachband die in 1992 z'n laatste kritische vraag stelde en sindsdien door heel hard HAHA te roepen bij iedereen in de kont glijdt, of in de Mens Health, of op een of ander congres om dagvoorzittertje te spelen. Gelukkig hebben we talloze BN'ers die zich massaal uitspreken tegen al die Syrische asielzoekers die jatten, roven, vrouwen verkrachten en aanslagen willen plegen! Grapje natuurlijk: BN'ers zitten massaal aan de petitieharing en lullen elkaar een beetje na in de hoop geaccepteerd te blijven door de goegemeente, want anders mogen ze niet meer uit elkaars envelopje snuiven op het Boekenbal, en voor je het weet worden ze niet meer uitgenodigd bij Beau of voor een of ander halfgaar schijtfeest met een rode loper. Wat BN'ers trouwens wél doen: Instagram voljanken met in de donkere kamer van Dedainokles ontwikkelde foto's van hun deelname aan de Rode Lijn, want hoewel het verkrachten van vrouwen door Syriërs in Nederland toch vooral een mannenprobleem is, is het verkrachten van vrouwen door Hamas-strijders in Israël toch vooral een Jodenprobleem. Ja, vogel die logica maar eens uit. BN'ers zijn zo fenomenaal betrokken bij het lot van die arme Gazanen, en die paar extra likes als ze weer met een Palestijnenvlag op de foto staan zijn ook mooi meegenomen, en als dat het niet is melken ze wel een of andere kanker uit voor wat extra social bereik. Het is écht: COMPLEET KRANKZINNIG. Burgers dan? Ja, DIE zijn de overlast door Syriërs zat, maar burgers zijn dan ook allemaal extreemrechts, of nazi, of fascist, of erger.

HOELANG accepteren we die vechtende, stelende, verkrachtende, terroriserende en stekende Syriërs dan nog? Oh ja nou mensen: heel lang, wen er maar aan, want het is: compleet krankzinnig. Dat is wat het is.

Steun GeenStijl met een paar euro per maand

Of doneer een compleet krankzinnig bedrag

Bedrag:

Kabinet helpt vrouwelijke statushouders met 'speciale aanpak' aan werk

Vrouwen speciaal, mannen niet???

vrouwelijke asielzoekers bij ter apel

Tien steden (die al bestaan) gaan meedoen met een proef om vrouwelijke statushouders sneller aan werk te helpen, omdat het percentage werkende vrouwelijke statushouders met 22% toch iets achterblijft bij het percentage van mannelijke statushouders dat werkt (zit iets onder de 50%). Goed, dat is een probleem dat in de hele samenleving speelt en op zich is het prima om asielzoekers aan het werk te helpen. Maar hee: EN DIE NIET WERKENDE MANNELIJKE STATUSHOUDERS DAN? Waarom krijgen die geen hulp? Wat heeft dit kabinet tegen mannen? En waar denkt dit kabinet dat zo'n seksistische proef toe leidt? Juist. Straks gaan de mannelijke statushouders overdag maar wat klaverjassen of rondwandelen, en misschien kiezen ze straks uit frustratie en verveling zelfs voor overlast of eisen ze de nacht op. We moeten er niet aan denken.

Feynman en/of Feiten – Wooncrisis

Vanaf augustus 2023 vangt België geen alleenstaande mannen meer op, sinds november 2024 vangen ze geen vrouwen en kinderen op. Hun asielinstroom kelderde de afgelopen twaalf maanden weer met dertig procent. Duitsland zag een daling van zestig procent. De VS zag een daling van 94% en zette miljoenen illegalen uit. Het kan wel.

Onze ambitie om elke vreemdeling desnoods een hotel te geven, is een carte blanche richting miljarden mensen in armoede en honger. Deze barmhartigheid vergeet de schaal van het leed in deze wereld ten opzichte van de capaciteiten van onze postzegel. We vergeten onze eigen daklozen, starters en andere urgente woningzoekenden.

Het duurt jaren voordat asielzoekers worden gescreend op terrorisme, oorlogsmisdaden en andere risico’s, dat moest binnen twee weken. Tegen de tijd dat het onderzoek start, is het meeste bewijs verdwenen. Dat is levensgevaarlijk binnen een AZC voor personeel, homoseksuelen, ongelovigen, vrouwen en kinderen, en dat is levensgevaarlijk erbuiten.

Ter Apel kent een terugkeercentrum, waar afgewezen asielzoekers verdwijnen voor de dag van terugkeer dankzij het Europese Hof. Dit centrum hoort niet naast een vliegveld, want met een beetje trammelant vertrekt dat vliegtuig niet meer. Ze mogen met de bus, want als de bus goed genoeg is voor onze minima, dan is het goed genoeg voor hen.

De EU heeft vorige maand terugkeerhubs goedgekeurd buiten de EU, tot intens verdriet van deze Europarlementariër van de VVD. We hebben lang het VK uitgelachen toen ze dit initiatief namen, waar je destijds nog een complete Brexit voor nodig had. Ze kunnen dan vanuit Rabat of Istanbul met hun thuisland in conclaaf, Jetten1 begint er niet eens aan.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.