Nederland pakt bloedheet hitterecord op de 14 augustus temperatuurmeting
Voor dat ijskoude De Bilt officieus, voor ons OFFICIEEL
Wat was het spannend, maar wat hebben we genoten!
Wat was het spannend: de westenwind verovert terrein, maar hoe snel? Vanuit het westen zag je het afgelopen uren afkoelen: zou dat bij meetstation De Bilt gebeuren voordat de 30,0 werd gehaald? Nope.
— Helga van Leur ☀ (@helgavanleur) August 14, 2025
3e dag tropisch. Als het morgen minstens 25,0℃ wordt, is de hittegolf een feit. pic.twitter.com/fUKFmoCxd3
Gefeliciteerd allemaal, we hebben het weer geflikt: Nederland heeft een nieuw ""officieus"" hitterecord gepakt op het onderdeel temperatuur meten op de 14e van augustus. Het vorige record van 33,4 graden in Gilze en Rijen stamt uit 2022, maar in 2025 branden we daar in VOLKERT VOLKEL gewoon met 0,2 graden overheen tot 33,6 graden om het record nog even wat scherper te stellen. Zo zijn wij Nederlanders, altijd op zoek naar verbetering en vooruitgang - noem het progressief. We mogen onszelf best een keer een schouderklopje geven, dit resultaat bereik je immers niet zomaar. Na een jaar lang trainen, bloemetjes water geven, comazuipen, touwtje trekken en, appels eten, op het strand liggen en Max Verstappen kijken, is enige borstklopperij wel het minste dat we verdienen. Voorts krijgt iedereen van het Hittecomité, gevestigd te De Bilt, een gouden plak en een gouden smak van de zon op uw rooie ruggetje of bolle buikie - we hebben het verdiend.
Voorbeschouwing! Trump ontmoet Poetin morgen om 21:30 Nederlandse tijd in Alaska
Niet de eerste keer dat de Maarschalken elkaar ontmoeten, maar wel de eerste keer sinds de Russische invasie van Oekraïne. En dat belooft wat. Trump heeft gezegd "binnen twee minuten" te zullen weten of een deal erin zit, tegelijkertijd zegt het Witte Huis dat het een "luisteroefening" wordt, en weer tegelijkertijd zegt Trump dat Rusland "ernstige consequenties" zal ervaren als de oorlog niet stopt na de ontmoeting en dat er sowieso landruil en frontliniebevriezing plaats moet vinden. Zijn we morgen om 21:30 live bij in het StamCafé.
Compilatie: Poetin in het Westen
VIDEO. Internetfenomeen Ibiza Final Boss ontmoet actrice Bonnie Blue
Het leven is mooi
De zon en de maan staan tegelijkertijd te stralen aan de hemel. U als gevorderd internetter weet inmiddels wel wie de Ibiza Final Boss is: deze ster die op Ibiza lekker stond te stralen en daarop door het wereldwijdeweb werd gebombardeerd tot winnaar. Ook bekend van het internet, maar dan iemand die juist heel veel dingen kán met haar ster: actrice Bonnie Blue. Een vrouw die in haar rollen een stuk eerder door de knieën gaat dan de zelfverzekerde Olympisch kampioene in het echte leven. Wat zich ontvouwt is een paringsdans rechtstreeks uit een Attenborough-film, waarbij het mannetje zich compleet onderdanig opstelt aan het dominante vrouwtje. En daarmee zijn we nog maar één shift-command-N verwijderd van een nieuwe film.
Mallorca-hoofdpersoon Mees Telkamp weet nog steeds helemaal niets
Mees de gangster
In de zomer van 2021 werd Carlo Heuvelman uit het leven geschopt door een groep bloeddorstige wilden uit Hilversum. Jessica Villerius (bekend van de Kinderen van Ruinerwold) maakte er een docu over die vanaf maandag te zien is op de NPO. Het AD heeft vast wat uitspraken verzameld, onder anderen van Mees Telkamp, een van de hoofdverdachten van het drama, over wie onze mailbox destijds al volstroomde dat hij in het Hilversumse te boek staat als extreem vervelende eikel en over wie De Telegraaf dito stuk schreef. Mees Telkamp ook die een queerpersoon online uitmaakte voor 'kkr inteeld je bent het diepste van de maatschappij' en over wie NRC schreef dat hij een vriend opdroeg het zusje van een belastende getuige 'te neuken', zodat hij haar met die beelden kon chanteren. "Later zegt Mees dat als hij vrijkomt hij de getuige 'gewoon pijn [wil] doen van binnen'." Mees Telkamp bij wiens getuige heel toevallig de ruiten werden ingekinkeld en Mees Telkamp die eerder, afgetapt in het arrestantenbusje, cryptisch sprak tegen de andere hoofdverdachte Sanil Boughlalah: "De waarheid is niet de waarheid, Sanil. Weet je nu wat de waarheid is?" En toen GeenStijl wat onderste stenen naar boven haalde: "Ze zijn boos op GeenStijl, een van de jongens stelt per app voor een baksteen bij het hoofdkantoor van de website naar binnen te gooien." Mees Telkamp schond voorwaarden van de rechtbank, gebruikte weer drugs, ging tegen het advies van de reclassering weer op vakantie en deed heel stoer en dapper over de beloning op Opsporing Verzocht.
WELNU, in de show van Villerius houdt Telkamp zich weer netjes aan de omerta: hij heeft niks gezien, hij weet niks, hij deelde wel wat klappen uit maar Carlo heeft hij niet gezien, maar als je iets te dicht bij de bron komt hangt een achterlijke idioot van een vader na een fles rode wijn in de voicemail om de toko te bedreigen. U mag de krokodillentranen natuurlijk zelf beoordelen - maar deze intimiderende, ontwijkende, chanterende en zwijgende klojo van een Mees Telkamp is niets anders dan een manipulatieve zak slachtafval. Dat u dat nog effe weet.
De Correspondent: "Meer journalisten vermoord in dit Gaza-conflict dan in Tweede Wereldoorlog"
Dit is: niet waar
De Correspondent in rouwkleuren
Maar: Klopt Dit Wel?
Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken! Waar het uw roze blog maandagochtend opviel dat er in de vaderlandse pers wel erg weinig aandacht was voor de banden tussen de door Israël vermoorde Al Jazeera-journalist Anas al-Sharif, zagen ze bij De Correspondent juist het tegenovergestelde. De westerse pers zou KARAKTERMOORD op hem hebben gepleegd door niet compleet (maar wel: bijna) te negeren dat hij in ieder geval werkzaam is geweest voor Hamas, talloze selfies met Hamas-kopstukken op zijn Telegram had staan en op 7 oktober een (meer dan een jaar later verwijderd) bericht plaatste waarin hij de barbaarse aanval op Israël steunde. Dat is het mooie van pluriforme pers natuurlijk, dat je ook lekker samen met Plant Een Olijfboom verontwaardigd kunt zijn door het RTLZ-bijschrift 'vermeend (eerste betekenis Van Dale: 'ten onrechte beschouwd als') Hamas journalist'.
Maar! Wat ze er dan altijd bij zeggen: een pluriforme pers is mooi, zolang iedereen zich maar bij de feiten houdt. En dan komen we op bovenstaand citaat, dat online al een paar dagen rondzong dankzij deze tweet van Amnesty International UK. Bron van de bewering lijkt dit paper (pdf) van de Amerikaanse hoogleraar journalist Nick Turse, die uitgebreid onderzoek heeft gedaan niets meer gedaan lijkt te hebben dan het turven van alle dode journalisten die zijn opgenomen in het Amerikaanse Journalists Memorial. Uiteraard worden in dat register omgekomen journalisten tijdens de eerste gelivestreamde genocide ooit beter bijgehouden dan tijdens niet gelivestreamde genocides.
Online wordt er uiteraard vooral op gewezen dat er in een zeker conflict tussen 1939 en 1945 ook heel veel mensen werden vermoord, waaronder heel veel journalisten (alleen al 1425 journalisten in de Yad Vashem database), wat de fout van Amnesty UK extra pijnlijk en extra dom maakt. Hier een uitgebreid draadje voor de liefhebbers. Extra wrang, voor mensen die niet van dode journalisten houden: Turse geeft in zijn eigen artikel expliciet toe dat er volgens zijn eigen telling alleen al in de Irak-oorlog meer journalisten zijn vermoord, maar dat die ook langer duurde en daardoor minder erg is.
Bottom line: natuurlijk klopt er niets, maar dan ook helemaal niets van de bewering dat Israël in de afgelopen 22 maanden meer journalisten heeft vermoord dan er in alle andere conflicten bij elkaar opgeteld zijn omgekomen.
En wij vragen ons af: hoe kun je zulke ongelofelijke onzin zonder blikken of blozen opschrijven en toch je eigen verontwaardiging over wat in Gaza gebeurt als morele meetlat gebruiken voor de berichtgeving van anderen?
Raar toch?
UPDATE 18/8: De tekst is inmiddels aangepast (kennelijk op 15 augustus), maar op bovenstaande vraag is geen antwoord gekomen.
ABN Amro-econoom Sandra Phlippen vindt alle populismestemmers dom, wordt lijstduwer D66
Match made in heaven
Soms denk je even dat ze bij D66 ook een beetje moe worden van wat voor een zelfvoldane quasi-elitaire club ex-trainees ze met zijn allen zijn, maar dan zetten ze weer zo'n omhooggevallen manager van het UWV uit het niets op nummer 2 op hun kandidatenlijst of gebeurt er dit. Sandra Phlippen, bekend van een Zomergasten-uitzending waarin ze uitlegde dat iedereen die niet op D66 stemt eigenlijk gewoon heel erg dom is, wordt lijstduwer voor de partij. Dat maken we op uit bovenstaand screenshot van het intranet van ABN Amro. Eerder werd al bekend dat Phlippen (bestuurslid van het wetenschappelijk bureau) meeschrijft aan het verkiezingsprogramma, dat dus wel weer lekker ingewikkeld gaat worden zodat de gewone mensen er niks meer van snappen. Op naar de nul zetels!
D66 campagne!
ROFLOL om de Amsterdamse... HYBRIDE BOOM
"Het is gewoon een struik"
Hahaha. Wat ze nu weer bedacht hebben in Amsterdam. EEN HYBRIDE BOOM! Bij "hybride" denk je al snel aan het beste van twee werelden. Bij hybride denk je aan progressie, vooruitgang en zin in de toekomst. Maar het is allemaal NEP, ZWENDEL en een HOAX. Om de verschrikkelijke opwarming van de aarde tegen te gaan in de kokende binnensteden bedenkt men nu zogenaamde SCHADUWMAKERS om die dodelijke hittestress te bestrijden. SJOEMELGROEN in plaats van echte bomen. Hoe kom je er op? Gooi toch die verschrikkelijke Stopera plat & maak er het Waterloopleinpark van! Heerlijk koel!
Terugkijken. VERHITTE DISCUSSIE Jack van Gelder vs. Henri Bontenbal over ASIELMIGRATIE
Discussie, debat!
Ja Henri Bontenbal. Dat krijg je dus als je aan tafel gaat zitten bij De Oranjezomer. En dat krijg je zeker als je na een vraag van Thomas van Groningen over hoeveel ASIELmigratie je acceptabel vindt, je een cijfer (nou ja, een 'bandbreedte') noemt over totale migratie. Dat is de vraag ontwijken en de discussie verleggen. Dan kun je vervolgens je tegenstander verwijten dat die maar feitenvrij wat zit te zwammen, maar dat is niet zo gek als degene die het over 'de feiten' wil hebben precies dat doet wat 'ze' 'de populisten' altijd verwijten: asielmigratie op één hoop gooien met alle migratie. En ja, dan gaat Jack van Gelder, door een vreemde speling van het lot de enige PVV-stemmer in de Hilversumse telefoonklapper en daarnaast expert gladheid (z'n gladde bol zeker haha goeie Thomas), vol op het orgel. Wat een land. Wat een debatcultuur. Nog meer Jack vs. Henri na de breek.
Timmermans wil Rotterdam en Maastricht Airport slopen voor nieuwbouwwijken, en Schiphol moet vluchten minderen voor nieuwbouw
wel ja
Parel van de natie! Rotterdam/The Hague Airport
Aanstaande maandag presenteert GroenLinks/PvdA het concept-verkiezingsprogramma, maar via het AD geeft de partij hedenochtend al een voorzet. Rotterdam en Maastricht Airport mogen tegen de vlakte en Schiphol moet terugschalen om plaats te maken voor nieuwbouwwijken. "Zo ziet de partij het liefst een grote woonwijk op de plek waar nu de luchthaven bij Rotterdam ligt en kan er ‘veel meer’ nieuwbouw komen in de regio rond Schiphol, als het aantal vluchten op de nationale luchthaven daalt. ,,Ook Maastricht Airport is zo’n voorbeeld’’, zegt partijleider Frans Timmermans. ,,De luchthaven daar is structureel verliesmakend. Tegelijkertijd hebben we ruimte nodig voor natuur en nieuwe woningen. Ook bij Rotterdam zou de regio opknappen wanneer er in plaats van de luchthaven groen en woningen worden aangelegd.’’" Waarom daarom, al zit er zowaar wel een praktische reden achter, namelijk dat de toegangswegen en riolering er al liggen en dus niet aangelegd hoeven te worden. En, is inderdaad zo: Maastricht Airport draait inderdaad al twee jaar verlies.
Maar de optiek, de gevoelstemperatuur, de NATIONALE BELEVING van zo'n plan doet er natuurlijk ook toe. En het vóélt een beetje als toen China in 1525 zijn 'Treasure Fleet' - die tussen 1405 en 1433 de eerste oceaanwaardige vloot ter wereld was en zeven maal zelfs Afrika bereikte - op eigen initiatief in de havens in brand zette en het land vervolgens in isolatie crepeerde. Oké misschien gaat de vergelijking niet helemaal op. Maar plaatselijke luchthavens sluiten en Schiphol terugschalen voor een woningnood die vooral veroorzaakt wordt door migratie, zonder migratie echt aan te willen pakken, blijft bedenkelijk.
In China wordt de Treasure Fleet vaak het Rotterdam/The Hague Airport van China genoemd
Hoezee! Perseïden Plaknacht in Het StamCafé
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Hartelijk welkom op het waarneemterras van het Premium Only Stijlloze Stamcafé. Het is Plaknacht. Het is warm. Het waait niet. Er is voorshands geen enkele reden om te slapen danwel binnen naar de gaza-agitprop op de NPO en/of ronkende lesbiezen op RTL te gaan kijken. Ga naar buiten. Het is warm. Het is mooi. Er zijn vleermuizen. Er zijn nog wat vallende sterren die geen vallende sterren zijn. Ziet u niks geen meteoren wegens wolken dan is dat de schuld van geo-engineering door de overheid. Steek het kampvuur aan en drink bier, en praat met elkaar. Over KISS, over George Straight (grapje), over Sylvester Stallone, over Gloria Gaynor. Oant moarn!
