achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Elon blijft onophoudelijk AI-meisjes tweeten we gaan echt niet naar Mars in 2030

Echt iedereen haat het in de comments ook en terecht

elon stop

Kneuslon pls stop. Iedereen klaagt ook terecht bij hem dat dit soort AI-vriend-praktijken de door hem zo gehekelde geboortegraden nog verder zullen doen dalen. Maar daar reageert hij dan op met teksten als: "AI is obviously gonna one-shot the human limbic system. That said, I predict – counter-intuitively – that it will *increase* the birth rate! Mark my words. Also, we’re gonna program it that way." En nog gênanter, door dit filmpje te RT'en waarin het AI-meisje 'uitlegt' dat "if you're too busy flirting with me, maybe babies aren't top of mind. But honestly, birth rates were dipping way before I showed up. Blame city life, crazy costs, or just people choosing different paths. (...) What do you think, my favorite, are we AI girls really stealing hearts from future families, or just adding a little spice to your day?" We zetten Mars 2030 voorlopig maar even uit 't hoofd, het heerschap is druk met Ani.

Gewoon RT'd door Elon dit he

elon stop

LOL. D66-lijstduwer Sandra Phlippen ook beschikbaar voor andere partijen als MinFin

Professor doctor Phlippen

Voor de duidelijkheid: econoom Sandra Phlippen neemt even twee maanden pauze van haar baantje als hoofdeconoom van ABN-Amro (las u vorige week op GeenStijl, en deze week al in het FD) omdat ze op de lijst staat voor D66, maar als ze gekozen wordt wil ze niet de Kamer in voor D66, al wil ze wel namens D66 minister van Financiën worden, ook "misschien wel" namens een andere partij trouwens, en over twee maanden is ze weer terug als gezicht van ABN Amro, dat u niet moet verwarren met D66, of met een andere partij waar Sandra Phlippen "misschien wel" mee praat als ze minister van Financiën kan worden. Maar Sandra Phlippen hoopt natuurlijk vooral dat u op ABN Amro stemt of een rekening opent bij D66. Helder!

Zeg maar een 'ik word genoemd' fuik

Trump publiceert audio en transcripten waarin Epsteins madame Ghislaine Maxwell hem vrijpleit

Prachtige vrouw en wat heeft ze toch een heerlijke stem we snappen die Jeff wel

Ghis, zoals wij haar mogen noemen, werd eind juli geïnterviewd door Trumps vice-hoofdaanklager Todd Blanche en vervolgens met haar witte doos naar een minder strenge gevangenis overgeplaatst. Gisteren plaatste Blanche de transcripten en audio van dat interview online. Samengevat komt het erop neer dat Maxwell Trump vrijpleit van elk vermeend wangedrag en hij over de hele linie altijd een heer was, ze niet gelooft dat Jeffrey Epstein zelfmoord heeft gepleegd, er geen 'client list' is en dat er geen compromitterende beelden bestaan. Die laatste bewering zet ze extra kracht bij door te zeggen dat zij al Epsteins huizen ingericht heeft en er nooit camera's op ongepaste plaatsen als badkamers en slaapkamers geplaatst zijn. Dat is echter een aantoonbaar leugen, want foto's in bezit van de New York Times van Epsteins grootste huis in New York tonen minstens twee camera's in een slaapkamer en bijkamer met bank en schrijft daarbij: "Several of Mr. Epstein’s victims have said the mansion was outfitted with a network of hidden video cameras." Maar goed, hoe lang houdt dit de MAGA-troepen zoet voordat ze opnieuw om de daadwerkelijke Epstein Files gaan vragen?

'Eddy van Hijum keert terug naar de Kamer'

Gamechanger!!!

Is dit dan de politieke meesterzet die NSC de o zo gewilde 43 zetels gaat opleveren op 29 oktober? Eddy van Hijum, alias de Hijminator, alias Het Kanon Van Laag Zuthem, alias Eddepet, keert volgens bronnen van de NOS terug in de Kamer als vervanger van Diederik Boomsma, die vertrok naar JA21 en zijn zetel opgaf. Van Hijum, die gisteren 10 minuten lang het onvervalste NSC-geluid (de hele tijd aan het woord zonder iets te zeggen) liet horen op de NPO, kan vanuit de Kamer snoeihard oppositie voeren tegen het overgebleven kabinet, waar Mona Keijzer zijn oude functie (Sociale Zaken) erbij doet, Sophie Hermans Onderwijs meepakt (komt mooi uit, Bruins deed daar toch niks) en Van Weel Binnenlandse Zaken krijgt. Mocht u na deze gang van zaken nou het idee krijgen dat ze bij NSC maar wat aanklooien, dan kunt u misschien deze reconstructie in de Volkskrant lezen, waaruit blijkt dat ze bij NSC maar wat aanklooien. Op naar de nul zetels!
UPDATE - Popcorn. Veldkamp noemt Volkskrantstuk "vals gespin"

Agent krijgt kopstoot van asielzoeker na steekpartij COA Zoetermeer

Bewonersavond ruw verstoord door politieagenten!

Nederland bestaat uit een lange traditie kopstoten: Kamerleden, dragers Willems-Orde, agenten. Toch was de inburgeringsavond op een COA te Zoetermeer geen unaniem succes. "Tijdens een conflict bij een opvangcentrum voor vluchtelingen in Zoetermeer zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee mensen gewond geraakt. (...) De twee slachtoffers zijn ter plekke gecontroleerd en hoefden niet naar het ziekenhuis. 'De verwondingen vielen mee. Eén slachtoffer kon worden gehecht en de ander heeft een klap gekregen', zegt de woordvoerder. Toen de politie de verdachte wilde aanhouden, verzette hij zich hevig. 'Een agent kreeg een kopstoot. Hij is gecontroleerd door ambulancepersoneel en kon daarna gelukkig zijn dienst hervatten', aldus de woordvoerder." De kopstoter zit nog vast op het politiebureau.

Nieuwsuur: 'Vrouwen onveilig omdat steden zijn ontworpen door mannelijke architecten'

Ja zo kun je 't ook bekijken!

Kregen de vinger er al niet opgelegd maar dat is het dus. ""Historisch gezien zijn onze steden ontworpen door mannen, want de meeste architecten en stedenbouwkundigen zijn mannen die les hebben gehad van mannen." Nog altijd is 84 procent van de projectontwikkelaars en 76 procent van de stedenbouwkundigen en architecten man, concludeerde Charlotte de Mos in een onderzoek naar genderinclusief ontwerpen voor vastgoedadviseur Savills. "Het vrouwelijke perspectief is vaak een blinde vlek." (...) James: "Ik vind echt dat we wel wat activistischer mogen zijn. We moeten zorgen dat mensen zich echt fijn en veilig voelen in die ruimte die gedeeld wordt door iedereen."" Weet je, je bent pas oud als je niet meer leert, en onze tweede jeugd is zojuist begonnen. Dames, eis de nacht Stedelijke Ontwikkeling op.

oh (het is plek 10)

Geert Wilders: "DIT IS UW LAND"

PVV geeft verkiezingsprogramma aan de Telegraaf

Goedemorgen Nederland! De campagneposter van de PVV was al gelekt door de heer Wilders zelf op Facebook. Maar nu is ook het gehele programma bekend. Wouter de Winther kreeg de primeur, en het is weer ouderwets genieten. Nou ja, niet helemaal. De Koran mag blijven, en de moskee hoeft niet dicht, maar voor de rest is het lachen gieren smullen met extraveel aandacht voor asiel. De PVV wil wederom een totale asielstop, de spreidingswet schrappen, het leger inzetten voor grensbewaking, vervolgens alle islamieten tegenhouden en alle Syriërs terug naar Syriestan, want het is niet vijf voor twaalf of vijf over twaalf, het is verdorie al half een in ons schitterende Nederlandje. NEDERLAND IS VOL, OVERVOL, BOMVOL. Verder wordt de BTW op boodschappen afgeschaft, de AOW weer naar 65, ABN AMRO verkopen, NPO skippen en een nieuwbouwwijk op het Mediapark, en krijgen we maximumprijzen voor melk en gehakt. Was het maar alvast woensdag! Meer PVV-pareltjes na de break.
COMPLETE PROGRAMMA HIERRR

Goedemorgen. Hebben we nog een kabinet?

Status: it's complicated

Kijk je kunt zeggen wat je wilt maar dankzij NSC hebben we wel een nieuwe bestuurscultuur in Den Haag. Tot gisteren hadden we namelijk een demissionair kabinet. Maar nu hebben we dus een demissionair kabinet, met nog minder ministers. Ruben Brekelmans is nu niet alleen minister van Defensie, maar ook van Buitenlandse Zaken, hoofdverantwoordelijke voor de Lief & Leed pot en eerste aanspreekpunt voor de telefoonboom en als we niet oppassen is iemand als Thierry Aartsen binnenkort staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu. Je moet er niet aan denken, maar het is dus wel zo. Ondertussen schijnen we een premier te hebben, maar de man die gisteren de Kamer toesprak leek het ook maar allemaal te zijn overkomen. Volgens Schoof is "nader beraad over de ontstane politieke situatie noodzakelijk". Zeg dat. Het is tijd voor een minister-president die echt op de winkel past in plaats van het personeel elkaar de hersens in laat slaan. Woensdag debat over: de ontstane politieke situatie totale puinzooi.

LIVE - Eindelijk laatste restje Gaza-debat metzonder Dick Schoof

Tevens StamCafé

Zo hee. Dan nu naar Den Haag, waar de spreekwoordelijke keutel gisteren op epische wijze de ventilator kuste toen - toen nog - minister Veldkamp tijdens een 'Tweeminutendebat' over Gaza ineens maatregelen tegen Israël beloofde waar hij helemaal niet met de andere ministers over had gesproken en waar de andere ministers ook helemaal geen zin in hadden. Het leidde tot schorsing van het debat, toen uitstellen uitstellen uitstellen, toen het opstappen van minister Veldkamp, toen het opstappen van alle NSC-ministers, toen nog iets meer uitstellen en nu zijn we HIER. Dick Schoof trapt dadelijk af met een verklaring, waarna het debat over de situatie in Gaza wordt vervolgd ZONDER Dick Schoof. Tenministe, dat is het plan van Dick Schoof, die heeft aangekondigd dat MinDef Ruben Brekelmans als waarnemend minister van Buitenlandse Zaken het woord zal voeren. Maar dat vindt de oppositie dan weer niks. Eigenlijk een heel normaal Schoof I debat dus. Livestream na de breek.

Update 22:06 - Schoof spreekt. Betreurt het opstappen van NSC. 
Update 22:08 - Debatdirect stream lijkt dood, hier wel werkende stream. 
Update 22:11 - Kamer wil uitgebreidere verklaring en volgende week debatteren over de situatie rond het opstappen van NSC.
Update 22:13 - Eric vd Burg net even met een sneer naar NSC zojuist, Jimmy Dijk nu woest (what else is new??)
Update 22:15 - Paternotte vraagt Schoof aanwezig te blijven. En wil 5 minuten schorsen.
Update 22:16 - 5 minuten schorsing. Dan restant Tweeminutendebat.
Update 22:24 - HEHE debat wordt hervat.
Update 22:25 - Kamer wil nieuwe behandeling van de gisteren al door Veldkamp behandelde moties.
Update 22:36 - Het gaat al eventjes over het eventueel opvangen van zieke kinderen uit Gaza. Dat wil het kabinet niet. Ouwehand: 'Hoeveel kinderen mogen van de minister dood?'
Update 22:55 - Hoop gesteggel over en weer over de moties en de adviezen, o.a. over wapen- en handelsembargo's. Brekelmans doet het aardig voor iemand die enkele uren geleden tot waarnemend minister BuZa gebombardeerd is.
Update 23:10 - Hee daar is Kati Piri. Kabinet wil best meer handelsbeperkingen voor illegale nederzettingen, maar op Europees niveau. Oppositie woest want never nooit mogelijk. Nationale maatregelen NU NU NU.
Update 23:20 - Ondertussen: de ontslagbrief van Veldkamp.
**Update 23:31 - ** Waar we op 22:55 schreven dat Brekelmans het best aardig deed moet komen te staan 'tja nee het gaat wel maar echt lekker is het natuurlijk ook niet', stop de tijd. Veldkamp zou abrupt zijn weggelopen uit het overleg over de maatregelen in de ministerraad, vertelde Brekelmans net.
Update 23:43 - Vroonie/Nicolien van Vroonhoven/Vroontje het Reuzenkind van NSC woest op de woorden van Brekelmans over het weglopen van Veldkamp. Lekker partijruziemaken in het parlement jippiejaajee.
Update 23:56 - Volt én Kati Piri WOEST op Brekelmans over het stoppen met de aanschaf van battle-tested Israëlische wapens. Lijken te willen weten waarom Brekelmans dagelijks over Gaza vliegt om kinderen te bombarderen. 
Update 00:05 - Van Baarle: Minister heeft politiek bloed aan de handen en ER KOMEN TRIBUNALEN.
Update 00:15 - Schorsing tot 00:25
Update 00:30 - Een paar ultra dramatische stemverklaringen met een hoog I Have a Dream gehalte.
Update 00:33 - OUWEHAND HAD EEN SPANDOEK. Zó, die durft! Wat is het toch met die dierenpartij en hun maffe Pippi Langkous vibes?
Update 00:40 - Afgelopen.

REST MINISTERS NSC STAPT OOK OP

Maar natuurlijk

Het demissionaire kabinet-Schoof wordt nog een stuk demissionairder. Nadat eerder alle PVV-ministers en -staatssecretarissen waren opgestapt, kappen nu ook alle NSC-bewindspersonen ermee, nadat MinBuZa Caspar Veldkamp eerder vanavond aftrad om Gaza. Kennelijk trekt de complete partij nu een rode lijn, zodat iedereen zich vol kan focussen op de ontzettend succesvolle campagne met charismatisch zetelkanon Eddy van Hijum als boegbeeld. Benieuwd of er nou nog een kikker uit deze het ravijn in donderdende kruiwagen springt en alsnog overstapt naar BBB of VVD zodat hij/zij nog wel in het kabinet kan blijven. En misschien is dit ook nog een leuk moment voor Dick Schoof om die kaart uit zijn binnenzak te halen. Wat een blamage.
UPDATE 20:36 - Geen idee wie de andere NSC-bewindspersonen zijn trouwens.
UPDATE 20:39 - Even opgezocht. Het gaat om Eddy van Hijum, Daniëlle Jansen, Judith Uitermark, Eppo Bruins, Caspar Veldkamp (maar die was dus al weg), Hanneke Boerma, Tjebbe van Oostenbruggen, Sandra Palmen en Teun Struycken. Nou. Lekker gewerkt allemaal.
UPDATE 20:42 - Nu kijken naar de deur de pilaren op NPO Politiek
UPDATE 21:02 - Eddy van Hijum heeft 10 minuten lang de pers te woord gestaan. Er was geen ruimte voor Veldkamp. Van Hijum geeft toe dat het allemaal geen schoonheidsprijs verdient, maar hij vindt dat het om de inhoud zou moeten gaan. 
Gehoord op de livestream: "Dadelijk gaan we Ewoud (deze?) in elkaar slaan, die lulde dwars door de eerste woorden van Van Hijum"
UPDATE 21:06 - Schoof komt om 22:15 naar de Kamer, minister Brekelmans is nu blijkbaar MinBuza, kabinet wil hem afvaardigen naar het restje van het debat.
UPDATE 21:34 - Volgens een kuchende man in een Haagse zomerjas is degene die Ewoud in elkaar gaat slaan diens NOS-collega Michiel Breedveld. Misschien kunnen ze binnenkort samen een voetbalpodcast opnemen.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.