Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nee "klimaatfilosoof" en @NLRebellion-woordvoerder @ChrisJulien. Je bedoelde wel degelijk geweld tegen Nederlanders

Nee meneer de "huisintellectueel", "klimaatfilosoof", "PhD ecological governance & collapse" [kalm aan in je Twitter-bio maat, je bent kandidaat] en "promovendus wetenschapsfilosofie" (41), zo werkt dit dus niet.

Casus: liegen dat het gedrukt staat

Chris, lees even mee.

Direct voordat je tot de onderstaande uitspraak kwam ging het allang niet meer over "inheemse groepen" in "het zuiden", je was namelijk al twee onderwerpen verder. Het ging inmiddels over kritiek op dat, in jouw woorden, XR's "actievoerders – zeker de prominenten – nog wel vliegen." Vervolgens had je het over het Nederlandse Tata Steel: "Als je bedenkt dat Tata Steel pas in 2030 zijn koers gewijzigd zal hebben, terwijl doorgaan op deze voet volgens berekeningen van wetenschappers die ‘carbon mortality’ onderzoeken minstens twintigduizend hittedoden tot gevolg heeft. Ja, dan kun je je wel afvragen hoe dat opweegt tegen de negenduizend banen die je als leidinggevende zegt te willen beschermen. Of je dan als baas de juiste persoon voor die rol bent, zeg maar.”"

Met "negenduizend banen" verwijs je willens en wetens direct naar Tata Steel IJmuiden, dat zoals bekend negenduizend werknemers heeft.

En daarmee gaat je daaropvolgende overweging dat geweld "moreel misschien te verdedigen valt en je er op korte termijn zelfs wel wat effect mee sorteert", maar dat de uiteindelijke rechtvaardiging enkel verhinderd wordt door de resulterende "tegenkrachten in de samenleving die je nog verder van huis brengen", dus absoluut niet over "inheemse groepen" in "het zuiden". 

Je geweldsoverweging gaat direct over "leidinggevenden" van Tata Steel Nederland en dat zijn dus echte mensen, te weten CEO Hans van den Berg, MD Tom Eussen, CFO Martijn Plaum en de Raad van Commissarissen bestaande uit T. V. Narendran, Marius Jonkhart, Leni Boeren en Henrik Adam.

Geef dat dan gewoon toe, of neem het terug. Maar kom echt niet aanzetten met zo'n flagrante leugen over de context waarin je die uitspraak deed, want dat is simpelweg niet waar en dat weet je heel goed.

En dan zijn we je eigenlijk nog genadig gezind ook, omdat we nalaten te beweren dat je geweldsoverweging misschien ook nog eens over 'normale' vliegreizigers ging. Maar zelfs daar leek het wel een beetje wel op, omdat je initiële reactie op een vraag over TaTa Steel niet over Tata Steel ging, maar luidde: "„Natuurlijk, soms voel je wel aandrang of heb je haatfantasieën. Dan komt er een vliegtuig voorbij en voel je zoveel woede over de onverschilligheid waarmee mensen willens en wetens blijven bijdragen aan de opwarming van de aarde."

Enfin, in algemene zin illustreert Chris natuurlijk vooral hoe intens oninteressant """filosofen""" - sowieso een schromelijk overschatte beroepsgroep - zijn zodra ze zich aan een ideologie committeren. Dan worden het altijd gewoon saaie algoritmes die in de meest veilige, verdekte en esoterische taal verwoorden dat het doel alle middelen heiligt. Of, zoals de NRC dat opschreef: "De filosoof, die in nogal academische volzinnen formuleert, overtuigt doorgaans niet met oorlogsretoriek, maar met meer fijnzinnige bespiegelingen en – in zijn jargon – ‘maatschappelijke interventies’."

Update - Chris reageert met: "Reinste ophitsing tegen klimaatactivisten. Ga je schamen." En "Begrijpend lezen is niet zo je ding." Chris, dat is het dus precies wel, ons ding, begrijpend lezen.

Ja makker maak het nou even. Wat een reactie.

Beste 'wetenschapsfiloosoof', dit wedstrijdje begrijpend lezen ga je niet winnen

Dit ging echt niet over inheemse groepen, maar over leidinggevenden Tata Steel

Tenzij je dhr. Narendran tot inheemse groep rekent, of zo

De Chris achter de geweldsoverweging

Social

Maar is het nou "he/they" of "he/them"? We zien academische volzinnen tegemoet

Reaguursels

Inloggen

XR beschouwen als terroristische organisatie. Iets andere regels dan. Met jezelf op de weg plakken. Standaard een jaar cel, onvoorwaardelijk. Ook als je een jaar of 10 bent.

Zalwelweer | 19-09-23 | 21:12

Och, satan Hoogovens sluiten zal volgens deze wiskundig begaafde slechts 20.000 banen kosten, want dat is het aantalwerknemers.
Dat Hoogovens een veelvoud aan bedrijven werk verschaft is te hoog gegrepen voor deze felatiosoof. En zelfs als deze Einstein redeneert dat alle staal (en andere kunst) stoffen gerecycled kunnen worden, dan nog levert dat uitstoot van het gifgas CO2 op. (ok, misschien in landen waar er uit verbannen wordt... maar die tellen dus niet mee).
De rode loper die msm en links uitrollen voor dit tuig uitrollen is niet rationeel te begrijpen voor mij.

klimgek | 19-09-23 | 19:27

Ik neem aan dat al dat XR volk geen kinderen heeft?
Dat is immers de beste bijdrage die je kunt leveren voor het klimaat

frickY | 19-09-23 | 18:33

Racisme is nooit ver weg bij dit soort extreem linkse groepjes. Inheems groepen……wat bedoelt hij dan, zijn Nederlanders bv geen inheemse bewoners van de rivierdelta Nederland? Mogen wij ons bv verzetten tegen de vernietiging van het leven in de Noordzee vanwege windmolens? De vernietiging van cultuurlandschap en leefgebieden van Vogels en insecten door windmolen -en zonneparken?
Mogen de inheemse bewoners in Duitsland (dat zijn Duitsers) zich verzetten wanneer mijnbouw daar tientallen dorpen vernietigde omdat extreem links kernenergie als ongewenst heeft bestempeld, met gevolg dat er een hoop bruinkoolcentrales bij zijn gekomen. Viezer krijg je het niet.

Nuuk | 19-09-23 | 18:18

En vervolgens klimaat activisten binnen laten vliegen on te demonstreren....

benikookalgek? | 19-09-23 | 17:48
-weggejorist-
Heckantrieb | 19-09-23 | 17:47

Echt grote denker is het niet...

richardsp1 | 19-09-23 | 17:40

Doe maar lekker met je klimaat. Ondertussen is het alweer koud aan het worden en gaan we weer vrolijk 6 maanden koude tegemoet met uiteraard uit het niets stijgende brandstofprijzen en straks een energierekening die weer verdubbeld precies tijdens de winter. Maar we hebben wel maar liefst 2 weken warm weer gehad...

Stonecity | 19-09-23 | 16:34

Hij heeft een "– met beleid – verwilderde tuin", zo lees ik in het NRC, en de journalist is kennelijk onder de indruk. Een verwilderde tuin, maar dan niet echt een verwilderde tuin, nee, een tuin die er verwilderd uitziet, een stukje natuur waarin ingegrepen is, een tuin waarin ingegrepen is door de mens, door de mens Julien, naar zijn wensen, zijn inzichten, zijn ideeën. Want ja, een echte wilde tuin, dat kan natuurlijk niet. Een echte wilde tuin, dan laat je de natuur zijn gang gaan, en dan krijg je nooit een natuur zoals je hem hebben wilt, dan krijg je brandnetels, bramen en andere planten die zich maximaal thuisvoelen, die willen wortelen en zich willen vermenigvuldigen. Kun je niet hebben. Verandering, ontwikkeling, wilde natuur, het leven zelf, dat beantwoordt niet aan het romantische beeld dat Julien en de zijnen hebben ontwikkeld en dat zorgvuldig wordt gekoesterd. Nee, de natuur zoals hij die wil is natuur die het gevolg is van beleid, het klimaat dat Julien wil idem dito, moet het gevolg zijn van beleid. En waarop is dat beleid gestoeld? Zoals hij zelf ruiterlijk toegeeft, op haat, op de wil het kwaad in de wereld te bestrijden:
"Natuurlijk, soms voel je wel aandrang of heb je haatfantasieën." Precies, Julien. Je haat de wereld, je haat degenen die jouw ascetische blik niet hebben. "Dan komt er een vliegtuig voorbij en voel je zoveel woede over de onverschilligheid waarmee mensen willens en wetens blijven bijdragen aan de opwarming van de aarde." Die haat en die woede, dat zijn je drijfveren, maar als iemand je dwingt in de spiegel te kijken, dan zie je niet wat je zou moeten zien, dan val je van je geloof af dat je met zoveel verve verkondigt, dan vergeet je even het adagium 'no blaming and shaming, we’re all part of a toxic system’, dan ben je ineens de grootst mogelijke hypocriet en vind je dat kritiek op actievoerders die nog steeds de wereld rondvliegen (neem nou dat prachtmens Cacrice van Houten die je 'bekeerd' hebt en in een diepe depressie hebt geholpen) jou "niet zo zinvol lijkt".
Als je deel van het probleem bent, waarom ben je dan geen deel van de oplossing? Waarom zeur je dan om oplossingen die van elders moeten komen, van de ander? Wat is dat toch met die haat en die woede? Haat je jezelf wellicht? Ben je woedend op jezelf en projecteer je die emoties naar buiten? Voel je je zó shit, lijd je zó aan jezelf dat je flagellant bent geworden? Is het zelfkastijding? Voel je je zwak en ziek en miezerig, en koop je al die negatieve gevoelens aldus af? Met emoties?
Voel je je daarom zo lekker in die verwilderde tuin? Die quasi-verwilderde tuin? Die aflaat-tuin? En voelt het dan lekker, weet je dan dat jij op de goede weg bent als jouw buurman klaagt over die blaadjes die van jouw met beleid verwilderde tuin in zijn niet-verwilderde variant zijn gewaaid? Dat jij méér deugt, méér lijdt, méér opoffert?
Het echt verwilderde landschap hier in Nederland, dat is nou juist het landschap dat vernietigd moet worden, zo begrijp ik, dat niet mag bestaan, dat nooit of te nimmer Natura2000 kan zijn. Het zijn juist de gebieden die door mensenhand veranderd zijn, de afgegraven veengronden, die nu verheerlijkt worden als de 'échte' natuur, de met beleid verwilderde tuinen.

Schoorsteenveger | 19-09-23 | 16:24

Dat stuk in NRC heb ik ook gelezen.

Kreeg meteen een unheimlich gevoel bij deze man. Een rasmanipulator. Dit soort lui zijn de valse profeten die betrokken zijn bij die obscure sektes waar je zo vaak over leest.

In onze Nederlandse cultuur heb je veel lui die aan erfzonde doen. Zodra je dit soort Nederlanders kunt wijsmaken dat zij zich - via hun voorouders - ‘schuldig’ moeten voelen (denk aan koloniaal verleden, slavernij), dan kun je heel goed aan hen verdienen. Want dan wordt de portemonnee getrokken om die ‘schuld’ (= boetedoening) te kunnen afkopen. En dat gebeurt in de praktijk dan via donaties aan de stichtingen van deze proleten, die - ‘toevallig’ - dan bestuurder van die stichting blijken te zijn. En ja, de manier waarop je aan een stichting verdient is via loon uit salaris. Vraag maar aan Afriyie, een Ghanees die (blank) Nederland dus via z’n stichtingen ‘beter wil maken’ terwijl (zwart) Ghana straatarm is. Die heeft er dus een ‘mooi’ verdienmodel op gemaakt.

Deze Australiër haalt er van alles bij de haren bij om maar zoveel mogelijk zieltjes te kunnen winnen.

Ondanks dat een minderheid zich voor deze rattenvanger voor het karretje laat spannen, krijgt hij veel mensen toch zo gek om op de A12 te demonstreren.

Voor een machtswellusteling is het kunnen manipuleren van zulke grote mensenmassa’s een enorme kick.

Ik denk dat je de mans verdienmodel in die hoek dus moet zoeken.

Kompromat | 19-09-23 | 15:18 | 1

Op links heb je bijna alleen maar valse profeten. De strekking is over het algemeen iets van 'er is onrecht in de wereld en ik ben de juiste man om dat op te lossen'

Het gaat geheel niet om het probleem of de oplossing zelf, maar om het zichzelf tot voorvechter van een beweging te benoemen met alle perks van dien.

ReyNemaattori | 19-09-23 | 16:55

XR is een chapiter van een internationaalbeweging.

Plant van grootindustrieelcomplex,
om doorsneebevolking alvast te laten wennen aan
EU-storm-afdelingen, die volslagen terecht de wappende wappies hardhandig mishandelend "handhaven", volgens instructie uiteraard, en andermans overkEUpelende draaiboek.

Hoorspelvarkens Big, Bag en Bog: "hee eikel, rot ons bos uit.."

hallevvezool | 19-09-23 | 15:02

Trouwens, over dat vliegen waar die klimaatterroristen het altijd over hebben:
Als ik de 747-100 neem ( de oudste en dus slechtste ) dan heeft die een maximale brandstof inhoud van 183.000 L, en vliegt daar dan 9.800 km ver mee. Dat is per km 18 liter. Verbruik is dus 1.800 L/ 100 km. Dat klinkt heel veel, maar daarmee kan hij wel 450 mensen vervoeren. Dat is dus per persoon een verbruik van 4 L/ 100 km. Een gemiddelde auto doet hem dat niet na als er zoals bij de meeste slechts een persoon in zit. En dit is dus een van de oudste vliegtuigen, de nieuwere doen het beter.
Ja, als je in de buurt van een vliegveld woont kan ik heel goed begrijpen dat je tegen die dingen bent, maar dat is niet voor de natuur. Verder is het uiteraard zo dat ze heel hoog vliegen waar de uitstoot wellicht ook niet het beste is.
Maar waarom is een vliegtuig voor zo'n figuur nu zoveel erger dan al die auto's die nu stil staan op de A12?
Waarom is dat vliegen nu altijd des duivels?

helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 15:01 | 8

@Schoorsteenveger | 19-09-23 | 15:43: Ok, dan begrijp ik je eerste antwoord. Alleen zit ik nog steeds met de vraag waarom het vliegen dan altijd als het grote kwaad wordt gezien.

helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 15:53

Een moderne auto, met name een diesel, stoot nagenoeg geen schadelijke stoffen uit. Sterker nog, dat wat ze uitstoten is schoner dan wat ze inademen. Het aandeel CO2 is per persoon (auto/vliegtuig) vergelijkbaar, echter is CO2 niet schadelijk en zelfs noodzakelijk voor de mensheid om te kunnen voortbestaan. Dat er een klein groepje (aboluut en relatief gezien) religieuzen op een dusdanige wijze de rest voorhoudt dat het klimaat verandert door CO2-uitstoot is een eng verhaal aan het worden.

Siegmund | 19-09-23 | 16:38

@Siegmund | 19-09-23 | 16:38: Tja, het punt van Co2 kan zover ik het kan zien niet het probleem zijn v.w.b. vliegen. Die uitstoot is ongeveer hetzelfde. Misschien wat beter, misschien wat minder. Maar niet zoveel slechter dat het de grote satan is. Vandaar mijn vraag.

helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 20:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat he/they is echt puur om interessant te doen. Wat een baklap.

sioux_ | 19-09-23 | 14:33 | 3

Is vooral een geloofsbelijdenis om te signaleren dat je bij de woke kerk hoort, anders boeit 't niet wat je zegt.

ReyNemaattori | 19-09-23 | 16:57

Op LinkedIn zie je ook vaak dit soort termen. Kan iemand uitleggen wat dit inhoudt en waar slaat het op? Je bent wie je bent en daar hoef je volgens mij niet mee te koop lopen bij een platform als LinkedIn.

Xbitt | 19-09-23 | 18:13

O? Ik dacht dat deze $@$#% profeet hiermee bedoelde dat hij een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft. Maar zoiets duidt op zelfkennis en reflectie.

klimgek | 19-09-23 | 18:51

de steun ervoor is bij mij inmiddels wel weg
protesteren moet mogelijk zijn maar ontbreking van infrastructuur is nooit verantwoord. Zagen al beelden in engeland dat er mensen naar het ziekenhuis moesten die geen stekje ruimte kregen

Op dat moment breng je het welzijn van anderen in gevaar en het is heel simpel; dan toon jij aan niet jouw recht te kunnen dragen op een manier dat een ander geen last van heft waardoor je het recht verliest op je recht zeg maar.

niemand specifiek | 19-09-23 | 14:30 | 2

Dit is niet demonstreren, maar chanteren. Anti-democratisch.

BorisBonkestoter | 19-09-23 | 16:48

Dat geldt voor alle wegblokkades, inclusief de afsluiten van die straat in Amsterdam.

Demonstreren is prima, maar bij het binnenhof, op 't malieveld of museumplein, niet op doorgaande wegen, dat zou hoe dan ook strafbaar moeten zijn.

ReyNemaattori | 19-09-23 | 16:59

Ik meen dat GS schreef, over een andere klimaat activist, Sieger Sloot, dat hij net, met het vliegtuig, terugkwam van vakantie. Maar in:
‘Highway to hell’: Dutch climate activist fights sedition charge www.aljazeera.com/news/2023/9/19/high...
Dit artikel van Al Jazeera staat dat hij al sinds 2017 niet meer gevlogen heeft, naast allemaal andere dingen die hij laat voor het klimaat. Wat laten de GS'ers en GS zelf eigenlijk voor het klimaat?

cugel | 19-09-23 | 14:03 | 9

Ik vertrouw GS meer dan AJ, Sieger en alle XRebellen bijelkaar, dat dan weer wel.

Lepo | 19-09-23 | 16:36

Ik reis per trein naar werk(90% van de tijd), verbouw steeds meer van mijn eigen voedsel(maar is nog lang niet afdoende), daarnaast spendeer ik bijna iedere rotcent aan vloerverwaring, ondervloer isolatie, spouwmuur isolatie, dakisolatie, HR+++ kozijnen, zonnepanelen... ik ben al 60k verder en dan moet ik nog zo'n verrekte warmtepomp.

Voor dat geld had ik 100x op en neer kunnen vliegen naar New York( á 600 ekkies)

Helaas moet ik werken, dus ik heb geen tijd om te demonstreren, maar ik ben blij dat al die XR rebellen stuk voor stuk in een nul-op-de-meter huis wonen ipv een winderig studentenkot als ze mij de les komen lezen dat ik minder moet vliegen of meer mag gaan lappen voor mijn stukje vlees.

ReyNemaattori | 19-09-23 | 17:07

@ReyNemaattori | 19-09-23 | 17:07:
Ik buig nederig! (ook omdat ik in de bus met andere dingen bezig was en vergat te antwoorden voor ik bijna thuis was: dit ook voor alle andere reaguurders)
Als ik mijn eigen voedsel zou verbouwen zou dat veel verpakkingsmateriaal schelen. Bravo! Ik kan hier maar een klein beetje aan tippen.
@Lepo | 19-09-23 | 16:36:
In ieder geval komen velen er hier eerlijk voor uit hoe ze het zien. Weinig hypocrisie.
@Schoorsteenveger | 19-09-23 | 15:05:
Zie boven en
@Schoorsteenveger | 19-09-23 | 14:21:
Goed artikel! Het lijkt mij juist dat je hoe dan ook mag demonstreren. Wat je verder doet is natuurlijk belangrijk, en daar mag je ook op aangesproken worden, maar dat verandert niet dat je de regering mag wijzen op haar taak.
@niemand specifiek | 19-09-23 | 14:34:
Je balkon is prachtig, CO2 zullen bomen niet tegen protesteren, maar als door het broeikas effect het klimaat verandert, kunnen je bomen wel in de problemen komen.
@helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 14:09:
Geen warmtepomp, geen zonnepanelen want huurhuis, maar ik gebruik mijn gasketel eigenlijk nooit, ik doe gewoon warme kleren aan. Geen auto: fiets en trein.
@plaatjesdraaiert | 19-09-23 | 14:07:
Kijk, dat is nou mooi! Ik spendeer wel ruim 10 uur/dag op mijn phone: dat is niet erg zuinig. Mea culpa.

cugel | 19-09-23 | 20:19
▼ 6 antwoorden verborgen

De NRC is de weg een tikkeltje kwijt. Ik heb een abonnement maar erger me steeds meer aan de betweterigheid, de veroordelende toon en latente voorkeuren. Ook hier weer: die zot van XR wordt totaal niet kritisch geïnterviewd. Hij mag lekker leeglopen en iedereen beschuldigen, haat zaaien en tot geweld oproepen. Onacceptabel. “Slijpsteen van de geest”… Das war einmal…

Pinkel_Paulino | 19-09-23 | 14:02

XR fout.
Grote internationaalbeweging
Lokaalschapen zijn machinegehakt.
Logist met krantfoto niet helemaal tofjes.
*veel zelfgecontroleerder uitbranden doet*
Geenstijl soms grof, fundament, gevoel en ze moeder.
Guurders geven aan waarom een topic zuigt als het niks is.

Of waarderen Webplok zonder Stijl, dat tóch nog even verder roert. De dialoog met samenleving voortzet, sociaalfunctie dient.

Aan de senatoren om de paarlen uit het pleberum te vissen.

hallevvezool | 19-09-23 | 13:31

"Is het he/them of he/they?" Meer een gevalletje koe/koek, lijkt me

Pierke Smulders | 19-09-23 | 13:26 | 1

‘Meneer’ wordt liever alleen in het Engels aangesproken, want anders werkt dat hele pronouns systeem niet. ‘Meneer’ is niet wakker, hij is woke.

Tttt | 19-09-23 | 13:36

Tata rdt levens, aarde warmer, minder koudoden.

TheBigKirth | 19-09-23 | 13:19

Chris julien, flinke biologische komkommer, bips en daar wilde ik het voor nu even bij laten.
Als hij blijft zeuren dan de komkommer vervangen door een ananas, achterstevoren.

Koppelblokkop | 19-09-23 | 13:19

Hij haat dus de vele mensen die om uiteenlopende redenen wel eens een vliegtuig pakken. Zou hij een idee hebben hoeveel mensen hem haten vanwege zijn uitspraken, ideeën en dat vervelende A12 clubje XR ?

Jackson | 19-09-23 | 13:14 | 3

Zou hij ook enig idee hebben van het aantal XR-fangirls/boys/theys die in die vliegtuigen zitten?

Professor Superhirn | 19-09-23 | 13:20

Hij en XR zijn uithangbord van de Regering die ze gebruikt om aan te geven dat we zullen en moeten gaan bloeden voor het klimaat.

Hoe langer deze mensen onze maatschappij met de zegen van Van Zanen e.c. mogen schofferen en belasten, des te makkelijker is straks het verhaal om de warmtepomp en gasloosheid en wat er allemaal nog meer voor rampzaligheid bij de Timmerfranseske Jettenoïden in Den Haag op het netvlies staat en gretig door activistische ambtenaren wordt omgezet in dwingende wetgeving.

XR trekt de aandacht maar wat zij willen is de Regering allang aan het doen. Ze gaan al te snel in Den Haag. Het is al niet te doen en niet te betalen. Maar ze gaan vorlopig nog door. Dat XR = wat de bestaande Regering wil maar het niet meer zelf kan doen of zeggen.

We worden toch een partij gemanipuleerd, het is grotesk.

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:21

@Zomaarwat | 19-09-23 | 13:21: Ik vul toch nog maar even aan dat het huidige beleid ook onzinnig nutteloos is, want 0,000036 graden resultaat (naar verwachting, he, naar verwachting).

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:35

Ik ben lang niet zo bezorgd over klimaatverandering als over steeds verder uit hun schulp kruipende cryptofascisten als Chris Julien.

Professor Superhirn | 19-09-23 | 13:12

Chris is een echte Januskop. Aan één kant braakt hij stoere praat uit voor zin (vrouwelijk deel van) zijn achterban, aan de andere kant staat hij zich te verontschuldigen dat hij het niet zo had bedoeld. Chris, jongen, zoek in het woordenboek op wat 'consequenties' zijn.

Sans Comique | 19-09-23 | 13:02 | 1

De alfa's zijn niet zo goed in logica, consequenties dus en dergelijke. Dat vinden ze al snel gevoelloos en rechtlijnig. Kijk, als je er vanuit gaat dat je gelijk hebt omdat iedereen in je omgeving dat vindt en op bijna elk aspect heb je wel een mening klaar, dan negeer je logica.

Obama begon er mee en slaafs volgde de meute. 'Science is settled".

Einde discussie. Einde verantwoording.

Blijft over het geloof in een probleem en emotionele toestanden jegens mensen die dat niet óók zo zien.

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:08

Gebruikt die dude nou een mastodon adres op Twitter

******** | 19-09-23 | 12:57

We weten allemaal wel dat maatschappelijk veel zaken niet bij wet geregeld worden en ook niet doordat mensen het autonoom graag willen. Dus sturing/manipulatie én dreiging zijn zaken die zeker meespelen.

Dat kan gaan om beïnvloeding van meningen, wat de goede en de foute meningen zijn en de dreiging is dat je gemolesteerd wordt, sociaal buitengesloten, kalltgesteld en non-communicado of dat je je geld kwijtraakt.

Het heeft bar weinig met democratie te maken. Een werkende democratie laat wel toe dat mensen goed kunnen bepalen wie er bepalend wordt. Zodat het niet uit de hand loopt met de propaganda, de dwang en de dreiging. In Nederland mocht je tot voor kort alleen op kartel stemmen en die waren het over alle grote issues op hoofdlijnen eens en dus was u al snel xenofoob, onmenselijk, milieuvervuiler, populist, complotdenker, klimaatontkenner en pro-oorlog. Als u het waagde iets over migratie, de EU of de CO2- en NOx-plannen te zeggen dat niet in lijn met het regelringsbeleid is.

Dat geweld, die dreiging, dat onbehagen en je doen voelen wie er de baas is buiten de democratische rechtsorde om, dat is schering en inslag in Nederland. Van Rara, via Janmaat en zijn latere vrouw, milieu-activist Volkert en zijn maatjes, KOZP, eigenlijk continue en nu dan XR. Het zijn dreigingen, heel concrete, met lastigvallen op plekken waar jij komt, en ze worden gedoogd door onze Regering/machthebbers.

Ik vind dat volstrekt ondemocratisch en maffioos zelfs. Zo opereert de mafia, op basis van dreigen en angst en het tonen van respect. En maar betalen. En zij bepalen. O nee, de mafia is minder erg, want als je betaalt, mocht je nog wel veel zelf bepalen.

Realiseren we ons wel in wat voor verschrikkelijke situatie Nederland en veel Westerse landen zich bevinden? We rénnen echt onze ondergang tegemoet en vanwege de slecht functionerende democratie en alle daarmee verbonden organen op een wijze dat ik het verre van een democratie meer vindt, kunnen we eigenlijk niet eens bijsturen.

En dat zijn anderen bang dat het klimaat ons allemaal vermoordt. No way. Al wordt het 5 graden warmer en de zeespiegel 10 meter hoger, dan worden we armer want we moeten veel aan de zee prijs geven maar doodgaan is onzinnig en als we onze kennis en kunde op peil houden overleven we dat makkelijk.

Maar niet als we ons steeds verzwakken, steeds maar weer weg met ons, steeds maar weer zwakkelingen die voor heel erg veel kosten en de maatschappij negatief beïnvloeden in grote getale binnenlaten, ons committeren aan EU-financiën die funest voor ons zijn en CO2-maatregelen nemen die zeer zeer vele miljarden kost maar 0,000036 graden zou gaan schelen, dan gaat het gewoon keihard hartstikke fout.

Ik maak me zorgen.

Zomaarwat | 19-09-23 | 12:55 | 2

Ik deel uw zorgen volkomen. Deze lieden zijn nog slechts een haartje verwijderd van ernstigere zaken, en het wordt gewoon met de steeds harder meurende mantel der liefde bedekt. Alleen het feit dat GS hem gelijk doorzag en dat vervolgens aan de grote Interwebs klok gehangen heeft doet hem nu schielijk de keutel intrekken. Eerder was er al een ander die vergelijkbare onfrisse uitspraken deed wat de vergoelijking van "geweld als klimaatprotest" betreft. Ik geloof dat dit tijdens een discussie in het Pakhuis de Zwijger had moeten gebeuren. Ook dat werd gauw afgeblazen omdat GS dit voor het voetlicht trok. Rekent u er maar op dat deze lieden, indien ze hun gang zouden kunnen gaan, heel onfrisse praktijken zouden uitrollen. We hebben o.a. in Cambodia ten tijde van Pol Pot al kunnen zien waar zulks toe leidt.

- opiniez.com/2023/02/20/pakhuis-de-zwi...

Sjefke7807 | 19-09-23 | 13:11

@Sjefke7807 | 19-09-23 | 13:11: Helemaal eens. Helaas vrees ik wel dat deze twee grote successen van geenstijl om als journalistiek medium waardig de democratie dienst te bewijzen, onvoldoende zal zijn aangezien het een soort tsunami van mensen is die zo denken en tweemaal de lont bij het kruitvat vandaan halen zal een toekomstige nare ontwikkeling hooguit vertragen. Of we moeten echt eens het licht gaan zien en niet met oogkleppen op doorgaan op de wegen die we zijn gaan bewandelen en die in bijna alle gevallen funest zijn (migratie, EU, EMU, CO2- en stikstofbeleid).

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:17
-weggejorist-
Rene strijland260746 | 19-09-23 | 12:55 | 1

Dat sommige mensen/ bedrijven onevenredig veel van het co2 budget opmaken is niet rechtvaardig.

Neuth | 19-09-23 | 12:51 | 4

Ed Nijpels?

Professor Superhirn | 19-09-23 | 13:22

@Professor Superhirn | 19-09-23 | 13:22: Die 'klimaattafels' zijn toch een aanfluiting als het om democratie, ratio en goede evenwichtige besluitvorming gaat? Actie- en belangengroepen en de burger en kernenergie zaten er even niet bij. Onze democratie en Edje Nijpels in de bocht.

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:29

Er is een bepaalde hoeveelheid broeikassen die we kunnen uitstoten zonder dat het opwarming, of teveel opwarming, veroorzaakt, dat is het budget.

Neuth | 19-09-23 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

Geweld goedpraten met imaginaire toekomstige doden, daar komt weinig goeds van. Kom je toch onwillekeurig op de issue van "killing baby Hitler". Zou je, wetende dat, enzovoort.

Tata Steel aanwijzen als moordenaar, met 20.000 hittedoden? Zo lusten we er nog wel een paar, maar heb de indruk dat meneer geen fris type is dat je graag aan het hoofd van je land wil hebben staan, met zijn ideetjes. Che Guevara was ook zo'n weldoener die er plezier in had om zogenaamde verraders van de goede zaak zonder vorm van behoorlijk proces eigenhandig te vermoorden. UIteindelijk schuilt in veel van deze jongens een potentaat.

Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 12:44 | 2

Hij vertoont trekjes van de zoon van Soros.

TonAlias | 19-09-23 | 12:52

En zo is het.

Here's Freddy | 19-09-23 | 19:32

Dus zo lang het geen maatschappelijke tegenreactie oplevert zijn volgens deze klimaatactivist pogroms tegen bvb. Minderheden die hem onwelgevallig zijn, geoorloofd.
Wanneer komt zijn magnumbopus "Mijn Plant" uit?

CynicalBastard | 19-09-23 | 12:38

Als je koketteert met pronouns ben je bij voorbaat al af. Zoiets kun je toch niet serieus nemen? Een modeverschijnsel van de linkse kerk. Die gaat over een paar jaar samen met de rozen op de composthoop.

shoarma4belgium | 19-09-23 | 12:32

Als het geen tegenkrachten oproept vindt Julien geweld aanvaardbaar. Hij is dus niet principieel tegen geweld, maar puur uit praktische overwegingen. De kans op tegenkrachten bepaalt of XR geweld gebruikt of niet. Lijkt op je mag niet stelen want je kan gepakt worden.

BorisBonkestoter | 19-09-23 | 12:27

Extreem links. Levensgevaarlijk. Maar dat mag allemaal van de overheid / het OM. Tenzij je opkomt voor het Nederlands Cultureel erfgoed, zoals de blokkeerfriezen. Dan wordt je gearresteerd en je DNA gedwongen afgenomen.

stikstofhelp | 19-09-23 | 12:26

Hij lijkt wel een beetje op pauperkabouter. En hij heeft dezelfde voorliefde voor geweld.

Lucifer | 19-09-23 | 12:24

Chrisje heeft een stukje afgebeten wat ie niet kan kauwen.
In een functionerende rechtstaat zou hij nu een probleem hebben. Maar ja, de Nederlandse rechtstaat functioneert al een tijdje niet zo geweldig.

Ikdus | 19-09-23 | 12:14

Dat "Begrijpend lezen" argument wordt ze volgens mij tijdens al die cursussen "hoe word ik een rebel" aangeleerd. Je ziet het in steeds meer online discussies: ze hebben geen argumenten meer dan beginnen dan over begrijpend lezen. Heel lastig discussie voeren met die jongens en meisjes.

Drek van Dilderen | 19-09-23 | 12:13

Ze kunnen het niet. Linkse activisten: ze kunnen geen open discussie toelaten over hun dogma's. Interessant onderzoek hierover - waar rechtse mensen meestal goed de standpunten van links kunnen reproduceren en de voors en tegens kunnen beredeneren, vervallen linkse mensen meestal in hyperbolen, verdraaiingen en emotionele chantage: archive.ph/31H0c/again?url=https://qu...

kapoerewiet | 19-09-23 | 12:02 | 4

@Stuffed Human | 19-09-23 | 12:08: Nee, zie het artikel (linkje bijgevoegd, echt interessant, lees) - het gaat over links georiënteerden vs meer conservatieve mensen. De eerste groep schakelt van een redelijke discussie al snel over op emotionele verontwaardiging waarbij ze het standpunt van de ander niet goed meer kunnen weergeven. Hyperbolen, stropoppen en andere retorische trucjes vallen dan de ander ten deel. Het is ook mijn ervaring, leuk dat er over de oceaan boeken over geschreven zijn en onderzoeken naar gedaan zijn.

kapoerewiet | 19-09-23 | 12:14

@kapoerewiet | 19-09-23 | 12:14: heel herkenbaar wat er in dit artikel wordt beschreven. Ook hier op GS zijn er een paar reaguurders die precies dezelfde tactieken gebruiken.

therealbraindump | 19-09-23 | 12:25

@kapoerewiet | 19-09-23 | 12:14: Goed artikel en idd herkenbaar. Vooral in het verschil van wereldbeeld met "moral trade-offs" versus de "utopian or unconstrained vision".

Stuffed Human | 19-09-23 | 14:52
▼ 1 antwoord verborgen

Promovendus met 41. Dat is wel rijkelijk laat. De norm is toch om dat voor je 30ste gepiept te hebben.

Gummibrösel | 19-09-23 | 12:00 | 2

In de alpha-studies. Vroeger noemde je zo iemand gewoon een eeuwige student. Ik heb zo'n aangetrouwde oom, tot z'n 38e psychologie gestudeerd, met z'n 55e met de vut maar de grote bek is er niet kleiner om geworden.

kapoerewiet | 19-09-23 | 12:05

@kapoerewiet | 19-09-23 | 12:05: En dan te bedenken dat universitaire beta-opleidingen ook nog eens vaak 5-jarig zijn. Dus daar krijgen de alfa's al een jaar voorsprong op een snellere afronding.

Gummibrösel | 19-09-23 | 12:13

De man is toch gewoon een fascist van de ouwe stempel:
- hij verheerlijkt geweld
- hij deelt 'het volk' in op basis van 19e eeuws racistische principes
- hij geeft bepaalde raciale groepen vrijbrief om te moorden op basis van overtuigingen
- hij schaft vrijheid van meningsuiting af
- hij is een soort Baudet (wie laat Julien trouwens promoveren op, wat ik verwacht, een ondermaats pamflet)
- het is wel ironisch dat volgens zijn eigen geweldsfantasieën hij ook zelf door een 'inheemse' activist mag worden kaltgestelt

Vuilnisman, mag deze zak ook mee! Trouwens, NRC is toch wel erg afgezakt. Na de wekelijkse karaktermoord zonder bewijs wordt er ook vrolijk geheuld met allerlei gevaarlijke gekken, terwijl er geen enkele kritisch vraag wordt gesteld. ON heeft ongeveer net zoveel 'kwaliteit' als de voormalige NSB- krant NRC
-

menschdurfteleven | 19-09-23 | 12:00

Ben benieuwd of justitie dit vervolgbaar vindt.

HoniSoit | 19-09-23 | 11:58

Mensen zijn altijd al heel goed geweest in het justificeren van de meest verschrikkelijke daden. De Spaanse inquisitie gooide vastgebonden vrouwen in de plons om te testen of het heksen waren. Als ze verzopen waren het geen heksen, maar had de inquisitie toch nog niks verkeerds gedaan, want de vrouwen kwamen in de hemel. De klimaat- en woke- religie gaat ook gewoon haar eigen inquisiteurs en jihadisten voortbrengen, kwestie van tijd.

Blauwpetje | 19-09-23 | 11:57

20000 hittedoden. in de coronatijd werd iedereen die stierf en Corona had gerekend tot de Corona doden. Hartinfarct maar positief, Coronadode ; ALS, + Coronadode, verkeersongeval + Coronadode. Gestorven met Corona heette dat (niet aan).

Dus die hittedoden, sterven die aan de hitte of met de hitte en waarom zijn er in van oudsher hete landen relatief weinig hittedoden?

bergsbeklimmer | 19-09-23 | 11:55 | 1

Er sterven wereldwijd nog steeds meer (veel) mensen aan kou, dan aan hitte.

Kwelbeller | 19-09-23 | 12:28
-weggejorist-
BekiekUtMoar | 19-09-23 | 11:52 | 1

"Enfin, in algemene zin illustreert Chris natuurlijk vooral hoe intens oninteressant """filosofen""" - sowieso een schromelijk overschatte beroepsgroep - zijn zodra ze zich aan een ideologie committeren. Dan worden het altijd gewoon saaie algoritmes die in de meest veilige, verdekte en esoterische taal verwoorden dat het doel alle middelen heiligt."
Uitstekend verwoord. En dit geldt niet alleen voor filosofen, maar voor alle wetenschappers die ideoligisch gedreven naar het gewenste resultaat op zoek zijn.

lekgoot | 19-09-23 | 11:51 | 1

Ach, degenen die zich filosoof noemen zijn lieden die in het gunstigste geval een studie filosofie met goed gevolg hebben afgerond en dan zichzelf en de wereld wijsmaken dat ze 'denker' zijn. Een diploma in het denken is bijna een contradictio in terminis, precies zoals wanneer iemand een diploma van een of andere kunstopleiding kan overleggen we zeker weten met een ware kunstenaar te maken te hebben. Wat je kunt zeggen is dat de betreffende personen zeer waarschijnlijk wat vaardigheden hebben opgedaan, misschien wat meer inzicht hebben gekregen, ballast hebben kunnen afwerpen, gerijpt zijn, maar dat is het dan wel.
Ergens diep over na willen denken, met volle overgave en met alle risico's van dien, het is maar een enkeling gegeven. Als je het mij vraagt hebben wij heel hard filosofen nodig, denkers, en hopelijk staat er één op die met zijn zwaard dwars door het gekrakeel heen snijdt, die durft te klieven, die ons wakker schudt.

Schoorsteenveger | 19-09-23 | 14:06

Hoe hoog is zo'n 'moral high horse', en hoeveel schade richt het aan als je er vanaf lazert?
Ik impliceer niets..

marcoplarco | 19-09-23 | 11:50

Mag ik zeggen dat Mona goed bezig is door (als enige in het Haagsche?) haar vizier te richten op dit soort gedrochten en gewoon te zeggen wat ze ervan vindt? Zou er bijna op stemmen.

SIogra | 19-09-23 | 11:43

Het blijven toch verwarde mensen, In de kern niet eens slecht maar heel verward. Niet te hard oordelen. Ze zitten vast in hun eigen tunnelvisie.

Giotto | 19-09-23 | 11:36 | 3

Medelijden is misschien wel meer gepast dan verachting. Relativering, zelfreflectie, gevoel voor de harde cijfers en consequenties, het ontbreekt ten ene male bij dergelijke ideologen.

therealbraindump | 19-09-23 | 11:49

@therealbraindump | 19-09-23 | 11:49: Het medelijden dient direct te stoppen wanneer de dwaallichten schade beginnen te berokkenen. Nazi's zijn ook dwaallichten trouwens, kun je daar dezelfde medelijden voor opbrengen?

Sans Comique | 19-09-23 | 13:09

@Sans Comique | 19-09-23 | 13:09: nazis gingen over tot geweld, deze XR aanhangers bij mijn weten nog niet. Daarbij, respect moet je verdienen, medelijden krijg je voor niets.

therealbraindump | 19-09-23 | 13:52

Ik ken dit soort mannen. Superinteressant doen (jezelf Ph.D. noemen terwijl je nog geen Ph.D. hebt enzovoorts) en intussen de dames in bed krijgen met je pseudo-intellectuele gebral. Ik kwam een keer zo'n type tegen en die vertelde op te houden met zijn linkse actiegroep omdat ie alle dames in de groep al "gehad" had. Inmiddels is ie (verbazend of niet?) aan de rechterkant van het spectrum.

nancystjago | 19-09-23 | 11:26

20.000 hittedoden. 20.000 mensen die niet meer autorijden, die niet meer consumeren, die niet meer vliegen. Dat zou dit extremistische heerschap toch aan moeten spreken!

Cheesy Poof | 19-09-23 | 11:24

Het klimaat verandert, van zomer naar herfst met regenbuien, wind en 10 graden. Dan is het niet zo lollig meer om in je bikini voor het waterkanon te staan.

magirus | 19-09-23 | 11:23

Wat mij meer opvalt is dat meneer de filosoof het heeft over "het kwaad", en dat kwaad heel slim koppelt aan de geladen term "tegenkrachten".
Hij heeft het daarmee over een strijd tegen het kwaad, strijd tegen malevolente krachten, een strijd tegen de duivel en is daarmee verre van een filosoof, meer een doemprediker.
Een beetje filosoof zou de moed op moeten brengen om eens een serieus debat te houden, openbaar uiteraard, liefst avondvullende televisie, over wat ze ook in Pakhuis de Zwijger aan de orde wilden stellen, de verhouding tussen moraal en wet. Wanneer gaat moraal, ideologie of religie bóven de wet? Wie bepaalt dat dan, en voor wie? Hoe heilig is de staat, de wetgever, de democratie, als het om zogenaamd "heilige" doelen gaat? En wanneer zijn doelen heilig? Als een zichzelf klimaatfilosoof noemende jandoedel dat zegt? Als "de" wetenschap dat zegt? Als actievoerders dat vinden? En als het doel heilig is verklaard, zijn de middelen dan ook heilig? Wie of wta bepaalt welke middelen geheiligd zijn?
De retoriek van deze jandoedel is er een van een doemprediker, een ophitser die het volk een simplistisch schema van goed en kwaad voorhoudt en op tekenen wijst die "bewijzen" dat het kwaad dreigt te overwinnen en dat er een heilige oorlog dient te worden opgestart.
"Slow violence", mijn hemel.

Schoorsteenveger | 19-09-23 | 11:21 | 6

@Schoorsteenveger | 19-09-23 | 12:50: Het is tekenend dat deze vogel alleen in de media te horen is als hij geen kritische niet-van-te-voren-afgesproken vragen krijgt.

Sans Comique | 19-09-23 | 13:11

Zo eens met jou schoorsteenveger.
Ik heb hieronder nog eens weergegeven met welke delen van je tekst ik het specifiek heel erg eens ben. Ben er zelf niet goed in de juiste woorden te vinden. Dus zo blij met jou!

- “Hij heeft het daarmee over een strijd tegen het kwaad, strijd tegen malevolente krachten, een strijd tegen de duivel en is daarmee verre van een filosoof, meer een doemprediker.”

- … over wat ze ook in Pakhuis de Zwijger aan de orde wilden stellen, de verhouding tussen moraal en wet. Wanneer gaat moraal, ideologie of religie bóven de wet? … ”

Nicola-D-Dex | 19-09-23 | 18:20

@Schoorsteenveger | 19-09-23 | 12:50: Zo eens met jou!

- “Is een beetje het probleem van deze tijd, de wijze waarop puur en onvervalst moralisme wordt verkocht als wetenschap of als filosofie of als geestelijke gezondheidszorg, hoe moralisme wordt gecamoufleerd, onherkenbaar wordt gemaakt, kortom, hoe met taal, met begrippen, met betekenis wordt gegoocheld.”

- “Neem de term 'slow violence'. Daar zit veel kwaadaardigheid in verborgen, veel haat, gram, woede, ressentiment, en veel oordeel en veroordeling, en vooral veel onderhuidse doortrapte manipulatie.”

- “Want we hebben het de laatste tijd al te vaak langs zien komen, die Woke woordenspelletjes, dat schuiven met betekenissen die doen denken aan de gloriedagen van het Marxisme, de tijden waarin filosofen als Sartre vol bewondering schreven over dat prachtige communisme en termen als "repressieve tolerantie" werden gebezigd om maar te vertellen dat wij, burgers, systematisch werden onderdrukt, dat het vrije Westen eigenlijk een systeem van geweld was, maar dat wij dat maar niet doorhadden.”

- …. werpen zij zich op als bakens in de duisternis. En het zijn altijd dezelfde lui, dezelfde enge karakters die zich geroepen voelen.
Filosoof? Laat me niet lachen. Een charlatan, een van de velen.”

Nicola-D-Dex | 19-09-23 | 18:21
▼ 3 antwoorden verborgen

'Inheemse groepen in het zuiden'. Bedoelt hij daar de Limburgers mee? Brabanders? Verder moeten gekken als Chris Julien goed in de gaten worden gehouden want ze lijken erg snel te radicaliseren.

Toos Bevergeil | 19-09-23 | 11:20

geweld van links: Makro branden, Shell slangen, bomaanslagen op politici, liquidatie op politicus.
geweld van Islam: auto aanslagen, bomaanslagen in metro of op vliegveld, onthoofdingen en steekpartijen, fatwa's
geweld van rechts: graffiti en social media uitspraken over tribunalen en bezettingen

HetOorAakel | 19-09-23 | 11:20 | 5

@* Il Principe * | 19-09-23 | 11:38: Brandbommen op asielzoekerscentra?
Een bierflesje op het grasveld, niet eens in de buurt.
Tristan van der Vlist had geen politiek motief, journalisten die de sloot in worden geduwd, hoe weet je dat de dader "rechts "was? . Daar gaan je voorbeelden, sorry.... ik weet het , het is frustrerend om links te zijn. Je zit altijd in een spagaat, moet altijd negeren en cherrypicken. Gelukkig heb je tijd zat, hoef je vaak niet te werken of bij te dragen.

Nuchternederland | 19-09-23 | 11:52

@* Il Principe * | 19-09-23 | 12:02: doe het is onderbouwen?

Stikstofnarcose | 19-09-23 | 12:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Met figuren als deze in de zichtbare groep, vrees ik dat het slechts een kwestie van tijd is voordat we een (poging tot) aanslag op vliegtuigen of vliegvelden gaan zien door XR radicalen.

Gregovic | 19-09-23 | 11:20

Maar goed, deze engerd serveert zichzelf wel af. Horen we binnenkort niks meer van.

Bootsjunge | 19-09-23 | 11:16

Hoe NRC in de reet kruipt van deze gast. Wat ís die krant afgegleden. Alleen een onnozelaar ziet dit kromdenken, waar de man zelf nog in vastloopt, aan voor 'fijnzinnige bespiegelingen.'

kapoerewiet | 19-09-23 | 11:15

Hoe word je ‘denker’ achter een beweging, eigenlijk? Benoem je jezelf? Doen anderen dat voor je en wat zijn de eisen? Hoe waziger hoe intelligenter, dus denkerder? Of kan de rest niet denken en hij wel?
Vage sekte.

Bootsjunge | 19-09-23 | 11:14 | 3

Waarschijnlijk een kwestie van z'n vader of moeder die de juiste mensen kennen. Dit heeft heel veel weg van een rijkeluiskindje met een uit de hand gelopen hobby.

boonmoi | 19-09-23 | 12:04

Doet me denken aan Dr. Z uit Galactica.

lekgoot | 19-09-23 | 12:21

Ze hebben in ieder geval kennelijk wel een capo di tutti capi nodig. Wat oubollig.

SIogra | 19-09-23 | 12:34

Arrogant en hypocriet figuur. En die rijk-links XR aanhang is even erg of erger.

Omnisofos | 19-09-23 | 11:12

Helaas is een gesprek over de feiten hebben niet de bedoeling van de neo-marxistische ideologie van ontmanteling van de westerse maatschappij en haar waarden. Die rare praat waar je het over hebt is bewust zo gekozen.
Jammer dat alle useful idiots dat niet eens door hebben, en er een hele generatie verdrietige doemdenkers aan het ontstaan is.

Drs.G | 19-09-23 | 11:12 | 1

Sorry Justin Case, dit was een reactie op jouw bericht van 11:03

Drs.G | 19-09-23 | 11:13

Useful idiot.

zhirek | 19-09-23 | 11:06

Chris is maar druk met z'n getreiter op socials vanaf zijn met waardevolle grondstoffen gemijnde smarphone en z'n stoeptegels in de natuur dumpen voor een speelhut projectjes.
Inconsistent galore.

zwenkwieltje | 19-09-23 | 11:04

Meneer de hypocrite filosoof rookt filtersigaretten zie ik op één van die gezapige NRC foto's en daarmee is hij jaarlijks mede schuldig aan 80 miljoen ton C02, 16.000 hectare ontbossingen en 4,5 biljoen rondslingerende filtertjes. Ach….je hebt hoofd- en bijzaken.

scientias.nl/sigaret-kost-elk-jaar-60....

Tjemig | 19-09-23 | 11:04

Kan iemand via social media achterhalen hoeveel vliegbewegingen Chris afgelopen jaren heeft afgelegd? (ecovakanties naar Azië, Afrika, Zuid-Amerika, Antarctica?)

nick666 | 19-09-23 | 11:04

Ik benieuwd of Chris ook zoveel woede voelt wanneer hij zélf weer eens op het vliegtuig zit vanwege één of andere klimaatbijeenkomst. Beetje hetzelfde als Thunderdwerg. Overal ''How dare you!'' roepen, ogenschijnlijk onwetend over alle manieren waarop zij zelf nét zo hard bijdraagt aan de opwarming van de aarde/vervuiling van het milieu. Ik zou het geloof ik iets chiquer vinden wanneer de koters óók eens naar hun eigen gedrag keken, want dat is echt niet veel beter dan de voorgaande generaties. En dat is echt wel begrijpelijk. Want ja, je moet óók overleven.

VBO_B_Niveau | 19-09-23 | 11:04 | 1

Dat zullen de koters zelf niet doen. Dat zou aan de journalistiek moeten zijn om dit te doen. Maar ja, die wordt nu ook bij de grote kranten bedreven door dezelfde koters.

kapoerewiet | 19-09-23 | 11:17

Brrrrrr. Heel eng. Echt zo’n sekteleider, waar dan allemaal van die labiele groetjes zich door late bezwangeren en vervolgens op het moorddadige gaan. Soort van Charles Manson.

Michaela85 | 19-09-23 | 11:04

Dan komt er een vliegtuig voorbij en voel je zoveel woede over je andere klimaat demonstranten die even op vakantie gaan. en jou alleen achterlaten. Tja, niet iedereen kan op een duren vakantie naar Bali. www.dumpert.nl/item/100045445_d56a344...

jan huppeldepup | 19-09-23 | 11:03

Misschien moet krisje even een lesje realiteitszin krijgen. Of twee. In een achterafsteegje. Door wat minderheidsgroepen.
Pleit ik hier voor geweld? Zeker niet, je kunt ook lezen dat het steegje uitermate geschikt is voor het projecteren van een powerpoint. Echter, deintentie is duidelijk.snap je het nu krisje?

Justin_Case | 19-09-23 | 11:03

Toch goed om te weten dat zelfs Chris Julien de Geenstijl leest. Wellicht dat dat ook bij hem helpt zijn tunnelvisie enigszins bij te stellen.

nick666 | 19-09-23 | 11:02 | 2

neh, deze tunnelvisie is vastgebakken. Misschien dat hij vlak voor zijn dood nog is omkijkt naar zijn nutteloze leven en denkt "waar was ik in godsnaam mee bezig?".

jan huppeldepup | 19-09-23 | 11:07

Ik kijk ook weleens op JOOP om te kijken wat de andere kant denkt. Daar staat vaak net zoveel blinde haat in de comments als hier regelmatig weggejorist wordt. Op zich een leuke bezigheid, nuttig is het niet natuurlijk.

boonmoi | 19-09-23 | 11:12

"RebelForLife" ? Zeker van het "Rebel without a cause"?
En rebel for life geeft dus aan dat hij het eigenlijk ook niet ziet zitten. Anders zou het toch rebel tot het allemaal goed is moeten zijn. Of zoiets.

"PhD ecological governance & collapse"
Collapse? Het is dus echt zo dat het hele milieu in elkaar stort volgens dit soort types!

Ze overtreffen elkaar inderdaad indien mogelijk met zijn/het/hun/hullie collapse, oververhitte aarde, enz.

Als het niet echt gevaarlijk was, dan waren dit soort types wel grappig.

helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 11:01

Wat is een haatfantasie? Ik kan het nergens vinden.

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:58 | 3

Dat hebben de veel mannen en gaat vaak over schoonmoeders.

Tjemig | 19-09-23 | 11:08

Bijvoorbeeld dat je de boze wolf in roodkapje niet meer lief vind, omdat hij de grootmoeder heeft verscheurd?

jan huppeldepup | 19-09-23 | 11:09

Een haar fantasie is bijvoorbeeld dat je enorme zin hebt om die klimaatgestoorden flink op hun bek te willen slaan.

echtpaul | 19-09-23 | 12:08
-weggejorist-
Zemko | 19-09-23 | 10:56

Ik distantieer mij volledig van deze denker.
Wij als denkers nemen afstand van elk woord dat Chris Julien in z’n schijnheilige bakkes durft te nemen.
Desgevraagd ben ik wel bereid Chris Julien e.e.a. bij te leren over het echte denkwerk.

Ruimedenker | 19-09-23 | 10:54

Wappie Chris hoort bij Carice van Houten's innercircle, dan weet je het wel.

Conan de Rabarber | 19-09-23 | 10:54

Dit zijn de nieuwe fascisten. Geven geen ruk om andersdenkenden, zij hebben het Grote Gelijk. Rote Armee Fraction had ook zo'n 'filosofie' op veranderingen teweeg brengen - middels geweld.

Kladderadatsch | 19-09-23 | 10:53 | 1

Yup, deze Julien is als sekteleider in elke vezel een ware fascist.

Grachus | 19-09-23 | 15:46

Vroeger was de aarde nog plat en draaide de zon om de aarde. Wie het tegendeel beweerde was een ketter en moest op de brandstapel, want “god”. Een open discussie was niet echt mogelijk, laat staan een beleefde conclusie als “let’s agree to disagree”.
Middeleeuwse tijden herleven in de aanhang van XR. XR meent dat de wereld spoedig vergaat door antropogene klimaatverandering en dat alleen een radicale verandering ons nog mogelijk kan redden. Interessanter is dat XR meent dat “zien” waar anderen blind voor zijn en dat zij daarom een welhaast heilige opdracht hebben om mensen wakker te schudden en te dwingen om te veranderen. De doelen zijn een dogma, de middelen geoorloofd, want ze vechten niet alleen voor zichzelf maar ook voor jou (ook al wil je dat niet en zie je dat niet) en voor toekomstige generaties (die geen weerwoord hebben) en er staan vele levens op het spel. Orthodoxe religies hebben raakvakken met totalitaire politiek omdat de aanhangers menen dat hun gedachtengoed boven iedere discussie verheven is en dat alle middelen geoorloofd zijn om de samenleving te hervormen naar dit gedachtengoed.
Je kunt sympathie voelen voor XR want ze trekken zich het lot aan van klimaat, natuur en mensheid. Maar je zou eerder doodsbang moeten zijn: Ze chanteren de bevolking, verachten democratie en rechtstaat, krijgen toenemend momentum en zelfs vrouwe Justitia is niet blind meer. leden van het OM, de rechterlijke macht en het openbare bestuur collaboreren met XR en accelereren hun momentum.
De tijd van “let’s agree tot disagree” ligt ver achter ons. We moeten stoppen met het oprekken van de grenzen van het demonstratierecht en starten met het handhaven van strafrecht. Een organisatie die blijft oproepen tot strafbare feiten maakt zich schuldig aan opruiing en zou als criminele organisatie verboden moeten worden. En iedere oproep voor geweld (door, maar ook tegen XR) moet vervolgd worden. Alleen zo kan respect voor de rechtstaat hersteld worden.

Zeddegeizot | 19-09-23 | 10:53 | 6

Eensch!

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:31

@Fuck-a-duck | 19-09-23 | 11:06: Ook eensch. XR = wensbeleid kartelsekte (we zijn qua heftigheid de 'linkse kerk' al wel gepasseerd).

Zomaarwat | 19-09-23 | 13:32

Sterk verwoord. XR is het hellende vlak naar geweld.

Pje911 | 19-09-23 | 14:19
▼ 3 antwoorden verborgen

En weer toont Mona Keijzer zich als iemand die zich durft uit te spreken als iets tegen haar morele kompas ingaat. Een uitzondering, zo langzamerhand. Verder blijft het opvallend stil over het podium dat NRC dit soort terroristen schaft.

kapoerewiet | 19-09-23 | 10:53

Er was eens dat Vizier Op Links. Dat mocht niet meer natuurlijk, maar dit soort figuren maakt zo'n pagina ook overbodig; ze poppen vanzelf overal op met hun knalgekke opmerkingen

Hai D. | 19-09-23 | 10:50 | 2

Jammer dat VOL er niet meer is. Was altijd (g)een verrassing om te lezen welke baantjes, subsidies e.d. van hun politieke vrienden ontvingen.

swapper | 19-09-23 | 11:13

Het is me nooit duidelijk geweest wat de reden van VoL was de stekker eruit te trekken, een paar linkse activisten waren wel flink bezig de identiteit te achterhalen.

HankHill | 19-09-23 | 11:53

Zodra iemand zich beschrijft als they/them, kom ik onmiddelijk weer op Jekyll and Hyde... zit niet goed in de bovenkamer: lekker opnemen en hem/hen daar achter de tralies van het instituut laten raaskallen. Er is vast wel een nurse Ratchet die hem wil verzorgen.

HaZetBeeHaDeeOo | 19-09-23 | 10:48 | 2

Of de Hulk, die is ook groen.

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:50

Hee natte dweil, je staat op GeenStijl. Heb je het toch nog ver geschopt in je onnozele bestaan. Wie hersenspoelt deze mensen toch dat ze alleen nog maar hysterisch in klimaat denken?

jan huppeldepup | 19-09-23 | 10:47

Valt in dezelfde categorie als dat meisje dat eigenlijk wel een dictatuur wilde hier. En die lui in ( ik meen ) Amsterdam die het over geweld wilde hebben in een of ander gebouw.
Ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn.
Allemaal in hun eigen bubbel.

helaas-nederlander01 | 19-09-23 | 10:46 | 1

Dit soort mensen heeft geen referentiekader voor wat betreft geweld. Ze zijn nooit bedreigd geweest op hun veilige provinciale schoolpleinen, ze zijn nooit in gevecht geweest met randgroepjongeen die niets te verliezen hebben. Zodra ze met de kleinste hoeveelheid tegengeweld geconfronteerd worden is alles opeens bedreigend en moet de politie hen beschermen. Diezelfde politie waar ze eerder op spuugden.

Sans Comique | 19-09-23 | 11:18

Ik haat mensen die non-binaire 'pronouns' hebben. Meteen alle geloofwaardigheid weg van die gasten. Ze staan vaak zo dicht bij de natuur maar beseffen niet dat dieren ook maar in twee genders voorkomen. Er is niet zoiets als non-binair. Zelfs de ballen van reu verwijderen maakt hem nog geen teef.

small_town_dad | 19-09-23 | 10:45 | 1

Ja maar pinguïns zijn soms ook homofiel zegt de woke gemeente.

jan huppeldepup | 19-09-23 | 10:49

Wat een website. Zogenaamd met uitleg wat de termen betekenen. Maar wat betekent ‘they’ dan in deze context?

SamV | 19-09-23 | 10:52

Must read voor alle doomdenkers/klimaatgelovigen/zondaars/plakkers en overige verwarde mensen: co2coalition.org/facts/ De keiharde wetenschappelijke feiten weerleggen alle nonsense die inmiddels behoort tot de dagelijkse MSM verwarring waardoor "filosofen" en zondaars steeds dieper in de put raken en steeds meer rare praat gaan verkopen. Het is te triest voor woorden......

spekpater | 19-09-23 | 10:44 | 1

Mooie site. Ik heb de quiz gedaan en had 0 fout!
Even bij de bladwijzers bewaard.

BekiekUtMoar | 19-09-23 | 11:41

En dan te bedenken dat XR rebellion subsidie krijgt. Onbegrijpelijk.

El Rico Grande | 19-09-23 | 10:44

Deze denker gebruikt letterlijk de term "Het Kwaad" in een context waarin hij het inderdaad heeft over mensen(!) die anders handelen of een andere mening hebben dan hij wenselijk acht. Dus is dit heerschap het stadium van de dehumanisering van de tegenstander voorbij.

Al die vreedzame betogingen konden weleens een manier zijn om slachtoffers te laten vallen, niet eens zo heel denkbeeldig als je op een snelweg gaat zitten of kleine kinderen meeneemt (denk paniek en een stampede). Dan is voor zo iemand vervolgens dodelijk geweld een "legitieme" optie, want zelfverdediging ten gunste van een hoger, heilig(!) doel.

Oftewel: klassieke jaren '70 terroristenretoriek.

Hetkanverkeren | 19-09-23 | 10:43 | 2

Sektarische reli-retoriek mag ook.

SIogra | 19-09-23 | 10:50

@SIogra | 19-09-23 | 10:50: Dat mag niet, want dit is een hele andere vorm van radicalisering en nog wel van eigen kweek ook. Bovendien in dit specifieke geval ook nog eens een club die van politiek tot OM met de mantel der liefde is toebedeeld.

Vooral dat laatste is heel zorgelijk, zeker als je kijkt naar de richting waarin onze overheid, maar ook bijvoorbeeld een EU, zich lijken te willen begeven.

Hetkanverkeren | 19-09-23 | 11:29

Klimaat-extremisme begint erg dicht tegen terrorisme aan te schuren. Volidioten zoals deze Chris zijn gewoon ordinaire volksmenners die bij ieder zuchtje aandacht een halfzacht stijfje krijgen.

Conan de Rabarber | 19-09-23 | 10:43 | 2

Nee

Red shirt | 19-09-23 | 10:58

@Red shirt | 19-09-23 | 10:58:
Da.

Ruud Hazes56616330 | 19-09-23 | 11:27

Prinsjesdag in een stad waar een (vanmorgen zeer gefrustreerde) burgemeester niets te zeggen heeft over de veiligheid op de wegen, die XR-klojo's mogen al 17x het land ongestraft ontregelen. Schaam U Nederland en een overbodige tip voor de sterke mensen; red U zelf, de staat is gewoon niet meer te vertrouwen.

hagelkruis | 19-09-23 | 10:42 | 3

Is dat diezelfde burgemeester die indertijd de vreedzaam protesterende bejaarden op het Malieveld liet afrossen?

dathoujetoch | 19-09-23 | 10:49

@dathoujetoch | 19-09-23 | 10:49: 'Vreedzaam protesterende ouderen', wat een rookgordijn. Het waren kwaadaardige Systeem-ondermijners, Het slag mensen die zich bedienden van nepnieuws en bedreigingen uit richting gekozen bestuurders. En dan waren ze maar hoogbejaard. Is er een leeftijdsgrens voor de lange lat?

Sans Comique | 19-09-23 | 11:21

Ruit hij nou op?

In de update " Reinste ophitsing tegen klimaatactivisten. Ga je schamen" maakt hij gebruik van een aardig stijlfiguur. De ander iets verwijten wat hij zelf doet.

Roos | 19-09-23 | 10:42

"„Natuurlijk, soms voel je wel aandrang of heb je haatfantasieën. Dan komt er een vliegtuig voorbij en voel je zoveel woede over de onverschilligheid waarmee mensen willens en wetens blijven bijdragen aan de opwarming van de aarde."

"haatfantasieën"....

Om die te ontwikkelen moet je toch al redelijk geradicaliseerd zijn geraakt, de rede ver voorbij. Een tikkende tijdbom wiens woorden men maar beter niet onderschatten kan als er tevens sprake is van dadendrang, en dat laatste is al overduidelijk aanwezig bij die XR-sekte.
Net zo gevaarlijk als Mohammed B.
AIVD, leest u mee?

Abject | 19-09-23 | 10:40 | 5

Niet alleen AIVD, maar ook de universiteit van Utrecht. Mag tot hopen dat ze dit soort terroristen in wording niet tot hun instituut toelaten.

FrankVeer | 19-09-23 | 11:25

@FrankVeer | 19-09-23 | 11:25: Het is Universiteit Utrecht. Tja de UU heeft ook die beroepsmallot beatrice de graaf onder de leden. Je zou beter verwachten van de UU

Bluto Blutarsky | 19-09-23 | 13:02

@Bluto Blutarsky | 19-09-23 | 13:02: Eerlijk gezegd verwacht ik dit juist wel van de UU. Daarom neem ik die 1e U ook niet serieus. Een beetje hetzelfde als de A in 'PvdA' en de D in 'D66'. Het staat in de naam, maar feitelijk hebben ze een enorme hekel aan de betekenis c.q. inhoud daarvan.

Grachus | 19-09-23 | 15:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit soort figuren zijn zo afhankelijk van de klimaatreligie dat ze elkaar constant proberen te overtoepen. Zegt de een dat klimaatverandering mogelijk, in de toekomst, misschien wel eens wat ongemak zou kunnen veroorzaken, gaat de volgende een stapje verder. Het moet steeds gekker om relevant te blijven. Het ijkpunt in de leer verschuift steeds verder naar extremisme. Een sneeuwbaleffect waarbij nuchtere ratio definitief af heeft gedaan. Lekker blijven filosoferen Chris, je bereikt er helemaal niets mee maar het voelt vast wel lekker.

JJMS | 19-09-23 | 10:40

Waarom worden ook hier die klimaatgekkies zo serieus genomen? Een paar duizend op een bevolking van 18 miljoen die kapen alle aandacht van problemen die er echt toe doen, omdat ze nonstop een podium krijgen.

Schijnwerper | 19-09-23 | 10:39 | 4

@jan huppeldepup | 19-09-23 | 10:52: Als er ergens wegwerkzaamheden zijn rij je ook om, nu weet iedereen dat er een paar malloten op een weg zitten , neem je een andere weg.

Schijnwerper | 19-09-23 | 11:03

Een klein aantal mensen kunnen de vreselijkste terreur uitoefenen. Hoeveel mensen zijn er nodig om een vliegtuig in een gebouw te laten exploderen? Extreme religie maakt mensen knettergek en onvoorspelbaar. Er was er maar 1 die Pim Fortuyn doodschoot. Wat gebeurd er als nieuwe politiek met gezond verstand en klimaatfeiten de Klimaat bubbel doorprikt?

dijkbewaker | 19-09-23 | 11:48
▼ 1 antwoord verborgen

Het slachtoffer-zijn druipt er af bij deze. Eerst dreigen en wanneer je op je larie krijgt beginnen over ophitsing..
je ziet precies hetzelfde terug bij actievoerders die met fluwelen handschoentjes worden aangepakt door de politie.

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 10:39 | 2

De pers, die noteert kritiekloos al die bullshit en geeft het door en ik durf zelfs te wedden dat dit soort mensen ook nog eens tips krijgen van het journaille wanneer ze voor een camera of microfoon moeten verschijnen. De pers speelt een raar spelletje.

Sans Comique | 19-09-23 | 11:36

Dat is de modus operandi. Standaard wordt er, letterlijk of figuurlijk, als een speenvarken gekrijst dat de Fascistische Politie het op de Zuiveren en Onschuldigen heeft gemunt. Ik zie mijn vriendjes van de Rode Dageraad nog aanpappen (opgepakt wegens illegaal plakken) met het grootste tuig alleen maar omdat beiden de politie voor 'fascisten' hield.

Grachus | 19-09-23 | 16:19

Chris, maak jij je ook zo druk over A12-demonstranten met jetlags en 'kids'?

SIogra | 19-09-23 | 10:36 | 1

Niks mis met jetlags.
Tijdje kennis aan een stewardess gehad.
Die hád me er toch een paar!

Kapitein Sjaak Mus | 19-09-23 | 10:45

Begin eens met phd af te pakken. Als instituut kun je toch niet volhouden iemand een blijvend geldig diploma en titel te geven. Daar hoort verantwoording en onderhoud bij zoals dat voor bijna alle beroepstitels geldt.

TheseDays00 | 19-09-23 | 10:36 | 4

@Red shirt | 19-09-23 | 10:37:

Ja maar hullie dan?

JJMS | 19-09-23 | 10:41

@Red shirt | 19-09-23 | 10:45:
Is het gezellig aan de Lomonosov universiteit en belangrijker leer je er nog wat zinnigs?

Hajduk | 19-09-23 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom denken dit soort figuren altijd dat wanneer ze “boos” zijn dat ze ook gelijk hebben?

Verder vind ik het dreigen met geweld van deze spillepoot nou niet echt heel angstaanjagend.

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 10:35 | 6

Een spillepoot kan anders ook trigger-happy zijn... Kijk maar naar Volkert vd Graaf.
Dit figuur baart mij daarom wel zorgen.

Roos | 19-09-23 | 10:39

Vd G is een kille moordenaar.
Dit is een halfzacht ei met z’n “pronouns” in zijn bio.

Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 10:45

@Sir.Loin-Steak. | 19-09-23 | 10:45: Hij is geradicaliseerd. Nog twee van zulke interviews en hij gaat denken dat hij er mee weg kan komen. De pers is in elk geval al op zijn hand en veel prominente politici ook (die hun keutel direct zullen intrekken als Chrissie daadwerkelijk tot actie over gaat, net als bij Volkert indertijd, maar evenzogoed...)

Sans Comique | 19-09-23 | 11:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Hij heeft van de term "institutioneel racisme" al "institutioneel geweld" gemaakt. Zijn redenering: het globale zuiden heeft alle ellende te danken aan het gedrag van het globale noorden. Daar heeft hij dat voorbeeld over Tata Steel voor nodig.
Hoe denk je dat Bij1, Groenlinks en vooral lieden als Kauthar dit lezen? Koren op hun molen. Hoe denk je dat dit uitwerking heeft op de groepen"""jongeren""" die de straten al afschuimen op zoek naar 'witte schuld'?

In het intervieuw legt de Angelsaks uit dat hij meedoet aan een project om uit te zoeken wat technologie kan betekenen in de klimaatcrisis. Dan zou je verwachten dat hij een interessant betoog afsteekt over hoe de productie van goederen veel schoner kan. Maar nee. Hij wil kennelijk alleen dat wie nog wat heeft schuldig verklaart mag worden, en dat wie niets heeft (door overbevolking, neoliberale politiek en fundamentalisme) hem achterna loopt in de hoop dat die toekomstige technologie de levensvreugde brengt die ze ontberen.

Geen mens die mij kan uitleggen hoe het kan dat dezelfde industrie die iedere dag nog honderdduizenden stuks onschuldig vee afslacht voor vlees in de supermarkt tegelijkertijd slappe labiele postcovid-werkeloze grieten uit de acteerwereld voor de camera laat janken dat vegan moet. Het is een wrede grap waar ik niet om kan lachen.

zeurmachine | 19-09-23 | 10:35

Inheemse groepen uit het zuiden... Gaat dit over Brabanders die zich verzetten tegen de Randstedelijke overheersing?

Abject | 19-09-23 | 10:34 | 1

Nee, over slecht Duits sprekende Belgen die langs de Maas wonen en het moeten doen met een Nederlands paspoort.

Tjemig | 19-09-23 | 10:42

Majesteitus pluralus is nog steeds bij wet verboden, oppakken dus.

rifraf | 19-09-23 | 10:33 | 2

Wetsartikel?

Glasgow Argus | 19-09-23 | 10:42

Foute spelling ook.

dathoujetoch | 19-09-23 | 10:52

Is oproepeen tot gewld niet geregeld in de wet?
Dit persoon maakt een blunder met zijn tweets.
Het vastlullen van deze gasten is gemeengoed, immers ze hebben geleerd.
Waardeloze opmerkingen van een waardeloze vent.

Zitvlak | 19-09-23 | 10:33 | 1

Sorry taalfouten

Zitvlak | 19-09-23 | 11:16

Mijn moeite zit ook bij de ‘filosoof’ die het artikel schreef. @spartacus: kun je die niet eens fileren?

mountain_saint | 19-09-23 | 10:32

Ik vind het te veel gaan lijken op de retoriek van de RAF, CCC etc. Eng.

Nichtsneues | 19-09-23 | 10:31 | 1

Te veel narcisten bij elkaar is nooit goed

mountain_saint | 19-09-23 | 10:34

Filosoof/denker, hij denkt dat hij filosoof is.

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:29 | 4

@Sieg Hein | 19-09-23 | 10:33: Zo ken ik ook veel reaguurders die denken dat ze politicus zijn. Of bondscoach, of financieel expert, of wetenschapper, of humorist. Maar eigenlijk zijn het ouwe mannen in de vUT die niks beters te doen hebben.

small_town_dad | 19-09-23 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

"De Chris achter de geweldsoverweging"

Als ik dat zo zie kan hij maar beter normaal doen inderdaad, als hij al iemand zou slaan breekt hij zijn arm als een knakworst.

keistad | 19-09-23 | 10:29 | 1

Pudding Tarzan.

Sans Comique | 19-09-23 | 11:43

De grote vraag die blijft altijd
Waar betaalt 'ie nou z'n huur van?

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:27 | 9

@Klaagbaan | 19-09-23 | 11:04: Niet alleen bij Machinisten.
Ik heb het 5 maal beleef dat er tussen Almaar en Uitgeest eentje voor de trein gesprongen. En ook nog een keertje bij Antwerpen Berchem.
Leuk is anders. Gelukkig alleen maar mensschade.

Haberdoebas | 19-09-23 | 11:13

@Klaagbaan | 19-09-23 | 11:04: haha ja wij 1977 RTS , zaten aan de frikadel, aan de overkant rpi Eindhoven. Getoeter..15 minuten later ambulance..

Hetiswathetis | 19-09-23 | 12:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Zouden zijn ouders blij met hem/het zijn?

small_town_dad | 19-09-23 | 10:26 | 1

Ja en sinds zijn pronouns zijn gepubliceerd spreken ze met trots over hun tweeling.

Sieg Hein | 19-09-23 | 10:27

Laat die XR gasten zich eens vastlijmen aan de rails bij Tata steel of aan het hek bij Shell in Pernis. Dan zit je precies op de plek waar je moet zijn. Niet op de snelweg die 'loonslaven' moeten gebruiken om op hun werk te komen.

pibasso | 19-09-23 | 10:25

Is hij/zij/hun man of vrouw?

Geylebok | 19-09-23 | 10:25

XR is the new D66? oftewel, de glans zal ook weer snel vanaf zijn. Bekeken en doorzien.

Fark Mutte | 19-09-23 | 10:23

Waar staat Chris nou op die foto met die stellage van bamboe? Moest hij de klimaatverandering wel even van dichtbij bekijken?

John McClane | 19-09-23 | 10:21 | 3

Aan de vegetatie te zien is het in Nederland. Een of andere geodesic dome ergens. Met bamboe gemaakt want licht en sterk en geen plastic/metaal. Dus die vlieger gaat denk ik niet op.

pinosjet | 19-09-23 | 10:29

@pinosjet | 19-09-23 | 10:29: en waar komen die mooie bamboestammen dan vandaan? Want ik krijg ze niet zo dik. Dat lukt volgens mij alleen in de tropen.

John McClane | 19-09-23 | 10:40

@John McClane | 19-09-23 | 10:40: van plastic misschien, haha

Hetiswathetis | 19-09-23 | 12:36

Die heb je mooi te pakken Spartacus.

nikolaos | 19-09-23 | 10:19 | 2

Sterk staaltje.

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:21

Hear hear

mountain_saint | 19-09-23 | 10:35

Vooral iemand die zichzelf oneindig interessant vindt en mensen om zich heen heeft verzameld die vinden dat hij oneindig interessant is. Hij voelt zich erg prettig op zijn plek daar bovenop dat kleine klimaat-activistische aperotsje en laat zich daar niet zomaar van afjagen.

JanFTE | 19-09-23 | 10:18 | 4

@Red shirt | 19-09-23 | 10:29: Ik heb niet zoveel met sekte leiders die vooral bezig zijn om hun eigen gelijk bevestigd te zien. Zeker niet als ze van Marxistische snit zijn. Maar dat is wellicht voor jou wat lastig voor te stellen wellicht.
Verklaart mijn inziens ook Chris zijn obsessie met het omverwerpen van 'machtsstructuren' in welke hoedanigheid dan ook.

JanFTE | 19-09-23 | 10:39

@JanFTE | 19-09-23 | 10:39: Marxistische snit... heeft u überhaupt weleens wat van Marx of over Marx gelezen, of heeft u een Andre Hazes-boekenkast?

Red shirt | 19-09-23 | 11:08

@Red shirt | 19-09-23 | 11:08: Dat Andre Hazes blijkbaar boeken heeft geschreven weet jij dan weer

JanFTE | 19-09-23 | 11:17
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom wordt hij nieet gewoon uit voorzorg van zijn bed gelicht.? Doen ze vaak wel als het van de andere kant komt. Maar goed, eigenlijk krijgt hij/het nu al meer aandacht dan zij/hun verdient.

small_town_dad | 19-09-23 | 10:18

Chris Julien, de Willem Engel van de klimaatwappies. Die laatste heeft, mind joe, trouwens nooit een oproep tot geweld gedaan.

Chris Julien, overduidelijk lijdend aan het Cassandra-complex, zal steeds extremer in zijn opvattingen en acties worden omdat niemand ‘luistert’. Gevaarlijke gast.
Vroeger deed een lobotomie wonderen.

Computer_says_no | 19-09-23 | 10:18

Een links-extremist die met terrorisme flirt. Waar hebben we dat eerder gezien? Oh wacht, heel erg vaak. Dat kutvolk denkt altijd dat ze weten wat anderen moeten doen en dat dat best ten koste van slachtoffers mag gaan. Onvolwassen, ongeduldig, arrogant, agressief. Eigenlijk compleet gestoord dus. Zo iemand moet je behandelen, niet een podium geven,

Trekhaas | 19-09-23 | 10:18 | 1

Frustraties omdat je als enige zo idioot denkt is erg moeilijk te verwerken inderdaad

BenDoorn | 19-09-23 | 10:25

Die Ruben-Ruben is een vat vol opgekropte woede...
Slow agression om zijn eigen termen maar eens te gebruiken.

Moreel is te verdedigen om zo'n man preventief in een TBS-kliniek op te nemen - om de parallel met zijn eigen filosofie maar eens door te trekken.

Roos | 19-09-23 | 10:18 | 2

Eens... waarschijnlijk één of meerdere persoonlijkheidsstoornissen. Waanideeën en gewelddadige fantasieën... eigenlijk heeft hij therapie nodig.

Trekhaas | 19-09-23 | 10:21

@Trekhaas | 19-09-23 | 10:21: Is maar de vraag of het gaat werken. Hij is onderweg om zeer "HOOG- leraar te worden. Eigenlijk is ie 't al van geboorte. Weer een sekteleider erbij op de universiteit. Wil je eigenlijk niet hebben. Inhoudelijke discussie is meer gewenst in plaats van krenking hier en krenking daar....

nobodiesunmighty | 19-09-23 | 11:41

Inheemde groepen beschaving bijbrengen.
Het lijkt de Roomse Kerk wel.

Kapitein Sjaak Mus | 19-09-23 | 10:17

Met deze types winnen we de oorlog ook niet denk ik. Ook niet tegen klimaatproblematiek.

Het valt direct op dat deze 'academici' de hele dag alleen maar bezig zijn met CV building. Overal lid van geweest, overal subsidies binnenslepen. Jezelf PhD noemen terwijl je nog niet eens promoveerd bent.

Maar waar zijn de mensen met de echte nieuwe ideeën? Die zien we al 50 jaar niet meer. Wetenschappers gereduceerd tot screeuwerige advertenties die zich voordoen als wereldverbeteraars. Als je een voorbeeld wilt van laat-kapitalisme is dit wel een aardige.

Mckenna | 19-09-23 | 10:17 | 5

@nikolaos | 19-09-23 | 10:21: volgen niet echt, maar ik hoor wel eens wat van hem ja. Zijn kritiek lijkt hier inderdaad op, maar hij heeft zelf ook wel wat randjes waar ik vraagtekens bij zet.

Mckenna | 19-09-23 | 10:29

De toegewijde echte bestuurders en wetenschappers zijn in de jaren 90 al buitengetreiterd of weg-gereorganiseerd of met een zak geld met vroegpensioen gestuurd. Een revolutie waar nog geen decibel van te horen was in het publieke debat, zodat niemand in de gaten had dat dit een bewust en landelijk beleid was vanuit het Derde Weg denken dat Wim Kok had omarmd.

zeurmachine | 19-09-23 | 10:42

@Mckenna | 19-09-23 | 10:29: Aha, het idee plus de tijdsperiode deden mij aan hem denken. Eensch wat betreft die randjes.

nikolaos | 19-09-23 | 10:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Chris Guevara

Tiscali-2 | 19-09-23 | 10:17

Kwestie van afwachten voordat Volkert versie 2.0 van zich laat horen.

CFvanGorkom | 19-09-23 | 10:17

Kun je ook filosoof zijn maar geen denker? Of he/she?

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:17

Shame on you mister Bush

RickTheDick | 19-09-23 | 10:17

Hij is een woordkunstenaar. Dan mag het.

Glasgow Argus | 19-09-23 | 10:17

Waarom reageert 'ie zo spastich en komt hij er niet gewoon voor uit dat hij over geweld fantaseert?

blikjegrolsch | 19-09-23 | 10:16 | 2

Ja precies... own it! Miezerig ventje, beetje terugkrabbelen en niet achter z'n woorden staan.

Trekhaas | 19-09-23 | 10:29

Als hij dat doet, dan kunnen de "tegenkrachten in de samenleving" (justitie) hem van zn bed lichten op basis van een bekentenis voor het overtreden van de wet.

Dezenaamhier | 19-09-23 | 11:51

Niet erg chique Chrissy om te doen alsof je al dr. bent

Diederik_Ezel | 19-09-23 | 10:16 | 1

Chris kent zijn leraren en weet hoe die in de materie staan dus Chris, die komt er wel. Kwestie van tijd.

Sans Comique | 19-09-23 | 11:46

Klimaat verandering massamoord. LOL LOL en LOL.

Wat snuiven die leipen in godsnaam om dit soort t*fuszooi uit hun bek te krijgen. Je zou toch bijna denken die zijn niet goed in de bovenkamer en moeten opgesloten worden.

swagmachine | 19-09-23 | 10:15 | 1

Zie hier de diagnose

mountain_saint | 19-09-23 | 10:36

Ik heb lang bij Corus gewerkt (voor het Tata werd) en daar werkten vooral heel veel gasten uit Velsen, Beverwijk, Skagen, Heiloo, Purmerend. Nou dat zijn een stelletje inheemsen hoor. Succes als je daar als Limburger of Brabander binnenkomt.

small_town_dad | 19-09-23 | 10:15 | 4

Het omgekeerde is net zo, als je als huilander in Limburg komt. Zeker in dorpse gemeenschappen, nog erger als ze gelovig zijn, word je niet snel geaccepteerd.

Bakkeleures | 19-09-23 | 10:34

@forecastle | 19-09-23 | 10:25: het is een soort North Sentinel Island. XR zou daar inderdaad zonder geweld niets kunnen bereiken.

small_town_dad | 19-09-23 | 10:41

@Bakkeleures | 19-09-23 | 10:34: in Limburg word je nooit geaccepteerd als niet-Limburger, helemaal nooit. Gelukkig is er geen enkele reden te bedenken om he daar te vestigen.

JanBrel | 19-09-23 | 10:44
▼ 1 antwoord verborgen

Stop nu eens met de klassenjustitie waarin XR steeds vrijuit kan gaan. Aanpakken die lui.

Sieg Hein | 19-09-23 | 10:13 | 1

Inderdaad, gewoon voor terreur tegen de bevolking.

oh no | 19-09-23 | 10:36

Vliegen brengt je veel sneller verder weg van huis. En verder weg bij Chris.

Joffri | 19-09-23 | 10:13

Jan Pelleboer.
Dat was pas een echte klimaatfilosoof.

laurentius | 19-09-23 | 10:12 | 7

@Sieg Hein | 19-09-23 | 10:26: het kan vriezen het kan dooien maar als je op je bakjes gaat ben je te laat met strooien.

Franciscus Borchwerf | 19-09-23 | 11:24

@Franciscus Borchwerf | 19-09-23 | 11:24: haha

Hetiswathetis | 19-09-23 | 12:08

Is september flut, wordt de herfst kudt.

Zalwelweer | 19-09-23 | 21:07
▼ 4 antwoorden verborgen

hayday, hooibaal waarom nemen sommige mensen dit soort mensen serieus. we hebben een rare wereld gecreëerd met zn. allen, nikszeggende mensen met flauwekul meningen mogen het hoogste woord voeren.

henniebal | 19-09-23 | 10:12

He/they heeft/hebben een klap van de molen gehad.

Geylebok | 19-09-23 | 10:11 | 1

gelukkig heeft een molen vier wieken. voor ieder wat wils.

AntiZanicz | 19-09-23 | 10:45

Oproepen tot geweld. Triest.

dathoujetoch | 19-09-23 | 10:11

De volidioot in optima forma.

baggerella | 19-09-23 | 10:11

Van alle pro noun warriors heb ik toch echt de grootste hekel aan de individuen die in meervoud aangesproken willen worden. Dan heb je zo'n belachelijke vorm van zelfoverschatting en grootheidswaanzin.

Quantum Suicide | 19-09-23 | 10:09 | 4

Koningen en koninginnen hebben er ook een handje van.

Mr_Natural | 19-09-23 | 10:19

Pluralis majestatis. Misschien kan eenzame je uitleggen wat de uitdagingen zijn als je je een wij voelt.

Sieg Hein | 19-09-23 | 10:20

@Sieg Hein | 19-09-23 | 10:20: Ook in eenmanszaken is het wel gebruikelijk om het bedrijf als wij op te voeren. dat geeft wat afstand

AntiZanicz | 19-09-23 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

Is er al aangifte gedaan?
Is die al geseponeerd want geen tijd?

Is dit nog nieuws? | 19-09-23 | 10:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland