Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat als... alle gletsjers op aarde smelten?

Dan gaan we bij Frenske wonen, in een rijtjeshuis te Maastricht

Gevonden op de altijd fijne subreddit R/Europe. Een kaart van Het Avondland, als het water komt, omdat de gletsjers gesmolten zijn en er een hoogwater dreigt van +70 meter. Laat u verder niet bang maken oid, maar heb dikke roflol om alle comments en het rotsvaste vertrouwen in Europa dat The Dutch dit wel even gaan fixen. The day the Netherlands sink is the day Bulgaria joins Schengen. Have you ever wondered what Europe would look like if all the glaciers on earth melted ? No... ? Well I have. Had to bid farewell to some countries !

Reaguursels

Inloggen

Mooie kaart, ze weten dat er tijden zijn geweest dat de Rijn bij regio Keulen uitmondde in zee. Daar lag ooit de kustlijn. Nederland bestond simpelweg niet, is ontstaan bij de gratie van koude periode’s (ijsaanzetting, waterspiegel daling) en door noeste arbeid van de oer-Hollander.

Mij maken ze de pis niet lauw met doom verhaaltje’s en eindtijds preken.

Unsinkable-Sam | 29-08-23 | 03:32

ik begin wel een patatzaak aan de kustlijn bij Maastricht tegen de tijd dat het volloopt.
Gat in de markt.

fabeltjesland | 29-08-23 | 00:42

Dat klimaatschadefonds hé..

Akkoord op klimaattop Egypte, groen licht voor schadefonds - nos.nl/l/2453069

Katjinggg!!
Kom maar op met die miljarden compensatie!
Ons hele land weg!

gaffelbaard | 29-08-23 | 00:00

Maar als al het ijs op Groenland smelt, dan kunnen we toch ook daar gaan wonen?

heldheino | 28-08-23 | 22:46 | 1

De vikingen hadden er moeite mee, de bevolking bleef vijandig.

Unsinkable-Sam | 29-08-23 | 03:34

Het zal m'n rest roesten , m'n huis staat nu al onder water.

Pittzz | 28-08-23 | 22:29

Wat als ‘we’ nou de gehele Sahara en andere woestijn gaan afgraven en jaarlijks daar een hoeveelheid water gelijk aan het jaarlijkse geschatte overschot wereldwijde smeltwater in stoppen? Zou dat helpen? Als dat niet voldoende is zou je wellicht nog de oceanen kunnen uitbaggeren, water omzetten in vast materiaal en/of water de ruimte inschieten! Omdenken! VOC-mentaliteit! Juichen!

Hopenschauer | 28-08-23 | 21:58

Bel Kevin Kostner!

nobodiesunmighty | 28-08-23 | 21:49

Als blijkt dat onze dijken met 10 meter moeten worden verhoogd opdat we anders verzuipen, dan is het niet te hopen dat er vleermuizen huizen in de oude dijken. Anders zijn wij gedoemd te verzuipen.

Southpark | 28-08-23 | 21:38

Zo, dat zou een hoop gezeik schelen over co2, woningnood, immigratie, stiktof, water tekort, neerslag, natura 2000, lhbtqbbq gender geneuzel, F1 races, aardbeving schade, zonnepaneelweides, windmolens op land, boeren uitkopen, wolven, nimby's en ruimte voor de roze gevlekte spring-pad ...

Het Licht | 28-08-23 | 21:15 | 1

En snelwegplakkers

laatmijmaareffe | 28-08-23 | 22:32

Er is ook een tijd geweest dat nagenoeg de gehele aardbol in het ijs zat, en een tijd dat je naar Engeland kon lopen. En dat zonder de mensheid. Dus … minder mensen = meer aarde en natuur.

Leffe Blonde | 28-08-23 | 21:02 | 1

Meerdere tijden. Dat noemen ze snowball Earth. Maar dat is wel heel lang geleden. En ik kan wel gaan uitleggen waarom dit gebeurde, maar dat werkt niet tegen de doemdenkers die gehersenspoelt lijken te zijn.

Xaphan | 28-08-23 | 21:17

Maar hoeveel land komt er dan bij? Op Groenland bijvoorbeeld. Dat wordt dan weer groen denk ik.

Hadena | 28-08-23 | 20:54 | 1

Zuid pool wordt de helft van het jaar een zonnige vakantie bestemming

Tjemig | 28-08-23 | 21:49

Ach zo komen we wel van Ter Apel af.

pdvd | 28-08-23 | 20:46 | 1

ook van de randstad

swapper | 28-08-23 | 21:06

Lol om Bonn am Meer!

Tikkie Terug | 28-08-23 | 20:32

Als de zeespiegel zo zou stijgen als al 40 jaar wordt beweerd.

Zouden er dan banken zijn die nog investeren in de gebieden die dreigen onder te lopen?

Rotterdammert1965 | 28-08-23 | 20:30 | 1

Ik heb mijn huis op 4nap verruild voor 85nap. Had wel korting op hypotheek willen hebben.

geheelvergeter | 28-08-23 | 20:33

De stad ligt aan de voet van de Sint-Pietersberg, tussen het Plateau van Margraten, het Plateau van Caestert en Haspengouw, op de plaats waar de rivier de Jeker in de Maas uitmondt. Het centrum van de stad ligt op een hoogte van ca. 50 meter boven NAP.

Domenonredelijk | 28-08-23 | 20:14 | 2

Beter dus nog een kilometer of 15 oostwaarts. Gulpen bijv. ligt ca. 95 meter boven NAP..

Domenonredelijk | 28-08-23 | 20:19

Ik woonde ooit op Caberg. Daar zeiden ze altijd dat het 90m boven NAP ligt. Nu woon ik een kleine dikke honderd kilometer noordelijker en woon ik op 19m NAP. dat verschil snap ik, want hier stroomt de Dommel, en dat is een andersoortige rivier dan de bergstromen vanuit de Hoge Venen/Ardennen. maar het verschil tussen 50m en 90 meter is in mijn optiek wel erg groot. Waar komt uw 60 meter in vredesnaam vandaan. Tussen Margraten/Cadier en Keer en Caberg in Mestreech zit geen 40 meter hoogteverschil. We hebben het niet over de Himalaja.

Xaphan | 28-08-23 | 20:30

Dat Nederland onderloopt, zo erg is dat toch niet? Terug naar heel vroeger dus.

Willibald von Klúúúk | 28-08-23 | 20:03 | 1

Terug naar de natuur zoals de natuur freaks het wilen. Of willen ze weer niet zo ver terug naar de natuur zoals die was?

Rotterdammert1965 | 28-08-23 | 20:31

Oh mooi, het gedoe om de Krim is dan ook gelijk afgelopen.

pollens | 28-08-23 | 19:52

Als de zeespiegel echt al zo aan het stijgen is, dan zou je nu toch al niet meer moeten kunnen wadlopen? Maar volgens mij staat de waddenzee nog steeds elke dag n paar uur droog. Ik weet niet of dat dan korter is en over een kleiner gebied dan pakweg 25 jaar gelden. Misschien zitten hier ook mensen van Ameland of Schiermonnikoog in het deskundigenpanel die dat kunnen of willen toelichten.

Crankhead | 28-08-23 | 19:46 | 1

Bij mijn weten is er de afgelopen 40 jaar weinig veranderd met de zeespiegel.
Om het wat aan te dikken hebben wetenschappers het over millimeters per jaar, terwijl je met eb en vloed al over meerdere meters verschil hebt

Mr.Crowley | 28-08-23 | 20:07

Wat als de aarde plat was? Of vierkant? Of een donut?

Mr_Natural | 28-08-23 | 19:44

Misschien kan de auteur eerst het verschil uitleggen tussen een gletsjer en een ijskap. Op dit moment kan je helemaal niks met deze info.

heldheino | 28-08-23 | 19:42

Venus, net zo groot als de aarde, superhoog CO2 gehalte in atmosfeer, temperatuur 475 graden Celsius.

meneer Q | 28-08-23 | 19:36 | 5

Als ze daar een Frans Timmerfrans hadden gehad dan had die dat zeker kunnen voorkomen en zou het er nu paradijselijk zijn geweest.

Osdorpertje | 28-08-23 | 19:48

@Osdorpertje | 28-08-23 | 19:48: dat heb je mis. Ze hadden daar een Frans Timmermans maar bleek achteraf toch ongelijk te hebben. Hij vrat meteen die hele planeet kaal. Alleen

deministerpresident | 28-08-23 | 20:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Interessant feitje over de film Waterword (Dennis Hopper, Kevin Cosner) is dat er niet genoeg water in de poolkappen is opgeslagen om de zeespiegel zo ver te laten stijgen als in de film wordt voorgesteld.

Osdorpertje | 28-08-23 | 19:36 | 1

Als al het ijs zou smelten, ook de Zuidpool zou de zeespiegel plus min 75 meter hoger zijn.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 20:26

Natura2000gebieden mogen geen stikstof, alles moet wijken voor waterkwaliteit, en alles wat daar nu beschermd wordt, zakt sowieso de zee in. Het is waanzin. De zee geeft, de zee neemt. De natuur ook.

Feynman | 28-08-23 | 19:34 | 2

Nee de natuur wil uiteindelijk (per)woud. Geen heide!

boerk | 28-08-23 | 19:40

En de vis wordt duur betaald

HD50 | 28-08-23 | 19:46

How Dóe wordt Hauw Zee
Brabanders doen ertoe

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:28

How Dóe wordt Nauw Zee
Brabanders doen ertoe

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:28

70m zeespiegelstijging .. effe ruw uit het bolle hoofd.

2,5x meer wateropp. dan landopp. (72%/28%)
Betreft hier alleen smeltend landijs, want drijvend ijs doet niets aan stijging, want ijsberg steekt 10% boven water. Volumeverschil zoet/zout water gooien we even in de negeer-emmer, samen met een eventuele volume vergroting van de aarde zelf.
Uitzetting zeewater agv tenperatuur stijging is natuurlijk wel een ding ...

Anyway, voor 70m waterstijging heb je dus 77m ijs nodig, maar dan wel keer 2,5 (want veel meer water dan land) = iets minder dan 200m dik landijs. Gemiddeld, over het hele landoppervlak.
Das best een boel .. op de Kilimanjaro na ligt er bv niet veel ijs in Africa.

Volgens het KNMI is voor een global stijging van 1mm zo'n 360.000 miljard kg ijs nodig. 1000kg water = 1000L = 1m3 water = 1.1m3 ijs.
Voor 1mm heb je dus 396 milard m3 aan ijs nodig dat smelt.

1mm : 396.000.000.000
1m : 396.000.000.000.000
70m : 27.720.000.000.000.000
27,7 biljard m3 aan ijs ... da's 27.720.000 km3 dat nu op het land ligt.

Volgens NSIDC ligt er zo'n 33.000.000 km3 ijs op t land (90% antarctica, 9% Groenland).

Dus overall bezien zou 70m dan best kunnen.
Als de getallen vh KNMI iig kloppen.

Langedweil | 28-08-23 | 19:23 | 4

Heb je al rekening gehouden met de locale zwaartekracht effecten van de ijskappen op Groenland en Antarctica op het zeewater. Wanneer het ijs op Groenland smelt dan daalt hier het waterpeil, wanneer het ijs van Antarctica smelt stijgt het hier 2x zo snel.

heldheino | 28-08-23 | 19:46

In de berekening mist de uitzetting van water als de temp toeneemt

Schilder58 | 28-08-23 | 21:35

Langedweil, keurige betekening, hoor! Nu dan de logica: max. +70 m. bij totale smelt (zeg een gem. temp. op Aarde van 20c) en -70 m bij ‘n forse ijstijd (zeg gem. temp. van 0c). Dan kan ik concluderen dat we nu zo’n beetje tussen twee uitersten in zitten.

Unsinkable-Sam | 29-08-23 | 03:46
▼ 1 antwoord verborgen

Afbeeldingen van de wereldkaart zijn allemaal fout, we zijn met z'n allen vanaf de lagere school verkeerd geïnformeerd. Kijk maar eens naar de tv-serie The West Wing, seizoen 2, aflevering 16.

De aarde is rond, dat is bekend, maar de Duitse carthograaf Mercator heeft in de 16e eeuw een platte wereldkaart gemaakt, om het zeelieden makkelijker te maken om te navigeren.
Op die kaarten, en dat is ook vandaag de dag nog zo, staat Groenland afgebeeld als was het ongeveer even groot als Afrika. In werkelijkheid is Afrika 14x zo groot als Groenland. En meer van dat soort blunders.
vector-map.nl/kaarten/wereldkaarten/s...

quigg | 28-08-23 | 19:19 | 4

Het zijn geen blunders, dat is bewust zo gedaan.
Er bestaan ook kaarten/atlassen die de werkelijke groottes weergeven.
Het is maar net wat je gewent bent, overigens weten de meeste gebruikers wel, dat de verhoudingen niet kloppen.

snapal | 28-08-23 | 19:43

Blunderende wetenschappers. Niets nieuws.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 20:27

Dit is algemene kennis, daar hoef je geen The West Wing voor te kijken.

Hopenschauer | 28-08-23 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

Na mij de zondvloed.

inCol | 28-08-23 | 19:15

Is het klimaat nu ook al racistisch? Nederland helemaal blank?

Bartje01 | 28-08-23 | 19:14

Het Westen en vooral Amsterdam komt als eerste onderwater te staan.
Veel zorg bij GroenLinks daar waar de asieleisers naar toe gebracht moeten worden.

meneer Q | 28-08-23 | 19:11

Wees in godsnaam blij dat je nog in een glaciaal leeft. Maar er komt op zeker een moment dat het glaciaal echt ophoud en we een inter-glaciaal tijdperk instappen. En nee, dat duurt niet duizenden jaren na nu. We praten dan over omschakelingen die in decenia plaatsvind. Andersom geldt overigens hetzelfde. Normale wetenschappers weten dit en dragen het ook fier uit, maar als je knaken wilt maken, kan je voorlopig beter in het kamp van de IPCC horen. Dan trekken ze wel weer een beurs voor een kulonderzoek. Niemand van de geldrovende wetenschappers zal de Zon als zwaar bepalende factor als standpunt innemen. Dat pas namelijk beter in het echte verhaal, want laat IPCC dwaallichten maar eens de terugkerende wolken op Neptunis verklaren of andere gekke dingen die op de andere planeten gebeuren. Het is met de beperkte kennis weldegelijk te koppelen aan het humeur/cyclus van de Zon. En vergeet nooit dat we wel kunnen terugkijken, maar niet kunnen vooruitkijken. Dat trucje is natuurkundig voor ons nog onmogelijk. Daardoor is dat klimaatgeblaat gewoonweg niks meer dan de weersvoorspelling van morgen. Overigens ben ik wel groot voorstander om hoeder van de planeet te spelen. Die pech hebben we met zijn allen als Mens op ons genomen. We hadden ook gewoon als vogel of zeewezen heel lang kunnen bestaan. Een vogel die aan echte ruimtevaart doet zal je nergens vinden op de Aarde. Is ook niet nodig. Wij komen net kijken en God is en blijft een onnodige last. Verder kan en moet iedereen mijn verhaal gewoon zelf uitvogelen. Die knakkers van het IPCC weten net zoveel als u en mij. Helemaal niks dus, maar dat is eigen invulling.

Xaphan | 28-08-23 | 19:07 | 6

@keestelpro | 28-08-23 | 19:14:

"Klimaat kan helemaal niet tegen verkeer!"

Laat staan elektrisch verkeer.
Dat laat dus zelfs bij onder 0 het ijs smelten.

Laat staan dus,
dat electrisch verkeer,
zeg ik toch.
Wat een b'tje Volt al voor schade kan aanrichten zeg.

Milton_Styx | 28-08-23 | 19:19

Verstandelijke capaciteiten nemen ook af door hogere co2 concentraties.

zeeman73 | 28-08-23 | 20:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Ontzilten die zee en allemaal doordrinken. Even die 0.0 laten staan (was toch al niet te hachelen)

Harry99 | 28-08-23 | 19:06

Ik signaleer een nieuw fenomeen onder mijn linkse vrienden: herfst-ontkenning. Het is overduidelijk dat, in Nederland, de zomer pretty kut was en de herfst al echt is begonnen. Echter, omdat er klimaatverwarming is, en de rest van de wereld heeft liggen puffen van de hitte, mag dat (nog) niet gezegd worden.

konjodebonjo | 28-08-23 | 19:05 | 6

De linkse vrienden ontkennen dat de herfst dit jaar vroeg invalt en de rechtse vrienden ontkennen dan weer dat het klimaat verandert.
Het zou verboden moeten worden.

snapal | 28-08-23 | 19:18

Ahhh nu snap'k het, wellicht.
Door de magnetische tegenpool Yet-stream.is uw te heette lucht het land uit getimmerd en hier in Rio, vanwege te licht bevonden, naar beneden gedonderd,
waardoor ik op het strand van Copacabana onder een parasol aan de onderkant van armen benen en kin ben verbrandt, ja kudt met Dé Té.
41⁰C was het, máár het is Winter hier,
ook zonder visum verblijven doedt nie deaudt
Abraço zjengtsje

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Afgezien van dit alles is het zeer onwaarschijnlijk dat de mensheid niet verdwijnt binnen 1 miljoen jaar. Zoals daar zijn een flinke inslag van iets heel groots, eruptie van een vulkaan, meteorieten regen, ijstijd, covid 7.0, zwarte pest_nieuwe variant.

Schilder58 | 28-08-23 | 19:03 | 2

Covid daar zeg je me wat.
Mijn opa, geboren rond 1900 en reeds vele jaren overleden vertelde mij als kind verhalen over de Spaanse griep.
Toch bijzonder dat ik mijn kleinkinderen later ook over een pandemie kan vertellen. Ze zullen huiveren van de verhalen!

keestelpro | 28-08-23 | 19:09

De toba uitbarsting heeft de Mens ooit gedecimeerd. In diezelfde periode klapte er een rotsblok uit de ruimte op de Aarde. Op een haar na waren we uitgeroeid en had GS nooit bestaan. Dat gebeurde allemaal ongeveer 75000 jaar geleden. Twee behoorlijk heftige evenementen in het bestaan van de Mens als soort. Maar zelfs dat kon de toekomstige overpopulatie niet stoppen. je krijgt soms het idee dat overpopulatie de drijfveer is van ons bestaan. Maar dan krijg je automatisch ruzie met de geprivligeerde groep die menen de waarheid in pacht te hebben.

Xaphan | 28-08-23 | 19:22

Maakt niet uit, ik woon op drijfzand.

zwenkwieltje | 28-08-23 | 19:02 | 2

Wat maakt het uit, er komen miljoenen huizen onder water te staan.

Mr_Natural | 28-08-23 | 19:04

Ook-Trooi ?
Vastleggen of af laten drijven ?

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:59

Schepen met snorkeltour. Stampende housemuziek aan boord. Blije eikel die iedereen gemotiveerd houdt. Verticaalfilmer voor het nageslacht en de extra centj00s. Eentje die niet kan snorkelen maar wel alle beestjes wil zien. Einde middag visbuffet. Kodakmomentjes overal. Druk pratend terug naar Hoenderloo aan Zee. Mooi heh. Zag je ook die haring?
Is Hans van der Togt nog op teevee?

Kouwe Kees | 28-08-23 | 19:01

Ik zie dat er een heel groot stuk Duitsland gewoon boven water blijft. Daar kunnen we dan mooi allemaal heen, das schaffen ze daar wel.

Nuuk | 28-08-23 | 19:00

Hoef maar een stukje te verhuizen zie ik, graag zelfs.

MRJDM | 28-08-23 | 19:00

Als we de climaatcrisis opgelost hebben moeten we iets gaan doen aan sterven, doodsoorzaak nummer 1.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:59 | 1

Geen ijskap maar een mondkap?

zwenkwieltje | 28-08-23 | 19:01

Weer is het op gs, dat klimaatveranderingen van alle tijden zijn.
Dat argument is 100% correct.
Maar toen hadden we nog geen 7 miljard bewoners.

snapal | 28-08-23 | 18:58 | 4

@Dandruff | 28-08-23 | 19:07: stoppen met vrouwen zwanger maken. ,let jij eens kijken hoe hard het dan gaat.
Enige nadeel: over 16 jaar moeten er ook lekkere wijven zijn.

Malle moer | 28-08-23 | 19:33

@Malle moer | 28-08-23 | 19:33: Wel een humane manier Malle moer.
Geboortebeperking.
Maar ja, we hebben te maken met een zooitje pastoors en dominees die nog steeds "het gaat heen en vermenigvuldig u" in het vaandel hebben staan.

snapal | 28-08-23 | 19:51

@Malle moer | 28-08-23 | 19:33:

Dus 95% van de jongetjes aborteren.

Dat gaat snel; ineens voel ik me een hele foute oom met felgekleurd en openstaand hawaii shirt en niet bijpassende dikke gouden schakelketting.

Dandruff | 28-08-23 | 19:59
▼ 1 antwoord verborgen

@snapal | 28-08-23 | 19:05:

De vraag is niet of een al miljarden jaren veranderend klimaat bestaat.
De vraag is of het opleggen van grootschalige armoede veel invloed heeft op het voortdurend veranderen van dat klimaat.

Dandruff | 28-08-23 | 19:10

@snapal | 28-08-23 | 19:52:

De klimaatlobby wil duizenden miljarden euro's uitgeven aan niet-werkende technologieën. Dat zal leiden tot grootschalige armoede.
De idee daarachter is dat een klein promillage van al die plannen mogelijk als een soort thermostaat het klimaat op aarde 0,0000036 graden kan aanpassen. De aarde is immers ook een soort huiskamer, of zo.

Los van de vraag of dat aannemelijk is, het is ook een beetje arrogant. Wij zijn god dus wij gaan de aarde wel even vertellen welk klimaat hier thuishoort.

Dandruff | 28-08-23 | 20:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen idee waarom het dan nodig om een soort van 'continentaal plat' te tekenen tot aan Zeeland. Het is niet alsof de duinrand dan nog boven water steekt, of dat het verschil tussen 70 meter onder water of 60, nou zo relevant is.

konjodebonjo | 28-08-23 | 18:52

Ach ja, ik zit vanuit 020 toch al te twijfelen over Berlijn.
(Wat blijkbaar niet noemenswaardig genoeg is voor deze kaart)

hotmint | 28-08-23 | 18:50 | 1

Noemenswaardig? Nou en of.
Nieuwe naam met hölländische "Haven".
Wil kommen zu HauSee

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:26

Al die "wat als" stellingen zijn onzin.
Wat als mijn vader anders gebouwd was.
Dan was ie mijn moeder geweest.

Osdorpertje | 28-08-23 | 18:50

Helaas moeten we vaststellen, dat er geen enkele reden is om te veronderstellen dat de gletsjersmelt niet doorzet.

snapal | 28-08-23 | 18:49 | 4

Ja, goed blijven onderzoeken en erover praten.

letopuwzaak | 28-08-23 | 19:07

Gletsjers horen gewoon niet thuis in de natuur; ik bedoel wij bestaan ook voor het grootste deel uit water. We hebben ons keurig netjes een huidje aan laten meten en kunnen ons bewegen. Zo'n gletsjers ligt daar gewoon een beetje lui te zijn , geen enkele actie ondernomen, klimaatverandering gewoon als laatste blijven ontkennen. Tja, dan heb je het toch echt aan jezelf te wijten. Zoek het lekker zelf uit!

Cunucu | 28-08-23 | 19:43

Helaas kunnen we vaststellen...

snapal | 28-08-23 | 19:54
▼ 1 antwoord verborgen

Water inblikken en er dijken van maken lijkt mij de meest logische oplossing.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:49 | 1

Dit is echt de beste oplossing die ik gelezen heb, en ik geloof niet dat er iets beters zal komen.

Nuuk | 28-08-23 | 19:08

Samenvattend. Mensen en partijen die;
- pleiten voor import van miljoenen moslims;
- èn dit verhaaltje serieus nemen...
Zijn dus feitelijk kwaadaardige islamofoben die miljoenen moslims willen laten verdrinken.

Dandruff | 28-08-23 | 18:48 | 3

Waar kan ik me tot het klimaat bekeren?

Milton_Styx | 28-08-23 | 19:14

Waterworld, met Kevin coastner

Ray Skak | 28-08-23 | 18:48

O nee, nu al?
We didn't listen!
We, we didn't listen!

*in paniek rondjes rennen doet*

Dandruff | 28-08-23 | 18:49

En morgen stijgt de zeespiegel wéér twee meter:O Hoeveel is dat na een maand.

letopuwzaak | 28-08-23 | 18:55

3,1 m. zelfs.
Dan moeten er mensen verkassen,
die dan vrij komen.

Maak van de nood een deugd.

Omdat het klimaat opwarmt,
kunnen de uitgekochte boeren,
daar boeren en boertjes laten,
omdat het teveel aan CO2,
in de kassen opgeslagen kan worden,
de groeizaamheid bevorderd.

Als Franz daartegen is,
loopt hij de boel op te stoken,
en een goed plan af te fikken,
Green Deal toch?
waarmee zijn as ervan,
over de kasbodem kan worden uitgestrooid,
waardoor die eindelijk buiten zicht raakt.

Ik zie voordelen.

Milton_Styx | 28-08-23 | 19:11

Iedereen verplichten een zee-aquarium te nemen en het probleem met de stijging van de zeespiegel is opgelost. (Vrij naar Herman Finkers)

ikhebergeenbenulvan | 28-08-23 | 18:47

Met de waterscooter naar The White Reefs of Dover.

Kouwe Kees | 28-08-23 | 18:47

Indachtig de regel ons volkslied zijn wij van Dietse bloed ofzo, wir schaffen das!

william7055 | 28-08-23 | 18:45

Dit is pas Nederland teruggeven aan de natuur! Terug naar het plioceen en de grote diversiteit aan zeevissen en zeezoogdieren die boven voormalige door stikstof vergiftigde akkers zwemmen. Moeten we stemmen of kan dit gewoon per acclamatie? www.geologievannederland.nl/tijd/reco...

allemansvijand | 28-08-23 | 18:45

Kan je nagaan als de Zuidpool ook smelt, dan komt er nog even 90 meter bovenop.

snapal | 28-08-23 | 18:44 | 3

Als Australië smelt kunnen we het helemaal schudden.

keestelpro | 28-08-23 | 18:49

Want de Zuidpool ligt niet op Aarde?

Nuuk | 28-08-23 | 18:58

Hier in Rio vraag ik wel eens af hoe het met één meter stijging zal gaan. Geen duinen of dijken, wel veel bergen. Dat zal een giga volksverhuizing worden,
want wie leeft
niet zorgd.

V.Puffellen | 28-08-23 | 18:41 | 2

Geloof me. Dat gaat niet gebeuren. Rob Jetten zit er bovenop. Letterlijk en figuurlijk.

TheGreatMachine | 28-08-23 | 18:48

Die kaart dat is pas over 50.000 jaar.
Je heb dus nog tijd om je koffer te pakken.

keestelpro | 28-08-23 | 18:41 | 6

Dan kan je dus nog dik twee en half miljoen megamixen produceren!

Nuuk | 28-08-23 | 19:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik dacht altijd dat als water ijs wordt, dat het dan in volume toeneemt. Ik neem aan andersom ook. Ook begreep ik dat je alleen het topje van de ijsberg ziet, en de rest onder water staat. Als al het ijs gaat smelten, moet de waterspiegel toch dalen? (Behalve het deel dat nu al boven land ligt, en dat is dus een gletsjer.) Maar alwaarom zullen gletsjers smelten en alles onder water ijs blijven.

En het is pas maandag

Jos Tiebent | 28-08-23 | 18:41

Mooi!
Kunnen al die saaie autotopics vervangen worden door boottopics.

aflaatverkoper | 28-08-23 | 18:40

Dan gebeurt er niets.

jufrouw theelepeltje | 28-08-23 | 18:39

Dan worden we nat.
Wanneer het water 70m stijgt, dan staan er een paar kerncentrales onder water.

Als het toch staat te gebeuren, kunnen we ook wel stoppen met belasting betalen.

Haberdoebas | 28-08-23 | 18:37 | 1

Zo makkelijk komt u niet van de Belastingdienst af, meneertje.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:39

Vlug wat wegen blokkeren om dit te voorkomen!

Louis_Verschoor | 28-08-23 | 18:37

Op de kaart staat 'Zeevlietmolendorp', is dat nieuw?

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:36 | 2

Dat moet toch een prachtig beroep zijn, klimaatwetenschapper.
De hele dag van alles uit je duim zuigen. Heerlijk creatief bezig zijn en er nog voor betaald krijgen ook.
'Zeevlietmolendorp'! Het zijn artiesten die hier achter zitten!

keestelpro | 28-08-23 | 18:39

WindmolenStad aan Zee
Windroos plaats
Zeeuwoord (in Greuningen)
Berlin Haven
Bonn am Meer

V.Puffellen | 28-08-23 | 19:07

Kan dit even naar het Asieleisisch worden vertaald en doorgestuurd? Dank!

Lepo | 28-08-23 | 18:35

Op vakantie naar het eiland Hoenderloo.

keestelpro | 28-08-23 | 18:34 | 1

Beste ijs van de hele Veluwe en Wolfswinkel, daar kun je een kettingzaag kopen.

Dr. Blechtrummel | 28-08-23 | 18:40

Ha, altijd al een optrekje aan de Strait of Tartu willen hebben. Zit net ten Zuide daarvan. Dus goed gekozen op de toekomst. Zal alvast een strandtent gaan bouwen tegenover mijn palk maja.

Kaitseliit | 28-08-23 | 18:33

Gletsjers zijn niet eens van ijs, het zijn gewoon rotsen met een laagje ijs. Maar domme mensen trappen er met open ogen in.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:33 | 4

Ik ontken al jaren het bestaan van gletsjers.

Robbie-Rattenstaart | 28-08-23 | 18:40
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat snel mensen. Leuk u gekend te hebben.

Plukkieplukkie | 28-08-23 | 18:33

Je kunt het klimaat veranderen wat je wil, het is en blijft een klimaat.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:31 | 1

Nou als je de t van klimaat in een p verandert heb je een primaat.

keestelpro | 28-08-23 | 18:36

Als we nou allemaal een airco nemen, maar de koude kant aan de buitenkant van het huis en dat ding flink laten loeien, dan kunnen we allemaal ons steentje bijdragen.
En in de winter is het in huis lekker warm ook nog.

AdvocatusDiaboli | 28-08-23 | 18:28 | 1

Noemt men nu : warmtepomp..;)

V.Puffellen | 28-08-23 | 18:59

Zo wordt Wilder's probleem wel opgelost. Makkelijk toch?

Ik heb ooit ergens gelezen dat door de dikke ijslaag op Groenland de aardkorst als het ware naar beneden wordt gedrukt. Zonder dit ijs zou het noordelijk halfrond omhoog komen, waardoor Nederland ook hoger zou komen te liggen. Dus, Nederland zou mogelijk toch niet onder water komen te staan.

Ierse_Setter | 28-08-23 | 18:28 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Wat betekent dit voor de asielstroom?
Het wordt druk met de dobberbootjes.
Meer benzine mee ( foei slecht voor het klimaat ).
Gelukkig zijn er weer genoeg warmte pompen dus zo snel zal het niet gaan met het onderlopen van de landen aan de Noordzee.

Zitvlak | 28-08-23 | 18:28

In Almere zit een kennis van me, en die kreeg iemand uit Zuid-Italië op bezoek. Of ik ook even langkwam. Het was eind juli, en ik ging er in een t-shirt naartoe. Zit die Italiaan daar met een dikke trui aan, en we raakten aan de praat. Op een gegeven moment vertelde ik hem dat ik niet zo lang bleef, omdat Almere vier meter onder zeeniveau ligt, en ik tikte daarbij nadrukkelijk op mijn horloge. Hoewel hij nog de hele middag daar zou zijn, heb ik later begrepen dat vijf minuten na mij daar is vertrokken. Ik zie nog die benauwde blik in zijn ogen.

SNAFU | 28-08-23 | 18:27

Zandvoort wordt afgelast dan denk ik ...

Langedweil | 28-08-23 | 18:27

Daar zit je dan met je wolven en de Natura2000 gebieden.
Heeft het wel zin allemaal dan?

AdvocatusDiaboli | 28-08-23 | 18:26 | 6

@Dr. Blechtrummel | 28-08-23 | 18:36:
Ik dacht dat ze oorspronkelijk uit Omsk kwamen.

keestelpro | 28-08-23 | 18:40

@keestelpro | 28-08-23 | 18:40: LOL, ik zie dat liedje gewoon voor me, als je het hoort. het had ook gekund met een luchtballon die boven een brandend bos hangt en langzaam hoogte verliest, maar me de slee is leuker. En dan dat krakende, ietwat deftige Nederlands, een klassiekertje. Maar wie kent het nog, behalve de oude, soon uitgestorven oude Nederlanders?

King of the Oneliner | 28-08-23 | 18:52

@Dr. Blechtrummel | 28-08-23 | 18:36: Over de A1, Oberhausen aanhouden, und dann, immer geradeaus, met hier en daar een plasstop.

King of the Oneliner | 28-08-23 | 18:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Oef, Brussel wordt kantje boord. Snel even op de Michelin-site kijken welke restaurants het wel redden.

Après toi | 28-08-23 | 18:25

Dan moet iedereen in een asielcruiseschip gaan wonen.

Reebensteeltje | 28-08-23 | 18:24

Maar wat als varkens konden vliegen en de maan van kaas was gemaakt?

Robbie-Rattenstaart | 28-08-23 | 18:24 | 1

Ja dan zou er uit een heel ander vaatje worden getapt.

Duwbak_Linda | 28-08-23 | 18:26

zo'n 80 meter jacht wordt ineens wel heel aantrekkelijk

Dr.Utker | 28-08-23 | 18:24 | 2

Goed gecalculeerd, steekt ie er net tien meter bovenuit...
Ohh wacht, lengte breedte diepte hoogte en daar de watertanges uit, zoiets ?

V.Puffellen | 28-08-23 | 18:55

@V.Puffellen | 28-08-23 | 18:55: Op een zeker moment in de ontwikkeling van de scheepvaart heeft men ontdekt dat drijvende objecten beter werken dan varen over de bodem op wielen. Zeg maar een ark versie 2.0.

BenBinnen | 28-08-23 | 19:07

Tegen die tijd heeft het Westen de Russen totaal in de pan gehakt.
Dan kunnen alle Nederlanders verkassen naar zonnig Siberië met z'n oneindige vlakten.
Ook daarom: meer wapens naar Oekraïne!

Aristotalloss | 28-08-23 | 18:23 | 1


Ik zag laatst een kaart van Nederland uit de tijd van Charlemagne (Karel de Grote). Zeeland was nog grotendeels onder constructie (door iedere keer kleine stukjes te omdijken), Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen waren nergens te bekennen. En toen dacht ik: alles komt en gaat, net als ikzelf.

Ja, ik was in een filosofische stemming, maar het is een feit, over 20 jaar is dit lichaam een pakketje botten of as, over 3 jaar is mijn hond ook dood, er woont iemand anders in dit huis, er zullen weer mensen dezelfde fouten en kleine succesjes hebben, zoals een eerste baby die voor het eerst papa zegt, en de zee klotst rustig verder voor nog een paar miljard jaar.

En dan verdampt alles doordat de zon een rode reus wordt, alle 'eeuwigdurende' grafzerken verpulveren door de hitte, en er blijft niks over van de show, dan het applaus van één klappende hand.

Het was me het showtje wel.

King of the Oneliner | 28-08-23 | 18:22 | 5

Mooi die positieve blik van u,
zou het mooiste medicijn zijn voor mensen die in angst leven, zonde van de tijd.

V.Puffellen | 28-08-23 | 18:47

@keestelpro | 28-08-23 | 18:33: Ja, ik vond het zelf ook goed, lol. Het is de beste manier (voor mij) om het leven een beetje aan te kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik depri ben.

King of the Oneliner | 28-08-23 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Brrrrr.... ik ga An inconvenient truth maar even kijken. Schijnt een geruststellende film te zijn.

Marcelinho | 28-08-23 | 18:22

Opwarming gaan we niet tegen houden. Dus als er op den duur zoveel minder land bewoonbaar is. Zouden we dan niet alvast beginnen met geboortebeperking?

frickY | 28-08-23 | 18:22 | 2

Grensbewaking zou ook een dingetje zijn om mee te beginnen.

ChalinaRosa | 28-08-23 | 18:24

Of meer immigratie naar plekken die op dit kaartje nog boven water liggen. Scheelt straks vluchtelingen de andere kant op.

sioux_ | 28-08-23 | 20:20

Zit even op een bierviltje te berekenen, maar + 70 meter lijkt me wat veel,
Was het geen 70 cm ?

2CVOcean | 28-08-23 | 18:21 | 1

Die klimaatwetenschappers zijn niet goed snik.
De Aarde is een gigantisch bol die zowat louter bestaat uit zeeën en oceanen.
Als al het water op het land daarin terecht komt zal dat nauwelijks iets uitmaken. Maar dat is puur hypothetisch want dat zal nooit gebeuren.

keestelpro | 28-08-23 | 18:31

Nog geen vrij van werk want net op die tegel middenin.

Dr. Blechtrummel | 28-08-23 | 18:20

Beter mezelf vastplakken aan het asfalt.

Duwbak_Linda | 28-08-23 | 18:19

Maar waar moet Frenske dan naar toe?

thanseeuwen | 28-08-23 | 18:19 | 3

Frenske wordt gewoon z'n eigen continent, Timmermania.

FrankVeer | 28-08-23 | 18:25

Frenske heeft net een urban Villa in Maastricht gekocht die denkt ook city state of Maastricht ligt mooi aan zee.. hier te huize smoelensmid begint de boulevard..

Smoelensmid | 28-08-23 | 19:33

Die stranden we aan de kust bij Brussel als een spreekwoordelijke rots van Gibraltar. Meteen een mooie toeristische attractie erbij. En nog milieuvriendelijk ook want biologisch afbreekbaar.

burnitdown | 28-08-23 | 19:58

Er is geen klimaatcrisis.

keestelpro | 28-08-23 | 18:18 | 2

Nope.

ChalinaRosa | 28-08-23 | 18:20

@ChalinaRosa | 28-08-23 | 18:20:
Ik discussieerde nog wel eens met de een en de ander over dit onderwerp maar ik ben er klaar mee.
Alsof je keer op keer moet uitleggen aan een stel debielen dat kabouters en feeën niet bestaan.
Ik weiger er nog langer één woord aan vuil te maken.
Er is geen klimaatcrisis.

keestelpro | 28-08-23 | 18:28

Overal pompen plaatsen.

Plukkieplukkie | 28-08-23 | 18:18

Teveel stikstof is inderdaad slechts voor de plantjes.
Nu zijn ze allemaal overspoeld met zeewater.

AdvocatusDiaboli | 28-08-23 | 18:15 | 4

@Zeurders | 28-08-23 | 18:18:
Al dat gedoe over stikstof in Nederland.
Waarom als we over een tijdje onder water staan.

AdvocatusDiaboli | 28-08-23 | 18:25

@Zeurders | 28-08-23 | 18:18:
Rood fruit altijd goed, probeert u eens een Haagsche bluf op bramenbasis, heerlik.

redthehaghue | 28-08-23 | 18:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik overweeg om een vis te gaan worden.

U-boot | 28-08-23 | 18:15 | 4

De man van Atlantis ?

beavis | 28-08-23 | 18:27

Dat dachten walvissen vroeger ook. En verdomd het is ze gelukt ook!
Zo zie je maar: je moet groots durven te denken.

keestelpro | 28-08-23 | 18:57
▼ 1 antwoord verborgen

12.000 jaar geleden lag de hele Noordzee droog. De boel is ondergelopen omdat het warmer werd.
Nog geen enkele wetenschapper gehoord waarom het toen warmer werd. Er waren in die tijd in ieder geval nog geen auto`s en vliegtuigen.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 18:14 | 4

Ruftende ijsberen.

Lubbberrtt | 28-08-23 | 18:26

@Lubbberrtt | 28-08-23 | 18:26:
Overigens is er van een zeespiegelstijging op dit moment helemaal niets van te merken.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 18:42

Toen kon je gewoon naar Londen lopen. Scheelt toch een hoop boottickets.

keestelpro | 28-08-23 | 18:58
▼ 1 antwoord verborgen

Als als als. Als de zon ontploft zijn we gaar.

De_fluitlokker | 28-08-23 | 18:13 | 2

Wij komen steeds dichter bij de zon te staan, uiteindelijk gaat hier alles gecremeerd worden.
Probleem opgelost.

Hebbiehemookweer | 28-08-23 | 18:16

Als de aardkern ontploft hebben we ook een probleem.

HankHill | 28-08-23 | 19:29

Boulevard Amersfoort. Genoeg parkeerruimte op de veluwe. Geen vervelende jongeren meer want die bleken niet te kunnen zwemmen bij De Grote Smelt.

Deflatiemonster | 28-08-23 | 18:11

We moeten natuurlijk wel bang gehouden worden. Stel je voor dat we het normaal zouden vinden dat het klimaat altijd verandert. Beetje meer, beetje minder, maar gelukkig nooit extreem binnen een paar eeuwen, dus tijd genoeg om naar werkende oplossingen te zoeken. En lukt ons, zeker weten.

marco52 | 28-08-23 | 18:11 | 3

En de grootste grap is dat alle zeepiegelstijgingen die gemeten worden veroorzaakt worden door het bewegen van de tektonische platen. In Nederland bijv. is er sprake van gronddaling.
Maar ja, daar hebben we nog geen verdienmodel aan gekoppeld.

TheEgg | 28-08-23 | 18:35

@MargauxGrandCru | 28-08-23 | 18:39: Aangezien we nu al polders onder water zetten lijkt me dat geen optie. Daar gaat ongetwijfeld een of andere mafklapper een verdienmodel van maken, errrr, ik bedoel, tegen protesteren.

TheEgg | 28-08-23 | 23:33

Hier moeten ze het van hebben, angst en onrust.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 18:11 | 1

Tiny house woonboten maken dan maar?

tiku99 | 28-08-23 | 18:10

Nou kijk eens aan zeg.
Nóg een reden waarom Nederland geen immigratieland hoort te zijn.
Nu een kaartje met …hoe de wereld er uit ziet als iedereen op de wereld hetzelfde kapsel heeft als Gerrit Hiemstra.

Ambiorix | 28-08-23 | 18:10

Als er meer ijs smelt, gaan er ook nieuwe waterwegen bij de polen open, en verdampt er ook meer water wat weer meer neerslag wereldwijd gaat geven.
Een paar mensen hebben pech en moeten verkassen, dat kunnen we wel.

Zeurders | 28-08-23 | 18:10 | 1

We kunnen ook allemaal de badkuip vullen.

Malle moer | 28-08-23 | 18:26

Dus Tristate City is een heel slecht idee.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:10

Leuk plaatje, maar nu met dijken. Want zo ziet nl. er zonder dijken nu al bijna uit.

TheEgg | 28-08-23 | 18:09

Als je moeder terug uit de zee komt trekt het water een eind terug.

GeheidEenGeit | 28-08-23 | 18:09 | 1

Nee, je moeder trekt door haar omvang al dat water juist aan. "Yo mama is so fat, when she walks on the beach the tide comes in."

Tarak | 28-08-23 | 18:18

Tegen die tijd zet ik mijn appartement in Heerlen te koop voor vier miljoen en ga ik lekker ergens in Noorwegen wonen. Waar kun je een cursus Noors volgen? Eens kijken...

Albert61 | 28-08-23 | 18:09

Nederland staat al onder water zonder dijken, kwestie van hogere dijken bouwen. Overigens staat ons land figuurlijk al onder water sinds 2002.

Kartelmaster2000 | 28-08-23 | 18:08

Wat een onzin, we hebben niet eens gletsjers in Nederland.

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:08 | 2

Ah, gelukkig. Dan kan ik weer verder slapen.

HankHill | 28-08-23 | 19:30

Precies. Dit kaartje laat eerder het effect zien van Timmermans die een bommetje doet.

Ananas Skaiwokker | 28-08-23 | 20:03

Als alle gletsjers gesmolten zijn, komen de ijsberen de overlevenden in europa opeten.
is vast een mooie film van te maken.

Nuchternederland | 28-08-23 | 18:06 | 2

Ja met vliegende ijsberen.

MargauxGrandCru | 28-08-23 | 18:38

Ik dacht dat er binnenkort weer een ijstijd is, dus ijs tot aan Amersfoort.
Maar je kunt dan wel naar Engeland lopen, dat dan weer wel.

Analia von Solmsch | 28-08-23 | 18:06 | 2

Kruipend ijs op de Noordzee, zijn die windmolenparken daar wel op ontworpen?

Helpmedan | 28-08-23 | 18:09

@Helpmedan | 28-08-23 | 18:09:
pssst Ghijneken heeft het ontwerp al klaar
"The Green Ice Bar" met een veertien daagse hop van paal naar paal trip

V.Puffellen | 28-08-23 | 18:35

Hopelijk woon ik dan lekker in de USA ver boven zeeniveau. Succes er mee hier in Hollandistan.

BoerKoekoek | 28-08-23 | 18:05 | 4

Was toch al voor vorig jaar gepland?

dathoujetoch | 28-08-23 | 18:38

Wat wordt de hoogte van je zorgverzekering?

SterF... | 28-08-23 | 18:43

En op wie ga je stemmen ? Criminoloog Trump of old fart Biden ?

Harry99 | 28-08-23 | 19:03
▼ 1 antwoord verborgen

Namens alle makelaars willen we u eraan herinneren dat aan/op het water wonen de overwaarde juist ten goede doet.

GeheidEenGeit | 28-08-23 | 18:05

En wat gebeurt er als alle vulkanen tegelijk uitbarsten? Als op alle breuklijnen tegelijk aardbevingen plaatsvinden? Als er 100 tsunami's tegelijk komen?

Mr_Natural | 28-08-23 | 18:05 | 2

Als alle meteorieten te gelijk inslaan? Als alle mensen in China en India te gelijk een sprong maken? Leuk om onder het genot van een wietje over na te denken, verder is het natuurlijk belachelijke onzin, net als die 35 miljard kostende 0,000036 graden.

4HoogAantWater | 28-08-23 | 18:09

Wat als je vriendin en je schoonmoeder tegelijk een scheet laten ?

Harry99 | 28-08-23 | 19:04

We gaan weer eens allemaal deaud.
Wat zullen de klimaat-religieuzen onder leiding van paus Timmerfrans weer blij zijn.

James Lastig | 28-08-23 | 18:04

Dat worden hoge dijken.

SterF... | 28-08-23 | 18:03 | 2

Zuurpruimen zeggen dat dat niet kan. technisch gezien......

PerineumPiraat | 28-08-23 | 18:13

@PerineumPiraat | 28-08-23 | 18:13:

Een betonnen constructie van 80 meter hoog bouwen lukt nog wel, maar hoe diep moet je de fundering maken? Ook 80 meter diep?
En dan het water uit de rivieren dat moet ook nog ergens heen.

MargauxGrandCru | 28-08-23 | 18:37

Zullen we ook een kaart maken hoe de wereld eruit ziet zonder water?

Wat moeten we hier nou weer mee…

Malle moer | 28-08-23 | 18:02 | 5

Wat heeft die man gerookt?
Goed spul.
Zeespiegelstijging is niet overal even sterk. Daar is op gs een keer een topic over geweest, waarin een wetenschapper die zich niet gek laat maken, dat haarfijn heeft uitgelegd.

hotnot | 28-08-23 | 18:28

Geen ene malle moer. Maar ja, klimaat hè?

Garantiebewijs | 28-08-23 | 19:27
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland