GeldBlog - Waarom ik op Omtzigt ga stemmen
Op 22 november is de vervroegde Tweede Kamerverkiezing; een verkiezing die wel eens de geschiedenisboeken in kan gaan als een cruciaal moment voor de Nederlandse democratie. Er staat veel op het spel; zoveel dat de gewone stempatronen/politieke overtuigingen wellicht moeten worden losgelaten.
Zoals de vaste lezer weet, is ondergetekende een aanhanger van het klassiek liberalisme. De VVD heeft deze ideologie altijd uitgedragen totdat Dijkstal het stokje van Bolkestein overnam en definitief linksaf sloeg. En wat er onder Rutte allemaal is gebeurd (meer immigratie, grotere overheid, meer belastingen, meer regels, meer dwang, plus wat “schandaaltjes” over missende kinderen en achterhouden van informatie voor de kamer) is voor de meeste mensen (hopelijk) wel duidelijk nu.
Gezien de VVD de VVD niet meer is, zou mijn stem naar BVNL gaan, gezien deze partij de enige is die het klassiek liberalisme lijkt te willen nastreven (JA21 is een mengeling van stromingen zonder duidelijke ideologische basis; een antwoord op zoek naar een vraag). Helaas besloot BVNL Krol en een FDF dame op de lijst te zetten, personen die deze ideologie helemaal nooit hebben onderschreven. Het is gewoon dezelfde zet die men bij mijn VNL partij deed door Moszkowizc als lijsttrekker aan te stellen om zodoende in ieder geval een zeteltje te behalen. Ik vrees dat BVNL erachter gaat komen dat deze strategie toch echt penny wise, pound foolish zal blijken te zijn. De enige goede additie is Toine Manders (nee, niet die VVD’er maar die held die bij de parlementaire enquête stelde dat belasting diefstal is), oprichter van de Libertarische Partij, maar hij zal als minarchist het toch moeilijk gaan krijgen…
Nou zijn onze verkiezingen altijd een soort huwelijk; je kiest de vrouw/man, maar de schoonfamilie krijg je erbij, of je het nu wilt of niet. Dit is één van de redenen dat een directe democratie zoveel goeds zou kunnen doen; de kiezers kunnen dan à la carte (per beleidspunt) kiezen. Dus mijn BVNL stem zou meer een geval zijn van de minst slechte optie (of wat positiever: de meest klassiek liberale optie).
Maar al zou BVNL alles op orde hebben en was het een 100% fit met mijn overtuigingen, dan nog zou ik deze verkiezingen anders stemmen en ik raad iedereen aan om dit ook te overwegen. Los van al het links-rechts geneuzel (ik prefereer overigens het spectrum centralistisch-decentralistisch), is de Nederlandse politiek in verval geraakt. Waar politici vroeger uit overtuiging hun werk deden, wordt het nu door de meeste politici gezien als een carrière. Tezamen met partijdiscipline, en de steeds striktere handhaving daarvan, is het handelen in het belang van de achterban een bijzaak geworden.
Deze focus van onze politici op de eigen partij en de eigen carrière in plaats van op het belang van de achterban (laat staan die van het land), heeft heel lang kunnen voortwoekeren. Iedere politicus die ja en amen zei binnen de partij werd beloond met hoge kieslijstposities, of een functie bij de Raad van State, de EU, het CBR (hallo Pechtold!), een NGO en zo verder. Hoe zoiets in zijn werk gaat, geeft Henk Westbroek in dit filmpje mooi weer.
Social
En het is gewoon corruptie. In landen zoals Zimbabwe gebeurt het allemaal zichtbaar, maar bij ons is het verfijnder en veel schadelijker want op alle niveaus van bestuurlijk Nederland zitten mensen die niet de juiste skill set hebben noch de juiste intenties. Nu heb ik in het beginselen document van Omtzigts partij niks expliciets zien staan over deze vorm van corruptie, maar het is wel iets waar de partij indirect steeds op duidt. En ze doet dat overigens met realisme door te stellen dat veranderingen niet alleen kunnen worden afgedwongen (coalities moeten gevormd worden, zowel nationaal alsmede internationaal), noch plots kunnen worden ingevoerd.
De partij van Omtzigt heet dan ook het Nieuw Sociaal Contract; Omtzigt gelooft nog in de overheid en stelt dat op de juiste leest en met een goede check and balances, deze wel goed kan functioneren.
Overigens, de term sociaal contract komt van Jean Jacques Rousseau (18e eeuw, dus kom a.u.b. niet aanzetten met die stomme “het WEF gebruikt deze term, dus Omtzigt is een WEF puppet”, “controlled opposition”, “zijn broer zit bij de WEF”, etc.) en stelt simpelweg dat een sociaal contract vastlegt wat de rechten en plichten zijn van de bevolking en haar heerser(s). Dit is natuurlijk een hypothetisch contract en naar mijn mening is het eerder een dictaat en niet een contract; het is immers de elite die het “contract” opstelt en kijkt waar het mee weg kan komen.
Enkele veranderingen die NSC wil doorvoeren zijn interessant om aan te stippen in deze context. Zo wil het een grondwettelijk hof instellen en in wezen een echte grondwet van onze (nep) grondwet te maken (zo geldt er bij ons nu een toetsingsverbod!). Daarmee zouden we ook meer op Duitsland gaan lijken met haar Bundesverfassungsgericht in Karlsruhe. Hiermee kan NSC (op termijn) de Nederlandse democratie en de positie van Nederland internationaal verbeteren.
Verder wil NSC iets aanpakken waar op dit Geldblog al vaker over geschreven is: het omzeilen van de democratie via Internationale verdragen (hangt dus ook samen met het vorige punt!). Nooit eerder was de voornoemde politieke elite internationaal zo eensgezind. Dit heeft tot het tekenen van vele internationale verdragen geleid, die dan boven het nationale recht werden gesteld. Hierdoor konden regeringen ook electoraal onpopulaire beslissingen via een sluwe omweg nemen; immers, “we moeten wel immigranten/goederen/etc. toelaten en boerderijen sluiten, want het is vastgelegd in de wet”…. Omtzigt stelt dit dus ook vast en wil door internationaal coalities te vormen, hier verandering in brengen; hij wil een stuk soevereiniteit terug pakken. Hierdoor beslist de Nederlandse politiek (en dus de Nederlandse kiezer) over haar lot en niet iemand of iets anders.
Social
Ook wil Omtzigt binnen de EU weer een coalitie vormen met de Noordelijke landen, in plaats van de door Rutte ingezette politieke verbroedering met Frankrijk; de Latijnse aanpak kan Omtzigt dus niet bekoren.
Het grondbeginselen document van NSC staat nog vol met interessante punten (leestip: hier) en leest redelijk goed weg (dus mensen, lees het en deel het zoveel mogelijk!), maar er is te weinig ruimte in deze column om daar verder op in te gaan.
Maar of u het nou compleet of maar deels eens bent met de grondbeginselen van NSC, is niet het punt. De vraag die u en alle anderen zich moeten stellen is: bij welke politicus/partij is er de grootste kans op verbetering?
En daar zit de crux en de verklaring dat Omtzigt zo hoog in de peilingen staat, ook al heeft zijn partij nog geen verkiezingsprogramma! Veel mensen voelen aan dat Omtzigt het type mens is dat iets doet uit overtuiging. Hij zal nooit handelen uit eigengewin en zal de achterban en het landsbelang altijd, zo best hij kan, dienen. Verder is hij zo verdomd rechtlijnig, dat hij in wezen de anti-Rutte/-Kaag/-de Jonge/-Bergkamp/-Wopke/-Pechtold/-de Lange/-Paternotte (nee, niet BAS)/-Ollogren/-Kamp/-Timmermans/ is; hij buigt niet. Nu is buigzaamheid vaak een deugd in de politiek, maar in onze huidige politieke context zijn de kiezers dat wheeldealen helemaal beu en willen ze ergens van op aan kunnen. Met Omtzigts NSC als grootste partij, heeft Nederland de grootste kans op een regering met een sterk moreel kompas, en als Pieter het ook nog voor elkaar krijgt om Mona Keijzer als PM te installeren, dan heeft Nederland een verdomd goede kans om weer op het juiste spoor terecht te komen!
22 november heeft de Nederlandse kiezer een gouden kans die maar één keer in honderd jaar voorkomt; het is zo uitzonderlijk dat de eigen politieke ideologie ondergeschikt moet worden gemaakt; immers, dit gaat om het repareren van onze democratie. De kiezer moet een onomwonden signaal afgeven aan de Nederlandse politieke kaste en er dient een catharsis plaats te vinden bij ons bestuur. Daarom zal mijn stem naar Omtzigts NSC gaan. Ik hoop dat velen dit voorbeeld zullen volgen, ook al ligt hun politieke hart ergens anders.
Reaguursels
InloggenZijn bedoelingen zijn goed, de grondbeginselen en grondhoudingen eveneens. Top, mooi verwoord.
Maar de vraag blijft: kan hij in de praktijk het allergrootste probleem wat momenteel speelt, namelijk de ongebreidelde problematische immigratie met bijbehorende ellende, kan hij dat aanpakken, oplossen en in goede banen leiden.
Ik wacht op zijn plan van aanpak.
Als Omtzigt VVD, CDA, PvdA, D66, GL en ChristenUnie uitsluit wil ik het overwegen.
Het is die partijen nog niet gelukt uit te dragen wat 'landsbelang' is.
Ja! 1 grote sterke man die alle zetels inneemt met een zwikkie mafklappers en dan zien hoe snel alles de bocht uit kan vliegen. Heerlijk
@YoMoms | 28-08-23 | 06:23:
Als het maar niet weer 12 jaar duurt.
nou nou, eens in de honderd jaar... zo'n kans hadden we 21 jaar geleden ook al.
Dus gewoon een cda 2.0
Iedere poging van Omtzigt om de moloch die 'overheid' heet om te turnen is bij voorbaat reeds gedoemd om te mislukken, dankzij die ongebreidelde macht van de kaste van de overheidsdienaren die hij zélf beschrijft. Iedere vorm van verandering of reorganisatie, iedere vorm van kwaliteitsverbetering zal bij voorbaat getorpedeerd en getraineerd worden. Wij worden bestuurd door ambtenaren - en alleen keihard doorgevoerde kwaliteitseisen, de opheffing van het Pikmeerarrest, wijziging van het Ambtenarenreglement, wijziging van ontslagprocedures en afschaffing van voorkeursbeleid zouden daar verandering in kunnen brengen. Ambtenaren zijn namelijk niet -in weerwil van de wijdverbreide mythe- helemáál niet 'loyaal'.
De vierde macht laat zich niet sturen.
Ons ambtenarenapparaat is zo groot en machtig geworden dat zij bepalen wat er gebeurt in het land.
Mee eens. De zittende partijen zijn rot tot op het bot, tijd voor verandering en NSC biedt daarop de meeste kans.
Ik wacht op zijn programma. Hoe weet hij alle heikele crisis punten te vangen in een programma wat zijn vele volgers/aanbidders aanspreekt? Als hij met serieuze haalbare oplossingen komt voor de asiel-, woning-, armoede-, toeslagen-, groningse gas-, stikstof-, klimaat-, woke problemen en die overtuigend kan presenteren wil ik mijn stem op zijn partij wel overwegen.
Mooi en lang verhaal. Maar als je je huis niet wil beschermen (lees tegengaan massa immigratie) dan kun je je huis ook niet verbeteren. Ondanks alle goede bedoelingen. Het blijft dan dweilen met de kraan open. Oftewel, Pieter Omtzigt krijgt mijn stem niet!
In zijn eerste programmaopzet geeft Omtzigt wel degelijk aan dat de massa-immigratie niet houdbaar is. Hij wil daar wel degelijk beleid op maken, omdat het namelijk nu al de sociale cohesie aantast.
Heb je het stuk gelezen terwijl je sliep?
Allemaal leuk en aardig wat er wel of niet op papier staat maar in de praktijk zal hij de massa immigratie niet gaan aanpassen. In het verleden bleek hij ook heel soft op dit onderwerp.
Aanpassen = aanpakken
Je verwoordt zo ongeveer precies mijn gedachten, @Sassen van Elsloo. Eerst het huis repareren, daarna kijken welke kleur meubels we erin gaan zetten.
Geheel eens. Ook mijn gedachten.
Dit lezende heb echt geen idee wat ik doe op GeenStijl. Kijk namelijk compleet anders naar de wereld en naar Nederland. Ben het namelijk helemaal met Rutte eens dat het Nederland een 'verdomd mooi land' is, waar heel veel dingen heel goed gaan, waar de overheid over het algemeen naar uitstekend functioneert, waar belastinggeld over het algemeen extreem efficient en doelgericht wordt uitgegeven, waar zelfs de politiek van links tot rechts goed werk doet.
Ja er zijn enorm veel regels. We hebben een best grote overheid. Maar dat is denk ik ook wel nodig om alles op rolletjes te laten lopen in ons piepkleine landje met heel veel mensen. Het is nooit goed in de ogen van veel Nederlanders, misschien is dat wat ons zo ver heeft gebracht, maar als je even uitzoomt in de tijd of op de kaart, dan doen we het toch best wel goed. En ik heb er vertrouwen in dat we dat zullen blijven doen, welke richting we ook gezamenlijk besluiten in te slaan bij de komende verkiezingen.
Onder welke steen heeft u geleefd?
Dit is sarcastisch bedoeld toch? TOCH??
Ik heb ook een aantal van die vrienden die zeggen "Maar 'we' hebben het toch allemaal zo goed in Nederland! Het beste land om te wonen!"
Notoire VVD-stemmers. Hebben het zelf namelijk heel goed dankzij Rutte maar vergeten even dat Nederland meer is dan een stel kapitalisten.
Extreem efficient en doelgericht? 5 miljard VWS uitgaven die niet achterhaald laat staan getoetst kunnen worden op doelmatigheid? 60 miljard in een klimaat- en stikstoffonds dat aan het zicht van de democratische controlemechanismen is onttrokken? Een migratiebeleid dat ons netto, dus alle voors en tegens tegen elkaar wegstrepend, tientallen miljarden per jaar kost maar waar de overheid categorisch weigert onderzoek naar te laten doen?
Ik heb de laatste tien jaar oudere mensen zien wegkwijnen op weg naar een mensonterend levenseinde. Ik zie al veertig jaar de intimidatie, het geweld en de schade door immigranten met een blinde haat jegens ons fijne land. Dat nu nog steeds een fijn land zou zijn geweest, bijvoorbeeld voor onze hulpbehoevende ouderen, als het bestuur haar uitgaven had verantwoord richting de kiezer.
Ik snap waar je vandaan komt. Aan de andere kant: voorwaarde om ervoor te zorgen dat dingen goed blijven gaan is dingen oplossen die niet goed gaan, en die onopgelost de situatie steeds meer kunnen verslechteren.
We hebben een asielcrisis, wooncrisis, stikstofcrisis, bestuurscrisis, toeslagenaffaire, Groningse schades die decennialang niet afgehandeld worden... Gaat lekker toch?
Een overheid heeft eigenlijk maar 4 kerntaken; onderwijs, veiligheid, zorg en infrastructuur. Al deze ministeries krijgen dan ook ieder jaar meer geld. En toch;
- leraren kunnen steeds minder hoofdrekenen of spellen;
- dagelijks worden huizen en bedrijven opgeblazen; ons vrijwel ontmantelde leger wordt met afgekeurd materiaal naar oorlogsgebieden gestuurd;
- ondanks vergrijzing zijn verzorgingshuizen, zorgpersoneel en IC-capaciteit wegbezuinigd;
- terwijl er 3 miljoen Nederlanders bij kwamen is de infrastructuur nauwelijks meegegroeid.
Alles waar de overheid zich niet mee bemoeit gaat inderdaad wel redelijk of zelfs goed.
Probleem is echter dat de overheid steeds meer naar zich toe trekt, en dus ook steeds meer nu nog redelijk lopende zaken in stront zal veranderen.
Dat pakweg 1,8% van het belastinggeld efficiënt en doelgericht wordt uitgegeven wil ik best geloven. Maar het probleem zit hem natuurlijk in de overige 98,2% dat aan corrupte baantjesmachines, subsidiesponzen en buitenlandse (zelfs vijandige) mogendheden gaat.
Ik ben het eens dat Nederland een verdomd mooi land is, maar Rutte heeft dit afgelopen dertien jaar aardig uitgewoond. Vrijwel alle moeilijke problemen zijn verzand in onderzoeken, commissies en andere politieke fratsen. Echte verbeteringen zijn er nauwelijks doorgevoerd. Ik ben niet grootste fan van VVD (iets te nauwe banden met grootkapitaal, denk aan de ingetrokken keutel dividendbelasting). Toch verwachtte ik verbeteringen op het gebied van belastingen en toeslagen. De toeslagenaffaire is een symptoom van een groter probleem: een verstikkend effect van regeltjes en rondpompen van geld dat voor stress en angst zorgt bij mensen. Extra inkomsten tussen 20 000 en modaal zorgt voor effectieve belastingdruk van 70+%, van den zotten. Een mens heeft een dagtaak aan het uitzoeken op welke potjes men recht heeft, en wat een euro extra inkomsten voor gevolgen zou hebben. De VVD leek mij de partij om een einde te maken aan deze ellende, maar nee, de bonen tellers zijn alleen in staat om relletjes te schoppen en stoere aankondigen te geven. Naast dit voorbeeld is het ook opvallend hoeveel gemaakt beleid sneuvelt bij de rechter /raad van state. Ze handelen puur op politieke korte termijn belangen waarbij ze het algemene goed uit het oog verliezen. Politieke armoede.
M'n linkse vriendjes gaan ervan uit dat Timmermans vier keer zo populair is als Omtzigt. Hoe peilen ze dat? Nou, ze denken dat links meer stemmen pakt als het economisch slechter gaat. En het milieu zou daar werkgelegenheid tegen scheppen. Dat de gemiddele arme zak PVV stemt en de asbak in de gootsteen leegt; dat is de Havermelk garde niet opgevallen.
@GeheidEenGeit,
Ik hoop van ganser harte, dat op 22/11 driekwart van de stemmers arme zakken zijn. Maar mijn angst gaat uit, dat het merendeel toch weer tamme volgzame schapen zullen worden.
Het probleem zit al jaren bij de luidkeelse islamofobie van Wilders. Zonder die islamofobie hadden Wilders/VVD een gezamenlijke stevige agenda tegen massa-immigratie kunnen hebben. Dan was/is er een coalitie over rechts te vormen, of een beter onderhandelingsresultaat met meer marginale middenpartijen als het CDA, waarmee die immigratie daadwerkelijk op reële wijze wordt aangepakt. Wilders had zijn eigen doelstellingen beter kunnen bereiken, door Politik zu Machen dan alleen maar luidkeels te schelden op islamieten. Dat zet vraagtekens bij de werkelijke beweegredenen van Wilders.
Kun je een voorbeeld geven van Wilders die luidkeels islamieten uitscheldt?
Niet?
Wist je dat partijen als PvdA en D66 afgelopen eeuw nooit problemen hadden met het beledigen van christenen?
Ook niet?
Los daarvan. Stel dat Wilders inderdaad bijna half zo beledigend is over de islam als D66 beledigend is over het christendom. Dan is dat nog steeds geen excuus voor de VVD om NL in versneld tempo te islamiseren.
Je kunt de oppositie niet het regeringsbeleid verwijten. De VVD heeft afgelopen 13 jaar steeds het kabinet geleid, als grootste partij in de regering. Als de VVD de asielcrisis met 0,01% had willen verminderen, had ze dat ook zonder de PVV gewoon kunnen doen.
Kennelijk wilde de VVD dat niet.
@Dandruff | 27-08-23 | 23:21: Inkoppertje. Kopvodden. Minder, minder, minder. Etc. Als Wilders migratie centraal had gesteld, in plaats van islam, had hij kunnen bereiken dat veel minder islam was binnengekomen. Door Wilders extremisme is VVD in de tang van D66, CU en andere moslimknuffelaars gedreven. Met zijn standpunten maakte Wilders een coalitie over rechts onmogelijk, want alles links van VVD wilde en wil dat sowieso niet. Met een realistisch anti-immigratiestandpunt, zonder discriminatoire beweegredenen, had Wilders steun kunnen geven en gekregen van een middenrechtse coalitie. Dus is hij degene die in de weg zit.
@marchbrown | 28-08-23 | 00:04:
Het lijkt inderdaad een inkoppertje voor wie behoorlijk geïndoctrineerd is door NPO-hypocrisie.
- Waarom vind jij "kopvodden" beledigender dan oa "zwarte kousen", "poldertaliban" (oa Pechtold, van Bommel) over christenen?
- Waarom vind jij "minder Marokkanen" beledigender dan "minder Polen" (oa Aboutaleb, Norder, Hamer)?
- Hoe denk je over "kutmarokkanen", "met etnisch monopolie op overlast", "moet je vernederen"? Om maar weer drie PvdA-ers te citeren (resp. Oudkerk, Samsom en Spekman)?
Dus nogmaals, de uitspraken van Wilders komen daar niet eens in de buurt.
En wederom nogmaals, de oppositie zit niet in de regering. Ingewikkeld inderdaad, maar je kunt een oppositiepartij dus niet verwijten dat de grootste regeringspartij een land islamiseert.
De VVD leidde al die kabinetten. Als de VVD de rol van het parlement zou willen herstellen dan lukt ze dat. Ook zonder PVV, NSC, D66, CDA of wie dan ook.
De wraakzucht van Rutte jegens de Wilders (jawel: het gedoogaccoord) speelde dertien jaar lang ook een hele stevige rol.
Islamofobie is nog steeds een synoniem van gezond verstand.
Hear Hear...
Altijd Omtzigt gestemd, maar nu weet ik het niet. Hij zou zomaar tot een kabinet Timmermans-Omtzigt (of andersom) in staat zijn.
En dat zou erger zijn dan die hypocriete cda-vvd bagger van de afgelopen 20 jaar???
@* Il Principe * | 27-08-23 | 23:08: Veel erger.
Die twee samen in een kabinet kan ik mij moeilijk voorstellen. Omtzigt is veel meer op de Noordelijke landen gericht, strikt begrotingsbeleid etc. Precies wat de Limburgse bourgondiër niet wil.
Als NSC geen stemmen krijgt krijg je VVD+Timmermans cadeau. Dan liever NSC+Timmermans.
Overigens ter gerustelling: BBB heeft veel zetels in de Eerste Kamer en zit in bijna alle Provinciale Staten aan de knoppen. Ongeacht de uitslag zal BBB een gewilde onderhandelingspartner zijn. Die combinatie NSC/BBB komt dus langs natuurlijke weg alsnog als grootste machtsfactor bovendrijven.
Mijn vrolijke voorspelling: Frenske gaat stampvoeten en heeft voor de zomer van 2024 een functie elders in Europa.
@ de redactie;
Kunnen jullie alle idioten die iedere keer de WEF complotten maar blijven herhalen niet een apart icoontje geven? Geen Zwitsalhoodje maar een lief roze wollig hakenkruisje ofzo? Dan weet ik meteen wat ik niet hoef te lezen. Dank.
Als je betaald kun je ze blokken...
En verder ook iedereen met een afwijkende mening graag blokkeren. We zitten hier immers niet op een vrij platform, of wel soms?
Eind november is nog ver weg (uitstellen en demissionair doorregeren zonder ergens voor verandwoordelijk te zijn is ook weer zo iets waar je wat grondwettelijke vraagtekens bij kan zetten) Maar ik heb deze pagina even opgeslagen als PDF.
Voor alle reaguurders die menen dat Omzigt te soft is t.a.v. de ongebreidelde immigratie, zonder het politieke systeem zelf aan te passen wordt de ongebreidelde immigratie ook niet aangepakt...
En ik heb nieuws... Onder Omtzigt gaat dat ook niet veranderen. PvdGL en de VVD staan dat gewoon niet toe. Voor een degelijk en stevig immigratiebeleid moet men toch echt bij Greet zijn.
@Ommezwaai | 27-08-23 | 22:51: ik volg de Duitse politiek enigzins en de Duitsers, en dan bedoel ik niet de ampel regering, zijn de ongebreidelde immigratie spuugzat. Frankrijk idem dito. Change is in the air, de globalisten komen onder een enorme druk te staan, en dat is een goede ontwikkeling.
@Ommezwaai | 27-08-23 | 22:51: juist Omtzigt gaat dat met zijn christelijke achtergrond niet aanpassen. Bovendien heeft hij zich vooral op binnenlandse dossiers gericht al die jaren. Dus waarom zou hij dat nu opeens veranderen.
Laten we het niet te ingewikkeld maken. Begin eens het dublin akkoord na te leven.
In mijn ogen nog steeds onbegrijpelijk dat Omtzigt met stip gestegen is naar plek 2 wat betreft het aantal zetels voor zijn partij. Mensen hebben blijkbaar een rotsvast vertrouwen in de persoon Pieter Omtzigt. Zonder een partijprogramma te hebben gelezen, gaat men blind voor hem. Gevaarlijke ontwikkeling....
Alsof men ooit verkiezingsprogramma's van andere partijen leest. Dat is een hardnekkig, doch niet op feiten berustende aanname. Als het 1% van de bevolking is, is het nog veel. En zeker die programma's van PvdA, D66 en CDA van soms meer dan 100 pagina's slaan werkelijk helemaal nergens op. Het gaat erom dat de gemandateerde uw vertrouwen kan wegdragen, en dat zit hem veel meer in het gedrag van de politicus dat de afgelopen jaren zichtbaar was dan in een al dan lang verkiezingsprogramma. Actions speak louder than words, en gedrag uit het verleden is over het algemeen een behoorlijk goede voorspeller voor de toekomst. Wat dat betreft begrijp ik de enorme steun vanuit de samenleving voor Omtzigt een stuk beter dan de steun die Timmermans toch maar bij elkaar lijkt weten te harken bij de achterbannen van PvdA/GL. Ik zou nog geen auto van hem kopen. Zelfs niet als het een EV was.
@Paty | 27-08-23 | 23:15: Ik vraag al meer dan 10 jaar om een stemwijzer die kijkt naar hoe partijen de afgelopen 4 jaar gestemd hebben in plaats naar hun verkiezingsprogramma. Bij de VVD zit daar ongeveer 180 graden tussen.
Precies, en ook al ben je helemaal weg van Omtzigt (en wellicht zijn programma) dan nog snap ik het niet waarom je je vertrouwen geeft aan een club mensen die je nog niet kent etc etc.
@oh no | 28-08-23 | 00:29: misschien omdat men van de gevestigde partijen inmiddels zeker weet dat die sowieso niet doen wat ze zeggen of in hun programma hebben staan.
Ik twijfel omdat hij weinig prioriteit lijkt te geven aan de asielproblemen. Ik denk dat hij wel oog heeft voor de problemen in Ter Apel, maar te weinig beseft hoe de bevolkingssamenstelling van de arme (stads)wijken en uiteindelijk heel Nederland definitief verandert.
Bovendien wil hij niet samenwerken met PVV, waardoor de kans groot is dat we straks met verenigd links en die bolle uit Brussel als PM opgescheept zitten.
Zgajuist.
Begrijpelijk en dat gevoel deel ik. Maar ik heb er nog wat nachtjes over geslapen. Laten we wel wezen: om écht dat asielprobleem aan te kunnen pakken (althans, indien we niet de extra-parlementaire weg willen bewandelen) moeten de internationale verdragen op de schop. De kans dat dat gebeurt, is klein. Maar met een Omtzigt een stuk groter dan met Wilders.
Als je serieus kijkt naar een begroting dan kom je het probleem van het asielbeleid vanzelf tegen. Als we migratie nodig hebben tegen onze vergrijzing, waarom zijn we dan lit geworden van een EU met vrij verkeer van personen?
Niets nieuw sociaal contract dus, gewoon een kopie van het bestaande contract van bestaande partijen met her en der een ander regeltje als aanvulling. Als hij echt nieuw wilt gaan dan sluit hij niemand uit.
Aanzich hebben de gevestigde partijen laten zien dat ze ook niet op verantwoorde manier kunnen omgaan met de aan hun gegunde stemmen.
Dus een keer Omtzigt of BBB moet kunnen want denk dat om hun programma te uitvoeren zullen ze eerst de puinhopen moeten opruimen en alle lijken uit de kasten moeten opruimen dus werk genoeg.
100 jaar geleden verscheen er ook een verlosser. Niets zo onveranderlijk als de mens. Pleur toch op met al die verlossers.
Dit dus.
Altijd maar weer “ja, maar als HIJ het gaat doen, als HIJ aan ‘de macht komt’ (wat al onmogelijk is in ons systeem), dan gaat ALLES eindelijk veranderen! (wat nooit gebeurt).
De gemiddelde kiezer ontstijgt nooit het niveau van Ajax/ Feyenoord en ook niet de IQ 100 puntengrens. Het is hullie tegen zullie. Zwart tegen wit. Blauw tegen rood. Ben je niet voor mij, dan ben je voor die ander en dus de vijand. Hullie in Den Haag zijn zakkenvullers en vijanden van ‘het volk’ (de burger). Maar WIJ zijn ‘het volk’ en wij willen DEZE nieuwe mafketel als president om ALLES te veranderen (wat niet kan in ons systeem). En elke vier jaar gebeurt dit opnieuw. Keer op keer op keer. Iets met ezels en stenen.
Er bestaan geen simpele antwoorden op hele complexe (geo)politieke problemen. Klaar.
Hetgeen Omtzigt anders maakt dan andere politici hedentendage is juist dat hij pleit voor een reset van het systeem waarbij hij nergens stelt dat dit a) makkelijk is of b) de oplossing voor alles. Alleen dat zonder een reset een oplossing niet mogelijk is.
@YoMoms | 27-08-23 | 22:45: dat is nogal een simplificatie van de werkelijkheid. Maar sommigen gaat het hun pet te boven.
Probleem met Omtzigt blijft zijn beperkte aspiratie: ik wil niet te groot worden in november. Mensen teleurgesteld. Daarnaast is zijn aandacht vooral gericht op het politieke proces. Waar ik hem trouwens nooit over hoor is het bindend referendum.
Ook hij zit al 20 jaar in de Tweede Kamer. Heeft al veel dingen zien en laten gebeuren.
Dat de meeste reaguurders zich niet laten inpakken door deze ophemelarij van iemand die gewoon doet wat je van een tweede kamer oppositielid mag verwachten (wel heel goed) verheugt mij. Mijn stem gaat naar de partij die een asielinstroom stop als speerpunt heeft èn kans op regeren heeft.
VVD?
@YoMoms | 27-08-23 | 22:08:
Nee, JA
@vladimirows | 27-08-23 | 22:11:
Ja dat had ook gekund. Overigens zat Omtzigt daar niet meer voor het cda na zijn functie elders.
Een partij die NIET uitgesloten wordt dus.
@SIogra | 27-08-23 | 22:23:
JA
Ik heb zeer lang gedacht ik stem niet op BBB & Omtzigt want daar gaan zowiezo al erg veel stemmen heen.
Ik snap de kritiek op JA21 (en nee, ben zeker geen Eerdmans fan), maar ze verdienen een kans om zich te ontwikkelen. En qua het huidige gedonder: BBB & NSC, maak je borst maar vast nat. Ik heb te vaak een geluid van ze gehoord dat ik teveel mis bij de rest. Ik hoor wat je zegt, maar, tot nu toe, dragen zij als enige een daadwerkelijk Liberaal perspectief voort. Een mooi moment was toen Artikel 1 vd Grondwet werd behandeld in de Eerste Kamer. Nanninga was gewoon ijzersterk in haar argumenten. En tekenend dat zij de enige was die deze basic Liberale argumenten uitte.
Ik hecht bijzonder grote waarde aan het originele Liberale geluid watvsteeds meer lijkt te verdwijnen. De reden waarom ik in eerste instantie voor FvD ging, en daarna automatisch naar JA21.
MAAR
je hebt me aan het denken gezet. Je maakt goede punten. Ik zal daar eens flink over nadenken. We hebben nog de tijd.
NSC is het D'66 van vroeger, waar zowel links als rechts op kan stemmen als je niet weet waar je op moet stemmen.
Gezien de focus op armoede - Nederland is het enige land ter wereld met een armoedeval, waar het loont om in de bijstand te blijven- en de tweede partij in de peilingen, te weten PvdA/GL, zie ik een coalitie over links.
Je bedoelt: NSC is de BBB van vroeger dat de FVD is van vroeger dat de PVV is van vroeger dat de LPF is van vroeger dat de D66 is van vroeger dat de Boerenpartij (boer Koekoek, 1958) is van vroeger. Het is ALTIJD hetzelfde.
@YoMoms | 27-08-23 | 22:14: ik bedoel dat het een veilige partij in het midden is om op te stemmen.
Mensen die vroeger niet echt politiek geïnteresseerd waren, stemden D'66
@Roos | 27-08-23 | 22:17:
Dit doe ik niet vaak; een reactie kopiëren. Maar kan niet anders:
“ De Messias! De redder! Nu wordt het echt anders! Koekoek, Van Mierlo, Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, Omtzigt, next…”
@YoMoms | 27-08-23 | 22:14: nee dat is niet waar. Het wordt namelijk steeds later dus het kan nooit helemaal hetzelfde zijn
@YoMoms | 27-08-23 | 22:20: dat sentiment hoor je ook.
Ik vrees voor een linkse coalitie met een stem op NSC.
@Roos | 27-08-23 | 22:36:
Ja dat zou verschrikkelijk zijn. Betaalbare woningen, goede zorg en onderwijs, je moet er niet aan denken. Liever lekker echts met belastingen omlaag voor mensen met geld en lekker stoken in racistische holen. Veel beter.
@YoMoms | 28-08-23 | 06:26: u houdt van zwart wit. Na mijn kindertijd heb ik dat niet meer gegeten
En Omtzigt gaat ook de overheidsinstanties niet sparen als daar gekke dingen gebeuren of zand in de raderen loopt bijvoorbeeld vanwege ...
de ons nog steeds onbekende redenen waarom iets of iemand bij Financieren of de belastingdienst 15 jaar lang de brieven en smeekbedes om uitleg van 20.000 mensen kan negeren en democratisch gekozen mensen die willen weten wat er aan de hand is zwartgelakte rapporten stuurt. D66 en de VVD wisten ervan, hebben het laten gebeuren met de burgers. Dat is heel slecht.
Wat ik persoonlijk erger vind is de houding van D66 tegenover de Oekraïne oorlog. D66 lijkt het meest pro-oorlog en mijns inziens zijn ze zich ervan bewust dat ze Oekraïne niet steunen uit morele redenen maar omdat het 'goed' voor ons is als er een hoop Russen sterven en materieel wordt vernietigd (ben ik het niet mee eens overigens). Vind ik best wel een duistere redenering.
In mijn ogen snap jij precies waar het echt om gaat. Het grote plaatje i.p.v. doorlopend gaten proberen te schieten met argumenten als CDA 2.0, gristelijk, saai, eerder stemgedrag, dat WEF-gezeur en wat voor stompzinnige details ik dan ook heb gelezen de afgelopen week. Wat die man doet is dapper, je vecht tegen die hele kliek en hun connecties. Dat vergt le n heel veel steun!
...lef
... allebei vind ik. En roerend eens met wat meneer Van Elsloo zegt. En ook met wat BeTruthful tegelt
@anja | 27-08-23 | 21:56: heette in mijn tijd (en in een andere taal) civiele courage.
@anja | 27-08-23 | 21:57: en ik mag niet stemmen, dus ik heb sowieso Narrenfreiheit.
De Messias! De redder! Nu wordt het echt anders! Koekoek, Van Mierlo, Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas, Omtzigt, next…
@YoMoms | 27-08-23 | 22:16:
Verdonk, Ratelband, Eerdmans, Van Haga en al die andere charlatans en mafklapers tel ik dan even niet mee.
Uiteindelijk gaat het niet om verkiezingsprogramma's (die kan iedereen maken) maar wat onze vertegenwoordigers doen, vooral op get gebied van dingen die net niet in hun programma staan. Kortom of je er op kan vertrouwen dat ze meer met het volk dan met hun eigen carrière bezig zijn. Ook als Omtzigt niet helemaal heilig is steekt hij al een eind boven de rest uit als hij een beetje te vertrouwen is.
@W_F | 27-08-23 | 22:34:
‘Het volk’ dan ben je al af
"Daarom zal mijn stem naar Omtzigts NSC gaan. Ik hoop dat velen dit voorbeeld zullen volgen, ook al ligt hun politieke hart ergens anders.''
Ik vind het op dit moment nog veel te vroeg om die beslissing al te nemen. Ik wil eerst eens zien wie er allemaal op zijn kieslijst staan, en dat hij en zijn nieuwe NSC nog geen volledig uitgewerkt programma hebben, daar kan ik me wel iets bij voorstellen - het is erg kort dag voor een nieuwe partij - maar je kunt in dat zg 'basisdocument'
storage.googleapis.com/pieter-omtzigt...
toch al wel veel halen mbt de globale richting die NSC uit wil. En dan vind ik de 'migratieparagraaf' wel wat zwak. Mbt asiel staat NSC een 'tweedeling' voor (die dacht ik al is geopperd door het CDA) in 'persoonlijk door hun regime vervolgden' (die in aanmerking zouden komen voor een permanente verblijfsstatus, en 'de rest' (vnl oorlogsvluchtelingen, klimaatvluchtelingen, armoede-ontvluchters, en gelukszoekers). En ''Bij kansarme asielaanvragen moet aan het begin van de procedure de waarschijnlijke optie van terugkeer
een nadrukkelijke plek krijgen.'' Jaja, daar gaat in de praktijk natuurlijk weer niks van terecht komen.
Zoals ik het op dit moment zie, gezien de peilingen (als die niet al te veel meer veranderen richting 22 november: ofwel er komt een linksachtige coalitie van NSC, GL/PvdA, VVD, die dan waarschijnlijk een meerderheidskabinet kunnen vormen met de Bolle uit Brussel als MP (want Omtzigt ambieert die positie helemaal niet); ofwel er komt een rechtsachtige coalitie van NSC, VVD, BBB, die waarschijnlijk geen meerderheidskabinet kunnen vormen. PVV wordt door Omtzigt al uitgesloten, en de kleintjes op rechts zijn te klein om deze combinatie aan een meerderheid te helpen. Zou dan dus een minderheidskabinet worden, met wellicht Dilan als nieuwe MP (want ook Caroline ambieert het MP-schap niet).
Zelf geef ik verreweg de voorkeur aan die laatste mogelijkheid, maar waar ik op ga stemmen, is voor mijzelf op dit moment nog een groot raadsel.
Zou zo maar eens zijn tactiek kunnen zijn. Menigeen zal afhaken ivm migratieparagraaf en wordt hij in het begin niet te groot dus minder stress aangaande kieslijst en de personen die erop moeten staan. Aan de andere kant kan hij ook gewoon echt soft zijn ivm migratieparagraaf en is hij dus echt zo.
(NB, ik zal zelf niet stemmen want woon, zoals je wellicht weet, in
buitenland en vind het niet netjes om dan te stemmen voor een parlement in een land waar ik niet woon. Ik zal wel een mening hebben. :-))
Ik ging SP stemmen. Uit overtuiging ( niet vanwege de lijsttrekker...) maar na dit verhaal zou het zo maar eens toch Omtzigt kunnen worden.
Dit stuk is iets om over na te denken.
Voor mij hetzelfde, maar blijf bij SP vanwege hun heldere en realistische standpunten omtrent migratie. Omtzigt durft er niet aan, zo te zien.
Het gaat mij om één ding; stop Timmerfrans. Daarom gaat mijn stem onvoorwaardelijk naar Omtzigt, hij is de enige die Timmerfrans kan stoppen.
Timmerschrans kan toch niets zonder de BBB,zij hebben de meerderheid in kamer 1.
Hoezo? Als hij gaat samenwerken met PvdA/GL dan wordt Timmermans juist premier.
Helaas besloot BVNL .....................
Belette mij het verder lezen !
Ja, je zou eens iets lezen waar je het niet meteen mee eens bent. Brrrr. Andere zienswijzen tot je nemen, dat moet je niet willen.
En wat zou BVNL uit kunnen richten? als ze heel veel geluk hebben krijgen ze 1 of 2 zetels?
Geestig een stemadvies voor Omzicht met exact dezelfde kernwaarden die gelden voor een partij als PvdD , zoals: een sterk moreel compas, niet handelen voor eigengewin, uit overtuiging te werk gaan, het handelen in het belang van de achterban.. Uiteindelijk gaan de verkiezingen over politieke ethiek dus..;)
Heel veel respect voor Omtzigt. Een bijtertje dat zijn tanden in een dossier zet en niet meer los laat. Doorgaans goed ingelezen en heel zorgvuldig met zijn woorden. En hij heeft inderdaad heel veel gezegd en geschreven over het verval van onze democratie, hoe ons parlement keer op keer buitenspel wordt gezet.
Daarbij moet wel gezegd worden dat Omtzigt als CDA-er ook gewoon met het CDA meestemde. Soms zelfs tegen zijn eigen werk in, zoals over erkenning van de Armeense genocide (Rutte wilde bij Turkije slijmen).
Als uit het CDA gestapt eenmanspartijtje kon Omtzigt naar eigen eer en geweten stemmen. Nu Omtzigt een nieuw (en vrij groot) CDA om zich heen verzamelt zie ik hem wel weer water bij de wijn doen. Misschien niet op het punt van democratische hervormingen, maar wel op allerlei andere kwesties. Het ziet er in ieder geval al naar uit dat hij met linkse partijen een kabinet gaat vormen.
En nog iets, Omtzigt werd natuurlijk het bekendst door zijn inzet in de toeslagenaffaire. Maar hij heeft eigenlijk heel weinig gezegd over de hoofdoorzaak van alles wat daarmee te maken heeft. Namelijk ons belasting- en toeslagen- stelsel dat zo ingewikkeld is dat zelfs de belastingdienst daar vaak niet uitkomt. Een arbeidsintensief en dus peperduur geld-heen-en-weer-schuif systeem dat onrechtvaardig en asociaal is omdat werken wordt bestraft; en daarnaast super fraudegevoelig is.
Erger nog; Omtzigts pleidooien om "de armoede aan de onderkant te bestrijden" zal wederom leiden tot nieuwe of hogere toeslagen; en dus ook nieuwe of hogere belastingen.
Omtzigt heeft al een paar keer gaten geschoten in de de praatjes van met name de VVD over armoede in Nederland.
Wilders koopt bij wijze van symbool een tas boodschappen voor mensen aan de onderkant.
De VVD zou dat nooit doen, want dan moeten ze toegeven dat er iets niet goed gaat.
Dus ofwel ze begrijpen bij de VVD hun eigen cijfers niet, en de gevolgen voor Nederland, of ze begrijpen het wel en ze jokken tegen de burgers.
En je kunt wel wegkijken voor armoede, maar het is er.
We hebben in Nederland zelfs daklozen opvang voor gezinnen.
Dat is toch schandalig.
@AdvocatusDiaboli | 27-08-23 | 21:16:
Nederland is een rijk land met relatief hoge lonen, hoge uitkeringen en enorm veel toeslagen.
Dus wat is de oorzaak van die armoede?
Pas als je dat weet kun je er wat aan doen.
Welnu, Omtzigt heeft daar zelf al heel veel over gezegd en geschreven, en anderen ook. Kort samengevat zijn alle belastingen te hoog. We worden niet alleen flink gekort op onze relatief hoge lonen. Want daarna betalen we ook relatief veel belasting op energie, op wonen, op boodschappen, op verpakkingen, op afval, op vakantie, op sterven, noem maar op. Daar bovenop betalen we nog veel geld voor zorg en voor pensioen, wat in veel andere landen al bij de (vaak lagere) belastingen zit inbegrepen.
Door al die veel te hoge belastingen is alles hier veel duurder dan in omringende landen. Huizen, auto's, brandstof, boodschappen, personeel; echt vrijwel alles is bij de buren goedkoper. Veel dingen zijn daardoor onbetaalbaar.
Dus daarom is er een complex toeslagensysteem opgetuigd; ongeveer 90% van de Nederlanders heeft recht op een of meer toeslagen. Maar dat is natuurlijk een peperdure (zijn duizenden ambtenaren mee bezig) en zeer fraudegevoelige sigaar uit eigen doos.
Het in stand houden van dit geldschuifsysteem kost vele malen meer dan het aan armoede oplost. Daarom vind ik het raar dat ik Omtzigt daar nog niet over gehoord heb. De ingewikkeldheid van dit systeem leidde immers ook tot de toeslagenaffaire. Mensen vallen uit de boot omdat ze door een overuurtje links (20,- euro) een toeslag rechts (1.000,- euro) moeten terugbetalen.
Dat moet vereenvoudigd worden; alle belastingen halveren of afschaffen, en ook alle toeslagen afschaffen.
Ik raad je sterk aan om zijn boek te lezen. Daar gaat hij juist in op jouw punten.
Volgens mij is deze man echt the real deal.
@doemijjezusjemaar | 27-08-23 | 22:59:
Klopt, maar in zijn nog vrij schaarse partijplannen zie ik dat nog niet terug.
Belangrijker; hij is nu een nieuw CDA aan het formeren, en sluit rechts alvast een beetje uit. Dus net als het "oude" CDA zal NSC eerder met PvdA/GL een kabinet vormen dan met VVD. Dus dat betekent méér toeslagen en méér belastingen om die toeslagen te bekostigen.
FvD voor de politieke visie en richting. NSC om de bureaucratie aan te pakken om dat uit te voeren. PVV om het belangrijkste probleem, de immigratie aan te pakken en BBB met SP om veel stemmen te trekken
Wilders mag. Hij heeft het verdiend, kan het en is goed voor Nederland en diens belangen.
Hij wil simpelweg niet.
Ik stem gewoon op de FVD.
Ontzettend belangrijk dat wij dit van jou weten.
Wat vervelend voor je.
Lees het Zomeressay 2021 nog maar eens en vraag jezelf af of je beter af zou zijn met psychische hulp.
Wat een goed idee niet!
In november stem ik gewoon weer PVV, en als allah toch blijkt te bestaan wint Timmerfrans en zit er voor mij niets anders op dan moslim te worden. En voor u allen ook vrees ik.
Ja , want volgens Timmermans hoort de islam al 600 jaar langer bij Europa dan dat tie bestaat
Dat ik dat nog mag meemaken. Een rabiaat links stemadvies op GS. Uitkeringen omhoog! Heel benieuwd hoe dit valt onder de rechtse anti-socialisten.
Ben je nu aan het polariseren?
@Papa Jones | 27-08-23 | 21:00: beetje het vuurtje opstoken in deze koude dagen.
Zelfs socialisme komt in gradaties.
Wat is armoede. Op straat doodgaan, of in de winter je energierekening nog kunnen betalen zonder zorgmijder te worden.
Wat is er nodig voor een minimale goede start of moeten alle mensen echt de zelf kansen krijgen in het leven.
Je werkt maar je kan nog steeds niet kopen en loopt daardoor op je oude de dag ook tegen woonlasten aan die kopers niet meer hebben.
Laten we onze ouderen wegrotten in wat we nog steeds 'de zorg' noemen?
Is mobiliteit en vlees eten alleen iets voor de elite?
Mogen de mensen in Bloemendaal een AZC afkopen?
@AdvocatusDiaboli | 27-08-23 | 21:07: klinkt als iets wat een pvda/sp-stemmer zou zeggen
@BobDobalina | 27-08-23 | 21:11: Dat is het ook wel, maar voor zover ik het kan inschatten bestaat er hier op GS een stevige rechtse consensus als het om cultuur en immigratie gaat. Op sociaaleconomisch terrein is het hier altijd meer gespleten geweest.
@BobDobalina | 27-08-23 | 21:11:
En dat klinkt weer als iemand die in vakjes wil blijven denken en als een jij-bak. Labeltje, klaar.
Te makkelijk.
Link claimt 'socialistische' ideeën en doet alsof die ideeën alleen links kunnen zijn.
Maar ze zijn veel universeler.
Het is niet zo ingewikkeld.
Als je liberalisme belangrijk vindt, de vrijheid om je eigen leven te kunnen kiezen, is dat een leuk idee, maar je hebt er niet veel aan als je een arbeider in 19e eeuw bent die met het hele gezin naast de fabriek moeten wonen en in de fabriek moet werken, 6 dagen per week, 10 uur per dag, kinderen ook 's nachts.
Geen geld en tijd om naar school te gaan, om je eigen leven te maken.
Je bent eigenlijk een slaaf.
Dus je hebt een bepaalde menselijke basis nodig om het liberalisme te laten werken. Dat kun je samen organiseren.
We hebben zelfs een 5 daagse werkweek gekregen, 23 december 1960.
Daar heeft de VVD het liever niet over natuurlijk.
En dan, wie krijgt de ellende van een samenleving?
Ook rechtse mensen zien dat de asielzoekers en de windmolens eerst bij de gewone man terechtkomen, niet in Bloemendaal.
Alleen bij woke en links zeggen ze dan niets.
Bij rechts wel.
De pvdagl stemmer heeft dat dan nog niet door, want waarom zouden die dan nog op Timmerzwans en zijn linkse makkers stemmers? Omdat Frans zo'n fantastische man is?
Denk er sterk aan om zelf partij op te richten en mee te gaan doen aan de verkiezingen. Slechts één standpunt: grenzen dicht voor asielzoekers. Eerst schoon schip maken daarna zien we wel verder. Iemand interesse om op de lijst te komen?
Present, and count me in. Graag wil ik grenswachter worden.
Heb je al een naam bedacht?
@AdvocatusDiaboli | 27-08-23 | 21:08: VOC
Zo'n partij bestaat al.
@AdvocatusDiaboli | 27-08-23 | 21:08: NSB (Nederland Blank en Schoon)
Toine Manders heeft leuke libertaire idealen, maar vergeet dat het soms ook handig is om dingen samen te doen en in het groot zoals infrastructuur aanleggen.
Wegen, elektra, water, gezondheidszorg, de politie die georganiseerde misdaad moet aanpakken.
Gewoon omdat dat efficiënt is en we allemaal die behoefte zo'n beetje hebben.
Waar het uit de pas gaat lopen is waar mensen verschillen.
Bovendien hebben libertairisme en communisme hetzelfde probleem: niet alle mensen zijn engeltjes en vroeg of laat werken zich psychopaten naar boven (4% van de mensen hebben min of meer van die trekjes) en die beginnen een eigen koninkrijkje.
En corruptie en misdaad en stelen organiseert zich wel gewoon.
Voorbeelden te over in de hele wereld en de hele geschiedenis.
En het gaat steeds mis.
Inderdaad, collega. *boks*
Dat je op een partij moet gaan stemmen om het fatsoenlijk te laten verlopen is diep triest.
Omtzigt, hij blijft de gemoederen bezig houden, ook hier. Nog een week of zes en we weten met hoeveel kandidaten en in welke kringen hij precies mee gaat doen. Als hij meedoet in mijn kieskring zou ik misschien een stem op hem overwegen.
Kiezers snakken gewoon naar transparantie en een terugkeer van de rechtsstaat. Neem nou een cameraploeg van Powned die voor de ingang van de F1 dezelfde oplichters bezig zien toeristen te belazeren om daarna die recht over te gaan tot intimidatie, bedreiging, openlijke geweldpleging en twee keer een slag met een paraplu richitng een journalist. www.youtube.com/watch?v=LGEXl96i0XY&a... Illegale kaartverkoop aanpakken met beveiligde websites van de organisaties is een zwakte bod. We moeten stoppen met een tunnelvisie op civiele oplossingen voor strafrechtelijke problemen. De pakkans moet hoger, de straffen ook. Misdaad loont, daarom vindt het plaats.
Omtzigt is zo lief geweest de kinderopvangtoeslagenaffaire te ontmaskeren. Er is nog geen enkele betrokken ambtenaar of politicus vervolgd voor knevelarij, valsheid in geschrifte, discriminatie, afpersing, intimidatie, bedreiging en zo verder. Niet eentje. De ouders wachten ook nog op hun kinderen, hun dossiers, hun juridische bijstand en hun geld. Rutte3 trad hierop af. Rutte4 kwam er niet doorheen en trad ook af. Alle daders vinden via de baantjescarrousel een promotie, maar het leven van die ouders en kinderen staat nog steeds stil.
Donald J Trump en Hunter Biden worden vervolgd, zij wel...
Dat kan hier ook!
Pieter loopt als Paul McCartney op de Abbey Road-hoes.
Is het wel de echte Pieter?
en.wikipedia.org/wiki/Abbey_Road
In het blauwe pak.
Loopt hij blote voeten en moeten we platen achterstevoren gaan draaien.
Geen idee hoe dat moet met spotify trouwens.
Is er al gezegd dat dit "de spannendste verkiezingen ooit" gaan worden, of gelooft niemand dat nog, nadat bij iedere vorige verkiezing hetzelfde geroepen werd en Nederland alleen maar steeds verder het putje in gleed?
Heeft NSC al iemand naar voren geschoven om MP te worden?
In de coulissen wordt Mona Keijzer genoemd. Is dat die vrouw van vraag het aan Mona ?
@Cornelis12 | 27-08-23 | 20:37: die “Mona” is niet meer onder ons.
@Kattie | 27-08-23 | 20:39: jammer, wilde haar wat vragen
Dat bedoel ik.
Totaal nieuwe partij, nog geen kandidaten die we kennen, geen MP materiaal etc.
Wel Pieter en z’n verhaal.
Da’s voor mij te weinig om op te stemmen.
Gekkenwerk
Doet mij denken aan de LPF, mensen stemden op een dooie MP.
Namen en rugnummers willen we, Pieter.
Het bestuur is hard aan het werk, geef het de tijd.
@Ruimedenker | 27-08-23 | 20:44: Omtzigt gaat niet over de kandidatenlijst, want hij zit niet in het bestuur van NSC.
@Cornelis12 | 27-08-23 | 20:37:
Nee, maar ze heet eigenlijk ook Loek.
@gestoptmetroken | 27-08-23 | 20:46: de Leeuw?
Waarom is die MP zo belangrijk. Juist eennMP boven allersterkst is een laatste manier om de macht maar in het Catshuis te leggen en niet waar hij behoort. Namelijk in de tweede kamer. Daarom focussen alle machtspartijen juist op de MP want 1 mannetje is makkelijker te corrumperen met macht dan een hele partij. En het is ook de manier om te proberen tweespalt te krijgen door net te doen of mtzigt er zelf dan niet meer toe doet omdat de mp belangrijker is.
@Cornelis12 | 27-08-23 | 20:53:
Kessels.
De reacties onder Omtzigt topics zijn trouwens erg vermakelijk. Deze man zorgt ook op GS voor enorme verdeeldheid.
Dat was ook het geval met FvD hoewel daar in het begin, except me, bijna alle reaguurders achteraan renden.
@Cornelis12 | 27-08-23 | 20:39: De overeenkomst was dat dat ook anti-establishment stemmen waren, waarmee bewezen is dat kiezers niet domweg op poppetjes stemmen maar op principe kiezen.
Warm hart voor deze dossiervreter.
Aardige vent en veel kennis van zaken.
Toch houd ik het nog even op de geblondeerde.
Kleine kans voor vak K, toch moet het er een keer van komen.
De geblondeerde heeft aardig wat van zijn programmapunten bij de regeringspartijen op de agenda gekregen.
Zelf blijft hij echter veroordeeld tot de oppositiebanken, ik denkt ook niet dat het een succes zou zijn als hij in de regering zou komen.
HearHear, het uitsluiten van de blonde Mozart is echt een grote fout van de Omtzigtman.
Veel mensen zijn begrijpelijk in afwachting naar de specifieke standpunten van NSC (o.a. het asielbeleid). Ik vraag me af of we die standpunten voldoende gespecificeerd en vooral gedetailleerd zullen gaan zien, voorafgaand aan de verkiezingen.
De betrekkelijk late aankondiging van de oprichting van NSC zou zomaar een tactische zet kunnen zijn om nu nog 'onvoldoende tijd' te hebben om tot een voldoende detailniveau te 'kunnen' komen op lastige vraagstukken zoals migratie.
Mwah, Omtzigt is een kanshebber voor mijn stem, maar vooralsnog derde keus achter VVD en SGP.
IJsman, waarom VVD? Ben je die Rutte niet ook maar een klein beetje zat of zie je niks in andere partijen (muv SGP)?
Wel jammer dat Omtzigt zich niet gewoon heeft aangesloten bij de BBB. Nu haalt hij daar, vlg opiniepeilingen, de meeste stemmen vandaan.
Ja, vroeger zouden hem daarom hier een *** geven, maar dat mag niet meer.
Bier?
@Parsons | 27-08-23 | 20:27: Affligem, doe ik het voor, ouwe pik.
Liefs van the artist formerly known as nb.
Is wel even geleden ja. Proost man!
Kom nog eens wat vaker hier, waardeerde je altijd erg.
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 20:32: Ik jou ook maat, jij weet. En we moeten altijd nog een keer afspreken heh. Omtzigt is dan trouwens niet welkom om on topic te blijven.
@Parsons | 27-08-23 | 20:40: Gheghe. Ik heb ook geen zin om ranja te drinken. Ik heb helaas geen nick-gmail, maar dat kan ik deze week wel in orde maken. Mocht jij dat al wel hebben dan stuur ik wel wat via een account dat ik al heb.
Als gezegd, leuk dat je er weer eens bent en bieren zonder die Omtzigt lijkt mij een strak plan.
Omtzigt heeft niks te zoeken bij BBB.
De zet die hij nu gedaan heeft is veel interessanter.
@Papa Jones | 27-08-23 | 20:57: Waarom?
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 20:49: En anders weet je me wel te vinden op Twitter, waar Omtzigt me niet volgt. Dat zijn sowieso al geen pluspunten!
Er is maar één reden om eventueel op Omtizgt te stemmen en dat is om te voorkomen dat Timmermans premier wordt.
Overigens is de partijvoorzitter van Omtzigt een klimaatwap dus er komt sowieso niets terecht van die partij, mgoe.
Een stem op Omtzigt is een stem op een links kabinet. Als VVD niet de grootste wordt zal het over links gaan.
Maar zou je hem doen?
@de visser | 27-08-23 | 20:33: Nope.
Dat zou u weleens helemaal mis kunnen hebben. Denk dat de nieuwe partij van Omtzigt eerder bij de PvdA/GL past dan bij de VVD en BBB.
Als integriteit een waarde is die belanrijk is, is de keuze op 22 november beperkt tot Geert, Carolijn, Pieter, Lilian, Chris, Wybren en Thierry, de politiek is steeds eenvoudiger aan het worden.
Haha.
Als je geld belangrijk vindt dan is Omtzigt, als gepromoveerd econometrist, een veilige keus. De huidige minister van financiën weet het verschil niet tussen debet en credit, en het interesseert haar ook niet. De vorige minister van financiën dacht dat ie slim was door belasting te ontduiken. Inhoud en moraliteit zitten bij Omtzigt meer dan goed.
Wopke heeft belasting ontdoken? Wanneer dan? Want dat is strafbaar.
@Après toi | 27-08-23 | 20:17: hij stond in de Panama Papers voor een habbekrats.
Je hoeft niet een gepromoveerd econometrist te zijn om gewoon te kunnen rekenen. Daarvoor hoef je alleen maar niet diep-debiel te zijn.
Het gaat in dit geval veel meer om dingen als klimaatwaanzin, stikstofgeneuzel, ongebreidelde immigratie. Allemaal zaken die miljarden kosten en onze samenleving naar de kloten helpen.
Hoe duidelijk is Omtzigt daar over?
@Kartelmaster2000 | 27-08-23 | 20:20:
Hij heeft belasting ontweken niet ontdoken. Ontwijken mag, ontduiken niet. Misschien niet slim van hem ivm zijn functie maar ook niet illegaal. Wil men daar iets aan doen dan moet men de wet veranderen of belasting verlagen ( proest, dat zal de dag zijn) zodat dat niet meer aantrekkelijk is. Simple as that.
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 20:29: Afwachten dus.
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 20:29: Volgens uw definitie is de gehele Nederlandse bevolking jonger dan twintig jaar diep- debiel.
Ik denk dat het voor mij de laatste keer is dat ik ga stemmen.
Als partijen andere partijen uitsluiten of zogenaamd fuseren, maar toch net niet, en er straks toch weer een coalitie uitrolt die mij totaal niet aanstaat, heeft het geen nut meer voor mij.
Als de VVD het signaal geeft met PVV samen te kunnen, dan is het logisch als straks PVVDBBB een regering vormen.
Mocht Pieter Omtzigts NSC de grootste worden, laat ie PVV vallen en dat wordt het misschien NSCVVDBBB.
Maar Piet kan ook zomaar met Frans in bed kruipen.
Dilan han zomaar met Frans in bed kruipen.
Dus als er tijdens de campagne, en dat gaat gebeuren, weer beloftes en dergelijke worden uitgesproken, die ze niet gaan waarmaken, dan heb ik voor het laatst m’n stem uitgebracht in November 2023.
Die stem gaat niet naar Pieter, niet naar Frans, niet naar Joost of Thierry.
Niet stemmen is een klap in het gezicht van onderdrukte russen, iraniers, etc. en ook van bijv. iedereen die in wo2 zijn leven heeft gegeven voor onze democratie. Je moet heel veel mensen dankbaar zijn dat de slechte politiek in nederland voor ons huidige leven slechts een luxeprobleem is. Ben je het niet eens met de lijst, stem dan blanco
Als je niet stemt gaat je stem naar de grootste partij
Het idee van de Noorderlijke alliantie klinkt leuk. Dat geneuzel van internationale verdragen klinkt ook goed. Dat zijn echter plannen voor de lange adem. Op korte termijn blijft het asielbeleid ongewijzigd en kies Omzigt er voor om buitenlandse studenten en (hooggeschoolde) expats als het zwarte schaap aan te stellen. O ja, en hij wilt iets doen voor arbeidsmigranten die worden uitgebuit. Welnu dat laatste is inderdaad goed, want een groot deel van de mensen uit oost-europa werken via bijzondere uitzendbureau constructies en worden vervolgens zo uit de wind gehouden voor diverse controles op het gebied van werknemersrecht. Standpunt van buitenlandse studenten en expats is echter totale onzin, ik had echt meer verwacht van Pieter. 70.000 mensen per jaar die de verzorgingsstaat maximaal gebruiken, ieder jaar weer, t.o.v. buitenlandse studenten of expats die netto kruiwagens met geld opleveren? Doe eens normaal man. Nederland is een kennisland geworden en Omtzigt wilt vader staatje voor de volkeren der aarde worden. Als hij dit standpunt aanpast zal ik op hem stemmen.
Noordelijke alliantie met Zweden erbij? Met hun mores betreffende import? Nee , dank
Alhoewel hij rechts is en het CDA mij totaal niet aanspreekt ga ik ook op hem stemmen. Want het gaat nu tussen Omtzicht echt en Timmermans nep. Tussen Omtzicht integer en Timmermans liegen. Tussen Omtzicht verandering en Timmermans weer vier jaar hetzelfde. Tussen Omtzicht diepgang en Timmermans oppervlakkig. Alleen hij kan er voor zorgen dat Timmermans niet in het torentje komt. Dat zou een ramp zijn voor heel veel mensen.
En Pieter gaat niet linksom wil jij zeggen? Met bbb en vvd? Dan zou je stem helpen maar ik moet het nog zien.
@Lukiluuk | 27-08-23 | 20:14: Ongetwijfeld zal hij linksom gaan zoals de VVD maar met de VVD is dan het centrum rechtse tegenwicht tegen PvdA-GL sterk genoeg. Timmermans gaat niet in de kamer zitten en een ministerspost is te min voor hem. Dan denk ik weer vier jaar verder en stort dat PvdA-GL vehikel als een pudding in elkaar. Omtzigt is geen klimaat dwaas en dat is een enorm pluspunt.
Die 2 gaan samenwerken.
@Patje | 27-08-23 | 20:21: waarschijnlijk met VVD en BBB erbij zodat een meerderheid zeker is in eerste en tweede kamer.
De oude macht heeft nog zoveel lijken in de kast liggen dat de nieuwe macht daarover laten struikelen kinderspel is.
Functie elders was goed gezien. Gaat niets veranderen door en met Pieter. Leuke gozer en capabel wel op een paar dossiers.
Met wie wel?
@donkieshot | 27-08-23 | 20:17:
Niet van die lastige vragen stellen aan @Lukiluuk hoor.
Omtzigt wil vast de "vluchtelingen" heel barmhartig opvangen. Misschien gaat hij de bijbel wel voorlezen op de hoop tot inkeer!
Qua vluchtelingen is de strijd al verloren. Die extra aanwas die er de komende jaren al dan niet gaat komen maakt het verschil niet meer. Land is al verziekt. Maar qua beleid en ambtenaren zou er wel schoon schip gemaakt kunnen worden. Die gelukzoekers lossen we daarna wel op (of niet helaas).
Mijn stem had hij al en heeft hij nog steeds de komende verkiezingen.
Je woont naast een azc en je kinderen staan 234 jaar op een wachtlijst voor een woning?
Dan begrijp ik het wel ja...
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 20:09:
Geen van bovenstaande en ik verdien ook nog eens ver boven modaal. Deze man heeft zich echter al bewezen in zijn arbeidsethos. Praatjes vullen geen gaatjes en Omtzigt heeft niet alleen praatjes.
Verwacht maar niet dat hij nu met een groot genoege lijst komt om al potten te gaan breken.
Potten breken kan écht niet meer!
Ooit mocht ik iets over de geschiedenis van het objectivisme en de Libertariërs schrijven. Dat is al lang geleden. Ik was toen ook een keer bij Toine Manders. Hoe is het nou afgelopen met die belasting toestand met hem?
Vrees eerlijk gezegd dat Omtzigt die dobberbootjes ook nog wil gaan subsidiëren.
Alleen al daarom, voor mij totale no-go.
Waar komt dié vrees vandaan?
De dictatuur van internationale verdragen aanpakken door internationaal coalities te vormen lijkt me nu al een verloren strijd, juist omdat de internationale politiek zo eensgezind is. Je speelt zo het spelletje mee.
Nee, allereerst dient het artikel dat verdragen boven Nederlandse wetten stelt, te verdwijnen. Verdragen moeten worden geïmplementeerd door democratisch aangenomen wetten, niet per buitenlands decreet. En als onze wetten ergens botsen met een verdrag, dan kan men dus ook niet meer bij onze rechters aankloppen zodat die beleid gaan zitten maken. Nederlanders dienen bij de wetgever aan te kloppen, andere staten kunnen daar oook terecht, of bij internationale organen zoals het EHRC of de VN.
Dat is ook waarom de VS zich er, terecht, geen moer van aantrekken.
@Mux, dit dus. En het gaat veel te veel tijd kosten, dat burocratische 'internationale coalities'. De wil moet er zijn bij het volgende nationale kabinet om NL zelf weer de baas te laten zijn over werkelijk alles wat NL aangaat. Anders zijn we reddeloos verloren en gaan we de komende 10 jaar volledig het moeras in.
Stemmen.
Ooit had ik een tante die ze de hele dag hoorde.
Is opgenomen.
Ellendig aan haar einde gekomen.
Integere kerel. Absoluut. Lovenswaardig hoe hij, en Renske, zich vastbeten om het schandelijke gedrag van de overheid aan de kaak te stellen. So far , so good. Maar verontrustend blijft het hoe een te groot deel van het volk achter de ene na de andere nieuwe Messias aan rent. Nu is Pieter niet te vergelijken met de populistische rattenvangers die ons de afgelopen jaren hebben geteisterd, maar toch …. wat zegt dit over de onvrede, het wantrouwen maar ook over de onwetendheid van het volk? Want ik weet eigenlijk nauwelijks waar Pieter precies voor staat, anders dan dat het waarschijnlijk vooral CDA-achtig zal zijn. Maar zouden we niet eerst eens wachten tot zijn partij een volledig programma heeft gepresenteerd? Want wat weten wij eigenlijk van zijn overige ideeën anders dan wat hij mondjesmaat heeft verteld?
Het is in iedergeval geen wachtgeld politicus.
Voor de rest,.eens.
Dit dus. Zo is het wel.
Ben ik het mee eens. Eerst maar eens afwachten.
Dat partijprogramma is natuurlijk belangrijk, maar toch weet ik dat ik het daar deels wel en deels niet mee eens zal zijn. Net als met de VVD, BBB, Ja21 en alles iets rechts van het midden. Ik wil vooral dat de politieke orde wordt hersteld en verbeterd, zodat het weer ergens over gaat. Het lijkt nu voldoende duidelijk dat NSC daar het meeste moeite in wil stoppen. Dat vind ik voldoende. Mochten er nog echt grote verrassingen in het partijprogramma komen te staan dan kan ik nog terug, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar naar toe.
Maakt me eigenlijk geen zak uit wat er in zijn programma staat. Er zijn al genoeg partijen met allerlei onzinnige meningen en proefballonnetjes in hun programma waar in de praktijk niks van terecht komt. Ja nog meer regels, nog meer wetten, nog meer adviesbureau's. Maar onder de streep klopt er niks van.
Omtzigt wil winkel weer op orde brengen. Dat is hard nodig.
Daarna kunnen we weer filosoferen en plannetjes maken.
Iemand die denkt op BVNL te zullen gaan stemmen spoort sowieso niet. Next.
Als huisjesmelker zo ver gaan dat zelfs de VVD je uit de partij zegt betekent toch genoeg...!
En waarom niet? Hij geeft een aantal rationele overwegingen waarom bvnl de moeite waard is, ik zie nog geen argument waarom je dan niet zou sporen.
@Kartelmaster2000 | 27-08-23 | 20:03:
Bedoel je dat ze te fatsoenlijk zijn voor de VVD?
@Kapitein Sjaak Mus | 27-08-23 | 20:06: een huisjesmelker is alles behalve fatsoenlijk. Misschien Cees Engel daargelaten.
@Kartelmaster2000 | 27-08-23 | 20:13:
Naar VVD maatstaven?
Snap werkelijk niet dat een grote groep kiezers van FvD via BBB nu naar Omtzigt overstapt. Zijn dat die zwevende kiezers of twijfelkonten?
Bevende kiezers eerder, zonder ruggegraat.
Dat zijn de mensen die nu eindelijk echt verandering willen en iedere strohalm aangrijpen. Heel begrijpelijk eigenlijk. En iets wat de gevestigde partijen zich mogen aantrekken.
Mensen die integriteit zoeken. En verzet. En zich willen afzetten tegen alles wat Den Haag is. Zonder te weten waar hun gedroomde helden voor staan.
@John McClane | 27-08-23 | 20:00: Precies dat. Hoop op verandering zonder enige kennis van de programma’s van al die nieuwe partijen.
Mensen die hopen dat er eindelijk eens naar ze geluisterd wordt. Helaas blijken het vaak rommelpartijen die uiteindelijk niks voor elkaar krijgen.
Er zijn miljoenen Nederlanders die zich al 20 jaar niet gehoord voelen. Continue genegeerd, gebagatelliseerd, belachelijk gemaakt en weggezet als racisten, fascisten, tokkies, boeren, laagopgeleiden, wappies. Noem het allemaal maar op. Zo zijn er al menig verkiezing geweest waarbij de onvrede zich uitte in de razendsnelle opmars van een protestpartij zoals de SP (met papa nog), LPF, PVV, FVD, BBB en nu weer NSC.
Het is stemmen met de moed der wanhoop.
@R. Skickr | 27-08-23 | 19:57: Ja man, want om de laatste tien jaar te durven stemmen op VVD, D66 of CDA vereiste een bijzonder soort moed.
50IF staat op het kentekenplaat van die auto..
De. Zucht.
Ik mis ook de blote voeten en een sigaret in zijn hand.
Ik heb niet zo lang geleden nog meegemaakt waar zogenaamd 'strategisch' stemmen toe kan leiden: 12 jaar Rutte en een kloteland.
Succes, stem op wie je wilt. Maar dit verhaal gaat er bij mij niet in. Mijn stem gaat naar Wilders en niet naar een bange evangelist.
Wilders heeft geen program. Die is vastgeroest in het fulmineren. De vleesgeworden Tegenstem Daar komt na al die jaren geen constructief beleid van
@Citroenzuur | 27-08-23 | 20:02: tja, moeilijk als men bij goede moties in de TK principieel tegen stemt puur omdat het PVV is..
Hmmm. Stemadvies van een BVNL fan... De partij van de Corona-complotverspreider van Haga. Wat zegt dat over het stemadvies?
Column: De BBB kan zich beter opheffen en aansluiten bij Omtzigt. Dan staan de boeren pas echt sterk
m.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20230827_...
Wij zijn om. Altijd PVV gestemd, maar deze verkiezingen wordt het NSC.
Vind ik nogal een verschil.
En de maand daarna ga ik wam, over naar het Zen Boedhisme.
@uisge baugh | 27-08-23 | 19:59: Lijkt me ook wel wat, hoewel ik meer een anarchist ben die tegen de anarchie is.
Vaak moeilijk uit te leggen.
Wij?
Dat klinkt behoorlijk klef.
Abbey Road in Enschede?
Precies!
Bedankt voor uw stem op CDA.
Oude wijn, nieuwe zakken.
Verder nog iets?
@donkieshot | 27-08-23 | 19:52: Je doet je naam eer aan.
Ja goed stuk, ik ben nog niet overtuigd eigenlijk.
"als Pieter het ook nog voor elkaar krijgt om Mona Keijzer als PM te installeren, dan heeft Nederland een verdomd goede kans om weer op het juiste spoor terecht te komen!".
Serieus? Meen je dit nou écht?
CDA light. Omtzigt staat op Schiphol vrolijk "Welkom in mijn land" te zingen terwijl er weer 1200 gelukszoekers worden binnengelaten. Stem NIET op deze man.
!!!
Yup. Hoop alleen dat hij de juiste (lees: kundige) mensen om zich heen heeft verzameld.
Weer fijn om te constateren dat er mensen zijn die talent en tijd hebben om iets in een helder betoog te vatten dat bij mij blijft steken in ongeordende hersenspinsels. Mooi stuk.
Ik denk dat velen bereid zijn voor een partij te stemmen terwijl hun politieke voorkeur elders ligt. Zover is het gekomen, dat werkende mensen -ook die niet roken en een hond hebben- de vaste lasten niet kunnen betalen, geen woning kunnen kopen/huren, en hun omgeving in een buitenland zien veranderen.
Of ze op Omtzigt gaan stemmen is de vraag. Hij is niet bepaald kritisch op de immigratie van asielzoekers en dat is voor velen juist dé reden om buiten de voorkeur te stemmen.
Ik rook dan wel, heb geen hond, maar idd., volstrekt onduidelijk wat hij met die alles slopende immigratie van gelukszoekers wil.
Wordt dus geen Omtzigt, hoe integer hij als parlementariër ook mag zijn.
Hij is kritisch op studiemigratie. En hoewel dat veel geld kost dat werkelijk niets oplevert, is dat niet het maatschappijontwrichtende deel van de migratie.
Ja, hij is vrij links op sommige punten. En aan asielmigratie gaat hij niets doen.
Stel dat de aanpak werkt, een stuk nationale soevereiniteit terughalen en een coalitie binnen de EU met Noordelijke landen vormen. Dan zou de aanpak van illegale immigratie een kans hebben omdat de Noordelijke landen hun koers noodgedwongen hebben gewijzigd en eraf willen.
@Après toi | 27-08-23 | 19:50: Hebben we dus niks aan.
Ik ben benieuwd waar Omtzigt eindigt in mijn kieskompas en stemwijzer.
Ik stem nooit buiten de top-drie daarvan eigenlijk.
Ik denk ook dat Omtzigt heel laag gaat staan daar, CDA stond altijd al behoorlijk onderaan bij mij, samen met PvdA en GroenLinks.
@ChalinaRosa | 27-08-23 | 19:56: Er zou zomaar eens een linksige koers uit kunnen komen maar dan één naar Deens model. Daar staat vol de rem op de asielstroom, en het werkt! Als ik dat model terugvind in het verkiezingsprogramma dan heeft Pieter mijn stem.
Nope. Stem niet op CDA 2.0.
U stemde op cda 1.0?
@donkieshot | 27-08-23 | 20:02: Wat denk je?
Geen idee, ik stel de vraag.
Het lijkt zo.
@donkieshot | 27-08-23 | 20:13: Fair enough.
Nooit op CDA gestemd. Hou niet zo van die achterbakse kristenen, met hun 'we run this country'.
Zonder duidelijkheid over het migratiestandpunt van Omtzigt wacht ik even af…
Christenen willen meer meer meer gelukszoekers. Stem NIET op Omtzigt.
Ik vind dit nog altijd een hilarisch standpunt.
De migratiestroom gaat niet omlaag totdat we dit land op orde brengen.
Omtzigt's doel is om dit land op orde te brengen.
Tel zelf maar bij elkaar op.
Inderdaad.
@Leyrann | 27-08-23 | 20:53:
Die riedel verkondigde Kaag, Rutte en de rest van de nietsnutten ook altijd. De rest is inmiddels geschiedenis...
Ik ga de piano stemmen.
Veel meer resultaat.
Je kan wel op politici stemmen, maar niet op de ambtenaren.
Ook niet op stemmentellers...
Ik mijn Ibanez 800 Soundgear, dat zijn maar vier snaren.
Een gestemde piano is minstens net zo onzuiver als die politici. Ze zijn altijd een beetje vals namelijk.
Is wel zo ja, de zogeheten 4e macht in dit land is in feite de 1e macht.
Daar is wel iets aan te doen, maar heb je zeer sterke ministers voor nodig en een MP die ook dominant is.
@R. Skickr | 27-08-23 | 20:00:
Das wohltemperierte Klavier, BWV 846-893.
Vanavond in het Café doen?
REAGEER OOK