Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Peiling. CDA nog maar 3 zetels. Omtzigt 31

Sensibiliseren kun je leren

Kijk. De brede volkspartij Christen-Democratisch Appel in 1 foto. NOG MAAR 3 ZETELS over in de laatste I&0 Peilings. Weggevaagd door Onkunde (Hugo), Gepruts (Wopke), Oplichters (Sywert), dikke ballen gehakt (Bruls), Bontenbal (Henri) en natuurlijk die idioot op sociale media (Kroeger). Dat krijg je er nou van. DRIE ZETELS, evenveel als de SGP. Ondertussen heeft Omtzigt in 1 week evenveel volgers opgehaald als het CDA leden in 50 jaar en staat de Omtzigtman fier bovenaan met 31 zetels (grootste). En dan moet de Mona-kaart nog gespeeld worden. Wat een tijd om in leven te zijn!

Reaguursels

Inloggen

Die 28 zetels voor GL/PvdA kan nog wel eens gaan tegenvallen. 14 Zetels voor ieder. Timmerfrans is op Koreaanse wijze gekozen, er zouden best wel eens veel afhakers bij beide partijen kunnen zitten.

HierenNu | 26-08-23 | 19:03 | 1

Ik hoop 't...

JP1973 | 26-08-23 | 19:59

Overigens.. "Hahaha, ik ga zelf niet naar Brussel, maar (Ik stuur) wel... Flopke Hoekstra! Hahaha! Ja, gaaf he" aldus Minpres. el demissionair.

Nederlandop1 | 26-08-23 | 18:36

CDA plus BBB plus NSC = CDA 2.0 met 47 zetels. VVD erbij en HOP! 81 zetels.

YoMoms | 26-08-23 | 18:21

Maar Pietertje wilde geen 31 zetels toch? Dan zijn dus allemaal stemmen voor de rest.

SailingDuck | 26-08-23 | 17:32

31 zetels, dat is de formateur

KlaagGraag | 26-08-23 | 16:40

Na 22 september kijk ik wel weer. Stemmen is mooi, maar de volgende jaren worden bepaald door wie er met elkaar gaan regeren. Helaas hebben we daar als burger geen invloed op. Konden we maar stemmen op welke coalitie je wenst, i.p.v. op één persoon van één partij.

polderslootje | 26-08-23 | 16:28

Of we hebben opeens 1.2 miljoen toeslagenouders in Nederland of er zijn heel veel mensen die geen idee hebben waar ze op gaan stemmen. Tot nu toe in Pietertje duidelijk geweest op 2 punten: 1: we gaan wat andere procesafspraken maken, richten een hofje hier op en een gespreksgroepje daar en we voeren een districtenstelsel in en 2) we gaan die arme toeslagenouders ruimschoots (nog ruimer dan nu) compenseren. Over belangrijke zaken als woningnood, asiel, zorg, onderwijs houdt hij zich op de vlakte. Inperken van buitenlandse studenten is mooi, maar daar los je geen overlast of woningtekort mee op en zo lang niet duidelijk is of Pietertje ook 30 miljard aan klimaat wil uitgeven, is er voor zowel jan modaal als Piet-Hein 3x modaal geen pijl op te trekken wat er gaat gebeuren met Omtzigt aan de macht, die dan wel weer aangeeft dat hij geen premier wil worden....

Drek van Dilderen | 26-08-23 | 14:58 | 1

Daarom is Omtzigt geen oplossing; partij nog vleesch nog visch.

meneer Q | 26-08-23 | 17:00

De nieuwe partij van Omtzigt moet vooral niet in de regering gaan zitten.
Eerst maar eens paar jaar kamerervaring opdoen.
Anders wordt het meteen weer fiasco.

Kattie | 26-08-23 | 14:58 | 1

Volgens mij hamert Pieter daar al sinds de bekendmaking van zijn nieuwe partij op.

Sans Comique | 26-08-23 | 16:50

Waar zijn de tijden gebleven dat de pvda naar de 0 zetels moest / ging ...

Fi-Bu-Bla | 26-08-23 | 14:57

NSC, VVD, PVV en BBB.. zou dat door 1 deur kunnen?

Johan1235 | 26-08-23 | 13:58 | 2

Als de deur groot genoeg is, en de ego’s klein blijven.

Leffe Blonde | 26-08-23 | 14:38

Weet je niet, blijft VVD.... ,in meer van de langer bestaande partijen, ook al zouden er 6-7 nodig zijn....

Jan, Leiden | 26-08-23 | 15:35

Wie zou een geschikte kandidaat als premier zijn indien er een kabinet komt met NSC als grootste partij?
De personen die bij mij opkomen zijn hoogbejaard of dood.
Van de huidige actieve politici kan ik niemand noemen.
Aboutaleb wil niet. De ervaring leert ook dat de stap van burgemeester naar premier waarschijnlijk een misstap is, zie Job Cohen.

Arnold Layne | 26-08-23 | 13:49 | 4

Een echte in plaats van een klimaatpaus.

Grifverkeerd | 26-08-23 | 15:30

@bdn01 | 26-08-23 | 15:16: Ik heb Pieter nooit, maar dan ook nog nóóit, zich horen beroepen op de Bijbel om zijn gelijk te halen. Hij zal vast brave kerkganger zijn maar het is ook een nuchtere vent.

Sans Comique | 26-08-23 | 16:57

@Sans Comique | 26-08-23 | 16:57: zijn naaste adviseur is een katholiek theoloog.

bdn01 | 26-08-23 | 17:48
▼ 1 antwoord verborgen

dat wordt leuk bij de onderhandelingen, vrijwel geen fatsoenlijke coalitie te vormen, dus dat wordt weer polderen, wat na een jaar ongetwijfeld weer klapt.

Blaffendehond | 26-08-23 | 13:07 | 1

Wat WMM hieronder beweert.....
God verhoede.

D-Fens_1963 | 26-08-23 | 13:46

Nou moe?! Het journaal opent er net mee. De vvd, bruin links en x66 halen nog 57 zetels. Wie zijn die debielen?

Piet Karbiet | 26-08-23 | 13:03

Dat wordt waarschijnlijk een NSC-PvdA/GL-VVD coalitie. En dan blijkt de aflossing van de gevestigde politieke macht(inclusief MSM) buiten wat retorische franje, weer een illusie te zijn geweest.

WirMachenMusik | 26-08-23 | 13:00 | 7

Geheel eens met deze inschatting, met de aanvulling dat Timmermans premier wordt. Het definitieve einde van Nederland als soevereine staat is in zicht.

Astimar Teutis | 26-08-23 | 14:42

Precies mijn eerste gedachte na de oprichting van NSC: wind uit de zeilen van BBB, op z’n hoogst nog als aanvulling. Bolle Frans in het torentje. Brrrrr.

Grifverkeerd | 26-08-23 | 15:32

Dat wordt dan meteen het nieuwe kartel wat andere partijen buitensluit
en dat wordt dan "democratie" genoemd.

meneer Q | 26-08-23 | 17:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Ho even vrienden: de SGP staat in deze peiling op 4, dus groter dan het CDA.

erkomenanderetijden | 26-08-23 | 12:54 | 2

Trouwe achterban. Bij het CDA lopen nu waarschijnlijk de baantjesjagers en de figuren die een club met invloed willen steunen weg.

Harry.Langezwaal | 26-08-23 | 13:22

Extra humor ook, dat SGP groter is dan CDA. CDA is duidelijk te laat met zelfreflectie en gemeende excuses richting Omtzigt.

Jan, Leiden | 26-08-23 | 15:38

Het is maar goed dat Pietje Steenkamp, de grote oprichter van het CDA, dit niet hoeft mee te maken. De goede man zou na zulke peilingen meteen voor de trein springen.

donkeyman | 26-08-23 | 12:50 | 1

All aboard the Omtzigt train.

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-23 | 12:52

En dan gaat Flopke Hoekstra voor het CDA naar de EU. Welk draagvlak heeft die man nog? En commissaris voor de klimaatwaanzin? Het is allemaal krankzinnig.

Piet Karbiet | 26-08-23 | 12:46 | 4

Inderdaad, Hoekstra heeft zo weinig (stemmers) mandaat, dit kan niet.

vlotterik | 26-08-23 | 14:17

Hoekstra gaat niet namens het CDA maar namens Nederland.
Alleen is de kans groot dat het EP hem niet pruimt, zowel gezien zijn achtergrond als zijn standpunten.

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 16:40

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 16:40:
En hij is te lang!

demaup | 26-08-23 | 19:20
▼ 1 antwoord verborgen

De linkse vleugel van het CDA is dus precies 3 zetels groot. Als ze die nou uit het CDA hadden gegooid en Omtzigt gehouden en de boeren/burger aan hun kant hadden weten te houden dan hadden ze nog 40+ zetels gehad.

klaas24 | 26-08-23 | 12:45 | 2

Dan vergist u zich schromelijk. Een hoop (s)linkse grrrrristenen zitten nu op de Omtzigtman trein. Hij is niet bepaald een bastion van rechts conservatisme en hij was een van de voorvechters bij de kindertoeslagaffaire, en dat trekt ontevreden kiezers van de gematigde (s)linkse kant.

Zijn grootste probleem wordt wanneer hij zijn premier bekend maakt. Denk dat je dan pas iets kan zeggen over zijn aantrekkingskracht en waar het vandaan komt.

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-23 | 12:51

Ik betwijfel het, NSC wordt zo CDA 2.0. Ik denk dat Omtzigt beter bij BBB had kunnen aansluiten. Er moet een overeenkomt en draagvlak met de boeren komen, en het immigratie/asielprobleem moet opgelost worden met zoveel andere dossiers. BBB heeft geen probleem met PVV, en misschien kan Bosma dan kamervoorzitter of wellicht zelfs premier worden. Ik vrees nu dat het in 2024 over GL/Links zal gaan met Frans als premier ...

vlotterik | 26-08-23 | 14:26

Lichtpuntje is ook dat die mafklapper van een Baudet nergens meer genoemd wordt. Ongelooflijk hoe hij z'n eigen prtij om zeep heeft geholpen.

Barend Braakbal | 26-08-23 | 12:37 | 1

Die zit nu boekjes te verkopen en te bekrabbelen in Hongarije.
De schoorsteen moet wél blijven roken hé!

demaup | 26-08-23 | 19:21

Als je bestuurder van het CDA bent en je ziet deze peiling, zou je dan niet eens achter je oren krabben en de boel gewoon opheffen. Je speelt kennelijk geen enkele rol van betekenis mee. Je hebt je tijd gehad. Het is over, je kan de pijp aan maarten geven. Trek een houten jas aan, neem een borrel op de geschiedenis en ga thuis zitten uithuilen. Bedank voor de eer, maar in hemelsnaam... Rot Op.

de Jager59 | 26-08-23 | 12:31 | 1

Oh, die worden nog tot burgemeesters benoemd door de Koning, hoor. Want bewezen ervaren bestuurders of zoiets. Democratie, me reet.

Piet Karbiet | 26-08-23 | 12:49

Stel dat de verkiezingsuitslag de nieuwste peiling weerspiegelt. We zouden zomaar een coalitie kunnen krijgen van NSC, GroenLinks/PvdA en VVD. Samen 81 zetels, een ruime meerderheid. NSC levert als grootste partij de premier. Deze coalitie zal instabiel blijken vanwege het linkse gedram van GroenLinks/PvdA. Daar zijn we mooi klaar mee.

Kill_Blinton | 26-08-23 | 12:28 | 1

Dat schiet niet op dan.

ChalinaRosa | 26-08-23 | 13:25

Lol, CDA heeft hun website al aangepast, er staat geen exact aantal meer bij. Vroeger stond er een kiesdrempel van 3 a 4 zetels. www.cda.nl/standpunten/kiesdrempel VVD wilde een drempel van 5%, dus 7 zetels.

W_F | 26-08-23 | 12:26 | 4

Bullshit, niks aangepast, die tekst is sinds de 1e versie van die pagina in 2019 al nauwelijks veranderd en een aantal stond er niet in: web.archive.org/web/20190523001310/ht...

CaseIf | 26-08-23 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Keijzer for president.

hmPrinsBernard | 26-08-23 | 12:09 | 1

Scheidt volendam zich af van Nederland dan?

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 16:41

Mmmmmm van Mona

huh!? | 26-08-23 | 12:06

Drie zetels, drie keer hanengekraai. Mooi

Duwbak_Linda | 26-08-23 | 11:54 | 1

Een grote glimlach voor uw commentaar.

HoniSoit | 26-08-23 | 12:14

De kiezers worden linkser, als ik deze uitslag goed interpreteer. Dus grotere overheid, hogere belastingen, meer migratie. Opvallend...

Après toi | 26-08-23 | 11:49 | 8

Heb je een beetje opgelet de afgelopen 13 jaar. Lijkt mij redelijk logisch dat PO de nieuwe Messias lijkt.

hmPrinsBernard | 26-08-23 | 12:18

Laten we eerst eens afwachten met welke lijst Omtzigt komt. Ik kan me niet voorstellen dat hij meteen de grootste wil worden, dat gaf hij zelf al aan.

quigg | 26-08-23 | 12:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Omzicht prima, maar als hij te links is want 'sociaal', te christelijk, wordt het ook niets. Klimaat, immigratie, inefficiente overheid moet integraal aangepakt worden. Anders gaan we het heel slecht krijgen.

Ray Skak | 26-08-23 | 11:49

Deze peiling toont dat we een land van aan de overheidstiet hangende zombies zijn. "Bestaanszekerheid en een betrouwbare overheid (= geldverstrekkende overheid)" moeten onze zielepootjes uit de wind houden. Waar blijft de guur-rechtse partij die het uileringen-, toelagen- en subsidiecircuit wil afschaffen, de belastingen verlaagt, en de mensen weer eens productief aan het werk schopt?

bdn01 | 26-08-23 | 11:16 | 8

@Papa Jones | 26-08-23 | 12:49: Neen! Verkopen die sociale huurhuizen. Dan komt er eindelijk aanbood van betaalbare woningen voor de middenklasse en gaan de prijzen onderuit, zodat de spreekwoordelijke buschauffeurs en zorgmedewerkers een eigen woning kunnen betrekken.

bdn01 | 26-08-23 | 15:10

@bdn01 | 26-08-23 | 15:10: Dan nóg blijven hypotheken onbetaalbaar voor buschauffeurs en zorgmedewerkers. Er heerst gewoon woningnood.

Papa Jones | 26-08-23 | 15:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat NSC lijkt een doorstart van het CDA te worden. Kunnen net zo goed fuseren tot NSCDA met een Europees zwaargewicht als boegbeeld.

Egerius | 26-08-23 | 11:10 | 2

Hubert Bruls?

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 11:12

Echt niet, op naar 0 zetels CDA, betrapte op worm kop gewoon laten kronkelen totdat het niet meer beweegt. Veel te veel in aars gezeten van VVD en graaiers.

Jan, Leiden | 26-08-23 | 13:04

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat mensen op die misselijkmakende bolle hypocriet willen stemmen?

TheBigKirth | 26-08-23 | 11:07 | 3

Kan u wat specifieker zijn? Er zitten nogal wat partijen in de 2e kamer.

W_F | 26-08-23 | 12:23

@W_F | 26-08-23 | 12:23: Aangezien Bruls blijkbaar toch buitenspel is gezet, moet hier wel die andere bolle bedoeld worden.

MAD1950 | 26-08-23 | 14:30

Als je de zeteltjes voor het partijkartel (VVD, D66, Bolle Frans, CU en CDA) bij elkaar optelt, kom je tot 64. Onze uitbuiters zijn in de minderheid geraakt!
Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is natuurlijk dat het pushen van Bolle Frans door de kartelmedia succes dreigt te hebben. Kleine relativering: het gaat wel om verschuivingen binnen het kartel: wat er bij Bolle Frans aan gewicht bij komt, wordt meer dan gecompenseerd door wat er bij D66 afgaat.

MAD1950 | 26-08-23 | 11:05 | 1

Denk dat mensen ondanks de indoctrinatie zelf nog na kunnen denken: een nieuw sociaal contract gaat niet komen van de nu elitaire GLPvdA, maar van NSC van Pieter Omtzigt. De 2 partijen hebben in een verleden kans genoeg gehad, maar steunden alleen maar de destijds VVD in laatste regeringsdeelname (PvdA in Rutte 2)

Jan, Leiden | 26-08-23 | 13:07

Omtzigt speelt het spel tot dusver redelijk slim met slechts twee bekende zwakteboden (i.c. bij voorbaat uitsluiten andere partijen en de naam van zn partij). Ik verwacht nog wel wat positieve verrassingen op het personele vlak. Bijv. een aansprekende premiers-kandidaat. Zo niet, dan zakt het initiatief denk ik flink in elkaar en mogen we het kabinet van Blaaskaak I vrezen.

tectonicos | 26-08-23 | 11:04

Ik vind alles best als er maar eindelijk eens een rem op de immigratie wordt gezet. Zonder de miljoenen die de afgelopen decennia zijn binnengekomen waren de grote problemen van deze tijd, overbevolking, woningnood, stikstofproblemen, files, het onbetaalbaar worden van de verzorgingsstaat etc etc. er niet of waren ze veel kleiner....

JP1973 | 26-08-23 | 11:03 | 4

@m@rkus | 26-08-23 | 11:10: De enoge migranten die ons iets opleveren zijn de zogenaamde kennismigranten uit Azië. De rest kost ons uiteindelijk alleen maar geld, plus de andere ellende die er mee mee komt dus lijkt mij vrij helder...
Hele industriën draaien hier alleen nog maar op arbeidsmigranten. Zitten we daar op te wachten?

JP1973 | 26-08-23 | 11:14

@m@rkus | 26-08-23 | 11:10: De 70 duizend asielzoekers per jaar, met weinig competenties en heel veel eisen. Kijk naar de stad Brussel, wordt momenteel overspoeld door illegalen die op straat slapen en in crack handelen.

Après toi | 26-08-23 | 11:51

@Après toi | 26-08-23 | 11:51: Eigenlijk wil ik niet te somber zijn, echter dit staat Nederland ook te wachten als dit zo doorgaat.

ChalinaRosa | 26-08-23 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Je schiet er geen ene flikker mee op, want Omtzigt wil niet met Wilders, dus krijg je straks een brede coalitie met Timmerfrans en Yeşilgöz-Zegerius. Oh gruwel!

Caparzo*Inc | 26-08-23 | 10:58

BBB-CDA-Omtzigt... Potato - potato. Geen van allen durven ze de beslissingen te nemen die nodig zijn, want allemaal weten ze dat welke beslissing je ook neemt en waar over dan ook, ALTIJD zullen er drommen 'ontevredenen' zijn. Mensen die ' de dupe' zijn. Mensen of groepen die 'BOOS'. zijn. En in de afgelopen 20 jaar waren het voornamelijk 'de zwakkeren' die het haasje waren, en een ieder die niet zwak was, vond dat OK, maar dat is nu wel een beetje over. Je kunt nu niet meer EN BV Nederland dienen, EN Europa (en generiek alles dat groter is dan NL), EN het Nederlandse volk. Dat is volgens mijn hoog over analyse ook waarom zoveel politici de benen nemen nu. We zitten vast. Elke draai heeft gevolgen die desastreus zullen uitwerken voor de partij die die keuze gaat maken.

m@rkus | 26-08-23 | 10:58 | 4

@theo-is-dood | 26-08-23 | 11:06: Nederland is sowieso al verkocht. We hebben nu een hele generatie die uitgemond wordt door en voor het internationale bedrijfsleven en the haven. En ze accepteren het omdat ze worden stilgehouden met woke nonsens en ultra-individualitische BS en natuurlijk de instant-fun. A clockwork Orange...

m@rkus | 26-08-23 | 11:13

Want allemaal gestuurd door een ongekozen hogere macht. Ze zitten er niet voor ons. Omtzigt ook niet.

DanskeRob | 26-08-23 | 11:51
▼ 1 antwoord verborgen

Dan wel de echte schoolbank stoel (mijn god wat ik daar een hekel aan, zat nml niet. Lol!) van Friso Kramer aub.
cdn.connox.ch/m/100107/219352/media/h...
Overigens niet onlogisch dat die partij wordt gedecimeerd, hebben die Rotterdamse ARP erfenis baasjes over zichzelf afgeroepen.

Basil Fawlty | 26-08-23 | 10:51

Nog even over boeren eruit.

Uit het AD
Ook rondom Rotterdam zijn er de bijkans oneindige vlakten raaigras voor de veehouderij, zoals in de Krimpenerwaard of Hoeksche Waard. Dit zijn potentieel goede locaties voor de nieuwe woningen waar Rotterdam en regio om vraagt, aldus Jaap Rozema (Burgercommissielid Partij voor de Dieren Rotterdam)

timmey | 26-08-23 | 10:44 | 5

@Het brein erachter | 26-08-23 | 10:53:
U weet nog steeds niet van het bestaan van de "Meerwaardeclausule"? In een koop/verkoopcontract van landbouwgrond wordt via die MEErwaardeclausule" geregeld dat de verkopende veehouder meeprofiteert van de waardestijging bij een bestemmingsplanwijziging.

Dus nog een keertje : "Meerwaardeclausule"! Dat zogenaamde ontfutselen is simpele BBB-propaganda die eenieder met drie seconden Googelen kan ontzenuwen.

theo-is-dood | 26-08-23 | 11:10

Dode Theo, die clausule is niet bepaald automatisch van toepassing. Hij wordt vooral gebruikt als agrariërs aan de volgende generatie overdragen om te voorkomen dat de ‘gegunde’ boerderij door zoonlief snel verkocht wordt aan een projectontwikkelaar. Projectontwikkelaars beginnen hard te lachen als zij zo’n clausule in moeten bouwen om hun toekomstige winsten te gaan delen met de verkoper.

HD50 | 26-08-23 | 13:19

Als het maar in het westen blijft.

ChalinaRosa | 26-08-23 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is wel zat te kiezen voor de conservatief. Sociaal conservatief met migratie, Sociaal conservatief zonder migratie, liberaal conservatief met boeren, conservatief met bijbel, conservatief met foute bloksnor, conservatief met fatsoenlijke bloksnor. Huis- tuin en keuken liberaal-conservatieven. Ze kunnen enkel niet met elkaar overweg. Lijkt links wel.

Op links vreet Frans de splinters leeg. Omtzigt is het beste nieuws voor links sinds tijden. Een grote middenpartij zoals Omtzigt maakt Centrum-Links een realistisch scenario.

TanteJuut | 26-08-23 | 10:43 | 4

@Tashtego | 26-08-23 | 10:48: Als Omtzigt slim is focust hij op arbeidsmigratie ipv vluchtelingenmigratie. Mocht hij over rechts willen gaan dan zal er water bij de wijn moeten qua haalbaarheid op rechts.

TanteJuut | 26-08-23 | 10:53

@Grumpy_Old_Ed | 26-08-23 | 10:49: Rutte II en IV hadden ook geen meerderheid in de eerste kamer. Maar je hebt wel gelijk dat rechts daar dan tegengas kan geven.

Tashtego | 26-08-23 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

Op gegeven moment moeten de mensen achter de schermen van het CDA, de niet-verkiesbaren, zeg maar, toch ook hun conclusies trekken?

konjodebonjo | 26-08-23 | 10:42

Omtzigt en BBB zijn CDA 2.0 Met een gezamenlijke 44 zetels sterker dan voorheen.
Maar het probleem meneer, dat blijft !!!!

Cornelis12 | 26-08-23 | 10:39

Lachen.
Het beste wat Pieter Omtzigt ooit is overkomen, is de hele “functie elders” affaire.
Gaan mensen nou op ‘m stemmen omdat ie CDA 2.0 is of omdat ze medelijden met hem hebben?
Ik vind de hysterie rondom PO nogal overdreven.
Z’n 40 pagina’s pdf doorgelezen, maar mij kan hij niet overtuigen.
Bovendien wil Pieter geen MP worden.
De mensen gaan dus stemmen op de “Verlosser”, hebben geen idee welke toppers er straks 30 stoeltjes innemen, en dan komt er wellicht een MP uit de lucht vallen.
Tot slot het CDA…
De partij is er straks mss niet meer, maar de mensen wel en die zullen ergens anders gewoon weer doen wat ze bij CDA ook niet goed deden.
Hier gaat de vlag nog lang niet uit.

Ruimedenker | 26-08-23 | 10:38 | 2

Inderdaad mijn gevoel. Enerzijds peilt en verwoordt hij gevoelens die breed leven, anderzijds lijkt Omtzigt een eendagsvlieg.

erkomenanderetijden | 26-08-23 | 11:20

Wat betreft de laatste alinea: "maar de mensen zijn er nog wel", inzake CDA-kiezers.
Ook dat is maar ten dele waar, de CDA-stemmer was sowieso al een uitstervend ras. Dat proces was al jaren gaande, de oudjes gaan dood, aan de jonge kant komt er steeds minder bij.
Wat mij wel verrast is de snelheid waarmee de implosie van het CDA zich nu voordoet.

KeesBruin | 26-08-23 | 11:56

Als je het zo ziet is er een rechtse meerderheid mogelijk met VVD+BBB+NSC op 66 zetels, dan heb je er nog tien nodig, de PVV heeft er 13. Maar Omtzigt wil niet met de PVV, dus dan houdt het op. Over links kan niet, dus dan zou VVD+PvdA/GL+NSC overblijven, dat is meer dan genoeg zetels.

Maar ja, eerst maar kijken met hoeveel kandidaten Omtzigt überhaupt komt. En Bij1 uit de kamer, dat is dan wel weer jammer voor de verongelijkten op links.

Tashtego | 26-08-23 | 10:38 | 3

Ik denk dat contractpaars eraan zit te komen.

TanteJuut | 26-08-23 | 10:46

@TanteJuut | 26-08-23 | 10:46: Contractpaars, mooi gevonden. Dat zou op basis van deze peiling inderdaad voor de hand liggen. Maar zoals gezegd, contract moet eerst nog met een kandidatenlijst komen.

Tashtego | 26-08-23 | 11:35

Er zit in het Kartel genoeg partijen die hun idealen in willen leveren voor een plekje op het Pluche

Sans Comique | 26-08-23 | 17:10

Drie zetels?

Dat gaat niet passen want Hugo heeft er zelf minimaal al vijf nodig voor zijn ego, of zou hij kamerlid te min vinden en gaat ook hij functie elders?

BadPatNL | 26-08-23 | 10:37

Gewoon allemaal op Pieter stemmen.
Klaar. Maak die partij de allergrootste.
En anders gewoon op Geert.
Klaar d'r mee.

ParaPiet | 26-08-23 | 10:37 | 3

Okay, ik stem wel weer op Bosma, als het zo moet...

BadPatNL | 26-08-23 | 10:38

Alleen wil Pieter niet met Geert, dus dat is wel een probleem met dat advies.

Tashtego | 26-08-23 | 10:43

U kent ze allemaal persoonlijk omdat u voornamen gebruikt?

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 10:47

Nog wat NPO Propaganda en vlak voor de verkiezingen een docu over de heiligverklaring van Frans Timmermans en de PvdA/GL is de grootste.. de grenzen wagenwijd open. alles kapot door klimaatpaniek maatregelen (inclusief natuur en milieu) en iedereen afhankelijk van een oetkering (door een lege staatskas). Als dit is wat de meerderheid van de kiezers willen, prima dan ben ik weg. Weg voordat heel Nederland lijkt op een buitenwijk van Parijs.

klaverboerdenham | 26-08-23 | 10:36

Volgens De Correspondent:
- Bestaanszekerheid was ook het hoofdthema van de Hub Cobben-rede die OMtzigt in maart hield in Heerlen.

In die toespraak verzette Omtzigt zich tegen de verhuurderheffing (‘een mooi woord voor een speciale belasting op sociale huurwoningen’), leverde hij kritiek op het hoge btw-tarief op voedsel (‘alleen in een aantal landen in Scandinavië is het hoger’), en sprak hij zich uit over energiearmoede (‘grote bedrijven bedingen belastingvoordelen, de arme burger krijgt torenhoge prikkels in de vorm van hoge energieprijzen’).--

Ik zie dus alleen maar meer Toeslagen, meer subsidies en een coalitie met Frans Timmermans over Linkxx.

theo-is-dood | 26-08-23 | 10:36 | 2

Toch beter lezen dan, van Omtzigt is het al jaren bekend dat hij tegen toeslagen en (verkapte) subsidies is.

Ome_BW | 26-08-23 | 11:51

Da's gek. Ik zie juist minder belastingen en btw en minder extra heffingen in plaats van die toeslagen en subsidies die mensen afhankelijker maken van de Roverheid.

Sans Comique | 26-08-23 | 17:20

NSC = CDA 2.0 En Omtzigt gaat coalitie aan met Frenske and we are fucked.....

Blonde Nel | 26-08-23 | 10:34 | 1

We hebben een vangnet genaamd de eerste kamer. Daar heeft NSC geen zetels ......

Grumpy_Old_Ed | 26-08-23 | 10:38

Veel strategische stemmen voor groenrood. Dat wordt een drama na de verkiezingen met een kabinet Omtzigt/timmerfrans.

rexmundi666 | 26-08-23 | 10:33

Zou het toch kunnen dat NSC standpunten heeft? Ik heb op X gekeken bij het account van Omtzigt. Daarbij kwam ik Welmoed Vlieger tegen, hoofd beleid van Nieuw Sociaal Contract.

Ik heb op de link gedrukt en gezocht naar de standpunten. Bij het kopje 'Onze belangrijkste standpunten', zag ik onderaan 'Goed Bestuur', 'Bestaanszekerheid' en 'Uitgangspunten'.

Dat ligt meer in lijn met de statuten van de partij. Maar wat over Omtzigt zelf?

"In ons basisdocument, met standpunten die Pieter heeft ingenomen in de afgelopen jaren, lees je er meer over. Daarnaast kun je in het grondslagendocument verder lezen hoe wij denken dat de overheid en samenleving zich tot elkaar moeten verhouden."

Het basis document refereert aan 'Goed Bestuur''. Het grondslagen document refereert aan 'Bestaanszekerheid' en 'Uitgangspunten'. Beiden zijn een uitgebreide versie.

Het verkiezingsprogramma is in volle ontwikkeling, dus als je een idee hebt gewoon mailen.

Link naar de website partijnieuwsociaalcontract.nl/

Link naar grondslagen document
storage.googleapis.com/pieter-omtzigt...

Adriel | 26-08-23 | 10:31 | 5

I@BadPatNL | 26-08-23 | 10:45: Inderdaad, er verandert niks, behalve dat het oude CDA uitgespeeld is. Voor mij is het dan weer stemmen op PVV (vorige Tweede Kamer verkiezingen) of anders BBB (recent op gestemd).

Adriel | 26-08-23 | 10:47

@Adriel | 26-08-23 | 10:47: Caroline komt ook van het CDA. Zal haar partij hoogstwaarschijnlijk ook opvullen met oud CDAers

Fijn_dat_je_er_bent | 26-08-23 | 10:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de PvdA/GroenLinks tandem 28 zetels haalt, betekent dat zeer waarschijnlijk dat de klimaatdrammers zullen meeregeren. Maar Timmermans is niet alleen op het gebied van klimaat een dommerik, die alle welvaart in Europa wil opofferen aan gebakken lucht en luchtfietserij terwijl de echte CO2 uitstotende landen en vervuilers China en India zijn. Zijn partij wil niets doen aan de asielinstroom en hij ziet de islam als een verrijking: www.geenstijl.nl/5147706/timmerfrans-...
Hij zei letterlijk: "Uit die diversiteit in de samenleving halen we zoveel kracht en zoveel rijkdom..."

Dat Pieter Omtzigts NSC momenteel de grootste partij zou worden is niet zo vreemd na 12 jaar liegen en bedriegen door Rutte. Nederland snakt naar een eerlijke politicus en dat is Pieter Omtzigt zeker maar hoewel hij als econometrist een man van de cijfertjes is, ziet hij niets verkeerds in de islam die steeds meer grip op de samenleving krijgt. Hij kijkt niet naar achtergrond maar naar mensen. Hij lijkt te vergeten dat de achtergrond bepaalt wie mensen zijn en hoe ze handelen. Rond 2040/2050 is de meerderheid van de inwoners in Nederland islamiet. Het lijkt erop dat Pieter Omtzigt zich weinig zorgen maakt over de instroom van asielzoekers uit moslimlanden. Van de aantallen verschillende typen immigranten nemen ze slechts de derde plaats in. Hij vergeet dat kennis- en arbeidsmigranten qua aantal weliswaar de meerderheid vormen, maar ze komen en gaan, in tegenstelling tot de groep moslims uit Afrika en het Midden-Oosten die blijven en voor veel nakomelingen zorgen. Bovendien veroorzaakt hun verblijf in Europa een nimmer afnemende aanzuigende werking. Voor een man die veel inzicht heeft in cijfertjes vind ik dit een grove rekenfout. Verder sluit Omtzigt samenwerking met FvD en de PVV uit; 2040-2050 valt kennelijk buiten zijn gezichtsveld hoewel extrapoleren wel tot zijn kennispakket hoort.
De Nederlandse democratie staat op het spel, nu meer dan ooit! Hopelijk zien de kiezers dat ook in en laten ze zich niet verleiden door de staatsomroep en de bevooroordeelde kranten om voor 'het brede midden' te kiezen waartoe ze zelfs klimaatfascisten en Maoïsten rekenen.

Het is opmerkelijk dat de zogenaamde verdedigers van de democratie, en daartoe behoort Pieter Omtzigt zeker, de islam die, zodra ze de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt de democratie zal afschaffen en verruilen voor de sharia, geen strobreed in de weg leggen:
ook oud-minister Donner zei ooit dat als de meerderheid van de mensen in Nederland moslim is en ze willen dat de sharia wordt ingevoerd, dat ook zal gebeuren!
In Duitsland willen de regeringspartijen en de CDU de AfD, inmiddels qua grootte de tweede partij van Duitsland, verbieden omdat die partij islamkritisch is en daarom een gevaar zou zijn voor de democratie. In Nederland gingen ook stemmen op om de tegengeluiden van FvD en omroep ON te verbieden. Partijen die de massa-immigratie hebben bevorderd, met alle negatieve gevolgen van dien, willen de partijen die hun neus op de feiten drukken, die kans ontnemen. Ze spreken over discriminatie en islamfobie maar hun verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van de eigen mensen door de totale ontwrichting van de maatschappij te stoppen doen ze niet. Rutte liet het kabinet vallen vanwege de asielinstroom maar hij liet in zijn eentje meer asielzoekers binnen dan zijn 41 voorgangers bij elkaar:
twitter.com/Gerard1945X/status/168771...
Alle neuzen moeten dezelfde kant opstaan, en dat is richting Mekka.
Pieter Omtzigt sluit de PVV uit en doet dus precies hetzelfde als de Duitse regeringspartijen: de boodschapper wordt veroordeeld, niet de dader.

Wat betekent het als de sharia bepalend is voor het recht?
Dat kan het beste geïllustreerd worden met een praktijkvoorbeeld:
De Iraanse Rayhana Jabbari werd in 2014 in Iran opgehangen omdat ze haar verkrachter neerstak. Volgens de rechter had ze de verkrachting als 19-jarige lijdzaam moeten ondergaan en na afloop een klacht moeten indienen. De verkrachter was een lid van de Iraanse geheime dienst en daarom was haar proces één grote farce.
Om Rayhana te dwingen dat ze de moord met voorbedachte rade had gepleegd, werd haar 14 jarige zus Shahrzad gearresteerd. Ze zou gemarteld worden als Rayhana niet zou toegeven dat ze het mes twee dagen voor het drama zelf had gekocht.
Er is door de Duitse regisseur Steffi Niederzoll een film gemaakt over deze gebeurtenissen.
De familieleden van de geheime agent hadden de executie kunnen verhinderen als ze dat hadden gewild. Rayhanna had dan haar principes moeten laten vallen. Dat deed ze niet: haar zus Shahrzad is daarom trots op haar sterke zus die ook nog zeven jaar in de gevangenis heeft doorgebracht voordat ze werd opgehangen. De film toont het ware gezicht van Iran: een op de sharia gestoelde islamitische dictatuur, volgebouwd met gevangenissen waar mensen worden gemarteld en gedood.

Angélica de Sancé | 26-08-23 | 10:30 | 4

Goed geschreven maar aan dovemansoren gesproken. Zoals zo vaak het geval is. Helaas. Deze onheilspellende verhalen worden omgebogen naar een positief diversiteits sprookje door de propaganda machine. Het staat voor de meeste nederlanders nog te ver af van de hedendaagse werkelijkheid. Het enorme gevaar zoals jij verwoordt bestaat niet, nog niet. Was het maar net zo’n issue als de dreiging van klimaatverandering bij die lui.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 10:49

@General Dripple | 26-08-23 | 10:44: Maar Geert heeft ook al aangegeven te willen praten en tot een compromis te komen. Als je hem dan bij voorbaat toch nog wil uitsluiten, dan moet je toch echt je mond houden over nieuwe bestuurscultuur.

Kowalski11 | 26-08-23 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

Toch blij dat Omtzigt een functie elders heeft gevonden voordat de echte implosie plaats vindt.

Quasi_Quatsch | 26-08-23 | 10:30 | 1

Hij gaat toch weer de kamer in?

Sans Comique | 26-08-23 | 17:25

De D66 stemmers gaan van Kaag naar Kaag met een baard, en de CDA stemmers gaan van het CDA naar iemand die tot 2 jaar terug nog CDAer was, of een boerenpartij waar voornamelijk oud CDAers in zitten. Allemaal oude wijn in nieuwe zakken dus. Denken mensen nou echt dat er dingen veranderen zo?

Fijn_dat_je_er_bent | 26-08-23 | 10:25 | 1

Je beschrijft exact hoe statig het politieke spectrum van NL is. Ik zou willen zeggen, van ieder gezond land dat een democratisch bestel heeft. Ongeveer 50% links en 50% rechts. Yin en Yang.

En dat is goed, want dat maakt het landsbestuur evenwichtig. Van teveel macht op rechts of links krijg je enge dingen zoals een dictatuur.

eetvis | 26-08-23 | 12:44

CDA wilde in 2016 een kiesdrempel van 4 zetels.
Het zou ze dus sieren om na de verkiezingen bij een 3 zetel resultaat deze vrijwillig af te staan. Je staat achter je eigen principes toch?

General Dripple | 26-08-23 | 10:25 | 1

Als het zo uitkomt wel.

me163komet | 26-08-23 | 10:49

Hoera, dankzij Omzigt is het cda weer helemaal terug.

Von Knarrenstein | 26-08-23 | 10:23

Geïmplodeerd als een onderzeeër , knap werk mensen !

Castor12 | 26-08-23 | 10:21

Vroeger was de PvdA voor de arbeiders die in de steden woonden.
En het CDA was voor de boeren, de agrariërs, de plattelandsbewoners en voor de corrupte Limburgers.
Decennia CDA beleid heeft er toe geleid dat onze boeren de rest van Europa voeden.
Het CDA van nu is een club van Rotterdamse getrouwen en vazallen van Hugeau en de rest heeft zich ook compleet vervreemd van de achterban.
Om het Europese stikstofbeleid te kunnen uitvoeren was het CDA bereid om de eigen achterban op te offeren. Dan moet je ook niet verbaasd zijn dat die achterban op de Boerenpartij van Karolientje gaat stemmen.
Ik ben het niet altijd eens met de ideeën die de Boerenpartij van Karolientje heeft dat de natuur en het milieu maar voor de belangen van de boeren moet wijken, maar zij komt wel op voor de boeren, en dat heb ik het CDA een lange tijd niet zien doen.

Osdorpertje | 26-08-23 | 10:20

Waarom zo veel stemmen op pvda/gl? Is t land nog niet vol genoeg? Hebben we niet al genoeg onkosten?

timmey | 26-08-23 | 10:18 | 2

PvdA/GL stemmers zijn vooral ambtenaren die een grote en inefficiënte overheid willen behouden. En werkelozen, arbeidsongeschikten en andere uitkeringstrekkers die niet willen dat ze weer aan het werk worden gezet. Dan kom je al snel aan een paar miljoen Nederlanders.

Osdorpertje | 26-08-23 | 10:40

@osdorpertje.. ambtenaren die veelvuldig contact hebben het publiek stemmen vooral PVV.

thekolere | 26-08-23 | 10:52

De Mona kaart zou negatief uitpakken. Dan raakt hij kiezers kwijt die voorheen links stemde.

Wedergeboren | 26-08-23 | 10:10

Nog een lichtpuntje: in die laatste peiling daalt D66 verder naar 7 zetels. Die hebben dus al meer dan tweederde van hun zetels verloren.
Gaat goed.

KeesBruin | 26-08-23 | 10:07 | 6

@Wedergeboren | 26-08-23 | 10:13: Dat is waar, D66 is altijd al een jojo-partij geweest. Een vergaarbak van zwevende kiezers, met een harde kern van hoogopgeleide, gefortuneerde ambtenaren en rechters.
Lekker kluppie, zeg maar!

KeesBruin | 26-08-23 | 10:17

Das mooi Kees, maar waar zijn die kiezers heen? Pvda/gl is me te groot.

timmey | 26-08-23 | 10:19

Alles wat bij D66 weggaat komt waarschijnlijk bij Timmerfrans terecht. Dat is nog erger

Fijn_dat_je_er_bent | 26-08-23 | 10:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat zijn er 3 teveel.
Hopelijk scoren de VVD (Volk Val Dood) GL/PVDAdel, CU en D66 samen nog geen 10 zetels.
De tijd is aangebroken dat de politiek het Nederlandse volk wat anders voor gaat schotelen.
Door ca. 13 jaar Rutte en zijn leugenachtige kliek is het Nederlandse volk in de afgrond geflikkerd en dat zal met die Timmermans met GL nog erger worden.
Laat Omtzigt en van der Plas de zaken voor het Nederlandse volk regelen, het kan nooit slechter worden en ze moeten de rotzooi van die smerige leugenaars ook nog opruimen.

loekdeleeuw | 26-08-23 | 10:06 | 3

Wat een zure warm. Draagt lekker bij aan de negatieve sfeer...

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 10:14

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 10:14:Waarheid mag benoemd worden.

Zitvlak | 26-08-23 | 10:27

Ik denk dat je wel wat ambtenaren nodig hebt die je niet gaan tegenwerken, anders wordt het een kansloze missie. Dus er moet nog wel een partijtje bij.

Bootvisser | 26-08-23 | 10:32

CDA is nu kleiner dan zowel CU en SGP, God straft gied. Bijzonder vind ik dat PvdGL zo groot is in deze peiling. De PvdA heeft de arbeiders verraden en GL heeft nog nooit gepresteerd. Waarom willen mensen op een uitkeringsfraudeur stemmen?

RWrw | 26-08-23 | 10:03 | 3

Uitkeringsfraudeur is wat cru in mijn beleving, maar een bewezen leugenaar en iemand die liever niets oplost, maar juist problemen groter wil maken dan ze zijn om het voor eigen gewin te gebruiken dat dan weer wel. Onvoorstelbaar dat de gutmensch dat in het torentje wil.

Peerkeoud | 26-08-23 | 10:17

De NPO heeft in GL-PvdA wijken laten peilen. Hun uitkomst is echt anders dan die van Maurice de Hondt en GeenStijl.

De peilingen beïnvloeden mij ook. De vorige keer twijfelde ik tussen Annabel en Caroline, nu tussen Caroline en Pieter.

De kiezer wil ook iets goeds om op te stemmen. De andere partijen zijn ook maar rariteit krakmik. Die gaan toch andere dingen doen dan waarvoor je stemde.

Twee Jeetjes | 26-08-23 | 10:33

PvdAGL trekt nu al zichtbaar Volt leeg maar verliest kiezers aan Omtzigt. Dat wordt meer als NSC meer duidelijkheid geeft.

Grumpy_Old_Ed | 26-08-23 | 10:41

Het is jammer dat politici zo dom zijn, zal wel komen omdat ze allemaal gestudeerd hebben en daardoor niet meer logisch kunnen denken.
Ze leren niets bij. Het cda gaat verdwijnen omdat ze jarenlang de eigen kiezers het eene na het andere mes in de rug staken om vage plannen voor een betere wereld zoals het “redden” van arme mensen door half afrika naar europa te halen en meer van dat soort politieke luchtkastelen. Net als veel andere lang bestaande partijen ook doen. Ze zijn vergeten dat hun primaire taak is hun eigen kiezers te vertegenwoordigen en hun belangen te verdedigen.
De problemen in nederland zijn enorm en los je niet op door vooral in te zetten om alle ellende in de rest van de wereld te willen aanpakken. De vraag wordt ook steeds duidelijker of bijv afrika maar ook de rest van de wereld wel op onze oplossingen zit te wachten.

ZomaarEen | 26-08-23 | 09:59 | 2

Partijen als CDA en VVD zijn machtspartijen, het gaat er niet om wat er gedaan moet worden in het land. Het gaat er om dat je vak K bezet.

normanius | 26-08-23 | 10:04

Politici als Hugo die dan moeten gaan over corona, krijgen hun informatie van anderen. Uit ministeries, waar ook weer tradities en belangen en lobby's actief zijn.
We luisteren naar Hugo, maar horen niet naar wie Hugo luistert.
Daar schijnt ook nooit licht op.

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 10:14

Stoelen dansen met Jansen, of was het Hugo?

KeesBruin | 26-08-23 | 09:58

PvdA/GL + Omzigt + DF66 + Volt + PvdD gaat het worden

boonmoi | 26-08-23 | 09:54 | 5

Zeker. Ik ben bevreesd dat Omtzigt een combinatie over Linkx mogelijk gaat maken. Want “armoede”, want “ongelijkheid”

theo-is-dood | 26-08-23 | 10:17

@Wedergeboren | 26-08-23 | 10:13: er is een gigantisch trollenleger actief dat overal bezig is om dat frame nu te laten innestellen "Omtzigt sluit de PVV uit en is pro migratie en een stem op hem is een stem op Timmermans". Dat gaat nog duizenden keren herhaald worden hier op GS panelen en overige media waar potentiele rechtse stemmers te vinden zijn.

Quantum Suicide | 26-08-23 | 10:21
▼ 2 antwoorden verborgen

En 28 zetels voor Timmerfrans. Hoe dan? Ook in linkse kringen hoor/lees je weinig over zijn populariteit. Alleen de media pijpen hem enorm op en komen met deze peilingen. Ik vraag me vaak af wat voor verkiezingsuitslagen we krijgen als we volledig stoppen met peilingen en men gewoon stemt op standpunten en programma’s, zonder tactiek of berekening. En dat media daardoor ook iedereen gelijk behandelen want je weet nog niet wie groot of klein wordt. Maar ja wishful thinking natuurlijk.

Guy_Tare | 26-08-23 | 09:48 | 9

@Guy_Tare | 26-08-23 | 09:54: hij is nog te onzichtbaar om kiezers weg te jagen. Hij gaat pas irriteren als hij veel op tv gaat komen. Maar aan de andere kant zijn er ook verl sekte leden die nog steeds geloven dat de wereld gered gaat worden doordat nederland de opwarming met 0,000036 graden gaat beperken

ZomaarEen | 26-08-23 | 10:22

Men stemt helemaal niet op basis van partijprogramma's. Slechts een heel select clubje leest die dingen. Verder is het maar net in welke bubbel je je begeeft. Ik begeef mij offline in veel meer verschillende groepen en ken zo dus ook ladingen mensen voor wie die populariteit volstrekt normaal is en voor wie juist platformen als Geenstijl of praatprogramma's als VI Vandaag als een soort andere dimensie gezien worden. Er is bijna geen kruisbestuiving meer eigenlijk.
Wat dat betreft zou het handjevol hier verguisde reaguurders dat als linksch bestempeld wordt eigenlijk welwat meer omarmd mogen worden. Zonder zou het hier ook alleen nog maar een bodemloze echoput blijven

Quantum Suicide | 26-08-23 | 10:30

Alle linkse partijen incl. D66 dalen 7 zetels in deze peiling. Dan is het toch frappant dat GL-PvdA op 28 zetels komt. Deze peilingen zijn rigged door xe NPO.

Twee Jeetjes | 26-08-23 | 10:41
▼ 6 antwoorden verborgen

CDA wordt omgevolkt. Vervanger door Omtzigt cum suis

apek00l | 26-08-23 | 09:46

Kunnen Hugo en Wopke dat commissariaat van Frans niet delen?

Koonkluk Huis | 26-08-23 | 09:45

Dat komt goed uit die 3 stoeltjes, 1 voor een kvp-er, 1 voor een chu-er en 1 voor een ar-er.
De schuld van de teloorgang van het CDA ligt voor 100% bij het bestuur. In de eerste plaats heeft het bestuur allemaal lichtgewichten in de regering getorpedeerd en in de 2e plaats hebben die lichtgewichten + het bestuur compleet gefaald w.b. Mona Keijzer en Pieter Omtzigt.
Wopke Hoekstra, Karien van Gennip, Hanke Bruins Slot, Hugo de Jonge, Marnix van Rij en Vivianne Heijnen zij waren medeverantwoordelijk dat Rutte zijn powerplay spelletje kon uitvoeren. Het zijn allemaal lafbekken en Nederland mag de goden danken hiervan verlost te zijn.
Zij hadden toen Rutte Mona Keijzer wilde ontslaan daar dwars voor moeten gaan liggen. En zij waren erbij dat ‘het geval Omtzigt’ besproken werd in de ministerraad en werd gekozen voor functie elders. Als het idee was gekomen uit het brein van 1 van d CDA-ers is dat zondermeer schofterig. Was dat ‘functie elders’ idee bij 1 van de andere partijen afkomstig, dan had het complete CDA-smaldeel daar stelling tegen moeten nemen. Dat dat niet gebeurd is blijkt wel uit de befaamde ‘functie elders’ brief.

Boy Cot | 26-08-23 | 09:45 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar die engnekken van GL/PvdA 00k heel veel zetels.

Zapata10 | 26-08-23 | 09:44 | 2

Zeker, en dat geeft aan hoeveel oerdomme wensdenkers er nog rondlopen in dit land.

me163komet | 26-08-23 | 10:01

@me163komet | 26-08-23 | 10:01: Het leven moet toch overzichtelijk zijn als iedereen die het net met jou eens is "oerdom" is.

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 10:06

In een Fiat Multipla kan de hele CDA-ploeg voorin zitten.

erkomenanderetijden | 26-08-23 | 09:43

Omtzigt pakt dezelfde soort winst als BBB de vorige verkiezingen. Een manier voor heel veel kiezers om lucht te geven aan hun onvrede over 13 jaar links schrikbewind van VVD66. Maar net als nu bij de BBB het enthousiasme weg is zal dat bij Omtzigt ook snel voorbij zijn. We moeten wachten op de volgende verkiezingen om pas te kunnen zien wat iedereen waard is.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 09:39 | 2

"Schrikbewind" ?? Alleen al aan Energietoeslag krijgt de zielige burger 1,4 miljard Euro cadeau van de overheid.

theo-is-dood | 26-08-23 | 11:19

Gelukkig scoort Partij Vd Dieren ook 8 zetels …. Welke conclusie moeten we daaruit trekken ? Dat dieren belangrijker zijn dan Nederlanders ? Dat 5% van de kiezers echt niet snapt wat belangrijk en nodig is in dit land ?

Harry99 | 26-08-23 | 09:34 | 4

Maar dat geldt ook voor de meeste andere linkse partijen hoor.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 09:40

De PvdD is een welvaartsverschijnsel, een teken van decadentie, en van de debilisering van een deel van de Nederlandse bevolking.

KeesBruin | 26-08-23 | 09:45

@Verbandmeester | 26-08-23 | 09:40: Inderdaad grotendeels het leftover-putje van het electoraat. Die willen ook graag kunnen zeggen, dat ze gestemd hebben. Maar bij gebrek aan polletiek besef stemmen ze dan maar op de lieve diertjes.

Lubbberrtt | 26-08-23 | 09:58
▼ 1 antwoord verborgen

CDA-light is de nieuwe partij van Omtzigt; gaat bijvoorbeeld niets doen aan de massa-immigratie.

meneer Q | 26-08-23 | 09:27 | 4

@Wattman | 26-08-23 | 09:43: Over massa immigratie zegt hij dat dat niet te rijmen valt met het grote woningentekort in Nederland. Dat zou een goed verstaander kunnen oppakken als dat de kraan (even) dicht moet om te dweilen.
Hij heeft de MSM al tegen zich. Als hij zich te duidelijk uitspreekt zal hij niet alleen als labiele nerd worden weggezet, maar ook nog als racist, fascist en extreem rechts.
Ik vermoed dat Omtzigt en zijn partij niets tegen asielzoekers hebben trouwens, maar dat de huidige hoge instroom en het aantal beschikbare opvang en/of woonplekken een simpele rekensom zijn die voor andere politici nog altijd te moeilijk blijkt te zijn.

Peerkeoud | 26-08-23 | 10:26

@Peerkeoud | 26-08-23 | 10:26: Ik zag een paar minuutjes Omtzigt bij NieuwsUur. Kennelijk wil Pieter vooral de toestroom van buitenlandse studenten aan banden gaan leggen. Nou komen er nogal wat buitenlandse studenten naar Nederland (die overigens een commercieel tarief aan collegegeld betalen). Maar die studenten zijn nou niet de groep die grote problemen van grove criminaliteit en straatterreur veroorzaken.

theo-is-dood | 26-08-23 | 11:22

Hij heeft al duidelijk aangegeven dat de PVV wel degelijk een punt heef qua immigratie en dat er wat aan moet gebeuren.

klaas24 | 26-08-23 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan me goed voorstellen dat mensen stemmen op kamerlid omtzigt. Maar vind het erg merkwaardig dat blijkbaar 20% van de nl’ers wil stemmen op omtzigt+30 onbekenden zonder partijprogramma.

bamitoren | 26-08-23 | 09:25 | 5

Het partijprogramma wordt na de verkiezingen in de vuilnisbak gedeponeerd en doen de partijen wat hen het beste uitkomt.

i-Wonder | 26-08-23 | 10:19

De meeste mensen stemmen op een persoon, ze lezen geen partijprogramma's.
Zo vreemd is het niet.

donkieshot | 26-08-23 | 10:20

Er hebben ook 2 miljoen mensen op Rutte gestemd, omdat die zo gewoon is gebleven op z'n fiets met een appeltje in de hand. Die Rutte nam ook nogal een aantal onbekenden met zich mee en in coalitieland Nederland is het partijprogramma slechts een slechte reclamefolder vol met niet waar te maken standpunten.

Peerkeoud | 26-08-23 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben toch bang dat Hubertus Bruls een veel grotere en stevigere stoel nodig heeft. Ook voor zijn ego

Harry99 | 26-08-23 | 09:23

Toen ik 31 was in Turkije geweest, ben het daarna niet meer vergeten die lach als ze vroegen hoe oud ik was.

Sinterbikske | 26-08-23 | 09:42

Toch bizar, Omtzigt heeft nog geen partijprogramma dus niemand weet precies waar hij voor staat. En toch gaan veel mensen op hem stemmen. Raar land, rare kiezers.

Barend Braakbal | 26-08-23 | 09:22 | 19

@VP732 | 26-08-23 | 09:33:
Dat is meer dan een A4-tje. Er staat alleen nog niet uitgewerkt, hoe ze die dingen voor elkaar willen krijgen, bijvoorbeeld of er ruimte is voor uitbreiding van de Dierenpolitie als je ook andere uitbreidingen wil onder de huidige omstandigheden. Hoe Zero tolerance voor straattuig uit bestaat en hoe een harde aanpak drugscriminaliteit er dan uitziet en waarom dat gaat werken.

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 10:01

@Verbandmeester | 26-08-23 | 09:55: Maar het wordt zo weinig concreet. Ik lees dat er op gebied van migratie keuzes gemaakt moeten worden, ja. Ben benieuwd welke dat gaan zijn maar ik verwacht er niks van.

Papa Jones | 26-08-23 | 11:52
▼ 16 antwoorden verborgen

Het is een voorrecht om de totale implosie van het CDA te mogen meemaken, Hugo bedankt

Professor Bacterie | 26-08-23 | 09:21 | 2

als dank .....GeenHuis voor u!

Hevvlan Demuru | 26-08-23 | 09:27

Wijlen mijn vader had een bloedhekel aan het CDA, vanwege hun hypocrisie, en de vanzelfsprekendheid waarmee ze met de macht omsprongen, alsof het hun allemaal automatisch toekwam
Wat zou die man genoten hebben van deze ondergang.

KeesBruin | 26-08-23 | 09:48

61 zetels? Dat wordt helemaal niks. Drama voor het land. Timmerfrans ook drama. Wat nu?

TantevanCharlie | 26-08-23 | 09:21

Weer een partij naar de kleauten die samen met VVD in een kabinet heeft gezeten.
Well played Rutte, well played.

D-Fens_1963 | 26-08-23 | 09:19

Het hele CDA in 1 kleine smart, wel even op de schoot.

shimanski | 26-08-23 | 09:18

CDA. De partij van de backstabbers. En wat gaan we doen. Eén van de opper farizeërs van die partij belonen met een baantje in het EP. Wat een land...

DrachiR | 26-08-23 | 09:18 | 2

En een opvolger die afgerekend gaat worden op de nodige onhandige oude tweets.

Idiot Savant | 26-08-23 | 09:23

@Idiot Savant | 26-08-23 | 09:23: weet je wiens vader ook een timmerman was???

Hevvlan Demuru | 26-08-23 | 10:07

Jammer dat dit weer een hoop anti establishment stemmen weghaalt bij echte oppositie. Omtzigt gaat gewoon voor een groot deel de oude CDA agenda uitvoeren en weinig doen aan de thema’s die er echt toe doen.

ikworstelengadouchen | 26-08-23 | 09:18

Maar liefst 10 zetels verlies voor de linkse partijen. Er is een stille omwenteling in gang gezet.

Piggelmee | 26-08-23 | 09:17 | 2

Een wereldwijde trend dat links verliest. Maar goed, wat heeft links eigenlijk nog te bieden?

yeps | 26-08-23 | 09:28

@yeps | 26-08-23 | 09:28: Als je een hautaine yup wilt worden valt er nog veel van die mensen te leren.

SIogra | 26-08-23 | 09:38

Welgeteld één peiling en het frame verandert al van een stem op Pieter Omtzigt is een stem op de VVD, naar een stem op Pieter Omtzigt is een stem op Frans Timmermans.

Wat is het nou?!

Hetkanverkeren | 26-08-23 | 09:16 | 2

Een stem op Omtzigt is een stem op Omtzigt.

Sinterbikske | 26-08-23 | 09:17

De migratie kost Frankrijk 54 miljard per jaar! Tegenstanders van strengere migratieregels roepen vaak over de zogenaamde 'economische voordelen' van massa-immigratie. Ze beweren dat immigranten essentieel zijn voor de economische groei en voorzieningen van het land. Echter, Gourévitch's rapport snijdt door deze beweringen heen als een mes door boter. Ja, immigranten dragen belastingen en andere bijdragen af, maar wat ze bijdragen wordt volledig overschaduwd door wat ze kosten. Wat zal Omtzigt doen als deze cijfers naar Nederlandse maatstaven omgerekend worden. Toch iets meer naar de PVV luisteren? Of blijft dit een taboe. Met pappen en nathouden ga je het niet redden hoe integer je ook bent.

dijkbewaker | 26-08-23 | 09:16 | 11

De mens als resource. Laten wij lekker belasting betalen zodat zij hun uitkeringen ontvangen en geld kunnen uitgeven aan de grote bedrijven zoals Unilever. En maak ze vooral afhankelijk

thekolere | 26-08-23 | 09:54

@AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:48: asielimmigratie is jarenlang een netto kostenpost. Expats en buitenlandse studenten zijn netto alleen maar winst.

Kartelmaster2000 | 26-08-23 | 10:37
▼ 8 antwoorden verborgen

Drie zetels. Eentje voor de ARP, 1 voor de CHU en 1 voor de KVP. Hopelijk wordt dat geen ruzie en afsplitsen

Pierke Smulders | 26-08-23 | 09:15 | 1

Vrees van wel: het katholieke deel wil niet gedomineerd worden door het protestantse deel. Dus weldra de Nieuwe Katholieke VolksPartij.

Lijkvocht | 26-08-23 | 09:25

Ziezo, en nu op naar de 10 zetels of hopelijk meer voor JA21 met Annabel! En dan eindelijk, eindelijk eens de moeder der aller crises aanpakken: de asielindustrie ellende.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 09:14 | 7

@Adriel | 26-08-23 | 09:28: Annabel doet dat veel beter dan Joost. Stom dat ze haar niet lijsttrekker hebben gemaakt. Mijn stem heeft ze. Die ligt vast.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 09:30

Annabel moet die de PVV-fout niet gaan maken: alleen om je heen meppen en als je iets gevraagd wordt alleen antwoorden geven als 'ik ga over mijn eigen woorden' en zelden of nooit zelf met praktisch uitvoerbaar voorstel of aanpassing komen.
Dat gaat de PVV de kop kosten uiteindelijk.
Kom met keinuchtere weerlegging en een standpunt en een actiepunt.

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:37

@AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:37:
U moet het radioprogramma van Sven Kokkelmans terugluisteren waarin ze wordt geïnterviewd. Afgelopen vrijdag geloof ik. Daar weerlegt ze in een half uurtje uw bezwaren.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 10:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom sluiten links en rare Rutte altijd andere partijen uit?

SIogra | 26-08-23 | 09:14 | 2

Omdat ze samenwerking niet zien zitten.
Nee, dat is niet perse een cordon sanitaire, dat is iets anders.

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:49

@AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:49:
Andersom zei Nanninga dat ze samenwerken met glpvda uitsluit. Cordon sanitaire heet tegenwoordig polarisatie. Er zijn in wezen nog maar twee keuzes. Voor asielinstroom of tegen asielinstroom.

Tiscali-2 | 26-08-23 | 10:31

De Mona kaart wordt over een weekje of zo getrokken.

Beste_Landgenoten | 26-08-23 | 09:13 | 3

Als toetje.

D-Fens_1963 | 26-08-23 | 09:16

Weet eerlijk gezegd nog niet wat ik moet vinden van Mona als premier. Frans of Mona, die keuze is dan wel weer makkelijk.

Dr. Blechtrummel | 26-08-23 | 09:26

Over een week springt Mona, als een soort 'bunny' uit een grote taart, die Omtzigt mag aansnijden.

KeesBruin | 26-08-23 | 09:51

Omzigt een uitstekende politicus, maar te pro eu, kansloze missie om op hem te stemmen.

swagmachine | 26-08-23 | 09:12

Omtzigt wil wel de instroom van arbeidsmigranten (zoals expats) beperken, maar het beperken van de asielinstroom is hij minder duidelijk.
Op Asielmigratie volgt Omzigt de standpunten van de VVD zoals het tweestatusstelsel. Geen duidelijke stellingname of een voorstel tot een strenger beleid zoals bijvoorbeeld in Denemarken.
Voor het beperken van de asielinstroom moet je dus niet bij Omtzigt zijn.

johnyl | 26-08-23 | 09:12 | 4

Zelfs de SP is nog duidelijker. Belachelijk dat niemand daarop stemt maar wel op poppetje Omtzigt.

SIogra | 26-08-23 | 09:17

Tot die conclusie kom ik voorlopig ook.

DerkArie-ut-de-Achte | 26-08-23 | 09:21

Ik denk dat ie daarom uiteindelijk de mist in gaat bij de verkiezingen.

Hadena | 26-08-23 | 09:29
▼ 1 antwoord verborgen

“drie wielen in een karrespoor is een teveel” ofzo
dus dat worden dan 2 zetels

Net zoals sociaaldemocratie zijn sociaal-christenenennen gekomen naar Nederland om te sterven.

Hevvlan Demuru | 26-08-23 | 09:10

Waar zijn die CDA luitjes die toentertijd messen in Omtzigt zn rug staken? Allemaal onder de warme vvd deken mooie baantjes gekregen vermoed ik.

sjef-van-iekel | 26-08-23 | 09:09

Ik voel het. Timmerfrans gaat de nieuwe lijder worden van Nederlant.

Plukkieplukkie | 26-08-23 | 09:09 | 3

God behoede ons …

Gizmo579 | 26-08-23 | 09:16

Lijder?

Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:21

@Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:21: Van Nederlant.

Kwakjeszalver | 26-08-23 | 10:20

CDA... de Judaspartij die Rutte in het zadel hield. Bye bye en nooit maar dan ook nooit meer terugkomen. Juiie heulden met de 'vijand' om het zo maar te zeggen.

appeltjesgroeneweide | 26-08-23 | 09:07 | 4

@Tiscali-2 | 26-08-23 | 09:12: CU en D66 hadden altijd fundamenteel mot. Opeens dan toch samenwerken en massaal op een zwak asielbeleid sturen is naar de achterban van CU een belediging. CDA is ook een rattenpartij, maar incidenten met Mona, Omtzigt en ook af en toe wat uitspraken van Hoekstra lieten wel zien dat ze het intern niet altijd eens waren. CU daarentegen is een partij van meloenslikkers en ik ben benieuwd hoe Segers op zondag in de kerk zal worden aangekeken.

Kartelmaster2000 | 26-08-23 | 09:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe groot ben je werkelijk als je bij voorbaat al een grote partij uitsluit?

Kowalski11 | 26-08-23 | 09:05 | 10

@Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:25: Nogmaals, je moet niks, maar je kunt als nieuwe partij die zo graag een nieuwe bestuurscultuur voorstaat toch op zijn minst rond te tafel gaan zitten. Wellicht komt er toch iets uit, en zo niet dan heb je in ieder geval aangegeven dat je welwillend was.
Omtzigt wordt als de integere messias afgeschilderd, maar dan heb ik toch liever een Caroline die oprecht iedereen een kans wil geven. Alleen een VVD met Rutte wilde ze niet meer.

Kowalski11 | 26-08-23 | 09:45

@Kowalski11 | 26-08-23 | 09:45: uitsluiten, zoals cordon sanitaire m.b.t. Vlaams Belang in BE .... is laakbaar en zéér ondemocratisch m.i.!

Hevvlan Demuru | 26-08-23 | 10:22

@Kowalski11 | 26-08-23 | 09:45: eerlijk uitleggen dat je niet met een ondemocratische partij welke radicaal niet grondwettelijke idealen heeft, in een coalitie wil, maar bereid bent wel met iedereen te praten als het om losse ideeën gaat, doet geen enkele afbreak aan iemands integriteit. Dat hij de messias zou zijn is inderdaad complete onzin

Quantum Suicide | 26-08-23 | 14:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Wie het ook worden, er gaat niks veranderen. Er komen uiteindelijk weer berichten als "gezinnen gaan er 0.3% op vooruit, alleenstaanden 0.1%, uitkeringsgerechtigden krijgen een eenmalige bijdrage van 50 euro" en weet ik veel wat voor onmerkbare onzin ook, maar in werkelijkheid verandert er niets.
We zijn te veel verstrikt in ons web van belastingen, accijs, bpm, btw, toeslagen, heffingen en oneindig veel kantoorambtenaren. Alleen een totale reset kan ons nog redden.

John McClane | 26-08-23 | 09:04 | 6

Uit de EU stappen is de enige oplossing.

Cheesy Poof | 26-08-23 | 09:24

@AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:11: ik denk dat een groepje experts wel in twee jaar iets moois kan ontwerpen, en wel zodanig dat normale mensen nooit meer dan 30% belasting betalen, op een heel transparante en overzichtelijke manier. Geen heffing hier, toeslag daar, belasting hier, belasting daar, korting, overslag, hevels. Gewoon, overzichtelijk en voor iedereen met een iq van 90 of hoger te begrijpen. Geen handigheidjes die je moet kennen, niks van dat al. Zo zou het moeten zijn.

John McClane | 26-08-23 | 09:27

@Cheesy Poof | 26-08-23 | 09:24: de EU moet zeer ernstig hervormd worden op een soortgelijke manier. EU kan goed en handig zijn, maar ze hebben het ernstig verkloot.

John McClane | 26-08-23 | 09:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Team Omtzigt IS CDA. Merendeel dezelfde poppetjes.

TonAlias | 26-08-23 | 09:02

Drie zetels, is net genoeg voor één Timmerfrans om op te zitten.

Sinterbikske | 26-08-23 | 09:01

Goedemorgen weer, wat een start van de dag.

Het kan de laatste tijd niet op.

Koffie?

GKJP | 26-08-23 | 09:01

12 mensen bij het CDA naar een functie elders dus.

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:00 | 1

Zo had ik het nog niet bekeken, maar u hebt gelijk. Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in!

KeesBruin | 26-08-23 | 09:10

wat je met pegels uit de EU allemaal kan doen , ik geloof helemaal niks van die peiling die wordt gesponsord door z.n vette dik nek waarschijnlijk geld is de sleutel die op alle deuren past

witchmaster | 26-08-23 | 09:00 | 3

U bent toch zeker niet iemand die alleen opiniepeilingen gelooft waarvan de resultaten zijn zoals u ze wilt hebben?

AdvocatusDiaboli | 26-08-23 | 09:04

De NPO heeft nu een Team Timmermans. De peilingen zijn om u geleidelijk te loodsen naar hun einddoel. De vorige keer was het een vrouw in het Catshuis krijgen, wat op een flop uitdraaide, dit keer is het de linkse kerkiërs weer eens laten regeren. Onder begeleiding van de ervaren PvdA mag Jesse eindelijk een keer minister worden, een primeur! En Femke halen ze ook van stal, die wirdt ook mininster.

Twee Jeetjes | 26-08-23 | 09:31

Het is natuurlijk wel ultieme gerechtigheid, 3 zetels voor het CDA en 31 voor Omtzigt.
Dat hadden die gluiperds niet gedacht, toen ze Omtzigt gingen naaien!

KeesBruin | 26-08-23 | 08:59 | 1

Verblind door de honger naar macht.

Acidbrain | 26-08-23 | 09:02

CDA 3 zetels? Mooi, voor elke "bloedgroep" een zetel.

demaup | 26-08-23 | 08:57 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Omtzigt had misschien beter z'n partij 'CDA light' kunnen noemen. Misschien dat die andere drie van het CDA de partij verlaten en zich aansluiten bij Omtzigt.

johnyl | 26-08-23 | 08:56

En de antisemitische partij Nederland nog steeds op drie zetels, schande!

eerstneukendanpraten | 26-08-23 | 08:55 | 1

Nee nee, 28 virtuele zetels hebben ze samen.

Ad_Hoc | 26-08-23 | 09:28

Ook al hebben ze 3 zetels, er zijn legio wethouders, burgemeesters en andere functies die nog bij het CDA horen. Te diep ingeworteld.

Kartelmaster2000 | 26-08-23 | 08:55 | 2

Wat dacht u van de PvdA of D66? Die zitten ook overal en nergens met hun tentakels in, zonder dat dat hun werkelijke achterban weerspiegelt.

KeesBruin | 26-08-23 | 09:01

@KeesBruin | 26-08-23 | 09:01: ja dat is helaas ook waar, maar het artikel sprak over CDA. Zeker Pvda heeft nog veel fossielen rondlopen..

Kartelmaster2000 | 26-08-23 | 09:10

Is kroeger CDA? Ik heb die volidioot al 3 jaar op mute staan, maar daar kwam alles behalve christelijke praat uit.

edelfigurant | 26-08-23 | 08:52 | 3

Overigens... Ik sta voor een Amerikaans dilemma. Ik wil niet op persè omtzigt stemmen, maar ik wil al helemaal geen timmerfrans als premier.

edelfigurant | 26-08-23 | 08:56

@edelfigurant | 26-08-23 | 08:56: ik ook. In het verleden, CU, SGP, FVD, Ja21 gestemd. Omtzigt op voorhand is te zwak qua immigratie. Ben persoonlijk voor een sterke samenleving als we het ook echt samen doen. Ik zou bijna op SP stemmen.

Kartelmaster2000 | 26-08-23 | 09:13

Ja maar de peilingen laten ook een ander ding zien. Het is niet meer Geert of de magie van Caroline's BBB maar die grote stoomwals van Frans Timmermans met z'n 28 zetels als tweede. Als Pieter er niet was, was het allemaal gedaan met ons en wordt TimmerFrans de nieuwe Minister President in het Catshuis. En als Pieter samengaat met TimmerFrans is het helemaal klaar. En we zien nu duidelijk dat de NPO een Team TimmerFrans heeft, want de vorige peilingen van Maurice had hele andere getallen, 49 zetels voor Pieter en 23 voor Caroline. Even nog de VVD en PVV erbij en we hebben een mooie coalitie over rechts.

Vier jaar geleden had ik nog die visie dat die Joost Eerdmans nog wat zou worden maar dat valt bar tegen. En CDA op 3, dat is maar gefaked zodat we ach en oh roepen. Maar we zijn verlost van Sigrid en Vera maar we krijgen Jesse als Minister van Klimaat terug. Pieter is geen partij voor zo'n doorgewinterde organisatie als GL-PvdA.

Twee Jeetjes | 26-08-23 | 08:49 | 2

Vier jaar geleden had u nog die visie dat Joost Eerdmans wat zou worden maar dat viel bar tegen. Nu denk je dat Pieter geen partij is voor GL-PvdA. Kan ook bar gaan tegenvallen.

Usumani | 26-08-23 | 08:57

Met wie moet Timmerfrans een coalitie gaan vormen?
Dat gaat alleen lukken als Omtzigt bij hem op schoot gaat zitten en dat zie ik niet gebeuren.

Piggelmee | 26-08-23 | 09:12

De huidige staat van ons land vraagt niet om een betrouwbaar lief persoon met veel
dossierkennis , maar om een praktisch door de wol geverfd daadkrachtig persoon die keiharde noodzakelijke maatregelen neemt om het land van de ondergang te redden.

laurentius | 26-08-23 | 08:49 | 1

Deze kwaliteiten die u benoemd zitten niet helaas niet meer in de Nederlandse volksaard, deze hebben plaatsgemaakt voor woke en deuggedrag.

johnyl | 26-08-23 | 08:59

Ik stem gewoon op Annabel. Die partij staat meest dichtbij mijn standpunten.

MPdeH3 | 26-08-23 | 08:49 | 4

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:51:
Niet iedereen hoeft een grap leuk of kies te vinden.

Patje | 26-08-23 | 08:57
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 26-08-23 | 08:57

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:51: Wat zeg je me nou?

Usumani | 26-08-23 | 08:58
▼ 1 antwoord verborgen

"Het onderzoeksbureau benadrukt dat Nieuw Sociaal Contract nog meer, of juist minder kiezers kan gaan trekken zodra het partijstandpunt duidelijk wordt over een aantal gepolariseerde onderwerpen als klimaat, migratie en landbouw."

Hebben we ook niet-gepolariseerde onderwerpen dan?

Papa Jones | 26-08-23 | 08:47 | 10

@Papa Jones | 26-08-23 | 09:18: als je de anti islam sentimenten buiten beschouwing laat (want die vind je in alle lagen van de bevolking wel ergens), dan zou het merendeel van de pvc stemmers het beste af zijn bij een SP.

Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:35

@Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:35: De SP wil het VN-vluchtelingenverdrag niet opzeggen. Dáár begint alle ellende anno 2023.

Papa Jones | 26-08-23 | 09:44

@Papa Jones | 26-08-23 | 09:12: Nou, als ze de klaplopers en criminelen terug zouden sturen, zou de toestand al aanzienlijk verbeteren.
Maar zelfs kansloze, totaal criminele deadbeats kunnen ze Nederland nog niet uitkrijgen. Veel te slap, veel te laf, onze overheid.
Vroeger werden de grenzen verdedigd tegen vreemde indringers, nu kunnen ze werkelijk niets meer tegen houden.

KeesBruin | 26-08-23 | 09:56
▼ 7 antwoorden verborgen

Goede kans dat NSC en PvdA/GL samen gaan regeren.

Gezien het stemgedrag van Omtzigt niet ondenkbaar.
Zeker op asielbeleid sluit het aan. Het overzicht meenemend uit het stamcafé :

twitter.com/Gerard1945X/status/168048...

Roos | 26-08-23 | 08:43 | 6

@Roos | 26-08-23 | 08:46: "kartelpartijen" haha. Typische term voor een FvD'er die verder geen argumentie wil aandragen.

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:53

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:53: Uw aanname is opmerkelijk.
Elders al getegeld dat ik immer zwevend ben en dat SP op mijn sympathie kan rekenen.

Waarom heeft u het nodig mij in een hokje te plaatsen, notabene dat van de FvD?

Nb: ik kom met uitstekende argumenten, namelijk te verifiëren stemgedrag van Omtzigt

Met welke argumentatie komt u dan?
Ach kijk... een ad hominem.

Roos | 26-08-23 | 08:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Als Omtzigt zich niet wat duidelijker en stelliger over zijn aanpak van het grootste probleem, immigratie, uitspreekt, dan zal zijn aanhang snel
afnemen.

laurentius | 26-08-23 | 08:41 | 3

Hij heeft zich toch uitgesproken via moties over dit onderwerp?
Zie mijn tegel boven/ onder de jouwe met linkje naar zijn stemgedrag.

Roos | 26-08-23 | 08:47

@Roos | 26-08-23 | 08:47:
Ok zie het nu pas! Dat ziet er niet best uit dan, alleen de meeste mensen beseffen dat dus nog niet .

laurentius | 26-08-23 | 08:56

Dus wat een politicus voor de verkiezingen zegt is wat u na de verkiezingen krijgt? Dream on.

Twee Jeetjes | 26-08-23 | 09:11

Als Omtzigt luistert naar de meerderheid van het volk dat een stevig tot zeer stevig antwoord wil op de idiote massa-immigratie in het minuscule Nederland , dan heeft ie er nog 10/15 zetels bij . Die hansworst van een Pechtold zei overigens een waar ding in Vandaag Inside : "Nederland is maar een postzegel op het wereldtoneel". De gemiste vraag zou dan moeten zijn of 1000 immigranten per week niet tamelijk veel is voor een postzegel.

daytripper | 26-08-23 | 08:41 | 8

Dat is dan ook gelijk een argument tegen dat idiote klimaatfonds van tig miljard om tot een vermindering van de opwarming van 0,0000032 graden te komen, maar dan zal die idioot zijn postzegelargument wel weer niet gebruiken schat ik zo.

Professor Bacterie | 26-08-23 | 09:29

@Quantum Suicide | 26-08-23 | 09:11: Maar helaas moeten we met z'n bijna 18 miljoen wel LEVEN op een postzegel. Economisch hebt u (nog) gelijk , maar wat welzijn betreft( zorg, onderwijs, huisvesting, veiligheid) liggen we op de glijbaan richting Bulgarije, Roemenië e.d.

daytripper | 26-08-23 | 09:32

@Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:57: Ik vraag me wel es af wie dat zijn die "echt hulp nodig hebben" even afgezien van de "economische" migranten

daytripper | 26-08-23 | 14:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Wanneer komt de volgende burn out voor Omtzigt ? Kan die dit allemaal nog wel aan ? Wij gaan het zien.

gebochelde | 26-08-23 | 08:41 | 6

Henk?
Of Alexander??

J-van-de-Bontekoe | 26-08-23 | 10:07

@Twee Jeetjes | 26-08-23 | 09:08: Geen van die twee. STEM ZE WEG 22 november 2023!

gebochelde | 26-08-23 | 13:46

Die burnout is waarschijnlijk het gevolg geweest van het toxische gedrag van destijds zijn eigen partijleden.. dus niets aan de hand

Johan1235 | 26-08-23 | 14:00
▼ 3 antwoorden verborgen

"Ik heb nog nooit een zak met (eventuele) zetels een crisis zien oplossen"
JC

Patje | 26-08-23 | 08:40

Wie van de generaties die de gloriedagen van het CDA hebben meegemaakt, hetzij als vriend of vijand, had dit ooit kunnen voorzien?
Oké, je zag al decennia een geleidelijk afsterven van de achterban, maar dat de zaak zó in een stroomversnelling zou raken, dat had denk ik niemand kunnen voorspellen.
Met dank aan Wobbert, Hugo de Jonge, en uiteraard ook aan Omtzigt en Mona Keijzer.
Het blijft een fascinerend schouwspel.
Oh, en ik hoop, dat die drie zetels inderdaad het resultaat zullen zijn. Het is niet meer dan terecht, die implosie.

KeesBruin | 26-08-23 | 08:40 | 4

@John McClane | 26-08-23 | 08:48: Veertig jaar geleden? U bent een helderziende!

KeesBruin | 26-08-23 | 08:51

@John McClane | 26-08-23 | 08:48:
Dat was voor "we rule this country!". Knap.

Louter Leuter | 26-08-23 | 09:12

@John McClane | 26-08-23 | 08:48: Als je maar lang genoeg wacht gaat het vast wel een keer gebeuren.

tantesidonia | 26-08-23 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

De open grenzen partijen sneuvelen. Maar we zitten nog met die progressieve rechters. Die zijn nu het overgebleven gevaar. Wat daar aan te doen?

adhd-je | 26-08-23 | 08:38 | 2

De "nieuwe" politiek zit helaas nog veel te veel op de EU-regeltjes(verkocht aan ons als "wetten"), dat gevecht wordt vanuit Brussel en handlangers blijvend vies gespeeld.

hagelkruis | 26-08-23 | 08:42

Vanuit FvD-optiek is zelfs Hitler nog progressief. Achterlijke verwijten: een rechter volgt gewoon de wet.

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:58

Even gemist, wordt Mona onze nieuwe Premier?

de Voorzittert | 26-08-23 | 08:38 | 1

Nee, die blijft zich vooral druk maken om de gastendoekjes van Jan Smit.
Daar houdt ongeveer haar kennisniveau op.

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:59

Het stemvolk kan zelf ook niet luisteren dus. Hij geeft aan nog niet klaar te zijn voor het grote werk en klein wil beginnen. Toch stemt een meerderheid op hem.
Dan vraag je ook om problemen en LPF toestanden.

Caterpillar | 26-08-23 | 08:37 | 4

Niet luisteren? Het is wanhopig en bang dat alles blijft zoals het is, als men toch op een alternatief stemt. Stel je voor dat iedereen besluit om op een alternatief te stemmen. Men is gewoon helemaal klaar met de huidige politiek.

enfant_terrible | 26-08-23 | 08:44

Ik denk dat hij beter in alle kiesdistricten mee kan doen, heel groot worden en LPF toestanden op de koop toe nemen. Maar dan moet je het zo sturen dat alle 'opstandelingen' onmiddellijk de partij uit worden gekukeld. Dan houdt je mogelijk uiteindelijk een redelijk grote partij over waarin dan wel betrouwbare, stabiele mensen zitten. (Bovendien zijn er contractueel misschien wel keiharde afspraken te maken om zetelroof tegen te gaan.)
Als mensen graag op Omtzigt willen stemmen maar hun stem zou uiteindelijk naar een andere partij gaan, voelen ze zich ook belazerd. En ook die andere optie dat mensen maar in een paar kiesdistricten op hem kunnen stemmen lijkt me ook heel frustrerend voor de kiezer.

Aristotalloss | 26-08-23 | 08:49

Die uitspraak deed Omtzigt toen hij geconfronteerd werd met een voorspelling van 48 zetels. Bij mijn weten heeft hij nooit gezegd dat hij niet de grootste wil worden met 31 zetels.

Trap toch niet in dat NOS-frame.

Papa Jones | 26-08-23 | 08:53
▼ 1 antwoord verborgen

Doe eens een polletje GS, of iemand hier wel eens gevraagd is voor een peiling? Hoe werkt dat, hoe meten ze dat? Word het altijd aan dezelfde mensen gevraagd ofzo?

Old_School_Dutchmen | 26-08-23 | 08:37 | 2

Wat dacht je? Met dat laatste zinnetje? Natuurlijk wordt het aan dezelfde groep mensen gevraagd! Anders kun je toch geen veranderingen in het stemgedrag peilen.

KeesBruin | 26-08-23 | 08:42

@KeesBruin | 26-08-23 | 08:42:
Je kan je er voor opgeven dus dan weet je al dat de peilingen gemanipuleerd kunnen worden.

seasicksteve | 26-08-23 | 09:05

Dit land is failliet. Ik verwacht van NSC namelijk niet zo veel. Dus dan wordt Timmerfrans de grootse + premier. Die gedachte stemt mij erg negatief.

je suis bier | 26-08-23 | 08:37 | 3

In elk geval geen vettax meer.

de Voorzittert | 26-08-23 | 08:39

Timmerschwamz krijgt minder stemmen dan Omtzigt en wordt dus geen MP. Gaat ie weer mokken en zijn adem inhouden. Pathetisch klein kind.

Louter Leuter | 26-08-23 | 09:10

@Louter Leuter | 26-08-23 | 09:10: De NPO gaat Timmerfrans maandenlang fluffen, dat levert doorgaans weer +5 stemmen op. Zagen we de vorige keer ook met Kaag. Frans als premier is met deze peiling erg reëel geworden.

Festen | 26-08-23 | 09:25

En dat voor een partij zonder programma. Laat wel zien dat niet alleen politici maar ook stemmers met alle winden mee waaien...

Jan Laefcutte | 26-08-23 | 08:31 | 13

De kiezer heeft geleerd dat partijen zich toch nooit aan hun programma houden.

Jos Tiebent | 26-08-23 | 10:01
▼ 10 antwoorden verborgen

Kunnen ze mooi in 1 auto naar het werk.

Wattman | 26-08-23 | 08:31 | 5

Een Maclaren speedtail, die past mooi bij de christelijke graaicultuur.

Jackjack | 26-08-23 | 08:49

Op naar een tandem of liefst zo'n circus eenwielertje.

Lorejas | 26-08-23 | 08:56
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland