Bassiehof - Het bewind van Vera Bergkamp was zelfs vóór dag 1 vreemd en ongemakkelijk
Plus: Dit zijn dé twee geschikte opvolgers
Ten paleize vonden ze het maandagmiddag 10 juli maar vreemd dat Vera Bergkamp langs wilde komen. De Kamervoorzitter wilde de koning bijpraten over het debat dat de Tweede Kamer die dag had gevoerd over de situatie die was ontstaan na de ontslagaanvraag van het kabinet. Een overbodige exercitie daar Mark Rutte zaterdag al op Huis ten Bosch was langs geweest om de val van het kabinet en de gevolgen (“Het land moet weer naar de stembus, majesteit. Maar dat had u vast wel begrepen.”) nader toe te lichten. Omdat een “Mevrouw, wat komt u hier eigenlijk doen?” ook zo onaardig klinkt, liet de vorst het er in zijn Koninklijk communiqué nr. 184 maar bij dat de audiëntie ‘op haar verzoek’ was. Een stuk diplomatieker maar niet minder pijnlijk. Het kan niet anders of Bergkamp had toen al besloten niet te zullen terugkeren en wist dat dit haar laatste kans was om - entre nous met het staatshoofd - het paleis nog eens van binnen te zien.
Werkelijk alles is ongemakkelijk aan het bewind van Vera Bergkamp die deze week bekendmaakte de pleiterik te zullen maken. Zelfs haar afscheids-X; want waarom die woensdag 26 juli zo expliciet genoemd, had ze die dag gehoord dat Rob Jetten van haar afwilde of wil ze benadrukken dat het vertrek echt niets te maken heeft met die voor haar vernietigende aflevering van Zomergasten deze maand? Maar het was zelfs vóór dag 1 van haar Kamervoorzitterschap al mis toen Geert Wilders (en de rest van de Kamer) in een vergadering die nog werd voorgezeten door Khadija Arib ontdekte dat Sigrid Kaag en Mark Rutte in het kader van een nieuwe bestuurscultuur al hadden gesproken over Bergkamp vóórdat het lijdend voorwerp zelfs haar sollicitatiebrief had verstuurd. Daarna verliep geen één vergadering onder haar voorzitterschap vlekkeloos. Het was op het laatst zo erg met het gezag van Bergkamp gesteld dat zelfs haar eigen fractie in de persoon van Sjoerd Sjoerdsma (en die melkmuil van VOLT) haar tartte door te gaan vendelzwaaien in de Nationale Vergaderzaal. En dat vage gezweefteef droeg bepaaldelijk ook niet bij aan haar geloofwaardigheid.
Anouchka van Miltenburg was tot niet zolang geleden de minst capabele Tweede Kamervoorzitter van deze eeuw. Maar toen die na haar shredderaffaire was opgestapt kon dat boek tenminste dicht en afgehamerd. Het is nog maar de vraag of dat ook geldt voor de affaire rondom het bizarre (en kwaadaardige, mompelt iemand op de gracht) onderzoek naar Khadija Arib terwijl Bergkamp na 22 november weg is. Van Miltenburg en Bergkamp zijn elkaars spiegelbeeld qua nog niet eens een vergadering van de tennisclub kunnen leiden maar Bergkamp zadelt haar opvolger dus ook nog eens op met de erfenis van al haar gefaal.
En dat wil je Bergkamps opvolger natuurlijk niet aandoen. Over die opvolging gesproken; eigenlijk zijn er maar twee geschikte kandidaten. In de profielschets voor de nieuwe Kamervoorzitter zal ongetwijfeld komen te staan dat enige ervaring op het Binnenhof en in het voorzitten vereist is. In tijden van een leeglopende Kamer kom je dan uit bij twee huidige ondervoorzitters: PVV'er Martin Bosma die sinds 2004 in verschillende hoedanigheden in Den Haag zijn meters maakt en Tom van der Lee die begin jaren 90 als politiek coördinator en/of hoofd voorlichting eigenlijk al GroenLinks-fractielid zonder spreektijd was alvorens hij na een uitstap naar Oxfam Novib in 2017 écht Tweede Kamerlid werd. Beiden zijn aardig in de omgang leert de ervaring, daarnaast lichtvoetige maar efficiënte voorzitters die bovendien gezag uitstralen (in het geval van Van der Lee al helemaal sinds hij zich de afgelopen jaren uitdost in 3-delige James Bond-pakken, denk Sean Connery) en bovendien mannen.
Want vergeet niet, er is sinds Frans Weisglas een hele generatie opgegroeid die louter vrouwen achter het rostum heeft zien hameren. Na 17 jaar is het wel weer eens tijd voor een man, nietwaar.
Reaguursels
InloggenKan ze op haar CV zetten: "ik was slechtste kamervoorzitter ooit, "Ik ben er tussen uit geknepen voor de verkiezingen".
Zou ‘t ‘m niet in die hautaine Marokkaanse mentaliteit, die bij hen kan voorkomen, kunnen liggen ?
Erasmus zei al: “Hoe dommer, hoe hooghartiger”.
Erasmus, Het boek tegen de barbarij,
Zo kan je weer zien dat politiek een gebakken ei is , 2 kneuzen bekokstoven iets de meeste stemmen voor en we hebben alleen maar last gehad van dit brok ellende.
In het kader van diversiteit lijkt mij een cis genderlijke cavia die eigenlijk trans is maar zich Chinees voelt de enige logische keuze.
Ik wil ook voorzitter zijn.
Een trans vaxueel.
Ik ben niet gevaccineerd, maar ik voel me wèl zo.
@jan-pieter | 27-08-23 | 17:36: Feest, smile, grinnek. En ik dan a-vaxueel.
"Iedereen stemt op de kandidaat die zijn of haar persoonlijke voorkeur geniet. Behalve de leden van de coalitie, die stemmen wat Mark Rutte met Sigrid Kaag heeft afgesproken."
"Moge de beste man of vrouw winnen"
Zo blijkt maar weer, voor iedere minkukel m/v/x is plaats in de baantjescarrousel.
Mits van de juiste partij.
Vond het geen goede zet, de recentste kamer voorzitster. De politieke voorkeur droop er vanaf. Mevr. Arib mag wat mij betreft weer terugkomen.
Overigens is de vraag: hoeveel macht en nut heeft de tweede kamer nog na dhr. Rutte’s feitelijke machtsoverdracht richting de EU? Nu hij op de achtergrond staat schuiven ze de volgende EU adept naar voren. Het blijft ‘broekzak, vestzak’ daar in Den Haag.
Vera is meer geschikt om in bepaalde films de hoofdrol tot zich te nemen.
Vera la Douce.
Mijn labrador heeft toch wel een zwak voor Vera. Dat komt omdat ze zich heeft ingespannen voor hulphonden.
Oh, ik dacht eerst iets ‘op zijn hondjes’
Volgens mij past, in het kader van diversiteit, een nieuwe rol de Efteling prima bij haar;
“Papier hier, papier hier, dankuwel, dankuwel, dankuwel, dankuwel, dankuwel, dankuwel…
Wilders en Bosma zeiden het al tijdens de selectie van de voorzitter: Bergkamp was vrouw, lesbo, Marokkaan maar bovenal een vriendje van Kaag en daarom was de rest bij voorbaat kansloos. Mede doordat Rutte het wel prima vond dat hij PVV nog eens dwars kon zitten en Arib acceptabel wisselgeld was.
Na 22 november zit ze in haar uppie in de "slangenkuil" zonder de steun van Mark en Sigrid en durft ze dat niet aan. En nou mag iemand anders de casus over Katja Arib oplossen en kan ze lekker incognito gaan shoppen in New York of zo.
U snapt het.
Moet wel toegeven dat ze allemaal ‘op tijd’ weten te vertrekken. De spoken in de kast laten ze vanzelfsprekend aan anderen over..
Riant salaris, vrijstaand boerderijtje op het (door hun zo gehate) platteland, en niet omkijken naar de puinhopen welke ze achtergelaten hebben. Nederland = kansen land. Volk kan de schijt krijgen.
Verliet Miltenburg ooit niet min of meer huilend de tweede kamer? Dat we die nooit meer teruggezien hebben, verbaast me niet
Politiek is soms een naar theater. Samenwerken lukt de kleuters tot op heden nog steeds niet..
Wat ik mij afvraag. Begreep Miltenburg dat ze weg moest want te zwak of moest zij weg van Rutte en VVD Partei Präsidium ivm onhoudbaar? Als Miltenburg het zelf begreep had ze meer ruggengraat dan Bergkamp want ik zie weinig verschil tussen die twee qua competentie.
Ha!
Vind je "competentie" niet een beetje een te groot woord, in combinatie met het willen duiden van de evt. te duiden politiek integere vermogens van beide dames Basil?
@Milton_Styx | 27-08-23 | 13:30:
Ik ben in en goede bui vandaag. Lol!
@Milton_Styx | 27-08-23 | 13:30:
Daar moest ik ook aan denken;)
Is er 1 woord voor het fenomeen 'gebrek aan competentie' ?
Er is namelijk steeds meer behoefte aan.
@Basil Fawlty | 27-08-23 | 13:32:
Dat er dan nog maar vele mogen vallen Basil. Lol X!
@LD69 | 27-08-23 | 13:34:
Kunnen we simpel houden LD69.
"Ongeschiktheid"
of
"Onkunde"
Gezien de serieuze aard van de moreel ethische, integere en organisatorische kwaliteiten, welke kenmerkend voor het ambt van voorzitter der Tweede Kamer van de Staten Generaal zouden moeten zijn, zal ik me ervan onthouden de gedachten van PF zaliger in deze te volgen en een betiteling erop los te laten, die recht zou hebben kunnen doen aan een plaats waartoe ze zou kunnen hebben zijn veroordeeld, ware het niet, dat ze zich niet onder het traditionele gezag wilde scharen (no pun intended), om dan uit te komen bij de term "misbaksel".
@Milton_Styx | 27-08-23 | 13:30: Dus: "qua incompetentie"?
@Milton_Styx | 27-08-23 | 13:50:
Beide woorden dekken de lading niet helemaal want het wedstrijd-element ontbreekt. In 'competentie' zit meer kracht, weerbaarheid, misschien agressie zelfs en ik zoek de tegenmal daarvan.
@viejohuevon | 27-08-23 | 13:54:
Beetje steriel maar wellicht voorlopig het beste alternatief. Maar ik zoek een beter woord...
@LD69 | 27-08-23 | 14:12:
Je laat je wellicht subliminaal een verwarring voorfluisteren met "competitie".
In het licht van de goede balans tussen posi- en antoniemen vind ik het belangrijk dat de positieve kant meer "kracht en taakgerichte agressie" uitdrukken.
Dat een antoniem in zichzelf al minder kracht uitdrukt, geeft al op dubbele wijze weer dat het een slap aftreksel is van de positieve kwaliteit.
We moeten tenslotte vooruit in deze wereld. Opbouwend afbreken is dus het credo.
Deze redeneerlijn volgend, kan ik het niet slechter verwoorden. ;)
@LD69 | 27-08-23 | 14:12:
Lat. habilis = licht te houden, handzaam, (overdrachtelijk) bekwaam
"Inhabiel"
Misschien vonkt dat wat beter tussen de oren.
@Milton_Styx | 27-08-23 | 14:49:
Prachtig !
@Milton_Styx | 27-08-23 | 14:49:
Roos Vonk(t)? Au!
De meest gewaardeerde actie van Vera; plèèt-hèènen.
De Nederlandse politiek is een bende en één grote puinhoop van ellende...
Mark Rutte moest schipperen tussen de wensen van de EU en de belangen van Nederland.
Binnen de EU komen alle landen vooral voor zichzelf op maar de grootste nettobetaler Nederland heeft dat nooit gedaan. Nederland houdt zich aan de begrotingsregels terwijl andere landen daar lak aan hebben. Zodra Nederland een fout maakt, wacht een boete, die andere landen als er eentje wordt opgelegd, gewoon naast zich neerleggen. "Het begrotingstekort zou met een boete nog groter worden" en dan is de Europese Commissie erg soepel en blijft het bij een waarschuwing. Veel Eurolanden voldoen ook absoluut niet aan de voorwaarden om met de Euromunt mee te mogen doen maar de regels lijken vooral bedacht te zijn voor de landen die wel een moraal en een geweten hebben en die worden daarvoor flink bestraft. Dat kost hen tientallen miljarden en de anderen lachen zich helemaal rot.
Zodra Nederland chagrijnig wordt, vallen de andere landen, Frankrijk voorop, over Den Haag heen. Hoekstra probeerde het soms nog maar viste altijd achter het net: hij moest niet gierig zijn. Momenteel weet Italië niet eens meer wat het moet doen met de geschonken miljarden, terwijl in Nederland de armoede enorm is toegenomen, de zorg onbetaalbaar wordt en de bejaarden zonder mantelzorgers verlangend uitzien naar het moment waarop ze hun laatste adem uitstoten.
Rutte hield altijd rekening met de EU en dat deed hij omdat hem zeer waarschijnlijk een topfunctie in het vooruitzicht is gesteld of dat hij dat als langstzittende premier van een van de oprichters van de EEG zeker kon verwachten. Kaag stak daar echter een stokje voor en bezorgde Mark een pijnlijke afgang die niet onopgemerkt is gebleven.
Mark Rutte is degene die van Nederland een bananenrepubliek heeft gemaakt. Hij schafte de Trias Politica af en de Tweede Kamer is een wassen neus geworden: in de achterkamertjes worden de echte politieke beslissingen genomen. Kaag deed daar gretig aan mee en achter gesloten deuren is het Tweede Kamer voorzitterschap van Vera Bergkamp beklonken, net zoals de functie elders van Pieter Omtzigt. Fraai is het absoluut niet maar het werkte wel: Rutte is de allesbepalende factor geweest in hoe in Nederland het afgelopen decennium politiek is bedreven. De manier waarop er is omgegaan met Arib verdient geen schoonheidsprijs maar het is typerend voor de manier waarop Rutte en later ook Kaag hun stempel drukten op het beleid en hun zin doordreven. De leugenaar Rutte en de op macht beluste Kaag hebben het vertrouwen in de politiek en de democratie verwoest en Bergkamp was daarin slechts een pionnetje, hun marionet, en daarom liep het nooit zo soepel: ze kreeg geen ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Omdat Martin Bosma van de PVV wel een eigen stijl heeft en nooit zal buigen voor de machtswellustelingen van de kartelpartijen, zal hij NOOIT voorzitter mogen worden, zelfs al zou hij 10x beter zijn dan welke andere kandidaat ook. Vergeet niet: Rutte stapt wel op maar de bananenrepubliek is daarmee nog lang niet afgeschaft.
Pieter Omtzigt is vanwege de naïeve eerlijkheid die hem kenmerkt, een symbool geworden voor hoop en de terugkeer van eerlijkheid in het Torentje. Pieter Omtzigt wil veel veranderingen doorvoeren omdat hij ziet wat er allemaal verkeerd gaat maar het zal lastig zijn om partijen te vinden die hem daarin willen steunen. Zeker met de egocentrische narcist Timmermans samenwerken zal hem grote moeite kosten als hij niet wil dat hij ondersneeuwt. Ook heeft de PvdA/GroenLinks combinatie een andere agenda. De VVD zal ook weinig belang hebben bij een succesvolle Omtzigt maar voor een comfortabele meerderheid zijn deze drie partijen nodig. BBB zal teveel concessies moeten doen naar het GroenLinkse smaldeel binnen Timmermans' partij om in zo'n coalitie te passen, al zullen de anderen partijen jaloers zijn op de Eerste Kamerfractie van BBB. De PVV zal weer buitenspel worden gezet, ook al beweert Yesilgöz dat ze de PVV niet uitsluit, maar dat is om extra zetels op rechts binnen te halen en een bekende tactiek die ze van Rutte heeft overgenomen: rechtse retoriek voor de verkiezingen om zetels binnen te halen en linkse plannen doorvoeren na de verkiezingen en dat keer op keer op keer... Bergkamp stopt ermee maar veranderen zal er weinig.
Fijn dat je dit allemaal neertypt, hoef ik het niet te doen.
Ander vraagje, ben je ook wel eens van de humor of van het relativeringsvermogen?
Niet lullig bedoeld natuurlijk, vroeg het me gewoon af.
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 12:45:
U zette me met uw vraag aan het denken. Meestal schrijf ik heel andere artikelen en daarin is geen ruimte voor humor. Hier reageer ik vooral op politieke onderwerpen en helaas, de Nederlandse politiek biedt ook al weinig ruimte voor humor... Helaas gebeurt het wel eens dat er in een gezelschap iets 'grappigs' wordt gezegd en ik het niet doorheb omdat ik het te letterlijk neem. Dat leidt dan tot een ongemakkelijke situatie omdat iemand me aan het lachen wilde krijgen en dat niet lukte. Daarna is het dan even stil. Toch lach ik vaak genoeg en heb ik fijne contacten met collega's en ik geniet ook van fijne dingen.
Overigens: BtB betekent niet dat u me welterusten moet wensen... (Hoewel ik heel serieus ben en grapjes soms niet begrijp, vergeet ik nooit iets... Tegen muggen gebruik ik Bushman, u wil ik zeker niet verjagen, ik ben het altijd met uw reacties eens. Is dat humor?)
Goede analyse, zo dicht bij de waarheid dat ik soms even vreesde voor a.i. ,op zijn allerbest, in het verzamelen in de Nederlandse data-puinhoop. Wel trieste toestanden, voor mensen die nog wat om Nederland geven/gaven.
Zag ik u zojuist uw politieke analyse geven in Buitenhof ?
Uitstekend betoog, kan zo in de T, tussen Plasterk en Marbe in.
@Angélica de Sancé | 27-08-23 | 13:02: Dank voor je uitgebreide en eerlijke reactie.
Dat je het altijd eens bent met mijn reacties is dan wel weer humor ja. Ben het er vaak genoeg zelf niet mee eens;).
Mooie analyse. Die bewaar ik.
@Angélica de Sancé | 27-08-23 | 13:02: Ik vind jou leuk, althans, ik bedoel je tegels. Zo veel informatie, genuanceerd, gewikt & gewogen. Ik mag dat graag. En ik snap humour ook niet altijd, ik neem dingen ook veel te letterlijk. Fijn om jouw bijdragen te lezen als ook de elegantie waarmee je op andere reaguurders reageert. Dank je wel!
Met veel plezier, waardering en een herkenbaarheid van eigen observaties (en met mij vele anderen denk ik maar zo) lees ik uw bijdragen in de panelen.
Terzijde, alleszins waardige schrijfsels (dat laatste oneerbiedig betiteld) om ook bv. alhier wekelijks een topic over actuele politieke ontwikkelingen, uitgebreider mee te vullen. Heeft de GS-redactie daar oren naar en zou u dat zelf willen?
Ik vroeg mij af, gezien de heldere wijze waarop u uw standpunten kunt verwoorden, met een realistische analyse de dagelijkse (geo-) politieke gebeurtenissen kunt duiden, of u ooit overwogen heeft u bij een politieke partij aan te sluiten en daar een woordvoederschap op u te nemen?
Helder verhaal, ik pik er één ding uit omdat het me bezig houdt:
'Zeker met de egocentrische narcist Timmermans samenwerken zal hem grote moeite kosten als hij niet wil dat hij ondersneeuwt'.
Ik denk dat Omtzigt als het even kan moet voorkomen dat hij gaat samenwerken met Timmermans.
Mocht NSC de verkiezingen winnen dan zal Timmermans geen minister-president worden en dat is juist het enige waarom die uit Brussel is teruggekeerd. In dat geval zal hij niet samenwerken maar traineren en aansturen op nieuwe verkiezingen. Frans Timmermans rust niet voor hij zijn zin krijgt. We hebben dat gedrag eerder gezien en voor hem werkte dat:
nos.nl/artikel/2150253-timmermans-dee...
Goed stukkie weer, Angélica.
Ook ik heb een vraag.
Meestal reaguur je ‘s nachts en de laatste paar keer ook wel eens overdag.
Hoe zit dat? Andere tijdzone, of juist weer terug in NL?
Zeg op!
Fijne tegels met inhoud.
Ik dank u voor uw uitzetting van de gebeurtenissen.
U bent bij mij een graag gelezen schrijver.
Laat u niet misleiden door negative commentaren.
Angelica voor voorzitter, minister president,monarch mijn stem heeft u .Analytics pure sang.
Wat een lieve reacties (Anja!) op een analyse die uit ergernis over Rutte is ontstaan. Wat mij betreft: te veel eer. Nee Milton, politiek is niet mijn vak; ik heb er zelfs een grote afkeer van.
Ruimedenker, ik heb NL definitief achter me gelaten maar het blijft een dubbel gevoel. Daarom skype ik veel en af en toe geef ik een bestelling door ;-)
Twee keer per jaar wacht ik op een doos met verrassingen en dat is bijna net zo spannend als Sinterklaas!
Omtzigt sluit PVV uit, en dat zal Omtzigt veel stemmen kosten.
Los van dat hij daarmee liet zien niets te willen veranderen aan de Haagse cancel-cultuur waar hij nota bene zelf óók slachtoffer van werd.
Ik hoop dat Omtzigt toch nog over zijn schaduw heen kan stappen.
Een coalitie van Omtzigt, PVV en BBB?
Dat kan wel eens de frisse wind zijn die we na 4 kabinetten dictator Pinokkio nodig hebben.
Dank, Angelica. Mooi, raak betoog (zoals bij u altijd het geval m.i.); dat mensen zoals u de moeite nemen om dergelijke tegels te bakken is een geschenk!
@gaffelbaard | 27-08-23 | 14:09:
NSC + VVD + BBB + 3x "klein rechts" zou nu (31+22+13+11) 77 zetels opleveren. Maar dat zijn wel 6 partijen in een coalitie dus minimaal vijf kikkers in de kruiwagen.
Uw eerste en laatste zin... het zegt veel over wat er gaande is in het nationale bestuur.
Net een aantal interviews weer teruggekeken van Arno Wellens met Hester Bais betreffende het bankwezen... een aantal instituten (landsbestuur/banken) die geen rekenschap hoeft af te geven, althans ze doen het niet of verhullen het of anderszins wat wij niet weten.
Ze kunnen doen wat ze willen... ze zijn onschendbaar...
Goed stuk inderdaad, dank!
Denk ook dat er weinig gaat veranderen. Vrees zelfs voor dit doemscenario: NSC, BBB en PVV worden na zogenaamde "goede gesprekken" allemaal hoe groot dan ook buitengesloten en buiten het kabinet gehouden. Er komt vervolgens hierdoor een enorme clusterfuck monsterverbond van gigantisch veel kleine partijen, want t.b.v. Europa/Brussel zal de boel bij elkaar gelijmd worden voor de macht, terwijl het vaasje door al die miljarden naar Zuid-Europa zoveel scherven heeft dat het eigenlijk geeneens meer is te lijmen.
Nee, noem mij maar somber, maar zie nog geen hoop aan de horizon zolang er nog stemmen gaan naar die oude partijen. Of restzetels doordat Omtzigt niet genoeg kandidaten heeft voor die tijd. Tja. Zucht.
@LD69 | 27-08-23 | 14:18:
22 zetels voor een Turkse VVDer die, omdat het toch "maar een papierte" is, weigert afstand te doen van het Turkse paspoort van het Turkije waarvoor haar papa zogenoemd moest " " vluchten " "?
En, belangrijker. Ze kan niks! Weet niks! Ik kan echt geen enkel wapenfeit van haar noemen. Wel een hoop gebakken lucht, en holle woorden.
Nee, ik denk dat Yesilgoz een slechte keuze was. Dat was gewoon weer zo'n treiteractie van Rutte richting Wilders. Wilders wil dat dubbel-paspoorters geen MP kunnen worden. Natuurlijk schuift Rutte dan uitgerekend een dubbel paspoorter naar voren. Gewoon om Wilders te treiteren, dus.
Nee, ik denk dat de VVD met Yesilgoz ergens tussen de 5 a 10 zetels uitkomt. De VVD hoopt de stemmen van de 2e en 3e generatie gastarbeiders en asielzoekers voor zich te winnen, maar ze gaan de stemmen van hun oude achterban verliezen. En dat zijn er meer. Die stappen straks massaal over naar Omtzigt, BBB, PVV of JA21.
Democratie is een illusie: De macht van de minderheid.
Kijk naar bijvoorbeeld het gezeik over Zwarte Piet, of slavernijgeneuzel. De minderheid zegt gewoon: Wij zijn het er niet mee eens.
Zullen we eens een referendum houden over ... immigratie?
Jammer dat zo’n lang (saai) stuk al begint met een ‘alternatief feit’ NL is namelijk na DE en FR de grootste netto betaler.
Komt nog bij dat de grootste netto betalers het meeste voordeel hebben bij de EU (bron: cbs.nl)
Wordt het niet eens tijd om een genderneutrale voorzitter te hebben? Zou wel deugd doen aan de woke historie hier in NL
Historie of hysterie?
@Jan, Leiden | 27-08-23 | 12:39: Jij wint. Die opmerking wordt niet meer verslagen vandaag.
En minder valide, doof, blind, non binair, obesitas en lid van ER...... zoiets?
Genderneutraal? Of bedoelt u een eunuch of castraat?
Gender>?
Geslacht!
Taalverloedering.
Vergaderingen vind ik al afschuwelijk, laat staan dat ik ooit voorzitter zou zijn in zo'n club en iedere keer die voorspelbare praatjes aan moet horen.
Petje af voor degene die zichzelf onderwerpt aan die marteling.
Nou ja, ik heb makkelijk praten - ik vergader altijd uitsluitend met mezelf en dan ben ik er doorgaans wel binnen 48,8 seconden uit. M'n baanrecord is 15,3 seconden.
Madam had er zelf voor gekozen en wordt fors betaald, voor een beetje dank dankuwel zeggen en letten op sturende signalen van de coalitiepartijen. Good riddance.
@dathoujetoch | 27-08-23 | 12:47: Sommige mensen maken inderdaad keuzes die ik totaal niet begrijp, wat ik er ook voor betaald zou krijgen.
Dat zou mss anders zijn als ik gewoon vanuit huis een speaker in de vergaderzaal zou kunnen aanzetten die om de tien minuten standaard 'Dank, dankuwel' zou kunnen zeggen. Dat kan een computer ook wel, dus in zo'n geval zou ik m'n pc 24/7 laten aan staan.
Ook als er niet vergaderd wordt, toch elke keer dat 'Dank, dankuwel' geluid in de 2e Kamer.
Dat zou easy money zijn, iets wat me dan natuurlijk wel weer aanspreekt.
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 13:00: Om de tien minuten? Elke keer als een sprekert tijdens het ademhalen inhaleerde kwam er dank u wel uit Vera. Zoals sommige mensen vaak euh zeggen, zo vaak zegt Vera dank u wel. Haar ouders hebben haar op dat gebied netjes opgevoed, maar vergeten te melden dat ze niet door andere mensen heen moest gaan praten.
Konden ze dit 2 (of meer) jaar geleden niet bedenken?
Als je orde en fatsoen terug wil in de 2e kamer dan moeten ze stoppen met het streamen van debatten... 90% van het haantjesgedrag, ge-jijbak, huuuh de toon gelul en het elkaar constant de maat nemen wordt gedaan voor de social media credits en heeft werkelijk niets met inhoudelijk debatteren of het bedrijven van politiek te maken. 150 egotrippers, dat gaat zelfs onder Bosma niet veranderen.
Wat een onzin, nog minder transparantie.
Je mag blij zijn dat in ieder geval de debatten in alle openheid uitgezonden en gedocumenteerd worden.
We willen toch geen blackbox.
@Wattman | 27-08-23 | 12:29: Denk je niet dat het de facto al een blackbox is?
Heeft u nog meer desastreus slechte ideeen?
@Ichneumonidae | 27-08-23 | 12:30:
Dat wel maar een laatste illusie van openbare debatten mag wel blijven bestaan.
@Wattman | 27-08-23 | 12:32: Dat ben ik dan wel weer met je eens, dat het soort van laatste illusie is.
@Wattman | 27-08-23 | 12:29:
Geen idee van uw leeftijd maar nog niet zo heel er lang geleden moest je het doen met dode bomen media en of het journaal. Alleen als er echt iets groots gebeurde werd het live uitgezonden en dat vonden we destijds echt heel normaal.
Daarom juist streamen. Zodat de hele context gezien kan worden. Ik ben het eens met u over dat social gedoe maar dat heeft niks met streamen te maken. Het probleem is dat de mense de moeite niet nemen om er lekker even een paar uur voor te gaan zitten.
@GroningerBelg | 27-08-23 | 12:41: Niet de tijd hebben bedoelt u. Alsof mensen niet werken, sporten, gezinsonderhoud, etc
Je hoeft maar 6 a 8 debatten per jaar te kijken die er toe doen om te weten hoe de vork in de steel zit.
@normanius | 27-08-23 | 12:38:
De geknipte stukjes van het journaal geven een slecht beeld van de werkelijkheid zoals hierboven al gezegd wordt. Volledig uitzenden is prima, we leven nu eenmaal met sociale media dus ontkomen we toch niet aan.
Tom van der Lee is ook niet zo van het laten uitpraten.
Dankuwel. Dankuwel.
Van der Lee is een leugenaar die de seksschandalen van zijn pedocollega's van Oxfam Novib probeerde te doofpotten.
Lees maar.
Dit is het AD, 9 februari 2018: "Het Nederlandse Oxfam Novib stelt in een reactie niet op de hoogte te zijn geweest van de details van het onderzoek van het Britse hoofdkantoor." www.ad.nl/buitenland/oxfam-staf-hield...
Rtl-nieuws, 9 maart 2018: "Van der Lee was in 2012 één van de vier directieleden van de Nederlandse afdeling. In dat jaar is de directie van Oxfam geïnformeerd over ernstig wangedrag van medewerkers van de afdeling in Groot-Brittannië." www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/a...
Zie je het?
Februari 2018: we weten van niks...
Maart 2018: we wisten het al sinds 2012, en sorry dat we " " " niet genoeg hebben doorgevraagd " " ".
Van der Lee is een leugenaar en onbetrouwbaar. En heeft de pedo-schandalen van Oxfam Novib geprobeerd te doofpotten
"Ben je erbij, dan hoor je erbij" is een oud gezegde dat nog steeds waar is.
@gaffelbaard | 27-08-23 | 14:01:
Nog zo'n ongelooflijkwaardige quote en het onvermijdelijke handen wassen in onschuld als laatste zin;
"Het rapport waarin meer stond wat er was gebeurd, heb ik nooit ontvangen en ook niet ingezien. De humanitaire activiteiten van Oxfam Novib vielen niet onder mijn portefeuille."
@Wattman | 27-08-23 | 14:54:
Precies! En zo'n Groen-linkse smeerpijp moet voorzitter worden?
"God, behoed ons!", denk ik dan. Terwijl ik niet eens een praktiserend gelovige ben!
Martin Bosma zou zonder meer de beste keuze zijn: de man heeft veel ervaring als TK lid, en wordt door vriend en vijand geroemd als een goede ondervoorzitter van die TK.
Zo iemand heb je straks broodnodig met de huidige leegloop van 'Den Haag' (elke week kondigen wel weer een paar Binnenhofbewoners hun vertrek aan): na 22 november zal er een hele horde 'groentjes' in de TK aantreden, die strak in het gareel gehouden moeten worden. Dat kan alleen Martin Bosma.
Een van de redenen waarom Bosma zo'n goede voorzitter is, is dat hij als voorzitter juist niet aan partijpolitiek doet.
Ik vind ook dat zo'n voorzitter van een zooitje ongeregeld niet partijgebonden moet zijn.
Je bent hem dan alleen wel kwijt voor de PVV. Hij schijnt zo'n beetje alle toespraken te schrijven. Martin krijgt altijd heel veel voorkeursstemmen van mensen die niet op GW zelf willen stemmen. Die gaan dan verloren. En hij is naar mijn mening de enige die GW zou kunnen opvolgen als fractievoorzitter.
@tantesidonia | 27-08-23 | 12:38:
Als GW het stokje aan MB had overgedragen dan was de PVV al lang salonfähig geweest.
@gestoptmetroken | 27-08-23 | 13:14:
Nee, dat geloof ik niet. Dan was de PVV nog steeds uitgesloten, en MB enkel het zoveelste slachtoffer van dictator Rutte geworden.
We kunnen voorzichtig en onder enig voorbehoud wel concluderen dat Bosma favoriet is hier.
Als ze nou eens een beetje goede wil zouden tonen in de politiek, wordt Martin Bosma het. Die is weliswaar van een 'foute' partij in de ogen van het beschaafde smaldeel in de kamer, maar hij heeft zich ruimschoots bewezen als kamervoorzitter.
En los daarvan, de PVV draait al jaren mee, heeft nergens een burgemeester of wat dan ook zitten, vanwege het 'cordon sanitaire' - en gebrek aan geschikte kandidaten, ik weet het - dus het zou niet verkeerd zijn, als de PVV-stemmers ook eens een van hun kandidaten op een respectabele positie zouden zien.
En nee, ik stem geen PVV, heb er ook nooit op gestemd, maar ben wel van mening dat Bosma het deze keer maar eens zou moeten worden.
"En nee, ik stem geen PVV, heb er ook nooit op gestemd, "
Veel PVVkiezers zeggen hetzelfde. Dat moet helaas ook zo, want de maatschappij zit vol meet hypocriete VVDers, CDAers, D66ers, PvdAers en GLers en wee je gebeente als je daartegen zegt dat je PVV stemt. Dan wordt je slachtoffer van hun terreur van uitsluiten, quarantaine-politiek, cancel-beleid, intolerantie, haatzaaierij en/of opruiing. Je kan je baan kwijt raken, ze schandalen je op Twitter, halen daar je familie of partner bij, je wordt uitgescholden voor nazi en nog meer lelijks, enz.
Natuurlijk zegt iedereen "Ik stem geen PVV". Maar een heleboel mensen doe dat stiekem lekker toch!
Leeft Luitenant-kolonel Antonio Tejero nog?
Lijkt me een prima kandidaat.
Luitenant-kolonel Antonio Tejero
Deze, dus
m.youtube.com/watch?v=KL-AHNumYyk&...
Steun, voorzitter.
Nee, wel ene Kaas, die is naar verluid brodeloos.
Bosma.
Punt.
En als hij het niet wordt is de ‘oude bestuurscultuur’ gewoon nog aan de macht.
De oude mediacultuur gaat vrolijk door... Buitenhof is weer een en al inteelt-duiding vandaag.
@hagelkruis | 27-08-23 | 12:20:
Buitenhof is propaganda en desinformatie. Realiseer je, als je het kijkt, dat je alleen die informatie ziet waarvan de regering wil dat je dat ziet en op de manier zoals de regering dat wil. Als je onafhankelijk en onpartijdig nieuws wil zien, kijk je geen Buitenhof.
@gaffelbaard | 27-08-23 | 13:20: Eens. En beter ook geen nos-journaal.
Wiens taak is het eigenlijk om de koning te informeren na de val van het kabinet?
Als het de taak van Vera Bergkamp was is zij op onbeschofte wijze gepasseerd?
Maar meer waarschijnlijk is dat het gewoon de taak van de premier is en dat Vera Bergkamp daar gewoon niet van op de hoogte was.
Twitter / X
Hoe het werkt is dat de premier aan de koning het collectief ontslag van ministers en staatssecretarissen aanbiedt. Immers zij zijn benoemd om in zijn dienst het land te regeren.
De kamervoorzitter speelt hier dus geen rol in, de voorzitter kan naar buiten toe de gehele kamer vertegenwoordigen maar dus niet de regering.
Taak van de premier.
Vera kennende is ze naar Willie toegegaan om Rutte nog even een trap na te geven, en slecht te praten over Bosman om te voorkomen dat hij haar opvolger wordt.
@gaffelbaard | 27-08-23 | 13:17: WimLex zal wel vragen wie die Bosman is.
Heeft iemand Joris of Joris' AI al voorgesteld.
Ben je nog niet gebeld dan?
Dan is binnen 1 maand de volledige TK weggejorist en opgerot.
Van een verrotte bestuurscultuur, via "nieuwe bestuurscultuur" naar helemaal géén bestuur.
Een beetje humor kunnen ze daar wel gebruiken.
Bosma dus.
Kan er geen promotie-actie worden gestart?
Ik dacht eerder aan een digitale verkiezing, en dat dan het volk mag kiezen wie het wordt. Maar ja, we hebben aan de verkiezingsfraude van Hugo De Jonge (met rivaal Omtzigt tijdens de verkiezing voor het lijsttrekkerschap CDA) gezien dat dat ook niet ideaal is. Weet u nog? "Bedankt voor uw stem op..?"
Vroeger had je machtsblokken, die konden al het gekonkel binnenskamers houden. Door de versplintering van het politieke landschap komt álles op straat te liggen. Dus stroomt het Binnenhof leeg, het risico volledig afgebrand te worden is te groot geworden. Waar gaat dit eindigen, vraag ik mij ongerust af...
Een treurige poging om te pleiten voor kiesdrempels, waar de werkelijkheid natuurlijk is dat als een partij als D66 de ene verkiezing 25 zetels haalt en de volgende 5, er dus 20 mensen moeten verdwijnen. En als je vooraan wil staan in de baantjes carrousel moet je nu eenmaal iets eerder instappen en dat betekent dus uitstappen waar je in zat. Dan word je burgemeester in een leuke stad, anders kan je alleen directeurtje gaan spelen bij een instituut waar niemand ooit iets van hoort.
Die machtsblokken hebben de puinhoop gecreëerd, het pensioen gesloopt, onderwijs gesloopt, de zorg gesloopt, het OV gesloopt, staatsbedrijven verkocht, al onze industrie en productiesectoren verplaatst naar het buitenland, en ervoor gezorgd dat in 010 en 070 etnische NLers als een minderheid in hun eigen stad leven temidden van bevolkingsgroepen die ervan dromen de stad (en later NL) te "zuiveren" van alle cultuur en tradities van die etnische NLers, en op de arbeidsmarkt en woningmarkt voorrang hebben op de woningzoekende etnisch-NLse jongeren.
@gaffelbaard | 27-08-23 | 13:04: Goh, dat zijn feiten ergo feitelijk juist.
Als die 150 kamerleden gewoon kiezen op de beste persoon dan kan de uitkomst enkel Bosma zijn. Een uitstekend voorzitter en als _iemand_ heeft laten zien dat hij als voorzitter zijn eigen mening aan de kant kan zetten is hij het.
Alsof ik dit hier niet voor de vijfduizendste keer lees. Heb je nog iets nieuws toe te voegen aan deze grammofoonplaat?
Als die 150 kamerleden gewoon kiezen op de beste persoon dan kan de uitkomst enkel Martin Bosma zijn. Een uitstekend voorzitter en als _iemand_ heeft laten zien dat hij als voorzitter zijn eigen mening aan de kant kan zetten is hij het.
Geh ;-)
@Ridde Rogter | 27-08-23 | 12:06:
Zelfs als je de plaat achterstevoren draait hoor je: Bosma is de beste maar mag het niet worden vanwege achterkamer dealtjes.
@Ridde Rogter | 27-08-23 | 12:06: .teh jih si nettez nak tnak ed naa gninem negie njiz rettizroov sla jih tad neiz netal tfeeh _dnamei_ sla ne rettizroov dneketstiu neE .njiz amsoB lekne tsmoktiu ed nak nad noosrep etseb ed po nezeik nooweg nedelremak 051 eid slA
@Ridde Rogter | 27-08-23 | 12:06:
Waarom zou een steunbetuiging iets nieuws moeten bevatten ?
@Wattman | 27-08-23 | 12:13:
Dat is de schuld van Rutte.
Rutte heeft álles, echt álles, uit de kast gehaald om van Wilders af te geraken.
Zelfs een (mislukte) moordaanslag! En de dame die medeplichtig was, en óók veroordeeld werd voor haar aandeel in de Hofstadgroep, iets met Soemaya Shala ofzo, werd (om Wilders te treiteren expres) adviseur van van de VVD gemaakt en kwam zo IN de TK oog in oog tegenover haar eerder doelwit Wilders te staan!
Al die achterkamerdealtjes waren het werk van Rutte.
Bedankt. Dankuwel. Dankuwel. Dankuwel. Ik zie dat mevrouw Hermans moet huilen. We gaan heel even schorsen. Nee ja. Dankuwel. Ik stel toch voor dat we even gaan schorsen. Interruptie van de heer Wilders. Dankuwel. Dankuwel. Ik wil toch heel even schorsen. Ja. Dankuwel. Ik schors de vergadering. Dankuwel.
Ik dacht aan Joop van Riethoven, de oud-voorzitter van vv Poldervogels.
Dank. Dank u wel. En uw vraag is...?
Ik zit te twijfelen tussen Boris Johnson en Charles Bronson.
En als Charles niet kan, bel Jackie Chan dan.
Bronson is dood, dus die vlieger gaat i.i.g. niet op.
@KeesBruin | 27-08-23 | 12:07: Jaja, dat zeggen ze van Elvis ook.
Charles Manson.
Rob Jetten als voorzitter, of Sophietje.
Dat wordt pas lachen.
Rob Jetten niet. Krijgen we wéér een vrouwelijke kamervoorzitter.
@DankeSchon | 27-08-23 | 12:00: Proest, hosmo is gewoon hoor, grijnzzzz
@DankeSchon | 27-08-23 | 12:00:
Lol!
U bent vrouwonvriendelijk.
Wat een grove belediging.
Ongeschikt. Alle twee.
Stop nou eens met dat kleutergedrag en handjeklap en geef Bosma een eerlijke kans. De man is gewoon een goede voorzitter.
Racist !
Dit dus. Maar ja, “verkeerde partij” dus ongeschikt voor het (s)linkse gepeupel.
Geheel mee eens.
@DankeSchon | 27-08-23 | 11:58:
Dat is oude politiek. En oude politiek zetten we straks met al die oude politiek politici bij het grofvuil. Daarna kan de schoonmaak beginnen in de grote baantjescarrousel buiten het Binnenhof. Weg ermee.
@Duwbak_Linda | 27-08-23 | 12:14: Wat steun ik uw tegel,++++.
Je heb gelijk, maar..
In hypocriet Den Haag gaat het niet om WAT je kan, maar om WIE je kent.
Ja tenzij Het Volk massaal op Timmermans gaat stemmen. Dan gaan we gewoon op oude voet verder en is dit unieke moment voor altijd voorbij.
D66'ers in alle functies zijn wereldvreemde, arrogante mispunten.
Ik vind VVDers minstens nét zo arrogant als D66ers.
En D66ers net zulke fraudeurs en net zo leugenachtig als VVDers.
Baai baai, nep Vera, het is niet eens haar echte naam.
Ik neen afscheid van je op een bijzondere manier.
Dank u, dank u, dank u, voor uw bijdrage en we gaan over tot de orde van de dag.
Martin Bosma zou een goede vervanger zijn, zijn partij is met verkeerde standpunten in de 2e kamer, dus kalt gesteld.
Het zal wel een dame worden met een groot links hart en Nederland ziet als een financiele schatkist, vol dukaten.
Neen is neem natuurlijk, zucht
Het is haar artiestennaam. In haar paspoort staat Firouz Alida Chaouqui.
@BrutusBosch | 27-08-23 | 12:08: U bent op de hoogte, we hebben ook zo'n groene khmer adept, Yasser en nog wat.
Dat ""het zal wel een dame worden met een groot links hart"" moet ik nog zien gebeuren... we weten bij-God niet HOE de werkelijke uitslagen gaan worden in November, maar het is meestal de grootste partij die een kamer vrz mag leveren en de kans is groot dat dit Omtzigt gaat worden met z'n NSC.
Het kan natuurlijk zijn dat er wellicht een CDA'er (die is overgelopen naar NSC) op zijn lijst staat, die veel ervaring heeft met het 2e kamerwerk, ik noem een Mona Keyzer als voorbeeld, hoewel ik niet weet of zij een goede vrz zou worden.
Maar mocht onverhoopt toch die Timmerfrans de grootste worden, heb ik wat minder angst als zij een kamer vrz mogen leveren, denk terug aan Arib en Gerdi Verbeet, de laatste 2 kamer-vrz's die deze partij mocht leveren.
de grootste plukkers zijn VVD en CDA
"Na 17 jaar is het wel weer eens tijd voor een man, nietwaar."
Onzin. Het gaat erom dat we iemand nodig hebben die dat voorzitterswerk goed kan.
Ervaren. Zonder vragen over emotionele stabiliteit (Miltenburg). Zonder de schijn van dubbele loyaliteit overschrijden gedrag naar ondergeschikten (Arib). Zonder de schijn van vriendjespolitiek/nepotisme, uitsluiten (lees: microfoons uitdrukken van politiek onwelgevallenen), vooringenomenheid, partijdigheid (Bergkamp).
Dat de potentiële kandidaat-opvolgers nu dan toevallig 2 mannen zijn, boeiuhhhhh!
Niet relevant.
Bas, je lijkt wel zo'n zweverige huppelkut van het soort: "oohh, gelukkig is het een vrouw, want daar voel ik me zo veel fijner bij want vrouwen kunnen hun emoties veel beter tonen en dat geeft me zo'n goed gevoel, veel meer dan die mannen waar er wel erg veel van zijn en het niet eerlijk is dat er zo weinig vrouwen aan de top zijn, ja ja .. bla bla bla"
Zoiets dus. Ik ren altijd hard weg van zulke types. Je gaat toch niet, net zo als dat soort types worden? Maar dan een mannelijke variant?
Eens. Als we rekening gaan houden met geslacht, kleur en wat allemaal nog meer kunnen we beter een roulatieschema opstellen welke groep wanneee aan de beurt is.
“De volgende voorzitter moet, conform schema, een Chinees sprekende zwarte gehandicapte man zijn van onder de 30 jaar, met ouders uit zuid Amerika. Die bipolair is. “
Ehh #Gaffelbaard.... wat bedoel je met die ene zin :""Zonder de schijn van dubbele loyaliteit overschrijden gedrag naar ondergeschikten (Arib)."" ??
Ik heb (omdat ik al jaren met pensioen ben en dus tijd genoeg) veel debatten op Politiek-24 gevolgt tijdens het vrz-schap van mevrouw Arib..... maar het was juist ZIJ die bijvoorbeeld die paar figuren van DENK keihard aanpakte... over de filmpjes die DENK maakte en op YouTube zette om haar te kakken te zetten.
DENK was duidelijk niet bepaald een fan van Arib, hoewel zij best een trotse Marokkaanse vrouw is, niet haar haren blondeerde (zoals Bergkamp/Firouz Alida Chaouqui heeft gedaan om maar zo Hollands mogelijk over te komen).
Ten 2e : Wilders is zelden door haar afgekapt... Arib liet hem meestal keurig uitspreken zonder 20X de woorden Dank u Wel te roepen, omdat Arib ook wel wist dat Wilders een zeer ervaren kamerlid is (meer dan 20 jaar dacht ik).. ik kan mij niet heugen dat Wilders door haar de mond is gesnoerd en daarom ook veel respect had/heeft voor mevrouw Arib.
Er is helemaal geen schijn tegen Arib.
@Keyboardspeler | 27-08-23 | 13:05:
"Ehh #Gaffelbaard.... wat bedoel je met die ene zin :""Zonder de schijn van dubbele loyaliteit overschrijden gedrag naar ondergeschikten (Arib)."" ??"
1. Arib was lid TK én tegekijkertijd ook adviseur van de Marokkaanse koning.
Ja, dat ben je een dubbelspion. Op zijn minst heb je dan de schijn van een loyakiteitsconflict tegen je.
www.geenstijl.nl/46910/pvdakamerlid_a...
www.welingelichtekringen.nl/politiek/...
www.geenstijl.nl/2040241/arib_pvda_we...
www.geenstijl.nl/2040241/arib_pvda_we...
2. Turken en Marokkanen mogen elkaar niet. Marokkanen hebben weinig tot niets met de neo-ottomaanse pan-islamitische politiek van Erdogan en zijn NLse marionetten partij DENK. Zelfs de Marokkaanse koning pruimt die Erdogan niet. www.al-monitor.com/originals/2013/06/...
Dit is ook wat in grove lijnen het kiesgedrag van moslims in 010 verklaart. Ben je een Turkse moslim(a), den stem je DENK. Ben je dat niet, dan stem je op NIDA.
3. Dat met dat gedrag was weer zo'n autocorrectie ding. Dat ding blijft dat doen, ik weer niet meer hoe ik dat uit kan zetten, ben te lui het op te zoeken en te moe dat ding steeds te corrigeren. Maar ik bedoelde, natuurlijk: de klachten over het grens-overschrijdend gedrag van Arib, waarvan ze zegt wel te weten dat die er zijn maar niet waar ze concreet uit bestaan. Yeah right ...
Wie de voorzitter wordt maakt me eerlijk gezegd niet uit. Zolang de belangrijkste voorwaarde maar is dat een voorzitter uit een oppositie partij wordt, en een van een politieke kleur is tegengesteld van de kleur van het kabinet. Dan voorkom je koehandel en monddood maken van de oppositie.
Precies dit.
Kan niet: hangt van het te vormen kabinet af. En dan heb je een nieuwe Kamer zonder Voorzitter. En dat Jan maanden duren Briljant idee dus. Serieus dit: zolang er een cordon rond de PVV ligt, kan Bosma doscworden benoemd. Nu al. Toch in de oppositie.
@dathoujetoch | 27-08-23 | 12:56: typevaute
Mocht het verzoek van Zijne Majesteit op de mat vallen, dan zal ik het in welwillende overweging nemen. Ik ben beschikbaar van 10.00 tot 14.00 uur daarna is het tijd voor mijn middagdutje.
Tenzij je compleet incompetent bent, maar anders doe je het in 4 uur beter dan Bergkamp in een week.
@Malle moer | 27-08-23 | 12:06: Ik ben gecertificeerd volledig incompetent.
@de Jager59 | 27-08-23 | 12:26: oké. Denk dat je het dan nog beter doet dan Bergkamp.
@Malle moer | 27-08-23 | 12:29: Doe jij dan de middag shift?
Ik denk dat Vera Bergkamp een prima kracht was voor het koppel Rutte en Kaag
Jullie hebben niks te kiezen of willen. Niks geen Bosma et cetera.
Bij stemmingen over personen deponeren alle aanwezige leden een stembriefje met daarop de naam van hun voorkeur in een bus. De Kamer benoemt vier leden als stemopnemers; zij tellen de stemmen. Het eerstbenoemde lid van de commissie van stemopnemers maakt de uitslag bekend.
Van de 150 leden moeten er 76 aanwezig zijn. Als je dit planned tijdens het teamuitje van de oppositie....
De stemming is alleen geldig als er voldoende leden aan de stemming hebben meegedaan (minimaal 76 leden). Stembriefjes kunnen ongeldig worden verklaard als ze niet goed zijn ingevuld. Ook kan de stemming ongeldig worden verklaard als er meer stembriefjes in de bus worden gevonden dan er leden zijn.
Stemmingen over personen zijn in de eerste en tweede ronde vrij. Dat betekent dat iedere naam mag worden ingevuld. Als na de tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft, vindt een derde stemming plaats tussen maximaal vier kandidaten die bij de tweede stemming de meeste stemmen hadden gekregen. Zijn bij de tweede stemming slechts op drie of vier personen stemmen uitgebracht, dan vindt de derde stemming plaats tussen de twee personen, op wie het hoogste aantal stemmen is uitgebracht.
Eventueel vindt een vierde stemming plaats tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen in de derde ronde. Als bij de vierde stemming beide kandidaten evenveel stemmen halen, beslist het lot.
griekse beginselen
@onbekend | 27-08-23 | 11:56:
Souvlaki pita voor elke stemronde?
Ik zeg doen!
Dit lijkt wel de statuten/HH reglementen van een oude vereniging... vooral v.w.b. de laatste woorden....''dan beslist het lot''..... hoe moet ik mij dat voorstellen?
@Keyboardspeler | 27-08-23 | 12:52: Kop of munt?
John Bercow schijnt beschikbaar te zijn en lijkt me ontzettend leuk om hem tekeer zien gaan tegen die kwakzegels in onze tweede kamer Ooorderrrrr
Ach, en die kat he die ook Order heet.
@Lorejas | 27-08-23 | 11:38:
Hey Hier...!!!, Was al bezet...
Hey.... hierrrr.... is logeren. Weigerde zijn mand uit te komen. Zo loyaal he ;-)
Ego tripper en aansteller die Bercow. Iedereen daar (Lab, Con en Libdem) was blij dat hij stopte. Huidige speaker is een stuk beter.
Hear hear !
Mijn stem gaat naar Bosma. Ik heb een bloedhekel aan alles wat links is of zich zo gedraagt.
Eens en geen speld tussen te krijgen
Oxfam Novib. Humanitaire hulp voor jonge meisjes op Haïti tegen betaling in natura.
Voor de goede kwakjes om mee te zalven?
Het linkje met stuk debat tussen Wilders, Ploumen enerzijds en anderzijds Kaag, gesteund door Rutte, is uiterst verhelderend. Daar had Wilders Kaag heel erg tuk en schitterend te zien hoe haar arrogantie onmiddellijk getriggerd werd en ze alles schandalig vond, verre van zich werpt, “zo ben ik niet” en natuurlijk de bekende jij-bakken waar een geïrriteerde Kaag zich altijd van bediende.
Gewoon koehandel en een nietskunner als Berkamp zat daar alleen omdat de baasjes het goed vonden. Opdracht: de stem van de oppositie tot zwijgen brengen, debat frustreren, onwelgevallige onderwerpen van de agenda houden.
We zijn qua democratie echt heel hard aan het afglijden.
Geen "positieve" discriminatie dit maal. Brengt alleen maar ellende.
Het gaat om de toon, Hermans misschien?
Stop met die woke-huilmeisjes, die plakken zich constant vast aan drama, maar ze zijn te dom voor dit huidige toneelstuk.
@hagelkruis | 27-08-23 | 11:31: Ik waag het te betwijfelen of Hermans dom is. Ik denk zelfs van niet. Ze is wel onzeker, waardoor de presentatie soms wat knullig overkomt.
-
music.youtube.com/watch?v=XkPfMi78wgQ...
@Bernhard de II | 27-08-23 | 11:43:
Ik vind haar niet al te snugger over komen. Ze word naar voren geschoven om een pleidooi te houden over iets dat ze zelf amper snapt, daar komt ook de onzekerheid vandaan.
Bij kritische vragen vind ze zich dus al snel met de rug tegen de muur en bestaat het enige verweer uit janken (zie je wel vrouw onvriendelijke bullebakken) of over de toon van het debat.
Inhoudelijk kan ze alleen maar herhalen wat ze heeft ingeprent gekregen.
Bosma moet minister worden in het kabinet PVVDBBB.
Minister van Onderwijs en Media?
@klaas24 | 27-08-23 | 12:31:
Zoiets.
Iig iemand van een partij die geen andere partijen uitsluit.Neutraal dus.
Dat hoort inderdaad de eerste eis te zijn!
Mevrouw Bergkamp haar taak was het beperken van spreektijd en het afkappen van de oppositie, nu nagenoeg het gehele kabinet de kamer verlaat zal er niemand deze faalhaas meer een handje boven het hoofd houden in de nabije toekomst en daarom kiest ook deze rat eieren voor haar geld!
Precies!
Tja als je op zo'n rotmanier in een functie gekatapulteerd bent, sta je meteen 5-0 achter. Ongeacht kwaliteiten.
Hierna heb je alle tijd om het goed te doen, of niet.
Dat noemen we positieve discriminatie. Werkt altijd perfect!
waarom nu zo'n gelijkhebberig beschadigingsstukje nog geplaatst moet worden. Het is zo wel mooi geweest.
Bosma kan zijn kans eindelijk pakken. Soms moet je wachten tot je vijanden zichzelf vernietigen.
Arib is de beste opvolger, dat lost meteen het doorschuiven van erfenissen op.
Eens, zie mijn reaguursel hierboven.
Helaas blijft Martin Bosma de beste voorzitter die we nooit zullen krijgen.
Dat vrees ik dus ook. We krijgen gewoon waarschijnlijk weer een Bergkamp-type en een koehandel bij formatie....
Hear hear.
Ik stem Bosma, zowel voor in de kamer als met de hamer.
Onzin. Er is maar één acceptabele opvolger.
Eentje die de orde kan handhaven met al die bengels in de kamer, humor heeft, te lang genegeerd is, de regels goed kent en toepast.
Succes Martin, eindelijk!
-
Sweet dreams. Martin is van de verkeerde partij dus het cordon sanitaire zal hem nooit toestaan, ook al is hij by far de beste voorzittert. Sterker nog, Bergkamp is het levende bewijs dat het aanwijzen van een voorzitter als goedmakertje tijdens de onderhandelingen leidt tot een zeer slechte invulling van dat ambt.
Ik hoop ook dat Martin het wordt maar realisme gebiedt mij er die hoop te laten varen.
@Bakkeleures | 27-08-23 | 12:49: Ik snap wat je zegt, maar de tijden zijn veranderd. Ik blijf dus hopen, zowel voor Martin als Geert.
-
De belangrijkste eigenschap van een voorzitter is gevoel voor humor, en dan kom je al snel uit bij een man.
Khadija Arib was anders een voorzitter (en vrouw) met een groot gevoel voor hunor. Zie bijv. dit artikel en kijk vooral het filmpje:
'Find my pussy' - Hierom schoten Khadija Arib (PvdA) en The
@CLoVis | 27-08-23 | 11:44:
Sorry,link is: tpo.nl/2018/03/11/find-my-pussy-hiero...
Nou ja zeg, genoeg vrouwen met gevoel voor humor. Ken genoeg vrouwen die vaak om mij moeten lachen, dus daar ga je al.
@CLoVis | 27-08-23 | 11:45: Ja, die grappige momenten met mevrouw Arib herinner ik mij nog wel... zoals zij ook een keer Baudet een Dramaqueen noemde.... vrijwel iedereen in de 2e kamer zag haar als een soort ''moedertje''... waar je ook nog mee kon lachen, dat die vreselijke VVD & D66 haar weg hebben laten gaan is onvergeeflijk.
Om dit weer recht te trekken zou zij (Arib) ergens op een kieslijst moeten staan (van welke partij dan ook) en de 2e kamer zou haar dan moeten (her)kiezen om de schofterige behandeling van haar goed te maken.
Natuurlijk, als PVV stemmer sinds 2006 zou ik Bosma een prima kandidaat vinden, maar Arib verdiend dit gewoon... en dat onderzoek naar haar meteen stop zetten.
Zelfs Dion Graus noemde haar eens de beste vrz ooit bij een interruptie, filmpje moet nog ergens op YT staan.
Gisteren Theo Maassen gekeken zeker?
REAGEER OOK