Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BBQ-nieuws: NRC rolt loper uit voor vlees-, suiker- en vettaks

"Voor voeding moet je aan meer knoppen draaien."

Met groente, dus gezond!

Zit u lekker aan de bbq-worstjes en opdrinkbiertjes voor de verregende caravan in vakantiestan? Geniet er nog maar even van, want als het aan het NRC ligt is dat binnenkort onbetaalbaar. Al die ongezonde keuzes in de supermarkt moeten we niet willen met zijn allen en daarom mag hoogleraar gezondheidsrecht Anniek de Ruijter vandaag leeglopen over het nut van meer regeltjes om de maatschappelijke kudde in de gewenste richting te leiden. "Als meer dan de helft van de volwassenen overgewicht heeft, kun je niet volhouden dat het de verantwoordelijkheid van individuen is." Oftewel, u heeft de vrijheid om uw eigen keuzes te maken, maar alleen als genoeg mensen de maatschappelijk gewenste keuzes maken. En omdat te veel mensen tegenwoordig liever te dik in de kist eindigen, stelt Anniek voor dat de overheid ingrijpt op de enige manier die ze heeft geleerd in haar studie: met meer regeltjes en wetten. De suikertaks komt voorbij en ook dat totaal onzinnige nultarief op groente en fruit wordt weer genoemd. Het is de bekende financiële zweep om u in het gezonde keurslijf te meppen. U moet en zal tenslotte gezond leven. Niet omdat de overheid u zo belangrijk acht, maar vanwege de vergrijzing en de bijbehorende zorgkosten. Uw gezondheid is een boekhoudkundige noodzaak, dus waar het afgelopen preventieakkoord grotendeels strandde in juridisch en politiek drijfzand, is deze maatschappelijke discussie verre van over. Zeker niet als mensen als Anniek aan de knoppen mogen draaien. 

Reaguursels

Inloggen

Wanneer is het nu eens afgelopen met die rare levenscultus die Nederland (en grote delen van de wereld) in zijn greep heeft.
We moeten allemaal zeker de 90 halen en alles is maakbaar.
Alles onder het mom dat ongezond leven zo duur is voor de maatschappij.
Maar met dat lange in leven blijven is er geen dokter meer te vinden die tijd voor je heeft en rijzen ziekenhuiskosten en de kosten voor medicijnen de pan uit.
Wil je eerder stoppen met leven dan mag dat niet maar je moet wel blijven betalen voor je ziektekosten.
Laat mensen in vredesnaam gewoon lekker het eten genieten dat ze lekker vinden en de dingen doen die ze leuk vinden. Gaan ze er eerder dood aan, nou en?
Scheelt weer een plek in de wachtrij voor de dokter.

Johanvb | 07-08-23 | 23:25

Laat de regering eerst maar eens uitzoeken waarom je hier veel meer voor je Unilever meuk betaalt dan in Duitsland. En waarom bedrijven hun spullen niet uit Duitsland in Nederland mogen aanbieden. Of geldt het heilige liberale dogma van de marktwerking alleen maar als het gunstig voor multinationals is?

Bigi Bana Boy | 07-08-23 | 19:41 | 2

Omdat iemand heeft beslist dat de ingrediënten en voedingswaarde in nationale taal moet. Daardoor is er vaak maar voor 2 of 3 talen ruimte. In Nederland heb je dan pech; je krijgt een Belgisch (NL, FR) etiket

Coolcnor | 07-08-23 | 20:08

Nederland heeft bijna de hoogste belastingen ter wereld. Daarnaast liggen de vastgoedprijzen hier vrij hoog, mede door faalbeleid van de overheid. Dat heeft allemaal invloed op de prijzen in de supermarkt.

Dandruff | 07-08-23 | 20:56
-weggejorist-
Veritasje | 07-08-23 | 19:20

Via Skoften.net:

“ Wesley is verslaafd aan frikandellen en eet alleen maar vlees met saus

'Wat ongezond is, dat lust ik.' Wesley eet meer dan 1000 frikandellen per jaar. Dat klinkt toch gewoon als een levensgenieter? @

www.skoften.net/skft/216495/wesley-is...

Best typisch dat zo’n jongen uit Bodegraven dan ook Wesley heet.

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:44

Binnenkort maar net weer als vroeger weer een royaal konijnenhok en kippenren in de tuin zetten.

Hentjehopeloos | 07-08-23 | 18:32

Dat wordt niet alleen tanken in Duitsland ,maar ook vlees kopen .

gerrit5042 | 07-08-23 | 17:25 | 1

De helft van mijn boodschappen komt uit duitsland. En ik woon niet aan de grens.

Urbanus_2.0 | 07-08-23 | 22:14

Plop. Das de 3de schultenbrau. En zo zuurkool met vette sju. En slagers rookworst. Als je zo begaan bent met mijn gezondheid, breng dan de btw op verse groenten uit Nederland op 0. En ook de btw op 0 van vlees van eigen bodem van boeren die geen hormonenvoer etc voeren. Plop! Tel kwijt

Noobster | 07-08-23 | 17:22 | 1

Precies! Een pond sperziebonen wordt dan vier cent (€ 0,04) goedkoper. Dan kunnen ook alle voedselbanken dicht ….

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:07

We moeten en zullen deugen. Volgende week een belerend stuk over het vernietigende effect van bbq rook en hoe d66 een wetsvoorstel gaat indienen om via subsidieregeling de warmtepomp BBQ te stimuleren.

Hetisnietaanteraden | 07-08-23 | 17:12

Laat die vega-dictators de vellen krijgen met hun gedram. Het vlees is vele malen beter en goedkoper in Duitsland.

Nederlanddraaitdoor | 07-08-23 | 17:05

Klagen over eetgewoonten van anderen is een onderdeel van een groter psychisch probleem. Dit in zichzelf is stressverhogend en bijzonder ongezond.

donkieshot | 07-08-23 | 16:55 | 3

Betalen voor de eetgewoonten van anderen is heel gewoon. Dan betaal je via je zorgverzekering, via de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zvw die wordt ingehouden van je salaris, je inkomstenbelasting

Allemaal héél vanzelfsprekend die wettelijk afgedwongen solidariteit met dikke en domme mensen.

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:50

@theo-is-dood | 07-08-23 | 18:50:
Ja, net zoals iedereen meebetaald voor die blessures van de sportende mensen.
Of voor de mensen die zo nodig hun been moeten breken op wintersport. Allemaal maar verbieden, of ze er zelf maar volledig voor op laten draaien. Ik word misselijk van types met een wereldbeeld zoals jij.

Kernkop68 | 07-08-23 | 22:08

@theo-is-dood | 07-08-23 | 18:50:
"Allemaal héél vanzelfsprekend die wettelijk afgedwongen solidariteit met dikke en domme mensen."

Laten we het eens hebben over de als vanzelfsprekend wettelijk afgedwongen solidariteit met de tienduizenden klaplopers & uitvreters uit obscure landen, die zichzelf 'vluchteling' of 'asielzoeker' noemen en die dus niet 'vluchten' naar een buurland, maar naar een klein, rijk land aan de Noordzee helemaal op een ander continent, nadat ze eerst een half dozijn andere landen op dat continent doorkruist hebben.
Gemiddeld duizend (1000) per week komen er binnen.
Duizend.
Per week.
En laten we het dan eens hebben over wat het wel niet kost om massale vrouwen- en homohaat, inclusief voor-middeleeuwse achterlijkheid, primitief machismo en gewelddadige vijandigheid naar onze levenswijze, hier binnen te halen en al die 'verrijking' verplicht bij elke burger (die daar ook nog eens financieel voor opdraait) door de strot te douwen.
Over domme mensen gesproken.
En eigenlijk heeft het niet eens met domheid te maken.
Maar veel meer met waanzin.

Peter Emile | 07-08-23 | 22:46

Ze zegt: "Mensen moeten kunnen kiezen voor ongezond eten, maar het moet ze niet worden opgedrongen." En dat is ook de k e r n van wat ze zegt. Iemand hier die het daar niet mee eens is?

Domenonredelijk | 07-08-23 | 16:25 | 5

@brie-de-penis | 07-08-23 | 17:06:
We zijn al een tijdje in het laatste stadium dat u beschrijft. Ik geloof niet dat de gezondheidszorg nog veel geld uitgeeft aan mensen boven de tachtig.

Het probleem zit ‘m bij de vijftigers en zestigers die ik dagelijks zie rondrijden in hun scootmobiel. Zwaar obees, en die dan dertig jaar lang financieel drukken op de gezondheidszorg.

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:12

Probeet maar eens een frisdrank te kopen met suiker zonder die synthetische zoetstoffen veel succes!!!

Toedels | 07-08-23 | 18:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Gezond is sowieso goedkoper. Toch kiezen mensen er voor om geld uit te geven om ongezond te leven.

Met de fiets naar de winkel -kost je minus de aanschafkosten van een fiets, dan niet zo’n duur elektrische van moof kopen hè - kost je niets en is gezonder bovendien dan de auto pakken.

In je tuintje moestuinieren ipv deze vol te leggen met tegels is goedkoper en gezonder dan naar de suup gaan voor je boodschappen. Tuinieren is sowieso gezonde inspanning en groenten zijn ook goedkoop.

Een wandeling maken om te ontspannen is beter en goedkoper dan je ontspanning in bier of wijn zoeken.

Bovendien draagt zo’n gezonde en actieve levensstijl -die heel goedkoop is- ook nog eens bij aan de algehele gezondheid waardoor ook de persoonlijke ziekte kosten laag blijven.

Ergo, zo beschouwd kun je concluderen dat dingen duurder maken dus een averechts effect heeft. Gezond leven is goedkoper dan ongezond leven zoals geschetst. Kennelijk leiden hogere kosten tot een ongezonde levenstijl.

Dus er iets anders aan de hand. Mensen laten zich makkelijk financieel verleiden. Dus ipv het leven voor mensen duurder maken moet je het de verleiders moeilijker maken.
Mensen financieel verleiden gezondere keuzes te maken zal dus een averechts effect hebben.

ratelaar | 07-08-23 | 16:12 | 3

gezonde groente en fruit zijn gewoon duur, Fiets in stad mag je blij zijn als bij terug komst hij er nog staat, niet iedereen heeft een tuin, wandeling in de stad niet echt gezond al met al onzinnig verhaal van jou en ten tweede mensen moeten vrije keus hebben in doen en laten.

speed48 | 07-08-23 | 18:07

@speed48 | 07-08-23 | 18:07:
Dat vette en domme volk betaalt fluitend een tientje voor een pak Van Nelle

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:13

@ ratelaar | 07-08-23 | 16:12 |
"In je tuintje moestuinieren ipv deze vol te leggen met tegels is goedkoper en gezonder dan naar de suup gaan voor je boodschappen."

Ik heb geen tuintje.
Maar een balkon op drie hoog.
Op het noorden.
Dus daar groeien sowieso geen tomaten, aardbeien en avocado's al helemáál niet.
Dus moet ik naar de "suup".
Met zware tassen sjouwen op m'n ouwe dag, want de linkse autohaters die deze stad besturen, hebben alle parkeerplekken in de buurt van die "suups" verwijderd of onbetaalbaar gemaakt.

Peter Emile | 07-08-23 | 23:03

Uit de klauwen gierende zorgkosten?? misschien eens beginnen met die duizenden apothekers die per maand binnenkomen gratis zorg te verschaffen. En daarna de in de zorg overbodige mgmt lagen wegsnijden.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg...

Justin_Case | 07-08-23 | 16:03 | 2

Ondertussen worden premie en eigen bijdrage steeds hoger voor een werkende Nederlander.

meneer Q | 07-08-23 | 18:39

@meneer Q | 07-08-23 | 18:39:
Die Eigen Bijdrage moet nog veel en veel hoger. En dat gratis uitdelen van scootmobielen moet ook eens ophouden

theo-is-dood | 07-08-23 | 18:52

Want gezonde voeding goedkoper maken is natuurlijk een stom idee.

frickY | 07-08-23 | 15:55

Als geklets, waar dan ook, wetenschappelijk is, dan betekent dat nog lang niet dat het verhaal ook schappelijk is. Ik zit prima op mijn wetenschappelijk verantwoord gewicht en, nu komt het ergste, eet ook regelmatig vlees en sla zelfs iets zoets niet af. Nu moet ik tot mijn schande wel bekennen dat ik dat alles wel met mate tot me neem maar toch. Prangende vraag is nu, hoe fout ben ik bezig en moet ik straks ook meer gaan betalen, omdat NRC en ene Anniek de Ruijter (familie van de hagelslag of muisjes?) dat zo graag willen?

Waar-is-niets | 07-08-23 | 15:52

Voor 1970 bestond er nog helemaal geen BTW in Nederland, die is pas in 1969 ingevoerd. De aannemer die het huis bouwde dat mijn ouders in die tijd kochten is failliet gegaan omdat ie een hele wijk aan huizen had verkocht zonder BTW, maar over de bouwkosten wel BTW moest afdragen.

Wat mij betreft wordt eerst die belachelijke ontslagbescherming voor ambtenaren opgeheven, en gaan we vervolgens het overheidsapparaat laten krimpen met 2 procent per jaar.

Hoofdelijke aansprakelijkheid voor budgetverantwoordelijke ambtenaren en bestuurders inzake de correcte besteding van publieke middelen, en daarnaast een hypertransparante boekhouding van alle overheden, zullen er vervolgens voor zorgen dat de efficientie van onze overheid met sprongen vooruitgaat, hand in hand met flinke besparingen.

Bovendien komt er een enorm arbeidspotentieel vrij voor de echte wereld, dat nu zit te slapen of nutteloos vergaderen.

Toon Emmils | 07-08-23 | 15:28 | 2

Ow ja en die BTW kan dan dus flink omlaag! :p

Toon Emmils | 07-08-23 | 15:28

Als we binnenkort geen contant geld meer hebben en we hebben een Europees id bewijs zullen ze een maximum op alles invoeren.
max 1 kilo vlees pp per week. maximaal aan brandstof per week. alcohol aan banden. noem maar op. De wet is er al om dit te kunnen doen.

zoalsikhetzeg | 07-08-23 | 15:20 | 3

Haha, 1 kilo vlees pp/week. Je maakt een grapje. Als het aan de EU ligt, wordt dat hooguit 1 kilo vlees per maand (en dan mag je nog in je handen knijpen).

FrankVeer | 07-08-23 | 15:56

75 gram per dag x7
Of misschien verplicht 2 dgn een eitje of vleesvervanger
Ze zijn de porties steeds meer aan het verkleinen
En veel gaat uit assortiment

Therrie | 07-08-23 | 16:46

In sommige verzorgings/verpleeghuizen is dat al het geval.

Toedels | 07-08-23 | 18:40

Via mijn ziektekostenverzekering betaal ik mee aan de gezondheidsklachten van obetici. Wat mij betreft betalen zij dan maar extra belasting voor ongezonde producten en gaat de belasting op gezond voedsel omlaag. Als een soort genoegdoening.

lekgoot | 07-08-23 | 15:11 | 3

Ze gaan ook eerder dood. Krijgen ze dan ook korting op hun pensioen- en AOW-premies, terwijl die van tofuvretende fitnessfreaks omhoog mogen?

Muxje | 07-08-23 | 15:14

@Muxje | 07-08-23 | 15:14:
Dat zijn inderdaad ook nadelen van een collectieve welvaartsstaat. Ik ben veel meer voor een individualistische, liberale, benadering. Collectieve verzekeringen dan hoogstens voor zaken waar je helemaal niets zelf aan kunt doen, maar voor verwijtbare omstandigheden zijn mensen zelf verantwoordelijk. Dan hoeft er ook geen gedragsbelasting op ongezonde producten, maar hoef ik via mijn ziektekostenverzekering ook niet mee te betalen voor het vreetgedrag van anderen.

lekgoot | 07-08-23 | 15:20

@lekgoot | 07-08-23 | 15:20: Geloof me, een geindividualiseerde zorgverzekering wilt u niet. In voorland USA zijn grote groepen mensen zoals u en ik feitelijk onverzekerd.. Dat gaat echt heel ver, zoals medicatie voor diabetes die simpelweg onbetaalbaar is voor iemand met een bovengemiddeld inkomen...

Toon Emmils | 07-08-23 | 15:31

We hebben in Nederland vrijwel de hoogste belastingen ter wereld, en dus ook de hoogste winkelprijzen. De gedachte dat Nederlanders door te goedkoop voedsel te dik worden is bijna net zo achterlijk als NRC.

De echt problematische obesitas zit bij de overheid. Die is veel te dik geworden en blijft dus maar nieuwe belastingen bedenken. Om de talloze lintwormen in de baantjesmachines te voeden.

Dandruff | 07-08-23 | 15:06

Jemig, de afgelopen tijd staat er bij Geenstijl bij de stijlloze promotie een 'artikel' van Grutto, de leverancier van goed vleesch.
Duurde wel even voor ik het in de gaten had dat dit dus géén reclameboodschap is!

EEnzame SchizofrEEN | 07-08-23 | 14:59

Vraag 1: Noemt NRC Handelsblad zichzelf nog steeds kwaliteitskrant?
Vraag 2: Waarom worden we eigenlijk geregeerd en voorgelicht door mensen die ons diep haten en verachten?

MAD1950 | 07-08-23 | 14:55

Groente en fruit gezond ? Was er vorige week niet een instagram miepje overleden die alleen maar groente en fruit at ?

Lebowski72 | 07-08-23 | 14:49 | 1

De vraag stellen is hem beantwoorden, je zegt het zelf: alleen maar..

Smoelensmid | 07-08-23 | 14:54

Onlangs een erg interesssante documentaire gezien van een jaar of 10 terug van de University of California, waarin beargumenteerd werd dat overgewicht al begint bij de keuzes die een moeder maakt tijdens of voor de zwangerschap:

www.youtube.com/watch?v=Of-qvDprr0w

Uiteraard zou zo'n documentaire nu niet meer kunnen (vanwege "fatshaming").

ZOMG | 07-08-23 | 14:34

Je kan altijd nog je reet afvegen met de NRC

van Dam | 07-08-23 | 14:32

Tip: begin eens met een aardige diepvries en een 5-6 tal recepten om een beetje op voorraad te koken. Maak een grote pan met 10-12 porties en vries de zaak per noodzakelijke porties in. Ontdooien door een dag tevoren in de koelkast te zetten (spaart ook nog energie). Geen kleur-, geur- en smaakstoffen. Gewoon verse producten. Dan kan je voor een aantal weken vooruit en de overige dagen dat je wel zin hebt om iets koken maak je iets simpels klaar. Het is goedkoper, lekkerder en gezonder en je hebt op de geen-zin-in-koken dagen een gevarieerde back-up. Denk aan spaghetti/macaroni saus, kip/kerry saus, goulash, groentesoep, tomatensoep, pizza's, etc. Houd je van koken/bakken? Maak dan wat lekkere dingen voor de knabbelzin: Luikse wafels, kniepertjes, kleine harde wafeltjes, pindakoekjes, mueslikoekjes. Stelt allemaal geen reet voor qua recept. Kunnen allemaal in de diepvries en.... frietjes bak je zelf (met een lekker spiegelei erop). Oh ja en rijfkoeken, natuurlijk.

rijfkoek | 07-08-23 | 14:30 | 8

@rijfkoek | 07-08-23 | 15:04: Ik wil graag de enlightment uitdaging aangaan, hierbij ben je uitgenodigd een keer mee te koken en te eten.. Een stoofpot gaat idd niet lukken , hier te huize smoelensmid wordt veel ad hoc gekookt met verse ingrediënten . Kabeljauwhaas gaat 3 minuten in de pan met boter en gaart nog even na onder een deksel, ondertussen zitten vanaf het begin de zwarte beluga linzen in de stoomoven en wordt razendsnel een winterpeen in schijven gesneden een kontje prei erbij in de pan smoren en daarna 1 minuut in de steamer.. de linzen op het bord de kabeljauw erop en de groentjes eromheen,, afmaken met de scheut witte wijn en Noilly Prat die vanaf het begin 4min hebben staan reduceren, een schep mascarpone en wat saffraan erin en afmaken 1 minuut met een klont koude boter zout peper en dresseren over de vis.. Ennn stop de tijd!! Tomaten soep hier van Alnatura een geopende pot bio blijft een maand goed een schep soep en kokend heet water uit de heet waterkraan 10 seconden scheut olijfolie en klaar deze week nog geserveerd aan vrienden en iedereen enthousiast, een beetje verneuk de massa grijp de kassa maar errug lekker , een van tevoren ingesneden en bevroren ciabatta afbreken en even 1 minuut in de broodrooster klodder boer of mooie olijfolie en smullen maar! Eigenlijk gebruik ik alleen de magnetron in de ochtend 2:30 min om de havermout met scheut slagroom en volle melk en een hand blauwe bessen om te toveren in een heerlijk ontbijt in de twee minuten gaat een schijf ananas met een halve banaan en scheut sap in de blender en dus hoppa in drie minuten samen met een espresso een verantwoord ontbijt op tafel.. ;)

Smoelensmid | 07-08-23 | 18:24

@Smoelensmid | 07-08-23 | 18:04: Respecteer je enthousiasme, maar da’s geen “gezonde verse seizoens maaltijd” maar een . . . amuse, smid.

Lubbberrtt | 07-08-23 | 18:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je het artikel leest, dan kom je ook verstandige woorden tegen.

Mongeaulie waarsguwt | 07-08-23 | 14:22

Nog 82 dagen tot aan emigratie. *aftellen doet

horsteknots | 07-08-23 | 14:19 | 6

@Louter Leuter | 07-08-23 | 16:01: Ik blijf in Nederland werken. In die zin maakt het geen fuck uit. Autorijden word goedkoper, (ik koop daar een ander ik zoek nog een bmw.! ) Gemeentelijke belasting verrekend de verhuurder. .. etc. Ik ga in NRW wonen. KLE

horsteknots | 07-08-23 | 17:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik roep het al langer, doe niet zo moeilijk over de ongezonde dingen, promoot roken en drinken, dan leven mensen minder lang en hoeft er straks geen derde van de bevolking in de zorg aan het werk, waar nu al tekorten zijn en die dan nog erger worden en bovendien onbetaalbaar....
Minder mensen is ook minder vervuiling.... win-win. En laat iedereen leven zoals hij/zij/hen wil.

Durkmans | 07-08-23 | 14:18 | 1

Ben het met u eens, liever kort en goed dan lang en ellendig

JeanDragage | 07-08-23 | 19:59

Er staat een Anniek de Ruijter op mijn examenrooster komende week. (B-rijbewijs) Laten zakken?

horsteknots | 07-08-23 | 14:17 | 3

Jazeker. Met een vette onvoldoende.

Lubbberrtt | 07-08-23 | 14:26

Nee, gewoon een gesprek mee beginnen. Ze lijkt me best aardig; dit i.t.t. de interviewer.

grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 14:36

Maar rondtuffen op de een e-bike Ipv een normale fiets is natuurlijk prima voor een gezonde levensstijl. Evenals het eten van diverse vleesvervangers waar tijdens de productie onbeschrijfelijke dingen mee gebeuren en kilo’s mysterieuze toevoegingen aan te pas komen om het product op vlees te doen lijken.

Guy_Tare | 07-08-23 | 14:09 | 1

De accu dank de kindertjes in de Congo. De vleesvervanger dankzij het verdwijnen van de Amazone. Zal niet lang meer duren voordat één of meerdere toevoegingen verdacht zullen gaan worden van zijnde "potentieel kankerverwekkend".

Louter Leuter | 07-08-23 | 14:22

Gelukkig is daar nog een beschaaft land als Duitsland en België, waar men ook supermarkten heeft.
En anders worden we allemaal Europees Parlementslid en/of EU Commissielid. Die ontvangen alleen maar en krijgen de ribeyetjes nog wel bij de lunch en het diner.

Peerkeoud | 07-08-23 | 14:05

U mag niks meer.
Alleen nog maar betalen.
Wat een kudt land is dit toch geworden.

Mark zit te Dutten | 07-08-23 | 14:02

Kratje pils, bbq pakket en reepje chocolade straks op de bon of onbetaalbaar, nieuwkomers in een ingericht huis met gesubsidieerde Miele en kinderwagen, verplicht vakantie vieren op de Veluwe in verband met peperdure vliegtaks, benzine 3 euro de liter, diesel verboten, zorgverzekering naar 200 euro p.p. en een berg belasting betalen waar je eng van wordt. Gezellig land man dit

Waakvlam | 07-08-23 | 13:57

Het enige waar je dik van wordt is teveel eten, wij eten hier al meer dan vijftig jaar alles, vlees, patat, rijst, groenten en af en toe een snack maar in normale hoeveelheden, vrouw weegt tweeënvijftig en ik zesenzestig kilo.

uisge baugh | 07-08-23 | 13:54 | 2

En we tuffen ook niet in een biertje, wijntje of een single malt.

uisge baugh | 07-08-23 | 13:56

Ik hoop niet dat u allebei onder de 1.40 bent

JeanDragage | 07-08-23 | 20:00

De oplossing voor alles, maak het duurder, lekker makkelijk.

Dik zijn wordt dus een kwestie van inkomen.
Heb je poen, dan kun je je gang gaan.
Een dikke auto, vliegen, je huis verwarmen, een uur douchen, je dik eten.

Die kant wil je toch helemaal niet op.

AdvocatusDiaboli | 07-08-23 | 13:53 | 2

Zo zit de Surinaamse cultuur in elkaar. Dik zijn is een vorm van welvaart. Een dikke kont vinden ze daar dus mooi, aantrekkelijk en interessant.

Waakvlam | 07-08-23 | 14:03

Maak het duurder is niet alleen de gemakkelijke oplossing, maar ook de bitter noodzakelijke oplossing als men de deur van ons land wagenwijd open wil laten staan.

Peerkeoud | 07-08-23 | 14:07

Vegetariërs zijn meestal nog wel te pruimen, maar die veganisten... dat zijn een partij zuurpruimen. Geen lol in het leven, niets. Wat kunnen die op de BBQ smijten? Niet eens een visje.

Louter Leuter | 07-08-23 | 13:52 | 6

Ohh die zijn juist zo lekker! mits goed bereid natuurlijk;) Maar dat geldt voor bijna alles..

Smoelensmid | 07-08-23 | 14:53

Veganisten zijn prima te pruimen als je ze maar lang genoegt gaart op de BBQ.

Abject | 07-08-23 | 15:05

@Smoelensmid | 07-08-23 | 14:19: ja een avondje kan iedereen. Waarom moeten vele langdurig veganisten dan toch aan de supplementen.

Ik kan er gewoon niet in mee. Veganisten pik je gewoon eruit in een groep. Zijn altijd die net niet gezond uitziende mensen. Altijd droge huid en gezicht, dun haar en al vroeg rimpels. Of een correlatie met andere indicaties maar weet wel zeker dat het dieet gerelateerd is.

En laten we eerlijk zijn, er gaat geen barolo of margaux open met vegan meuk. Lekker stukje entrecote it is.

Dude heb je eten | 07-08-23 | 22:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Het suiker en slachtfeest gaat harde klappen krijgen, maar er zal vast wel een subsidie klaar liggen om de extra belasting te compenseren.

I.P standing up | 07-08-23 | 13:49 | 1

Nee, dat wordt net als een AZC in een Natura 2000 gebied. Vrijgesteld van alle heffingen en regels.

Haberdoebas | 07-08-23 | 13:50

En bij de invoering van deze belasting worden de grootste vetkleppen weer geholpen met een vetbelastingtoeslag.

Febofiel | 07-08-23 | 13:49

Jongelui op elektrische fietsen en scootertjes die de generatie voor ons echt niet kon betalen op die leeftijd.
Hoe zit dat dan?
Rammen met je kadaver.

AdvocatusDiaboli | 07-08-23 | 13:49

Rijd met enige regelmaat schoolkinderen naar pretparken en als je dan ziet, hoeveel snoep die kinderen meekrijgen van hun ouders, dan kan het niet anders of wij krijgen een heuse diabetes generatie. zal het nog sterker vertellen.... tijdens een schoolreisje zat een meisje ongeveer 14 jaar vlak achter mij en ik hoorde haar vertellen ..." bammetjes van mijn moeder zojuist weggegooid en zo dadelijk naar de Mac..... eindelijk echt voedsel..... Godskolere dacht ik.... die moet straks mijn pensioen gaan opbrengen.

Karel Kruizenruiker | 07-08-23 | 13:47 | 2

en met uw "gezonde" levensstijl gaat u waarschijnlijk tot uw 100e zorgkosten en pensioenkosten genereren die op de weke schouders van de diabetesgeneratie gaan terechtkomen?

nick666 | 07-08-23 | 13:53

Dat was ruim 50 jaar geleden ook al alleen toen was er geen mac maar de lokale frietbakker

Toedels | 07-08-23 | 18:48

De hoogte van de verzekeringspremie afhankelijk maken van je bmi.
Korting geven op de verzekering als je aantoonbaar niet rookt of geen alcohol gebruikt.
Niet duurzaam geproduceerde landbouwprodukten belasten en de opbrengsten gebruiken om de duurzame landbouw te subsidieren.
Vervoer van een produkt belasten, dus hoe lokaler, hoe minder belast.
Belasten op toegevoegde suikers is een goed idee. Op vlees en vet minder.
Er valt zo veel te bedenken. Belonen van gewenst gedrag is krachtiger dan belasten van omgewenst gedrag.

zeeman73 | 07-08-23 | 13:46 | 2

Welkom in de groene heilstaat anno 2030

nick666 | 07-08-23 | 13:51

Ik denk dat we beiden niet moeten willen!

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:02

"Als meer dan de helft van de volwassenen overgewicht heeft, kun je niet volhouden dat het de verantwoordelijkheid van individuen is."

Zeker wel.
Alleen die individuen moeten goed geïnformeerd worden.
Zoals 'Wat voor rommel zit er in je eten eigenlijk'.
Wat denk je te eten versus wat eet je echt.

En daarna kunnen ze zelf kiezen.

AdvocatusDiaboli | 07-08-23 | 13:45 | 1

En dus niet met een leugenachtig nutriscore.

B.agger | 07-08-23 | 13:56

"de helft van de volwassenen"........ kijk eerst een welke helft dat is, kun je die niet als doelgroep(en) benaderen? Klinkt ook weer als een grotestad-probleem. Ik ken hier in de buurt niemand met overgewicht, nou misschien een beetje die gescheiden moeder van 8 huizen verder, maar verder?

TurpinDick | 07-08-23 | 13:44 | 1

En zelfs bij die gescheiden moeder zou het zo maar eens vocht kunnen zijn, in plaats van te veel eten.

Peerkeoud | 07-08-23 | 14:11

Mevrouw de gezondheidsjurist heeft waarschijnlijk geen mening over de verschillende additieven die door de industrie worden toegevoegd aan spullen die voor voedingsmiddelen moeten doorgaan.

Glasgow Argus | 07-08-23 | 13:44

Tuurlijk, laat de verstandige mens maar weer betalen voor die vetkleppen die het liefst de godganse dag voor de buis hangen met een zak chips.

error503 | 07-08-23 | 13:42 | 2

Knap hoeveel clichés en vooroordelen u in 1 volzin weet te proppen.

nick666 | 07-08-23 | 13:47

Een reden te meer om met de straat/buurt een clubje op te richten en eens per twee weken/ maand een vrachtwagen vol boodschappen uit Duitsland te laten bezorgen. En daar kan de overheid niks van zeggen, want we leven immers in één europa met vrij verkeer van goederen, diensten en personen.

me163komet | 07-08-23 | 13:41 | 6

@Lubbberrtt | 07-08-23 | 13:49: ja erger nog, nu gaat 1of ander bureau nakijken of dat mag . Wtf kunnen ze dat op economische zaken zelf niet. Ze hebben notabene de douane.. die steeds vaker op mijn kosten de containers door de scan laten gaan of fysieke controle komen doen . In 28 jaar nog nooit iets gevonden.

Hetiswathetis | 07-08-23 | 15:03

@Vleesverkopert | 07-08-23 | 13:47: Duitsers zie ik hier zelden in de supermarkt, die komen winkelen in Maastricht voor de gezelligheid en de modezaken en lifestyle winkels.. Ik bespaar juist heel veel in de Duitse super, en zeker op de Bio dynamische Demeter spullen die in Nederland alleen maar in speciale groentejuweliers en eco zaken te koop zijn.

Smoelensmid | 07-08-23 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Mevrouw de Ruijter kan zichzelf beter gezondheidsfilosoof noemen.
Ze fantaseert er vrolijk op los, zonder te weten of wetten en regels effect hebben.

Maken wetten en regels de bevolking wel echt gezonder?

„Dat is een belangrijke vraag voor het gezondheidsrecht, en dat vraagt om onderzoek met andere disciplines, zoals gezondheidswetenschappers. We reguleren van alles om de gezondheid te verbeteren, maar hoe meten we het effect van regulering? Eigenlijk weten we dat nog niet goed.”

entredeuxverres | 07-08-23 | 13:39

Tja ze moeten toch miljarden uitgeven voor stikstof? Dan maar geen zorg/onderwijs/huizen/etc.

knutsel_ | 07-08-23 | 13:37

Hoe zullen Timmerfrans en Bruls hierop reageren?

Keci | 07-08-23 | 13:36 | 3

Die lachen schuddebuikend.

Nuuk | 07-08-23 | 13:40

Ach, met het salaris dat zij zichzelf toebedeeld hebben merken ze er niks van al zouden de prijzen verviervoudigd worden.

me163komet | 07-08-23 | 13:43

Het is niet zo'n dom stuk, alleen deze zin al die ze uitspreekt: 'Iedereen heeft het recht om ongezond te leven. Als je dat ter discussie stelt, ondermijn je solidariteit als de basis van ons zorgstelstel.'

grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 13:36

Vroeger... nog niet eens zo lang geleden, zeg jaren 70 en 80, bevatte één cola nog tig echte suikerklontjes, bestonden echte Nederlandse (winter)gerechten vooral uit vette hap (met jus en worsss), in het algemeen bevatte lekker eten vet, en dronk men bier met alcohol. Obese mannen en vrouwen waren toen vooral in de VS te vinden.

Sindsdien zijn de suikerklontjes verdwenen, mag vet al lang niet meer (het moet licht zijn), en mag bier geen alcohol meer hebben (laat staan dat "processed food" verkocht mag worden). Desondanks nemen de buiken nemen toe.

Nu gaat de jeugd niet meer buiten voetballen en niet meer op gewone fietsen fietsen. Maar nee, aan mijn worst willen ze komen en mijn bier verbieden (ja zeg, hola dat gaat zo maar niet meer dan 25% op een kratje bier, kom zeg...). Maar we deugen wel...

Iets zegt mij dat het al dat gedeug niet helpt en er meer verboden gaan volgen.

Louter Leuter | 07-08-23 | 13:35 | 12

@Smoelensmid | 07-08-23 | 14:25:
Hoezo zijn glucose stroop en cornsyrup de verborgen suikers? Het zijn gewoon suikers en ze zijn niet "verstopt". Voorbeelden: glucose (druivensuiker, één molecuul), fructose (vruchtensuiker, een variant van de glucose), of lactose (melksuiker, ook twee suikermoleculen, ik heb geen bierbuik, ik heb een melkbuik). Gewone suiker (sacharose) is één glucose- met één fructosemolecuul.

Zetmeel is niets anders dan aan elkaar gehangen suikers. Gisten kunnen weinig met zetmeel, dus de kunst van het bierbrouwen is het opknippen van de lange zetmeelketens in vergistbare suikers (door de enzymen van de kiemen tijdens het maïschen). Daarna heb je wort dat ruwweg uit 7% fructose en glucose, 3% sacharose, 42% maltose (twee glucosen) en 11% maltotriose (drie glucosen) bevat.

PS: Details kan ik nu niet opzoeken want ik heb mijn Abriss der Bierbrauerei niet mee.

Louter Leuter | 07-08-23 | 15:13

@Louter Leuter | 07-08-23 | 15:13: fructose moet eerst omgezet worden door de lever, glucose kan direct gebruikt worden door het lichaam. Alle fructose die niet gebruikt wordt wordt omgezet naar vet en dan kan je een vervette lever krijgen, wat niet gezond is. In de HFC (high fructose corn syrup) zit fructose en dat gaat allemaal naar/door de lever.

ZOMG | 07-08-23 | 15:26

@ZOMG | 07-08-23 | 15:26:
Ja de snelle en langzame suikers. Alles wat je niet verbruikt wordt opgeslagen (in vet). Mijn neefje doet soms wel 3 a 4 (hele, halve, kwart) triathlons per maand. Als hij een vorkje mee gaat prikken moet ik voor hem 3 personen rekenen anders gaat hij met honger naar huis. Alles met mate dus.

Louter Leuter | 07-08-23 | 15:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Voor de zoveelste keer: ongezond leven bespaart juist geld voor de samenleving, omdat ongezonde mensen minder oud worden dan mensen die hun hele leven gezond leven en dan tussen hun 70e en 100e gigantisch veel zorgkosten gaan vergen. De gemiddelde kettingroker of kamerolifant is op die leeftijd meestal al gestopt met het genereren van zorgkosten.

nick666 | 07-08-23 | 13:33 | 11

@nick666 | 07-08-23 | 13:58: Dat zegt ze nergens; hoewel de interviewer daar wel af en toe hintjes naar geeft. Ze heeft het gewoon over hoe de gezondheidszorg betaalbaar te houden.
En hier eindigt ze mee: 'Waar denkt u dan aan?

„Er zijn steeds meer ouderen die meer zorg nodig hebben. Er klinken nu al waarschuwingen dat met de huidige zorgvraag in de toekomst meer dan een derde van de Nederlanders in de zorg moet werken. Misschien moeten we met elkaar meer gaan zorgen, met als gevolg minder tijd om te werken. Als we meer informele zorg verwachten, van wie dan? En gaan we die vrouwen – het komt vaak neer op vrouwen – daar dan voor betalen? Hoe dan ook moeten we de rollen voor overheid, inclusief die van de EU, en burgers herschikken.'

grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 14:13

@el burro | 07-08-23 | 13:37:?

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:51

@grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 14:13: Loop een willekeurige huisartsenpraktijk in , ziekenhuis 80 tot 90 % alochtoonse mensen van moslim afkomst. Meestal ook nog vet .

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:54
▼ 8 antwoorden verborgen

Laat de GristenUnie het maar niet lezen.

SterF... | 07-08-23 | 13:32

De moderne hoog opgeleide bakfietsouders in Amsterdam maken op de Noordermarkt en in de Appie Happie de hele week verstandige voedselkeuzen......... en dan snuiven ze zich in het weekeind helemaal van de wereld.

Pantoffelo | 07-08-23 | 13:31

Jort Kelder 26 mei 2023: "Nu al spendeert het laagste inkomensdeciel 5% van z’n besteedbare centen aan tabak, een verdubbeling sinds 2015.
De kachel staat uit, de kinderen gaan zonder eten naar school, maar de longen worden warm gehouden met het weldadige aroma van een Marlboro." (Column FD)

Net als verreweg de meeste reaguurders ben ik tegen meer meer belastingen, regulering en accijnsverhoging. Maar hoe moet het dan? Want de groep domme en dikke mensen waar het om gaat wordt nooit op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen. Geen enkele politicus durft daar iets over te zeggen.

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:31 | 2

Wordt ook lastig met Timmerschrans en Bruls elke dag op de kijkbuis.

Louter Leuter | 07-08-23 | 13:36

Maak een pakje van nu 8 euro 25 euro. (20 stuks) Maar dan ook de pakjes van nu 23 euro voor 60! stuks een euro of 90. Dan stopt men wel.

Ik rook soms ook. Maar ken toch mensen die pakjes van 23 euro per dag wegpaffen waar ik dan geen medelijden mee kan hebben.

Zalwelweer | 07-08-23 | 17:39

Waarom toch altijd die hoogleraren en consultancy bureautjes inschakelen voor veel geld. Die universele belasting uitkomst kan iedereen bedenken.

kabamer | 07-08-23 | 13:30

Vleestax.
Hoe een overheid wederom haar feiten niet kent en de burger die het uitgezette dwaalspoor niet wil volgen meteen financieel uitkleedt.

Veepert | 07-08-23 | 13:29 | 1

Doet zelf huisvarken kopen

JeanDragage | 07-08-23 | 20:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Vreemd: enerzijds vindt dit soort beschaafde mensen het een gruwel dat alles in geld wordt uitgedrukt, maar anderzijds gebruiken ze maar al te graag de financiële zweep om het volk in een gewenste richting te dirigeren. Waarom niet gewoon een beroep doen op het gezonde verstand ipv op geld?

Amsterdamsko | 07-08-23 | 13:27 | 4

Omdat het een immens groot politie taboe is om domme en dikke mesen verantwoordelijk te maken voor hun eigen - zelfveroorzaakte- problemen. Want iedereen die met een BMI van 35 in een scootmobiel zit is een zielig slachtoffer

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:33

@theo-is-dood | 07-08-23 | 13:33: Eens! eigen verantwoordelijkheid wordt amper benoemd. Iedereen is slachtoffer bekt veel beter in de media.

Pantoffelo | 07-08-23 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk naar oude filmbeelden iedereen heeft een normaal figuur. youtu.be/GCsV-c2XILo
Kijk naar iedere willekeurig stad of dorp en zie het overgewicht!

meneer Q | 07-08-23 | 13:27 | 1

Minder vreten en meer beweging, dat is het enige dat helpt. Dit zijn mensen die zeggen trek te hebben en die vervolgens genoeg aan een dagverbruik aan calorieën naar binnen proppen om vervolgens in de avond ook nog eens hun avondmaal te verorberen. Volgens mij was het tevens zo dat uit de statistiek van een aantal jaar terug naar voren kwam dat de meesten van hen allochtoon was of kwam uit een allochtone familie.

Blauwe Wafel | 07-08-23 | 13:33

De taktiek van de verschroeide aarde, nietwaar Frans Timmermans?

Acidbrain | 07-08-23 | 13:26 | 1

Yuri revenge, oh yeah!

Godmaghetweten | 07-08-23 | 13:36

"Bij roken was het de omgeving, niet de roker zelf, die een haakje voor regulering bood."
Aldus deze dame, die dus akkoord gaat met de absolute leugen over de schade die door 'meeroken' veroorzaakt zou worden. Die mythe is al járen geleden ontkracht, 'meeroken' is van geen enkele betekenis voor de gezondheid. Maar mevrouw vindt het een mooi "haakje" om de zaak aan op te hangen.
Enfin, dit is de zoveelste voorstander van overheidsbetutteling en sturing van de burger.
Ik zou niet graag alle liefhebbers van staatsdwang de kost geven, want het wemelt ervan. Vooral ter linkerzijde, waar we ook deze professor ongetwijfeld moeten positioneren. Zal wel een D66 of GL stemmer zijn.

KeesBruin | 07-08-23 | 13:26

Bemoei je lekker met uw eige, kudt!
(Kroket in smoothie gooien doet)

VP732 | 07-08-23 | 13:24

Gewoon een weegschaal voor fastfood bedrijven zetten zoals McDonalds. Weeg je meer dan x niet naar binnen. Extra belasting op overgewicht bij vliegen. Extra belasting op zorgverzekering. Waarom moet een slank persoon betalen voor die dikke walvissen?

Is dit nog nieuws? | 07-08-23 | 13:21 | 3

Helemaal EENS! Vliegticket voortaan per kilo afrekenen!

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:34

@theo-is-dood | 07-08-23 | 13:34:
Nee hoor. Nergens voor nodig. Als je niet in de stoel past, moet je maar twee, of drie stoeltjes kopen.

Louter Leuter | 07-08-23 | 15:27

@Louter Leuter | 07-08-23 | 15:27: Of reizen met een vrachtvliegtuig.

Zalwelweer | 07-08-23 | 17:34

In het artikel komt het woord vlees precies NUL keer voor, misser van geenstijl om hier ophef over te maken.

MrTee | 07-08-23 | 13:21

Hier zitten de slachtoffers :
www.facebook.com/groups/4281932413813...

De Facebookpagina over Ozempic, een afslankpil van Novo Nordisk. Eenieder op die facebookpagina ziet zichzelf als een slachtoffer. Immers als je slachtoffer bent, dan krijg je je geneesmiddelen en maagverkleining vergoed door de zorgverzekeraar.

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:19

Als ik de tegels zo lees is er nogal wat fatshaming. Terwijl echt veel mensen weinig aan overgewicht kunnen doen. Bijv. 600.000 mensen in Nederland hebben slaapapneu. Bekend is dat dit leidt tot (forse) gewichtstoename vanwege hormonale verstoringen, 400.000 mensen in Nederland hebben te maken met een traag werkende schildklier. Zelfde resultaat. Gewichtstoename. Ik ben langzamerhand ervaringsexpert op beide gebieden. Zeer strikt dieet en veel beweging en evengoed 120 Kg. Wees een beetje liev, het is lang niet altijd eigen schuld.

sheepyshepherd | 07-08-23 | 13:19 | 13

ik heb slaapapneu en ben ruim 20 kg afgevallen. Het kost moeite. Maar het levert veel op. Het is werkelijk een rugzak van 20kg die je afwerpt, 24uur per dag. Moet je eens doen.

doitdoit | 07-08-23 | 16:38

@Schoorsteenveger | 07-08-23 | 15:45: Obesitaskliniek weet weinig van slaap apneu. Ben er geweest, is er erg droevig gesteld met kennis. Ontkennen dat apneu een op hol geslagen hormoonhuishouding oplevert met een scala aan verwante kwalen. Sowieso is er buiten de patiëntenvereniging en een aantal betrokken doctoren weinig kennis en wordt er erg makkelijk over gedacht.

sheepyshepherd | 07-08-23 | 18:40
▼ 10 antwoorden verborgen

2 appels: 3 euro. I rest my case

rexmundi666 | 07-08-23 | 13:18

Damn, laatste keer dat ik keek was dit nog steeds Nederland en niet Noord-Korea.

Conan de Rabarber | 07-08-23 | 13:14 | 3

Je hebt een schoonheidsslaapje van 25 jaar gedaan.

TheseDays00 | 07-08-23 | 13:22

Gelukkig rabarber al een tijd gezond.

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:46

Maak dan op zijn minst het gezonde eten goedkoper

petrucci | 07-08-23 | 13:14 | 11

@petrucci | 07-08-23 | 13:22: hangt er vanaf wat u kiest. 1 week vooruit alles inladen bij AH zal lastig worden, maar vaak is een Lidl of Dirk in veel opzichten goedkoop. Ik weet niet precies wat u allemaal door uw gerechten gooit maar een week fastfood / afhaal (ook astronomisch duur) is voor mij veel duurder dan een week thuis eten. Vooruit, dan wel 1x in die week soep in zak of uit een blik maar dat is relatief nog gezonder

Kartelmaster2000 | 07-08-23 | 13:26

@Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:45: Alleen is het aanbod zo skeer, geen Venkel geen onbewerkte courgette en aubergines geen tomaat geen winterpeen geen spitskool geen schorseneren geen pastinaak geen bosui geen komkommer en sla. en helaas vaak wel voorbewerkt en met room en of smaakmakers erin. Het is wat het is he;)

Smoelensmid | 07-08-23 | 17:40
▼ 8 antwoorden verborgen

De NRC gaat er denk ik vanuit dat er een correlatie is tussen BBQ en PPV-stemmers. Binnenkort worden ook witte sokken en badslippers 5 keer zo duur.

skoftig | 07-08-23 | 13:13 | 1

Die van Adidas he!

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:35

Anniek wil natuurlijk dolgraag het dieet van Saloth Sar invoeren. Ze heeft alvast steun van Paul Rosenmöller!

HoogToontje | 07-08-23 | 13:12

‘Je mag ongezond leven, maar het moet je niet worden opgedrongen’
Tja, wordt het je opgedrongen? Dacht van niet. Je wordt ertoe verleid, of je doet het uit gewoonte, of omdat je het geld niet hebt om gezond te leven.
Maar de stelling op zich, daar kan ik het volledig mee eens zijn. Niets moet je worden opgedrongen, ook ongezonde leven niet. Maar gezond leven, moet je dat dan wél worden opgedrongen? Want dat is namelijk waar deze hooggeleerde dame expliciet voor pleit.
Wat als ik de stelling een beetje verander en die vervolgens aan haar voorleg?
‘Je mag gezond leven, maar het moet je niet worden opgedrongen’
Wat gaat ze dan zeggen? Dat wat zij voorstelt eigelijk helemaal geen opdringen is? Nou, dan mag zij mij uit komen leggen wat dan wél opdringen is, en hoe zij vol kan houden dat ongezond leven ons wordt opgedrongen en dat de maatregelen die zij voorstelt geen opdringen, geen afdwingen betekenen.
Maar ik heb een veel groter bezwaar tegen hoogleraren die menen dat ze de moralist uit kunnen gaan hangen. Ze mag zeggen wat ze als gezond beschouwt en wat als ongezond, ze mag met feiten komen, met cijfers, ze mag desnoods aanbevelingen doen, maar het is niet haar taak om ons, argelozen te bevoogden, noch om de politiek te manen ons te gaan bevoogden. Dat is niet aan de wetenschappen.
Wat mij betreft mag er wel eens een debat op niveau worden georganiseerd waarin eens helder gesproken wordt over de vraag wat nou eigenlijk tot het takenpakket van de wetenschappen behoort en wat niet. Die Scheerder is er ook zo een. Die kom je in spotjes tegen waarin hij de ouders maant om hun kinderen geen alcohol te laten drinken. Is helemaal niet zijn taak. Hij mag met cijfers komen, met keihard onderzoek waaruit dit of dat blijkt, en dan is het vervolgens aan de samenleving om daar dit of dat mee te doen, of er helemaal niks mee te doen. Wetenschappers zijn geen moralisten, geen priesters, dominees, rabbijnen of imams, geen sekteleiders, geen politici, geen beleidsmakers, maar ambachtslieden die onderzoek doen en theorieën formuleren die zo goed als het kan de feiten verklaren. Verder moeten ze zich nergens mee bemoeien.

Schoorsteenveger | 07-08-23 | 13:12 | 7

Een bepaalde groep wetenschappers is inmiddels ook activist. (En noemt zich – ten onrechte – nog steeds wetenschapper).

LD69 | 07-08-23 | 14:25

@grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 14:07:
Ik was inderdaad een beetje erg snel met mijn reaguursel. Moet ik mee oppassen. Op z'n minst de kop goed lezen en één alinea doornemen. Komt omdat ik me mateloos erger aan wetenschappers die de moralist uithangen. Dat zie je steeds meer, van die onheilsprofeten.
Hier is inderdaad geen wetenschapper aan het woord maar een jurist. Heb het stuk nu wél gelezen, en vind toch wel dat ze aardig om de hete brij heen weet te draaien als het gaat om de vraag of je dingen moet gaan verbieden.
"Het recht kan soms een ingang bieden voor verandering, maar niet zonder maatschappelijk bewustzijn." Daar moeten we het dan mee doen. Tussen de regels door lees ik dat ze het best wel ok vindt om via wetgeving, via geboden en verboden, de strijd aan te gaan met de verleidingen.
"Hoe kun je spreken van keuzevrijheid als 80 procent van het voedsel in de supermarkt ongezond is? In het gezondheidsrecht gaat het steeds over de balans tussen paternalisme en autonomie."
Daar komt de aap toch wel een beetje uit de mouw. Wat ze zegt is dat als 80% iets kiest wat volgens de wetenschappers een verkeerde keuze is, je zomaar mag besluiten dat het geen vrije keuze is geweest. Een keuze is enkel een vrije keuze als het een 'goede' keuze is.
En wat is dan de balans tussen paternalisme en autonomie? Kun je meten hoe paternalistisch de macht mag zijn? Dat is toch echt zoiets als moeder die vroeger zei als ze met de lepel levertraan richting je mond ging "het is voor je eigen bestwil". Koude rillingen krijg ik ervan, van alleen al het idee dat zulk een balans mogelijk is of zelfs wenselijk. "U bent autonoom, voor zover wij dat voor u wenselijk vinden".
Ben benieuwd hoe mevrouw denkt over het verschijnsel "gender positive clinic", waar voor haar terzake de balans ligt tussen paternalisme en autonomie, en vooral vanuit welke hoek je je dan wél paternalistisch mag opstellen en vanuit welke hoek niet. Is het enkel de overheid die paternalistisch mag zijn, of zijn het wetenschappers, of instituten, universiteiten, stichtingen?

Schoorsteenveger | 07-08-23 | 14:50

@grietmetgroenefiets | 07-08-23 | 14:07: Ik combineer het gewoon. Rokend en drinkend parachutespringen. Is prachtig. Als de sigaret op is aan het koordje trekken en hopelijk sta ik dan niet in de fik. /s

Zalwelweer | 07-08-23 | 17:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Best byzonder dat dit steeds terugkomt, want naar mijn weten gebeurt dit al jaarlijks. 's Kijken. Ha. Verhoging belasting op frisdrank. Vanaf 1 januari 2024 gaat de belasting (de zogenoemde verbruiksbelasting) op alcoholvrije dranken, zoals frisdrank en alcoholvrij bier omhoog. Deze dranken worden dan duurder, zodat mensen eerder kiezen voor gezondere dranken, zoals water. Tarief per 100 liter in 2022 was € 8,83 en per 2024 € 26,13. Da's best veel meer in nog geen 2 jaar. Maar, strikt genomen is het idd geen suikerbelasting, want zo wordt het niet genoemd.

Suiker is daarnaast al over de kop dit jaar en kost nu zo'n € 800 euro per ton, waar dat eerst € 400 was. Is dus al voldoende duurder geworden.

NerdAlert | 07-08-23 | 13:11

Iemand die er voor kiest om in een caravan te gaan slapen, worsten op een bbq te grillen en daarbij bier te drinken, heeft veel grotere problemen in het leven. Om Sigrid Kaag te citeren: "wat zijn dat voor een soort mensen?"

Red shirt | 07-08-23 | 13:11 | 5

@_pacman_ | 07-08-23 | 13:13: Samogon is meestal van betere kwaliteit dan wat Gall & Gall verkoopt. En onze zoon is vrijgesteld van mobilisatie en woont en werkt, na in FR zijn uni te hebben afgemaakt, in Amsterdam. Ik woon en werk nog steeds deeltijd in Moscow. Het regime in RU is schaamteloos, dat klopt. Ik kan u vertellen dat de wereld buiten Europa overal een grote bende is.

Red shirt | 07-08-23 | 14:26

@Red shirt | 07-08-23 | 14:26: Groter dan in Nederland? Of spreekt u niet over ons oude kabinet. We gaan het zo te voortduren krijgen. Ze gaan allemaal weg, maar helaas niet direct.

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Het Suikerfeest mag wel blijven toch?

MorgenEenAnder | 07-08-23 | 13:10 | 2

Ja, ook andere cultuur dingen zoals kapsalon.

Flightless bird | 07-08-23 | 13:13

Ja ho even, u eet ook 1x per jaar een snack bij de Febo!

Kartelmaster2000 | 07-08-23 | 13:28

Naast metrostation Melanchtonweg Schiebroek recht tegenover schoolingang Melanchton scholengemeenschap een Frites car met alles wat je kunt bedenken lekker maar super ongezond, in de omgeving allemaal lunchpakketjes die worden weggeflikkerd.
Nog mee voorbeelden noemen?
Wat gaat hier nu mis en ging er voeger ook goed mis.
*zin in broodje kroket krijgt schuine onderdanige blik op vouw Aardv@rk werpen doet*

aardv@rk | 07-08-23 | 13:09 | 4

Broodje kroket is gezonder dan broodje kaas, zoek maar op, laat maar zien aan vrouw Aardv@rk.

osolemio | 07-08-23 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

Ongezonde gewoontes leiden toch tot minder vergrijzing?

Harry.Langezwaal | 07-08-23 | 13:09 | 1

Tegenwoordig kunnen ze mensen met Diabetes type II een aardige lange tijd laten doorademen, vroeger was je lot vrij snel bezegeld als je die ziekte ontwikkelde.

_pacman_ | 07-08-23 | 13:10

Links blijft ten alle tijden totalitair in het denken.

richardsp1 | 07-08-23 | 13:07 | 1

Enge mensen. Zijn tegen vrijheid.

ChalinaRosa | 07-08-23 | 14:12

Dikke mensen nemen het meeste co2 mee in hun graf. Als ze die zouden wegspoelen zou al het vet als co2 in de lucht worden uitgestoten.
Elke vetklep is zo 100 kilo co2 die tijdelijk buiten de atmosfeer word opgeslagen.
Extra toetjes en big Macs voor het bejaardentehuis en een verbod op crematie.

PipoClownde | 07-08-23 | 13:05

In Nederland moet alles altijd ingewikkeld. Terwijl het ook anders kan. De gehele distributie van levensmiddelen nationaliseren en de verdeling daarvan in staatssupermarkten. Even inloggen met je Digid en ieder krijgt zijn deel.

En bij positieve resultaten (via de jaarlijkse gezondheidscontrole en fitheidstest, want meten is weten) komt u met kerst in aanmerking voor de Barbara Baarsma Bonus: een overheerlijke vegetarische versnapering voor het hele gezin!

Duwbak_Linda | 07-08-23 | 13:04 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind het eigenlijk wel een prima idee. Kan ik rustig in de wetenschap dat ik zelf voor mijn eigen extra bijdrage aan de zorgkosten heerlijk kan eten wat ik wil en ongegeneerd een buik mag hebben zonder dat elke kloothommel me verwijtend aankijkt wat ik de samenleving wel niet kost. Ik zeg doen, nu! Ik spek de kas wel.

watissur | 07-08-23 | 13:02 | 1

Tot je buiten je eigen schuld om ernstig ziek wordt…. Iets in je genen bijv.

richardsp1 | 07-08-23 | 13:09

"Ieder jaar krijgen 12.000 mensen in Nederland een maagverkleining. De operatie wordt vergoed door de basisverzekering, als patiënten zwaar overgewicht hebben."

pointer.kro-ncrv.nl/succes-maagverkle....

De medische maffia heeft met succes de vreetzucht van domme dikke mensen tot een medisch probleem gemaakt. En als iets een medisch probleem is, dan rinkelt de kassa bij de ziekenhuizen en specialisten. De rekening wordt vervolgens doorgeschoven naar de zorgverzekeraars en de belastingbetaler.

Als je zo ver bent dat je door je hoeven zakt, dan moet je minder eten! Kortom stop met het vergoeden van medische ingrepen en afslankpillen.
Zie: Novo Nordisk's pill is an oral version of semaglutide, the active ingredient in the company's blockbuster weight loss injections Ozempic and Wegovy.

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:01 | 4

Die arme mensen hebben het al zo zwaar en kunnen er niets aan doen want de diëtist zegt dat het vooral psychisch is.

gestoptmetroken | 07-08-23 | 13:16

@_pacman_ | 07-08-23 | 13:05: en bij complicaties krijgen ze naar Amerikaans model verslavende pijnstillers toegedient. Zijn ze dan eenmaal verslaafd, dan kunnen de psychologen aan het werk.

Bald_Gefkens | 07-08-23 | 13:17

@_pacman_ | 07-08-23 | 13:05: Dat is zo. De meeste mensen met morbide obesitas worden naar een voedingskundige gestuurd en mensen met bijvoorbeeld een alcoholprobleem naar een afkickkliniek. Dat is raar. Mensen met morbide obesitas horen ook in de verslavingszorg thuis en niet in de leefstijlclubjes.

osolemio | 07-08-23 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Binnenkort voor de drank en peuken maar weer eens een korte vakantie naar Luxemburg plannen

de visser | 07-08-23 | 13:01 | 1

Vergeet je brandstof niet

Karel Kruizenruiker | 07-08-23 | 13:32

In een bejaardentehuis vindt je nauwelijks dikke mensen, die zijnof afgevallen of al dood tegen de tijd dat ze daarheen moeten/kunnen.
Timmermans en Bruls bijvoorbeeld, zullen het mogelijk niet halen.
Ik maak me meer zorgen om veel te dikke kinderen, die zullen problemen hebben op school en in carriere.

Ray Skak | 07-08-23 | 13:00 | 1

Kijk eens rond op straat en de supermarkt. Dan zie je dat dikke ouders ook dikke kinderen hebben. En weet je wat nog meer opvalt, dat ze altijd junkfood lopen te eten!

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:03

Het probleem erkennen is de eerste stap om het aan te pakken. Maar alles proberen op te lossen met rare belastingen is geen oplossing.

Draak uit Brabant | 07-08-23 | 13:00 | 1

Anniek flikkert alles en iedereen op de zelfde "overgewicht" hoop en noemt dat dan studie/onderzoek. Er wordt helemaal niets erkend.

Hoeveel van die meer dan 50% heeft een gevaarlijke vorm van overgewicht?
Bij hoeveel procent heeft het overgewicht een erfelijke dan wel medische oorzaak?
Bij hoeveel procent gaat het om niet veel meer dan de jaarlijkse vakantie of kerst kilo's die er met wat inspanning na verloop van tijd ook weer af gaan?
Bij hoeveel procent kun je aannemen dat het overgewicht niet tot zorgvraag zal leiden?
Hoeveel procent valt onder de verschillende obesitas varianten te categoriseren?

normanius | 07-08-23 | 13:20

Aan de grens staan de handelaren al in hun handen te wrijven als er nog meer Nederlandse klanten komen.

jan huppeldepup | 07-08-23 | 12:59

En zo tikt de Westerse samenleving anno 2023: via media wordt langzaam maar zeker angst geschuurd door de zoveelste crisis met doemscenario te creëren, totdat de tijd rijp is om dàtgene te doen, waar het van het begin af aan om te doen was: méér belastingen en meer controle. Dat over de oorspronkelijke “crisis” onmiddellijk daarna vrijwel niet meer gesproken wordt is dan natuurlijk vanzelfsprekend. Op naar de volgende belastingverhoging. Wat gat de volgende “crisis” zijn? Gladiator tips op een tweede pandemie.

Gladiator Fap | 07-08-23 | 12:56

Ik ben prima geïntegreerd in deze woke kaste. Mijn biertje heet dan opeens een gersten-hop smoothie. Worst flink marineren in een goed kruidenmengsel en dit wordt een kruidenstengel. En een Weizen biertje wordt tarwemelk.

Klaagbaan | 07-08-23 | 12:56

Zodra Frans I als Paus van de lage landen zal worden aangesteld namens de Moloch van Europa zal hij NRC verbannen voor deze ketterij.

Kartelmaster2000 | 07-08-23 | 12:53

Verplicht een BBQ diploma voor al die mannen die de rest van het jaar water kunnen laten aanbranden, maar 's zomers met een paar flessen bier in derlui mik kip van buiten zwart blakeren en van binnen nog bevroren laten, onder het brallen van zinnen als " barbecueën is mannenwerk!"

* huiverend naar carcinogeen grillrooster op foto kijkt *

Kapitein Sjaak Mus | 07-08-23 | 12:53 | 3

Inderdaad helaas vaak aan het einde van de avond al minstens 1x op de wc...

Kartelmaster2000 | 07-08-23 | 12:54

Zet jij je tanden altijd in het rooster Kapitein? Nog van de generatie "houten schepen en stalen mannen"?
Voor de rest wel eens dat er teveel bbqtokkies zijn. Ook hier is een goede voorbereiding en geduld een schone zaak.

Klaagbaan | 07-08-23 | 12:58

Maak gewoon twee wetboeken, één voor in de stad en één voor buiten de stad. Al die gekke fratsen stoppen ze maar in het binnenstedelijke wetboek.

Zoelense Hobbyboer | 07-08-23 | 12:51 | 1

Goed idee.

ChalinaRosa | 07-08-23 | 14:18

Ondertussen is er voor elke afwijking of gekte wel een hoogleraarschap.

FrankVeer | 07-08-23 | 12:49

UvA check, Clara Wichmann check; dan wordt je geen hoogleraar vanwege intellectuele capaciteiten maar alleen als je een deug believer bent. Verhaal rammelt aan alle kanten. Kijk naar Rusland waar de wodka drinkende kerel voor zijn zestigste gewoon omvalt met een stilstaand hart. Buitengewoon goedkoop voor het zorgstelsel. In Nederland worden gezonde mensen oud met daarnaast een flinke rits ouderdomskwalen. Zeer duur voor het gezondheidsstelsel. Veel medicatie, een keer een nieuwe heup, gehoorapparaat, ouderdomssuiker etc.
Een overheid die zich meer en meer dwingend opstelt achter de voordeur van de burger is gewoon een dictatuur maar daar voelen UvA wokkels zich buitengewoon thuis.

Klaagbaan | 07-08-23 | 12:49 | 4

@theo-is-dood | 07-08-23 | 13:04: en alles wat met een bootje komt binnen dobberen krijgt gratis zorg... moet ergens van betaald worden.

Bluto Blutarsky | 07-08-23 | 13:21

@theo-is-dood | 07-08-23 | 13:04: Hoe zat het ook alweer met de administratiedruk in de zorg? Elke punt en komma moet verantwoord worden voor de zorgkostenverzekeraars. Hoeveel miljarden aan manuren worden daaraan verspild.

FrankVeer | 07-08-23 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Anniek de Ruijter ziet er gebruind uit. Weet ze niet hoe slecht de zon is voor je huid? Het zou goed zijn als de overheid gaat bepalen waar Anniek naartoe op vakantie gaat om dit te voorkomen. Het bruinen van je huid is het beschadigen van je huid. Anniek kan die verantwoordelijkheid duidelijk niet aan dus moet de overheid ingrijpen.

Tarak | 07-08-23 | 12:49 | 1

+1!

HoogToontje | 07-08-23 | 12:55

"Als meer dan de helft van de volwassenen overgewicht heeft" Laat ik daar nu helemaal niets van geloven. Ja, als je in een allochtonenwijk rondloopt dan heb je kans om de 50% rond te zien lopen. Zij wil die mensen haar plannen toch niet aandoen? Hebben het al zo zwaar met al het racisme en de discriminatie. En is dit niet fat shaming? Ik denk dat bij die wetenschap columniste van de VK de stoom nu uit de oren komt want haar overgewicht is haar vrije keuze, heb ik begrepen

forecastle | 07-08-23 | 12:48 | 2

Wellicht interessant om die Asjha (?) Tuinbroek in discussie te laten gaan met deze hoogleraar. 'ns Kijken welke deugreligieus het gaat winnen.

FrankVeer | 07-08-23 | 12:55

Schaap is vrijgesteld van de regelingen om thuis slachten te voorkomen.

Joffri | 07-08-23 | 12:56

Een maatschappij van have en havenots. Daar gaan ze voor. Niks samen strijden voor een beter leven maar pure afgunst met als uitwerking dat de ander minder heeft. Wie zijn toch die mensen?

Deflatiemonster | 07-08-23 | 12:48 | 3

==Dagelijks hangt één op vier mensen uit de sociaal- economisch laagste klasse aan het nicotine-infuus, meldt het Trimbos Instituut, tegen één op tien voor de beter gesitueerden. Zware gebruikers van shag en sigaretten – meer dan vijftien saffies per dag – bevinden zich doorgaans in de catacomben van het inkomensgebouw.++
UIt de column van Jort Kelder in het FD.

Net als het bovengeschetste probleem van roken, is ook overgewicht een probleem van veelal mensen die alle vijf de Toeslagen ontvangen. Hoe moet je die mensen overtuigen om gezonder te leven?

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:08

Groenten goedkoper maken.
Zou dat ook kunnen?

Mongeaulie waarsguwt | 07-08-23 | 12:48 | 7

@theo-is-dood | 07-08-23 | 13:10: De werkelijkheid is dat mensen ook nog eens de steel van de stronk weggooien, terwijl daar nu juist zoveel goeds inzit, gewoon lekker brunoise snijden met een wortel en in de olijfolie garen .. gezond eten voor nop. en geld over voor chipje zo gaat dat hier;)

Smoelensmid | 07-08-23 | 13:20
▼ 4 antwoorden verborgen

De z.g. democratische overheid wil als een rupsje nooit genoeg immer meer invloed vooral achter de voordeur!

william7055 | 07-08-23 | 12:47

Gewoon beginnen met alle fast food vlees vegan maken. Dat voer is zo beroerd dat je toch niet proeft of er rund, rat, sprinkhaan of soja in je big Mac zit.

Grumpy_Old_Ed | 07-08-23 | 12:47 | 5

@Joffri | 07-08-23 | 12:58: vroeger was er geen slachtafval. Ieder stukje leverde een voedzaam gerecht op. Klassiekers als zure zult, bloedworst, uierboord, varkenspoot. De ingewanden keurig in een zakje bij de hele kip (filet is voor mietjes) En in het extreemste geval hondevoer

Grumpy_Old_Ed | 07-08-23 | 13:03

@Grumpy_Old_Ed | 07-08-23 | 13:03: google eens "separatorvlees". Bedenk dat de karkassen eerst weer in de vrachtwagen worden gekieperd om bij een gespecialiseerd bedrijf te worden ontdaan van de laatste restjes.

Joffri | 07-08-23 | 13:18

@Joffri | 07-08-23 | 13:18: En dat karkasvlees komt zoals ik laatst op tv zag ook nog eens in grote diepgevroren blokken uit het buitenland, Nederland is echt het afvoerputje van de voedselketen met de separatorvlees bbq worstjes.

Smoelensmid | 07-08-23 | 13:22
▼ 2 antwoorden verborgen

U heeft geen medisch aantoonbare "ja maar, mijn schildklier"-verklaring of andersoortige verklaarbare reden ? U wenst als een amorf, volgevreten varken door het leven te gaan ? U heeft de bestelvoerbezorger onder een sneltoets zitten ? Allemaal uw goed recht hoor, daar niet van. Dan wel graag extra premie ziektekosten betalen i.c.m. achteraan in de rij qua zorgwachtrij. Zelfde geld voor rokers.

Grijskijkert | 07-08-23 | 12:46 | 9

Ik ben dik. Ik heb diabetes type 2 en hoge bloeddruk. Daar slik ik medicijnen voor die samen voor een jaar nog niet een derde kosten van wat ik aan eigen risico en ziektekostenverzekeringspremie ieder jaar moet aftikken. Meer ziektekosten heb ik niet. Krijg ik dan geld terug? Nee zeker?

Mbovenka | 07-08-23 | 14:08

@ChupaChupa | 07-08-23 | 12:56: Krijg ik dan geld terug? Leef gezond, eet gezond, klein probleempje moet 5 kilo aankomen. Lukt redelijk. En betaal de jackpot aan ziektekostenverzekering.

ChalinaRosa | 07-08-23 | 14:27

@Mbovenka | 07-08-23 | 14:08: eh nee. U betaalt niet alleen voor uzelf. Zo werkt dat nou eenmaal bij verzekeringen.

ChupaChupa | 07-08-23 | 19:34
▼ 6 antwoorden verborgen

Zorgkosten?
Elke week ca. 1000 zorgbehoevenden erbij...

Verderkijkert | 07-08-23 | 12:45

Weet je welke Josef Vissarionovitsj en welke Benito ook graag aan alle knoppen draaiden?

J.P.Drapeau | 07-08-23 | 12:45 | 3

Weet je wie er ook geen vlees at?

Grumpy_Old_Ed | 07-08-23 | 12:48

@Grumpy_Old_Ed | 07-08-23 | 12:48:
En ook graag aan alle knoppen draaide?
En bovendien een bijzonder slechte gezondheid had, en verslaafd was?

Nuuk | 07-08-23 | 12:54
-weggejorist-
Blaffendehond | 07-08-23 | 12:44 | 2

Ach, zodra deze UVA dame doorheeft welke doelgroep 1x per jaar juist zo veel mogelijk suiker eet en welke groep er vaker overgewicht heeft en rookt, horen we binnenkort minder over. Laat maar blaten voor de linkse parochie.
longreads.cbs.nl/integratie-2020/gezo...

MediastadInwoner | 07-08-23 | 12:44

Koolhydraten, vetten en eiwitten die heb je in een gezond dieet nodig. Hmmm, waarom hebben vega(tarie/nist) toch altijd extra vitaminen en voedingssupplementen nodig.

Hellsmurfje | 07-08-23 | 12:43 | 5

@_pacman_ | 07-08-23 | 12:45: Waarmee bewezen is dat de dame vooral een mentale aandoening had. Ongetwijfeld triest voor de nabestaanden maar "davon geht die Welt nicht unter".

Grijskijkert | 07-08-23 | 12:50

En ze zien ook altijd zo bleek

Hapselaar | 07-08-23 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien wil ik de 90 niet halen en doe ik mijn best omdat vooral niet te doen. Als ik op mijn 67e dood ga ben ik een vriend van het pensioen fonds en hoever mijn kroost geen mantelzorgertje te spelen als ik straks ziek, zwak, misselijk en of dement ben. Gezien het huidige ouderen beleid, kan je maar beter de eer aan jezelf houden.

JeanDragage | 07-08-23 | 12:43 | 2

Dat is nogal een boude bewering, net 68 geworden ,na TBC drie keer gemene kanker een niertransplantatie en 24 x huidkanker achter de rug te hebben, hoop van gansche harte 90 en ouder te mogen worden, hoge leeftijd is een geschenk dat ik niet terug geef.. mijn moeder werd dikke negentig en was zonder medicatie fit. Ere wie ere toekomt.

Smoelensmid | 07-08-23 | 13:06

Met 9.000.000.000 mensen (and counting) is de huidige vleesconsumptie natuurlijk niet vol te houden. Zéker niet als je als mensheid je verantwoordelijkheid wil nemen tegenover de dierenpopulatie.

Zenzeo | 07-08-23 | 12:43 | 6

We moeten wel vlees blijven eten, anders nemen de koeien en varkens de wereld over. Het is eten of gegeten worden.

John McClane | 07-08-23 | 12:47

Gezeur. Vlees maakt niet dik.

Is dit nog nieuws? | 07-08-23 | 13:26

@John McClane | 07-08-23 | 12:47: En zo is het. Yippiekayee enz.

Hetiswathetis | 07-08-23 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Flikker op. Maak die taks maar BMI-afhankelijk dan.

plaatjesdraaiert | 07-08-23 | 12:42 | 6

@Hellsmurfje | 07-08-23 | 12:44: Fair enough, maar is er een betere metriek die er voor zorgt dat gezonde mensen buiten schot blijven dan?

plaatjesdraaiert | 07-08-23 | 12:48

@JeanDragage | 07-08-23 | 12:45: Niemand is zwaar 'gebouwd', het is altijd een gevolg van je beweging en eetpatroon. Degenen die een hoge BMI hebben, maar fysiek verder gezond zijn, zijn sportschool-types met veel spieren. BMI kijkt puur naar je gewicht, niet naar de samenstelling van spieren en vet (en spieren zijn zwaarder dan vet). Overigens is het vetpercentage een betere maatstaaf, tot zo'n 25% voor mannen, en 35% voor vrouwen.

Festen | 07-08-23 | 12:58

@JeanDragage | 07-08-23 | 12:45: Zwaar gebouwd ? Kan natuurlijk.

Opmerkelijk blijft dan wel het beeld van een vetklep (m/v/of dinges) die routineus "we weten allemaal dat dit echt niet gezond voer is"-vreten naar binnen prakt. Of zo'n meubel in een electrische rollator (met een reedt die in kwabben over het forse zadelt blubbert) met een mandje vol frituurmeuk of diepvriespizza

Ben je zwaar gebouwd en/of heb je (genetische) aanleg (aka Het Syndroom van Frenske) ? Prop jezelf dan niet vol. Want "een overdaad aan vet en cholesterol, verlaat niet in z'n geheel het lichaam via je hol".

Grijskijkert | 07-08-23 | 13:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Overheden dienen zich te onthouden van inmenging in de 'lifestyle' van mensen - en het is ook van de compleet gekke, dat de dociele, murw geslagen Nederlandse burger dit nog langer toelaat.
-
Welvaartsziekte? Zélf voor opdraaien. Ongezonde vorm van Mediterraan voedingspatroon? Zélf voor opdraaien. Roken? Zelf voor opdraaien. Zuipen? Idem.
-
Begin maar eens met het inkopen van lespakketten over de eigen gezondheid, in plaats van over Ramadan en slavernij.

bisbisbis | 07-08-23 | 12:41 | 1

Volledig mee eensch..!

aardv@rk | 07-08-23 | 12:51

Wat klopt er niet in de redenering van deze hooggeleerde dame: we worden steeds ouder, maar leven dan meer jaren in slechte gezondheid, dat maakt de zorg te kostbaar, dus moet er meer wetgeving komen op ongezond gedrag. Het is het een of het ander Annie.

sjaakdeslinksesul | 07-08-23 | 12:39 | 3

Méér, méér, méér Postbus 51-spotjes. Sire reclames. En voedingscoaches. En bewegingswetenschappers. En lifestyle/fitness-guru's. En sport (kleding, lidmaatschap, patatje na de wedstrijd) moet natuurlijk voor de volgevreten, Schultenbau-wegtikkende minima gratis zijn. Want zelf verantwoordelijk zijn voor wat je naar binnen schuift als je met je pens op de bank hangt moeten we natuurlijk niet willen; daar is de alwetende overheid voor. En Anniek natuurlijk.

Kloof2012 | 07-08-23 | 12:48

Exact. Mensjes moeten zo snel mogelijk dood gaan na hun 67e verjaardag, het liefst de dag erop.
Het gepeupel gezond laten eten zorgt er aan de ene kant voor dat ze de zorg minder belasten, dat is dus hartstikke goed, maar ze worden daardoor wel ouder en dat is dus hartstikke slecht.

Het is vooral een excuus voor nog meer belastingheffing. Wat een gaaf land hè!

ChupaChupa | 07-08-23 | 12:51

Inderdaad, we sterven momentaan veel later ongezond als vroeger, toen we tien jaar vroeger gezond dood gingen.

jan huppeldepup | 07-08-23 | 13:04

Mooi hoor hoe het fascisme als ideologie met haar totalitaire heilstaat opnieuw uitgevonden wordt door zo'n Anniek de Ruijter. Eng, totalitair mens dat niets begrijpt van individuele vrijheid, maar goed daarom voelt ze zich waarschijnlijk zo aangetrokken tot het fascisme.

Tarak | 07-08-23 | 12:39 | 1

Ze heeft waarschijnlijk geen idee waar ze mee bezig is.
Een schamele studie gedaan en dan denken dat ze mensen kan beleren.

ChalinaRosa | 07-08-23 | 14:34

Eén keer raden waar Anniek op stemt. '66 waarschijnlijk. En wat betekent gezondheidsrecht nu weer? Vage naam, vage opleiding.

At_Dawn_They_Sleep | 07-08-23 | 12:38 | 5

Het is die CU-malloot die alle genotsmiddelen wil verbieden of nog zwaarder wil belasten dan de reeds aanwezige hoge BTW en evt accijnzen die erop rusten, plus de reeds geldende eisen vwb maximaal toegestane vet- en suikergehaltes in eten en drinken.

Tip: kijk foodwars en zie hoe relatief ‘schoon’ ons fastfoodeten is in vergelijking met landen als US, China en India.

_pacman_ | 07-08-23 | 12:41

Anniek de Ruijter bedoelt het allemaal afgrijslijk goed met haar pleidooien voor een totalitaire staat die het nu eenmaal veel beter weet wat goed is voor vrije individuele burgers dan ze dat zelf weten.

Tarak | 07-08-23 | 12:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Zelfbeschikking geldt ook voor mensen met een neiging tot zelfdestructie.

_pacman_ | 07-08-23 | 12:36

Begin eens met educatie over voeding. Leer een kind hoe hij/zij kan uitrekenen hoeveel calorieën er op een dag in mogen, en hoe ze dat kunnen opbouwen. Leer ze hoeveel calorieën er in eten zit. Hoe je om moet gaan met eiwit, koolhydraten en vetten. Welke mineralen en vitaminen je nodig hebt. Mensen weten gewoonweg niet hoe dit werkt en hoe lastig het kan zijn.

TheManiac | 07-08-23 | 12:34 | 7

@John McClane | 07-08-23 | 12:41: Nee juist niet. Onwetendheid leidt juist tot obsessief gedrag, zoals iedere dag pizza's, chips en cola moeten scoren omdat je verslaafd bent.

Zenzeo | 07-08-23 | 12:47

@Zenzeo | 07-08-23 | 12:47: denk je dat die mensen niet weten dat dat niet goed is? Natuurlijk weten ze dat. Maar ze doen wat hun ouders deden (of gaven).

John McClane | 07-08-23 | 12:50

Kom nou toch! Iedereen weet dat je te dik wordt als je eetpatroon bestaat uit energydrink, kapsalon en baklava. Elke keer komt er weer en weer een smoesje om domme en dikke mensen niet verantwoordelijk te houden voor hun overgewicht en daaraan gerelateerde gezondheidsproblemen.

theo-is-dood | 07-08-23 | 13:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Kranten als het NRC zijn langzamerhand het werkelijke gif van de samenleving. Hier in het Oosten sinds vorig jaar zo'n D66-adept als hoofdredacteur op de Tubantia. Telkens weer die verschrikkelijke polls, stellingen en meningen waarin het oh zo gewenste gedachtengoed door je strot wordt gedrukt.

Von Bliksum | 07-08-23 | 12:33 | 3

Samen met Trouw huiskranten van d66.

bqbq | 07-08-23 | 12:38

Zonde van de Tubantia zo´n gek als hoofdredacteur.

ChalinaRosa | 07-08-23 | 14:36

Tubantia is al veel langer kapot, maar Martha was wel een lekker ding.

robbie103 | 07-08-23 | 17:27

Nóg een reden erbij om over de grens te gaan shoppen,ze maken die keuze steeds makkelijker.

slim blontje | 07-08-23 | 12:33

Als er zoveel obesitas is kun je ook concluderen dat de schijf van vijf wellicht niet klopt.

zwarte_weduwe | 07-08-23 | 12:32 | 4

Of dat het niet betekent dat je vijf pizza's naar binnen moet schuiven.

John McClane | 07-08-23 | 12:45

@John McClane | 07-08-23 | 12:45:
Haha!

Mongeaulie waarsguwt | 07-08-23 | 12:49

De schijf van 5 is niks mis mee, alleen als je die schijf 2x per dag naar binnen werkt of de suikerhoudende delen oververtegenwoordigd laat zijn in je (vr) eetpatroon dan werkt het niet meer.
Domme mensen zijn niet in staat zelf de juiste keuzes te maken en dat verander je niet met hogere prijzen. Dat gaat toch te koste van de gezonde producten want patronen zijn niet te doorbreken met zulke incentives.
Tot slot, de btw op groenten naar 0 brengen zorgt direct en onmiddellijk tot een prijsverhoging die zorgt voor een netto gelijk blijvende prijs voor de consument. Nooit doen dus.

Bakkeleures | 07-08-23 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Begin maar eens met alle kinderspeelpaleizen, sport- en schoolkantines vetvrij te maken. Dat scheelt enorm veel te dikke kinderen uit kansenparelgezinnen.

de Voorzittert | 07-08-23 | 12:31 | 2

Suikervrij. Vet is oke.

zhirek | 07-08-23 | 12:35

@zhirek | 07-08-23 | 12:35: Zo is dat, je weet niet half hoe ongezond die zogenaamde vleesvervangers zijn. Heb je wel eens gekeken hoeveel troep daar in zit?

tantesidonia | 07-08-23 | 12:59

"Als meer dan de helft van de volwassenen overgewicht heeft, kun je niet volhouden dat het de verantwoordelijkheid van individuen is." Hoe? Ik kan dit makkelijk volhouden, wat een onnozel wicht.

zhirek | 07-08-23 | 12:30 | 6

@Uw Verzekeringsadvis | 07-08-23 | 12:38: laten we daar dan eerst wat aan doen en de 65+ er met rust laten

Sieg Hein | 07-08-23 | 12:49
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 07-08-23 | 13:28
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland