LIVE! Binnenvaren Fremantle Highway
Toet toet kinders, Jeroen Kramer doet de interviews op de kade
Allemaal als de wiedeweerga naar de webcams van de Eemshaven Noord en Zuid voor het binnenvaren van de Fremantle Highway! Op Probleempjesboot 12 met een miljoenmiljard elektrische wagens aan boord brak vorige week brand uit, de bemanning naaide eruit en inmiddels wordt het veilig genoeg geacht het ding (200m lang, 32m breed) naar de Eemshaven te slepen. Toch spannend. Op de kaartjes van MarineTraffic en de Eemshaven kunt u volgen onder meer bergingsschip Multrasalvor 4, oliebestrijdingsschip Arca van Rijkswaterstaat, sleepboot Tirpitz Fairplay 30 en blusboot Multratug 20. Het clubje rond de Fremantle Highway bevond zich rond 11.00 uur in de vaargeul tussen Rottumeroog en Borkum, op weg naar de Eemshaven. Later meerrrrr!
UPDATE 13.14 uur - DAAR ZIJN ZE
UPDATE 13.37 uur - Fremantle Highway aangekomen in de haven, Marinebrandweer voor de zekerheid onderweg
Hoi
Joehoe kerel andere kant!
Social
Reaguursels
InloggenHeeft Franske Timmermans dit schip al geclaimd? Zo’n fikkie moet toch op de een of andere manier iets met het klimaat te maken hebben.
Dit geeft een goed gevoel om trots te zijn dat Nederlands vakmanschap zo'n groot schip de haven insleept. Het komt echter niet veel voor dat ik trots ben.
Zeker zo, ik ben ook heel trots op minister Mark Harbers, die zijn reputatie als grootste verantwoordelijke kluns weer met verve heeft waargemaakt.
Zie ginds komt de stoomboot..
Is dat gezond om daar op die boot te werken?
In ieder is het nu een stuk gezonder dan 1,5 week geleden
Ik verbaas me dat er nog reddingsboten bovenop liggen. Moet er wel heel heet/rokerig zijn geweest dat een aantal bemanningsleden die niet hebben gebruikt, en in plaats daarvan zo van het schip gesprongen zijn.
From Highway to Byway.
Dat is archiefbeeld, want het regent er niet
Al dat gore bluswater, en afgekaaide verf, is toch wel even opgeveegd van de bodem?..
Als ik de afrit Franeker heb gehad en dan dat bord waddenzee unesco tegenkom, op weg naar mijn NL huisje, even hartelijk dank zegt voor dat fijne erfgoed.
Vet vak werk dit !!
Geen Fremantle Highway maar Dismantle Highway en nu ga ik naar de AH.
Uit Panama, de Van Halen dus.
Wordt bij CO2 en stikstof van Nederland geteld nu. Plus waar laat je al dat afval. Weer 100 boeren uitkopen en 1 Miljard in een fonds om te compenseren. Kleine tip: doorvaren naar Duitsland.
Mooi tijdsbeeld zojuist bij RTV NOORD.
Schip dat ten onder is gegaan als gevolg van een brandende elektrische auto en op de achtergrond draaiende windmolens.
The future is here!
Die draaien voor de zekerheid om dat schip verder te koelen.
Zo die 500 auto's die konden praten als de night rider zwijgen nu wel.
Ik wil foto's van het ruim van de boot.
Voer voor complotdenkers! Niks is toeval. Alles is geregisseerd.
Zo complex, wie zou dat kunnen regiseren, Harbers?
Zo een schip moet een bemanning hebben die allert is met video en hitte cameras als een brand begint meteen kunnen inspringen met een professionele heavy duty branddeken voor elektrische autos en de zaak afgrendelen als de brand nog net begonnen is en niet afwachten en eraf springen ;) .. Fight Fire First! www.youtube.com/watch?v=o0QWl5Gg5j8 www.autoblog.nl/nieuws/is-blusdeken-v...
Dan moet je er wel heel snel bij zijn. Dat is op zo'n groot schip nog een hele uitdaging.
"Branddeken voor electrische auto" en die leg jij er op als zo'n ding brandt? Veel geluk ermee vriend......
@Blonde Nel | 03-08-23 | 13:31: Geen probleem met een brandpak aan en een helm goed te doen. Heb ooit als puber toen de keuken thuis in brand stond door een frituurpan onder de deken van rook doorgekropen eerst de meterkast uitgeschakeld en toen met een lange tuinslang de fik geblust, kreeg naderhand van de brandweer de complimenten dat ik door deze snelle bewuste ingreep vele malen erger had voorkomen.. vandaar .. hier in huis hangen ook de slangen op haspels en een brandblusser paraat en is er op elke verdieping een kraanaansluiting be prepared!!
@Smoelensmid | 03-08-23 | 13:47: Ik mag toch hopen dat de brandweer, naast de complimenten, toch ook wel gewaarschuwd heeft voor de combinatie "een brandende frituurpan blussen met een tuinslang".
@Blonde Nel | 03-08-23 | 13:31: Daarom is ingreep cruciaal aan het begin als de vlammen er nog niet metershoog uitslaan , met warmte sensoren rookmelding essentieel. Net als aan boord van een vliegtuig de crew is opgeleid.. fight fire first!
@Smoelensmid | 03-08-23 | 13:47: Een brandende frituurpan blussen met water?, gelukkig was U niet mijn tandarts.. ( had ik helemaal niks meer in mijn muil gehad )
Nog nooit binnen in zo’n schip geweest dus.
De bemanning bestond uit mensen uit indien, lekker goedkoop, maar misschien toch duurkoop als je schip daarna naar de knoppen is.
Camera's zijn van verkeerde haven wellicht?
Wel juiste marifoonkanaal: eemsscan.ddns.net:5700/
Lijf: www.rtvnoord.nl/nieuws/1048862/volg-d...
Er zijn geen camera's in de Eemshaven. Wat je ziet vanuit is Delftzijl. 15 km verder.
@Zwizalletju | 03-08-23 | 13:46: Delfzijl, geen 't'.
Je zal maar een gepensioneerde duikbootkapitein zijn.
Als ze klaar zijn met de sleepklus, dan is er op de Middellandse Zee nog voldoende werk.
Een mooi drijvend bakje zware metalen gemengd met chemisch afval....
Correcte omschrijving!
Is kick out zwarte auto al aanwezig?
Een hele geruststelling, dit had heel anders af kunnen lopen.
Ben daar ooit eens geweest met de boot, diepte genoeg want 18 meter…
Ook prima gebied om zeehonden te knuppelen met de Bayliner
@Botte Hork | 03-08-23 | 12:53:
Klopt helemaal, zag er wel meer dan honderd.
Kunnen ze dat ding niet gewoon bij de Duitsers afleveren?
Die auto's zijn allemaal in Bremen ingeladen, dus ik neem aan dat het allemaal Duitse producten betreft. Laat ze die uitgebrande zooi dan maar lekker terugnemen.
Ben je gek, dat is handel man. Likje verf en verkopen die bakken.
@jan huppeldepup | 03-08-23 | 17:16: Juist. Als nieuw, van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan.
In de jaren '70 zag je vanaf de achterbank van je vaders auto veel autosloperijen in de lege ruimte. Stapels roestende wrakken op elkaar. Op talloze plekken, ook net buiten de stad. Het stonk er naar lekkende olie. Kon je langs voor onderdelen. Ik begreep dat via de Natuurwet van Frans Timmermans dit weer hersteld moet worden.
Waar denkt u dat die lekkende olie is gebleven?
Onze bodem is op talloze plekken zwaar vervuild.
Een onbespoten appel van eigen bodem is vaak giftiger dan een bespoten appel van niet vervuilde grond.
Daar staan nu woningen op! Met tuin.
Ach , goed voor het immuunsysteem moet je maar denken...
@guldenmiddenweg | 03-08-23 | 12:43: Ik denk dat de meeste grond wel gesaneerd is.
@Piet Karbiet | 03-08-23 | 13:01: half metertje grond afgraven en zand erover.
Die afgegraven grond wordt dan “gereinigd “en weer verkocht als tuinaarde?
Voor de liefhebbers, de Tirpitz: www.youtube.com/watch?v=7Exst44CyG0
Ja, mooi verhaal. Het zusterschip van de onzinkbare Bismarck. Verstopt in een Noors fjord. Nooit echt aan een zeeslag meegedaan. Ligt daar nog op de bodem, meen ik.
@Piet Karbiet | 03-08-23 | 12:39: Klopt. Terzijde: dat de Kriegsmarine zich concentreerde op de onderzeeboten is op zich niet onlogisch, maar wat als Hitler beter had gezien hoe Europa afhankelijk was van aanvoer over de Atlantische Oceaan?
En hoe die vestzakslagschepen enorme handenbinders waren voor de geallieerden? Gegeven de afstanden in de Stille Oceaan waren vliegdekschepen daar het antwoord, inclusief het een en ander aan voorbehoud, maar uit mijn hoofd waren er vier van die bad boys.
Wat de Britten en Amerikanen daar met hun marines tegenover konden stellen was volstrekt inferieur. Afijn, dat is meer iets voor computerspelletjes en zulks.
Overigens: veel te laat, maar Nederland was bezig om ook dit soort schepen te ontwerpen. Wat als Karel Doorman vergelijkbare linieschepen had gehad?
Olongren houdt onze Marineschepen voorlopig nog binnen: Te weinig wind
Te weinig schepen, te weinig bemanningen, te weinigen helicopters etcetc.
We sturen de brandweer wel…
Kun je dat schip niet op de een of andere manier permanent laten fikken? Dan heeft de Eemshaven er een mooie toeristische attractie bij!
Gasleiding...
Zit al te knutselen voor madurodam
Waarom niet een stukkie doorvaren naar Emden? Laat die Duitsers hun rotzooi zelf opruimen.
Aber Herr Hotnot. Bitte.
Nee, kan niet!
In Emden ligt de Romantika al, de boot die ze hebben weggepest uit de Eemshaven.
Wie noemt een boot Tinnitus?
Vanwege de pestherrie..
Piepert.
Ik neem aan dat de fanfare niet staat te spelen
Ben wel benieuwd hoeveel bruikbare auto’s er nog van boord komen..
Op de webcam zag ik die meneer van Jetcars ook al op de kade staan.
Die stekkerbakken auto's noemen is eigenlijk een belediging voor echte auto's.
Is Smal Agt al uitgevaren?
Verraderlijke gronden, daaro.
Voor de geïnteresseerde landrot, lees "The Riddle of the Sands" van Erskine Childers. Meer dan 100 jaar oud spionageverhaal met prachtige beschrijvingen van het Waddengebied in vervlogen jaren.
Dat is een mooie tip, ik ga dat boek zoeken.
Maar is dat Eems gebied niet flink diep? Tussen Borkum en Rottumeroog zou dan toch veilig zijn?
Ik heb het boek gesigneerd, geen dank.
@Kaas de Vies | 03-08-23 | 12:16: Die handtekening is inmiddels evenveel waard als die van Ihattaren.
@Lubbberrtt | 03-08-23 | 12:20:
Ik heb Ihattaren ook gesigneerd.
@Nuuk | 03-08-23 | 12:13:
Valt ook wel mee, het is een beetje afhankelijk van wind en getij
Ik heb er weleens naast gevaren, het lelijkste schip ooit. Een drijvende schoenendoos.
Het lelijkste schip, het lelijkste vliegtuig de lelijkste auto , gek genoeg wel vaak de meest efficiente.. Form follows function;)
Mooi staaltje werk van Kapitein Catastofeloss en 1e machinist Totaloss rest is verzekeringswerk van de P&I club
Vraag mij af of ze daar de faciliteiten hebben om hem te slopen. Want na zo’n fik is die niet meer te repareren. Lijkt mij sterk dat de structurele integriteit nog in orde is.
Of dat ze 'm daarvoor verslepen naar Turkije, Pakistan of India...
Slepen ze dat schip niet naar deze haven vanwege de faciliteiten? Nabijheid was ook een reden. Misschien dat ze het schip sleepwaardig voor de oceaan kunnen maken en dan wegslepen naar oost Azië of Afrika om voor een habbekrats en buiten milieu-ogen slopen.
@Nuuk | 03-08-23 | 12:11: Hij vaart nu ter hoogte van Kaap de Goede Hoop, aan de vlag bij de strandtent te zien. Daar is het ook niet al te best weer.
Om 'm te repareren of te slopen zullen eerst alle auto's eraf moeten. Het schip is gecompartimenteerd dus grote kans dat de brand niet verder is gekomen en dat het merendeel van de auto's schadevrij is.
Het schip is in dat geval ook prima te herstellen. Stuk eruit snijden dat warm is geworden als dat niet al te groot is.
@Bakkeleures | 03-08-23 | 12:26: U weet waar u het over hebt. Er zal ongetwijfeld een flinke brand zijn geweest, maar dit is beperkt gebleven tot 1 of een paar compartimenten. De Diesels, generatoren, koelsystemen etc kosten tientallen miljoenen, die ga je er niet zomaar even uitslopen. Dit schip wordt "gewoon" gerepareerd en daarna weer ingezet.
@Waakvlam | 03-08-23 | 12:33:
Of anders verpatsen als schroot en in Gujarat op het strand varen en slopen.
@Bakkeleures | 03-08-23 | 12:26: Dat schip is schroot.
@De_fluitlokker | 03-08-23 | 14:00:
Effe aan mijn broer gevraagd (35 jaar zijn vak geweest, bouw en onderhoud van heule grote schepen en dan CV financiële gedeelte en dus behoorlijk wat ervaring) en hij stuurde mij het volgende:
Waarschijnlijk is een deel van de constructie te warm geworden - en is er een onherstelbare schade aan het casco. Schip is al 10 jaar oud - dus reparatie moet in circa 15 jaar worden terugverdiend.
Interessant wordt t ook of de Japanners een schip dat zo in de schijnwerpers staat, durven te laten slopen op een strand. Aan de ene kant wel - heel sustainable & groen (cynisme van mijn broer. Lol! It runs in the family.) - een hoop electric vehicles vervoeren, om vervolgens het schip met giftige stoffen te laten slopen door Bangladeshi met een torch, en een gemiddelde levensverwachting van 45 jaar.
@Basil Fawlty | 03-08-23 | 14:42: Laten ze hem dan maar zinken als basis voor een nieuw coraalrif;) www.youtube.com/watch?v=G56T3AMvbG8&a...
Valt er ook nog een mooie Mercedes EQE met wat lichte rookschade te ritselen Een BMW iXM60 mag ook ;)
Sowieso benieuwd hoeveel auto’s er nog schadevrij van boord komen. Kan me niet voorstellen, dat alle 4000 stuks naar de vaantjes zijn.
Dan zou ik ook voor een XM gaan.
Maar de SUV trend mag aan mij voorbij blijven gaan.
@Lubbberrtt | 03-08-23 | 12:18: Beetje rookschade, misschien ruitenwisser vervangen..
@Sneerpoets | 03-08-23 | 13:49: Of het roetfilter !
U ambieert een carrière als taxichauffeur?
@GOEM | 03-08-23 | 15:10: Ik ambieer helemaal niets meer, bij mij hebben ambities plaatsgemaakt voor verlangens.
Nu maar hopen op geen aardbeving
Er ligt een vulkaan in de buurt.
REAGEER OOK