Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook Telegraaf begint War on Houtkachels

Hilarische proefballon van Haagse lobby-hoeren opgeblazen op Basisweg

We schrijven Julo 20. De houtkachels branden al ruim anderhalve maand niet meer, het kabinet is gevallen, de boeren doen het goed in de peilings en het is 46,8 graden in Europa. Allemaal de schuld van vakantievierende XR-activisten op Schiphol en de oorlogsindustrie in IJmuiden dat staal moet leveren voor de oorlog in Oekraïne. Ho wacht. Da klopt nie. Die "vervuiling" komt natuurlijk door 1 a 2 miljoen zelfvoorzienende Nederlanders met een houtkachel die er warmpjes bijzitten in de winter. Hebben we u ooit verteld dat zo'n houtkachel een symbool van individualiteit representeert alsook een geloof in persoonlijke vrijheid? Vast wel. Niettemin probeert de anti-stook lobby (lees: de VattenfallMaffia, de EngieKhmer en de EnecoNostra) in het vacuüm van een demissionair kabinet toch nog even een potsierlijk houtkachel-verbod te bewerkstelligen. En het voorheen liberale medium De T. - thansch het door Brussel gedicteerde Mediahuis-vehikel - werkt er maar wat graag aan mee. Trap er niet in. In de fik ermee.

AMANDLA & ¡No pasarán!

Reaguursels

Inloggen

Sinds m'n hutje op de hei is omgeven door (sociale) huurbouw heb ik schatten van buren. 's Winters stoken ze de straten blauw met god weet wat en, ik lieg 't niet, met weer zoals de afgelopen maanden staat d'r in de tuin een barbeque 4 van de 7 dagen te roken. Dat waait dan fijn m'n hutje binnen, ik denk dat ik overlast ervaar. Maar ik vind het ook al 35 jaar veel te druk in NL dus nou euhm ja. We doen het er maar mee.

sufkut | 20-07-23 | 17:19

Ze doen maar, verbied het.. Aan steken zal ik.

Xaffier | 20-07-23 | 14:46

Als je geen fijnstof met je veel te zware EV auto produceert omdat je een normale auto rijdt, dan mag je gewoon houtstoken...

Ik zie het al helemaal voor me; moraal ridders over uitstoot en CO2 maar ondertussen anno 2023 in july bij 30 graden plus nog steeds op fucking winterbanden rijden met hun 2000kg plus EVs...... Wat denk je dat er gebeurt met die zachte winterbanden bij deze hitte gezien de slijtage? Laat staan verkeersveiligheid met remafstand.....

Dude heb je eten | 20-07-23 | 14:38 | 1

Beetje een kul argument. Te lang doorrijden op winterbanden is geen specifiek EV rijders ding. Daarnaast reed ik met mijn voormalige EV niet minder kilometers met mijn banden, dus geen noemenswaardig hogere fijnstof productie daardoor.

ET20 | 20-07-23 | 19:15

Ik weet een goed adresje https://houtkachel-amsterdam.nl/index.php?route=common/home

van Dam | 20-07-23 | 14:15

Van mij mogen ze al die kachels in de fik steken, ik heb daar echt last van als longpatient

Stijlloser_from_NL | 20-07-23 | 14:00 | 3

Maar of ze goed branden.

Mad Max | 20-07-23 | 14:28

@Mad Max | 20-07-23 | 14:28: Misschien bedoelt hij eigenaren van kachels. Ik ben ook weleens kachel.

Fulminator | 20-07-23 | 15:49

Idd, al die aso's die voor hun eigen "gezelligheid" de hele buurt in de rook zetten.

heppykemper | 20-07-23 | 18:39

De enige reden om houtkachels te verbieden is omdat het een mogelijkheid is om iets buiten de stikstoffuik te doen.
Fuck You, ik stook hout zolang het gas voor mijn HR++ ketel vanwege drogredenen duurder dan nodig wordt gehouden, en de overheid met dit extra geld, verdiend aan basisbehoeften van burgers, zulke achterlijk domme linkse dingen doet.

Veepert | 20-07-23 | 13:50

Jammer voor ze, maar ik heb hier al jaren een houtkachel staan.
Die staat er voor het geval de spanning wegvalt.
Mijn huis draait op een warmtepomp ( dat moest van iemand, geen idee wie ).
En ik zie al jaren aankomen dat het een keer mis gaat met de stroomvoorziening.

helaas-nederlander01 | 20-07-23 | 13:12

Houtkacheltjes in het verdomhoekje plaatsen maar ondertussen gewoon doorgaan met hout stoken in biomassa centrales. Die kenmerkende hypocrisie van links is werkelijk bizar.

Jackson | 20-07-23 | 13:08 | 4

@achterdedom | 20-07-23 | 13:56: de mensheid is groot geworden met houtstook. En goed gedroogd hout is prima te stoken zonder dat iemand daar last van heeft. Maar je moet geen palletmeuk erin gooien. Dus je buren een beetje opvoeden.

Klaagbaan | 20-07-23 | 14:31

@achterdedom | 20-07-23 | 13:56: Ach lekker probleem verplaatsen. Die houtkachels moeten over op warmte pompen, zodat we nog meer hout in de biomassacentrale's moeten gooien om dat verschil op te maken.
Hout dat niet lokaal geproduceerd wordt, zoals het meeste haardhout. Maar de halve wereld over verscheept worden en waar oerbossen voor omgehakt worden.
Maar jij kan rustig slapen want het is groene energie.

Shadowzz | 20-07-23 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

In mijn straat waren er eerst 3 houtkachelstokers. Afgelopen winter zijn er 4 stokers bijgekomen. Totaal hebben we er nu dus 7.

Niemand stookt in de vijf voorjaars-zomer-najaars maanden. Dan lopen de buren juist veel over straat en zijn een poos op vakantie. In de winter loopt er bijna niemand over straat bij ons. Dan wordt er juist 7 maanden flink houtkachel gestookt. Maar de schoorstenen zijn hoog, het waait omhoog in de lucht. Waar het ooit neerkomt heeft de flora en fauna er voeding aan. Het is mooi schoon hout wat ze stoken.

Er is volop gratis te krijgen. Als je zes maanden lang elke maand een dag hout haalt, zaagt en optast, kun je zes maanden gratis stoken. De besparing is enorm. Maar daar worden de mensen natuurlijk jaloers om.

Ikbeneenzelfbouwer | 20-07-23 | 12:56 | 4

@achterdedom | 20-07-23 | 13:58: bullshit verhaal van een GL troll account. Goed gedroogd hout brand mooi en gelijkmatig en wordt zeker een heel stuk door de lucht meegevoerd. Fijnstof van bijvoorbeeld banden (die harder slijten vanwege de zware accuautos van 2000kg is fors schadelijker, maar ja dat past niet in het woke evangelie.

Klaagbaan | 20-07-23 | 14:33

@Klaagbaan | 20-07-23 | 14:33: Zeg eens: hoeveel denk je dat een flinke benzine of diesel SUV weegt? Doe eens een Audi Q7 of zo? Doet gewoon max. 2500 kg hoor. En elektrisch hoeft geen ruim 2000 kg te zijn. Peugeot e-208 weegt 1500

Eagle0511 | 20-07-23 | 14:47

@achterdedom | 20-07-23 | 13:58: Inderdaad, in mijn straat helemaal geen houtkachels maar je ruikt ze wel van een aantal straten verder.

MrTee | 20-07-23 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Eerst maken ze gas zo duur dat mensen worden gedwongen hout te stoken.

Nu gaan ze hout verbieden.

minderweter | 20-07-23 | 12:23 | 2

Maar wie is 'ze'.
De energieprijzen zijn onnodig hoog door perverse winsten.
Wie zijn hier nu de landverraders.
Maar ze komen er toch wel mee weg.

AdvocatusDiaboli | 20-07-23 | 12:50

@AdvocatusDiaboli | 20-07-23 | 12:50:
Nee, de gasprijzen waar schreeuwend hoog door domme boycotmaatregelen en een overheid die energiebedrijven onder druk zette om, met torenhoge prijzen, toch de gasvullingen versneld te vullen. En nu betaalt dezelfde overheid, dmv het prijsplafond, met geld van de bevolking deze domme beslissingen.

kortebroek | 20-07-23 | 15:40

Houtkachels = fijnstof = hartziekten.
Zo eenvoudig is het.

meneer Q | 20-07-23 | 12:20 | 5

moet je maar wat meer bewegen vette

Burgerking | 20-07-23 | 13:32

Autobanden die harder sluiten ivm zware accus=fijnstof=longziekten, praat geen poep.

Klaagbaan | 20-07-23 | 14:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsjonge, straks mag ik mijn schoonmoeder niet eens meer verbranden.

Hadena | 20-07-23 | 12:03 | 1

In crematoria wordt de lucht aanzienlijk gefilterd anders

heppykemper | 20-07-23 | 18:40

Geen biomassacentrales, maar uw open haard... KUCH

Jan Gordelroos | 20-07-23 | 11:43 | 1

Biomassa is groen. En alleen maar rest- en sloophout.

Toewan | 20-07-23 | 17:44

Mooi dat alle ingenieurs op GS mij weten te vertellen dat houtkachels onschadelijk zijn voor het milieu. Ben weer gerustgesteld.

Après toi | 20-07-23 | 11:03 | 8

@Sieg Hein | 20-07-23 | 12:18: In een kachel gaat veelal lokaal geproduceerd hout. In die biomassa centrale's breken we oerbos voor af.

Shadowzz | 20-07-23 | 16:00

@Sieg Hein | 20-07-23 | 12:18: Biomassacentrales kloppen uitsluitend op papier. In de praktijk is het een totaal ander verhaal. Er wordt over het algemeen nat hout, maar ook overig afval verbrand. Met restwarmte (Restwarmte?? Een biomassacentrale was toch een efficiënt systeem??) wordt getracht het te verbranden hout vooraf voor een deel te drogen. Wanneer af en toe inderdaad een hoge verbrandingstemperatuur wordt bereikt stijgen ook de NOx-emissies met stip. De installaties die deze NOx-emissies moeten omzetten naar onschadelijke stoffen zijn na 3 jaar totaal naar de Filistijnen door het gebruikte ureum. Het herstellen hiervan is onrendabel en controle hierop is er niet.

Siegmund | 20-07-23 | 17:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Tata steel.
Pfas vergunningen om te lozen in oppervlakte water.
Schiphol tijdens corona: Lege vluchten toch de lucht in: "Voorkomen dat ze landingsrechten verliezen"
En ga zo maar door.
En dan zeuren over houtkachels...
Manmanmanmanman.......

Is dit nog nieuws? | 20-07-23 | 11:01 | 2

Precies. De klimaatreligie hanteert haar eigen logica-frames met daaruitvolgende regelgeving. Wetenschappelijk niet te onderbouwen, maar figuren als Jetten denken het toch uit te kunnen leggen.

Veepert | 20-07-23 | 13:31

Och zolang mensen geen geïmporteerd Italiaans huisvuil verbranden zoals de gemeente Amsterdam...
De grap is dat biomassacentrales (de houtkacheltjes van de overheid) wel het stempeltje "groen" krijgen. Ook al zijn ze 2 keer zo vervuilend als kolencentrales, en is het rendement nihil (slechts 20%).
Houtkachels thuis zijn bij goed gebruik schoner. Wie zelf een boom in stukken zaagt laat dat hout een jaar drogen voor optimale verbranding. Een biomassacentrale die hele oerbossen per week verwerkt kan daar niet aan beginnen. De bossen worden versnipperd en in gasovens (!) gedroogd, we moeten immers van het gas af. Maar dat geeft nog steeds geen optimale verbranding.

Dandruff | 20-07-23 | 10:50 | 6

@Ikbeneenzelfbouwer | 20-07-23 | 11:06: Ik denk dat u
1: een beetje te rooskleurig beeld heeft van de gemiddelde houtkachelstoker
2: ideale verbrandingsomstandigheden niet moet onderschatten

D-Fens_1963 | 20-07-23 | 11:20

@Is dit nog nieuws? | 20-07-23 | 11:02:

Je kunt er geen letter van weerleggen zie ik. Dat had je dan ook wel wat beleefder kunnen formuleren.

Dandruff | 20-07-23 | 12:58

@BBRDWR | 20-07-23 | 10:54: wat denkt u dat millieustations doen met gefineerde meubels en geïmpregneerd hout?
Spoiler: ik heb gezien dat ze het opstoken, met de plastic strips/ladegeleiders, handvatten en andere kunststof onderdelen er nog op.

Veepert | 20-07-23 | 13:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi gaan ze nu na het gas de houtkachels wegframen. Leugens in de staatsmedia is het begin. Straks komt de regelgeving er achteraan. En wel zelf de airco aan in hun kantoortjes op dit moment.

Geen geavanceerde, niet-vervuilende kachel mogen plaatsen, dus willen ze dat we 1930 stijl kachels gaan maken uit oude vaten? Echt, die idioten moeten opdonderen uit onze provincie met hun bemoeizucht. En iedereen die loopt te zaniken over luchtkwaliteit, die is al veel beter dan het was, waarom zeikte er vroeger niemand hierover toen er echt luchtvervuiling was.

geerdt | 20-07-23 | 10:49 | 6

@Smoelensmid | 20-07-23 | 13:31:
Prachtig! Dit gaat tijdens, en de eerste decennia na WOIII enorm van pas komen. Stoken op twijgjes.
Op dit moment begin ik net aan een diy-pizzaoven in de tuin. Dat is aan het andere eind van het portable spectrum.

wageslave | 20-07-23 | 14:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Kom, kom, zo'n vaart loopt het niet. En als het dan toch zo ver komt valt het alleen met een soort Gestapo-politiemacht te handhaven: AUSMACHEN!!

Colin.Fart | 20-07-23 | 10:46

Word een beetje moe van dat wijzen naar elkaar wie het meeste of minste vervuilt. Wijzen naar elkaar lost weinig op. Misschien een idee om samen met elkaar er wat aan te doen en allemaal een stukje 'verantwoordelijkheid' te nemen (lees: allemaal wat minder uitstoten).

Wybe Wabes Abbema | 20-07-23 | 10:45 | 1

Minder mensen, alweer dé oplossing.

Veepert | 20-07-23 | 13:40

Afgelopen weekend was mijn aansteker leeg en heb ik een sigaret aangestoken met zo'n lange bbq lucifer. Ben ik nu een intens slecht mens?

MarkiesDeBalzaque | 20-07-23 | 10:44 | 4

nee maar door roken wordt je wel intern een slecht mens

Meneert | 20-07-23 | 12:23

Als u "wit" bent en in Nederland woont wel. Bij voorbaat.

Veepert | 20-07-23 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

"De GGD-Amsrerdam vermoedt dat vaken aanmaken van houtkacheltjes en openhaarden hier wel eens aan ten grondslag zou kunnen liggen en gaat nader onderzoek doen."
En daar maakt de Telegraaf dan van: "Niet Tata of Schiphol maar houtkachels lijken grootste vervuilers."
Mijn hemel, "vermoeden", "wel eens zou kunnen zijn". "lijken", en dat wordt dan gebracht als groot nieuws, alsof het hier reeds om feilelijke vaststellingen gaat.
Overigens, zou het de GGD niet sieren om zich te kwijten van zijn basistaken? Tijdens de pandemie is overduidelijk gebleken dat de GGD's logge, eigengereide , in een bubble levende, defensief ingestelde, saboterende organisaties zijn die het liefst mekaar in de wielen rijden. Niet bepaald instellingen die het zich kunnen veroorloven om buiten hun kerntaken onderzoekjes op te starten.

Schoorsteenveger | 20-07-23 | 10:33 | 5

@sjef-van-iekel | 20-07-23 | 10:43: Niet echt. Het is een frame. Want er zijn een paar zure linkse GroenLinksmensen bij de GGD die heel graag de oorzaakv an ellende willen zien bij dingen die zij niet leuk vinden. Daarom barbecues, vlees, houtkachels, festivals, etce tc.

BBRDWR | 20-07-23 | 10:56

@BBRDWR | 20-07-23 | 10:56:
Waar ligt de grens tussen een frame en een complottheorie? Je hebt de neiging om te veronderstellen dat een frame een weloverwogen, gerichte actie betreft om de vijand te bestoken, terwijl een complottheorie meer voortkomt uit het niet begrijpen van de wereld en het daarom grijpen naar emotioneel aansprekende verklaringen. Maar dat is al te veel eer richting degenen die framen, en al te denigrerend richting degenen die een complottheorie aanhangen. Of je iets een frame dan wel een complottheorie noemt zegt al te vaak iets over hoe jij een en ander waardeert. Waarom zou je bijvoorbeeld de Marxistische theorie geen complottheorie kunnen noemen? Of, om het nog breder te trekken, het Christendom? Beide wereldvisies zijn gebouwd op wraakgevoelens, op gram, afgunst, haat. De Islam? Idem dito.
Het constante framen dat een Jan Paternotte doet, is dat weloverwogen, rationeel gemotiveerd aanvallen van de politieke tegenstander? Of is er toch sprake van complotdenken bij D66, wanneer "extreem-rechts" als een bedreigende "beweging" wordt gezien, en allerlei dwarsverbanden worden gelegd? Waarom bijvoorbeeld is Breivik vanuit zijn perspectief een product van extreem-rechtse krachten, zit er achter zijn daad een hele, nauwkeurig te definiëren beweging, terwijl een extremistische daad van deze of gene Islamist stelselmatig wordt verbijzonderd en juist uit zijn context wordt gelicht? Waardoor figuren als Bouchallikht immuun zijn voor welke lichte vormen van kritische bejegening dan ook?

Schoorsteenveger | 20-07-23 | 11:11
▼ 2 antwoorden verborgen

In woonwijken zijn houtkachels wat mij betreft uit den boze, maar in dunnner bevolkte gebieden moet het kunnen. En zelfs dan alleen als de condities zich daartoe lenen. Dus niet bij windstil weer. Hoe modern een kachel ook is, hij stoot altijd fijnstof uit, en andere troep - als mensen geïmpregneerd of geverfd hout verbranden.

lekgoot | 20-07-23 | 10:32 | 4

Die laatste zin doet het hem hè. Gewoon normaal hout stoken >20% luchtvochtigheid en niet stoken als het windstil is en niemand die nog klaagt. Het lijkt af en toe wel een beetje ingegeven door afgunst. Het zijn over het algemeen niet de kleine huisjes of sociale huurwoningen waar je een haardkachel of openhaard aantreft.

RotterdanX | 20-07-23 | 10:56

@salonsocialist | 20-07-23 | 10:49:
ga maar eens ruiken wat zo'n houtkachel doet en vergelijk dat met de uitstoot van een auto. U heeft waarschijnlijk geen longklachten, maar ik kan u verzekeren dat mensen die daar wel last van hebben door een hel gaan als zij worden blootgesteld aan de rook van een houtkachel.
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...

lekgoot | 20-07-23 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Er komt een compromis. Belasting, jaarlijks, op gebruikt van de houtkachel, accijns op hout. Dat werkt goed tegen vervuiling.

Oerkoendoe | 20-07-23 | 10:32 | 2

In dezelfde T een dikke kop: "Ingrepen van fiscus jagen energierekening honderden euro’s omhoog "

Wattman | 20-07-23 | 10:34

niet 'op gebruik van een houtkachel' maar gewoon 'heeft uw huis een schoorsteen'.

naglfar | 20-07-23 | 10:38

Telegraaf met dat duo hoofdredacteuren (POC gozer en internetredactiedame) is ook rapkes het AD achterna gegaan. Het was al een tabloid maar dan met een eigen insteek maar thans zijn ze netjes volledig in het Belgische media gareel geramd.
"Lijken en vermoedt" Jaja het lijkt erop en men vermoedt. Verder geen bewijs dan wat feitenvrij geneuzel van GGD Amsterdam en dat ze onderzoek gaan doen. Proest. Ik denk dat menig reaguurder hier al het resultaat kan geven van dat "onderzoek." Heb je een kacheltje? You're doomed! En daarna natuurlijk meteen verbieden! De eeuwige oplossing voor ambtenaren en GLPVDAPvdD66DCU politici. Verbieden!

Basil Fawlty | 20-07-23 | 10:26

Eerst verbieden, dan zijn we later blij als we dat terug kunnen krijgen als sigaar uit eigen doos.
Mooi.

IndoorexpaT | 20-07-23 | 10:24

Het kan zomaar zo zijn dat we over 50 misschien 100 jaar terecht komen in een mini ijstijd, is eerder gebeurt en zal zonder twijfel weer gebeuren. Krijg dan elk huishouden een houtkachel, en worden warmtepompen dan verboden?

zoalsikhetzeg | 20-07-23 | 10:22

Het verbod die je wist dat zou komen.
Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om ons volledig afhankelijk van de overheid en energiemaatschappijen te maken.

Kwakjeszalver | 20-07-23 | 10:22

Voor al die verdrietnichten die "follow the science" roepen, als je wil weten hoe ont-zet-tend errrjg het is met de luchtkwaliteit in Nederland, dan is dit je website: aqicn.org/map/europe/

Daar kan je real-time en historisch zaken als fijnstof, NOx enz vinden. Als ik daar doorheen blader dan is mijn conclusie dat we het zo rot nog niet doen hier.

marcoplarco | 20-07-23 | 10:21

Willen mensen nog wel geboren worden straks.

Wil je 100 worden met een heel saai leven of 80 met een open haard en andere gezelligheid.

AdvocatusDiaboli | 20-07-23 | 10:21

Sinds dat schandaal over kankerincidentie in de IJmond, vertrouw ik de GGD niet meer. Ik ben bepaald geen complotdenker, maar na wat die GGD directeur daar flikte weet ik niet meer wat ik moet denken.

Bigi Bana Boy | 20-07-23 | 10:19 | 1

Wat dacht je van dat PFAS uit die ene fabriek. Daar moeten ze maar eens op WOB'en.

Wat teveel koeien in de wei, dat zijn de milieu-vernietigers....

Headshrinker | 20-07-23 | 10:40

Van die indirecte sponsoring vanuit de schatkist van de energieboeren die de winsten ongegeneerd maximaliseren (de vrije markt is onder alle omstandigheden beter voor iedereen volgens de VVD) terwijl een land in een energiecrisis zit hadden we ook prima luchtfiltertjes kunnen uitdelen dus.

AdvocatusDiaboli | 20-07-23 | 10:14

VVD, BBB en GL/PvdA de grootste partijen.
Als Omzigt mee zou doen dan wordt hij in een klap de grootste.
Tukkers hebben allemaal een houtkachel.
De Groene Khmer brandt liever Italiaans huisvuil.

Jan Lange3373 | 20-07-23 | 10:14

Hadden we maar een coalitie van BBB, Ja21 en Omtzigt (en VVD) dan zouden we deze onzin niet meer hebben..... Helaas Omtzigt doet niet mee......

Blonde Nel | 20-07-23 | 10:10

Ze pakken ons alles af!

Het begon bij de pogroms en heksenverbrandingen. Opeens mocht dat niet meer. Daarna pakte men stukje voor stukje onze Cola-rechten af. Eerst moest de cocaine eruit, toen de suiker en nu pakken ze ook de caffeine af!

Of... houtkachels zijn enorm vervuilend en doen hele straten stinken en worden daarom beter volledig verboden, net als golf, inhalende vrachtauto's, mannelijke Miss-winnaars en de papieren krant.

drs. Levi Samsonov | 20-07-23 | 10:09 | 1

een keurmerk invoeren zoals in Duitsland al jaren bespaard voor goede kachels met een rendement tot wel 95% alleen nog verkopen is redelijk.
De Groende Khmer wil alles verboten, zonder mee. (behalve Italiaans afval en groenafval in de hens buiten de grenzen van Havana aan den Amstel, want dat deugt....)

Jan Lange3373 | 20-07-23 | 10:17

Heb heerlijk de vuurkorf aangehad gisteravond! Brandde goed dus geen overlast!

Gomezlopez | 20-07-23 | 10:06 | 2

Ik gebruik de T om mijn kachel aan te maken.

Floppie1 | 20-07-23 | 10:29

Ik voor de kattenbak. Overigens nooit de houtkachel aansteken met een krant of ander soort papier. Kleine aanmaak houtjes boven op een stapeltje houtjes op Jenga wijze gestapeld.

eentweehuppekee | 20-07-23 | 12:22

ResulTata worden na de Vakantiezomer verwacht.
Waar vliegt u naartoe?

Kouwe Kees | 20-07-23 | 10:03 | 2

India, daar is de lucht zo heerlijk schoon...

4HoogAantWater | 20-07-23 | 10:21

80 % van de wereld stookt op houtkachels, alleen niet in de stad. Nederland is geen land meer, maar een stad. Teveel mensen. Mensen eriit of kachels eruit. Zo simpel.
Mensen eruit heeft nog vele andere voordelen overigens, die ook 'hout snijden'.

Ray Skak | 20-07-23 | 10:00

“Zou kunnen”……
Nepnieuws dus.
Tendentieuze kudtkop van de op het AD na kutdste krant van Europa.
“Nader onderzoek”, maar voorlopig staat het gedrukt.
Verder even Tata en Schiphol vermelden.
Blijkbaar gaat de Telegraaf mee met de hype om Nederlandse bedrijven kapot te maken.
De beste luchthaven van de wereld is thans het lachertje van de Westerse wereld.
Over Tata kan iedereen wel zeiken, maar die 30000 windmolens hebben miljarden kilo’s staal nodig, die moeten ergens vandaan komen.
Niet per se uit IJmuiden, maar anders wel van andere staalfabrieken in de wereld.
Linksom of rechtsom de uitstoot vindt ergens plaats.
Misschien wel door de SSAB uit Zweden.
Want natuurlijk heeft Vattenfall een dikke vinger in de windmolenPap.
Waarom zouden ze niet SSAB de klus gunnen?
Hoe blind kun je godverdomme zijn?

Ruimedenker | 20-07-23 | 09:59 | 5

De Televaag is natuurlijk ook te koop voor advertorials zonder bijsluiter. Alles kan voor wat geld.
Maar dit is natuurlijk belachelijke NIMBY gedrag. Vroeger had je ook mensen met longproblemen en die werden als het te erg werd gewoon gezegd in Zwitserland te gaan wonen. Nu is NL te drukbevolkt en moet alles qua productie wijken. Wat dacht je dat al die verkeerdsdrempels of slijtage van snelwegen opleveren aan fijnstof? Dat wordt dus alle woonwerkverkeer verbieden. Of hoeveel schilfers 18 miljoen mensen de lucht in stoten. Of al die kleding met synthetische stoffen die ook los slijten. Zo kan men nog wel even doorgaan. Alles zal opgegeven moeten worden voor die paar gevoelige longpatiënten. En dat terwijl de medische kosten keihard doorberekend worden voor zo'n beetje alles. En dan willen ze nu ineens drastische kostbare maatregelen want daar stuurt men op aan. Wie gelooft die onzin nog? Duidelijk een lobby voor een stel aanstellers en grote energieleveranciers en de Televaag werkt vrolijk mee voor een paar clicks.

Deflatiemonster | 20-07-23 | 10:09

@bisbisbis | 20-07-23 | 10:05: Enige tijd geleden, zo,n "molentje" met een olielekje.. in 1 klap alle groene intenties weg, idem voor brandende duracell wagentjes..

broervandenhollander | 20-07-23 | 10:09

In principe heb je gelijk.

Alleen is het van de zotte om zo'n grote staalfabriek 'upwind' (want meestal westen wind) van het dichtsbevolkte stukje wereld te hebben.

En europa's 4e grootste luchthaven midden in de randstad is ook vrij debiel.

Dan gaat het meer om de gezondheid van de lokale bevolking ipv het globale uitstoot plaatje. Denk eens aan de enorme zorgkosten die daarmee samenhangen. Allemaal betaald van jou en mijn belastinggeld. Terwijl noch Schiphol, noch Tata ons echt iets opleveren. Het meeste geld wordt lekker weggesluist en nu lijkt verdere groei van schiphol te leiden to welvaartsverlies:"groei leidt tot een welvaartsverlies van 2,3 tot 3,1 miljard euro over de komende 100 jaar."

Het is dan vrij logisch om het staal te laten produceren in het veel legere Scandinavie. En te stoppen met schiphol als overstap station (= overstappers leveren bijna geen inkomsten omdat ze simpelweg via Schiphol vliegen en geen geld uitgeven in NL)

Het feit dat Schiphol en tata mogen bestaan maar dat wij geen houtkachel meer mogen maakt NL het lachertje van de wereld... Schiphol en Tata kunnen beter vandaag dan morgen

Als_je_me_nou | 20-07-23 | 10:12
▼ 2 antwoorden verborgen

De vlammen minder heet maken, dan is er minder uitstoot, hoe simpel kan het zijn?

Mr_Natural | 20-07-23 | 09:54

De GGD 'vermoedt', Assumptions are the mother of all fuckups, thanks GGD!

stainz | 20-07-23 | 09:53

Kan het verbranden van 1200 ton Italiaans huisafval PER WEEK! in 020 ook een bijdrage zijn?

Dutch_Viscount | 20-07-23 | 09:52 | 10

Dat ook nog eens hier naar toe moet worden vervoerd.

littlelebowsky | 20-07-23 | 10:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Ooit komt de milieu kliek erachter dat door alle klimaat hysterie we onszelf zo gekneveld hebben dat we op het wereldtoneel geen reet meer voorstellen.

Barkruk2 | 20-07-23 | 09:51 | 3

Dat doen we al niet meer.

civilian | 20-07-23 | 10:11

D'r is een reden dat er altijd deals gesloten moeten worden met shithole landen: de EU is een papieren tijger.

D'r is geen geld, geen leger, geen energie, wegtrekkende industrie, falende welvaartsstaten... deugen heeft een prijs.

ReyNemaattori | 20-07-23 | 14:42

No Pasaran! Klinkt stoer maar het feit blijft dat de Spaanse fascisten er wel doorheen kwamen.

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:51

De eerste zin zegt het allemaal:
Hilarische proefballon van Haagse lobby-hoeren opgeblazen op Basisweg.
Dat was het eerste waar ik aan dacht, maar Henk en Ingrid die de televaag lezen zetten dat nu massaal op feesboek. Lobby-hoeren hebben weer een tik uitgedeeld en wat is Tata-steel hier blij mee, het leidt mooi weer de aandacht af.

pibasso | 20-07-23 | 09:50

Stik erin.

Neuth | 20-07-23 | 09:49

Dus er komt eindelijk handhaving op die Westerpark barbecues?

Deflatiemonster | 20-07-23 | 09:49

@Pritt:Dan maar weer over naar Brongas

De missie van het Mediahuis is om de onafhankelijkheid van de T. de slopen en het te infecteren met het links-liberale gedachtengoed. Dit is nog maar het begin.
Deugen en bonuspunten scoren in de Grachtengordel is toch erg belangrijk.

Haberdoebas | 20-07-23 | 09:49 | 1

Dat gaat stap voor stap, over een paar jaar zie je amper nog een 'rechts' geluid in de Telegraaf of ander MSM product. Ik vrees dat oa Wierd Duk op zoek kan naar een andere broodwinning.

First Contact | 20-07-23 | 09:52

Als de T stopt dan scheelt dat papier, energie en co2 uitstoot en een bak ellende.

Tiscali-2 | 20-07-23 | 09:48 | 1

Blijf met je handen af van mijn houtkachel behalve als-ie gloeiendheet is.

Tiscali-2 | 20-07-23 | 09:50

Er komt nog eens een wet tegen houtkachels, wedden?
In magnietland zijn de verboden niet meer weg te denken uit de samenleving.
Soms stinken die dingen vreselijk maar dat doet Tata ook.
Aardgas is uiteindelijk een van de schoonste brandstoffen, maar de groene khmer vindt het niks.
Biotroep is het helemaal volgens groen luis in de pels.
Nu overschakelen naar een krant, soms nog te min voor de kattenbak, de inkt jeukt zo aan het kattenkontje.

Zitvlak | 20-07-23 | 09:48 | 4

Aardgas is ook groene energie. Biomassa maar dan van vele eeuwenoude bomen en planten. Idem houtskool.

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:54

@Barkruk2 | 20-07-23 | 09:53: Er wordt vanuit satanskerk perspectief geredeneerd.....Toekomst vernietigen afgewerkt door import slachters.

periscope | 20-07-23 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

Als we dan toch symbolische maatregelen aan het nemen zijn, pak de mensen dan ook meteen hun barbeque af.

Zeurders | 20-07-23 | 09:48

De T. hoeven we dus ook al niet meer te lezen. Tegen de tijd dat GGD 020 met hun zomers stookonderzoek komen kunnen we de T. gebruiken om de kachel aan te maken

Heurtebise | 20-07-23 | 09:46

Mijn lieve, naïeve, GroenLinks buurvrouw stook vaak ook geimpregneerd hout. Dat hout wordt tegenwoordig als chemisch afval beschouwd.

bitterpete | 20-07-23 | 09:45 | 1

Weet u ook welke klimaatpaus geïmpregneerd is?

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 10:08

Nederland wordt totalitair. Zonder warmtepomp wordt je huis onbewoonbaar verklaard of simpelweg onverwarmbaar. Het gasnet wordt opgeheven, hout mag niet meer.

Welkom in de groene hel.

Zomaarwat | 20-07-23 | 09:44

Richt een clubje op en probeer iets te verbieden, gegarandeerd verdienmodel.

Rattus | 20-07-23 | 09:44 | 1

Zo werkt het in Nederland, alles kan en alles mag, totdat er een paar zeikerds klagen.

Mr_Natural | 20-07-23 | 09:49

Tuurlijk, persoonlijke vrijheid, zelfvoorzienend.
Maar het is ook gewoon gezellig.

Mr.Maloonigan | 20-07-23 | 09:44 | 1

Bah, menselijkheid. Dat is niks voor communisten. Bourgeoisie, de foute klasse.

Zomaarwat | 20-07-23 | 09:46

En dan hebben we het bog niet over the war on alcoholic beverages van DPG gehad, de diverse uitgaven van die club worden overspoeld door redactionele commentaren en anderszins over hoe slecht alcohol(consumptie) is. Verheerlijking van grote gezinnen, ook zo’n item daar. Die lijken aan de leiband van de Grrrristen Unie te liggen.

Lubbberrtt | 20-07-23 | 09:41 | 1

Kinderen zijn alles behalve Co2-neutraal, zeker die vijf van mij.

Die moeten verplicht met het vliegtuig naar de universiteit.

Kaas de Vies | 20-07-23 | 09:43

Ik begreep dat 2 vliegtuigmaatschappen in India in juni 974 nieuwe kisten hebben besteld. Vliegen die op water of op gevulde koeken?

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:41 | 5

Water uit de Ganges.

Deflatiemonster | 20-07-23 | 10:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Houtkachels zijn oprecht een ontzettend slecht idee, net als niet bekwaam gehanteerde barbecues trouwens. In een beetje stad leiden beide al snel tot overlast.

drs. Levi Samsonov | 20-07-23 | 09:41 | 5

Stad, je zult er maar wonen…

Verderkijkert | 20-07-23 | 09:56

Ojee overlast, bel de politie. Of ga heel boos met je armen over elkaar zitten.

John McClane | 20-07-23 | 09:58

@Verderkijkert | 20-07-23 | 09:56: Alle voorzieningen en jobs op wandel, fiets of metro-afstand. Ik drink met plezier mijn kop koffie als ik op TV al die dorpspaupers weer in de file naar mijn stad zie staan.

drs. Levi Samsonov | 20-07-23 | 10:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Als onze voorouders niet op hout hadden gestookt, hadden we nu geen dijken nodig gehad.

Mr_Natural | 20-07-23 | 09:41 | 4

Was veen he, grootste deel water.

Zomaarwat | 20-07-23 | 09:51

@Mr_Natural: Nou gelukkig maar, want het is heerlijk wandelen op de diken zo s' avonds tegen zonsondergang...

TinusVlugOpDeKut | 20-07-23 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

Hout stoken is wat ons heeft geëvolueerd van aap tot mens.

Wijze uit het Oosten | 20-07-23 | 09:39 | 3

Over de vraag of dat een goede ontwikkeling is geweest, lopen de meningen uiteen.
Sommigen vinden zelfs dat het verlaten van de oceaan een slecht idee is geweest.

Kapitein Sjaak Mus | 20-07-23 | 09:47

@Kapitein Sjaak Mus | 20-07-23 | 09:47:

Je vraagt het je wel eens af.....

neonreclame | 20-07-23 | 09:51

@Kapitein Sjaak Mus | 20-07-23 | 09:47: We hadden hier nooit moeten landen. Maar ja, we konden hier toen geen waterstof tanken. Maar binnenkort denk ik dat we terug kunnen keren. Maar nu dat schip nog terugvinden.

Dubbelepunthoofd | 20-07-23 | 10:07

De zelfstandigheid moet eraan. COPD bleek onvoldoende impact op de publieke opinie te hebben dus nu kanker.

Als je nú nog vóór houtkachels bent. G.v.d. science is settled, het is gemeten, mensen worden er ziek van, ook kánker, rare wappie dat je der bent. * Even een vergadering beleggen hoeveel geweld precies gerechtvaardigd is tegen het asociale houtkacheltuig *

Wat. Een. Land.

Wat. Een. Krant. Die ik trouwens ga opzeggen. Bij deze beloofd.

Zomaarwat | 20-07-23 | 09:38

GGD Amsterdam, huh? Die doen toch alleen wat SOA testjes voor tieners? Sinds wanneer hebben zij kennis over klimaat? Of hebben de duizenden covid-flexwerkers een nieuwe taak gekregen?

Kartelmaster2000 | 20-07-23 | 09:37 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

De Amerikaanse uitspraak van `vehikel` is altijd wel geinig...

neonreclame | 20-07-23 | 09:37

Zo'n door de EU gesubsidieerde biomassacentrale is toch eigenlijk ook een gigantische houtkachel?

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:36 | 1

Dan weet je meteen wat het nut van deze stemmjngmakerij is.

Hoewel het ze nog wel redelijk zal lijken de biomassacentrales wél te houden en mensen hun onafhankelijkheid en levensvreugde verder te beperken.

Zomaarwat | 20-07-23 | 10:06

Hoe vervuilend zijn die websites van dpg en die krantjes die ze nog bedrukken wel niet? Dat is heel wat fijnstof, co2 en dus opwarming van de aarde, .enzo.
Een beter milieu begint bij jezelf dpg, stekker eruit, nu

Blaffendehond | 20-07-23 | 09:36

Maar dat geldt dan natuurlijk niet voor BIOmassacentrales waar Nederland inmiddels mee volstaat en die maar niet aan de uitstooteisen willen voldoen. Het ligt uiteraard aan die paar burgers met een openhaardje.. Hoe lang gaan we dit framen van de groene maffia nog pikken?

lagelander | 20-07-23 | 09:35

Volgens de Club van Rome in 1950 waren we nu allemaal al een jaar of 20 dood want alle delfstoffen en voedsel uitgeput en op. Die onheilsprofeten zijn zeker dood.

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:34

Hout kappen om het vervolgens met zeer energie-intensieve processen te bewerken tot krantenpapier, om dat papier vervolgens te bedrukken met inkt, de gehele logistiek om dat krantje bij u in de bus of bij de kiosk te krijgen, om die krant vervolgens enkele uren later weer weg te gooien waarna een wederom energie-intensief afval- & recycle proces moet worden ingezet met het enkele doel een vooringenomen vermoeden van een lobby-club op te dringen aan je lezers: daar is natuurlijk helemaal niets fout aan. Maar hout stoken? Boeh.

_pacman_ | 20-07-23 | 09:33 | 2

En dat eerste in de wetenschap (heb ik van horen zeggen hoor) dat er ook zoiets bestaat als het internet.

Ichneumonidae | 20-07-23 | 09:37

Het blijven 'dooie' bomen!

Cunucu | 20-07-23 | 09:39

Op de mooiste en oudste kerk in het centrum van Zwolle willen ze nu ook zonnepanelen leggen…., omdat men in de binnenstad ook ‘goedkope’ stroom moet kunnen krijgen. Echt, de waanzin gaat ons om zeep helpen.

Normpje | 20-07-23 | 09:33 | 5

@Normpje | 20-07-23 | 09:51: Iedere dag verbaas ik me weer over alle gekkigheid in Nederland. Houtkachels verbieden maar energie 37% omhoog. Blijf hier nog maar een tijdje zitten.

gato | 20-07-23 | 10:18

Tijd voor een nieuwe zonnegod en bijbehorende cultus.

lekgoot | 20-07-23 | 10:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Lijkt mij niet. Nou jij weer Telegraaf.

entredeuxverres | 20-07-23 | 09:31

Dit zijn allemaal teasers voor de aankondiging van klimaatgoeroe- en nieuwe MP van Nederland: Frans Timmermans.

First Contact | 20-07-23 | 09:30 | 3

Het moet Samsom worden, zijn klimaat-secondant. Wedden? Dé PvdA- man met activistisch Groen Linksche inslag.

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:39

@Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:39: Samson, die blaaskaak met z'n vleespet. Was die niet met RaRa of een of andere terreurorganisatie verbonden?

4HoogAantWater | 20-07-23 | 09:48

@4HoogAantWater | 20-07-23 | 09:48:
waarom kan de pvda geen normale mensen meer vinden? Die Samsom ademt gluiperigheid en Timmermans pedanterie.

lekgoot | 20-07-23 | 10:24

Dat het klimaat de laatste 20 jaar behoorlijk stabiel is hoor je niet van de (wetenschappers).
Dat de polen weer meer ijs bevatten dan 15 jeer terug hoor je ook nergens.
Er zijn niet meer bosbranden, orkanen, tornado's, en overstromingen.
Zelfs het grote barrière rif is aan het uitbreiden.
En die zogenaamde extreme hitte in zuid Europa is van allertijden.

zoalsikhetzeg | 20-07-23 | 09:30 | 4

Ho ho ho ho ho nou eens even. Je komt nu wel aan een enorm verdienmodel van al die wappies en ambtenaren / ministers, die niet gehinderd door enige kennis van zaken ons de les lezen, maar vooral onze portemonnee rollen. Kom nou.... ssssssssstttt. Of zoals Archie Bunker het altijd zo mooi zei: 'Edith, STAIFEL!'

Graeme Reaper3779 | 20-07-23 | 09:40

Komende winter weer een ouderwetsche elfstedentocht. Zin an.

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:40

@Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:40:
Dat zou wel grappig zijn. Helaas valt het mij op dat we al in geen tijden meer een winter hebben gehad zoals die in mijn jeugd gebruikelijk waren.

lekgoot | 20-07-23 | 10:26
▼ 1 antwoord verborgen

Valt me nog mee dat er niet meer mensen klagen over buren met zo'n ding. Je zal maar elke dag in de rook van je buren zitten. Ergens vrijaf kan ik me nog voorstellen maar ze staan veelal ook midden in een woonwijk

jeweettochniet | 20-07-23 | 09:30 | 3

Je kan moeilijk klagen als je zelf zo een keer per week je vlees op de bbq pleur.

zoalsikhetzeg | 20-07-23 | 09:33

@zoalsikhetzeg | 20-07-23 | 09:33: heb er persoonlijk zelf geen last maar kan me voorstellen dat 4x per jaar bbq of de hele winter stoken wel een verschil is. De een ruikt naar eten de ander naar brandlucht

jeweettochniet | 20-07-23 | 09:36

Daar hebt u wel een punt. Ik heb zo'n buurman, die én het huis én z'n schuur met hout stookt. Dit betekent van september tot en met april stank. Kan geen raam van de slaapkamer open hebben, want dan gaat de rookmelder af. Oplossing: ik heb de rookmelders maar van het plafond gehaald.

Graeme Reaper3779 | 20-07-23 | 10:27

Ik realiseer me nu dat de Nederlandse houtkachel het dichtst in de buurt komt bij het 'vuur' (pun intended) waarmee iemand uit Texas of Kentucky het 2nd Amendment verdedigt. Wil je een Amerikaan begrijpen die vijftien AR-15s onder zijn matras heeft liggen, is de eerste stap om eens te gaan praten met Bert Bos uit Winterswijk die met een Grolsch voor zijn houtkachel zit.

Captain Pervert | 20-07-23 | 09:29

Als je een houtkachel hebt mag je eigenlijk niet stemmen op PvdGL, volt, dierenpartij, D66.
Dat scheelt weer

TurpinDick | 20-07-23 | 09:28 | 2

Ik durf te wedden (krat goed belgisch blond?) dat de helft van de PvdL/GL/D666/Volt en Poes partij leden een houtkachel hebben.

En dat ze allemaal NIET weten hoe je deze fatsoenlijk moet aansteken...

Als_je_me_nou | 20-07-23 | 09:35

GL is een van de grootste drammers voor biomassa geweest, Natuurmonumenten heeft de halve Veluwe ervoor gekapt onder het mom van ruimte voor de hei. Maar iedereen weet dat het een keiharde geldmachine is dat hout.

_pacman_ | 20-07-23 | 09:36

“Rookt u”, vroeg de longarts. Jazeker zei ik, iedere avond als ik de hond uitlaat. Dan moet ik door een wolk van houtkachelrook snakkend naar een teug frisse lucht.

Schriever | 20-07-23 | 09:25 | 2

Gewoon die hond wegdoen, beter voor je gezondheid.

Ichneumonidae | 20-07-23 | 09:28

Lastig. als je in een buurt woont met schoorstenen op ooghoogte.

John McClane | 20-07-23 | 09:29

We werken tegenwoordig met vermoedens ipv feiten... echt, wat de fuck.
Maar gelukkig draagt het verbranden van Romeins afval niet bij aan de vervuiling in de stad, dat vermoeden ze dan ook wel weer...

Als een stel Amsterdamse yuppen de houtkachel niet meer mogen opstoken, dan lig ik daar niet echt wakker van...

Terra | 20-07-23 | 09:24

Er zijn steden in Afrika en Azie waar 7 miljoen mensen wonen en de helft kookt op hout en kolen, op straat, waar diesels en tweetakten 24 uur staan te pruttelen. Waar 100 dagen per jaar smog hangt door akkerbouwbranden en 100 dagen door een nabijgelegen vulkaan.
Ga daar actievoeren.

TurpinDick | 20-07-23 | 09:23 | 1

Er is besloten dat dit geen argument mag zijn, helaas.

John McClane | 20-07-23 | 09:28

1 a 2 miljoen huishoudens die geen gas of electra gebruiken om hun huis te verwarmen. Dat zijn natuurlijk gederfde belastinginkomsten, dus vanaf nu is dat het grote probleem.

Tel maar af wanneer daar een tax bij wordt verzonnen.

Nosky | 20-07-23 | 09:23 | 1

Uw huis heeft energielabel onbepaald, dus G, wij gaan er vanuit dat u het huis tot 21 graden verwarmd dus, moeilijke berekening, 1024,46 belasting aub. Mocht u het huis minder warm stoken, dan dient u dagelijks een logboek van de temperatuur in huis per uur bij te houden. U mag hierbij afronden in hele graden.

John McClane | 20-07-23 | 09:27

Ok dus de takeaway is dat het met die vliegtuigen allemaal wel meevalt. Nou, wat een goed nieuws zeg.
Oja, moet nog hout bestellen voor de komende winter, ik zie dat de prijzen weer normaal zijn.

John McClane | 20-07-23 | 09:23

Met het vertrek van Paulus Jansen neemt de T zijn naam als woke krant van Nederland wel heel erg serieus.
Het was de eerste krant die nadrukkelijk opperde erg wakker te zijn.
Maar slaan nu wel heel erg door naar de XR zijnde van het linker spectrum

Masparts | 20-07-23 | 09:22

Typisch weer de klimaathoek, alles op basis van aannames zonder enig deugdelijk bewijs. Dus zoals altijd, negeren en lekker doorgaan met je leven.

Zoelense Hobbyboer | 20-07-23 | 09:20

Een houtkachel is leuk maar dat ze iedere keer weer die stapel pallets uit je tuin stelen voor vreugdevuren, paasvuren, nieuwjaarsvuren is minder leuk.
Kan je wel getectileerd hout uit de sloop gaan gebruiken maar dat rookt zo.

Osdorpertje | 20-07-23 | 09:20

Is luchtkwaliteit meten een taak van de GGD? Nope, oplazeren dus met dat activistische fake nieuws.

4HoogAantWater | 20-07-23 | 09:19

'Volgens nieuw Engels onderzoek produceert een houtkachel 450 keer zoveel giftige luchtvervuiling als een centrale verwarming op gas. Oudere houtkachels stoten zelfs 3700 keer zoveel giftige stoffen uit.'

Mr_Natural | 20-07-23 | 09:19 | 11

@Loodje | 20-07-23 | 09:28: Ah, kwam Mr_Natural aardig in de buurt met de vergelijking van auto's: soort ontwikkeling mbt katalysators dus. Dank.

CornholioNL | 20-07-23 | 09:42

@Aristotalloss | 20-07-23 | 09:32: Hoog rendement houtkachels, of even zoeken op tertiaire verbranding. Volgens mij heeft o.a. Jotul ze wel.

Loodje | 20-07-23 | 09:54

Gas is straks Verboten. Helaas.

Buurman | 20-07-23 | 10:54
▼ 8 antwoorden verborgen

"vermoeden, vaker, wel eens, lijken" , dit artikel staat bol van gedegen onderzoek zo blijkt, geen spelt tussen te krijgen.

CornholioNL | 20-07-23 | 09:18

Dit moeten we toch supporten? Biomassa is groen heb ik van onze europarlementariërs geleerd!

BenDoorn | 20-07-23 | 09:18

“The war on” gedoe is100% fox news geneuzel. Dan doet wetenschap er natuurlijk niet meer toe, want we vinden wat leuk.

Wat je er uiteindelijk mee wil doen is deel 2, maar je houtkachel als je eigen a12 zien is ook wat

menage | 20-07-23 | 09:18

En een aggregaat met een dagelijkse hoeveelheid benzine om stroom op te wekken voor de kookplaat.
De toekomst is groen!

ratelaar | 20-07-23 | 09:26

Kan niet. Stroom is op, leidingen te dun. Duurt 10 jaar om het stroomnet te verzwaren. Bovendien moet je voor inductie speciale pannen hebben. Dat heb ik zelf gehoord van die speciale pannen-leveranciers.

Nivelleermarionet | 20-07-23 | 09:27

Als 8 Limburgers tijdens de zomermaanden hun houtkachel niet gebruiken dan kan Parkstad het fietspad afmaken wat nu stil licht wegens stikstof.

Osdorpertje | 20-07-23 | 09:17 | 2

Het is een kwestie van geduld, gewoon wachten op de dag dat heel holland limburgs lult….

iechundiech | 20-07-23 | 09:45

ja het licht stil in het donker

AntiZanicz | 20-07-23 | 12:28

De ontdekking van vuur was voor de holbewoners het middel om te overleven. Door de warmte bij koude, verlichting bij duisternis, vlees roosteren bij honger en als afschrikking voor wilde dieren. Vooral dit laatste is weer actueel met die roedels wolven en bevers in ons land. Hoe smaakt bever?

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:16 | 7

@Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:32: Vossen branden inderdaad beter dan bevers, vooral hun staarten, en zijn ook smakelijker. Beetje zoals een hond smaakt (kun je testen bij de Chinees, al word je daar wel vaak gefuckt met katten).

Ichneumonidae | 20-07-23 | 09:41

Vuur is niet ontdekt. Was er altijd al. Maar een uitvinding die het makkelijker maakte was de tondeldoos.

m.youtube.com/watch?v=sX7n0DczdxI

Louter Leuter | 20-07-23 | 09:57
▼ 4 antwoorden verborgen

De GGD vermoedt iets, gaat het later nog eens uitzoeken.
Ik vermoed dat de GGD dat helemaal niet gaat doen.

Ichneumonidae | 20-07-23 | 09:15 | 3

Nee dat kunnen ze nog geeneens.

Kaas de Vies | 20-07-23 | 09:17

GGD, die doen toch vaccinaties? Welke GGD-bobo heeft dan belang bij klimatoïde aangelegenheden? Kamervragen, nu!

Nivelleermarionet | 20-07-23 | 09:31

Een onderzoek naar houtkachels in de zomer, waarom niet?

Mr_Natural | 20-07-23 | 09:15 | 1

Omdat Zwarte Piet mediatechnisch gezien niet meer lekker scoort. Klimaat porno daarentegen…

Zaadstaaf | 20-07-23 | 19:26

Zijn die bio centrales niet gewoon enorme hout kachels en dus het probleem??

nutsniet | 20-07-23 | 09:15 | 2

Ja.

Piet Karbiet | 20-07-23 | 09:17

@nutsniet: twee zielen, één gedachte...

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 09:44

Laura Bromet van GroenLinks, die altijd het eco-morele-goede voorbeeld geven, heeft een kolossale voorraad houtblokken thuis voor haar open haard.

Madame Poitiers | 20-07-23 | 09:13 | 1

All animale are equal but some animals are more equal than others.

MargauxGrandCru | 20-07-23 | 09:20

Aangezien de hele overbevolkte 2de en 3de wereld kookt op hout, is het misschien tijd om de grootste vervuilers te laten betalen voor de gevolgen van hun handelen?

Ruler | 20-07-23 | 09:12 | 3

Was het maar hout. Ik heb vier jaar in West Afrika gewoond en als het even kan gebruiken ze kerosine.

Caveman48 | 20-07-23 | 09:15

Betalen doen wij voor de derde wereld.

zoalsikhetzeg | 20-07-23 | 09:18

Lees ook dit even: "Vanwege de energiecrisis is er meer hout gestookt. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Maar ook de na de coronacrisis weer toegenomen verkeersdrukte. Meteorologische omstandigheden kunnen ook van invloed zijn." Kortom het kan van alles zijn, maar houtkachels zijn natuurlijk evil from hell.

FrankVeer | 20-07-23 | 09:12 | 1

Wat te denken van pindakaas? En opgewarmde spinazie. van gisteren? Daar krijg je dan geen longkanker van. Maar er aan dood gaan? Zeker weten. De L.O.D. heeft het er maar druk mee. En mag ik nog ergens aan dood gaan en tot die tijd genieten van het leven? Maar goed. kanker, de dood daar wordt gezellig politiek mee bedreven. Velen vinden zichzelf daardoor ontzettend belangrijk worden, lenen er hun identiteit aan af en sommigen worden er schatrijk van. Heb zelf kanker gehad. Waarvan? Geen idee en wordt nog steeds gescreend. Maak mij geen zorgen. Dood gaan moet toch een keer gebeuren. Maar houd mij verre van de hysterische teneur. Het zal mij echt helemaal een rotzorg zijn en veracht en blijf verre van een ieder die zich opwerpt als beschermheilige die mij het leven zuur zou kunnen maken met hun doemdenken. Pluk de dag en zodemieter op.

forecastle | 20-07-23 | 09:34

Wij stoken ons hout in een pannetje onder de afzuigkap, want wij hebben geen schoorsteen.

Verbandmeester | 20-07-23 | 09:11 | 4

@Papa Jones | 20-07-23 | 09:20: Ja, ik mag zelfstandig naar mijn werk. De Verbandmeesteres gaat ook altijd naar haar eigen werk. En boodschappen doen we dan ook nog los van elkaar, maar voor de rest mag ik niet zoveel alleen doen.

Verbandmeester | 20-07-23 | 10:15

Heb jij geen magnetron? Is zo'n houtblok sneller gaar.

Harrie-Couvert | 20-07-23 | 10:17

@Harrie-Couvert | 20-07-23 | 10:17: Nee zeg, een magnetron met al die straling door je houtblokken heen. Dat kan niet goed zijn voor een mens.

Verbandmeester | 20-07-23 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

De huidige directie van De Telegraaf heeft geen idéé wie hun doelgroep is.

Of het plan is altijd al geweest om De Telegraaf om zeep te helpen, dat kan natuurlijk ook.

Papa Jones | 20-07-23 | 09:10 | 2

Zou zo maar eens kunnen, 1 centrale mediahuis redactie is natuurlijk veel voordeliger., bij de persgroep is het al allemaal eenheidsworst met slechts een ander regionaal logo.

HD50 | 20-07-23 | 09:33

In de oorlog hielpen ze graag het verzet en de joden omzeep te brengen.

AntiZanicz | 20-07-23 | 12:27

De GGD Amsterdam heeft helemaal niet de mankracht en middelen om gedegen onderzoek te doen.

Ga hier eens prikken. GGD Amsterdam is al decennia vleugellam, hebben geen lab, geen expertise en geen middelen om te meten.

Excel snappen ze ook niet.

Kaas de Vies | 20-07-23 | 09:08 | 6

@Kaas de Vies | 20-07-23 | 09:13: Excuus, ik zie het nu pas. Ik heb de titel van het artikel van de Telegraaf gelezen.

Adriel | 20-07-23 | 09:15

gelul, bovendien hoef jet niet alles zelf uit te zoeken. Er zijn gewoon kennis gebaseerde richtlijnen. Het gebazale van profiteurs doet er niet zo veel toe.

AntiZanicz | 20-07-23 | 12:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Stem straks allemaal GL/PvdA und alles wird Verboten.

MargauxGrandCru | 20-07-23 | 09:07

Het is laag hangend fruit en stoppen met houtstook kost niemand wat. Er kan geen bezwaar zijn. En wie denkt dat het allemaal wel meevalt. dat doet het niet en het wordt nog veel erger.

AntiZanicz | 20-07-23 | 09:05 | 9

@Remus McMillan | 20-07-23 | 09:18: u kunt het wel zat zijn maar het is gewoon aan de gang en het stopt niet

AntiZanicz | 20-07-23 | 12:24

@knutsel_ | 20-07-23 | 10:02: de bekeuringen zijn niet gratis, de gemeente had het al lang moeten verbieden.

AntiZanicz | 20-07-23 | 12:25
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bello de Hond | 20-07-23 | 09:05 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Bij houtkachels gaat het om gevoel. Niet om wetenschap, wetenschap is ook maar een mening. Toch?

Schadenfreude | 20-07-23 | 09:03 | 4

Het geeft idd een gevoel van warmte. De wetenschap erachter maakt me niet uit in deze...

Pa Nadol | 20-07-23 | 09:07

Wetenschap is niet: het zouden de houtkachels kunnen zijn.

Papa Jones | 20-07-23 | 09:18

@Papa Jones | 20-07-23 | 09:18:
Geen idee, ik volg het linkje in het topic om de materie te bestuderen en kom bij RTL en Prigozhin uit.

J-van-de-Bontekoe | 20-07-23 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Nogal logisch, de verbranding van aardgas leunt calorisch nogal op de verbranding van waterstof tot water. Koolstof verbranden tot koolstofdioxide is bijzaak.

Met een slechte efficiëntie nat (?geverfd?) hout verbranden is niet onze toekomst.

Feynman | 20-07-23 | 09:02 | 7

@Kaas de Vies | 20-07-23 | 09:09: restwarmte gedroogd (oven)hout betalen ze in Duitsland subsidie

Denkhetnjet | 20-07-23 | 09:11

Droog en goed hout gebruiken en de Zwitserse methode toepassen. Dan heeft niemand ergens last van. Geen haar op mijn hoofd om mijn open haard op te geven. Vooral afgelopen winter goed van pas gekomen!

At_Dawn_They_Sleep | 20-07-23 | 09:22

U bedoelt dat natte hout die we importeren met vervuilende schepen om onze bio-centrales te laten draaien ? Bio whaaa

Hetiswathetis | 20-07-23 | 09:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Alle uitgaven van het mediahuis dragen direct bij aan deze vervuiling aangezien hun producten eigenlijk nergens voor geschikt zijn behalve voor het aanmaken van genoemde houtkachels. Hoe ironisch.

BoerKoekoek | 20-07-23 | 09:02 | 2

de papier recycling is heel hoog. Het wordt maar zelden verbrand, kranten zeker niet. Alleen luie idioten gooien papier en glas nog bij het restafval.

AntiZanicz | 20-07-23 | 09:07

@AntiZanicz | 20-07-23 | 09:07: Printer cartridges, afgewerkte olie en batterijen horen bij het restafval, papier en glas niet!

At_Dawn_They_Sleep | 20-07-23 | 09:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland