Douglas Murray doet zegje over slavernij
Retorische acrobatiek!
Slavernij. Hoop om te doen rond deze tijd van het jaar, maar zelfs dit topic werd even achtergesteld door belangwekkende blanke politieke gebeurtenissen. Samenvatting: Nadat kolonisatie, verovering en slavernij vanaf het begin van de geschreven geschiedenis letterlijk dé way of the world was verbood het Westen als eerste cultuur in de geschiedenis slavernij als zodanig. Vervolgens wordt datzelfde Westen elk jaar opnieuw verder op de de excuus-knieën bewogen voor een instituut dat ze als eerste in de geschiedenis hebben afgeschaft, en dan vaak ook nog eens vaak door mensen die langs dezelfde erfelijke meetlat juist ZÉLF vuistdiep in de slavernij zaten. Namelijk: alle Turken, alle Arabieren en alle Akwasi's.
Kuifje en het Mysterie van Turken/Arabieren die zz dit spreekrecht toekennen
Een langere, academische versie van de rant bij Piers
Kleine disclaimer wel: zijn gast historicus Bruce Gilley is nou niet bepaald onomstreden en kiest in het nuanceren van de Belgische Vrijstaat Congo wel een bevreemdende heuvel.
Ook Helmond (Limburg) doet mee
Social
Reaguursels
InloggenDe walgelijke onderdrukking van Brabant en Limburg als generaliteitsland door de Hollanders. Heb er nog iedere nacht nachtmerries van. 200.000 euro zal mijn leed zeker verzachten. Geld en een herdenkingsdag nu! De 11-11 is een goed voorstel en gratis bier tijdens carnaval op kosten van de Hollandse onderdrukkers.
Ook in het dierenrijk komt slavernij voor . De Partij voor de dieren start hun verkiezingscampagne met " Stop De Slavinken " . Bij deze mijn excuses .
Beetje dubbel dat laatst op zo'n specifieke nieuwssite aandacht werd besteed aan hoe Afrikanen of Surinamers werden tentoongesteld in een soort circus. Oftewel iedereen was zwaar verbaasd want nooit eerder gezien... Maar wel een hardnekkig racistische slavendrijver in hart en nieren!
"Until recently every group was inherently racist towards other groups" Dan ben je wel ver heen hoor.
Vertel, vanaf welk moment in de geschiedenis is dit niet correct?
Al dat gesteggel om schuld en boete.. Deze lieden zorgen ervoor dat de nazaten geen enkele vooruitgang boeken in hun bestaan.
De slachtoffers van de armoedeval.
Of is het de slaven van de armoedeval..?
Werkelijk ongezien de mazelen. Zelfs in Friesland, waar nog nimmer iemand zich ook maar een bejaarde slaaf kon veroorloven, komt men zeiken met ketel kroketi.
Dan gaat men het niet hebben over de schuldvraag (duhuu), maar over het bijbrengen van het besef hoe erg het wel niet wel was.
Die donkere mevrouw mag niet eens uitpraten, wat een slechte journalistiek in dat filmpje.
Die mevrouw gaat hetzelfde verhaal houden wat ze al eerder heeft gehouden In de uitzending waar op gereageerd wordt. Vandaar.
@P-unit | 08-07-23 | 23:28: Is het nog slecht dat GS dat er niet bijmonteert.
Omdat ze woorden in de mond legde van haar opponent die niet gezegd waren. Ofwel, een frame en dan lekker tekeer gaan.
@Bolhoed | 08-07-23 | 23:37: Blijft het een filmje zonder goede wederhoor.
@MrTee | 08-07-23 | 23:43: Kijk alles voordat je wat begint te zeuren en te framen.
Het is het bekende verhaal. Wat elke keer herhaald wordt. Dat is geloof ik het punt. Murray weerlegd dat. De vrouw ging niet inhoudelijk een verhaal houden maar dezelfde vermoeiende punten herhalen. En Murray aanvallen door zijn woorden te verdraaien. Inhoudelijk wordt er al lang niet meer gediscussieerd. Er komt geen gemotiveerd weerwoord. Dat is het tweede punt .
De slavernij is al eerder afgeschaft geworden in de wereld. Door Solon in Athene.
Een enorm succes daarna kregen we in NL lijfeigenen en horigen ook niet echt vrij en hoe in Drenthe en elders nog vorige eeuw de veenarbeiders werden uitgebuit daar lusten de honden geen brood van.
Juist. Zesentwintig eeuwen geleden en zeer interessant:
nl.wikipedia.org/wiki/Solon_van_Athen...
(en verder: Solon als redder / De seisachtheia).
@bijna_raak | 08-07-23 | 23:08:
Daar had Solon van Athene dan weer niets van doen.
Kom ik weer, heeft iemand die Schimmelpenninck al gehoord, die hebben bakken met geld verdient aan de slaven handel
Van hard werken wordt je over het algemeen niet rijk.
Rijk wordt je door met potjes geld te schuiven, geld dat door andere mensen gemaakt is.
Keti Koti moet Afrikaanse landen aanspreken. Denk je dat de Nederlanders zelf de slaven vingen en naar de schepen brachten. Nee, dat d deden hun Afrikaanse broeders…..
En ik wil wel eens wat geld van de Denen en Noren. Die hebben in mijn roots ook best wel veel ellende uitgebracht. En Turkije was vroeger in het Ottomaanse tijdperk ook nog wel actief
I het het slaven dealen. Denk dat elke witnesses geld kan krijgen van Erdogan. En dan de Egyptenaren. Nee Cleo was niet zwart… maar hun slaven wel vaak blank…
Typos komen door gebroken finger
"om de daad bij het woord te voegen m.b.t. financien", zegt ie, Geld uitdelen dus, witte man ! Dat wordt me nog een interessante verdeelsleutel.. En aangezien het leed van de "tot slaaf gemaakten" zoals bekend vele generaties blijft doorecho-en (hoeveel generaties eigenlijk ?) rijst de vraag of de nazaten van nazaten van "tot slaaf gemaakten", (en hun nazaten ook weer) allemaal in aanmerking komen voor "herstelbetalingen".. Nee zo zijn we niet getrouwd meneertje Farakan.
Sander spreekt over dom rechts. Nou, ik spreek van dom links. Men blijft hangen in een zeer beperkt verhaal over de slavernij en baseert daar hun gelijk op. Kappen nu met die excuses -shit.
Voor de rest was Douglas Murray's Uncancelled History een uitstekende serie. Aanrader.
Maar idd, wist ook niet echt wat ik aanmoest met het Congo verhaal in deze aflevering..
img.ifunny.co/images/ca94d8e497209858...
nl.m.wikipedia.org/wiki/Ashanti_(volk...)
"Voor de Europese kolonisatie was de Ashanti Confederatie een belangrijke staat in West-Afrika, vooral van 1570 tot 1900. De rijkdom van de Ashanti was gebaseerd op de aanzienlijke goudvoorraden in de regio. Het waren vaardige goudsmeden. De Ashanti waren een machtige stam. De hoofdinkomsten kwamen eeuwenlang uit de handel in goud en slaven. De Ashanti waren slavenhouders die de slaven lieten werken in hun goudmijnen. Ook voerden ze een levendige handel, eerst met de slavenhandelaren die uit het noorden van Afrika kwamen. De slaven uit eigen stam en tot slaaf gemaakten van andere stammen werden verkocht aan handelaren van de Hausa-stam en Arabieren, die ze vervoerden naar het noorden van Afrika en naar Klein-Azië. De focus verschoof later toen er contact kwam met slavenhandelaren uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland die slaven nodig hadden voor hun plantages in Amerika en het Caribisch gebied. Omdat deze handel er toe leidde dat men veel meer slaven nodig had, leidde dit tot een aantal grote expedities in de omgeving waarbij veel mensen van andere stammen maar ook van de eigen achtergrond tot slaaf werden gemaakt en doorverkocht"
Nuff said...
100 procent!
Er zou eens wat aandacht moeten komen voor de slavenhandel in Afrika en Arabische landen.
Toen de Europeanen begonnen met slaven transporteerden naar Amerika, konden ze zo instappen in een bestaand lopend systeem van slavenhandel die al eeuwen oud was, in Afrika zelf.
Dat grotere plaatje mag ook wel eens in beeld gebracht worden.
@AdvocatusDiaboli | 08-07-23 | 21:43: helemaal mee eens ,maar ik denk niet dat ,dat ooit gaat gebeuren .dan valt het hele concept namelijk weg .is de discussie direkt ten einde .en dat is voor vele jammeraars namelijk niet wenselijk.
Die Hoekse en Kabeljauwse twisten.... ook een soort van genocide.
Waar is mijn geld?
Azarkan is, zoals IEDERE Marrokkaan met een Nederlands paspoort, tevens Marokkaans staatsburger.
Heeft Azarkan zijn ándere koning. die van Marokko, al opgeroepen excuses aan te bieden voor het slavernijverleden van zijn koninklijke voorouders? En, in zijn kielzog, excuses namens het gehele Marokkaanse volk? Dus óók namens JOU, Farid?
Eens kijken hoe die vakantie in Marokko er dan uit gaat zien. Zullen je Marokkaanse landgenoten je vást in dank afnemen.
Daar in die Magreb blijken ze dól op hun zwarte Afrikaanse medemensen te zijn trouwens.
In Sfax, een havenstad in Tunesië, worden zwarte Afrikanen aangevallen omdat een 41-jarige inwoner van die stad door messteken van een groepje Kameroeners om het leven is gekomen.
Een paar citaten:
"„We gaan zijn dood wreken”, schreeuwden lokale jongeren al bij de begrafenis van het slachtoffer. Huizen met migranten werden vervolgens aangevallen en in brand gestoken. Sommigen, ook vrouwen en kinderen, werden van balkons afgegooid en met kapmessen aangevallen. Anderen werden met stenen bekogeld. Op bromfietsen openden andere inwoners „de jacht op zwarten”."
En:
"Op video’s op sociale media is te zien hoe tientallen Afrikanen het in Sfax op een lopen moesten zetten om te ontkomen aan politieagenten en een menigte die hen op de hielen zat.".
Verder:
"Volgens verschillende berichten voerde de politie honderd opgepakte migranten naar een plaats in de woestijn aan de Libische grens, waar ze verder aan hun lot werden overgelaten.":
www.nrc.nl/nieuws/2023/07/06/tunesier...
Volgens Al Jazeera worden dit soort deportaties ook in Algerije uitgevoerd. En Marokko zal niet anders zijn.
Hoeveel van dit soort gebeurtenissen vonden er hier in Nederland plaats, toen die 25-jarige Soedanese statushouder die Brabantse jongeman van 18 jaar doodgestoken had?
Precies.
Douglas Murray slaat de spijker op z'n kop. Het priemende vingertje gaat juist richting de landen en volkeren die mensenrechten het meest serieus nemen. Andere landen en volkeren geven er geen ene fl*kker om.
Maar ja,
Racisme-roepen is nu eenmaal een (zeer lucratief) verdienmodel in Nederland.
Goed gebakken, Kompro!
En het aardige is dat er altijd weer een groepje blanken is wat er met hun domme gezicht achteraan loopt.
@funda | 08-07-23 | 20:51: Die stemmen we komende november, nog verder weg.
Farid Azarkan dient meerdere heren. Ik vertrouw hem niet, voor geen cent noch dirham.
Op 5 mei zijn er geen Duitsers bij maar op keri koti wel Turken en Arabieren...
Is er iemand van vandaag in Nederland of Suriname slavenhouder of slaaf geweest?
Nee.
Laten we de energie en dat geld dan besteden aan slavernijbestrijding vandaag de dag.
Want er zijn mensen die vandaag gebukt gaan onder dwangarbeid of slavernij.
En die leven nu.
Ik ga een stikstofvrije plantage beginnen in Nederland.
Erkennen en excuses vind ik prima maar ik zie geen enkele logica in een schadevergoeding aan mensen die niet eens persoonlijk een grootouder als slaaf gekend hebben laat staan zelf slachtoffer van slavernij geweest zijn.
@Kaas de Vies | 08-07-23 | 20:17: Wel het juiste gewas kiezen: een pakje sigaretten levert meer op dan een hele tros bananen.
Wiedergutmachung.
Goed plan. Beter dan je ongeïnformeerde gezeur of alle volkeren die aan slavernij deden.
Keti Koti dus een nationale feestdag maken. Punt.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:23: In Suriname, prima plan. In Nederland kent niemand buiten Amsterdam dat feest.
@Après toi | 08-07-23 | 20:31:
Dat is heel sneu niet alleen negers zijn slachtoffer.
Laten we de energie en het geld liever aan een van de vele crises besteden waarin Rutte c.s. ons gestort heeft. Slavernij is hier voltooid verleden tijd - de discussie is onzinnig.
Mijn grootvader was in de WOII enkele jaren een dwangarbeider (Arbeitseinsatz) en hij heeft er nooit echt over willen praten. Was hij dan wel een slaaf geweest?
@Kaas de Vies | 08-07-23 | 20:17:
Rubber ?
@funda | 08-07-23 | 20:50:
Juist.
Vraag me inderdaad af waarom Jerry niet staat te demonstreren in de bazaar
( tip : hou het ludiek )
Discriminatie denk ik, maar dan als culturele uiting.
Als je met de hand op je hart kan zeggen dat jij in de omstandigheden destijds, zonder sociale voorzieningen etc. je anders had gedragen dan de mensen toen deden dan moet je eens goed bij jezelf te raden gaan zou mijn advies zijn aan mensen die klagen over herstelbetalingen. Wie garandeert mij/u dat zij het anders zouden hebben gedaan? Achteraf praten met de wetenschap van nu is me te gemakkelijk.
Kennis is macht:
Arabische Slavenhandel
nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slave...
Slavernij in het Ottomaanse rijk
nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij_in_he...
Barbarijse zeerovers (die aansloten bij de bestaande slavenhandel)
nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_zeer...
Senegalese antropoloog Tidiane N’Diaye:
In de Afrikaanse en Arabische slavenhandel kwamen meer mensen om dan aan boord van de Europese slavenschepen, omdat velen de lange tocht te voet niet overleefden.
De Europese afschaffing van slavenhandel en slavernij was volstrekt uniek, juist omdat die maatregel inging tegen het economisch eigenbelang.
In tegenstelling tot het verbod op slavernij in het 19e-eeuwse Europa zijn er geen gevallen bekend van Arabische intellectuelen die zich voor de zaak van de zwarten hebben ingezet.
Er is dus geen reden om de Nederlandse slavernij als iets speciaals te zien.
Het maakt ook niet uit welke huidskleur de slavenhandelaar of slaaf heeft, slavernij deugt niet.
Ook slavernij vandaag de dag niet, in Afrika en het Midden-Oosten. Alleen zouden ze daar onderhand beter moeten weten, dus is het nog banaler.
Barbarijse slavenhandel
nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_slav...
Vergeet oom Julius niet.
Die zou volgens de geschiedschrijvers een miljoen Galliërs als slaaf hebben afgevoerd.
@AdvocatusDiaboli | 08-07-23 | 20:10:
Mijn God. Gaan we weer eens alsof doen alsof we daar niet vuistdiep inzaten!
Kom op.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:21: we?
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:21: Maar wat is nu precies uw punt? Dat omdat die "wij" waar u het over heeft ook een rol zouden hebben gespeeld bij de slavernij die Advocatus benoemd, deze slavernij opeens niet bestaat? Of opeens minder erg is? Iets waar we het maar niet over moeten hebben of moeten afkeuren?
@intrigant | 08-07-23 | 20:27:
Ga eens wat lezen.
@countus | 08-07-23 | 20:30:
Nederlanders zaten er samen met de Turken vuistdiep in. Dit is gewoon algemene kennis.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:34: Dat is geen antwoord op zijn vraag, doe eens goed lezen.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:34: Uit interesse: heeft u daar een bron van? En een voorbeeld?
Nog even los van het bovenstaande: wat is verder nu eigenlijk uw punt met betrekking tot de vormen van slavernij waar Advocates het over heeft? Dat moeten we maar onbenoemd of onbesproken laten, omdat "wij" er ook een rol in zouden gehad?
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:34:
Ga je weer op die toer? Een lading tegels met beweringen die je niet kan onderbouwen en dan maar wat schimpen en schelden?
Die “algemene kennis” van je kennen we wel. Hoe zat de Nederlandse maatschappij van die tijd (wat voor Nederland door ging dan want ons land bestond nog niet als zodanig) er vuistdiep in.
Hoe waren boeren en vissers, handarbeiders, landarbeiders, bedelaars, kleine ondernemers betrokken bij deze , of andere, slavenhandel?
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 20:34: Neen, dat is volslagen kletskoek.
Op de Engelse Wikipedia hebben ze zelfs een hub gemaakt over slavernij varianten in de Arabische landen, het is blijkbaar een te groot onderwerp.
en.wikipedia.org/wiki/Arab_slave_trad...
Maar dit is al een vrij lang artikel:
en.wikipedia.org/wiki/History_of_slav...
@Nuuk | 08-07-23 | 20:49: Schout herkauwt steeds dezelfde verhalen over "Nederlandse" piraten die zouden hebben samengewerkt met de Barbarijse zeerovers en slavenhalers. En dat zou bewijzen dat NL "vuistdiep" in de slavenhandelpraktijken van de Noord Afrikanen zat.
Er waren in de loop der eeuwen inderdaad wel wat piraten die je "Nederlands" zou kunnen noemen, dat waren gewoon free agents, die werkten voor zichzelf. Als ze door moslims werden gevangen haden ze nog mazzel, want dan kregen ze nog de kans het vege lijf te redden door zich te bekeren tot islam. Die gasten waren natuurlijk allemaal opportunisten, dus die deden dat. Logisch ! Het Nederlandse vernuft kwa scheepsbouwkennis en nautische skills werd ook op prijs gesteld door de Barbarijse zeerovers, dus die gasten assimileerden gewoon en gingen door met hun piratenpraktijken, aleen onder BArbarijse vlag. Dat wil niet zeggen dat NL (bestond toen niet eens) na diplomatiek overleg heeft besloten tot innige samenwerking, en specifiek om slaven van de Europese kusten te roven. Is gewoon niet waar. Kletskoek
Ik wacht als tot belasting betaler gemaakte ook op excuses van de koning
Wellicht een idee om een duur betaald adviesbureau wat modellen te laten maken die een predictie kunnen doen over de slavernijtoekomst. Dan kunnen we alvast wat voorzieningen treffen en zorgen dat de belastingbetaler die bedragen nu al ophoest.
Ik moet toegeven dat in mijn familie ook een voorouder is die zich hier schuldig aan heeft gemaakt.
Zijn racisme en uitbuiting van mensen op de plantages in Suriname hebben diepe indruk op mij gemaakt.
Hij was zelfs zo racistisch dat hij alleen maar blanke slaven op de plantage dulde.
Het spijt me, naar wie kan ik de 900 miljoen euro overmaken.
Op de plantage werden bananen geteeld. Let op strikt geen besneden bananen. Hier werden foto's van gemaakt en gesigneerd.
De man was erg vooruitstrevend voor zijn tijd.
Kom maar door!
Ik heb het liever cash, kan dat ook? Negen uur vanavond bij dezelfde parkeerplaats als gewoonlijk.
@intrigant | 08-07-23 | 20:06:
Als je mij je faxnummer geeft stuur ik wat klassieke foto's.
Ook interesse in wat moderner materiaal? Strikt eigen kweek en absoluut volgens alle huidige normen geproduceerd.
IJsbeer vriendelijke inkt, geen kinderarbeid meer plus het papier is geteeld van gerecyclede zakdoekjes gebruikt tijdens woke huilsessies in de safespaces op de UvA.
@Mr_Natural | 08-07-23 | 20:10:
Je hoeft niet te betalen.
Als je wilt maak ik speciaal voor vanavond nieuw materiaal.
Was er niet onlangs ergens een premier die hier vrij duidelijk over was? Iets in de trand van: "Het is goed dat we ons beseffen welke rol ons land in het slavernijverleden heeft gespeeld, maar van excuses of herstelbetalingen kan geen sprake zijn"
trend of trant?
@viejohuevon | 08-07-23 | 19:59:
Waarschijnlijk trans.
Zolang "we ons beseffen" vrees ik dat het indalen nog even gaat duren.
Ik hunker naar de dag dat ik ergens slachtoffer van mag zijn, want dan is mijn leven af.
Toevoeging: Uiteraard wel slachtoffer van iets wat beleden en geleden is door een ander. Alleen de vruchten ervan plukken dus.
Je bent slachtoffer van de onderdrukking van de Romeinen, kleine 4 eeuwen op zn minst in de zuidelijke Nederlanden.
Daarnaast wellicht de Noren en Denen die al slaven makend de Nederlandse kusten en rivieren langsvaarden. Herstelbetalingen lijken mij op zijn plaats. Als je iets Noors bloed hebt, zou het goed kunnen dat je voorouders verkracht zijn door vikingen.
Zo te horen lijdt jij aan slachtofferschapsarmoede. Dat is niet jouw schuld hoor, dat is de schuld van al die mensen die steeds anderen wel iets aan doen, maar jou niet.
@Harris Pilton | 08-07-23 | 19:59:
Voorvaderen ook?
@Harris Pilton | 08-07-23 | 19:59:
Ik heb voor een deel Noors bloed. Het is wel Daders-bloed. Mag dat ook ?
Helmond is ook medeverantwoordelijk voor heel veel weedverslaafden.
Tijd voor herstelbetalingen.
Was jaren de weedschuur van Europa, bijna elk huishouden had wat m2 plantjes staan.
In de woonwijken stonden op goed moment grote containers om de weed afval in te gooien.
Lees….”vrijwillig afstand doen van je plantage”…
Maar het werd vooral knipafval dat de bakken in ging.
Dah was lachuh jonghuh in die tijd.
Helmond heeft Limburg op de kaart gezet.
Azarkan moet met pek en veren van het keti koti terrein gesmeten worden. Bij de Turkse sultans werd de Afrikaanse mede-man eerst gecastreerd (50% sterfte) voordat hij in actieve dienst kwam. Wrange voordeel is dat na de afschaf van de slavernij in de laatste Arabische staten met een vijftig jaar er geen slaven nazaten meer zijn. Wat een huichelaars
Zijn=waren
Wel een uitstekende methode om de omvolking te stoppen. Castreren hoeft natuurlijk niet per se, steriliseren is voldoende.
Het is ook geen actie tegen de slavernij maar tegen het blanke westen. Daar vinden de Afrikanen en Arabieren elkaar.
Waar ik moeite mee heb is dat ik en mijn voorouders op geen enkele wijze betrokken zijn geweest bij welke vorm van slavernij ook. Mijn voorouders kwamen uit Friesland en werkten en woonden onder erbarmelijke omstandigheden voor een herenboer. Ga ik nu de nazaten van deze herenboer aansprakelijk stellen en eis ik herstelbetalingen? Komt er voor mijn voorouders een standbeeld en een feestdag? Juist..... want die waren blank en dat scoort niet zo goed........
Waar ik moeite mee heb is dat jij jezelf aangesproken voelt.
Ik ga niet liegen. Mijn familie had een handje in kolonisatie en slavernij. Ben er niet trots op maar ik snap wel waarom het nog steeds een probleem is.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 19:56: Nou dat komt omdat ik straks wel weer fijn indirect mag meebetalen via de belastingen terwijl ik er geen zak mee te maken heb...
Exact dit dus. Hetzelfde geldt voor mijn voorouders uit Twente. Mijn opa stond met een schep tot aan z’n knieën in de bagger het Twentekanaal uit te graven, zijn ouders woonden in een plaggenhut en werkten in de veenkolonie van Vriezenveen. Ik wil daarom ook nooit een woord horen over de schuldvraag over de slavernij door de compagnieën.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 19:56:
Omdat de koning en het kabinet namens Nederland excuses hebben gemaakt. Terwijl maar een klein deel van met name Holland zich verrijkt heeft aan de slavernij.
@Schout-bij-Nacht-J | 08-07-23 | 19:56:
Geeft u hier dan ook eens een eerlijk antwoord op;
Is de reden dat u zo verschrikkelijk graag de Nederlandse bevolking het boetekleed wilt zien aantrekken wellicht omdat u zélf een enorm schuldgevoel met u mee draagt? En dat u zich wellicht comfortabeler voelt indien u zich kunt verschuilen onder de COLLECTIEVE boetedoening van de GEHELE Nederlandse bevolking, in plaats van een persoonlijke boetedoening?
Gaarne een EERLIJK antwoord dus.
Overigens geloof ik niet in erfzonde, dus ik vind niet dat u voor uw voorouders 'boete' moet doen.
Wist u trouwens dat Gerard Spong, die samen met advocaat Liesbeth Zegveld onderzoek doet naar herstelbetalingen, zélf ook afstamt van een plantagehouder? Zijn voorouders kregen 5700 gulden ter compensatie voor het verlies dat ze leden toen hun slaven werden vrijgemaakt.
Interessant dus te zien hoe de nazaten van de 'schuldigen' zich zo lijken in te zetten om de gehele Nederlandse samenleving mee te laten delen in het door hun éigen voorouders veroorzaakte leed.
Wim Lex heft zich klem gezet: dat onderzoek hoeveel ze verdiend zal ertoe leiden dat ie moet betalen.
Prima
Amalia zal daar allemaal geen zin in hebben en nokt ermee
Eind goed al goed
Slaaf inc.
Het is ook nog even wachten op de excuses van de Turken voor hun verwerpelijke imperialisme en hun rol in de slavenhandel. En excuses van de Arabieren die in Zanzibar aanmerkelijk meer slaven verscheepten dan alle Europeanen bij elkaar. Et cetera, et cetera. Het blijft allemaal door turen door een wc-rolletje of een sleutelgat, naar een voetnoot uit de geschiedenis (Nederland was maar een kleine speler qua slavernij, en het land werd er evenmin rijk van). En op die voetnoot wordt vervolgens de situatie in Amerika geplakt, waardoor er nu het idee ontstaat dat de nakomelingen van slaven in Nederland dezelfde nadelen ervaren als de nakomelingen van slaven in Amerika, ondanks het feit dat die twee situaties totaal niet te vergelijken zijn.
Het Ottomaanse imperium in de Balkan was geen pretje kan ik u vertellen, tenminste, dat hep op feesboek gestaan
Wat dacht u van moderne werkuitbuiting in Afrika en Arabische landen op enorme schaal waar nu van uitputting nog dagelijks slachtoffers zijn te betreuren in grote projecten. Laten ze zich daar druk over maken?
@Jan, Leiden | 08-07-23 | 20:01: Dat zegt Murray ook. En terecht, overigens.
Een nazaat van nu heeft zo'n 256 verschillende voorouders als we teruggaan tot 1860, en zo'n 1024 als we enige tientallen laren verder teruggaan. Gaan we nog een paar generaties verder terug, dan is het aantal voorouders al gauw meer dan tienduizend.
Ik zou wel eens van een paar nazaten die nu zo lopen te zeuren uitgeplozen willen hebben wie nou precies hun voorouders zijn geweest, en hoeveel pijn, smart, geluk, armoede, rijkdom er nou per tak in de totale stamboom is "overerfd". Ik bedoel, als een nazaat al bewijzen heeft dat-ie rechtstreeks afstamt van een slaaf, of van meerdere slaven, dan lijkt me de kans klein dat al die andere voorvaderen eveneens allemaal slaven waren. De kans is behoorlijk groot dat er in de stamboom ook slaveneigenaren opduiken, maar ook lui die werkelijk niets met die slavernij te maken hadden.
Tegen de tijd dat de slavernij werd afgeschaft in de West was de verhouding slaven op plantages vs. slaven in de stad een op een. Europeanen waren er toen nauwelijks meer, de meeste slaven in Paramaribo en Willemstad waren het eigendom van vrije zwarten. Kun je met terugwerkende kracht geen moreel oordeel over vellen, het was natuurlijk een slavenmaatschappij waarin deze mensen leefden. Maar als we dan toch de portemonnee moeten trekken tbv herstelbetalibgen denk ik dat het heel goed is om de nazaten van slaveneigenaren aan te slaan.
Ik ruik spruitjes lucht.
Terwijl men het min of meer eens is dat we misschien onze donkere jongens en meisjes wat beter kunnen helpen zodat ook zij meer succesvol zullen worden.
Niet allemaal. Want zeg nu eerlijk. In een land vol met kansen... Nogal veel maken er een puinhoop van.
Een waar woord Veger. De klagers doen het graag voorkomen alsof zij er als kind persoonlijk onder geleden hebben. In werkelijkheid is de genetische verdunning al homeopathisch. Dat mentale leed is er bij verzonnen.
@Garantiebewijs | 08-07-23 | 20:01:
Omgekeerd, als je willekeurig welke boze "witte" cisgender man pakt, en je zet een stamboom op die minstens teruggaat tot 1860, geheid dat je dan ergens wel op een hoop pijn en leed stuit, dieper leed wellicht dan dat van deze of gene nazaat die nu zo opzichtig met kettingen loopt te rammelen.
@Garantiebewijs | 08-07-23 | 20:01: Inderdaad, het is niets anders dan zelfbeklag en van Akwasi & co. een virulent stukje anti-blank racisme.
Zou Azarkan weten dat hij innig op de foto naast een LGHBTPHSter staat…?
Er lopen hier rechts op mijn scherm automatisch allemaal oude filmpjes, zie je bijv. Paternotte nog heel erg uit de hoogte tegen vd PLas doen, little did he know.
Zie je politiek lichtgewicht Jantje Paternotte op de buis dan blijven je ogen gefixeerd op die enorme oren.
Beetje jammer van die slavernij discussie dat er geen plaats meer is in de MSM voor de zwarte pietendiscussie. Daar klamp je jezelf toch aan vast in de komkommertijd.
Het een zit wel heel dicht tegen het ander aan, als je het mij vraagt.
@Schoorsteenveger | 08-07-23 | 19:49: volgende stap is dat Sinterklaas op z’n knietjes excuses aanbiedt omdat hij zwarte pieten onbetaald in dienst had/heeft
Uw reaguurders alias is in ieder geval zeer toepasselijk.
@Zaadstaaf | 08-07-23 | 19:55: Wanneer is de bruiloft?
Hahahaha ook die. Maar schoorsteenveger en zwarte piet. Dat was de eerste ingeving.
Volgens mij was het destijds een paus die, met een beetje gelobby van Afrikaanse koningen, zijn goedkeuring gaf aan het verhandelen van mensen uit Afrika. Dus toen mocht het gewoon.
Ook gemeente De Bilt, in de 19de niet meer dan een klein dorp, deed onderzoek naar haar “slavernijverleden” en ja hoor wat gevonden. Er is hier keti koti gevierd met wat plaatselijke groene khmer en zesjes types. Het plaatselijke krantje rept van veel mensen terwijl de foto’s iets anders laat zien. “Er waren zelfs niet genoeg stoelen”, dat was blijkbaar omdat die er nauwelijks stonden.
Het “verleden” is dan vanwege een familie die “ook bezit had in Suriname” en zo heeft de huidige gemeente waar 45000 mensen wonen, opeens een collectief slavernijverleden.
www.debilt.nl/nieuwsoverzicht/gemeent...
Nou, het lijkt me dat met het "onderzoek", de viering van keti-koti en de toespraak wel genoeg geld nutteloos is uit gegeven. Tot zover de herstelbetalingen.
Zag het in de Vierklank.
Ik dacht….. ja, toevallig ken ik 2 Surinaamse families uit De Bilt.
Waarvan één twee bekende voetballers in de familie heeft, waarvan (Ferdi)nand de bekendste is.
Ineens denk ik aan familie 3.
Ronald Hoop kon ook heel goed ballen.
Schattig hè, dat onze gemeente zo lekker actief is met Keti Koti.
Ze willen er zo graag bij horen.
Leg mij nou eens uit wie er recht hebben op geld en hoeveel dat dan zo moeten zijn.
Feit is namelijk, dat Nederland in de afgelopen tientallen jaren miljarden aan Suriname en de Antillen kwijt was.
Miljarden en miljarden aan Afrikaanse landen heeft gedoneerd.
Hoe gaat die verdeling?
Hebben de mensen uit de zwarte gemeenschap in de Bijlmer en Hoogvliet ofzo ook allemaal recht op geld?
Moet je überhaupt een kleurtje hebben om recht te hebben op geld?
Ik vind het namelijk een rare discussie.
Excuses zijn prima, de erkenning is een feit, slavernijtijd was een vreselijke periode in de geschiedenis en soms nog.
Maar het is bezopen om dit in geld uit te willen drukken.
Iedereen ruikt kennelijk z’n kans om er munt uit te slaan.
Wij mij betreft kunnen we Suriname en de Antillen hier en daar beslist helpen hun broek op te houden, maar niet als herstelbetaling voor de foute periode in de geschiedenis.
We zouden ze bijvoorbeeld kunnen helpen door uit te leggen hoe je met geld om gaat.
We hebben met stammen politiek te maken.
Een stam gaat via oproering van de menigte betaling eisen bij de Koning.
We dwalen ver af van de verlichting.
@Ridde Rogter | 08-07-23 | 19:51: Ze willen dat helemaal niet leren. Geld is alleen leuk als je het krijgt, als je ervoor moet werken word je daar veel te moe van.
Hieronder staat dat heel Helmond nu naar Zeeland geëmigreerd is. Huppekee, 94967 asielzoekers er in één keer bij. Aub mensen maak 't nu voor die arme Eric nu niet nóg erger. Die man heeft 't al zo moeilijk.
Er gebeurd nog elke dag slavernij binnen onze grenzen maar daar trekt een uitzonderlijk kleine groep mensen zich maar iets van aan. Kinderen die bedelen via zigeunerbendes, koppelbazen die een busje vullen aan het einde van de straat van een AZC, jongeren die in hotelkamers worden misbruikt of de criminaliteit in gebracht worden. Vervolgens gaan diezelfde criminelen met rap nummers opscheppen erover. En op gesubsideerde gelegenheden met goude kettingen pronken.
Maar Truus van de overblijfmoeders heeft hezelfde kleurtje als iemand uit de VOC. Dus Truus moet aansluiten achter de Koning. Waar blijft het slavernijgeld, Truus? Jij hebt erfschuld.
Als je een Marokkaanse, Pakistaanse of Turkse achtergrond hebt (@Khan, Azarkan en Kornuiten) en durft te spreken over herstelbetalingen voor de slavernij in Nederland heb je duidelijk een bord voor je kop. Ga liever in die landen de barricaden op om de moderne slaven te bevrijden. In Nederland wordt al genoeg gedaan.
De Arabieren waren de eerste georganiseerde slavenhandelaren die massaal Afrikanen naar buiten Afrika brachten. De slaven in Arabische landen werkten in de huishouding, als soldaat of ambachtslieden. Men schat dat er tussen 850 en 1850 drie miljoen Afrikanen door de Arabieren zijn verhandeld.
Geef geld.
Het Westen heeft de slavernij niet uitgevonden maar wel afgeschaft.
Niet namens mij dit excuses. Ik maak alleen excuses waar ik invloed op heb.
Horigen en lijfeigenen, percentage’s ?
Overigens vind ik dat Keti Koti een officiële feestdag moet worden.
We hebben er toch al relatief weinig en wat heelt de wonden beter dan een broodje bakeljauw of iets met ander Surinaams spul.
Als alle vermeende nazaten van slaven die ene dag niet werken, is er aan productiviteit waarschijnlijk niet veel verloren.
Helmond lèk neet in Limburg, nondedju!
Jawel hoor, heb je geen aardrijkskunde gehad op de lagere school?
Tuurlik wel, net als Bakel!
Krek wak zeij
Uitgelezen kans om gewoon alles op Helmond te gooien. Helmond was de drijvende factor en dwong feitelijk Nederland tot slavernij.
Klopt, maar Helliemond ligt nondeju nie in Limburg!!!! gvd
Het is allemaal ingewikkeld. Mijn vader is in WOII aan de wal terechtgekomen omdat het binnenvaartschip van m'n opa in beslag was genomen door de Duitsers. Mijn vader had anders mijn moeder nooit ontmoet en was ik dus nooit geboren. Zonder Hitler had ik niet bestaan en toch haat ik hem.
Het binnenvaart schip van mijn opa werd gebombardeerd door de Britten. Geen grap.
@SterF... | 08-07-23 | 19:36:
Van mijn opa ook! Nadat het in beslag was genomen door de Duitsers. Lol, familie?
En dus was je ook nooit geboren als Hitler gewoon tot de kunstacademie van Wenen was toegelaten.
Niet zo ingewikkeld. Het lag anders als jouw geboorte de bedoeling van Hitler was, maar het was een toevalligheid. Niet iets waar je hem om welke manier dan ook dankbaar voor zou hoeven zijn.
@Ridde Rogter | 08-07-23 | 19:37:
Hoeveel van ons zouden er niet geboren zijn zonder Hitler? Best wel heel erg veel.
@Mr_Natural | 08-07-23 | 19:37:
Die tak komt uit de hoek Leerdam/Gorinchem.
@Muxje | 08-07-23 | 19:39:
Natuurlijk niet, dat bedoel ik ook zeker niet.
@SterF... | 08-07-23 | 19:40:
Mijn oudst bekende voorvader is omgekomen door een klap van een molenwiek in die buurt, Herwijnen dacht ik, het zou kunnen.
@Mr_Natural | 08-07-23 | 19:39: Maar uiteindelijk netto wel veel meer geboorten, vanwege die ruim vijftig miljoen doden die door zijn toedoen niet zouden zijn gevallen.
@Mr_Natural | 08-07-23 | 19:41: Die voorvader van u kon blijkbaar niet goed tellen, 1,2,3,4 en toen liep hij naar buiten.
Gaat alleen om geld, handje ophouden, blijkbaar is de slavenmentaliteit er nog steeds niet uit. Als Nederland een arm land was geweest hadden we dit circus nooit gehad.
Ik wil excuses van de Romeinen,de Spanjaarden ,fransen en de Duitsersmet bijbehorende vergoeding voor mij als Nederlander.
Nogmaals...
youtu.be/70wnI9mwzDE
Zwarte mevrouw: "het kan nooit kwaad om excuses te maken voor wat in het verleden is gebeurd"
Nee, hele idee achter 'excuses maken' wordt ermee uitgehold. Mensen die de hele tijd overal 'sorry' voor zeggen, neem je ook niet meer serieus. Excuses biedt je aan als iemand iets verkeerd heeft gedaan en daar spijt van heeft. Je kunt geen excuses voor verre verwanten aanbieden. Verre nazaten van slachtoffers maken zich ook belachelijk als ze leed van voorouders claimen.
Als je over nu de ruggen van je voorouders, die slaaf waren, en die je nooit ontmoet hebt, nog geld wilt hebben, dan ligt dat voor mijn gevoel wel dicht tegen lijkenpikkerij aan.
En hoe lang is het houdbaar ? Over tig jaar zijn de excuses verlopen en geld is op , dan beginnen ze weer vrolijk overnieuw.
@James_t_kruk | 08-07-23 | 19:28: of de excuses waren niet echt gemeend
"nu" en "over" verwisselt. Net te laat om aan te passen.
Als je tegen de 50% inkomstenbelasting betaalt, ben je dan geen halve slaaf?
Nee, dan ben je een hele slaaf want op die 50% IB komen nog gemeentelijke, waterschap, wegen, btw, overdracht, erf, schenk, box2, box3, etc etc bovenop.
Ja,krijgt 50 zweepslagen als beloning!
Zo voelt het soms wel hé?
80 jarige oorlog vanwege Spanjaarden met maar 10% belasting was een domme zet.
Daarom identificeer ik mezelf ook als tot belasting betaler gemaakte
Heeft Frankrijk al excuses aangeboden voor het Rampjaar 1672?
Den Koninckckk van Hispanien heb Ick altijd geeeert!
@Is dit nog nieuws? | 08-07-23 | 19:24: De (heel) verre voorouders waren ook al niet altijd zuiver in de leer.
@Is dit nog nieuws? | 08-07-23 | 19:24:
Altijd een vreemde regel gevonden. Zich indekken voor het geval het fout gaat ?
@Der Schnitzeljäger | 08-07-23 | 19:32:
Typisch Calvinistisch.
@Basil Fawlty | 08-07-23 | 19:57: Nu doe je Marnix te kort.
Gekleurden worden door de Marxistische elite opgestookt onder het mom van slavernij.
die verontwaardiging en het slachtoffersschap als gevolg helpt gekleurden geen enkele meter verder natuurlijk. En de blanken nog minder ver.
Het is allemaal te doen om tweespalt te drijven en gevestigde belangen te beschermen. Niets anders.
Zoveel vrolijke humor in zo weinig tekst. Bent u te contracteren?
Zo gek. De nakomelingen van de gevangen slaven wonen nu hier. Auto, huis, flatscreen. Onderwijs. Gezondheidszorg. Inkomen. Super goed geregeld. Het gaat ze voor de wind. Zeker in vergelijking met de nakomelingen van de niet-gevangenen. En wat willen dd niet-gevangenen? Voor veel geld en met gevaar voor eigrn leven afreizen naar de landen van de voormalige slavenhouders.
Idee. Zou het niet eens tijd worden dat de Akwasi's van deze wereld een bedankje doen? Om te bedanken dat ze nu hier wonen in plaats vsn in een kartonnen hutje op een vuilnisbelt ergens in Lagos? Waar ze op straat schijten en niks geen voedsel, onderwijs of gezondheidszorg hebben?
Graag gedaan hoor.
Toptegel boer!
Mooi omschreven! Dat is de werkelijkheid..
Herstelbetalingen worden in ieder geval niet gebruikt om (tijdelijk) terug te gaan en ook niet om in Afrika iets te herstellen. Het gaat naar rijke Nederlanders waardoor de ongelijkheid met Afrika nog groter word.
“There are now more slaves than during the transatlantic slave trade”
Los dat eerst maar eens op!
Maken belastingslaven , nu Rutte IV is gevallen, na een ruim decennium van uitbuiting, ook kans op financiële compensatie?
Worden zij dan positief gediscrimineerd tov buiten-Nederlandse empatische nazaten?
Ik vraag dit omdat het wel duidelijk is wie de extra kosten moet ophoesten. (niet van keronae)
Kan nu eindelijk het actuele slavenhouderbestand eens worden teruggebracht?
M.a.w. een kleinere overheid!
Wie had dat ook al weer be(r̶)loofd?
Slavernij is verleden tijd, laten we het voortaan sloegvernij noemen.
En die moderne uitbuiting van werknemers in Afrika en Arabische landen waarbij van uitputting doden vallen? Noem het maar weer slavernij dan!
@Jan, Leiden | 08-07-23 | 19:57: Ja, dat kun je met de beste wil van de wereld niet bij blanken in de schoenen schuiven. Laat de afrikanen en arabieren dat maar oplossen.
@intrigant. Dat is idd niet de blanken in de schoenen te schuiven, wat dus precies de reden is dat het niet belangrijk is voor de afrikanen en arabieren vandaag de dag.
Die Brit heeft geen weet van Nederland en het onmenselijke leed dat is toegebracht aan de Nederlanders....
Burgemeesters pakken hun kans. Ook Helmond is schuldig net zo erg bijna als Breda om van Den Bosch niet te spreken. Misschien volgend jaar een herdenking en dan tegelijkerijd iets met racisme. Helmond op de kaart.
Alsof Helmond niet genoeg heeft aan zijn eigen treurige arbeidsgeschiedenis.
Helmond? Daar hebben ze toch de sociale dienst uitgevonden??
@Crematorium-de-Asbak | 08-07-23 | 19:24:
Proest!
Ach die arme Wierd Duk ook. Het eeuwige gejank "ja maar zij deden het ook!" [huilstraantjes].
Ja Wierd, omdat zij dat ook deden is wat wij deden minder erg. Echt dat zo'n man een diploma heeft gehaald. Alhoewel, er zijn er wel meer met op papier enige intelligentie.
Die 'zij' waarover jij het hebt peinzen er niet over om ook maar een rooie cent te betalen.
Waarom zouden wij dat moeten doen?
Zelfs die excuses waar jij noch ik iets mee te maken hebben vind ik al te schunnig voor woorden.
Ik ga nog even op m'n plantage kijken. Wijntje d'r bij, wie doet je wat?
Wierd reageert op iets dat volkomen is doorgeschoten. Maar het staat u vrij om excuses te (blijven) maken. En vergeet dan niet om ook een flink bedrag in het herstelfonds te storten.
Wierd heeft volkomen gelijk, schout!
Pas nou maar op met excuses aanbieden. Hoogstens excuses als het had nooit mogen gebeuren. Maar als je de huidige generatie op de knieën laat gaan voor iets waar ze niets mee te maken hebben krijg je wat er in Parijs is gebeurd. Winkels worden gesloopt zonder enige wroeging; want het is rechtvaardiging van het verleden. Alles mag kapot als het maar van iemand is die een lichte kleur heeft. Zogenaamd tegen racisme
Fout,: Winkels worden geplunderd... Alles wordt gejat.
Feitelijk zijn onze voorouders dus ooit allemaal slaven geweest, maar alleen die ene slaventijd zou nu van belang zijn? En dan ja: er is nu meer in Afrika en Arabische landen sprake van moderne slavernij en op zeer veel grotere schaal dan toen die ene tijdsspanne. En tjah, wie hoor je daar nu over? Niet degenen die excuses willen afdwingen voor maar 1 periode van de geschiedenis? Het is inderdaad zoals de man dan aangeeft raar.
Helmond ligt in Zeeland. Onthou dat verdomme nou eens een keer.
Het kabinet is bu demissionair en daar leid ik gemakshalve uit af dat de missie van financiële compensatie van buitengewoon verre (vermeende) nakomelingen van voormalige slaven nu ook is weggevallen.
Dat had u vast nog niet geconstateerd,
Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Vertel het hele verhaal. Ook de eeuwenlange slavenhandel van Arabieren en Afrikanen. In Mauretanie heb je nu nog slavenmarkten.
De Kaag's en de Rutte's van de 19e eeuw hebben slavernij afgeschaft. Als het aan de conservatieven lag, dan zou slavernij nog altijd hebben bestaan.
@Cobarde | 08-07-23 | 19:09: Pardon? Verdiept U zich even in de geschiedenis van de slavernij in Amerika en de rol van Republikeinen en Democraten in de afschaffing daarvan?
Vergeet de velen die uit Europa ontvoerd werden en tot slaaf gemaakt werden niet.
Jij wil verantwoording nemen in de naam van de Staat en het Koninkrijk voor wat zich afspeelt in Mauritanië? Serieus?
@Schout-bij-nacht-j Dat staat er helemaal niet. Ook op papier ontbreekt het je aan enige intelligentie.
Dat die Helmonders in een identiteitscrisis zitten is begrijpelijk.
Het schijnt dat voormalige slaven die geld en grond hadden meegekregen ook gewoon naar de slavenmarkt gingen omdat de grond bewerkt moest worden. Moet niet veel gekker worden
Rutte weg, en nu doorpakken: Willem weg. Schadevergoedingen (chantagegeld) weg.
Boeiend met die slavernij. Dat interesseert niemand wat uitgezonderd een paar subsidie slurpers. Het Is gewoon een verdien model
Ik identificeer mezelf als tot slaaf gemaakte. Wanneer krijg ik geld?
Afstammeling van ooit tot slaaf gemaakte want beter krijgsgevangene en doorverkocht dan deaud....?
Tja die slaven zeurders moeten maar wachten/stoppen.. We hebben niet eens meer een regering.
REAGEER OOK