Gitzwart raceweekend eist tweede dode: motorcoureur Joey den Besten crasht in Finland
30-jarige racer maakt fatale val
Het was een Nederlands raceweekend met enorme hoogtepunten, maar nog diepere dalen. De vrijwel ongelimiteerde dominantie van Max Verstappen die moeiteloos een nieuwe overwinning aan zijn indrukwekkende erelijst toevoegde en de verrassende overwinning van Richard Verschoor in de Formule 2 werden al overschaduwd door de dood van de 18-jarige FRECA-coureur Dilano van 't Hoff op Spa en daar komt nu het tragische nieuws van het overlijden van Joey den Besten bij. De 30-jarige motorcoureur verloor in de formatieronde voor de IRRC Superbike-ronde in Finland op het natte asfalt de controle over zijn Kawasaki, kwam ten val en overleed aan zijn verwondingen. Twee crashes, twee keer in natte omstandigheden, twee overleden Nederlandse sporters. De motorsport op twee en vier wielen wordt weer even keihard geconfronteerd met het feit dat met bizar hoge snelheden over het wegdek scheuren verre van veilig is en dat ook in deze tijden van uitgebreide veiligheidseisen, kreukelzones en geavanceerde helmen met een miljoenmiljard beschermingslagen het risico groot is en de dood altijd langs de zijlijn meekijkt.
Social
Reaguursels
InloggenMag wel even bij vermeld worden dat IRRC staat voor international rood racing championship en die categorie races heel veel gevaarlijker zijn (zoals isle of man) dan racen op een gewoon circuit, waar bitter weinig dodelijke ongelukken gebeuren.
Heel triest allemaal ,maar als je op 2 wielen zulke snelheden gaat rijden moet je toch toegeven dat dit niet geheel vrij van risico's is.....
Wel heftig, 2 doden in 1 weekend en dan ook nog eens uit hetzelfde land. Volg rensport eigenlijk niet zo ( helemaal niet ) maar dodelijke crashes gebeuren toch eigenlijk zelden, als in, minder dan eens in de 10 jaar? Nog teveel maar niet iets om de sport voor op te heffen, toch?
Natuurlijk is auto en motorracen gevaarlijk. MAAR: de race in Spa had nooit van start mogen gaan onder die omstandigheden en hetzelfde geldt eigenlijk voor Imatra. Dat is een stratencircuit dat altijd gevaarlijker is dan een permanent circuit en als het dan ook nog regent is het nog gevaarlijker. In Spa was het zicht vrijwel nihil, dan moet je dus gewoon uitstellen of afgelasten.
Geld, commercie, belangen weet u wel? En die jonge jongens zijn maar wat blij dat ze kunnen racen dus zullen al helemaal nooit zelf besluiten niet te racen. Komt bovenop dat de prefrontale cortex van een 18-jarige niet is uitontwikkeld wat rationele besluiten sowieso lastiger maakt.
Mee eens en dus moeten er koppen rollen die dit domme besluit om te racen hebben toegestaan
Ik voorzie een halo op de motor en rubberen banden rondom de tank.
Zijwieltjes. Zie je ook altijd op die RC motortjes.
Joe den Besten nr 65 laatst te zien in de warm-up ronde
www.youtube.com/live/UDXtiuky4M4?feat...
06:24:37 daarna blijft zijn 5de plaats onbezet op de grid
Bij 6.25.12 zie je het ongeluk daadwerkelijk gebeuren door die infographics heen: hij lijkt daar onderuit te gaan en daarna is het beeld al weg.
@Ome_BW | 03-07-23 | 16:17: aanvulling: net naast de infographic, rechts bovenaan.
En het geeft ook maar weer de factor pech aan. Het gebeurde tijdens de sighting lap met een stuk lagere snelheid. Tijdens de race een half uur later zijn ze hier met zelfde natheid overheen geknald
Darwin houdt van motorrijden denk ik.
Vroegah, had ik als werkgever twee motormuizen in dienst. Rustige jongens dat zeker, maar motoren blijven gevaarlijker dan autos. Probleem is, als werkgever, dat als zij in het weekeinde toertochten maken, en even losgaan op de dijk dan wat los zand tegen komen, en het loopt verkeerd af, dan ben ik als werkgever de Sjaak. Als werkgever heb ik - terecht! - niets te zeggen wat mijn medewerkers doen in hun vrije tijd, maar in NL draai je wel op voor de WAO boete en jarenlang doorbetalen van het salaris (of het nu nog zo is, dat weet ik niet). Als baas verantwoordelijk voor wat in de baas zijn tijd gebeurt, prima. Maar niet buiten mijn tijd. In Duitsland was dat bv zo. Begin niet over verzekeren, de kosten zijn voor een kleine werkgever exorbitant. Het was voor mij een belangrijke reden om het personeelsbestand (met natuurlijk verloop) weer af te bouwen naar nul.
Ben ik digibeet? Zowel instagram als twitter werkt nooit bij mij. Twitter werkte ooit wel trouwens.
Verder: het is en blijft link en de wedstrijdleiding heeft de hoofdverantwoordelijkheid inzake veilig racen.
Motoren vind ik sowieso eng. Misschien die niet bij nat weer laten rijden. Te weinig bescherming.
Dat gecrash in Spa. Tsja, het was de een na de ander daar die crashte. Geen zicht en snoeihard rijden. Foutje van de wedstrijleiding denk ik dan. Hoewel niet álles is te voorzien en te voorkomen.
Shit is het wel.
Je kunt die zooi momenteel alleen bekijken als je bent ingelogd op betreffende platformen.
@GOEM | 03-07-23 | 10:49: gaan we dus niet doen. Maar zo mis je wel 50% van de inhoud. Ik zou liever een screenshot van de betreffende tweet zien.
Gino Mader had alleen een lycra pakje aan en een fietshelm op toen hij met >100 kmph het ravijn in stortte.
Sporten waar snelheid bij komt kijken hebben nu eenmaal intrinsiek risico en dat is precies wat het interessant maakt. Niemand wil dodelijke ongelukken maar het stemmetje ‘gevaar’ in het achterhoofd zorgt voor de aantrekkingskracht.
Bij fietsen begrijp ik dat niet. De fascinatie, althans bij mij, zit hem in het schier onmogelijke doorrijden op tempo, bergen op en niet zozeer berg af, want dat kan iedereen, mits je wat oefent en gevaar acceptabel vindt.
Die afdalingen bij wielrennen zijn een noodzakelijk kwaad en levensgevaarlijk. Niks ‘spannends’.
Bij motorsport is dat anders. Daar gaat het de hele tijd om snelheid en je weet dat die an sich dodelijk is. Toch kijken hoe ze dat allemaal in control houden. Ja, dat vind ik wel mooi en spannend om naar te kijken.
Maar goed, dat vind ik.
@Zomaarwat | 03-07-23 | 09:50: Afdalen op een fiets in de finale van een wedstrijd is technisch zeer lastig, vereist optimale fietsbeheersing, is een psychisch spel (Pinot heeft er jaren therapie voor gevolgd ivm daalangst) en daarmee is de afdaling is een cruciaal onderdeel van een race. Denk aan Pidcock vorig jaar in de TdF, of langer geleden aan Nibali of Froome die er beslissend mee waren.
Ieder z’n interesse, zo vind ik F1 ronduit slaapverwekkend.
Zou het niet aan het klimaat liggen?
Twamp. Vast en zeker.
Ook daarom raad ik echte sporten aan. Vandaag begint Winbledon weer.
Meeste prestige, minst leuk om te kijken. Zelfs nu de tennisballen groter en zwaarder zijn gemaakt is gras als ondergrond voor mannen simpelweg een te snelle ondergrond. Over vrouwentennis laat ik me liever niet uit.
@_pacman_ | 03-07-23 | 09:46:
Farmyard noises... Ahh euuuhhh ermmmm
Bij motorsport is het risico, risico, risico en het gaat altijd een keer fout ondanks veiligheid, veiligheid, veiligheid!
Isle Of Man - The Most Dangerous Race In The World
Ik word al niet goed als ik er naar kijk.. www.youtube.com/watch?v=wkFKf-YnzvY
Anyway, sterkte aan de nabestaanden.
Deze dan, Isle of man TT ( BEST of SLOW MOTION ) (HD) www.youtube.com/watch?v=u2SQjfocuq8 Zooooo link.
Daarom voor mij geen motor.
Deze jongen was prof, maar als amateurtje zou ik geregeld voluit gas geven.
Gewoon om het te willen weten.
Te link, daarom geen motor.
Stukje zelfbescherming.
Rip Joey.
het gebeurde tijdens de opwarmronde. Aquaplanning.... grove fout van de baancommissarissen daar ter plaatse.
@Burgerking | 03-07-23 | 10:00: Ik denk niet dat 't planning was...
Maar die racers in golfjes en polootjes, die komen er altijd zonder kleerscheuren vanaf.
2 keer gevallen met een motor, met lage snelheid ook nog dus slechts wat schrammen, en dat ding verkocht en nooit meer iets op 2 wielen gereden behalve een fiets.
Probeer eens een elektrieke
Tsja, heftig maar uiteindelijk eigen keuzes voor een sport met enorme risico`s.
Waarom mensen dit willen beoefenen met de kans op de dood of een rolstoel is mij sowieso een raadsel.
Neemt niet weg dat ik de nabestaanden veel sterkte toewens.
Toen ik in 1972 met een gebroken wervel plat lag in het ziekenhuis lag mijn bed vol met folders van de volgende motor, kan je niet verklaren.
Pathos. Een dwangmatige handeling om zichzelf te bewijzen, om een prestatie neer te zetten, om uit te blinken, om indruk te maken. Zaken waarvoor ik mijn leven niet op het spel zou willen zetten. Sterkte aan de 'trotse' nabestaanden.
@wijsvinger | 03-07-23 | 09:37: Nee hoor, motorrijden is fijn, da's alles.
Ik neem aan dat coureurs zich ervan bewust zijn dat ze hun leven op de waagschaal plaatsen en ze weten dat Magere Hein langs de het parcours kan staan. Dat ondanks alle veiligheidsmaatregelen ze zich niet onkwetsbaar wanen.
Die van 30 misschien, maar die van 18 jaar betwijfel ik.
Professionele coureurs wel, maar ik denk dat deze 2 eerder semi-professioneel of topamateurs waren. Minder materiaal, mindere organisatie, mindere rijders = groter risico.
@drs. Levi Samsonov | 03-07-23 | 09:20: Joey was 2 maal kampioen in een eerdere klasse. Absoluut geen amateur te noemen. Paar jaar geleden al eens gestopt met racen, toch weer opgestapt.... dat zegt ook veel.
@Biggus_dickus | 03-07-23 | 09:47: Met alle respect voor Joey, de professionele klassen zijn Moto GP, SBK en misschien SWC en de Britse en Japanse superbike-klassen.
Maar je hebt een punt, dit kan ook bij de profs gebeuren - denk aan Daijiro Katoh - maar ik denk wel dat de kans in lagere klassen hoger is omdat er minder professionalisme is.
Dan maar hopen dat het goed afloopt met de Nederlanders in de Tour de France.
Wel een Timex gebruiken.
Bij motorsport zijn drie dingen belangrijk: veiligheid, veiligheid en veiligheid…
Als je met dit soort snelheden onderuit gaat op een motor word je gewoon gelanceerd. Aan wat voor soort veiligheid denk jij dan?
@Ichneumonidae | 03-07-23 | 09:09: aan schijn...
@Ichneumonidae | 03-07-23 | 09:09:
Gelanceerd word je allen bij bijvoorbeeld een tankslapper. "Onderuit gaan" ziet er griezelig uit, maar is met moderne kleding en een goed ingericht circuit minder fataal dan je zou denken. "Gelanceerd" wordt je over get algemeen bij een schuiver niet.
We weten niet wat hier is gebeurd.
Oordeel nog maar even opschorten?
@Ichneumonidae | 03-07-23 | 09:09:
Kleding, kooiconstructie, ruimte naast de baan om uit te kunnen glijden, grindbak, vangnetten, helmen, voldoende ruimte om in te kunnen halen zonder elkaar te raken. Zo is het stratencircuit van het eiland Man notoir berucht…
@Kapitein Sjaak Mus | 03-07-23 | 09:21: Mss is 'lanceren' niet het juiste woord en ik weet idd niet wat er precies gebeurd is.
Maar stel, even voor het gemak, dat je met 250 km/u onderuit gaat en een schuiver maakt - hoe zie jij het dan voor je dat je daar zonder kleerscheuren van af komt of erger, iets verderop je nek breekt?
@Ichneumonidae | 03-07-23 | 09:28: Als je vrij kan glijden meestal niks, als er iets in de weg staat ben je de "Sjaak"
de 3 belangrijke dingen zijn:
1) niet vallen
2)niet vallen
3) niet vallen
REAGEER OOK